EERSTE AFGESTUDEERDEN IN ZOMER 1972
VS-ASTRONAUTEN
Betuwe overklaste
Nijmegen met 7-2
ZIJN ONGERUST
Arts-nieuwe-stijl kom uit Rotterdam
Nieuwe
F-3IO in alle
Chevron benzines in plaats van onvolledig
Chevron benzine met F-3IO
VEILING GELDERMALSEN
Burgerlijke Stand
LIENDEN
Munoz Grandes
overleden
Nog spierwit
Sfeer proeven
Deze kok bakt vis op de onverbrande benzine, die nog
aanwezig is in de vuile uitlaatgassen
van deze auto.
Jammer van de verspilde kilometers.
verbrande benzine en daardoor vuile uitlaatgassen, nu méér kilometers, extra kracht
en schonere lucht.
méér kilometers, extra kracht, schone--0 lucht.
MAANDAG 13 JULI 1970
F-310 handelsmerk voor Polybuteen Amine benzinetoevoeginfl.
Chevron Petroleum Mij.
(Nederfend) N.V.
HOUSTON Alan Shepard en Edgar
Mitchell, de astronauten die de volgen
de maanlanding moeten maken, hebben
toegegeven dat zij zich zorgen maken
om hun ruimteschip omdat het moreel
onder de werknemers op Kaap Kenne
dy niet al te best meer is.
De begrotingsbesnoeiingen en het
uitsmeren van het Apollo-programma
over een langere termijn zijn vooral op
Kaap Kennedy, waar het ruimteschip in
elkaar wordt gezet en daarna gelan
ceerd, hard aangekomen. Het feit dat
het onderzoek inzake de Apollo-13 aan
het licht heeft gebracht dat bepaalde
procedures op Kaap Kennedy mede de
oorzaak waren van het mislukken van
de reis, blijkt evenmin bevorderlijk
voor het moreel.
Shepard, de eerste Amerikaan die de
ruimte in ging (negen jaar geleden), is
•ommandant van de Apollo-14, die op
zijn vroegst 31 januari naar de maan
zal vertrekken. Het derde bemannings
lid is Stuart Roosa.
Shepard en Mitchell zeiden dit week
einde de komende maanden te zullen
trachten het moreel onder de medewer
kers aan het ruimtevaartprogramma op
te schroeven. Het aantal tewerkgestel-
den bij Nasa en contractanten op Kaap
Kennedy is vorig jaar gedaald van
Coöp. Veilingsvereniging „Geldermal-
sen en Omstreken" G. A. Noteringen
van vrtfdag 10 juli 1970.
APPELEN:
Jonathan EI 60/65 27-31 65/70 40-45
70/75 48-51 75/8 41-45.
Golden Delicious EI 60/65 29-38 65/70
48-52 70/75 62-63 75/80 62-64 80/85 60-65
60/70 44-50 70/80 58-66. EII 60/65 25-32
65/70 36-44 70/75 42-51 75/80 48-60 70/80
41.
Aardbeien per doosje van 250 gram
Red Cauntlet II 30-50 I 62-108.
BESSEN:
Rode bes per kg I 100-129, EI 130-
149; Kruisbes per kg I 96-136; Zw. bes
per kg. I 112-149.
KERSEN:
Mei rood 43-49, 1 100-139; V. Zwart
rood 44-61, I 125-175; Wijnkers rood
48-60, I 192-230, EI 224-239; Markiezen
rood 40-46, I 153-189; Mierlo Zwart
rood 49, I 150-152.
26.000 tot 16.500. Vrijdag maakte het
ruimtevaart-centrum bekend dat we
gens de begrotingsbezuiniging tweehon
derd man kantoorpersoneel zal worden
ontslagen.
Shepard zei verder dat de ruimte
vaarders teleurgesteld zijn, omdat het
publiek niet zo geestdriftig is voor het
ruimtevaartprogramma als zij. Het is
wel enthousiast wanneer het opwindend
wordt, maar dat taant al gauw als er
wat tegenslag of moeilijkheden ko
men.
Geboren: Johannes, z.v. G. van Ver-
seveld en G. W. van Ewijk; Jacob C.,
z.v. B. Jansen en W. M. Blom; Adrianus
J., z.v. A. J. van Buuren en J. Beening.
geboren te Tiel; Teunis, z.v. W. van den
Berg en N. H. de Kruiff; Hendrijntje
W., d.v. W. van Laviere en C. van Eek;
Margrieta J., d.v. W. van Ommeren en
H. A. Buitenhuis; Johan M., z.v. J. M.
Vis en J. Pueper; Cornelis, z.v. T. G.
Briene en D. H. Toom; geboren te Rhe-
nen: Adriana, d.v. D. Laponder en A.
