Ik wil proberen de mensen een Idee v schrijver moet over komen ie te verbeteren" berini Forster schreef nóg een roman TV-serie over Beethoven Ideaal van regisseur Zdenek Kraus: Stomp komt in Holland Festival Onthulling na overlijden: IKOR zoekt nieuwe formule voor Woord voor Woord" RONOtitie v VONKARAJAN „IN" IN WENEN Goed of slecht Byrds niet in VPRO-Piknik Heer Bommel en de Bhjd- scbapper MORGEN VAN GAZELLE programmaos MARTFN lOONUbR SI R1P DONDERDAG II JUNI 1970 DE Tsjechische regisseur Zdenek Kraus woont met zijn gezin tussen de Amsterdammers in Buiten- veldert. Twee jaar geleden verliet hij als zovele anderen zijn land en vestigde hij zich in Nederland. Hij volgde de regiecursus bij de Ne derlandse Omroep Stichting. „Niet zo zeer om het vak te leren, maar om het Nederlands onder de knie te krijgen". Daarna regisseerde hij voor de VARA zes televisiestukken en voor het Nieuw Rotterdams Toneel twee eenakters. In Tsjechoslowakije kent men Zdenek Kraua als de maker van drie speelfilms en als regisseur van 25 toneelprodukties en van zes televisiestukken. Een van zijn films Moord op Jack, werd in Pa rijs bekroond. In Rusland en in Duits land regisseerde hij voor een theater in Moskou en voor een schouwburg in Dusseldorf enkele Russische toneel stukken. Waarom kwam hij naar Nederla §f een land waar hij onbekend is? „Ik vind Nederland van alle Europese landen het fijnste. Het lijkt een beetje op Tsjechoslowakije. Jn Duitsland kon ik werk krijgen, maar daar zou ik de Duitse nationaliteit moeten aannemen. Dat wilde ik niet. Ik blijf Tsjech". Zdenkek Kraus 31 jaar, een lange slanke figuur met een donker hoofd boven een modieus wit pak kende Nederland van enkele vakanties. Hij spreekt in een mengsel van Duits en Nederlands over zijn werk. Uit bundige gebaren moeten zijn bezieling voor film en theater duidelijk maken. Vergeleken met zijn vaderland zijn de resultaten in Nederland mager. Toch is hij tevreden. De kritieken, die hij naar aanleding van zijn televisiestuk ken en de twee eenakters kreeg, waren niet zonder meer goed, maar ook niet slecht. Voor de Vara regisseerde hij drie te- DEN HAAG De protest rock musi cal „Stomp", een collectieve creatie van 22 jonge mensen uit het zuiden van de Ver. Staten, zal in het kader van het Holland Festival tussen 20 juni en 4 juli In Den Haag, Rotterdam, Leiden en Amsterdam veertien keer worden uit gevoerd. De voorstelling wordt gebracht door The Combine en staat onder auspiciën van het. Public Theatre van het New York Shakespeare Festival. Hiermee is een unieke Amerikaanse voorstellin genreeks aan het Holland Festival toe gevoegd. De spelers en musici zijn jongelui tussen 19 en 22 jaar, voor het meren deel voormalige studenten van de uni versiteit van Austin in Texas. De groep wordt geleid door Douglas Dyer, de eni ge, die een volledige theateropleiding heeft. Hij kreeg het idee voor Stomp in 1968 in Parijs. Het stuk werd het eerst in een kel dertheater van het Atlanta Arts Center gespeeld, waarna een maandenlange reeks voorstellingen in New York volg de. Stomp in Europa betekent een door braak van de Amerikaanse „under ground" in de officiële Europese kunstfestivals. Pendanten van Stomp in het Holland Festival zijn de voorstellin gen van The New Troupe uit New York en het filmfestival „USA today". Stomp is opgebouwd uit protestsongs, dansen, speelcenes, rockmuziek, licht effecten en film- en diaprojectie op verschillende schermen. Theater-ele menten als meedansen door het publiek on een massale ontkledingscène ont breken evenmin. Zdenek