Collectie Pierre Cardin overtrof al z"n vorige Ovatie na afloop van show Russische folklore bij Laroche EXCLUSIEVE MATERIALEN EN STERK CONTRASTERENDE KLEUREN Courrèges prijzen aan hi j gewone sterve lingen Pierre Balniain Saint Laurent Jean Paton Coco Chanel Z 11 PARIJS Pierre Cardin, de grote romanticus van de mode voor morgen, opende zijn show met een korte ver klaring. dat hij kleren ontwierp voor „de nieuvye vrouw, en deze is geweldig De getoonde collectie was niet alleen sensationeel en pro fetisch, maar ook de aller mooiste die hij ooit heeft ont worpen. VLOEIEND TOT DE GROND CAPUCHON ELEGANCE BONTCOLLECTIE KLASSE APART TOT DE ENKEL EXTRA VULGAIR IN DE ROOS VOSSEN "IS" In een 250 tot 300 modellen be strijkt hij alle favoriete thema's en ontwikkelt hij gewaagde, nieuwe ideeën, maar over het algemeen kan gesteld worden dat naaktheid uit de gratie is. De Cardin-lijn is aan één kant hecht geworteld in het verleden, de Franse renaissance. Hierin worden impressies gevonden van kostuums die hij gemaakt heeft voor de film „Princesse de Cleves". Het andere eind van de draad voert welbewust tot de uiterste grenzen van de ruimte. De maanmeisjes van Cardin dragen nu reeds de mode voor de „brave new world" die nog komen moet. In de sportieve sfeer was veel ge dokterd aan accessoire-combinaties vinyl-laarzen en handschoenen wedij veren met gestreepte jersey combina ties van handschoenen en mutsen. Ook zijn er nieuwe handtassen en leerwaren. Cardin's gevoel voor het theater en dramatiek laat hem geen ogenblik in de steek. Overdag zijn de rokken strikt midi, 's avonds reiken de zomen tot de grond. De mantels zijn net geen maxi. met overdag als karakteristieken het ontbreken van mouwen en de aanwe zigheid van panden. Zij maken een middeleeuwse indruk en lijken wat op kazuifels. De ensembles worden voltooid met volumineuze bouclette-capes. Cardins grote stijve maancirkel van het vorig jaar heeft nu plaats gemaakt voor een soepeler vorm die hij toepast bij de voorkanten van zijn mantels welke op zichzelf terugvallen en een con trasterende binnenzijde laten zien. Ook bij de avondrokken open aan de achterzijde, valt de cirkel als een aronskelk terug, en soms zijn er dan lovertjes- of crêpebroeken te zien. Algemeen is de voor Cardin typische grote capuchon, die soms opzij wordt gedragen, en het vaakst voorkomt in crêpe-avondcreaties en in tweed voor overdag. Niet alle modellen zijn extreem. Er zijn grote aantallen zeer slanke jersey jurken in herfstbruin en roestbruin, die onder mantels met panden worden gedragen. Een van de mooiste, in grij ze „gebreide" tweed, werd gedragen met bijpassende kortgesneden broek, oen witte pop, witte vinyl-laarzen en handschoenen en een middeleeuws aandoende hoed. In een serie avond-deuxpièces rei ken mini en midi elkaar de hand via «en doorkijkstrook van zwart chiffon op een doorschijnende rok. Bij de eenvoudiger modellen is de rokzoom geaccentueerd, o.a. met uit snijdingen in de vorm van grote kaas gaten, harten en andere motieven. In slechts één jurk van zwart fluweel, werd via een driehoekje uitzicht op de navel geboden. Cardin mocht na afloop van de show een ware ovatie in ontvangst nemen. PARIJS De herfst- en winter collectie van het huis Christian Dior, ontworpen door Mare Bohan. ge tuigt zoals verwacht mocht worden opnieuw van tijdloze elegance en draagbaarheid. De meest kostbare en prachtigste stoffen en bontsoorten zorgden voor een effect van onge meen zuivere luve. Voor overdag valt de rokzoom bij Dior in alle mo dellen tot halverwege de kuit. Een grote reeks jassen heeft een aangesloten silhouet in het bovenstük waarna het onderpand tot halfweg de kuit uitwaaiert vanaf het midden. 