Zijspanraces hoogtepunt Asser TT Tweede plaats de Vries Janssen: „Zoveel renners is onverantwoord HUUB HARINGS EN WARD SELS GAVEN OP Jan Janssen kreeg groene trui door val van Guimara TT IN CIJFERS Duitse Lotto ASSEN Giacomo Agostini en overwinningen zijn twee be grippen die in de motorsportwereld onverbrekelijk met elkaar verbonden zijn. Al meer dan drie seizoenen beheerst de Italiaanse „beau gar^on" „met zo'n uiterlijk" stelde de al even befaamde Mike Hailwood eens vast, „was ik naar de film gegaan en was ik nooit op een motorfiets gekropen" de zware klassen op de Europese circuits. Zijn wereldtitels incasseert hij als een jaarlijks dividend. Zes maal viel hem die hoogste eer te beurt en aan he#< eind van dit seizoen is zijn score ongetwijfeld opgelopen tot acht. Slechts één kampioenschap is hij dan nog maar achter bij de meest-succesvolle renners aller tijden: de kleine Italiaan Carlo Ub- biali en de gefortuneerde Brit Mike Hailwood. 99 Hezemans op Sïlverstone bijzonder snel VASTE NUMMER HENNES., GUNSTIG WEEKEINDE ANDERE KANT GESPREK PECHVOGEL STEEVENS VOORTREFFEIAJK HOOGTEPUNT MAANDAG 29 JUNI 1970 AGOSTINI ONGENAAKBAAR sport ANGERS „Het is onverantwoord in deze moderne tijd zoveel renners toe te laten. Er wordt veel te hard gereden door iedereen en daardoor krijg je ongelukken". Aan het woord was Jan Janssen, die zaterdag in de rit van Li moges naar La Rochelle in de eindspurt nipt door de jonge Franse professional Cyrille Guimard was geklopt, zondag als derde eindigde maar toen wel de groene trui veroverde. „Ze doen alles om doping te bestrijden, maar ongeluk ken voorkomen is er niet bij. De heren Levitan en Goddet moesten zelf maar eens een fiets kopen en de laatste drie kilometer met ons meerijden. Ze zouden snel tot een ander inzicht komen". Aanleiding voor Janssen tot deze klacht waren de moeilijkheden in het veld, dat zaterdag op volle oorlogs sterkte (150 man) op de finish afstorm de. Zondag waren het er wat minder, maar gebeurden er wat meer ongeluk ken. In de straten van Angers werden tientallen renners uitgeschakeld voor goede klasseringen, onder meer Gui mard, die door een val zijn groene trui kwijt raakte. Leo Duyndam stond ont zet over de ravage aan de finish. „Ze zijn gek. Overal lagen renners. Waar je maar keek zag je coureurs overeind krabbelen en weer op de fiets stappen. Het was een complete chaos". Duyndam zelf was er goed doorheen gelaveerd. „Ik rijd trouwens de gehele koers met de handen aan de remmen. Ze zeggen, dat je wilder moet zijn. Misschien ben ik wel te nuchter. Maar ik kom graag heel thuis". De talloze valpartijen vlak voor de meet in Angers liepen overi gens vrij goed af. De betrokkenen kwamen met de schrik vrij of liepen onbeduidende schaafwonden op. De uitslag van de zaterdag gehouden trekking van de Duitse Lotto, 6 uit 49, was als volgt: 4, 10, 13, 19, 29, 30. Extra getal 37. Olympisch getal 0498. NORTHAMPTON De Nederlandse autocoureur Antoine Hezemans is za terdag op het circuit van Silverstone (Engeland) tweede geworden in de oud ste wedstrijd van Groot-Brittannië, de „Royal Automobile Club Tourist Tro phy Race". Hezemans, die reed in een fabrieks-Alfa Romeo, legde 134 ronden van 4.77 kilometer af in een tijd van 4 uur 1 minuut en 40,6 seconden. De Australiër Brian Muir (Chevrolet Camaro) werd winnaar met 137 ronden in 4 uur en 44,2 seconden. Ook in de Asser TT waarvoor za terdag zo'n 130.000 toeschouwers naar het circuit in de Drentse hei waren ge trokken, maakte de 28-jarige uit Berga mo afkomstige Italiaan geen uitzonde ring op de regel, dat de 350 