Restauratie van vijf monumentale Utrechtse kerken vergt 16 Vredesweek over VN. Wees niet te Morgenlandzending doet veel in nabije oosten Gigantisch miljoenenproject „De bijbel is zó vol van inhoud, daar raak je niet in uitgelezen Communisme Introductie Getuige zijn Ontstaan uit vluchtelingenhulp Monumenten Jacobiker Nog functie Interkerkelijk Beiroet Monumentenzorg vraagt in In gesprek met HENDRIK ALGRA Meneer Algra, wat vindt u van de huidige theologische ontwikkeling? Het grootste bezwaar vind ik (ik zeg het als leek) dat de „moderne" theologen zoveel naar voren brengen, dat al heel oud is! Eén van deze theo logen spreekt met bravour het verlos sende woord: „Het is niet waar, omdat het in de bijbel staat, maar het staat in de bijbel omdat het waar is".... Welnu, deze uitspraak is van Lessing, uit de 18e eeuw! Moeten wij er dan, vóór wij de bij bel gaan onderzoeken, reeds van uit gaan dat htf gelijk heeft? Is dat geen omgekeerde methode?.... De- bijbel vraagt geloof. Herman Bavink schreef hier zeer behartigens waardige dingen over. Ik onderschrijf dit graag. Ik begin met te belijden dat wat de bijbel schrijft, waar is. Maar dan komt de vraag HOE is de bijbel waar! Niet in de zin van: ik interpre teer zoals het in de huidige situatie het beste uitkomt. We moeten Schrift met Schrift vergelijken. Wel mogen en moeten we rekening houden met de taal, het milieu en de tijd waarin werd geschreven. We moeten door gaan met de bijbel te onderzoeken, anders kunnen de theologische facul- j teiten wel opdoeken. Het gaat er maar om hoe men zich opstelt tijdens het onderzoeken der Schriften! Imponeren u de kerkdiensten en vindt u dat deze gehandhaafd moeten blijven?.... De kerkdienst imponeert mij zeer. Een met name de preek. De preek is het meest wezenlijke, ik zou bijna zeggen (ik zeg het niet) het be langrijkste van de kerkdienst. Ik vind het niet erg als de predikant 's mor gens naar de nieuwsdienst geluisterd heeft, mits hij de Bijbel maar heeft doorploegd!... Wat vindt u de kerninhoud van de bijbel?... De Methodisten zeggen wel eens: dat kan ik op een dubbeltje schrijven. Dat kan ik niet. De bijbel is zo vol van inhoud, daar raak je niet in uit gelezen. Steeds vind je weer iets waar van je zegt: Dat hoort er ook bij en dat ook. Je komt doorlopend voor ver rassingen te staan. Hoe waardeert u de toenemende tendens, ook in de gereformeerde ge zindte, meer nadruk te leggen op het werk van de Heilige Geest?— Beslissend is het „filioque". Woord en Geest mogen niet worden gescheiden. „Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen"... Hoe ziet u de strijd tegen het com munisme? Moet de christen zich kapi talistisch opstellen om anti-commu nistisch te zijn, of is het beter chris- telyk anti-communisme te ontkoppe len van het óók sterk in discrediet ge raakte kapitalisme?... Het communisme is een doctrine, het kapitalisme niet, of slechts ten dele. Een christen kan zich nooit kapi talistisch opstellen. Hij ijvert voor re formatie van het gehele leven Met welke positieve beginselen moet de christen zich opstellen tegen over het communisme?... Bovenal de geestelijke vrijheid! Hoe denkt u over het functioneren van de heilsgeschiedenis in de ker ken? Is er nog wel heilshistorisch be sef, vooral in de eschatologische zin dat men weet waar men naar toe werkt?... Daar zou men, om enigszins dui delijk en volledig te zijn, een boek over moeten schrijven. De leer der laatste dingen is in de christelijke be lijdenis en dogmatiek vaak te veel een aanhangsel. Hoe oordeelt u over de plannen de grondslag van de VU te wijzigen?... Elke formulering van de grond slag is een compromis. De VU moet evenwel óók, ja, allereerst in de bepa ling van haar grondslag laten uitko men, dat zij een dochter is van de Re formatie! Hoe vindt u, als hoofdredacteur, de wetgeving voor