's Avonds valt de zoom tot op de enkel. Al de jassen uit de avond-col lectie hebben een ceintuur van stof of leer, soms alleen ceintuur op de rug. Deze jassen worden gedragen op lange rechte robes van soepele crêpe in bijpassende of contrasterende kleuren. De robes hebben lange mou wen. Capes vindt men bij Mare Bohan voor elk uur van den dag en voor elke gelegenheid. Als materiaal wordt let terlijk alles gebruikt wat maar moge lijk is: leer, suède, een nieuw soort zijden fluweel, doorgestikte matelas- se, satijn, tweeds en wol. De capes zijn afgezet met bont. In de bontcollectie was veel bont van gevlekte kat-achtigen verwerkt en verder mink., vos of guanaco (lama). In de wintercollectie van Dior over heersen steenrood, bruin, een beetje grijs, beige, roestbruin, fuchsia en Links: Een bruidsjapon uit de nieuwe herfst wintercollectie van Givenchy. Het toilet is gemaakt van witte zijde. Een hermelijnen kap completeert de creatie. Rechts: wee witwollen, geborduurde midimodel- len geïnspireerd op de hoe rendracht, compleet met shawltje. Deze ontwerpen zijn van Guy Laroche. grijs, oud goud en zilver. Het palet voor overdag is somber en vaal: bruin, grijs, paars, groen met neutrale tonen in de moderne prints en fellere kleuren in de applicages. diepgroen. Voor overdag waren er veel volledige zwarte ensembles. Dior houdt in veel gevallen de basis of ondergrond van zijn modellen in een kleur om de contrasten via capes bijvoorbeeld daarop duidelij ker te laten uitkomen. De ensembles voor de ochtend zijn zacht en soepel een smockblouse b.v. gedragen op een broek met wijde pijpen. Hostess-pyjama's maakt Bohan van /.wart materiaal met eveneens zwarte tule of chiffon, gedrapeerd. Langs de zomen veel gouden stiksels. De rechte robes in gedekte chif fons zijn een klasse apart in de nieu we collectie. „Ombre chiffon", dat favoriet was in de dertiger jaren is opnieuw tot le ven gewekt en verjongd in poëtische verscheidenheid. Een tot op de enkel vallende rechte robe van oranjekleu rige „ombre chiffon" heeft een lange voorsplit en een shawl rond de hals. Voor na vijven neemt Bohan ook chiffon voor zijn blouse-pakken, waarbij donkerder tinten voor het bo venstuk worden gebruikt. De meester-couturier die Bohan is liet zich kennen in de avondjurken met een sweater-halslijn, de trench-coat kragen op middagjurken en de bole ro's voor cocktail dresses. Yves Saint Laurent laat de rokken consequent tot op de enkel reiken ook voor overdag en op straat. Het publiek was duidelijk enigs zins verbouwereerd door de eindelo ze reeks enkel-lange modellen die de revue passeerden. Jassen van boven nauw aange sloten en vanaf de taille uitwaaierend trokken voorbij in een grote variëteit van materialen leer, suède, bont, fluweel, tweed, laken en daaronder even lange uiterst slanke aansluitende rechte jurken van jersey of wol. Die jurken werden ook gecombineerd met ruimvallende capes. Soms nemen bloomers de plaats van de rok in, bloomers of plooibroeken zachte op badjassen geïnspireerde mantels hebben een ceintuur van de stof waarvan de jas is gemaakt. Suè de jassen zijn opgesmukt met opge stikte leren bloemmotieven in vele kleuren en doen daardoor qua patroon soms denken aan collages van Matis se. Naast al het lang kwam plotseling een groepje modellen in mini extra vulgair aangezet om te laten zien dat voor Yves Saint Laurent mini volledig tot het verleden behoort. Een aantal bedrukte stoffen ver toonden geometrische patronen a la Vasarely. Maar Saint Laurent heeft niet al leen naar Matisse of Vasarely geke ken China heeft hem ook geïnspi reerd. Kleurrijke broekpakken met tunie ken waren gemaakt van prachtige met C^hinese motieven geborduurde zijde. Sommige „Chinese" jassen worden ge dragen op zwarte robes. Ook zijn er robes van zwarte brokaat met grote zijsplitten en brede panden. De kleu ren amethist, robijn, smaragd, staal- Pierre Balniain is ervan overtuigd, dat hij met zijn huidige modelijn waarbij de rok tot halverwege de kuit valt in de roos heeft geschoten. Daarom zagen wij ook geen belang rijke veranderingen in het silhouet, dal zijn ontwerpen voor de zomer reeds kenmerkte. Hij heeft zijn ideeën nu uitgewerkt in fraaie tweeds, wollen jerseys, zachte en soepele crêpes en goud- en zilverachtige brokaatstoffen. Zoals bij Balmain