;nanciele notities I BIJENKORF I WIL BOD i DOEN OP GERZON edrijfswinst KLM onder zware druk Vrach tvervoer bleef achter KRACHTIGE GROEI VAN ABBEY EE VEN beurs overzicht willig Waterhoogten AGO definitief samen met Auto Onderlinge SCHEEPSTIJDINGEN GEEN INTERIM UITKERING IMMOFUND Fiat versterkt positie in Citroen Amerikaans krediet voor Martin Air 1 PILOOT STORM TEKKO TAKS MILJOENENOPDRACHT VOOR GUSTO Pa g ins 2 VRIJDAG 31 JULI 1970 57 •••Hij kon schateren maar hij be heerste zich natuurlijk. Morgane, on betaalbare geest!-Weer een knoop een dikker touw. Buiten hoorde hij iets shcuren. Voorzichtig dus! Heel langzaam,zodat er geen geluid kwam. Trekken, trekken -. Er zat iets vast, buiten het raampje. Harder trekken?- Pol ging vlak onder het venstertje staan en trok. Hij trok langzaam en voorzichtig, maar strak. Daarbuiten gaf iets mee. Tegen het blauw-zijden vierkant werd een zwart, onregelmatig blok zichtbaar. Terwijl hij voor het laatst trok. wist Pol al, wat het was. Hij gaf enkele omzichtige rukjes en eens klaps viel het blok regelrecht in zijn armen. Het waren zijn klimschoenen en -handschoenen!... Pol stond doodstil en luisterde. Buiten was niets te horen. Ook in de gang naar het cachot niet. De gendarme sliep waarschijnlijk. Geluidloos trok Pol zijn heerlijke, lieve schoenen en handschoenen aan en probeerde hun stijgkracht tegen de brokkelige muur. Het zou wel gaan. Hij moest een beetje zoeken naar zuigpunten, en hij mocht niet te luid schoppen. Hij duwde meer, en wikkel de behoedzaam de zuignappen los. Hij klom zeer snel--- Hij steeg en zag het raampje van stap naar stap naderen... Buiten was het veel lichter, dan hij had verwacht... Hij keek over de rand en zag met zijn aan-duister-gewende ogen twee figuren in de schaduw van een oleander staan. Hij klauterde door de opening en zat schrijlings in het venster. Hij probeerde de zuigkracht van de buitenmuur. Veel beter. Nu had hij het stille vastzetten beter te pakken,en de afdaling begon. Het duurde maar even. Een jubel stak als koorts in zijn lichaam. Hij keek om en herkende Morgane. Dan moest die dikke schaduw Ido zijn... Hij had kunnen huilen van blijd schap. Omdat er mensen waren, die zich zo zijn lot aantrokken, dat zij hun eigen staatsie durfden te wagen. Die waren er vroeger niet geweest... Hij stond op de zanderige keigrond en wikkelde zijn handen los. „Hier zijn kleren", fluisterde Ido. „En schoenen". Pol trok alles snel aan. Toen hij ge kleed was, omhelsde hij Morgane en Ido, en zoende ze allebei op hun ge zicht. „Niet zo luid", maande Morgane ge spannen. „Kom gauw mee..." Ze lie pen achter elkaar als Indiaantjes door de nacht naar Ido's wagen. Die stond een heel eind weg. „Waar gaan we heen?" informeerde Pol feestelijk. „Naar Italië", zei Ido. „Dat is het dichtste bij". „Maar ik heb geen pas" wierp Pol tegen. „Dan moet je mij er vlak voor de grens maar uitlaten ik weet, hoe ik—" „Dat hoeft niet", zei Morgane kalm, „want toen die kerels mijn pas inke ken, heb ik de jouwe uit je jasje ge nomen die heb ik bij me, mèt m'n eigen!" Toen maakte zich een lachlust van Pol meester, die hij bijna niet kon be heersen. Ze propten hem in de wagen. Morgane stak haar hoofd naar bin