Reken bij
17000 km
per jaar
op 350.-
p. maand
De zalmvissers
1 wel
wisten
druiven
sap
Televisiekijkers vanavond
voor moeilijke keus
Please, Sirterug;
.Zielen" herhaald
Onderhoud - Belasting - Verzekering
Benzine - Reparaties - Afschrijving
Evo schrikt j
van twaalf j
procent
Frits Thors
foetsie
Vakantie-
beslommeringen
van Heer Bommel
Aanrijdingen
rood of wit
tijdelijk
programmaos
Geniet van alle B3 fruitsappen
puur geperst uit appels,
tomaten, druiven,
sinaasappelen, abrikozen,
peren en perziken.
TELEVISIE
MARTEN
TOONDER
STRIP
TELEVISIE
RADIO
UIT DE KERKEN
DONDERDAG 9 JULI 1970
AUTORIJDEN IS 'N ERG
DURE LIEFHEBBERIJ
Autorijden kost veel en veel meer
dan de gemiddelde automobilist
zich wil realiseren. En het bezit van
een auto gaat steeds meer kosten de
benzine wordt duurder, de verzeke
ringspremies gaan omhoog, de belas
tingen stijgen. Daaroverheen dan nog
de zware posten voor onderhoud en
afschrijving.
Het hoofd van de technische dienst
van de Koninklijke Nederlandsche
Auotomobiel Club, de heer J. A. Over-
kamp, vertelt waarom autorijden zo
duur is en rekent de kosten voor.
Waarom is autorijden zo duur?
De heer J. A. Overkamp antwoordt:
„Ja, het rijden met de auto is duur,
niet de auto zelf. Als je bedenkt dat
ruim een kwart van de prijs van een
auto rechtstreeks in de schatkist ver
dwijnt, kom je zelfs tot de conclusie,
dat een auto voor zo'n ingewikkeld stuk
techniek ronduit goedkoop is. Ook dat
verhaal van het publiek dat er zoveel
op auto's wordt verdiend, is onzin. De
marges in de autowereld zijn veel lager
dan elders".
Het bezit van een auto is echter wel
degelijk uitermate kostbaar. Dat komt
in de eerste plaats door de lage rest
waarde. En dan verder de hoge onder
houdskosten, de dure benzine (ook weer
een kwestie van belastingen) en de
kostbare verzekeringen".
Is de lage restwaarde een gevolg
van de slechte reputatie van het zo
genaamde tweedehandsje? Verwacht
u dat de restwaarde van auto's nog
verder zal dalen? Zijn er richtlijnen
voor een particulier om de restwaar
de van zijn auto met enige zekerheid
bij voorbaat vast te stellen?
„De restwaarde van een auto hangt
rechtstreeks samen met de te verwach
ten levensduur. Als je een auto van
drie jaar oud koopt en je verwacht er
nog drie jaar mee te kunnen doen, dan
is die auto meer waard dan wanneer je
nog twee levensjaren kunt verwachten.
De kern van het probleem is tweele
dig. Aan de ene kant hebben sommige
fabrikanten doelbewust de levensduur
van hun produkten verlaagd om tot
scherpere prijzen te kunnen komen.
Aan de andere kant worden alle auto's
aangetast door de middelen waarmee
Als zoon van
een automobiel
man in hart en
nieren kreeg Joop
A. Overkamp
(geb. 5 juni 1936)
de autotechniek
met de paplepel
ingegoten. Zijn
opleiding sloot
daarbij aan.
Na de
Autotechnische
school in
Apeldoorn liep hij
stage bij enkele
grote Westeuropese
autoabrieken.
Vervolgens maakte
hij deel uit van
de technische
bedrijfsleiding
van enkele
Nederlandse auto
mobielimport-
bedrijven. In 1965
werd hij plaats
vervangend hoofd
von de technische
dienst van de
Vereniging
van artsen
automobilisten.
