;nanciele notities Bayer ziet af van I.C. KONINKLIJKE/SHELL WEER IN DE LIFT Geen prijsverlaging Nederlands aardgas WFW-Fokker streeft naar Europees ruimtevaartconcern beurs van beurs overzicht OLIES WILLIG SCHEEPST IJ DINGEN Fokker: 6 pet en f 4,20 over 1969 Bedrijf Trans burg NV wordt voortgezet A. Schroder N.V. neemt Gerzon over Toch iio« winst voor LTM Waterhoogten mmMÊmÊmmmmÊmmmmmm PILOOT STORM i TEKKO TAKS Pagina 2 VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1970 „Wat in de badcel...?" murmelde mevrouw Vénens. „Pol!..." riep Morgane, buiten haar zinnen, „Pol!!!" Ze stak haar handen uit. „Mama!... O, God, hèlp toch!..." „Er kon niets gebeuren", stamelde haar vader ontzet. „Moordenaar!..." jankte ze ontzet, en sloeg om zich heen. Kijk dan zélf!... Politie! Brandweer! Ze moeten ogenblikkelijk geholpen worden!! Kijk dan!!!" Haar moeder was volslagen meege sleept. „Philip, als ze doodgaan, kan ik je nóóit weer hijgde ze, en stortte zich op het balkon, waar ze onverant woordelijk ver over de leuning ging hangen om niets te missen. Venens stond in hevige strijd aan de grond genageld te staren. „Er kan niets zijn..." hijgde hij, neep zijn han den wit. Maar Van Aadel was mevrouw na gesprongen het balkon op, en betuur- de de gevel, terwijl Morgane een nieuwe gil opzette. Die sloeg haar va ders geweten los. Hij nam zo'n spurt, dat hij bijna over de leuning sprong. „Waar dan, aartsberoerde meid ik zal je", siste hij. Maar hij zou nog minder dan Ido en Pol want Morgane sloot achter zijn naarstige rug de deur en grendelde die. Ze haastte zich de bibliotheek uit, naar haar ouders' badkamer en gooide die na enige handgrepen open. Pol en Ido kwamen schaapachtig naar buiten puilen. „Gauw!" beet Morgane hun toe. „Help me inpakken!..." Ze renden achter mekaar naar een andere ka mer. Morgane smeet koffers op het bed; Pol en Ido stompten er alles in wat zij konden vinden Morgane redde tijdig een beddesprei en een leeslampje uit de hotel-inventaris. „Dicht!" hijgde ze. „Gauw!..." Ze ijlden de deftige trap af; Pol en Ido elk met twee koffers, Morgane met een koffer en een tasje. Haar mantel sleepte achter haar aan. Voor de ogen van de lichtelijk verbaasde portier forceerde zij een lachje. „Ik moet snel weg", zei ze „ach, wat kan een mens toch soms haast hebben!..." „Wenst u een taxi?" vroeg de por tier aangepast. „Nee, deze heer heeft een wagen", antwoordde ze. Ido knipoogde ademloos tegen de functionaris, Pol knikte bezweet vriendelijk en wég draaide zij, de deur door. Ze bonkten de koffers voor in de wagen en in de bagage ruimte; Ido sprong achter het stuur en Pol schoot naast Morgane achterin. Langs de gevel blikkend ontwaar den zij op de eerste verdieping een balkon dat bevallig gesierd werd door wuivende gestalten. Weliswaar had den dezen zeer strakke, onvrolijke ge zichten. maar hun beweeg was leven dig. Eén ernstig uitziende heer balde dar zelfs vuisten bij. Maar hij sloeg er geen ruit mee in. „Ze groeten ons", meldde Pol. En wuifde terug. Wierp voor alle zeker heid een kushandje, dat zijn doel niet leek te bereiken. De wagen schoot weg en piepte een ongroetbare bocht om. Ze zwegen alle drie een paar minu ten, om hun ademhaling een eerlijke kans te geven. Genève floepte als een dolle film voorbij. Doch Pol was niet iemand die bui ten zijn vak de stilte wilde betrach ten. Hij draaide zijn gedachten van thans naar toekomst; het pad dat wij gaan ligt