Amusement bij tv-kijker én recensent het meest in trek Expo zien in een dag is onmogelijke zaak RONOtitie Week uittrekken is wel het minimum Jonge hoofdrolspeler Uren in de rij staan voor een paviljoen Goal'vanuit de provincie Kom, zwartkijker VANAVOND MORGEN Heer Bommel en de Blijd- schapper programmaos Blijk ens onderzoek van NOS: Kunst „Attractie" ga naar het postkantoor en geef uw TV aan Bij de omroep MARTEN IOONDER STRIP DINSDAG 19 MEI 1970 (dan kijkt u véél prettiger) DUITSLAND I 18.00 Progr. over volkstuinen. 18.30 (K) Akt. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 Norschau magazine. 19.36 (K) Gestem gelesen: De Korporaal. 19.59 Programmaoverzicht. 18.00 Idem voor de lopende week. Aansluitend: (K) Die Reiter van Radola, tv-serie. 18.30 (K) Voor de kleuters. 18.40 (K) Nws. 19.25 (K) Es geht nicht ohne Jet, tv-film. 20.00 (K) Journ. en weerber. 20.15 (K) Was bin ich? Be roepen-raden. 21.00 (K) Ich heisse Erwin und bin 17 Jahr, film. 22.15 (K) Journ., commentaar en weerber. 22.35 Documentaire. 23.20 (K) Jour naal. DUITSLAND II 18.05 Act. en muz. 18.40 (K) Amu sementsprogramma. 19.10 (K) Pisto len und Petticoats, tv-serie. 19.45 (K) Nws. act. <en weerber. 20.15 Sport - spiegel. Aansl. nws. 21.00 (K) Ihr Auftritt, Al Mundy, tv-serie. 21.50 Reprotage. 22.20 (K) Nws. en weer ber. 22.30 Der Leichenverbrenner, Tsjechische speelfilm. TELEVISIE DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Joum. van gister avond. 10.30 Liedjes progr. 11.15 Die Umschau. 12.00* lm Lande Kanaan, film 12.50 Peroverz. 13.00-13.30 Journ. 15.25 (K) Nws. 15.30 Tennis: wereldkampioenschap voor dames. 16.40 Voor de kinderen. 17.10 Recht- falle des Alltags. tv-serie: 17.35 Re portage. 17.55-18.0 0(K) Nws. •DUITSLAND II 17.10 (K) Kunterbunt, serie. 17.30 (K) Nws. en weerber. 17.35 progr. voor oudere kijkers. RADIO HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoon platen. (7.33-7.38 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.22 Stero: Lichte grammofoonmuziek (8.35-8.40 Van alle marktenthuis, praatje voor de huisvrouw). 9.05 Uit eigen huis: op namen, speciaal gemaakt voor de VARA. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lich te grammofoonmuz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Voor de vrouw. 12.00 Stereo: Hallovolluk: licht muz. progr. 12.54 Voor het plat teland. 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Stereo: Klass. pianomuz. (gr.) 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Ope retteconcert (gr.). 14.50 Stereo: Piano recital: klassieke- en semi-klassieke muz. (gr). 15.15 In de Toonzaal: mo derne muz. voor en door de jeugd. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Nederlandse chansons. 16.20 Muz. en brieven, mu zikale lezing. 17.20 Stereo: Moderne kamermuz. (opn). 17.55 Mededelin gen. 18.00 Nws. 18.11 Act. Politieke Partijen: 18.20 Uitzending van D'66. VARA: 18.30 Stereo: Klink Klaar - /.onder nonsens. 19.30 Nws. 19.35 Buitenlands weekoverizcht. 19.45 Stereo: Melodieën Express: 1. muz. progr. 20.10 Stero: Tango Ruba-or- kest met zangsolisten. 20.40 Inter view. 21.00 Promenade-orkest: amu- sementsmuz. 21.35 Nou, en sati risch progr. 22.00 Praten met. Mies. interview. 22.30 Nws. 22.38 Medede lingen. 22.43 Act. 22.55 Stero: Nieuwe muz. (gr). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stero: Op het eerste ge hoor: klassieke en semi-klassieke muz. (gr.). (7.25 Horen en zien 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu, act.) TROS: 8.00 Nws. 8.11 Luister uit... èn thuis...: verzoek platen progr. voor de militairen. (8.30-8.32 Nws. 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw.) 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Van 1685 tot vandaag: muz. lezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Piek uur:: wedstrijdprogr. 