V erkiezingen volgend jaar paar weken vervroegd Water bij Vlissiiigeii is sterk vervuild caballero. de sigaret Defecte seinlamp is oorzaak treinbotsing bij Dubbeldam garantie gemak dak makkelijk! VS-zender houdt op met storen Zitting Spoorwegongevallenraad KLM mag in Seoel landen V erontruste onderwijzers schrijven Veringa brief Franse kok wilde vrouw wurgen Vragen over de droogte leierbeschuit Verpleegsters willen sehool voor gezondheids zorg Uit onderzoek blijkt: Nieuwe klanten voor telefoon HERSTEL DOOR KAPOTTE RLITEWISSERS VERTRAAGD Oprichter Vrije Sex Partij door hond gebeten Bankoverval in Marseille Meerdere factoren oorzaak ongeluk met legertruck anders dan andere. voor wie 'm aanneemt ...voor wie 'm afgeeft Lees maar! i Schrijf maar! GETUIGEN SOORTGELIJK ONGELUK Klacht hij justitie: beslist lekkerder! DONDERDAG 25 JUNI 1970 UTRECHT Veel leerling-ver pleegkundigen willen hun opleiding loskoppelen van het ziekenhuis. De vijfhonderd leerlingen, die gis teren voor het eerst in landelijk ver band bijeen waren in Utrecht, rea geerden zeer positief op de nota- „Von Nordheim" over hun opleidin gen. De commissie stelt voor dat in plaats van het huidige leerlingen stelsel een school voor gezondheids zorg moet komen, aansluitend aan de Mavo, waar leerlingen eerst moe ten leren met elkaar en de patiënt om te gaan, en waar ze een jaar vor ming moeten krijgen, voor zij de praktijk in gaan. In het tweede jaar zouden prak tijkstages moeten worden gelopen in de maatschappelijke gezondheids zorg, psychiatrische ziekenhuizen, zwakzinnigeninrichtingen en alge mene ziekenhuizen zodat de leerling een keuze kan maken voor latere specialisatie. De nieuwe opleiding zou twee en een half jaar moeten duren in plaats van de drie en een half jaar van nu. De leerlingpverpleegkundigen wa ren enthousiast óver de voorgestelde opleiding die niet meer afhankelijk is van het ziekenhuis. Bij de traditionele opleiding, die op zichzelf wel grondig is, komen de belangen van het ziekenhuis op de eerste plaats, en wordt te weinig aandacht besteed aan de perspectie ven van de leerling-verpleegkundi- ge. terwijl de nu voorgestelde school ook een volledige opleiding biedt, menen zij. Aan het eind van de bijeenkomst, die was georganiseerd door de Ka tholieke Unie van Verpleegkundigen werd besloten werkgroepen te vor men die zich moeten buigen over de nota en de opleiding „nieuwe stijl". DEN HAAG De Tweede-Kamerverkiezingen in 1971 zullen enkele weken worden vervroegd, maar de nieuwe datum staat nog niet vast. Er zijn bezwaren gerezen tegen woensdag 26 mei, tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren, de dag die de Kieswet voor deze verkiezingen aanwijst. In de Tweede-Kamercommissie voor Grondwet-Kieswet heeft minister mr. Beernink gisteren overleg gepleegd over een andere datum. Daarbij is 5 mei uit de bus gekomen, maar deze „bevrijdingsdag" vond men toch ook niet zo gelukkig. Het wordt waarschijnlijk 12 mei of 28 april. De Kieswet behoeft daarvoor niet te worden veranderd, omdat de Tweede Kamer na de Grondwetswijzi gingen die nog zullen worden inge diend, toch moet worden ontbonden. De Kroon kan de datum daarvan zelf be palen. De bezwaren tegen 26 mei golden zo wel voor de Tweede Kamer als het nieuwe kabinet. De Kamerleden zien op tegen een zware verkiezingscampagne tegen het einde van de zitting, waar bo vendien het Kamerwerk onder lijdt. Het nieuwe kabinet zou bij vervroe ging van de verkiezingsdatum eerder kunnen optreden en dan nog in staat zijn om de eerstvolgende begroting voor 1972 meer in overeenstemming te bren gen met de gemaakte kabinetsafspra ken. MIDDELBURG Het bewater langs de badstranden van Walcheren is sterk verontreinigd door het rioolwater. Bij Ylissingen is de vervuiling het grootst. In theorie zou men hier slechts in 18,5 van de honderd gevallen veilig kunnen zwemmen. In de maanden augustus, oktober en november van het vorig jaar zijn door het RIZA (Rijksinstituut voor Zuivering van Afvalwater), in opdracht van het Provinciaal Bestuur van Zeeland, on derzoekingen gedaan naar de bacterio logische kwaliteit van het zeewater bij de badstranden van Vlissingen tot en met Zoutelande. Op vier plaatsefi langs de kust van Walcheren zijn