notities
r
Weekend-autootjes zijn nog
lang géén terreinploeteraars
Lach en roffel van de
specht klinkt als n
xylofoon in het bos
r
H~
g
n
i
T
O
r
3
11
S
3
B
!A
P
£1
E
Ik
2
Stof wind en
stank tegen
meerprijs
SCHAKEN door H Kramen
DAMMEN
BRIDGE
KRUISWOORDRAADSEL
Oplossing Cryptogram
lYfet de auto terug naar de
natuur? Het klinkt goed.
Het is misschien wel fijn
hoe dan ook: men kan ze
steeds méér zien: op het me
chanische ros naar onze bos
sen, de heide en het water met
weekeindspullen, camera, ver
rekijker, hengel, jachtgeweer
en ook met gitaars en radio's.
Op de eigen kleine safari dus
weg uit het snelverkeer, de
landpaden en open terrein op.
Geen safariwagen? Een
dure Land-Rover of Kaiser
Jeep hebben beginnelingen
niet nodig. De auto-industrie
levert voor de helft van de
prijzen, die deze echte terrein
wagens kosten, voertuigen die
erop lijken, het ene nog meer
dan de andere. Men zit er
open en bloot in, met vrij uit
zicht op de hemel en het mag
ook regenen, want losse kap
pen zijn er bij.
De min of meer jeepachtige
gevallen worden door de con
structeurs aanbevolen voor al
lerlei vormen van vrijetijdsbe
steding en tegelijk voor econo
misch gebruik rond bijvoor
beeld de boerderij.
Renault heeft in dit genre
de Plein Air, een toepasselijke
naam („frisse lucht"). Het is
een open uitvoering van de
Renault 4 met hetzelfde me
chaniek.
Citroen introduceerde de
Méhari, die ons herinnert aan
het bekende woestijndier. Dit
model is van kunststof, met
de motor van de Dyana 6 en
pikanter dan de Plein Air, die
eigenlijk een deurloze cabrio
letversie van de R4 is.
In Italië heeft een Turijnse
koetswerkfirma de Jungla 600
Savio uitgebracht op basis van
de Fiat 600 D. Het ding lijkt
meer op een jeep dan de twee
luchtige Franse wagens.
In stoerheid wordt de Jun
gla overtroffen door het se-
mi-terreinwagentje van
Volkswagen. Het is gewoon de
VW 181. Wolfsburg heeft er
kennelijk geen suggestieve
naam voor kunnen bedenken.
Uiterlijk maakt de VW 181 een
militaire indruk, 't Ding wordt
dan ook tegelijk voor het leger
gemaakt. Achterin ligt de 1,5
liter 53 pk (SAE) motor, die
een topsnelheid van ongeveer
110 km/uur heeft.
Al deze modellen voor „ex
clusief toerisme" zijn na-
maak-safariwagens, waarmee
we in het wild niet veel meer
kunnen doen dan met de nor
male standaafduitvoeringen.
Op zèndige heuvels en drassi
ge grond komen ze prompt vast
te zitten. Met tweewielaan-
drijving kan men zich nu een
maal niet veel permiteren. Het
motorvermogen is ook te ge
ring. De VW komt in dit op
zicht het best voor de dag met
zijn 1,5 liter motor, maar de
Plein Air, Méhari en Jungla
presteren met hun 845, 602 en
767 cc motoren slechts een
goede 30 pk. Ze zijn niet ge
spierd. Dit geldt ook voor de
vering, die in het Renault- en
Citroëngeval zó elastisch is,
dat we in 't veld hobbelpaard
je moeten spelen.
Omdat deze wagens echter
zonder veel passagiers
betrekkelijk licht zijn, komen
ze een eind in de onbegaanba
re richting. Men moet wel
snelheid houden, want de
voorwielaandrijving is bij
heuveltjes-op in het nadeel.
De VW 181 en de Jungla-Fiat,
die alles achterin hebben,
kunnen zich beter afzetten en
krachtiger doorduwen.
