Ondanks teleurstellend 1969
GTW-bestuur gelooft
aan beter resultaat
LUCHTVAARTMIJEN EN
BANKEN STICHTEN
HOTELCOMBINATIE
beurs van
beurs
overzich
Zeer vast
Geen kleinere bussen op
onrendabele lijnen
De dief
stelen
Waterhoogten
Van Waveren
heeft zorgen
in Argentinië
Optimisme bij
Zaanlandse
Scheepslxmw
SCHEEPSTIJDINGEN
Geen verschil
van mening bij
bestuur I.C.M.
Aniem betaalt
achterstallig
dividend
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
9PCT. ZIEKENHUIS-
LENING OVERTEKEND
OVERNAME
VOORRANG
DIVIDENDVOORSTEL
ROLINCO N.V.
Pagina 1
DONDERDAG 30 JULI 1970
OLAF J. DE LANDELL
Hij wilde tot geen enkele prijs ner
veus worden, hij wilde niet wanhopen.
Maar er leek geen horizon naar enig
ander gevoel te leiden. Telkens dacht
hij met vreselijke ontroering aan
Morgane. Wat was ze geheel anders,
dan hij haar voor het eerst had aan
schouwd!-Wat betrouwbaar en flink
en wat scherp van geest!... Ze had
haar pas getoond. Ze had opgebeld. Ze
had Frans gesproken, zodat iedereen
haar gesprek kon volgen. Ze had haar
eigen cheques veilig gesteld, zodat ze
niet afhankelijk werdvan haar va
der.
Morgane!... Zijn vrouw.
Idioot idee, hij met een echtgenote
en dan nog zo monsterlijk rijk!...
zo kordaat. Hij hield anders van het
afhankelijk type, dat geamuseerd
was door zijn kunstjes en goocheltoe
ren. De dure vervelenderds waren
hem net zo onsympathiek als de kan
jers in de duistere buurten vrou
wen, die kerels in de teugels hielden
en stuurden waar zij wilden.
Pol probeerde telkens, te bedenken
wat er nu nog kon gebeuren.
Hij had geen cent gestolen, die mid
dag, van Venens. Het was een valse
beschuldiging.
Maar hij was natuurlijk niet altijd
zo onschuldig geweest tot voor kort
niet..., er bestond een dossier over
hem. En er waren in de afgelopen
weken herhaaldelijk juwelendiefstal-
len geweest in Cap Joseph, waarin hij
de hand niet had gehad. Van enkele
had hij wel iets geweten, maar zich
erbuiten gehouden. Alleen de aanbie-
dinkjes, de juwelen die om zo te zeg
gen werden gepresenteerd en niet be
treurd, dat hij tot zich genomen, om
allerlei dingen een meer rechtvaardig
aanzien te geven.
„Wat zullen mijn gedichten ver
kocht worden", dacht hij, „als dit in
de kranten komt...!"
Hij dacht aan vertalingen. Een ei
gen cel met licht, om tot laat in de
nacht te schrijven. Schroeiend-hard
werk, scherpen woordkeus en dave
rende meppen op de maatschappij.
Hij zou een volgende bundel opdra
gen aan Ido.
Of nee, aan Morgane.
Of aan beiden.
Nee, dan was het net een echtpaar
buiten hem om...
Maar ja hoe kwam hij uit dat ca
chot? En wanneer?...
Hoever ging Venens' macht in dit
land?...
En daar trokken de nachtwolken
dan weer dicht.
Het enige gezang om hem heen was
dat van muskieten, die met minuscule
viooltjes aria's aan zijn oren streelden
om plotseling te zwijgen.
Hij gaf dan een daverende klap op
zijn hoofd ergens, en meende de dood
aan buit te hebben geholpen, terwijl
hij verdoofd van de eigen kastijding
neerlag maar nee, daar waren de
viooltjes weer hij meende zelfs
hun timbre te herkennen. Er was een
heel gemene hoge bij, die snelle
streekjes maakte; en er was ook een
soort altviool bij, die trage streken
deed, en massiever op zijn huid land
de om zich daar te verkwikken aan
zijn heerlijke Hollandse bloed. Pèng!
Dóód, beest!
Nee, die vloog musicerend verder...
Als hij maar wist, hoe laat het was.
Maar hij had zijn horloge al afgedaan
toen Venens voor de tweede keer
kwam lawaai maken over die aanste
ker. Het zou trouwens niet hebben ge
holpen, want de gendarmes hadden
hem alles afgenomen, behalve zijn
singletje en zijn broek. Zijn schoenen
mocht hij niet behouden, zijn das niet,
zijn zakdoek niet, zijn sleutels niet,
zijn beurs niet.
