Heath voor krachtproef Prijsbeleid in beweging VOOR GOEDE WIJKRADEN WERK VOLOP Rotterdam laat zien hoeveel- mogelijkheden de wet hiedt MINISTERS VROEG MET VAKANTIE Opstelling van rijksbegroting kostte weinig hoofdbrekens FN DE discussies over de moge lijkheden voor een verdere de mocratisering van het openbaar bestuur heeft de in 1964 wettelijk mogelijk geworden „wijkraad-met- bevoegdheden" tot dusver een be scheiden plaats ingenomen. Het toch al geringe aantal malen dat de instelling van een wijkraad in de gemeenteraden ter sprake komt. wordt nog geaccentueerd door de vruchteloosheid van dergelijke dis cussies. In veel gemeenten zijn wel iswaar wijkraden (of dorpsraden) samengesteld, maar in vrijwel alle gevallen dreigen zij aan een gebrek aan bevoegdheden te gronde te gaan; de belangstelling van de bur gerij is nihil en daarom worden in tientallen gemeenten waar het wel mogelijk zou zijn de nog vrij nieu we artikelen 6164 van de Ge meentewet netjes in de ijskast ge plaatst. Is het een wonder dat men zo vaak bestaande wijkraden „praatcolleges" hoort noemen? Q Rotterdam Moeilijk karwei Q Bevoegdheden Direct gekozen I „Uitdaging' D© nieuwe Britse ministersploeg onder aanvoering van Edward Heath is vrijwel onmiddellijk ge confronteerd met een groot con flict in de sociaal-economische sector dat deze week uitgelopen is op een nationale havenstaking. Juist voor Engeland, dat een eiland is, heeft zo'n havenstaking onmid dellijk bijzonder ernstige gevolgen en daarom is het verstandig dat de regering vrijwel direct na het uit roepen van de staking de nood toestand heeft afgekondigd waar door (o.a.) militairen op grote schaal ingeschakeld kunnen wor den ten behoeve van het lossen van vitale goederen en andere ur gente zaken. Men moet de betekenis van een grote Britse havenstaking niet on derschatten; zij kan dat is in de geschiedenis al meer voorgekomen heel lang duren en zeer ernsti ge gevolgen hebben voor de Brit se economie, die toch al jarenlang een zorgenkind is. Omdat de Britse handels- én be talingsbalans welhaast chronisch met grote tekorten kampen lijkt het voor de hand te liggen dat de regering een fors accent moet leg gen op vergroting van de uitvoer (naast waar mogelijk enige beperking van de invoer); daarvoor is het weer noodzakelijk dat de Britten een sterke concurrentiepo sitie opbouwen en mede ten be hoeve daarvan hun produktieme- thoden moderniseren. En dat is in het Verenigd Koninkrijk hét zwakke punt waaraan Edward Heath en de zijnen alle aandacht zullen moeten besteden. Het is een allesbehalve gemak kelijke taak omdat ook in het ver leden uit vrees voor massale werk loosheid tal van moderniseringen zijn uitgesteld. Wie achtereenvol gens een bezoek brengt aan een Nederlandse en een Britse haven kan zelfs als leek in het havenwe zen zien hoe groot de achterstand van de Britten op dit punt is. Toch is er de laatste jaren wel enige verbetering in de Britse ha vens te constateren. Kort geleden is meegedeeld dat de produktivi- teit in de havens sinds 1966 sterk toegenomen is en nu hetzelfde of meer werk met éénderde minder havenarbeiders dan vier jaar gele den wordt verricht. De vakbonden hebben, zo is ver klaard, bij de werkgevers te weinig bereidheid geconstateerd, deze verbetering van de produktiviteit in de nieuwe contracten fe honore ren. Zij hebben daartegenover bij zonder forse looneisen gesteld, zó fors dat tal van objectieve waarne mers vinden dat zij te ver gaan. Het is duidelijk dat de onderlinge verhoudingen tussen werkgevers en werknemers in de Britse ha vens grondig bedorven zijn en daarin zal nu éérst verbetering moeten komen. Hier ligt een bij zonder zware taak voor (in 't bij zonder eerste minister Heath en minister van Arbeid Carr; deze laat ste heeft in de afgelopen weken voortreffelijk werk gedaan om te trachten het conflict op te lossen; dat dit hem niet gelukt is kan hém niet verweten worden. Het kabinet-Heath gaat een heel moeilijke tijd tegemoet