;nanciele
notities
I BIJENKORF
I WIL BOD
i DOEN OP
GERZON
edrijfswinst KLM
onder zware druk
Vrach tvervoer
bleef achter
KRACHTIGE GROEI
VAN ABBEY EE VEN
beurs
overzicht
willig
Waterhoogten
AGO definitief
samen met Auto
Onderlinge
SCHEEPSTIJDINGEN
GEEN INTERIM
UITKERING
IMMOFUND
Fiat versterkt
positie in
Citroen
Amerikaans
krediet voor
Martin Air
1
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
MILJOENENOPDRACHT
VOOR GUSTO
Pa g ins 2
VRIJDAG 31 JULI 1970
57
•••Hij kon schateren maar hij be
heerste zich natuurlijk. Morgane, on
betaalbare geest!-Weer een knoop
een dikker touw. Buiten hoorde hij
iets shcuren. Voorzichtig dus! Heel
langzaam,zodat er geen geluid kwam.
Trekken, trekken -. Er zat iets vast,
buiten het raampje.
Harder trekken?-
Pol ging vlak onder het venstertje
staan en trok.
Hij trok langzaam en voorzichtig,
maar strak.
Daarbuiten gaf iets mee.
Tegen het blauw-zijden vierkant
werd een zwart, onregelmatig blok
zichtbaar. Terwijl hij voor het laatst
trok. wist Pol al, wat het was. Hij gaf
enkele omzichtige rukjes en eens
klaps viel het blok regelrecht in zijn
armen. Het waren zijn klimschoenen
en -handschoenen!...
Pol stond doodstil en luisterde.
Buiten was niets te horen.
Ook in de gang naar het cachot niet.
De gendarme sliep waarschijnlijk.
Geluidloos trok Pol zijn heerlijke,
lieve schoenen en handschoenen aan
en probeerde hun stijgkracht tegen de
brokkelige muur.
Het zou wel gaan.
Hij moest een beetje zoeken naar
zuigpunten, en hij mocht niet te luid
schoppen. Hij duwde meer, en wikkel
de behoedzaam de zuignappen los. Hij
klom zeer snel--- Hij steeg en zag het
raampje van stap naar stap naderen...
Buiten was het veel lichter, dan hij
had verwacht... Hij keek over de rand
en zag met zijn aan-duister-gewende
ogen twee figuren in de schaduw van
een oleander staan. Hij klauterde door
de opening en zat schrijlings in het
venster. Hij probeerde de zuigkracht
van de buitenmuur. Veel beter. Nu
had hij het stille vastzetten beter te
pakken,en de afdaling begon. Het
duurde maar even. Een jubel stak als
koorts in zijn lichaam. Hij keek om en
herkende Morgane. Dan moest die
dikke schaduw Ido zijn...
Hij had kunnen huilen van blijd
schap. Omdat er mensen waren, die
zich zo zijn lot aantrokken, dat zij
hun eigen staatsie durfden te wagen.
Die waren er vroeger niet geweest...
Hij stond op de zanderige keigrond
en wikkelde zijn handen los.
„Hier zijn kleren", fluisterde Ido.
„En schoenen".
Pol trok alles snel aan. Toen hij ge
kleed was, omhelsde hij Morgane en
Ido, en zoende ze allebei op hun ge
zicht.
„Niet zo luid", maande Morgane ge
spannen. „Kom gauw mee..." Ze lie
pen achter elkaar als Indiaantjes door
de nacht naar Ido's wagen. Die stond
een heel eind weg.
„Waar gaan we heen?" informeerde
Pol feestelijk.
„Naar Italië", zei Ido. „Dat is het
dichtste bij".
„Maar ik heb geen pas" wierp Pol
tegen. „Dan moet je mij er vlak voor
de grens maar uitlaten ik weet, hoe
ik—"
„Dat hoeft niet", zei Morgane kalm,
„want toen die kerels mijn pas inke
ken, heb ik de jouwe uit je jasje ge
nomen die heb ik bij me, mèt m'n
eigen!"
Toen maakte zich een lachlust van
Pol meester, die hij bijna niet kon be
heersen. Ze propten hem in de wagen.
Morgane stak haar hoofd naar bin
nen. „Dag Pol", zei ze eigenaardig,
„we zien mekaar héél spoedig! Ik
moet eerst mijn koffers pakken". Ze
gaf hem een kus op zijn wang en aai
de hem over 't haar.
