notities r Weekend-autootjes zijn nog lang géén terreinploeteraars Lach en roffel van de specht klinkt als n xylofoon in het bos r H~ g n i T O r 3 11 S 3 B !A P £1 E Ik 2 Stof wind en stank tegen meerprijs SCHAKEN door H Kramen DAMMEN BRIDGE KRUISWOORDRAADSEL Oplossing Cryptogram lYfet de auto terug naar de natuur? Het klinkt goed. Het is misschien wel fijn hoe dan ook: men kan ze steeds méér zien: op het me chanische ros naar onze bos sen, de heide en het water met weekeindspullen, camera, ver rekijker, hengel, jachtgeweer en ook met gitaars en radio's. Op de eigen kleine safari dus weg uit het snelverkeer, de landpaden en open terrein op. Geen safariwagen? Een dure Land-Rover of Kaiser Jeep hebben beginnelingen niet nodig. De auto-industrie levert voor de helft van de prijzen, die deze echte terrein wagens kosten, voertuigen die erop lijken, het ene nog meer dan de andere. Men zit er open en bloot in, met vrij uit zicht op de hemel en het mag ook regenen, want losse kap pen zijn er bij. De min of meer jeepachtige gevallen worden door de con structeurs aanbevolen voor al lerlei vormen van vrijetijdsbe steding en tegelijk voor econo misch gebruik rond bijvoor beeld de boerderij. Renault heeft in dit genre de Plein Air, een toepasselijke naam („frisse lucht"). Het is een open uitvoering van de Renault 4 met hetzelfde me chaniek. Citroen introduceerde de Méhari, die ons herinnert aan het bekende woestijndier. Dit model is van kunststof, met de motor van de Dyana 6 en pikanter dan de Plein Air, die eigenlijk een deurloze cabrio letversie van de R4 is. In Italië heeft een Turijnse koetswerkfirma de Jungla 600 Savio uitgebracht op basis van de Fiat 600 D. Het ding lijkt meer op een jeep dan de twee luchtige Franse wagens. In stoerheid wordt de Jun gla overtroffen door het se- mi-terreinwagentje van Volkswagen. Het is gewoon de VW 181. Wolfsburg heeft er kennelijk geen suggestieve naam voor kunnen bedenken. Uiterlijk maakt de VW 181 een militaire indruk, 't Ding wordt dan ook tegelijk voor het leger gemaakt. Achterin ligt de 1,5 liter 53 pk (SAE) motor, die een topsnelheid van ongeveer 110 km/uur heeft. Al deze modellen voor „ex clusief toerisme" zijn na- maak-safariwagens, waarmee we in het wild niet veel meer kunnen doen dan met de nor male standaafduitvoeringen. Op zèndige heuvels en drassi ge grond komen ze prompt vast te zitten. Met tweewielaan- drijving kan men zich nu een maal niet veel permiteren. Het motorvermogen is ook te ge ring. De VW komt in dit op zicht het best voor de dag met zijn 1,5 liter motor, maar de Plein Air, Méhari en Jungla presteren met hun 845, 602 en 767 cc motoren slechts een goede 30 pk. Ze zijn niet ge spierd. Dit geldt ook voor de vering, die in het Renault- en Citroëngeval zó elastisch is, dat we in 't veld hobbelpaard je moeten spelen. Omdat deze wagens echter zonder veel passagiers betrekkelijk licht zijn, komen ze een eind in de onbegaanba re richting. Men moet wel snelheid houden, want de voorwielaandrijving is bij heuveltjes-op in het nadeel. De VW 181 en de Jungla-Fiat, die alles achterin hebben, kunnen zich beter afzetten en krachtiger doorduwen. Met de schokbrekers en de onderste koetswerkdelen hou den de meeste bezitters te weinig rekening. Natuurlijke voetangels en klemmen, in de vorm van boomstronken, los liggende takken, taaie struiken en kuilen (waarin uitgerekend een wiel past) loeren overal. Zelf in onze gecultiveerde wildernis. Een dolle terreinrit met een