Daar zat toch net erg weinig in.
Konden ze geen fles wijn van kopen.
Maar ze zouden nu wellicht, omdat
zijn beurs zo dun was, denken dat hij
inderdaad iemand was met inspiraties
voor zakkenrollerij: de rijken hoeven
daaraan niet te denken.
Pol vroeg zich af, of er een kruik
water ergens zou staan. Hij had ver
geten, daarnaar te vragen.
Maar ach, alles goed en wel hoe
zou hij ooit weer vrij komen, en wat
was nu zijn voorland...?
Langzamerhand, terwijl hij bleef
kijken naar het blauwzijden venster
tje veel te hoog boven hem, tot zijn
ogen ervan traanden omdat hij meen
de, dat er scherp licht doorheen
scheen, werd de wanhoop vaardig
over hem. Niet erg; maar afmattend.
Hij kon niet slapen; hij zag geen
uitweg meer.
„Ik moet proberen te gaan maffen,
dacht Pol, „dan ben ik straks weer
fris en helder. Ik zal het nodig heb
ben!"
Hij dacht aan Morgane met een ge
voel van medelijden. Zij had hem ge
trouwd om hem overeind te helpen.
„Die verdomde inbrekerij", had ze het
eens genoemd. En nu zou hij beentje
worden gelicht door een leugen.
Even werd hij fel gestoord door een
harde tik tegen de muur. Het galmde
kort en gek. Dat moest wel een reuze-
dikke tor zijn; en hoe kwam die erbij,
een duister raampje binnen te vliegen,
als het buiten zo geweldig mooi en
klaar was?...
Heel ver weg zong nog altijd een
onverbeterlijke Cap-Josepher iets
vaags over l'amour.
Ach, Morgane!--.
„Ik haal je d'r wel uit", had ze ge
zegd.
Waar was ze in betrokken geraakt, uit
pure mensenliefde en hulpvaardig
heid. Wat een mislukt, kostbaar be
staan en nu zette hij haar op de
helling naar beneden!...
Hij zou haar toch moeten laten we
ten, dat hij het zó niet had bedoeld...
En toen opeens, omdat het stil
bleef na de tik van dat insekt, begon
nen Pols gedachten als wilden te tol
len en te draaien. Ze wentelden alle
tijden terug, ze rolden oude jongens
boeken voor zijn ogen af, ze bromden
stokoude, atavistische beelden in zijn
geest los. Over gevangenen die buiten
de machtige muren helpers hadden
die aldoor zaten te wachten tot ie
mand van buiten de doofheid der
arm-dikke wanden zijn ogen en geest
zou richten naar daarbinnen, en en
Pol vloog overeind en begon op
handen en voeten rond te kruipen
heel voorzichtig, stil, o, niet schuife
len!... en met zijn handen tastte hij,
of er iets op de vloer lag. Misschien
deed hij dit alleen, omdat hij slapeloos
was; of misschien was hij slapeloos
gebleven, wachtende op dat éne. dal
wonderlijke, dat kon komen...
Midden in het cachot voelde hij iets,
natuurlijk met zijn voet. Het was een
dun stokje.
Een pijl.
Met een draadje eraan.
Het zweet brak Pol uit. Hij nam de
draad in zijn handen en trok.
Er zat een licht gewicht aan. Hij
moest lang inhalen, voor het gewicht
zwaarder werd. Dan voelde hij een
knoop een dun touw. Pol zat nu te
hijsen als een dolle. Hij moest oppas
sen, dat hij er niet van ging hijgen.
Het avontuur!-Hemel, djt avontuur!
(wordt vervolgd)
4487. Zo vrij in het luchtledig te hangen met als enig
houvast de grillig kronkelende veiligheidskabel, was een
ongekende sensatie. En niet alleen voor de „groentjes".
Ook Arend en de professor behoorden tot de liefheb
bers. Sandra toonde er minder belangstelling voor, want
hoewel zij zich groot hield, was het gebrek aan houvast
daarbuiten haar toch onaangenaam. Terwijl Seth Besh
en Ferdydik zich door middel van hun drukpistolen in
verschillende richtingen stuwden, zonder daarbij al te
zeer de sterkje der kabels te testen, stelde Arend zich in
verbinding met Sanders, zijn collega van het naaste ra
ketschip. „Het groene tweetal wil direct even bij jou aan
boord komen. Dat geeft je 'n mooie gelegenheid om 'n
geintje uit te halen. We bevinden ons namelijk precies
halverwege Valeron en Terra!" Sanders knikte ijverig en
beloofde een traditioneel marine-gebruik in ere te hou
den. De twee „plezierzwervers" wisten niet wat hun te
wachten stond, toen hun magnetische zolen op het ande
re schip vastkleefden...