Pol sloeg ontstuimig zijn arm om
haar hals en kuste haar dat het klap
te.
„Niet zo luid!!!" zei ze voor de
tweede maal. En sloot stil het portier.
Ido startte zeer voorzichtig. De wa
gen reed langzaam weg, maar kwam
snel op vaart.
Pol zat te schateren.
„Hoe kun je nou zo brullen?!" ver
weet Ido mild, „we hebben zulke ont
zettende zorgen om je gehad!" Hij
grinnikte een beetje mee.
„Ach", hikte Pol, „dat ik nu een
vrouw heb die nog meer kan dan
ik!..." Hij moest er zijn neus van
snuiten en zijn ogen afdrogen.
„Wèt kan ze dan meer?!..." vroeg
Ido, een beetje wantrouwend.
„Zij heeft de diéf gestolen!" zei
Pol.
Als we maar eenmaal over de grens
zijn", murmelde Ido. „We gaan naar
Zwitserland. Naar Genève. Als ik Ve
neris goed ken, zal hij instructie ge
ven, je vast te houden tot hij terug
komt, en dan op zijn dooie gemak
naar Nederland reizen. Ze wilden
vannacht al koffers pakken en Mor
gane meenemen".
„Dat hadden ze nooit klaarge
speeld!" jubelde Pol overmoedig.
Er zonk even een rare stilte.
„O, wat ken jij haar vader slecht",
mompelde Ido. „Alleen het feit, dat ze
met jou getrouwd is, gaf hem al
dwangmacht in handen. Hij heeft de
politie omgepraat; dat jij haar op een
verkeerd pad bracht. Hij heeft hun
toestemmend medeweten, om haar
desnoods onder druk mee te nemen".
Toen hij van opzij Pols beteurde ge
zicht zag, voegde hij erbij: „Ja, wat
dacht je, van Zuidfranse politie-jon-
getjes en zo'n schatrijke buitenlander,
die met tienduizenden strooit!..."
Ido zweeg nadenkend. En zei dan:
„Maar we moeten eerst naar Zwitser
land. De Venensen logeren altijd op
doorreis in Genève. Ik weet precies
hoe dat gaat: zij reizen via Genève en
stappen daar even af. Om uit te puf
fen, zoals meneer dat noemt".
Pol antwoordde: „Nou, ditmaal zal
'ie puffen als nog nooit!"
Toen waren ze bij de grens. Het
bergachtige weggetje stelde hen plot
seling voor de verrassing: een grens
post.
Zij stopten.
Hun passen en andere papieren
werden nagezien. Vriendelijke, opge
wekte reizigers in een dure wagen.
Keurige mensen, zorgeloos. Ze moch
ten doorrijden.
wordt vervolgd)
4488. Ferdydik, als Aardling en globetrotter had eigen
lijk beter moeten weten of althans lont moeten ruiken,
zodra hij en Seth Besh met zoveel eerbetoon werden
ontvangen. De sensatie van het luchtledig-tochtje zat
hem bepaald nog in de ledematen, want anders was 't
hem stellig opgevallen hoe vriendelijk en voorkomend
de anders nogal stille captain ditmaal was. Het man
keerde er nog maar aan, dat Sanders een buiging maak
te en de rode loper voor hun uitrolde. Argeloos lieten zij
zich door de luchtsluis de grote cabine binnenloodsen.
„Kom d'r in, mannen. Zet je hoed af en als 't jelui te
warm is', trek je dat carnavalskostuum ook maar uit",
stelde Sanders voor. Nadat zij een kleine versnapering
hadden aangeboden gekregen, vestigde hij hun aandacht
op een sterrekaart: „Kijk eens waar wij ons toevallig
bevinden, zeg! Precies halverwege de afstand! Dat moet
toch even gevierd worden!" grijnsde hij. Eerst op dat
moment ontwaakte Ferdydiks achterdocht...
58. Hij mocht dan nu buiten het bereik van de wolven
zijn, maar honger en vooral koude deden zich des te
meer te gevoelen. Een of Tekko nu al „ksst" riep of
door de nijpende koude gedwongen, met de voeten op de
grond stampte, de wolven lieten niet af. Zeker van hun
prooi bleven zij met akelig loerende ogen naar boven
kijken, terwijl zij langgerekt huilende kreten uitstootten.
Zo, onder deze erbarmelijke omstandigheden, bracht
Tekko de nacht door.