niet alleen onder onze voet ook binnen de snelheid van ons oog. „We moeten gauw terug naar Cap Joseph", zei hij. „Even vakantie hou den en dan naar het oord van de plicht". „Je kunt niet teruggaan naar Cap Joseph", herinnerde Ido hem, „want je moet daar het gevang in!" „Ach, welnee", zei Pol. „Ik leg alles uit!... Ik kan zo lang niet wegblijven, Suzy Lindentree heeft onlangs een prachtige diamanten gesp gekocht, die zowat aan één draadje hangt. Ze zou 'm kunnen verliezen". „Ik wil het niét hebben!" sneed Morgane zijn dromen stuk. „Nou ja. je geeft ook wel es iets te rug aan zo'n heutemedeut, anders ver liezen ze de moéd en gaan wég", ver klaarde Pol technisch. „Je mag je klanten niet uitmoorden". Hij leek verontwaardigd bij de gedachte. „Bo vendien Pépé is alleen ik móét weg naar Cap Joseph". Het bleef even stil in de wagen. Genève groette hen met enkele luide claxons en vingers tegen voorhoofden. Een agent schreef met zijn knuppel een bekeuring in de lucht. „En we moeten pogen, gewone men sen te worden". „Jij vooral", viel Pol bij. „Wel jam mer, nü je zo'n machtige aanleg blijkt te hebben". Hij treurde daar even over. „Het is heel bijzonder! Iemand die tot tweemaal toe de dief steelt!" Hij gaf een heel zachte kus op haar krullen. «Voel je dat?" informeerde hij. „Ik voel alles", waarschuwde Mor gane. „Ook je bijbedoelingen". „Dat is dan burgerlijk in orde", zei Pol tevreden. „Die kus heb ik dus niet gestolen!..." Hij zuchtte. „En ik heb nog wel zo'n heerlijk schepsel gevon den, terwijl ik op doodgewone juwe len aasde en inbrak bij een zure teut van een meid!..." Morgane hief het hoofd en lachte. „Misschien heeft de schijn wel bedro gen", zei ze. „En als je nu hebt gevon den wat je nodig had, kun je best op houden met inbreken". Pol veegde nerveus met zijn vrije hand over z'n gezicht. „Het is een groot besluit", zei hij teer, „als je be gaafd bent. zoals ik". Ze legde haar hoofd tegen zijn schouder. „We zullen thuis een in- breekkamertje maken", beloofde ze. „Met brandtrapjes en afgesloten ven sters en elektrische seinen. En elke dag verstop ik daar een sigaret". Ido deed alsof hij er niet was. Morgane fluisterde: „Je moet een massa fatsoenlijk geld verdienen voor alle mensen, die je helpt". Ze aaide Pol over zijn krullen. „Vooral, nu er een wettige echtgenote bij is gekomen. Zal ik later thuis een masker dragen in de keuken, of een valse baard?" Hij maakte werkelijk de indruk, een beetje overtuigd te worden. „En we moeten denken aan Pépé", herinnerde hij haar kies. „Ja", glimlachte Morgane, terwijl ze wat rechter-op ging zitten. „Denk je, dat papa en mama kou kunnen vatten op dat balkon?..." „Ze hebben weinig kans", wikte Pol. ..Maar je vader zal alles vatten wat hij kan krijgen. Zakenlieden zijn grenzelqos hebzuchtig". De wagen moest stoppen voor rood licht. „Heb je me Pépé horen noemen, Morgane?" „Zeker", zei ze, met een kleine zucht. „Logisch, dat na twee kinderlo ze huwelijken mijn derde echtgenoot al vast een schoolklaar kind mee brengt". Hij sloeg zijn armen vast om haar heen. „Als je mij trouwt, trouw je al les wat aan me hangt", antwoordde hij. „Het was gruwelijk onberaden van je, me die nacht onder schot te houden! Je was toch geen klein meisje meer, je had al twee keer zo'n aap als huisdier gehad!" Morgane lachte een beetje. „Ik koop de veldslag met de generaal", zei ze. „Pépé is een schatje". Pol knikte. „Maar ik wil er toch ook