Ook griffier mr. De Loor beëdigd Moties in Kamer over Werkspoor verworpen Autobus is economischer dan tram of trolleybus Helft van Nederland niet echt op vakantie I In Arnhem l Idrie nieuwe] I gezichten" Paar maanden stagnatie bij de bouw van brug in E 8 Vacuümtank Nederlands I Scheepsbouw- kundig I Proefstation in Ede begin I 1972 gereed Ontslagen bi] Vrije Academie RAPPORT „KOSTEN STEDELIJK OPENBAAR VERVOER" SGP-KAMERLID VRAAGT OVER NAAKTFOTO IN VRIJ NEDERLAND Bij Deventer Geen geld voor oude Zuiderzee vissers BESTUUR IN PERNIS Buikklachten na verkeerd water KOUDE DOUCHE Groot verschil in tarieven KOSTENNIVEAU OORZAAK VERONDERSTELLING Beloning voor terugbrengen burgemeesters- keten ZORGENKIND WOENSDAG 3 JUNI 1970 Nieuwe Staten kozen zes gedeputeerden (Van een onzer redacteuren) ARNHEM De nieuwe Provinciale Staten van Gelderland hebben vanmorgen na de aflegging van de eden (c.q. verklaringen en beloften) van de Statenleden en de beëdiging van de nieuwe griffier mr. P. J. de Loor, zes gedeputeerden gekozen die mét de commissaris der Koningin, mr. H. W. Bloemers, het college van Gedeputeerde Staten zullen vormen. Van de zes gedeputeerden werden er drie voor de eerste maal gekozen: mej. mr. J. M. C. van Driel (KVP), mr. H. P. Jager (VVD) en mr. S. J. Wijnperle (PvdA). De drie andere gekozenen: H. J. A. Verberk (KVP), drs. A. R. Vermeer (PvdA) en mr. O. W. A. baron Van Verschuer (CHU) hadden ook in het vorige college van G.S. zitting. imiimiiiuiiiiiiimuiiiiiimiiuiiiiiiiimumHitiiij z s s s jj Drie van de zes gedeputeerden werden gisteren in die functie voor 5 het eerst gekozen. Hieronder hun 5 foto's en enkele bijzonderheden 5 E over hen. Na afloop van deze verkiezing hield mr. Bloemers een toespraak tot de nieuwe Staten, waarin hij Statenleden, gedeputeerden en griffier gelukwenste met hun verkiezing en benoeming. De colleges van Provinciale en van Gedeputeerde Staten zijn ingrijpend vernieuwd; Provinciale Staten in deze samenstelling verschillen in twee opzich ten van het vorige college: het nieuwe is groter én jonger, groter omdat het aantal leden als gevolg van de toene ming van het inwonertal van de provin cie gestegen is van 67 tot 71, jonger omdat de gemiddelde leeftijd van de (Van een onzer redacteuren) DEVENTER De uitzonderlijk hoge waterstanden gedurende afgelopen maanden hebben de werkzaamheden ten behoeve van de bouw van de nieu we IJsselbrug in de E 8 bij Deventer ernstig vertraagd; op dit ogenblik is er sprake van een stagnatie van ongeveer drie maanden. Rijkswaterstaat wil, onder meer door het aantrekken van meer personeel, proberen de achterstand zoveel moge lijk in te lopen; de raming voor het ge reed komen van de brug is nu: februari 1972. De vertraging is vooral opgetreden bij de bbuw van de pijlers van de brug omdat men daarbij uiteraard de meeste last van het hoge water heeft. Deze om standigheden kunnen volgende winter en voorjaar geen verdere vertraging meer bezorgen omdat men dan al veel verder is en men met gedeelten van het werk bezig is die van deze storende factor geen last hebben. De werkzaamheden ten behoeve van de E 8 buiten de IJsseldijken verlopen geheel volgens schema; als het water in de komende weken verder gezakt zal zijn zal het wer kaan de brugpijlers in een wellicht iets opgevoerd tempo voortgezet kunnen worden. 55 55 DEN HAAG Minister Bakker (Ver keer en Waterstaat) is niet van mening, dat de redelijkheid eist zodanige maat regelen te nemen, dat de IJsselmeervis- sers die voor 1 januari 1950 hun ver gunning als Zuiderzee-visser inlever den, alsnog voor een geldelijke tege moetkoming en/of vergoeding wegens waardevermindering in aanmerking ko men. De minister heeft dit de Tweede Ka mer meegedeeld in antwoord op schrif telijke vragen van de AR-Kamerleden Walburg en Van Bennekom. Het is, zo blijkt uit het antwoord, ook de minister bekend, dat enkele oudere Zuiderzee vissers het als grievend ervaren, dat zij niet voor een geldelijke tegemoetko ming in aanmerking komen, omdat