op zeven dagen mon sters genomen. Uit stroommetingen en drijfproeven was al vast komen te DEN HAAG Nieuwe groepen klan ten dienen zich aan bij de PTT voor een telefoonaansluiting. Dat blijkt uit een onderzoek naar de plotselinge „ex plosie" in de vraag naar nieuwe aan sluitingen. Zestig procent van de aan vragers behoort, zo is gebleken, tot de handarbeiders en bejaarden. Tot voor kort kwamen uit deze kringen relatie weinig telefoonabonnees. staan, dat er bij eb een stroom is langs de badstranden. De lozingen van riool water van Vlissingen en Middelburg op een afstand van circa 3 km van het Vlissingse badstrand worden hierdoor bij eb direct langs de stranden gevoerd. De lozing van het Vlissings abattoir en het verontreinigde polderwater komen zelfs in de onmiddellijke nabijheid van de stranden in de Schelde. Is de procentuele veiligheid bij Vlis singen 18,5, naar Zoutelande toe wordt die veiligheid groter tot 76. Een verder onderzoek naar het Schel- dewater bij de badstranden van Bres- kens acht het RIZA gewenst. DEN HAAG Nederland en Zuid- Korea hebben woensdagochtend in Den Haag een luchtvaartovereenkomst gete kend, waarbij de mogelijkheid van lan dingen in Seoel door de KLM wordt ge regeld. Volgens een mededeling van het mi nisterie van Buitelandse Zaken in Den Haag heeft minister van Buitenlandse Zaken, mr. Luns, voor het Koninkrijk der Nederlanden getekend. Voor Korea tekende de tijdelijk zaakgelastigde, de heer Ian Sang An. Morgen of volgende week zal het ka binet-De Jong zijn standpunt bepalen. DEN HAAG De Algemene Neder landse onderwijzers federatie (ANOF) heeft in een brief aan minister Veringa (onderwijs) haar ernstige verontrusting uitgesproken over de gang van zaken bij het kleuter- en basisonderwijs. De federatie dringt er bij de minister opnieuw op aan, de leerlingenschalen voor beide takken van onderwijs snel ler en drastischer te verlagen. Verder moeten op korte termijn noodzakelijke personeelsvoorzieningen worden ge troffen. De federatie verwijt de regering niet tijdig genoeg te hebben besloten tot verlaging van de leerlingenschalen en te veel te zijn afgegaan op prognoses over de personeelsvoorzieningen die te kort blijken te schieten. Zij vindt dat de leerlingenschaal bij het kleuteronderwijs aanzienlijk lager moet zijn dan het aantal van 35 leerlin gen per klas dat minister Veringa voor ogen staat. Die verdere verlaging moet in 1973 gerealiseerd zijn. Om dat te kunnen bereiken moeten per 1 augustus al 3500 tot 3700 toekomstige kleuterleid sters en -leiders in opleiding worden ge nomen. DEN HAAG Volgens een zeer voorlopige conclusie is een complex van factoren oorzaak van het ongeval op 11 juni met een legertruck in Soesterberg. Bij dit ongeval waren vijf doden en een groot aantal gewonden te betreu ren. De slechte ligging van het betrokken weggedeelte heeft mogelijk mede een rol gespeeld. Aldus het antwoord van minister Den Toom (Defensie) op vra gen van de Tweede-Kamerleden Zege- ring Hadders en Koudijs (WD). Hij erkent, dat al. twee jaar onder handelingen gaande zijn tussen de ge meente Soest en het ministerie van De fensie over de verbetering en over dracht in eigendom van een gedeelte van de Van Weerden Poel man weg, waar het ongeluk gebeurde. Een woensdag gehouden gesprek tus sen de burgemeester van Soest en mi nister Den Toom heeft tot resultaat ge had, dat de verbeteringswerkzaamhe den thans met spoed zullen worden be gonnen. ADVERTENTIE ■3 r* Toneelspeler en TV-acteur Henk van Utsen. Ed. LAURENS UTRECHT Een samenloop van een reeks nare omstandigheden is oor zaak geweest van de treinbotsing op zaterdag 7 februari van dit jaar, toen bij Dubbeldam een personentrein, die ADVERTENTIE Elke girobetaalkaart wordt door de Postgiro tot 100,- gegarandeerd. Dat Is de waterdichte zekerheid dat elk bedrag tot 100,- per kaart op uw postrekening wordt bijgeschreven. Snél, gespecificeerd en wel Dus: kaart ontvangen? Giropas gezien? Kassa! •s^ONSSTR.Jr X.OOWC ;%,aef*kemfiShoücte, nier Vuukftf» jlipi Mmm. Betaal met de pen prompt en precies het juiste bedrag. Zonder buikige portemonnaie of bultige portefeuille. De girobetaalkaart - u krijgt er steeds 20 - is altijd pasklaar: geen gewisse! en „Hebt u niet kleiner? En