LADY AUTOMOBIEL 1970: ROMEINSE MODE IN INDIANENSTIJL ':tÉM oaaie le plicht Meeste vrouwen in Rome dragen mini „Eerste plicht van vrouw is vrouwelijk te blijven" De Japanse haarmode Examinator Mannen „EEN VROUW ZIET DE A UTO NIET ALS 'N VRIJER •jc Drie collies en de auto waarin ze haar titel won: vier favorieten van „Lady Automobiel 1970"mevrouw A. Huesmann-Beemster in Hoorn. Op straat wordt hier in Rome nog steeds weinig of geen midi gedra gen. Mini geniet nog altijd de voor keur, met daarnaast natuurlijk veel luchtige, fleurige broekpakken. Te gen de avond worden wel de maxi- jurken tevoorschijn gehaald. Op de beroemde flaneerboulevard Via Ve- neto kom je ze in de meest exotische uitvoeringen tegen. Het aardigste vind ik altijd nog de lange doorknooprokken, waarbij al lerlei blousjes passen, of het nu een eenvoudige overhemdblouse is of een extravagante met veel stroken of enorme pofmouwen. Soms dra gen de meisjes hun blousje ook wel op Spaanse manier onder de buste geknoopt. Zeer gewild bij de jonge meisjes zijn vandaag de dag Romeinse san dalen, die met heel lange riempjes kruisgewijs tot net onder de knie worden gebonden. ROME Heel erg spijtig vond ik het tijdens de show van Sergio Saldano dat ik niet mijn zes jarige zoon bij mij had. De collectie van ontwerper Saldano, die de naam „Minia totem" droeg, zou hij vast het einde hebben gevonden. De laatste weken voor de grote vakantie werd er by hem op school niets anders dan Indianenkleding gedragen en fanatiek als knulletjes op die leeftijd nu eenmaal zijn, ging hij met zijn veren hoofdtooi naar bed en stond er de volgende morgen weer mee op. Bij het begin van de show was de /.aal helemaal in het duister, alleen Indiaanse muziek klonk van achter de schermen. Beschenen door felle schijnwerpers, kwamen de eerste vrouwen van Soldano'^ Indianen- Het Romeinse modehuis Curiel wil de vrouwen er komende winter laten uitzien als haremdames. Beetje moeilijke opdracht op de jiets, maar het is dan ook meer iets voor 's avonds. stam op, gehuld in lange zwartwit gestreepte dieren vellen. Daar achter volgden, steeds twee tegelijk de overige mannequins tel kens weer andere pakjes van glad geschoren vellen dragend, die zo ge sneden waren dat ze in hun oor spronkelijke toestand de zoom vormden waardoor een natuurge trouw Indiaans effect verkregen werd. De kapsels waren kunstig gevloch ten en de Indiaanse make-up goed getroffen en verzorgd door het huis Orlane. Toen alle stamvrouwen opgesteld stonden verscheen onder dof trom geroffel een zeer imponerend op perhoofd, in een ruime cape van zeer kostbaar zwart pantervel. De ovaties van het enthousiast publiek waren niet van de lucht en couturier Soldano werd met zachte dwang op het plankier gehaald en ontving een grote hoeveelheid zuidelijke omhel zingen. Al met al misschien wel een weinig draagbare collectie voor de gewone burger, maar in ieder geval een bont feest voor het oog. Met enthousiasme werd de collec tie van het huis Curiel (Madame zelf overleed twee jaar geleden) ontvangen. Het was voor het eerst dat dit huis meedeed aan de haute- coutureshow hier in Rome nadat de modellen in het verleden altijd ex clusief opgekocht werden door Bergdorf Goodman in New York en dus verder geen sterveling iets van Curiel te zien of te kopen kreeg. Dit contract is nu afgelopen en Cu riel greep de kans om zich nu in de algemene modestrijd te werpen. Di rect de eerste keer met groot succes dank zij een jonge, van