Ton en Guus gaan nu voor
eigen boterham zorgen
We willen wel eens
een ti
gewone
mannetjes s
VPRO herhaalt vanavond
De wereld van Peter
N.V. Van Duinhoven-Hermus Toneelprodukties
start in september met huiselijke familiekomedie
NRT wil
zendtijd
RONOtitie
Serie over kabinetorgel
DRUGS
België wint
festival van
Almeria
Heer
Bommel
en de
Slijtmijt
v
programmaos
Zakelijk
Repetities
TELEVISIE
MAARTEN
TOONDER
STRIP
TELEVISIE
RADIO
DONDERDAG 6 AUGUSTUS 1970
AMSTERDAM Topacteurs Ton van Duinhoven en Guus Hermus, Neder
lands begaafste mannetjesmakers, zijn toegetreden tot de bevolkingsgroep van
kleine zelfstandigen.
Samen zijn zij nu de belangrijkste functionarissen en enige aandeelhouders van
de zojuist opgerichte N.V. Van Duinhoven-Hermus Toneelprodukties.
Hoog in de nok van een gebouw in de Amsterdamse binnenstad begonnen z\j deze
week aan de voorbereidingen van wat hun eerste slag op de toneelmarkt moet
worden de door Dimitri Frenkel Frank speciaal voor hun geschreven Aomedie
„In de holte van je arm".
Van Duinhoven: „Al pratende werd
in elk geval duidelijk, dat het een stuk
zou worden over twee ouder wordende
echtparen, die het gevoel krijgen van:
„Moet je nu altijd maar zo blijven door
gaan?"
De eerste versie die Dimitri Frenkel
Frank schreef was erg onderkoeld en
cynisch. Als je het las dacht je: „Een
beetje romantiek is toch niet verbo
den!" Het waren eigenlijk vier verve
lende mensen die daar op dat toneel
moesten staan. We zeiden toen tegen
Dimitri: „Als je naar een komedie kijkt
moet je de mensen om wie het gaat
aardig vinden, anders wil je niet om ze
lachen. Je moet met ze meewillen, zo'n
hele avond lang.
Dimitri zag dat als een uitdaging en
uiteindelijk zijn we met de derde versie
allemaal akkoord gegaan".
Hermus en Van Duinhoven maken er,
als twee mensen die nu voor hun eigen
boterham en die van hun medewerkers
moeten zorgen, geen geheim van dat zij
veel aandacht hebben besteed aan de
„verkoopbaarheid" van hun stuk.
Hermus: „Het moest gaan om voor
iedereen duidelijk herkenbare zaken,
verpakt in een lichte komedie".
Van Duinhoven: „Het moest-ook niet
te absurd worden, want dan krijgen de
mensen een onrustig gevoel en zitten ze
zich de hele avond af te vragen: is het
nu „echt" of niet „echt"?
Dimitri neigt een beetje naar het ab
surde dat is een intellectueel spel
van hem maar we hebben hem ge
vraagd of hij zich dit keer wat wilde
inhouden. Er zitten dus geen extreme
vorm-experimenten in het stuk, maar
er zijn wel degelijk scènes die je niet zo
gauw in een komedie verwacht"
Na enig nadenken doet hij bij wijze
van voorbeeld tot in markante finesses
voor hoe Guus Hermus op het toneel
leert glimlachen. Deze kijkt verlegen,
want het is bekend: Ton van Duinho
ven is de rol van Guus Hermus op het
lijf geschreven.
Lang zeer lang voor de tekst zijn de
finitieve vorm had, is het stuk geheel
en alleen op de namen van Hermus en
Van Duinhoven door allerlei theaters
geboekt. Hermus: „Op zijn minst kun
nen we ons geen buil vallen, op zijn
best wordt het een uitgesproken hit".
Van Duinhoven: „De reputatie die we
hebben is belangrijk, maar hij kan ook
averechts werken. Het is natuurlijk
best mogelijk, dat de mensen straks
zeggen: „Nou, van mijnheer Hermus en
mijnheer Van Duinhoven hadden we
meer verwacht".