nu het ha venconflict in alle hevigheid losge broken is en de onderhandelingen over toetreding tot de EEG begon nen zijn. Als deze ploeg erin slaagt structurele verbeteringen in de Britse staatshuishouding aan te brengen dan zal dit resultaat alle Britten ten goede kunnen komen én de relaties met het Europese vasteland verder versterken. In het massieve gebouw van het ministerie van economische zaken aan de Bezuidenhoutseweg In Den Haag is het dezer dagen weer een komen en gaan van vertegenwoor digers van direct belanghebben den bij het prijsbeleid van de re gering; minister Nelissen heeft deze week met representanten van werkgeversorganisaties en vakbewe ging gepraat, dinsdag ontvangt hij enkele vertegenwoordigers van de consumentenorganisaties en enke le dagen later gaat hij met een prijscollege waarin èlle belangen groepen zitting hebben van ge dachten wisselen. Direct hierna wórdt in Den Haag een beslissing over het „nieuwe" prijsbeleid ge nomen. Politiek Den Haag is er zeker van dat mr. Roel Nelissen tot een versoepeling zal besluiten en een eind zal maken aan de algemene prijsstop (waarop inmiddels al heel wat ontheffingen zijn verleend). De ondernemersorganisaties heb ben hem verteld dat zij graag zou den zien dat hun leden in het ver volg hun prijzen zo mogen vaststel len dat zij op eigen en vreemd vermogen een rendement van veer tien procent kunnen maken. De huidige situatie is uitzonderin gen daargelaten dat zij pas met een prijsverhoging mogen komen als zij langere tijd een rendement van nul procent maken. Vakbeweging en consumenten organisaties weigeren aan de ver langens van de werkgevers tege moet te komen. Zij wijzen de mi nister met grote nadruk op de tur bulente gebeurtenissen van begin vorig jaar waarvan de muren van het ministerie bij wijze van spre ken nog ból staan en vragen de bewindsman de grootst mogelijke voorzichtigheid te betrachten. Mr. Nelissen moet nu een Salo- mo's oordeel uitspreken. Hij kan constateren dat de prijsindex voor de gezinsconsumptie in de eerste helft van 1970 met vier punten ruim 3 procent gestegen is. Om dat er voor de rest van het jaar nauwelijks grote prijsstijgingen te verwachten zijn lijkt de mogelijk heid erin te zitten dat de prognose van het Centraal Planbureau 4 procent stijging van kosten van le vensonderhoud in 1970 uitkomt. Deze ontwikkeling zou erop kun nen wijzen dat er een versoepe ling van het prijsbeleid kan plaats vinden. De grote vraag is hoe het vol gend jaar zal lopen. De bewinds man heeft vorige maand al in de Eerste Kamer verklaard dat hij voor 1971 „belangrijke prijsstijgin gen" verwacht. Aan de BTW-verhoging per 1 januari zal dat niet leggen omdat deze vooralsnog gering is: het 12 procent-tarief gaat naar 13 en het 4 procent naar 4,3 waarbij dan ook nog enkele eerste levensbehoef ten van het hoge naar het lage ta rief gehaald worden; het Centraaf Planbureau heeft al uitgerekend dat deze BTW-verhoging de kosten van levensonderhoud slechts met 0,25 zal doen stijgen. Het is duide lijk dat er allerlei andere factoren zijn die een opwaartse druk op de prijzen zullen uitoefenen. Dat de mi nister van Sociale Zaken zich bij deze ontwikkeling sterk betrokken voelt en van zijn ambtgenoot van de Bezuidenhoutseweg de grootst mogelijk prudentie zal vragen om het loonfront niet al te zeer in be weging te brengen spreekt van zelf. Allerlei instanties (deze week weer de OESO-secretaris-gene- ral jhr. Mr. E. van Lennep, oud the saurier-generaal van het Neder landse ministerie van Financiën) wijzen Nederland erop dat de inspanning voor het stabiliseren van de economie met kracht moet worden voortgezet. Al met al menen we de ver wachting te kunnen uitspreken dat de minister de ondernemers een eind tegemoet zal komen door hun toe te staan zo'n prijspolitiek te voeren dat zij op eigen en vreemd vermogen een rendement van ze- van procent kunnen maken, maar hij zal anderzijds sterke nadruk leggen op de meldingsplicht voor