Marchal; geboren te Lienden: Meitje,
d.v. G. G. Berends en J. H. Verbeek;
Hendrik K., z.v. H. Bijl en J. van Arn
hem; Adrianus M., z.v. A. M. Meurs en
B. Vrij; Marrigje J. H., d.v. H. M. Keij
en A. Hakkert; Hendrik C., z.v. E. Pe
ters en A. C. van Blijderveen; Barend
J., z.v. W. van Ree en J. H. van der
Lee; Udo W. J., z.v. W. de Groot Mulder
en A. Dijkland; Dennis, z.v. W. A. Vos
en C. H. Th. Voets.
Getrouwd: M. Brienesse, 27 j. te
Utrecht en C. van Ommeren, 27 j.; M.
H. Nagel, 24 j. te Rhenen en J. H. Eep-
ter, 23 j.; W. de Haas, 24 j. en C. A. Al-
bers; J. R. A. van Baak, 26 j. en W. A.
van Ingen.i 20 j.; B. Vervat, 26 j. te Rhe
nen en M. Berends, 21 j.
Overleden: Walter Emil Howey, 63 j.
gewoond hebbend te Rüdesheim (Duits
land); Angenies van Laar, 82 j. wed. v.
A. G. Kwint; Pieter W. Honders, 1 jaar,
z.v. T. Honders en G. J. Ruiterkamp;
Johanna H. M. Halm, 70 j. echtg. v. M.
van Ingen; overl. te Tiel: Reijer Zaaij-
er, 71 j. echtg. v. D. F. van Tintelen,
overl. te Tiel: Cornelis J. van Verse-
veld, 50 j. echtg. v. S. van Veenendaal.
keur van bekende artiesten. Ruim vier
honderd bezoekers zorgden voor een
succesvol evenement.
MADRID Kapitein-generaal Au-
gustin Munoz Grandes, van 1962 tot
1967 de tweede man in Spanje na ge
neraal Franco is zaterdagavond, 74
jaar oud, in Madrid overleden. Hij werd
reeds een jaar in een ziekenhuis ver
pleegd.
Munoz Grandes vocht met Franco in
de Rif-oorlog in de jaren twintig, en in
Asturië tegen de mijnwerkers in 1932.
Tijdens de burgeroorlog voerde nij het
bevel over eerst een divisie, later een
leger van de nationalistische strijd
krachten.
Tijdens de tweede wereldoorlog orga
niseerde hij de Spaanse „blauwe divi
sie", die aan Duitse zijde aan het Oost
front vocht. Van 1962 tot 1968, het jaar
waarin hij werd vervangen door admi
raal Luis Carrero Blanco, trad hij op
als vice-premier.
LIENDEN Met een boeiende wed
strijd tussen een Betuws en een Nij
meegs elftal heeft LSC-Lienden giste
ren de viering van het 40-jarig bestaan
afgesloten. De Betuwse voetballers
brachten voor een duizendkoppig pu
bliek de Nijmeegse amateurs een 7—2-
nederlaag toe.
Voor de rust had het naar zo'n grote
overwinning niet uitgezien, want de Be-
tuwenaren hadden slechts twee keer
kunnen scoren, terwijl Nijmegen de
schade nog beperkt had gehouden door
een tegendoelpunt. Na de hervatting
sloeg de Betuwe echter hard toe. De
doelpunten werden gemaakt door J.
Teunissen (3 x -EWV), J. Rooters
(Theole), J. van Tricht (2x - PEC) en J.
van Viegen (Maurik). De laatste vier
treffers kwamen tot stand na goed
voorbereidend werk van linksbuiten
Peter Nanders (Lienden). Het Betuwse
elftal maakte overigens helemaal een
goede indruk. Op het middenveld impo
neerden J. Rooters en J. van Viegen,
terwijl in de achterhoede Van Verse-
veld (ISC) en keeper C. van Tongeren
(Lienden) opvielen. Het nederlaag-toer
nooi dat vorige week werd gehouden is
een zege geworden voor de Liendense
pupillen en B-junioren. Er was geen
enkele ploeg die de gastheren een ne
derlaag kan toebrengen. Het zaterdag
georganiseerde internationale toernooi
voor A-junioren is gewonnen door
Theole. Op de tweede plaats eindigde
Bottrop (Duitsland) en derde werd
Lienden. Zaterdagavond werd in Toorn-
zicht een feestavond gehouden met een
ROTTERDAM In dc zomer van 1972 zal de nieuwe Medische Faculteit
Rotterdam haar eerste afgestudeerde artsen afleveren. Het zullen de eerste
artsen zijn, die in Nederland een opleiding-nieuwe-stijl hebben ontvangen. Dat
wil zeggen: volledig gericht op de maatschappij, waarin die artsen zullen gaan
werken.
