Terugblik op Hervormde Synode WAT KAN IK DOEN? „STAANOF GAAN?" Remonstranten zien mogelijkheden voor een dubbel kerklidmaatschap Zendingsgeld per accept girokaart Behouden AKV-BESPREKING WERKTE NIET BIJSTER INSPIREREND Twee procent Efficiency Israël THEMA VAN CHRISTIAN SCIENCE JAAR VERGADERING IN BOSTON: Wereldomvattend BEVORDERING VAN EENHEID - BEWIJS VAN TOLERANTIE FINANCIEN ACHTER GESLOTEN DEUREN GEVOLGEN VAN 'N NI PO-ONDERZOEK TER OVERDENKING |~Ys. F. N. M. Nijssen. voorzitter van de begeleidings- commissie van de Algemene Kerkvergadering van de Nederlandse Hervormde Kerk zat woensdagmiddag na de eerste ronde van de voorlopige bespreking in de hervormde Synode van de resultaten van de AKV hee! teleurgesteld te kijken en hij had er alle reden toe: op eigen initiatief was hij naar Hydepark gekomen (wat niet zoveel moeite kost, Hydepark ligt tien minuten lopen van het eveneens in Driebergen gevestigde instituut Kerk en Wereld, waar ds. Nijssen werkzaam is) zonder door de synode daartoe uitgenodigd te zijn wat niet alleen correct maar ook heel nuttig geweest zou zijn en van de „publieke tribune" af. had hij in die eerste ronde nauwelijks iets essentieels gehoord. Wat nu? Was dit de reactie van de svnode op het gebeuren van de AKV? Gelukkig werd het in de tweede ronde anders: de be slist niet als erg progressief bekend staande ouderling T. Teitsma uit Haarlem kwam enigszins gegeneerd door het uitblijven van reacties van zijn mede-synodeleden - zeggen dat hij met grote belangstelling van de gebeurte nissen op de AKV kennis genomen had en hij verzocht zijn collegae de mensen van de AKV een hart onder de riem te steken. En dat gebeurde: ds. mr. C. B. Posthumus Meyjes uit Amsterdam, die zelf de AKV had bijgewoond, vond de kerkvergadering een „belevenis" en zijn Utrechtse colle ga ds. Ph. Warners noemde de AKV „erg positief". „Er waren ongeveer twintig synodeleden op de AKV en de laatste dag hebben we als groep enkele malen voor de AKV gebeden", zei hij. Dr. W. Nijenhuis uit Loosduinen, die sinds enkele maan den oecumenica aan de Universiteit van Amsterdam do ceert kwalificeerde de AKV als „een geweldig experi ment". „We doen er goed aan onze grote blijdschap over dit gebeuren uit te spreken". Hij had ook kritiek op de AKV: opvallend laat was het „verticale element" erin gekomen en anderzijds werd over zaken als Cambodja gezwegen. Was de AKV wel representatief zoals ze nu samengesteld was? „Och", zei dr. Nijenhuis fijntjes, „is de synode eigenlijk wel representatief De Amsterdamse lector deed een dringend beroep op de gereformeerde bonders om zich niet afzijdig te hou den, vooral nu tijdens 't tweede deel van de AKV-slotzit ting (begin januari 1971 in Driebergen) fundamentele vragen aan de orde zullen komen als geloofscrisis, belij den en de grenzen der gemeente. Ook ds. Posthumus Meyjes richtte zich speciaal tot de gereformeerde bonders: „Juist als u bezwaren hebt moet u niet wegblijven, we hebben u hard nodig". Erg vee! hoop dat aan dit appel van de synodeleden gehoor wordt gegeven hoeft men niet te koesteren. Het synodelid ds. K. Exalto was een beetje boos omdat ds. J. A. G. van Zanten, de synodepraeses. met Pinksteren (slechts gerug- gesleund door enkele andere synodeleden) toeslemming voor een tweede AKV gegeven had. een beschuldiging die ten'onrechte geuit werd omdat in januari het tweede deel van dezelfde slotzitting gehouden wordt als gevolg van het niet kunnen afmaken van de lange agenda tijdens de Pinksterzitting. Zonder er (helaas) nader op in te gaan betoogde ds. Exalto dat zijn bezwaren door wat er met Pinksteren is gebeurd eerder toe- dan afgenomen zijn. Samen met de confessionele Wateringse predikant ds. K. A. Abelsma. stemde ds. Exalto tegen voortzetting in januari. Op verzoek en voor rekening van de