Met de schokbrekers en de
onderste koetswerkdelen hou
den de meeste bezitters te
weinig rekening. Natuurlijke
voetangels en klemmen, in de
vorm van boomstronken, los
liggende takken, taaie struiken
en kuilen (waarin uitgerekend
een wiel past) loeren overal.
Zelf in onze gecultiveerde
wildernis. Een dolle terreinrit
met een weekeindwagentje le
vert „spelenderwijs" plaat-
schade op, verbogen bumpers
en gesneuvelde koplampen.
IJeel waarschijnlijk hoeft
zo'n semi-terreinwagen
helemaal niet van de openbare
wegen en ongeplaveide paden
af. Voor vele bezitters is het
misschien al voldoende als
hun safari-wagen eruit ziet
alsof hij door het struikgewas
kan kruipen. Er gaat een ze
kere bekoring van uit. De
mensen kijken en zeggen: wat
een lollig ding. Maar men
moet er wel wat voor over
hebben. Behalve de voorruit,
die als windscherm dienst doet
bij de Jungla kan hij naar
voren worden geklapt be
schermt niets de inzittenden.
Ze zijn bij hun „show" op de
openbare weg overgeleverd
aan de natuurelementen: stof
wolken, gasdampen en andere
stank. Bij koud of regenachtig
weer kan de tent dicht, maar
het rumoer en het windgeruis
blijven onveranderd aanhou
den. Het sportieve gevoel, dat
het bezit van dergelijke auto's
veronderstelt, wordt behoor
lijk op de proef gesteld. De
beurs ook, want de prijzen
van de speciale uitvoeringen
liggen gemiddeld ongeveer 30
- 40 procent hoger dan die van
de modellen, waarvan ze zijp
afgeleid.
Tn Amerika is de safariwa-
gen veel reëler. Het stan
daardvoorbeeld is de beroem
de Kaiser Jeep, die niet alleen
voor militaire doeleinden
maar ook voor exclusief toe
risme wordt gebouwd. Voor de
fabriek in Toledo is de jeep
altijd nog een rendabele zaak.
Van de sterke, vierkante wa
gen met vierwielaandrijving
zijn allerlei pacifistische ver
sies afgeleid met agressieve
motoren, liefst zescilinders,
die op de snelweg tegelijk op
rijden met de grote wagens.
Het rijden met dergelijk zwaar
gemotoriseerde, vaak comfor
tabel ingerichte jeepmodellen
is in Amerika een rage gewor
den.
De Jeepster Commando,
Jeep Tuxedo Park Mark IV of
hoe ze ook mogen heten, zijn
uitgerust met luxe snufjes:
sportstuur, stoffering in al
lerlei kleuren, tapijt, bagage-
en skirek, zelfs bucket seats
en automatische transmissie.
Standaard is de viercilinder
2.2 liter 75 pk motor, maar
spannend wordt het pas met de
3.7 liter V-6, die 160 pk heeft
en goed is voor een top van 160
km/uur. Van stilstand tot 80
km/uur trekt de ruim 1600 kg
zware wagen op in minder
dan 10 sec., even snel als een
krachtige middenklassewagen.
Met vierwielaandrijving is
de verburgerlijkte, min of
meer luxueuze jeep in open
terrein onvoorstelbaar effec
tief en beweeglijk. Zelfs hel
lingen van 75 graden brengen
hem niet in verlegenheid. Met
dit veelzijdige transportmid
del, dat ongewoon robuust is
en waarvan de motorkracht,
het chassis, de vering en de
banden zijn berekend op
zwaar ploeg- en ploeterwerk,
kan men zonder noemens
waardige risico's „terug naar
de natuur".
TTet bekende Britse werk-
paard de Land-Rover is
intussen ook in een luxe uit
voering verschenen, met meer
gemak maar met dezelfde ter
reineigenschappen als de stoe
re standaarduitvoeringen. Het
nieuwe model is de Range Ro
ver, een soort combinatiewa
gen met vijf zitplaatsen,
schijfremmen rondom en na
tuurlijk vierwielaandrijving.