nen. „Dag Pol", zei ze eigenaardig, „we zien mekaar héél spoedig! Ik moet eerst mijn koffers pakken". Ze gaf hem een kus op zijn wang en aai de hem over 't haar. Pol sloeg ontstuimig zijn arm om haar hals en kuste haar dat het klap te. „Niet zo luid!!!" zei ze voor de tweede maal. En sloot stil het portier. Ido startte zeer voorzichtig. De wa gen reed langzaam weg, maar kwam snel op vaart. Pol zat te schateren. „Hoe kun je nou zo brullen?!" ver weet Ido mild, „we hebben zulke ont zettende zorgen om je gehad!" Hij grinnikte een beetje mee. „Ach", hikte Pol, „dat ik nu een vrouw heb die nog meer kan dan ik!..." Hij moest er zijn neus van snuiten en zijn ogen afdrogen. „Wèt kan ze dan meer?!..." vroeg Ido, een beetje wantrouwend. „Zij heeft de diéf gestolen!" zei Pol. Als we maar eenmaal over de grens zijn", murmelde Ido. „We gaan naar Zwitserland. Naar Genève. Als ik Ve neris goed ken, zal hij instructie ge ven, je vast te houden tot hij terug komt, en dan op zijn dooie gemak naar Nederland reizen. Ze wilden vannacht al koffers pakken en Mor gane meenemen". „Dat hadden ze nooit klaarge speeld!" jubelde Pol overmoedig. Er zonk even een rare stilte. „O, wat ken jij haar vader slecht", mompelde Ido. „Alleen het feit, dat ze met jou getrouwd is, gaf hem al dwangmacht in handen. Hij heeft de politie omgepraat; dat jij haar op een verkeerd pad bracht. Hij heeft hun toestemmend medeweten, om haar desnoods onder druk mee te nemen". Toen hij van opzij Pols beteurde ge zicht zag, voegde hij erbij: „Ja, wat dacht je, van Zuidfranse politie-jon- getjes en zo'n schatrijke buitenlander, die met tienduizenden strooit!..." Ido zweeg nadenkend. En zei dan: „Maar we moeten eerst naar Zwitser land. De Venensen logeren altijd op doorreis in Genève. Ik weet precies hoe dat gaat: zij reizen via Genève en stappen daar even af. Om uit te puf fen, zoals meneer dat noemt". Pol antwoordde: „Nou, ditmaal zal 'ie puffen als nog nooit!" Toen waren ze bij de grens. Het bergachtige weggetje stelde hen plot seling voor de verrassing: een grens post. Zij stopten. Hun passen en andere papieren werden nagezien. Vriendelijke, opge wekte reizigers in een dure wagen. Keurige mensen, zorgeloos. Ze moch ten doorrijden. wordt vervolgd) 4488. Ferdydik, als Aardling en globetrotter had eigen lijk beter moeten weten of althans lont moeten ruiken, zodra hij en Seth Besh met zoveel eerbetoon werden ontvangen. De sensatie van het luchtledig-tochtje zat hem bepaald nog in de ledematen, want anders was 't hem stellig opgevallen hoe vriendelijk en voorkomend de anders nogal stille captain ditmaal was. Het man keerde er nog maar aan, dat Sanders een buiging maak te en de rode loper voor hun uitrolde. Argeloos lieten zij zich door de luchtsluis de grote cabine binnenloodsen. „Kom d'r in, mannen. Zet je hoed af en als 't jelui te warm is', trek je dat carnavalskostuum ook maar uit", stelde Sanders voor. Nadat zij een kleine versnapering hadden aangeboden gekregen, vestigde hij hun aandacht op een sterrekaart: „Kijk eens waar wij ons toevallig bevinden, zeg! Precies halverwege de afstand! Dat moet toch even gevierd worden!" grijnsde hij. Eerst op dat moment ontwaakte Ferdydiks achterdocht... 