cc-klasse en die van de halve liters zijn persoonlijk eigendom zijn. Na een gespeeld slechte start degradeerde hij talenten als Phil Read en Renzo Pasolini tot figuranten in de 350 cc-klasse. In de zwaarste klasse toonde de donkere Italiaan al di rect zijn ware gezicht door in enkele ronden vijftien seconden uit te lopen op de machteloze achtervolgers en ten slotte te winnen met een kleine twee minuten voorsprong. Na het verdwijnen van Mike Hail wood van de circuits vormen de beide klassen het traditionele vaste nummer van Agostini en zijn vuurrode drie ci linder MV-Agusta. De machine, een schepping van de briljante constructeur ir. Magni, is' onverwoestbaar. Geen mo ment kent Agostini de angst dat een mechanisch defect hem zal terugwer pen. De winst aan pk's die de ontwer per elk jaar boekt brengt de concurren tie steeds weer in een hopeloze positie. Temeer daar de betrouwbaarheid van de machine onaantastbaar schijnt. Ook dit jaar was Agostini de enige rijder die voor twee nieuwe records zorgde. In de 350 cc-klasse stelde hij het wedstrijd en het ronderecord, die hij verleden jaar eveneens verbeterde, scherper. Bij de halve liters behoorden verbeteringen eigenlijk al bij voorbaat tot de onmoge lijkheden doordat de concurrentie van de start af werd gedeklasseerd door het Italiaanse talent. In die 500 cc-klasse verraste Rob Bron zelfs de experts. Ter elfder ure Onze landgenoot De Vries (18) voerde felle strijd met de Span jaard Nieto om de zege in de 50-cc- klasse. De Vries moest tenslotte de Spanjaard voor laten gaan. ANGERS Jan Janssen hoorde het grote nieuws in bad. Op de tweede dag van de 57e Ronde van Frankrijk had hij de groene trui, het erehabijt van de leider in het puntenklassement, veroverd. Janssen kon het nauwelijks geloven. Hij had wel na de finish van de tweede etappe op de boulevard Arago in Angers naar de in het groen gehulde 23-jarige Franse weg sprinter Cyrille Guimard, die hem 24 uur van tevoren op de meet van het havenstadje La Rochelle had verrast, staan zoeken, maar dat hij zijn jeugdige concurrent niet kon vinden, betekende niets. Na zo'n finish van de tour immers lopen er altijd honderden mensen door elkaar, tussen wie een coureur gemakkelijk verdwijnt. Daarom kwam de boodschap aan Janssen als een aangename verrassing. Hij was uiterst tevreden. „Eigenlijk had ik die trui, mijn hoofddoel in deze tour, al in La Rochelle moeten hebben. Daar maakte ik echter de fout door het wiel van Leo Duyndam te pakken en niet op Guimard te letten De fout was hersteld. Niet eervol overigens, omdat Guimard tot de ongelukkigen behoorde, die op de door stortbuien spiegelgladde kasseien in de laatste kilometers in Angers onderuit gingen (de Fransman werd 118e) en daardoor kwam Janssen in het bezit van het fel begeerde maillot. ..Ik zal de komende dagen echter wel laten zien, dat de trui mij heel goed past', kondigde onze landgenoot aan. St-F s-C LdePonl-tfOuilly,. Fierst* Fofciise 'LdebPaterie roo Ernée C deChatenay VHré 229 km De vinnige eindsprint in de eerste mard, die door laatstgenoemde met etappe van de Tour tussen Jan een banddikte werd gewonnen. Janssen (links) en de Fransman Gui- Een voor Nederland bijzonder gunstig weekeinde had een gelukkige ontkno ping gekregen. Al was Janssen dan in La Rochelle door Guimard geklopt, het was toch zeer eervol,, dat niet minder dan vijf landgenoten zich onder de eer ste tien klasseerden, waardoor Caballe- ro de vette prijs van het dagploegen- klassement veroverde. Ook op de twee de dag lieten onze wegspurters zich niet onbetuigd. Opnieuw streden de