De krachtbron is de 3,5 liter
WSSÊÊÊSmWÊm
zmmmmmmmmmmmmmm
Wt&M
]Va de regen van nacht en
-1" ochtend ziet het bos er
weer fris en twinkelend uit,
terwijl de vogels hun voor
dracht herhaaldelijk bisseren.
Nooit is het bos zonder klank.
De zachte wind schudde de
droppels van stengel en blad,
het bodemstrooisel werd door-
krenkt en waar de bosturf
vast werd platgereden door de
houtwagens, glijdt de voet uit
op het gladde karrespoor. Het
ruikt langs pad en weg naar
de geur van verse aarde en
juchtleer, naar het parfum
der ontloken berken en het fij
ne bouquet van het hars, dat
om de gevelde stammen in de
vochtige lucht blijft hangen.
Zulk een atmosfeer behaagt
het gevogelte en alles, wat
een snavel van voren en een
staart van achteren heeft, is
ijverig in de weer. Overal
weerklinkt de gedragen strofe
van de merels maar luider en
aanhoudender nog laat zich de
zanglijster vernemen; ze zitten
als kleine versierinkjes op te
toppen der fijnsparren, die uit
de welige bodem opstreven en
wanneer we met 't ontledende
scherpe kijkglas ruigte en on
derwas uiteenrafelen, onthult
het ook de aanwezigheid van
Rover V-8 motor, die de wagen
aan een top van ongeveer 150
km/uur helpt, op de normale
weg dan.
De Range Rover, die begin
volgend jaar op onze markt
komt, zal het bestuurder en
passagiers, die met een grote
caravan op reis gaan, gemak
kelijker maken. In de bestaan
de Land-Rovers gaat het vrij
Spartaans toe. De Range biedt
meer rijgerief en hij stuurt en
schakelt lichter. Aan de trek
haak mag desnoods drie of
vier ton hangen.
Voor het echte safaribedrijf
is de Land-Rover even ge
schikt als de Kaiser-Jeeps,
maar er moet wel voor wor
den gespaard. Ze zijn door el
kaar twee maal zo duur als de
Europese namaak-jeeps, die
slechts een safari-indruk ma
ken. Het benzineverbruik is
driemaal zo hoog, maar ze
werken dan ook voor vier.
De Jungla 600
De VW 181
wat tjiftafjes, mezen en fi-
tissen, die allang hoorbaar
maar niet te zien waren.
ITet schenkt een bijzonder
genoegen van een hoog
gelegen stand- of zitplaats het
landschap met de kijker te
ontsluieren en te ontraadselen;
menig intiem tafereeltje
wordt geopenbaard en sinds
de Japanse optiek de markt
met waarlijk voortreffelijke
fabrikaten overstroomd heeft,
kan haast iedereen zulk een
voldoening smaken. Een be
weeglijk grijsbruin vlakje bij
de blanke plakkaten der ak
kerhoorntjes ontpopt zich als
een fouragerende haas. Het
dier zit weliswaar half verbor
gen tussen het gewas, zodat
ik het eerst als een konijn
meende te moeten aanspreken,
doch de doordringende lenzen
verraden zwarte punten aan
de lepels en dus is er geen
misvatting mogelijk.
A ls op een minuscule kande-
labervan de jonge abiës
concolor die als garnering
langs het plantsoen staan, zit
als een levend ornamentje een
kwelende roodborst en aan
hun voet verschijnen in aan
gename ruimtewerking met
een de porseleinen bloemtros-
jes, rose-met-wit, aan de vos
sebessen, wier glimmende,
leerachtige lover het donker
ste groen van gans het bos
draagt, zelfs in alle seizoenen,
want het valt niet af. Het
steekt prachtig af tegen de
veel lichter tint van de bos-
bessenheestertjes, die dit jaar
ongewoon weelderig, zijn uit
gestoeid en vol bloeisel zitten.
