Regionale omroepen
kosten veel geld
Chauffeur
kraanauto
gehuldigd
KARDINAAL
ALFRINK
70 JAAR
Regeling voor uitstel
beantwoordt aan doel
Gif doodt
duizenden
vissen
vis houdt,.
Minimumloon
moetf 160 worden
Nu is het
tijdvoor
Beschuit
met
aardbeien.
RADICALE
KOERS
WIJZIGING
SUCCES
Zeven jaar geleden bijna om zeep, maar
Dr. L. de Jong:
Strijdmacht op peil
houden is probleem
„Neem een
trekvogel
in huis
Harry Bannink: inspirerend
Loods komt
uit de lucht
iV OS-bestuur schrijit minister Klompé
0 VIS...duur?
W©l...nee!
Geen iinanciele
avonturen meer
Zondag 5 juli:
Minister W. den Toom:
Een jaar voor
verhuren
niet bestaande
bungalows
u en uw beurs lit!
Mr. Van Lier (PvdA):
T andverzorging
vijfjarigen
verbeterd
Aantal studenten
Amsterdamse
Universiteit
neemt toe
Onderzoek naar
praktijken
BIJDRAGEN
Na ongeluk met
legertruck
GEBIEDEN
In Hollandse IJssel
Roolvink: dr. Haex
kan 1 juli zijn
taak hervatten
VERJONGD
FACILITEITEN
GROEI
DINSDAG 23 JUNI 1970
Het bestuur van de Nederlandse
Omroep Stichting (N.O.S.) gelooft, dat
het niet mogelijk is nteuwe regionale
omroepen op te richten of de bestaan
de regionale omroepen uit te bouwen,
zonder dat daarvoor voldoende geld
wordt gegeven.
Dit staat in een brief, die het N.O.S.-
bestuur gisteren aan minister Klompé
(C.R.M.) heeft gestuurd als bijlage bij
het Rapport Regionale Omroep. Dit
rapport werd samengesteld door een
speciaal hiervoor in 1967 in het leven
geroepen commissie.
De heer Schüttenhelm, voorzitter
vari de NOS, zei het gisteren heel dui
delijk: „Wij moeten ons niet in een fi
nancieel avontuur storten. We moeten
goed weten hoe het allemaal financieel
te verwezenlijken is. Toen het tweede
net werd ingevoerd en er kleurentelevi
sie kwam zijn de middelen, die ervoor
nodig waren, ook niet duidelijk aange
geven. Dat is een gevaarlijke ontwikke
ling".
In de brief aan de minister staat dat
het niet alleen afdoende is de financië
le middelen ter beschikking te stellen
voor invoering van de regionale om
roep. Er moet de zekerheid zijn, dat er
voldoende geld is om uitzending van re
gionale programma's gedurende een
reeks van jaren te kunnen volhouden.
Het bestuur van de NOS geeft in de
brief aan de minister ook enkele sug
gesties om tot een verhoging van de fi
nanciële middelen te komen.
In de eerste plaats vindt men het
„niet meer dan juist", dat de omroep
bijdragen verhoogd worden tot een be
drag dat in een redelijke verhouding
staat tot hetgeen de kijker en luisteraar
aangeboden krijgt. Dat bedrag zou bo
vendien niet ieder jaar hetzelfde moe
ten zijn, maar het zou jaarlijks ge
lijk met alle kosten-verhogende facto
ren opgetrokken moeten worden.
Het NOS-bestuur gelooft dat voorlo
pig misschien een oplossing voor de re-
AMSTERDAM Prof dr. L. de
Jong, directeur van het Rijksinstituut
voor oorlogsdocumentatie, heeft gere
ageerd op de vele reacties naar aanlei
ding van zijn rede over de toestand van
het Nederlandse leger.
De verklaring die vooral blijkt te zijn
geïnspireerd door de kritiek die minis
ter-president P. de Jong op de rede
heeft geuit, luidt: „Natuurlijk ben ook
ik mij ten volle bewust dat de situatie
van ons land fundamenteel verschilt
van die in de jaren '30, voor zover onze
defensie thans onderdeel vormt van die
VIANEN De heer Th. Molenaar uit
Soest, chauffeur bij de firma Koedam,
Is maandag gehuldigd voor zyn door
tastend optreden na het noodlottig on
geval in Soest, toen een legertruck om
sloeg, waardoor vijf militairen het leven
verloren.
