KLM-gezagvoerder Zeyfert:
bovenste beste
onderzetters
GRATIS
>»j dubro
Zestig Nederlanders in
Spanje gedupeerd
Vlieger H. van der Vlugt
niet vermiste
Biafra-piloot te zijn
blijkt
PTT SPEURT IN
VERBRANDE
POSTSTUKKEN
.Winkelbrand moest
geldnood opheffen
99 Gevaar is
afhankelijk
van normen
die je zelf
stelt99
IN ZEELAND
WEINIG
TOERISTEN
Voor i 18.000
gestolen aan
t.v.-toestellen
Doordat Duitser huur
appartementen niet afdroeg:
Kunstgebitten
Na ongeluk bij Nunspeet
Busje werd noodlottig
Wellevend"
gekleed
voor reehter
verschijnen
Reeds in 68
octrooi op
rubbertegels
gevraagd
Proefcentraal
opnamebeleid
bejaarden in
Arnhem
BANKROVERS
VEROORDEELD
Minister Polak:
Kind omgekomen
bi] autobotsing
LIGGING
GERONA
MINDER VEILIG
TE EMOTIONEEL
dubro onderzetters
met uw sterrenbeeld
MELDEN
Verder onderzoek
wetenschappelijk en
beroepsonderwijs
BRITSE TANKS
DINSDAG 21 JULI 1970
Geen reden tot bezorgdheid
om „gevaarlijke vliegvelden
AMSTELVEEN Heel nadrukke
lijk stelt K.L.M.-gezag voerder Zdzis-
law L. Zeyfert één ding voorop: „Er
is geen enkele reden tot bezorgdheid.
Geen van de drie Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen zal ooit een
vliegveld gebruiken dat uitgesproken
gevaarlijk is. En de twaalf velden, die
door de Britse vliegers zijn genoemd,
staan bij ons niet als onveilig te boek".
De bewuste velden worden niet alle
door de Nederlandse vliegtuigen be
zocht. Behalve Malaga worden op geen
van deze bestemmingen lijnvluchten
uitgevoerd wel veel chartervluchten.
Van de omstreden luchthavens worden
de vier Spaanse het meest door Neder
landse vakantiereizigers bezocht.
Dit zijn Gerona, Ibiza, Alicante en
Malaga. Volgens de Britse vliegers zou
den ze onveilig zijn door hun slechte
ligging gecombineerd met een gebrek
aan hulpmiddelen voor de navigatie.
„In de luchtvaart is moeilijk te zeg
gen wat gevaarlijk is", zegt de heer
Zeyfert. „Het is een relatief begrip. Er
speelt zoveel mee. Het is afhankelijk
van de normen, die je aanlegt".
Welke zijn die normen?
„Ieder vliegveld heeft zijn limieten,
die ieder luchtvaartmaatschappij voor
zichzelf bepaalt. Om een voorbeeld te
nomen: op Schiphol land ik nog met
een DC-9 bij een wolkenbasis van der
tig meter en een horizontaal zicht van
vierhonderd meter.
In Gerona. dat is omgeven door lage
bergen, landt de KLM miet wanneer
het zicht verticaal minder is dan 450
meter en horizontaal minder dan 3200
meter.
Zolang deze maatstaven worden ge
hanteerd, is Gerona volmaakt veilig,
hoewel het door de Britse vliegers als
een van de gevaarlijkste luchthavens in
Europa wordt bestempeld. Ik ken hun
limieten niet. Misschien zou er aanlei
ding zijn om die te veranderen. Onze li
mieten gelden zolang alle apparatuur,
zowel aan boord als op de grond per
fect werkt
Wanneer op Schiphol bijvoorbeeld
maar enkele lampen van de naderings
verlichting niet branden gaat mijn li
miet al omhoog naar een wolkenbasis
van zestig of zelfs honderd meter.
Onze limieten worden door de kleinst
mogelijke details beïnvloed, maar op
deze manier heeft de Nederlandse
luchtvaart dan ook een hoge graad van
veiligheid bereikt".
