Carmiggelt maakt een serie
interviews met Roland Holst
Iedere
woensdag
voor
VARA
Toeristen gaan steeds meer
de trein ontdekken
Je moet een grootste gemene
deler proberen te zijn
Indrukwekkend
Handzetten
Binnenland
„Drieluik"-presentator Pim Jacobs:
programmaos
••Geen afgang
UIT DE KERKEN
I
DINSDAG 28 JULI 1970
DE STEEG Simon Carmiggelt
(56), teder gebarend, praat een beetje
slissend, want hij imiteert met veel ge
noegen de prins der dichters. A. Ro
land Holst
Gorter was een enorm beminnelijk
man, lid van een dure cricketclub,
waar hij uitgedonderd werd omdat hij
voortdurend arbeidersopruiende ge
dichten schreef. Gorter begreep het
niet Ik speel toch een aardige partij
cricket zei hij.
Een van de rijkste leden van de club,
de heer Blanken, zou het vooral op hem
voorzien hebben, sinds hij gewezen was
op de beledigende dichtregels van Gor
ter: „Staande op het duin
zag ik blanken wateren."
Het is een van de vele anekdotes, die
Roland Holst in urenlange gesprekken
vertelde aan Carmiggelt voor $en serie
radiouitzendingen die de VARA steeds
woensdagavond om tien uur presen
teert.
Literair gezien is de serie van on
schatbare waarde vanwege de betekenis
van de dichter Roland Holst, zijn erva
ringen met beroemdheden als Gorter,
Huizinga en Du Perron, maar bovenal
omdat de 82-jarige nu voor het eerst
een interview toestond, wat hij altijd
principieel weigerde.
Hoe kwam Carmiggelt er toe zjjn
oude journalistieke ambacht weer ter
hand te nemen?
Carmiggelt spreekt de woorden uit
alsof hij bang is ze te beschadigen
„Jaren geleden ben ik bezig geweest al
die prachtige verhalen van Roland Holst
te noteren voor een boek, dat wijlen
Bert Bakker zou uitgeven. Ik durfde
het niet goed aan. Kijk, als een man die
goed kan schilderen mooiè verhalen
vertelt, is het wel te doen om die op te
schrijven maar Roland Holst zou het
zelf veel beter kunnen, dus wat mot ik
dan?"
„Toen de VARA een serie literaire
ontmoetingen wilde maken, stelde Jan.i
(troetelnaam voor Roland Holst) als
conditie dat ik zijn gesprekspartner zou
gijn. Ik heb een week vakantie geno
men en iedere midclag om drie uur gin
gen we met de apparatuur naar Bergen.
De ene dag lukte het beter dan de an
dere. Mijn rol was niet zozeer die van
interviewer, maar meer van aangever.
Ik kende de meeste verhalen al, zodat
ik alleen maar een beetje de richting
moest aangeven.
„Afgezien van de prachtige herinne
ringen die Roland Holst ophaalt, vind
ik het belangwekkende dat hij uit al
bundels verzen voorleest en iets vertelt
over het ontstaan en de techniek. De
stelling dat een dichter als meest be
voegde dilettant het best zijn. eigen
werk kan voordragen is misschien wel
juist. Hij deed dat indrukwekkend en
hij raakte er zelf door ontroerd. Dan
kneep hij zijn stem dicht, zoals in de
uitzendingen te horen zal zijn.
„Om een uur of drie begonnen we
met thee die met enig ceremonieel ver
toon werd gezet. Daarna kwamen zoals
hij het noemde de serieuzere zaken op
tafel: jonge klare en wijn voor mij en
regisseur Cor Holst. Soms gingen we
wel tot zeven uur door. Daarna kwa
men we nog wel eens in de Pilaartjes
terecht, een plaatselijk café waar hij
graag komt".
Hij is altijd een liefhebber van vrou
wen geweest en ze spelen ook in zijn
werk een grote rol, dus vroeg ik hem:
waarom ben je nooit getrouwd? Hij zei:
Voor mijn vijftigste ben ik niet ge
trouwd uit egoïsme en na mijn vijftig
ste niet uit altruïsme (onzelfzuchtig
heid)".
