Ondanks teleurstellend 1969 GTW-bestuur gelooft aan beter resultaat LUCHTVAARTMIJEN EN BANKEN STICHTEN HOTELCOMBINATIE beurs van beurs overzich Zeer vast Geen kleinere bussen op onrendabele lijnen De dief stelen Waterhoogten Van Waveren heeft zorgen in Argentinië Optimisme bij Zaanlandse Scheepslxmw SCHEEPSTIJDINGEN Geen verschil van mening bij bestuur I.C.M. Aniem betaalt achterstallig dividend PILOOT STORM TEKKO TAKS 9PCT. ZIEKENHUIS- LENING OVERTEKEND OVERNAME VOORRANG DIVIDENDVOORSTEL ROLINCO N.V. Pagina 1 DONDERDAG 30 JULI 1970 OLAF J. DE LANDELL Hij wilde tot geen enkele prijs ner veus worden, hij wilde niet wanhopen. Maar er leek geen horizon naar enig ander gevoel te leiden. Telkens dacht hij met vreselijke ontroering aan Morgane. Wat was ze geheel anders, dan hij haar voor het eerst had aan schouwd!-Wat betrouwbaar en flink en wat scherp van geest!... Ze had haar pas getoond. Ze had opgebeld. Ze had Frans gesproken, zodat iedereen haar gesprek kon volgen. Ze had haar eigen cheques veilig gesteld, zodat ze niet afhankelijk werdvan haar va der. Morgane!... Zijn vrouw. Idioot idee, hij met een echtgenote en dan nog zo monsterlijk rijk!... zo kordaat. Hij hield anders van het afhankelijk type, dat geamuseerd was door zijn kunstjes en goocheltoe ren. De dure vervelenderds waren hem net zo onsympathiek als de kan jers in de duistere buurten vrou wen, die kerels in de teugels hielden en stuurden waar zij wilden. Pol probeerde telkens, te bedenken wat er nu nog kon gebeuren. Hij had geen cent gestolen, die mid dag, van Venens. Het was een valse beschuldiging. Maar hij was natuurlijk niet altijd zo onschuldig geweest tot voor kort niet..., er bestond een dossier over hem. En er waren in de afgelopen weken herhaaldelijk juwelendiefstal- len geweest in Cap Joseph, waarin hij de hand niet had gehad. Van enkele had hij wel iets geweten, maar zich erbuiten gehouden. Alleen de aanbie- dinkjes, de juwelen die om zo te zeg gen werden gepresenteerd en niet be treurd, dat hij tot zich genomen, om allerlei dingen een meer rechtvaardig aanzien te geven. „Wat zullen mijn gedichten ver kocht worden", dacht hij, „als dit in de kranten komt...!" Hij dacht aan vertalingen. Een ei gen cel met licht, om tot laat in de nacht te schrijven. Schroeiend-hard werk, scherpen woordkeus en dave rende meppen op de maatschappij. Hij zou een volgende bundel opdra gen aan Ido. Of nee, aan Morgane. Of aan beiden. Nee, dan was het net een echtpaar buiten hem om... Maar ja hoe kwam hij uit dat ca chot? En wanneer?... Hoever ging Venens' macht in dit land?... En daar trokken de nachtwolken dan weer dicht. Het enige gezang om hem heen was dat van muskieten, die met minuscule viooltjes aria's aan zijn oren streelden om plotseling te zwijgen. Hij gaf dan een daverende klap op zijn hoofd ergens, en meende de dood aan buit te hebben geholpen, terwijl hij verdoofd van de eigen kastijding neerlag maar nee, daar waren de viooltjes weer hij meende zelfs hun timbre te herkennen. Er was een heel gemene hoge bij, die snelle streekjes maakte; en er was ook een soort altviool bij, die trage streken deed, en massiever op zijn huid land de om zich daar te verkwikken aan zijn heerlijke Hollandse bloed. Pèng! Dóód, beest! Nee, die vloog musicerend verder... Als hij maar wist, hoe laat het was. Maar hij had zijn horloge al afgedaan toen Venens voor de tweede keer kwam lawaai maken over die aanste ker. Het zou