Regionale omroepen kosten veel geld Chauffeur kraanauto gehuldigd KARDINAAL ALFRINK 70 JAAR Regeling voor uitstel beantwoordt aan doel Gif doodt duizenden vissen vis houdt,. Minimumloon moetf 160 worden Nu is het tijdvoor Beschuit met aardbeien. RADICALE KOERS WIJZIGING SUCCES Zeven jaar geleden bijna om zeep, maar Dr. L. de Jong: Strijdmacht op peil houden is probleem „Neem een trekvogel in huis Harry Bannink: inspirerend Loods komt uit de lucht iV OS-bestuur schrijit minister Klompé 0 VIS...duur? W©l...nee! Geen iinanciele avonturen meer Zondag 5 juli: Minister W. den Toom: Een jaar voor verhuren niet bestaande bungalows u en uw beurs lit! Mr. Van Lier (PvdA): T andverzorging vijfjarigen verbeterd Aantal studenten Amsterdamse Universiteit neemt toe Onderzoek naar praktijken BIJDRAGEN Na ongeluk met legertruck GEBIEDEN In Hollandse IJssel Roolvink: dr. Haex kan 1 juli zijn taak hervatten VERJONGD FACILITEITEN GROEI DINSDAG 23 JUNI 1970 Het bestuur van de Nederlandse Omroep Stichting (N.O.S.) gelooft, dat het niet mogelijk is nteuwe regionale omroepen op te richten of de bestaan de regionale omroepen uit te bouwen, zonder dat daarvoor voldoende geld wordt gegeven. Dit staat in een brief, die het N.O.S.- bestuur gisteren aan minister Klompé (C.R.M.) heeft gestuurd als bijlage bij het Rapport Regionale Omroep. Dit rapport werd samengesteld door een speciaal hiervoor in 1967 in het leven geroepen commissie. De heer Schüttenhelm, voorzitter vari de NOS, zei het gisteren heel dui delijk: „Wij moeten ons niet in een fi nancieel avontuur storten. We moeten goed weten hoe het allemaal financieel te verwezenlijken is. Toen het tweede net werd ingevoerd en er kleurentelevi sie kwam zijn de middelen, die ervoor nodig waren, ook niet duidelijk aange geven. Dat is een gevaarlijke ontwikke ling". In de brief aan de minister staat dat het niet alleen afdoende is de financië le middelen ter beschikking te stellen voor invoering van de regionale om roep. Er moet de zekerheid zijn, dat er voldoende geld is om uitzending van re gionale programma's gedurende een reeks van jaren te kunnen volhouden. Het bestuur van de NOS geeft in de brief aan de minister ook enkele sug gesties om tot een verhoging van de fi nanciële middelen te komen. In de eerste plaats vindt men het „niet meer dan juist", dat de omroep bijdragen verhoogd worden tot een be drag dat in een redelijke verhouding staat tot hetgeen de kijker en luisteraar aangeboden krijgt. Dat bedrag zou bo vendien niet ieder jaar hetzelfde moe ten zijn, maar het zou jaarlijks ge lijk met alle kosten-verhogende facto ren opgetrokken moeten worden. Het NOS-bestuur gelooft dat voorlo pig misschien een oplossing voor de re- AMSTERDAM Prof dr. L. de Jong, directeur van het Rijksinstituut voor oorlogsdocumentatie, heeft gere ageerd op de vele reacties naar aanlei ding van zijn rede over de toestand van het Nederlandse leger. De verklaring die vooral blijkt te zijn geïnspireerd door de kritiek die minis ter-president P. de Jong op de rede heeft geuit, luidt: „Natuurlijk ben ook ik mij ten volle bewust dat de situatie van ons land fundamenteel verschilt van die in de jaren '30, voor zover onze defensie thans onderdeel vormt van die VIANEN De heer Th. Molenaar uit Soest, chauffeur bij de firma Koedam, Is maandag gehuldigd voor zyn door tastend optreden na het noodlottig on geval in Soest, toen een legertruck om sloeg, waardoor vijf militairen het leven verloren. Luitenant-generaal