Hun studie is gedurende de hele stu
dieduur als het ware doordrenkt ge
weest van een training in het op de
juiste manier omgaan met zieken en
niet-zieken. Bij de eerste twee „jaar
gangen" zal de studieduur slechts mini
maal zes jaren zijn. Dat is de tijdsduur,
waarbinnen de nieuwe faculteit artsen
dacht af te leveren. Op die basis is ook
in 1966 met de eerste studenten begon
nen.
Een algemene maatregel maakte in
1968 een einde aan dat voornemen. De
studenten, die daarna zijn ingeschreven,
zullen er minimaal zeven jaar over
doen. Dat is even lang als sinds kort
ook aan de andere medische facultei
ten.
Er staan in Rotterdam nu 760 studen
ten ingeschreven, van wie 140 vrouwe
lijke. Aan „echte" MFR-studenten zijn
er zeshonderd. De andere 160 zijn co-
assistenten ,die elders hun doctoraal al
hebben gehaald. Sinds het begin in 1966
zijn 120 studenten afgevallen.
In het oomplex gebouwen naast het
Academisch Ziekenhuis Dijkzigt zijn
intussen merkwaardige situaties ont
staan. In het (nu nog) spierwitte, toren
hoge faculteitsgebouw en in „Dykzigt
II" hebben hoogleraren, studenten,
bouwvakarbeiders en installateurs zich
bijna vermengd.
Op de ene verdieping buigen studen
ten zich over boeken, preparaten of de
nieuwe onderwijsmachines. Daarboven
of beneden krijgen operatiezalen, bewa
kingsafdelingen, ziekenkamers, college
zalen en het hartcentrum geleidelijk
aan gestalte.
Daar waar bouwers en inrichters het
veld hebben geruimd, zijn de door
„Rotterdam" uitgedachte verniewin-
gen direct in praktijk gebracht. In ver
gelijking met elders, is het aantal colle
ges teruggedrongen tot een minimum.
Een van de meest frappante voor
beelden daarvan ia te vinden bij de pa
thologische anatomie: studieduur terug
gebracht van een jaar tot tien weken.
Hoorcolleges hebben er plaats gemaaki
voor individueel onderwijs, met behulp
van door de faculteit ontwikkelde leer-
machines.
Iedere student(e) heeft zijn eigen
vernuftig apparaat, dat hem aan de
hand van dia's, geluidsbanden en pre
paraten inwijdt in de geheimen van het
vak. In alle stilte en rust kan ieder in
eigen tempo studeren. Daarna kan hij
of zij terecht in zogenaamde werkgroe
pen, waarin de behandelde stof onder
leiding van een ouderejaars nog eens
kritisch wordt doorgenomen. Eventueel
overblijvende vragen komt de hoogle
raar beantwoorden.
Een andere belangrijke verbetering:
de student krijgt in zijn eerste jaar al
gelegenheid in de kliniek te kijken, te
luisteren en de sfeer te proeven. Tij
dens de hele verdere studie zal het con
tact met patiënten een belangrijke
plaats innemen.
Daarbij helpt een cursus gespreks
techniek, ofwel het leren omgaan met
patiënten en anderen. Alles weer ge
richt op mens en maatschappij.
Nieuw voor Nederland voor het
eerst in september zijn ook de zoge
naamde junior co-assistentschappen in
het vijfde studiejaar. Het zijn stages in
de grote vakken: interne geneeskunde,
psychiatrie, pediatrie, neurologie en
psychologie.
Een deel van het laatste studiejaar
wordt besteed aan een opleiding in het
ziekenhuis. De student leert dan niet
alleen zijn pas verworven kennis aan
het ziekbed toepassen, hij of zij krijgt
ook de verantwoordelijkheid voor een
aantal patiënten te dragen.
Tot slot wacht nog een opleiding van
een half jaar in een huisartsenpraktijk.
Dan zullen de studenten zich kunnen
Zo dringen studenten aan de Medische Faculteit van
Rotterdam binnen in het rijk van de pathologische
anatomie. De leermachines ontwikkeld door de
faculteit bevatten een projector voor kleurendia's
en een bandrecorder voor tekst en uitleg. Met een
voetpedaal kan het tempo worden geregeld. Onder
een microscoop kunnen de studenten geprepareerde
organen bekijken.
bekwamen in de specifieke taken en
kundigheden van de huisarts, een tot
dusver nogal verwaarloosd gebied.
De laatste stage zal alleen mogelijk
zijn, als veel Rotterdamse huisartsen
zullen willen meewerken. Zij is ook
daarom van belang, omdat de animo om
huisarts te worden aanzienlijk kleiner
is geworden.