Kort geleden, toen het nog
niet verhuld werd door het
blad, kleurden de myjoenen
bloempjes rose door de twij
gen en werd er onder het kreu
pelhout, de hoge dennen, de
berken en over de boswegen
een wonderschoon tapijt ge
legd, dat naargelang de zon laag
of hoog staat, een betrokken
hemel het beslag verdoft of
een zachte regen neerruist,
andere kleuren tonen en tin
ten krijgt. Praktisch ingestelde
naturen hebben meer oog voor
de te verwachten rijke oogst,
die bij het uitblijven van
nachtvorsten inderdaad veel
belooft.
Uit het koeren der houtdui
ven, het zingen van klein en
groot, het sonore buikspreken
van de holenduifjes en het
gekrijs der Vlaamse gaaien,
maakt zich een nieuw
geluid los. Een luide roffel
ratelt er fel bovenuit en een
mefisolach schatert even later
uit de eiken langs de douglas-
sparren. Zwartwit flist een vo
gel voorbij de flesgroene den-
newand en haakt zich aan de
koperrode schorsplakkaten.
IJ ij roerde de trommel, door
een dood, ijzerhard tak-
eind van een eik met snelle
snavelslagen van 8 a 10
per seconde in vibrerende
zwaaiing te brehgen en soms
kan hij zich daarmee minu
tenlang vermaken, vooral in de
periode, waarin hij bezig is
zijn toekomstig broedgebied
af te bakenen. Zulks voltrekt
zich omstreeks de tweede
helft van april, maar ook
daarna grijpt hij nu en dan
naar deze natuurlijké xylo
foon, om iedere concurrent,
die misschien vrijgezel moest
blijven, duidelijk in te pren
ten, dat in het afgepaalde mi
lieu niemand anders kan wor
den geduld. Doorgaans roept
de specht vriendelijk en tevre
den zijn „pix pix pix" onder
het voedselzoeken door het
hout, doch ontmoet hij een ri
vaal, die in zijn buurtje niets
heeft te maken, dan ontpopt
hij zich als een echte furie en
krast een onwelluidend, toornig
„gra-gra-gra-" dat kwaadaar
dig en haast demonisch klinkt.
Die spechten lijken gauw op
hun teentjes getrapt en krijsen
er meteen op los, indien er
zich wat voordoet dat hen niet
aanstaat. Vele zijn de teke
nen hunner aawezigheid; in
menige boom beginnen zij een
gat te boren om er wegens een
of andere duistere reden hal
velings mee op te houden en
elders in de laan opnieuw aan
te vangen. Ze lijken hierin
bijzonder kieskeurig of verke
ren vaak in delemma wat de
meest geschikte stam en plaats
belooft te wezen. Veelal wordt
tenslotte een gloednieuwe wo
ning tetimmerd, doch even
goed treft men paren aan, die
er een van 't vorig jaar be
trekken óf terugkeren naar
een half-afgewerkt huis.
[Tetzelfde geldt ook voor de
indrukwekkende zwarte
specht en door de veel grotere
spanen en splinters onder de
stam valt diens werk meer in
'toog. Doorgaans bedient hij
zich van nieuwbouw, maar
toch houd ik de behuizingen
van 't vorig seizoen in de ga
ten, want meermalen besluit
het paar uiteindelijk tot deze.
Niet zelden geschiedt dit ge
dwongen wanneer brutale kau
wen of holenduiven het ap
partement in beslag nemen.
Zelfs spreeuwen, die meer en
meer de bossen infiltreren,
verden kik van zulke astrante
indringerigheid en eigenlijk
geloof ik. dat de bonte een
groter bek kan opzetten dan
de zwarte, indien iemand vues
zou hebben op zijn home. Ten
slotte betrekt de groene specht
gaarne een reeds voorhanden
flat, zij het dat dit doorgaans
een beetje bijgewerkt wordt;
het erdoor vrijkomende haksel
valt door de bruine kleur
slechts weinig op en daardoor
vind ik het verblijf van deze
bostimmerman in zijn groene
uniform minder vaak dan dat
van de twee soortgenoten.
