Ik wil proberen de mensen
een
Idee v
schrijver
moet over
komen
ie te verbeteren"
berini
Forster schreef nóg
een roman
TV-serie over
Beethoven
Ideaal van regisseur Zdenek Kraus:
Stomp komt
in Holland
Festival
Onthulling na overlijden:
IKOR zoekt nieuwe
formule voor
Woord voor Woord"
RONOtitie
v
VONKARAJAN
„IN" IN
WENEN
Goed of slecht
Byrds niet in
VPRO-Piknik
Heer
Bommel
en de Bhjd-
scbapper
MORGEN
VAN GAZELLE
programmaos
MARTFN
lOONUbR
SI R1P
DONDERDAG II JUNI 1970
DE Tsjechische regisseur Zdenek
Kraus woont met zijn gezin
tussen de Amsterdammers in Buiten-
veldert. Twee jaar geleden verliet hij
als zovele anderen zijn land en
vestigde hij zich in Nederland.
Hij volgde de regiecursus bij de Ne
derlandse Omroep Stichting. „Niet zo
zeer om het vak te leren, maar om het
Nederlands onder de knie te krijgen".
Daarna regisseerde hij voor de VARA
zes televisiestukken en voor het Nieuw
Rotterdams Toneel twee eenakters.
In Tsjechoslowakije kent men Zdenek
Kraua als de maker van drie speelfilms
en als regisseur van 25 toneelprodukties
en van zes televisiestukken. Een van
zijn films Moord op Jack, werd in Pa
rijs bekroond. In Rusland en in Duits
land regisseerde hij voor een theater in
Moskou en voor een schouwburg in
Dusseldorf enkele Russische toneel
stukken.
Waarom kwam hij naar Nederla §f
een land waar hij onbekend is?
„Ik vind Nederland van alle Europese
landen het fijnste. Het lijkt een beetje
op Tsjechoslowakije. Jn Duitsland kon
ik werk krijgen, maar daar zou ik de
Duitse nationaliteit moeten aannemen.
Dat wilde ik niet. Ik blijf Tsjech".
Zdenkek Kraus 31 jaar, een lange
slanke figuur met een donker hoofd
boven een modieus wit pak kende
Nederland van enkele vakanties.
Hij spreekt in een mengsel van Duits
en Nederlands over zijn werk. Uit
bundige gebaren moeten zijn bezieling
voor film en theater duidelijk maken.
Vergeleken met zijn vaderland zijn
de resultaten in Nederland mager. Toch
is hij tevreden. De kritieken, die hij
naar aanleding van zijn televisiestuk
ken en de twee eenakters kreeg, waren
niet zonder meer goed, maar ook niet
slecht.
Voor de Vara regisseerde hij drie te-
DEN HAAG De protest rock musi
cal „Stomp", een collectieve creatie van
22 jonge mensen uit het zuiden van de
Ver. Staten, zal in het kader van het
Holland Festival tussen 20 juni en 4 juli
In Den Haag, Rotterdam, Leiden en
Amsterdam veertien keer worden uit
gevoerd.
De voorstelling wordt gebracht door
The Combine en staat onder auspiciën
van het. Public Theatre van het New
York Shakespeare Festival. Hiermee is
een unieke Amerikaanse voorstellin
genreeks aan het Holland Festival toe
gevoegd.
De spelers en musici zijn jongelui
tussen 19 en 22 jaar, voor het meren
deel voormalige studenten van de uni
versiteit van Austin in Texas. De groep
wordt geleid door Douglas Dyer, de eni
ge, die een volledige theateropleiding
heeft. Hij kreeg het idee voor Stomp in
1968 in Parijs.
Het stuk werd het eerst in een kel
dertheater van het Atlanta Arts Center
gespeeld, waarna een maandenlange
reeks voorstellingen in New York volg
de.
Stomp in Europa betekent een door
braak van de Amerikaanse „under
ground" in de officiële Europese
kunstfestivals. Pendanten van Stomp in
het Holland Festival zijn de voorstellin
gen van The New Troupe uit New York
en het filmfestival „USA today".
Stomp is opgebouwd uit protestsongs,
dansen, speelcenes, rockmuziek, licht
effecten en film- en diaprojectie op
verschillende schermen. Theater-ele
menten als meedansen door het publiek
on een massale ontkledingscène ont
breken evenmin.