57. De sledehonden konden natuurlijk geen stand hou
den tegen de overmacht van wolven, die op hen kwamen
afgestormd. En voor zo ver zij het onderspit niet del
ven, zochten zij snel een goed heenkomen in de wijde
steppe. Maar met Tekko ging dat natuurlijk niet. Bang
om door de hongerige massa verscheurd te worden,
vluchtte onze vriend op zijn ski's met een paar grote
passen de meest dichtbijzijnde hut binnen, op de voet
gevolgd door de wolven.
Met een vliegensvlugge beweging ontdeed Tekko zich
van de hinderlijke glijlatten en stormde één, twee, drie
een houten ladder op die naar een soort vlierinkje leidde.
„Daar ben ik veilig," dacht hij en stootte meteen de
ladder weg, die bonkend midden tussen de huilende wol
ven, beneden hem, op de grond viel. Ziezo, dat was dat!
En nu maar afwachten. Maar dat schenen de wolven
ook te denken, want zij maakten tenminste geen aan
stalten om te vertrekken en bleven met hongerige blik
ken naar het gat in de vliering staren waardoor Tekko
verdwenen was.
•Sc
HAARLEM Van Waveren's graan
handel gaat een gedeelte van haar be
langen van een van de dochteronderne
mingen in Argentinië, een porseleinfa
briek, geleidelijk verkopen. Voorts gaat
het Haarlemse bedrijf zijn landerijen in
Argentinië in versneld tempo verkopen.
Dit deelde directeur mr. G. J. van
Waveren gisteren tijdens de aandeel
houdersvergadering mee. De verkoop
van de landerijen schijnt echter een
moeilijke zaak te zijn, omdat, volgens
de heer Van Waveren. de Argentijnen
geen geld hebben en alleen maar willen
lenen. Voor Van Waveren zal het tevens
moeilijk worden het precieze verkoop
bedrag van de aandelen van de porse
leinfabriek in handen te krijgen. Het
Haarlems bedrijf heeft een pesovorde
ring op Argentinië, Een verlaging van
de koerswaarden houdt de directie niet
voor onmogelijk.
ZAANDAM De directie van de NV
Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij
toonde zich in de woensdag gehouden
jaarvergadering gematigd optimistisch
over de gang van zaken in 1970. De on-
derbezettingsverliezen van 1969 zijn ver
dwenen, terwijl de kostprijs van 'n thans
in aanbouw zijnd schip laag is daar dit
het tweede van een serie is. Slechts de
toelevering van onderdelen baart enige
zorgen.
De ZSM treedt op als leidende werf
voor een order van 10 schepen van het
zelfde type. Dit schept de mogelijkheid,
aldus de directie, de mentaliteit van het
bedrijf aan te passen aan de modernste
opvattingen binnen de scheepsbouw.
Van de serie van 10 schepen zullen drie
door de ZSM worden geleverd, de ove
rige zeven zullen worden gebouwd door
o.a. de Arnhemse scheepsbouw maat
schappij en Van der Giessen De
Noord.
AMSTERDAM De 9 1/2 pet. 30-ja-
rige obligatielening 1970 groot 6 min.
ten laste van Stichting St. Lucas te
Winschoten is sterk overtekend. Bij de
toewijzing zal een belangrijke reductie
moeten worden toegepast.
DEIN HAAG 30/7 Konstanz 448
—2; Rheinfelden 328 —7; Straatsburg
368 +6; Plittersdorf 510 —3; Maxau
574 *-7Plochingen 142 +15; Mannheim
428 —9; Steinbach 125 4; Mainz 377
-4; Bingen 282 onv.; Kaub 317 onv.;
Trier 331 +74; Koblenz 315 +3; Keulen
328 +15: Ruhrort 531 +20; Loblth 1141
16; Nijmegen 919 +10; Arnhem 901
7; Eefde LJssel 481 onv.; Deventer
362 2; Monsin 5458 —62; Borgharen
3883 94; Belfeld 1170 +87; Gravé be
neden de sluis 516 +17.
DOETINCHEM De directeur van de N.V. Geldersche Tramwegen, ir. A. H. H.
Robbé Groskamp, heeft in de gisteren in Doetinchem gehouden aandeelhouders
vergadering gezegd erop te vertrouwen, dat de rijksoverheid haar beleid ten aan
zien van het streekvervoer zal continueren. „Tenminste in die zin", zo zei htf, „dat
zl) in de toekomst zodanige bedagen op de begroting zal uittrekken dat de verlie
zen van de betreffende maatschappijen niet alleen gedekt zullen worden, doch
ook een gering rendement in de bijdrage zal worden verdisconteerd.
