Collectie Pierre Cardin
overtrof al z"n vorige
Ovatie na
afloop
van show
Russische
folklore
bij Laroche
EXCLUSIEVE MATERIALEN EN STERK CONTRASTERENDE KLEUREN
Courrèges
prijzen
aan hi j
gewone
sterve
lingen
Pierre Balniain
Saint Laurent
Jean Paton
Coco Chanel
Z 11
PARIJS Pierre Cardin,
de grote romanticus van de
mode voor morgen, opende
zijn show met een korte ver
klaring. dat hij kleren ontwierp
voor „de nieuvye vrouw, en
deze is geweldig
De getoonde collectie was
niet alleen sensationeel en pro
fetisch, maar ook de aller
mooiste die hij ooit heeft ont
worpen.
VLOEIEND
TOT DE GROND
CAPUCHON
ELEGANCE
BONTCOLLECTIE
KLASSE APART
TOT DE ENKEL
EXTRA VULGAIR
IN DE ROOS
VOSSEN
"IS"
In een 250 tot 300 modellen be
strijkt hij alle favoriete thema's en
ontwikkelt hij gewaagde, nieuwe
ideeën, maar over het algemeen kan
gesteld worden dat naaktheid uit de
gratie is.
De Cardin-lijn is aan één kant
hecht geworteld in het verleden, de
Franse renaissance. Hierin worden
impressies gevonden van kostuums
die hij gemaakt heeft voor de film
„Princesse de Cleves". Het andere
eind van de draad voert welbewust
tot de uiterste grenzen van de ruimte.
De maanmeisjes van Cardin dragen
nu reeds de mode voor de „brave new
world" die nog komen moet.
In de sportieve sfeer was veel ge
dokterd aan accessoire-combinaties
vinyl-laarzen en handschoenen wedij
veren met gestreepte jersey combina
ties van handschoenen en mutsen.
Ook zijn er nieuwe handtassen en
leerwaren.
Cardin's gevoel voor het theater en
dramatiek laat hem geen ogenblik in
de steek.
Overdag zijn de rokken strikt midi,
's avonds reiken de zomen tot de
grond. De mantels zijn net geen maxi.
met overdag als karakteristieken het
ontbreken van mouwen en de aanwe
zigheid van panden. Zij maken een
middeleeuwse indruk en lijken wat op
kazuifels.
De ensembles worden voltooid met
volumineuze bouclette-capes. Cardins
grote stijve maancirkel van het vorig
jaar heeft nu plaats gemaakt voor
een soepeler vorm die hij toepast bij
de voorkanten van zijn mantels welke
op zichzelf terugvallen en een con
trasterende binnenzijde laten zien.
Ook bij de avondrokken open aan
de achterzijde, valt de cirkel als een
aronskelk terug, en soms zijn er dan
lovertjes- of crêpebroeken te zien.
Algemeen is de voor Cardin typische
grote capuchon, die soms opzij wordt
gedragen, en het vaakst voorkomt in
crêpe-avondcreaties en in tweed voor
overdag.
Niet alle modellen zijn extreem. Er
zijn grote aantallen zeer slanke jersey
jurken in herfstbruin en roestbruin,
die onder mantels met panden worden
gedragen. Een van de mooiste, in grij
ze „gebreide" tweed, werd gedragen
met bijpassende kortgesneden broek,
oen witte pop, witte vinyl-laarzen en
handschoenen en een middeleeuws
aandoende hoed.
In een serie avond-deuxpièces rei
ken mini en midi elkaar de hand via
«en doorkijkstrook van zwart chiffon
op een doorschijnende rok.
Bij de eenvoudiger modellen is de
rokzoom geaccentueerd, o.a. met uit
snijdingen in de vorm van grote kaas
gaten, harten en andere motieven. In
slechts één jurk van zwart fluweel,
werd via een driehoekje uitzicht op de
navel geboden.
Cardin mocht na afloop van de
show een ware ovatie in ontvangst
nemen.
PARIJS De herfst- en winter
collectie van het huis Christian Dior,
ontworpen door Mare Bohan. ge
tuigt zoals verwacht mocht worden
opnieuw van tijdloze elegance en
draagbaarheid. De meest kostbare en
prachtigste stoffen en bontsoorten
zorgden voor een effect van onge
meen zuivere luve. Voor overdag
valt de rokzoom bij Dior in alle mo
dellen tot halverwege de kuit.
Een grote reeks jassen heeft een
aangesloten silhouet in het bovenstük
waarna het onderpand tot halfweg de
kuit uitwaaiert vanaf het midden.
's Avonds valt de zoom tot op de
enkel. Al de jassen uit de avond-col
lectie hebben een ceintuur van stof
of leer, soms alleen ceintuur op de
rug.
