1 u /W JÉ I tA ■U te f 60fW De deftige, vaak onnozele - soms zelfs seniele mannetjes, die bi) tijd en wijle weer heel spits kunnen zijn onder het kale schedeltje met het kuifje-achter op zijn de typetjes van de Heeren- veense cartoonist Cor Hoekstra. Zijn mannetjes gaan de hele wereld door. onder Hoekstra's pseudoniem Cork. Dat is prettig, want de Friese teke naar Hoekstra, die zijn carrière be gon als onderwijzer, maar de verlei ding tenslotte niet kon weerstaan en de polsstok nam naar het vrije be roep van free-lance-tekenaar, tekent om den brode. Elke cartoon er één. En toch, wie het niet, of nóg niet, uit zijn tekeningen mocht ontdekken iedere man tekent naar zijn aard mag gezegd worden, dat Cor Hoekstra voor nog iets anders tekent dan al leen voor het geld waarvan hij en zijn gezin moeten leven. HU heeft iets van de innerlijke bewogenheid van de eco loog de man, die vele dingen ziet in hun samenhang en die de mensen daar graag op attendeert en die mis schien de pretentie heeft al een paar mensen aan het denken te hebben ge- 0 Hoekstra is niet agressief hoe wel „ik geef wel graag eens een snier weg", zegt hij zelf. Cork is nu eenmaal geen harde slaander; hij relativeert graag, omdat hij weet dat zijn kleine wereld beschouwink je er maar ééntje van de vele is, waar mee hij niet ten strijde trekt, maar dat hij onder de aandacht wil bren gen. Misschien is juist dat wel zijn grote succes: de domme mannetjes in een eenvoudige, maar toch veelzeg gende situatie. Cork wordt overigens niet altijd begrepen. Men kan ook zeggen: men wil dat mannetje van hem niet altijd begrijpen, want hij houdt niet zelden de kijker de spiegel voor. Misschien was dat 't, waarom onlangs een te kening van Cor Hoekstra voor de te levisie niet werd uitgezonden, toen hem en andere cartoonisten werd ge vraagd: hoe zie je de man van 1970. Hoekstra tekende een hevige ex plosie onder een paddestoelvormige wolk: dé bom, en in een flat vlakbij zat een mannetje, onbewogen met een borreltje in zijn hand naar een voetbaluitzending voor de televisie te kijken.... De tekening werd wél gekocht, maar niet uitgezonden. „Misschien was het wel wat te cynisch hoewel dat toch helemaal m'n instelling niet is, maar ik zie nu eenmaal bijna niets anders om me heen. Ik geloof ook, dat de televisie steeds meer voebal- wedstrijden zal gaan uitzenden en de ANWB steeds meer routes zal uit zetten Misschien paste dit beeld niet in een uitzending, juist voor de televi sie.... Cork zet zijn mannetjes neer in ac tuele situaties voor compu ters, in de rook en smook van de luchtvervuiling en in de verkeerscon- gesties. In betrekkelijk simpele schetsjes legt hij daarmee tegelijk een serie harde waarheden op tafel een enkele maal ook een vraag aan degenen, die zijn cartoons be kijken. Zie zijn cartoons op deze pa gina van het graf van de man en zijn auto, van de zwerver over het pad zet over bijvoorbeeld een bepaald verschijnsel in deze wereld: de schijn bare onmacht van het individu. Cork tekent de problemen waarmee de mensen bezig zijn misschien be ter gezegd: de problemen die ons bezig houden. Hij doet dat niet kwetsend, vaak nauwelijks met een vleugje cy nisme of agressiviteit, maar relatieve rend, beschouwend .grappig, maar niet öm het grappig-zijn. Misschien juist om het constructief beschouwende in zijn humor vinden zijn tekeningen in de grote wereld van de publiciteit aftrek. Terecht blij is hij, als zijn cartoons een plaats waard zijn in de New York Times, de Chicago Sun Times en enkele andere bladen, sommige met een voorkeur voor de wereldbeschouwende sfeer en het mag een bijzonder compliment he ten, dat onlangs de hoofdredacteur van het gezaghebbende blad „Die Welt" bij een cartoon van Cork schreef: „We zouden eigenlijk wat méér mensen met deze bewogenheid voor de problemen moeten hebben **POH van autodaken, van de gemaskerde vogels. Voor de wat diepere denkers in deze tijd tekent hij de macht van het economische noodzakelijke, van het economisch haalbare, van het technische moeten, vaak in combina tie met de onmacht van de eenling, die wijken moet voor het algemeen belang. „Dat kan allemaal wel zo zijn", zegt Hoekstra, „maar er zit niettemin een stukje tragiek in „het grote algemene belang". TT et gebeurt wel, dat Hoekstra een telefoontje krijgt van een lezer. Soms weet hij nog niet eens, dat zijn cartoon geplaatst is, maar er is al een reactie in de geest van: „Meneer wat ben ik blij met die tekening ..Kijk", zegt Hoekstra, ,4at is ge lukkig een heel groot stuk van mijn werk en van mijn kant ben ik blij iets te kunnen brengen zonder veel la waai, zonder agressiviteit of een schokkende overmaat aan cynisme. Ik moet er wel bij zeggen, dat die vol doening ook wel eens gevaarlijk kan zijn. Het relativerende moet je pro beren steeds maar door óók op je zelf toe te passen en dat betekent bij je zelf gedurig eens aan de noodrem trekken". Tlet milieu Ions milieu, maar vooral dat van hen die nd ons komen ligt deze Friese cartoonist zwaar op het hart. De vorige week vroeg zijn buurman hem: „Lig jij daar nou wérkelijk wakker van dat zal nog wel meevallen, niet „Dat hij dat zeidat zal nog wel meevallen, niet?" kijk, daar zou je opnieuw van wakker kunnen liggen", zegt Cor Hoekstra, „want het gaat niet zozeer om onze situatie, maar vooral om een zinnig leven voor de volgende generatie. Vandaar dat het milieu de be scherming er van en het beheer er over, deze cartoonist veel bezig houdt. Dat schijnt hem niet alleen financieel succes te brengen, maar ook de voldoening door velen toch wel begrepen te worden. En laat me je hier nooit meer zien met die stinkpijp! SOM

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 15