Zijspanraces hoogtepunt Asser TT
Tweede plaats
de Vries
Janssen: „Zoveel
renners is
onverantwoord
HUUB HARINGS EN WARD SELS GAVEN OP
Jan Janssen kreeg groene
trui door val
van Guimara
TT IN CIJFERS
Duitse Lotto
ASSEN Giacomo Agostini en overwinningen zijn twee be
grippen die in de motorsportwereld onverbrekelijk met elkaar
verbonden zijn. Al meer dan drie seizoenen beheerst de Italiaanse
„beau gar^on" „met zo'n uiterlijk" stelde de al even befaamde
Mike Hailwood eens vast, „was ik naar de film gegaan en was ik
nooit op een motorfiets gekropen" de zware klassen op de
Europese circuits. Zijn wereldtitels incasseert hij als een jaarlijks
dividend. Zes maal viel hem die hoogste eer te beurt en aan he#<
eind van dit seizoen is zijn score ongetwijfeld opgelopen tot acht.
Slechts één kampioenschap is hij dan nog maar achter bij de
meest-succesvolle renners aller tijden: de kleine Italiaan Carlo Ub-
biali en de gefortuneerde Brit Mike Hailwood.
99
Hezemans op
Sïlverstone
bijzonder snel
VASTE NUMMER
HENNES.,
GUNSTIG WEEKEINDE
ANDERE KANT
GESPREK
PECHVOGEL
STEEVENS
VOORTREFFEIAJK
HOOGTEPUNT
MAANDAG 29 JUNI 1970
AGOSTINI ONGENAAKBAAR
sport
ANGERS „Het is onverantwoord
in deze moderne tijd zoveel renners toe
te laten. Er wordt veel te hard gereden
door iedereen en daardoor krijg je
ongelukken". Aan het woord was Jan
Janssen, die zaterdag in de rit van Li
moges naar La Rochelle in de eindspurt
nipt door de jonge Franse professional
Cyrille Guimard was geklopt, zondag
als derde eindigde maar toen wel de
groene trui veroverde. „Ze doen alles
om doping te bestrijden, maar ongeluk
ken voorkomen is er niet bij. De heren
Levitan en Goddet moesten zelf maar
eens een fiets kopen en de laatste drie
kilometer met ons meerijden. Ze zouden
snel tot een ander inzicht komen".
Aanleiding voor Janssen tot deze
klacht waren de moeilijkheden in het
veld, dat zaterdag op volle oorlogs
sterkte (150 man) op de finish afstorm
de. Zondag waren het er wat minder,
maar gebeurden er wat meer ongeluk
ken. In de straten van Angers werden
tientallen renners uitgeschakeld voor
goede klasseringen, onder meer Gui
mard, die door een val zijn groene trui
kwijt raakte. Leo Duyndam stond ont
zet over de ravage aan de finish. „Ze
zijn gek. Overal lagen renners. Waar je
maar keek zag je coureurs overeind
krabbelen en weer op de fiets stappen.
Het was een complete chaos". Duyndam
zelf was er goed doorheen gelaveerd.
„Ik rijd trouwens de gehele koers met
de handen aan de remmen. Ze zeggen,
dat je wilder moet zijn. Misschien ben
ik wel te nuchter. Maar ik kom graag
heel thuis". De talloze valpartijen vlak
voor de meet in Angers liepen overi
gens vrij goed af. De betrokkenen
kwamen met de schrik vrij of liepen
onbeduidende schaafwonden op.
De uitslag van de zaterdag gehouden
trekking van de Duitse Lotto, 6 uit 49,
was als volgt: 4, 10, 13, 19, 29, 30. Extra
getal 37. Olympisch getal 0498.
NORTHAMPTON De Nederlandse
autocoureur Antoine Hezemans is za
terdag op het circuit van Silverstone
(Engeland) tweede geworden in de oud
ste wedstrijd van Groot-Brittannië, de
„Royal Automobile Club Tourist Tro
phy Race". Hezemans, die reed in een
fabrieks-Alfa Romeo, legde 134 ronden
van 4.77 kilometer af in een tijd van 4
uur 1 minuut en 40,6 seconden.