eentje hebben met jouw allergemeen ste karaktertje en mijn Lombroso- kopje", bedong hij. „Wèt zeg je?!" vroeg Ido, die zich opeens herinnerde, in de wagen mee te rijden, en maatschappelijk werker in de reclassering te zijn. „Dit is een Latijnse zin uit ons privé huwelijks-formulier", legde Pol uit. Toen ging het verkeerslicht op groen, en ze reden voort. EINDE mmmnmnmmnnnm AMSTERDAM De raad van be stuur van International Coating Mate rials (I.C.M.) N.V. heeft van Bayer A.G. in Leverkusen bericht ontvangen, dat Bayer zijn bod aan aandeelhouders I.C.M. intrekt. Hiermee schijnt een eind te zijn ge komen aan het touwtrekken tussen Pe- trofina en Bayer om het bezit van I.C.M. Het bod van Bayer, 3 aandelen Bayer voor een aandeel I.C.M. kwam, uitgaande van de slotkoers van Bayer op 5 augustus in Düsseldorf, neer op ca. 458. Het bod van Petrofina, waar voor nu de weg vrij gemaakt is, komt uitgaande van ae slotkoers van 5 au gustus voor Petrofina in Brussel, neer op ca. 426. De I.C.M. had reeds verklaard, dat de voorkeur diende te worden gegeven aan het bod van Petrofina. De vakbonden protesteerden op 23 juli tegen het bod van Bayer, daar dit volgens hen in strijd was met de fusieregels van de S.E.R. Een woordvoerder van Petrofina S.A. in Brussel heeft de geruchten ontkend die in Nederlandse financiële kringen de ronde doen als zou Petrofina over wegen zijn bod op International Coa ting Materials N.V. te verhogen. Deze geruchten zijn ontstaan nadat de Far- benfabriken Bayer A.G. hun bod op I.C.M. dat hoger was dan Petrofina's bod hebben ingetrokken. Het formele bod van Petrofina wordt einde deze maand verwacht. SCHIPHOL De raad van bestuur van de N.V. Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker deelt mede, dat in de op 19 augustus a.s. te houden algemene vergadering van aandeelhou ders zal worden voorgesteld over het jaar 1969 een dividend van 5 pet. op de preferente aandelen ep van 4,20 per aandeel van 20,- op de gewone aande len uit te keren. Daar op 15 april jl. reeds een voorlo pig dividend van 3,60 op de gewone aandelen van 20.- beschikbaar werd gesteld, zal het slotdividend derhalve 0,60 per aandeel van 20,- bedragen. Over 1968 heeft Fokker uitgekeerd vijf pet. op de pref. aandelen en 21 pet. op de gewone aandelen. Voorts werd, daartoe in staat gesteld door de fraaie resultaten ter gelegenheid van het 50- jarig bestaan der vennootschap, een ex tra contant dividend van vijf pet. als mede een uitkering in aandelen ten las te van de agioreserve van tien pet., voor het eerst delend in de winst over 1969, uitgekeerd. AMSTERDAM De Koninklijke Shell Groep heeft in het tweede kwartaal van 1970 weer een winststijging kunnen boeken. Verdiend werd na aftrek van aan vullende afschrijvingen 91,3 miljoen, hetgeen 2,3 pet. meer was dan de 89,2 miljoen, die in het tweede kwartaal van 1969 als winst werd behaald. Zodoende komt de winst in het eerste halfjaar 1970 uit op 184 miljoen tegen 186,7 miljoen in de eerste helft van 1969. De winstdaling van 4V» procent in de eerste drie maanden van 1970 kon hierdoor worden teruggebracht tot 1,4 procent in de eerste helft van het lopende jaar. „Dit vind ik betrekkelijk bevredi gend", zei mr. G. A. Wagner één van de directeuren van de Koninklijke Shell, gisteren in Amsterdam over de bereikte resultaten. „Vooral als gezien wordt naar de winstdaling van de Amerikaan se Shell Oil, die in de eerste helft van 1970 op 23 