prijsverhogingen die nog niet zo lang geleden in de wet is geïntro duceerd. Op deze wijze zal Den Haag een goed overzicht van de prijsontwikkeling krijgen waardoor onaangename verrassingen kunnen uitblijven. Artikel 61 van de Gemeentewet luidt; De (gemeente)raad kan commissies instellen: a) met het oog op de behartiging van bepaalde belangen; b) met het oog op de behartiging van de belangen van een deel van de ge meente hetwelk daarvoor hetzij door zijn ligging, hetzij door zijn karakter in aanmerking komt. De gemeenteraad regelt de bevoegdheden en de sa menstelling. Artikel 64 zegt iets over de bevoegdheden van zo'n wijk- of dorpscommissie- (raad): ..Dc gemeente)raad kan aan een commissie als bedoeld in artikel 61 bevoegdheden van de raad en van burgemeester en wethouders toekennen, met uitzondering van de bevoegdheid tot: a. het vaststellen van de plaatselijke begroting en van afzonderlijke begrotin gen als bedoeld in artikel 253; b. het voorlopig vaststellen van rekeningen als bedoeld in de artikelen 257 en 265; c. het vaststellen van verordeningen, door strafbepaling of politiedwang te handhaven; d. het heffen van andere belastingen dan die genoemd in artikel 275. Bevoegdheden van burgemeester en wethouders kunnen niet dan op voorstel van dit college worden toegekend." Het probleem schuilt veelal in de door de wet mogelijk gemaakte overdracht van bevoegdheden, een erg téér punt voor col leges van B. en W. en gemeenteraden. Als de wil tot overdracht niet aanwezig is kan men er maar beter niet aan beginnen want daar komen maar frustraties (in de wijk? raad) van. Zelfs hebben heel wat colleges van B. en W. en gemeenteraad moeite mei de gedachte dat, indien in een nieuwe wijk grotere of kleinere bouwprojecten dienen te verrijzen, ook de wijkraad (indien opge dicht) daarover graag geïnformeerd wi! zijn en eventueel advies zou willen uit brengen; vaak wordt op het gemeentehuis over het hoofd gezien hoeveel goodwill nen daarmee in zo'n wijk kan kweken... Dat het ook anders kan bewijst Rotter dam, waar kort geleden een uitvoerige nota van de wethouder voor wijkaangele- genheden G. Z. de Vos („Toekomstige organisatie wijkbestel Rotterdam") ver schenen is die uitermate interessante sug gesties voor gemeentebestuur en wijkraden bevat. Rotterdam is al jaren een voortrek ker op het gebied van de binnengemeente lijke decentralisatie-idee; nu de concretise ring van in de Maasstad op dit punt leven de ideeën voor de deur staat is het naar onze mening^ goed hieraan ook elders in het land aandacht te besteden. liet is duidelijk dat de Gemeentewet heel wat mogelijkheden biedt om tot stichting van zinvolle wijkraden te komen. In dit licht moet nu ook de nieuwe Rotter damse nota worden gezien. Wethouder De Vos pleit in zijn nota vurig voor een ver sterking van de positie van de wijkraden. ..Uit een oogpunt van bestuurlijke effi ciency kleven hieraan waarschijnlijk meer nadelen dan voordelen maar veel en veel belangrijker zijn en blijven de nieuwe mo gelijkheden tot persoonlijke betrokkenheid bij wijk- en stadsbestuur die door zo'n versterking van de positie van de wijkra den aan de burger wordt geboden", aldus de wethouder. Hij verwacht dat de versterking van de positie van de wijkraden een krachtige im puls zal zijn voor een snelle verdere ont plooiing tot organen die gestalte geven aan een stuk daadwerkelijke binnengemeente lijke autonomie en medezeggenschap in het stedelijk bestuur. De Rotterdamse wethouder vestigt in de eerste plaats de aandacht op het grote be lang van de al bestaande en vanzelfspre kend te handhaven bevoegdheid van de wijkraad om ook ongevraagd en uit eigen beweging aan het gemeentebestuur aanbe velingen te doen omtrent aangelegenheden waarbij de belangen van het betreffende gebiedsdeel zelf betrokken zijn. Ten aanzien van de adviserende be voegdheden van de wijkraden hebben de wethouder voorstellen bereikt waar hij zich in het algemeen achter stelt. Tot deze aanbevelingen