weekeindwagentje le vert „spelenderwijs" plaat- schade op, verbogen bumpers en gesneuvelde koplampen. IJeel waarschijnlijk hoeft zo'n semi-terreinwagen helemaal niet van de openbare wegen en ongeplaveide paden af. Voor vele bezitters is het misschien al voldoende als hun safari-wagen eruit ziet alsof hij door het struikgewas kan kruipen. Er gaat een ze kere bekoring van uit. De mensen kijken en zeggen: wat een lollig ding. Maar men moet er wel wat voor over hebben. Behalve de voorruit, die als windscherm dienst doet bij de Jungla kan hij naar voren worden geklapt be schermt niets de inzittenden. Ze zijn bij hun „show" op de openbare weg overgeleverd aan de natuurelementen: stof wolken, gasdampen en andere stank. Bij koud of regenachtig weer kan de tent dicht, maar het rumoer en het windgeruis blijven onveranderd aanhou den. Het sportieve gevoel, dat het bezit van dergelijke auto's veronderstelt, wordt behoor lijk op de proef gesteld. De beurs ook, want de prijzen van de speciale uitvoeringen liggen gemiddeld ongeveer 30 - 40 procent hoger dan die van de modellen, waarvan ze zijp afgeleid. Tn Amerika is de safariwa- gen veel reëler. Het stan daardvoorbeeld is de beroem de Kaiser Jeep, die niet alleen voor militaire doeleinden maar ook voor exclusief toe risme wordt gebouwd. Voor de fabriek in Toledo is de jeep altijd nog een rendabele zaak. Van de sterke, vierkante wa gen met vierwielaandrijving zijn allerlei pacifistische ver sies afgeleid met agressieve motoren, liefst zescilinders, die op de snelweg tegelijk op rijden met de grote wagens. Het rijden met dergelijk zwaar gemotoriseerde, vaak comfor tabel ingerichte jeepmodellen is in Amerika een rage gewor den. De Jeepster Commando, Jeep Tuxedo Park Mark IV of hoe ze ook mogen heten, zijn uitgerust met luxe snufjes: sportstuur, stoffering in al lerlei kleuren, tapijt, bagage- en skirek, zelfs bucket seats en automatische transmissie. Standaard is de viercilinder 2.2 liter 75 pk motor, maar spannend wordt het pas met de 3.7 liter V-6, die 160 pk heeft en goed is voor een top van 160 km/uur. Van stilstand tot 80 km/uur trekt de ruim 1600 kg zware wagen op in minder dan 10 sec., even snel als een krachtige middenklassewagen. Met vierwielaandrijving is de verburgerlijkte, min of meer luxueuze jeep in open terrein onvoorstelbaar effec tief en beweeglijk. Zelfs hel lingen van 75 graden brengen hem niet in verlegenheid. Met dit veelzijdige transportmid del, dat ongewoon robuust is en waarvan de motorkracht, het chassis, de vering en de banden zijn berekend op zwaar ploeg- en ploeterwerk, kan men zonder noemens waardige risico's „terug naar de natuur". TTet bekende Britse werk- paard de Land-Rover is intussen ook in een luxe uit voering verschenen, met meer gemak maar met dezelfde ter reineigenschappen als de stoe re standaarduitvoeringen. Het nieuwe model is de Range Ro ver, een soort combinatiewa gen met vijf zitplaatsen, schijfremmen rondom en na tuurlijk vierwielaandrijving. De krachtbron is de 3,5 liter WSSÊÊÊSmWÊm zmmmmmmmmmmmmmm Wt&M ]Va de regen van nacht en -1" ochtend ziet het bos er weer fris en twinkelend uit, terwijl de vogels hun voor dracht herhaaldelijk bisseren. Nooit is het bos zonder klank. De zachte wind schudde de droppels van stengel en blad, het bodemstrooisel werd door- krenkt en waar de bosturf vast werd platgereden door de houtwagens, glijdt de voet uit op het gladde karrespoor. Het ruikt langs pad en weg naar de geur van verse aarde en