Opereren de Britse luchtvaartmaat-
Zdzislaw Zeyfert
(48) werd uit Pool
se ouders in Frank
rijk geboren. Kort
na de oorlog, waar
in hij de Britse
luchtmacht, de
R.A.F.diende,
kreeg hij de Britse
nationaliteit. Sinds
1951 vliegt hij voor
de K.L.M. op de
Europese noutes,
tegenwoordig als
gezagvoerder op
een DC-9. Dank zij
een veeljarige er
varing op deze tra
jecten, kent hij
'ieel luchthavens
in Europa als wei-
\ig anderen. De
vereniging van Ne-
erland.se verkeers.
vliegers beschouwt
hem dan ook als
een specialist bij
uitstek voor Euro
pese luchtvaartza
ken.
schappijen zelf dan wellicht minder
veilig?
„Het is moeilijk beide landen met el
kaar te vergelijken, want de Britse
luchtvaartindustrie is zoveel groter dan
de Nederlandse. Er zijn tal van maat
schappijen, grote, minder grote en klei
ne.
Voor de laatste categorie zijn de fi
nanciële mogelijkheden beperkt. Zij
vliegen dikwijls met minder modern
materieel en hun machines zijn met
minder moderne apparatuur uitgerust.
Ook al bij gebrek aan financiële
middelen kunnen hun bemanpingen
soms minder intensief borden gëtraind.
In een Brits regeringsrapport is onlangs
nog vastgesteld dat vooral bij de onge
regelde maatschappijen de veiligheid
lager is".
Waarom komen de Britten juist nu
met hun klachten?
„Vermoedelijk zijn zij geschrokken
van de rampen, die hun de laatste tijd
met. name in Noord-Spanje hebben ge
troffen. Pas twee weken geleden ver
ongelukte bij Gerona een Cornet, waar
bij 112 mensen omkwamen. Maar het is
natuurlijk fout om maatregelen te vra
gen wanneer je met een groot vliegtuig
vol passagiers» op punt van vertrek
staat. Dit is zelfs onverantwoordelijk.
Wanneer de Britten menen, dat deze
luchthavens onveilig zijn dan hadden ze
vijf jaar geleden tot actie moeten over
gaan.
En niet op het moment, waarop bij
voorbeeld in Gerona en op Ibiza hard
wordt gewerkt aan modernisering en
uitbreiding van de apparatuur. Wat de
Britse vliegers afschrikt is dat er tien
jaar geleden bij een vliegramp dertig
of veertig doden vielen, dat het er nu
honderd tot tweehonderd zijn en dat er
straks vierhonderd levens verloren
gaan. Maar zij hebben te emotioneel
gereageerd.
Zal de oproep tot een boycot van de
bewuste vliegvelden enig gehoor vin
den?
„Het. lijkt me uitgesloten. Zo'n voor
stel moet worden behandeld door de in
ternationale vereniging van verkeers
vliegers (Ifalpa), die jaarlijks een ver
langlijstje opstelt van verbeteringen,
die op bepaalde luchthavens gewenst
zijn. Pas vier maanden geleden werd in
Londen een dergelijke vergadering ge
houden en toen is deze kwestie zelfs
niet aangeroerd. Deze verklaring is
volkomen onverwacht gekomen.
Wat ik zo betreur is dat nu vooral de
IT-passagiers nodeloos ongerust zijn
gemaakt. Dit zijn de mensen, die wij
jaarlijks met honderdduizenden tegelijk
op chartervluchten naar hun vakantie
bestemming brengen.
Zij zijn onze fijnste passagiers, ook
al omdat zij zich altijd erg geïnteres
seerd tonen tijdens de vlucht. Maar de
meesten vliegen voor het eerst en ze
zijn gauw bang. Hun angst is nu door
beroepsvliegers vergroot. En daarom
herhaal ik: er is geen grond voor enige
bezorgdheid".
MIDDELBURG De Zeeuwse kust
herbergt aanmerkelijk minder vakan
tiegangers dan vorig jaar rond deze
tijd. De grote toeristenstroom, die het
afgelopen weekeinde en gisteren werd
verwacht, in verband met de vakanties
in Rijnland-Westfalen, is uitgebleven.
Veel exploitanten van hotels en cam
pings klagen steen en been. Het weg
blijven van de Duitsers betekent voor
hen een forse strop. Daarbij komt nog
dat door het aanhoudend slechte weer
een groeiend aantal mensen het vakan
tieadres vroegtijdig verlaat.