De Australiër Brian Muir (Chevrolet
Camaro) werd winnaar met 137 ronden
in 4 uur en 44,2 seconden.
Ook in de Asser TT waarvoor za
terdag zo'n 130.000 toeschouwers naar
het circuit in de Drentse hei waren ge
trokken, maakte de 28-jarige uit Berga
mo afkomstige Italiaan geen uitzonde
ring op de regel, dat de 350 cc-klasse en
die van de halve liters zijn persoonlijk
eigendom zijn. Na een gespeeld slechte
start degradeerde hij talenten als Phil
Read en Renzo Pasolini tot figuranten
in de 350 cc-klasse. In de zwaarste
klasse toonde de donkere Italiaan al di
rect zijn ware gezicht door in enkele
ronden vijftien seconden uit te lopen
op de machteloze achtervolgers en ten
slotte te winnen met een kleine twee
minuten voorsprong.
Na het verdwijnen van Mike Hail
wood van de circuits vormen de beide
klassen het traditionele vaste nummer
van Agostini en zijn vuurrode drie ci
linder MV-Agusta. De machine, een
schepping van de briljante constructeur
ir. Magni, is' onverwoestbaar. Geen mo
ment kent Agostini de angst dat een
mechanisch defect hem zal terugwer
pen. De winst aan pk's die de ontwer
per elk jaar boekt brengt de concurren
tie steeds weer in een hopeloze positie.
Temeer daar de betrouwbaarheid van
de machine onaantastbaar schijnt. Ook
dit jaar was Agostini de enige rijder die
voor twee nieuwe records zorgde. In de
350 cc-klasse stelde hij het wedstrijd
en het ronderecord, die hij verleden jaar
eveneens verbeterde, scherper. Bij de
halve liters behoorden verbeteringen
eigenlijk al bij voorbaat tot de onmoge
lijkheden doordat de concurrentie van
de start af werd gedeklasseerd door het
Italiaanse talent.
In die 500 cc-klasse verraste Rob
Bron zelfs de experts. Ter elfder ure
Onze landgenoot De Vries (18)
voerde felle strijd met de Span
jaard Nieto om de zege in de 50-cc-
klasse. De Vries moest tenslotte de
Spanjaard voor laten gaan.
ANGERS Jan Janssen hoorde het grote nieuws in bad. Op de tweede dag
van de 57e Ronde van Frankrijk had hij de groene trui, het erehabijt van de
leider in het puntenklassement, veroverd. Janssen kon het nauwelijks geloven.
Hij had wel na de finish van de tweede etappe op de boulevard Arago in
Angers naar de in het groen gehulde 23-jarige Franse weg sprinter Cyrille
Guimard, die hem 24 uur van tevoren op de meet van het havenstadje La
Rochelle had verrast, staan zoeken, maar dat hij zijn jeugdige concurrent niet
kon vinden, betekende niets. Na zo'n finish van de tour immers lopen er altijd
honderden mensen door elkaar, tussen wie een coureur gemakkelijk verdwijnt.
Daarom kwam de boodschap aan Janssen als een aangename verrassing. Hij
was uiterst tevreden. „Eigenlijk had ik die trui, mijn hoofddoel in deze tour, al in
La Rochelle moeten hebben. Daar maakte ik echter de fout door het wiel van
Leo Duyndam te pakken en niet op Guimard te letten De fout was hersteld.
Niet eervol overigens, omdat Guimard tot de ongelukkigen behoorde, die op de
door stortbuien spiegelgladde kasseien in de laatste kilometers in Angers onderuit
gingen (de Fransman werd 118e) en daardoor kwam Janssen in het bezit van het
fel begeerde maillot. ..Ik zal de komende dagen echter wel laten zien, dat de trui
mij heel goed past', kondigde onze landgenoot aan.
St-F
s-C
LdePonl-tfOuilly,.