Men heeft Roland Holst niet ge
vraagd een serie voor de televisie te
brengen wat hij volgens Carmiggelt
trouwens beslist geweigerd zou hebben.
Zelf heeft Carmiggelt er kennelijk
geen bezwaar tegen zijn onopvallende
plaats in schemerige kroegjes te verwis
selen voor dat harde licht van de t.v.-
camera's.
„Ach ik word wel eens herkend, maar
ük heb er geen nadeel van. Ze komen
Simon Carmiggelt in gesprek met de
prins der dichters A. Roland Holst.
wel eens naar me toe met sterke verha
len en daar heb ik natuurlijk geen be
zwaar tegen. Wel moet je soms de
smartelijke ervaringen aanhoren van
dames, altijd op middelbare leeftijd
De Steeg, gemeente Rheden, is het
dorp, waar de familie Carmiggelt
maandelijks heen reist.om de stilte en
schoonheid van de Zuid-Veluwe te
controleren. Hotel „het wapen van Ath-
lone" behorend tot het kasteel Mid-
dachten is zijn rustieke pleisterplaats
wat zijn sporen op de spijskaart heeft
achtergelaten: „Quatre pièces la Si
mon Carmiggelt", wat een pittig gerecht
moet zijn.
Carmiggelt houdt overdag hardnekkig
bij thee, om pas tegen de tijd dat de
naar hem genoemde spijzen ter tafel
komen de „serieuzer zaken" te ontkur
ken.
„Ik drink alleen nog maar rode wijn.
Daar kun je lekker bij werken en je
slaapt er goed op. Bovendien heb je er
de volgende morgen geen last van. Met
drank is het zo: de geheelonthouders
hebben gelijk, maaralleendedrinkers
wetenwaarom", tniskea
hebben gelijk, maar alleen de drinkers
weten waarom".
„Nee: aan drugs zou ik niet graag be
ginnen. Ik heb er geen behoefte aan, ik
mis het niet, trouwens ik heb al sores
genoeg en zo nieuwsgierig ben ik nu
ook weer niet. Kijk, ik heb geen auto,
nooit gehad. Ik mis hem dus niet. Ik
ben nog nooit wakker geworden met
het idee, ik heb geen auto. Of men
softdrugs moet toelaten, is een vraag
voor de deskundigen en die zijn het er
nu geloof ik wel over eens. Het beleid
is terecht aan het veranderen. Je moet
•die jongens natuurlijk niet allemaal in
de criminele sfeer trekken",
Carmiggelt: „De normen zijn verscho
ven je kunt nu alles doen. Dat is heel
goed, want daarmee is een enorm stuk
hypocrisie verdwenen. Aan de andere
kant heb ik er wel begrip voor dat bij
voorbeeld oudere katholieken die het
allemaal hun hele leven hebben geloofd
en die nu alles weggeslagen zien, het
niet zo snel kunnen verwerken. Wat dat
betreft ben ik in het voordeel, want
mijn vader geloofde in hoofdzaak in een
echturige werkdag".
„De sex is gewoon ontploft, met
name in de literatuur. Nou, ik vind het
best. Wat betreft de homofilie is dat
een enorme stap vooruit. Maar soms
blijkt dat de taal het niet kan bijbenen,
het schuttingwoord kan men wel ge
bruiken, maar het past nog niet in de
contex. Voor rnjj mag alles, ffo'n,
maar qua taal zijn we er nog niet hele
maal."
„Sommige normen wil ik overigens
wel handhaven, als het om de democra
tie gaat. Ik vind de wederzijdse ver
draagzaamheid nou niet zo groot, de
sfeer is nogal onverdraagzaam, zo van:
het mot allemaal zus of zo."
Carmiggelt neemt een zuinig slokje
thee en stelt desgevraagd gelaten vast
dat hij geen hobby's heeft, dat hij on
sportief is en dat hij slechts éénmaal
in zijn leven vanwege een verplichte
foto de Ajax-tribune bevolkte, wat
hij in hoofdzaak koud vond.