Luitenant-generaal J. A. Bartels,
commandant van het eerste legerkorps,
overhandigde hem een brief van minis
ter Den Toom, waarin deze meedeelde
er diep door getroffen te zijn, dat de
heer Molenaar zonder aarzelen heeft
geholpen, waardoor menig letsel en leed
werden voorkomen. Tevens overhandig
de de luitenant-generaal hem een auto
matisch uitschuifbare werphengel met
toebehoren, met een schep en leefnet.
De heer Molenaar was de chauffeur
van de kraanauto, die toevallig ter
plaatse was. Doordat hij onmiddellijk
met het optillen van de truck begon,
konden de onder de track liggende mi
litairen spoedig medische verzorging
krijgen en werden daardoor levens ge
spaard.
(Van een onzer redacteuren)
UTRECHT Kardinaal Alfrink, de
rooms-katholieke aartsbisschop van
Utrecht, wordt zondag 5 juli zeventig
jaar. Het ligt overeenkomstig de
wens van de kardinaal niet in de be
doeling deze verjaardag op grootse wij
ze te vieren.
Bernardus Johannes Alfrink is Gel
dersman van geboorte: hij werd 5 juli
1900 in Nijkerk geboren. Na zijn studie
aan de seminaries van het aartsbisdom
en het Bijbelinstituut te Rome (waar
hij promoveerde) werd hij in 1930 ka
pelaan te Maarssen. Dit ambt bekleedde
hij slechts korte tijd: in 1933 werd hij
al benoemd tot hoogleraar in de Heilige
Schrift aan het Grootseminarie in
Driebergen-Rij senburg.
Direct na het einde van de tweede
wereldoorlog werd hij hoogleraar in het
Oude Testament en het Hebreeuws aan
de Katholieke Universiteit te Nijmegen
en op 17 juli 1951 werd deze begaafde
pastor en oud-testamenticus bisschop
gewijd om als aartsbisschop-coadjutor
op te kunnen treden. Na het overlijden
van kardinaal De Jong in 1955
werd hij aartsbisschop van Utrecht.
Vijf jaar later benoemde paus Johan
nes XXIII hem tot kardinaal.
In en buiten Nederland bestaat voor
persoon en werk van kardinaal Alfrink
grote waardering. Vooral in de afgelo
pen jaren heeft hij het als hoofd van
de dynamische Nederlandse kerkpro
vincie dikwijls erg zwaar gehad. Menig
een is verbaasd te horen dat deze
energieke, diepgelovige en humoristi
sche kardinaal nu al zeventig jaar
wordt.
van de Navo. Dat laatste is ook uit mijn
toespraak duidelijk gebleken, waar ik
in dit verband sprak van een beschei
den Nederlandse bijdrage binnen de
conventionele strijdmacht van de NAVO.
Het op redelijk peil houden van die
strijdkracht is geen probleem van Ne
derland alleen, maar van alle landen
van de Navo. Voor acute bezorgdheid is
ook naar mijn oordeel geen enkele re
den."
„Ik heb woordelijk gezegd: „Dat er,
gelukkig geen tekenen zijn die op stij
gende spanningen in ons deel van de
wereld wijzen in tegendeel. Maar
planning voor defensie is steeds plan
ning op lange termijn, planning voor
vijf of tien jaar in de toekomst".
„Mijn uitspraken ten aanzien van de
huidige Nederlandse landmacht waren
gebaseerd op officiële gegevens. Het
spreekt vanzelf dat het niet mijn taak
is, over hun interpretatie met de minis
ter-president in debat te treden. Ik stel
er wel prijs op te verklaren dat ik voor
mijn toespraak geen enkele vorm van
contact heb gehad met Nederlandse of
ficieren en dat ook op regeringsniveau
niemand te voren op de hoogte was van
wat ik mij genoopt voelde, naar voren
te brengen".