Een van de aandeelhouders vond het
rijk als partner in het verlies een „grie
zelige affaire". Zelfs als de politieke
constellatie in ons land zou veranderen,
geloofde ir. Robbé Groskamp echter
niet in een ombuiging van dit beleid,
temeer niet omdat de rijksoverheid ten
aanzien van dit streekpersonenvervoer
bepaalde voorzieningen dwingend voor
schrijft.
Hoewel in deze vergadering de slech
te gang van zaken over 1969 (het divi
dend werd gepasseerd) over het alge
meen werd betreurd, werd toch groot
vertrouwen uitgesproken in directie en
personeel. Men vond het jammer voor
het personeel en de directeur, dat on
danks alle moeite die men zich heeft
getroost, geen betere resultaten uit de
bus waren gekomen.
Ir. Robbé Groskamp sprak zijn ver
trouwen uit over de gang van zaken in
het lopende boekjaar en in de toekomst.
Het verlies op het streekvervoer zal
door de overheid wórden gedekt, terwijl
de andere sectoren van de maatschappij
ongetwijfeld een beter rendement zul
len hebben. Ten aanzien van het
vrachtvervoer deelde de directeur mee,
dat men met enkele grote bedrijven
goede contracten had kunnen afsluiten.
Een grote vraag blijft echter altijd de
ontwikkeling van het kostenpeil en de
tijdige aanpassing van de tarieven.
Over de onrendabele lijnen in
het streekvervoer, deelde hij nog mee,
dat hiervan niet één geschikt was voor
het inzetten van kleinere bussen, omdat
deze in de spitsuren het werk niet aan
kunnen, waardoor extra diensten nood
zakelijk worden en het kostenpeil daar
door stijgt.
De verhouding NS-GTW noemde hij
bijzonder goed. Een van de aandeelhou
ders informeerde nog of NS al pogin
gen had gedaan om de GTW over te ne
men. Het bleek dat een dergelijke vraag
door de spoorwegen nog nooit was ge
steld.
Over de maatregel van de overheid
om een efficiënt openbaar vervoer mo-
Kelletia, 28 vn Curagao nr Port Ever
glades; Kermia, 28 100 nno vn Finister-
re; Koningswaard, 29 verw. te Jamaica;
Kopionella, 28 te Plymouth; Koudekerk,
28 300 z vn Canarische eilanden; Kreb-
sia, 28 65 zw vn Freetown; Kreon, 28 vn
Laquaira nr Puerto Cabello; Kryptos, 28
verw. te Berre; Madisonlloyd, 28 200 o
vn Gibraltar nr Rotterdam; Mainlloyd,
29 very, te Auckland; Medon, 28 vn Pa
ramaribo nr Houston; Memnon. 28 vn
St. Maarten nr Santo Domingo; Mersey-
lloyd, 29 480 zo vn Ceylon; Mississippi-
lloyd, 29 rede Dubai; Musilloyd, 28 670
w vn Walvisbay; Palamedes. 28 vn Ge
nua nr Marseille; Parthenon. 29 te Rot
terdam; Philippia, 28 200 zw vn Lissabon
Polyphemus. 28 420 nw vn Kaap de
Goede Hoop; Provenierssingel, 28 330
w vn Azoren; Purmerend ,28 vn Balik-
papan nr Singapore; Randfontein, 29 te
Rotterdam; Rondo, 28 vn Freetown nr
Vlissingen; Schielloyd, 28 240 ono vn
Midway; Schouwen, 29 120 no vn Syd
ney: Seinelloyd, 28 te Bremerhaven;
Senegalkust, 28 180 z vn Dakar; Sepia,
29 verw. te Puerto Miranda; Sinon, 28
vn Amsterdam nr Lubeck; Sloterkerk,
29 verw. te Antwerpen; Solon, 28 te
Houston;; Spaarnekerk, 28 paas. Port
Elizabeth; Stolt Munttoren. 29 305 o vn
Socotra; Tjiliwong, 28 vn Hongkong nr
Singapore; Utrecht, 29 te Calcutta; Vlist
29 te Maveio; Wissekerk, 28 20 w vn
Villano; Wonogiri, 28 pass. Singapore;
Zaankerk, 28 pass. Kaapstad; Zaanland,
88 50 zw vn Kaap Spartel; Zaria, 28 25
z vn Grand Comores; Zeeland, 28 vn
Tegal nr Singapore.