Kraus uit Tsjecho slowakije heeft hier zijn bestem ming gevonden. Hij vindt Nederland van alle Europese landen het fijnst. Het lijkt een beetje op zijn geboorteland. levisiestukken van Engelse origine, De gebaar: „Of dat nu in Amsterdam in Stola van de Tsjech, Jan Kakos, De Kersentuin van de Rus Tsjechof en een dame uit de provincie van de Rus Toer- genjef. „De Nederlanders moeten natuurlijk aan mijn stijl wennen. Het liefst ver film ik tragikomische stukken: stukken die een anekdote tot in het absurde uit werken. Het hele leven is immers ab surd. Wij zitten rustig in een restaurant en misschien wordt een paar meter hier vandaan iemand vermoord. De hele we reld is absurd. Om van Viëtnam en Cambodja maar te zwijgen". Een paar critici waren het niet eens met do verfilming van Kraus van Tsjechofs stuk en van Toergenjefs to neelspel. Voor Zdenek Kraus was dat geen nieuw geluid. In Tsjechoslowakije moest hij ook zijn visie op het werk van de beide schrijvers toelichten. „De meeste regisseurs maken van de Stukken van Tsjechof en van Toergen- jef tragedies in plaats van tragi-kome- dies. Tsjechof zelf heeft eens een Rus sische regisseur na de première van de Kersentuin geschreven dat deze zijn stuk vermoordde. „Ik heb mijn Kersentuin niet als een tragedie, maar als een vaudeville-stuk geschreven, liet Tsjechof de Rus we ten". Ondanks deze duidelijke medede ling van de schrijver, maken de meeste regisseurs van ^.ijn toneelspelen trage dies". Zdenek Kraus maakt een weids ADVERTENTIE WENEN De dirigent Herbert von Karajan heeft dezer dagen voor het eerst in zes jaar in Wenen weer een concert gegeven. De ovaties voor hem en de Berliner Philharmoniker waren „Mexicaans". Op 11 mei was de Oostenrijkse diri gent afgetreden als hoofd van de Weense Staatsopera. Hij zei toen nooit meer in Oostenrijk te zullen optreden maar maakte daar later Wenen van, want hij bleef artistiek directeur van de Salzburger Festspiele en van het na derhand te houden Wagner-Paasfesti- val. Een dame wierp na het concert de di rigent een bos bloemen toe, Von Kara jan gaf daarvan een bloem aan de or kestmeester. Dat Von Karajan het niet bij dit ene optreden in Wenen zal laten is duide lijk. Hij is daar klaarblijkelijk „in" als nooit tevoren. BHOMMKN OP WX BENT! Mensen van nu op brommers van nul De Berini van Gazelle is verrassend goed en duidelijk van deze tijd. Hij is sportief, is modieus, hoort bij jong-zijn, snel-zijn en overal bij zijn. Ga eens kijken bij uw Gazelle dealer. New York of in Praag gebeurt". Hij geeft toe dat zijn onvoldoende kennis van Nederlandse taal het regis seren bemoeilijkt. Bovendien kent hij de meeste acteurs niet. „Ik werk o'ke maand met een andere groep mensen. Ik ken hen niet en zij mij niet. Eigenlijk moest je als regisseur ook als free-lance over steeds de zelfde groep acteurs beschikken". Volgens Zdenek Kraus bestaat er geen typische televisie- of toneelregie. „De regie is goed of de regie is slecht. Er bestaan ook geen moderne of ouder wetse stukken. Het gaat er om: is wat de schrijver wil zeggen, zo sterk dat dat in een televisie of in een televisiestuk overkomt. De creatie v>. een acteur wordt goed, wanneer het idee van de schrijver wordt. De regie is goed wanneer de kijkers inzicht in het idee van dé schrijver krijgen". Voor het aanstaande winterseizoen heeft Zdenek Kraus geen vastomlijnde plannen. Hij heeft een aanbieding uit Duitsland gekregen, maar zou het liefst in Nederland blijven werken. Hij kent na twee jaar wel enigszins de problemen waar de Nederlanders mee worstelen. „Ik