Tot zover de verklaring.
gionale omroep kan worden gevonden
door gebruik te maken van de landelij
ke zenders met een schakelmogelijkheid
voor de verschillende regio's.
In het rapport regionale omroep,
waaraan bijna drie jaar is gewerkt,
komt de commissie tot de conclusie dat
er veertien regio's in Nederland zouden
zijn waarvoor regionale omroep ge
wenst is. Daarbij is uitgegaan van het
begrip „regio nieuwe stijl". Dat is een
gebied dat zich niet stoort aan provin
ciegrenzen, maar dat gekenmerkt wordt
door dezelfde interessen en problemen.
De veertien gebieden zouden moeten
zijn: Groningen, Leeuwarden, de ste
denband Twente, de IJsselvallei, het
gebied Arnhem-Nijmegen, Utrecht, het
gebied rond het Noordzeekanaal (cen
trum Amsterdam), de kop van Noord-
Holland, de agglomeratie Leiden-Den
Haag-Delft, het gebied rond de Nieu
we Waterweg (centrum Rotterdam), het
gebied Middelburg-Vlissingen, de Mid
denbrabantse stedenrij (Breda-Til-
burg-Den Bosch), de Oostbrabantse
stedenrij (Eindhoven-Helmond en aan
sluitend Noord-Limburg) en Zuid-Lim
burg. Het bestuur van de NOS is het
daar niet mee eens.
Wel onderschrijft men de taak van
de regionale omroep, zoals die door de
commissie is geformuleerd: versterking
van het eigen cultuurleven, hulpmiddel
bij de maatschappelijke opbouw en
communicatiemiddel tussen de inwo
ners van een gebied en de maatschap
pelijke en bestuurlijke instanties.
In veel gevallen zal volgens het
NOS-bestuur de eigen levensstijl een
doorslaggevende factor voor regionale
omroep moeten zijn.
AMSTERDAM Onder het motto
„Neem een trekvogel in huis" zal de
commissie open jongerensociëteiten in
Amsterdam een actie „gastvrij Amster
dam" gaan voeren door een beroep te
doen op gezinnen een slaapplaats aan
te bieden aan een jonge toerist.
In het hoogseizoen zullen volgens de
initiatiefnemers de gemeentelijke voor
zieningen voor onderdak onvoldoende
zijn. Veel gezinnen hebben zelf kinde
ren in de betreffende leeftijd en kunnen
waarschijnlijk wel een logé hebben voor
een aantal dagen.
De opzet is niet dat er volledig pen
sion wordt gegeven; het gaat uitsluitend
om onderdak. Als maximum is aan een
week gedacht.
DEN HAAG De regering is niet
van plan de thans geldende regeling
voor het verlenen van uitstel voor de
eerste oefening te veranderen, omdat
zij in de huidige vorm zo goed mogelijk
beantwoordt aan het doel, namelijk te
voorkomen dat een studie door militaire
dienst wordt onderbroken.
Dit heeft minister van defensie W.
den Toom verklaard in antwoord op
vragen van het Tweede-kamerlid E. R.
Wieldraayer (PvdA).
Uitstel wordt verleend, indien een
jongeman de hogere studie begint in 't
kalenderjaar waarin hij negentien
wordt, en voor de in oktober, november
en december geborenen in het jaar
waarin zij twintig worden. Dit geldt zo
wel voor degenen die rechtstreeks via
een school met zesjarige opleiding, als
voor degenen die via een omweg door
middel van een dergelijke opleiding, de
bevoegdheid tot het afleggen van uni
versitaire examens verkrijgen.
Voor degenen die een dergelijke op
leiding hetzij rechtstreeks, hetzij via
een omweg door middel van een school
met vijfjarige opleiding volbrengen,
ligt de leeftijdsgrens voor het verlenen
van uitstel weliswaar een jaar lager,
doch daarbij moet worden bedacht, dat
bij verdere doorwerking van de Mam
moetwet de vijfjarige opleiding bij het
voorbereidend wetenschappelijk onder
wijs zal verdwijnen.
Voor een ieder zal dan, ongeacht de
weg van opleiding welke wordt ge
volgd, de hiervoren vermelde leeftijds
grens van 19 en 20 jaar gelden, aldus
minister Den Toom.
