Reken bij 17000 km per jaar op 350.- p. maand De zalmvissers 1 wel wisten druiven sap Televisiekijkers vanavond voor moeilijke keus Please, Sirterug; .Zielen" herhaald Onderhoud - Belasting - Verzekering Benzine - Reparaties - Afschrijving Evo schrikt j van twaalf j procent Frits Thors foetsie Vakantie- beslommeringen van Heer Bommel Aanrijdingen rood of wit tijdelijk programmaos Geniet van alle B3 fruitsappen puur geperst uit appels, tomaten, druiven, sinaasappelen, abrikozen, peren en perziken. TELEVISIE MARTEN TOONDER STRIP TELEVISIE RADIO UIT DE KERKEN DONDERDAG 9 JULI 1970 AUTORIJDEN IS 'N ERG DURE LIEFHEBBERIJ Autorijden kost veel en veel meer dan de gemiddelde automobilist zich wil realiseren. En het bezit van een auto gaat steeds meer kosten de benzine wordt duurder, de verzeke ringspremies gaan omhoog, de belas tingen stijgen. Daaroverheen dan nog de zware posten voor onderhoud en afschrijving. Het hoofd van de technische dienst van de Koninklijke Nederlandsche Auotomobiel Club, de heer J. A. Over- kamp, vertelt waarom autorijden zo duur is en rekent de kosten voor. Waarom is autorijden zo duur? De heer J. A. Overkamp antwoordt: „Ja, het rijden met de auto is duur, niet de auto zelf. Als je bedenkt dat ruim een kwart van de prijs van een auto rechtstreeks in de schatkist ver dwijnt, kom je zelfs tot de conclusie, dat een auto voor zo'n ingewikkeld stuk techniek ronduit goedkoop is. Ook dat verhaal van het publiek dat er zoveel op auto's wordt verdiend, is onzin. De marges in de autowereld zijn veel lager dan elders". Het bezit van een auto is echter wel degelijk uitermate kostbaar. Dat komt in de eerste plaats door de lage rest waarde. En dan verder de hoge onder houdskosten, de dure benzine (ook weer een kwestie van belastingen) en de kostbare verzekeringen". Is de lage restwaarde een gevolg van de slechte reputatie van het zo genaamde tweedehandsje? Verwacht u dat de restwaarde van auto's nog verder zal dalen? Zijn er richtlijnen voor een particulier om de restwaar de van zijn auto met enige zekerheid bij voorbaat vast te stellen? „De restwaarde van een auto hangt rechtstreeks samen met de te verwach ten levensduur. Als je een auto van drie jaar oud koopt en je verwacht er nog drie jaar mee te kunnen doen, dan is die auto meer waard dan wanneer je nog twee levensjaren kunt verwachten. De kern van het probleem is tweele dig. Aan de ene kant hebben sommige fabrikanten doelbewust de levensduur van hun produkten verlaagd om tot scherpere prijzen te kunnen komen. Aan de andere kant worden alle auto's aangetast door de middelen waarmee Als zoon van een automobiel man in hart en nieren kreeg Joop A. Overkamp (geb. 5 juni 1936) de autotechniek met de paplepel ingegoten. Zijn opleiding sloot daarbij aan. Na de Autotechnische school in Apeldoorn liep hij stage bij enkele grote Westeuropese autoabrieken. Vervolgens maakte hij deel uit van de technische bedrijfsleiding van enkele Nederlandse auto mobielimport- bedrijven. In 1965 werd hij plaats vervangend hoofd von de technische dienst van de Vereniging van artsen automobilisten. •w ■wwTT'-w'-w -WW yr -w T V DEN HAAG By de Algemene Verladers en Eigen Vervoerders Or- ganisatie (EVO) is men eerder ge- schrokken van het percentage van 4 twaalf, waarmee de assuradeuren de premies voor de automobielverzeke- 4 ring omhoog willen hebben, dan van die verhoging zelf. 4 „Die verhoging is te begrijpen, ge- 4 zien de kostenstijgingen, waarmee l 1 alle bedrijfstakken hebben te kam- 4 pen", zei man op het Haagse hoofd- kantoor van de EVO. 4 Als belangrijke oorzaak van de 4 premiestijging ziet de EVO ook, dat J de verzekeringsmaatschappij aan de 4 particuliere autobezitters de belas- ting over de toegevoegde waarde (de 4 b.t.w.) op de schade nota's van de 4 garages in rekening brengen. j De eigenaar van bedrijfsauto's kan de betaalde b.t.w. terugvorde- ren. De EVO is overigens van me- t ning, dat een eventuele noodzakelij- ke premieverhoging in de