heb geen grote idea len. Ik wil proberen de mensen een beetje te verbeteren. Het heeft met ge vlucht zijn niéts te maken in Europa be staan ér nog meer dictaturen dan alleen in Tsjechoslowakije. Voor mij was er in Bratislava niet veel meer te doen. Twee van mijn theaterprodukties zijn afge keurd, voordat ik naar Wenen ging. Zo lang ik kan, wil ik werken. En als le situatie in Tsjechoslowakije verandert ga ik terug". Tot zijn verrassing zag Zdenek Kraus dat de Vara de Tsjechische film Boksen en Moord heeft aangekocht. „Als stu dent op de filmacademie in Praag zo'n tien jaar geleden kreeg ik een rol in deze film". Zdenek Kraus is zonder baard in deze speelfilm, die in Sao Paolo bekroond werd, te zien. Wanneer de Vara Boksen en Moord uitzendt, staat nog niet vast. LONDEN De Engelse schrijver E. M. Forster, die literaire roem verwierf door slechts vijf romans, heeft nog een roman geschreven, die nimmer is gepu bliceerd. Vrienden van de Britse auteur, die zondag overleed op de leeftijd van 91 jaar, onthulden dat het ongepubliceerde werk getiteld is „Maurice" en handelt over een homosexueel thema. Het werd geschreven tussen 1905 en 1913 en slechts enkele vrienden wisten van het bestaan van het manuscript af. P. N. Furbank, die een biografie van Forster aan het schrijven is, zei: „Mijn mening is dat deze roman gepubliceerd moet worden". Colin Spencer, toneel schrijver en romancier, die het manus cript heeft gelezen, beschreef het als „het lezen waard, maar wel een beetje gedateerd". Als een „studie van de homosexuali- teit gezien door de ogen van het Ed- wardiaanse tijdperk" en geschreven in de stijl van een jongerejaars student in Cambridge, bevat het melodramatische passages. Het verhaal behandelt de verhouding tussen twee jonge studenten aan de universiteit van Cambridge de een zeer gevoelig, en de ander meer inte- lectueel die een diepe hartstocht voor elkaar koesterden. Waarom publiceerde Forster het nim mer? „Volgens mij schreef hij het voor zichzelf. Niet om het „te publiceren, omdat hij uitdrukking wilde geven aan dit thema", zegt Spencer, die de indruk kreeg dat Forster „niet erg trots" was op deze twee-delige roman. Na zijn „A passage to India" uit 1924 heeft Forster nooit meer een roman ge schreven. Lord Annan, een goede vriend, gaf hiervoor als mogelijke verklaring: „Zijn leven kan een andere wending genomen hebben volgens mij had hij toen een nieuw soort geluk gevonden. De mensen schrijven vaak uit een gevoel van onge lukkigheid". Forster was een vriendelijk en zacht moedig mens in het dagelijkse leven, maar in zijn romans kon hij met veel scherpte zijn meningen naar voren brengen. De laatste afleveringen van de te levisie-serie „Woord voor Woord" liggen klaar om op zondag 14 en zondag 21 juni te worden uitgezon den. Aart Staartjes zal de kinderen om zeven uur 's avonds nog twee keer over de tien geboden vertellen. Dan verdwijnt het vertrouwde blonde hoofd van de acteur van het televi siescherm. „De bijbel hebben wij kris, kras en van voren naar achteren behan deld. De verhalen, zoals die de afge lopen vier, vijf jaar zijn uitgezon den, zetten wij niet meer voort", al dus de regisseuse Trudy van Keulen (32). Karei Eykman, jeugdpreddkant in Amsterdam, vindt het niet leuk om zijn teksten nog eens te herschrijven en Aart Staartjes lokt het evenmin om de bijbelverhalen op precies de zelfde manier op te lepelen. Het IKOR zoekt naar een andere De popgroep The Byrds zal niet optreden, zoals was aangekondigd, in het televisieprogramma VPRO-Pik nik, dat op donderdag 18 