een dagblad?... Er is geen wetgeving voor een dagblad. De grondwet waarborgt vrij heid van drukpers, het dagblad daar bij inbegrepen. Dat is alles, en meer moeten we niet hebben. Bent u voor fusie van bladen?... Concentratie van bladen doet niets af aan de vrijheid van drukpers. Zij kan leiden tot verschraling en eenzijdigheid bij de voorlichting en opinievorming. Heeft de pers een taak en hoe ligt die taak? Gaan veel journalisten niet te ver? Moet er krantenfatsoen zijn?... De pers heeft een dubbele taak: nieuwsvoorziening èn hulp bij de opi nievorming. De nieuwsgaring mag niet brutaal zijn of op sensatie belust. Een krant is een „persoon", die zich als heer moet gedragen. Heeft een provinciaal blad voorde len boven een nationaal dagblad?... Ja, mits dat provinciale dagblad helemaal een eigen karakter heeft en geen streekeditie is van een landelijk dagblad. Het provinciale dagblad moet geheel doordrongen zijn van de kleur en de smaak van het eigen gewest. Moet er een christelijke pers zijn en hoe ziet u die dan?... Neutraliteit is een fictie. De krant kiest elke dag, bij de selectie van het nieuws, bij het formuleren van een ooordeel. Een christelijke pers is volstrekt normaal. Een zgn. neutrale pers is een poging tot vlucht in de abnormaliteit. Hendrik Pierson zei eens in een „Unierede" voor de school met de bijbel: „Geen moeder dient spijzen op zonder zout, om dan een likje zout als dessert te geven.Het zout moet in het eten ziten". Dat sloeg bij hem op de school met de bijbel. Het geldt net zo van de christelijke pers. Acht u een vervanging van „De Spiegel" noodzakelijk en mogelijk?... Zeer wenselijk en waarschijnlijk mogelijk, mits duidelijk positief van inhoud. Krijgen radiogidsen niet teveel het 's aanzien van een tijdschrift (magazine) en schept dat geen oneerlijke concur rentie? Tijdschriften mogen namelijk niet onbeperkt radionieuws vermel den... Het zijn programmabladen, om de programma's bekend te maken en toe te lichten. Er een magazine van te Oud-senator H. Algra is geen man die op twee gedachten hinkt. Snel formuleert hij een antwoord op de hem gestelde vragen. Het is bij hem paraat aanwe zig. Zijn geïnteresseerdheid is zeer veelzijdig. De heer Algra spreekt zacht, maar met grote beslistheid. Hij is een statische figuur, maar toch beweeglijk en all round. Algra werd in 1896 te Hardega- rijp (Fr.) geboren en groeide op in Swicham. Na zijn opleiding tot onderwijzer haalde hij nog de Middelbare Akte Geschiedenis en Nederlands. Functies: Leraar chr. kweek school en enkele gereformeerde gymnasia; in 1935 werd hij hoofd redacteur van het ,,Friesch Dag blad" (wat hij nu nog is). Van 1946 tot 1969 was hij lid van de Eerste Kamer voor de ARP. Sinds 1947 bestuurslid van de Wereldomroep en van de NS. R. V. maken is in strijd met de voorschrif ten en afspraken. Heeft u nog een wens hierom trent?... Het meest betreur ik, dat we niet meer een christelijk maandblad heb ben zoals vroeger „Stemmen des tijds". Ik bewaar de jaargangen daar van als een rijke schat, een biblio theek op zichzelf. W. J. Aalders, Anne Anema, Herman Bavinck, J. C. de Moor, J. R. Slotemaker de Bruine enz. Een tijdschrift van allure, fundamen teel en breed, in elk opzicht allure. Kom daar nou eens om...." Ik zou enkele vragen willen stellen over het getuige zijn van een christen. Waarvan moet men in eerste instantie getuigen?... Dat is een heel interessante vraag. Het Griekse Martyr (foren sisch) is getuigen voor de rechter van datgene wat ik gezien en gehoord heb. Zo getuigden ook de apostelen van wat zij gezien en gehoord hadden. En in de moderne tijd?... Een christen nu getuigt van wat hij gehoord heeft. Gehoord uit de bij bel. Het gaat dus om een idee?... Meer dan dat. Er zit een per soonlijk element in. Een persoonlijke ontmoeting vanuit de bijbel met de Auteur