autoverze- kering niet volledig mag worden doorberekend voor auto's die be- 1 drijfsmatig worden gebruikt (taxi's, t 4 autobussen, vracht- en bestelwagens J en auto's voor vertegenwoordigers) r 's winters de wegen goed rijdbaar wor den gehouden Die middelen zijn zeer agressief en verkorten de levensduur van auto's aanzienlijk. Daarbij komt dat mensen tegenwoor dig via financieringen gemakkelijker nieuwe auto's kunnen kopen. Zo daalt de belangstelling voor de gebruikte auto, terwijl het aanbod enorm is. Lo gisch gevolg dat de prijzen kelderen. Het is een ontwikkeling waarvan het einde nog niet inzicht is. En wat de afschrijvingen betreft: De eigenaar van een goedkope auto, van zo'n vijfduizend gulden moet er reke- LONDEN Dezer dagen patrouil leerde een mijnenveger van de Britse marine voor de kust van Noord-Ierland op zoek naar Ierse vissers, die te dicht onder de kust van Ulster op de zalm vangst waren. Er werden er vier be trapt. Deze schepen zouden worden opge bracht naar een Noordierse haven, en dat gebeurde dan door een paar offi cieren en manschappen aan boord van die vissersschepen te brengen. Daarop zouden de vaartuigen dan door de mij nenveger de Kedleston naar de haven worden opgebracht. Zo kwam een gloednieuwe officier, luitenant, Sowman, met twee matrozen, Thomson en Spedding, op een van de zalmvissersboten terecht. „Bijdraaien en de Keddleston volgen", luidde het bevel. Maar het was nacht en de Ierse schipper was een man vol overtuiging en die zei: „In orde, maar dan moet ik wel even om mijn netten heenvaren, anders lijd ik een reuze schade, en dat zou jammer zijn." De luitenant vond dit goed, en het „erom heenvaren" begon en ging gedu rende 20 mijlen voort. Toen kwam de boot bij een inham waar men voor anker ging, en de Royal Navy, zich afvragend of er niet iets mis was gegaan, ging aan land en zwierf daar enige tijd rond in het don ker. Tot men bij een vuurtoren kwam, daar aanklopte en op de vraag „waar zijn wij"? te horen kreeg: „In het graafschap Donegal, in de Ierse Repu bliek." „Ik had wel in de gaten dat er wat aan de gang was", zei luitenant Sow man later „De Kedlestone verwijderde zich meer en meer. Maar tja, we waren ongewapend en ik wou liever niet op de vuist gaan want we waren in de min derheid en die jongens zagen er heel niet mis uit." Enige uitspraken toen alles weer voor elkaar was: Een woordvoerder van de Britse marine: „Wij zijn van oordeel dat er bij een visserij dispuut als dit ge weld moet worden gebruikt."; De com mandant van de Kedlestone: „Ik kon mijn ontvoerde mannen niet volgen omdat ik niet de Ierse territoriale wate- -en mocht invaren."; De zalmvisser: ,We hebben geen kind aan ze gehad." ning mee houden dat zijn auto in drie jöar tot de helft van de nieuwprijs in waarde zakt. Voor een auto van circa tien mille is dat meer; die zakt wel 60 pet. Nog weer duurdere auto's zakken nog meer in waarde". Hoe moeten waardeverminderendc factoren als modewijzigingen en aan rijdingen worden gewaardeerd? „Een nieuw model van een bepaalde auto doet de restwaarde van nog vrij jonge auto's met zo'n vijfhonderd gul den dalen, hoewel het bij sommige merken nauwelijks van invloed blijkt te zijn. Aanrijdingsschade is veel ern stiger, als het althans om serieuze scha de gaat. Mensen zijn daar erg huiverig voor ook als het herstel zeer goed is verricht. Een behoorlijke klap en bijna elke auto loopt er in de eerste drie jaar van zijn bestaan wel eentje op doet de restwaarde veelal wel met duizend gul den dalen. Alleen daarom is het al zaak een gebruikte auto voor de koop gron dig door een expert te laten keuren". Wordt het onderhoud steeds kost baarder? „Ja, dat komt doordat personeel steeds meer kost, maar ook doordat allerlei af stellingen bij moderne auto's veel nauwkeuriger luisteren dan vroeger. Door gebreK aan goed personeel woraen fouten gemaakt, die dan soms tot vrij dure reparaties leiden. Er wordt meer kapot gesleuteld dan kapot gereden. Een systeem van goede