58. Hij mocht dan nu buiten het bereik van de wolven zijn, maar honger en vooral koude deden zich des te meer te gevoelen. Een of Tekko nu al „ksst" riep of door de nijpende koude gedwongen, met de voeten op de grond stampte, de wolven lieten niet af. Zeker van hun prooi bleven zij met akelig loerende ogen naar boven kijken, terwijl zij langgerekt huilende kreten uitstootten. Zo, onder deze erbarmelijke omstandigheden, bracht Tekko de nacht door. En van het eerste morgenkrieken was hij dan ook zo ver, dat hij tot een uiterst gevaarlijke noodmaatregel be sloot Over te gaan. Hij rukte een dikke balk uit de vlie ring, sneed er met zijn zakmes een flinke hoop spaan ders van en stak daar vervolgens de brand in. He, he dat beetje warmte deed hem deugd! Hé daar, oppassen Tekko! Daar begon de balk zelf ook al te branden. Hij hoorde hoe de wolven beneden hem onrustig begonnen te worden. En toen kreeg hij opeens een lumineus idee. Het nam de brandende balk op en wierp die boven op zijn belagers die met verzengde haren, huilend de deur uitvluchtten. AMSTERDAM Het bestuur van Gebroeders Gerzon Modemagazijnen is in onderhandeling over een bod in contanten op de gewone en prefe- rente aandelen van het bedrijf. De leiding van Gerzon verwacht dat de zaak binnen enkele dagen rond zal zijn. Als voornaamste gegadigde voor Gerzon wordt De Bijenkorf ge- noemd. De handel in de 6 pet. cumulatief preferente aandelen. Gerzon, op de I Amsterdamse effectenbeurs is gis- teren wegens het komende bod ge- S schorst. Woensdag stonden deze aan- j delen op 126 pet. de gewone stuk- ken bevinden zich voor het grootste deel in vaste handen. Fusiebespre- kingen met een buitenlandse onder- neming zijn op niets uitgelopen. I In het boekjaar, dat eind januari afliep, leed Gerzon door de b.t.w. een verlies van 2,71 miljoen. Dit jaar wordt een kleiner verlies ver- wacht. ROTTERDAM Gusto Staalbouw te Schiedam heeft een omvangrijke op dracht gekregen van Hoogovens te IJmuiden. Volgens Gusto gaat het om een miljoenenorder. Het betreft hier de montage van de hoogoven 7, waarmee men in april 1971 zal beginnen. Deze werkzaamheden zul len twaalf maanden duren en de ver wachting is dat de hoogoven eind 1972 met de produktie kan beginnen. Konstanz 446 -2; Rheinfelden 320 -8; Straatsburg 358 -10; Plittersdorf 501 -9; Maxau 570 -4; Plochingen 141 -1; Mann heim 417 -11; Steinbach 115 -8; Mainz 367 -10; Bingen 270 -12; Kaub 302 -15; Trier 286 -45; Koblenz 306 -9; Keulen 328 onveranderd; Ruhrort 537 +7; Lo- bith 1154 +13; Nijmegen 934 +15; Arn hem 915 +14; Eefde-IJssel 493 +12; Deventer 370 +8; Monsin 5498 +40; Borgharen 3992 +109; Belfeld 1108 -62; Grave (beneden de sluis) 500 -16. AMSTERDAM Bij de Koninklijke Luehtvaart Maatschappij (KLM) heeft het vervoer de eerste drie maanden van het boekjaar 1970/'71 geen gelijke tred kunnen houden met de produktie. Daarbij komt nog dat de gemiddelde opbrengstprijs opnieuw is gedaald. Het ge volg van deze ontwikkeling is een sterk gedaalde bedrijfswinst. Een vergelijking van de resultaten over de maanden april tot en met juni met die over dezelfde periode van 1969 geeft het volgende beeld: april t/m juni 1970 1969 (in min. guld.) Inkomsten 