van het Woord. We getuigen dus niet van een idee, maar van een persoon. Namelijk God. Die persoon en persoonlijke relatie is in de bijbel verweven. Hoe bedoelt u?... Een dienstplichtig militair in In- dië ontving van zijn verloofde een bijbel. Hij beloofde er elke dag in te zullen lezen. Toen hij daar op zichzelf teruggeworpen werd deed hij de ont dekking: Hé, dit boek lijkt wel spe ciaal voor mij geschreven te zijn. Na deze „persoonlijke ontmoeting" gaat zo iemand ervan getuigen. Kan ieder dat?... Ja. Het wordt gegeven! Er staat: Ik zal Mijn Geest uitstorten op alle vlees. Alle soorten mensen dus. Min- der-begaafden, zwak-begaafden, ja de meest eenvoudige kan het, want de Heilige Geest geeft er de kracht en het vermogen toe. Maar dan ieder op eigen wijze, uiteraard. Heeft u een voorbeeld?... In mijn boek „Wonder der 19e eeuw" verhaal ik van een dorp in Friesland. Daar was een oude man die belijdenis (is getuigenis) van zijn ge loof wilde afleggen. De dominee stel de hem verschillende vragen uit het catechisatieboekje.... De man antwoordde steeds met: Dat kan ik u niet zeggen. Waarom wil je dan belijdenis doen? vroeg de predi kant tenslotte. Teon zei de oude baas: „De heare is mij to folie mansk wur- den". (De Heere is mij te sterk gewor den). Jacob heeft dat aan de Jabbok ondervonden. Getuigt men met het woord of met de daad?... Het één kan niet zonder het an der. Als het woord niet gedekt wordt door de daad, heeft het weinig of geen getuigende kracht. De daad zon der het woord heeft ook geen getui gende kracht, omdat zij geen „adres" heeft. Niet gericht is. Is een van beide primair?... Ze zijn van gelijke waarde. Heeft het zin te getuigen in protest marsen, provocaties? Zo ja, is dat on begrensd?.... Het kan zin hebben voor een be paald doel openlijk te contesterèn (is getuigen) om iets te bereiken, mits het de openbare orde niet verstoort. Er zijn zeker grenzen. Er worden ook heel wat provocaties gehouden die m.i. het ,,Wees niet te zeer rechtvaardig en gedraag u niet al te wijs; waar om zoudt gij uzelf tot verbijstering brengenWees niet te zeer godde loos en wees geen dwaas; waarom zoudt wij sterven voor uw tijd?" Pred. 7:16,17 Deze tamelijk bekende woorden „wees niet te zeer rechtvaardig, wees niet te zeer goddeloos" worden nog al eens gebruikt als aanprijzing van een zekere gematigdheid; je moet niet in uitersten vervallen, maar de gulden middenweg bewandelen. - Natuurlijk schenkt deze opvatting geen bevredi ging en ze is bovendien onjuist. Hoe zou men ooit te rechtvaardig kunnen zijn, en hoe zou men ooit gematigd goddeloos mogen wezen? Nee, lettend op het verband (m.n.vs 15), komen wij tot de conclusie: er is veel raadselachtigs in Gods wegen; er is zoveel tegenspoed bij de vromen en zoveel voorspoed bij de wereld; zoveel goede dingen worden afgebroken en zoveel kwade blijven voortbestaan; zoveel vlijt blijft ongezegend en zo veel oneerlijkheid heeft succes: „Er is een rechtvaardige, die ondanks zijn gerechtigheid te gronde gaat en er is een goddeloze, die pndanks zijn boos heid een lang leven heeft". - Dat is 't kromme in Gods wegen. En als je nu daarmee geconfron teerd wordt, loop je 'gtevaar al te rechtvaardig en al te wijs te willen zijn; dan zou je kunnen gaan menen, dat als jij 't mocht doen, jij 't beter en wijzer zou doen dan God. Maar, zegt de Prediker, pas op: .Waarom zoudt gij uzelf tot verbijs tering brengen?" Immers, je maakt je leven kapot, als je op die manier in hoogmoed en eigengerechtigheid tegen God zoudt opstaan en tegen Hem in gaan. Je gaat de Here wantrouwen; 't bidden wil niet meer; Zijn Woord gaat zich sluiten voor ons hart en ons hart voor Zijn Woord; Zijn dienst be koort ons niet meer. Maar ook: „Wees niet te zeer godde loos en wees geen dwaas". - Een an der gevaar t.o.v. de raadselen van het Godsbestuur is, dat