Stammen, waarvan het hout
door verwering enigszins zacht
geworden is, genieten bij hem
de voorkeur. Wie geruisloos
langs lanen en alleen in een
houtrijk gebied zijns weegs
gaat, hoort in 't binnenste van
een boom. die bewerkt
wordt, duidelijk het beitelen en
de vogel wordt zodanig door
zijn arbeid geabsorbeerd, dat
hij lange tijd bezig is, voor hij
eens uit het gat komt gluren.
Al deze dingen maken, dat
men oplettend blijft en ze
worden nog verfraaid door
duizend aangename bijkom
stigheden, waarbij voor mij
zelfs vaak de rol, die de
specht in het volksgeloof
speelde, in gedachten komt.
A. B. Wigman.
De 19-jan ge André Lombard is
voor de tweede keer kampioen ge
worden van Zwitserland. In de
kampioenswedstrijd scoorde hij 7
punten uit 9 partijen. Lombard is in
ons land geen onbekende, want in
1968 deed hij mee aan het Nie-
meyer-jeugdtoernooi in Groningen,
zonder evenwel tot grote prestaties
te komen.
Zoals vrijwel alle jonge spelers
weet Lombard veel af van de theo
rie der openingen. Zijn grote kracht
is echter de tactiek. In de hieronder
besproken partij zien we hem een
stukoffer op lange termijn brengen
Of het correct of incorrect is, valt
i moeilijk te bewijzen. Misschien had
wijlen Davidson wel gelijk met zijn
bewering dat offeren gemakkelijk
is. of het goed is blijkt later wel.
Wit: BHEND. Zwart: LOMBARD
(Riehen 1970). Siciliaanse verdedi
ging.
1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, d7-d6 3.
d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pkö-16 5.
Pbl-c3, e7-*e6 6. g2-g3. (De belang
stelling voor dit ontwikkelingssys
teem is de laatste tijd weer opge
leefd).
6. Pb8-c6 7. Lfl-g2, Lc8-d7 8.
Pd4-e2. (Moderner is 8. 0-0, a6 9.
Tel!)
8a7-a6 9.0-0, b7-b5 10. a2-a3,
Ta8-b8 11. b2-b3. h7-h5 12. h2-h3,
<h5-h4 ia g3-g4. (Zwart tracht een
torenlijn te openen; wit probeert dia
torenlijn gesloten te houden.)
13. Pf6xg4!? (Het in de inlei
ding bedoelde stukoffer. Correct of
niet-correct, practiiche kansen
geeft het offer in ieder geval wel).
14. h3xg4, h4-h3 15. Lg2-hl,
h3-h2f 16. Kgl-g2, Dd8-h4 17.
Ddl-d3. (Een moeilijke beslissing.
Sterk in aanmerking komt in ieder
Seval 17. f3. Le7 18. Pg3. Dh3f 19.
[f2, Lh4 20. Pce2.)
17Dh4xg4f 18. Dd3-g3,
Dg4-h5 19. f2-f4, <M-d5 20. e4xd5.
(Op 20. e5 is 20Pe7 in verbinding
met Pf5 zeer sterk).
2 0e6xd5 21. f4-f5. (In de eerste
plaats tegen de dreiging 21Lh3f
gericht).
2 1Lf8-e7 22. Pe2-d4, Tb8-b6
23. Tfl-el. (Actieve verdediging: op
23Pxd4 volgt nu 24. Txe7t, Kxe7
25. Pxd5t)
2 30-0! 24. Lcl-e3 (Voortzet
ting van de mobilisatie der strijd
krachten. Voorbarig is 24. Dxh2,
Dxh2f 25. Kxh2, Ld6f 28. Kg2, Pxd4,
of 24. PxcG, Lxc6 25. Txe7, d4f enz.)
2 4Le7-c5 25. Pc3-e2, Tf8-e8
26 Pe2-f4, Dh5-h7 27. Pd4xc6,
Tb6xc6 28 Le3xc5, Te8xel 29
Talxel, Tc6xc5 30. Pf4xd5. (Na 30.