Neder landers uit diverse formaties in de frontlinie, nadat de Italiaan Italo Zilio- li, een man uit de ploeg van Merckx. de etappe had gewonnen en zijn meester de gele trui had ontrukt. Zorgden zater dag Jan Janssen, Harm Ottenbros, Leo Duyndam, Kees Zoontjens en Gerard Vianen ervoor, dat de Tourkassa rin kelde, zondag waren het Ottenbros, Dolman, Jan Janssen, Kees Zoontjens, Jan van Katwijk en Rini Wagtmans die de aandacht opeisten. Naast deze vreugde was er ook het leed over het opgeven van Caballero Huub Harings en Willem 2-er Ward Seis, de eerste af stappens in deze Tour. In het grote geheel was de gedaante verwisseling van Merckx opvallend. Na de inleidende tijdrit had de Belg immers met veel overtuiging staan beweren niet van plan te zijn die eerste gele trui te zullen verdedigen. Maar in de beide ritten in het weekeinde toonde hij de andere kant van zijn gelaat. In de etap pe naar La Rochelle maakte de Belg persoonlijk eerst een vlucht van de Ita liaan Ghesellini (grootste winst 4.25) ongedaan om vervolgens een vlucht van het onbeduidende driemanschap La Bourdette-Santam Brogio-Le Blanc (maximale marge anderhalve minuut) teniet te doen. Op het circuit in La Ro chelle tenslotte, waar wegspurter Eric Lemans een ronde te vroeg de handen had opgestoken, reed Merckx verbeten mee om de bonificatie. De finishfoto moest aanwijzen dat Janssen tweede was geworden, waardoor diens achter stand op Merckx tot drie seconden slonk. Na de door hevige regenbuien geteis terde rit naar Angers moest het tot een gesprek komen tussen Eddie Merckx en zijn ploegleider Lomme Driessens. Niet de door zijn ploeggenoot Italo Zilioli behaalde ritzege en de tweede plaats van George Vandenberghe (ook al van Faemino) zelfs niet het feit. dat hij zijn gele trui aan Zilioli moest afstaan hadden de gramschap van Merckx op gewekt. De grote heerser was kwaad omdat Driessens het tweetal in de etap pe min of meer de vrije hand had gela ten. Daardoor was de winst van de kop groep van zeven man, die eerst slechts heel langzaam had kunnen weglopen, gegroeid tot vijf minuten en 45 secon den, een naar de zin van Merckx te grote marge. Daarom ook had de Belg zich hoogst persoonlijk na de ravitaille ring aan de kop van het peloton genes teld om de marge te verkleinen. Want Merckx vreesde Zilioli, de man, die wel eens een opstand zou kunnen ontkete nen tegen het regime. Het was mede aan Merckx te danken, dat de winst van die kopgroep van zeven (Zilioli, de Belg Vandenberghe, de Duitser Wolfs- hohï, de Fransen Berland en Belepine, de Italiaan Iotti en de Belg Godefroot) tot luttele seconden wegsmolt. Het spel werd overigens door de Faemino's voortreffelijk gespeeld. Want toen de horde naderbij kwam demarreerden Zi lioli en Vandenberghe, loste ook de gevaarlijke Godefroot, zodat de volle dige winst behouden bleef. Maar er werd in het hotel in Angers na een uit gebreid maal toch het een en ander rechtgezet. Als men het voortijdige opgeven van Huub Harings op de juiste waarde schat, dan zou een Nederlandse pech- prijs niet bij hem, maar bij de Lim burgse renner Harry Steevens terecht moeten komen. Zaterdag namelijk ging „de witte van Elsloo" in gunstige positie in de laatste bocht voor de meet onder uit en liep pijnlijke schaafwonden aan zijn linkerschouder op. Zondag was het al niet anders. Toen kon Steevens door pech geen rol van betekenis spelen in de finale. Een paar kilometer voor het einde liep zijn voorband leeg. Hij kreeg wel een ander wiel van Henk Benjamins, maar de achterstand op het veld was inmiddels zo groot geworden, dat