Mammoettankers: wel economisch maar ook bron van veel problemen JAPAN KRIJGT GROTE TUNNEL België heeft al weer een ander festival Gein is er wel maar je moet er zelf voor zorgen Per fiets Fortuinen Zelf maken Helemaal mis Verbloemd" Speciale krant WIE ZICH ZELF EEN GRAPJURK NOEMT KAN TERECHT OP 6e HUMORFESTIVAL Je uitleven in een buitenmodel trap auto is ook iets, dat een massa lol kan verschaffen. LONDEN Door de nieuwste su pertankers met hun enorme laadver mogen en hun gevaren voor de water verontreiniging zijn het Suezkanaal en de historische havens van de wereld verleden tijd geworden. Alleen al door hun omvang veranderen de havens van Europa in formaat van bedieningsza ken tot enorme supermarkten. Door de enorme hoeveelheden die zij vervoeren, bedreigen zij de oceanen met een enorme verontreiniging. En die oceanen vormen door hun verontreini ging al een bron van internationale zorg. Door de snelheid waarmede zij van groot tot enorm en reusachtig zijn uit gegroeid zijn de bouwers gedwongen de hulp van computers in te roepen, om de gevaren verbonden aan het behandelen van miljoenen liters brandbare olie te kunnen berekenen. Lloyds Register of Shipping meent, dat de werven gevraagd is super-tan kers te bouwen, voordat met schepen van kleiner formaat voldoende erva ring is opgedaan. De 477.000 tons tanker, die zojuist door Globetik Tankers of Britain in Ja pan is besteld wordt 375 meter lang. De olie, die in 1886 werd vervoerd door het eerste tankschip ter wereld, de Glückauf, zou nauwelijks de bodem be dekken van de grote tankers van nu. De Mayflower van de Pilgrimfathers zou als een speelgoedscheepje kunnen dob beren in een tank van een van deze drijvende reservoirs. Esso Standard Oil heeft fietsen laten aanrukken voor de gezagvoerder en eerste stuurman van de Esso Mercia, die in verhouding een dwergje van slechts 321 meter lengte is. Slechts enkele havens kunnen deze mammoeten behandelen, die bijna 30 meter diep steken. Zelfs de zee is hier en daar te ondiep. De straat van Dover is ten hoogste 24 meter diep en een 300.000 tons tanker steekt 22,5 meter diep. De reus van Globetik steekt 27,5 meter diep. Daarom worden de havens voor deze giganten enorme nieuwe complexen dicht bij zee, vanwaar andere kleinere tankers de ladingen overbrengen naar kleinere havens. Het havencomplex in Bantry Bay (Ierland) was een van de eerste projec ten van deze aard. Daar kunnen sche pen tot 500.000 ton afmeren. Andere havens van deze aard zijn Milfordhaven en Finnart in Groot- Brittannië alsmede Europoort bij Rot terdam. Bovendien overweegt Spanje op zijn noord-westkust een haven voor super-tankers aan te leggen. De super-tankers kosten fortuinen. De mammoet van Globetik vereist een investering van 35,2 miljoen dollar. Toch kan een klein vonkje van die in vestering een vlammenzee maken. In de afgelopen tien jaar is 1,4 mil joen tankertonnage ten onder gegaan. De helft daarvan ging door ontploffin gen verloren. De olie in zo'n gezonken tanker kan tientallen kilometers van de kuststrook bevuilen en vis en vogels doden. De op losmiddelen, die worden gebruikt, om de vieze vette substantie te verwijde ren, kan even gevaarlijk zijn als de olie zelf. Thor Heyerdahl, de Noorse ontdek kingsreiziger, is geschrokken van de olievervuiling, die hij tijdens zijn over steek met een papyrusboot van Marok ko naar Barbados op de Atlantische Oceaan constateerde. De oliemaatschappijen moeten de schade vergoeden, die