DEN HAAG Sedert zaterdag drij
ven duizenden dode vissen in de Hol
landse IJssel. Het water van deze rivier
is gewoonlijk reeds niet ai te fris, maar
nu moeten er, zo neemt de politie aan,
giftige stoffen in terecht zijn gekomen,
die deze massale sterfte veroorzaken.
Het voor de visstand zo funeste vergif
kan geloosd zijn door een tanker of door
een chemische fabriek. De waterpolitie
te Gouda, die het onderzoek in handen
heeft, tast nog in het duister.
Ook is nog niet bekend welke stof de
vissterfte heeft veroorzaakt. Maandag
avond was de analyse van het IJssel
water nog niet voltooid.
MAASTRICHT De rechtbank te
Maastricht heeft de 27-jarige metselaar
J. M. en de 31-jarige röntgentechnicus
N. H., beiden uit het Limburgse Valken
burg, wegens oplichting veroordeeld tot
een jaar gevangenisstraf, waarvan drie
maanden voorwaardelijk. De officier
van justitie had veertien dagen geleden
een jaar en drie maanden tegen hen ge-
eist.
De beide mannen hebben meer dan
honderd vakantiegangers in alle delen
van ons land opgelicht door hun bunga
lows, appartementen of caravan's in de
Belgische Ardennen en in het Duitse
Eifel te verhuren. Aan voorschotten ont
vingen zij van december 1969 tot maart
1970 op een vals postbusadres in Heer
len ruim f 12.000,-. De bungalows, ap
partementen en caravans bestonden
slechts in hun fantasie.
ADVERTENTIE
Vraag recepten bi) uw vishandelaar of bij het Produktschap voor
Vis en Visprodukten, Wassenaarseweg 20, Den Haag.
DEN HAAG De fractie van de
Partij van de Arbeid in de Tweede Ka
mer is van oordeel dat het minimum
loon op 1 juli a.s. zal moeten worden
verhoogd tot 160,- a 161,- per week
en niet tot 153,-, zoals volgens de be
staande wet het geval zal zijn.
In de zendtijd voor politieke partijen
zei het socialistische Tweede-Kamerlid
mr. Th. J. A. M. van Lier maandag
avond, dat het de regering is die daar
voor zal moeten zorgen. „Dat is het be
lang voor de laagstbetaalden in onze
samenleving. Als zij die extra verho
ging niet krijgen blijven zij achter bij
de welvaartsstijging".
Mr. aVn Lier kondigde aan dinsdag
toestemming aan de Kamer te zullen
vragen om de regering hierover te in
terpelleren.
AMSTERDAM: De scheidende leerlingen van de Kleinkunst-academie heb
ben gistermiddag Harry Bannink het bronzen beeldje uitgereikt, dat bestemd
is voor de fjaarlijk verkozen) persoon die hen in hun studie heeft geïnspi
reerd.
Als argument voor de extra verho
ging voerde het Kamerlid aan dat het
minimumloon allereerst door de wer
king van de wet, zoals die nu is, is ach
tergebleven bij de gemiddelde loonstij
ging. Dat scheelt ongeveer 4,- per
week. Daarbij komt dat de verdiende
lonen sneller zijn gestegen dan de lonen
volgens de cao's. De wet gaat uit van de
cao-lonen. Dit scheelt nog eens f 3,- tot
4,- per week.
Mr. Van Lier wees voorts op het gro
te belang van de door minister Rooi-
vink (Soc. Zaken) aangekondigde wijzi
ging van de minimumloonwet. Het mi
nimumloon zal waardevast moeten
worden gemaakt, de leeftijd waarop
het minimumloon ingaat zal moeten
worden verlaagd, terwijl ook iets ge
daan moeten worden voor de jongste
werknemers, beneden de leeftijd waar
op het minimumloon ingaat.
UTRECHT De ziekenfondsen heb
ben met de tandartsen afgesproken, dat
voortaan alle kinderen van vijf jaar in
gebieden waar geen schooltandverzor-
ging is, een introductiekaart krijgen
toegezoden. Met deze introdustiekaart
die alleen het blijvende gebit betreft
kan men zich binnen twee maanden
bij de eigen tandarts vervoegen, die het
gebit van het kind dan gratis saneert.