juni zal worden uitgezonden. formule om kinderen in die zondag se vijf minuten in aanraking met het evangelie te brengen. In de nieuwe opzet wordt gedacht aan vier vertellers, vier tekenaars en vier schrijvers. Trudy van Keulen blijft de uitzendingen regisseren. „Aart en ik gaan ons meer op de langere uitzendingen concentreren, die onder de naam Woord voor Woord-Extra op het scherm komen. Alle stokpaardjes worden hierin be handeld. Reportages over kinderen van buitenlandse arbeiders en kin deren van vluchtelingen staan nog op het programma", aldus Trudy van Keulen. In Woord voor Woord-Extra wor den goede menselijke eigenschappen zoals rechtvaardigheid, eerlijk heid, naastenliefde vertaald en geplaatst in de wereld van het kind „Ik zou geen vrijblijvend amuse mentsprogramma voor kinderen wil len maken", zegt Trudy van Keulen ..Uitzendingen als Woord voor Woord-Extra, bevallen me wel. De kinderen, die in de films meespelen, vertellen wij (Aart Staartjes en Tru dy van Keulen) waar de reportage schematisch over gaat. Wij gaan vaak niet eens op de details in. De kinderen spelen het spel dan hele maal mee". In het Gelders programma wordt vrijdag aandacht geschonken aan de uitreiking van de literaire prijzen van de gemeente Apeldoorn aan de dichter Willem Bierman en prozaïst Peter van der Vliet. Deze uitreiking, die plaatsvindt in Orpheus, wordt omlijst door een poëzievoordracht van een aantal Nederlandse en Apeldoomse dichters. In hetzelfde programma wordt een aflevering uitgezonden van de rubriek Univer sitair-universeel, waarbij dit keer de r.k. Universiteit in Nijmegen cen traal staat. Vrijdag begint de NCRV-televisie om 22.05 uur een serie van dertien programma's met als hoofdpersoon de pianist-dirigent Daniel Baren- boim. In deze reeks uitzendingen (in kleur) „Barenboim over Beethoven", zet hij zijn relatie uiteen tot het werk van Ludwig van Beethoven, die dit jaar tweehonderd jaar gele den werd geboren. Het Lowland trio, vanavond in Ziezo Zomer" (Tros-tv, Ned. 1) Barenboim praat indringend over de plaats van Beethoven in kunst- thistorisdh opzicht, hij wijst op over eenkomsten en verschillen met Mo zart en Haydn, hij behandelt de ele menten van traditie en vernieuwing en hij belicht de overgangspositie tussen Weens klassieisme en roman tiek. Het zijn overigens in het geheel geen praatprogramma's, want Ba renboim geeft talloze illustraties aan de piano of als dirigent van hei New Philharmonic orchestra. Bovendien bevat ieder programma een deel van een symfonie of con cert, aangevuld met sonates en ou vertures. In de loop van de serie kan men tegemoet zien: fragmenten ui: de tweede, de vijfde en de zevende symfonie, excerpten van de derde en vierde pianosonate, het scherzo uit de Eroica, een inleiding tot en een complete uitvoering van de Ap- passionata, een vergelijking van de „Leonore"-ouvertures nr. 2 en 3, een analyse en complete uitvoering van de Waldsteinsonate, gedeelten uit de Pastorale, het gehele vierde piano concert (waarbij Sir Adrian Boult optreedt als dirigent) en als apotheo se een complete uitvoering van de vijfde symfonie. Deze programma's werden gere gisseerd door Christopher Nupen, die jarenlang een leidinggevende func tie had bdj een der muziekafdelin gen van de BBC. Bovendien zullen verschillende kijkers zich deze man herinneren als regisseur van de ge slaagde documentaires over Andrès Segovia en Vladimir Ashkenazy. die de NCRV het afgelopen seizoen heeft uitgezonden. „Barenboim over Beethoven" komt eenmaal per veertien dagen op het scherm, afwisselend op Nederland I en Nederland II. TELEVISIE NEDERLAND I 18.45 NOS: (K) Pipo de Clown. 