Te2, Dxf5 31. Dxh2 of 31 Kxh2, Txc2
heeft zwart inmiddels drie pionnen
voor het geofferde stuk en nog altijd
aanval.)
LOMBARD
w
l
w-.
w
sb
89 i
i
BHEND
30Tc5xc2t 31. Kg2-fl, Dh7xf5f
32. Pd5-f4
De opgave: gevraagd de snelste
weg naar de winst.
Oplossing
Wit (Ljubojevic): Kei, Dg8, Tel en
d5, Pc4, pionnen a4 en h2. Zwart
(Planinc)Kf5, Db3, Tf2, Le3, pion
nen a6, b7, c7, e5. f6 en h5. Er volgdet
38. Td5xe5t', f6xe5 39. Pc4-d6f.
c7xd6 40. Dg8xb3 en zwart gaf het
op.
door J. M. Bom
Voor de tweede maal mislukte Sy-
brands' greep naar de macht Onge
twijfeld zou hij in een tweekamp
met Koperman de beste kans heb
ben gehad, tenslotte de uitdager van
Andreiko te worden, maar in Mona
co moest volgens de wedstrijdbepa
lingen het "Sonnenborn-Berger" be
slissen. Dat deed het, in het nadeel
van Neerlands idool.
Daarmee rijst gelijk de vraag, of
Sybrands voldoende eerzucht, door
zettingsvermogen en energie kan
opbrengen, om de moeilijkste stap
tot het veroveren van de wereldtitel
met succes te doen: Begenadigd
damspeler is hij zeker, echter, alleen
de vonk der inspiratie is nu eenmaal
niet genoeg!
De 99% transpiratie, die daarbij
moet komen, kan hij blijkbaar (nog)
niet opbrengen! In onderstaande
partij geeft hij een zeldzaam staal
tje van zijn fantasie:
Wit: J. Casemier; zwart: T. Sy
brands; Monaco, 11 juni 1970
1. 32-28 16-21; 2. 33-29 20-25; 3.
39-33 21-26; 4. 44-39 17-21; 5. 50-44
12-17. Deze zet is zeker sterker dan
het theoretische (11-16). Hisard
kwam in het "open kampioenschap
van Nederland" te Hengelo door de
ze zet in ernstige moeilijkheden.
6. 37-32. Ook Hisard speelde dit in
zijn bovenvermelde partij, echter
refereren wij 38-32. 6.26 x 37;
42 X 31 21-26; 8.41-37 7-12;
9. 29-24 19x30; 10. 35 x 24 1-7; 11.
47-4211-16;
12. 34-30. Rier wijkt Casemier van
de door Hisard gevolgde methode,
die op dit moment 40-35 voortzette.
Wit zoekt direct expansie. 12.
25 x 34; 13. 40 x 29 18-22! Zwarts
strategie is gericht op het onspeel-
baar maken van wits linkervleugel.
14. 44-40 13-18; 15 49-44 7-11. Belet
nu definitief 31-27; 16. 28-23. De
witte opmars, die zwart vanaf de
opening heeft uitgelokt.
lg.8-13; 17. 32-28 16-21; 18.
40-35 14-20. Omsingeling tot in
uiterste consequentie!
19. 37-32 26 x 37; 20. 42 x 31. De erva
ring heeft geleerd, dat zwart moet
voorkomen dat het hoekveld 26
wordt bezet Er volgt nu een fantas
tisch gespeeld gedeelte van zwart:
20.22-27!! 21. 31x22 18x27; 22.
39-34 13-18! 23. 44-39 11-16; 24.
34-30 18-22; 25. 30-25 10-14! 26.
39-34 21-26!! 27. 32 x 21 16 x 27. Hier
mee wordt de gehele voorpostpositie
van zijn kracht ontdaan.
28.34-30 4-10.
