V erkiezingen
volgend jaar
paar weken
vervroegd
Water bij Vlissiiigeii
is sterk vervuild
caballero. de sigaret
Defecte seinlamp is
oorzaak treinbotsing
bij Dubbeldam
garantie gemak
dak makkelijk!
VS-zender
houdt op
met storen
Zitting Spoorwegongevallenraad
KLM mag in
Seoel landen
V erontruste
onderwijzers
schrijven
Veringa brief
Franse kok
wilde vrouw
wurgen
Vragen over
de droogte
leierbeschuit
Verpleegsters
willen sehool
voor
gezondheids
zorg
Uit onderzoek blijkt:
Nieuwe klanten
voor telefoon
HERSTEL DOOR KAPOTTE
RLITEWISSERS VERTRAAGD
Oprichter Vrije
Sex Partij door
hond gebeten
Bankoverval in
Marseille
Meerdere factoren
oorzaak ongeluk
met legertruck
anders dan andere.
voor wie 'm aanneemt
...voor wie 'm afgeeft
Lees maar!
i Schrijf maar!
GETUIGEN
SOORTGELIJK ONGELUK
Klacht hij justitie:
beslist lekkerder!
DONDERDAG 25 JUNI 1970
UTRECHT Veel leerling-ver
pleegkundigen willen hun opleiding
loskoppelen van het ziekenhuis.
De vijfhonderd leerlingen, die gis
teren voor het eerst in landelijk ver
band bijeen waren in Utrecht, rea
geerden zeer positief op de nota-
„Von Nordheim" over hun opleidin
gen.
De commissie stelt voor dat in
plaats van het huidige leerlingen
stelsel een school voor gezondheids
zorg moet komen, aansluitend aan
de Mavo, waar leerlingen eerst moe
ten leren met elkaar en de patiënt
om te gaan, en waar ze een jaar vor
ming moeten krijgen, voor zij de
praktijk in gaan.
In het tweede jaar zouden prak
tijkstages moeten worden gelopen in
de maatschappelijke gezondheids
zorg, psychiatrische ziekenhuizen,
zwakzinnigeninrichtingen en alge
mene ziekenhuizen zodat de leerling
een keuze kan maken voor latere
specialisatie. De nieuwe opleiding
zou twee en een half jaar moeten
duren in plaats van de drie en een
half jaar van nu.
De leerlingpverpleegkundigen wa
ren enthousiast óver de voorgestelde
opleiding die niet meer afhankelijk
is van het ziekenhuis.
Bij de traditionele opleiding, die
op zichzelf wel grondig is, komen de
belangen van het ziekenhuis op de
eerste plaats, en wordt te weinig
aandacht besteed aan de perspectie
ven van de leerling-verpleegkundi-
ge. terwijl de nu voorgestelde school
ook een volledige opleiding biedt,
menen zij.
Aan het eind van de bijeenkomst,
die was georganiseerd door de Ka
tholieke Unie van Verpleegkundigen
werd besloten werkgroepen te vor
men die zich moeten buigen over de
nota en de opleiding „nieuwe stijl".
DEN HAAG De Tweede-Kamerverkiezingen in 1971 zullen enkele weken
worden vervroegd, maar de nieuwe datum staat nog niet vast.
Er zijn bezwaren gerezen tegen woensdag 26 mei, tussen Hemelvaartsdag en
Pinksteren, de dag die de Kieswet voor deze verkiezingen aanwijst.
In de Tweede-Kamercommissie voor
Grondwet-Kieswet heeft minister mr.
Beernink gisteren overleg gepleegd
over een andere datum. Daarbij is
5 mei uit de bus gekomen, maar deze
„bevrijdingsdag" vond men toch ook
niet zo gelukkig.
Het wordt waarschijnlijk 12 mei of
28 april. De Kieswet behoeft daarvoor
niet te worden veranderd, omdat de
Tweede Kamer na de Grondwetswijzi
gingen die nog zullen worden inge
diend, toch moet worden ontbonden. De
Kroon kan de datum daarvan zelf be
palen.