Van Duinhoven heeft al omlijnde
plannen om over een jaar met „een fijn
modern speelstuk" te komen, „iets in de
trant van „Vrijdag" van Claus. Of, met
andere woorden „een stuk waarmee je
lekker een vuist kunt maken".
Hermus en Van Duinhoven zijn het
in dit alles roerend met elkaar eens: als
de een praat knikt de ander goedkeu»
rend. Ze kennen elkaar dan ook al vele
jaren.
Van Duinhoven: „Ik kwam geloof ik
al bij je thuis toen we „Volpone" deden,
is het niet dat was in de tijd van Cor
Ruys. Later, ongeveer in 1960, zaten we
samen in „Valstrik voor een man al
leen." De climax kwam toen we „De
Thuiskomst" van Pinter speelden. Wat
hebben we toen niet allemaal met el
kaar afgepraat"!
„Ja, dat was een bijzonder interes
sante aangelegenheid", zegt Guus Her
mus bedachtzaam en nadenkend. Maar
Ton van Duinhoven neemt het alweer
over: „Ook als we niet samen in een
stuk zaten, voelden we dat we erg ge
lijkgestemd waren. Guus heeft e/ns
heel mooi samengevat waar het eigen
lijk om gaat: „Als je goed komedie
wilt fepelen", zei hij, „moet je een beet
je van elkaar houden".
Het blijft deze keer nog grotendeels
een huiselijke familie-aangelegenheid
de directieleden Van Duinhoven en
Hermus nemen samen met hun vrou
wen, respectievelijk Ina van Faassen en
Bep Dekker de vier rollen voor hun re
kening.
Het is de bedoeling dat deze mini-co-
mune, als de eerste officiële voorstel
ling op 29 september in de Koninklijke
Schouwburg in Den Haag eenmaal ach
ter de rug is, een jaar lang door het
land op tournee gaat.
„Deze opzet is uniek voor het naoor
logse Nederlandse toneel", zegt Ton van
Duinhoven, die als „enorme grage pra
ter" de belangrijkste woordvoerder van
de N.V. is. „Een jaar geleden zijn we
De groep, die 29 september begint met ,,In de holte van je arm". Van links
naar rchts: Dimitri Frenkel Frank, de auteur van het stuk; decorbouwer
Keith Norman; Ton van Duinhoven; Ina van Faassen; Guus Hermus; Bep
Dekker en regisseur Adrian Brine.
Ton van Duinhoven en Guus Hermus:
„Je moet een beetje van elkaar hou
den om goed comedie te kunnen spe
len".
O
aan het werk gegaan en sindsdien heb
ik wel gemerkt, dat zo'n eigen produk-
tie een hoop gedoe meebrengt.
Je moet je bezig houden met dingen
waarover je anders niet zou piekeren.
Maar toen we maandag voor het eerst
met z'n allen bij elkaar kwamen en ik
onze elf medewerkers daar zo zag zit
ten, keek ik toch erg tevreden rond,
Guus niet, voor Guus was het alweer te
onrustig die houdt van stilte en con
centratie. Ik ben heel anders, ik ben
een bezig baasje".
Een dag later blijkt tijdens de eerste
repetities, dat de twee acteurs al aardig
met hun rol hebben leren leven. Terwijl
Ina van Faassen en Bep Dekker nog
van hun laatste vrije dagen genieten,
geven zij onder de goedkeurende blik
ken van regisseur Adrian Brine voor
het eerst gestalte aan de twee nieuwe
mannetjes van hun carrière.
Guus Hermus, gehuld in een spijker
broek van goede snit, barst keer op
keer uit in een snuiverig geween. Ton
van Duinhoven, die zojuist zijn vrouw
de bons heeft gegeven, loopt in scherp
contrast daarmee vol hanige zelfverze
kerdheid rond; hij bedient zich van het
waarschijnlijk zwaarste Wassenaarse
accent, dat ooit op het toneel tot klin
ken is gebracht.