Van een massala uittocht is echter
volgens de directeur van de provinciale
VVV in Middelburg J. de Regt, nog niet
direct sprake.
Ook elders in het land trekken kam
peerders en badgasten zich niet veel
aan van het slechte weer. Steekproeven
wezen gisteren uit dat een enkeling hier
en daar enkele dagen eerder naar huis
is gegaan dan het plan was.
Alleen op de waddeneilanden was te
merken da veel automobilisten vertier
gingen zoeken op de vaste wal. De
veerdiensten kregen meer auto's te ver
werken dan was verwacht.
ARNHEM De Arnhemse Stichting
katholieke bejaardenzorg wil bij wijze
van proef een begin maken met een
centraal opnamebeleid van bejaarden in
Arnhem. De stichting vindt het wense
lijk dat van alle gepensioneerden boven
de 75 een registratie wordt aangelegd.
Wel, zo zegt de stichting in haar jaar
verslag moeten èn vrije keus èn gods
dienstige kleur van de bejaardentehui
zen zo veel mogelijk worden gehand
haafd. Een alternatief vindt de stich
ting een „pool" van medische en sociale
zorg voor de bejaarden.
O
ALMELO Uit een gehuurde gara
gebox van televisiehandelaar Jaap Post
fn Almelo zijn in het weekeinde 39 tele
visietoestellen gestolen.
De toestellen hadden een notenhouten
kast en een beeldgrootte van 61 centi
meter. De totale waarde bedraagt circa
18.000 gulden.
De diefstal is gepleegd door het
openbreken van de garagedeur.
ADVERTENTIE
HET IDEALE AFWAS MIDDEL
In het noordoosten van Brazilië, in
de omgeving van Recife, zijn over
stromingen ontstaan doordat het sinds
zaterdag hevig regent. Twaalf-mensen
zijn omgekomen, drieduizend zijn dak
loos geworden. Er hebben zich verschei
dene aardverschuivingen voorgedaan.
Enige bruggen zijn weggespoeld en een
groot aantal wegen is versperd.
DEN HAAG D-Tours NV. de in
ternationale reisorganisatie van het
Dirk van den Broek-concern in Am
sterdam, neemt de kosten voor haar
rekening, die voor haar vakantiegan
gers in Spanje zijn ontstaan doordat
in Sitges de eigenaar van een Spaans
bemiddelingsbureau is gearessteerd.
Verschillende Nederlandse reisbu
reaus zijn door deze arrestatie in
moeilijkheden gekomen omdat deze
eigenaar, een Duitser met de naam
Hackh, de door de bureaus gestorte
appartementenhuur niet had afgedra
gen aan de eigenaars van de apparte
menten. Dezen eisten opnieuw beta
ling van de reisbureaus, waartoe de
meeste niet in staat zijn.
Van Sitges uit liet de directeur van
D-Tours NV maandagavond weten,
DEN HAAG De al negen maanden
vermiste vlieger Matheus Pieter de
Zeeuw is nog niet gevonden. Gisteren
bestond het vermoeden nog dat hij on
der de naam Hans van der Vlugt in
Florida een eigen vliegbedrijfje leidde.
Hans van der Vlugt blijkt echter
werkelijk te bestaan. Zijn moeder, me
vrouw E. van der Vlugt uit Utrecht
deelde ons dit gistermiddag mee.
Zij heeft onmiddellijk contact ge
zocht met de heer K. A. la Bree, direc
teur van de NV Nationaal Vliegtuigbe-
heer uit Den Haag, die uit een foto in
de krant in Hans van der Vlugt de ver
miste De Zeeuw meende te herkennen.
Inderdaad blijkt er een grote over
eenkomst te bestaan in de antecedenten
van beide vliegers.
Mevrouw Van der Vugt: Mijn zoon
heeft vorige week nog een nacht bij
mij gelogeerd. Hij vliegt voor zijn be
drijfje in Florida regelmatig op Europa
en Afrika en staat bekend als een uit
stekend vlieger. Hij is 34 jaar oud en
woont sinds zijn 21ste in de Verenigde
Staten. Vlieger De Zeeuw is 32 jaar.