ontstaat door de vervuiling van het zeewater de rede rij van de Torrey Canyon, de 166.000 tons tanker, die op de Engelse kust ver ging, moest 5,2 miljoen dollar schade vergoeding betalen. Hoe zo'n tanker ook verzekerd is, het water wordt niet beschermd. Een ant woord is een dubbele romp. De eerste tanker met dubbele romp was de 211.666 tons Mobil Pegasus. Deze heeft een ruimte van 3 meter tussen twee bo dems onder de olietanks. De grote tankers hebben echter een deugd zij vervoeren de olie goedko per. Het vervoer van een ton olie van Koeweit naar Rotterdam kostte via het Suezkanaal 3,36 dollar. Een 200.000 tons tanker, die via Kaap de Goede Hoop van Koeweit naar Rotterdam vaart, doet het voor 2,40 dollar per ton. De verwachtingen zijn dat zelfs na de heropening van het Suezkanaal vrij wel alle olie van het midden-oosten rondom Kaap de Goede Hoop naar West-Europa zal worden gebracht. HEIST (België) Aan de Belgische kust weten ze van geen ophouden. Het Songfestival van Knokke is nog maar nauwelijks uitgewoed of één romme lige duinpan verder is het concurre rende Heist-Duinbergen alweer diep ondergedompeld in het zesde Humor festival. De organisatoren (of, om het wat Vlaamser te houden „inrichters") van dit gebeuren hebben hooggestemde verwachtingen over het resultaat van deze week vol „humor, relativiteit, ont spanning, cultuur en kleinkunst". Zo verwachten z(j niet alleen dat geen enkele regenbui er in zal slagen de lach bui weg te jagen, maar zty stellen zelfs vast dat hun „volksgeliefde, riante bad plaats" in de kortste keren zal worden omgetoverd tot het Mekka van de Hu mor. Om dat doel te bereiken hebben zij zich, behalve van een groot aantal Bel gische grapjassen en de zojuist hun eer ste lustrum vierende plaatselijke vis- bakkers, weten te verzekeren van de medwerking van Nederlandse artiesten als Peter Blanker, Marianne Delgorge, Ivo de Wijs, Lenny Kuhr en Ida Bons. Wie vol voorpret de carnavalsmuts binnen handbereik, de feesttoeter in de aanslag Heist verkent, moet ondanks dit alles even een teleurstelling verwer ken. De salons van één van de grote hotels ademen een sfeer, alsof daar een bejaarde gast ligt opgebaard. De ka mermeid (zoals dat hier heet) kijkt be drukt en de boulevard wordt beheerst door de geur van kiekens aan het spit met frieten. De humor lijkt ver te zoe ken. In de grinniktent, waar de finale van de talentenjacht wordt gehouden, is de toestand niet veel beter. Een Belgisch meisje, kennelijk nog steeds hard wer kend aan de seksuele emancipatie van het cabaret, zingt guitig over een inter- lockje en het „plekje van mijn eer". De Utrechtse groep Muzenval blijkt even later de strijd gewonnen te hebben met een lied in dezelfde sfeer. „Nee, de humor moet je hier zelf ma ken", zegt een Nederlandse gast, die zichzelf somber in een lachspiegel be kijkt. Laat in de middag, terug op de boule vard, komt er echter een radicale ver andering in de situatie. Nico Knapper en zijn groep vieren luidruchtig het succes, dat zij de vorige avond met hun van de tv bekende Kort- en Kleinpro- gramma hebben geboekt. Ze klimmen met zijn negenen, topvedette Lenny Kuhr voorop, in een trapauto van mon sterlijke afmetingen en rijden de fri tes- en ijseters van de sokken. Ze dan sen in een grote kring met vreemd uit gedoste kinderen. Op een folkloristische markt eten ze lacherig aan een lange houten tafel ge bakken vis, Thea Ranft houdt het op een toffeeappel. In een café drinken