Carmiggelt maakt een serie interviews met Roland Holst Iedere woensdag voor VARA Toeristen gaan steeds meer de trein ontdekken Je moet een grootste gemene deler proberen te zijn Indrukwekkend Handzetten Binnenland „Drieluik"-presentator Pim Jacobs: programmaos ••Geen afgang UIT DE KERKEN I DINSDAG 28 JULI 1970 DE STEEG Simon Carmiggelt (56), teder gebarend, praat een beetje slissend, want hij imiteert met veel ge noegen de prins der dichters. A. Ro land Holst Gorter was een enorm beminnelijk man, lid van een dure cricketclub, waar hij uitgedonderd werd omdat hij voortdurend arbeidersopruiende ge dichten schreef. Gorter begreep het niet Ik speel toch een aardige partij cricket zei hij. Een van de rijkste leden van de club, de heer Blanken, zou het vooral op hem voorzien hebben, sinds hij gewezen was op de beledigende dichtregels van Gor ter: „Staande op het duin zag ik blanken wateren." Het is een van de vele anekdotes, die Roland Holst in urenlange gesprekken vertelde aan Carmiggelt voor $en serie radiouitzendingen die de VARA steeds woensdagavond om tien uur presen teert. Literair gezien is de serie van on schatbare waarde vanwege de betekenis van de dichter Roland Holst, zijn erva ringen met beroemdheden als Gorter, Huizinga en Du Perron, maar bovenal omdat de 82-jarige nu voor het eerst een interview toestond, wat hij altijd principieel weigerde. Hoe kwam Carmiggelt er toe zjjn oude journalistieke ambacht weer ter hand te nemen? Carmiggelt spreekt de woorden uit alsof hij bang is ze te beschadigen „Jaren geleden ben ik bezig geweest al die prachtige verhalen van Roland Holst te noteren voor een boek, dat wijlen Bert Bakker zou uitgeven. Ik durfde het niet goed aan. Kijk, als een man die goed kan schilderen mooiè verhalen vertelt, is het wel te doen om die op te schrijven maar Roland Holst zou het zelf veel beter kunnen, dus wat mot ik dan?" „Toen de VARA een serie literaire ontmoetingen wilde maken, stelde Jan.i (troetelnaam voor Roland Holst) als conditie dat ik zijn gesprekspartner zou gijn. Ik heb een week vakantie geno men en iedere midclag om drie uur gin gen we met de apparatuur naar Bergen. De ene dag lukte het beter dan de an dere. Mijn rol was niet zozeer die van interviewer, maar meer van aangever. Ik kende de meeste verhalen al, zodat ik alleen maar een beetje de richting moest aangeven. „Afgezien van de prachtige herinne ringen die Roland Holst ophaalt, vind ik het belangwekkende dat hij uit al bundels verzen voorleest en iets vertelt over het ontstaan en de techniek. De stelling dat een dichter als meest be voegde dilettant het best zijn. eigen werk kan voordragen is misschien wel juist. Hij deed dat indrukwekkend en hij raakte er zelf door ontroerd. Dan kneep hij zijn stem dicht, zoals in de uitzendingen te horen zal zijn. „Om een uur of drie begonnen we met thee die met enig ceremonieel ver toon werd gezet. Daarna kwamen zoals hij het noemde de serieuzere zaken op tafel: jonge klare en wijn voor mij en regisseur Cor Holst. Soms gingen we wel tot zeven uur door. Daarna kwa men we nog wel eens in de Pilaartjes terecht, een plaatselijk café waar hij graag komt". Hij is altijd een liefhebber van vrou wen geweest en ze spelen ook in zijn werk een grote rol, dus vroeg ik hem: waarom ben je nooit getrouwd? Hij zei: Voor mijn vijftigste ben ik niet ge trouwd uit egoïsme en na mijn vijftig ste niet uit altruïsme (onzelfzuchtig heid)". Men heeft Roland Holst niet ge vraagd een serie voor de televisie te brengen wat hij volgens Carmiggelt trouwens beslist geweigerd zou hebben. Zelf heeft Carmiggelt er kennelijk geen bezwaar tegen zijn onopvallende plaats in schemerige kroegjes te verwis selen voor dat harde licht van de t.v.