Zdenek Kraus
uit Tsjecho
slowakije heeft
hier zijn bestem
ming gevonden. Hij
vindt Nederland
van alle Europese
landen het fijnst.
Het lijkt een beetje
op zijn
geboorteland.
levisiestukken van Engelse origine, De gebaar: „Of dat nu in Amsterdam in
Stola van de Tsjech, Jan Kakos, De
Kersentuin van de Rus Tsjechof en een
dame uit de provincie van de Rus Toer-
genjef.
„De Nederlanders moeten natuurlijk
aan mijn stijl wennen. Het liefst ver
film ik tragikomische stukken: stukken
die een anekdote tot in het absurde uit
werken. Het hele leven is immers ab
surd. Wij zitten rustig in een restaurant
en misschien wordt een paar meter hier
vandaan iemand vermoord. De hele we
reld is absurd. Om van Viëtnam en
Cambodja maar te zwijgen".
Een paar critici waren het niet eens
met do verfilming van Kraus van
Tsjechofs stuk en van Toergenjefs to
neelspel.
Voor Zdenek Kraus was dat geen
nieuw geluid. In Tsjechoslowakije
moest hij ook zijn visie op het werk
van de beide schrijvers toelichten.
„De meeste regisseurs maken van de
Stukken van Tsjechof en van Toergen-
jef tragedies in plaats van tragi-kome-
dies. Tsjechof zelf heeft eens een Rus
sische regisseur na de première van de
Kersentuin geschreven dat deze zijn
stuk vermoordde.
„Ik heb mijn Kersentuin niet als een
tragedie, maar als een vaudeville-stuk
geschreven, liet Tsjechof de Rus we
ten". Ondanks deze duidelijke medede
ling van de schrijver, maken de meeste
regisseurs van ^.ijn toneelspelen trage
dies". Zdenek Kraus maakt een weids
ADVERTENTIE
WENEN De dirigent Herbert von
Karajan heeft dezer dagen voor het
eerst in zes jaar in Wenen weer een
concert gegeven. De ovaties voor hem
en de Berliner Philharmoniker waren
„Mexicaans".
Op 11 mei was de Oostenrijkse diri
gent afgetreden als hoofd van de
Weense Staatsopera. Hij zei toen nooit
meer in Oostenrijk te zullen optreden
maar maakte daar later Wenen van,
want hij bleef artistiek directeur van
de Salzburger Festspiele en van het na
derhand te houden Wagner-Paasfesti-
val.
Een dame wierp na het concert de di
rigent een bos bloemen toe, Von Kara
jan gaf daarvan een bloem aan de or
kestmeester.
Dat Von Karajan het niet bij dit ene
optreden in Wenen zal laten is duide
lijk. Hij is daar klaarblijkelijk „in" als
nooit tevoren.
BHOMMKN
OP WX BENT!
Mensen van nu op brommers van nul
De Berini van Gazelle is verrassend
goed en duidelijk van deze tijd.
Hij is sportief, is modieus, hoort bij
jong-zijn, snel-zijn en overal bij zijn.
Ga eens kijken bij uw Gazelle dealer.
New York of in Praag gebeurt".
Hij geeft toe dat zijn onvoldoende
kennis van Nederlandse taal het regis
seren bemoeilijkt. Bovendien kent hij
de meeste acteurs niet. „Ik werk o'ke
maand met een andere groep mensen.
Ik ken hen niet en zij mij niet.
Eigenlijk moest je als regisseur
ook als free-lance over steeds de
zelfde groep acteurs beschikken".
Volgens Zdenek Kraus bestaat er
geen typische televisie- of toneelregie.
„De regie is goed of de regie is slecht.
Er bestaan ook geen moderne of ouder
wetse stukken. Het gaat er om: is
wat de schrijver wil zeggen, zo
sterk dat dat in een televisie of in een
televisiestuk overkomt. De creatie v>.
een acteur wordt goed, wanneer het
idee van de schrijver wordt. De regie is
goed wanneer de kijkers inzicht in het
idee van dé schrijver krijgen".
Voor het aanstaande winterseizoen
heeft Zdenek Kraus geen vastomlijnde
plannen. Hij heeft een aanbieding uit
Duitsland gekregen, maar zou het liefst
in Nederland blijven werken.