(ZIE DIAGRAM)
Onbegrijpelijk, dat Sybrands, die
partijen als deze kan spelen, ook zo
veel "grootmeesterremises" op zijn
naam neeft staan! Wits positie moet'
hier strategisch als verloren worden,
beschouwd, daar zijn opgedrongen
rechtervleugel volkomen aan ban-r
den is gelegd en zijn linkervleugel
binnen enkele zetten het voorwerp,
zal worden van een overmachtige
aanval. Om dit te voorkomen speelt
wit: 29. 46—41?
AAN ONZE LEZERS DE OPGAVE:
HOE BESLOOT SYBRANDS BIJ
ZONDER FRAAI DEZE PRACH
TIGE PARTIJ?
OPLOSSING
De stand was: WIT: 24,25, 26. 30, 31,
32,35,36,37,38,42,44.47 (13 st)
ZWART: 6, 8. 9, 10, 11, 12. 15, 16, 17,
19,21,22,27 (13 st.)
Gantwarg kan niet spelen 8-13) we
gens 32-28 (22x33) 31x22 (17x28)
26x 8 (13x 2) 24 X 4! Daar ook (19-23)
verboden is zou moeten: (9-13).
Daarop zou Koeperman echter ge
speeld hebben 44-40!! Op (10-14)
volgt dan 24-20 (15 x 24) 32-28
(22x33) 38X7 (11x2) 31x11 enz. en
op (12-18) volgt 38-33 (27 x 20) 25X 3!
Een fraai geforceerde winst
Het probleem van vorige week be
trof een tegenspelkwestie. N-Z wa
ren kwetsbaar en het biedverloop
ging:
noord
3 Ru
pas
oost
zuid
2 Sch pas
pas 3 SA
pas
west
pas
pas
De noordkaart en de oostkaart za
gen er als volgt uit:
Sch H10
Ha 4 2
Ru H V 10 8 5
KI A752
Sch A 8 7 6 5 2
Ha B 7 6 3
Ru B 4
KI 8
U zat op de oostplaats. Het 2 Sch
bod, waarmee u geopend hebt, is na
tuurlijk een zwakke twee. Uw part
ner komt uit met schoppen 9 en de
vraag was nu: hoe gaat u dit con
tract tegenspelen?
Welnu, het kan geen kwaad direct
schoppen aas te nemen, maar daar
mee is het probleem nog niet opge
lost Wat gaat u naspelen? Dan zul
len we eerst eens gaan kijken wat
zuid vermoedelijk in handen heeft.
Om te beginnen is het al heel waar
schijnlijk, dat hij schoppen V B x
of V B x x hééft Verder zal de rui-
tenkleur wel voor 5 slagen gaan
zorgen, want het aas mag in eerste
instantie ook wel in de zuidhand
worden verwacht. Klaver aas verte
genwoordigt uiteraard ook een slag.
De leider heeft dus al wel zeker de
beschikking over 5 ruitenslagen, 2
schoppenslagen en een klaverslag.
Voorlopig nog 1 slag te weinig voor
zijn 3 SA contract, maar die ene
ontbrekende slag kan nog van vele
kanten komen. Het lijkt erop dat dit
contract zonder moeite gemaakt
gaat worden, maar schijn bedriegt
weer eens.
We hebben het tot nog toe alleen ge
had over de slagen die de leider kan
maken, maar welke slagen kan uw
partij maken? Dat weet u niet pre
cies, want u weet niet wat uw part
ner in handen heeft. Eén ding is ze
ker, als u dit contract down wilt
spelen, moet u er gauw bij zijn en de
downkans zal vermoedelijk in de
hartenkleur moeten worden ge
zocht.
U moet dus harten gaan naspelen.
Gewoon de vierde van boven? Nee,
dat nooit! De leider zal toch wel ten
minste iets als harten H x x hebben
en als u nu harten 3 naspeelt, geeft u
hem de gelegenheid een keer klein
te leggen, waarna west aan slag
komt, zodat voorlopig het gevaar in
de hartens bezworen is, omdat oost
de hartenkleur niet kan naspelen.
U moet harten boer naspelen in de
hoop dat uw partner harten A V
10x of eventueel A H lOx heeft. Als
door G. J. R Förch
dat'het geval is, pakt uw partij
hartenslagen op en dat gevoegd bi
schoppen aas betekent ééntje down.