pet. uitkwam. Maar wij zijn dan ook verrast door de krachtige stijging van de vraag naar onze produkten, die zich vooral in Ja pan en West-Europa heeft voorgedaan. Je kunt die rustig buitengewoon noe men", aldus mr. Wagner, „en hoewel wij aan de vraag kunnen voldoen, moe ten wij toch op onze tenen staan". Uit de thans gepubliceerde resultaten blijkt dan ook, dat de bruto ruwe olie- produktie in de eerste helft van 1970 met 12V2 is gestegen. De in geld- uitgedrukte omzetten stegen met 7,9 pet. waaruit de funeste gevolgen van de prijsdaling van benzine in Amerika blijkt. Het concern zette in deze periode voor 1,9 miljard pond om tegen 1,9 miljard pond in de eerste helft van 1969. In de kostensector stegen vooral de rente-uitgaven (met 14,3 pet.) alsme de de belastingen (met 16,3 pet.) Ook de normale bedrijfskosten stegen met 9.9 pet., dus meer dan de omzet, zodat de winst belangrijk bij de omzetstijging is achtergebleven. Het winstaandeel van de Shell Oil, die in 1969 nog voor 25 pet. van het to tale concernresultaat zorgde, liep nu tot 18 pel. terug. De totale resultaten bui ten Amerika en Canada stegen in de eerste helft van 1970 zelfs met 7,1 mil joen pond. maar in beide landen daal den zij met 9,8 miljoen pond. Mr. Wagner wees er nog op, dat de prijzen in Europa in het eerste halfjaar zijn gestabiliseerd en dat ook de prijzen oorlog in Californië is beëindigd. De steeds verdere inflatoire ontwikkeling zal nu waarschijnlijk beter in de prij zen kunnen worden verdisconteerd. Be langrijk zijn voorts nog de derving van een miljoen vaten olie per dag uit het Midden-Oosten (sluiting pijpleiding in Syrië en produktiebeperking in Lybië), waardoor nu nog meer om de Kaap moet worden gevaren en de charterta rieven die van 35 tot 84 per ton zijn opgelopen. Daartegenover staat de zeer snelle -f- 4494. Terwijl Ferdydik buiten in de ruimte bezig was om de meteorietgaten dicht te lassen, wijdde Seth Besh al zijn aandacht aan de bewusteloze bemanning. Hij had de zuurstof-toevoer op maximum gesteld, omdat hij niet ieder tegelijk kon helpen. Daarna haastte hij zich de mannen in hun ruimtepakken te steken en de zuurstof helmen op te schroeven. Voor een Marsiaanse jongeling die toch niet zozeer op de hoogte was van dit soort za- ken, kwijtte hij zich verrassend behendig van die taak. Intussen had ook Ferdydik zijn karwei gedaan en be woog zich naar de luchtsluis. Hij zou de opening echter niet bereiken, want op dat ogenblik werd de nu onbe schermde machine getroffen door een groot stuk me teoor, dat bij de generators insloeg en onherstelbare schade aanrichtte... 64. Zo langzamerhand was onze vriend toch wel bek af geworden en hoewel hevig geïnteresseerd in deze gi gantische uitvinding, kon hij zich nog slechts met moeite en strompelend voortbewegen. Zodra hij, na dikwijls struikelen, de tweede raket, rechts gepasseerd was, kwam hij vlak langs de derde. Deze stond zo dicht bij het bos, dat hij onwillekeurig staan bleef en vol ontzag naar het kolossale apparaat omhoog blikte. Kijk er wa ren inderdaad kleine venstertjes in en aan het einde van een lange smalle ladder zag hij ook een deur. Zou die open wezen? Oh, wat was het koud! Brrr! Dadelijk zou de nacht invallen. Als hij eens..