Mevrouw Beelstra-De Zeeuw uit
Rijswijk is al negen maanden op zoek
naar haar broer. Zij heeft het angstige
vermoeden dat haar broer tot de slacht
offers behoort van het vliegtuig dat
vermoedelijk onderweg naar het toen
nog in oorlog zijnde Biafra op ge
heimzinnige wijze in Marokko is veron
gelukt. Het wrak werd vorige week op
een berg gevonden. Zij wist dat haar
broer, van wie ze al maanden niets
meer heeft vernomen, vluchten maakte
op Biafra.
ADVERTENTIE
Geen losraken of verschuiven
meer van
Niemand, die een kunstgebit heeft, behoeft
meer op een kritiek moment in verlegenheid
te raken, omdat zijn kunstgebit losschiet of
verschuift. Maak een einde aan dit steeds
dreigende ongemak. Een weinig Dentofix-
poeder houdt het gebit de gehele dag on
wrikbaar op zijn plaats. Dentofix voor
komt tevens onaangename reuk uit de
mond. Probeer het nog vandaag. Verkrijg
baar in discrete, neutrale plastic flacons,
prijs i2,ó0, bij apotheken en drogisterijen.
dat er op dat moment ongeveer zestig
op zondag gearriveerde Nederlandse
toeristen niet kunnen worden onder
gebracht in de voor hen bestemde ap
partementen.
Deze gedupeerden, die geboekt had
den bij de reisbureaus die niet in
staat zijn de huur nogmaals te beta
len, kunnen misschien onderdak vin
den indien zij bereid zijn zelf de ap
partementenhuur te betalen.
Volgens de mededeling van de di
recteur van D-Tours is de Spaanse
politie „demonstratief attent" op de
ontwikkeling, omdat zij wil voorko
men dat deze Nederlanders de appar
tementen zullen kraken.
D-Tours NV heeft zondag reeds
overeenstemming bereikt met de eige
naren van de door haar gehuurde ap
partementen door de verschuldigde
huurprijs opnieuw te betalen. De
schade, die voorlopig wordt geraamd
op ongeveer 50.000 gulden voor het
resterende seizoen neemt het Dirk van
den Broek-Concern voor zijn rekening.
Het sorteren van de verbrande post uit de trein die bij het ongeluk in
Nunspeet betrokken was.
UTRECHT Maandag is de P.T.T. in Utrecht begonnen met het uitzoeken van de/
restanten van de taehtig postzakken die in de dacht van vrijdag op zaterdag ver
brandden, toen de posttrein Amersfoort-Zwolle in Nunspeet in botsing kwam met
een personenbusje. Het lijkt een vrijwel hopeloos karwei, want van de post is
niet veel meer over dan een zwart verkoolde massa.
De schade bleef tot tachtig postzakken
beperkt, dank zij de hulp van kam-
peergasten en militairen uit Nun
speet. Zij slaagden erin de post uit
het postrijtuig achter de vrijwel to
taal vernielde motorposttrekker te
redden en de goederenwagen daar
achter snel los te koppelen.
In de posttrekker bevond zich voorna
melijk post uit de provincies Utrecht
en Zuid-Holland met bestemming
Zwolle en Leeuwarden en zeer
wijde omgeving (onder meer een
groot deel van de provincie Friesland,
Zuid-Flevoland en de Noord-Oostpol
der). Slechts vijf procent daarvan is
volgens een globale schatting niet on
herkenbaar verbrand.
De PTT zal zo spoedig mogelijk contact
opnemen met de personen en instan
ties wier namen (hetzij als afzender
hetzij als geadresseerde) op de post
stukken nog leesbaar zijn. Stukken
waarbij dat niet het geval is, maar
waarvan de inhoud herkenbaar en/of
waardevol lijkt, gaat naar de afde
ling rebuten van het districtspostkan
toor in Den Haag.
Wie zich zorgen maakt over vermiste
post, moet zich daar zelf aan het eind
van deze week melden. De PTT heeft
enkele grote afzenders, zoals het mi
nisterie van defensie waarvan een
aanzienlijk aantal medische rappor
ten werd teruggevonden, zelf al op
de hoogte gesteld. De schade wordt
door de PTT volgens de normale pro
cedure vergoed.
Iedereen die een recu kan tonen, krijgt
op het postkantoor waar de post, is
afgegeven het gebruikelijke bedrag
per kilo terug (er zijn geen waarde-
zendingen of aangetekende stukken
verloren gegaan).