trouwens niet hebben ge holpen, want de gendarmes hadden hem alles afgenomen, behalve zijn singletje en zijn broek. Zijn schoenen mocht hij niet behouden, zijn das niet, zijn zakdoek niet, zijn sleutels niet, zijn beurs niet. Daar zat toch net erg weinig in. Konden ze geen fles wijn van kopen. Maar ze zouden nu wellicht, omdat zijn beurs zo dun was, denken dat hij inderdaad iemand was met inspiraties voor zakkenrollerij: de rijken hoeven daaraan niet te denken. Pol vroeg zich af, of er een kruik water ergens zou staan. Hij had ver geten, daarnaar te vragen. Maar ach, alles goed en wel hoe zou hij ooit weer vrij komen, en wat was nu zijn voorland...? Langzamerhand, terwijl hij bleef kijken naar het blauwzijden venster tje veel te hoog boven hem, tot zijn ogen ervan traanden omdat hij meen de, dat er scherp licht doorheen scheen, werd de wanhoop vaardig over hem. Niet erg; maar afmattend. Hij kon niet slapen; hij zag geen uitweg meer. „Ik moet proberen te gaan maffen, dacht Pol, „dan ben ik straks weer fris en helder. Ik zal het nodig heb ben!" Hij dacht aan Morgane met een ge voel van medelijden. Zij had hem ge trouwd om hem overeind te helpen. „Die verdomde inbrekerij", had ze het eens genoemd. En nu zou hij beentje worden gelicht door een leugen. Even werd hij fel gestoord door een harde tik tegen de muur. Het galmde kort en gek. Dat moest wel een reuze- dikke tor zijn; en hoe kwam die erbij, een duister raampje binnen te vliegen, als het buiten zo geweldig mooi en klaar was?... Heel ver weg zong nog altijd een onverbeterlijke Cap-Josepher iets vaags over l'amour. Ach, Morgane!--. „Ik haal je d'r wel uit", had ze ge zegd. Waar was ze in betrokken geraakt, uit pure mensenliefde en hulpvaardig heid. Wat een mislukt, kostbaar be staan en nu zette hij haar op de helling naar beneden!... Hij zou haar toch moeten laten we ten, dat hij het zó niet had bedoeld... En toen opeens, omdat het stil bleef na de tik van dat insekt, begon nen Pols gedachten als wilden te tol len en te draaien. Ze wentelden alle tijden terug, ze rolden oude jongens boeken voor zijn ogen af, ze bromden stokoude, atavistische beelden in zijn geest los. Over gevangenen die buiten de machtige muren helpers hadden die aldoor zaten te wachten tot ie mand van buiten de doofheid der arm-dikke wanden zijn ogen en geest zou richten naar daarbinnen, en en Pol vloog overeind en begon op handen en voeten rond te kruipen heel voorzichtig, stil, o, niet schuife len!... en met zijn handen tastte hij, of er iets op de vloer lag. Misschien deed hij dit alleen, omdat hij slapeloos was; of misschien was hij slapeloos gebleven, wachtende op dat éne. dal wonderlijke, dat kon komen... Midden in het cachot voelde hij iets, natuurlijk met zijn voet. Het was een dun stokje. Een pijl. Met een draadje eraan. Het zweet brak Pol uit. Hij nam de draad in zijn handen en trok. Er zat een licht gewicht aan. Hij moest lang inhalen, voor het gewicht zwaarder werd. Dan voelde hij een knoop een dun touw. Pol zat nu te hijsen als een dolle. Hij moest oppas sen, dat hij er niet van ging hijgen. Het avontuur!