zij voor 1 januari 1950 hun vergunning in leverden en dit in tegenstelling tot hun collega's, die na 31 december 1949 hun vergunning inleverden en op grond van de Zuiderzeesteunwet wel voor de ge noemde tegemoetkoming en/of vergoe ding wegens waardevermindering van schepen en netwerk in aanmerking ko men. Minister Bakker wijst er op, dat in de „oude" gevallen geen noodzaak bestond tot het inleveren van de vergunning op grond van direct aanwijsbare schade als gevolg van de uitvoering van de in polderingswerkzaamheden. Naar zijn piening is er geen mogelijkheid aanwe zig om aan de wensen van de betrok kenen tegemoet te komen, hoe gaarne hij de betrokkenen ook terwille zou I willen zijn. DEN HAAG Bijna de helft van de docenten en begeleiders van de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag is per stencil meegedeeld, dat het komende cursusjaar van hun dien sten geen gebruik meer zal worden ge maakt. De ontslagenen hebben aange kondigd, dat zij deze beslissing zullen aanvechten. Volgens de advocaat van de docenten, mejuffrouw mr. D. F. M. Twaalfho ven, zijn vijftien docenten ontslagen. Over het ontslag, dat niet werd toege licht, werd volgens haar geen enkel overleg gepleegd. De directeur van de Vrije Academie, George Lampe, stelt dat het ontslag 19 van de bijna 40 begeleiders betreft. Acht van hen hadden reeds zelf meege deeld niet langer aan het instituut ver bonden te willen blijven, aldus de heer Lampe. Hij ontkent dat de ontslagenen van niets wisten; er is al drie jaar on derhandeld over noodzakelijke vernieu wing van het instituut, zo stelt de heer Lampg. leden gedaald is van 49 tot 45, aldus de commissaris die het als een interessant aspect van de verjonging beschouwde dat ook uit de kring van jonge kie zers een aantal zich beschikbaar heeft gesteld „om met hun overtuiging en energie het openbaar belang op deze plaats te dienen". Mr. Bloemers releveerde dat er in de afgelopen jaren naar gestreefd is de bur ger directer bij het werk van het pro vinciaal bestuur te betrekken; zo werd per 1 september 1968 een provinciaal contactfunctionaris aangesteld, wiens taak het onder meer is de relatie be stuurders-bestuurden te verduidelijken. De commissaris is van mening dat bij deze ontwikkehnk ook selectief te werk gegaan moet worden: „Een kwestie van kwaliteit en kwantiteit, in de afgelopen jaren ben ik gaan ervaren hoeveel tijd en energie van bestuurders en ambtenaren ge moeid zijn met het verantwoorden en overbrengen van beleid aan de be stuurden, waarbij de gevaren voor de beleidsvoering zélf zich al aan de ho rizon beginnen af te tekenen". Mr. Bloemers sprak de verwachting uit dat de procedure van behandeling van de door G.S. uitgebrachte voorstel len zeer binnenkort opnieuw ter discus sie zal komen als het rapport van de commissie werkwijze Provinciale Sta ten besproken zal worden. Als belangrijk stuk werk voor de ko mende periode ziet de commissaris de bestuurlijke organisatie. „Naar mijn mening zal de interprovinciale commis sie, die zich met de problematiek van de bestuurlijke organisatie (samenvoe ging gemeenten, gewestvorming, plaats van de provincie) bezighoudt vooral ook aan de taak en de positie van de pro vincie grote aandacht moeten beste den". Ook de schaalvergroting in het watersphapsbestel zal de nodige attentie moeten krijgen; in de laatste decen nia is het aantal waterschappen in Gel derland teruggebracht van ruim 200 tot 27 en het laat zich aanzien dat deze ontwikkeling nog niet tot een einde ge komen is. De commissaris kondigde aan dat in de polderdistricten Brummen-Voorst en Hommelerwaard binnenkort urgente werken in uitvoering genomen zullen worden. Het interprovinciaal overleg verloopt bevredigend; naast bijeenkomsten over personeelsaa' ^legenheden vindt u ook zulk overleg plaats over de overneming van rijkswegen, subsidievraagstukken in de diverse sectoren van het maat schappelijk welzijn en de reeds ge noemde vraagstukken van bestuursor ganisatie. Daarnaast hebben