- camera's. „Ach ik word wel eens herkend, maar ük heb er geen nadeel van. Ze komen Simon Carmiggelt in gesprek met de prins der dichters A. Roland Holst. wel eens naar me toe met sterke verha len en daar heb ik natuurlijk geen be zwaar tegen. Wel moet je soms de smartelijke ervaringen aanhoren van dames, altijd op middelbare leeftijd De Steeg, gemeente Rheden, is het dorp, waar de familie Carmiggelt maandelijks heen reist.om de stilte en schoonheid van de Zuid-Veluwe te controleren. Hotel „het wapen van Ath- lone" behorend tot het kasteel Mid- dachten is zijn rustieke pleisterplaats wat zijn sporen op de spijskaart heeft achtergelaten: „Quatre pièces la Si mon Carmiggelt", wat een pittig gerecht moet zijn. Carmiggelt houdt overdag hardnekkig bij thee, om pas tegen de tijd dat de naar hem genoemde spijzen ter tafel komen de „serieuzer zaken" te ontkur ken. „Ik drink alleen nog maar rode wijn. Daar kun je lekker bij werken en je slaapt er goed op. Bovendien heb je er de volgende morgen geen last van. Met drank is het zo: de geheelonthouders hebben gelijk, maaralleendedrinkers wetenwaarom", tniskea hebben gelijk, maar alleen de drinkers weten waarom". „Nee: aan drugs zou ik niet graag be ginnen. Ik heb er geen behoefte aan, ik mis het niet, trouwens ik heb al sores genoeg en zo nieuwsgierig ben ik nu ook weer niet. Kijk, ik heb geen auto, nooit gehad. Ik mis hem dus niet. Ik ben nog nooit wakker geworden met het idee, ik heb geen auto. Of men softdrugs moet toelaten, is een vraag voor de deskundigen en die zijn het er nu geloof ik wel over eens. Het beleid is terecht aan het veranderen. Je moet •die jongens natuurlijk niet allemaal in de criminele sfeer trekken", Carmiggelt: „De normen zijn verscho ven je kunt nu alles doen. Dat is heel goed, want daarmee is een enorm stuk hypocrisie verdwenen. Aan de andere kant heb ik er wel begrip voor dat bij voorbeeld oudere katholieken die het allemaal hun hele leven hebben geloofd en die nu alles weggeslagen zien, het niet zo snel kunnen verwerken. Wat dat betreft ben ik in het voordeel, want mijn vader geloofde in hoofdzaak in een echturige werkdag". „De sex is gewoon ontploft, met name in de literatuur. Nou, ik vind het best. Wat betreft de homofilie is dat een enorme stap vooruit. Maar soms blijkt dat de taal het niet kan bijbenen, het schuttingwoord kan men wel ge bruiken, maar het past nog niet in de contex. Voor rnjj mag alles, ffo'n, maar qua taal zijn we er nog niet hele maal." „Sommige normen wil ik overigens wel handhaven, als het om de democra tie gaat. Ik vind de wederzijdse ver draagzaamheid nou niet zo groot, de sfeer is nogal onverdraagzaam, zo van: het mot allemaal zus of zo." Carmiggelt neemt een zuinig slokje thee en stelt desgevraagd gelaten vast dat hij geen hobby's heeft, dat hij on sportief is en dat hij slechts éénmaal in zijn leven vanwege een verplichte foto de Ajax-tribune bevolkte, wat hij in hoofdzaak koud vond. „Ik benijd de mensen die er helemaal in opgaan. Het .moet heel fijn zijn warm te lopen voor je club. Het lijkt me dan ook een gebrek dat ik het niet heb. Vissen zegt me ook niets. Ik zie die mensen soms uren zitten en dan einde lijk halen ze een heel klein visje uit het water dat ze ogenblikkelijk weer voor zichtig te water laten. Ach, ik begrijp het wel. Je zit lekker rustig en daar gaat het om. Ik heb dan ook een man gekend die zonder haakje viste. Hij wilde niets vangen. Hij had alleen een motief nodig om rustig langs de Bos baan te zitten." „Behalve lezen en schrijven, heb ik alleen als hobby: handzetten, daar moet je enorm geduld voor hebben. Dat vind ik leuk, zelf een boekje maken met teksten die je mooi vindt." Carmiggelt ziet wel alle films waar van men zegt dat ze belangrijk zijn. „Dat is zeer leerzaam en soms erg mooi. Die films over de jongeren moet je al lemaal