En van het eerste morgenkrieken was hij dan ook zo
ver, dat hij tot een uiterst gevaarlijke noodmaatregel be
sloot Over te gaan. Hij rukte een dikke balk uit de vlie
ring, sneed er met zijn zakmes een flinke hoop spaan
ders van en stak daar vervolgens de brand in. He, he
dat beetje warmte deed hem deugd! Hé daar, oppassen
Tekko! Daar begon de balk zelf ook al te branden. Hij
hoorde hoe de wolven beneden hem onrustig begonnen
te worden. En toen kreeg hij opeens een lumineus idee.
Het nam de brandende balk op en wierp die boven op
zijn belagers die met verzengde haren, huilend de deur
uitvluchtten.
AMSTERDAM Het bestuur van
Gebroeders Gerzon Modemagazijnen
is in onderhandeling over een bod in
contanten op de gewone en prefe-
rente aandelen van het bedrijf. De
leiding van Gerzon verwacht dat de
zaak binnen enkele dagen rond zal
zijn. Als voornaamste gegadigde
voor Gerzon wordt De Bijenkorf ge-
noemd.
De handel in de 6 pet. cumulatief
preferente aandelen. Gerzon, op de
I Amsterdamse effectenbeurs is gis-
teren wegens het komende bod ge-
S schorst. Woensdag stonden deze aan-
j delen op 126 pet. de gewone stuk-
ken bevinden zich voor het grootste
deel in vaste handen. Fusiebespre-
kingen met een buitenlandse onder-
neming zijn op niets uitgelopen.
I In het boekjaar, dat eind januari
afliep, leed Gerzon door de b.t.w.
een verlies van 2,71 miljoen. Dit
jaar wordt een kleiner verlies ver-
wacht.
ROTTERDAM Gusto Staalbouw te
Schiedam heeft een omvangrijke op
dracht gekregen van Hoogovens te
IJmuiden. Volgens Gusto gaat het om
een miljoenenorder.
Het betreft hier de montage van de
hoogoven 7, waarmee men in april 1971
zal beginnen. Deze werkzaamheden zul
len twaalf maanden duren en de ver
wachting is dat de hoogoven eind 1972
met de produktie kan beginnen.
Konstanz 446 -2; Rheinfelden 320 -8;
Straatsburg 358 -10; Plittersdorf 501 -9;
Maxau 570 -4; Plochingen 141 -1; Mann
heim 417 -11; Steinbach 115 -8; Mainz
367 -10; Bingen 270 -12; Kaub 302 -15;
Trier 286 -45; Koblenz 306 -9; Keulen
328 onveranderd; Ruhrort 537 +7; Lo-
bith 1154 +13; Nijmegen 934 +15; Arn
hem 915 +14; Eefde-IJssel 493 +12;
Deventer 370 +8; Monsin 5498 +40;
Borgharen 3992 +109; Belfeld 1108 -62;
Grave (beneden de sluis) 500 -16.
AMSTERDAM Bij de Koninklijke Luehtvaart Maatschappij (KLM) heeft het
vervoer de eerste drie maanden van het boekjaar 1970/'71 geen gelijke tred kunnen
houden met de produktie.
Daarbij komt nog dat de gemiddelde opbrengstprijs opnieuw is gedaald. Het ge
volg van deze ontwikkeling is een sterk gedaalde bedrijfswinst.
Een vergelijking van de resultaten
over de maanden april tot en met juni
met die over dezelfde periode van 1969
geeft het volgende beeld:
april t/m juni
1970 1969
(in min. guld.)
Inkomsten 313,8 273,4
Kosten —294,2 —246,3
Diversen
Nettowinst
19,6
27,1
6,1
5,8
25,7
21,3
De vooruitgang van de nettowinst is
geheel te danken aan de post diversen.
Daarin is deze keer begrepen een boek
winst van 12,4 miljoen behaald bij de
verkoop van twee DC-8 toestellen.
Bij een produktiestijging van 24 pro
cent nam het vervoer met slechts 18
procent toe. Daardoor kwam de bela-
GRONINGEN De besturen van de
verzekeringmaatschappij de Auto On
derlinge te Groningen en van de onder
de naam AGO samenwerkende verze
keringsmaatschappijen delen mede de
finitief besloten te hebben tot samen
werking over te gaan, nadat hierom
trent met de vakorganisaties en verte
genwoordigers van het personeel over
leg is geplegd.