Deze jassen worden gedragen op
lange rechte robes van soepele crêpe
in bijpassende of contrasterende
kleuren. De robes hebben lange mou
wen.
Capes vindt men bij Mare Bohan
voor elk uur van den dag en voor elke
gelegenheid. Als materiaal wordt let
terlijk alles gebruikt wat maar moge
lijk is: leer, suède, een nieuw soort
zijden fluweel, doorgestikte matelas-
se, satijn, tweeds en wol.
De capes zijn afgezet met bont.
In de bontcollectie was veel bont
van gevlekte kat-achtigen verwerkt
en verder mink., vos of guanaco
(lama).
In de wintercollectie van Dior over
heersen steenrood, bruin, een beetje
grijs, beige, roestbruin, fuchsia en
Links: Een bruidsjapon
uit de nieuwe herfst
wintercollectie van Givenchy.
Het toilet is gemaakt van
witte zijde. Een hermelijnen
kap completeert de creatie.
Rechts: wee witwollen,
geborduurde midimodel-
len geïnspireerd op de hoe
rendracht, compleet met
shawltje. Deze ontwerpen
zijn van Guy Laroche.
grijs, oud goud en zilver.
Het palet voor overdag is somber en
vaal: bruin, grijs, paars, groen met
neutrale tonen in de moderne prints
en fellere kleuren in de applicages.
diepgroen. Voor overdag waren er
veel volledige zwarte ensembles.
Dior houdt in veel gevallen de basis
of ondergrond van zijn modellen in
een kleur om de contrasten via
capes bijvoorbeeld daarop duidelij
ker te laten uitkomen.
De ensembles voor de ochtend zijn
zacht en soepel een smockblouse
b.v. gedragen op een broek met wijde
pijpen.
Hostess-pyjama's maakt Bohan van
/.wart materiaal met eveneens zwarte
tule of chiffon, gedrapeerd. Langs de
zomen veel gouden stiksels.
De rechte robes in gedekte chif
fons zijn een klasse apart in de nieu
we collectie.
„Ombre chiffon", dat favoriet was
in de dertiger jaren is opnieuw tot le
ven gewekt en verjongd in poëtische
verscheidenheid. Een tot op de enkel
vallende rechte robe van oranjekleu
rige „ombre chiffon" heeft een lange
voorsplit en een shawl rond de hals.
Voor na vijven neemt Bohan ook
chiffon voor zijn blouse-pakken,
waarbij donkerder tinten voor het bo
venstuk worden gebruikt.
De meester-couturier die Bohan is
liet zich kennen in de avondjurken met
een sweater-halslijn, de trench-coat
kragen op middagjurken en de bole
ro's voor cocktail dresses.
Yves Saint Laurent laat de rokken
consequent tot op de enkel reiken
ook voor overdag en op straat.
Het publiek was duidelijk enigs
zins verbouwereerd door de eindelo
ze reeks enkel-lange modellen die de
revue passeerden.
Jassen van boven nauw aange
sloten en vanaf de taille uitwaaierend
trokken voorbij in een grote variëteit
van materialen leer, suède, bont,
fluweel, tweed, laken en daaronder
even lange uiterst slanke aansluitende
rechte jurken van jersey of wol. Die
jurken werden ook gecombineerd met
ruimvallende capes.
Soms nemen bloomers de plaats van
de rok in, bloomers of plooibroeken
zachte op badjassen geïnspireerde
mantels hebben een ceintuur van de
stof waarvan de jas is gemaakt. Suè
de jassen zijn opgesmukt met opge
stikte leren bloemmotieven in vele
kleuren en doen daardoor qua patroon
soms denken aan collages van Matis
se.
Naast al het lang kwam plotseling
een groepje modellen in mini extra
vulgair aangezet om te laten zien dat
voor Yves Saint Laurent mini volledig
tot het verleden behoort.
Een aantal bedrukte stoffen ver
toonden geometrische patronen a la
Vasarely.
Maar Saint Laurent heeft niet al
leen naar Matisse of Vasarely geke
ken China heeft hem ook geïnspi
reerd.
Kleurrijke broekpakken met tunie
ken waren gemaakt van prachtige met
C^hinese motieven geborduurde zijde.
Sommige „Chinese" jassen worden ge
dragen op zwarte robes. Ook zijn er
robes van zwarte brokaat met grote
zijsplitten en brede panden. De kleu
ren amethist, robijn, smaragd, staal-
Pierre Balniain is ervan overtuigd,
dat hij met zijn huidige modelijn
waarbij de rok tot halverwege de kuit
valt in de roos heeft geschoten.
Daarom zagen wij ook geen belang
rijke veranderingen in het silhouet,
dal zijn ontwerpen voor de zomer
reeds kenmerkte.
