KLM-gezagvoerder Zeyfert: bovenste beste onderzetters GRATIS >»j dubro Zestig Nederlanders in Spanje gedupeerd Vlieger H. van der Vlugt niet vermiste Biafra-piloot te zijn blijkt PTT SPEURT IN VERBRANDE POSTSTUKKEN .Winkelbrand moest geldnood opheffen 99 Gevaar is afhankelijk van normen die je zelf stelt99 IN ZEELAND WEINIG TOERISTEN Voor i 18.000 gestolen aan t.v.-toestellen Doordat Duitser huur appartementen niet afdroeg: Kunstgebitten Na ongeluk bij Nunspeet Busje werd noodlottig Wellevend" gekleed voor reehter verschijnen Reeds in 68 octrooi op rubbertegels gevraagd Proefcentraal opnamebeleid bejaarden in Arnhem BANKROVERS VEROORDEELD Minister Polak: Kind omgekomen bi] autobotsing LIGGING GERONA MINDER VEILIG TE EMOTIONEEL dubro onderzetters met uw sterrenbeeld MELDEN Verder onderzoek wetenschappelijk en beroepsonderwijs BRITSE TANKS DINSDAG 21 JULI 1970 Geen reden tot bezorgdheid om „gevaarlijke vliegvelden AMSTELVEEN Heel nadrukke lijk stelt K.L.M.-gezag voerder Zdzis- law L. Zeyfert één ding voorop: „Er is geen enkele reden tot bezorgdheid. Geen van de drie Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zal ooit een vliegveld gebruiken dat uitgesproken gevaarlijk is. En de twaalf velden, die door de Britse vliegers zijn genoemd, staan bij ons niet als onveilig te boek". De bewuste velden worden niet alle door de Nederlandse vliegtuigen be zocht. Behalve Malaga worden op geen van deze bestemmingen lijnvluchten uitgevoerd wel veel chartervluchten. Van de omstreden luchthavens worden de vier Spaanse het meest door Neder landse vakantiereizigers bezocht. Dit zijn Gerona, Ibiza, Alicante en Malaga. Volgens de Britse vliegers zou den ze onveilig zijn door hun slechte ligging gecombineerd met een gebrek aan hulpmiddelen voor de navigatie. „In de luchtvaart is moeilijk te zeg gen wat gevaarlijk is", zegt de heer Zeyfert. „Het is een relatief begrip. Er speelt zoveel mee. Het is afhankelijk van de normen, die je aanlegt". Welke zijn die normen? „Ieder vliegveld heeft zijn limieten, die ieder luchtvaartmaatschappij voor zichzelf bepaalt. Om een voorbeeld te nomen: op Schiphol land ik nog met een DC-9 bij een wolkenbasis van der tig meter en een horizontaal zicht van vierhonderd meter. In Gerona. dat is omgeven door lage bergen, landt de KLM miet wanneer het zicht verticaal minder is dan 450 meter en horizontaal minder dan 3200 meter. Zolang deze maatstaven worden ge hanteerd, is Gerona volmaakt veilig, hoewel het door de Britse vliegers als een van de gevaarlijkste luchthavens in Europa wordt bestempeld. Ik ken hun limieten niet. Misschien zou er aanlei ding zijn om die te veranderen. Onze li mieten gelden zolang alle apparatuur, zowel aan boord als op de grond per fect werkt Wanneer op Schiphol bijvoorbeeld maar enkele lampen van de naderings verlichting niet branden gaat mijn li miet al omhoog naar een wolkenbasis van zestig of zelfs honderd meter. Onze limieten worden door de kleinst mogelijke details beïnvloed, maar op deze manier heeft de Nederlandse luchtvaart dan ook een hoge graad van veiligheid bereikt". Opereren de Britse luchtvaartmaat- Zdzislaw Zeyfert (48) werd uit Pool se ouders in Frank rijk geboren. Kort na de oorlog, waar in hij de Britse luchtmacht, de R.A.F.diende, kreeg hij de Britse nationaliteit. Sinds 1951 vliegt hij voor de K.L.M. op de Europese noutes, tegenwoordig als gezagvoerder op een DC-9. Dank zij een veeljarige er varing op deze tra jecten, kent hij 'ieel luchthavens in Europa als wei- \ig anderen. De vereniging