Nederland heeft geen visie
gehad met scheepsbouw
Hersens
betalen
meestal
beter
HB
De schoonste munten
van San Francisco
NOS vraagt belangstelling
voor Holland Festival
Scbeepswerfkenner bij uitstek dr. A. Winsemius:
Jazzfestival
Heer
Bommel
en de Bhjd-
scbapper
Theodorakts in
programma van
Jan Brusse
„Poetry International" voor tv en radio
programmaos
MORGEN
Slecht
Gevaarlijk
MARTEN
TOONDER
STRIP
WOENSDAG 17 JUNI 1970
\7an het gezicht van dr. Albert Win-
semius (60) is niet af te lezen of
hij sterke spanningen heeft doorge
maakt in de afgelopen vier en 'n halve
maand bij de studie of Verolme en
Rijn-Schelde als de twee grootste Ne
derlandse scheepsbouwonderneminger
tot elkaar konden worden gebracht.
Bij alles wat hij ten opzichte van in
dustriële en economische projecten
overweegt, Is hij een uitermate nuch
tere denker.
Van zichzelf zei hij onlangs: „Ik ben
nooit optimistisch". Daarmee is niet
gezegd dat hij een pessimist is. Maar
de huid verkopen voordat de beer ge
schoten is, is er bij hem nooit bij.
Wed wil hij weten dat hij op het ter
rein van ontwikkelingshulp in het bui
tenland zeer veel ervaring heeft. Het
mag waar zijn dat hij volgens eigen
zeggen van de situatie in de Neder
landse scheepsbouw weinig afwist, toen
hem verzocht werd de leiding op zich te
nemen van de commissie die de moge
lijkheden van de grootste werven zou
moeten onderzoeken. Dat wil niet zeg
gen dat hij een vreemdeling was in het
moeilijke land van de scheepsbouwer.
Hij zegt eenvoudig: „Ik heb aan de
wieg gestaan van de economische ont
wikkelingsplannen van Portugal en
Griekenland".
Als gevolgen van zijn adviezen wer
den grote werven gebouwd bij Lissabon
(Lisnave) en bij Piraeus (Skaramanga).
Daarbij hield het niet op. Sinds tien
jaar adviseert hij de regering van Sin
gapore. „Daar is nu een groot, zo niet
het grootste scheepsreparatiecentrum in
Zuidoost-Azië", constateert hij met vol
doening.
Hoe dit ontstaan is, is een boeiend
verhaal vooral omdat dr. Winsemi-
nua verzucht: „Jammer dat Nederland
er niet in zit".
Hij vertelt dan: „In 1960 was er in
Singapore een slecht werkende scheeps
werf, die eigendom was van de rege
ring. De reparaties duurden te lang en
dit is een van de belangrijkste punten
om te kunnen concurreren.
Ik ben toen naar Verolme gegaan,
maar daar was geen belangstelling om
zich in Singapore toe'te leggen op repa-
ratiewerk. Het leek mij nogal eenvou
dig om te kunnen zien dat de scheep
vaart van een zich snel ontwikkelend
Oost-Azie altijd Singapore moet passe
ren.
De zaak heb ik toen voorgelegd bij
Dr. Albert Winsemius (60) was vele jaren verbonden aan het ministe
rie van Economische Zaken. Na de Tweede Wereldoorlog gaf hij als
directeur-generaal voor de industrialisatie de grote lijnen aan voor ons
land om te geraken tot een geringere economische kwetsbaarheid bij
schommelingen in de conjunctuur.
Door deze boeiende activiteit ging het bedrijfsleven hem zo aantrekken
dat hij in 1953 een benoeming aanvaardde tot directeur van Hispano Sui
za in Breda. In 1960 maakte hij zich vrij om zich als adviseur te wijden
aan de problemen van ontwikkelingslanden.
Hij adviseerde in Portugal en Griekenland, maar vooral bleef hem de
jonge natie Singapore eens een kroonkolonie van Groot-Brittannië
interesseren. Dr. Winsemius is sinds vele jaren ook reder. Hij is eigenaar
van de Pitrias scheepvaartmaatschappij in Paramaribo.
Rijn-Schelde. Daar is er wel serieus op
gestudeerd, maar het ging weer niet
door. De motivering was: We moeten
er mensen voor afstaan die we eigen
lijk niet kunnen missen. Men zag het
niet zo goed meer in de scheepsbouw en
wilde meer aan de spreiding van pro-
duktie gaan doen.