Hij kent na twee jaar wel enigszins
de problemen waar de Nederlanders
mee worstelen. „Ik heb geen grote idea
len. Ik wil proberen de mensen een
beetje te verbeteren. Het heeft met ge
vlucht zijn niéts te maken in Europa be
staan ér nog meer dictaturen dan alleen
in Tsjechoslowakije. Voor mij was er in
Bratislava niet veel meer te doen. Twee
van mijn theaterprodukties zijn afge
keurd, voordat ik naar Wenen ging. Zo
lang ik kan, wil ik werken. En als le
situatie in Tsjechoslowakije verandert
ga ik terug".
Tot zijn verrassing zag Zdenek Kraus
dat de Vara de Tsjechische film Boksen
en Moord heeft aangekocht. „Als stu
dent op de filmacademie in Praag
zo'n tien jaar geleden kreeg ik een
rol in deze film".
Zdenek Kraus is zonder baard in deze
speelfilm, die in Sao Paolo bekroond
werd, te zien. Wanneer de Vara Boksen
en Moord uitzendt, staat nog niet vast.
LONDEN De Engelse schrijver E.
M. Forster, die literaire roem verwierf
door slechts vijf romans, heeft nog een
roman geschreven, die nimmer is gepu
bliceerd.
Vrienden van de Britse auteur, die
zondag overleed op de leeftijd van 91
jaar, onthulden dat het ongepubliceerde
werk getiteld is „Maurice" en handelt
over een homosexueel thema. Het werd
geschreven tussen 1905 en 1913 en
slechts enkele vrienden wisten van het
bestaan van het manuscript af.
P. N. Furbank, die een biografie van
Forster aan het schrijven is, zei: „Mijn
mening is dat deze roman gepubliceerd
moet worden". Colin Spencer, toneel
schrijver en romancier, die het manus
cript heeft gelezen, beschreef het als
„het lezen waard, maar wel een beetje
gedateerd".
Als een „studie van de homosexuali-
teit gezien door de ogen van het Ed-
wardiaanse tijdperk" en geschreven in
de stijl van een jongerejaars student in
Cambridge, bevat het melodramatische
passages.
Het verhaal behandelt de verhouding
tussen twee jonge studenten aan de
universiteit van Cambridge de een
zeer gevoelig, en de ander meer inte-
lectueel die een diepe hartstocht
voor elkaar koesterden.
Waarom publiceerde Forster het nim
mer?
„Volgens mij schreef hij het voor
zichzelf. Niet om het „te publiceren,
omdat hij uitdrukking wilde geven aan
dit thema", zegt Spencer, die de indruk
kreeg dat Forster „niet erg trots" was
op deze twee-delige roman.
Na zijn „A passage to India" uit 1924
heeft Forster nooit meer een roman ge
schreven.
Lord Annan, een goede vriend, gaf
hiervoor als mogelijke verklaring: „Zijn
leven kan een andere wending genomen
hebben volgens mij had hij toen een
nieuw soort geluk gevonden. De mensen
schrijven vaak uit een gevoel van onge
lukkigheid".
Forster was een vriendelijk en zacht
moedig mens in het dagelijkse leven,
maar in zijn romans kon hij met veel
scherpte zijn meningen naar voren
brengen.
De laatste afleveringen van de te
levisie-serie „Woord voor Woord"
liggen klaar om op zondag 14 en
zondag 21 juni te worden uitgezon
den.
Aart Staartjes zal de kinderen om
zeven uur 's avonds nog twee keer
over de tien geboden vertellen. Dan
verdwijnt het vertrouwde blonde
hoofd van de acteur van het televi
siescherm.
„De bijbel hebben wij kris, kras
en van voren naar achteren behan
deld. De verhalen, zoals die de afge
lopen vier, vijf jaar zijn uitgezon
den, zetten wij niet meer voort", al
dus de regisseuse Trudy van Keulen
(32).
Karei Eykman, jeugdpreddkant in
Amsterdam, vindt het niet leuk om
zijn teksten nog eens te herschrijven
en Aart Staartjes lokt het evenmin
om de bijbelverhalen op precies de
zelfde manier op te lepelen.
Het IKOR zoekt naar een andere
De popgroep The Byrds zal niet
optreden, zoals was aangekondigd, in
het televisieprogramma VPRO-Pik
nik, dat op donderdag 18 juni zal
worden uitgezonden.
formule om kinderen in die zondag
se vijf minuten in aanraking met
het evangelie te brengen.