-Hemel, djt avontuur! (wordt vervolgd) 4487. Zo vrij in het luchtledig te hangen met als enig houvast de grillig kronkelende veiligheidskabel, was een ongekende sensatie. En niet alleen voor de „groentjes". Ook Arend en de professor behoorden tot de liefheb bers. Sandra toonde er minder belangstelling voor, want hoewel zij zich groot hield, was het gebrek aan houvast daarbuiten haar toch onaangenaam. Terwijl Seth Besh en Ferdydik zich door middel van hun drukpistolen in verschillende richtingen stuwden, zonder daarbij al te zeer de sterkje der kabels te testen, stelde Arend zich in verbinding met Sanders, zijn collega van het naaste ra ketschip. „Het groene tweetal wil direct even bij jou aan boord komen. Dat geeft je 'n mooie gelegenheid om 'n geintje uit te halen. We bevinden ons namelijk precies halverwege Valeron en Terra!" Sanders knikte ijverig en beloofde een traditioneel marine-gebruik in ere te hou den. De twee „plezierzwervers" wisten niet wat hun te wachten stond, toen hun magnetische zolen op het ande re schip vastkleefden... 57. De sledehonden konden natuurlijk geen stand hou den tegen de overmacht van wolven, die op hen kwamen afgestormd. En voor zo ver zij het onderspit niet del ven, zochten zij snel een goed heenkomen in de wijde steppe. Maar met Tekko ging dat natuurlijk niet. Bang om door de hongerige massa verscheurd te worden, vluchtte onze vriend op zijn ski's met een paar grote passen de meest dichtbijzijnde hut binnen, op de voet gevolgd door de wolven. Met een vliegensvlugge beweging ontdeed Tekko zich van de hinderlijke glijlatten en stormde één, twee, drie een houten ladder op die naar een soort vlierinkje leidde. „Daar ben ik veilig," dacht hij en stootte meteen de ladder weg, die bonkend midden tussen de huilende wol ven, beneden hem, op de grond viel. Ziezo, dat was dat! En nu maar afwachten. Maar dat schenen de wolven ook te denken, want zij maakten tenminste geen aan stalten om te vertrekken en bleven met hongerige blik ken naar het gat in de vliering staren waardoor Tekko verdwenen was. •Sc HAARLEM Van Waveren's graan handel gaat een gedeelte van haar be langen van een van de dochteronderne mingen in Argentinië, een porseleinfa briek, geleidelijk verkopen. Voorts gaat het Haarlemse bedrijf zijn landerijen in Argentinië in versneld tempo verkopen. Dit deelde directeur mr. G. J. van Waveren gisteren tijdens de aandeel houdersvergadering mee. De verkoop van de landerijen schijnt echter een moeilijke zaak te zijn, omdat, volgens de heer Van Waveren. de Argentijnen geen geld hebben en alleen maar willen lenen. Voor Van Waveren zal het tevens moeilijk worden het precieze verkoop bedrag van de aandelen van de porse leinfabriek in handen te krijgen. Het Haarlems bedrijf heeft een pesovorde ring op Argentinië, Een verlaging van de koerswaarden houdt de directie niet voor onmogelijk. ZAANDAM De directie van de NV Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij toonde zich in de woensdag gehouden jaarvergadering gematigd optimistisch over de gang van zaken in 1970. De on- derbezettingsverliezen van 1969 zijn ver dwenen, terwijl de kostprijs van 'n thans in aanbouw zijnd schip laag is daar dit het tweede van een serie is. Slechts de toelevering van onderdelen baart enige zorgen. De ZSM treedt op als leidende werf voor een order van 10 schepen van het zelfde type. Dit schept de mogelijkheid, aldus de directie, de mentaliteit van het bedrijf aan te passen aan de modernste opvattingen binnen de scheepsbouw. Van de serie van 10 schepen zullen drie door de ZSM worden geleverd, de ove rige zeven zullen worden gebouwd door o.a. de Arnhemse scheepsbouw maat schappij en Van der Giessen De Noord. AMSTERDAM De 9 1/2 pet. 30-ja- rige obligatielening 1970 groot 6 