gebruikelijk, spreekt uit de modellen voor overdag een beheerste elegance. Op nauw aan sluitende smalle robes, met lange mouwen en hoog aangesloten kragen, draagt Balmains „lady all-in-tweed" mooie geklede jassen die volgens een uitwaaierende lijn zijn gesneden. Capes en jassen in grof geweven peper- en zoutkleurige tweeds soms met een groot pied de pouie ef fect zijn afgezet met vossebont aan mouwen en zoom. Zij nebben hoge, gemakkelijke kragen. Voor des avonds verschijnt mink langs de zo men. Voor sport en op reis gebruikt Bal niain bruine vos, voor in de stad zil vervos. Zijn jassen zijn slank en ho ven het middel aansluitend. De onder panden waaieren uit, vaak door lange plooien in het achterpand. Voor capes en jassen bestemd v oor formele gelegenheden gebruikt Bal main zwart fluweel. Het pakje bestaande uit rok plus kort. jack heeft praktisch het klassie ke „mantelpak" verdrongen in zijn collectie. vebroek in plaats van een rok. Heel slanke, zwarte kazuifel-jassen waren van voren dichtgeknoopt in een lange rij knoopjes. Bij sommige jassen en pakken ver werkt Patou tweed en suède. Andere hadden geplooide bolero's. Afgezien van de om het hoofd sluitende kapjes waren er diepe, breedgerande hoeden. De ontwerper van het huis Patou. Goma, heeft mooie effecten bereikt met plaids en tartan-patronen en ma terialen. Lange jassen en capes wor den vaak gedragen op rokken in de zelfde tartan en een donkere of lichte top, waarbij de ceintuur rond het middel duidelijk strak is gehouden Jean Patou steekt zijn favoriete model dit najaar en deze herfst in pakjes, jassen en robes die een hoge kraag hebben en waarvan de zoom valt tot halfweg de kuit of nog iets daaronder. Zijn lijn in de nieuwe col lectie is beweeglijk en vloeiend a la trompette en waaiert uit en golft bij iedere stap. Het middel ligt hoog en is soms strak ingesnoerd, soms weer bijzonder ruim gelaten. Jassen met raglan schouders zijn bij Patou gemaakt van twee-kleurige wollen sloffen. Beige en 'grijs bij voorbeeld. de ene keer met beige mouwen 'een grijs midden en achter pand en dat weer afgezet met een beige zoom. Soms ook beige-grijs in horizontale verwerking, de top van de jas beige, de rest grijs. Een hele reeks blouson-pakjes werd getoond in peper en zout kleurige wollen tweeds soms met een zoua- „Coco" Chanel slaagde er in haar modellen voor herfst en winter alle maal nieuw te laten lijken. De rokzomen waren op de gewone Chanel-lengte van vijf cm beneden de knie. Klassieke cardigans waren er in overvloed, vele in rood, marine blauw en witte tweed, rood afgebiesd rode en witte king-size gebroken rui ten werden gebruikt, tezamen met ge spikkelde of voorgesponnen tweeds voor mantel- en japon-ensembles of jasje - en japonkostuums. Het opvallendst van de show waren de perfectie van de details en de prachtige stoffen. Gesteven vleugelkragen werden ge toond als onderdeel van de campagne voor de nieuwe halslijn. Er was een kostuum met twee halslijnen, de bin nenste een band als een pastoorsbef, de buitenste een wambuisachtige kasjmier top. Chanel's belangrijkste nieuws is het kort afgesneden jasje op taillehoogte. Het heeft een bolero-look van voren maar is ingenomen opzij en verschijnt in tweeds tot én met fluweel, afgezet met witsatijnen revers. De meest opvallende wollen tweeds lijken op een pythonhuid zowel wat kleur als vlekken betreft. Chanel blijft trouw aan haar tech niek in vaag geplooide torsochiffoi^, een in rood en de ander in zwart. 