313,8 273,4 Kosten —294,2 —246,3 Diversen Nettowinst 19,6 27,1 6,1 5,8 25,7 21,3 De vooruitgang van de nettowinst is geheel te danken aan de post diversen. Daarin is deze keer begrepen een boek winst van 12,4 miljoen behaald bij de verkoop van twee DC-8 toestellen. Bij een produktiestijging van 24 pro cent nam het vervoer met slechts 18 procent toe. Daardoor kwam de bela- GRONINGEN De besturen van de verzekeringmaatschappij de Auto On derlinge te Groningen en van de onder de naam AGO samenwerkende verze keringsmaatschappijen delen mede de finitief besloten te hebben tot samen werking over te gaan, nadat hierom trent met de vakorganisaties en verte genwoordigers van het personeel over leg is geplegd. De algemene vergadering van deelne mers (verzekerden) van de Auto Onder linge heeft dit besluit goedgekeurd. Er zal een nieuwe NV worden opgericht, genaamd AGO Autoverzekering-maat schappij NV te vestigen te Groningen. De Auto Onderlinge zal, nadat daartoe goedkeuring van de verzekeringskamer is verkregen haar bedrijf in deze NV inbrengen, waarna deze NV het bedrijf van de Auto Onderlinge zal voortzetten. KLEINE VAART Ardeas, pass. 29 Str. Bonifacio; Bree- zand, 29 120 m z Lista; Calchas, pass. 30 Santander; Coccinelle, 2-8 Rotterdam verw.; Imke, pass. 30 Beachyhead; Lady Jane, pass. 29 Pantellaria; Philetas, 1-8 Palermo verw. GROTE VAART Abida, 29 420 zo vn Trincomalee; Achilles, 30 vn Valparaiso nr Caldera; Aegis, 29 970 zw vn Horta; Alkmaar, 31 verw. te Hongkong; Ameland, 29 vn Eeastham nr Rotterdam; Amstelmolen, 29 1100 zw vn Colombo; Anco Spray, 29 300 o vn Porto of Spain; Angolakust, 29 te Rouaan; Ares, 29 180 zo vn Azoren; Aristoteles, 29 375 wzw vn Flores; At lantic Star, 30 te Rotterdam; Attis, 29 vn Santo Domingo nr Antwerpen; Banggai, 29 te Santos; Bengalen, 29 520 zw vn Sabang; Blitar, 29 te Tg. Pandan; Bovenkerk, 29 500 nw vn Walvisbay; Camitia, 29 900 ono vn Bermuda; Capis- teria, 29 205 wnw vn Freetown; Ceres, 29 85 w vn Aruba; Chevron Amsterdam, 28 te St. John; Chevron Arnhem, 29 vn Lissabon nr Pembroke; Chevron Napels, 29 300 wnw vn Congoriver; Crania, 29 te Thameshaven; Dallia. 29 verw. te Khoralamaya; Diloma, 30 te Mena; Dione, 29 320 w vn Casablanca; Dom- burgh, 29 te Rotterdam; Forest Lake, 29 pass. Flores; Geeststar, 29 40 zw vn Tuscarrock; Gulf Hollander, 29 540 zo vn Cape Race; Gulf Italian, 29 vn Ban- try nr Antwerpen; Gulf Swede, 29 30 zzw vn Dungeness; Hollandsdreef, 29 400 nw vn Kaapstad; Katelysia, 30 vn Rotterdam nr Thameshaven; Katsedijk, 29 120 zw vn Cape Hatteras; Kelletia, 31 verw. te Port Evergaldes; Kermia, 29 15 w vn Lissabon; Khasiella, 29 vn Liver pool nr Thameshaven; Koningswaard, 29 verw. te Jamaica; Koudekerk, 29 35 n vn Kaap Verde; Krebsia, 29 10 z vn Cape Palmas; Kreon, 2-8 verw. Savan nah; Kryptos, 29 vn Lavera nr Rotter dam; Ladon, 29 120 ono vn Benghazi; Madisonlloyd, 29 65 z vn Lissabon; Mainlloyd, 29 te Auckland; Medon, 29 135 nnw vn Georgetown; Memnon, 29 verw. te Santo Domingo; Merseylloyd, 29 480 zo vn Ceylon; Merwelloyd, 29 55 zzo vn Cabo Corrientes; Misgissippi- lloyd, 30 te Damman; Musilloyd, 29 400 w vn Luderitzbay; Neder Eems, 29 verw. te Penang; Palamedes, 30 verw. te