min. ten laste van Stichting St. Lucas te Winschoten is sterk overtekend. Bij de toewijzing zal een belangrijke reductie moeten worden toegepast. DEIN HAAG 30/7 Konstanz 448 —2; Rheinfelden 328 —7; Straatsburg 368 +6; Plittersdorf 510 —3; Maxau 574 *-7Plochingen 142 +15; Mannheim 428 —9; Steinbach 125 4; Mainz 377 -4; Bingen 282 onv.; Kaub 317 onv.; Trier 331 +74; Koblenz 315 +3; Keulen 328 +15: Ruhrort 531 +20; Loblth 1141 16; Nijmegen 919 +10; Arnhem 901 7; Eefde LJssel 481 onv.; Deventer 362 2; Monsin 5458 —62; Borgharen 3883 94; Belfeld 1170 +87; Gravé be neden de sluis 516 +17. DOETINCHEM De directeur van de N.V. Geldersche Tramwegen, ir. A. H. H. Robbé Groskamp, heeft in de gisteren in Doetinchem gehouden aandeelhouders vergadering gezegd erop te vertrouwen, dat de rijksoverheid haar beleid ten aan zien van het streekvervoer zal continueren. „Tenminste in die zin", zo zei htf, „dat zl) in de toekomst zodanige bedagen op de begroting zal uittrekken dat de verlie zen van de betreffende maatschappijen niet alleen gedekt zullen worden, doch ook een gering rendement in de bijdrage zal worden verdisconteerd. Een van de aandeelhouders vond het rijk als partner in het verlies een „grie zelige affaire". Zelfs als de politieke constellatie in ons land zou veranderen, geloofde ir. Robbé Groskamp echter niet in een ombuiging van dit beleid, temeer niet omdat de rijksoverheid ten aanzien van dit streekpersonenvervoer bepaalde voorzieningen dwingend voor schrijft. Hoewel in deze vergadering de slech te gang van zaken over 1969 (het divi dend werd gepasseerd) over het alge meen werd betreurd, werd toch groot vertrouwen uitgesproken in directie en personeel. Men vond het jammer voor het personeel en de directeur, dat on danks alle moeite die men zich heeft getroost, geen betere resultaten uit de bus waren gekomen. Ir. Robbé Groskamp sprak zijn ver trouwen uit over de gang van zaken in het lopende boekjaar en in de toekomst. Het verlies op het streekvervoer zal door de overheid wórden gedekt, terwijl de andere sectoren van de maatschappij ongetwijfeld een beter rendement zul len hebben. Ten aanzien van het vrachtvervoer deelde de directeur mee, dat men met enkele grote bedrijven goede contracten had kunnen afsluiten. Een grote vraag blijft echter altijd de ontwikkeling van het kostenpeil en de tijdige aanpassing van de tarieven. Over de onrendabele lijnen in het streekvervoer, deelde hij nog mee, dat hiervan niet één geschikt was voor het inzetten van kleinere bussen, omdat deze in de spitsuren het werk niet aan kunnen, waardoor extra diensten nood zakelijk worden en het kostenpeil daar door stijgt. De verhouding NS-GTW noemde hij bijzonder goed. Een van de aandeelhou ders informeerde nog of NS al pogin gen had gedaan om de GTW over te ne men. Het bleek dat een dergelijke vraag door de spoorwegen nog nooit was ge steld. Over de maatregel van de overheid om een efficiënt openbaar vervoer mo- Kelletia, 28 vn Curagao nr Port Ever glades; Kermia, 28 100 nno vn Finister- re; Koningswaard, 29 verw. te Jamaica; Kopionella, 28 te Plymouth; Koudekerk, 28 300 z vn Canarische eilanden; Kreb- sia, 28 65 zw vn Freetown; Kreon, 28 vn Laquaira nr Puerto Cabello; Kryptos, 28 verw. te Berre; Madisonlloyd, 28 200 o vn Gibraltar nr Rotterdam; Mainlloyd, 29 very, te Auckland; Medon, 28 vn Pa ramaribo nr Houston; Memnon. 