•w ■wwTT'-w'-w -WW yr -w T V
DEN HAAG By de Algemene
Verladers en Eigen Vervoerders Or-
ganisatie (EVO) is men eerder ge-
schrokken van het percentage van
4 twaalf, waarmee de assuradeuren de
premies voor de automobielverzeke-
4 ring omhoog willen hebben, dan van
die verhoging zelf.
4 „Die verhoging is te begrijpen, ge-
4 zien de kostenstijgingen, waarmee l
1 alle bedrijfstakken hebben te kam-
4 pen", zei man op het Haagse hoofd-
kantoor van de EVO.
4 Als belangrijke oorzaak van de
4 premiestijging ziet de EVO ook, dat
J de verzekeringsmaatschappij aan de
4 particuliere autobezitters de belas-
ting over de toegevoegde waarde (de
4 b.t.w.) op de schade nota's van de
4 garages in rekening brengen.
j De eigenaar van bedrijfsauto's
kan de betaalde b.t.w. terugvorde-
ren. De EVO is overigens van me- t
ning, dat een eventuele noodzakelij-
ke premieverhoging in de autoverze-
kering niet volledig mag worden
doorberekend voor auto's die be-
1 drijfsmatig worden gebruikt (taxi's, t
4 autobussen, vracht- en bestelwagens
J en auto's voor vertegenwoordigers)
r
's winters de wegen goed rijdbaar wor
den gehouden Die middelen zijn zeer
agressief en verkorten de levensduur
van auto's aanzienlijk.
Daarbij komt dat mensen tegenwoor
dig via financieringen gemakkelijker
nieuwe auto's kunnen kopen. Zo daalt
de belangstelling voor de gebruikte
auto, terwijl het aanbod enorm is. Lo
gisch gevolg dat de prijzen kelderen.
Het is een ontwikkeling waarvan het
einde nog niet inzicht is.
En wat de afschrijvingen betreft: De
eigenaar van een goedkope auto, van
zo'n vijfduizend gulden moet er reke-
LONDEN Dezer dagen patrouil
leerde een mijnenveger van de Britse
marine voor de kust van Noord-Ierland
op zoek naar Ierse vissers, die te dicht
onder de kust van Ulster op de zalm
vangst waren. Er werden er vier be
trapt.
Deze schepen zouden worden opge
bracht naar een Noordierse haven, en
dat gebeurde dan door een paar offi
cieren en manschappen aan boord van
die vissersschepen te brengen. Daarop
zouden de vaartuigen dan door de mij
nenveger de Kedleston naar de
haven worden opgebracht.
Zo kwam een gloednieuwe officier,
luitenant, Sowman, met twee matrozen,
Thomson en Spedding, op een van de
zalmvissersboten terecht. „Bijdraaien
en de Keddleston volgen", luidde het
bevel.
Maar het was nacht en de Ierse
schipper was een man vol overtuiging
en die zei: „In orde, maar dan moet ik
wel even om mijn netten heenvaren,
anders lijd ik een reuze schade, en dat
zou jammer zijn."
De luitenant vond dit goed, en het
„erom heenvaren" begon en ging gedu
rende 20 mijlen voort.
Toen kwam de boot bij een inham
waar men voor anker ging, en de Royal
Navy, zich afvragend of er niet iets
mis was gegaan, ging aan land en
zwierf daar enige tijd rond in het don
ker. Tot men bij een vuurtoren kwam,
daar aanklopte en op de vraag „waar
zijn wij"? te horen kreeg: „In het
graafschap Donegal, in de Ierse Repu
bliek."
„Ik had wel in de gaten dat er wat
aan de gang was", zei luitenant Sow
man later „De Kedlestone verwijderde
zich meer en meer. Maar tja, we waren
ongewapend en ik wou liever niet op de
vuist gaan want we waren in de min
derheid en die jongens zagen er heel
niet mis uit."