GS van Gelderland het initiatief genomen met hun collegae van andere provincies te spreken over de provinciale geldmidde len en de visie van de rijksoverheid daarop. Na afloop van de vergadering zou het nieuwe college van Gedeputerde Staten gaan vergaderen over (o.m.) de porte feuilleverdeling, mogelijk nog een heet hangijzer. ROTTERDAM De geneeskundige dienst in Rotterdam onderzoekt of in woners van Pernis ziek zijn geworden van verkeerd drinkwater dat vorige week even door het leidingnet ge stroomd heeft. De bevolking werd toen van de verontreiniging met geluidswa gens op de hoogte gebracht. Totnogtoe hebb enzich zes mensen met buikklachten bij de huisartsen in Pernis gemeld. Hun klachten kunnen ontstaan zijn door het drinken van het verontreinigde water. De geneeskundige dienst heeft nu een monster van dit water in onderzoek. Gezocht wordt naar mogelijke ziekteverwekkers. Het water in Pernis is aanvankelijk met extra hoeveelheden chloor gezui verd. Op het moment is het chloor te ruggebracht op de normale sterkte. Mej. mr.M. C. van Driel werd r in 1920 te Eindhoven geboren; zij studeerde rechten te Utrecht, pro moveerde in het Nederlands recht en is nu hoofd van het Bureau Stu dentenbelangen van de Katholieke Universiteit van Nijmegen. Zij was dit jaar lijstaanvoerster van de KVP in het Rivierengebied. Mr. H. P. Jager werd in 1914 te Seherpenisse (Z.) geboren en stu deerde rechten in Utrecht. Hij is nu advocaat en procureur in Ede en daarnaast leraar. In de afgelopen Statenperiode was hij voorzitter van de WD-fractie. Mr. S. J. Wijnperle werd in 1928 te Barcelona geboren. Hij studeer de rechten aan de Universiteit van Amsterdam en volgde de post doctorale opleiding belastingjurist. Sinds 1954 is mr. Wijnperle belas tingadviseur en sedert 1966 wethou der van Tiel. Van de Staten maakt hij sinds 1962 deel uit, van 1967 af als voorzitter van de PvdA-fractie. DEN HAAG De Tweede Kamer heeft gitsteren volop de tijd genomen om de moeilijkheden bij de V.M.F. en Werkspoor uit te praten. Uitgangspunt daar bij was de brief die de ministers Nelissen (economische zaken) en Roolvink (sociale zaken) eergisteren aan de Kamer zonden. Enkele moties werden ver worpen. Die brief kreeg en dat lag voor de hand de meeste kritiek van de oppositie. De socialist Wieldraaijer legde zelfs twee moties op tafel, maar die werden beide krachtig door minister Nelissen ontraden. De minister was het ook niet eens met de raad van bestuur van de VMF, die vond dat de wagonfabriek nog toe komst had. Ook zei hij dat de over dracht van een deel van de afdeling rollend materieel van Werkspoor Utrecht aan de Nederlandse Spoorwe gen slechts een versluiering van de moeilijkheden inhoudt op het punt van de concurrentie. Na zeven maanden onzekerheid heb ben de werknemers bij de VMF, met name bij Werkspoor Utrecht, nu een koude douche gekregen, constateerde de heer Wieldraaijer. In een motie stelde hij dat de VMF de order van zestig rijtuigbakken moet krijgen. Ook hoort de regering overleg te plegen met de VMF, de Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden over de toekomstige ontwikkeling van de wa- gonfabricage in Nederland. Op korte termijn zou de regering de Kamer over de resultaten van dat overleg moeten inlichten. De heer Wieldraaijer vond dat de werkgelegenheid van 25.000 personeels leden niet alleen aan de beslissing van de VMF-leiding mag worden overgela ten. '■iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiimiimiiiiiimiiiHiiiiiiHiiitiiiiiiiiiiiiiiiiimmHiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiimiiiiimiiiMimiiiiiffiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiH (Van onse financieel-economische redactie) Tramexploitatie en in mindere mate ook trolley-exploitatie is, per plaats-km berekend, aanzienlek duurder dan de exploitatie van autobussen. Het kosten niveau van de verkeersprestaties ligt in de gemeentelijke vervoerbedrijven aan zienlijk hoger dan in het lokale vervoer van de streekvervoerbedr|jven. Ten