J. A. Bartels, commandant van het eerste legerkorps, overhandigde hem een brief van minis ter Den Toom, waarin deze meedeelde er diep door getroffen te zijn, dat de heer Molenaar zonder aarzelen heeft geholpen, waardoor menig letsel en leed werden voorkomen. Tevens overhandig de de luitenant-generaal hem een auto matisch uitschuifbare werphengel met toebehoren, met een schep en leefnet. De heer Molenaar was de chauffeur van de kraanauto, die toevallig ter plaatse was. Doordat hij onmiddellijk met het optillen van de truck begon, konden de onder de track liggende mi litairen spoedig medische verzorging krijgen en werden daardoor levens ge spaard. (Van een onzer redacteuren) UTRECHT Kardinaal Alfrink, de rooms-katholieke aartsbisschop van Utrecht, wordt zondag 5 juli zeventig jaar. Het ligt overeenkomstig de wens van de kardinaal niet in de be doeling deze verjaardag op grootse wij ze te vieren. Bernardus Johannes Alfrink is Gel dersman van geboorte: hij werd 5 juli 1900 in Nijkerk geboren. Na zijn studie aan de seminaries van het aartsbisdom en het Bijbelinstituut te Rome (waar hij promoveerde) werd hij in 1930 ka pelaan te Maarssen. Dit ambt bekleedde hij slechts korte tijd: in 1933 werd hij al benoemd tot hoogleraar in de Heilige Schrift aan het Grootseminarie in Driebergen-Rij senburg. Direct na het einde van de tweede wereldoorlog werd hij hoogleraar in het Oude Testament en het Hebreeuws aan de Katholieke Universiteit te Nijmegen en op 17 juli 1951 werd deze begaafde pastor en oud-testamenticus bisschop gewijd om als aartsbisschop-coadjutor op te kunnen treden. Na het overlijden van kardinaal De Jong in 1955 werd hij aartsbisschop van Utrecht. Vijf jaar later benoemde paus Johan nes XXIII hem tot kardinaal. In en buiten Nederland bestaat voor persoon en werk van kardinaal Alfrink grote waardering. Vooral in de afgelo pen jaren heeft hij het als hoofd van de dynamische Nederlandse kerkpro vincie dikwijls erg zwaar gehad. Menig een is verbaasd te horen dat deze energieke, diepgelovige en humoristi sche kardinaal nu al zeventig jaar wordt. van de Navo. Dat laatste is ook uit mijn toespraak duidelijk gebleken, waar ik in dit verband sprak van een beschei den Nederlandse bijdrage binnen de conventionele strijdmacht van de NAVO. Het op redelijk peil houden van die strijdkracht is geen probleem van Ne derland alleen, maar van alle landen van de Navo. Voor acute bezorgdheid is ook naar mijn oordeel geen enkele re den." „Ik heb woordelijk gezegd: „Dat er, gelukkig geen tekenen zijn die op stij gende spanningen in ons deel van de wereld wijzen in tegendeel. Maar planning voor defensie is steeds plan ning op lange termijn, planning voor vijf of tien jaar in de toekomst". „Mijn uitspraken ten aanzien van de huidige Nederlandse landmacht waren gebaseerd op officiële gegevens. Het spreekt vanzelf dat het niet mijn taak is, over hun interpretatie met de minis ter-president in debat te treden. Ik stel er wel prijs op te verklaren dat ik voor mijn toespraak geen enkele vorm van contact heb gehad met Nederlandse of ficieren en dat ook op regeringsniveau niemand te voren op de hoogte was van wat ik mij genoopt voelde, naar voren te brengen". Tot zover de verklaring. gionale omroep kan worden gevonden door gebruik te maken van de landelij ke zenders met een schakelmogelijkheid voor de verschillende regio's. In het rapport regionale omroep, waaraan bijna drie jaar is gewerkt, komt de commissie tot de