Fierst* Fofciise
'LdebPaterie
roo
Ernée
C deChatenay
VHré 229 km
De vinnige eindsprint in de eerste mard, die door laatstgenoemde met
etappe van de Tour tussen Jan een banddikte werd gewonnen.
Janssen (links) en de Fransman Gui-
Een voor Nederland bijzonder gunstig
weekeinde had een gelukkige ontkno
ping gekregen. Al was Janssen dan in
La Rochelle door Guimard geklopt, het
was toch zeer eervol,, dat niet minder
dan vijf landgenoten zich onder de eer
ste tien klasseerden, waardoor Caballe-
ro de vette prijs van het dagploegen-
klassement veroverde. Ook op de twee
de dag lieten onze wegspurters zich niet
onbetuigd. Opnieuw streden de Neder
landers uit diverse formaties in de
frontlinie, nadat de Italiaan Italo Zilio-
li, een man uit de ploeg van Merckx. de
etappe had gewonnen en zijn meester
de gele trui had ontrukt. Zorgden zater
dag Jan Janssen, Harm Ottenbros, Leo
Duyndam, Kees Zoontjens en Gerard
Vianen ervoor, dat de Tourkassa rin
kelde, zondag waren het Ottenbros,
Dolman, Jan Janssen, Kees Zoontjens,
Jan van Katwijk en Rini Wagtmans die
de aandacht opeisten. Naast deze
vreugde was er ook het leed over het
opgeven van Caballero Huub Harings
en Willem 2-er Ward Seis, de eerste af
stappens in deze Tour.
In het grote geheel was de gedaante
verwisseling van Merckx opvallend. Na
de inleidende tijdrit had de Belg immers
met veel overtuiging staan beweren
niet van plan te zijn die eerste gele trui
te zullen verdedigen. Maar in de beide
ritten in het weekeinde toonde hij de
andere kant van zijn gelaat. In de etap
pe naar La Rochelle maakte de Belg
persoonlijk eerst een vlucht van de Ita
liaan Ghesellini (grootste winst 4.25)
ongedaan om vervolgens een vlucht van
het onbeduidende driemanschap La
Bourdette-Santam Brogio-Le Blanc
(maximale marge anderhalve minuut)
teniet te doen. Op het circuit in La Ro
chelle tenslotte, waar wegspurter Eric
Lemans een ronde te vroeg de handen
had opgestoken, reed Merckx verbeten
mee om de bonificatie. De finishfoto
moest aanwijzen dat Janssen tweede
was geworden, waardoor diens achter
stand op Merckx tot drie seconden
slonk.
Na de door hevige regenbuien geteis
terde rit naar Angers moest het tot een
gesprek komen tussen Eddie Merckx en
zijn ploegleider Lomme Driessens. Niet
de door zijn ploeggenoot Italo Zilioli
behaalde ritzege en de tweede plaats
van George Vandenberghe (ook al van
Faemino) zelfs niet het feit. dat hij
zijn gele trui aan Zilioli moest afstaan
hadden de gramschap van Merckx op
gewekt. De grote heerser was kwaad
omdat Driessens het tweetal in de etap
pe min of meer de vrije hand had gela
ten. Daardoor was de winst van de kop
groep van zeven man, die eerst slechts
heel langzaam had kunnen weglopen,
gegroeid tot vijf minuten en 45 secon
den, een naar de zin van Merckx te
grote marge. Daarom ook had de Belg
zich hoogst persoonlijk na de ravitaille
ring aan de kop van het peloton genes
teld om de marge te verkleinen. Want
Merckx vreesde Zilioli, de man, die wel
eens een opstand zou kunnen ontkete
nen tegen het regime. Het was mede
aan Merckx te danken, dat de winst
van die kopgroep van zeven (Zilioli, de
Belg Vandenberghe, de Duitser Wolfs-
hohï, de Fransen Berland en Belepine,
de Italiaan Iotti en de Belg Godefroot)
tot luttele seconden wegsmolt. Het spel
werd overigens door de Faemino's
voortreffelijk gespeeld. Want toen de
horde naderbij kwam demarreerden Zi
lioli en Vandenberghe, loste ook de
gevaarlijke Godefroot, zodat de volle
dige winst behouden bleef. Maar er
werd in het hotel in Angers na een uit
gebreid maal toch het een en ander
rechtgezet.