28 vn St. Maarten nr Santo Domingo; Mersey- lloyd, 29 480 zo vn Ceylon; Mississippi- lloyd, 29 rede Dubai; Musilloyd, 28 670 w vn Walvisbay; Palamedes. 28 vn Ge nua nr Marseille; Parthenon. 29 te Rot terdam; Philippia, 28 200 zw vn Lissabon Polyphemus. 28 420 nw vn Kaap de Goede Hoop; Provenierssingel, 28 330 w vn Azoren; Purmerend ,28 vn Balik- papan nr Singapore; Randfontein, 29 te Rotterdam; Rondo, 28 vn Freetown nr Vlissingen; Schielloyd, 28 240 ono vn Midway; Schouwen, 29 120 no vn Syd ney: Seinelloyd, 28 te Bremerhaven; Senegalkust, 28 180 z vn Dakar; Sepia, 29 verw. te Puerto Miranda; Sinon, 28 vn Amsterdam nr Lubeck; Sloterkerk, 29 verw. te Antwerpen; Solon, 28 te Houston;; Spaarnekerk, 28 paas. Port Elizabeth; Stolt Munttoren. 29 305 o vn Socotra; Tjiliwong, 28 vn Hongkong nr Singapore; Utrecht, 29 te Calcutta; Vlist 29 te Maveio; Wissekerk, 28 20 w vn Villano; Wonogiri, 28 pass. Singapore; Zaankerk, 28 pass. Kaapstad; Zaanland, 88 50 zw vn Kaap Spartel; Zaria, 28 25 z vn Grand Comores; Zeeland, 28 vn Tegal nr Singapore. KLEINE VAART Amyntas, 29 100 m nno Vilano; Ardeas, 28 vn Barcelona nr Napels; Bram, 28 te Huil; Breezand, 28 vn Hamburg nr Onega; Imke, pass. 28 Vlissingen; Tha- letas, 28 te Rotterdam; Vlistborg, 28 te Mantyluoto. GROTE VAART Abida, 28 130 zo vn Colombo; Aegis, 28 1300 zw vn Sao Miquel; Alkmaar, 29 vn Tabangao nr Hongkong, 31 verw.; Amstelmolen, 28 450 zw vn Chagos Ar chipel; Anco Spray, 28 240 n vn George town: Angolakust, 29 te Rouaan; Ares, 28 260 w vn Finisterre; Aristoteles, 28 120 nnw vn Flores; Atlantic Star, 28 te Le Havre; Balticborg. 28 vn Bohus; Banggai, 29 te Santos; Bengalen, 28 890 zw vn Ssbang; Blitar, 29 te tg. Pandan; Bovenkerk, 28 240 zw vn Walvisbay; Calamares, 28 te Puerto Cortes; Camitia, 28 520 nw vn Azoren; Capisteria, 28 68 nnw vn Dakar; Capulonix, 28 140 w vn Colombo; Ceres, 28 vn Cristobal nr Te- nenfe; Chevron Amsterdam, 28 te St John; Chevron Napels, 2» 200 zw vn Fernandonoronha; Crania, 29 te Thames, haven; Dallia, 28 100 zw vn Little Qouin; Diloma, 28 90 ntw vn Muscat; Domburgh, 28 vn Rotterdam nr Har wich; Forest Lake, 28 400 vn Azoren; Gaasterkerk. 29 te Whampoa; Garoet, 28 1500 vn Paaseiland; Geeststar, 28 vn Preston nr West-Indië; Gulf Hollander, 28 180 nnw vn Flores; Gulf Italian, 28 vn Milfordhaven nr Bantry; Hollands- dreef, 28 250 wnw vn Luderitz Bay; Kat- sedijk, 28 vn Brunswick nr Le Havre; gelijk te maken, was een van de aan deelhouders minder te spreken. Men verleent bijdragen in het verlies, doch andere faciliteiten worden volgens hem niet gegeven. Directeur Robbé Groskamp was ech ter ten aanzien van deze maatregelen niet zo somber 'gestemd. In EEG-ver- band is het verlenen van voorrang bij het wegrijden van bussen in behande ling. Er worden bovendien proeven ge nomen met apparaten bovenop de bus, waardoor het mogelijk wordt verkeers lichten op groen te schakelen. Alleen dit voorrang geven bij het wegrijden zal enorm kostenbesparend werken. Bij acclamatie werd tot commissaris herkozen de heer H. Bruins uit Arn hem, terwijl in de vacature ir. A. J. In- gen Housz uit Velp, die in verband met het bereiken van de 74-jarige leeftijd statutair moest aftreden, niet werd voorzien. Men heeft voor deze vacature nog geen geschikte kandidaat kunnen vinden. Bovendien wordt de benoeming van een werknemerscommissaris bi overweging genomen. Dat er in het bedrijf goede verhou dingen zijn, bleek wel uit het feit dat vertegenwoordigers van de onderne mingsraad in deze aandeelhoudersver