De bezwaren tegen 26 mei golden zo
wel voor de Tweede Kamer als het
nieuwe kabinet. De Kamerleden zien op
tegen een zware verkiezingscampagne
tegen het einde van de zitting, waar bo
vendien het Kamerwerk onder lijdt.
Het nieuwe kabinet zou bij vervroe
ging van de verkiezingsdatum eerder
kunnen optreden en dan nog in staat
zijn om de eerstvolgende begroting voor
1972 meer in overeenstemming te bren
gen met de gemaakte kabinetsafspra
ken.
MIDDELBURG Het bewater langs
de badstranden van Walcheren is sterk
verontreinigd door het rioolwater. Bij
Ylissingen is de vervuiling het grootst.
In theorie zou men hier slechts in 18,5
van de honderd gevallen veilig kunnen
zwemmen.
In de maanden augustus, oktober en
november van het vorig jaar zijn door
het RIZA (Rijksinstituut voor Zuivering
van Afvalwater), in opdracht van het
Provinciaal Bestuur van Zeeland, on
derzoekingen gedaan naar de bacterio
logische kwaliteit van het zeewater bij
de badstranden van Vlissingen tot en
met Zoutelande.
Op vier plaatsefi langs de kust van
Walcheren zijn op zeven dagen mon
sters genomen. Uit stroommetingen en
drijfproeven was al vast komen te
DEN HAAG Nieuwe groepen klan
ten dienen zich aan bij de PTT voor
een telefoonaansluiting. Dat blijkt uit
een onderzoek naar de plotselinge „ex
plosie" in de vraag naar nieuwe aan
sluitingen. Zestig procent van de aan
vragers behoort, zo is gebleken, tot de
handarbeiders en bejaarden. Tot voor
kort kwamen uit deze kringen relatie
weinig telefoonabonnees.
staan, dat er bij eb een stroom is langs
de badstranden. De lozingen van riool
water van Vlissingen en Middelburg op
een afstand van circa 3 km van het
Vlissingse badstrand worden hierdoor
bij eb direct langs de stranden gevoerd.
De lozing van het Vlissings abattoir en
het verontreinigde polderwater komen
zelfs in de onmiddellijke nabijheid van
de stranden in de Schelde.
Is de procentuele veiligheid bij Vlis
singen 18,5, naar Zoutelande toe wordt
die veiligheid groter tot 76.
Een verder onderzoek naar het Schel-
dewater bij de badstranden van Bres-
kens acht het RIZA gewenst.
DEN HAAG Nederland en Zuid-
Korea hebben woensdagochtend in Den
Haag een luchtvaartovereenkomst gete
kend, waarbij de mogelijkheid van lan
dingen in Seoel door de KLM wordt ge
regeld.
Volgens een mededeling van het mi
nisterie van Buitelandse Zaken in Den
Haag heeft minister van Buitenlandse
Zaken, mr. Luns, voor het Koninkrijk
der Nederlanden getekend. Voor Korea
tekende de tijdelijk zaakgelastigde, de
heer Ian Sang An.
Morgen of volgende week zal het ka
binet-De Jong zijn standpunt bepalen.
DEN HAAG De Algemene Neder
landse onderwijzers federatie (ANOF)
heeft in een brief aan minister Veringa
(onderwijs) haar ernstige verontrusting
uitgesproken over de gang van zaken
bij het kleuter- en basisonderwijs.
De federatie dringt er bij de minister
opnieuw op aan, de leerlingenschalen
voor beide takken van onderwijs snel
ler en drastischer te verlagen. Verder
moeten op korte termijn noodzakelijke
personeelsvoorzieningen worden ge
troffen.
De federatie verwijt de regering niet
tijdig genoeg te hebben besloten tot
verlaging van de leerlingenschalen en
te veel te zijn afgegaan op prognoses
over de personeelsvoorzieningen die te
kort blijken te schieten.
Zij vindt dat de leerlingenschaal bij
het kleuteronderwijs aanzienlijk lager
moet zijn dan het aantal van 35 leerlin
gen per klas dat minister Veringa voor
ogen staat. Die verdere verlaging moet
in 1973 gerealiseerd zijn. Om dat te
kunnen bereiken moeten per 1 augustus
al 3500 tot 3700 toekomstige kleuterleid
sters en -leiders in opleiding worden ge
nomen.