Als men het voortijdige opgeven van
Huub Harings op de juiste waarde
schat, dan zou een Nederlandse pech-
prijs niet bij hem, maar bij de Lim
burgse renner Harry Steevens terecht
moeten komen. Zaterdag namelijk ging
„de witte van Elsloo" in gunstige positie
in de laatste bocht voor de meet onder
uit en liep pijnlijke schaafwonden
aan zijn linkerschouder op. Zondag was
het al niet anders. Toen kon Steevens
door pech geen rol van betekenis spelen
in de finale. Een paar kilometer voor
het einde liep zijn voorband leeg. Hij
kreeg wel een ander wiel van Henk
Benjamins, maar de achterstand op het
veld was inmiddels zo groot geworden,
dat Steevens nog een minuut en acht
seconden verspeelde. Met hem kwamen
Benjamins, Arie den Hartog en Adri
Wouters in de achterhoede binnen.
Wouters had op Den Hartog gewacht,
die kort na Steevens lek had gereden,
maar niet snel geholpen had kunnen
worden doordat ploegleider Gé Peters
de weg versperde om Benjamins op
gang te krijgen. Wat Den Hartog be
treft: „Je moet maar pech hebben".
De sterke Italiaan Giacomo Agosti
ni in actie tijdens de strijd van de
halve liters.
was de Amsterdammer toegelaten tot
de training. Hij toonde zich prompt de
beste Nederlander in die ouverture van
de Asser TT. Zijn optreden in de race
werd een recht spectakelstuk dat waar
lijk van start tot finish duurde. Toen
het groene licht ging branden was de
loeiende Suzuki een van de eerste
weg. Halverweg de eerste ronde kon
digden de posten langs de baan de Am
sterdammer als aanvoerder van het bij
na dertig motoren tellende veld aan.
Als vijfde kwam hij de eerste maal
langs de tribunes om daarna zijn positie
vrijwel te handhaven. Bij het ingaan
van de laatste ronde lag hij op de zesde
plaats, luttele meters achter de Seeley
van de Brit Paul Smart. Met de voor
sprong van een wiellengte stormde
Bron op de finish aan. Toen kregen de
zenuwen de Amsterdammer te pakken.
Vijf meter voor de streep richtte hij
zich op. De ene hand ging omhoog als
de wielrenner, die weet dat de winst is
bereikt. Bij snel helheden van over de
180 kilometer per uur is dat echter een
gevaar dat zijn uitwerking niet mist. De
enkele kilometers snelheidsverlies door
de hogere luchtweerstand kostte hem
die voorsprong van een kleine meter.
Een-tiende seconde voorsprong kende
de tijdmeting toe aan de Brit. Een ver-
scihil dat bij waarneming in honderd
sten van seconden zeker aanmerkelijk
kleiner zou zijn uitgevallen.
Voortreffelijk werk, leverde Jan de
Vries in de openingsrace der 50 cc-mo-
toren. Aalt Toersen, duidelk snelste in
de training, viel direct al terug tot een
twaalfde positie. Daardoor stond De
Vries als enige Nederlander tegen het
befaamde Spaanse derbifabrieksteam
Giacomo Agostini: opnieuw in de
krans
Angel Nieto-Salvador Canellas. Het
snelle drietal beheerste de race volko
men. De taktiek van de Derbi's om in
de slotfase de eerste plaatsen te gaan
opeisen scheen te gelukken. Toen ver
raste de renner van het Van Veen Ra-
cingteam de Spaanse coalitite en ging
als eerste de laatste ronde in. Achter de
pits voerde hij nog'steeds het veld aan.