juchtleer, naar het parfum der ontloken berken en het fij ne bouquet van het hars, dat om de gevelde stammen in de vochtige lucht blijft hangen. Zulk een atmosfeer behaagt het gevogelte en alles, wat een snavel van voren en een staart van achteren heeft, is ijverig in de weer. Overal weerklinkt de gedragen strofe van de merels maar luider en aanhoudender nog laat zich de zanglijster vernemen; ze zitten als kleine versierinkjes op te toppen der fijnsparren, die uit de welige bodem opstreven en wanneer we met 't ontledende scherpe kijkglas ruigte en on derwas uiteenrafelen, onthult het ook de aanwezigheid van Rover V-8 motor, die de wagen aan een top van ongeveer 150 km/uur helpt, op de normale weg dan. De Range Rover, die begin volgend jaar op onze markt komt, zal het bestuurder en passagiers, die met een grote caravan op reis gaan, gemak kelijker maken. In de bestaan de Land-Rovers gaat het vrij Spartaans toe. De Range biedt meer rijgerief en hij stuurt en schakelt lichter. Aan de trek haak mag desnoods drie of vier ton hangen. Voor het echte safaribedrijf is de Land-Rover even ge schikt als de Kaiser-Jeeps, maar er moet wel voor wor den gespaard. Ze zijn door el kaar twee maal zo duur als de Europese namaak-jeeps, die slechts een safari-indruk ma ken. Het benzineverbruik is driemaal zo hoog, maar ze werken dan ook voor vier. De Jungla 600 De VW 181 wat tjiftafjes, mezen en fi- tissen, die allang hoorbaar maar niet te zien waren. ITet schenkt een bijzonder genoegen van een hoog gelegen stand- of zitplaats het landschap met de kijker te ontsluieren en te ontraadselen; menig intiem tafereeltje wordt geopenbaard en sinds de Japanse optiek de markt met waarlijk voortreffelijke fabrikaten overstroomd heeft, kan haast iedereen zulk een voldoening smaken. Een be weeglijk grijsbruin vlakje bij de blanke plakkaten der ak kerhoorntjes ontpopt zich als een fouragerende haas. Het dier zit weliswaar half verbor gen tussen het gewas, zodat ik het eerst als een konijn meende te moeten aanspreken, doch de doordringende lenzen verraden zwarte punten aan de lepels en dus is er geen misvatting mogelijk. A ls op een minuscule kande- labervan de jonge abiës concolor die als garnering langs het plantsoen staan, zit als een levend ornamentje een kwelende roodborst en aan hun voet verschijnen in aan gename ruimtewerking met een de porseleinen bloemtros- jes, rose-met-wit, aan de vos sebessen, wier glimmende, leerachtige lover het donker ste groen van gans het bos draagt, zelfs in alle seizoenen, want het valt niet af. Het steekt prachtig af tegen de veel lichter tint van de bos- bessenheestertjes, die dit jaar ongewoon weelderig, zijn uit gestoeid en vol bloeisel zitten. Kort geleden, toen het nog niet verhuld werd door het blad, kleurden de myjoenen bloempjes rose door de twij gen en werd er onder het kreu pelhout, de hoge dennen, de berken en over de boswegen een wonderschoon tapijt ge legd, dat naargelang de zon laag of hoog staat, een betrokken hemel het beslag verdoft of een zachte regen neerruist, andere kleuren tonen en tin ten krijgt. Praktisch ingestelde naturen hebben meer oog voor de te verwachten rijke oogst, die bij het uitblijven van nachtvorsten inderdaad veel belooft. Uit het koeren der houtdui ven, het zingen van klein en groot, het sonore buikspreken van de holenduifjes en het gekrijs der Vlaamse gaaien, maakt zich een nieuw geluid los. Een luide roffel ratelt er fel bovenuit en een mefisolach schatert even later