KLEINE VAART
Amyntas, 29 100 m nno Vilano; Ardeas,
28 vn Barcelona nr Napels; Bram, 28
te Huil; Breezand, 28 vn Hamburg nr
Onega; Imke, pass. 28 Vlissingen; Tha-
letas, 28 te Rotterdam; Vlistborg, 28 te
Mantyluoto.
GROTE VAART
Abida, 28 130 zo vn Colombo; Aegis,
28 1300 zw vn Sao Miquel; Alkmaar, 29
vn Tabangao nr Hongkong, 31 verw.;
Amstelmolen, 28 450 zw vn Chagos Ar
chipel; Anco Spray, 28 240 n vn George
town: Angolakust, 29 te Rouaan; Ares,
28 260 w vn Finisterre; Aristoteles, 28
120 nnw vn Flores; Atlantic Star, 28 te
Le Havre; Balticborg. 28 vn Bohus;
Banggai, 29 te Santos; Bengalen, 28 890
zw vn Ssbang; Blitar, 29 te tg. Pandan;
Bovenkerk, 28 240 zw vn Walvisbay;
Calamares, 28 te Puerto Cortes; Camitia,
28 520 nw vn Azoren; Capisteria, 28 68
nnw vn Dakar; Capulonix, 28 140 w vn
Colombo; Ceres, 28 vn Cristobal nr Te-
nenfe; Chevron Amsterdam, 28 te St
John; Chevron Napels, 2» 200 zw vn
Fernandonoronha; Crania, 29 te Thames,
haven; Dallia, 28 100 zw vn Little
Qouin; Diloma, 28 90 ntw vn Muscat;
Domburgh, 28 vn Rotterdam nr Har
wich; Forest Lake, 28 400 vn Azoren;
Gaasterkerk. 29 te Whampoa; Garoet,
28 1500 vn Paaseiland; Geeststar, 28 vn
Preston nr West-Indië; Gulf Hollander,
28 180 nnw vn Flores; Gulf Italian, 28
vn Milfordhaven nr Bantry; Hollands-
dreef, 28 250 wnw vn Luderitz Bay; Kat-
sedijk, 28 vn Brunswick nr Le Havre;
gelijk te maken, was een van de aan
deelhouders minder te spreken. Men
verleent bijdragen in het verlies, doch
andere faciliteiten worden volgens hem
niet gegeven.
Directeur Robbé Groskamp was ech
ter ten aanzien van deze maatregelen
niet zo somber 'gestemd. In EEG-ver-
band is het verlenen van voorrang bij
het wegrijden van bussen in behande
ling. Er worden bovendien proeven ge
nomen met apparaten bovenop de bus,
waardoor het mogelijk wordt verkeers
lichten op groen te schakelen. Alleen
dit voorrang geven bij het wegrijden
zal enorm kostenbesparend werken.
Bij acclamatie werd tot commissaris
herkozen de heer H. Bruins uit Arn
hem, terwijl in de vacature ir. A. J. In-
gen Housz uit Velp, die in verband met
het bereiken van de 74-jarige leeftijd
statutair moest aftreden, niet werd
voorzien. Men heeft voor deze vacature
nog geen geschikte kandidaat kunnen
vinden. Bovendien wordt de benoeming
van een werknemerscommissaris bi
overweging genomen.
Dat er in het bedrijf goede verhou
dingen zijn, bleek wel uit het feit dat
vertegenwoordigers van de onderne
mingsraad in deze aandeelhoudersver
gadering aanwezig waren.
De balans en de winst- en verliesre
keningen werden tenslotte goedgekeurd,
waarbij werd voorgesteld het dividend
te passeren.
AMSTERDAM Naar aanleiding
van in de pers verschenen berichten
omtrent vermeende onenigheid of ver
schil van mening in het bestuur van In
ternational Coating Materials (ICM) NV
deelt de raad van bestuur tevens na
mens de raad van commissarissen mede
dat alle gerichten hieromtrent ten
enenmale onjuist zijn.
DEN HAAG Het KVP-Kamerlid
drs. Th. J. Westerterp heeft de commis
sie van de Europese gemeenschappen
vragen gesteld over de overeenkomst
tussen de particuliere banken enerzijds
en de post-girodienst anderzijds. Met
name vraagt hij of deze overeenkomst
wel in overeenstemming is met de me
dedingingsbepalingen van het EEG-ver-
drag.
Zoals bekend houdt deze overeen
komst in dat de banken en girodienst
per 1 augustus 2 1/2 procent rente ver
goeden.