ze pilskes en wijn. En inderdaad: het la- UTRECHT De Japanse Spoorwe gen zijn van plan een 9000 km groot net te bouwen naar het voorbeeld van de befaamde Tokaido-lljn. Van dit project maakt de bouw van een tunnel deel uit, die het eiland Hondo met het noordelijk daarvan gelegen eiland Hokkaido moet verbinden. Deze eilanden zijn van elkaar ge scheiden door de Straat van Tsugara, die de Stille Oceaan met de Japanse Zee verbindt. De zeestromingen zijn er zeer sterk, terwijl de bodem uit vulkanisch ge steente bestaat. Op dit moment wordt het treinverkeer met behulp van veer diensten uitgevoerd. Oorspronkelijk wilde men een tunnel bouwen met een lengte van 36,4 km, waarvan 22 km onder de zeebodem, maar het meest recente plan voorziet in een 54,2 km lange tunnel, waarvan 23,3 km onder zee loopt. In tegenstelling tot de geplande ka naaltunnel, zal deze tunnel (de Seikan- tunnel) uit één gang bestaan, die een doorsnee heeft van bijna 10 meter. Men verwacht dat het aantal reizi gers - als de tunnel eenmaal is voltooid - van 4,2 miljoen tot 25 miljoen per jaar zal stijgen en dat het goederenvervoer van 7 miljoen naar 35 miljoen ton zal groeien. De reis van Tokio naar Sapporo (een afstand van 1080 km) die op dit mo ment - via de veerdienst - bijna negen tien en een half uur duurt, zal dank zij de tunnel worden bekort tot 5 uur en 50 minuten. De aanleg van de Seikan-tunnel, waarmee nog dit jaar wordt gestart, zal in 1977 worden voltooid. De kosten worden op 236 miljoen dollar geraamd, 14.4 miljoen dollar per kilometer. A Uitgelaten dansen in de kring op het Humorfestival in Heist. Twee de van links Jaap Stobbe, daarnaast Lenny Kuhr, Ida Bons (met bril). Piet Souer, Paul Reekers, Thea Ranft en geheel rechts Bill van Dijck, een van de medewerkers van HairSamen vis eten (foto boven) hoort er ook bij, in een jaar, dat de visbakkers een jubileum vieren. chen, gieren en brullen begint op gang te komen: een enkeling zoekt zelfs slap van het lachen de zee op. Het mekka van de humor krijgt langzamerhand ge stalte. Duidelijk middelpunt van de feest vreugde is Ida Bons, een ex-actrice van Nieuw Rotterdams Toneel, die zich nu in de eerste plaats op tv-werk toelegt. Ze zingt tot verrassing van de omstan ders op straat een pikant liedje, infor meert waar ze die avond paard kan rij den, brengt het hoofd van een oudere ober op hol, en kijkt vervolgens ver schrikt in de spiegel. „Het is helemaal mis", meldt ze. „Die wenkbrauwen staan anders altijd om hoog. Dat zijn de gevolgen van gister avond. Ik ben bek en bekaf. Wat er ook allemaal niet gebeurd is! Op het to neel moest ik op een gegeven moment zo lachen dat ik niet meer door zingen kon. Ik had geen idee meer hoe de tekst verder ging. Nou niet in paniek raken, dacht ik. Maar de stemming was zo goed, dat ik maar gewoon overnieuw ben begonnen. Het publiek vond het geweldig". Nico Knapper, is daar nier verbaasd over. In de loop van de jaren heeft hij gemerkt dat je de mensen, waar ook ter wereld meekrijgt, zolang je ze maar in ternationaal benadert. Om een clown lachen ze net zo goed in China als in België, is hem opgevallen. „Je moet er alleen voor zorgen dat het publiek geamuseerd en ontroerd wordt. Een lach en een traan, daar komt elke goede voorstelling altijd weer op neer; de mensen moeten min stens één keer ontzettend hard lachen en één keer lekker huilen. Gisteravond is me dat gelukt: eerst hebben ze krom gelegen en toen later Lenny Kuhr op trad waren