11' meeste applaus kreeg de witte chif fon. Een is er helemaal in fijne stro ken afgezet met plissés. Een ander is fijn geplooid over het middenrif en wordt gedragen met een grote chif fon plooikraag. PARIJS Guv Laroche heeft zich voor zjjn herfst- en wintercollectie la ten inspireren door het oude Rusland. De modellen deden eerder denken aan een Russische folkloristische show dan aan een modeshow in Parijs anno 1970. Laroche heeft het boerenkostuum met zijn rijke borduurwerk aangepast aan zijn thema's. Hij accentueert en verheerlijkt de nationale Russische boerinnendracht en gebruikt dan wol of tweed in plaats van katoen. Wij zagen variaties op de klassieke basjlijk, een wollen capuchon zoals bij na iedereen in Rusland die draagt en ronde Mongoolse kapjes met een punt. Ook waren er platte ronde kapjes, grote omslagdoeken, met glitters en kleurige stenen opgesmukt borduur- ,werk en ruimvallende jurken. Alles wordt geborduurd bij Laroche en met flonkerende stenen opgesierd, laarzen, handschoenen, mutsen en kappen, mou wen en zomen. Prachtig was een rijk bestikte witte tuniek, waaronder satijnen laarzen werden gedragen. Deze laarzen zijn met strikken, knoop jes, gespen en veters dermate gecompli ceerde aangelegenheden geworden, dat men zeker tien minuten nodig heeft voor men ze „aanheeft". Maar het eind resultaat is de moeite waard. De laarzen zijn dit seizoen een „op windend" verhaal op zich. Als mate riaal wordt vrijwel alles gebruikt, suè de. fluweel, satijn, zijde, bedrukt# tweed met slagen en krokodillen patro nen. De lengte is al even gevarieerd tot vlak boven de enkel, tot aan de knie en overal daar tussen in. Bij de rokken die in alle collecties tot halfweg de kuit komen en bij de knickers die eveneens favoriet blijken te zijn heeft de laars die tot de knie komt een ideale lengte. PARIJS Courèges heeft de prij zen van zijn modellen aan gewone stervelingen aangepast en drie ver schillende lijnen geïntroduceerd voor de komende herfst en winter. „De collectie die u te zien krijgt is onderverdeeld in drie prijsklassen', kondigde Courrèges aan. „De eerste categorie, die ik „Hyperbole" heb ge noemd, begint met 300,-. Zij is be doeld voor de jonge vrouw met «en beperkt budget. De tweede groep „Couture Future" is geprysd tot 700,-. De derde groep heet „Haute couture". Voor deze laatste groep noemde Courrèges geen prijzen, maar op een verlicht bord verschenen een lange rij nullen, wat gelach én applaus ontlok te. De drie lijnen overlapten 'elkaar echter bij wat vervolgens getoond werd en het was vaal$ niet mogelijk uit te maken of een model nu tot de „Hyperbole", de „Couture future" of de „Haute couture" behoorde. Courrèges vermijdt dit jaar extreme accenten en zeker 75 procent van wat juretoond werd is gemakkelijk draag- %iar. Hij had reeds een „overgangs collectie" beloofd, die de vrouwen weer op hun gemak moest stellen „na de frustrerende ervaringen van verle den jaar" toen de rokken plotseling radicaal langer werden. Het opvallende in de nieuwe model len van Courrèges komt van het ex clusieve materiaal dat hij gebruikt of Van links naar rechts: Een broekpak overalluit de nieu we herfst I wintercollectie van And ré Courrèges. Als materiaal is grijze wol met haringgraatmotief gebruikt. De sluiting is in de. lengte afgezet met een strook bruin leder en wit te drukknopen. „I cavia" is de naam van de bruin- witte visgraat japon, die Jean Paton ontwierp. C ourrèges schiep deze avondja pon. Hij gebruikte zwart en wit katoen-vinyl voor rok en mouwen en verder zwarte stof. Van Coco Chanel tenslotte is het pakje rechts, uitgevoerd in beige met frambooskleurige strepen. van de contrasterende kleuren. Voor overdag en 's avonds brengt Courrèges punt-capuchons en capes. De cape voor op de dag is gemaakt van lichtblauw rimpelig vinyl gedra gen op een oranjekleurige mini-tu niek. waaronder witte gebreide pan ties. 's Avonds is de cape van zwart fluweel afgezet met witte zwartge- nopte satijn. Daaronder dan een flu welen tot op de enkel vallende rechte jurk met een witte ceintuur. Wit blijft de grondkleur bij Courrè ges. Als de modellen geen witte laarzen droegen, waren het sandalen met platte hakken en ronde tenen, sluitend met riempjes rond de enkel. Het haar droegen de modellen los en soepel, kort geknipt, met een schei ding. De gekleurde nylon pruiken zjn uit bij Courrèges. Ook de nieuwe collectie bewijst weer dat Courrèges een van de groot ste Parijse vakmannen is.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 8