zien, anders weet je er niets meer van. Toen'ik voor „Woodstock" in de rij stond, konden de twee studenten die voor mij waren op hun studenten kaart geen goedkope plaatsen krijgen. Die vrouw achter de kassa dacht: ik raak toch wel vol. Dat was natuurlijk niet correct." „Jean Gabin is mijn favoriete acteur, ik zie alles van hem, een grote filmper soonlijkheid. Het geeft niet in welke film je hem neerzet. In de literatuur gaat zijn voorkeur uit naar G. K. v. h. Reve, Tsjechof, Chandler en Elsschot natuurlijk, „die ik een beetje als mijn vader beschouw." De politiek in Nederland blijkt het enige onderwerp dat Carmiggelt nau welijks tot enige mededeelzaamheid in spireert. Hij is lid van de PvdA en hij wacht de verdere ontwikkelingen af, zoals dat heet. Eén opmerking wil hij kwijt: „Ik betreur het dat de PvdA heeft besloten voor goed in de oppositie te gaan, door samenwerking met de KVP te weigeren. Dat betekent gewoon een eeuwigdurende levensverzekering voor het kabinet De Jong en ik zie daarvan het belang voor de arbeiders niet." Hoe komen de vermaarde Kron kels tot stand? „Tegen de middag, als ik de ochtend bladen uit heb, begin ik te werken. Als het niet vlot, ga ik 's middags door. Ik schrijf alles eerst met de hand en dan tik ik het over. Meestal heb ik een voorraad van tien stukkies. Hier in De Steeg wandel ik veel in de prachtige bossen. Ja, mijn vader werd in het na burige Brummen geboren, maar ik ben hier op advies gekomen van Wim Kan, die hier vaak in de buurt is. „Wim Kan wilde me maar die bossen in hebben, maar ik zei: ben je gek joh. Bomen dat is niks voor mij, ik moet mensen hebben. Dat is veranderd, ik ben nu graag in de bossen. In Amster dam loop ik natuurlijk voortdurend door de stad, ik kijk, ik praat, ik lees... anders loop je droog. Soms ga ik ook wel eens een paar dagen door Londen of Parijs wandelen. Ik ga door zolang ik het leuk vind en zolang de mensen het willen lezen. Het is een tweede na tuur geworden. Als ik vakantie heb, be gin ik na een week onrustig te worden, dan ga ik vanzelf weer aan het werk". Is' het waar dat ze Carmiggelt beneden de Moerdijk niet moeten? „Vroeger was dat zeker zo. Tot voor acht jaar hield ik door het hele land le zingen en dan was dat heel goed te merken. In het hoge noorden ging het aanzienlijk beter dan in het zuiden. De humor in het zuiden is wat carnavales- ker, ik ben te veel een noordeling, meer iemand die het van de understatement moet hebben. De melancholie ligt de zuiderling niet, hij houdt meer van het oubollige. Wij kunnen toch ook geen carnaval vieren. Ik ben er eens geweest voor de krant. Ik moest een verslag maken, dus ik liep overal broodnuchter rond te kijken. De meuten werden ge woon kwaad op me. Van ellende heb ik toen maar een feestneus opgezet, om de schijn op te houden." Kenners als Kees Fens hebben vast gesteld dat de toon van Carmiggelt in de loop der jaren somberder is gewor den. „Als je schrijft moet er een relatie tot je gevoelsleven zijn, anders is de toon niet echt en dat is niet vol te hou den. Maar ik geloof dat de lezers wel bereid zijn met je mee te gaan. Ik ben een pessimist. Ik ben zoals dr. Koers pas zei ook een sleutelaar aan het be staande. Natuurlijk betekenen veel ver anderingen zeker verbeteringen, maar de zekerheden nemen af en de veran deringen in de wereld geschieden in een hoog tempo. Dat gebeurt ook met din gen die je dierbaar zijn". „In mijn rubriek heb ik om de veer tien dagen citaten van kinderen. Dat doe ik om er een lichte toets in te houden, bovendien vind ik het erg leuk die kinderuitspraken." De twee is op, de tijd voor serieuzere zaken nadert. Met zachtmoedige bitter heid stele Carmiggelt vast: „Je wordt er niet vrolijker op als je ouder wordt. Toen ik pas een drukproef doorlas van mijn oude verhalen, dacht ik: wat een vrolijk mannetje". UTRECHT De trein wordt hoe langer hoe meer ingeschakeld bij het binnenlands toerisme. Dat komt dui delijk tot uiting in de stijgende aantal len deelnemers aan bijvoorbeeld de N^.