EERSTE AFGESTUDEERDEN IN ZOMER 1972 VS-ASTRONAUTEN Betuwe overklaste Nijmegen met 7-2 ZIJN ONGERUST Arts-nieuwe-stijl kom uit Rotterdam Nieuwe F-3IO in alle Chevron benzines in plaats van onvolledig Chevron benzine met F-3IO VEILING GELDERMALSEN Burgerlijke Stand LIENDEN Munoz Grandes overleden Nog spierwit Sfeer proeven Deze kok bakt vis op de onverbrande benzine, die nog aanwezig is in de vuile uitlaatgassen van deze auto. Jammer van de verspilde kilometers. verbrande benzine en daardoor vuile uitlaatgassen, nu méér kilometers, extra kracht en schonere lucht. méér kilometers, extra kracht, schone--0 lucht. MAANDAG 13 JULI 1970 F-310 handelsmerk voor Polybuteen Amine benzinetoevoeginfl. Chevron Petroleum Mij. (Nederfend) N.V. HOUSTON Alan Shepard en Edgar Mitchell, de astronauten die de volgen de maanlanding moeten maken, hebben toegegeven dat zij zich zorgen maken om hun ruimteschip omdat het moreel onder de werknemers op Kaap Kenne dy niet al te best meer is. De begrotingsbesnoeiingen en het uitsmeren van het Apollo-programma over een langere termijn zijn vooral op Kaap Kennedy, waar het ruimteschip in elkaar wordt gezet en daarna gelan ceerd, hard aangekomen. Het feit dat het onderzoek inzake de Apollo-13 aan het licht heeft gebracht dat bepaalde procedures op Kaap Kennedy mede de oorzaak waren van het mislukken van de reis, blijkt evenmin bevorderlijk voor het moreel. Shepard, de eerste Amerikaan die de ruimte in ging (negen jaar geleden), is •ommandant van de Apollo-14, die op zijn vroegst 31 januari naar de maan zal vertrekken. Het derde bemannings lid is Stuart Roosa. Shepard en Mitchell zeiden dit week einde de komende maanden te zullen trachten het moreel onder de medewer kers aan het ruimtevaartprogramma op te schroeven. Het aantal tewerkgestel- den bij Nasa en contractanten op Kaap Kennedy is vorig jaar gedaald van Coöp. Veilingsvereniging „Geldermal- sen en Omstreken" G. A. Noteringen van vrtfdag 10 juli 1970. APPELEN: Jonathan EI 60/65 27-31 65/70 40-45 70/75 48-51 75/8 41-45. Golden Delicious EI 60/65 29-38 65/70 48-52 70/75 62-63 75/80 62-64 80/85 60-65 60/70 44-50 70/80 58-66. EII 60/65 25-32 65/70 36-44 70/75 42-51 75/80 48-60 70/80 41. Aardbeien per doosje van 250 gram Red Cauntlet II 30-50 I 62-108. BESSEN: Rode bes per kg I 100-129, EI 130- 149; Kruisbes per kg I 96-136; Zw. bes per kg. I 112-149. KERSEN: Mei rood 43-49, 1 100-139; V. Zwart rood 44-61, I 125-175; Wijnkers rood 48-60, I 192-230, EI 224-239; Markiezen rood 40-46, I 153-189; Mierlo Zwart rood 49, I 150-152. 26.000 tot 16.500. Vrijdag maakte het ruimtevaart-centrum bekend dat we gens de begrotingsbezuiniging tweehon derd man kantoorpersoneel zal worden ontslagen. Shepard zei verder dat de ruimte vaarders teleurgesteld zijn, omdat het publiek niet zo geestdriftig is voor het ruimtevaartprogramma als zij. Het is wel enthousiast wanneer het opwindend wordt, maar dat taant al gauw als er wat tegenslag of moeilijkheden ko men. Geboren: Johannes, z.v. G. van Ver- seveld en G. W. van Ewijk; Jacob C., z.v. B. Jansen en W. M. Blom; Adrianus J., z.v. A. J. van Buuren en J. Beening. geboren te Tiel; Teunis, z.v. W. van den Berg en N. H. de Kruiff; Hendrijntje W., d.v. W. van Laviere en C. van Eek; Margrieta J., d.v. W. van Ommeren en H. A. Buitenhuis; Johan M., z.v. J. M. Vis en J. Pueper; Cornelis, z.v. T. G. Briene en D. H. Toom; geboren te Rhe- nen: Adriana, d.v. D. Laponder en A. Marchal; geboren te Lienden: Meitje, d.v. G. G. Berends en J. H. Verbeek; Hendrik K., z.v. H. Bijl en J. van Arn hem; Adrianus M., z.v. A. M. Meurs en B. Vrij; Marrigje J. H., d.v. H. M. Keij en A. Hakkert; Hendrik C., z.v. E. Pe ters en A. C. van Blijderveen; Barend J., z.v. W. van Ree en J. H. van der Lee; Udo W. J., z.v. W. de