Als de (naar ruwe schatting) eerste 25
grappen er op zitten en de dagtaak ten
einde is, leggen de twee acteurs-direc
tieleden de diepere bedoelingen en ach
tergronden van hun initiatief bloot.
Van Duinhoven: „Dimitri Frenkel
Frank heeft het stuk in nauwe samen
werking met ons geschreven. We zijn
gewoon met ons vijven bij elkaar gaan
zitten om zo samen de grond om te
ploegen.
Guus Hermus zei meteen al in het be
gin met een sombere nadrukkelijke
stem: „Ik wil nu wel eens een keer een
gewone buurman spelen, zo een met
een pijp". Ina en ik hebben daar drie
maanden om dubbel gelegen".
Hermus: „Ja je moet niet vergeten
dat ik de laatste jaren een hele reeks
extreme figuren heb gespeeld, o.a. vier
schizofrenen compleet met aanvallen".
De VPRO-televisie brengt van
avond om tien minuten over half
tien op het tweede net de herhaling
van een van de meest fascinerende
uitzendingen uit het vorige winter
seizoen „De wereld van Peter
Vos", een programma van Aad
Nuis, Hans Keller en Mat van
Hensbergen.
Peter Vos is een geniaal tekenaar.
Door sommigen is hij zelfs al de
Rembrandit van de twintigste eeuw
genoemd.
Grote bekendheid verwierf deze
bescheiden, vriendelijke Utrechtse
jongeman met zijn tekeningen voor
de tv-bijbel serie „Woord voor
Woord" (illustraties bij de door Ka-
rel Eykman geschreven en door Aart
Staartjes vertelde verhalen), die la
ter werden gebundeld in het boek
„De werksters van half vijf en an
dere gelijkenissen".
Voor zijn vrouw maakte hij het
„Klein Pulcinellenboek voor Anne
ke", hij illustreerde een dichtbundel
van Leo Vroman en in de tv-uitzen-
ding wordt ook uitvoerig aandacht
besteed aan zijn imposante reigers-
boek.
Peter Vos heeft een heel merk
waardige visie op mensen en dieren.
Een van de hoogtepunten uit de do
cumentaire is de serie tekeningen
waarin hij diverse bekende stripfi
guren op oudere leeftijd laat zien.
Werkelijk een prachtig program
ma, waar u beslist rustig naar moet
gaan zitten kijken!
De Nederlandse Radio - en Televi
sie Stichting (NRT), die in februari
1969 is opgericht,, wil in oktober een
zendmachtiging als C-omroep aan
vragen.
Zaterdag 29 augustus wordt in het
Domhotel te Utrecht tijdens een bij
eenkomst de adviesraad van de NRT
geïnstalleerd. Deze raad van achttien
mensen zal adviezen moeten uit
brengen over het totale programma
blad van de omroep in wording.
De NRT is opgericht door vier
oud-Indiëstrijders uit het Brabantse
Hoogerheide als reactie op de VA-
RA-uitzendingen over de in Indone
sië begane oorlogsmisdaden. De NRT
hoopt in april 1971 met de uitzendin
gen te beginnen.
In het Gelders programma van de
RONO treedt vrijdag de Zutphense
musicus en leraar de heer Verwey
op. Hij speelt werken van Liszt,
Grieg en Scharwenka. Dit in het
muziekprogramma „Zo maor der
tussendeur", dat onder redactie staat
van Bert Witteveen.
In hetzelfde programma wordt de
bundel volksverhalen „Veluwse ver
tellingen en geheimenissen" van Jan
L. de Boer besproken. Het betreft
hier een uitgave van de Boom pers
in Meppel. Tevens leest Tineke Hol-
lander/Gomes uit Apeldoorn een
verhaal voor uit deze bundel.
De Engelse
zanger Ralph
MacTell, van
avond in ,.Zie
Zo Zomer"
(TROS.