*! Nee ah---ja! Beter ont dekt te worden dan dood te gaan van koude en ontbe ring. Voorzichtig gluurde onze globe-trotter nog even om zich heen. Geen onraad. Hij bedacht zich niet langer en geholpen door de duisternis sloop hij naar het luchtmon ster toe om dan met zijn laatste restje energie in koorts achtig tempo de ladder te bestijgen. Amyntas 6 vn Rotterdam nr Amster dam; Calchas 6 te Rotterdam; Coccinel- le 6 vn Duinkerken nr Casablanca; La dy Jane 5 30 m zo Piraeus; Mickey Smits 5 te Cardiff; Thaletas 5 vn Ham burg nr Amsterdam; Vega pass 5 Brüns- buettel. GROTE VAART: Achilles 5 te Antofagasta; Acmaea 5 vn Eastham nr Rotterdam; Aegis 5 20 w vn Ouessant; Alkmaar 5 verw te Miri; Ameland 5 75 zw vn Finisterre Amstelmolen 6 te Singapore; Anco Spray 6 te Bahia; Angolakust 5 100 nno vn Las Palmas; Ares 5 te Curagao; Aristoteles 5 verw te Puerto Cabello; Attis 5 400 wnw vn Flores; Bali 5 335 nnw vn Kaapstad; Balticborg 5 c}w Esbjerg; Banggai 5 25 no vn Recife; Bengalen 4 te Singapore; Bovenkerk 5 120 zw vn Port Etienne: Calamares 5 400 zo vn Bermuda; Camitia 6 verw te Punta Cardon; Capisteria 5 282 z vn Abidjan; Capulonix 5 200 zo vn Quoin Island; Ceres 5 800 zw vn Canarische Eilanden; Chevron Amsterdam 5 40 w van Puerto Rico; Chevron Arnhem 5 25 zo vn Mallorca; Chevron Naples 5 80 zzo vn L.Marques; Dallia 6 150 w vn Cochin; Diloma 5 330 nw vn Cochin; Dione 6 vn Fredericia nr Amsterdam; Domburgh 5 te Rotterdam; Forest Lake 6 te Punta Cardon; Gaasterdijk 5 te Sa vannah; Ganymedes 5 verwacht te Sa vannah; Geeststar 5 750 no vn Barba dos; Goeree 5 vn Threerivers nr Cris tobal; Gulf Hollander 5 400 ozo vn New York; Gulf Italian 5 te Bantry; Kari- mun 5 100 ozo vn Laspalmas; Katsedijk 5 500 w vn Landsend; Kennemerland 5 140 nno vn Madeira; Khasiella 5 vn Thameshaven nr Stanlow; Konings- waard 5 te Puerto Barrios; Kopionella 6 te Hamburg; Koudekerk 5 145 zw vn Luderitzbay; Krebsia 5 verw te Con- goriver; Kreon 5 vn Philadelphia nr New York; Ladon 5 30 n vn Finisterre nr Rotterdam; Leuvelloyd 5 560 n vn Tahiti nr Balboa; Maaslloyd 6 verw te Coosbay; Mainlloyd 6 vn Auckland nr Balboa; Memnon 5 vn Kingston nr Nassau; Merseylloyd 5 660 o vn Durban; Merwelloyd 5 vn Curagao nr Kaapstad; Mississippilloyd 6 verw te Abudhab; Moerdijk 5 te Los Angeles; Musilloyd 5 100 zw vn Grand Comoren; Oostkerk 5 te Bombay; Ossendrecht 6 vn Cristo bal nr Rotterdam; Overijsel 5 vn Rot terdam nr Casablanca; Parthenon 5 15 wzw vn Cape Passero; Philippia 5 135 zzw vn Abidjan; Provenierssingel 5 vn Guanta nr Puerto Cabello; Purmerend 5 60 vn Colombo; Randfontein 6 te Bre men; Rotti 5 te Manilla; Scheldelloyd 5 25 z vn Ouessant; Schouwen 6 165 nnw vn Brisbane; Seinelloyd 5 vn Am sterdam nr Laspalmas; Senegalkust 5 125 z vn Finisterre; Sepia 5 430 wtn vn Fayal; Spaarnekerk 5 135 w vn Free town; Statendam 5 vn Gotenburg nr Stockholm; Stolt Munttoren 6 vn Ka rachi nr Bandarshapur; Stolt Westerto ren 5 113 wnw vn Trinidad; Tjiliwong 6 240 zzo vn Ceylon; Vitrea 5 600 no vn Belem; Vlieland 5 330 z vn Bermuda; Vlist 5 te Recife; Walcheren 5 480 nno vn Fernandoronha; Wissekerk 5 460 o vn St. Helene; Wonogirl 6 120 ozo vn Tarakan; Zaankerk 5 220 nw vn Free town; Zaanland 5 vn Marseille nr Ant werpen; Zaria 5 110 ono vn Aden; Zee land 5 430 wzw vn Nicobar Island. produktiestijging in Nigeria met nu reeds 700.000 vaten per dag. Bovendien is de vraag naar stookolie nog altijd zeer groot en levert het aardgas steeds meer op. Toch wordt het boren naar gas in de Noordzee zodanig teleurstellend ge noemd, dat prijsverlagingen voor aard gas niet waarschijnlijk te achten zijn. In