conclusie dat er veertien regio's in Nederland zouden zijn waarvoor regionale omroep ge wenst is. Daarbij is uitgegaan van het begrip „regio nieuwe stijl". Dat is een gebied dat zich niet stoort aan provin ciegrenzen, maar dat gekenmerkt wordt door dezelfde interessen en problemen. De veertien gebieden zouden moeten zijn: Groningen, Leeuwarden, de ste denband Twente, de IJsselvallei, het gebied Arnhem-Nijmegen, Utrecht, het gebied rond het Noordzeekanaal (cen trum Amsterdam), de kop van Noord- Holland, de agglomeratie Leiden-Den Haag-Delft, het gebied rond de Nieu we Waterweg (centrum Rotterdam), het gebied Middelburg-Vlissingen, de Mid denbrabantse stedenrij (Breda-Til- burg-Den Bosch), de Oostbrabantse stedenrij (Eindhoven-Helmond en aan sluitend Noord-Limburg) en Zuid-Lim burg. Het bestuur van de NOS is het daar niet mee eens. Wel onderschrijft men de taak van de regionale omroep, zoals die door de commissie is geformuleerd: versterking van het eigen cultuurleven, hulpmiddel bij de maatschappelijke opbouw en communicatiemiddel tussen de inwo ners van een gebied en de maatschap pelijke en bestuurlijke instanties. In veel gevallen zal volgens het NOS-bestuur de eigen levensstijl een doorslaggevende factor voor regionale omroep moeten zijn. AMSTERDAM Onder het motto „Neem een trekvogel in huis" zal de commissie open jongerensociëteiten in Amsterdam een actie „gastvrij Amster dam" gaan voeren door een beroep te doen op gezinnen een slaapplaats aan te bieden aan een jonge toerist. In het hoogseizoen zullen volgens de initiatiefnemers de gemeentelijke voor zieningen voor onderdak onvoldoende zijn. Veel gezinnen hebben zelf kinde ren in de betreffende leeftijd en kunnen waarschijnlijk wel een logé hebben voor een aantal dagen. De opzet is niet dat er volledig pen sion wordt gegeven; het gaat uitsluitend om onderdak. Als maximum is aan een week gedacht. DEN HAAG De regering is niet van plan de thans geldende regeling voor het verlenen van uitstel voor de eerste oefening te veranderen, omdat zij in de huidige vorm zo goed mogelijk beantwoordt aan het doel, namelijk te voorkomen dat een studie door militaire dienst wordt onderbroken. Dit heeft minister van defensie W. den Toom verklaard in antwoord op vragen van het Tweede-kamerlid E. R. Wieldraayer (PvdA). Uitstel wordt verleend, indien een jongeman de hogere studie begint in 't kalenderjaar waarin hij negentien wordt, en voor de in oktober, november en december geborenen in het jaar waarin zij twintig worden. Dit geldt zo wel voor degenen die rechtstreeks via een school met zesjarige opleiding, als voor degenen die via een omweg door middel van een dergelijke opleiding, de bevoegdheid tot het afleggen van uni versitaire examens verkrijgen. Voor degenen die een dergelijke op leiding hetzij rechtstreeks, hetzij via een omweg door middel van een school met vijfjarige opleiding volbrengen, ligt de leeftijdsgrens voor het verlenen van uitstel weliswaar een jaar lager, doch daarbij moet worden bedacht, dat bij verdere doorwerking van de Mam moetwet de vijfjarige opleiding bij het voorbereidend wetenschappelijk onder wijs zal verdwijnen. Voor een ieder zal dan, ongeacht de weg van opleiding welke wordt ge volgd, de hiervoren vermelde leeftijds grens van 19 en 20 jaar gelden, aldus minister Den Toom. DEN HAAG Sedert zaterdag drij ven duizenden dode vissen in de Hol landse IJssel. Het water van deze rivier is gewoonlijk reeds niet ai te fris, maar nu moeten