20.20 uur, Ne
derland 1).
Onder de titel „Het oud- holland se
kabinetorgel" brengt de NCRV-radio
in de maand augustus op vier don
derdagavonden opnamen die ge
maakt zijn van antieke huisorgels in
ons land. Deze serie staat onder re
dactie van Jean W. Telder.
Bij de samenstelling is ernaar ge
streefd zoveel mogelijk oorspronke
lijke kabinet- en secretaireorgels te
vinden. Het doel van deze uitzendin
gen is onder meer de luisteraars
kennis te laten maken met dit soort
huisorgels, vooral ook omdat er tot
voor kort weinig belangstelling be-
stond voor deze instrumenten een
er in boeken over orgelbouw nauwe
lijks aandacht aan wordt besteed.
In de eerste uitzending, vanavond
om 21.45 uur, bespeelt Nico van den
Hooven de kabinetorgels te zijnen
huize en dat in het Hospice Wallon
te Amsterdam. Verder hoort men in
deze serie: het secretaire-orgel ten
huize van de heer L. Kunst, arts te
Rijssen, het secretaireorgel van de
héér J. A. Gierveld te Vleuten, het
kabinetorgel in de Geertekerk te
Utrecht en tenslotte de instrumenten
in de Hervormde kerk te Bladel en
in de hal van de NCRV-studio.
De NOS zendt een serie van drie
radio-programma's uit over de ver
dovende middelen. De eerste uitzen
ding begint maandag om 14.45 op
Hilversum I. In deze inleiding ver
telt de heer E. Dissen, hoofdleider
van het meditatiecentrum De Kos
mos in Amsterdam, over het drugge
bruik in het centrum van de hoofd
stad en de ervaringen, die de bezoe
kers met verdovende middelen heb
ben gehad.
In de tweede uitzending (maandag
17 augustus, 14.45 uur, Hilversum I)
bespreekt drs. D. van Peype, socio
loog bij het ministerie van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk werk
de ongegronde angst voor verdoven
de middelen.
In het derde programma (maandag
24 augustus, 14.45 uur, Hilversuih I)
praat, de zenuwarts M. Schlemper
van de ^Jelgersma-kliniek in Leiden
over de gevolgen van de verschillen
de soorten verdovende middelen.
NEDERLAND I
18.15 NOS: (K) Wereldkampioen
schappen Wielrennen te Leicester.
18.45 Pipo de Clown.
18.55 (K) Journaal.
19.04 TROS: (K) Jam, muzikale show
voor de jeugd.
19.31 (K) De wereld waarin wij le
ven: De weerkijkers, filmrep.
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 (K) Zie Zo Zomer, amusements-
progr.
21.20 (K) De Kampioenen: zelf
moord en gros, tv-film.
22.10 De Griekse zangeres Dora Jan-
nakopoulou zingt Braziliaanse
liedjes.
22.35 NOS: (K) Journaal.
22.40-23.10 (K) Wereldkanpioen-
schappen Wielrennen te Leicester.
NEDERLAND II
18.45 NOS: (K) Pipo de Clown.
ALMERIA (Spanje) België heeft
op het eerste internationale songfesti
val van Almeria de eerste prfjs, de
Gouden Zon, gewonnen.
Het winnende liedje, „De duivels van
Loudon", dat werd gezongen door Louis
Neefs, was geschreven door Phil van
Cauwenberg en Paul Quintens.
Aan De Gouden Zon is een geldprijs
van 150.000 pesetas (2142 dollar) ver
bonden.
De tweede prijs „De Zilveren Zon,
ging naar het Spaanse liedje „El Cami-
no de l'Amor" dat werd gezongen door
Eduarde Rodrigo. De Spanjaarden
sleepten hiermee 75.000 pesetas (1071
dollar) in de wacht.
De Bronzen Zon ging naar de Franse
inzending „Chanson pour deux", dat
werd gezongen door de Spaanse groep
„Los Angos de Oz" en was geschreven
door René Combes-Lizier. De Bronzen
Zon levert een prijs van 50.000 pesetas
(714 dollar) op.