aan zien van het totale kostenniveau per bedr|jf, en in nog strekere mate ten aanzien van de samenstellende delen daarvan, bl|jken zeer grote verschillen tussen de bedrijven onderling te bestaan. Dit z|jn kernpunten uit het rapport „De kosten van het stedelijk openbaar vervoer". meer gelegen bij het loonpeil, het peil van de indirecte kosten, de benutting van het vervoermaterieel en de ex ploitatie van relatief duur trammate- rieel. Het effect van deze factoren wordt in de kosten per plaats-km enigszins gemitigeerd door het ge bruik in grote steden van autobussen, en in Amsterdam en Rotterdam ooló» trammaterieel, met een verhoudings gewijs grote plaatscapaciteit. In hoeverre de oorzaken van deze ver schillen bij de plaatselijke omstandig heden dan wel bij de bedrijven zelf gelegen zijn, kan in dit stadium van het onderzoek niet worden beoor deeld. Tramexploitatie en in mindere mate ook trolley-exploitatie is, per plaats-km berekend. aanzienlijk duurder dan de exploitatie van auto bussen. Dit rapport is uitgebracht op verzoek van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, teneinde te dienen als grondslag voor een door de Rijks overheid te verlenen bijdrage in de dekking van de tekorten van de ste delijke openbare vervoerbedrijven. Met name ten behoeve van de verde ling van deze bijdrage over de daar voor in aanmerking komende ge meenten. De in het rapport vervatte gegevens, samengesteld door het Eco nomisch Bureau voor het Weg- en Watervervoer (EBW), zijn een afslui ting van de eerste fase van het om vangrijke onderzoekterrein. De thans gerapporteerde onderzoekfase is met name gericht op het kostenaspect van het stedelijke openbare vervoer. Daarnaast is tevens aandacht besteed aan de invloed van het dienstenpak ket op het totale kostenniveau, als mede aan de invloed van het tarief niveau op het exploitatieresultaat. Het kostenniveau van verkeers prestaties ligt in de gemeentelijke vervoerbedrijven aanzienlijk hoger dan in het lokale vervoer van de on derzochte streek vervoerbedrijven (lo kaal vervoer); de variabele materieel- kosten bijzonder hoog zijn; de benut ting van het materieel relatief laag ligt en met name in de drie grote ste den, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, de indirecte kosten relatief hoog liggen. Ten aanzien van de gemeentelijke ver voerbedrijven valt op, dat het kosten niveau van de bedrijven in de mid delgrote steden over het algemeen beduidend lager ligt dan dat van de bedrijven in genoemde drie grote ste den. Verklaringen hiervoor zijn onder De oorzaak hiervan is de hoge infra- structuurkostn bij tram- en trolley exploitatie, doch ook wanneer de in- frastructuurkosten buiten beschou wing gelaten worden, blijft de tram- en trolley-exploitatie relatief duur. Alleen wanneer men er in slaagt om over te gaan op één-mans bediening, kan wellicht bij exploitatie van grote eenheden (de infrastructuurkosten buiten beschouwing gelaten) de tram exploitatie kostenvoordelen bieden. Uitdrukkelijk wordt in het rapport ge steld, dat in deze onderzoekfase niet kan worden beoordeeld in hoeverre andere dan kostenoverwegingen plei ten voor het gebruik van tram, trol ley of metro. Ten aanzien van het to tale kostenniveau per bedrijf, en in nog sterkere mate ten aanzien van de samenstellende delen daarvan, blij ken zeer grote verschillen tussen de bedrijven onderling te bestaan. Deze verschillen vallen niet alleen te con stateren tussen het kostenniveau van de gemeentelijke vervoerbedrijven enerzijds en dat. van het lokale ver voer van de onderzochte streekver- voerbedrijven anderzijds, doch ook tussen de gemeentelijke vervoerbe drijven onderling. Hoewel men de zeer uiteenlopende omstandigheden, waaronder het ver voer moet worden verricht, niet uit het oog mag verliezen, geeft de orde van grootte van de verschillen toch reden te veronderstellen dat in vrij wel alle gemeenteijke vervoerbedrij ven nog belangrijke kostenbesparin gen kunnen worden bereikt, zonder aan de