-tienertoer, de vakantiedagtochten en de achtdaagse reizen. Ook de acht daagse kriskras-abonnementen vinden meer aftrek dan vorig jaar. Over de hele linie is een duidelijke tendens waarneembaar in de richting van een echte vakantiespreiding: het toerisme buiten de traditionele vakantie-zomer seizoen neemt zienderogen toe, zo con stateert de N.S. Dat illustreren de cijfers die betrek king hebben op de achtdaagse kris kras-abonnementen (voor reizigers bo ven de 20). In april 1967 noteerde NS 1500 deelnemers op een totaal van 66.000 voor het hele jaar. In april van het vorig jaar was dat aantal gestegen tot 3000 op ene totaal van 84.000. De cij fers over september vertonen hetzelfde beeld: 4600 in 1967 tegen 7100 in 1969. Afgaande op de resultaten tot nu toe verwacht men bij NS dat het totaal aantal deelnemers dit jaar tussen de 100.000 en de 120.000 zal liggen. De tienertoer blijkt ook dit jaar een bestseller te zijn. Er zijn er op dit mo ment al meer dan 80.000 verkocht, een aantal dat de verwachtingen rechtvaar digt dat het totaal aan het eind van au gustus in de buurt van de 120.000 zal liggen. De sector achtdaagse reizen geeft een stijging van ongeveer 10 procent te zien ten opzichte van het vorig jaar, dit on danks een nog immer toenemende con currentie van goedkope buitenlandse reizen, Opvallend is hier dat de nieuwe reizen naar de Harz en Taunus uitste kend lopen. De vakantiedagtochten (binnenland) vertonen eveneens een duidelijke groei, een groei van ongeveer 10 procent ver geleken bij de cijfers van 1969. De tochten naar Amsterdam, Harderwijk, Zandvoort, Utrecht en het Evoluon in Eindhoven zijn het meest populair. Daarnaast bestaat er dit jaar opvallend veel interesse voor Artis en Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Wellicht spelen de verontrustende publikaties over onze dierenparken hier een rol, aldus NS. Het aantal deelnemers van de 11 wandelingen die het NS-programma op het ogenblik omvat, is in de afgelopen maanden weer toegenomen. De twee nieuwe wandelingen, de een in de Ken- nemerduinen en de ander in het natio naal park „De Veluwezoom" blijken een succes: in de maanden men en juni noteerde men voor deze wandelingen respectievelijk 800 en "600 deelnemers. Zoals bekend kan men er via de Spoor wegen ook met de fiets op uit trekken, dat kan dan in Hulsthorst. Op een flink aantal stations is een kaartje te koop dat niet alleen goed is voor een treinreis naar deze Veluwse plaats, maar ook recht geeft op een soepellopende fiets. Tot eind juni boek te NS 280 sporende fietsers, een stijging van 60 procent ten opzichte van dezelf de periode van het vorig jaar. In de maand juni heeft NS alleen al naar Zandvoort 50 extra treinen inge legd om aan de vraag naar strandver- voer te kunnen voldoen. Naar Hoek van Holland reden in diezelfde maand 20 extra treinen. Dit ondanks het feit dat de frequentie van het normale trein verkeer naar deze badplaatsen al was opgevoerd, Pim Jacobs zegt: ..Als presentator moet je een soort brug slaan tussen dat nat er in het theater, de con certzaal of de studio gebeurt, en de huiskamer. Je moet proberen om het zo aardig mogelijk te laten over komen. En dat werk bevalt me wel. Ik vind het leuk." In het Bussumse gebouw ,,'t Spant" zijn de ochtendrepetities voor het AVRO-programma Drieluikvoor hij. Pim Jacobs presenteert het en het was zaterdagavond weer op de televisie te zien. Nu is het lunch- pau:.e, bedachtzaam roerend in een half lauw kopje koffie vertelt Pim Jacobs. „Weet je, in een theater komen de mensen naar Je toe. Ze