Dit heeft de federatie van door ver
zekerden en medewerkers bestuurde
ziekenfondsen meegedeeld. Tot nu toe
moesten de ouders in de gebieden zonder
schooltandverzorging zelf bij het zieken
fonds een introductiekaart aanvragen
voor hun schoolgaande kinderen.
De ziekenfondsen hebben verder de
bestaande saneringskaartenregeling
uitgebreid. Kinderen tot en met drie
jaar kunnen, zonder dat dit voor hun
ouders kosten meebrengt, door de tand
arts worden gesaneerd. Als ze daarna
elk half jaar bij de tandarts terugko
men, worden ook de verdere tandheel
kundige behandelingen gratis uitge
voerd.
DEN HAAG Minster Roolvink
(sociale zaken en volksgezondheid) vindt
dat dr. A. J. Ch. Haex zijn werk als
voorzitter van de Gezondheidsraad op 1
juli best zal kunnen hervatten.
De speciaal met volksgezonheidsza-
ken belaste staatsecretaris Kruisinga is
het daarmee volgens de minister eens.
Dr. Haex vroeg zelf om hervatting
van zijn werk.
De voorzitter van de Gezondheidsraad
vroeg indertijd om buitengewoon verlog
omdat er een gerechtelijk vooronder
zoek tegen hem was ingesteld. De reden
daarvoor was, dat dr. Haex de overle
den public-relationsadviseur B. S. Kor
sten veelvuldig en onvoorzichtig morfi
ne zou hebben verstrekt.
Minister Roolvink antwoord nu het
Tweede-Kamerlid Roethof (PvdA) op
diens schriftelijke vragen dat het ge
rechtelijk vooronderzoek is afgesloten
en dat tegen dr. Haex geen vervolging
zal worden ingesteld.
AMSTERDAM In de afgelopen
vijf jaar is het aantal studenten aan de
Universiteit van Amsterdam gestegen
van 11.000 tot 17.000, een toename van
39 pet. De Amsterdamse universiteit
groeide minder snel dan de overige In
het land. Daar steeg het aantal studen
ten met 45 pet. Het aantal personeelsle
den dat werkzaam is bij de Amster
damse universiteit groeide eveneens,
van 2600 tot 4500.
Een en ander blijkt uit het zojuist
verschenen jaarverslag van de univer
siteit. In dit verslag wordt niet alleen
aandacht besteed aan het vorig jaar
maar ook aan de ontwikkelingen van de
laatste vijf jaar, „om de kloof te over
bruggen die is ontstaan doordat het
laatste jaarverslag in 1965 is versche
nen".
De Algemene Studenten Vereniging
Amsterdam zag haar ledental in de af
gelopen vijf jaar dalen van 80 tot 53
pet. van het totale aantal studenten. De
in 1968 opgerichte vereniging tegen
honger van de ASVA, de OBAS, telde
vorig jaar 21 pet. van het totale aantal
studenten als lid.
Uit het jaarverslag blijkt verder dat
elke student die aan de Universiteit van
Amsterdam studeert, de gemeenschap
gemiddeld 11.000 gulden per jaar kost.
De goedkoopste student is die in de eco
nomie 2700 gulden per jaar, de duur
ste die in de medicijnen. Zijn opleiding
vergt jaarlijks een bedrag van 38.500
gulden. Studenten in de wis- en na
tuurkunde zitten eveneens boven het
gemiddelde met een bedrag van 19.750
gulden per jaar.
ADVERTENTIE
AMSTERDAM B. en W. van Am
sterdam zullen met de officier van jus
titie gaan onderzoeken of een aantal
malafide woningbureaus in de hoofd
stad wegens oplichting strafrechtelijk
kan worden vervolgd.
Dit blijkt uit antwoorden op vragen
van het socialistische raadslid drs. Ed.
van Thijn, die de praktijken van een
aantal woningbureaus aan de kaak
heeft gesteld. B. en W. overwegen
zorgvuldig om de namen van de mala
fide woningbureaus, makelaars en huis
eigenaren te publiceren.