al uw uitgaven staan overzichtelijk zwart op wit dank zij de dagafrekeningen de postgiro Amsterdam, achterop de D-trein Pa rijs-Amsterdam botste. Twintig passa- onderweg was van Roosendaal naar giers en twee NS-ers liepen verwondin gen op. De materiële schade was groot. De ramp zou veel ernstiger zijn ge weest, als de D-trein niet net op gang was gekomen en weer met een snel heid van 40 a 50 km reed, zo bleek woensdag tijdens een vergadering van de spoorwegongevallenraad in Utrecht, die voor het eerst sinds 1962 (trein ramp bij Harmeien) weer bijeen was voor een openbaar onderzoek naar een treinongeluk. De NS-commissie, die een onderzoek naar het treinongeluk instelde, kwam in haar conclusie tot drie oorzaken. Op de ongeluksavond was bij Dubbeldam één seinlamp gedoofd, omdat de lamp de fect was. De treindienstleider, die daar van in kennis werd gesteld, nam geen maatregelen om de machinisten van volgtreinen te doen inlichten. De ma chinist van de personentrein zag het gedoofde sein niet en volgde het groen van de volgende seinpaal op, dat niet voor hem. maar voor de D-trein be stemd was. Zijn snelheid was te groot, om nog tijdig tot stilstand te kunnen komen. Spoorwegongevallenraadsvoorzitter mr. H. R. de Zaaijer noemde maar liefst 12 omstandigheden, die gezamen lijk tot het ongeluk hebben geleid. De defecte lamp stond in zijn opsomming voorop en voorts noemde hij onder meer de slechte weersomstandigheden (harde regen en hagelbuien), het rijden met gedimd licht, het verkeerd beoor delen van de seinen, het missen van de defecte seinpaal, het even stilstaan van de Dytrein omdat de machinist van deze trein de defecte lamp had gemeld, de foute inzichten van de treindienst leider, het te laat waarschuwen van de treindienstleider en grootste pech: een defecte ruitenwisser van een auto, waarmee NS-monteurs onderweg waren naar de defecte seinpaal. Aldus verlie pen twee volle uren voor de defecte lamp was hersteld. Ruim 20 getuigen, zowel machinisten als spoorwegfunctionarissen, een enke le ex-zwaargewonde passagier en een gloeilampendeskundige, werden door de spoorwegongevallenraad gehoord. Uit hun verklaringen kwam onder meer naar voren, dat van de 14 treinen uit de richting Roosendaal, die sinds 17.40 uur het tijdstip dat de lamp defect raakte, Dubbeldam passeerden, negen machi nisten het gedoofde sein niet hebben gezien. Ze reden door op het groen van de volgende seinpaal. Aangezien volgens de huidige NS- voorschriften een gedoofd sein als een stopsein geldt, hadden in feite alle 14 treinen die het kapotte sein passeerden, moeten stoppen. Dat zulks slechts in een paar gevallen gebeurde, komt door dat de machinisten door het slechte weer de seinpaal niet zagen. De secretaris van de vakgroep machi nisten van de Nederlandse Bond van Vervoerspersoneel, de heer Bolt, liet weten dat al sinds het spoorwegongeluk bij Harmeien (bijna 100 doden) wordt gedokterd aan een soort blikvangers, die de machinisten attenderen op sein palen. Een machinist die een seinpaal met een gedoofd licht mist, kan name lijk onmogelijk tijdig tot stilstand ko men als de volgende seinpaal een on veilig licht laat zien. Er is geëxperimenteerd met geel zwarte bakens, maar er zijn zichtbare blikvangers van Scotchlite nodig, maar daarvoor is geen plaats naast de spoor baan, aldus de heer Bolt. De 42-jarige treindienstleider uit Dordrecht, die verzuimde de geëigende maatregelen te nemen nadat de melding over de defecte lamp bij hem terecht was gekomen, had niet zo zwaar aan deze melding getild. Hij dacht dat de groene lamp kapot was en dat rood en geel nog functioneerden, Maar hij wist naar zijn zeggen niet, dat het om een seinpaal ging met één lamp en kleur- wisselaar. Saillant detail tijdens het openbare onderzoekop hetzelfde baanvak ge beurde op 28 november 1958 een soort gelijk ongeluk omdat... een seinlamp defect was. Ir. J. C. Jonker van de NS-exploita- tiedienst liet weten, dat het ei van Co lumbus nog niet is gevonden. Gezien de toegenomen rij frequenties vinden de spoorwegen wel, dat machinisten niet meer ter plaatse hoeven te stoppen om een defecte seinlamp te melden. Als het directoraat-generaal daarmee akkoord gaat, zal voortaan de instructie gelden dat