De algemene vergadering van deelne
mers (verzekerden) van de Auto Onder
linge heeft dit besluit goedgekeurd. Er
zal een nieuwe NV worden opgericht,
genaamd AGO Autoverzekering-maat
schappij NV te vestigen te Groningen.
De Auto Onderlinge zal, nadat daartoe
goedkeuring van de verzekeringskamer
is verkregen haar bedrijf in deze NV
inbrengen, waarna deze NV het bedrijf
van de Auto Onderlinge zal voortzetten.
KLEINE VAART
Ardeas, pass. 29 Str. Bonifacio; Bree-
zand, 29 120 m z Lista; Calchas, pass.
30 Santander; Coccinelle, 2-8 Rotterdam
verw.; Imke, pass. 30 Beachyhead; Lady
Jane, pass. 29 Pantellaria; Philetas, 1-8
Palermo verw.
GROTE VAART
Abida, 29 420 zo vn Trincomalee;
Achilles, 30 vn Valparaiso nr Caldera;
Aegis, 29 970 zw vn Horta; Alkmaar, 31
verw. te Hongkong; Ameland, 29 vn
Eeastham nr Rotterdam; Amstelmolen,
29 1100 zw vn Colombo; Anco Spray, 29
300 o vn Porto of Spain; Angolakust, 29
te Rouaan; Ares, 29 180 zo vn Azoren;
Aristoteles, 29 375 wzw vn Flores; At
lantic Star, 30 te Rotterdam; Attis, 29
vn Santo Domingo nr Antwerpen;
Banggai, 29 te Santos; Bengalen, 29 520
zw vn Sabang; Blitar, 29 te Tg. Pandan;
Bovenkerk, 29 500 nw vn Walvisbay;
Camitia, 29 900 ono vn Bermuda; Capis-
teria, 29 205 wnw vn Freetown; Ceres,
29 85 w vn Aruba; Chevron Amsterdam,
28 te St. John; Chevron Arnhem, 29 vn
Lissabon nr Pembroke; Chevron Napels,
29 300 wnw vn Congoriver; Crania, 29
te Thameshaven; Dallia. 29 verw. te
Khoralamaya; Diloma, 30 te Mena;
Dione, 29 320 w vn Casablanca; Dom-
burgh, 29 te Rotterdam; Forest Lake, 29
pass. Flores; Geeststar, 29 40 zw vn
Tuscarrock; Gulf Hollander, 29 540 zo
vn Cape Race; Gulf Italian, 29 vn Ban-
try nr Antwerpen; Gulf Swede, 29 30
zzw vn Dungeness; Hollandsdreef, 29
400 nw vn Kaapstad; Katelysia, 30 vn
Rotterdam nr Thameshaven; Katsedijk,
29 120 zw vn Cape Hatteras; Kelletia, 31
verw. te Port Evergaldes; Kermia, 29 15
w vn Lissabon; Khasiella, 29 vn Liver
pool nr Thameshaven; Koningswaard,
29 verw. te Jamaica; Koudekerk, 29 35
n vn Kaap Verde; Krebsia, 29 10 z vn
Cape Palmas; Kreon, 2-8 verw. Savan
nah; Kryptos, 29 vn Lavera nr Rotter
dam; Ladon, 29 120 ono vn Benghazi;
Madisonlloyd, 29 65 z vn Lissabon;
Mainlloyd, 29 te Auckland; Medon, 29
135 nnw vn Georgetown; Memnon, 29
verw. te Santo Domingo; Merseylloyd,
29 480 zo vn Ceylon; Merwelloyd, 29 55
zzo vn Cabo Corrientes; Misgissippi-
lloyd, 30 te Damman; Musilloyd, 29 400
w vn Luderitzbay; Neder Eems, 29
verw. te Penang; Palamedes, 30 verw. te
Marseille; Parthenon, 30 vn Rotterdam
nr Piraeus; Philippia, 29 te Las Palmas;
Polyphemus, 29 pass. Kaapstad; Prove
nierssingel, 29 700 w vn Azoren; Pur-
merend, 31 verw. te Singapore; Rand-
fontein, 29 te Rotterdam; Rondo, 29 80
z vn Dakar; Rotterdam, 29 vn Bermu
da nr San Juan; Schouwen, 30 223 o vn
Melbourne; Senegalkust, 29 120 n vn
Dakar; Sepia, 29 verw. te Puerto Mi-
ramda; Sloterkerk, 30 te Rotterdam;
Spaarnekerk, 29 vn Kaapstad nr Ant
werpen; Stolt Munttoren, 29 305 o vn
Socotra; Stolt Westertoren, 29 vn New
Orleans nr Portes Quivel; Tjiliwong, 29
400 z vn Hongkong; Utrecht, 29 te Cal
cutta; Vitrea, 29 vn Curasao nr Punta
Cardon; Vlist, 29 te Maceio; Wissekerk,
29 210 zw vn Kaap St. Vincent; Wit-
marsum, 29 vn Salvador nr Rio de Ja«
neiro; Wonogiri, 29 300 zo vn Singapore;
Zaankerk, 29 te Hamburg; Zaanland, 29
70 z vn Ibiza; Zaria, 30 150 z vn Moga
discio; Zeeland, 30 verw. te Singapore.