Doopsgezinde. Gereformeerde en Rcmonsttrantse zendingsorganen. w blijkens het jaarverslag over 19f>9 van de Raad voor de Zending door het Nederlandse Instituut voor de Publieke Opinie en het marktonder zoek (Nipa) een onderzoek ingesteld naar de kennis en de houding van de leden dezer kerken ten opzichte van de zending en het werelddiaconaal.. Alle ondervraagden behoorden tot de protestantse kerk (76 procent was hervormd). Van hen gaf 35 procent (de hervormden 28 procent) op be langstellend lid te zijn en vaak naar de kerk te gaan, 29 procent (de her vormden 31 procent) bleek belang stellend maar zelden of nooit naar de kerk te gaan. terwijl 27 procent (de hervormden 34 procent) niet of wei nig belangstellend was en zelden of nooit naar de kerk bleek te gaan. Van alle ondervraagden associeerde 45 procent de zending met geloofs verkondiging, kerkelijke opbouw en het uitzenden van geestelijken. Veel voorkómende associaties waren ook. bepaalde vormen van ontwikkelings hulp (27 procent), verre landen, ont wikkelingsgebieden, buitenland (24) procent. De overgrote meerderheid van alle ondervraagden bleek, een vrij concreet inzicht te hebben in het takenpakket van de zending, 94 pro cent kwalificeerde het werk van de zending als „modern", in de zin van duidelijk anders dan in het verleden. Dat de zending ook in de huidige tijd belangrijk is, werd door 89 procent van alle ondervraagden beaamd (Het percentage uit de groep kerkgangers was 98 procent). Deze cijfers zullen met de nodige voorzichtigheid gehanteerd moeten worden, zo concludeerde de hervormde zending. Er zijn namelijk aanwijzin gen dat de dudelijk herkenbare hoofdtendens, namelijk het positief beeld dat men van de zending heeft, de Raad voor de Zending niet mag verleiden tot al te groot optimisme. Die aanwijzingen vindt men in de kennelijk afnemende betrokkenheid bij de (steeds groter wordende groep) niet kerkgangers, met betrekking tot (met name bij de jongere zending en ontwikkelingshulp, enzovoort. Binnen de zending werden deze vra gen uitvoerig besproken. Daarbij werd vooral aandacht gevraagd voor de wijze waarop de groep niet-kerk- gangers over de zending geïnfor meerd kon worden en voor de duide lijke onderscheiding van zending, we relddiaconaal en ontwikkelingssa menwerking. Mede met het oog op het toenemend aantal hervormden die weinig naar de kerk gaat, heeft de zending besloten een actie voor vaste financiële bijdragen door middel van acceptgirokaarten te beginnen. In sa menwerking met de Stichting mecha nische administratie en registratie van de hervormde kerk wordt met dit systeem dit jaar begonnen. De zen ding hoopt velen te stimuleren om meer te geven en op deze moderne manier via de giro gelden te krijgen van hen die wel sympathiseren met het werk van de zending maar hun bijdragen niet meer via de kerkelijke collecten geven. Ds. Nijssen constateerde dat de belangstelling voor de AKV in een nogal sceptisch deel van de „rech terflank" van de kerk hij bedoel - vereniging flink toegenomen is. Vooral AKV-deelnemer dr. B. W. Steenbeek. predikant in Nunspeet heeft op de direct na de AKV ge houden jaarvergadering van de con fessionele vereniging laten weten dat de interesse uit deze kring voor de AKV omhoog moet en op die ver gadering is door velen opgemerkt dat dr. Steenbeek gelijk had. Ds. Nijssen zag goede mogelijkheden voor een versterking van het con fessionele element op de AKV (tweede deel) van januari. „We gaan ons best doen om deze inhaalmanoeu vre op allerlei wijzen mogelijk te maken; dat kan bijv. via de AKV- werkkrant die begin september ver schijnt." tprg diep ging de synode niet in op de ontwikkeling bij de AKV. „Het was maar een voorlopige be spreking," concludeerde ds. Van Zanten. Deze discussie was overigens minder frustrerend dan die van woensdagmorgen toen