behoren o.a. deze a) De wijkraad wordt in een vroegtijdig stadium en volledig geïnformeerd over za ken waarbij de belangen van het betref fende gebiedsdeel rechtstreeks zijn be trokken; daartoe moeten de stukken die aan de (gemeenteraads)commissie van bij stand worden gezonden tegelijkertijd aan de wijkraden worden toegezonden; b) De wijkraad wordt gehoord vóór de raadscommissie van bijstand; c) In een aantal gevallen wordt de wijk raad gehoord in plaats van de commissie van bijstand van de gemeenteraad; d) De aan de wijkraad toegezonden stuk- Nóg vroeger dan we het kabinet-De Jong al gewend waren zijn dit jaar de besprekin gen in de ministerraad over het (globale) ontwerp-rijksbegroting tot een goed einde gebracht; dinsdagavond kon de minister-president de discussies afsluiten, minis ter Witteveen (financiën) veel sterkte met de detaillering wensen en zélf (evenals een paar collega's) met vakantie gaan. In tegenstelling tot wat in het verleden (vooral bij andere kabinetten) nogal eens het geval is geweest lijken de besprekingen twer de begro- ting-1971 uitermate vlot te zijn verlopen. Ai MINISTER WITTEVEEN Politiek Den Haag verwacht niet dat de Miljoenennota die minister Witteveen 15 september verpakt in zijn „derde-dins- dag-koffertje". Tweede-Kamervoorzitter Van Thiel zal aanbieden veel verrassin gen zal inhouden: het wordt, zoals het Binnenhof fluistert, „een zuinig verhaal". Rond het concept -rijksbegroting wordt altijd de grootst mogelijke geheimzinnig heid betracht. Dat er de laatste tijd wel eens wat meer In de stijlvolle Trèveszaal in het gebouw van het ministerie van Verkeer en Waterstaat op het Haagse Binnenhof is in de afgelopen weken hard gewerkt aan de vaststelling van het ont werp-rijksbegroting-1971. De ministerraad .vergadert gewoon lijk elke vrijdag in deze zaal van waaruit men een fraai over zicht op de Hofvijver heeft. uitlekt over de begroting is geen wonder: de rijksbegroting is steeds minder op zich zelf gaan staan. Wie een poging doet om aan de hand van recente uitspraken van ministers ep staatssecretarissen in de beidt Kamers én rapporten als die van het Cen traal Planbureau een analyse op te stellen van wat er in de begroting zou kunnen staan komt meestal heel dicht in de buurt van wat er wérkelijk in de begroting staat. Bovendien leven we in de tijd van de meerjarenplanning waardoor een één- jaar-begroting niet zoveel surprises meer kan opleveren. Ook dit jaar heeft de altijd kalme en hardnekkige dr. H. J. Witteveen dit moei lijke karwei weer moeten opknappen en men kan er zeker van zijn dat de andere ministers (en staatssecretarissen) die hem in de afgelopen maanden op de Kneuter dijk hebben opgezocht geen gemakkelijke gesprekken hebben moeten voeren; df heer Witteveen laat zich niet snel van zijn stuk brengen... De minister van financiën heeft de ove rige leden van het kabinet nadrukkelijk onder ogen gebracht dat hij ook voor d' rijksbegrotlng-1971 van de „Zijlstra-norm'' wil uitgaan: de overheidsuitgaven moger niet meer dan zes procent omhooggaan Dat is terecht overigens niet zo vee' vooral als men denkt hoeveel er alleer voor hogere lonen en salarissen van he overheidspersoneel nodig is. Een vast gegeven was al dat per 1 ja nuari 1971 de tweede tranche van de in flatiecorrectie (ƒ300 miljoen) moet plaats vinden; dit jaar heeft deze „verlaging' van de inkomstenbelasting het rijk al ƒ600 miljoen „gekost" en de afspraak is dat hel resterende éénderde deel van deze operatie volgend jaar geëffectueerd wordt. Verder stond vast dat de BTW 1 januari a.s. om hoog gaat: het huidige 12 procent-tarief gaat naar 13 procent en het 4 procent-ta rief naar 4.3 procent (waarbij tevens be paald G ^at enke'.e eerste levensbehoeften van het hoge naar het lage tarief gaan). ¥n het kabinet is lang gesproken over de mogelijkheid van een verdere verho ging van de BTW per 1 januari waardoor het rijk nog eens zo'n ƒ300 miljoen extra zou kunnen ontvangen. Dr. Witteveen sprak