DEN HAAG Volgens een zeer
voorlopige conclusie is een complex van
factoren oorzaak van het ongeval op 11
juni met een legertruck in Soesterberg.
Bij dit ongeval waren vijf doden en
een groot aantal gewonden te betreu
ren.
De slechte ligging van het betrokken
weggedeelte heeft mogelijk mede een
rol gespeeld. Aldus het antwoord van
minister Den Toom (Defensie) op vra
gen van de Tweede-Kamerleden Zege-
ring Hadders en Koudijs (WD).
Hij erkent, dat al. twee jaar onder
handelingen gaande zijn tussen de ge
meente Soest en het ministerie van De
fensie over de verbetering en over
dracht in eigendom van een gedeelte
van de Van Weerden Poel man weg,
waar het ongeluk gebeurde.
Een woensdag gehouden gesprek tus
sen de burgemeester van Soest en mi
nister Den Toom heeft tot resultaat ge
had, dat de verbeteringswerkzaamhe
den thans met spoed zullen worden be
gonnen.
ADVERTENTIE
■3
r*
Toneelspeler en TV-acteur Henk van Utsen.
Ed. LAURENS
UTRECHT Een samenloop van
een reeks nare omstandigheden is oor
zaak geweest van de treinbotsing op
zaterdag 7 februari van dit jaar, toen
bij Dubbeldam een personentrein, die
ADVERTENTIE
Elke girobetaalkaart
wordt door de Postgiro
tot 100,- gegarandeerd.
Dat Is de waterdichte
zekerheid dat elk bedrag
tot 100,- per kaart
op uw postrekening wordt
bijgeschreven. Snél,
gespecificeerd en wel
Dus: kaart ontvangen?
Giropas gezien? Kassa!
•s^ONSSTR.Jr X.OOWC
;%,aef*kemfiShoücte,
nier Vuukftf»
jlipi Mmm.
Betaal met de pen
prompt en precies het
juiste bedrag.
Zonder buikige portemonnaie
of bultige portefeuille.
De girobetaalkaart - u krijgt
er steeds 20 - is altijd
pasklaar: geen gewisse! en
„Hebt u niet kleiner?
En al uw uitgaven staan
overzichtelijk zwart op wit
dank zij de dagafrekeningen
de postgiro
Amsterdam, achterop de D-trein Pa
rijs-Amsterdam botste. Twintig passa-
onderweg was van Roosendaal naar
giers en twee NS-ers liepen verwondin
gen op. De materiële schade was groot.
De ramp zou veel ernstiger zijn ge
weest, als de D-trein niet net op gang
was gekomen en weer met een snel
heid van 40 a 50 km reed, zo bleek
woensdag tijdens een vergadering van
de spoorwegongevallenraad in Utrecht,
die voor het eerst sinds 1962 (trein
ramp bij Harmeien) weer bijeen was
voor een openbaar onderzoek naar een
treinongeluk.
De NS-commissie, die een onderzoek
naar het treinongeluk instelde, kwam in
haar conclusie tot drie oorzaken. Op de
ongeluksavond was bij Dubbeldam één
seinlamp gedoofd, omdat de lamp de
fect was. De treindienstleider, die daar
van in kennis werd gesteld, nam geen
maatregelen om de machinisten van
volgtreinen te doen inlichten. De ma
chinist van de personentrein zag het
gedoofde sein niet en volgde het groen
van de volgende seinpaal op, dat niet
voor hem. maar voor de D-trein be
stemd was. Zijn snelheid was te groot,
om nog tijdig tot stilstand te kunnen
komen.