De Britse werf Swan Hunter had
wel interesse en die heeft toen ook de
leiding gekregen van de werf. Zij heeft
er nu twee werven. Omdat er concur
rentie moest zijn, werden ook de Ja
panners erbij gehaald. Ishikawajima
Harima Heavy Industries (I.H.I.) heeft
er nu ook twee reparatiewerven en
maakt er evenals Swan Hunter bijzon
der goede zaken.
Daarna hebben anderen er nog 22
werven gevestigd en zij draaien alle-
SAN FRANCISCO De heer Arnold
Batliner heeft in een geheim vertrek
hoog in het St. Francishotel te San
Francisco voor miljoenen dollars aan
munten door zijn vingers laten glijden.
De 63-jarige Batliner is n.l. de munten-
wasser van het hotel. Vijf dagen per
week brengt hij acht uur per dag door
met het door elkaar schudden van
munten in een antieke zilverwasmachi
ne die lijkt op de schatkist van een zee
rover.
Veertig jaar lang zijn blinkende mun
ten een handelsmerk geweest in de
bars, restaurants en concessions in het 1
verdiepingen hoge hotel op Union
Square.
„Wij krijgen voortdurend complimen
ten van klanten, gasten en mensen uit
de stad, die vaak komen om zich te
voorzien van schoon St. Francisgeld",
zei vice-president en directeur-generaal
Williams G. Quinn.
Voor Batliner, die al tien jaar lang de
enige geldwasser is, is het gewoon een
baan. net zoals het hameren op een
schrijfmachine. Je denkt niet aan geld.
Gemiddeld wast hij voor een waarde
van 2.00 dollar aan munten per dag.
„Maar als je voor een waarde van 200
dollar per dag aan pennies moet wassen
heb je daar een hele dag voor nodig?,
vertelde hij. „Die zijn het moeilijkst
Het vierde internationale jazzfes
tival van Montreux wordt gehouden
van 17 tot en met 21 juni a.s. Deel
nemers zijn onder anderen: Junior
Mance, Herby Mann, Gerry Mulli
gan, Léon Thomas, Yusef Lateef,
Bill Evans en Clark Terry. Aan het
festival is een concours verbonden,
waarin voor Nederland het kwartet
Chris Hinze uitkomt. Jurylid voor
Nederland is Joop de Roo, chef lich
te muziek van de NOS-radio.
Opnamen, die tijdens het festival
worden gemaakt, zullen later te ho
ren zijn in de veertiendaagse NOS-
radiorubriek „Jazz in aktie". Voor de
interviews en de presentatie zorgt
Michiel de Ruyter.
schoon te krijgen omdat ze van koper
zijn en je eerst een zuur moet gebrui
ken."
Batliner brengt de munten van de fi
nanciële afdeling met een geldwagen
naar de geheime kamer, sorteert ze in
een ouderwetse sorteermachine en doet
ze met een hoeveelheid grove hagel en
vier lepels zilverpoetszeep voor ander
half uur in de wasmachine.
Daarna neemt hij twee emmers koud
water, spoelt de zeep weg en begint de
munten en de hagel die helpt om de
munten schoon te schuren uit te
scheppen en gooit alles in een enorm
vergiet.
Het drogen duurt dan nog 20 minu
ten.
maal goed. Het is hoofdzakelijk répara -
tiewerk, hoewel sommige ook schepen
van twee tot drieduizend ton bou
wen. Er werken nu circa 43.000 man in
de scheepsbouw wat nagenoeg verge
lijkbaar is met Nederland.
Men wil nu samen met Japan ook
grotere schepen gaan bouwen vervan
gers van de verouderde Libertysche-
pen uit de Tweede Wereldoorlog. Ik heb
dit afgeraden uit de overweging dat
Singapore zo hard groeit dat langza
merhand de lonen omhoog moeten.
De Chinese arbeiders zijn goede
werklieden en willen ook vooruit.
Ik heb gezegd: Pas op! Reparatie is
altijd goed, maar bij nieuwbouw loop je
kans dat je er over tien jaar uit ligt
omdat dan de lonen te hoog zijn gewor
den. Dan kun je niet meer met winst
bouwen. Dan komen er andere landen
die het van je overnemen".