uit de eiken langs de douglas- sparren. Zwartwit flist een vo gel voorbij de flesgroene den- newand en haakt zich aan de koperrode schorsplakkaten. IJ ij roerde de trommel, door een dood, ijzerhard tak- eind van een eik met snelle snavelslagen van 8 a 10 per seconde in vibrerende zwaaiing te brehgen en soms kan hij zich daarmee minu tenlang vermaken, vooral in de periode, waarin hij bezig is zijn toekomstig broedgebied af te bakenen. Zulks voltrekt zich omstreeks de tweede helft van april, maar ook daarna grijpt hij nu en dan naar deze natuurlijké xylo foon, om iedere concurrent, die misschien vrijgezel moest blijven, duidelijk in te pren ten, dat in het afgepaalde mi lieu niemand anders kan wor den geduld. Doorgaans roept de specht vriendelijk en tevre den zijn „pix pix pix" onder het voedselzoeken door het hout, doch ontmoet hij een ri vaal, die in zijn buurtje niets heeft te maken, dan ontpopt hij zich als een echte furie en krast een onwelluidend, toornig „gra-gra-gra-" dat kwaadaar dig en haast demonisch klinkt. Die spechten lijken gauw op hun teentjes getrapt en krijsen er meteen op los, indien er zich wat voordoet dat hen niet aanstaat. Vele zijn de teke nen hunner aawezigheid; in menige boom beginnen zij een gat te boren om er wegens een of andere duistere reden hal velings mee op te houden en elders in de laan opnieuw aan te vangen. Ze lijken hierin bijzonder kieskeurig of verke ren vaak in delemma wat de meest geschikte stam en plaats belooft te wezen. Veelal wordt tenslotte een gloednieuwe wo ning tetimmerd, doch even goed treft men paren aan, die er een van 't vorig jaar be trekken óf terugkeren naar een half-afgewerkt huis. [Tetzelfde geldt ook voor de indrukwekkende zwarte specht en door de veel grotere spanen en splinters onder de stam valt diens werk meer in 'toog. Doorgaans bedient hij zich van nieuwbouw, maar toch houd ik de behuizingen van 't vorig seizoen in de ga ten, want meermalen besluit het paar uiteindelijk tot deze. Niet zelden geschiedt dit ge dwongen wanneer brutale kau wen of holenduiven het ap partement in beslag nemen. Zelfs spreeuwen, die meer en meer de bossen infiltreren, verden kik van zulke astrante indringerigheid en eigenlijk geloof ik. dat de bonte een groter bek kan opzetten dan de zwarte, indien iemand vues zou hebben op zijn home. Ten slotte betrekt de groene specht gaarne een reeds voorhanden flat, zij het dat dit doorgaans een beetje bijgewerkt wordt; het erdoor vrijkomende haksel valt door de bruine kleur slechts weinig op en daardoor vind ik het verblijf van deze bostimmerman in zijn groene uniform minder vaak dan dat van de twee soortgenoten. Stammen, waarvan het hout door verwering enigszins zacht geworden is, genieten bij hem de voorkeur. Wie geruisloos langs lanen en alleen in een houtrijk gebied zijns weegs gaat, hoort in 't binnenste van een boom. die bewerkt wordt, duidelijk het beitelen en de vogel wordt zodanig door zijn arbeid geabsorbeerd, dat hij lange tijd bezig is, voor hij eens uit het gat komt gluren. Al deze dingen maken, dat men oplettend blijft en ze worden nog verfraaid door duizend aangename bijkom stigheden, waarbij voor mij zelfs vaak de rol, die de specht in het volksgeloof speelde, in gedachten komt. A. B. Wigman. De 19-jan ge André Lombard is voor de tweede keer kampioen ge worden van Zwitserland. In de kampioenswedstrijd scoorde hij 7 punten uit 9 partijen. Lombard is in ons land geen onbekende, want in 1968 deed hij mee aan het