de eerste helft van 1970 stegen de aardgasverkopen met 19 pet. Het concern heeft in de eerste helft van 1970 voor 286 miljoen pond geïn vesteerd tegen 256 miljoen pond in de eerste helft van 1969. De liquide mid delen bedragen thans rond 500 miljoen pond; zij worden meer dan ruim vol doende geacht voor de nog grote inves teringen, die op het programma staan, ENSCHEDE De 490 personeelsleden van de textielfabriek Transburg N.V. die in verband met de faillissementsaanvra ge van dit bedrijf enkele dagen voor de fabrieksvakantie formeel werden ont slagen, zullen maandag bij hun terug keer weer worden aangenomen. Er is een nieuwe vennootschap ge sticht, de N.V. Fibro-Tex waarin deel nemen de N.V. Nederlandse Bontweverij en de N.V. Eurocover. Zij zullen de zaak van Transburg voortzetten. Aangezien het bedrijf vrijwel zonder grondstoffen zit, zal een deel Van het personeel ge durende enkele weken korter moeten werken. Het betreft hier honderd man in de weverij. Aangezien Transburg goed van orders was voorzien, hoopt men ook hier binnen enkele weken weer volle dagen te werken. AMSTERDAM De Nederlands- Westduitse groep VFW-Fokker wil zich omzetten in één vennootschap naar Eu ropees recht, zodrade fiscale belemme ringen zijn opgeheven. De uitvoering van de op stapel staande programma's zal tot een aanzienlijke versterking van de Europese lucht- en ruimtevaartindus trie leiden. Nu al meent de combinatie een om vang te hebben bereikt die haar in staat zal stellen haar positie te handha ven en uit te breiden. Dit zegt de raad van bestuur van de groep in het eerste gezamenlijke jaar verslag. De omzet van de VFW-Fokker groep bedroeg 901,1 miljoen mark (vrij wel gelijk aan bedrag in guldens). De totale opbrengst was 1,03 miljard mark. Het totaal der kosten kwam op 988,1 miljoen mark; de winst voor belastin gen bedroeg 42,6 miljoen mark, en na belastingen 18,9 miljoen mark. Een ver- AMSTERDAM'DEN HAAG De be sturen van A. Schroder en Co N.V. te 's Gravenhage en van Gebr. Gerzon's modemagazijnen N.V. te Amsterdam hebben overeenstemming bereikt om trent een samenwerking tussen beide vennootschappen. waarbij beoogd wordt, ter verbetering van de economi sche positie van Gerzon, deze onderne ming in een groter verband voort te zetten door aansluiting bij een of meer gelijk geaarde bedrijven. Ter effecturering van deze samen werking zal door A. Schroder en Co N.V. aan de houders van gewone en preferente aandelen in Gebr. Gerzon worden voorgesteld hun aandelen over te dragen aan eerstgenoemde vennoot schap tegen betaling in contanten. De koers van overneming voor de ge wone aandelen is vastgesteld op 400 pet. en voor preferente aandelen op 125 pet. Met de betreffende vakorganisaties heeft reeds contact plaatsgevonden. HEERLEN „Hoewel het verheu gend is dat wij inderdaad 1969 in te genstelling tot vele andere autobuson dernemingen zonder enige bijdrage van de overheid met een winst na be lasting van 175.000 afsloten, moeten wij toch constateren dat dit resultaat geheel te danken is aan de interestba ten van de belegde middelen, daar de busexploitatie een verlies van ca. 21.000 opleverde. Dit deelt de directie van de N.V. Limburgsche Tramweg Maatschappij mede in haar gisteren verschenen jaarverslag. gelijking van de cijfers over 1969 met het jaarverslag 1968 werd niet opgeno men omdat als gevolg van de fusie nu voor het eerst is geconsolideerd. De winst bedroeg 18,9 miljoen