Er deden 20 liedjes uit zes landen
mee aan het festival.
9644 „Hier ben ik, meneer Steinhac-
ker", sprak de secretaris terwijl hij de
smaakvolle woonkamer van de cenient-
magnaat betrad. „Dat werd tijd!" riep
zijn werkgever uit. „En noem me geen
meneer! Wie denk je dat je voor je hebt?
Voor jou ben ik AWS! Onthoud dat,
Steenbreek en luister. Ik heb een opdracht
voor je".
De ander trok vragend de wernkbrau-
wen op en nam een oplettende houding
aan. „We staan voor een crisis", hernam
Amos W. Steinhacker. „Er wordt niet ge
noeg versleten en jij moet uitzoeken wat
daar aan kan worden gedaan. Terwijl de
wereld schreeuwt om grotere slijtage,
worden er nog steeds huizen gebouwd die
langer dan tien jaren meegaan.
Onverantwoordelijk, Steenbreek! Mis
dadig! Als jij iets kunt vinden om deze
noodtoestand op te lossen, voorspel ik je
een mooie toekomst. Indien niet, dan kan
je beter naar een eenvoudiger betrekking
uitkijken, bij de scheepswerven of zo. Be
grepen?" De secretaris verbleekte en hij
slikte moeilijk. „Ja, meneer", zei hij.
„Maar méér slijtage is onmogelijk! We
maken alles al zo slecht als we kunnen,
en alle geschoolde werkkrachten zijn al
afgevoerd!" „Dat kan me niet schelen!"
riep AWS driftig. „Ik moet mijn cement
kwijt en NG zijn ijzer en zijn beton. De
wereld staat trouwens nog vol met oude
rommel; daar moet een eind aan komen!!
Aan het werk, Steenbreek. Als de drom
mel! En noem me geen meneer; ik ben
geen minvermogende. Nog niet".
18.55 (K) Journaal.
19.04 Van gewest tot gewest.
19.49 Tips van het Nationaal Bureau
voor Toerisme.
20.00 (K) Journaal.
20.20 VPRO: Berichten uit de zomer.
20.45 (K) Kunstenaarsportret van
Jaap Boots.
20.55 Onaantastbaar..., tv-film.
21.40 De wereld van Peter Vos,
filmreportage. (Herh.).
22.25-22.30 NOS: (K) Journaal.
DUITSLAND I
(Regionaal progr.: NDR: 18.00 (K)
Sammler, Bastler, Freizeitkünstler.
18.30 (K) Act. 18.45 (K) Zandman
netje. 18.55 Nordschau-Magazin.
19.26 (K) Lautlose Jagd, tv-serie.
19.59 Progr.-overz. WDR: 18.00 (K)
Air Taxi, tv-serie. 18.30 (K) Voor de
kinderen. 18.40 (K) Hier und Heute,
met nieuws. 19.25 (K) Jeugdpr. 20.00
(K) Journ. en weerber. 20.15 (K) Tod
nach mitternacht, tv-spel. 21.40 (K)
Filmrep. 22.25 (K) Journ., commen
taar en weerber. 22.45 Treidholz -
Aussagen einer 24-jahrigen, film.
23.30 (K) Journaal.
DUITSLAND II
18.05 (K) Act. en muziek. 18.40
Zwei Weisen im Sturm der Zeit, tv-
film. 19.10 Der Schirm, tv-spel. 19.45
(K) Nws., act. en weerber. 20.15 (K)
Annie, schiess los!, tv-film. Aanslui
tend: Nws. 22.00 Discussie-program
ma. 22.45 (K) Nws. en weerbericht.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal van gis
teravond. 10.30 Culturele kroniek.
11.20 Starker als Ketten, Ameri
kaanse speelfilm. 12.50 Intern, pers-
overz. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 (K)
Nws. 16.40 Voor de kinderen. 17.25
Filmrep. 17.55-18.00 (K) Nws.