De motorposttrekker had een zeer ge
varieerde inhoud: tussen de restanten
zijn veel vakantiefilmpjes aangetrof
fen, maar bijvoorbeeld ook betaal
cheques, een partij onderkleding, ko
gellagers, medicijnen, gereedschappen,
werktekeningen, boekhoudingen, sie
raden enzovoorts. In Utrecht waar de
hele inhoud van de posttrekker beetje
bij beetje wordt gecontroleerd, denkt,
men nog minstens drie dagen nodig te
hebben voor dit vrij hopeloze en
vooral ook smerige kwarwei.
Het feit dat de motorposttrekker verlo
ren is gegaan, heeft geen invloed op
de postverzending, aangezien de PTT
over voldoende reservematerieel be
schikt om de trekker te vervangen.
DEN HAAG Het organisatiebureau
McKinsey en Co zal zijn studie naar
mogelijkheden tot verbeteren van de
planning bij het wetenschappelijk en
hoger beroepsonderwijs voortzetten.
Minister Veriuga (Onderwijs ,en We
tenschappen) heeft hiertoe opdracht
gegeven nadat het bureau een eerste
rapport had afgeleverd. Waarschijnlijk
zal het hele onderzoek in de herfst van
dit jaar gereed komen.
In het eerste rapport werd gesteld dat
een gesystematiseerde en gecoördineer
de planning bij het wetenschappelijk
onderwijs onvoldoende aanwezig was.
McKinsey en Co is nu bezig een plan
ningprocedure uit te werken die kan
worden uitgebreid tot de andere onder
delen van het Nederlandse onderwijssys
teem.
KAIRO Het Egyptische weekblad
..Rose el Youssef" heeft uit Britse
bronnen vernomen dat premier Edward
Heath overweegt 400 zware Chieftain
tanks aan Israël tc verkopen.
Op het ogenblik zou een Israëlische
aankoopdelegatie in Londen vertoeven,
maar de regering zou dit zoveel moge
lijk uit de publiciteit houden.
VEENDAM In verband met de
brand in een sexboetiek van vorige
week in de nacht van donderdag op
vrijdag in Veendam, die tot de aanhou
ding heeft geleid van de eigenaar H. S.
wegens opzettelijke brandstichting,
heeft de gemeentepolitie in Veendam
de 28-jarige W. van der D. uit Gronin
gen, aangehouden verdacht van mede
plichtigheid in deze zaak. De man heeft
nog niet bekend.
's Avonds voor de brand zou in een
café onder het genot van een biertje
door het tweetal zijn besproken dat het
MAASTRICHT De rechtbank in
Aken heeft gisteren de 42-jarige Heinz
R. uit Mönchcngladbach en de dertigja
rige Helmut P. uit Dtiken conform de
eis veroordeeld tot respectievelijk tien
en negen jaar gevangenisstraf.
De twee hadden in maart 1969 een
gewapende roofoverval gepleegd op de
Amrobank te Susteren bij Sittard. Zij
konden met bijna twintigduizend gul
den ontkomen, hoewel Heinz R. tijdens
een vuurgevecht met een wachtmeester
van de Rijkspolitie twee kogels in zijn
benen had gekregen.
In het Duitse grensgebied pleegden ze
nog drie overvallen waarbij ze ruim
vijftigduizend Duitse marken buit-
maakten.
Het geld ging op in Duitse en Belgi
sche speelbanken.
wel aanlokkelijk zou zijn om de zaak in
brand te steken, maar van tevoren de
goederen eruit te halen.
In een Volkswagenbusje van Van der
D. werden de sexartikelen ingeladen.
Daarna sprenkelden ze benzine in de
winkel. Door de waakvlam van de ka
chel ontstond een explosie.
De beide mannen hadden even tevo
ren twee meisjes, die in het kamertje
achter de winkel sliepen, van hun daad
op de hoogte gebracht, zodat zij op tijd
het pand konden verlaten. De eigenaar
de 78-jarige heer Scholten wist zich
slechts op het nippertje te redden.
Door de ontploffing en het glasge
rinkel van de stuk gesprongen ruiten
werden omwonenden gewekt. Zij zagen
een rood Volkswagenbusje wegrijden.