mark. Voorgesteld wordt daarvan 7,8 miljoen aan de reserves toe te voegen. Na af trek van het aan dgrden toekomende aandeel in de winst resteert een saldo van 10,4 miljoen voor dividend uitke ring. Voorgesteld wordt een onveran derd dividend van 5 procent óp de pre ferente aandelen en van 21 procent op de gewone aandelen. Deze 21 procent staat gelijk met 4,20 per aandeel. Om dat al een voorlopig dividend van 3,60 werd uitgekeerd, zal het slotdividend 0,60 per aandeel van 20 bedragen. De financiering van de ontwikke lingskosten van de civiele vliegtuigpro gramma's geschiedt volgens het verslag met krachtige financiële steun van de Duitse en Nederlandse regeringen. De successen in de ruimtevaart doen op dit gebied ook voor de toekomst een verdere expansie verwachten, aldus het verslag. Ook in de luchtvaart worden de vooruitzichten positief beoordeeld. Bij Fokker werdeQ vorig jaar twintig vliegtuigen van het type F 27 verkocht, waardoor het totale aantal op 329 kwam. De marktprognose voor de ko mende jaren blijft goede vooruitzichten voor dit type bieden. Konstanz 426 1; Rheinfelden 290- 3; Straatsburg 218 18; Plittersdorf 466 +1; Maxau 528 +4; Plochingen 133 8; Mannheim 364 2; Steinbahc 117 2; Mainz 329 8; Bingen 233 5; Kaub 253 —9; Trier 246 —4; Koblenz 523 7; Keulen 245 10; Ruhrort 434 6; Lobith 1054 7; Nijmegen 843 6; Arnhem 837 5; Eefde IJssel 428 8; Deventer 310 —10; Monsin 5450 —38; Borgharen 3892 —74; Belfeld 1124 —21; Grave (beneden de sluis) 501 1. De minst gepeilde diepten in de vaargeul, heden vermeld op de waar schuwingsborden, zijn in centimeters: HeveadorpAmerongen 270. - - Fonds Vonir* toer» 1st* not A.K.Z.O. 80.2 79.4 Alg. Bank Ned. 240 237 Amrobank 55 53,6 Amsterdam Rubber 40.2 40 Deli Mij eert. 65.2 65.3 Dordtsche Petrol. 832.5 851 Heineken's Bier 211 209.5 H.A.L. 90 100 Hoogovens nr. c.v.a. 92.6 92.6 H.V.A.-mijen ver. 58 58.5 K.L.M. 114 111.5 Kon. Petroleum 136.2 140.2 K.N.S.M. nat bez. 89.5 93 Nat. Ned. cert. 82.9 82.2 Phs. v. Ommeren cva 265 266 Philips gem. bez. 63.7 63.7 Robeco 220 220 Rolinco 172 173 Scheepvaart Unie 76.9 78.7 Unilever c.v.a. 90.2 91 Hoogovens nr. cert. 93 9.2 Ned. 7 j. '69 8 102.6 102.4 Ned. 25 j. '69 8 100.4 100.4 Ned. 7 j. '70 8 103.7 103.4 Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. '70 15 j. 25 j. '70 '69 '66-1 1966-2 '69 8 8 74 7 7 7 '68-1 64 '68-2 64 '68-3 64 '68-4 64 '66 61 '67 61 '67 6 '65-1 5:i 1965-2 52 '64-1 51 '64 '58 '64 '59 1961 1963-1 staffell. '47 '51 '53 1-2 34 '50 1-2 31 '54 1-2 31 grootb. '46 3 5 44 44 41 41 41 34 34 (Slotkoersen van gisteren) 100.1 100.1 Ned. dollarl. '47 3 86®/4 87 100.4 100.4 BNG won. bl. '57 6 91.5 91.2 94.7 94.5 id. 30-jar. '58/'59 44 77.5 77.5 90.9 90.8 BNG '67-1-2 64 88 87.7 90.6 90.4 BNG '68-1-2 63 87.6 87.4 90.3 90.2 BNG '67-1-2-3 64 85.5 85.4 85.2 BNG '65-1 6 85.4 85.4 85.6 85.5 BNG '58-1-2-3 43 79.4 79 85.6 85.5 Bk. mid. kred. "66 7 99.2 85.6 85.5 Nat. Inv.b. '65 53 89 89 86.7 86.7 Fr. Gron. h.b. dw. 6 96 96 84 83.9 Alb. Heijn '55 4 4 84 84 Brit. Petrol. '66 7i° o 95.5 95.3 83.9 83.8 Bijenkorf Beheer 6 96.7 97 83.7 83.6 Co-op r.spaarbr. 173 173.5 81.8 81.8 Ned. Gasunie '69 74 96.7 96.9 81.9 82 Ned. Gasunie '66 7i 93.9 93.9 83.2 83.5 Ned. Gasunie '66 64 91 91.5 95.4 95 Philips dir. '51 4 76.6 79.5 79.5 Pegem 1-2 1957 6 86.5 87 74.6 74.6 Pegem 1958 54 83.1 83.2 73.4 73.4 Rott. Rijn Pijpl. 