de synode uit voerig over de extra bijdrage voor ontwikkelingssamenwerking (2 pro cent) discussieerde. We gaan hier niet uitvoerig op deze discussie in, temeer omdat alle synodeleden het over de kern van de zaak eens wa ren: op de begrotingen van landelij ke en plaatselijke hervormde colle ges voor 1971 komt 2 procent voor ontwikkelingssamenwerking in de geest van de aanbeveling die de As- semblée van. de Wereldraad van Kerken in de zomer van 1968 in Uppsala aan de aangesloten kerken deed. De narigheid is geweest dat ver schillende instanties binnen de her vormde kerk zich naast elkaar met deze zaak hebben beziggehouden en niet tot overeenstemming gekomen zijn; mede daaraan is het te wijten dat een goed plan voor geld wer ving en -besteding nog altijd niet voorhanden is. Door het persoonlijke gezag van praeses ds. Van Zanten en secretaris-generaal ds. F. H. Lands man is er nu sprake van flinke druk op de rapporterende commissies om uiterlijk in september met een goed en afgerond plan te komen. Liet is duidelijk dat aan de orga nisatie van het apparaat van de Nederlandse Hervormde Kerk het nodige ontbreekt; wie regelmatig synodevergaderingen bezoekt weet dat er wat dit betreft nog wel een en ander verbeterd kan worden en daarom is het geen wonder dat nu voorgesteld wordt het apparaat van de synode te gaan stroomlijnen door o.m. een „directeur" aan de Haagse Carnegielaan 9 te benoemen die ma- nagement-ervaring moet hebben en deel zal uitmaken van het synode- moderamen. Van een in gebreke blijven van de huidige functionarissen van de sy node is bepaald geen sprake; aan de Carnegielaan wordt keihard ge werkt. Maar het apparaat van een kerk van drie a vier miljoen leden heeft anno 1970 dringend behoefte aan een man met management-erva ring en het ziet er naar uit dat dez( er spoedig komt. Daar komt bij dat de hervormdi kerk dringend aan efficiency-ver- groting en bezuiniging toe is want men dreigt met te grote tekorten tf gaan werken. Rond de financiën var de hervormde kerk hangt al vele ja ren een dikke sluier; zelfs degenr die oppervlakkig iets te weten wi. komen van de financiële positie heef er al genoeg moeite mee om de ge gevens te krijgen. Daarom was het vreemd dat de financiën woensdag geheel achter gesloten deuren be handeld werden terwijl 's morgens door een „slip of the tongue"(?) van de Rotterdamse diaken mevr. Chris- tien A. de Zeeuw een paar weken geleden afgetreden als lid van gede puteerde staten van Zuid-Holland duidelijk geworden was dat het te kort -1971 -verscheidene honderd duizenden guldens beloopt. Terwijl men de plaatselijke kerkvoogdijen er (terecht) op wijst dat openheid met de financiën noodzakelijk is om de offerzin van de gemeenteleden te bevorderen is de openheid in lande lijk verband slechts mondjesmaat voorhanden. Mogelijk worden in november bij de handeling van het jaarverslag van de generale financiële raad in de synode de boeken opengelegd. /\ok in deze zomerzitting heeft de synode op Hydepark hard ge werkt. Als interessante zaken waar op wij wellicht nog terug zullen ko men kunnen we noemen: aanvaarding van het gewijzigde document over Israël dat in de af gelopen maanden velen beroerd heeft. De grote lijnen van de eerste versie bleven gehandhaafd. Zoals men weet hadden velen vooral be zwaren tegen de vereenzelviging van het Beloofde Land van het bijbelse Israël met de staat Israël van van daag. een rapport van ds. R. Kaptein over het uiterst moeilijke vraagstuk van de geboorteleden (mensen die slechts een band met de hervormde kerk hebben omdat zij uit hervorm de ouders geboren werden) werd snel teruggenomen en ter nadere be sturing aangeboden aan niet minder dan drie commissies: een voor de theologische, een voor de pastorale en een voor de administratieve vra- In Baston, in de Amerikaanse