In de nieuwe opzet wordt gedacht
aan vier vertellers, vier tekenaars en
vier schrijvers. Trudy van Keulen
blijft de uitzendingen regisseren.
„Aart en ik gaan ons meer op de
langere uitzendingen concentreren,
die onder de naam Woord voor
Woord-Extra op het scherm komen.
Alle stokpaardjes worden hierin be
handeld. Reportages over kinderen
van buitenlandse arbeiders en kin
deren van vluchtelingen staan nog
op het programma", aldus Trudy
van Keulen.
In Woord voor Woord-Extra wor
den goede menselijke eigenschappen
zoals rechtvaardigheid, eerlijk
heid, naastenliefde vertaald en
geplaatst in de wereld van het kind
„Ik zou geen vrijblijvend amuse
mentsprogramma voor kinderen wil
len maken", zegt Trudy van Keulen
..Uitzendingen als Woord voor
Woord-Extra, bevallen me wel. De
kinderen, die in de films meespelen,
vertellen wij (Aart Staartjes en Tru
dy van Keulen) waar de reportage
schematisch over gaat. Wij gaan
vaak niet eens op de details in. De
kinderen spelen het spel dan hele
maal mee".
In het Gelders programma wordt
vrijdag aandacht geschonken aan de
uitreiking van de literaire prijzen
van de gemeente Apeldoorn aan de
dichter Willem Bierman en prozaïst
Peter van der Vliet. Deze uitreiking,
die plaatsvindt in Orpheus, wordt
omlijst door een poëzievoordracht
van een aantal Nederlandse en
Apeldoomse dichters. In hetzelfde
programma wordt een aflevering
uitgezonden van de rubriek Univer
sitair-universeel, waarbij dit keer de
r.k. Universiteit in Nijmegen cen
traal staat.
Vrijdag begint de NCRV-televisie
om 22.05 uur een serie van dertien
programma's met als hoofdpersoon
de pianist-dirigent Daniel Baren-
boim.
In deze reeks uitzendingen (in
kleur) „Barenboim over Beethoven",
zet hij zijn relatie uiteen tot het
werk van Ludwig van Beethoven,
die dit jaar tweehonderd jaar gele
den werd geboren.
Het Lowland trio, vanavond in Ziezo Zomer" (Tros-tv, Ned. 1)
Barenboim praat indringend over
de plaats van Beethoven in kunst-
thistorisdh opzicht, hij wijst op over
eenkomsten en verschillen met Mo
zart en Haydn, hij behandelt de ele
menten van traditie en vernieuwing
en hij belicht de overgangspositie
tussen Weens klassieisme en roman
tiek.
Het zijn overigens in het geheel
geen praatprogramma's, want Ba
renboim geeft talloze illustraties
aan de piano of als dirigent van hei
New Philharmonic orchestra.
Bovendien bevat ieder programma
een deel van een symfonie of con
cert, aangevuld met sonates en ou
vertures. In de loop van de serie kan
men tegemoet zien: fragmenten ui:
de tweede, de vijfde en de zevende
symfonie, excerpten van de derde
en vierde pianosonate, het scherzo
uit de Eroica, een inleiding tot en
een complete uitvoering van de Ap-
passionata, een vergelijking van de
„Leonore"-ouvertures nr. 2 en 3, een
analyse en complete uitvoering van
de Waldsteinsonate, gedeelten uit de
Pastorale, het gehele vierde piano
concert (waarbij Sir Adrian Boult
optreedt als dirigent) en als apotheo
se een complete uitvoering van de
vijfde symfonie.
Deze programma's werden gere
gisseerd door Christopher Nupen, die
jarenlang een leidinggevende func
tie had bdj een der muziekafdelin
gen van de BBC. Bovendien zullen
verschillende kijkers zich deze man
herinneren als regisseur van de ge
slaagde documentaires over Andrès
Segovia en Vladimir Ashkenazy. die
de NCRV het afgelopen seizoen
heeft uitgezonden.
„Barenboim over Beethoven" komt
eenmaal per veertien dagen op het
scherm, afwisselend op Nederland I
en Nederland II.
TELEVISIE
NEDERLAND I
18.45 NOS: (K) Pipo de Clown.
18.55 (K) Journaal.
19.04 TROS: (K) De wereld waarin
wij leven, TV-film.