„Ik benijd de mensen die er helemaal
in opgaan. Het .moet heel fijn zijn
warm te lopen voor je club. Het lijkt
me dan ook een gebrek dat ik het niet
heb. Vissen zegt me ook niets. Ik zie die
mensen soms uren zitten en dan einde
lijk halen ze een heel klein visje uit het
water dat ze ogenblikkelijk weer voor
zichtig te water laten. Ach, ik begrijp
het wel. Je zit lekker rustig en daar
gaat het om. Ik heb dan ook een man
gekend die zonder haakje viste. Hij
wilde niets vangen. Hij had alleen een
motief nodig om rustig langs de Bos
baan te zitten."
„Behalve lezen en schrijven, heb ik
alleen als hobby: handzetten, daar moet
je enorm geduld voor hebben. Dat vind
ik leuk, zelf een boekje maken met
teksten die je mooi vindt."
Carmiggelt ziet wel alle films waar
van men zegt dat ze belangrijk zijn.
„Dat is zeer leerzaam en soms erg mooi.
Die films over de jongeren moet je al
lemaal zien, anders weet je er niets
meer van. Toen'ik voor „Woodstock" in
de rij stond, konden de twee studenten
die voor mij waren op hun studenten
kaart geen goedkope plaatsen krijgen.
Die vrouw achter de kassa dacht: ik
raak toch wel vol. Dat was natuurlijk
niet correct."
„Jean Gabin is mijn favoriete acteur,
ik zie alles van hem, een grote filmper
soonlijkheid. Het geeft niet in welke
film je hem neerzet. In de literatuur
gaat zijn voorkeur uit naar G. K. v. h.
Reve, Tsjechof, Chandler en Elsschot
natuurlijk, „die ik een beetje als mijn
vader beschouw."
De politiek in Nederland blijkt het
enige onderwerp dat Carmiggelt nau
welijks tot enige mededeelzaamheid in
spireert. Hij is lid van de PvdA en hij
wacht de verdere ontwikkelingen af,
zoals dat heet. Eén opmerking wil hij
kwijt: „Ik betreur het dat de PvdA
heeft besloten voor goed in de oppositie
te gaan, door samenwerking met de
KVP te weigeren. Dat betekent gewoon
een eeuwigdurende levensverzekering
voor het kabinet De Jong en ik zie
daarvan het belang voor de arbeiders
niet."
Hoe komen de vermaarde Kron
kels tot stand?
„Tegen de middag, als ik de ochtend
bladen uit heb, begin ik te werken. Als
het niet vlot, ga ik 's middags door. Ik
schrijf alles eerst met de hand en dan
tik ik het over. Meestal heb ik een
voorraad van tien stukkies. Hier in De
Steeg wandel ik veel in de prachtige
bossen. Ja, mijn vader werd in het na
burige Brummen geboren, maar ik ben
hier op advies gekomen van Wim Kan,
die hier vaak in de buurt is.
„Wim Kan wilde me maar die bossen
in hebben, maar ik zei: ben je gek joh.
Bomen dat is niks voor mij, ik moet
mensen hebben. Dat is veranderd, ik
ben nu graag in de bossen. In Amster
dam loop ik natuurlijk voortdurend
door de stad, ik kijk, ik praat, ik lees...
anders loop je droog. Soms ga ik ook
wel eens een paar dagen door Londen
of Parijs wandelen. Ik ga door zolang
ik het leuk vind en zolang de mensen
het willen lezen. Het is een tweede na
tuur geworden. Als ik vakantie heb, be
gin ik na een week onrustig te worden,
dan ga ik vanzelf weer aan het werk".
Is' het waar dat ze Carmiggelt
beneden de Moerdijk niet moeten?