11.45 Act. 11.55 Me dedelingen. KRO: Stereo: Van twaalf tot twee: gevarieerd progr. (12.22 Wij van het land. 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteit. 13.05 Ra den maar...) NCRV: 14.10 Moderne puano- en orkestmuz. (opn. gedeelte lijk Stereo). 15.00 In 't zilver: progr. voor oudere luisteraars. 16.00 Nw. 16.03 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Ste reo: Twien-popradio voor t(w)ieners 17.50 Overheidsvoorlichting: Samen werking met ontwikkelingslanden. Samenstelling en presentatie: Thon Raes. KRO: 18.00 Country en Wes tern rubriek 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu, act. NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Gebedsgenezing, duscussie. 19.35 Geen onderdaan maar burger: uitzending over de staatkundige vorming van de Neder lander. 19.50 Progr. voor blinden en slechtzienden. 20.00 Stereo: Concert gebouworkest en solist: klassieke en mod. muz. (In de pauze: Fermate, een luchtig pauze-programma.) 21.30 In ternationale Jazz Quiz uit Noorwe gen. 22.30 Nws. 22.38 Casa Nostra actueel progr. met lichte muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing. zing! lichte vokale muz. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeel platen, voorzien van kritisch com mentaar. EO: 11.00 Nws. 11.03 Gos pelsound: muz. progr. speciaal voor jonge mensen. AVRO: 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm op: licht platenprogr. (13.00 Nws. 13.03-13.06 Radiojour naal.) 14.00 Nws. 14.03 Gimmick licht platenprogr. 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzoek platenprogr 16.00 Nws. 16.03-18.00 Licht gevarieerd platenprogr. (17.00 Nws. 17.02-17.05 Radiojoum.) ADVERTENTIE TELEVISIE NEDERLAND I 18.45 NOS: Fabeltjeskrant. 18.55 NOS( (K) Journaal. 19.04 KRO: (K) Geen zee te hoog (The Queen and I), serie. 19.30 Verslag op dinsdag. 20.00 NOS: (K) journaal. 20.20 KRO: Strijd om China, docu mentaire. 21.35 (K) Andy Williams Show. 22.25 Wij, Heren van Zichem, TV- feuilleton van de Vlaamse Televi sie. 23.25-23.30 NOS: (K) Journaal. NEDERLAND II 18.45 NOS: (K) Fabeltjeskrant. 18.55 NOS: (K) Journaal. 19.03 NOS: Scala: informatief pro gramma. 19.30 AVRO (K) De Shepherds, vo caal en instrumentaal Trio. 20.00 NOS (K): Journaal. 20.20 AVRO: Peyton Place, feuilleton. 21.10 (K): Sportpanorama: film over de Harlem (Globetrotters) 22.00 AVRO's Televizier. 22.50-22.55 NOS: (K) Journaal. Even later ziet men enorme vitrines vol Indianen-totempalen, Eskimo kunst en cowboysaloons die zo voor Bonanza zouden kunnen worden ge bruikt. Er is ook iets heel vreemds een geweldige oranje plastic zak, met een petje op zijn kop, die be weegt. „Een werkje van een beroemd Amerikaanse kunstenaar", leggen de Japanse gastheren in het Ameri kaanse paviljoe. eerbiedig uit. Ie dereen knikt maar eerbiedig terug. Want de kunst heeft bij Amerika de volle ruimte gekregen; van de oudste echte Amerikaanse meesters tot en met doorgeprikte tuinslangen die water spuiten tegen een gebloemd behangetje. En toch is het Ameri kaanse paviljoen indrukwekkend, mede door al die geduldige Japan ners, die na uren in de rij staan voor het paviljoen ook nog eens heel lang wachten voordat ze een foto kunnen maken van de maansteen. Daarna gaat de wandeling langs Dit is de Zonnetoren op de Expo in Osaka. In een van de ogen nestel de zich een jongeman, die tegen de tentoonstelling was. A Drie Nederlandse meisjes op de Expo in Japan. In het midden gastvrouw in het Nederlands pavil joen Yvonne van Raalte uit Rotter dam, links haar collega Remke van Hoytema en rechts miss Holland Bet ty Groen. over Nederland. Yvonne van Raalte woont in Osaka in een flat die niet zover van de Expo staat. „We wonen daar met alle Neder landse meisjes", zegt ze. „Op de ene dag die