Groot Mulder en A. Dijkland; Dennis, z.v. W. A. Vos en C. H. Th. Voets. Getrouwd: M. Brienesse, 27 j. te Utrecht en C. van Ommeren, 27 j.; M. H. Nagel, 24 j. te Rhenen en J. H. Eep- ter, 23 j.; W. de Haas, 24 j. en C. A. Al- bers; J. R. A. van Baak, 26 j. en W. A. van Ingen.i 20 j.; B. Vervat, 26 j. te Rhe nen en M. Berends, 21 j. Overleden: Walter Emil Howey, 63 j. gewoond hebbend te Rüdesheim (Duits land); Angenies van Laar, 82 j. wed. v. A. G. Kwint; Pieter W. Honders, 1 jaar, z.v. T. Honders en G. J. Ruiterkamp; Johanna H. M. Halm, 70 j. echtg. v. M. van Ingen; overl. te Tiel: Reijer Zaaij- er, 71 j. echtg. v. D. F. van Tintelen, overl. te Tiel: Cornelis J. van Verse- veld, 50 j. echtg. v. S. van Veenendaal. keur van bekende artiesten. Ruim vier honderd bezoekers zorgden voor een succesvol evenement. MADRID Kapitein-generaal Au- gustin Munoz Grandes, van 1962 tot 1967 de tweede man in Spanje na ge neraal Franco is zaterdagavond, 74 jaar oud, in Madrid overleden. Hij werd reeds een jaar in een ziekenhuis ver pleegd. Munoz Grandes vocht met Franco in de Rif-oorlog in de jaren twintig, en in Asturië tegen de mijnwerkers in 1932. Tijdens de burgeroorlog voerde nij het bevel over eerst een divisie, later een leger van de nationalistische strijd krachten. Tijdens de tweede wereldoorlog orga niseerde hij de Spaanse „blauwe divi sie", die aan Duitse zijde aan het Oost front vocht. Van 1962 tot 1968, het jaar waarin hij werd vervangen door admi raal Luis Carrero Blanco, trad hij op als vice-premier. LIENDEN Met een boeiende wed strijd tussen een Betuws en een Nij meegs elftal heeft LSC-Lienden giste ren de viering van het 40-jarig bestaan afgesloten. De Betuwse voetballers brachten voor een duizendkoppig pu bliek de Nijmeegse amateurs een 7—2- nederlaag toe. Voor de rust had het naar zo'n grote overwinning niet uitgezien, want de Be- tuwenaren hadden slechts twee keer kunnen scoren, terwijl Nijmegen de schade nog beperkt had gehouden door een tegendoelpunt. Na de hervatting sloeg de Betuwe echter hard toe. De doelpunten werden gemaakt door J. Teunissen (3 x -EWV), J. Rooters (Theole), J. van Tricht (2x - PEC) en J. van Viegen (Maurik). De laatste vier treffers kwamen tot stand na goed voorbereidend werk van linksbuiten Peter Nanders (Lienden). Het Betuwse elftal maakte overigens helemaal een goede indruk. Op het middenveld impo neerden J. Rooters en J. van Viegen, terwijl in de achterhoede Van Verse- veld (ISC) en keeper C. van Tongeren (Lienden) opvielen. Het nederlaag-toer nooi dat vorige week werd gehouden is een zege geworden voor de Liendense pupillen en B-junioren. Er was geen enkele ploeg die de gastheren een ne derlaag kan toebrengen. Het zaterdag georganiseerde internationale toernooi voor A-junioren is gewonnen door Theole. Op de tweede plaats eindigde Bottrop (Duitsland) en derde werd Lienden. Zaterdagavond werd in Toorn- zicht een feestavond gehouden met een ROTTERDAM In dc zomer van 1972 zal de nieuwe Medische Faculteit Rotterdam haar eerste afgestudeerde artsen afleveren. Het zullen de eerste artsen zijn, die in Nederland een opleiding-nieuwe-stijl hebben ontvangen. Dat wil zeggen: volledig gericht op de maatschappij, waarin die artsen zullen gaan werken. Hun studie is gedurende de hele stu dieduur als het ware doordrenkt ge weest van een training in het op de juiste manier omgaan met zieken en niet-zieken. Bij de eerste twee „jaar gangen" zal de studieduur slechts mini maal zes jaren zijn. Dat is de tijdsduur, waarbinnen de nieuwe faculteit artsen dacht af te leveren. Op die basis is ook in 1966 met de eerste studenten begon nen. Een algemene maatregel maakte in 1968 een einde aan dat voornemen. De studenten, die daarna zijn ingeschreven, zullen er minimaal zeven