afkomst Duitse ontwerper, Karl Lagerfeld, die tot dusver in Parijs te hooi en te gras wat voor de confectie ontwierp. Bij Curiel krijgt hij zijn eerste kans om te laten zien wat hi;; waard is. In telegramstijl kwam zijn nieuwe winterlijn hier op neer. voor over dag vee] mantelpakken en mantels die op pakjes leken Meestal zwart, in dunne soepele stoffen of fluweel opgefleurd mei vlerkante of dwars- strepen tn afstekende fleuren. Altijd kousen en schoenen (met. weer een wat hogere hak dan tot nu toe) in dezelfde kleur als de kleding. Pantalons waren vrij wijd, soms als harembroeken De jasjes van de mantelpakken waren kort en nauw. vaak met smal ceintuurtje. Onnodig te zeggen dat de lengte natuurlijk weer midi was. De japon nen waren alle van soepel vallende dunne stoffen, blousend of gedra peerd. Veel bindceintuurtjes en lan ge rijen knoopjes op de rug, aan de voorkant of langs de mouwen. Ook veel Chanelstrikken langs de hals. tsm 4 Terwijl de Romeinse ontwer pers bijna niets anders dan midi laten zien, loopt bijna iedereen in Rome nog in mini. tV zijn mannen, die nog steeds vin den dat vrouwen niet kunnen autorijden. Dat kunnen vrouwen wèl, net zo goed en net zo slecht als mannen. En dat steekt soms een beetje, heeft mevrouw A. Huesmann in Hoorn gemerkt, een van de best autorijdende Nederlandse vrouwen. Net toen ze was uitgeroepen tot ..Lady Automobiel 1970", krabbelde een man er iets bij op het plakplaatje op haar volkswagen. Het was het be kende plakplaatje van vrouw met kinderen en de tekst „En toch rijden vrouwen beter". Daarbij werd toen geschreven: „Kapsones!" Jammer voor de man die al die moeite deed. niaar het heeft op Ladv Automobiel geen indruk gemaakt: het geheel zit nu in haar plakboek, zodat ze er nog eens om kan lachen met de hele fa milie. En rekent u maar dat mevrouw A. Huesmann-Beemster in Hoorn weet waarom ze lacht, want ze komt uit een gezin waar én mannen én vrou wen bijna niets anders deden dan au torijden. vanwege het eigen garage bedrijf. Bovendien trouwde ze met een man die examinator is bij de rij examens al houdt zoiets natuurlijk helemaal niet in dat je daarom ook maar even Lady Automobiel 1970 wordt. Om die titel te krijgen heeft me vrouw Heusmann tijdens „de ver- keersdagen voor de vrouw", vele praktische en theoretische testen moeten doorstaan. „Behoorlijke straffe opgaven", zegt ze zelf. Maar uiteindelijk was zij het dan toch die én titel en een Fiat 850 kreeg, de auto die met vele stemmen werd aangewe zen als de kleine auto die het meest geschikt is voor vrouwen. Nu moet een Lady Automobiel, een vrouw die doodgewoon erg goed auto rijdt, zo haar eigen gedachten hebben over auto's en de mensen daarin (ja, ook vrouwen dus). Dat klopt dus. Over geheel autorijdend Nederland denkt ze dit: Nederlanders rijden weinig soepel, ze staan vaak op hun rechten. „Terwijl iedereen in het verkeer ei genlijk alleen maar plichten heeft", vindt ze. „En Nederlanders weten niet te- improviseren, zoals de Fransen bij voorbeeld. Maar mijn man zegt altijd leder volk rijdt auto zoals zijn karak ter Is*. Over mannen en auto's: Ze minacht het „spelletje doen" op de weg, het elkaar steeds maar inhalen om te la ten zien dat de ander lekker harder kan dan de ander. „Mannen worden soms erg geïrriteerd wanneer ze naar rechts worden gedrukt, vooral als het door een auto is van hetzelfde merk en type", constateert ze. „Vrouwen hebben dat geloof ik hele maal nooit. Ik denk tenminste altijd: Haal maar in als je zo nodig moet. maar mij pak je er niet mee. Het e- nige wedstrijdje waar ik wel graag aan mee doe, is dat ik altijd probeer als eerste weg te komen als het licht op groen springt. Maar als iemand me daarna wil uitdagen laat ik hem ver der rustig gaan." Over vrouwen en auto's: Vrouwen zien auto's meer als vervoermiddel dan als iets waarmee je geweldig kunt „vrijen" en avonden lang over kunt praten met vrienden. Vrouwen nemen waarschijnlijk ook minder ri sico's in het verkeer, ze zijn mis schien bedachtzamer. Over vrouwen en mannen samen in het verkeer: ze kunnen even goed of even slecht rijden. Feit is allen, dat vrouwen doorgaans geen veertig of vijftigduizend kilometer per jaar ma ken en daardoor dan minder routine hebben. „Wat weer helemaal niet wil zeggen dat ze zich daarom niet goed in het verkeer kunnen gedragen", al dus Lady Automobiel 1970. WHSMÊSttt4$ SlliliiMMilllHilitirTliiTTfflilllllliifillillllliiiïl Het schijnt wel dat ik in mijn vakantie voor mijn inspiratie speciaal ben aangewezen op de winkelstand. Niet dat ik daar bezwaar tegen hebde mooiste en verbazingwekkendste histories hoort men bij voorkeur in een openbaar vervoermiddel of over een toonbank. Voor de tapkast misschien ook, maar daar heb ik zozeer geen ervaring van. Het is mij dus geraden de nieuwsgierige oortjes te spitsen zodra ik een treeplank bestijg of een winkeldeur openduw, want daarachter hangt steevast een verhaal voor het grijpen. Dat ik echter zelf in een merkwaardige short-story verzeild raak gebeurt mij niet alle dag. En ik zou deze belevenis ook bescheiden verzwegen hebben als er niet een behartigenswaardige lezing uit te trekken viel voor eigen gebruik en misschien voor het uwe. Nu moet ik vooropstellen, dat ik altijd wat huiverig ben van wat wij noemen: verhaal halen. Er zijn van die huisvrouwen die daar een zeker meesterschap in bereikt hebben en onverschrokken een winkel binnen daveren om op te spelen over een laai biefstukje of een gekneusd ei als gold het een persoonlijke belediging. Het is wel gemakkelijk om zo'n militante instelling te hebben, maar ik moet bekennen dat ik er wat afkerig van ben. Vooral bij een kleine aankoop en een winkelier die het enorm volhandig heeft. Och, laat maar: hel spul is nog eetbaar en iedereen maakt wel eens fouten. De klant in dit geval ook dat verzeker ik u op gezag van een winkelier zelf, een slager met een bijzonder goede naam. Ik had bij hem een simpel kalfslapje gehaald om, als kwartier maakster, mijn eerste eenzame honger te stillen. Maar het siste nog niet in de pan of daar steeg een luchtje op dat mij aan mijn eigen reukorgaan deed twijfelen. Ik snoof, niet te geloven, de zoete weeë geur van een doktersspreekkamer of een ziekenhuis op. Mijn kalfslapje leek wel in een of ander ontsmettingsmiddel gedrenkt... Wat doet een voorzichtig mens in zo'n geval? Het appetijtelijk brokje vlees uit de pan nemen, terdege besnuffelen, een fliedertje afsnijden en voorzichtig proeven. Geen twijfel mogelijk: zo moet ongeveer een druppel verdunde lysol smaken vleesvergiftiging is geen aandoening om mee te spotten, en komt duurder uit dan een kalfslapje van anderhalf ons. Laai het zaakje dus maar afkoelen en weg ermee, het vuilnisvat in. Een gebakken ei is wel zo veilig. Maar daarmee is het huisvrouwelijk geweien niet gesust. Een daalder over de balk en bovendien: het mysterie van die buitenissige geur kan toch niet onopgelost blijven. Tenzij ik moet