gij zoudt den ken: Wat bóót 't God te dienen? - Dan wordt het bevreemdende in Gods doen en handelwijze gebruikt als een argu ment om God de rug toe te keren en eigen god-loos leven te dekken: Is dót nu een God van liefde, van wijsheid, van barmhartigheid en van recht? Pas op, zegt de Prediker: „Waarom zoudt gij sterven vóór uw tijd?" In derdaad zijn er kromme wegen, gebo gen lijnen van God, maar trek daaruit nu niet de conclusie, dat gij op krom me wegen zoudt mogen gaan. Wan neer gij God en Zijn weg niet begrijpt en Zijn daden niet doorziet, hebt ge nog geen recht om Hem de gehoor zaamheid op te zeggen, want dan zoudt ge uw oordeel en eeuwig ver derf verhaasten. Wilt God toch Gód laten: almachtig, wijs en goed. - Als wij Hem in Zijn weg en werk niet begrijpen, wil dat toch nog niet zeggen, dat Hij verkeerd of onrechtvaardig doet. Dat zou toch wel al te eigenwijs en hoogmoedig van ons zijn om dat te denken. - Be grijpt u Golgotha, of zelfs Bethle hem? Immes nee! Maar wel zijn kribbe en kruis historische, tastbare en onvergankelijke bewijzen van Zijn liefde jegens verloren en dwaze men sen! En knielend voor de kribbe en bij 't kruis, d.w.z. voor Gods liefde, ge openbaard in Jezus Christus, krijgen wij vrede in en ondanks de raadsel achtige wegen Gods. „Heer, ik wil Uw liefde loven, al begrijpt mijn ziel U niet. Zalig hij, die durft geloven, ook wanneer het oog niet ziet. Schijnen mij Uw wegen duister, zie, ik vraag U niet: waarom? - Eenmaal zie ik al Uw luister als ik in Uw Hemel kom!" Veenendaal Ds. D. Biesma Jr. doel niet dienen. Vond u Martin Luther King een ge tuige?... Inderdaad. Hij kwam op voor een rechtvaardige zaak en hij gaf daar zijn leven voor. En Vorster (voor rassenschei ding)?... Nee, die kan ik geen getuige noe men. Daar ligt de zaak anders. Voor eigenbelang kan men geen getuige ge noemd worden. Apartheid is trouwens ook onbijbels. Men wil, de uit de contest-gedachte, een homofiel-huwelyk inzegenen, als getuigenis (in de rk kerk). Vindt u deze man inderdaad een getuige?... Met de beste wil van de wereld kan ik iets dergelijks niet een getui genis noemen. Een homofiel „huwe lijk" is geen huwelijk. Zijn de kabouters getuigen?... Niet in de zin, waarin ik zo straks een getuige heb gedefinieerd. Maar Würmbrandt kan toch zeker wel een getuige genoemd worden, vindt u niet?... Zonder voorbehoud; ja! Kunt u Mc. Intre van de ICCC ook een plaatsje geven in de ry van getui gen?... Ik heb hem nooit gezien of ge hoord, maar ik houd hem voor een broeder, die mee wil getuigen tegen de loochening van geopenbaarde waarheden. Zou u willen getuigen voor terug keer tot behoudende opvattingen?... Nee, maar wel Paulus nazeggen: Beproefd alle dingen en behoudt het goede. Wie vindt u de allergrootste getui ge?*.. Mensen kunnen slechts stame lende getuigen zijn, die nazeggen wat zij gehoord hebben. De Heilige Geest is De Getuige. Hij getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. Heeft u hierover een slotopmer king?.. „Alles wat gezegd moet worden, is al gezegd". Dat schreef een Fransman in de vorige eenw. Hij '.De- doelde dat (vrijwel) altijd, als het schynt, dat er nieuwe dingen worden gezegd, het. in werkelijkheid een her haling is. Soms een herhaling, die broodnodg is, zeg ik erbij. RIK VALKENBURG. IIet Nabije Oosten staat in het mid delpunt van de belangstelling. De spanningen daar zijn wereldnieuws. Maar minder opvallend is het werk dat van West-Europa uit wordt ge daan voor de verbreiding van het evangelie in dit gebied.' Bijna een halve eeuw werkt daar namelijk de Action Crétienne en Orient. Deze in 1922 opgerichte orga nisatie heeft een Nederlandse afde ling, namelijk de Morgenlandzending, gevestigd in Utrecht. Dit werk is gegroeid uit de hulp die vlak na de Eerste Wereldoorlog werd verleend aan de Armeense christenen. Er was