Nie- meyer-jeugdtoernooi in Groningen, zonder evenwel tot grote prestaties te komen. Zoals vrijwel alle jonge spelers weet Lombard veel af van de theo rie der openingen. Zijn grote kracht is echter de tactiek. In de hieronder besproken partij zien we hem een stukoffer op lange termijn brengen Of het correct of incorrect is, valt i moeilijk te bewijzen. Misschien had wijlen Davidson wel gelijk met zijn bewering dat offeren gemakkelijk is. of het goed is blijkt later wel. Wit: BHEND. Zwart: LOMBARD (Riehen 1970). Siciliaanse verdedi ging. 1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, d7-d6 3. d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pkö-16 5. Pbl-c3, e7-*e6 6. g2-g3. (De belang stelling voor dit ontwikkelingssys teem is de laatste tijd weer opge leefd). 6. Pb8-c6 7. Lfl-g2, Lc8-d7 8. Pd4-e2. (Moderner is 8. 0-0, a6 9. Tel!) 8a7-a6 9.0-0, b7-b5 10. a2-a3, Ta8-b8 11. b2-b3. h7-h5 12. h2-h3, <h5-h4 ia g3-g4. (Zwart tracht een torenlijn te openen; wit probeert dia torenlijn gesloten te houden.) 13. Pf6xg4!? (Het in de inlei ding bedoelde stukoffer. Correct of niet-correct, practiiche kansen geeft het offer in ieder geval wel). 14. h3xg4, h4-h3 15. Lg2-hl, h3-h2f 16. Kgl-g2, Dd8-h4 17. Ddl-d3. (Een moeilijke beslissing. Sterk in aanmerking komt in ieder Seval 17. f3. Le7 18. Pg3. Dh3f 19. [f2, Lh4 20. Pce2.) 17Dh4xg4f 18. Dd3-g3, Dg4-h5 19. f2-f4, <M-d5 20. e4xd5. (Op 20. e5 is 20Pe7 in verbinding met Pf5 zeer sterk). 2 0e6xd5 21. f4-f5. (In de eerste plaats tegen de dreiging 21Lh3f gericht). 2 1Lf8-e7 22. Pe2-d4, Tb8-b6 23. Tfl-el. (Actieve verdediging: op 23Pxd4 volgt nu 24. Txe7t, Kxe7 25. Pxd5t) 2 30-0! 24. Lcl-e3 (Voortzet ting van de mobilisatie der strijd krachten. Voorbarig is 24. Dxh2, Dxh2f 25. Kxh2, Ld6f 28. Kg2, Pxd4, of 24. PxcG, Lxc6 25. Txe7, d4f enz.) 2 4Le7-c5 25. Pc3-e2, Tf8-e8 26 Pe2-f4, Dh5-h7 27. Pd4xc6, Tb6xc6 28 Le3xc5, Te8xel 29 Talxel, Tc6xc5 30. Pf4xd5. (Na 30. Te2, Dxf5 31. Dxh2 of 31 Kxh2, Txc2 heeft zwart inmiddels drie pionnen voor het geofferde stuk en nog altijd aanval.) LOMBARD w l w-. w sb 89 i i BHEND 30Tc5xc2t 31. Kg2-fl, Dh7xf5f 32. Pd5-f4 De opgave: gevraagd de snelste weg naar de winst. Oplossing Wit (Ljubojevic): Kei, Dg8, Tel en d5, Pc4, pionnen a4 en h2. Zwart (Planinc)Kf5, Db3, Tf2, Le3, pion nen a6, b7, c7, e5. f6 en h5. Er volgdet 38. Td5xe5t', f6xe5 39. Pc4-d6f. c7xd6 40. Dg8xb3 en zwart gaf het op. door J. M. Bom Voor de tweede maal mislukte Sy- brands' greep naar de macht Onge twijfeld zou hij in een tweekamp met Koperman de beste kans heb ben gehad, tenslotte de uitdager van Andreiko te worden, maar in Mona co moest volgens de wedstrijdbepa lingen het "Sonnenborn-Berger" be slissen. Dat deed het, in het nadeel van Neerlands idool. Daarmee rijst gelijk de vraag, of Sybrands voldoende eerzucht, door zettingsvermogen en energie kan opbrengen, om de moeilijkste stap tot het veroveren van de wereldtitel met succes te doen: Begenadigd damspeler is hij zeker, echter, alleen de vonk der inspiratie is nu eenmaal niet genoeg! De 99% transpiratie, die daarbij moet komen, kan hij blijkbaar (nog) niet opbrengen! In onderstaande partij geeft hij een zeldzaam staal tje van zijn fantasie: Wit: J. Casemier; zwart: T. Sy brands; Monaco, 11 juni 1970 1. 32-28 16-21; 2. 33-29 20-25; 3. 39-33 21-26; 4. 44-39 17-21; 5. 50-44 12-17. Deze zet is zeker sterker dan het theoretische (11-16). Hisard kwam in het "open kampioenschap van Nederland" te Hengelo door de ze zet in ernstige moeilijkheden. 