„Vroeger was dat zeker zo. Tot voor
acht jaar hield ik door het hele land le
zingen en dan was dat heel goed te
merken. In het hoge noorden ging het
aanzienlijk beter dan in het zuiden. De
humor in het zuiden is wat carnavales-
ker, ik ben te veel een noordeling, meer
iemand die het van de understatement
moet hebben. De melancholie ligt de
zuiderling niet, hij houdt meer van het
oubollige. Wij kunnen toch ook geen
carnaval vieren. Ik ben er eens geweest
voor de krant. Ik moest een verslag
maken, dus ik liep overal broodnuchter
rond te kijken. De meuten werden ge
woon kwaad op me. Van ellende heb ik
toen maar een feestneus opgezet, om
de schijn op te houden."
Kenners als Kees Fens hebben vast
gesteld dat de toon van Carmiggelt in
de loop der jaren somberder is gewor
den.
„Als je schrijft moet er een relatie
tot je gevoelsleven zijn, anders is de
toon niet echt en dat is niet vol te hou
den. Maar ik geloof dat de lezers wel
bereid zijn met je mee te gaan. Ik ben
een pessimist. Ik ben zoals dr. Koers
pas zei ook een sleutelaar aan het be
staande. Natuurlijk betekenen veel ver
anderingen zeker verbeteringen, maar
de zekerheden nemen af en de veran
deringen in de wereld geschieden in een
hoog tempo. Dat gebeurt ook met din
gen die je dierbaar zijn".
„In mijn rubriek heb ik om de veer
tien dagen citaten van kinderen. Dat
doe ik om er een lichte toets in te
houden, bovendien vind ik het erg leuk
die kinderuitspraken."
De twee is op, de tijd voor serieuzere
zaken nadert. Met zachtmoedige bitter
heid stele Carmiggelt vast: „Je wordt er
niet vrolijker op als je ouder wordt.
Toen ik pas een drukproef doorlas van
mijn oude verhalen, dacht ik: wat een
vrolijk mannetje".
UTRECHT De trein wordt hoe
langer hoe meer ingeschakeld bij het
binnenlands toerisme. Dat komt dui
delijk tot uiting in de stijgende aantal
len deelnemers aan bijvoorbeeld de
N^.-tienertoer, de vakantiedagtochten
en de achtdaagse reizen. Ook de acht
daagse kriskras-abonnementen vinden
meer aftrek dan vorig jaar. Over de
hele linie is een duidelijke tendens
waarneembaar in de richting van een
echte vakantiespreiding: het toerisme
buiten de traditionele vakantie-zomer
seizoen neemt zienderogen toe, zo con
stateert de N.S.
Dat illustreren de cijfers die betrek
king hebben op de achtdaagse kris
kras-abonnementen (voor reizigers bo
ven de 20). In april 1967 noteerde NS
1500 deelnemers op een totaal van
66.000 voor het hele jaar. In april van
het vorig jaar was dat aantal gestegen
tot 3000 op ene totaal van 84.000. De cij
fers over september vertonen hetzelfde
beeld: 4600 in 1967 tegen 7100 in 1969.
Afgaande op de resultaten tot nu toe
verwacht men bij NS dat het totaal
aantal deelnemers dit jaar tussen de
100.000 en de 120.000 zal liggen.
De tienertoer blijkt ook dit jaar een
bestseller te zijn. Er zijn er op dit mo
ment al meer dan 80.000 verkocht, een
aantal dat de verwachtingen rechtvaar
digt dat het totaal aan het eind van au
gustus in de buurt van de 120.000 zal
liggen.
De sector achtdaagse reizen geeft een
stijging van ongeveer 10 procent te zien
ten opzichte van het vorig jaar, dit on
danks een nog immer toenemende con
currentie van goedkope buitenlandse
reizen, Opvallend is hier dat de nieuwe
reizen naar de Harz en Taunus uitste
kend lopen.
De vakantiedagtochten (binnenland)
vertonen eveneens een duidelijke groei,
een groei van ongeveer 10 procent ver
geleken bij de cijfers van 1969. De
tochten naar Amsterdam, Harderwijk,
Zandvoort, Utrecht en het Evoluon in
Eindhoven zijn het meest populair.