slaat Massachusetts, klopt hel hari van de Christian Science, de Chris telijke Wetenschap, waarvan Mary Raker Eddy de grondlegster was. Want in Boston staat de Moeder kerk, de First Church of Christ, Scientist. waarmee alle 3300 Christian Science-dochterkerken in de gehele wereld zich verbonden gevoelen. En daar ook wordt een maal per jaar de grote algemene vergadering gehouden en spreekt de raad van directeuren zijn jaarlijkse boodschap uit, wegwijzer voor de marsroute, die de Christian Science in deze wereld wil gaan. Zo zijn de vorige week om streeks 10.000 Christian Scientisten bijeen geweest, waarbij het thema van alle activiteiten was: „Maar wat kan IK doen?" En in het leg gen van de nadruk op dat woordje IK wordt duidelijk wat de Raad van directeuren met deze vergade ring bedoelde: een oproep om de geest en de praktische toepassing van het ware christendom aan te wenden bij het oplossen van plaatselijke en wereldvraagstuk ken. Een paar citaten uit de bood schap die Clayton Bion Craig. voorzitter van de Raad van direc teuren, voorlas: - De toestand waarin onze wereld zich op het ogenblik bevindt, on geacht hoe werkelijk deze zich ook mag voordoen, is in werkelijkheid niets anders dan de weergave van het menselijk denken van het ogenblik. - De grootste behoefte van de mensheid is altijd de geestelijke verlichting van het menselijk den ken. Wij wijzen er me', nadruk op dat er geen uitsluitend stoffelijke oplossingen zijn voor de dringende vraagstukken van deze tijd en wij dringen er op aan dat ieder voor zich naar het leiding gevende be ginsel van de mens en het heelal moet zoeken, om het geneesmiddel Tijdens de jaarvergadering is de heer Clemm W. Collins gekozen tot president voor het jaar 1970 i'71. Hij is Amerikaan, sinds 1940 lid van de Christian Science en sinds 1953 werkzaam als Christian Science practitioner in verschillende junc ties. Hij heeft hij de marine ge diend en heeft ook enige tijd rooi de Christian Science bij de strijd krachten gewerkt. te vinden voor al onze nationale en internationale spanningen. Alle politiemachten ter wereld zijn niet in staat om de wetteloosheid en het geweld, die erop uit zijn om onze gemeenschap en haar instel lingen te vernietigen, een halt toe te roepen. Er zijn geen federale, staats- of plaatselijke wetten die de rassenstrijd kunnen genezen. Met al het geld en voedsel van de wereld kan armoede niet blijvend worden verbannen. Vervuiling zal nimmer verdwijnen totdal de mentale hoüding verandert diedeze veroorzaakt. Wij weten dat wij bij al deze omstandigheden te maken hebben met verschillende stadia van het menselijk denken, meer dan met stoffelijke toestanden. Dus: indien wij de uiterlijke toe standen wensen te veranderen, moeten wij met de verandering van het menselijk denken begin nen. - Wij kunnen niet allemaal naar het einde van de aarde gaan, maar wij kunnen allen ons werk beter doen door ons licht daar te laten schij nen waar wij menselijk zijn: in onze huizen, in onze zaken, in onze sociale en gemeenschapsactivitei ten en in onze kerken. De Christian Science is een we reldomvattende organisatie wie van de aanwezigen daaraan twij felde kon in een documentaire die een uur in beslag nam, zien hoe de Scientisten in Afrika, in Engeland en Europa, in Azië, in Zuid-Ame- rika en in de Verenigde Staten be zig zijn een meer zinvol antwoord te geven op de vraagstukken van de bevolkingsgroepen waarvan zij deel uitmaken. En dinsdag bogen zich redacteuren en corresponded ten van The Christian Science Mo nitor (een van de grootste dagbla den ter wereld, die ook overal ter wereld gelezen wordt) over de vraag: „Wat zijn de grootste noden van de mensheid en wat beteke nen deze voor u?" Daarbij terzijde gestaan door een groep Christian Scientisten (onder wie een hoogle raar, een