met matige snelheid „op groen" verder kan worden gereden tot het vol gende station, waar het defect kan worden gemeld. Mr. De Zaaijer oordeelde na kennis neming van de getuigenissen van ver schillende functionarissen, dat „met aan zekerheid grenzende waarschijn lijkheid het ongeluk anders zou zijn verlopen" als op het baanvak automati sche treinbeïnvloeding zou zijn geweest Bij Dubbeldam zou de machinist door cabinesignalering tot een snelheid van 40 km per uur zijn gedwongen. En dat is een snelheid om een trein nog tijdig tot stilstand te brengen. Verder bleek, dat de NS overwegen de huurauto's af te schaffen om man kementen met ruitenwissers te voorko men. De vraag is alleen nog welk merk eigen auto zal worden gekozen. 0 ROTTERDAM De 59-jarige me vrouw H. J. Peters-Bongers is in de nacht van dinsdag op woensdag over boord geslagen van de motorsleepboot Aloys. varende in het Scalandkanaal in het Rotterdamse Europoortgebied. Zij was bezig haar man bij zijn werk op de sleepboot te assisteren. AMSTERDAM De 34-jarige Franse kok P. B. wordt ervan verdacht dins dagavond een poging te hebben gedaan een 41-jarige vrouw op haar woonschip aan de Prinsengracht in Amsterdam te wurgen. De man, die bij de vrouw inwoonde, is aangehouden. Hij zou haar reeds eer der op de avond hebben mishandeld. Een en ander was volgens de politie voortgevloeid uit de weigering van het slachtoffer om een relatie met de kok aan te knopen. Zij wist aan de verdach te te ontkomen door overboord te springen. Omstanders trokken haar aan de wal. AMSTERDAM Oprichter van de Vrije Sex Partij in Amsterdam, Hans Hofman, heeft bij de officier van jus titie een klacht ingediend, omdat hij door een politiehond zou zijn gebeten. Hans Hofman verwijt de hondegelei der het opzettelijk toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. De politiehond greep Hofman tijdens een auto-acrobatenshow in het Olym pisch Stadion. Toen één van de auto's in brand vloog gaf hij geen gehoor aan het bevel van de politie om uit de buurt te blij ven. „Ik probeerde kinderen bij de vlam men weg te houden en hielp de brand weer bij het aansluiten van de slan gen", aldus Hofman, die zegt veertig getuigen te hebben van zijn goede be doelingen. DEN HAAG Drs. T. Westerterp en mr. T. Brouwer, leden van de Tweede Kamer voor de KVP, hebben de Euro pese Commissie gevraagd welke maat regelen zij overweegt aan de minister raad van de Europese Gemeenschappen voor te stellen om „de vermoedelijke catastrofale gevolgen" van de aanhou dende droogte voor landbouwproducen ten in sommige EEG-landen financieel te compenseren. In de vragen, die zij als leden van het Europese Parlement aan de commissie hebben gesteld, wijzen zij op de aan houdende en uitzonderlijke droogte die reeds een aantal weken Nederland, Bel gië, Luxemburg en grote delen van West-Duitsland leistert. Zij vragen ook of de Europese Com missie reeds thans een overzicht kan geven van de vermoedelijke gevolgen voor de oogsten en opbrengsten van de droogte. MARSEILLE Drie gewapende en gemaskerde mannen hebben woensdag ochtend een overval gepleegd op een bijkantoor van de Boerenleenbank in Marseille. De daders zetten het personeel met het gezicht tegen een muur en dwongen de kassier de kluis te openen. Daaruit namen zij 270.000 frank (ongeveer 180.000 gulden) mee. Zij ontkwamen in een gestolen auto, die korte tijd later in een ander deel van Marseille werd te ruggevonden. WESTERBORK. Het piepje waar mee een Amerikaanse geheime Nata- communicatiezender in Steenwijker- wold de nieuwe radiosynthesetelescoop in Westerbork danig dwars zit, zal uit de ether verdwijnen. De directeur van de woensdag door koningin Juliana geopende telescoop, dr. E. Raimond, werd gisterochtend ge beld door een Amerikaanse verbin dingsofficier die hem meedeelde dat de Amerikanen hadden besloten binnen twee maanden zodanige voorzieningen te treffen dat de telescoop geen last meer van de geheime zender zou heb ben. Het staat nog niet vast of de fre quentie van de zender zal worden ver schoven of dat men op een andere ma nier van communiceren zal overgaan. ADVERTENTIE I - met fraaie bussen gratis- vraag ze uw bakker nü

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9