Marseille; Parthenon, 30 vn Rotterdam nr Piraeus; Philippia, 29 te Las Palmas; Polyphemus, 29 pass. Kaapstad; Prove nierssingel, 29 700 w vn Azoren; Pur- merend, 31 verw. te Singapore; Rand- fontein, 29 te Rotterdam; Rondo, 29 80 z vn Dakar; Rotterdam, 29 vn Bermu da nr San Juan; Schouwen, 30 223 o vn Melbourne; Senegalkust, 29 120 n vn Dakar; Sepia, 29 verw. te Puerto Mi- ramda; Sloterkerk, 30 te Rotterdam; Spaarnekerk, 29 vn Kaapstad nr Ant werpen; Stolt Munttoren, 29 305 o vn Socotra; Stolt Westertoren, 29 vn New Orleans nr Portes Quivel; Tjiliwong, 29 400 z vn Hongkong; Utrecht, 29 te Cal cutta; Vitrea, 29 vn Curasao nr Punta Cardon; Vlist, 29 te Maceio; Wissekerk, 29 210 zw vn Kaap St. Vincent; Wit- marsum, 29 vn Salvador nr Rio de Ja« neiro; Wonogiri, 29 300 zo vn Singapore; Zaankerk, 29 te Hamburg; Zaanland, 29 70 z vn Ibiza; Zaria, 30 150 z vn Moga discio; Zeeland, 30 verw. te Singapore. dingsgraad op 53,6 (v.j. 56,2) procent. De vooruitgang van het vervoer was met 49 procent opnieuw het sterkst bij de chartervluchten. Daarentegen bleef de groei van het vrachtvervoer (7 pro cent) sterk achter. In de jaarvergadering noemde presi dent-directeur dr. G. van der Wal giste ren de kwartaalcijfers ronduit een te genvaller. De groei van het vervoer vond hij teleurstellend, vooral in de vrachtsector. „Winst betekent ons voortbestaan", aldus dr. Van der Wal. De KLM streeft naar een beheerste groei, waarbij de rentabiliteit voorop staat. In een ver liesgevende expansie, „alleen maar om overal je staart te laten zien", gelooft hij niet. Daarom maakt hij zich ook geen zorgen over de lichte teruggang ROTTERDAM De NV beheer- en beleggingsmaatschappij Immofund in Rotterdam heeft donderdag meegedeeld dat met ingang van 1 januari 1970 de fiscale positie van onroerend goed be leggingsfondsen is gewijzigd. De be treffende uitvoeringsregelen zijn door het ministerie gepubliceerd, zodat thans kan worden vastgesteld hoe de situatie precies gaat worden. Een en ander is voor de beheerder van de Immofund fondsen aanleiding om met betrekking tot een interimuit kering over 1970 op de participaties, voor alsnog geen voorstel te doen. Zo dra de nieuwe fiscale regeling in sa menwerking met de belastingadviseur volledig is bestudeerd, zal aan de parti cipanten een voorstel worden gedaan om de voorwaarden van beheer en be waring van de Immofund fondsen aan de gewijdigde omstandigheden aan te passen en er zal dan tevens een beslis sing ten aanzien van een eventuele interimuitkering worden genomen. De exploitatie van de objecten is in het eerste halfjaar 1970 bevredigend verlopen. Ook de vooruitzichten voor het ,tweede halfjaar 1970 laten zich gunstig aanzien, aldus het communiqué. van het marktaandeel van de KLM in de totale wereldluchtvaart. Overigens steekt de winstprestatie van de KLM gunstig af bij die van de meeste buiten landse concurrenten. Over de vooruitzichten voor de ver koopprijzen is de directie wart minder pessimistisch dan in het verleden. Er is een kentering merkbaar in de houding van de luchtvaartmaatschappijen. Dat heeft al tot enkele algemene tariefsver hogingen geleid. Zo gaan op 1 septem ber de prijzen op de Noordatlantische route met vijf dollar