18.55 (K) Journaal. 19.04 TROS: (K) De wereld waarin wij leven, TV-film. 19.31 (K) De getrouwde vrijgezel, TV-serie. 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.20 TROS: (K) Ziezo-Zomer: amu sementsprogramma. 22.30 NOS: (K) Journaal. 22.35-23.05 Teleac: Bij leven en wel zijn les 20 (herh.). NEDERLAND II 18.00 NOS: (K) Wereldkampioen schappen Voetbal Mexico Sa menvatting. 18.45 (K) Pipo de Clown. 18.55 (K) Journaal. 19.04 (K) Wereldkampioenschappen Voetbal Mexico - Samenvatting. 19.30 Van gewest tot gewest. 20.00 (K) Journaal. 20.20 VPRO: (K) l'Envoütement des routes qui toument, korte Poolse film. 20.30 (K) Filmportret van Louis A. van Gasteren. 21.00 De fietsendieven en hun kin deren, programma over de Ita liaanse neo-realisten. 21.50 (K) Ik was soldaat, filmrepor tage. 22.30-22.35 NOS: (K) Journaal. 22.55-00.45 (K) Wereldkampioen schappen Voetbal Mexico: Enge- land-Tsjecho-Slowakije. DUITSLAND 1 (Reg. progr. NDR: 18.00 (K) Onkel Sam gratuliert Hein Mück. 18.30 (K) Actualiteiten. 18.45 (K) Zandmanne tje. 18.55 Actuele kroniek. 19.25 (K) Lautlose Jagd. 1959 Programma overzicht. WDR: 8.20-8.45, 10.20- 10.45, 12.10-12.35 Schooltelevisie. 18.00 (K) Gefahrlicher Alltag, tv-se- rie. 18.30 (K) Voor de kleuters. 18.40 (K) Journaal. 19.25 (K) Austria, de eeuwige bruid). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 (K) W.K. Voetbal. 21.00 Abseits, spel. 22.30 (K) Journaal en weerbericht. DUITSLAND II 18.05 (K) Actualiteiten en muziek. 18.40 Miss Molly Mill, tv-serie. 19.10 Für sich allein, tv-spel. 19.45 (K) Ac tualiteiten, nieuws en weerbericht. 20.15 Amusementsprogramma. 21.35 Journalisten vragen - politici ant woorden. 22.35 (K) Nieuws en weer bericht. 22.50-1.30 (K) W.K.Voetbal. 6919 „Ik begrijp het niet", zei Tom Pofes. „Nadat je iedereen waardeloos geld gegeven hebt, heb je hier niet veel vrienden meer. Voor je jret hoef je hier vrienden meer. Voor je pret hoef je hier vasthoudt?" „D-dat is een moeilijke vraag", pre velde heer Zwadder met onrustige oog opslag. „Ik ben niet zeker, eh... Er zijn bepaalde krachten... ahum, hm". Hij schraapte nerveus de keel en hernam: „De heer Bommel heeft mij nodig om geluk te brengen en ik heb geluk nodig om de regen kwijt te raken. We hebben dezelfde mooie roeping, ziet u? Maar we hebben het verkeerd aangepakt en moe ten weer helemaal opnieuw beginnen". Na deze woorden vervolgde hij zijn wandeling en Tom Poes keek hem even na voordat hij verder liep. „Dat gepraat is klets", dacht hij. „Er is iets anders, dat hem hier houdt en ik wil wedden dat het de kippeveren zijn die heer Ollie op het kerkhof verstopt heeft!" Maar Cornelis Zwadder dacht niet aan kippeveren. Hij begaf zich naar het slot Bommelstein en wendde zich tot heer Bommel, die in de achtertuin over het hekje hing. „Het wordt tijd, dat we opnieuw ons zegenrijk werk aanvatten", sprak hij ernstig. „U en ik. Na onze hovaardij met de pillen is het onze plicht om anderen verheuging te brengen. Maar hoe? zult u vragen. Welnu, door vasten en medita tie weet ik het antwoord! Neem iedereen af wat hij heeft en geef het hem daar na terug. Na lijden komt verblijden; laat dat onze boodschap zijn". „Zoiets heb ik ook wel eens gedacht" gaf heer Ollie lusteloos toe. „Maar ik zie er toch niet zo veel in, als u begrijp wat ik bedoel". TELEVISIE DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Heute. 10.30 Meine Geisha, speelfilm. 12.25 Pat und Patachon, tv-serie. 