gadering aanwezig waren. De balans en de winst- en verliesre keningen werden tenslotte goedgekeurd, waarbij werd voorgesteld het dividend te passeren. AMSTERDAM Naar aanleiding van in de pers verschenen berichten omtrent vermeende onenigheid of ver schil van mening in het bestuur van In ternational Coating Materials (ICM) NV deelt de raad van bestuur tevens na mens de raad van commissarissen mede dat alle gerichten hieromtrent ten enenmale onjuist zijn. DEN HAAG Het KVP-Kamerlid drs. Th. J. Westerterp heeft de commis sie van de Europese gemeenschappen vragen gesteld over de overeenkomst tussen de particuliere banken enerzijds en de post-girodienst anderzijds. Met name vraagt hij of deze overeenkomst wel in overeenstemming is met de me dedingingsbepalingen van het EEG-ver- drag. Zoals bekend houdt deze overeen komst in dat de banken en girodienst per 1 augustus 2 1/2 procent rente ver goeden. AMSTERDAM Vier Europese luchtvaartmaatschappijen en vijf Euro pese banken gaan samenwerken in de „European Hotel Corporation (EHC)" te Amsterdam. Blijkens het bijvoegsel van de Nederlandse Staatscourant bedraagt het maatschappelijk kapitaal van de vennootschap 33 min., verdeeld in 22.000 aandelen p. en 11.000 aandelen q, waarvan 4.950 aandelen p. en 1.650 aan delen q. zijn geplaatst. Op deze ge plaatste aandelen zal tien pet. worden gestort. De partners in de hotelcombinatie zijn British European Airways, Boac Associated Companies Ltd, Deutsche Lufthansa A.G., Swiss Air Transport Co ltd., de te Luxemburg gevestigde Banca Commerciale Italians Holding S.A., de te Amsterdam gevestigde Ban- que de Paris et des Pays-Bas NV., de te Frankfurt am Main gevestigde Deut sche Bank A.G., Union Bank of Swit zerland en S.G. Warburg Finance and Development Ltd. (Engeland). Het doel van de vennootschap is het verkrijgen, beheren en vervreemden van deelnemingen en belangen in ande re ondernemingen, in het bijzonder doch niet beperkt tot de vestiging van en deelneming in werkmaatschappijen, die hotels van de middenklasse vestigen in Europa of elders, de financiering en het beheer van andere ondernemin gen, het sluiten van financiële transac ties, het geven van garanties en het verlenen van dienste nop het terrein van handel en financiering. De vennootschap wordt bestuurd door een raad van bestuur. Naar van de zij de van de Banque de Paris et des ROTTERDAM Rolinco NV te Rot terdam zal aan de op 18 september a.s. te houden algemene vergadering van aandeelhouders voorstellen het divi dend ad 2.- per aandeel over het in februari jl. door de uitkering van bo nus-aandelen (in de verhouding 2 nieuw op 13 in bezit) verhoogde kapi taal te handhaven. De winst over het afgelopei. boekjaar bedroeg 27.223.297 tegen 14.826.915 over 1968-1969. Ultimo juni 1970 ston den 8.186.000 gewone aandelen uit (1969: 5.752.000). Het jaarverslag zal op 28 au gustus worden gepubliceerd. (Slotkoersen van gisteren) Fonds Vorig» «toer» 1st* oot. ATLZ.O 78.8 79.6 Alg. Bank Ned. 233 236 Amrobank 54.5 55.6 Amsterdam Rubber 40.5 40.2 Dell Mij eert 63 64.5 Dordtsche Petrol. 822 826 Heineken's Bier 196.8 200.5 H.AX. 85 84.5 Hoogovens nr.c.v.a. 90.6 92 H.V.A.