er, zo neemt de politie aan, giftige stoffen in terecht zijn gekomen, die deze massale sterfte veroorzaken. Het voor de visstand zo funeste vergif kan geloosd zijn door een tanker of door een chemische fabriek. De waterpolitie te Gouda, die het onderzoek in handen heeft, tast nog in het duister. Ook is nog niet bekend welke stof de vissterfte heeft veroorzaakt. Maandag avond was de analyse van het IJssel water nog niet voltooid. MAASTRICHT De rechtbank te Maastricht heeft de 27-jarige metselaar J. M. en de 31-jarige röntgentechnicus N. H., beiden uit het Limburgse Valken burg, wegens oplichting veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf, waarvan drie maanden voorwaardelijk. De officier van justitie had veertien dagen geleden een jaar en drie maanden tegen hen ge- eist. De beide mannen hebben meer dan honderd vakantiegangers in alle delen van ons land opgelicht door hun bunga lows, appartementen of caravan's in de Belgische Ardennen en in het Duitse Eifel te verhuren. Aan voorschotten ont vingen zij van december 1969 tot maart 1970 op een vals postbusadres in Heer len ruim f 12.000,-. De bungalows, ap partementen en caravans bestonden slechts in hun fantasie. ADVERTENTIE Vraag recepten bi) uw vishandelaar of bij het Produktschap voor Vis en Visprodukten, Wassenaarseweg 20, Den Haag. DEN HAAG De fractie van de Partij van de Arbeid in de Tweede Ka mer is van oordeel dat het minimum loon op 1 juli a.s. zal moeten worden verhoogd tot 160,- a 161,- per week en niet tot 153,-, zoals volgens de be staande wet het geval zal zijn. In de zendtijd voor politieke partijen zei het socialistische Tweede-Kamerlid mr. Th. J. A. M. van Lier maandag avond, dat het de regering is die daar voor zal moeten zorgen. „Dat is het be lang voor de laagstbetaalden in onze samenleving. Als zij die extra verho ging niet krijgen blijven zij achter bij de welvaartsstijging". Mr. aVn Lier kondigde aan dinsdag toestemming aan de Kamer te zullen vragen om de regering hierover te in terpelleren. AMSTERDAM: De scheidende leerlingen van de Kleinkunst-academie heb ben gistermiddag Harry Bannink het bronzen beeldje uitgereikt, dat bestemd is voor de fjaarlijk verkozen) persoon die hen in hun studie heeft geïnspi reerd. Als argument voor de extra verho ging voerde het Kamerlid aan dat het minimumloon allereerst door de wer king van de wet, zoals die nu is, is ach tergebleven bij de gemiddelde loonstij ging. Dat scheelt ongeveer 4,- per week. Daarbij komt dat de verdiende lonen sneller zijn gestegen dan de lonen volgens de cao's. De wet gaat uit van de cao-lonen. Dit scheelt nog eens f 3,- tot 4,- per week. Mr. Van Lier wees voorts op het gro te belang van de door minister Rooi- vink (Soc. Zaken) aangekondigde wijzi ging van de minimumloonwet. Het mi nimumloon zal waardevast moeten worden gemaakt, de leeftijd waarop het minimumloon ingaat zal moeten worden verlaagd, terwijl ook iets ge daan moeten worden voor de jongste werknemers, beneden de leeftijd waar op het minimumloon ingaat. UTRECHT De ziekenfondsen heb ben met de tandartsen afgesproken, dat voortaan alle kinderen van vijf jaar in gebieden waar geen schooltandverzor- ging is, een introductiekaart krijgen toegezoden. Met deze introdustiekaart die alleen het blijvende gebit betreft kan men zich binnen twee maanden bij de eigen tandarts vervoegen, die het gebit van het kind dan gratis saneert. Dit heeft de federatie van door ver zekerden en medewerkers bestuurde