ze doodstil". Diezelfde ervaring hoopt Nico Knap per ook in Nederland op te doen, wan neer hij het komend seizoen met het in Heist gepresenteerde programma op tournee gaat. Alleen al voor Lenny Kuhr zijn grootste ster heeft hij contracten voor zeventig concerten af gesloten. Maar al zijn medewerkers staan hem even na. „Zoals de een post zegels spaart, verzamel ik artiesten. Er is alleen één verschil: ik werk toevallig met levend materiaal". Ida Bons beaamt dat. Ze zegt: „Ik ben een krankzinnig idioot, spontaan mens". Dan neemt ze een handje kersen van een staletje en loop luid en mee slepend zingend naar het volgende eve nement. Want je hebt tenslotte maar één keer per jaar een Humor Festival. Het valt dit jaar mee met de hippies AMSTERDAM Swinging city Amsterdam mag dan in hippiekringen bekend staan als magisch wereldcen trum, de trek van tienduizenden bin nen- en buitenlandse jongeren naar de hoofdstad als gevolg daarvan is tot nu toe uitgebleven. Verontrustende voor spellingen over grote tekorten aan voorzieningen zijn nog niet uitgeko men. De handel in het gebruik van verdovende middelen heeft daarente gen alle verwachtingen overtroffen. Het aantal hippies, dat deze zomer Amsterdam bezoekt, bedraagt hooguit een paar duizend. Alhoewel hun getal niet veel groter is dan vorig jaar, be paalt de nieuwe categorie jeugdtoeris- ten toch een belangrijk deel van het stadsbeeld. Vooral bij mooi weer zijn ze overal, de jongeren uit alle delen van Europa, maar ook uit andere werelddelen. Vaak herkenbaar aan vrolijke kledij, haar dracht en een aantrekkelijke onbe zorgdheid, trekken zij de aandacht van velen. Ook dit jaar is het nationaal monu ment op de Dam weer verzemelplaats. De jongeren wisselen er gedachten uit, maken er muziek of kijken zo maar wat rond. Toeristen bewegen zich met klikkende fototoestellen en zoemende filmcamera's tussen de hippies, die er onbewogen onder blijven. Zij maakten van de Dam een internationale toeris tenattractie. yy De aanleiding voor incidenten bij het nationaal monument, zoals die vorig jaar aan de orde van de dag waren, is deze zomer „verbloemd". Op de als zit- en ligplaats verboden delen van het monument staan nu bloembakken. De eigentijdse flower-power heeft succes, want de agenten, die dagelijks hun rondjes om het monument maken heb ben weinig meer te doen dan toezien. De steekpartij op de Dam, die enkele weken geleden het leven kostte van een 17-jarige jongen, betreuren de hippies. Ze zeggen: „Het was een ruzie tussen twee jongens die bij ons waren omdat ze het interessant vonden. Ze hoorden niet bij ons; wij verafschuwen iedere vorm van geweld. Alles wat wij willen is vrede op de hele wereld, vrede voor iedereen. Daar praten we op de Dam vaak over. Die ruzie kwam onverwacht. We vonden het allemaal verschrikke lijk". Opmerkelijk is, dat dit jaar bijna niet meer op de Dam wordt geslapen. Veel jongeren brengen nu de nacht door in parken, het Amsterdamse bos of in de dit voorjaar nog ijlings geschapen goed kope slaapgelegenheden, zoals het pro ject Fantasio II in de Haarlemmerhout tuinen, waar overnachten een rijksdaal der kost. De goedkope slaapgelegenhe den door de hele stad verspreid worden niet zo druk bezocht als werd verondersteld. Van de in totaal 1500 slaapplaatsen zijn er tot nu toe per nacht niet meer dan 650 beslapen. Bij mooi zomerweer lag dat aantal nog aanzienlijk lager. Is het aantal hippies, dat Amsterdam be zoekt nog ver beneden de