Dit thema bracht dr. Winsemius on
langs ook naar voren in de „preek"
(zoals hij het noemt) na zijn benoeming
tot ere-doctor aan de Universiteit van
Singapore.
Hij zei: „Tot omstreeks 1960 speelden
de Noordwest Europese landen de eer
ste viool in de scheepsbouw. Het hoger
geworden loonpeil sinds 1960 in dit ge
bied had voor die landen een beweegre
den moeten zijn het grote aantal ar
beidskrachten te verminderen en zich
te concentreren op de bouw van sterk
gespecialiseerde schepen het gewone
schip overlatend aan de ontwikkelings
landen met lage lonen. Dit is slechts op
zeer kleine schaal gedaan. Het resultaat
was een zwaar gesubsidieerde, maar
niettemin marginale scheepsbouwindus-
trie".
Hij zei ook dat het gevaarlijk is over
te gaan tot bescherming van fabrieken
en zelfs van hele, sterk ontwikkelde
takken van industrie, waar veel arbei
ders nodig zijn die eigenlijk alleen
maar rhet lage lonen betaald kunnen
worden. „Deze vorm van bescherming
is een rem op de verdere economische
ontwikkeling. Op de lange duur zullen
de verliezen door de arbeiders worden
betaald".
Dr. Winsemius verklaart de opkomst
van onder andere de Japanse scheeps
bouw uit de economische hoogconjunc
tuur die zich omstreeks de jaren zestig
in Noordwest Europa ging manifeste
ren. „Door de scherpe loonstijgingen
hier kwamen de Japanners aan bod.
Bovendien was men vergeten dat Japan
toen nog een ontwikkelingsland was.
Men leefde nog met de indruk dat het
een land was dat slechte imitaties van
Amerikaanse en Europese produkten
maakte. Japan zette echter een eigen
markt op en werd op de wereldmarkten
een formidabele concurrent".
Dr. Winsemius vermijdt hardnekkig
in het bijzonder over de Nederlandse
scheepsbouw te spreken. De goede ver
staander zal er geen moeite-mee hebben
als dr. Winsemius zegt. „De Europese
landen hadden allang moeten overstap
pen op het bouwen van „sophisticated"
schepen die meer gekwalificeerde ar
beid, met meer hersens, vereisen. Daar
reken ik inderdaad ook het bouwen van
mammoettankers toe."
Aan de hand van een statistiek zegt
hij dat de gemiddelde geldswaarde van
een in Noordwest Europa gebouwde ton
scheepsruimte hoger is dan in Japan.
„Dit wijst erop dat Europa hoogwaardi
ger schepen bouwt dan Japan."
Het staat wel vast dat dr. Winsemius
verscheidene malen deze en dergelijke
gedachten en uitspraken ook geuit
heeft tegenover de leden van de naar
hem genoemde scheepsbouwcommissie.
Beter dan wie ook weet hij dat het in
Singapore goed gaat met de scheeps
werven. en nogmaals: „We hadden er
op dit terrein de grote mensen kunnen
zijn. We hebben er de know-how voor
en kunnen zeker zo goed organiseren".
Dr. Winsemius heeft zich duidelijk in
de afgelopen tien jaren een wat ooster
se denkwijze aangewend. Het schijnt
dan dat hij de dingen niet steeds recht
uit zegt, hoewel dit in feite wel zo is.
Hij voert argumenten aan waaruit de
toehoorder zelf conclusies moet trek
ken.
Uit zijn „preek" nog een citaat: „Her
sens betalen doorgaans beter".
Ik weet zeker dat hij die woorden
even graag in een Westerse sfeer wil
gebruiken. Zij bedoelen immers dat
specialisering uitkomst kan brengen. In
de eerste plaats in de Nederlandse
scheepsbouw, die nu al maandenlang
zijn aandacht heeft.
Het Holland Festival heeft beait
genomen van Nederland althans
van diegenen die belangstelling heb
ben voor deze culturele manifesta
ties. En die belangstelling is «o is
de algemene klacht beslist niet
geworteld in de „brede lagen der be
volking". Dat ligt niet aan Holland
Festival-directeur mr. Den Daas die
ook dit Jaar weer alle moeite heeft
gedaan om ook het grote publiek tot
komen te prikkelen. Want duidelijk
is dat het gaat om twee dingen: men
moet belangstelling wekken voor het
gebodene en men moet het publiek
zover brengen dat die belangstelling
ook in daden wordt omgezet: de stap
over de drempel van schouwburg,
concertzaal of waar dan ook.