Hij heeft zijn ideeën nu uitgewerkt
in fraaie tweeds, wollen jerseys,
zachte en soepele crêpes en goud- en
zilverachtige brokaatstoffen.
Zoals bij Balmain gebruikelijk,
spreekt uit de modellen voor overdag
een beheerste elegance. Op nauw aan
sluitende smalle robes, met lange
mouwen en hoog aangesloten kragen,
draagt Balmains „lady all-in-tweed"
mooie geklede jassen die volgens een
uitwaaierende lijn zijn gesneden.
Capes en jassen in grof geweven
peper- en zoutkleurige tweeds
soms met een groot pied de pouie ef
fect zijn afgezet met vossebont
aan mouwen en zoom. Zij nebben
hoge, gemakkelijke kragen. Voor des
avonds verschijnt mink langs de zo
men.
Voor sport en op reis gebruikt Bal
niain bruine vos, voor in de stad zil
vervos. Zijn jassen zijn slank en ho
ven het middel aansluitend. De onder
panden waaieren uit, vaak door lange
plooien in het achterpand.
Voor capes en jassen bestemd v oor
formele gelegenheden gebruikt Bal
main zwart fluweel.
Het pakje bestaande uit rok plus
kort. jack heeft praktisch het klassie
ke „mantelpak" verdrongen in zijn
collectie.
vebroek in plaats van een rok.
Heel slanke, zwarte kazuifel-jassen
waren van voren dichtgeknoopt in een
lange rij knoopjes.
Bij sommige jassen en pakken ver
werkt Patou tweed en suède. Andere
hadden geplooide bolero's. Afgezien
van de om het hoofd sluitende kapjes
waren er diepe, breedgerande hoeden.
De ontwerper van het huis Patou.
Goma, heeft mooie effecten bereikt
met plaids en tartan-patronen en ma
terialen. Lange jassen en capes wor
den vaak gedragen op rokken in de
zelfde tartan en een donkere of lichte
top, waarbij de ceintuur rond het
middel duidelijk strak is gehouden
Jean Patou steekt zijn favoriete
model dit najaar en deze herfst in
pakjes, jassen en robes die een hoge
kraag hebben en waarvan de zoom
valt tot halfweg de kuit of nog iets
daaronder. Zijn lijn in de nieuwe col
lectie is beweeglijk en vloeiend a la
trompette en waaiert uit en golft
bij iedere stap.
Het middel ligt hoog en is soms
strak ingesnoerd, soms weer bijzonder
ruim gelaten.
Jassen met raglan schouders zijn bij
Patou gemaakt van twee-kleurige
wollen sloffen. Beige en 'grijs bij
voorbeeld. de ene keer met beige
mouwen 'een grijs midden en achter
pand en dat weer afgezet met een
beige zoom. Soms ook beige-grijs in
horizontale verwerking, de top van de
jas beige, de rest grijs.
Een hele reeks blouson-pakjes werd
getoond in peper en zout kleurige
wollen tweeds soms met een zoua-
„Coco" Chanel slaagde er in haar
modellen voor herfst en winter alle
maal nieuw te laten lijken.
De rokzomen waren op de gewone
Chanel-lengte van vijf cm beneden
de knie. Klassieke cardigans waren er
in overvloed, vele in rood, marine
blauw en witte tweed, rood afgebiesd
rode en witte king-size gebroken rui
ten werden gebruikt, tezamen met ge
spikkelde of voorgesponnen tweeds
voor mantel- en japon-ensembles of
jasje - en japonkostuums.
Het opvallendst van de show waren
de perfectie van de details en de
prachtige stoffen.
Gesteven vleugelkragen werden ge
toond als onderdeel van de campagne
voor de nieuwe halslijn. Er was een
kostuum met twee halslijnen, de bin
nenste een band als een pastoorsbef,
de buitenste een wambuisachtige
kasjmier top.
Chanel's belangrijkste nieuws is het
kort afgesneden jasje op taillehoogte.
Het heeft een bolero-look van voren
maar is ingenomen opzij en verschijnt
in tweeds tot én met fluweel, afgezet
met witsatijnen revers.
De meest opvallende wollen tweeds
lijken op een pythonhuid zowel wat
kleur als vlekken betreft.
Chanel blijft trouw aan haar tech
niek in vaag geplooide torsochiffoi^,
een in rood en de ander in zwart. 11'
meeste applaus kreeg de witte chif
fon. Een is er helemaal in fijne stro
ken afgezet met plissés. Een ander is
fijn geplooid over het middenrif en
wordt gedragen met een grote chif
fon plooikraag.
PARIJS Guv Laroche heeft zich
voor zjjn herfst- en wintercollectie la
ten inspireren door het oude Rusland.
De modellen deden eerder denken aan
een Russische folkloristische show dan
aan een modeshow in Parijs anno 1970.