AMSTERDAM Vier Europese
luchtvaartmaatschappijen en vijf Euro
pese banken gaan samenwerken in de
„European Hotel Corporation (EHC)" te
Amsterdam. Blijkens het bijvoegsel van
de Nederlandse Staatscourant bedraagt
het maatschappelijk kapitaal van de
vennootschap 33 min., verdeeld in
22.000 aandelen p. en 11.000 aandelen q,
waarvan 4.950 aandelen p. en 1.650 aan
delen q. zijn geplaatst. Op deze ge
plaatste aandelen zal tien pet. worden
gestort.
De partners in de hotelcombinatie
zijn British European Airways, Boac
Associated Companies Ltd, Deutsche
Lufthansa A.G., Swiss Air Transport
Co ltd., de te Luxemburg gevestigde
Banca Commerciale Italians Holding
S.A., de te Amsterdam gevestigde Ban-
que de Paris et des Pays-Bas NV., de te
Frankfurt am Main gevestigde Deut
sche Bank A.G., Union Bank of Swit
zerland en S.G. Warburg Finance and
Development Ltd. (Engeland).
Het doel van de vennootschap is het
verkrijgen, beheren en vervreemden
van deelnemingen en belangen in ande
re ondernemingen, in het bijzonder
doch niet beperkt tot de vestiging van
en deelneming in werkmaatschappijen,
die hotels van de middenklasse vestigen
in Europa of elders, de financiering
en het beheer van andere ondernemin
gen, het sluiten van financiële transac
ties, het geven van garanties en het
verlenen van dienste nop het terrein van
handel en financiering.
De vennootschap wordt bestuurd door
een raad van bestuur. Naar van de zij
de van de Banque de Paris et des
ROTTERDAM Rolinco NV te Rot
terdam zal aan de op 18 september a.s.
te houden algemene vergadering van
aandeelhouders voorstellen het divi
dend ad 2.- per aandeel over het in
februari jl. door de uitkering van bo
nus-aandelen (in de verhouding 2
nieuw op 13 in bezit) verhoogde kapi
taal te handhaven.
De winst over het afgelopei. boekjaar
bedroeg 27.223.297 tegen 14.826.915
over 1968-1969. Ultimo juni 1970 ston
den 8.186.000 gewone aandelen uit (1969:
5.752.000). Het jaarverslag zal op 28 au
gustus worden gepubliceerd.
(Slotkoersen van gisteren)
Fonds
Vorig»
«toer»
1st*
oot.
ATLZ.O
78.8
79.6
Alg. Bank Ned.
233
236
Amrobank
54.5
55.6
Amsterdam Rubber
40.5
40.2
Dell Mij eert
63
64.5
Dordtsche Petrol.
822
826
Heineken's Bier
196.8
200.5
H.AX.
85
84.5
Hoogovens nr.c.v.a.
90.6
92
H.V.A.-mijen ver.
57.8
K.L.M.
111
114.5
Kon. Petroleum
133.9
135.3
KNSM nat bez.
89.5
88
Nat Ned. cert.
81.9
83.9
Phs. v. Ommeren eva
246
247
Philips gem. bez.
62.3
63.9
Robeco
217.5
48
Rolinco
170
170.5
Scheepvaart Unie
74
74.8
Unilever c.v.a.
89.3
92
Hoogovens nr eert.
9.2
Ned. 7 j. 69 8
102.6
102.6
Ned. 25 j. '69 8
100.1
100.1
Ned. 7 j. *70 8
102.8
102.8
Ned. '70 15 j.
8
99.9
100
Ned.
25 j. *70
8
100.1
100.1
Ned.
'69
74
95.5
95.5
Ned.
'66-
1 7
91
91.1
Med.
1966-2 7
90.7
90.7
Ned.
'69
7
90.5
90.5
Ned.
'68-1 64
85.8
85.5
Ned.
'68-2 64
85.9
85.7
Ned.
'68-3 64
85.7
85.5
Ned.
'68-4 64
85.8
85.5
Ned.
'66
61
86.3
86.6
Ned.
'67
61
83.7
83.6
Ned.
'67
6
83.7
83.7
Ned.
'65-
1 54
83.5
83.65
Med.
1965-2 5i
83.2
83.4
Ned.
64-
1 51
81
81.1
Ned.
'64
5
81.6
81.6
Ned.
'58
44
82.5
82.5
Ned.
'64
44
95.3
95.3
Ned.
'59
41
79.4
79.4
Med.
1961
44
74.3
74.4
Med.
1963
•1 44
73.1
73.2
Ned
staffell '47
34
68.3
68.4
Ned.
'51
34
92.7
92.7
Ned.
'53 1-
-2 34
79.8
79.9
Ned.