Voor wat het eerste punt betreft,
het wekken van belangstelling, ta
een belangrijke rol weggelegd voor
radio en televisie terecht heeft de
NOS dan ook in deze weken heel
wat Holland Festival in zijn pro
gramma's gedaan. De televisie begint
vanavond met een directe uitzending
van „Poetry International", een
grool internationaal poezie-festival
dat tot en met zondag gehouden
wordt in de kleine zaal van „De
Doelen" in Rotterdam. De Rotter
damse Kunststichting heeft vijfen
twintig dichters uit twintig landen
uitgenodigd om eigen werk te komen
voorlezen ander hen de Ameri
kaan Tennessee Willianms en de Ne
derlander Johan van Doorn, beter
bekend als Johny the Selfkicker. De
uitzending die de NOS vanavond
geeft heeft de bedoeling een indruk
te geven van wat er in de kamende
week aan poezie zal worden gepre
senteerd.
De NOS-radio zendt regelmatig
een „magazine" uit waarin allerlei
nieuws maar ook complete uitvoe
ringen van het Holland Festival zijn
opgenomen. Vanavond loopt het ma
gazine via Hilversum 2 van acht uur
tot half elf, morgenavond via Hil
versum 1 van vijf over acht tot half
elf.
Behalve allerlei besprekingen en
voor- en nabeschouwingen wordt
vanavond de hoofdmoot gevormd
door het concert dat gisteravond ge
geven werd in de Grote Kerk te
Zwolle. Charles de Wolff, dirigeert
het Noordelijk Filharmonisch Orkest
en speelde er als solist de orgelsolo
„Le trois du temps sacré", het werk
van Jean Paul Holstein, dat dit jaar
bekroond werd met de Schnitger-
prijs 1970. Tweede orgelsolist was
Wim van Beek met een orgelsolo
van Handel. Voor liefhebbers van
orgelmuziek is er dus veel te genie
ten.
Morgenavond is er een schakel-
programma naar vier verschillende
zalen waar Holland Festival-mani
festaties plaats vinden. Het zijn de
al genoemde „Poetry International"
in Rotterdam, USA-today in Haar
lem, de uitvoering van Pelle'as en Me -
lisande in Scheveningen en de to
neeluitvoering van „Das Wort" in
Amsterdams stadsschouwburg. Bo
vendien een rechtstreekse uitzending
van het concert in de St. Janskerk in
Gouda waar het Koor van de Neder
landse Bachvereniging en het Radio
Kamer Orkest te zamen optreden,
ook ditmaal weer onder leiding van
Charles de Wolff. Men kan onder
meer de eerste uitvoering beluiste
ren van de Missa pro defunctis in c
kl. terts van Michael Haydn.
TELEVISIE
Nederland I
17.00-17.30 AVRO (K) Voor de kin
deren.
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.55 NOS: (K) Journaal.
19.04 NOS: Den Haag Vandaag.
19.09 (K) Puffenstuf, TV-serie voor
de jeugd.
19.30 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk: de
wekelijkse informatierubriek over
kerk en samenleving.
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 Politieke Partijen: Uitzending
van de PSP.
20.30 NOS: (K) Holland Festival:
Poetry International.
21.05 Socutera.
21.10 Les Mauvaix coups - liefde
heeft twee gezichten, speelfilm
(Rijkskeuring: 18 jaar).
22.50 (K) Journaal.
22.55-02.15 (K) Wereldkampioen
schappen Voetbal Mexico: repor
tages van de beide halve finale
wedstrijden.
NEDERLAND II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.55 NOS: (K) Journaal.
19.04 AVRO: (K) Actie onder water,
film over de opleiding tot kik
vorsman of duiker.
6924 lom Poes was intussen naar het
oude kerkhof gegaan. Gelukkig was het
nog helder dag, zodat hij een goed zicht
had op de vervallen zerken en scheve
grafstenen. Maar toch begreep hij al gauw.
dat hij voor een moeilijke taak stond.
„Hier kan ik lang zoeken," dacht hij
toen hij een uurtje over de bodem gekro
pen had. „Waar heeft heer Ollie die kip-
peveren verstopt? Onder dode bladeren,
of achter een steen? Of zou hij ze soms
begraven hebben? Dit is onbegonnen
werk, als hij me niet vertelt waar hij ze
gelaten heeft. Maar daar is hij natuurlijk
te koppig voor; vooral nu hij weer met
de Zwarte Zwaddërneel meegegaan is."