jaar over doen. Dat is even lang als sinds kort ook aan de andere medische facultei ten. Er staan in Rotterdam nu 760 studen ten ingeschreven, van wie 140 vrouwe lijke. Aan „echte" MFR-studenten zijn er zeshonderd. De andere 160 zijn co- assistenten ,die elders hun doctoraal al hebben gehaald. Sinds het begin in 1966 zijn 120 studenten afgevallen. In het oomplex gebouwen naast het Academisch Ziekenhuis Dijkzigt zijn intussen merkwaardige situaties ont staan. In het (nu nog) spierwitte, toren hoge faculteitsgebouw en in „Dykzigt II" hebben hoogleraren, studenten, bouwvakarbeiders en installateurs zich bijna vermengd. Op de ene verdieping buigen studen ten zich over boeken, preparaten of de nieuwe onderwijsmachines. Daarboven of beneden krijgen operatiezalen, bewa kingsafdelingen, ziekenkamers, college zalen en het hartcentrum geleidelijk aan gestalte. Daar waar bouwers en inrichters het veld hebben geruimd, zijn de door „Rotterdam" uitgedachte verniewin- gen direct in praktijk gebracht. In ver gelijking met elders, is het aantal colle ges teruggedrongen tot een minimum. Een van de meest frappante voor beelden daarvan ia te vinden bij de pa thologische anatomie: studieduur terug gebracht van een jaar tot tien weken. Hoorcolleges hebben er plaats gemaaki voor individueel onderwijs, met behulp van door de faculteit ontwikkelde leer- machines. Iedere student(e) heeft zijn eigen vernuftig apparaat, dat hem aan de hand van dia's, geluidsbanden en pre paraten inwijdt in de geheimen van het vak. In alle stilte en rust kan ieder in eigen tempo studeren. Daarna kan hij of zij terecht in zogenaamde werkgroe pen, waarin de behandelde stof onder leiding van een ouderejaars nog eens kritisch wordt doorgenomen. Eventueel overblijvende vragen komt de hoogle raar beantwoorden. Een andere belangrijke verbetering: de student krijgt in zijn eerste jaar al gelegenheid in de kliniek te kijken, te luisteren en de sfeer te proeven. Tij dens de hele verdere studie zal het con tact met patiënten een belangrijke plaats innemen. Daarbij helpt een cursus gespreks techniek, ofwel het leren omgaan met patiënten en anderen. Alles weer ge richt op mens en maatschappij. Nieuw voor Nederland voor het eerst in september zijn ook de zoge naamde junior co-assistentschappen in het vijfde studiejaar. Het zijn stages in de grote vakken: interne geneeskunde, psychiatrie, pediatrie, neurologie en psychologie. Een deel van het laatste studiejaar wordt besteed aan een opleiding in het ziekenhuis. De student leert dan niet alleen zijn pas verworven kennis aan het ziekbed toepassen, hij of zij krijgt ook de verantwoordelijkheid voor een aantal patiënten te dragen. Tot slot wacht nog een opleiding van een half jaar in een huisartsenpraktijk. Dan zullen de studenten zich kunnen Zo dringen studenten aan de Medische Faculteit van Rotterdam binnen in het rijk van de pathologische anatomie. De leermachines ontwikkeld door de faculteit bevatten een projector voor kleurendia's en een bandrecorder voor tekst en uitleg. Met een voetpedaal kan het tempo worden geregeld. Onder een microscoop kunnen de studenten geprepareerde organen bekijken. bekwamen in de specifieke taken en kundigheden van de huisarts, een tot dusver nogal verwaarloosd gebied. De laatste stage zal alleen mogelijk zijn, als veel Rotterdamse huisartsen zullen willen meewerken. Zij is ook daarom van belang, omdat de animo om huisarts te worden aanzienlijk kleiner is geworden. De ervaringen met deze stages in Nij megen en Groningen zijn tot nu toe verblijdend. Van de in die steden pas- afgestudeerde artsen wil veertig tot vjjftig procent een huisartsenpraktijk beginnen. Voor steden, waar die stages nog niet zijn ingevoerd, bleef het per centage beden de dertig. Behalve „instituut" tot opleiding, is de Medische Faculteit Rotterdam na tuurlijk ook bedoeld als centrum voor wetenschappelijk onderzoek. De daar behaalde resultaten komen direct ten goede aan patiënten .De fa culteit wil koploper zijn in de gezond heidszorg, in welke sector dan ook. En wat de opleiding betreft: prof. D. C. den Haan heeft eens gezegd: „Als de eerste lichting studenten door de ma chine van de faculteit zal zijn heenge gaan, zal blijken of die machine een gehaktmolen of een broedmachine is geweest". Voor gebruik van Chevron mot F-3tO Deze auto was normaal in gebruik toen hij, wegens een sterk vervuilde motor, werd uitgekozen om het verschil van benzine met F-310 en benzine zonder F-310 te demonstreren. Een doorschijnende ballon werd aan het uiteinde van de uitlaat bevestigd, terwijl de motor draaide op ben zine zonder F-310. Onmiddellijk vulde de bal lon zich met vuile uitlaat gassen. Het eindresultaat 'iet u boven. Na gebruik van Chevron met F-3K) Dezelfde auto, maar nu n. 6 maal een volle tan. Chevron met F-310 ver reden te hebben. De ballon blijft helder en doorschij nend. Overtuigend bewijs, dat Chevron met F-310 de onverbrande benzine in vuile uitlaatgassen omzet in: méér kilometers, extra kracht - en schonere luch' voor ons allemaalI Hoe werkt Chevron benzine met F-310*? In elke automotor vormt zich in de loop der tijd aanslag. Deze aanslag heeft tot gevolg dat het benzine-luchtmengsel naar verhouding te veel benzine bevat. Benzine die önverbrand via de uit laat in de lucht geblazen wordt en waardoor van zelfsprekend de motor minder zuinig gaat lopen. Om van de onnodige luchtverontreiniging nog maar niet te spreken. Naarmate de vervuiling van de motor toeneemt, worden steeds meer vuile stoffen via de uitlaat naar bulten geblazen. In de lucht dus die wij allen inademen. Smerige, zwarte rook is een duidelijke aanwijzing voor de ver vuilde toestand van de motor. Overigens, zijn de schadelijke bestanddelen van de uitlaatgassen meestal niet zichtbaar. Het Chevron autoriteitenforum was aanwezig bij proeven die bij een grote verscheidenheid van Europese wagens met vervuilde motoren werden uitgevoerd. Hierbij werd aangetoond, dat 6 keer een volle tank Chevron met F-310 al voldoende is om de onverbrande koolwaterstoffen drastisch te reduceren. Bovendien werd een duidelijke ver mindering geconstateerd van het koolmonoxyde- gehalte in de uitlaatgas sen en vuilaanslag in de carburateur. Dit betekent n economischer gebruik flMiülI van uw benzine - méér kilometers, extra kracht, schonere lucht. In bovenstaande auto werd de motor na 6 keer een volle tank Chevron met F-310, zo grondig ge reinigd, dat de uitlaatgassen nu geen onvolledig verbrande benzine meer bevatte om de vlam waarop de kok bakt, te laten branden. Chevron benzine met de nieuwe F-310 toevoeging maakt vuile carburateur», inlaatkleppen, positieve carter ventilatiesystemen (P.C.V.) weer brand schoon en bestrijdt afdoende de aanslagvorming op zuigerveren, kleppendeksels en oliefilters. n nieuwe auto's houdt Chevron benzine met F-310 de motor schoon. Hierdoor worden kracht en prestatie gehandhaafd en blijven de uitlaatgassen praktisch op het niveau van een nieuwe wagen. F-310 la aan alle Chevron benzines toegevoegd, zowel In super als in normaal. En het kost geen :ent meer! Integendeel, het is goedkoper, want /oor hetzelfde geld krijgt de motor gaandeweg pen gratis schoonmaakbeurt, waardoor hij doel- natiger zal funktioneren. Met méér kilometers per iter en extra kracht, profiteren wij bovendien nog iee van de schonere, zuivere lucht ij elke Chevronpomp ligt een ChPI/rOVl -310 boekje voor u gereed, dat - He informatie geeft over dit re- jiutionaire nieuwe produkt

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 4