dingsgraad op 53,6 (v.j. 56,2) procent.
De vooruitgang van het vervoer was
met 49 procent opnieuw het sterkst bij
de chartervluchten. Daarentegen bleef
de groei van het vrachtvervoer (7 pro
cent) sterk achter.
In de jaarvergadering noemde presi
dent-directeur dr. G. van der Wal giste
ren de kwartaalcijfers ronduit een te
genvaller. De groei van het vervoer
vond hij teleurstellend, vooral in de
vrachtsector.
„Winst betekent ons voortbestaan",
aldus dr. Van der Wal. De KLM streeft
naar een beheerste groei, waarbij de
rentabiliteit voorop staat. In een ver
liesgevende expansie, „alleen maar om
overal je staart te laten zien", gelooft
hij niet. Daarom maakt hij zich ook
geen zorgen over de lichte teruggang
ROTTERDAM De NV beheer- en
beleggingsmaatschappij Immofund in
Rotterdam heeft donderdag meegedeeld
dat met ingang van 1 januari 1970 de
fiscale positie van onroerend goed be
leggingsfondsen is gewijzigd. De be
treffende uitvoeringsregelen zijn door
het ministerie gepubliceerd, zodat thans
kan worden vastgesteld hoe de situatie
precies gaat worden.
Een en ander is voor de beheerder
van de Immofund fondsen aanleiding
om met betrekking tot een interimuit
kering over 1970 op de participaties,
voor alsnog geen voorstel te doen. Zo
dra de nieuwe fiscale regeling in sa
menwerking met de belastingadviseur
volledig is bestudeerd, zal aan de parti
cipanten een voorstel worden gedaan
om de voorwaarden van beheer en be
waring van de Immofund fondsen aan
de gewijdigde omstandigheden aan te
passen en er zal dan tevens een beslis
sing ten aanzien van een eventuele
interimuitkering worden genomen.
De exploitatie van de objecten is in
het eerste halfjaar 1970 bevredigend
verlopen. Ook de vooruitzichten voor
het ,tweede halfjaar 1970 laten zich
gunstig aanzien, aldus het communiqué.
van het marktaandeel van de KLM in
de totale wereldluchtvaart. Overigens
steekt de winstprestatie van de KLM
gunstig af bij die van de meeste buiten
landse concurrenten.
Over de vooruitzichten voor de ver
koopprijzen is de directie wart minder
pessimistisch dan in het verleden. Er is
een kentering merkbaar in de houding
van de luchtvaartmaatschappijen. Dat
heeft al tot enkele algemene tariefsver
hogingen geleid. Zo gaan op 1 septem
ber de prijzen op de Noordatlantische
route met vijf dollar per enkele reis
omhoog.
PARIJS De Franse minister van
Financiën, Valery Giscard d'Estaing,
heeft het Italiaanse Fiat-concern toe
stemming verleend voor vergroting van
zijn belang in de houdstermaatschappij
van het Franse Citroën-bedrijf van de
huidige vijftien procent tot 49 procent.
De Franse bandenfabriek Michelin zal
51 procent der aandelen in de houdster
maatschappij in handen hebben. De
„holding" zal 55 procent der aandelen
in Citroën bezitten krachtens plannen
die Michelin en Fiat hebben opgesteld.
De deeleneming van Fiat in Citroën is
onderwerp van besprekingen geweest
met Michelin, die sedert 1968 een meer
derheidsbelang in Citroën heeft. De
transactie heeft gedeeltelijk ten doel
Citroën van kapitaal te voorzien, maar
de zaak is vertraagd door bezorgdheid
aan Franse kant over het gewicht van
de Italiaanse stem in de directie van
Citroën, welke maatschappij voor
Frankrijk een prestigebedrijf wordt
geacht.