Steevens nog een minuut en acht seconden verspeelde. Met hem kwamen Benjamins, Arie den Hartog en Adri Wouters in de achterhoede binnen. Wouters had op Den Hartog gewacht, die kort na Steevens lek had gereden, maar niet snel geholpen had kunnen worden doordat ploegleider Gé Peters de weg versperde om Benjamins op gang te krijgen. Wat Den Hartog be treft: „Je moet maar pech hebben". De sterke Italiaan Giacomo Agosti ni in actie tijdens de strijd van de halve liters. was de Amsterdammer toegelaten tot de training. Hij toonde zich prompt de beste Nederlander in die ouverture van de Asser TT. Zijn optreden in de race werd een recht spectakelstuk dat waar lijk van start tot finish duurde. Toen het groene licht ging branden was de loeiende Suzuki een van de eerste weg. Halverweg de eerste ronde kon digden de posten langs de baan de Am sterdammer als aanvoerder van het bij na dertig motoren tellende veld aan. Als vijfde kwam hij de eerste maal langs de tribunes om daarna zijn positie vrijwel te handhaven. Bij het ingaan van de laatste ronde lag hij op de zesde plaats, luttele meters achter de Seeley van de Brit Paul Smart. Met de voor sprong van een wiellengte stormde Bron op de finish aan. Toen kregen de zenuwen de Amsterdammer te pakken. Vijf meter voor de streep richtte hij zich op. De ene hand ging omhoog als de wielrenner, die weet dat de winst is bereikt. Bij snel helheden van over de 180 kilometer per uur is dat echter een gevaar dat zijn uitwerking niet mist. De enkele kilometers snelheidsverlies door de hogere luchtweerstand kostte hem die voorsprong van een kleine meter. Een-tiende seconde voorsprong kende de tijdmeting toe aan de Brit. Een ver- scihil dat bij waarneming in honderd sten van seconden zeker aanmerkelijk kleiner zou zijn uitgevallen. Voortreffelijk werk, leverde Jan de Vries in de openingsrace der 50 cc-mo- toren. Aalt Toersen, duidelk snelste in de training, viel direct al terug tot een twaalfde positie. Daardoor stond De Vries als enige Nederlander tegen het befaamde Spaanse derbifabrieksteam Giacomo Agostini: opnieuw in de krans Angel Nieto-Salvador Canellas. Het snelle drietal beheerste de race volko men. De taktiek van de Derbi's om in de slotfase de eerste plaatsen te gaan opeisen scheen te gelukken. Toen ver raste de renner van het Van Veen Ra- cingteam de Spaanse coalitite en ging als eerste de laatste ronde in. Achter de pits voerde hij nog'steeds het veld aan. In het bochtige zuidelijke deel van het circuit nam Nieto elk risico dat maar te nemen was. De Spaanse wildeman had succes. Met tienden van seconden voor sprong kwam hij uit de kniebocht het laatste rechte stuk op. Vergeefs tracht te De Vries het verschil van meters goed te maken. Dat er wel degelijk grenzen zijn voor zijn snelheidsdrift ondervond Nieto 's middags in de wedstrijd van de 125 cc-klasse. Ronden lang leek een tweede zege van de Spaanse furie waarschijn lijk. De achtervolging door de West duitser Dieter Braun werd Nieto nood- lotting. Bij post 13 raakte hij uit de baan. Na een pitsstop zette hij de hope loze strijd voort om als laatste te eindi gen. Dieter Braun boekte een gemakke- 50 cc (acht ronden, 61,64 km) 1. Angel Nieto (Sp.) Derbi 30.23.4 (gem. snelheid 1-21,688 km/u); ,2. Jan de Vries (Ned.) Kreidler 30.23.7; 3. Salvador Canellas (Sp.) Derbi 30.24.0; 4. Rudolf Kunz (W.-Dld.) Kreidler 31.32.5; 5. Aalt Toersen (Ned.) Yamathi 31.56.3; 6. Gilberto Parlotti (It.) Tomos 32.06.4; 7. Teunis Ramaker (Ned.) Kreidler 32.22.5; 11. Harald Bartol (Oos.) Kreidler 33.24.3; 12. Ludwig Fasz- bender (W.