-mijen ver. 57.8 K.L.M. 111 114.5 Kon. Petroleum 133.9 135.3 KNSM nat bez. 89.5 88 Nat Ned. cert. 81.9 83.9 Phs. v. Ommeren eva 246 247 Philips gem. bez. 62.3 63.9 Robeco 217.5 48 Rolinco 170 170.5 Scheepvaart Unie 74 74.8 Unilever c.v.a. 89.3 92 Hoogovens nr eert. 9.2 Ned. 7 j. 69 8 102.6 102.6 Ned. 25 j. '69 8 100.1 100.1 Ned. 7 j. *70 8 102.8 102.8 Ned. '70 15 j. 8 99.9 100 Ned. 25 j. *70 8 100.1 100.1 Ned. '69 74 95.5 95.5 Ned. '66- 1 7 91 91.1 Med. 1966-2 7 90.7 90.7 Ned. '69 7 90.5 90.5 Ned. '68-1 64 85.8 85.5 Ned. '68-2 64 85.9 85.7 Ned. '68-3 64 85.7 85.5 Ned. '68-4 64 85.8 85.5 Ned. '66 61 86.3 86.6 Ned. '67 61 83.7 83.6 Ned. '67 6 83.7 83.7 Ned. '65- 1 54 83.5 83.65 Med. 1965-2 5i 83.2 83.4 Ned. 64- 1 51 81 81.1 Ned. '64 5 81.6 81.6 Ned. '58 44 82.5 82.5 Ned. '64 44 95.3 95.3 Ned. '59 41 79.4 79.4 Med. 1961 44 74.3 74.4 Med. 1963 •1 44 73.1 73.2 Ned staffell '47 34 68.3 68.4 Ned. '51 34 92.7 92.7 Ned. '53 1- -2 34 79.8 79.9 Ned. '50 1 -2 34 64.2 64.1 Ned. '54 1 -2 34 66.5 66.5 Ned. grootb. '46 3 81.3 81.25 Ned. doilarl. '47 3 BNG won.bl '57 6 ld. 30-jar. '58/'59 4ó BNG '67-1-2 6Ï BNG '68-1-2 6i BNG '67-1-2-3 6è BNG '65-1 6 BNG '58-1-2-3 41 Bk. mid. kred '66 7 Nat. Inv.b. '65 5J Fr. Gron. h.b. dw 6 AJb Heijn '55 4 Brit Petrol. '66 71% Bijenkorf Beheer 6 Co-op r.spaarbr. Ned. Gasunie '69 74 Ned. Gasunie '66 71 Ned. Gasunie '66 64 Philips dlr '51 4 Pegem 1-2 1957 6 Pegem 1958 54 Rott. Rijn Pijpl 51°/o KLM. 1968 7 K.L.M. 15-jarig 5 Ned Sp.w '57 1 -2 4i A.K.Z.O. 4i Bergh. Papier 44 Gelder Zonen v. 4i 87.5 Grasso 5i% 95.5 90.5 90.5 K.L.M. 54 86.9 73 77 Meteoor beton 54 84 87.1 87.2 Ned. Middenst. B. 65 98.5 99 86.9 85.2 87 85.4 Rolinco f 1000 64 78.5 Stokvis 44% 98 88.5 84.7 84.6 Ned cred.b. aand b. 35.4 35.4 78.1 78.2 Ned Midd.bank a 101.9 103 99.4 Slavenburg's a. 205 205 88.3 Albert Heijn 153.5 156.5 95.8 95.9 Arnh. scheepsb cert 138 138 Befo .,b" 95.2 95 Bergh/Jurg. 250-1000 184 183 96.5 Blijd.st f 1000 nr cva 58.5 56.5 173 173 Bols Lucas 245 93.7 95.5 Brakke Grond. 22 89.5 93.7 Bredero 188.5 90.8 90 Bredero n.r.cert. 190 186 94.6 Bredero ver bedr. 425 445 83.1 86.5 Bührm.-Tetterode f. 76 77 84.5 83.1 Bijenk. beh n.r. c.v.a 388 390 92 Bijenk. beh 6% pref 71.4 71.5 87.5 87.4 Calvé D. 93.4 93.3 Calvé D. n.r c.v.a 606 632 84.5 Calvé pr. wo. r. cert 117.5 117.2 76 Drents-Ov. houth. 120.8 120 D.R.U. 455 463 90.2 Elsevier L 449.5 450 pref A B Erdal Mij wasverw Etna-Daald. Hold, t Europe Cl) Hotel Fokker Gazelle Gelder (van) Gelder (van) Gist-Broc Grasso Gruyter 6 pet c. pr Gruyter 6 pet c. pr Hellingman Holec Internatlo- M ueller Kluwer Kon. Ned. Papier Kon Ned Text, cert Krasnapolsky f. K.V.T. Leldse Wol Llps en Gispen eert. Meteoor Naarden Chem. Naeff gebr Nedap Nelle. wed van Nijma n.r. c.v.a. Nijverdal-ten Cate Jv.z.gas nat.bez.v.a. f. Pakhoed Pal the Parkhotel Pont hout Reesink en co a. Schev expl mij f.a Schok beton aarid b. Schuiten cart.'pap a Schuppen sajetf a. Sim. de Wit aand. b. f. 171 172 55.5 57.2 390 385 76 80 110.5 113 150 150 150 150 116 118 175.5 175.5 101 72 212 188 188.5 57 57.8 244 247.8 164 165 30 30.8 54.5 142 145 143 142 149.5 149.5 268 262.1 95 95.5 170 169 347 349 26.8 26.5 71 71.5 86 83.3 61.5 63 78.5 80 450 168.5 168 144 145 18 17.8 180 170 171 259 268 Technische Unie a 312 308 Tw kabel fabriek a 458 460 IJbbink-Davo a. 85 Uml. 1000 cert 7cpr a 82 Ver Machinei a. 75 194.9 Ver Nd Uitg bedT a Ver \!ed Uitg f 205 Ver Toüw c.v a 205 73 V red est ei n c.v.a 595 Vulcaansoord 64 57 Wegener n.r.c. 89 Wessaneii 65.5 66.5 Billiton 2e rubr. a. Gel>. tramw mij a. H.B.B bel dep f 765 770 Interborid- 1 pb f. 583 583 Vastg.bei.f part f. 460 1 K A bel mij f. 166.5 170 Unitas f 50 a. 76.8 77 Can. pac raliw