Het college vermoedt dat misbruik
wordt gemaakt van de noodsituatie bij
vele woningzoekenden. Zonder exacte
gegevens menen zij dat het bepaald niet
gaat om maar één of twee onbetrouw
bare bureaus.
ROTTERDAM De mammoettanker
Metula van Shell-tankers is het eerste
schip, dat per helikopter van een loods
voorzien is voor het binnenvaren van
Rotterdam/Europoort. De loods, de heer
C. L. Sparling, werd bij nacht door een
helikopter aan boord van het schip ge
bracht.
Kapitein Paulussen van de Metula
liet enkele speciale voorzieningen aan
dek aanbrengen om het neerlaten van de
loods te vergemakkelijken: speciale
dekverlichting en een landingscirkel.
Vandaag komen de leden van de
Koninklijke Nederlandsche Automo
biel Club bijeen voor hun jaarverga
dering. Dat hun club niet alleen nog
bestaat, maar groeit en bloeit, is te
danken aan een radicale koerswijzi
ging zeven jaar geleden, toen jhr.
Willem van Andringa de Kempenaer
„reorganisatie-voorzitter" werd.
Jonkheer Willem van Andringa de
Kempenaer (geb. 31 maart 1910) is
onder ondere voorzitter van het Ge
nootschap voor reclame.
Aanvankelijk wist hij deze tijdro
vende functies te combineren met
zijn directeurschap van drukkerij
Joh. Enschedé in Haarlem, de druk
ker van het Nederlandse papiergeld.
In 1968 trad hij echter af als direc
teur om een zeer actief commissaris
te worden.
De heer De Kempenaer kwam al
in 1932 bij Joh. Enschedé. In 1938
werd - hij er adjunct-directeur. Be
halve door de oorlog werd zijn
werkzaamheid bij Joh. Enschedé on
derbroken door een na-oorlogse mi
litaire periode als reserve-officier.
De K.N.A.C. telt nu weer mee
Zeven jaar geleden leek het te zijn
gedaan met de Koninklijke Nederland
sche Automobiel Club. Dezelfde
KNAC komt echter vandaag als een
levenslustige, sterk in opkomst zijnde
vereniging bijeen voor haar jaarver
gadering.
In eerste instantie is dat eigenlijk te
danken aan het groepje rebellerende le
den dat het in 1963 niet langer nam dat
de activiteten van het toenmalige be
stuur zich in hoofdzaak beperkten tot
het met deftige gezichten rondlopen,
nadat ze de KNAC min of meer hadden
overgedaan „aan die fietsclub", zoals
de getrouwe leden van I)e Automobiel
Club de ANWB in die tijd bij voorkeur
betitelden.
Het groepje leden dat de KNAC in
1963 voor de ondergang behoedde, be
perkte zich er overigens toe een nieuw
bestuur te kiezen en te zeggen dat er
iets moest gebeuren.
Dat het nu weer een bloeiende en
zelfstandige vereniging is geworden, is
te danken aan dat nieuwe, verjongde
bestuur. In de eerste plaats is het het
werk van de toen gekozen voorzitter,
jhr. W. van Andringa de Kempenaer.
Wat trok u aan in de failliete boe
del die de KNAC destijds was, meneer
De Kempenaer?
„Een failliete boedel was het toen ze
ker niet. Er was destijds zelfs meer
geld in kas dan nu. Ik vergelijk de si
tuatie van toen graag met die van
Doornroosje. De KNAC was een schone
slaapster, maar in diepe slaap. Tja, wat
mij aantrok? Ik houd ervan om in we
zen goede dingen, die op dood spoor
zijn eeraakt, weer tot leven te brengen.
Ik kan tijden lang met een oude klok
in de weer zijn, net zolang tt ze weer
loopt. Zo vond ik het ook jammer dat
de KNAC een der eerste dergelijke
clubs van Europa de explosieve ont
wikkeling van het automobilisme niet
had kunnen bijhouden en zo trok mij
de taak aan de club weer tot bloei
te brengen.