we vrij hebben in de week gaan we vaak uitstapjes maken en voor de rest zijn we doodgewoon veel thuis, omdat we vaak moe zijn. We kokerellen dan samen wat, soms een beetje Japans, soms een tikje Nederlands. Maar het Japanse eten bevalt ons best, we kunnen in tussen allemaal met stokjes eten en doen onze boodschappen gewoon op de markt." En dan neemt Yvonne afscheid en ze zegt driemaal „Banzai", de Japan se wens die betekent: een goede toe komst voor dit gezelschap. Van de Nederlandse televisiekij kers vindt 59 procent amusements programma's het meest de moeite waard. Bij de recensenten van dag bladen die regelmatig tv-kritieken publiceren is dit percentage ook vrij hoog: 47. Over hetgeen na de ver strooiende programma's het meeste opvalt zijn de kijkers het echter met hun recensenten oneens: 21 procent van de kijkers zet sportprogramma's op de tweede plaats, maar bij de re censenten komt dit soort uitzendin gen pas op d'e vierde en laatste plaats (6 procent), na informatieve programma's (27 procent) en actuali teiten (16 procent). By de kjjkers komt informatie op de derde plaats (11 procent) en actualiteit op de vierde (8 procent). Deze en andere cijfers over de verhouding tussen dagbladlezers, tv-recensenten en omroepmedewer kers vormen het resultaat van een desbetreffend onderzoek dat de NOS gedurende tijd dat haar pro gramma „Video" bestaat liet ver richten, een resultaat dat zondag avond in deze rubriek bekend werd gemaakt. Van de lezers van een recenseren de krant leest 52 procent dagelijks of enkele malen per week de tv-kri tieken en 19 procent hooguit een maal per week. Ook 52 procent is het dan weer wel en dan weer niet eens met hun criticus. Het percenta ge dat het meestal met de man eens is bedraagt 25, dat van degenen die het meestal met hem oneens zijn 17 en dat van degenen die er geen me ning over hebben 6. Om er achter te komen of de le zers ook weten in welk soort pro gramma's hun recensent het meest geïnteresseerd is, heeft men het oor te luisteren gelegd bij de lezers van De Telegraaf (recensent: Leo Rie- mens) en de GPD-bladen (recensent: Nico Scheepmaker). Van de Tele- graaflezers zegt 33 procent dat Leo Riement 't liefst naar amusements programma's kijkt en 19 procent dat zijn voorkeur naar informatieve programma's uitgaat. Bij de Scheep makerlezers van de GPD-bladen be dragen deze percentages respectieve lijk 3 en 21 „Allebei" of „geen me ning" luidde het antwoord van 47 procent van De Telegraaf-lezers en 77 procent van de GPD-lezers. In feite bekijken beide recensen ten het meest de verstrooiingspro gramma's, al is het verschil ten op zichte van de informatieve uitzen dingen bij Leo Riemens (75 procent amusement tegenover 25 procent in formatie) groter dan bij Nico Scheepmaker (56 respectievelijk 44). Van de Telegraaflezers kijkt 78 pro cent het liefst naar verstrooiende programma's en van de GPD-lezers 76 procent. Bij de omroepmedewerkers zelf, die het voorwerp zijn van de kijk- lust van gewone en beroepskij kers, gaat de meeste aandacht uit naar de recensies in De Volkskrant (88 procent) en de minste naar die in een van de zeer vele Japanse pavil joens waarvan één uit een compleet sprookjestheater bestaat. En dan ineens in puur Nederlands ,Dag' van Yvonne v. Raalte uit R'dam, een van de gastvrouwen in het Nederlandse paviljoen. Ze werkt nu twee en een halve maand in Osaka en ze he^ft het nog niet één seconde vervelend gevonden. „Welnee" zegt Yvonne, die twee dejaars studente economie is en be halve Duits, Engels en Frans ook nog Portugees kan spreken. „Welnu, Japan is wel heel erg modern, maar je leeft hier op de Expo toch in een soort sprookjeswereld. Zoveel natio naliteiten, zoveel evenementen van buitenlanders waarvoor je wordt gevraagd, geweldig". Yvonne van Raalte, werkzaam