Laroche heeft het boerenkostuum
met zijn rijke borduurwerk aangepast
aan zijn thema's. Hij accentueert en
verheerlijkt de nationale Russische
boerinnendracht en gebruikt dan wol of
tweed in plaats van katoen.
Wij zagen variaties op de klassieke
basjlijk, een wollen capuchon zoals bij
na iedereen in Rusland die draagt en
ronde Mongoolse kapjes met een punt.
Ook waren er platte ronde kapjes,
grote omslagdoeken, met glitters en
kleurige stenen opgesmukt borduur-
,werk en ruimvallende jurken. Alles
wordt geborduurd bij Laroche en met
flonkerende stenen opgesierd, laarzen,
handschoenen, mutsen en kappen, mou
wen en zomen.
Prachtig was een rijk bestikte witte
tuniek, waaronder satijnen laarzen
werden gedragen.
Deze laarzen zijn met strikken, knoop
jes, gespen en veters dermate gecompli
ceerde aangelegenheden geworden, dat
men zeker tien minuten nodig heeft
voor men ze „aanheeft". Maar het eind
resultaat is de moeite waard.
De laarzen zijn dit seizoen een „op
windend" verhaal op zich. Als mate
riaal wordt vrijwel alles gebruikt, suè
de. fluweel, satijn, zijde, bedrukt#
tweed met slagen en krokodillen patro
nen. De lengte is al even gevarieerd
tot vlak boven de enkel, tot aan de knie
en overal daar tussen in. Bij de rokken
die in alle collecties tot halfweg de kuit
komen en bij de knickers die eveneens
favoriet blijken te zijn heeft de laars
die tot de knie komt een ideale lengte.
PARIJS Courèges heeft de prij
zen van zijn modellen aan gewone
stervelingen aangepast en drie ver
schillende lijnen geïntroduceerd voor
de komende herfst en winter.
„De collectie die u te zien krijgt is
onderverdeeld in drie prijsklassen',
kondigde Courrèges aan. „De eerste
categorie, die ik „Hyperbole" heb ge
noemd, begint met 300,-. Zij is be
doeld voor de jonge vrouw met «en
beperkt budget. De tweede groep
„Couture Future" is geprysd tot
700,-. De derde groep heet „Haute
couture".
Voor deze laatste groep noemde
Courrèges geen prijzen, maar op een
verlicht bord verschenen een lange rij
nullen, wat gelach én applaus ontlok
te.
De drie lijnen overlapten 'elkaar
echter bij wat vervolgens getoond
werd en het was vaal$ niet mogelijk
uit te maken of een model nu tot de
„Hyperbole", de „Couture future" of
de „Haute couture" behoorde.
Courrèges vermijdt dit jaar extreme
accenten en zeker 75 procent van wat
juretoond werd is gemakkelijk draag-
%iar. Hij had reeds een „overgangs
collectie" beloofd, die de vrouwen
weer op hun gemak moest stellen „na
de frustrerende ervaringen van verle
den jaar" toen de rokken plotseling
radicaal langer werden.
Het opvallende in de nieuwe model
len van Courrèges komt van het ex
clusieve materiaal dat hij gebruikt of
Van links naar rechts: Een
broekpak overalluit de nieu
we herfst I wintercollectie van And ré
Courrèges. Als materiaal is grijze
wol met haringgraatmotief gebruikt.
De sluiting is in de. lengte afgezet
met een strook bruin leder en wit
te drukknopen.
„I cavia" is de naam van de bruin-
witte visgraat japon, die Jean Paton
ontwierp.
C ourrèges schiep deze avondja
pon. Hij gebruikte zwart en wit
katoen-vinyl voor rok en mouwen
en verder zwarte stof.
Van Coco Chanel tenslotte is het
pakje rechts, uitgevoerd in beige
met frambooskleurige strepen.
van de contrasterende kleuren.
Voor overdag en 's avonds brengt
Courrèges punt-capuchons en capes.
De cape voor op de dag is gemaakt
van lichtblauw rimpelig vinyl gedra
gen op een oranjekleurige mini-tu
niek. waaronder witte gebreide pan
ties. 's Avonds is de cape van zwart
fluweel afgezet met witte zwartge-
nopte satijn. Daaronder dan een flu
welen tot op de enkel vallende rechte
jurk met een witte ceintuur.
Wit blijft de grondkleur bij Courrè
ges. Als de modellen geen witte
laarzen droegen, waren het sandalen
met platte hakken en ronde tenen,
sluitend met riempjes rond de enkel.
Het haar droegen de modellen los
en soepel, kort geknipt, met een schei
ding. De gekleurde nylon pruiken zjn
uit bij Courrèges.
Ook de nieuwe collectie bewijst
weer dat Courrèges een van de groot
ste Parijse vakmannen is.