van Ne- erland.se verkeers. vliegers beschouwt hem dan ook als een specialist bij uitstek voor Euro pese luchtvaartza ken. schappijen zelf dan wellicht minder veilig? „Het is moeilijk beide landen met el kaar te vergelijken, want de Britse luchtvaartindustrie is zoveel groter dan de Nederlandse. Er zijn tal van maat schappijen, grote, minder grote en klei ne. Voor de laatste categorie zijn de fi nanciële mogelijkheden beperkt. Zij vliegen dikwijls met minder modern materieel en hun machines zijn met minder moderne apparatuur uitgerust. Ook al bij gebrek aan financiële middelen kunnen hun bemanpingen soms minder intensief borden gëtraind. In een Brits regeringsrapport is onlangs nog vastgesteld dat vooral bij de onge regelde maatschappijen de veiligheid lager is". Waarom komen de Britten juist nu met hun klachten? „Vermoedelijk zijn zij geschrokken van de rampen, die hun de laatste tijd met. name in Noord-Spanje hebben ge troffen. Pas twee weken geleden ver ongelukte bij Gerona een Cornet, waar bij 112 mensen omkwamen. Maar het is natuurlijk fout om maatregelen te vra gen wanneer je met een groot vliegtuig vol passagiers» op punt van vertrek staat. Dit is zelfs onverantwoordelijk. Wanneer de Britten menen, dat deze luchthavens onveilig zijn dan hadden ze vijf jaar geleden tot actie moeten over gaan. En niet op het moment, waarop bij voorbeeld in Gerona en op Ibiza hard wordt gewerkt aan modernisering en uitbreiding van de apparatuur. Wat de Britse vliegers afschrikt is dat er tien jaar geleden bij een vliegramp dertig of veertig doden vielen, dat het er nu honderd tot tweehonderd zijn en dat er straks vierhonderd levens verloren gaan. Maar zij hebben te emotioneel gereageerd. Zal de oproep tot een boycot van de bewuste vliegvelden enig gehoor vin den? „Het. lijkt me uitgesloten. Zo'n voor stel moet worden behandeld door de in ternationale vereniging van verkeers vliegers (Ifalpa), die jaarlijks een ver langlijstje opstelt van verbeteringen, die op bepaalde luchthavens gewenst zijn. Pas vier maanden geleden werd in Londen een dergelijke vergadering ge houden en toen is deze kwestie zelfs niet aangeroerd. Deze verklaring is volkomen onverwacht gekomen. Wat ik zo betreur is dat nu vooral de IT-passagiers nodeloos ongerust zijn gemaakt. Dit zijn de mensen, die wij jaarlijks met honderdduizenden tegelijk op chartervluchten naar hun vakantie bestemming brengen. Zij zijn onze fijnste passagiers, ook al omdat zij zich altijd erg geïnteres seerd tonen tijdens de vlucht. Maar de meesten vliegen voor het eerst en ze zijn gauw bang. Hun angst is nu door beroepsvliegers vergroot. En daarom herhaal ik: er is geen grond voor enige bezorgdheid". MIDDELBURG De Zeeuwse kust herbergt aanmerkelijk minder vakan tiegangers dan vorig jaar rond deze tijd. De grote toeristenstroom, die het afgelopen weekeinde en gisteren werd verwacht, in verband met de vakanties in Rijnland-Westfalen, is uitgebleven. Veel exploitanten van hotels en cam pings klagen steen en been. Het weg blijven van de Duitsers betekent voor hen een forse strop. Daarbij komt nog dat door het aanhoudend slechte weer een groeiend aantal mensen het vakan tieadres vroegtijdig verlaat. Van een massala uittocht is echter volgens de directeur van de provinciale VVV in Middelburg J. de Regt, nog niet direct sprake. Ook elders in het land trekken kam peerders en badgasten zich niet veel aan van het slechte weer. Steekproeven wezen gisteren uit dat een enkeling hier en daar enkele dagen eerder naar huis is