6. 37-32. Ook Hisard speelde dit in zijn bovenvermelde partij, echter refereren wij 38-32. 6.26 x 37; 42 X 31 21-26; 8.41-37 7-12; 9. 29-24 19x30; 10. 35 x 24 1-7; 11. 47-4211-16; 12. 34-30. Rier wijkt Casemier van de door Hisard gevolgde methode, die op dit moment 40-35 voortzette. Wit zoekt direct expansie. 12. 25 x 34; 13. 40 x 29 18-22! Zwarts strategie is gericht op het onspeel- baar maken van wits linkervleugel. 14. 44-40 13-18; 15 49-44 7-11. Belet nu definitief 31-27; 16. 28-23. De witte opmars, die zwart vanaf de opening heeft uitgelokt. lg.8-13; 17. 32-28 16-21; 18. 40-35 14-20. Omsingeling tot in uiterste consequentie! 19. 37-32 26 x 37; 20. 42 x 31. De erva ring heeft geleerd, dat zwart moet voorkomen dat het hoekveld 26 wordt bezet Er volgt nu een fantas tisch gespeeld gedeelte van zwart: 20.22-27!! 21. 31x22 18x27; 22. 39-34 13-18! 23. 44-39 11-16; 24. 34-30 18-22; 25. 30-25 10-14! 26. 39-34 21-26!! 27. 32 x 21 16 x 27. Hier mee wordt de gehele voorpostpositie van zijn kracht ontdaan. 28.34-30 4-10. (ZIE DIAGRAM) Onbegrijpelijk, dat Sybrands, die partijen als deze kan spelen, ook zo veel "grootmeesterremises" op zijn naam neeft staan! Wits positie moet' hier strategisch als verloren worden, beschouwd, daar zijn opgedrongen rechtervleugel volkomen aan ban-r den is gelegd en zijn linkervleugel binnen enkele zetten het voorwerp, zal worden van een overmachtige aanval. Om dit te voorkomen speelt wit: 29. 46—41? AAN ONZE LEZERS DE OPGAVE: HOE BESLOOT SYBRANDS BIJ ZONDER FRAAI DEZE PRACH TIGE PARTIJ? OPLOSSING De stand was: WIT: 24,25, 26. 30, 31, 32,35,36,37,38,42,44.47 (13 st) ZWART: 6, 8. 9, 10, 11, 12. 15, 16, 17, 19,21,22,27 (13 st.) Gantwarg kan niet spelen 8-13) we gens 32-28 (22x33) 31x22 (17x28) 26x 8 (13x 2) 24 X 4! Daar ook (19-23) verboden is zou moeten: (9-13). Daarop zou Koeperman echter ge speeld hebben 44-40!! Op (10-14) volgt dan 24-20 (15 x 24) 32-28 (22x33) 38X7 (11x2) 31x11 enz. en op (12-18) volgt 38-33 (27 x 20) 25X 3! Een fraai geforceerde winst Het probleem van vorige week be trof een tegenspelkwestie. N-Z wa ren kwetsbaar en het biedverloop ging: noord 3 Ru pas oost zuid 2 Sch pas pas 3 SA pas west pas pas De noordkaart en de oostkaart za gen er als volgt uit: Sch H10 Ha 4 2 Ru H V 10 8 5 KI A752 Sch A 8 7 6 5 2 Ha B 7 6 3 Ru B 4 KI 8 U zat op de oostplaats. Het 2 Sch bod, waarmee u geopend hebt, is na tuurlijk een zwakke twee. Uw part ner komt uit met schoppen 9 en de vraag was nu: hoe gaat u dit con tract tegenspelen? Welnu, het kan geen kwaad direct schoppen aas te nemen, maar daar mee is het probleem nog niet opge lost Wat gaat u naspelen? Dan zul len we eerst eens gaan kijken wat zuid vermoedelijk in handen heeft. Om te beginnen is het al heel waar schijnlijk, dat hij schoppen V B x of V B x x hééft Verder zal de rui- tenkleur wel voor 5 slagen gaan zorgen, want het aas mag in eerste instantie ook wel in de zuidhand worden verwacht. Klaver aas verte genwoordigt uiteraard ook een slag. De leider heeft dus al wel zeker de beschikking over 5 ruitenslagen, 2 schoppenslagen en een klaverslag. Voorlopig nog 1 slag te weinig voor zijn 3 SA contract, maar die ene ontbrekende slag kan nog van vele kanten komen. Het lijkt erop dat dit contract zonder moeite gemaakt gaat worden, maar schijn bedriegt weer eens. We hebben het tot nog toe alleen ge had over de slagen die de leider kan maken, maar welke slagen kan uw partij maken? Dat weet u niet pre