Spoorwegongevallenraadsvoorzitter
mr. H. R. de Zaaijer noemde maar
liefst 12 omstandigheden, die gezamen
lijk tot het ongeluk hebben geleid. De
defecte lamp stond in zijn opsomming
voorop en voorts noemde hij onder
meer de slechte weersomstandigheden
(harde regen en hagelbuien), het rijden
met gedimd licht, het verkeerd beoor
delen van de seinen, het missen van de
defecte seinpaal, het even stilstaan van
de Dytrein omdat de machinist van
deze trein de defecte lamp had gemeld,
de foute inzichten van de treindienst
leider, het te laat waarschuwen van de
treindienstleider en grootste pech: een
defecte ruitenwisser van een auto,
waarmee NS-monteurs onderweg waren
naar de defecte seinpaal. Aldus verlie
pen twee volle uren voor de defecte
lamp was hersteld.
Ruim 20 getuigen, zowel machinisten
als spoorwegfunctionarissen, een enke
le ex-zwaargewonde passagier en een
gloeilampendeskundige, werden door de
spoorwegongevallenraad gehoord. Uit
hun verklaringen kwam onder meer
naar voren, dat van de 14 treinen uit de
richting Roosendaal, die sinds 17.40 uur
het tijdstip dat de lamp defect raakte,
Dubbeldam passeerden, negen machi
nisten het gedoofde sein niet hebben
gezien. Ze reden door op het groen van
de volgende seinpaal.
Aangezien volgens de huidige NS-
voorschriften een gedoofd sein als een
stopsein geldt, hadden in feite alle 14
treinen die het kapotte sein passeerden,
moeten stoppen. Dat zulks slechts in
een paar gevallen gebeurde, komt door
dat de machinisten door het slechte
weer de seinpaal niet zagen.
De secretaris van de vakgroep machi
nisten van de Nederlandse Bond van
Vervoerspersoneel, de heer Bolt, liet
weten dat al sinds het spoorwegongeluk
bij Harmeien (bijna 100 doden) wordt
gedokterd aan een soort blikvangers,
die de machinisten attenderen op sein
palen. Een machinist die een seinpaal
met een gedoofd licht mist, kan name
lijk onmogelijk tijdig tot stilstand ko
men als de volgende seinpaal een on
veilig licht laat zien.
Er is geëxperimenteerd met geel
zwarte bakens, maar er zijn zichtbare
blikvangers van Scotchlite nodig, maar
daarvoor is geen plaats naast de spoor
baan, aldus de heer Bolt.
De 42-jarige treindienstleider uit
Dordrecht, die verzuimde de geëigende
maatregelen te nemen nadat de melding
over de defecte lamp bij hem terecht
was gekomen, had niet zo zwaar aan
deze melding getild. Hij dacht dat de
groene lamp kapot was en dat rood en
geel nog functioneerden, Maar hij wist
naar zijn zeggen niet, dat het om een
seinpaal ging met één lamp en kleur-
wisselaar.
Saillant detail tijdens het openbare
onderzoekop hetzelfde baanvak ge
beurde op 28 november 1958 een soort
gelijk ongeluk omdat... een seinlamp
defect was.
Ir. J. C. Jonker van de NS-exploita-
tiedienst liet weten, dat het ei van Co
lumbus nog niet is gevonden. Gezien de
toegenomen rij frequenties vinden de
spoorwegen wel, dat machinisten niet
meer ter plaatse hoeven te stoppen om
een defecte seinlamp te melden. Als het
directoraat-generaal daarmee akkoord
gaat, zal voortaan de instructie gelden
dat met matige snelheid „op groen"
verder kan worden gereden tot het vol
gende station, waar het defect kan
worden gemeld.
Mr. De Zaaijer oordeelde na kennis
neming van de getuigenissen van ver
schillende functionarissen, dat „met
aan zekerheid grenzende waarschijn
lijkheid het ongeluk anders zou zijn
verlopen" als op het baanvak automati
sche treinbeïnvloeding zou zijn geweest
Bij Dubbeldam zou de machinist door
cabinesignalering tot een snelheid van
40 km per uur zijn gedwongen. En dat
is een snelheid om een trein nog tijdig
tot stilstand te brengen.
Verder bleek, dat de NS overwegen
de huurauto's af te schaffen om man
kementen met ruitenwissers te voorko
men. De vraag is alleen nog welk merk
eigen auto zal worden gekozen.