vorige maand in de Tweede Kamer min of meer de verwachting uit dat tot deze maatregel overgegaan zou moeten worden maar de oppositie daartegen in het kabinet is, naar wij vernemen, nogal groot geweest. Vooral de ministers Nelissen (eco nomische zaken) en Roolvink (sociale za ken) hebben vrees voor onrust op het lo nen- en prijzenfront die een gevolg van oen verdere BTW-verhoging zou kunnen zijn geuit en omdat ook minister Witte veen geen enthousiaste belastingverhoger is zijn de geruchten steeds sterker gewor den dat de ministerraad besloten zou heb ben van deze extra-verhoging af te zien. Verder heeft de ministerraad besloten de aftrekregeling voor de gehuwde wer kende vrouw te verbeteren, een in het Ne derlandse volk nogal sterk levend verlan gen dat dit voorjaar weerklank vond in een nota van „be a.-ting-staatssecretaris' dr. F. H. M. Grapperhaus. De heer Grapperhaus heeft toen o.m. een vaste aftrekregeling van 20 procent met een minimum van 1000 en een maximum van 4000 voorgesteld. Het ziet ernaar uit dat de regering dit voorstel in haar begroting zal verwerken. Ook voor de zelfstandigen wil de regering volgend jaar iets doen. waarbij in het bijzonder gedacht wordt aan belastingvrije reserveripg voor o.m. oude-dagvoorzieningen. En om het belastingverhaal af te ronden: per 1 ja nuari vindt de al aangekondigde verhoging van de wegenbelasting plaats en lijkt ook ?en kleine verhoging van de accijns oj gedistilleerd op het programma te staan. In de uitgavensector in 1971 boven d 30 miljard zijn helemaal geen spectacu aire zaken te verwachten omdat er geer financiële mogelijkheden voor zijn. Hel kabinet is aan de wens van staatssecretari; Grosheide tegemoet gekomen om meer geld ten behoeve van de werkende jeugr' beschikbaar te stellen, speciaal voor dr stichting van regionale centra voor he vormingswerk en opleiding van leerkrach !en. De ontwikkelingshulp gaat overeenkom stig de afspraken omhoog en voor de wo ningbouw heeft het kabinet meer finan ciën beschikbaar gesteld om aan de drin gende wens van de Tweede Kamer om volgend jaar meer woningen te bouwen te gemoet te komen. Naar verluidt zon het woningbouwprogramma van minister Schut daardoor met twee_ tot vijfduizend woningen omhoog kunnen gaan. Men ziet: het klinkt allemaal niet zc spectaculair maar dat is ook de wens van dit kabinet voor zijn laatste jaar geweest. De grote beslissingen moeten dit najaar en komend voorjaar (voor de periode 1972- 1975) vallen als in Den Haag de voorposten gevechten over volgende regeringspro gramma plaatsvinden. Dan kan er ook uit voerig over de defensiekosten gepraat worden, een onderwerp dat de laatste tijd sterk in de belangstelling gestaan heeft. E. J. M. ken worden in belangrijke gevallen voor zien van een nota van B. en W. waarin het probleem wordt gesteld, de alternatieve oplossingen worden aangegeven en geëva lueerd in het licht van de beschreven si tuatie en al hun gevolgen. Zo mogelijk wordt een zekere voorkeur voor een be paald alternatief, met de daarvoor aan tt voeren argumenten, opgenomen. Deze nota moet zodanig geschreven zijn dat de be langstellende en belanghebbende leken haar kunnen begrijpen. Verder dient de wijkraad de bevoegdheid te krijgen hear ings te organiseren. e) Aan de wijkraad wordt jaarlijks voor lichting gegeven over de voorgenomen plannen in de betreffende wijk. |~)e nota bevat een aantal suggesties voor overdracht van bevoegdheden (zoals door de wet mogelijk wordt ge maakt) en wethouder De Vos merkt op dat het college van B. en W. van Rotterdam deze voorstellen interessant vindt: hij zelf noemt ze „een aanzet tot daadwerkelijke overdracht van bestuurlijke bevoegdheden aan de wijkraden". „Ik acht het bepaald niet onwaarschijnlijk dat, wanneer hier mee in de praktijk een begin gemaakt is, vrij spoedig uitbreiding van het aantal de legaties zal volgen". Voorgesteld wordt de volgende bevoegd heden aan de wijkraden over te dragen: 1. rooien van bomen (ingevolge