WASHINGTON De Amerikaanse
Export-Import bank heeft gisteren be
kendgemaakt dat een krediet van
1.692.000 dollar is verstrekt aan Martin
Air Charter, om de financiering van de
aankoop van een DC 9 straalvliegtuig
door de Nederlandse chartermaatschap
pij te vergemakkelijken. De nieuwe
DC9 kost 4,7 miljoen dollar. De lening
dekt 36 procent hiervan.
MAC zal 60 procent van dit bedrag
contant betalen (2.820.000) dollar.
De lening van de Export-Import bank
zal worden terugbetaald in 14 halfjaar
lijkse termijnen, te beginnen 15 augus
tus 1971. De rente over de lening be
draagt 6 procenl
UTRECHT In 1969. het derde jaar
van de vennootschap, Is de groei van
Abbey Leven Nederland nog krachtiger
geweest dan in 1968. Volgens het jaar
verslag overschreed het totaal verze
kerd bedrag de 230 min. hetgeen voor
1969 een netto produktie betekende van
ruim 143 min.
De portefeuille van de maatschappij
bestaat thans voor het grootste deel uit
verzekeringen op basis van aandelen.
Het totaal verzekerde kapitaal aan
vip-verzekeringen (verzekerings inves-
terings plan) bedraagt bijna 147 min.
met een jaarlijkse bruto premie van
4,5 min.
Per 1 juni 1970 is het hoofdkantoor
van de maatschappij verplaatst van
Amsterdam naar Utrecht. Ook in 1969
hebben de kosten, die gepaard gaan met
het uitbreiden van de cliëntenkring
veroorzaakt, dat de verlies- en winstre
kening met een nadelig saldo sluit.
Over 1969 bedroeg dit 391.631. Hier
mee komt het totale nadelige saldo op
922.414. De directie meent dat het ex
ploitatietekort spoedig tot het verleden
zal behoren. Indien zich geen zeer bij
zondere omstandigheden voordoen, zal
1970 nog een klein verlies opleveren,
waarna van 1971 af jaarlijks winst ver
wacht mag worden.
Abbey Leven Nederland is, zoals be-
JIk
(Slotkoersen van gisteren)
Fonds
1st*
eet-
AK-Z.O.
79.6
81.1
Alg. Bank Ned.
236
238.5
Am robank
55.6
56.7
Amsterdam Rubber
40.2
Dell Mij eert
64.5
66
Dordtsche Petrol.
826
828
Helneken's Bier
200.5
207.5
H.A-L.
84.5
Hoogovens nr.c,v.a.
92
93.2
H.VJL-mijen ver.
57.8
58.5
X TM-
114.5
113.5
Kon. Petroleum
135.3
135.5
KNSM nat bez.
88
89
Nat Ned. cert.
83.9
84.7
Phs. v. Ommeren eva
247
259
Philips gem. bez.
63.9
64.7
Robeco
48
218.8
Rolinco
170.5
171.5
Scheepvaart Unie
74.8
76
Unilever c.v*.
92
93.2
Hoogovens nr. cert
9.2
Ned. 7 J. *69 8
102.6
102.6
Ned. 29 J. '09 8
100.1
100.2
Ned. 7 J. TO
102.8
102.7
Ned. 70 15 J. 8
100
100
Ned 25 j.
70 8
100.1
100.1
Ned.
'69 74
95.5
95.5
Ned.
'66-1 7
91.1
91
Med.
1968-2 7
90.7
90.7
Ned.
'69 7
90.5
90.4
Ned.
'68-1 61
85.5
85.4
Ned.
'68-2 6*
85.7
85.7
Ned.
'68-3 64
85.5
85.4
Ned.
'68-4 64
85.5
85.6
Ned.
'66 61
86.6
86.5
Ned.
'67 61
83.6
83.5
Ned.
'67 6
83.7
83.8
Ned.
65-1 51
83.65
83.65
Med.
1965-2 51
83.4
83.5
Ned.
64-1 51
81.1
81.15
Ned.
'64 5
81.6
81.65
Ned.
'58 44
82.5
82.8
Ned.
'64 44
95.3
95.5
Ned.
*59 44
79.4
79.35
Med.