ziekenfondsen meegedeeld. Tot nu toe moesten de ouders in de gebieden zonder schooltandverzorging zelf bij het zieken fonds een introductiekaart aanvragen voor hun schoolgaande kinderen. De ziekenfondsen hebben verder de bestaande saneringskaartenregeling uitgebreid. Kinderen tot en met drie jaar kunnen, zonder dat dit voor hun ouders kosten meebrengt, door de tand arts worden gesaneerd. Als ze daarna elk half jaar bij de tandarts terugko men, worden ook de verdere tandheel kundige behandelingen gratis uitge voerd. DEN HAAG Minster Roolvink (sociale zaken en volksgezondheid) vindt dat dr. A. J. Ch. Haex zijn werk als voorzitter van de Gezondheidsraad op 1 juli best zal kunnen hervatten. De speciaal met volksgezonheidsza- ken belaste staatsecretaris Kruisinga is het daarmee volgens de minister eens. Dr. Haex vroeg zelf om hervatting van zijn werk. De voorzitter van de Gezondheidsraad vroeg indertijd om buitengewoon verlog omdat er een gerechtelijk vooronder zoek tegen hem was ingesteld. De reden daarvoor was, dat dr. Haex de overle den public-relationsadviseur B. S. Kor sten veelvuldig en onvoorzichtig morfi ne zou hebben verstrekt. Minister Roolvink antwoord nu het Tweede-Kamerlid Roethof (PvdA) op diens schriftelijke vragen dat het ge rechtelijk vooronderzoek is afgesloten en dat tegen dr. Haex geen vervolging zal worden ingesteld. AMSTERDAM In de afgelopen vijf jaar is het aantal studenten aan de Universiteit van Amsterdam gestegen van 11.000 tot 17.000, een toename van 39 pet. De Amsterdamse universiteit groeide minder snel dan de overige In het land. Daar steeg het aantal studen ten met 45 pet. Het aantal personeelsle den dat werkzaam is bij de Amster damse universiteit groeide eveneens, van 2600 tot 4500. Een en ander blijkt uit het zojuist verschenen jaarverslag van de univer siteit. In dit verslag wordt niet alleen aandacht besteed aan het vorig jaar maar ook aan de ontwikkelingen van de laatste vijf jaar, „om de kloof te over bruggen die is ontstaan doordat het laatste jaarverslag in 1965 is versche nen". De Algemene Studenten Vereniging Amsterdam zag haar ledental in de af gelopen vijf jaar dalen van 80 tot 53 pet. van het totale aantal studenten. De in 1968 opgerichte vereniging tegen honger van de ASVA, de OBAS, telde vorig jaar 21 pet. van het totale aantal studenten als lid. Uit het jaarverslag blijkt verder dat elke student die aan de Universiteit van Amsterdam studeert, de gemeenschap gemiddeld 11.000 gulden per jaar kost. De goedkoopste student is die in de eco nomie 2700 gulden per jaar, de duur ste die in de medicijnen. Zijn opleiding vergt jaarlijks een bedrag van 38.500 gulden. Studenten in de wis- en na tuurkunde zitten eveneens boven het gemiddelde met een bedrag van 19.750 gulden per jaar. ADVERTENTIE AMSTERDAM B. en W. van Am sterdam zullen met de officier van jus titie gaan onderzoeken of een aantal malafide woningbureaus in de hoofd stad wegens oplichting strafrechtelijk kan worden vervolgd. Dit blijkt uit antwoorden op vragen van het socialistische raadslid drs. Ed. van Thijn, die de praktijken van een aantal woningbureaus aan de kaak heeft gesteld. B. en W. overwegen zorgvuldig om de namen van de mala fide woningbureaus, makelaars en huis eigenaren te publiceren. Het college vermoedt dat misbruik wordt gemaakt van de noodsituatie bij vele woningzoekenden. Zonder exacte gegevens menen zij dat het bepaald niet gaat om maar één of twee onbetrouw bare bureaus. ROTTERDAM De