gegaan dan het plan was. Alleen op de waddeneilanden was te merken da veel automobilisten vertier gingen zoeken op de vaste wal. De veerdiensten kregen meer auto's te ver werken dan was verwacht. ARNHEM De Arnhemse Stichting katholieke bejaardenzorg wil bij wijze van proef een begin maken met een centraal opnamebeleid van bejaarden in Arnhem. De stichting vindt het wense lijk dat van alle gepensioneerden boven de 75 een registratie wordt aangelegd. Wel, zo zegt de stichting in haar jaar verslag moeten èn vrije keus èn gods dienstige kleur van de bejaardentehui zen zo veel mogelijk worden gehand haafd. Een alternatief vindt de stich ting een „pool" van medische en sociale zorg voor de bejaarden. O ALMELO Uit een gehuurde gara gebox van televisiehandelaar Jaap Post fn Almelo zijn in het weekeinde 39 tele visietoestellen gestolen. De toestellen hadden een notenhouten kast en een beeldgrootte van 61 centi meter. De totale waarde bedraagt circa 18.000 gulden. De diefstal is gepleegd door het openbreken van de garagedeur. ADVERTENTIE HET IDEALE AFWAS MIDDEL In het noordoosten van Brazilië, in de omgeving van Recife, zijn over stromingen ontstaan doordat het sinds zaterdag hevig regent. Twaalf-mensen zijn omgekomen, drieduizend zijn dak loos geworden. Er hebben zich verschei dene aardverschuivingen voorgedaan. Enige bruggen zijn weggespoeld en een groot aantal wegen is versperd. DEN HAAG D-Tours NV. de in ternationale reisorganisatie van het Dirk van den Broek-concern in Am sterdam, neemt de kosten voor haar rekening, die voor haar vakantiegan gers in Spanje zijn ontstaan doordat in Sitges de eigenaar van een Spaans bemiddelingsbureau is gearessteerd. Verschillende Nederlandse reisbu reaus zijn door deze arrestatie in moeilijkheden gekomen omdat deze eigenaar, een Duitser met de naam Hackh, de door de bureaus gestorte appartementenhuur niet had afgedra gen aan de eigenaars van de apparte menten. Dezen eisten opnieuw beta ling van de reisbureaus, waartoe de meeste niet in staat zijn. Van Sitges uit liet de directeur van D-Tours NV maandagavond weten, DEN HAAG De al negen maanden vermiste vlieger Matheus Pieter de Zeeuw is nog niet gevonden. Gisteren bestond het vermoeden nog dat hij on der de naam Hans van der Vlugt in Florida een eigen vliegbedrijfje leidde. Hans van der Vlugt blijkt echter werkelijk te bestaan. Zijn moeder, me vrouw E. van der Vlugt uit Utrecht deelde ons dit gistermiddag mee. Zij heeft onmiddellijk contact ge zocht met de heer K. A. la Bree, direc teur van de NV Nationaal Vliegtuigbe- heer uit Den Haag, die uit een foto in de krant in Hans van der Vlugt de ver miste De Zeeuw meende te herkennen. Inderdaad blijkt er een grote over eenkomst te bestaan in de antecedenten van beide vliegers. Mevrouw Van der Vugt: Mijn zoon heeft vorige week nog een nacht bij mij gelogeerd. Hij vliegt voor zijn be drijfje in Florida regelmatig op Europa en Afrika en staat bekend als een uit stekend vlieger. Hij is 34 jaar oud en woont sinds zijn 21ste in de Verenigde Staten. Vlieger De Zeeuw is 32 jaar. Mevrouw Beelstra-De Zeeuw uit Rijswijk is al negen maanden op zoek naar haar broer. Zij heeft het angstige vermoeden dat haar broer tot de slacht offers behoort van het vliegtuig dat vermoedelijk onderweg naar het toen nog in oorlog zijnde Biafra op ge heimzinnige wijze in Marokko is veron gelukt. Het wrak werd vorige week op een berg gevonden. Zij wist dat haar broer, van wie ze al maanden niets meer heeft vernomen, vluchten maakte op Biafra. ADVERTENTIE