Toen dit spel in de World Olympia
de Pairs van 1966 voorkwam, bleek
inderdaad het naspelen van harten
boer de enige manier te zijn om het
3 SA contract te doen stranden,
want de kaarten lagen als volgt:
Sch H 10
Ha 4 2
Ru H V 10 85
KI A752
Sch A876
Ha B7 6 3
Ru B4
KI 8
Sch 94
Ha A V 108
Ru 732
KI H1096
Als nieuwe opgave weer eens e i
keer een biedprobleem. Ook dit s
kwam voor in de Wereldkampio -
schappen van 1966. U krijgt als zi
in handen:
Sch A B 8
Ha A V 8 4 2
Ru -
KI A V 10 8 2
Niemand is kwetsbaar en uw pan
ner, die u dit fraais heeft gegeven
opent met 3 Ru. Dit 3 Ru bod is heel
normaal een preëmptief bod. Oost
past en de vraag is: wat biedt u nu?
HORIZONTAAL:
I. Woedend omdat er iemand zit
(7)
3. Ongezond dik (7)
6. Iemand die goed begrijpt is niet
vlakbij (11)
10. Zij drukken geen vast geloof
uit (7)
II. Het hemellichaam ginds heeft
een ernstige overtreding begaan (7)
12. Variatie uitgesloten (4)
14. Dikwijls dikdoenerij (6)
17. Deze Europeanen leggen botje
bij botje (6)
19. De trots van menige agragiër
(4)
23. Dit is louter jaloezie (7)
25. Deze vrucht blijft in de keel
steken (7)
26. Geveltoerist (11)
27. Mannetjes en vrouwtjes (7)
28. Schelp of lel (7)
VERTICAAL:
1.Dit tenue is niet aan mode on
derhevig (7)
2. Gedegen is anders (7)
4. Zij is niet van deze aarde (5)
5. Dranktent (7)
6. Hij krijgt geen loon naar wer
ken (11)
7. Vuurproef (4)
8. Een krachtig begin voor de ver
koop (5)
9. Hij is dikwijls onder het ge
meentehuis te vinden (11)
13. Kluchtige steen (3)
15. Pak me eens! (3)
16. Behendig is meer dan leuk (7)
18. Loten zonder nieten (5)
20. De pelsjager zit geregeld aan
de fiets (7)
21. Bezigheid met een rond ding (7)
22. Om het dier te vinden is moe
der naast de bergplaats gaan staan
(4)
24. Roepen in België (3)
Horizontaal:
1. waard, 6. vraag, 11. modder, 12 oor
log, 14. vale. 15. Dordt, 16. kras, ia ark, 19.
Sem, 20. dop, 21. tap, 22. r.k., 24. neger, 27.
re, 28. ieder, 31. ren, 32 veine, 34. ananas,
36. seiner, 37. kalebas, 38. klagen, 41.
streek, 45, rekel, 46. men, 48. Eerde, 49. ai,
50. genot, 52. eb, 53. ade, 55. iep, 56, til, 57,
vlo, 58. mare, 60. spion, 61. Mien, 62 min
ste, 64. indien, 66. steel, 67. rede.
Verticaal:
1. wolk, 2 ade, 2 ad, 4. reden, 5. dromer,
6. vodden, 7. rotor, 8. ar, 9. alk, 10. grot, 11.
Marken, 13. gaarne, 14. varia, 17. speer,
23. be, 25. geleden, 26. wei, 29. Dajak, X.
'rakel, 32. veste, 33. inter, 35. S»n, 36. sas,
38. kraam, 39. leidam. 40. gek, 42. rem, 43.
edelen, 44. kebon, 46. Meppel, 47. notoir,
50. geste, 51. tinne, 54. Eris, 57. vier, 59.
ent, 61. Mie, 63. S.E., 64. d.d.
De Renault Plein Air
fflm&SKÊm
De Citroen Méhari