aannemen dat mijn afwezige gastvrouw haar vleespan voor haar vertrek duchtig heeft ontsmet, kan ik voor dat lysolgeurtje geen schuldige aanwijzen. Blijft alleen de slager zelf. Gaat u maar eens in mijn loden schoenen staan achter diezelfde toonbank, vis a vis een vriendelijke vleeshouwer die gezellig informeert wat het wezen mag? Geen klant in de winkel, de kust is veilig voor een vrijblijvende informatie. En ik steek beleidvol van wal met mijn absurd verhaal. Juridisch sta ik natuurlijk volkomen buiten spel: het corpus delicti is juist naar de gemeentelijke vuilnisbelt vervoerd. En gezwegen daarvan de brave slager kijkt mij aan met een blik die duidelijk zegt: Kennelijk door de warmte bevangenniet geheel toerekenbaar rnec Maar hij wil dan nog wel een sterke troef op de toonbank leggen: Hij heeft het lapje waar ik bij stond van de bout gesneden die nog altijd in de koelcel hangt. En volgens zijn geoefende slagersneus alleen maar een onversneden vleesgeur afgeeft. Dar sta je dan, sprakeloos knock out, en dek je aftocht met een half pond onverdacht gehakt. Verhaal halen jazekerMaar als ik een paar dagen later diezelfde winkel binnenstap, staat, een stralende slager mij op te wachten: Heeft mevrouw soms weer een kalfslapje nodig? Dan krijgt zij het ditmaal cado. Ja zeker, gratis voor niets niemendal vanwege haar tijdig ingrijpen in wat niet minder dan een ramp had kunnen worden. Want ziet u, dat rare geurtje liet hem niet los, ook al kwam er die dag geen enkele klacht over. Sneed eens wat dieper in de bout, tot op het bot en snoof, en meende, zowaar. Met een lapje van diezelfde plek stapte hij zijn eigen keuken binnen en verzocht de slagerin dit eens even te braden. Het lag niet in het hete vet of de ziekenhuis geur walmde uit de pan. Daarmee was de kous geenszins af, maar juist opgezet. Want nu begonnen enige schijven van het bedrijfschap te draaien, en verhuisde de bout terug naar het abattoir. Tot groot geluk van de slager, die juis-i een fikse bestelling moest klaarmaken. Een dozijn kalfsoesters voor een gerenommeerd hotel. Stelt u zich even de chef-kok voor, die een dergelijk geurtje van zijn fornuis ruikt opwalmen. Een geurtje zo doordringend, dat het de eetzaal binnendringt en de gasten bij voorbaat alle appetijt beneemt. Kalfsoesters in lysol gestoofd. 's Slagers reputatie en negotie had enorme schade geleden, ook «l was hij uiteindelijk van blaam gezuiverd. Mevrouw had hem met haar klacht een grote dienst bewezen mocht hij haar een dubbele portie kalfsvlees aanbieden? Van een andere bout: dat spreekt. De verklaring? De deskundigen hielden het op medicijnen, die het kalf kort voor de slacht had ingekregen. Hoe het zijverhaal halen is niet enkel een stukje huishoudelijk beleid, maar een Sociale Plicht. SASKIA PARIJS De onverwoestbare Ga- brielle (Coco) Chanel leunde voorover, haar ogen flitsend: „De mode moet naar de straat toe, maar ik wil niet, dat ze door de straat gedicteerd wordt". Gabrielle Chanel, die 21 juli haar na- jaars- en winterlijnen gaat vertonen, filosofeerde er over hoe de vrouwen en de mannen er uit zien. Speels, provoce rend, geestig, intens, altijd intelligent en loyaal tegenover haar vrienden, ging haar monoloog ongeveer zo: „Ik geef de wereld geen aanstoot. Ik ben de vij and van excentriciteit, en het ergert me als ik zie hoe de mensen zich kle den. Beseffen de vrouwen niet dat het hun eerste plicht is om vrouwelijk te blijven en de mannen te behagen? En dat