mammoettanker Metula van Shell-tankers is het eerste schip, dat per helikopter van een loods voorzien is voor het binnenvaren van Rotterdam/Europoort. De loods, de heer C. L. Sparling, werd bij nacht door een helikopter aan boord van het schip ge bracht. Kapitein Paulussen van de Metula liet enkele speciale voorzieningen aan dek aanbrengen om het neerlaten van de loods te vergemakkelijken: speciale dekverlichting en een landingscirkel. Vandaag komen de leden van de Koninklijke Nederlandsche Automo biel Club bijeen voor hun jaarverga dering. Dat hun club niet alleen nog bestaat, maar groeit en bloeit, is te danken aan een radicale koerswijzi ging zeven jaar geleden, toen jhr. Willem van Andringa de Kempenaer „reorganisatie-voorzitter" werd. Jonkheer Willem van Andringa de Kempenaer (geb. 31 maart 1910) is onder ondere voorzitter van het Ge nootschap voor reclame. Aanvankelijk wist hij deze tijdro vende functies te combineren met zijn directeurschap van drukkerij Joh. Enschedé in Haarlem, de druk ker van het Nederlandse papiergeld. In 1968 trad hij echter af als direc teur om een zeer actief commissaris te worden. De heer De Kempenaer kwam al in 1932 bij Joh. Enschedé. In 1938 werd - hij er adjunct-directeur. Be halve door de oorlog werd zijn werkzaamheid bij Joh. Enschedé on derbroken door een na-oorlogse mi litaire periode als reserve-officier. De K.N.A.C. telt nu weer mee Zeven jaar geleden leek het te zijn gedaan met de Koninklijke Nederland sche Automobiel Club. Dezelfde KNAC komt echter vandaag als een levenslustige, sterk in opkomst zijnde vereniging bijeen voor haar jaarver gadering. In eerste instantie is dat eigenlijk te danken aan het groepje rebellerende le den dat het in 1963 niet langer nam dat de activiteten van het toenmalige be stuur zich in hoofdzaak beperkten tot het met deftige gezichten rondlopen, nadat ze de KNAC min of meer hadden overgedaan „aan die fietsclub", zoals de getrouwe leden van I)e Automobiel Club de ANWB in die tijd bij voorkeur betitelden. Het groepje leden dat de KNAC in 1963 voor de ondergang behoedde, be perkte zich er overigens toe een nieuw bestuur te kiezen en te zeggen dat er iets moest gebeuren. Dat het nu weer een bloeiende en zelfstandige vereniging is geworden, is te danken aan dat nieuwe, verjongde bestuur. In de eerste plaats is het het werk van de toen gekozen voorzitter, jhr. W. van Andringa de Kempenaer. Wat trok u aan in de failliete boe del die de KNAC destijds was, meneer De Kempenaer? „Een failliete boedel was het toen ze ker niet. Er was destijds zelfs meer geld in kas dan nu. Ik vergelijk de si tuatie van toen graag met die van Doornroosje. De KNAC was een schone slaapster, maar in diepe slaap. Tja, wat mij aantrok? Ik houd ervan om in we zen goede dingen, die op dood spoor zijn eeraakt, weer tot leven te brengen. Ik kan tijden lang met een oude klok in de weer zijn, net zolang tt ze weer loopt. Zo vond ik het ook jammer dat de KNAC een der eerste dergelijke clubs van Europa de explosieve ont wikkeling van het automobilisme niet had kunnen bijhouden en zo trok mij de taak aan de club weer tot bloei te brengen. Voor ik het voorzitterschap aanvaard de, besprak ik de situatie eerst met de voorzitter van de ANWB. Toen bleek dat de bond in 't geheel geen bezwaren had tegen een zelfstandige club. Dat was voor mij het enig mogelijke uitgangspunt; ik had er in 't geheel geen behoefte aan 'n soort verenigings-D' i-Quichotte te worden. Van de