De ervaringen met deze stages in Nij
megen en Groningen zijn tot nu toe
verblijdend. Van de in die steden pas-
afgestudeerde artsen wil veertig tot
vjjftig procent een huisartsenpraktijk
beginnen. Voor steden, waar die stages
nog niet zijn ingevoerd, bleef het per
centage beden de dertig.
Behalve „instituut" tot opleiding, is
de Medische Faculteit Rotterdam na
tuurlijk ook bedoeld als centrum voor
wetenschappelijk onderzoek.
De daar behaalde resultaten komen
direct ten goede aan patiënten .De fa
culteit wil koploper zijn in de gezond
heidszorg, in welke sector dan ook.
En wat de opleiding betreft: prof. D.
C. den Haan heeft eens gezegd: „Als de
eerste lichting studenten door de ma
chine van de faculteit zal zijn heenge
gaan, zal blijken of die machine een
gehaktmolen of een broedmachine is
geweest".
Voor gebruik van
Chevron mot F-3tO
Deze auto was normaal in
gebruik toen hij, wegens
een sterk vervuilde motor,
werd uitgekozen om het
verschil van benzine met
F-310 en benzine zonder
F-310 te demonstreren.
Een doorschijnende ballon
werd aan het uiteinde van
de uitlaat bevestigd, terwijl
de motor draaide op ben
zine zonder F-310.
Onmiddellijk vulde de bal
lon zich met vuile uitlaat
gassen. Het eindresultaat
'iet u boven.
Na gebruik van
Chevron met F-3K)
Dezelfde auto, maar nu n.
6 maal een volle tan.
Chevron met F-310 ver
reden te hebben. De ballon
blijft helder en doorschij
nend. Overtuigend bewijs,
dat Chevron met F-310 de
onverbrande benzine in
vuile uitlaatgassen omzet
in: méér kilometers, extra
kracht - en schonere luch'
voor ons allemaalI
Hoe werkt Chevron benzine met F-310*?
In elke automotor vormt zich in de loop der tijd
aanslag. Deze aanslag heeft tot gevolg dat het
benzine-luchtmengsel naar verhouding te veel
benzine bevat. Benzine die önverbrand via de uit
laat in de lucht geblazen wordt en waardoor van
zelfsprekend de motor minder zuinig gaat lopen.
Om van de onnodige luchtverontreiniging nog
maar niet te spreken. Naarmate de vervuiling van
de motor toeneemt, worden steeds meer vuile
stoffen via de uitlaat naar bulten geblazen. In de
lucht dus die wij allen inademen. Smerige, zwarte
rook is een duidelijke aanwijzing voor de ver
vuilde toestand van de motor. Overigens, zijn de
schadelijke bestanddelen van de uitlaatgassen
meestal niet zichtbaar.
Het Chevron autoriteitenforum was aanwezig bij
proeven die bij een grote verscheidenheid van
Europese wagens met vervuilde motoren werden
uitgevoerd. Hierbij werd aangetoond, dat 6 keer
een volle tank Chevron met F-310 al voldoende
is om de onverbrande koolwaterstoffen drastisch
te reduceren. Bovendien
werd een duidelijke ver
mindering geconstateerd
van het koolmonoxyde-
gehalte in de uitlaatgas
sen en vuilaanslag in de
carburateur. Dit betekent
n economischer gebruik flMiülI
van uw benzine - méér kilometers, extra kracht,
schonere lucht.
In bovenstaande auto werd de motor na 6 keer
een volle tank Chevron met F-310, zo grondig ge
reinigd, dat de uitlaatgassen nu geen onvolledig
verbrande benzine meer bevatte om de vlam
waarop de kok bakt, te laten branden.
Chevron benzine met de nieuwe F-310 toevoeging
maakt vuile carburateur», inlaatkleppen, positieve
carter ventilatiesystemen (P.C.V.) weer brand
schoon en bestrijdt afdoende de aanslagvorming
op zuigerveren, kleppendeksels en oliefilters.
n nieuwe auto's houdt Chevron benzine met F-310
de motor schoon. Hierdoor worden kracht en
prestatie gehandhaafd en blijven de uitlaatgassen
praktisch op het niveau van een nieuwe wagen.
F-310 la aan alle Chevron benzines toegevoegd,
zowel In super als in normaal. En het kost geen
:ent meer! Integendeel, het is goedkoper, want
/oor hetzelfde geld krijgt de motor gaandeweg
pen gratis schoonmaakbeurt, waardoor hij doel-
natiger zal funktioneren. Met méér kilometers per
iter en extra kracht, profiteren wij bovendien nog
iee van de schonere, zuivere lucht
ij elke Chevronpomp ligt een ChPI/rOVl
-310 boekje voor u gereed, dat -
He informatie geeft over dit re-
jiutionaire nieuwe produkt