In het bochtige zuidelijke deel van het
circuit nam Nieto elk risico dat maar te
nemen was. De Spaanse wildeman had
succes. Met tienden van seconden voor
sprong kwam hij uit de kniebocht het
laatste rechte stuk op. Vergeefs tracht
te De Vries het verschil van meters
goed te maken.
Dat er wel degelijk grenzen zijn voor
zijn snelheidsdrift ondervond Nieto
's middags in de wedstrijd van de 125
cc-klasse. Ronden lang leek een tweede
zege van de Spaanse furie waarschijn
lijk. De achtervolging door de West
duitser Dieter Braun werd Nieto nood-
lotting. Bij post 13 raakte hij uit de
baan. Na een pitsstop zette hij de hope
loze strijd voort om als laatste te eindi
gen. Dieter Braun boekte een gemakke-
50 cc (acht ronden, 61,64 km)
1. Angel Nieto (Sp.) Derbi 30.23.4 (gem. snelheid 1-21,688 km/u); ,2. Jan de
Vries (Ned.) Kreidler 30.23.7; 3. Salvador Canellas (Sp.) Derbi 30.24.0;
4. Rudolf Kunz (W.-Dld.) Kreidler 31.32.5; 5. Aalt Toersen (Ned.) Yamathi
31.56.3; 6. Gilberto Parlotti (It.) Tomos 32.06.4; 7. Teunis Ramaker (Ned.)
Kreidler 32.22.5; 11. Harald Bartol (Oos.) Kreidler 33.24.3; 12. Ludwig Fasz-
bender (W.-Dld.) Kreidler 33.31.4; 13. Gerard Thurow W.-Dld.) Kreidler
33.37.5.
Snelste ronde Nieto 3.43.2 (gem. snelheid 124.264 km/u).
Stand voor het wereldkampioenschap na de Grand Prix van West-Duitsland,
Frankrijk, Zuid-Slavië en Nederland
1. Nieto 60 pnt.; 2. Kunz 35; 3. Toersen 29; 4. Canellas 26; 5. De Vries 24;
6. Schurgers (Ned.) 19; 7. Parlotti 15.
125 cc (veertien ronden, 107,86 km)
1. Dieter Braun (W.-Dld.) Suzuki 49.06.6 (gem. snelh. 131,780 km/u.); 2.
Dave Simmonds (Gr.Br.) Kawazaki 50.10.1; 3. Laszlo Szabo (Hon.) MZ
50.23.5 4. Aalt Toersen (Ned.) Suzuki 50.42.8; 5. Toni Gruben (W.-Dld.)
Maico 50.43.0; 6. Boerje Jansson (Zwe.) Maico 51.23.3; 7. Jan de Vries (Ned.)
MZ 51.57.9; 8. Jerry Lancaster (Gr.Br.) Yamaha 51.58.3; 9. Walter Schei-
mann (W.-Dld.) Villa 52.10.8; 10. Aad Droog (Ned.) Yamaha 52.44.0; 11.
Herbert Mann (W.-Dld.) MZ, op een ronde; 12. Siegfried Loumann (W.-Dld.)
MZ, op een ronde.
Snelste ronde Nieto (Sp.) Derbi 3.24.9 (135,362 km/u).
Stand wereldkampioenschap na Asser TT
1. Braun 60 pnt.; 2. Jansson 37: 3. Gruber 23; 4. Bartusch (O.-Dld.) 22; 5.
Kriwanek (Oos.) 20; 6. Dodds (Aus.) 15.
250 cc: (17 ronden, 130,97 km)
1. Rodney Gould (Gr.Br.) Yamaha 56.32.9 (gem. snelheid 138,970 km/u.);
2. Phil Read (Gr.Br.) Yamaha 56.35.9; 3. Jarno Saarinen (Fin.) Yamaha
57.16.4; 4. Dieter Braun (W.-Dld.) MZ 57.21.8; 5. Tony Rutter (Gr.Br.)
Yamaha 57.56.3; 6. Kees van Dongen (Ned.) Yamaha 58.01.5; 7. Boertje
Jansson (Zwe.) Yamaha 58.11.5; 8. Theo Bult (Ned.) Yamaha 58.15.0; 9.