per enkele reis omhoog. PARIJS De Franse minister van Financiën, Valery Giscard d'Estaing, heeft het Italiaanse Fiat-concern toe stemming verleend voor vergroting van zijn belang in de houdstermaatschappij van het Franse Citroën-bedrijf van de huidige vijftien procent tot 49 procent. De Franse bandenfabriek Michelin zal 51 procent der aandelen in de houdster maatschappij in handen hebben. De „holding" zal 55 procent der aandelen in Citroën bezitten krachtens plannen die Michelin en Fiat hebben opgesteld. De deeleneming van Fiat in Citroën is onderwerp van besprekingen geweest met Michelin, die sedert 1968 een meer derheidsbelang in Citroën heeft. De transactie heeft gedeeltelijk ten doel Citroën van kapitaal te voorzien, maar de zaak is vertraagd door bezorgdheid aan Franse kant over het gewicht van de Italiaanse stem in de directie van Citroën, welke maatschappij voor Frankrijk een prestigebedrijf wordt geacht. WASHINGTON De Amerikaanse Export-Import bank heeft gisteren be kendgemaakt dat een krediet van 1.692.000 dollar is verstrekt aan Martin Air Charter, om de financiering van de aankoop van een DC 9 straalvliegtuig door de Nederlandse chartermaatschap pij te vergemakkelijken. De nieuwe DC9 kost 4,7 miljoen dollar. De lening dekt 36 procent hiervan. MAC zal 60 procent van dit bedrag contant betalen (2.820.000) dollar. De lening van de Export-Import bank zal worden terugbetaald in 14 halfjaar lijkse termijnen, te beginnen 15 augus tus 1971. De rente over de lening be draagt 6 procenl UTRECHT In 1969. het derde jaar van de vennootschap, Is de groei van Abbey Leven Nederland nog krachtiger geweest dan in 1968. Volgens het jaar verslag overschreed het totaal verze kerd bedrag de 230 min. hetgeen voor 1969 een netto produktie betekende van ruim 143 min. De portefeuille van de maatschappij bestaat thans voor het grootste deel uit verzekeringen op basis van aandelen. Het totaal verzekerde kapitaal aan vip-verzekeringen (verzekerings inves- terings plan) bedraagt bijna 147 min. met een jaarlijkse bruto premie van 4,5 min. Per 1 juni 1970 is het hoofdkantoor van de maatschappij verplaatst van Amsterdam naar Utrecht. Ook in 1969 hebben de kosten, die gepaard gaan met het uitbreiden van de cliëntenkring veroorzaakt, dat de verlies- en winstre kening met een nadelig saldo sluit. Over 1969 bedroeg dit 391.631. Hier mee komt het totale nadelige saldo op 922.414. De directie meent dat het ex ploitatietekort spoedig tot het verleden zal behoren. Indien zich geen zeer bij zondere omstandigheden voordoen, zal 1970 nog een klein verlies opleveren, waarna van 1971 af jaarlijks winst ver wacht mag worden. Abbey Leven Nederland is, zoals be- JIk (Slotkoersen van gisteren) Fonds 1st* eet- AK-Z.O. 79.6 81.1 Alg. Bank Ned. 236 238.5 Am robank 55.6 56.7 Amsterdam Rubber 40.2 Dell Mij eert 64.5 66 Dordtsche Petrol. 826 828 Helneken's Bier 200.5 207.5 H.A-L. 84.5 Hoogovens nr.c,v.a. 92 93.2 H.VJL-mijen ver. 57.8 58.5 X TM- 114.5 113.5 Kon. Petroleum 135.3 135.5 KNSM nat bez. 88 89 Nat Ned. cert. 83.9 84.7 Phs. v. Ommeren eva 247 259 Philips gem. bez. 63.9 64.7 Robeco 48 218.8 Rolinco 170.5 171.5 Scheepvaart Unie 74.8 76 Unilever c.v*. 