'50 1
-2 34
64.2
64.1
Ned.
'54 1
-2 34
66.5
66.5
Ned. grootb. '46
3
81.3
81.25
Ned. doilarl. '47 3
BNG won.bl '57 6
ld. 30-jar. '58/'59 4ó
BNG '67-1-2 6Ï
BNG '68-1-2 6i
BNG '67-1-2-3 6è
BNG '65-1 6
BNG '58-1-2-3 41
Bk. mid. kred '66 7
Nat. Inv.b. '65 5J
Fr. Gron. h.b. dw 6
AJb Heijn '55 4
Brit Petrol. '66 71%
Bijenkorf Beheer 6
Co-op r.spaarbr.
Ned. Gasunie '69 74
Ned. Gasunie '66 71
Ned. Gasunie '66 64
Philips dlr '51 4
Pegem 1-2 1957 6
Pegem 1958 54
Rott. Rijn Pijpl 51°/o
KLM. 1968 7
K.L.M. 15-jarig 5
Ned Sp.w '57 1 -2 4i
A.K.Z.O. 4i
Bergh. Papier 44
Gelder Zonen v. 4i
87.5
Grasso 5i%
95.5
90.5
90.5
K.L.M. 54
86.9
73
77
Meteoor beton 54
84
87.1
87.2
Ned. Middenst. B. 65
98.5
99
86.9
85.2
87
85.4
Rolinco f 1000 64
78.5
Stokvis 44%
98
88.5
84.7
84.6
Ned cred.b. aand b.
35.4
35.4
78.1
78.2
Ned Midd.bank a
101.9
103
99.4
Slavenburg's a.
205
205
88.3
Albert Heijn
153.5
156.5
95.8
95.9
Arnh. scheepsb cert
138
138
Befo .,b"
95.2
95
Bergh/Jurg. 250-1000
184
183
96.5
Blijd.st f 1000 nr cva
58.5
56.5
173
173
Bols Lucas
245
93.7
95.5
Brakke Grond.
22
89.5
93.7
Bredero
188.5
90.8
90
Bredero n.r.cert.
190
186
94.6
Bredero ver bedr.
425
445
83.1
86.5
Bührm.-Tetterode f.
76
77
84.5
83.1
Bijenk. beh n.r. c.v.a
388
390
92
Bijenk. beh 6% pref
71.4
71.5
87.5
87.4
Calvé D.
93.4
93.3
Calvé D. n.r c.v.a
606
632
84.5
Calvé pr. wo. r. cert
117.5
117.2
76
Drents-Ov. houth.
120.8
120
D.R.U.
455
463
90.2
Elsevier L
449.5
450
pref
A
B
Erdal Mij wasverw
Etna-Daald. Hold, t
Europe Cl) Hotel
Fokker
Gazelle
Gelder (van)
Gelder (van)
Gist-Broc
Grasso
Gruyter 6 pet c. pr
Gruyter 6 pet c. pr
Hellingman
Holec
Internatlo- M ueller
Kluwer
Kon. Ned. Papier
Kon Ned Text, cert
Krasnapolsky f.
K.V.T.
Leldse Wol
Llps en Gispen eert.
Meteoor
Naarden Chem.
Naeff gebr
Nedap
Nelle. wed van
Nijma n.r. c.v.a.
Nijverdal-ten Cate
Jv.z.gas nat.bez.v.a. f.
Pakhoed
Pal the
Parkhotel
Pont hout
Reesink en co a.
Schev expl mij f.a
Schok beton aarid b.
Schuiten cart.'pap a
Schuppen sajetf a.
Sim. de Wit aand. b.
f.
171
172
55.5
57.2
390
385
76
80
110.5
113
150
150
150
150
116
118
175.5
175.5
101
72
212
188
188.5
57
57.8
244
247.8
164
165
30
30.8
54.5
142
145
143
142
149.5
149.5
268
262.1
95
95.5
170
169
347
349
26.8
26.5
71
71.5
86
83.3
61.5
63
78.5
80
450
168.5
168
144
145
18
17.8
180
170
171
259
268
Technische Unie
a
312
308
Tw kabel fabriek a
458
460
IJbbink-Davo
a.
85
Uml. 1000 cert 7cpr a
82
Ver Machinei
a.
75
194.9
Ver Nd Uitg bedT a
Ver \!ed Uitg
f
205
Ver Toüw
c.v a
205
73
V red est ei n
c.v.a
595
Vulcaansoord
64
57
Wegener
n.r.c.
89
Wessaneii
65.5
66.5
Billiton 2e rubr.
a.
Gel>. tramw mij a.
H.B.B bel dep
f
765
770
Interborid- 1 pb
f.