12.50 Pers overzicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 (K) Journaal. 16.40 Voor de kinderen. 17.20 (K) Swing in-Pentangle, ka mer-pop-uitzending. 17.55 (K) Jour naal. DUITSLAND II 13.30-14.30 en 17.00-18.00 (K) Mexi co. RADIO HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte gram.muz. en reportages. (8.00 Nieuws; 8.11 Ra diojournaal: 8.30 De groenteman). NOS: 9.00 Internationaal Spectrum: oude en klassieke muziek (opn). (9.35-9.40 Waterstanden). AVRO 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (gr). (11.00-11.o: Nieuws). 11.30 Horlepiep: volksmu riek uit Afrika. 11.55 Beursberich .en. NOS: 12.00 Blik op de wereld informatief programma over pro 'olemen van Europese integratie Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzen ding voor de landbouw. NOS: 12.4( Stereo: Lichte gram.muz. 12.50 Rechl en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Voor de middenstand. 13.25 Stereo: Klassieke en moderne muziek (gr). E.O. 14.00 Ruimte: Radio-magazine met gewijde muziek, lezingen en ac tueel nieuws over de zending in bin nen- en buitenland. NOS: 15.00 St< reo: Aspecten van de kamermuziek moderne muziek (opn). 15.45 Toeris- mo: toeristische informatie uit bin nen- en buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: gevarieerd program ma. (16.00 Nieuws; 17.55 Mededelin gen: 18.00 Nieuws; 18.20 Uitzending van de WD; 19.30 Nieuws). VARA 21.00 Stereo: Radio Filharmonisch orkest en solist: moderne en klassie ke muziek. 22.40 Nieuws. 22.50 Me dedelingen. 22.55 Actualiteiten. 23.05 Stereo: Prettig weekend: licht geva rieerd platenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levenr de >voord. 7.16 Stereo: Badinerit klassieke en semi-klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym. voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Auba de: Semi-klassieke en moderne mu ziek, (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee: geva rieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen. 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar..., quiz). 14.05 Schoolra dio. 14.30 Stereo: Lichte muziek (opn). TROS: 14.55 Stereo: Concert a la Carte: verzoekprogramma van opera-muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Disco-Drive-In: de showbusiness op de korrel genomen. 17.30 Sportkom- pas. NCRV: 18.00 Johan Willem Fri- so-kapelwerken van Nederlandse componisten. 18.30 Nieuws. 18.41 Hier en Nu: actualiteiten. 19.00 We reldpanorama. 19.10 Veel gevraagde gewijde muziek (gr). 19.40 Youth for Christ portret van een wereldwij de, interkerkelijke beweging. 20.05 Internationaal Heinrich Schüiz-Fes- tival - Breda 1970: Ludus Danielis, anoniem religieus muziekdrama uil de 13e eeuw, door instrumentaal en semble, koor en solisten. 21.30 Re portage van het Voorjaarsconvent van de ARP te Utrecht. NOS: 22.00 Actua: reportages, commentaren en muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 De beyaerd-Hier: cabaretprogramma 23.10 Apollo XXI, ruimtevaart mys terie (2). 23.30 Stereo: Midnight Spe cial: licht muziekprogramma. 23.55 *.00 Nieuws. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Ede! 2cker Show. (10.00 Nieuws). 11.00 ieuws. NOS: 11.03 De Felix Meur- ?rs Show. VPRO: 12.00 Nieuws 2.03 Top-30. (13.00 Nieuws). TROS 4.00 Nieuws. 14.03 Suzie Cream Cheese. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. 16.00 Nieuws. 18.02 Jountry and Western Festival. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05- 18.00 Zingende Bougie: gevarieerde platen voor automobilisten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 13