geboden vervoervoorzieningen kwalitatief of kwantitatief afbreuk te doen. Het tariefniveau tussen de bedrijven onderling vertoont belangrijke ver schillen. Opvallend is dat bij het lo kale vervoer van de onderzochte streekvervoerbedrijven het tariefni veau relatief hoog ligt. Het verhou dingsgewijs zeer geringe exploitatie tekort in deze bedrijven is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan het hoge tariefniveau. Het is dan ook bepaald niet uitgesloten te achten, dat een verhoging van het tariefniveau bij een aantal gemeentelijke vervoer bedrijven een verkleining van het ex ploitatietekort kan bewerkstelligen. Daarbij mag evenwel het effect van het tariefniveau op de vraag naar vervoer niet uit het oog worden ver loren. DEN HAAG Het Tweede-Kamerlid Abma (SGP) wil van de ministers Polak (justitie) en Beernink (binnenlandse za ken) weten waarom het weekblad Vrij Nederland van 30 mei in België wel en in Nederland niet in beslag is genomen. In schriftelijke vragen informeert hij of de normen voor goede zeden in de Beneluxlanden verschillend zijn. Ook wil hij weten of de foto waarop adspi- rant-gemeenteraadsleden van de Ka bouterpartij in Den Haag naakt stonden afgebeeld, aanstootgevend voor de goe de zeden is. ADVERTENTIE LOOSDRECHT De afdeling Loos- drecht van de WD heeft 50,- als beloning uitgeloofd voor degene, die de enkele weken geleden uit het ge meentehuis van Loosdrecht gestolen ambtsketen van de burgemeester kan terugbrengen. Afdelingssecretaris W. Starink (tevens wethouder van financiën) zei, dat de VVD dit initiatief niet als verkie zingsstunt heeft genomen, doch lou ter uit financiële overwegingen. Een nieuwe ambtsketen kost namelijk rond achthonderd gulden, terwijl het gestolen exemplaar - in zilver omge smolten - nog geen twintig gulden opbrengt. De ambtsketen (met enkele afbeeldingen van het turfsteken in het vroegere veendorp Loosdrecht) is zestig jaar oud. De keten werd, samen met de bandrecorder, waarop de raadsvergaderingen werden opgeno men, kortgeleden bij een inbraak uit het gemeentehuis ontvreemd. In een tweede motie verlangde hij van de regering erop toe te zien dat tij dens de herstructureringsfase eventuele gevolgen voor de werknemers op ver antwoorde wijze worden opgevangen. De regering moet ook de nodige alge mene kredietgarantie verlenen otn een aanvaardbare nieuwe opbouw te waar borgen. De D'66'er drs. Nypels pleitte voor de aanwijzing van een regeringscommissa ris bij de VMF, die bij het ontwerpen en uitvoeren van plannen zou kunnen worden ingeschakeld. Minister Nelissen wilde de mogelijkheid niet onmiddellijk uitsluiten, maar had er toch weinig oren naar. Het gaat de regering om een gerichte besteding van de middelen om in twee projecten te kunnen investeren: de seriematige produktie-opzet van de TM410 dieselmotoren in Amsterdam en de seriematige produktie-opzet van de kunststofmachines in Hengelo. De con trole spitst zich toe op de hulp die we geven, aldus minister Nelissen. Volgens de anti-revolutionaire drs. Goudzwaard zal de VMF voorlopig het zorgenkind van het kabinet en het par lement blijven. De overheid had het ge duld van het personeel van Werkspoor wel erg lang op de proef gesteld, meen de hij. De 30 miljoen gulden voor de twee projecten (dat betekent dat elk gezin tien gulden aan de VMF moet afstaan) noemde hij een arbitair cijfer. Volgens minister Nelissen moet het mogelijk zijn om elders de andere 30 miljoen gulden te vinden. Volgens staatssecretaris Keyzer blijft, ook wanneer het grote plan van de NS „Spoor naar 75" wordt uitge voerd, de behoefte aan rollend mate rieel betrekkelijk gering. Ook de snelle re aanleg van bijvoorbeeld de Schiphol- lijn zou daar geen verandering in bren gen. De heer Keyzer vond bovendien, dat de Spoorwegen op een vrije markt zo goedkoop en zo goed mogelijk moe ten inkopen en dat daarom ook offer tes uit het buitenland moeten worden gevraagd. Tenslotte deelde de staatssecretaris nog mee, dat het overleg over de zestig