omstreeks 1920 een geweldige ons land jaarlijks tientallen mil joenen guldens, waarvan de restau raties van de (voornamelijk) herv ormde en rooms-katholieke kerkge bouwen een zeer belangrijk deel op eisen. Vooral in de afgelopen twintig jaar is er veel gerestaureerd en op nieuw opgebouwd; tal van kerkvoog dijen en kerkbesturen zuchten onder de enorme lasten die deze restaura ties met zich meebrengen, maar al gemeen is de overtuiging dat er te récht gerestaureerd wordt, ook als het om bijzonder grote kerkgebou wen in binnensteden gaat, waarvan betwijfeld wordt of zij in de toe komst even intensief gebruikt zullen worden als in het verleden veelal het geval is geweest. De —qua omvang meest specta culaire kerkrestauraties vinden thans plaats in Amsterdam en Utrecht. In de hoofdstad is men al jaren bezig met de restauratie van de Nieuwe Kerk op de Dam en de Oude Kerk op het Oudekerksplein; de afstand tus sen deze twee monumentale kerkge bouwen is uiterst gering: ruim vijf minuten lopen. Bijna uitdagend is dat velen eraan twijfelen of oude en nieuwe kerk na het gereed komen van het vele miljoenen vergende werk voor „gewone" zondagse kerkdiensten gebruikt zullen worden. De Oude Kerk is deels voor de zondag morgendiensten ook tijdens de restau ratieperiode nog wel gebruikt, maar in de Nieuwe Kerk zijn al vele jaren geen diensten meer gehouden. Boven dien staan de grote, eveneens monu mentale, Westerkerk en de Nieuwe- zijdskapel op het Rokin op geringe afstand. Daarom is men in Amster dam driftig aan het zoeken naar het meest verantwoorde gebruik van deze grote kerkgebouwen. Terecht zijn of worden ook de andere kerkgenoot schappen bij het beraad hierover be trokken. Tn Utrecht is een zeer groots opge- zet restauratieplan in uitvoering. In de Utrechtse binnenstad staan tal van monumentale kerkgebouwen: Domkerk, Janskerk, Jacobikerk, Pie terskerk, Geertekerk, Buurkerk en Nicolaïkerk. Geertekerk (nu eigendom van de Remonstrantse gemeente) en Pieterskerk (in gebruik bij de Waalse gemeente) zijn magnifiek gerestau reerd. Na jaren van diepgaand overleg is nu ook begonnen aan de overige kerken. Gelukkig is het zo dat de kerkelijke (hervormde) gemeente slechts een zeer gering deel van de totale kosten moet dragen: rijk, provincie Utrecht en ge meente Utrecht nemen samen 99 pro cent van de totale kosten voor hun re kening. liet Interkerkelijk Vredesberaad A is op het ogenblik erg druk bezig met de voorbereiding van de Vredesweeg-19700 die van 20 tot 27 september gehouden wordt. On langs is nadere informatie gezon den aan priesters, predikanten, kerkeraden, vormingsleiders, jeugdwerkleiders en anderen in de aan het Interkerkelijk Vredesbe raad deelnemende kerken en groe pen: de hervormde kerk, de rooms- katholieke kerk, de gereformeerde kerken, de remonstrantse broeder schap, de doopsgezinde sociëteit, de evangelisch-lutherse kerk, de oud-katholieke kerk en het genoot schap van vrienden (quakers). Motto van de Vredesweek-1970 is: „Verenig de Naties". Het IKV zou graag zien dat tij dens de Vredesweek een aantal vragen aan de orde komt in Neder landse organisaties en instellingen die een beslissende invloed oefe nen op de politiek, de kerken, poli tieke partijen, bedrijfsleven, vak beweging, onderwijs, strijdkrach ten, ambtelijk apparaat etc. Dez vragen zijn: Tot welke mensenrechte! heeft Nederland zich bekend er draagt het er zorg voor dat die ooi metterdaad worden gehandhaafd? Hoe denken wij in Nederlanc, over de internationale politiek? Hoe kunnen wapenbeheersing en ontwapening door Nederland worden gestimuleerd? Hoe gebruikt Nederland zijn ;tem in de V.N.? In hoeverre zijn wij bereid op .e komen voor een wereldbelasting voor de ontwikkelingslanden? Hoe staat het in Nederland met de rechten van de buitenland se werknemers, de politieke vluch teling, de