in het paviljoen waar men winterkost als erwtensoep en hutspot kan proe ven na het zien van zeer vele films 6899: Het was reeds laat in de avond, toen heer Bommel peinzend huiswaarts keerde. „Er klopt iets niet met dat gelukkig maken", sprak hij tot zichzelf. „Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik die blijdschapper snap. Hij brengt alleen maar ellende. En soms vraag ik me af of de heer Zwadder iets te maken heeft met de kippeveren die ik in het geheim op het kerkhof begraven heb. Zou het geen zuivere koffie zijn?" Op dat moment klonk er een geritsel in de struiken en Cornelis Zwadder trad te voorschijn; bleek beschenen door de maan. „Wee mij", klaagde hij met akelige stem. „Het is alles de straf voor mijn win derigheid!" „Daar wilde ik het juist eens over heb ben", zei de heer Ollie nadat hij zich van de schrik hersteld had. „Hoe zit het met dat gelukkig maken? Tot dusverre is daar niet veel van te merken! Na diep beraad vraag ik me zelfs af, of uw koffie wel zuiver is!" De ander wrong de handen en keek hem met holle ogen aan. „Hoe kunt u dat nu zeggen?" riep hij smartelijk. „U hebt toch met eigen ogen gezien, dat ik mijn geld aan de behoefti- gen heb uitgedeeld? Al die blijde gezich ten, al die vreugde... Dat was toch mooi?" „Dat geld", hernam heer Ollie streng, „dat was niet echt! Het verdween, toen uw koffertje verdween. Zoiets neem ik hoog op, heer Zwadder! Het deugt niet. Zo verspreidt men geen echte vreugde!" „U begrijpt het niet", prevelde zijn metgezel hoofdschuddend. „Na vasten en meditatie heb ik ontdekt hoe geluk ont staat. En daar ga ik van uit. Helaas, door mijn hoogvaardigheid schiet ik altijd weer te kort. Maar dat zal anders worden". de Nieuwe Rotterdamse Courant (37), het blad dat in dit geval op de negende en laatste plaats komt. Nico Scheepmaker is hier derde met 68 procent en Leo Riemens achtste en dus voorlaatste met 40 procent. Daar staat weer tegenover dat de omroepmedewerkers het meestal eens zijn met, en dus kennelijk de meeste waarde hechten aan, het oor deel van Nico Scheepmaker (eerste met 85 pet.) en het minst met Leo Riemens (2 procent). Merkwaardig genoeg komt Lambiek Berends van De Volkskrant hier met 17 procent op de achtste en voorlaatste plaats en Luyendijk van de NRC met 52 procent op de derde, na Van Tijn Het sportprogramma „Goal" dat de KRO-radio iedere zaterdagavond uitzendt zal met ingang van 30 mei voorlopig niet meer vanuit de studio worden gepresenteerd. Theo Koomen en zijn medewerkers gaan „de pro vincie in". „Goal" zal namelijk vanuit een aantal steden en dorpen worden uit gezonden. Tijdens de Tour de France zal „Goal" vier achtereenvolgende zaterdagen vanuit Frankrijk worden uitgezonden. Op 8 augustus wordt het weer ernst: dan komt Goal weer gewoon uit de Hilversumse studio. van het Algemeen Handelsblad (67 procent, tweede plaatst). Bij het verschil in toegeschreven belangwekkendheid aan de sportpro gramma's, dat in de aanhef werd vermeld (kijkers: 21 pet., recensen ten: 6 pet) zouden wij wel de aante- kenning willen maken, dat de inhoud van sportuitzendingen van de recen senten uiteraard minder commentaar vraagt dan die van de andere soor ten programma's, omdat degenen die daarin aan bod komen, meer reke ning met het medium televisie moe ten houden dan, pak weg, Johan Cruyff en Kees Verkerk, die wel van sportredacteuren van de verschuilen de dagbladen zullen vernemen, hoe zij het er (niet in de tv-studio, maar in het stadion) van afhebben ge bracht. In het Gelders Rono-programma worden vanavond in het religieus muziekprogramma „Te deum canta- mus" opnamen ten gehore gebracht van het Strümphler-orgel van de Eusebiuskerk te Arnhem. Het be treft hier een platen opname met Piet Peters, die drie delen speelt uit de tweede sonate