-Dld.) Kreidler 33.31.4; 13. Gerard Thurow W.-Dld.) Kreidler 33.37.5. Snelste ronde Nieto 3.43.2 (gem. snelheid 124.264 km/u). Stand voor het wereldkampioenschap na de Grand Prix van West-Duitsland, Frankrijk, Zuid-Slavië en Nederland 1. Nieto 60 pnt.; 2. Kunz 35; 3. Toersen 29; 4. Canellas 26; 5. De Vries 24; 6. Schurgers (Ned.) 19; 7. Parlotti 15. 125 cc (veertien ronden, 107,86 km) 1. Dieter Braun (W.-Dld.) Suzuki 49.06.6 (gem. snelh. 131,780 km/u.); 2. Dave Simmonds (Gr.Br.) Kawazaki 50.10.1; 3. Laszlo Szabo (Hon.) MZ 50.23.5 4. Aalt Toersen (Ned.) Suzuki 50.42.8; 5. Toni Gruben (W.-Dld.) Maico 50.43.0; 6. Boerje Jansson (Zwe.) Maico 51.23.3; 7. Jan de Vries (Ned.) MZ 51.57.9; 8. Jerry Lancaster (Gr.Br.) Yamaha 51.58.3; 9. Walter Schei- mann (W.-Dld.) Villa 52.10.8; 10. Aad Droog (Ned.) Yamaha 52.44.0; 11. Herbert Mann (W.-Dld.) MZ, op een ronde; 12. Siegfried Loumann (W.-Dld.) MZ, op een ronde. Snelste ronde Nieto (Sp.) Derbi 3.24.9 (135,362 km/u). Stand wereldkampioenschap na Asser TT 1. Braun 60 pnt.; 2. Jansson 37: 3. Gruber 23; 4. Bartusch (O.-Dld.) 22; 5. Kriwanek (Oos.) 20; 6. Dodds (Aus.) 15. 250 cc: (17 ronden, 130,97 km) 1. Rodney Gould (Gr.Br.) Yamaha 56.32.9 (gem. snelheid 138,970 km/u.); 2. Phil Read (Gr.Br.) Yamaha 56.35.9; 3. Jarno Saarinen (Fin.) Yamaha 57.16.4; 4. Dieter Braun (W.-Dld.) MZ 57.21.8; 5. Tony Rutter (Gr.Br.) Yamaha 57.56.3; 6. Kees van Dongen (Ned.) Yamaha 58.01.5; 7. Boertje Jansson (Zwe.) Yamaha 58.11.5; 8. Theo Bult (Ned.) Yamaha 58.15.0; 9. Silvio Grazetti (It.) Yamaha 58.15.3; 10. Lothar John (W.-Dld.) Yamaha 58.16.1; 11. Mick Chatterton (Gr.Br.) Yamaha 58.27.2; 12. Cliff Carr (Gr.Br.) Yamaha 58.57.4; op 1 ronde 13. Walter Sommer (W.-Dld.) Yamaha. Snelste ronde Read in 3.15.1 (gem. snelheid 142,162 km/uur). Stand wereldkampioenschap na de Grand Prix van West-Duitsland, Frank rijk, Zuid-Slavië en de TT's van Engeland en Nederland 1. Gould 52 pnt.; 2. Saarinen 31; 3. Carruthers 30; 4. Herrero (Sp.) 27; 5. Mortimer (Gr.Br.) 22. 350 cc (20 ronden, 154,89 km) 1. Giacomo Agostini (It.) MV Agusta 63.33.8 (gem. snelheid 145.450 km/u): 2. Renzo Pasolini (It.) Benelli 63.43.8; 3. Phil Read (Gr.Br.) Yamaha 64.57.4; 4. Kei Carruthers Aus.)Benelli 66.22.8; 5. Kent Andersson (Zwe.) Yamaha 66.30.6; 6. Martti Pessonen (Fin.) Yamaha 66.37.2; Op één ronde: 7. Karl Hoppe (W.-Dld.) Yamaha; 8. Chris Carr (Gr.Br.) Yamaha; 9. Billie Nelson (Gr.Br.) Yamaha; 10. Jim Curry (Gr.Br.) Aer- macchi. Snelste ronde Agostini en Pasolini met 3.08.4 (gem. 147.218 km/u), nieuw baanrecord. Oud record sinds 1967 op naam van Hailwood (Gr.Br.) met 3.08.5. Stand wereldkampioenschap na Grand Prix van West-Duitsland en Zuid- Slavië en TT's van Engeland en Nereland 1. Agostini 60 pnt.; 2 Carruthers 32; 3. Mortimer en Pessonen; 5. Barnett, Hoppe en Passolini 12. 500 cc (20 ronden, 154,09 km) 1. Giacomo Agostini (It.) MV Agusta 64.34.9 (gem. snelheid 143,157 km/u); 2. Angelo Bergamonti (It.) Aermacchi 66.25.8: 3. Alberto Pagani (It.) Linto 66.44.0; 4. Ginger Mulloy (Nw.-Z.) Kawazaki 66.45.2; 5. Paul Smart (G.-Br.) Seeley 67.22.1: 6. Rob Bron (Ned.) Suzuki 67.22.2; 7. Peter Williams (G.-Br.) Matchless 67.32.3; 8. Ron Chandler (G.-Br.) Triumph 67.37.0; 9. Gyula Marsuvszky (Hon.) Kawasaki 67.57.7. Op één ronde 10. Tommy Robb (Ir.) Seeley. Snelste ronde Agostini 3.09.4 (gem. snelheid 146,441 km/u). Stand om het wereldkampioenschap na de Grand Prix van West-Duitsland, Frankrijk, Zuid-Slavië en de TT's van Engeland en Nederland: 1. Agostini 75 pnt.; 2. Bergamoti 32; 3. Mulloy 30; 4. Pagani 20; 5. Williams Barnett (G.