DUITSLAND II
16.55 „Brüder im All" (tv-serie).
17.35 (K) Weerber. voor vakantie
gangers. 17.30 (k) Nws. en weerbe
richt. 17.35 (K) Sport.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 Lichte gr.muziek en rep.
(8.00 Nws; 8.11 Radiojourn.; 8.30 De
Groenteman). NOS: 9.00 Intern.
Spectrum: oude en moderne muziek
(opn). (9.35-9.40 Waterstanden).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvit. (gr). (11.00-11.02 Nws).
11.30 Horleliep: volksmuziek uit Po
len. 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik
op de wereld: informatief pr. over
problemen van Europese integratie.
Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzen
ding voor de landbouw. NOS: 12.40
Stereo: Lichte gr.muziek. 12.50 Recht
en Slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA:
13.11 Act. 13.20 Stereo: Klassieke
muziek (gr). E.O.: 14.00 Ruimte, ra
diomagazine met gewijde muziek, le
zingen en korte overdenking.
VPRO: 16.00 VPRO-vrij dag: muziek,
commentaren, rep., interviews, be
richten en telefonische reacties.
(16.00 Nws; 17.55 Mededelingen; 18.00
Nws. 19.30 Nws). VARA: 21.00 Ste
reo: Wozzeck, opera van Alban Berg
(gr). 22.55 Mededelingen. 23.00 Act.
23.10 Stereo: Prettig weekend: licht
gev. platenpr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klas
sieke muziek (gr). (7.30 Nws; 7.32
Act.; 7.50 Overweging; 8.00-8.10
Nws). 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: in
formaties en tips - voor de vakantie.
8.45 Voor de huisvrouw. (9.00 Gym
voor de vrouw). 9.45 Wie is in gods
naam Jezus Christus, lezing. 10.00
Aubade: klassieke muziek (opn).
11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.55
Med. 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gev. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Med, voor land- en tuin
bouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00-
13.05 Raden maar... 14.00 De Omroe
per, hoorspel. 1.4.40 Stereo: lichte
gr.muziek. TROS: 14.55 Stereo: Con
cert a la Carte: verzoekplatenpr,
16.00 Nws. 16.03 Disco-drive-in. 17.30
Sportkompas. (Tussen 17.30-18.00
Wereldkampioenschappen wielren
nen op de baan te Leicester). NCRV:
18.00 Koninklijke militaire kapel.
18.30 nws. 18.41 Act. 19.00 Wereldpa
norama. 19.10 Veel gevraag Je gewij
de muziek (gr). 19.40 Wijd als de we
reld: wekelijkse intern, oriëntatie in
kerk, zending en oecumene. 19.50
Stereo: Meisjeskoor. 20.05 Stereo:
The sound of musical: progr. van
musicalfragmenten. 21.00 En kame
raad Ceausescu, hoe staat het met de
kunst van uw land...?, een documen
taire over Roemenië, (herhaling van
december 1969). TROS: 22.00 Act.,
22.30 Nws. 22.40 De Beyaerd-hier: ca-
baretprogr. 23.10 Apollo XXI: een
fantastisch ruimtevaart mysterie.
(Deel 10). 23.30 Stereo: Midnight
Special: licht muziekprogr. (gr). Tus
sen 23.35-23.45 REP. Wereldkam
pioenschappen wielrennen op de
baan te Leicester. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nws). NOS:
11.00 Nws. 11.03 Radio Nordland
Helgoland: popmuziek. 12.00 Nws.
12.03 Top-30. 13.00 Nws. 13.03 Top-30
(vervolg). TROS: 14.00 Nws. 14.03
Suzie Cream Cheese. AVRO: 15.00
Nws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00-
16.02 Nws). 17.00 Nws. 17.02 Radio
journaal. 17.05-18.00 Zingende Bou
gie: gev. platenprogr. voor automo_
bilisten.