Enige uitspraken toen alles weer voor
elkaar was: Een woordvoerder van de
Britse marine: „Wij zijn van oordeel
dat er bij een visserij dispuut als dit ge
weld moet worden gebruikt."; De com
mandant van de Kedlestone: „Ik kon
mijn ontvoerde mannen niet volgen
omdat ik niet de Ierse territoriale wate-
-en mocht invaren."; De zalmvisser:
,We hebben geen kind aan ze gehad."
ning mee houden dat zijn auto in drie
jöar tot de helft van de nieuwprijs in
waarde zakt. Voor een auto van circa
tien mille is dat meer; die zakt wel 60
pet. Nog weer duurdere auto's zakken
nog meer in waarde".
Hoe moeten waardeverminderendc
factoren als modewijzigingen en aan
rijdingen worden gewaardeerd?
„Een nieuw model van een bepaalde
auto doet de restwaarde van nog vrij
jonge auto's met zo'n vijfhonderd gul
den dalen, hoewel het bij sommige
merken nauwelijks van invloed blijkt
te zijn. Aanrijdingsschade is veel ern
stiger, als het althans om serieuze scha
de gaat. Mensen zijn daar erg huiverig
voor ook als het herstel zeer goed is
verricht.
Een behoorlijke klap en bijna elke
auto loopt er in de eerste drie jaar van
zijn bestaan wel eentje op doet de
restwaarde veelal wel met duizend gul
den dalen. Alleen daarom is het al zaak
een gebruikte auto voor de koop gron
dig door een expert te laten keuren".
Wordt het onderhoud steeds kost
baarder?
„Ja, dat komt doordat personeel steeds
meer kost, maar ook doordat allerlei af
stellingen bij moderne auto's veel
nauwkeuriger luisteren dan vroeger.
Door gebreK aan goed personeel woraen
fouten gemaakt, die dan soms tot vrij
dure reparaties leiden. Er wordt meer
kapot gesleuteld dan kapot gereden.
Een systeem van goede periodieke keu
ringen, gevolgd door het uitsluitend la
ten uitvoeren van de reparaties en ai-
stellingen die door de Keuringsexpert
worden opgegeven, is goedkoper en kan
veel narigneid uitsparen. Het feit dat
minder goed geschoold garagepersoneel
al veel kan bederven, houdt natuurlijk
ook in dat de particuliere knutselaars
helemaal veel scnade kunnen berokke
nen".
Vallen de belastings- en de verze-
keringspost bij dit aiies niet vrijwel
weg, ondanks ae verhogingen?
„Waarachtig niet. Voor een gemiddel
de auto van zo'n 7000-800U gulden
wordt maar zo bij elkaar een 750 gulden
aan belasting en verzekering betaald.
Voor de man die erg veel rijdt, valt dat
per kilometer wel mee. Maar bij een
jaarkilometrage van 17.ÜÜU kilometer
komt het al gauw op 4,5 - 5 cent per ki
lometer neer. Noemt dat maar niets! De
benzine is ook zo'n stevig oplopende
post, eveneens maar zo vijf cent per
kilometer".
Wat kost autorijden nu bij elkaar
per jaar of per maand?
„Wij drukken dat altijd uit in de
kostprijs per kilometer.
Die varieert uiteraard met de auto en
met het jaarkilometrage.
Als we uitgaan van het gemiddelde
Nederlandse aantal jaarkilometers van
17.000 komen we voor auto's van zes
tot tienduizend gulden catalogusprijs op
een totale kilometerkostprijs dus van
vaste plus variabele kosten van
twintig tot dertig cent.
Met andere woorden een auto van
zo'n 7500 gulden kost bij 17.000 kilome
ter per jaar circa 4250 gulden per jaar,
oftewel een dikke 350 gulden per
maand. Dat realiseert vrywel geen au
tomobilist zich, maar het is toch een
onontkoombare waarheid".
ADVERTENTIE
B3
"1,39
Dat wordt vanavond een heel
moeilijke keu/.e voor tv-kijkend Ne
derland. Zowel in de eerste helft
van de avond (het amusement) als
in de tweede (de ernst van het le
ven).