Daarnaast bestaat er dit jaar opvallend
veel interesse voor Artis en Ouwehands
Dierenpark in Rhenen. Wellicht spelen
de verontrustende publikaties over onze
dierenparken hier een rol, aldus NS.
Het aantal deelnemers van de 11
wandelingen die het NS-programma op
het ogenblik omvat, is in de afgelopen
maanden weer toegenomen. De twee
nieuwe wandelingen, de een in de Ken-
nemerduinen en de ander in het natio
naal park „De Veluwezoom" blijken een
succes: in de maanden men en juni
noteerde men voor deze wandelingen
respectievelijk 800 en "600 deelnemers.
Zoals bekend kan men er via de Spoor
wegen ook met de fiets op uit trekken,
dat kan dan in Hulsthorst.
Op een flink aantal stations is een
kaartje te koop dat niet alleen goed is
voor een treinreis naar deze Veluwse
plaats, maar ook recht geeft op een
soepellopende fiets. Tot eind juni boek
te NS 280 sporende fietsers, een stijging
van 60 procent ten opzichte van dezelf
de periode van het vorig jaar.
In de maand juni heeft NS alleen al
naar Zandvoort 50 extra treinen inge
legd om aan de vraag naar strandver-
voer te kunnen voldoen. Naar Hoek van
Holland reden in diezelfde maand 20
extra treinen. Dit ondanks het feit dat
de frequentie van het normale trein
verkeer naar deze badplaatsen al was
opgevoerd,
Pim Jacobs zegt: ..Als presentator
moet je een soort brug slaan tussen
dat nat er in het theater, de con
certzaal of de studio gebeurt, en de
huiskamer. Je moet proberen om
het zo aardig mogelijk te laten over
komen. En dat werk bevalt me wel.
Ik vind het leuk."
In het Bussumse gebouw ,,'t Spant"
zijn de ochtendrepetities voor het
AVRO-programma Drieluikvoor
hij. Pim Jacobs presenteert het en
het was zaterdagavond weer op de
televisie te zien. Nu is het lunch-
pau:.e, bedachtzaam roerend in een
half lauw kopje koffie vertelt Pim
Jacobs.
„Weet je, in een theater komen de
mensen naar Je toe. Ze hebben daar
geld voor over, ze gaan er hun huis
voor uit, ze kleden zich er netjes
voor aan, enzovoort. Bij de televisie
is het precies het omgekeerde. Daar
kun je overal, ongetimed en zelfs
ongewenst binnenkomen. Daarom
moet je als presentator de mensen
proberen te boeien. Je moet je als
een soort ongewenst familielid, ge
wenst zien te maken, zodat de men
sen niet gaan zeggen: Wat moet die
vent daar".
„En hoe je zo iets doet? Ja, dat is
het hem nu net. Je moet een grootste
gemene deler proberen te zijn. Want
je komt in verschrikkelijk veel ver
schillende milieus. En die moet je
allemaal kunnen boeien".
Pim Jacobs, 35 jaar, presenteert al
ruim zeven jaar. Bijna al die tijd
werkte hij voor de NCRV (jazz-pro-
gramma's, Rodeo, Studio Anno) en
enkele maanden geleden stapte hij
over naar de AVRO. In het winter
seizoen krijgt hij bij deze omroep
een serie van tien programma's van
ieder een uur. die als voórlopige
werktitel „Muziek is troef" heeft
gekregen.
Presenteren is echter maar één
van de onderdelen van zijn werk.
Hij verzorgt ook een aantal radio
programma's, geeft met zijn trio en
zijn vrouw Rita Reys nog iedere
maand een paar concerten en heeft
samen met Willem Duys een platen-
produktiemaatschappij onder de
naam „Blue Mouse".
Pim Jacobs doet de concerten nog
steeds met erg veel plezier. Hij is
tenslotte jazz-pianist en hij zal het
zijn hele leven blijven. „Ik speel nu
alleen nog maar als de mensen me
vragen. Dan kun je tenminste spelen
wat je wilt. Dat was vroeger wel
eens niet zo. Daarom ook doe ik het
nu enkel nog als ik weet dat het pu
bliek speciaal voor ons gekomen is".