periodieke keu ringen, gevolgd door het uitsluitend la ten uitvoeren van de reparaties en ai- stellingen die door de Keuringsexpert worden opgegeven, is goedkoper en kan veel narigneid uitsparen. Het feit dat minder goed geschoold garagepersoneel al veel kan bederven, houdt natuurlijk ook in dat de particuliere knutselaars helemaal veel scnade kunnen berokke nen". Vallen de belastings- en de verze- keringspost bij dit aiies niet vrijwel weg, ondanks ae verhogingen? „Waarachtig niet. Voor een gemiddel de auto van zo'n 7000-800U gulden wordt maar zo bij elkaar een 750 gulden aan belasting en verzekering betaald. Voor de man die erg veel rijdt, valt dat per kilometer wel mee. Maar bij een jaarkilometrage van 17.ÜÜU kilometer komt het al gauw op 4,5 - 5 cent per ki lometer neer. Noemt dat maar niets! De benzine is ook zo'n stevig oplopende post, eveneens maar zo vijf cent per kilometer". Wat kost autorijden nu bij elkaar per jaar of per maand? „Wij drukken dat altijd uit in de kostprijs per kilometer. Die varieert uiteraard met de auto en met het jaarkilometrage. Als we uitgaan van het gemiddelde Nederlandse aantal jaarkilometers van 17.000 komen we voor auto's van zes tot tienduizend gulden catalogusprijs op een totale kilometerkostprijs dus van vaste plus variabele kosten van twintig tot dertig cent. Met andere woorden een auto van zo'n 7500 gulden kost bij 17.000 kilome ter per jaar circa 4250 gulden per jaar, oftewel een dikke 350 gulden per maand. Dat realiseert vrywel geen au tomobilist zich, maar het is toch een onontkoombare waarheid". ADVERTENTIE B3 "1,39 Dat wordt vanavond een heel moeilijke keu/.e voor tv-kijkend Ne derland. Zowel in de eerste helft van de avond (het amusement) als in de tweede (de ernst van het le ven). In „Ziezozomer" komt de TROS na 20.20 uur op Nederland 1 onder meer met Wilma. de intussen alweer dertien-jarige vrouwelijke Ensche- dese tegenvoeter van Limburgse Heintje, van wie vrijwel iedere week weer een tachtigtal rode rozen in '„Draaijijofdraaiik?" stuk worden gedraaid. Het lieve kind (dat intus sen de topsong „Lavender blue, di/y. dllly" uit 1949, de goeie ouwe tijd van Donald Peers, heeft doen heie ven in een „Suikerspin") zingt van avond onder meer haar eerste En gelse liedje( „Questions". Wilma zie je niet zo vaak, dus kijken maar. Op het andere net wordt echter een bloemlezing uitgezonden uit de shows die Rob Touber rond Adèle Bloemendaal maakte (VPRO, kwart voor negen) en dat is ook niet voor de (mooie) poes. want Adèle zien we weliswaar vaker dan Wilmaatje, maar haar shows „Aah-dèle" hebben meestal zoveel kwaliteit, dat je er graag nog iets van terug wilt zien en dat kan vanavond. De VPRO herhaalt om 21.15 uur ook „Er gaat elke dag een boot....", de indrukwekkende docu mentaire die Hans Keller en Mat van Hensbergen maakten over Ier land anno 1970. Daar staat dan weer tegenover dat de TROS om vijf-voor-tien plotseling komt met het tweede gedeelte van het gesprek van haar directeur mr. Landré met Sal Tas, de Parijse correspondent van Het Parool. Het eerste gedeelte (uitgezonden op donderdag 25 juni j.l.) heeft heel wat pennen in beroe ring gebracht. Onder meer van tv- critici en anderen die het meestal niet eens waren met wat Tas allemaal over de Nederlandse toestanden meende te kunnen zeggen (in het Al gemeen Handelsblad van zaterdag j.l. kunt u de tekst nog eens nale zen), maar volgens de TROS ook van kijkers die het allemaal fijn vonden wat Tas te berde bracht. Als het hier geen duidelijke be wijzen van concurrentie betrof, zou je als tv-kijker weer eens kunnen gaan mopperen over het gebrek aan programma-coördinatie tussen de omroepverenigingen. Nu kun je al leen maar zeggen: jammer, dat het voor een belangrijk gedeelte een kwestie wordt van kiezen of delen. Voor het plaatje bij dit berichtje was het voor ons een kwestie van kiezen of Adèlen. Wij hebben Wil ma maar genomen. Dat kind kan 't nou eenmaal ook niet helpen dat sommige grote mensen het elkaar zo moeilijk maken. Goed nieuws van het NCRV-televisiefront: „Please Sir" komt terug en „De kleine zielen" worden herhaald! De Britse t.v.