cert. 56 56.75 Int nickel cert 40.9 Shell oil Can. cert 29 29.6 Am.tel/tel cert 46^ 46.8 Anaconda cert 25 Bethlehem steel cert 21.5 22.1 Chesap a Ohio cert Cities sei. cert 46.3 46.55 Du pont d. N. cert 124.5 Gen electric cert 78.9 79.5 Gen. motors cert 68^ 68.5 Kennecot* cop. cert. 43.3 Phil, petroleum cert. Radio corp. Am cert. 24.25 Republic steel cert 29 29 Shell oil cert 41 *t 42.5 Standard bi 10 a eert 41.25 Un Si steel (10) ceri 30 29.75 Wool worth cert. 30.6 30.3 Pays-Bas wordt vernomen is het de be doeling het luchtvervoer te bevorderen door het oprichten van hotels voor de passagiers. Het s niet zozeer de bedoe ling dat in Nederland hotels zullen worden gebouwd. Vooralsnog wordt ge dacht aan Duitsland, Zwitserland en Engeland. Concrete plannen zijn overi gens nog niet uitgewerkt. De KLM deelde desgevraagd mede, dat zij niet meedoet, omdat „wij in Ne derland al hotels hebben en deze zaken goed lopen. Hoe onze houding in de toe komst zal zijn, kunnen we nu nog niet bekijken, maar vooralsnog doen we niet mee". STERDAM Het bestuur van de elek triciteitsmaatschappij Aniem NV deelt mede, dat de aandeelhouders zal wor den voorgesteld over 1969 een dividend van 5 pet. uit te keren op de preferente aandelen. Bovendien wil men overgaan tot be taling van het nog resterende achter stallige preferente dividend over de jaren 1962 t/m 1967 ad 5 pet. per jaar. In totaal zal de uitkering 35 pet. bedra gen (30 pet. achterstallig dividend plus 5 pet. over 1969). Vorig jaar werd 5 pet. betaald over 1968 en in totaal 25 pet. achterstallig di vidend over de jaren 1957 t/m 1961. AMSTERDAM Het Damrak 1* woensdag voor dc hoofdfondsen in een opgewekte stemming begonnen, waarbij sommige waarden zeer vast waren. Vooral was dit het geval bij Philips, waar buitenlandse vraag de notering bij opening tot 63.80 deed oplopen. Dit be tekende een avance van 1.40 (14 pun ten). Omstreeks 12 uur werd reeds 64.2» betaald. Ook Unilever steeg door lokale vraag een rijksdaalder tot 91.80. Hoogovens begon monter op 93 of 2.30 hoger maar deze koers bleek te hoog gegre pen, want even later deed men 92. Ook Kon. Olie deed goed mee met een rij zing van 1.70 op 135.60. Alleen AKZO kon moeilijk meekomen op 79, een winstje van twintig cent. Met deze gun stige ontwikkeling vaart Amsterdam een eigen koers, want Wall Street houdt het erg rustig en wacht kennelijk op stimulerend nieuws. Op de beurs houdl men er rekening mee dat uit de vrijge komen 400 min. voortkomende uit het bod van Shell op Billiton zal worden herbelegd, in de eerste plaats in inter nationale waarden en daarnaast in een aantal lokale fondsen. Heineken zette de vaste tendens van dinsdag voort met een nieuwe stijging van ca 3 op 199.80. Nat. Nederlanden ging 1.60 omhoog tot 83.90 en ABN werd 1.50 duurder op 235. Ook de Deli Mij ontmoette wat vraag op 64.50 of een gulden beter. De andere cultures waren verdeeld. De scheepvaartmarkt toonde een ver deeld aanzien. HAL en Kon. Boot gin gen een kleinigheid terug, maar Scheepvaart-Unie was 1,- hoger op 75. Van Ommeren was goed prijshou dend. De staatsfondsen veranderden nauwelijks. Omstreeks 12 uur had de vraag voor Heinken een zodanige omvang aangeno men dat de notering royaal boven de 200 was gestegen tot 201.50. Voor Kon. Olie werd na een lichte teruggang 135.80 betaald en Unilver was opgelo pen tot 92.10. KLM was 3.50 hoger op 114.50.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 2