Silvio Grazetti (It.) Yamaha 58.15.3; 10. Lothar John (W.-Dld.) Yamaha
58.16.1; 11. Mick Chatterton (Gr.Br.) Yamaha 58.27.2; 12. Cliff Carr (Gr.Br.)
Yamaha 58.57.4; op 1 ronde 13. Walter Sommer (W.-Dld.) Yamaha.
Snelste ronde Read in 3.15.1 (gem. snelheid 142,162 km/uur).
Stand wereldkampioenschap na de Grand Prix van West-Duitsland, Frank
rijk, Zuid-Slavië en de TT's van Engeland en Nederland
1. Gould 52 pnt.; 2. Saarinen 31; 3. Carruthers 30; 4. Herrero (Sp.) 27; 5.
Mortimer (Gr.Br.) 22.
350 cc (20 ronden, 154,89 km)
1. Giacomo Agostini (It.) MV Agusta 63.33.8 (gem. snelheid 145.450 km/u):
2. Renzo Pasolini (It.) Benelli 63.43.8; 3. Phil Read (Gr.Br.) Yamaha 64.57.4;
4. Kei Carruthers Aus.)Benelli 66.22.8; 5. Kent Andersson (Zwe.) Yamaha
66.30.6; 6. Martti Pessonen (Fin.) Yamaha 66.37.2;
Op één ronde: 7. Karl Hoppe (W.-Dld.) Yamaha; 8. Chris Carr (Gr.Br.)
Yamaha; 9. Billie Nelson (Gr.Br.) Yamaha; 10. Jim Curry (Gr.Br.) Aer-
macchi.
Snelste ronde Agostini en Pasolini met 3.08.4 (gem. 147.218 km/u), nieuw
baanrecord. Oud record sinds 1967 op naam van Hailwood (Gr.Br.) met
3.08.5.
Stand wereldkampioenschap na Grand Prix van West-Duitsland en Zuid-
Slavië en TT's van Engeland en Nereland
1. Agostini 60 pnt.; 2 Carruthers 32; 3. Mortimer en Pessonen; 5. Barnett,
Hoppe en Passolini 12.
500 cc (20 ronden, 154,09 km)
1. Giacomo Agostini (It.) MV Agusta 64.34.9 (gem. snelheid 143,157 km/u);
2. Angelo Bergamonti (It.) Aermacchi 66.25.8: 3. Alberto Pagani (It.) Linto
66.44.0; 4. Ginger Mulloy (Nw.-Z.) Kawazaki 66.45.2; 5. Paul Smart (G.-Br.)
Seeley 67.22.1: 6. Rob Bron (Ned.) Suzuki 67.22.2; 7. Peter Williams (G.-Br.)
Matchless 67.32.3; 8. Ron Chandler (G.-Br.) Triumph 67.37.0; 9. Gyula
Marsuvszky (Hon.) Kawasaki 67.57.7. Op één ronde 10. Tommy Robb (Ir.)
Seeley.
Snelste ronde Agostini 3.09.4 (gem. snelheid 146,441 km/u).
Stand om het wereldkampioenschap na de Grand Prix van West-Duitsland,
Frankrijk, Zuid-Slavië en de TT's van Engeland en Nederland:
1. Agostini 75 pnt.; 2. Bergamoti 32; 3. Mulloy 30; 4. Pagani 20; 5. Williams
Barnett (G.-Br.) en Findlay (Aus.) 16.
Zyspanrace (14 ronden, 107,86 km)
1. GeorgAuerbacher-Herman Hahn (W.-Dld.) BMW 49.48.6 (129,938 km/u.);
2. Horst Owesle-Julius Kremer (W.-Dld.) Munch URS 49.49.4; 3. Siegfried
Schauzu-Horst Schneider (W.-Dld.) BMW 50.42.7; 4. Arsenius Butscher-
Werner Metzger (W.-Dld.) BMW 51.02.8; 5. Jean-Claude Castella-Albert Gas-
tella (Zwi.) BMW 51.08.3; 6. Richard Wegener-Adi Heinrichs (W.-Dld.)