19.31 (K) De getrouwde vrijgezel,
TV-serie.
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 TROS: (K) Ziezo-Zomer: amu
sementsprogramma.
22.30 NOS: (K) Journaal.
22.35-23.05 Teleac: Bij leven en wel
zijn les 20 (herh.).
NEDERLAND II
18.00 NOS: (K) Wereldkampioen
schappen Voetbal Mexico Sa
menvatting.
18.45 (K) Pipo de Clown.
18.55 (K) Journaal.
19.04 (K) Wereldkampioenschappen
Voetbal Mexico - Samenvatting.
19.30 Van gewest tot gewest.
20.00 (K) Journaal.
20.20 VPRO: (K) l'Envoütement des
routes qui toument, korte Poolse
film.
20.30 (K) Filmportret van Louis A.
van Gasteren.
21.00 De fietsendieven en hun kin
deren, programma over de Ita
liaanse neo-realisten.
21.50 (K) Ik was soldaat, filmrepor
tage.
22.30-22.35 NOS: (K) Journaal.
22.55-00.45 (K) Wereldkampioen
schappen Voetbal Mexico: Enge-
land-Tsjecho-Slowakije.
DUITSLAND 1
(Reg. progr. NDR: 18.00 (K) Onkel
Sam gratuliert Hein Mück. 18.30 (K)
Actualiteiten. 18.45 (K) Zandmanne
tje. 18.55 Actuele kroniek. 19.25 (K)
Lautlose Jagd. 1959 Programma
overzicht. WDR: 8.20-8.45, 10.20-
10.45, 12.10-12.35 Schooltelevisie.
18.00 (K) Gefahrlicher Alltag, tv-se-
rie. 18.30 (K) Voor de kleuters. 18.40
(K) Journaal. 19.25 (K) Austria, de
eeuwige bruid). 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 (K) W.K. Voetbal.
21.00 Abseits, spel. 22.30 (K) Journaal
en weerbericht.
DUITSLAND II
18.05 (K) Actualiteiten en muziek.
18.40 Miss Molly Mill, tv-serie. 19.10
Für sich allein, tv-spel. 19.45 (K) Ac
tualiteiten, nieuws en weerbericht.
20.15 Amusementsprogramma. 21.35
Journalisten vragen - politici ant
woorden. 22.35 (K) Nieuws en weer
bericht. 22.50-1.30 (K) W.K.Voetbal.
6919 „Ik begrijp het niet", zei Tom
Pofes. „Nadat je iedereen waardeloos
geld gegeven hebt, heb je hier niet veel
vrienden meer. Voor je jret hoef je hier
vrienden meer. Voor je pret hoef je hier
vasthoudt?"
„D-dat is een moeilijke vraag", pre
velde heer Zwadder met onrustige oog
opslag. „Ik ben niet zeker, eh... Er zijn
bepaalde krachten... ahum, hm". Hij
schraapte nerveus de keel en hernam:
„De heer Bommel heeft mij nodig om
geluk te brengen en ik heb geluk nodig
om de regen kwijt te raken. We hebben
dezelfde mooie roeping, ziet u? Maar we
hebben het verkeerd aangepakt en moe
ten weer helemaal opnieuw beginnen".
Na deze woorden vervolgde hij zijn
wandeling en Tom Poes keek hem even
na voordat hij verder liep.
„Dat gepraat is klets", dacht hij. „Er
is iets anders, dat hem hier houdt en
ik wil wedden dat het de kippeveren zijn
die heer Ollie op het kerkhof verstopt
heeft!"
Maar Cornelis Zwadder dacht niet aan
kippeveren. Hij begaf zich naar het slot
Bommelstein en wendde zich tot heer
Bommel, die in de achtertuin over het
hekje hing.
„Het wordt tijd, dat we opnieuw ons
zegenrijk werk aanvatten", sprak hij
ernstig. „U en ik. Na onze hovaardij met
de pillen is het onze plicht om anderen
verheuging te brengen. Maar hoe? zult
u vragen. Welnu, door vasten en medita
tie weet ik het antwoord! Neem iedereen
af wat hij heeft en geef het hem daar
na terug. Na lijden komt verblijden; laat
dat onze boodschap zijn".
„Zoiets heb ik ook wel eens gedacht"
gaf heer Ollie lusteloos toe. „Maar ik
zie er toch niet zo veel in, als u begrijp
wat ik bedoel".