Het klinkt vastberaden als Pim
Jacobs het zegt. Even vastberaden
als wanneer hij ontkent te geloven
dat het een afgang is om van een
van Europa's meest bekende en ge
vraagde jazz-piaindsten, televisiepre
sentator te zijn geworden.
Hij zegt: „Ik zie dat helemaal niet
zo. Ér zijn wel mensen geweest, die
dat hebben gezegd. Maar het is niet
waar. Kijk, als artiest voel je je het
prettigst als je het publiek kunt blij
ven boeien, terwijl je in je werk je
zelf kunt blijven.
Ik heb mijn soort muziek als hob
by geleerd en als vak uitgeoefend.
In die muziek voel ik mij happy. Dat
is misschien conservatief, maar het
is nu eenmaal zo. In die muziek ben
ik opgegroeid".
Bovendien: „je moet niet idealise
ren wat je zelf doet. Ik geloof niet
dat dat goed is. Ik heb altijd het
standpunt gehad, dat ik niet terwille
van de jazz mezelf maatschappe
lijk beperkingen wil opleggen. Ik
kan me best voorstellen dat er men
sen zijn die voor de jazz op een don
ker zoldertje droog brood willen
eten. Dat is ook wel goed. Maar ik
zie het niet zo. Ik wil graag goed
met mijn vrouw en kind kunnen le
ven".
Dat is duidelijke taal. Pim Jacobs
heeft niet het gevoel van zijn (jazz)
geloof te zijn afgestapt. Hij heeft
nu erg veel voldoening van zijn
prestatie werk en het stoort, hem he
lemaal niet dat hij daarbij vooral
andere soorKen muziek dam zijn ei
gen voorkeur bij het publiek zo
smakelijk mogelijk moet opdienen.
„Die andere mensen zijn op hun
manier en met hun muziek geslaagd.
Dat waardeer ik zeer. En alleen die
mensen zijn op dat moment belang
rijk. Dan moet je niet mee laten spe
len dat je het zelf misschien niet zo
mooi vindt. Je kunt tenslotte niet al-
TELEVISIE
NEDERLAND I
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.55 (K) Journaal.
19.04 AVRO: (K) Wat nu mr. Deeds?
(Mr. Deeds goes to town), TV-se
rie.
19.30 (K) AVRO's sportpanorama
Internationale Ten niskampioen -
schappen van Nederland te Hil
versum.
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 AVRO: Peyton Place, TV-feuil-
leton.
21.05 (K) Wereld Muziek Concours te
Kerkrade, filmreportage.
21.15 (K) De familie ••MarkureLl uit
Wadköping (The Markurells
of Wadköping), TV-feuilleton.
21.55 AVRO's Televizier - Magazine.
22.45-22.50 NOSj (K) Journaal.
NEDERLAND II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.55 (K) Journaal.
19.04 Kunstagenda.
19.30 KRO: Muziek in vrije tijd: De
Enschedese Kwartetvereniging De
Troubadours.
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 KRO: Brandpunt.
21.00 (K) De Andy Williams-show.
21.50 Naakt door de hel, Japanse
TV-feuilleton.
22.55-23.00 NOS:(K) Journaal.
DUITSLAND I
(Regionaal programma: NDR: 18.00
(K) Filmreportage. 18.30 (K) Actuali
teiten. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55
Nordschau-Magazin. 19.26 (K) Der
Mann, den es nicht gibt. TV-serie.
19.59 Programmaoverz. WDR: 18.00
(K) Polizeifunk ruft, TV-serie. 18.30
(K) Voor de kleuters. 18.40 (K) Hier
und Heute, met nieuws. 19.25 Mu-
ziekprogr. 20.00 (K) Journaal en
weerber. 20.15 (K) Muzikaal amuse-
mentsprogr. 21.00 Der Krieg 1st vor-
bei, Franse speelfilm. 23.00 (K)
Journaal, commentaar en weerbe
richt.