0 ROTTERDAM De 59-jarige me
vrouw H. J. Peters-Bongers is in de
nacht van dinsdag op woensdag over
boord geslagen van de motorsleepboot
Aloys. varende in het Scalandkanaal in
het Rotterdamse Europoortgebied. Zij
was bezig haar man bij zijn werk op de
sleepboot te assisteren.
AMSTERDAM De 34-jarige Franse
kok P. B. wordt ervan verdacht dins
dagavond een poging te hebben gedaan
een 41-jarige vrouw op haar woonschip
aan de Prinsengracht in Amsterdam te
wurgen.
De man, die bij de vrouw inwoonde,
is aangehouden. Hij zou haar reeds eer
der op de avond hebben mishandeld.
Een en ander was volgens de politie
voortgevloeid uit de weigering van het
slachtoffer om een relatie met de kok
aan te knopen. Zij wist aan de verdach
te te ontkomen door overboord te
springen. Omstanders trokken haar aan
de wal.
AMSTERDAM Oprichter van de
Vrije Sex Partij in Amsterdam, Hans
Hofman, heeft bij de officier van jus
titie een klacht ingediend, omdat hij
door een politiehond zou zijn gebeten.
Hans Hofman verwijt de hondegelei
der het opzettelijk toebrengen van
zwaar lichamelijk letsel.
De politiehond greep Hofman tijdens
een auto-acrobatenshow in het Olym
pisch Stadion.
Toen één van de auto's in brand
vloog gaf hij geen gehoor aan het bevel
van de politie om uit de buurt te blij
ven.
„Ik probeerde kinderen bij de vlam
men weg te houden en hielp de brand
weer bij het aansluiten van de slan
gen", aldus Hofman, die zegt veertig
getuigen te hebben van zijn goede be
doelingen.
DEN HAAG Drs. T. Westerterp en
mr. T. Brouwer, leden van de Tweede
Kamer voor de KVP, hebben de Euro
pese Commissie gevraagd welke maat
regelen zij overweegt aan de minister
raad van de Europese Gemeenschappen
voor te stellen om „de vermoedelijke
catastrofale gevolgen" van de aanhou
dende droogte voor landbouwproducen
ten in sommige EEG-landen financieel
te compenseren.
In de vragen, die zij als leden van het
Europese Parlement aan de commissie
hebben gesteld, wijzen zij op de aan
houdende en uitzonderlijke droogte die
reeds een aantal weken Nederland, Bel
gië, Luxemburg en grote delen van
West-Duitsland leistert.
Zij vragen ook of de Europese Com
missie reeds thans een overzicht kan
geven van de vermoedelijke gevolgen
voor de oogsten en opbrengsten van de
droogte.
MARSEILLE Drie gewapende en
gemaskerde mannen hebben woensdag
ochtend een overval gepleegd op een
bijkantoor van de Boerenleenbank in
Marseille.
De daders zetten het personeel met
het gezicht tegen een muur en dwongen
de kassier de kluis te openen. Daaruit
namen zij 270.000 frank (ongeveer
180.000 gulden) mee. Zij ontkwamen in
een gestolen auto, die korte tijd later in
een ander deel van Marseille werd te
ruggevonden.
WESTERBORK. Het piepje waar
mee een Amerikaanse geheime Nata-
communicatiezender in Steenwijker-
wold de nieuwe radiosynthesetelescoop
in Westerbork danig dwars zit, zal uit
de ether verdwijnen.
De directeur van de woensdag door
koningin Juliana geopende telescoop,
dr. E. Raimond, werd gisterochtend ge
beld door een Amerikaanse verbin
dingsofficier die hem meedeelde dat de
Amerikanen hadden besloten binnen
twee maanden zodanige voorzieningen
te treffen dat de telescoop geen last
meer van de geheime zender zou heb
ben.
Het staat nog niet vast of de fre
quentie van de zender zal worden ver
schoven of dat men op een andere ma
nier van communiceren zal overgaan.
ADVERTENTIE
I - met fraaie bussen
gratis-
vraag ze uw bakker
nü