hebben daar geld voor over, ze gaan er hun huis voor uit, ze kleden zich er netjes voor aan, enzovoort. Bij de televisie is het precies het omgekeerde. Daar kun je overal, ongetimed en zelfs ongewenst binnenkomen. Daarom moet je als presentator de mensen proberen te boeien. Je moet je als een soort ongewenst familielid, ge wenst zien te maken, zodat de men sen niet gaan zeggen: Wat moet die vent daar". „En hoe je zo iets doet? Ja, dat is het hem nu net. Je moet een grootste gemene deler proberen te zijn. Want je komt in verschrikkelijk veel ver schillende milieus. En die moet je allemaal kunnen boeien". Pim Jacobs, 35 jaar, presenteert al ruim zeven jaar. Bijna al die tijd werkte hij voor de NCRV (jazz-pro- gramma's, Rodeo, Studio Anno) en enkele maanden geleden stapte hij over naar de AVRO. In het winter seizoen krijgt hij bij deze omroep een serie van tien programma's van ieder een uur. die als voórlopige werktitel „Muziek is troef" heeft gekregen. Presenteren is echter maar één van de onderdelen van zijn werk. Hij verzorgt ook een aantal radio programma's, geeft met zijn trio en zijn vrouw Rita Reys nog iedere maand een paar concerten en heeft samen met Willem Duys een platen- produktiemaatschappij onder de naam „Blue Mouse". Pim Jacobs doet de concerten nog steeds met erg veel plezier. Hij is tenslotte jazz-pianist en hij zal het zijn hele leven blijven. „Ik speel nu alleen nog maar als de mensen me vragen. Dan kun je tenminste spelen wat je wilt. Dat was vroeger wel eens niet zo. Daarom ook doe ik het nu enkel nog als ik weet dat het pu bliek speciaal voor ons gekomen is". Het klinkt vastberaden als Pim Jacobs het zegt. Even vastberaden als wanneer hij ontkent te geloven dat het een afgang is om van een van Europa's meest bekende en ge vraagde jazz-piaindsten, televisiepre sentator te zijn geworden. Hij zegt: „Ik zie dat helemaal niet zo. Ér zijn wel mensen geweest, die dat hebben gezegd. Maar het is niet waar. Kijk, als artiest voel je je het prettigst als je het publiek kunt blij ven boeien, terwijl je in je werk je zelf kunt blijven. Ik heb mijn soort muziek als hob by geleerd en als vak uitgeoefend. In die muziek voel ik mij happy. Dat is misschien conservatief, maar het is nu eenmaal zo. In die muziek ben ik opgegroeid". Bovendien: „je moet niet idealise ren wat je zelf doet. Ik geloof niet dat dat goed is. Ik heb altijd het standpunt gehad, dat ik niet terwille van de jazz mezelf maatschappe lijk beperkingen wil opleggen. Ik kan me best voorstellen dat er men sen zijn die voor de jazz op een don ker zoldertje droog brood willen eten. Dat is ook wel goed. Maar ik zie het niet zo. Ik wil graag goed met mijn vrouw en kind kunnen le ven". Dat is duidelijke taal. Pim Jacobs heeft niet het gevoel van zijn (jazz) geloof te zijn afgestapt. Hij heeft nu erg veel voldoening van zijn prestatie werk en het stoort, hem he lemaal niet dat hij daarbij vooral andere soorKen muziek dam zijn ei gen voorkeur bij het publiek zo smakelijk mogelijk moet opdienen. „Die andere mensen zijn op hun manier en met hun muziek geslaagd. Dat waardeer ik zeer. En alleen die mensen zijn op dat moment belang rijk. Dan moet je niet mee laten spe len dat je het zelf misschien niet zo mooi vindt. Je kunt tenslotte niet al- TELEVISIE NEDERLAND I 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.55 (K) Journaal. 19.04 AVRO: (K) Wat nu mr. Deeds? (Mr. Deeds goes to town), TV-se rie. 19.30 (K) AVRO's sportpanorama Internationale Ten niskampioen - schappen van Nederland te Hil versum. 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.20 AVRO: Peyton Place, TV-feuil- leton. 21.05 (K) Wereld Muziek Concours te Kerkrade, filmreportage. 21.15 (K) De familie ••MarkureLl uit Wadköping (The Markurells of Wadköping), TV-feuilleton. 