92 93.2 Hoogovens nr. cert 9.2 Ned. 7 J. *69 8 102.6 102.6 Ned. 29 J. '09 8 100.1 100.2 Ned. 7 J. TO 102.8 102.7 Ned. 70 15 J. 8 100 100 Ned 25 j. 70 8 100.1 100.1 Ned. '69 74 95.5 95.5 Ned. '66-1 7 91.1 91 Med. 1968-2 7 90.7 90.7 Ned. '69 7 90.5 90.4 Ned. '68-1 61 85.5 85.4 Ned. '68-2 6* 85.7 85.7 Ned. '68-3 64 85.5 85.4 Ned. '68-4 64 85.5 85.6 Ned. '66 61 86.6 86.5 Ned. '67 61 83.6 83.5 Ned. '67 6 83.7 83.8 Ned. 65-1 51 83.65 83.65 Med. 1965-2 51 83.4 83.5 Ned. 64-1 51 81.1 81.15 Ned. '64 5 81.6 81.65 Ned. '58 44 82.5 82.8 Ned. '64 44 95.3 95.5 Ned. *59 44 79.4 79.35 Med. 1961 44 74.4 74.4 Med. 1963-1 44 73.2 73.05 Ned. staffelL '47 3* 68.4 68.3 Ned. '51 34 92.7 92.6 Ned. '53 1-2 34 79.9 79.9 Ned. '50 1-2 34 64.1 64.2 Ned. '54 1-2 34 66.5 66.3 Ned. grootb. '46 3 81.25 81.2 Ned. dollarl. '47 3 86.75 BNG wombl '57 6 90.5 90.9 td. 30-jar. *58/'59 44 77 77.2 BNG *67-1-2 64 87.2 87.4 BNG *68-1-2 64 87 86.7 BNG 67-1-2-3 64 85.4 85 BNG *65-1 6 84.6 84.7 BNG 58-1-2-3 44 78.2 78.2 Bk. mid. kred '66 7 99.4 99.4 Nat. Inv.b. '65 54 88.3 88.5 Fr. Gron. h.b. dw 6 95.9 82.9 Alb. Heijn '55 4 - Brit. Petrol '66 74*/» 95 95.5 Bijenkorf Beheer 6 96.5 96.4 Co-op r.spaarbr. 173 173 Ned. Gasunie '69 74 95.5 95.4 Ned. Gasunie '66 74 93.7 93.7 Ned. Gasunie '66 64 90 89.5 Philips dir. '51 4 76.5 Pegem 1-2 1957 6 86.5 86.5 Pegem 1958 54 83.1 83.1 Rott. Rijn Pijp! 54% 92 92.2 K.L.M 1968 7 87.4 87.5 K.L.M. 15-jarig 5 93.3 93.5 Ned Sp.w '57 1 -2 44 84.5 A.K.Z.O 41 76 76.5 Bergh. Papier *4 Gelder Zonen v. 41 90.2 90.2 Grasso 51% 95.5 K.L.M. 51 73 Meteoor beton 51°/» Ned. Middenst. B. ós 99 Rolinco f 1000 64 78 Stokvis 41*/» 88.5 88.6 Ned cred.b. aand. b. 35.4 35 Ned MlddLbank a 103 103.6 Slavenburg's a. 205 206 Albert Heijn 156.5 166 Arnh. scheepsb eert. 138 141 Befo „b" 130 Bergh/Jurg 250-1000 183 183 Blijd.st f 1000 nr eva 56.5 58 Bols Lucas 245 250 Brakke Grond Bredero 188.5 191.5 Bredero n.r.cert. 186 188.5 Bredero ver. bedr. 445 448 Btihrm.-Tetterode t. 77 78 Bijenk öeh n.r c.v.a 390 394.5 Bijenk beh 6% pref 71.5 72 Calvé D. Calvé D n.r c.v.a 632 652 Calvé pr. wo. t eert 117.2 117.2 Drents-Ov. houth. 120 120 D.RU 463 474 Elsevier L 450 450 pref. Erdal Mij wasverw Etna-Daald Hold f Europe Cl) Hotel Fokker Gazelle Gelder (van) Gelder (van) Glst-Broc Grasso Gruytei 6 pet c. pr. A Gruyter 6 pet c. pr. B Hellingman Holec Interna tlo- Mueller Kluwei C. Kon Ned. Papier Kon. Ned. Text, cert Krasnapolsky f. K.V.T. Leidse WoJ Lips en Gispen eert.. Meteoor Naarden Chem. Naeff gebr Nedap Neile, wed van Nijma n.r. c.v.a. Nijverdai-ten Cate Jv.z.gas nat.bez.v.a. f. Pakhoed Palthe Parkhotel Pont hout Reesink en co Schev expl mij. Schok beton aand. b. Scholter cart./pap a Schappen sajet! a. Sim. de Wit aand. b. a. f.a 172 173 57.2 58.5 385 80 80 113 114 150 150.8 150 151 118 119.5 175.5 175.8 101 60.5 72 72 212 215 188.5 187 57.8 60 247.8 250 165 168 30.8 31.5 54.5 55 145 142 142 145 149.5 150.5 262.1 267 95.5 97.5 203 169 174 349 350 26.5 26 71.5 74.5 83.3 87.5 63 65 80 80 450 450 168 172 145 148 17.8 18.1 180 179.8 165 171 174.5 268 275 Technisch». Unle a 308 305 Tw kabelfabrlek a 460 455 Ubbink-Davo a. 85 86 tJnil 1000 cert 7cpr a 82 82 Ver Machines. a. 194.9 73 Ver Nd. Uitg.bedr. a. 