DUITSLAND II
18.05 (K) Actualiteiten en muz.
18.40 (K) Muzikaal programma. 19.10
(K) Bezaubernde Jeannie, TV-spel.
19.45 (K) Actualiteiten en weerber.
20.15 (K) Sportjourn. 21..00 (K) Ihr
Auftriitt, Al Mundy, TV-film. 21.50
(K) Filmdocumentare. 22.20 (K)
Nieuws en weerber.
les alleen door middel van je eigen
appreciatiekanalen beoordelen."
Het is Pim Jacobs ook niet moei
lijk gevallen de jazz wat meer naar
de achtergrond te schuiven. Hij zegt:
„Jazz is altijd een beetje voor de
happy few geweest. Ik heb het voor
een groot publiek bekend willen ma
ken. Ook onder meer door de intruc-
tie-concerten die ik sinds 1958 heb
gegeven.
Doordat ik altijd met een breed
publiek heb willen werken, ben ik
ook makkelijker andere dingen gaan
doen. Ik heb veel andere interessen.
Een keer per veertien dagen ga ik
met Bert Haanstra naar het voetbal
len, ik mag graag roeien op het wa
ter achter mijn huis in Nieuw Loos-
drecht. Dat zijn allemaal dingen die
niets met muziek te maken hebben.
Maar dat is helemaal niet. erg. Er
zijn nog zoveel andere punten waar
op je met andere mensen kunt com
municeren!!"
Een van die punten is de presenta
tie van televisieprogramma's. Pim
Jacobs doet het graag. Hij heeft er
dan ook uitgesproken ideeën over
hoe een presentator moet zijn. Hij
zegt: „Ik doe alles het liefst, en
meestal ook, voor de vuist weg. Ik
ben iemand die maar gewoon ziet
wat ervan komt. Je moet je ook
kunnen vergissen. Dat is menselijk.
En als ik al eens een fout maak
vind ik dat helemaal niet erg. Weet
je wat het voornaamste is: dat je je
zelf bent. Dat geldt natuurlijk voor
iedereen, maar voor de televisie is
het een eis."
TELEVISIE
NEDERLAND I
17.00-17.40 (KRO) Kinderprogram
ma.
DUITSLAND I
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van
gisteravond. 10.30 Filmrep. 11.00 Die
Umschau. 11.50 Muzikaal amuse
ments programma. 12.50 Internatio
naal persoverzicht. 13.00-13.30 Jour
naal. 16.35 (K) Nieuws. 16.40 Voor de
kinderen. 17.10 Filmrep. 17.20 (K)
Der Geist und Mr. Muir, TV-serie.
17.55-18.00 (K) Nieuws.
DUITSLAND II
17.10 Voor de kleuters. 17.30 (K)
Nieuws en weerber. 17.35 (K) voor
de ouderen en liefdadigheidsomroep.
RADIO'
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch
strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte gram
mof oonmuziek en informatie. (7.33-
7.38 Van de voorpag.). VPRO: 7.54
Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11
Actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuz. (8.35-8.40 Van alle
markten thuis, praatje voor de huis
vrouw; 9.05 Stereo: Uit eigen huis,
opnamen). 9.35 Waterstanden .9.40
Een beetje nieuws, jeugduitzending.
10.00 Lichte grammofoonmuziek.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws.
RVU: 11.03 Waarheid en illisie in de
moderne astrologie. Sprekers: Rico
Bulthuis en mevr. Marijke Overbee-
ke van den Heuvel. VARA: 11.33
Voor de vrouw. 12.00 Stereo: Hallo...