BMW 51.09.5; 7. Heinz Luthringhauser-Jurgen Gusnick (W.-Dld.) BMW
51.44.0; 8. Graham Milton-John Thornton (G.-Br.) BMW 51.55.8.
Snelste ronde: Auerbacher-Hahn 3.28.4 (131,089 km/uur), nieuw record -
oud record (1969) 3.30.6 Fath-Kalauch (W.-Dld.).
Stand wereldkampioenschap: 1. Auerbacher 47 pnt.: 2. Chauzu 32; 3. En-
ders/Kalach 30; 4. Luthringhauser 25; 5. Butscher 20.
lijke vierde zege in de strijd om het
wereldkampioenschap van dit jaar.
Verrassend startte Leo Commu bij de
kwartliters, die een regelrechte zege
voor de Australische Yamaha-renner Kei
Carruthers scheen te gaan opleveren.
Tot halverwege de race lag de Neder
lander in derde positie, achter wereld
kampioen Carruthers en de snelle Brit
Rod Gould. De pech sloeg echter toe.
Eerst ondervond Commu dat, en twee
ronden voor het einde ook Carruthers.
De opmars van Phil Read, die door een
slechte start op de 25e plaats lag, redde
de race nog enigszins. Tot op drie se
conden wist de Engelsman zijn landge
noot Gould nog te benaderen, waardoor
hij bewees dat het verlies in de eerste
meter hem een TT-zege had gekost.
De snelheidsartisten in de zijspan-
klasse zorgden eigenlijk voor het hoog
tepunt van de „Dutch TT", die toch te
weinig spanning heeft gebracht om een
geslaagd evenement te worden ge
noemd. Zoals gebruikelijk deden zij in
de slotrace hun spectaculair werk onder
ondankbare omstndigheden. Terwijl
vele tienduizenden zich al naar hun
voertuigen spoedden om niet al te ach
teraan, zich in de onafzienbare ver
keersstroom te voegen, gingen zij van
start. Nieuweling Horst Owesle deed
met zijn BMW alle moeite om voor een
sensatie v^n de eerste orde te gaan zor
gen en een eerste Grand Prix-zege te
gaan opeisen. Vlak achter de Duitser
streden diens landgenoot Georg Auer
bacher en de geroutineerd Brit Pip
Harris, al tien jaar geleden winnaar in
Assen. De sensatie begon al bij de start.
Wereldkampioen Klaus Enders, goed
voor de enige verbetering van een trai
ningsrecord, kwam niet verder dan
honderd meter. Verwoed sleutelen hielp
niet. Toen de motoren voor de tweede
maal doorkwamen poogde hij vergeefs
zijn machine op gang te krijgen. Het
was voor de leegstromende tribunes
duidelijk: Enders' rol was uitgespeeld.
Tien van de veertien ronden mocht
Owesle het veld aanvoeren. Ook hier
viel de beslissing in het laatste, zeer
bochtige deel van de baan. Auerbacher,
die het circuit kent als weinig anderen
en eerder het ronderecord had gebro
ken, boekte in elke bocht winst, stuur
de zijn machine door de berm om me
ters in te lopen en greep de zege toch
nog in het zicht van de finish.
Daarna begon/Ten de duizenden in le
ren overalls gestoken motorenthousias
ten op overvolle wegen tussen de auto's
door aan hun privé-TT. De woorden, die
een verzekeringsmaatschapoij hen in
een luchtreclame had voorgehouden,
hadden velen beslist niet tot de hunne
gemaakt. In de hoop dat zo'n reclame
zichzelf zou betalen doordat enkele on
gelukken zouden worden voorkomen,
was een vliegtuigje de lucht in gestuurd
met op de reclamestrip de vermanende
woorden: „Behouden thuiskomst. Rij
voorzichtig. Maak geen brokken".