195 Ver .Med. Ultg 205 19 Ver. Touw c.v.a 73 201 Vredestein c.v.a 595 Vulcaansoord 57 62.5 Wegener n.r.c Wessanen 66.5 68.5 Billiton 2e rubr. a. Gel».. tramw. mij a H.B.B bel dep. f. 770 775 Interbond* Ipb f. 583 583 Vastg.bei.f part f 460 460 I.K.A bel mij. f 170 172 Unitas t 50 a. 77 78 Can puc rallw cert 56.75 57.5 Irit nickel cert 41.75 Shell oii Can cert 29.6 29.7 Ani.tel/tel cert 46.8 46.8 Anaconda cert 25 24.9 Bethlehem steel cert 22.1 22 Chesap. a. Ohio cert. Cities ser. cert 46.55 46.1 Dupont d N. cert 124.5 125.5 Gen electric cert. 79.5 78.8 Gen. motors cert 68.5 78.5 KerinecoP cop cert. 43.3 43.4 Phil petroleum eert 27.5 Radio corp. Am cert. 24.25 25.25 Republic steel cert 29 29.5 Shell oil eert 42.5 43 Staridaro bi 10 a cert 41.25 40.75 Uri St steel (10) cert 29.75 30.25 Wool worth eert. 30.3 30.5 kend, een onderdeel van de Abbey In ternational group, bestaande uit levens- verzekerings- en andere financierings maatschappijen in de Ver. Staten, het verenigd koninkrijk, de Bahamas, Ne derland en Canada. De groep werd georganiseerd in 1964. Zij is eigendom van de ITT (International Telephone and Telegraph) en van de Georgia In ternational Corporation. AMSTERDAM Er was vandaag sprake van een uitgesproken willige beurs. Alle internationale fondsen kwamen op verhoogd niveau, sommige op sterk verhoogd niveau. Heineken sprong er uit met voortge zette koersstijging, ditmaal van 9 tot 209.50. De stemming was daardoor opgewekt, deels in navolging van Wall Street, alwaar behoorlijke omzetten ge paard gingen met hogere koersen. Uni lever was in Amsterdam zeer willig en opende ruim 4 beter. Philips ging om hoog van 64.10 tot 65.70. Hoogovens trok aan tot 94 en AKZO opende ruim 2 hoger. De willi ge stemming was het gesprek van de dag en werd behalve aan Wall Streel ook toegeschreven aan herbelegging van middelen vrijgekomen uit de ver koop van aandelen Billiton waar op de Shell een bod heeft uitgebracht. Hoe het zij, ook in andere afdelingen zag men soms fors hogere koersen. Dit gold vooral Van Ommeren die na een opening op 251 (gisteren 247.3) verder opliepen tot 259. Van de internationals moet gezegd dat het verhoogde ope ningsniveau niet overal gehandhaafd bleef. Hier en daar was kennelijk iets te hoog gegrepen. Zo ging Philips weer terug naar 64.70 en Unilever naar 95.30. niettemin nog behoorlijke vooruitgan gen tegenover gisteren. KLM was bijna ƒ2,50 lager op 113. In de donderdag gehouden jaarvergade ring heeft de directie nogal sterk de nadruk gelegd op de stijgende kosten. De scheepvaartaandelen trokken over de hele linie aan, Van Ommeren echter het sterkste. Scheepvaart Unie was ruim 1 'oe'ter, maar ook de HAL en Kon. Boot waren gevraagd. De Cultures de den het rustig aan, maar Deli was een gulden hoger op 66,10. Bankaandelen en verzekeringen handhaafden zich uit stekend. Staatsfondsen bewogen zich bij kalme affaire rondom de vorige koer sen. Vandaag begon de handel in claims Elsevier uit hoofde van de uitgifte van de 7% pet. converteerbare obligaties. Er mocht geen notering worden opge maakt in cum pref aandelen GERZON. Het bedrijf is in onderhandeling om trent een bod.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 2