Volluk!: licht muzikaal amusements
programma. 12.54 Voor het platte
land. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualitei
ten. 13.25 Een avond aan zee met
Paul van Vliet, cabaretprogr. 13.43
Gesproken portret. 14.00 Stereo: Ra
dio Orkest Stuttgard en zangsolisten
(opn.): operette-melodieën. 14.50 Ste
reo: Klassiek pianotrio (gr.). 15.15
Way out: teksten, muziek en ande
re geluiden van generzijds. 16.00
Nieuws. 16.03 Stereo: Nederlandse
qhansons met orkestgeleiding. 16.20
Muzikale lezing over cello-suites van
Bach. 16.50 Stereo: Pianorecital:
moderne muziek. 17.10 Stereo: So
praan, Klarinet en piano: moderne
muziek. 17.30 stereo: Nederlands
Hobo kwartet: moderne muziek.
17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws.
18.11 Actualiteiten. 18.20 Stereo:
Klink Klaar - zonder nonsens. 19.30
Nieuws. 19.35 Buitenlands weekover
zicht. 19.45 Stereo: Melodieën Expres:
licht muziekprogramma. 20.10 Ste
reo: Tango Rumba orkest met zang
solisten. 20.40 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek. 21.00 Stereo: Prome
nade-orkest en zangsoliste. 21.35
Nou, en...!: satirisch programma.
22.00 Literaire herrinneringen. 22.30
Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Instru
mentalisten en zangsoliste (opn.):
moderne muziek. 23.20 Radio Jazz
Magazine. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke muziek.
(7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws;
7.32-7.50 Actualiteiten.) TROS: 8.00
Nieuws. 8.11 Als dat zou kunnen:
verzoekplatenprogramma. (8.30-8.32
Nieuws; 9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw.) 9.30 Voor de kleuters.
9.45 Stereo: Geschikt voor u!:
klassieke orkestmuziek (gr.). 10.15
Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03
Actualiteiten. 11.55 Mededelingen.
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot,
twee, gevarieerd programma. (12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nieuws. 12.41-12.50 Ac
tualiteiten; 13.00-13.05 Raden
maar...) 14.00 Zonder drempelvrees:
gesprekken met kinderen. NCRV:
14.10 Stereo: Moderne muzorkestmu-
ziek (gr.). 19.10 Jongerencontactweek
voor oudere luisteraars. 16.00
Nieuws. 16.03 Voor de jeugd. 17.00
Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ie-
ners. 17.50 Overheidsvoorlichting:
Mens en Samenleving - Thuislozen
in „De Hulzen". Samenstelling en
presentatie: Cees van Maasdam.
18.00 Strictly Country Style: coun
try- en western rubriek. 18.30
Nieuws. 18.41 Hier en Nu: actualitei
tenprogramma onderbroken voor het
IBM-schaaktoernooi in Amsterdam.
NOS: 19.00 Stereo: Lichte orkestmu
ziek (gr.) 19.10 Jongerenkontactweek
Noord-Zuid, discussie. 19.35 Geen
onderdaan maar burgers: uitzendin
gen over de staatkundige vorming
van de Nederlander. 19.50 Program
ma voor blinden en slechtzienden.
20.00 Stereo: Omroeporkest, groot
omroepmannenkoor en solisten: mo
derne en klassieke muziek. 21.45
Musonnette: lichte muziek en chan
sons. 22.15 Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Cos
ta NOStra - ook uw zaak. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing,
zing, zing!: lichte vocale muziekjes.
10.00 Nieuws. 10.03 Mengelnuze:
nieuwe langspeelplaten met kritisch
commentaar. EO: 11.00 Nieuws. 11.03
Gospelsound: muziekprogr. speciaal
voor jonge mensen. AVRO: 12.00
Nieuws. 12.03 Zet t op met vakantie:
vrolijk platenprogr. (13.00 Nieuws;
13.03-13.06 Radiojournaal.) 14.00
Nieuws. 14.00 Gimmick, platenprogr.
15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitami
nen: populair verzoekplatenprogr.
16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Licht pla
tenprogr. (17.00 Nieuws; 17.02-17.05
Radiojournaal.)
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Amersfoort: J. ter
Horst te 's-Graveland.
Aangenomen: naar Joure: G. P.
Wijnbeek, kand. te Lemmer, die
bedankte voor Workum, Wans-
werd, Dwingelo, Lollum, Balkbrug,
Zwartebroek en Steen wijk.