Hij keek om, want achter hem klonk ge
ritsel en het geluid van naderende voet
stappen. Het was de bewaker van de rust
plaats; de bejaarde Ase Gikkerik, die het
gedoe van de bezoeker reeds enige tijd
van verre had gadegeslagen.
„Wat moet dat?" kraste hij wrevelig.
..Als er hier gegraven moet worden, zal
ik dat doen, ventjel"
„Ik graaf niet," zei Tom Poes. „Ik zoek
naar een kruidje, dat hier met een kippe-
hart en wat veren ergens verstopt is. Hebt
u ze ook gezien? Ik moet ze vinden, want
ik heb het idee, dat heer Bommel anders
lelijk in de moeilijkheden komt."
De oude Gikkerik deed niet eens moeite
om deze woorden te begrijpen. Hij hield
niet van beunhazen in het vak en om
dat hij ook overigens een onaangenaam
karakter had zette hij Tom Poes krachtig
buiten het hek.
Het orgel van de Grote of St. Mt-
chaelskerk te Zwolle wadrop gister
avond Charles de Wolff het met de
Schnitgerprijs 1970 bekroonde werk
ran Jean Paul Holstein Les trois
du temps sacré" heeft gespeeld.
Vanavond via de radio te horen in
het kader van de Holland Festival
uitvoeringen.
Wie vanavond voordat het voetbal
begint niiet het geduld kan opbren
gen om naar de hoofdfilm te kijken
die de NOS om tien over negen via
Nederland 1 uitzendt (Les mauvais
coups in het Nederlands: Liefde
heeft twee gezichten), moet toch wel
even om kwart voor tien afstemmen
op Nederland 2 om het chansonpro
gramma te beluisteren dat. Jan
Brusse vanuit Parijs presenteert..
Het is het eerste in een serie van
drie, gemaakt ln samenwerking met
de Franse televisie, waarin telkens
een paar beroemde chansonniers
voor de camera's worden gehaald.
Deze keer zijn dat Marie Laforêt,
George Brassens en Mikis Theodora-
kis (zie de foto). Waar ze wonen,
hoe ze werken en nog veel meer
wordt u in deze uitzendingen ge
waar. En dat alles met het altijd pit
tige commentaar van Jan Brusse.
19.20 INFO: maandelijkse advies- en
informatie rubriek
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 AVRO: Zeven weken op het ijs
- Nobile (Sieben Wochen auf dem
Eis -Nobile) documentaire (Dl. 2).
21.45 (K) Affiche: Chansons-pro
gramma.
22.15 NOS: (K) Journaal.
22.15-22.55 TELEAC: Spaanse les -
les 19 (herh.).
DUITSLAND I
17.45 Die Ferien des Herrn Hulot,
speelfilm. 19.10-19.55 Ein land, 25
Jahre spater, film. 20.00 (K) Jour
naal en weerbericht. 20.15 Aus dem
Alltag in der DDR, film. 21.25 Quiz.
22.10 Jiddische Geschichten. 22.30
(K) Journaal, commentaar en weer
bericht. 22.50 (K) W.K. Voetbal: hal
ve finales, ca. 2.30 (K) Journaal.
DUITSLAND II.
18.05 (K) Actualiteiten en muziek.
18.40 (K) Het Weens Philharmonisch
Orkest o.l.v. Leonard Bernstein. 19.45
(K) Nieuws en weerbericht. 19.55 (K)
Colombo, reportage. 20.15 (K) Infor
maties en meningen over actualitei
ten. 21.00 (K) Giselle, ballet. 22.30 (K)
Nieuws en weerbericht.
TELEVISIE
DUITSLAND I.
10.00 Nieuws. 10.05 Frohe Klange
aus der Pfalz, muzikaal programma.
10.30 Babeck, detectivespel. 11.35 In
formaties en meningen over actuali
teiten. 12.25 Ein Sommer mit Nicole,
tv-serie. 12.50 Persoverzicht. 13.00-
13.25 Journaal 13.30-14.30 (K) W.K
Voetbal: halve finales. 15.55 (K)
Journaal. 16.00-17.10 (K) Voor de kin
deren. 17.15-17.55 (K) W.K. Voetbal
17.55-18.00 (K) Journaal.