aanvang af is de verstand houding goed geweest. Zo ben ik bij voorbeeld tevens lid van de ANWB. Dat de voorzitter van de ANWB tevens lid is van onze club geloof ik trouwens niet. Daar moeten we maar eens wat aan gaan doen." Hoe krijg je een in slaap gesuk kelde vereniging weer tot leven? „Dat was een proces van mond-op- mond beademing. Heel voorzichtig. Stukje voor stukje. Je eerst realiseren wat de mensen van oudsherre aantrok in de KNAC. Daarop verder borduren. En daarnaast dan het pakket diensten voor de leden uitbreiden. Als kleine vereniging kunnen wij de leden een persoonlijker service bieden dan een mammoet als de ANWB. Dat. persoonlijke karakter van de club is erg belangrijk maar de KNAC is het lidmaatschapgeld van 75 gulden per jaar ook dubbel en dwars waard tegen woordig". Wat heeft de KNAC haar leden precies als extra's tegenover de ho gere contributie te bieden? „Laat ik het liever hebben over het totaal aan activiteiten. Dan komen de extra's er vanzelf wel uit. Ten eerste de sportieve activiteiten. De Club is in Nederland het centrum van de auto sport, of het nu om het zuivere wed- strijdwerk gaat of om het sportief toe risme. Vanaf 1 januari zal zelfs alle autosport in Nederland onder de para plu van de Club verenigd zijn. Ook is ze de instantie die startlicenties af geeft. In de niet-sportieve sector is er erg veel veranderd. Vroeger, toen automo bilisme nog een avontuur was, draaide alles om routebeschrijvingen. Die ver strekken we nog steeds, maar op toeris tisch gebied is de KNAC-Pullmanclub nu erg belangrijk. Daarmee beschikken de leden over een reisbureau op strikt individuele basis, dat precies de per soonlijke service verleent die de leden van hun Club verwachten. Verder draait alles om de auto. Voor het onderhoud en technische bijstand kunnen de leden terugvallen op de ei gen technische dienst van de Club, die de auto's van de leden aan huis keurt (daar heb je de persoonlijke service weer). De faciliteiten van de dienst zijn juist uitgebreid; de leden maken er nu een steeds drukker gebruik van. Dan is er de eigen verzekeringspolis, waarbij de veilige rijders worden geselecteerd en veel minder premie betalen. Tenslot te zijn er dan de slipscholen en de cur sussen ter verhoging van de rijvaardig heid. Regelrechte antwoorden op de vraag „Value for money?" zijn de bijzondere faciliteiten van de technische dienst en de lagere tarieven voor de verzekerin gen voor goede chauffeurs. Bovendien zijn de leden van de KNAC als onder deel van hun lidmaatschap op een auto blad geabonneerd, waarin tevens de clubmededelingen worden gepubliceerd. Die oplossing werd gevonden nadat pu- blikatie van het eigen blad De Auto moest warden gestaakt, maar de kwes tie van een eigen blad leeft nog steeds. Belangrijker dan het absolute value for money hoe royaal ook aanwezig vind ik echter toch de persoonlijke sfeer van de KNAC." De De KNAC is flink geroeid de laatste jaren, van ruim tien- tot bijna vijftienduizend leden. Verwacht u, en wilt u, dat die groei maar steeds door gaat? „Nee. Als we de KNAC zouden, toe staan te groot te worden, zou het onmo gelijk worden de leden persoonlijke aandacht te blijven geven en daarmee zou het bestaansrecht van de club ver vallen. We hopen en verwachten dat de KNAC zal groeien tot zo'n 20.000-25.000 leden. Met dat aantal kunnen we kern gezond draaien, zonder ook maar iets van het eigen karakter in te boeten."

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 7