zij niet moeten proberen er als 20 uit te zien als ze 60 zijn, of als een jon gen met lange haren? Waarom doen ze dat toch? De mannen zijn al even erg. „Terwijl ze mijn appartement aan het opknappen waren, zat ik in de lobby van de Ritz en zag de mensen voorbij lopen. Ik heb elke roklengte gezien, van instep tot halverwege de kuit. Ik ben tegen halverwege de kuit omdat daar mee de benen in tweeën worden gesne den. „Zoals u weet heb ik nooit mijn rok- TOKIO Als de Japanse vrouwen en winter willen bijhouden, zullen zij modellen op deze foto. Deze coiffures show van de Japanse kappers. de haarmode voor de komende herfst hun haar moeten kappen als de twee werden onlangs getoond op een haar- lengten veranderd. Daar is heel over te doen geweest. Maar onlangs ging ik naar een restaurant met een vriend. Hij zei: heel wat mensen groe ten je. Ik zette m'n bril op en was ver rast. De mensen brachten me een zwij gend eerbetoon. Ik was zeer geroerd". Over haar toiletten voor mevrouw Pompidou zei ze: „Ik heb haar ge smeekt om haar rood mantelpak niet in Parijs op straat te dragen, zelfs niet in de Faubourg. Op het land kan men zich kleden zoals men wil. En ik maak me er zorgen over, dat zij alleen uitgaat. Ik heb haar gezegd dat ze altijd wel ie mand kan vinden die haar vergezelt. Tenslotte is ze nu de first lady, de vrouw van de president. Als u alleen bent, kunt u, heb ik haar gezegd, het doelwit worden van een of andere jon ge revolutionair die u misschien gaat beledigen". De Faubourg is de Rue du Fauboure Saint-Honoré waar het Elysée, het Franse „Witte Huis", is gelegen). Coco vertelde verder: „Onlangs kreeg ik bezoek van een vriend, een oudere man. Hij had zijn zilvergrijze haren lang laten groeien. Hij zag er absurd uit. Ik zei hem: „Je vrouw neemt er ge noegen mee, omdat zij scènes wil ver mijden. Maar geloof me, prettig vindt ze het niet „Broeken? Ik heb daar diep over na gedacht. Lang geleden was ik de eerste die broeken ging dragen en een nieuwe stijl introduceerde. Neen, dat was niet in Biarritz, maar in Venetië, op l^tt Lido. Ik hield niet van natte zwempak ken. Daarom kocht ik vier paar matro- zenbroeken en droeg ze met een effen of gestreepte top. Zodra ze dat zagen, wilden ze het ook. Maar ze waren er niet meer, want ik had de hele voor raad opgekocht". „Gisteren nog heb ik over broeken nagedacht. Ik kan er alleen mee ak koord gaan om in huis te dragen, of in de tuin, zoals ik in mijn huisje in Zwit serand doe, of voor een picnic op het gras, of om buitenshuis warm te blij ven. Ik heb er vier in mijn collectie, maar ik heb mijn modellen gewaar schuwd, probeer niet om er jongensach tig mee te lopen, dan ontsla ik je op staande voc' Vergeet nooit, dat jullie meisjes bent". Broeken of geen broeken, Chanel wf» dat vrouwen vrouwelijk blijven. Over Brigitte Vardot, die af en toe kleren van Chanel draagt, zei ze: „Als ze maar eens die fotograven van zich af zou houden. Dat moet ze doen in haar eigen belang, ze moet ze niet aan moedigen". Over juwelen. „Sommige vrouwen, de heel rijke, zijn bang om echte juwelen te dragen. Maar juwelen zijn flatteus. Daarom heb ik namaakjuwelen op de halsuitsnijding laten naaien. Maar ik ben tegen Turtle Necks. Kant? „Ik ben dol op kant", zei ze. daarbij haar rok opzij optrekken. L' ziet, mijn broekjes zijn met kant afge zet, en kant voor de avond is een gebie dende eis in de garderobe van elke vrouw".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 10