Voor ik het voorzitterschap aanvaard
de, besprak ik de situatie eerst met de
voorzitter van de ANWB. Toen bleek dat
de bond in 't geheel geen bezwaren had
tegen een zelfstandige club. Dat was voor
mij het enig mogelijke uitgangspunt; ik
had er in 't geheel geen behoefte aan 'n
soort verenigings-D' i-Quichotte te
worden.
Van de aanvang af is de verstand
houding goed geweest. Zo ben ik bij
voorbeeld tevens lid van de ANWB. Dat
de voorzitter van de ANWB tevens lid
is van onze club geloof ik trouwens
niet. Daar moeten we maar eens wat
aan gaan doen."
Hoe krijg je een in slaap gesuk
kelde vereniging weer tot leven?
„Dat was een proces van mond-op-
mond beademing. Heel voorzichtig.
Stukje voor stukje. Je eerst realiseren
wat de mensen van oudsherre aantrok
in de KNAC. Daarop verder borduren.
En daarnaast dan het pakket diensten
voor de leden uitbreiden. Als kleine
vereniging kunnen wij de leden een
persoonlijker service bieden dan een
mammoet als de ANWB.
Dat. persoonlijke karakter van de
club is erg belangrijk maar de KNAC is
het lidmaatschapgeld van 75 gulden per
jaar ook dubbel en dwars waard tegen
woordig".
Wat heeft de KNAC haar leden
precies als extra's tegenover de ho
gere contributie te bieden?
„Laat ik het liever hebben over het
totaal aan activiteiten. Dan komen de
extra's er vanzelf wel uit. Ten eerste
de sportieve activiteiten. De Club is in
Nederland het centrum van de auto
sport, of het nu om het zuivere wed-
strijdwerk gaat of om het sportief toe
risme. Vanaf 1 januari zal zelfs alle
autosport in Nederland onder de para
plu van de Club verenigd zijn. Ook is
ze de instantie die startlicenties af
geeft.
In de niet-sportieve sector is er erg
veel veranderd. Vroeger, toen automo
bilisme nog een avontuur was, draaide
alles om routebeschrijvingen. Die ver
strekken we nog steeds, maar op toeris
tisch gebied is de KNAC-Pullmanclub
nu erg belangrijk. Daarmee beschikken
de leden over een reisbureau op strikt
individuele basis, dat precies de per
soonlijke service verleent die de leden
van hun Club verwachten.
Verder draait alles om de auto. Voor
het onderhoud en technische bijstand
kunnen de leden terugvallen op de ei
gen technische dienst van de Club, die
de auto's van de leden aan huis keurt
(daar heb je de persoonlijke service
weer). De faciliteiten van de dienst zijn
juist uitgebreid; de leden maken er nu
een steeds drukker gebruik van. Dan is
er de eigen verzekeringspolis, waarbij
de veilige rijders worden geselecteerd
en veel minder premie betalen. Tenslot
te zijn er dan de slipscholen en de cur
sussen ter verhoging van de rijvaardig
heid.
Regelrechte antwoorden op de vraag
„Value for money?" zijn de bijzondere
faciliteiten van de technische dienst en
de lagere tarieven voor de verzekerin
gen voor goede chauffeurs. Bovendien
zijn de leden van de KNAC als onder
deel van hun lidmaatschap op een auto
blad geabonneerd, waarin tevens de
clubmededelingen worden gepubliceerd.
Die oplossing werd gevonden nadat pu-
blikatie van het eigen blad De Auto
moest warden gestaakt, maar de kwes
tie van een eigen blad leeft nog steeds.
Belangrijker dan het absolute value
for money hoe royaal ook aanwezig
vind ik echter toch de persoonlijke
sfeer van de KNAC."
De De KNAC is flink geroeid de
laatste jaren, van ruim tien- tot bijna
vijftienduizend leden. Verwacht u, en
wilt u, dat die groei maar steeds door
gaat?
„Nee. Als we de KNAC zouden, toe
staan te groot te worden, zou het onmo
gelijk worden de leden persoonlijke
aandacht te blijven geven en daarmee
zou het bestaansrecht van de club ver
vallen. We hopen en verwachten dat de
KNAC zal groeien tot zo'n 20.000-25.000
leden. Met dat aantal kunnen we kern
gezond draaien, zonder ook maar iets
van het eigen karakter in te boeten."