1961 44
74.4
74.4
Med.
1963-1 44
73.2
73.05
Ned. staffelL '47 3*
68.4
68.3
Ned.
'51 34
92.7
92.6
Ned.
'53 1-2 34
79.9
79.9
Ned.
'50 1-2 34
64.1
64.2
Ned.
'54 1-2 34
66.5
66.3
Ned. grootb. '46 3
81.25
81.2
Ned. dollarl. '47 3
86.75
BNG wombl '57 6
90.5
90.9
td. 30-jar. *58/'59 44
77
77.2
BNG *67-1-2 64
87.2
87.4
BNG *68-1-2 64
87
86.7
BNG 67-1-2-3 64
85.4
85
BNG *65-1 6
84.6
84.7
BNG 58-1-2-3 44
78.2
78.2
Bk. mid. kred '66 7
99.4
99.4
Nat. Inv.b. '65 54
88.3
88.5
Fr. Gron. h.b. dw 6
95.9
82.9
Alb. Heijn '55 4
-
Brit. Petrol '66 74*/»
95
95.5
Bijenkorf Beheer 6
96.5
96.4
Co-op r.spaarbr.
173
173
Ned. Gasunie '69 74
95.5
95.4
Ned. Gasunie '66 74
93.7
93.7
Ned. Gasunie '66 64
90
89.5
Philips dir. '51 4
76.5
Pegem 1-2 1957 6
86.5
86.5
Pegem 1958 54
83.1
83.1
Rott. Rijn Pijp! 54%
92
92.2
K.L.M 1968 7
87.4
87.5
K.L.M. 15-jarig 5
93.3
93.5
Ned Sp.w '57 1 -2 44
84.5
A.K.Z.O 41
76
76.5
Bergh. Papier *4
Gelder Zonen v. 41
90.2
90.2
Grasso 51% 95.5
K.L.M. 51 73
Meteoor beton 51°/»
Ned. Middenst. B. ós 99
Rolinco f 1000 64 78
Stokvis 41*/» 88.5 88.6
Ned cred.b. aand. b. 35.4 35
Ned MlddLbank a 103 103.6
Slavenburg's a. 205 206
Albert Heijn 156.5 166
Arnh. scheepsb eert. 138 141
Befo „b" 130
Bergh/Jurg 250-1000 183 183
Blijd.st f 1000 nr eva 56.5 58
Bols Lucas 245 250
Brakke Grond
Bredero 188.5 191.5
Bredero n.r.cert. 186 188.5
Bredero ver. bedr. 445 448
Btihrm.-Tetterode t. 77 78
Bijenk öeh n.r c.v.a 390 394.5
Bijenk beh 6% pref 71.5 72
Calvé D.
Calvé D n.r c.v.a 632 652
Calvé pr. wo. t eert 117.2 117.2
Drents-Ov. houth. 120 120
D.RU 463 474
Elsevier L 450 450
pref.
Erdal Mij wasverw
Etna-Daald Hold f
Europe Cl) Hotel
Fokker
Gazelle
Gelder (van)
Gelder (van)
Glst-Broc
Grasso
Gruytei 6 pet c. pr. A
Gruyter 6 pet c. pr. B
Hellingman
Holec
Interna tlo- Mueller
Kluwei C.
Kon Ned. Papier
Kon. Ned. Text, cert
Krasnapolsky f.
K.V.T.
Leidse WoJ
Lips en Gispen eert..
Meteoor
Naarden Chem.
Naeff gebr
Nedap
Neile, wed van
Nijma n.r. c.v.a.
Nijverdai-ten Cate
Jv.z.gas nat.bez.v.a. f.
Pakhoed
Palthe
Parkhotel
Pont hout
Reesink en co
Schev expl mij.
Schok beton aand. b.
Scholter cart./pap a
Schappen sajet! a.
Sim. de Wit aand. b.
a.
f.a
172
173
57.2
58.5
385
80
80
113
114
150
150.8
150
151
118
119.5
175.5
175.8
101
60.5
72
72
212
215
188.5
187
57.8
60
247.8
250
165
168
30.8
31.5
54.5
55
145
142
142
145
149.5
150.5
262.1
267
95.5
97.5
203
169
174
349
350
26.5
26
71.5
74.5
83.3
87.5
63
65
80
80
450
450
168
172
145
148
17.8
18.1
180
179.8
165
171
174.5
268
275
Technisch». Unle
a
308
305
Tw kabelfabrlek a
460
455
Ubbink-Davo
a.