dienstweigeraar? Hoe staat het in Nederland met ieders recht op vorming en huisvesting? Informaties over IKV en Vre desweek worden graag verstrekt door het IKV, Celebesstraat 600, Den Haag. De Rijksdienst voor de Monumen tenzorg kan ermee akkoord gaan dat tot 1 januari 1971 900.000 en in 1971 1,2 miljoen in de Utrechtse restau raties verwerkt wordt. In de tweede helft van 1969, toen het vaststond dat het restauratieplan voor Dom-, Jans-, Jacobi-, Buur- en Nicolaïkerk dit jaar van start zou kunnen gaan zijn allerlei voorberei dende maatregelen getroffen en voorzieningen aangebracht die een. verder verval van deze kerken moeten voorkomen. In het dienstgebouw van de hervormde gemeente op Domplein 3 werd een bouwbureau ingericht dat als hoofdkwartier voor het restaura tiewerk dienst is gaan doen. Het was natuurlijk te enenmale onmogelijk om tegelijk aan alle vijf de kerkgebouwen te gaan werken; de financiën zouden dat niet toelaten en het kerkewerk van de hervormde ge meente zou erdoor in de knoei komen. De Domkerk fungeert als centraal kerkgebouw voor de hele gemeente, de Buurkerk is het centrale gebouw voor de jeugddiensten en het overige jeugdwerk, in de Janskerk heeft d< studentengemeente domicilie gekozer en de Jacobi- en Nicolaïkerk fungf ren als wijkkerken. De uitvoering van het totale restai ratieplan zal zestien jaar kosten en d' instanties van Monumentenzorg en hervormde gemeente hebben daarv het volgende schema opgezet: Jacobikerk 1970-'77 Nicolaïkerk 1970-'74 Domkerk 1976-'86 f) Janskerk 1974-'77 Buurkerk 1977-'85 Men ziet dat er telkens twee kei tegelijk in restauratie zijn, waa: het werk zó geregeld is dat de nad ge invloeden van het klimaat zow mogelijk worden uitgeschakeld. Ilegin dit jaar werd de Nicolaïke (de Utrechter noemt dit kerkg< bouw de „Klaas") geheel geslote maar de Jacobikerk wordt nog vo< het houden van kerkdiensten open g< houden; het werk aan de Jacobi word in twee gedeelten uitgevoerd waar door het mogelijk zal zijn in dit kerk gebouw diensten te blijven houden. In de nu begonnen eerste fase van het restauratiewerk aan de Jacobi is om dit blijvende gebruik mogelijk te maken tussen viering en schip een groot schot geplaatst; in de eerste fase blijft het oostelijke deel in ge bruik, later wordt gewisseld. Over het kerkschip is een tijdelijke overkap ping geplaatst in combinatie met de steigerwerken. Zo kunnen de nadelige invloeden van het weer zoveel moge lijk bestreden worden. Nadat deze noodkap gereedgekomen was is begonnen met het herstel van de kappen, een bijzonder omvangrijk erk omdat zij in een slechte toestand erkeren. Vele hoofdbalken zijn ter aatse van hun oplegging in de mu- >n verrot. Het is vaak onbegrijpelijk e. alles nog aan elkaar blijft han- ?n! De, zoals .gezegd, geheel gesloten Klaas", een prachtige hallenkerk die ioor verbouwing van een Romaanse basiliek ontstaan is, had een groot scheepse restauratie eveneens brood nodig. T^oen het restauratieplan vorig jaar in de Utrechtse gemeenteraad behandeld werd, ze wethouder T. Harteveld dat het gemeentebestuur zich ervan vergewist had dat de be treffende kerkgebouwen ook na het gereedkomen van dit tientallen mil joenen verslindende werk een functie zullen hebben. Dat dit in deze tijd met Voorlopige voorzieningen worden aangebracht in de mo numentale Domkerk die vol gens het schema van 1976 tof 1986 definitief gerestaureerc wordt. zijn ontkerstening en ontvolking van de binnensteden een allesbehalve ge makkelijke uitdaging voor de Utrecht se hervormde gemeente is lijkt ons duidelijk. Dat de hervormde gemeente alles wat mogelijk is zal doen om de kerkgebouwen ook in de toekomst te laten functioneren blijkt uit de in dringende studies van „citypastor" dr. J. van der Werf aan wiens pioniers werk wij onlangs ruime aandacht schonken. Ongetwijfeld zal dit gigantische