zakenman, een gemeen teraadslid en een sociaal werker) die, puttend uit hun ervaringen, meezochten naar een antwoord. Er bestaan in Nederland op dit ogenblik 15 Christian Science ker ken en societies (onder andere *Sin de universiteit van Amsterdam) waar regelmatig kerkdiensten worden gehouden. In het; Neder lands, meestal gevolgd door een Engelstalige dienst. De kerken hebben openbare leeskamers die vrij toegankelijk zijn voor het pu bliek en waar alle publicaties van het Christian Science Uitgeversge nootschap kunnen worden geleend of gekocht. Voor belangstellenden: In Apeldoorn wordt iedere zondag ochtend een (Nederlandse) dienst gehouden in het gebouw Deven- terstraat 38. Aanvang half elf. Het hoofdkwartier ran de Christian Science beslaat een flink stuk van de binnenstad van Boston. De bouw activiteiten waar over we al eerder verteld hebben zijn nu in volle gang. Links de Moeder kerk, op de voorgrond wordt gewerkt aan een nieuwe zondagschool en de kranen rechts op de foto zijn nodig voor de 26 verdiepingen van het nieuwe ad ministratiekantoor. gen; een brief werd gezonden aan de Raad van Kerken in de Verenigde Staten waarin gevraagd wordt er bij de Amerikaanse regering op aan te dringen de Amerikaanse troepen uit Cambodja ten spoedigste terug te t rekken in november worden beslissingen genomen over de vorm van de twee de „Kom over de brug-actie", daar vóór moet bekeken worden of deze actie nu met de Rooms-katholieke kerk gehouden zal worden; als deze meedoet zal de Gereformeerde Zen- dingsbond binnen de Ned.Herv.Kerk (de gereformeerde bonders) wellicht niet meedoen, zodat de nervormde kerk voor een moeilijke keuze staat. E. J. MATHIES Bij de hervormde Centrale voor Vormingswerk te Driebergen is een nieuw boek je voor gesprekskringen verschenen, dat voor vele kringen bruikbaar zal zijn. Het handelt over de vragen, waarvoor de huidige wetenschap van de toekomst ons stelt en tracht die te stellen in het licht van het evengelisch getuigenis. Het heet: „Staan of gaan?" In de afgelopen winter is in de gemeente Vlaardingen een aantal kringen geweest, dat zich met deze vragen heeft bezig gehouden aan de hand van materiaal, dat door de Vlaardingse predikanten K. Blei en A. J. Hoorn was ge maakt naar aanleiding van het boek van ds. A. J. Jörg: „Wat gaat wis de toekomst aan?" Dit materiaal is door de schrijvers bewerkt ten behoeve van een gespreks boekje. Het heeft het voordeel dat het is gemaakt, nadat het als het ware een winter in een gemeente heeft proefgedraaid, terwijl de kringleiders een goede steun kunnen hebben aan het boek van ds. Jörg zelf. Er worden de laatste jaren heel wal pogingen ondernomen om de kerken dichter bij elkaar te brengen. Velen vinden dat de eenheid van de kerk van Christus te weinig zichtbaar wordt. Zij willen de scheidsmuren, die naar hun mening die eenheid in de weg staan, afbreken. Dat doel is op verschillende manieren te bereiken. Men kan samen gesprek ken voeren en acties ondernemen. Zo is er een Raad van Kerken. Maar dat vindt niet iedereen voldoende. In Noordwijk en Groningen wil men het probleem van de verdeeldheid oplos sen door een oecumenische gemeente te stichten, waaraan een aantal kerken meewerkt. Behalve van zijn eigen kerk kan men dan ook lid zijn van deze gemeente, die uitgaat van een stich ting. Een andere mogelijkheid is hel /gn. dubbele lidmaatschap. Dat bete kent dat men zich bij meer dan één kerk tegelijk aansluit Steeds meer mensen, vooral jonge kerkleden, zien daarin een middel om de gescheiden heid te overwinnen. Zo zijn er in Zeist enkele jongeren die tot verschillende kerken willen toetreden. En dal komt niet alleen daar voor. De meeste kerken voelden daar tot nu toe niet veel voor. Maar de Remon strantse Broederschap heeft er geen bezwaar tegen. De algemene vergade ring die