-Br.) en Findlay (Aus.) 16. Zyspanrace (14 ronden, 107,86 km) 1. GeorgAuerbacher-Herman Hahn (W.-Dld.) BMW 49.48.6 (129,938 km/u.); 2. Horst Owesle-Julius Kremer (W.-Dld.) Munch URS 49.49.4; 3. Siegfried Schauzu-Horst Schneider (W.-Dld.) BMW 50.42.7; 4. Arsenius Butscher- Werner Metzger (W.-Dld.) BMW 51.02.8; 5. Jean-Claude Castella-Albert Gas- tella (Zwi.) BMW 51.08.3; 6. Richard Wegener-Adi Heinrichs (W.-Dld.) BMW 51.09.5; 7. Heinz Luthringhauser-Jurgen Gusnick (W.-Dld.) BMW 51.44.0; 8. Graham Milton-John Thornton (G.-Br.) BMW 51.55.8. Snelste ronde: Auerbacher-Hahn 3.28.4 (131,089 km/uur), nieuw record - oud record (1969) 3.30.6 Fath-Kalauch (W.-Dld.). Stand wereldkampioenschap: 1. Auerbacher 47 pnt.: 2. Chauzu 32; 3. En- ders/Kalach 30; 4. Luthringhauser 25; 5. Butscher 20. lijke vierde zege in de strijd om het wereldkampioenschap van dit jaar. Verrassend startte Leo Commu bij de kwartliters, die een regelrechte zege voor de Australische Yamaha-renner Kei Carruthers scheen te gaan opleveren. Tot halverwege de race lag de Neder lander in derde positie, achter wereld kampioen Carruthers en de snelle Brit Rod Gould. De pech sloeg echter toe. Eerst ondervond Commu dat, en twee ronden voor het einde ook Carruthers. De opmars van Phil Read, die door een slechte start op de 25e plaats lag, redde de race nog enigszins. Tot op drie se conden wist de Engelsman zijn landge noot Gould nog te benaderen, waardoor hij bewees dat het verlies in de eerste meter hem een TT-zege had gekost. De snelheidsartisten in de zijspan- klasse zorgden eigenlijk voor het hoog tepunt van de „Dutch TT", die toch te weinig spanning heeft gebracht om een geslaagd evenement te worden ge noemd. Zoals gebruikelijk deden zij in de slotrace hun spectaculair werk onder ondankbare omstndigheden. Terwijl vele tienduizenden zich al naar hun voertuigen spoedden om niet al te ach teraan, zich in de onafzienbare ver keersstroom te voegen, gingen zij van start. Nieuweling Horst Owesle deed met zijn BMW alle moeite om voor een sensatie v^n de eerste orde te gaan zor gen en een eerste Grand Prix-zege te gaan opeisen. Vlak achter de Duitser streden diens landgenoot Georg Auer bacher en de geroutineerd Brit Pip Harris, al tien jaar geleden winnaar in Assen. De sensatie begon al bij de start. Wereldkampioen Klaus Enders, goed voor de enige verbetering van een trai ningsrecord, kwam niet verder dan honderd meter. Verwoed sleutelen hielp niet. Toen de motoren voor de tweede maal doorkwamen poogde hij vergeefs zijn machine op gang te krijgen. Het was voor de leegstromende tribunes duidelijk: Enders' rol was uitgespeeld. Tien van de veertien ronden mocht Owesle het veld aanvoeren. Ook hier viel de beslissing in het laatste, zeer bochtige deel van de baan. Auerbacher, die het circuit kent als weinig anderen en eerder het ronderecord had gebro ken, boekte in elke bocht winst, stuur de zijn machine door de berm om me ters in te lopen en greep de zege toch nog in het zicht van de finish. Daarna begon/Ten de duizenden in le ren overalls gestoken motorenthousias ten op overvolle wegen tussen de auto's door aan hun privé-TT. De woorden, die een verzekeringsmaatschapoij hen in een luchtreclame had voorgehouden, hadden velen beslist niet tot de hunne gemaakt. In de hoop dat zo'n reclame zichzelf zou betalen doordat enkele on gelukken zouden worden voorkomen, was een vliegtuigje de lucht in gestuurd met op de reclamestrip de vermanende woorden: „Behouden thuiskomst. Rij voorzichtig. Maak geen brokken".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9