In „Ziezozomer" komt de TROS
na 20.20 uur op Nederland 1 onder
meer met Wilma. de intussen alweer
dertien-jarige vrouwelijke Ensche-
dese tegenvoeter van Limburgse
Heintje, van wie vrijwel iedere week
weer een tachtigtal rode rozen in
'„Draaijijofdraaiik?" stuk worden
gedraaid. Het lieve kind (dat intus
sen de topsong „Lavender blue, di/y.
dllly" uit 1949, de goeie ouwe tijd
van Donald Peers, heeft doen heie
ven in een „Suikerspin") zingt van
avond onder meer haar eerste En
gelse liedje( „Questions". Wilma zie
je niet zo vaak, dus kijken maar. Op
het andere net wordt echter een
bloemlezing uitgezonden uit de
shows die Rob Touber rond Adèle
Bloemendaal maakte (VPRO, kwart
voor negen) en dat is ook niet voor
de (mooie) poes. want Adèle zien we
weliswaar vaker dan Wilmaatje,
maar haar shows „Aah-dèle" hebben
meestal zoveel kwaliteit, dat je er
graag nog iets van terug wilt zien en
dat kan vanavond.
De VPRO herhaalt om 21.15
uur ook „Er gaat elke dag een
boot....", de indrukwekkende docu
mentaire die Hans Keller en Mat
van Hensbergen maakten over Ier
land anno 1970. Daar staat dan
weer tegenover dat de TROS om
vijf-voor-tien plotseling komt met
het tweede gedeelte van het gesprek
van haar directeur mr. Landré met
Sal Tas, de Parijse correspondent
van Het Parool. Het eerste gedeelte
(uitgezonden op donderdag 25 juni
j.l.) heeft heel wat pennen in beroe
ring gebracht. Onder meer van tv-
critici en anderen die het meestal niet
eens waren met wat Tas allemaal
over de Nederlandse toestanden
meende te kunnen zeggen (in het Al
gemeen Handelsblad van zaterdag
j.l. kunt u de tekst nog eens nale
zen), maar volgens de TROS ook van
kijkers die het allemaal fijn vonden
wat Tas te berde bracht.
Als het hier geen duidelijke be
wijzen van concurrentie betrof, zou
je als tv-kijker weer eens kunnen
gaan mopperen over het gebrek aan
programma-coördinatie tussen de
omroepverenigingen. Nu kun je al
leen maar zeggen: jammer, dat het
voor een belangrijk gedeelte een
kwestie wordt van kiezen of delen.
Voor het plaatje bij dit berichtje
was het voor ons een kwestie van
kiezen of Adèlen. Wij hebben Wil
ma maar genomen. Dat kind kan 't
nou eenmaal ook niet helpen dat
sommige grote mensen het elkaar zo
moeilijk maken.
Goed nieuws van het NCRV-televisiefront: „Please Sir" komt terug en „De
kleine zielen" worden herhaald!
De Britse t.v.-maatschappjj ..London Weekend Television" begint in sep
tember tien nieuwe afleveringen van „Please Sir" op te nemen, die wel
licht met ingang van januari 1971 hier op de beeldbuis komen.
Met de herhaling van „De kleine zielen" wordt in oktober gestart.
Frits Thors, de nieuwslezer van
het NOS-journaal, is de bekende Ne
derlander die vanavond voor de
NCRV-radio wordt ontvoerd.
In het programma tussen 19.30 en
21.00 uur zal duidelijk worden,
waarheen de ontvoerde is gebracht.
In deze serie werden reeds Ard
Schenk, Willem Duys, Anton Gee-
sink, Mies Bouwman, Alexander
Pola en Herbert Joeks ontvoerd.
Ontvoerder is Dik Bikker.
NEDERLAND I
18.25 NOS: Tour de France: samen
vatting van de 13e etappe.
18.45 Pipo de Clown.
18.55 (K) Journaal.
19.04 TROS: (K) Een zomer op woes
te stromen: film over kanovaar
ders in de laatste onberoerde re
servaten der Alpen.
19.41 (K) Programma rond de we
reldberoemde buikspreker Georges
Schlick
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 TROS: (K) Zie Zo Zomer: amu
sementsprogramma.
21.55 Gesprek mr. Landré met Sal
Tas.