Dit leverde een aanwijzing op voor de
politie in welke richting zij moest zoe
ken. Kort voor de brand had S. die in
grote financiële moeilijkheden verkeer
de, nog een proces-verbaal gekregen
voor het etaleren van een pornografi
sche plaat.
Uit het verdere onderzoek is komen
vast te staan, dat S. zich ook schuldig
heeft gemaakt aan oplichting van ver
scheidene personen voor tienduizenden
guldens. Hij plaatste in verschillende
dagbladen advertenties onder de firma
naam Denzo, waarin thuiswerkers wer
den gevraagd. De betrokkenen moesten
een zeker bedrag storten, alvorens zij
werk kregen. Het geld werd wel ge
stort, maar werk kregen de mensen
niet.
Van der D was evenmin een onbc
kende van de politie. Hij was ook me
deplichtig in een grote sigarettensmok
kel in Delfzijl.
DEN HAAG Er bestaan geen rechts
regels over de kleding van verdachten
die voor een rechter moeten verschij
nen, maar het is vanzelfsprekend dat
ook op dit punt in het maatschappelijk
verkeer regels van wellevendheid in
acht worden genomen.
Dit heeft de minister van justitie mr.
C. H. F. Polak verklaard in antwoord
op vragen van het Tweede-Kamerlid
drs, J. J. Voogd (PvdA) over berechting
van enkele studenten op 3 juni jl. door
de Haarlemse politierechter.
Overigens is het oordeel van de rech
ter die de zitting presideert beslissend
over het punt van de kleding. De rech
ter heeft ook de bevoegdheid iemand
weg te zenden en hem in zijn afwezig
heid te berechten zoals de jongeman
die op verzoek van de rechter zijn baret
had afgezet, maar zich, ermee
zwaaiend, luidruchtig tot de publieke
tribune had gewend.
De minister heeft geen oordeel over
het zestien dagen in voorlopige hechte
nis houden van de onderwijzer L. Zon
neveld die „forceer de deuren", had
geroepen omdat de rechtercommissa
ris tweemaal gevangenhouding had ge
last. Men vreesde nl. voor nieuwe wan
ordelijkheden op volgende zittingen,
een, naar het oordeel van het openbare
ministerie „gewichtige reden van maat
schappelijke veiligheid".
DEN HAAG Bij TNO zijn proeven
genomen met een rubbcrtegcl die in het
bijzonder geschikt is voor speelplaatsen,
vloeren van sporthallen en dergelijke.
Deze proeven hebben geleid tot een op
5 september 1968 ingediende octrooi
aanvrage.
Dit hebben de minister van volks
huisvesting en ruimtelijke ordening, ir.
W. F. Schut en de minister van econo
mische zaken, mr. R. J. Nelissen. maan
dag geantwoord op de schriftelijke
vragen van het Tweede-Kamerlid Ny-
pels (D'66).
Het feit dat een octrooi-aanvrage no£
niet is behandeld heeft noch juridisch,
noch praktisch tot gevolg dat de aan
vrager niet met de produktie kan be
ginnen. Het is dus niet juist, zoals
vraagsteller had verondersteld, dat met
dë produktie van deze tegels niet kan
worden begonnen omdat de octrooiraad
nog steeds geen (tijd heeft kunnen vin
den de octrooi-aanvraag hiervoor te be-
handelfen.
Daarbij komt dat 14 mei 1969 een
voororttferzoekrapport over de octrooi
aanvraag is uitgebracht en dat het niet
verder behandelen van de aanvrage
uitsluitend zijn grond vindt in het feit
dat de aanvrager nog niet het wettelijk
voorgeschreven verzoek tot verdere be
handeling bij de octrooiraad heeft in
gediend.
Voorts delen de bewindslieden mee,
dat soortgelijke rubbertegels al door
een ander dan dan de hierbedoelde oc
trooi-aanvrager op ruime schaal in de
handel worden gebracht.
RENESSE De vijfjarige André
Boogaart uit De Lier werd gistermiddag
op slag gedood toen twee personenau
to's in Renessr op elkaar botsten.
De bestuur:' en de twee Inzitten
den van de at: waarin het slachtoffer
zat alsmede de bestuurder van de an
dere auto zijn met ernstige verwondin
gen naar het ziekenhuis gebracht.