85
86
tJnil 1000 cert 7cpr a
82
82
Ver Machines.
a.
194.9
73
Ver Nd. Uitg.bedr. a.
195
Ver .Med. Ultg
205
19
Ver. Touw
c.v.a
73
201
Vredestein
c.v.a
595
Vulcaansoord
57
62.5
Wegener
n.r.c
Wessanen
66.5
68.5
Billiton 2e rubr.
a.
Gel».. tramw. mij a
H.B.B bel dep.
f.
770
775
Interbond* Ipb
f.
583
583
Vastg.bei.f part
f
460
460
I.K.A bel mij.
f
170
172
Unitas t 50
a.
77
78
Can puc rallw
cert
56.75
57.5
Irit nickel
cert
41.75
Shell oii Can
cert
29.6
29.7
Ani.tel/tel
cert
46.8
46.8
Anaconda
cert
25
24.9
Bethlehem steel
cert
22.1
22
Chesap. a. Ohio
cert.
Cities ser.
cert
46.55
46.1
Dupont d N.
cert
124.5
125.5
Gen electric
cert.
79.5
78.8
Gen. motors
cert
68.5
78.5
KerinecoP cop
cert.
43.3
43.4
Phil petroleum
eert
27.5
Radio corp. Am
cert.
24.25
25.25
Republic steel
cert
29
29.5
Shell oil
eert
42.5
43
Staridaro bi 10 a cert
41.25
40.75
Uri St steel (10) cert
29.75
30.25
Wool worth
eert.
30.3
30.5
kend, een onderdeel van de Abbey In
ternational group, bestaande uit levens-
verzekerings- en andere financierings
maatschappijen in de Ver. Staten, het
verenigd koninkrijk, de Bahamas, Ne
derland en Canada. De groep werd
georganiseerd in 1964. Zij is eigendom
van de ITT (International Telephone
and Telegraph) en van de Georgia In
ternational Corporation.
AMSTERDAM Er was vandaag
sprake van een uitgesproken willige
beurs. Alle internationale fondsen
kwamen op verhoogd niveau, sommige
op sterk verhoogd niveau.
Heineken sprong er uit met voortge
zette koersstijging, ditmaal van 9 tot
209.50. De stemming was daardoor
opgewekt, deels in navolging van Wall
Street, alwaar behoorlijke omzetten ge
paard gingen met hogere koersen. Uni
lever was in Amsterdam zeer willig en
opende ruim 4 beter. Philips ging om
hoog van 64.10 tot 65.70.
Hoogovens trok aan tot 94 en
AKZO opende ruim 2 hoger. De willi
ge stemming was het gesprek van de
dag en werd behalve aan Wall Streel
ook toegeschreven aan herbelegging
van middelen vrijgekomen uit de ver
koop van aandelen Billiton waar op de
Shell een bod heeft uitgebracht.
Hoe het zij, ook in andere afdelingen
zag men soms fors hogere koersen. Dit
gold vooral Van Ommeren die na een
opening op 251 (gisteren 247.3) verder
opliepen tot 259. Van de internationals
moet gezegd dat het verhoogde ope
ningsniveau niet overal gehandhaafd
bleef. Hier en daar was kennelijk iets
te hoog gegrepen. Zo ging Philips weer
terug naar 64.70 en Unilever naar 95.30.
niettemin nog behoorlijke vooruitgan
gen tegenover gisteren.
KLM was bijna ƒ2,50 lager op 113.
In de donderdag gehouden jaarvergade
ring heeft de directie nogal sterk de
nadruk gelegd op de stijgende kosten.
De scheepvaartaandelen trokken over
de hele linie aan, Van Ommeren echter
het sterkste. Scheepvaart Unie was ruim
1 'oe'ter, maar ook de HAL en Kon.
Boot waren gevraagd. De Cultures de
den het rustig aan, maar Deli was een
gulden hoger op 66,10. Bankaandelen
en verzekeringen handhaafden zich uit
stekend. Staatsfondsen bewogen zich bij
kalme affaire rondom de vorige koer
sen. Vandaag begon de handel in claims
Elsevier uit hoofde van de uitgifte van
de 7% pet. converteerbare obligaties.
Er mocht geen notering worden opge
maakt in cum pref aandelen GERZON.
Het bedrijf is in onderhandeling om
trent een bod.