Verorde ning kapverbod is hiervoor ontheffing no dig van B. en W., geen druklopende „zaak", wel interessant, in verband met wijkaspect); 2. geven van straatnamen (in plaats van B. en W. kan de wijkraad het advies van de straatnamencommissie behandelen en dit advies aan de gemeenteraad ter kennis brengen); 3 vergunningen verlenen voor lichtrecla mes; 4 plaatsen van straatmeubilair (banken, papierbakken, abri's etc.); begeleiding door de stadsarchitect; 5 vergunning verlenen voor uitritten; 6 onttrekking van woonruimte (vooral jri oudere wijken) 7 ontheffingen terazke van de Algeme ne Politieverordening; een deel ervan kan aan de wijkraden gedelegeerd worden o.a. betreffend „het verlenen van vergunning tot het maken van geluid door een instru ment waarmee muziek of de menselijke stem kan worden hoorbaar gemaakt". Ook zijn er voorstellen gedaan tot het overdragen van beheersbevoegdheden van B. en W. aan de wijkraden; deze over dracht zou betrekking hebben op: openba re speeltuinen, wijksportvelden, door gym nastiekverenigingen e.d. gebruikte gym nastieklokalen, wijkrecreatiebaden en wijkcentra. Daarnaast worden allerlei mogelijkheden genoemd voor door wijkraden uit te bren gen gekwalificeerde adviezen (ten aanzien van onderwerpen als winkelsluiting, bevei liging tram- en spoorbanen, subsidiëring nieuwe projecten in de wijk, vestiging van gezondheidscentra, bestemmingsplannen industrievestiging, onderhoud van straten en wegen, monumentenzorg, normstelling met betrekking tot toewijzing van wo ningen en aanleg van groenvoorzieningen. déze opzet waarnaar in Rotterdam energiek gestreefd wordt kan de wijk raad ee levende bestuurseenheid wor den. Wethouder De Vos deelt mee dat nu het in de bedoeling ligt aan de wijkraden uitdrukkelijk prubliekrechtelijke bevoegd heden toe te kennen het een primaire eis van democratie is dat de wijkbevolking in staat gesteld wordt de wijkraad te verkie zen zodat deze niet langer op grond van langs hoe plausibele weg dan ook gegiste maar op grond van de metterdaad onder de bevolking levende inzichten met be trekking tot het wijkbestuur wordt samen gesteld. Het zal een geheel vrije kandi daatstelling moeten zijn; de wethouder zal het erg op prijs stellen als de politieke partijen aan deze verkiezingen van harte mee zullen doen, „maar er zal geen sprake van kunnen zijn hun terzake een monopo lie te verlenen." Ook andere groeperingen moeten dus kandidaten kunnen stellen. Elke wijkraad zal de beschikking kun nen krijgen over een ambtelijk secretaris buiten de leden, veelal gesteund door een klein apparaat. 7 Tit deze, nog vrij summiere, weergave van de Rotterdamse plannen blijkt dat daar op het gebied van de binnenge- neentelijke democratisering een bijzon dere ontwikkeling van start gaat. c.q. wordt voortgezet. In Rotterdam komen wijkraden die stadsdelen van 60.000 a 80.000 Inwoners omvatten, maar ook kleinere, zoals Hoek van Holland (6784 inwoners), Overschie (27.597) en Ommoord (24.664). Aan deze cijfers is men uiteraard elders in het land niet gebonden; men kan ook heel wat kleinere eenheden in een wijkraad verenigen. Ook kan gedacht worden aan dorpsraden, raden van dorpen die deel uit maken van een grote gemeente. Dit alles is helemaal in de geest van de wetgever van 1964. Ten overvloede zij nog opgemerkt dat de wijkraden de beschikking moeten hebben over financiën maar ook dit is in het alge meen geen probleem, zeker niet formeel. Naar onze mening biedt de Rotterdamse nota „openingen" voor tal van andere Ne derlandse gemeenten, ook de middelgrote Vaak worden plannen als deze Rotterdam se met de dooddoener „te idealistisch" af gedaan, maar wie zou durven beweren dat het keiharde, zakelijke Rotterdam „te idealistisch" is Wij zijn benieuwd naar wat de nieuwe gemeenteraden in de komende jaren met de artikelen 61 tot en met 64 van de Ge meentewet gaan doen, Rotterdam vindt ze een uitdaging! E. J. MATHIBS

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 10