cies, want u weet niet wat uw part ner in handen heeft. Eén ding is ze ker, als u dit contract down wilt spelen, moet u er gauw bij zijn en de downkans zal vermoedelijk in de hartenkleur moeten worden ge zocht. U moet dus harten gaan naspelen. Gewoon de vierde van boven? Nee, dat nooit! De leider zal toch wel ten minste iets als harten H x x hebben en als u nu harten 3 naspeelt, geeft u hem de gelegenheid een keer klein te leggen, waarna west aan slag komt, zodat voorlopig het gevaar in de hartens bezworen is, omdat oost de hartenkleur niet kan naspelen. U moet harten boer naspelen in de hoop dat uw partner harten A V 10x of eventueel A H lOx heeft. Als door G. J. R Förch dat'het geval is, pakt uw partij hartenslagen op en dat gevoegd bi schoppen aas betekent ééntje down. Toen dit spel in de World Olympia de Pairs van 1966 voorkwam, bleek inderdaad het naspelen van harten boer de enige manier te zijn om het 3 SA contract te doen stranden, want de kaarten lagen als volgt: Sch H 10 Ha 4 2 Ru H V 10 85 KI A752 Sch A876 Ha B7 6 3 Ru B4 KI 8 Sch 94 Ha A V 108 Ru 732 KI H1096 Als nieuwe opgave weer eens e i keer een biedprobleem. Ook dit s kwam voor in de Wereldkampio - schappen van 1966. U krijgt als zi in handen: Sch A B 8 Ha A V 8 4 2 Ru - KI A V 10 8 2 Niemand is kwetsbaar en uw pan ner, die u dit fraais heeft gegeven opent met 3 Ru. Dit 3 Ru bod is heel normaal een preëmptief bod. Oost past en de vraag is: wat biedt u nu? HORIZONTAAL: I. Woedend omdat er iemand zit (7) 3. Ongezond dik (7) 6. Iemand die goed begrijpt is niet vlakbij (11) 10. Zij drukken geen vast geloof uit (7) II. Het hemellichaam ginds heeft een ernstige overtreding begaan (7) 12. Variatie uitgesloten (4) 14. Dikwijls dikdoenerij (6) 17. Deze Europeanen leggen botje bij botje (6) 19. De trots van menige agragiër (4) 23. Dit is louter jaloezie (7) 25. Deze vrucht blijft in de keel steken (7) 26. Geveltoerist (11) 27. Mannetjes en vrouwtjes (7) 28. Schelp of lel (7) VERTICAAL: 1.Dit tenue is niet aan mode on derhevig (7) 2. Gedegen is anders (7) 4. Zij is niet van deze aarde (5) 5. Dranktent (7) 6. Hij krijgt geen loon naar wer ken (11) 7. Vuurproef (4) 8. Een krachtig begin voor de ver koop (5) 9. Hij is dikwijls onder het ge meentehuis te vinden (11) 13. Kluchtige steen (3) 15. Pak me eens! (3) 16. Behendig is meer dan leuk (7) 18. Loten zonder nieten (5) 20. De pelsjager zit geregeld aan de fiets (7) 21. Bezigheid met een rond ding (7) 22. Om het dier te vinden is moe der naast de bergplaats gaan staan (4) 24. Roepen in België (3) Horizontaal: 1. waard, 6. vraag, 11. modder, 12 oor log, 14. vale. 15. Dordt, 16. kras, ia ark, 19. Sem, 20. dop, 21. tap, 22. r.k., 24. neger, 27. re, 28. ieder, 31. ren, 32 veine, 34. ananas, 36. seiner, 37. kalebas, 38. klagen, 41. streek, 45, rekel, 46. men, 48. Eerde, 49. ai, 50. genot, 52. eb, 53. ade, 55. iep, 56, til, 57, vlo, 58. mare, 60. spion, 61. Mien, 62 min ste, 64. indien, 66. steel, 67. rede. Verticaal: 1. wolk, 2 ade, 2 ad, 4. reden, 5. dromer, 6. vodden, 7. rotor, 8. ar, 9. alk, 10. grot, 11. Marken, 13. gaarne, 14. varia, 17. speer, 23. be, 25. geleden, 26. wei, 29. Dajak, X. 'rakel, 32. veste, 33. inter, 35. S»n, 36. sas, 38. kraam, 39. leidam. 40. gek, 42. rem, 43. edelen, 44. kebon, 46. Meppel, 47. notoir, 50. geste, 51. tinne, 54. Eris, 57. vier, 59. ent, 61. Mie, 63. S.E., 64. d.d. De Renault Plein Air fflm&SKÊm De Citroen Méhari

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 17