deze Broederschap onlangs in Delft hield, behandelde het meerjaren plan, dat de predikant in algemene dienst, dr. J. van Goudoever te Hilver sum, had ontworpen. Daarbij besloot zij de mogelijkheden te onderzoeken van een dubbel lidmaatschap. Dr. Van Goud oever had in dit plan ook deze sugge stie gedaan. „Enkele jaren geleden is zo'n voorstel verworpen", vertelt dr. Van Goudoever in een gesprek dat wij kort na de alge mene veradering met hem hadden. „Maar nu heb ik het toch weer gedaan. Het vormen van een stichting zou het eigenlijke probleem omzeilen. Het zou mogelijk zijn, aldus dr. Van Goudoever, dat een predikant voor twee gemeenten moet zorgen en dat één daarvan een re monstrantse is, waarvan hij geen lid is. Misschien wil hij dat wel worden en wel licht zou die gemeente dat ook op prijs stellen. Dan heeft de Broederschap er niets op tegen dat hij lid wordt en te vens tot zijn kerk blijft behoren. We willen zeer voorzichtig te werk gaan en ons door de praktijk laten leiden." Vindt U niet dat een dergelijk dub bel lidmaatschap het bestaan van de eigen kerk relativeert? „Ja, maar daarin staat we toch niet alleen. Vrij veel kerken willen tegen woordig het eigen bestaan relativeren. Ik zou hier willen spreken van relate ren. De kerken gaan zien dat ze met el kaar in verband staan. Als je dit ont dekt. moet je inderdaad relativeren. Ie dere kerk moet zich afvragen welke in breng, welke functie zij in het geheel kan hebben. Veel kerken zijn al bezig met zich zelf de vraag te stellen wat zij kunnen betekenen voor het geheel en daarmee relativeren zij hun eigen be staan." Beschouwt U het dubbel lidmaat schap als een stap om tot de vor ming van één kerk te komen? „Daarmee moet je voorzichtig zijn. Waarschijnlijk is die éne kerk een illu sie. De ontwikkeling van de oecumene leidt niet tot de conclusie dat we naar één kerk toe gaan. Er voltrekken zich in die ene kerk steeds weer nieuwe ont wikkelingen. Daarbij doen zich wel conflicten voor. Ieder heeft een eigen visie op deze oecumene. Die visie strij den vaak met elkaar. Vroeger loste men een conflict op door een kerkscheuring. Nu zullen wij een conflict binnen de kerk moeten leren hanteren. Heel wat groepen doen ook niet mee aan deze oe cumene. Voor die ene kerk krijg je lang niet lang niet alle mensen mee. Daar mee moeten we wel rekening houden, als we zeggen dat we tot één kerk ko men." Als er één verdiend had voor eeuwig om te komen was het toch wel Rachab, de hoer, zouden wij zeggen. Hoe had zij haar leven verzondigd! Haar lichaam, dat een schepping Gods was en een tempel Gods behoorde te zijn, had zij geruïneerd door de zonde der ontucht. Nochtans Rachab is niet omgeko men. Mochten velen haar verachten, God wilde haar niet verachten noch verwerpen. Integendeel. De Heere had iets beters met haar voor. God heeft haar leven veranderd en omgezet. Ra chab is wederom geboren geworden. Zij is tot het LEVEN ingegaan; totdat le ven dat pit God is. Hoe? Wel, de Heili ge Geest heeft door levensvernieuwen- de genade haar hart aangeraakt en haar Gods Woord doen horen. Gods woord, dat is: de openbaring van Gods wonde re werken. Rachab had bij geruchte van Gods grote daden gehoord. En zij had de Heere uit en door Zijn werken leren kennen. Zij kon van Zijn woorden en werken niet los Romen. Zij moest er naar horen! Hoe blijkt dit, wanneer de verspieders van Jozua bij haar hun in trek nemen en zij voor hen haar hart uitstort. Dan is duidelijk hoe zij van de macht der afgoden en haar eigen „ik" is verlost door Gods Geest en Woord. Hoe krachtig klinkt toch haar belijdenis: ..Dit weet ik: de Heere, uw God, is God boven in de hemel en beneden op de aarde". Wat zullen die beide mannen ver wonderd gestaan 'hebben. Zij waren uitgezonden om de sterkte van Jericho te bepalen. Zij mochten echter opmer