bakken met de Spoorwegen donderdag wordt voorgezet. De staatssecretaris bleef bij zijn afwijzing, een garantie te verstrekken over een periode varp vijf jaar. Minister Roolvink (sociale zakeji) liet zich optimistisch uit over de vraag naar metaalwerknemers inUtrecht. Volgens hem leert de ervaring dat de vraag stijgt bij een bedrijfssluiting elders. De minister meende dat ook oudere werk nemers bij een eventuele sluiting rede lijke kansen hebben wegens hun erva ring. Volgens de heer Roolvink bieeft het zogenaamde sociaal plan, dat VMF en de vakbonden in april jl. hebben opge steld, voldoende garanties voor gunstig» overplaatsings- en afvloeiingsregelin gen. DEN HAAG Nog altijd meer dan de helft van de Nederlandse bevolking gaat niet echt met vakantie. Het Centraal Bureau voor de Statis tiek heeft uitgerekend dat in de perio de oktober 1968 - 30 september 1969 slechts 42.8 procent van de Nederlandse bevolking in de vakantie ten minste vijf achtereenvolgende dagen van huis is gegaan. In 1955/'56 was dat percenta ge 40.8. Vooral in de landbouw gaat men wei nig met vakantie (12.2 pet.). Employés en ambtenaren gaan het meest met va kantie (65.4 pet.). Van de mensen die in 1968/'69 met va kantie gingen, deed 85.3 pet. dat maar één kéér, 12.9 pet. tweemaal en 1.9 pet. drie keer. Er werd in de zomer zestien maal zoveel vakantie genomen als in de winter. Burgemeester Slot van Ede I slaat, onder grote belangstelling van j genodigden uit de scheepsbouwwe- reld en het ministerie van Verkeer I en Waterstaat een van de vele pa- E len in de grond, benodigd voor de vacuümtank van het Nederlands l Scheepsbouwkundig Proefstation in Ede. EDE De burgemeester van Ede, de heer J. Slot, heeft dinsdagmiddag op het industrie- terrrein zo niet de eerste, maar dan toch een van de vele belangrijke heipalen geslagen voor een nieuwe vacuümtank voor het laboratorium van het Nederlands Scheepsbouw kundig Proefstation, dat al geruime tijd in Ede is gevestigd. Voor de vacuümtank werden reeds eerder 'n groot aantai palen geslagen, totaal zullen er meer dan duizend nodig zijn. De tank komt in een laboratorium, dat op een circa drie ëneenhalf hectare groot terrein zal worden gebouwd en begin 1972 ge reed zal komen. Dat deelde professor dr. ir. W. P. A. van Lammeren, voorzitter van de directie van het scheepsbouwkundig proefstation mede tijdens de we gend weersomstandigheden enige tijd uitgestelde officiële plechtigheid van het slaan van de eerste paal voor de nieuwe tank, die een diepte zal krijgen van acht meter, 240 me ter lang wordt en een breedte krijgt van achttien meter. De bouw van de tank is noodzakelijk geworden door de ontwikkeling van de grote tank schepen. De tank is uniek in Europa wegens de mogelijkheden om proeven onder de juiste drukverhoudingen erin te doen plaatsvinden. Er worden onderzoekingen in gedaan naar de dampvorming langs de doorsnede van bladen van scheepsschroeven in combinatie met scheepsmodellen. Men kan proeven nemen omtrent de verschijnselen die zich voordoen bij de voortstuwing van schepen, om trent het manoeuvreren van een schip bij het binnenvaren van ha vens en akoestische verschijnselen waarnemen die gepaard gaan bij de voortstuwing door een scheeps schroef. Het Nederlands Scheepsbouwkun dig proefstation begin in mei 1932 zijn werkzaamheden. Het heefi thans een jaaromzet van rond twaalf miljoen gulden die weldra zal oplopen tot twintig miljoen per jaar. Er werken thans zo'n driehon derd en twintig man welk perso neelsbestand wel zal groeien tot zo'n vierhonderd personen. Het nieuwe laboratorium dat in Ede wordt gebouwd gaat ongeveer 25 miljoen gulden kosten. De proe ven die in de nieuwe vacuümtank worden genomen kosten twee mille per uur. De kosten komen er met 2800 bedrijfsuren per jaar wel uit. Thans zijn contracten voor ruim 400 uur afgesloten, maar men ver wacht dat dit, gezien de huidige ont wikkelingen in de scheepsbouw, wel spoedig meer zal worden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9