van Mendelssohn. Ook kan een opname worden beluis terd van het madrigaalkoor te Bo- cholt, dat onder leiding staat van de heer Lothar. In de rubriek „Van wiedaf en dichtebi'j" wordt de aandacht geves tigd op de volksverhalen rond het voormalige klooster Schaar bij Bre- devoorf. De tekst hiervoor werd ge schreven door Johan Vos. De elfjarige Al fons Exelmans, die als Le wie ofwel „De Witte" de hoofdrol speelt in het Bel gische tv-feuilleton „Wij. Heren van Ziehen"waar van u vanavond om 22.25 uur weer een aflevering kunt zien in het KRO-pro- gramma op Nederland OSAKA Iedere dag staan zo'n dertigduizend Japanners een uur of wat in de rij, gewoon om het Nederlandse paviljoen binnen te mogen op de Expo 1970. Dit paviljoen is namelijk op de wereldtentoonstelling een erg druk be zocht huls, al valt Nederland nog een tikje in het niet bij de grotere broers Amerika en Rusland. Wie in het Amerikaanse paviljoen een zwaar bewaakt stuk maansteen wil zien, moet vijf uur in de rij staan. Bij Rusland moet men op tenminste drie uur wachten rekenen. Ja, dat valt dan goed tegen als je net één klein dagje hebt om de Expo 1970 te „doen". En iedereen wil best dat stuk maansteen zien en de veelgeroemde Ne derlandse gastvrouwen in het Nederlandse huis, de tempels die Thailand neer zette op dat enorme stuk grond even buiten de stad Osaka, plus de schepen die Hong Kong op zijn paviljoen zette, het Japanse poppentheater en maar dat lukt natuurlijk nooit. Eon mens heeft tenminste een week nodig om zo'n beetje te begrij pen wat de hele wereld hier op één plek tentoonstelt, in de kleine Ja panse „provincie" Osaka, die ruim zeven miljoen inwoners telt. Zeven miljoen ja. maar daar komen dit jaar vijftig miljoen mensen bij, want dat is het aantal bezoekers dat men op de Expo verwacht. Een ding valt op: Het merendeel van de bezoekers is Japans en ge draagt zich beter dan een organisa tie van een tentoonstelling als deze zich ook maar in de stoutste dromen zou kunnen wensen. Goed, er zijn ook twintigduizend stoelen neergezet waarop moede mensen een glaasje ranja kurmen drinken er zijn vele honderden toiletten gemaakt, er loopt hier duizend man politie rond, er is een compleet Expo-brandweer- station, maar toch. De Japanners lo pen heel stilletjes rond, zonder te schreeuwen en zonder bergen papier op de grond te smijten, Behalve één dan: de Japanse jongen in de Zon- ne-toren. Die Zonnetoren staat helemaal in 't midden van het tentoonstellings terrein en is centrale punt van deze Expo. Het is een schepping van een Japans kunstenaar, vele tientallen meters hoog en gesierd met een soort kippekop van goudachtig me taal. Maar wat is er nu gebeurd? Een Japanse jongeman, van wie men alleen weet dat hij tegen deze Expo is, is in de Zonnetoren geklommen en heeft zich zonder eten genesteld in een van de ogen van de gouden kop. Hij is daar nu al dagenlang in hongerstaking en geen mens is het nog gelukt hem naar beneden te ha len; hij dreigt te springen wanneer iemand hem ook maar benadert. Ie dereen vindt het een tikje vreemd, maar niettemin vormt de jongen in het oog van de Zonnetoren op dit moment een van de grootste attrac ties van de Expo. In het Amerikaanse paviljoen stapt men binnen via zeer spe ciale draaideuren, want de druk van de lucht in het pavil joen is anders dan daarbuiten. De lucht moet een canvas dak steunen dat onderdeel is van een soort in el kaar gezakte pudding; het kunstige stukje bouwwerk dat het Ameri kaanse paviljoen vormt. Vanaf het moment dat men dat paviljoen binnen is staat iedere Ja panner verborgen achter een klein- beeld-camera, want na een foto-ex positie komt het klapstuk waar ie dereen uren voor wachtte: de cabine van de A polio-acht en de ma ansteen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 7