-maatschappjj ..London Weekend Television" begint in sep tember tien nieuwe afleveringen van „Please Sir" op te nemen, die wel licht met ingang van januari 1971 hier op de beeldbuis komen. Met de herhaling van „De kleine zielen" wordt in oktober gestart. Frits Thors, de nieuwslezer van het NOS-journaal, is de bekende Ne derlander die vanavond voor de NCRV-radio wordt ontvoerd. In het programma tussen 19.30 en 21.00 uur zal duidelijk worden, waarheen de ontvoerde is gebracht. In deze serie werden reeds Ard Schenk, Willem Duys, Anton Gee- sink, Mies Bouwman, Alexander Pola en Herbert Joeks ontvoerd. Ontvoerder is Dik Bikker. NEDERLAND I 18.25 NOS: Tour de France: samen vatting van de 13e etappe. 18.45 Pipo de Clown. 18.55 (K) Journaal. 19.04 TROS: (K) Een zomer op woes te stromen: film over kanovaar ders in de laatste onberoerde re servaten der Alpen. 19.41 (K) Programma rond de we reldberoemde buikspreker Georges Schlick 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.20 TROS: (K) Zie Zo Zomer: amu sementsprogramma. 21.55 Gesprek mr. Landré met Sal Tas. 22.30-22.35 (K) Journaal. NEDERLAND II 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.55 (K) Journaal. 19.04 Van Gewest tot gewest. 19.49 Tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme. 20.00 (K) Journaal. 20.20 VPRO: Berichten uit de Zomer. 20.45 (K) Aaaah-Dèle!... Geprolon geerd!: succesliedjes met Adèle Bloemendaal. 21.15 Er gaat elke dag een boot... Meer een brief dan een film over Ierland. 22.20-22.25 NOS: (K) Journaal. DUITSLAND I (Region, progr.: NDR: 18.00 (K) Impressies uit de Elzas. 18.30 (K) Ac tualiteiten. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 Nordschau-Magazin. 19.26 (K) Lautlose Jagd, tv-serie. 19.59 Pro grammaoverzicht. WDR: 8.20-8.45, 10,20-10.45 en 12.10-12.35 Schooltele visie. 18.00 (K) Air Taxi, tv-serie. 18.30 Voor de kleuters. 18.40 Nieuws en actualiteiten. 19.25 (K) Treff- punkt Madrid). 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 Unter Kuratel, tv-spel. 21.45 Reportage over de me dewerkers van de minister. 22.30 (K) Journaal, commentaar en weerbe richt. 22.50 Verslag van de Ronde van Frankrijk. DUITSLAND II 18.05 (K) Actualiteiten en muziek. 18.40 Miss Molly Mill, tv-serie. 19.10 Antoine und Kleopatra, tv-spel. 19.45 (K) Nieuws, actualiteiten, en weerbe richt. 20.15 Amusementsprogramma. Aansl.: nieuws. 21.35 Dialoog met Arthur Miller. 22.20 (K) Nieuws en weerbericht. imm Heer Ollie was door de ontmoeting met de Blijdschapper ge heel uitgeput, en hij vatte het plan op om een autotochtje naar het zonnige zuiden te maken. Zoals oplettende lezertjes zich echter zullen herinneren was de Oude Schicht lelijk in het water gevallen. „Het kan wel even duren voordat we dat wrak weer hebben opgeknapt", zei de monteur die het trouwe voertuig uit de rivier had getakeld. „Zover ik kan zien is alleen de linker achterbout nog in orde". Na deze teleurstelling te hebben verwerkt, besloot heei Bommel dan maar tot een voettocht door de Zwarte Bergen; een plan dat vreselijke gevolgen zou hebben. Hierdoor ben ik helaas gedwongen om het relaas van zijn ware lotgevallen te onderbreken, totdat deze vakantiechaos nauwkeurig is uitgezocht. Op 4 augustus zal heer Ollie echter weer aanwezig zijn. Maarten Toonder mm DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van gisteravond. 10.30 Informaties en meningen uit de kunst. 11.20 Vater der Braut, speelfilm. 12.50 Persover zicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 (K) Nieuws. 16.40 Pokalfieber: Barton United kampft sich ins Endspiel, speelfilm. 17.40 Tekenfilm. 17.55 (K) Nieuws. DUITSLAND II 16.55 Brüder im All (wetenschap pelijke serie). 17.25 (K) Weerbericht voor toeristen. 17.30 (K) Nieuws en weerbericht. 17.35 (K) Sportpanora- ma. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- gym. 7.20 Lichte gram.muz. en re portages. (8.00 Nieuws; 8.11 Radio journaal; 8.30 De groenteman). NOS: 9.00 Internationaal Spectrum: mo derne muziek (opn). (9.35-9.40 Water standen). AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Horlepiep: volksmuziek uit Ierland. 11.55 Beursberichten. NOS: 12.00 Blik op de wereld: informatief programma over problemen van Europese inte gratie. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Stereo: Lichte gram.muz. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Ste reo: Pianorecital: klass. muz. (gr). EO: 14.00 Ruimte: Radio-magazine met gewijde muziek, lezingen en ac tueel nieuws over de zending in bin nen- en buitenland. NOS: 15.00 Ste reo: Aspecten van de kamermuziek: klass. en mod. muziek. 15.45 Toeris- mo: toeristische informatie uit bin nen- en buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: gevarieerd program ma. (16.00 Nieuws; 17.55 Mededelin gen; 18.00 Nieuws; 19.30 Nieuws). VARA: 21.00 Stereo: Muziekkring De Amsterdamse Cantorij: klass. muz. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Se renade in blue: licht platenprogram- ma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven de woord. 7.16 Badinerie: klass. muz. (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging: 8.00-3.10 Nieuws). 8.11 Voor de jeugd. 8.30 Nieuws. 8.32 Toeringclub: informaties en tips voor vakantiegangers, (i.s.m. NCRV) 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de vrouw). 9.45 Wie is in godsnaam Jezus Christus?, lezing. 10.00 Stereo: Aubade: klass. muz. 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zie ken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Ste reo: Van twaalf tot twee, gevar. programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Ac tualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar...) 14.00 Gesprek in de woes tijn, hoorspel. TROS: 14.55 Stereo: Concert a la carte: verzoekplaten- programma. 16.00 Nieuws. 16.03 Dis- co-Drive-In: de showbusiness op de korrel genomen. 17.30 Sportkompas. NCRV: 18.00 Marinierskapel der Ko ninklijke Marine. 18.30 Nieuws. 18.41 Hier- en nu: actualiteiten. 19.00 We reldpanorama. 19.10 Veel gevraagde gewijde muziek (gr). 19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse internationale oriëntatie in kerk, zending en oecu mene. 19.50 Jeugdkoor: klass. gewij de liederen. 20.05 Stereo: The sound of musical: musicalfragmenten. 21.25 James Joyce: een documentaire over de Ierse schrijver James Joyce. TROS: 22.00 Aktua: radio-magazine met reportages, commentaren en muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 De Beyaerd-hier, cabaretprogramma. 23.10 Apollo XXI, ruimtevaart-mys terie. 23.30 Stereo: Midnight special: licht muziekprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III VARA :9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws). NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- ders Show. VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30. NOS: 13.00 Nieuws. 13.03 Radio Tour de France: popmu ziek en reportages Ronde van Frankrijk. (14.00, 15.00 en 16.00 Nieuws). AVRO: 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende bougie: gevar. platenprogramma voor automobilisten. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Winschoten (toez.) H. Zijderveld te Zuidhorn; naar Sluiskil en Sas van Gent: Philip pine (toez.) J. L. van Eijk, vicaris te Utrecht; naar Nunspeet: L. van Nieuwpoort te Sliedrecht, die be dankte voor Leerdam en Lunteren. GEREF. KERKEN' Beroepen te Wanswerd: kandidaat G. P. Wijnbeek te Lemmer; te Zwaagwesteinde: H. A. van Houte, kand. te Kampen, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Heemse: J. Jeuring te Oude Pekela. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen: te Brouwershaven: H. Mostert te Harderwijk. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Ouderkerk aan de Am- stel: P. den Butter te Bunschoten

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9