22.30-22.35 (K) Journaal.
NEDERLAND II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.55 (K) Journaal.
19.04 Van Gewest tot gewest.
19.49 Tips van het Nationaal Bureau
voor Toerisme.
20.00 (K) Journaal.
20.20 VPRO: Berichten uit de Zomer.
20.45 (K) Aaaah-Dèle!... Geprolon
geerd!: succesliedjes met Adèle
Bloemendaal.
21.15 Er gaat elke dag een boot...
Meer een brief dan een film over
Ierland.
22.20-22.25 NOS: (K) Journaal.
DUITSLAND I
(Region, progr.: NDR: 18.00 (K)
Impressies uit de Elzas. 18.30 (K) Ac
tualiteiten. 18.45 (K) Zandmannetje.
18.55 Nordschau-Magazin. 19.26 (K)
Lautlose Jagd, tv-serie. 19.59 Pro
grammaoverzicht. WDR: 8.20-8.45,
10,20-10.45 en 12.10-12.35 Schooltele
visie. 18.00 (K) Air Taxi, tv-serie.
18.30 Voor de kleuters. 18.40 Nieuws
en actualiteiten. 19.25 (K) Treff-
punkt Madrid). 20.00 (K) Journaal en
weerbericht. 20.15 Unter Kuratel,
tv-spel. 21.45 Reportage over de me
dewerkers van de minister. 22.30 (K)
Journaal, commentaar en weerbe
richt. 22.50 Verslag van de Ronde
van Frankrijk.
DUITSLAND II
18.05 (K) Actualiteiten en muziek.
18.40 Miss Molly Mill, tv-serie. 19.10
Antoine und Kleopatra, tv-spel. 19.45
(K) Nieuws, actualiteiten, en weerbe
richt. 20.15 Amusementsprogramma.
Aansl.: nieuws. 21.35 Dialoog met
Arthur Miller. 22.20 (K) Nieuws en
weerbericht.
imm
Heer Ollie was door de ontmoeting met de Blijdschapper ge
heel uitgeput, en hij vatte het plan op om een autotochtje naar
het zonnige zuiden te maken.
Zoals oplettende lezertjes zich echter zullen herinneren was
de Oude Schicht lelijk in het water gevallen.
„Het kan wel even duren voordat we dat wrak weer hebben
opgeknapt", zei de monteur die het trouwe voertuig uit de
rivier had getakeld. „Zover ik kan zien is alleen de linker
achterbout nog in orde".
Na deze teleurstelling te hebben verwerkt, besloot heei
Bommel dan maar tot een voettocht door de Zwarte Bergen;
een plan dat vreselijke gevolgen zou hebben.
Hierdoor ben ik helaas gedwongen om het relaas van zijn
ware lotgevallen te onderbreken, totdat deze vakantiechaos
nauwkeurig is uitgezocht. Op 4 augustus zal heer Ollie echter
weer aanwezig zijn.
Maarten Toonder
mm
DUITSLAND I
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van
gisteravond. 10.30 Informaties en
meningen uit de kunst. 11.20 Vater
der Braut, speelfilm. 12.50 Persover
zicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 (K)
Nieuws. 16.40 Pokalfieber: Barton
United kampft sich ins Endspiel,
speelfilm. 17.40 Tekenfilm. 17.55 (K)
Nieuws.
DUITSLAND II
16.55 Brüder im All (wetenschap
pelijke serie). 17.25 (K) Weerbericht
voor toeristen. 17.30 (K) Nieuws en
weerbericht. 17.35 (K) Sportpanora-
ma.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend-
gym. 7.20 Lichte gram.muz. en re
portages. (8.00 Nieuws; 8.11 Radio
journaal; 8.30 De groenteman). NOS:
9.00 Internationaal Spectrum: mo
derne muziek (opn). (9.35-9.40 Water
standen). AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr).
(11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Horlepiep:
volksmuziek uit Ierland. 11.55
Beursberichten. NOS: 12.00 Blik op
de wereld: informatief programma
over problemen van Europese inte
gratie. 12.30 Overheidsvoorlichting:
Uitzending voor de landbouw. 12.40
Stereo: Lichte gram.muz. 12.50 Recht
en slecht, praatje. 13.00 Nieuws.
VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Ste
reo: Pianorecital: klass. muz. (gr).
EO: 14.00 Ruimte: Radio-magazine
met gewijde muziek, lezingen en ac
tueel nieuws over de zending in bin
nen- en buitenland. NOS: 15.00 Ste
reo: Aspecten van de kamermuziek:
klass. en mod. muziek. 15.45 Toeris-
mo: toeristische informatie uit bin
nen- en buitenland. VPRO: 16.00
VPRO-Vrijdag: gevarieerd program
ma. (16.00 Nieuws; 17.55 Mededelin
gen; 18.00 Nieuws; 19.30 Nieuws).
VARA: 21.00 Stereo: Muziekkring De
Amsterdamse Cantorij: klass. muz.
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen.
22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Se
renade in blue: licht platenprogram-
ma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven
de woord. 7.16 Badinerie: klass. muz.
(7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging: 8.00-3.10 Nieuws). 8.11
Voor de jeugd. 8.30 Nieuws. 8.32
Toeringclub: informaties en tips
voor vakantiegangers, (i.s.m. NCRV)
8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de vrouw). 9.45
Wie is in godsnaam Jezus Christus?,
lezing. 10.00 Stereo: Aubade: klass.
muz. 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zie
ken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Ste
reo: Van twaalf tot twee, gevar.
programma. (12.22 Wij van het land;
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Ac
tualiteiten; 13.00-13.05 Raden
maar...) 14.00 Gesprek in de woes
tijn, hoorspel. TROS: 14.55 Stereo:
Concert a la carte: verzoekplaten-
programma. 16.00 Nieuws. 16.03 Dis-
co-Drive-In: de showbusiness op de
korrel genomen. 17.30 Sportkompas.
NCRV: 18.00 Marinierskapel der Ko
ninklijke Marine. 18.30 Nieuws. 18.41
Hier- en nu: actualiteiten. 19.00 We
reldpanorama. 19.10 Veel gevraagde
gewijde muziek (gr). 19.40 Wijd als
de wereld: wekelijkse internationale
oriëntatie in kerk, zending en oecu
mene. 19.50 Jeugdkoor: klass. gewij
de liederen. 20.05 Stereo: The sound
of musical: musicalfragmenten.
21.25 James Joyce: een documentaire
over de Ierse schrijver James Joyce.
TROS: 22.00 Aktua: radio-magazine
met reportages, commentaren en
muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 De
Beyaerd-hier, cabaretprogramma.
23.10 Apollo XXI, ruimtevaart-mys
terie. 23.30 Stereo: Midnight special:
licht muziekprogramma. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM III
VARA :9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws). NOS:
11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur-
ders Show. VPRO: 12.00 Nieuws.
12.03 Top-30. NOS: 13.00 Nieuws.
13.03 Radio Tour de France: popmu
ziek en reportages Ronde van
Frankrijk. (14.00, 15.00 en 16.00
Nieuws). AVRO: 17.00 Nieuws. 17.02
Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende
bougie: gevar. platenprogramma
voor automobilisten.
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Winschoten (toez.)
H. Zijderveld te Zuidhorn; naar
Sluiskil en Sas van Gent: Philip
pine (toez.) J. L. van Eijk, vicaris
te Utrecht; naar Nunspeet: L. van
Nieuwpoort te Sliedrecht, die be
dankte voor Leerdam en Lunteren.
GEREF. KERKEN'
Beroepen te Wanswerd: kandidaat
G. P. Wijnbeek te Lemmer; te
Zwaagwesteinde: H. A. van Houte,
kand. te Kampen, die dit beroep
heeft aangenomen. Aangenomen
naar Heemse: J. Jeuring te Oude
Pekela.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Beroepen: te Brouwershaven: H.
Mostert te Harderwijk.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Ouderkerk aan de Am-
stel: P. den Butter te Bunschoten