21.55 AVRO's Televizier - Magazine. 22.45-22.50 NOSj (K) Journaal. NEDERLAND II 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.55 (K) Journaal. 19.04 Kunstagenda. 19.30 KRO: Muziek in vrije tijd: De Enschedese Kwartetvereniging De Troubadours. 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.20 KRO: Brandpunt. 21.00 (K) De Andy Williams-show. 21.50 Naakt door de hel, Japanse TV-feuilleton. 22.55-23.00 NOS:(K) Journaal. DUITSLAND I (Regionaal programma: NDR: 18.00 (K) Filmreportage. 18.30 (K) Actuali teiten. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 Nordschau-Magazin. 19.26 (K) Der Mann, den es nicht gibt. TV-serie. 19.59 Programmaoverz. WDR: 18.00 (K) Polizeifunk ruft, TV-serie. 18.30 (K) Voor de kleuters. 18.40 (K) Hier und Heute, met nieuws. 19.25 Mu- ziekprogr. 20.00 (K) Journaal en weerber. 20.15 (K) Muzikaal amuse- mentsprogr. 21.00 Der Krieg 1st vor- bei, Franse speelfilm. 23.00 (K) Journaal, commentaar en weerbe richt. DUITSLAND II 18.05 (K) Actualiteiten en muz. 18.40 (K) Muzikaal programma. 19.10 (K) Bezaubernde Jeannie, TV-spel. 19.45 (K) Actualiteiten en weerber. 20.15 (K) Sportjourn. 21..00 (K) Ihr Auftriitt, Al Mundy, TV-film. 21.50 (K) Filmdocumentare. 22.20 (K) Nieuws en weerber. les alleen door middel van je eigen appreciatiekanalen beoordelen." Het is Pim Jacobs ook niet moei lijk gevallen de jazz wat meer naar de achtergrond te schuiven. Hij zegt: „Jazz is altijd een beetje voor de happy few geweest. Ik heb het voor een groot publiek bekend willen ma ken. Ook onder meer door de intruc- tie-concerten die ik sinds 1958 heb gegeven. Doordat ik altijd met een breed publiek heb willen werken, ben ik ook makkelijker andere dingen gaan doen. Ik heb veel andere interessen. Een keer per veertien dagen ga ik met Bert Haanstra naar het voetbal len, ik mag graag roeien op het wa ter achter mijn huis in Nieuw Loos- drecht. Dat zijn allemaal dingen die niets met muziek te maken hebben. Maar dat is helemaal niet. erg. Er zijn nog zoveel andere punten waar op je met andere mensen kunt com municeren!!" Een van die punten is de presenta tie van televisieprogramma's. Pim Jacobs doet het graag. Hij heeft er dan ook uitgesproken ideeën over hoe een presentator moet zijn. Hij zegt: „Ik doe alles het liefst, en meestal ook, voor de vuist weg. Ik ben iemand die maar gewoon ziet wat ervan komt. Je moet je ook kunnen vergissen. Dat is menselijk. En als ik al eens een fout maak vind ik dat helemaal niet erg. Weet je wat het voornaamste is: dat je je zelf bent. Dat geldt natuurlijk voor iedereen, maar voor de televisie is het een eis." TELEVISIE NEDERLAND I 17.00-17.40 (KRO) Kinderprogram ma. DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van gisteravond. 10.30 Filmrep. 11.00 Die Umschau. 11.50 Muzikaal amuse ments programma. 12.50 Internatio naal persoverzicht. 13.00-13.30 Jour naal. 16.35 (K) Nieuws. 16.40 Voor de kinderen. 17.10 Filmrep. 17.20 (K) Der Geist und Mr. Muir, TV-serie. 17.55-18.00 (K) Nieuws. DUITSLAND II 17.10 Voor de kleuters. 17.30 (K) Nieuws en weerber. 17.35 (K) voor de ouderen en liefdadigheidsomroep. RADIO' HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte gram mof oonmuziek en informatie. (7.33- 7.38 Van de voorpag.). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. (8.35-8.40 Van alle markten thuis, praatje voor de huis vrouw; 9.05 Stereo: Uit eigen huis, opnamen). 9.35 Waterstanden .9.40 Een beetje nieuws, jeugduitzending. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. RVU: 11.03 Waarheid en illisie in de moderne astrologie. Sprekers: Rico Bulthuis en mevr. Marijke Overbee- ke van den Heuvel. VARA: 11.33 Voor de vrouw. 12.00 Stereo: Hallo... Volluk!: licht muzikaal amusements programma. 12.54 Voor het platte land. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualitei ten. 13.25 Een avond aan zee met Paul van Vliet, cabaretprogr. 13.43 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Ra dio Orkest Stuttgard en zangsolisten (opn.): operette-melodieën. 14.50 Ste reo: Klassiek pianotrio (gr.). 15.15 Way out: teksten, muziek en ande re geluiden van generzijds. 16.00 Nieuws. 16.03 Stereo: Nederlandse qhansons met orkestgeleiding. 16.20 Muzikale lezing over cello-suites van Bach. 16.50 Stereo: Pianorecital: moderne muziek. 17.10 Stereo: So praan, Klarinet en piano: moderne muziek. 17.30 stereo: Nederlands Hobo kwartet: moderne muziek. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Stereo: Klink Klaar - zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekover zicht. 19.45 Stereo: Melodieën Expres: licht muziekprogramma. 20.10 Ste reo: Tango Rumba orkest met zang solisten. 20.40 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek. 21.00 Stereo: Prome nade-orkest en zangsoliste. 21.35 Nou, en...!: satirisch programma. 22.00 Literaire herrinneringen. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Instru mentalisten en zangsoliste (opn.): moderne muziek. 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muziek. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Actualiteiten.) TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Als dat zou kunnen: verzoekplatenprogramma. (8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw.) 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Stereo: Geschikt voor u!: klassieke orkestmuziek (gr.). 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 Actualiteiten. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot, twee, gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nieuws. 12.41-12.50 Ac tualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar...) 14.00 Zonder drempelvrees: gesprekken met kinderen. NCRV: 14.10 Stereo: Moderne muzorkestmu- ziek (gr.). 19.10 Jongerencontactweek voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03 Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ie- ners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Mens en Samenleving - Thuislozen in „De Hulzen". Samenstelling en presentatie: Cees van Maasdam. 18.00 Strictly Country Style: coun try- en western rubriek. 18.30 Nieuws. 18.41 Hier en Nu: actualitei tenprogramma onderbroken voor het IBM-schaaktoernooi in Amsterdam. NOS: 19.00 Stereo: Lichte orkestmu ziek (gr.) 19.10 Jongerenkontactweek Noord-Zuid, discussie. 19.35 Geen onderdaan maar burgers: uitzendin gen over de staatkundige vorming van de Nederlander. 19.50 Program ma voor blinden en slechtzienden. 20.00 Stereo: Omroeporkest, groot omroepmannenkoor en solisten: mo derne en klassieke muziek. 21.45 Musonnette: lichte muziek en chan sons. 22.15 Stereo: Lichte grammo foonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Cos ta NOStra - ook uw zaak. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelnuze: nieuwe langspeelplaten met kritisch commentaar. EO: 11.00 Nieuws. 11.03 Gospelsound: muziekprogr. speciaal voor jonge mensen. AVRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Zet t op met vakantie: vrolijk platenprogr. (13.00 Nieuws; 13.03-13.06 Radiojournaal.) 14.00 Nieuws. 14.00 Gimmick, platenprogr. 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitami nen: populair verzoekplatenprogr. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Licht pla tenprogr. (17.00 Nieuws; 17.02-17.05 Radiojournaal.) GEREF. KERKEN Beroepen: te Amersfoort: J. ter Horst te 's-Graveland. Aangenomen: naar Joure: G. P. Wijnbeek, kand. te Lemmer, die bedankte voor Workum, Wans- werd, Dwingelo, Lollum, Balkbrug, Zwartebroek en Steen wijk.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 6