verwachtin gen gebleven, het gebruik van en de handel in drugs slaat dit jaar alle re cords. De ervaringen van de sectie ver dovende middelen van de Amsterdamse gemeentepolitie liegen er niet om. Al leen al vorige week werden 33 arresta ties verricht, voornamelijk „dealers" (handelaren). (In 1969 bedroeg het aan tal arrestaties totaal 500). Hoofdinspecteur C. de Rhoodes: Dui delijke oorzaken voor het toenemend druggebruik zijn er moeilijk te geven. Wel is het gebruik van drugs in dit jaar in Amsterdam een stuk gemakkelijker geworden. Enerzijds is de gemeente daar schuldig aan. In de diverse vod' het jeugdtoerisme geschapen gelegenhe den kunnen drugs nu in alle besloten heid worden verhandeld en gebruikt. Dat was vorig jaar nog niet zo. Ook de in het buitenland ten onrechte gewekte veronderstelling, dat in Amsterdam al les kan en alles mag, kan een van de redenen voor de toeneming zijn. Het is, geloof ik, een complex van factoren, dat er verantwoordelijk voor is", aldus de heer Oe Rhoodes. De hulporganisatie Release heeft het de laatste tijd druk met buitenlandse jongeren, die in Amsterdam tijdelijk werk en woonruimte zoeken. „Hulp bie den is dan vaak heel moeilijk want werk- en verblijfsvergunningen wor den maar spaarzaam uitgereikt. Ook medische hulp voor buitenlandse jonge ren is niet gemakkelijk te krijgen. De reden daarvoor is ons onbekend, maar hulp verlenen wordt wel steeds moeilij ker." Onno de Praag, cultureel werker bij het Jongeren Advies Centrum (JAC) in Amsterdam heeft ook de indruk, dat aan de grenzen veel jeugdige toeristen worden tegengehouden. Daardoor blij ven voor ons de eigenlijke probleemge vallen misschien wel weg. Wij hebben de indruk dat het jeugdtoerisme in Am sterdam tot nu toe gestroomlijnd ver loopt. De meeste jongeren blijken zich goed op hun vakantie in Amsterdam te hebben voorbereid. Met excessen heb ben wij, in tegenstelling tot vorig jaar, deze zomer nog helemaal niet te maken gehad". De ervaring van de vreemdelingenpo litie in Amsterdam met het jeugdtoeris me is, dat er wat meer personen zonder voldoende middelen van bestaan of geldige papieren worden aangehouden dan in de wintermaanden. „Abnormaal hoog is dat aantal niet", constateert in specteur De Gooijer. „De extra voorzie ningen, die in verband met de veront rustende voorspellingen zijn getroffen als wat meer personeel zijn tot nu toe niet op volle toeren in actie ge weest. Een bewijs, dat het allemaal nog wel meevalt". Op inititatief van het Amsterdamse gemeentebestuur is vorige week de Coördinatiestaf Jeugdtoerisme in het leven geroepen. De staf gaat zich be zighouden met de samenwerking tussen instellingen, die zich op het terrein van het jeugdtoerisme bewegen. Ook met steun van de geeentelijke overheid is vorige week een speciale krant in vier talen voor de jonge toeristen versche nen. Er staat informatie in over Am sterdam en de spelregels die er voor toeristen gelden. Uit de krant, die „Together" (samen) is gedoopt, het volgende citaat: „Voor veel toeristen heeft Amsterdam de naam het magisch centrum van Europa te zijn, de stad waar alles mag en kan. Dit is een mythe. Als jt denkt dat het in Amsterdam gebeurt (wat dat dan ook moge zijn) dan zul je waarschijnlijk be drogen uitkomen. Hoewel in Amster dam veel kan en mag, zijn er toch net zoals overal spelregels waaraan je je moet houden. Misschien vervelend maar het is nu eenmaal zo.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 6