583
583
Vastg.bei.f part
f.
460
1 K A bel mij
f.
166.5
170
Unitas f 50
a.
76.8
77
Can. pac raliw
cert.
56
56.75
Int nickel
cert
40.9
Shell oil Can.
cert
29
29.6
Am.tel/tel
cert
46^
46.8
Anaconda
cert
25
Bethlehem steel
cert
21.5
22.1
Chesap a Ohio
cert
Cities sei.
cert
46.3
46.55
Du pont d. N.
cert
124.5
Gen electric
cert
78.9
79.5
Gen. motors
cert
68^
68.5
Kennecot* cop.
cert.
43.3
Phil, petroleum
cert.
Radio corp. Am
cert.
24.25
Republic steel
cert
29
29
Shell oil
cert
41 *t
42.5
Standard bi 10 a eert
41.25
Un Si steel (10) ceri
30
29.75
Wool worth
cert.
30.6
30.3
Pays-Bas wordt vernomen is het de be
doeling het luchtvervoer te bevorderen
door het oprichten van hotels voor de
passagiers. Het s niet zozeer de bedoe
ling dat in Nederland hotels zullen
worden gebouwd. Vooralsnog wordt ge
dacht aan Duitsland, Zwitserland en
Engeland. Concrete plannen zijn overi
gens nog niet uitgewerkt.
De KLM deelde desgevraagd mede,
dat zij niet meedoet, omdat „wij in Ne
derland al hotels hebben en deze zaken
goed lopen. Hoe onze houding in de toe
komst zal zijn, kunnen we nu nog niet
bekijken, maar vooralsnog doen we niet
mee".
STERDAM Het bestuur van de elek
triciteitsmaatschappij Aniem NV deelt
mede, dat de aandeelhouders zal wor
den voorgesteld over 1969 een dividend
van 5 pet. uit te keren op de preferente
aandelen.
Bovendien wil men overgaan tot be
taling van het nog resterende achter
stallige preferente dividend over de
jaren 1962 t/m 1967 ad 5 pet. per jaar.
In totaal zal de uitkering 35 pet. bedra
gen (30 pet. achterstallig dividend plus
5 pet. over 1969).
Vorig jaar werd 5 pet. betaald over
1968 en in totaal 25 pet. achterstallig di
vidend over de jaren 1957 t/m 1961.
AMSTERDAM Het Damrak 1*
woensdag voor dc hoofdfondsen in een
opgewekte stemming begonnen, waarbij
sommige waarden zeer vast waren.
Vooral was dit het geval bij Philips,
waar buitenlandse vraag de notering bij
opening tot 63.80 deed oplopen. Dit be
tekende een avance van 1.40 (14 pun
ten). Omstreeks 12 uur werd reeds 64.2»
betaald.
Ook Unilever steeg door lokale vraag
een rijksdaalder tot 91.80. Hoogovens
begon monter op 93 of 2.30 hoger
maar deze koers bleek te hoog gegre
pen, want even later deed men 92. Ook
Kon. Olie deed goed mee met een rij
zing van 1.70 op 135.60. Alleen AKZO
kon moeilijk meekomen op 79, een
winstje van twintig cent. Met deze gun
stige ontwikkeling vaart Amsterdam
een eigen koers, want Wall Street houdt
het erg rustig en wacht kennelijk op
stimulerend nieuws. Op de beurs houdl
men er rekening mee dat uit de vrijge
komen 400 min. voortkomende uit het
bod van Shell op Billiton zal worden
herbelegd, in de eerste plaats in inter
nationale waarden en daarnaast in een
aantal lokale fondsen.
Heineken zette de vaste tendens van
dinsdag voort met een nieuwe stijging
van ca 3 op 199.80. Nat. Nederlanden
ging 1.60 omhoog tot 83.90 en ABN
werd 1.50 duurder op 235. Ook de Deli
Mij ontmoette wat vraag op 64.50 of
een gulden beter. De andere cultures
waren verdeeld.
De scheepvaartmarkt toonde een ver
deeld aanzien. HAL en Kon. Boot gin
gen een kleinigheid terug, maar
Scheepvaart-Unie was 1,- hoger op
75. Van Ommeren was goed prijshou
dend. De staatsfondsen veranderden
nauwelijks.
Omstreeks 12 uur had de vraag voor
Heinken een zodanige omvang aangeno
men dat de notering royaal boven de
200 was gestegen tot 201.50. Voor
Kon. Olie werd na een lichte teruggang
135.80 betaald en Unilver was opgelo
pen tot 92.10. KLM was 3.50 hoger op
114.50.