Utrechtse restauratieproject in het hele 'and met grote aandacht gevolgd worden! E. J. MATHIES. nood in het Nabije Oosten, vertelt de heer W. Bouwmeester, de tweede se cretaris van de Morgenlandzending. Hulp aan de vluchtelingen was hoog nodig. De Franse predikant, dr. P. Berron, die in een plaatsje dichtbij Straatsburg woonde stichtte toen de Action Chrétienne en Orient. Deze Franse dominee die in april j.l. in de ouderdom van 83 jaar is overleden, bezocht een conferentie en toen bleek hem dat mensen ut allerlei landen be trokken waren bij de hulp aan de Ar meniërs, maar dat daaraan weinig Ne derlanders meewerkten. Kort daarop kwam hij op een conferentie in Ame- rongen. Hij was daar niet uitgenodigd, maar hij ging er toch heen en verving er een spreker die verhinderd was. Tijdens deze vergadering heeft hij al lerlei contacten gelegd en daarbij ver telde hij ook dat hij gekomen was om een Nederlandse afdeling van zijn or ganisatie te stichten. Hij wilde ook in Nederland interesse wekken voor het Nabije Oosten. De conferentiegangers hielden een collecte en boden hem een bedrag aan. Aan de activiteiten van mej. Cato de Witte is het te danken dat er in 1926 een Nederlandse afde ling kon worden opgericht. De Morgenlandzending is interker kelijk. Dat blijkt uit de leden van het hoofdbestuur die tot verschillende kerken behoren. Het blijkt ook uit de lijst van contribuanten die de stich ting steunen. Deze 8 10.000 vrienden van de Morgenlandzending komen uit diverse kerken. De elf zendingsarbei ders behoren ook tot verschillende kerkgemeenschappen. Behalve in Frankrijk en Neder land was er ook in Zwitserland een afdeling. Deze bestaat echter sinds enige tijd niet meer als zelfstandige organisatie. Ze is opgenomen in het in Lausanne gevestigde grote kerke lijke zendingsbureau, dat één derde van alle onkosten draagt. De Morgenlandzending onderhoudt de band met haar contribuanten door middel van het blad Morgen land, dat om de twee maanden wordt uitgegeven. Daarin wordt al lerlei verteld over het werk in het Nabije Oosten. De aktiviteiten van de Morgenland zending zijn gericht op Libanon en Iran. Men steunt er de Armenisch- protestantse kerk en de Arabische protestantse kerk en ook nog kleinere groepen, die incidenteel of voortdu rend een beroep op deze zending doen. In Libanon werken twee Nederlandse dames, mej. C. W. Groenenboom en mej. W. Groeneveld. Zij wonen in kleine bergdorpjes, waar de Arabische protestantse gemeenten al jarenlang geen leiding meer hadden gehad. In de vijftien jaar dat zij daar bezig zijn, is de arbeid langzamerhand op gang gekomen. Zij gaan er niet voor dn de kerkdiensten, maar leiden de jeugd en de vrouwenverenigingen en de kinderclubs. Verder verkopen zij er kinderbijbels. Over een jaar zal er Arabische vertaling van de bekei^te kinderbijbel van Anne de Vries ver schijnen. Daarvoor gebruikt men Franse bewerking. Deze uitgave is mogelijk gemaakt door een gift uit de actie „Brood voor het hart". Heel belangrijk is de hulp die de dorgenlandzending biedt aan de pro testantse Theologische Hogeschool in Beiroet, de Near East School of Theo logy, (de NEST). Aan deze hogeschool zijn twee Nederlandse docenten ver bonden, namelijk ds. E. M. Top. her vormd predikant en dr. A. Wind. ge reformeerd predikant. De school leidt predikanten en kerkelijke werkers op voor protestantse en anglicaanse ker ken in het Nabije Oosten en in Noord-Afrika. Maar eigenlijk, vertelt de heer Bouwmeester, is het gebied waarvoor zij van belang is, nog vee1 groter. Bijna vijftien jaar geleden begon dc Action Chrétienne en Orient met dc hulp aan mensen die in grote nood waren. Die nood moge een ander ka- rakt.f"- hebban. hij is or nog steeds. Er daarom zet de Morgenlandzending haar werk voort. N. S

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 16