Geen losraken of verschuiven meer van Niemand, die een kunstgebit heeft, behoeft meer op een kritiek moment in verlegenheid te raken, omdat zijn kunstgebit losschiet of verschuift. Maak een einde aan dit steeds dreigende ongemak. Een weinig Dentofix- poeder houdt het gebit de gehele dag on wrikbaar op zijn plaats. Dentofix voor komt tevens onaangename reuk uit de mond. Probeer het nog vandaag. Verkrijg baar in discrete, neutrale plastic flacons, prijs i2,ó0, bij apotheken en drogisterijen. dat er op dat moment ongeveer zestig op zondag gearriveerde Nederlandse toeristen niet kunnen worden onder gebracht in de voor hen bestemde ap partementen. Deze gedupeerden, die geboekt had den bij de reisbureaus die niet in staat zijn de huur nogmaals te beta len, kunnen misschien onderdak vin den indien zij bereid zijn zelf de ap partementenhuur te betalen. Volgens de mededeling van de di recteur van D-Tours is de Spaanse politie „demonstratief attent" op de ontwikkeling, omdat zij wil voorko men dat deze Nederlanders de appar tementen zullen kraken. D-Tours NV heeft zondag reeds overeenstemming bereikt met de eige naren van de door haar gehuurde ap partementen door de verschuldigde huurprijs opnieuw te betalen. De schade, die voorlopig wordt geraamd op ongeveer 50.000 gulden voor het resterende seizoen neemt het Dirk van den Broek-Concern voor zijn rekening. Het sorteren van de verbrande post uit de trein die bij het ongeluk in Nunspeet betrokken was. UTRECHT Maandag is de P.T.T. in Utrecht begonnen met het uitzoeken van de/ restanten van de taehtig postzakken die in de dacht van vrijdag op zaterdag ver brandden, toen de posttrein Amersfoort-Zwolle in Nunspeet in botsing kwam met een personenbusje. Het lijkt een vrijwel hopeloos karwei, want van de post is niet veel meer over dan een zwart verkoolde massa. De schade bleef tot tachtig postzakken beperkt, dank zij de hulp van kam- peergasten en militairen uit Nun speet. Zij slaagden erin de post uit het postrijtuig achter de vrijwel to taal vernielde motorposttrekker te redden en de goederenwagen daar achter snel los te koppelen. In de posttrekker bevond zich voorna melijk post uit de provincies Utrecht en Zuid-Holland met bestemming Zwolle en Leeuwarden en zeer wijde omgeving (onder meer een groot deel van de provincie Friesland, Zuid-Flevoland en de Noord-Oostpol der). Slechts vijf procent daarvan is volgens een globale schatting niet on herkenbaar verbrand. De PTT zal zo spoedig mogelijk contact opnemen met de personen en instan ties wier namen (hetzij als afzender hetzij als geadresseerde) op de post stukken nog leesbaar zijn. Stukken waarbij dat niet het geval is, maar waarvan de inhoud herkenbaar en/of waardevol lijkt, gaat naar de afde ling rebuten van het districtspostkan toor in Den Haag. Wie zich zorgen maakt over vermiste post, moet zich daar zelf aan het eind van deze week melden. De PTT heeft enkele grote afzenders, zoals het mi nisterie van defensie waarvan een aanzienlijk aantal medische rappor ten werd teruggevonden, zelf al op de hoogte gesteld. De schade wordt door de PTT volgens de normale pro cedure vergoed. Iedereen die een recu kan tonen, krijgt op het postkantoor waar de post, is afgegeven het gebruikelijke bedrag per kilo terug (er zijn geen waarde- zendingen of aangetekende stukken verloren gegaan). De motorposttrekker had een zeer ge varieerde inhoud: tussen de restanten zijn veel vakantiefilmpjes aangetrof fen, maar bijvoorbeeld ook betaal cheques, een partij onderkleding, ko