ken en ondervinden hoe sterk en mach tig en genadig God, de Heere. was. Hoe de Heere deze vrouw tot een kind Gods gemaakt had! Hoe zij wederom geboren was niet uit vergankelijk zaad. maar uit onvergankelijk zaad, dat is: het le vende en eeuwigblijvende Woord van God. Gelukkige ambtsdragers, die dat he den op huis- en ziekenbezoek eveneens mogen ervaren, dat God met Zijn woord en werk hen al vóór geweest is! Dit voorrecht immers genoten de ver spieders. Welk een geloofsbemoediging op bezoek te mogen opmerken: hier is de Heere geweest, hier heeft de Heere gewerkt hier heeft de Heere een mens werderom geboren doen worden en be giftigd met het geloof in Christus Je zus. Ja, Rachab was in het geloof van Christus. Niet door haar zelf, maar door de Geest van Christus. De Geest had deze onmisbare gaven Gods in haar hart gewerkt door middel van het ge rucht aangaande de grote verlossings daden des Heeren voor Zijn volk Israëls, Welnu, door dat geloof is zij niet om gekomen. Dat geloof is van dood- en wereldoverwinnende kracht. Wie in dat geloof is, moet nog wel sterven, maar kan niet verloren gaan. Dat heeft de Heere Jezus Zelf gezegd: „Wie in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven." En: ..Een iegelijk, die leeft en in Hem ge looft zal niet sterven in der eeuwig heid". Laat ons er goed acht op geven, dat Rachab door dat geloof niet is omgeko men. Zij werd niet behouden door het uitgehangen koord. Evenmin door de verspieders en Jozua. Neen, zij is en voor de tijd en voor de eeuwigheid be houden door het geloof. Dat wil zeggen: door de Drie-enige God, Vader, Zoon en Geest. De Vader heeft haar uitverko ren. De Zoon heeft haar gereinigd door Zijn bloed. De Geest heeft haar het le ven vernieuwd. In het leven van Rachab is er maar Eén groot: de Heere... Wie onzer haa ooit kunnen denken dat Kacnab nog eens een kind van God zou worden! iviaar zie, God heelt het onedele, het verachte der wereld uit verkoren en hetgeen niets is, opdat alle vlees zal roemen in Hem! Rachab, de hoer, niet omgekomen! Gelijk een dia mant tegen de donkere achtergrond van een zwart laken des te schitterender uitkomt, alzo blinkt ook Gods genade des te neernjker uu tegen die uonkere acniergrona van rtacnaos verzondigde leven. Gods, genaue van vrij. uenaae is, dat God oewogen is uit Zicnzeii; dal Jtiij om de glorie van zajn eigen ïNaam aan zondaren en zondaressen net eeu wige leven schenkt, nij ziet de persuon niet aan, maar neemt redenen uit Zich zelf. Eik kind van God erkent uan ook: „Er was niets in mij waarom de Heere mij genadig kon zijn, maar in Hem z,en was ane neioe en vermogen: Gezers weik een troost in ueze tekst. God wilde Rachab niet voorpijgaan. Hij wilde Zich over haar ontfermen. Haar grote zonde en schuld stonden Hem niet in de weg. L>e onze zijn niet minder groot. Als dan haar, de grootste der zondaressen, oarmnai ugneiu geschied is zou er dan geen genade Gods voor u zijn? Ja, daar is genade! Voor wie? Voor al degenen, die van Gods welbehagen zijn. Wie dat zijn? Zij, die leerden bidden: „Gedenk mijner Heere, naar het welbe hagen lot Uw volk; bezoek mij met Uw heil, opdat ook ik aanschouw het goede Uwer uitverkorenen en opdat ook ik mij verblijd met de blijdschap van Uw volk". (Ps. 106) Daarom, lezers, de Heere Jezus is ook voor u. Komt tot Hem gelijk gij zijt. Zoekt Hem. Wendt u tot Hem en Hij zal uw afkeringen genezen. Doet één ding niet: weest de Zone Gods niet on gehoorzaam. Want de ongehoorzamen komen voor eeuwig om. Naar het Woord des Heeren: „Wie in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven doch wie de Zoon Gods ongehoorzaam, is Gods toorn blijft op hem". Door het geloof is Ra chab niet omgekomen met de ongehoor zamen. En wij? Ds. H. Jongerden. Veenendaal.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 11