TELEVISIE
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Heute. 10.30
Meine Geisha, speelfilm. 12.25 Pat
und Patachon, tv-serie. 12.50 Pers
overzicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35
(K) Journaal. 16.40 Voor de kinderen.
17.20 (K) Swing in-Pentangle, ka
mer-pop-uitzending. 17.55 (K) Jour
naal.
DUITSLAND II
13.30-14.30 en 17.00-18.00 (K) Mexi
co.
RADIO
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte gram.muz.
en reportages. (8.00 Nieuws; 8.11 Ra
diojournaal: 8.30 De groenteman).
NOS: 9.00 Internationaal Spectrum:
oude en klassieke muziek (opn).
(9.35-9.40 Waterstanden). AVRO
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr). (11.00-11.o:
Nieuws). 11.30 Horlepiep: volksmu
riek uit Afrika. 11.55 Beursberich
.en. NOS: 12.00 Blik op de wereld
informatief programma over pro
'olemen van Europese integratie
Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzen
ding voor de landbouw. NOS: 12.4(
Stereo: Lichte gram.muz. 12.50 Rechl
en slecht, praatje. 13.00 Nieuws.
VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20
Voor de middenstand. 13.25 Stereo:
Klassieke en moderne muziek (gr).
E.O. 14.00 Ruimte: Radio-magazine
met gewijde muziek, lezingen en ac
tueel nieuws over de zending in bin
nen- en buitenland. NOS: 15.00 St<
reo: Aspecten van de kamermuziek
moderne muziek (opn). 15.45 Toeris-
mo: toeristische informatie uit bin
nen- en buitenland. VPRO: 16.00
VPRO-Vrijdag: gevarieerd program
ma. (16.00 Nieuws; 17.55 Mededelin
gen: 18.00 Nieuws; 18.20 Uitzending
van de WD; 19.30 Nieuws). VARA
21.00 Stereo: Radio Filharmonisch
orkest en solist: moderne en klassie
ke muziek. 22.40 Nieuws. 22.50 Me
dedelingen. 22.55 Actualiteiten. 23.05
Stereo: Prettig weekend: licht geva
rieerd platenprogramma. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levenr
de >voord. 7.16 Stereo: Badinerit
klassieke en semi-klassieke muziek
(gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten;
7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00-9.10 Gym. voor de huisvrouw).
9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Auba
de: Semi-klassieke en moderne mu
ziek, (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00
Stereo: Van twaalf tot twee: geva
rieerd programma. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen. 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00
Raden maar..., quiz). 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Stereo: Lichte muziek
(opn). TROS: 14.55 Stereo: Concert a
la Carte: verzoekprogramma van
opera-muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Disco-Drive-In: de showbusiness op
de korrel genomen. 17.30 Sportkom-
pas. NCRV: 18.00 Johan Willem Fri-
so-kapelwerken van Nederlandse
componisten. 18.30 Nieuws. 18.41
Hier en Nu: actualiteiten. 19.00 We
reldpanorama. 19.10 Veel gevraagde
gewijde muziek (gr). 19.40 Youth for
Christ portret van een wereldwij
de, interkerkelijke beweging. 20.05
Internationaal Heinrich Schüiz-Fes-
tival - Breda 1970: Ludus Danielis,
anoniem religieus muziekdrama uil
de 13e eeuw, door instrumentaal en
semble, koor en solisten. 21.30 Re
portage van het Voorjaarsconvent
van de ARP te Utrecht. NOS: 22.00
Actua: reportages, commentaren en
muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 De
beyaerd-Hier: cabaretprogramma
23.10 Apollo XXI, ruimtevaart mys
terie (2). 23.30 Stereo: Midnight Spe
cial: licht muziekprogramma. 23.55
*.00 Nieuws.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Ede!
2cker Show. (10.00 Nieuws). 11.00
ieuws. NOS: 11.03 De Felix Meur-
?rs Show. VPRO: 12.00 Nieuws
2.03 Top-30. (13.00 Nieuws). TROS
4.00 Nieuws. 14.03 Suzie Cream
Cheese. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03
Muziek Boetiek. 16.00 Nieuws. 18.02
Jountry and Western Festival. 17.00
Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-
18.00 Zingende Bougie: gevarieerde
platen voor automobilisten.