gellagers, medicijnen, gereedschappen, werktekeningen, boekhoudingen, sie raden enzovoorts. In Utrecht waar de hele inhoud van de posttrekker beetje bij beetje wordt gecontroleerd, denkt, men nog minstens drie dagen nodig te hebben voor dit vrij hopeloze en vooral ook smerige kwarwei. Het feit dat de motorposttrekker verlo ren is gegaan, heeft geen invloed op de postverzending, aangezien de PTT over voldoende reservematerieel be schikt om de trekker te vervangen. DEN HAAG Het organisatiebureau McKinsey en Co zal zijn studie naar mogelijkheden tot verbeteren van de planning bij het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs voortzetten. Minister Veriuga (Onderwijs ,en We tenschappen) heeft hiertoe opdracht gegeven nadat het bureau een eerste rapport had afgeleverd. Waarschijnlijk zal het hele onderzoek in de herfst van dit jaar gereed komen. In het eerste rapport werd gesteld dat een gesystematiseerde en gecoördineer de planning bij het wetenschappelijk onderwijs onvoldoende aanwezig was. McKinsey en Co is nu bezig een plan ningprocedure uit te werken die kan worden uitgebreid tot de andere onder delen van het Nederlandse onderwijssys teem. KAIRO Het Egyptische weekblad ..Rose el Youssef" heeft uit Britse bronnen vernomen dat premier Edward Heath overweegt 400 zware Chieftain tanks aan Israël tc verkopen. Op het ogenblik zou een Israëlische aankoopdelegatie in Londen vertoeven, maar de regering zou dit zoveel moge lijk uit de publiciteit houden. VEENDAM In verband met de brand in een sexboetiek van vorige week in de nacht van donderdag op vrijdag in Veendam, die tot de aanhou ding heeft geleid van de eigenaar H. S. wegens opzettelijke brandstichting, heeft de gemeentepolitie in Veendam de 28-jarige W. van der D. uit Gronin gen, aangehouden verdacht van mede plichtigheid in deze zaak. De man heeft nog niet bekend. 's Avonds voor de brand zou in een café onder het genot van een biertje door het tweetal zijn besproken dat het MAASTRICHT De rechtbank in Aken heeft gisteren de 42-jarige Heinz R. uit Mönchcngladbach en de dertigja rige Helmut P. uit Dtiken conform de eis veroordeeld tot respectievelijk tien en negen jaar gevangenisstraf. De twee hadden in maart 1969 een gewapende roofoverval gepleegd op de Amrobank te Susteren bij Sittard. Zij konden met bijna twintigduizend gul den ontkomen, hoewel Heinz R. tijdens een vuurgevecht met een wachtmeester van de Rijkspolitie twee kogels in zijn benen had gekregen. In het Duitse grensgebied pleegden ze nog drie overvallen waarbij ze ruim vijftigduizend Duitse marken buit- maakten. Het geld ging op in Duitse en Belgi sche speelbanken. wel aanlokkelijk zou zijn om de zaak in brand te steken, maar van tevoren de goederen eruit te halen. In een Volkswagenbusje van Van der D. werden de sexartikelen ingeladen. Daarna sprenkelden ze benzine in de winkel. Door de waakvlam van de ka chel ontstond een explosie. De beide mannen hadden even tevo ren twee meisjes, die in het kamertje achter de winkel sliepen, van hun daad op de hoogte gebracht, zodat zij op tijd het pand konden verlaten. De eigenaar de 78-jarige heer Scholten wist zich slechts op het nippertje te redden. Door de ontploffing en het glasge rinkel van de stuk gesprongen ruiten werden omwonenden gewekt. Zij zagen een rood Volkswagenbusje wegrijden. Dit leverde een aanwijzing op voor de politie in welke richting zij moest zoe ken. Kort voor de brand had S. die in grote financiële moeilijkheden verkeer de, nog een proces-verbaal gekregen voor