DUITSLAND II.
17.30 (K) Nieuws en weerber. 17.35
Gedeelten uit geliefde Duitse films.
RADIO
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. (8.30-
8.33 De groenteman). 8.50 Morgen
wijding. 9.00 Stereo: Uit het land
van de rijzende zon: Japans staats
orkest en solist: semi-klassieke mu
ziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nieuws). 11.30 Rondom 12: program
ma voor de vrouw. 11.55 Beursbe
richten). 12.30 Sportrevue. 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal 13.30
't Muzikantenuur: Programma ge
wijd aan de dirigent en componist
Nico Treep (25 jaar geleden overle
den): historische opnamen. 14.30 't Is
historisch: programma over geschie
denis. 15.00 Voor de zieken. 16.00
Nieuws. 16.03 Land der Muzen:
kunstkroniek. 17.00 Sana Rancune:
platenprogramma 17.30 „O" een
rondje radio. 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18.20 Politieke Partijen uitzen
ding van de Boeren Partij. AVRO:
18.30 Stereo: Licht instrumen
taal ensemble. 19.00 Stereo:
Licht combo en kwartet. 19.25 Ge
sproken brief. 10.30 Nieuws IKOR
19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40
Mens en Bijbel. 20.05 NOS: Stereo:
Holland Festival 1970: Magazine met
reportages, interviews, discussies en
pers-kritieken; Radio Kamerorkest
met Koor van de Nederlandse
Bachvereniging en solisten: klassie-
klassieke en moderne muziek (gr.)
22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojour
naal. 22.55 Een avondje uit: Lichte
muziek .23.20 Stereo: Viool en piano:
Moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven
de woord. 7.16 Stereo: Badinerie:
klassieke en m oderne muziek (gr.)
(7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten 7.50
Overweging; 8.00 Nieuws) 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de
vrouw). 10.00 NOS: Wat heeft dat
kind?, pedagogische lezing. 10.20
Stereo: Muziek uit de Barok (opn.)
11.00 KRO Nieuws. 11.03 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00
NCRV Los-Vast: gevarieerd pro
gramma. (12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Hier en Nu). 14.00 Stereo: The
Ki'lima Hawaiians Show. 14.30 Ste
reo: Viool en piano: Moderne mu
ziek. 15.00 Hervormde middagdienst.
15.30 NOS: Skivatoon: Informatie
over nieuwe langspeelplaten. (16.00-
16.02 Nieuws). 16.15 Meer over min
der: Informatief programma over
mensen en dingen die minder op de
voorgrond treden. 17.45 NCRV:
Sportactualiteiten. 18.00 Stereo: Tijd
vrij voor muziek in vrije tijd: A.
Koorzang B. Concoursmuziek 1970.
18.30 Nieuws. 18.41 Hier en Nu. 19.00
Spectrum: Maatschappelijke vraag
stukken nader belicht. 19.15 Stereo:
Leger des Heilskwartier. 19.30 Ont
voerd, hoorspel. 21.00 De jeugd op
eigen wieken, vervolghoorspel. 21.29
Stereo: Down Memory Lane: amuse
mentsmuziek (opn.). 21.50 Kerkorgel
concert: Moderne muziek. 22.20
Avondoverdenking. 22.30 Nieuws.
22.38 NOS: Parlementair dagover
zicht 22.50 Uitslagen van en Com
mentaren op de Lagerhuisverkiezin
gen in Engeland. 23.55-24.00 Nieuws.
Evtl. na 24.00 uur voortzetting La
gerhuisverkiezingen.
HILVERSUM III.
9.00 NCRV: Nieuws. 9.02 Terug
van weggeweest: muziek van toen
voor luisteraars van nu. 9.30
Zzzoefff...: Lichte instrumentale
muziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek
bij de koffie. (11.00 Nieuws). 12.00
NOS Nieuws. 12.03 Pop-Slick:
Licht platenprogramma. 13.00 KRO:
Nieuws. 13.03 Waarom niet?: Ont
spannen lunchprogramma. 14.00
Nieuws. 14.03 Holster: Pop_ en coun-
iry-muziek. (15.00 Nieuws). 16.00
Nieuws. 16.03 10 RRrrr...: Pop-ma
gazine, 17.00 Nieuws. 17.02-18.00
Draai jijofdraaiik: Verzoekplaten-
programma.