het etaleren van een pornografi sche plaat. Uit het verdere onderzoek is komen vast te staan, dat S. zich ook schuldig heeft gemaakt aan oplichting van ver scheidene personen voor tienduizenden guldens. Hij plaatste in verschillende dagbladen advertenties onder de firma naam Denzo, waarin thuiswerkers wer den gevraagd. De betrokkenen moesten een zeker bedrag storten, alvorens zij werk kregen. Het geld werd wel ge stort, maar werk kregen de mensen niet. Van der D was evenmin een onbc kende van de politie. Hij was ook me deplichtig in een grote sigarettensmok kel in Delfzijl. DEN HAAG Er bestaan geen rechts regels over de kleding van verdachten die voor een rechter moeten verschij nen, maar het is vanzelfsprekend dat ook op dit punt in het maatschappelijk verkeer regels van wellevendheid in acht worden genomen. Dit heeft de minister van justitie mr. C. H. F. Polak verklaard in antwoord op vragen van het Tweede-Kamerlid drs, J. J. Voogd (PvdA) over berechting van enkele studenten op 3 juni jl. door de Haarlemse politierechter. Overigens is het oordeel van de rech ter die de zitting presideert beslissend over het punt van de kleding. De rech ter heeft ook de bevoegdheid iemand weg te zenden en hem in zijn afwezig heid te berechten zoals de jongeman die op verzoek van de rechter zijn baret had afgezet, maar zich, ermee zwaaiend, luidruchtig tot de publieke tribune had gewend. De minister heeft geen oordeel over het zestien dagen in voorlopige hechte nis houden van de onderwijzer L. Zon neveld die „forceer de deuren", had geroepen omdat de rechtercommissa ris tweemaal gevangenhouding had ge last. Men vreesde nl. voor nieuwe wan ordelijkheden op volgende zittingen, een, naar het oordeel van het openbare ministerie „gewichtige reden van maat schappelijke veiligheid". DEN HAAG Bij TNO zijn proeven genomen met een rubbcrtegcl die in het bijzonder geschikt is voor speelplaatsen, vloeren van sporthallen en dergelijke. Deze proeven hebben geleid tot een op 5 september 1968 ingediende octrooi aanvrage. Dit hebben de minister van volks huisvesting en ruimtelijke ordening, ir. W. F. Schut en de minister van econo mische zaken, mr. R. J. Nelissen. maan dag geantwoord op de schriftelijke vragen van het Tweede-Kamerlid Ny- pels (D'66). Het feit dat een octrooi-aanvrage no£ niet is behandeld heeft noch juridisch, noch praktisch tot gevolg dat de aan vrager niet met de produktie kan be ginnen. Het is dus niet juist, zoals vraagsteller had verondersteld, dat met dë produktie van deze tegels niet kan worden begonnen omdat de octrooiraad nog steeds geen (tijd heeft kunnen vin den de octrooi-aanvraag hiervoor te be- handelfen. Daarbij komt dat 14 mei 1969 een voororttferzoekrapport over de octrooi aanvraag is uitgebracht en dat het niet verder behandelen van de aanvrage uitsluitend zijn grond vindt in het feit dat de aanvrager nog niet het wettelijk voorgeschreven verzoek tot verdere be handeling bij de octrooiraad heeft in gediend. Voorts delen de bewindslieden mee, dat soortgelijke rubbertegels al door een ander dan dan de hierbedoelde oc trooi-aanvrager op ruime schaal in de handel worden gebracht. RENESSE De vijfjarige André Boogaart uit De Lier werd gistermiddag op slag gedood toen twee personenau to's in Renessr op elkaar botsten. De bestuur:' en de twee Inzitten den van de at: waarin het slachtoffer zat alsmede de bestuurder van de an dere auto zijn met ernstige verwondin gen naar het ziekenhuis gebracht.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 7