5i"/o 92.2 92.3 68.7 68.7 K.L.M. 1968 7 87.5 87.3 92.6 92.5 K.L.M. 15-jarig 5 93.3 93 80.2 80.3 Ned. Sp.w. '57 1-2 45 85.6 85.9 65.2 65.2 A.K.Z.O. 43 76 66.6 67.5 Bergh. Papier 44 82 82.5 Gelder Zonen v. 43 91 91.2 Grasso 52°/« K.L.M. 52 Meteoor beton 52°/« Ned. Middenst. B. 64 Rolinco f 1000 64 Stokvis 42°/o Ned. cred.b. aand. b Ned. Midd.bank a. Slavenburg's a. Albert Heijn Arnh. Scheepsb. cert. Befo ,,b" Bergh/Jurg. 250-1000 Blijd.st. f 1000 nr cva Bols Lucas Brakke Grond Bredero Bredero n.r.cert Bredero ver. bedr. Bührm.-Tetterode f Bijenk. beh. n.r. c.v.a. Bijenk. beh. 6°/o pref Calvé D. Calvé D. n.r. c.v.a. Calvé pr. wo. r. cert. Drents-Ov. houth. D.R.U. Elsevier f. 995 88.7 36 106 207.5 159 133 187 58 247 193 191 446 81.3 405 630 119 120.5 469 481 95 98 90 36.2 101 208 158 127 130 187 58.5 246 192 450 83 404.5 71.8 640 119 120.5 469 483 Erdal Mij wasverw. 180 Etna-Daald. Hold. f. 53.5 55.5 Europe ('1) Hotel 385 384 Fokker 79 78 Gazelle 117 118.5 Gelder (van) 150 151 Gelder (van) pref Gist-Broc. 118.8 118.5 Grasso 179.5 178 Gruyter 6 pet c. pr. A 61 63 Gruyter 6 pet c. pr. B 72 73 Hellingman 214 214 Holec 182 182 Internatio-Mueller 58.E 58.7 Kluwer I. 254 257 Kon. Ned. Papier 167.2 166.5 Kon. Ned. Text, cert 30.3 30.8 Krasnapolsky f. 56.2 K.V.T. 140 140.2 Leidse Wol 159 158 Lips en Gispen cert. 151 147 Meteoor 262 264 Naarden Chem. 97 Naeff gebr. Nedap 169 169.8 Nelle, wed. van 341 345 Nijma n.r. c.v.a. 25.6 25.5 Nijverdal-ten Cate 73 73 Ov.z.gas nat.bez.v.a. f. 89.b 89 Pakhoed 69.5 Palthe 81 81 Parkhotel 450 450 Pont hout 178.5 178 Reesink en co. a. 144.5 144.8 Schev. expl. mij. f.a. 17.8 17.5 Schokbeton aand. b. 184.5 184 Scholten cart./pap a. 168 168 Schuppen sajetf. a. 187 Sim. de Wit aand. b. 290 300 Technische Unie a. 306 308 Tw. Kabelfabriek a 440 445 Ubbink-Davo a. 83 85.5 Unil. 1000 cert. 7cpr a 85 85 Ver. Machinef. a. 72 70.5 Ver. Nd. Uitg.bedr. a 198.5 197 Ver. Ned. Uitg. f. 18.8 18.8 Ver. Touw c.v.a. 191 215 Vredestein c.v.a. Vulcaansoord 65 65.8 Wegener n.r.c 88 88.8 Wessanen 71.8 69 Billiton 2e rubr. a Geld. Tramw. Mij a. 57 57.5 H.B.B. bel. dep. f. 775 775 Interbond lpb f. 585 587 Vastg. bel.f part f. 460 460 I.K.A. bel. mij. f. 175 175 Unitas f 50 a. 80 79 Can. pac. railw cert. Int. nickel cert. 43.7 43 Shell Oil Can cert. 29.5 29.1 Am.tel/tel cert 47 463/< Anaconda cert 24»/4 24.05 Bethlehem steel cert. 22.1 22 Chesap. a. Ohio cert. Cities ser. cert. 46.4 46.5 Dupont d. N. cert. I25s/i 124«m Gen. Electric cert. 78.9 78.5 Gen. Motors cert 68.4 67.5 Kennecott cop cert. 43.5 41.5 Phil, petroleum cert. 27 Radio Corp. Am. cert. 24.1 24.35 Republic steel cert 30 29 Shell oil cert. 43.6 43.3 Standard br 10 a cert. 40 Un St. steel (10) cert. 31.2 30.65 Wool worth cert. 31.2 31 AMSTERDAM De donderdagoch tend bekend gemaakte halfjaarcijfers van de Kon. Shell hebben de koers flink omhoog gedreven. Op de voor beurs werd reeds 140,10 gedaan, een stijging van 3,50 tegenover gisteren, en de officiële opening lag op 140. De cijfers werden als fraai gekwali ficeerd en lokten vraag, vooral van Zwitserse zijde. Het netto resultaat in het tweede kwartaal, vergeleken mei het tweede kwartaal van 1969, is met 2,3 procent toegenomen. Het resultaat ws echter over het eerste halfjaar 1,4 procent lager dan verleden jaar. Het tweede fonds dat sterk de aan dacht trok en waarin het heel druk toe ging was de Holl. Amer. Lijn, ter beurze betiteld als vaarten. Na opening op 96 werd in snel tempo gehandeld op 100, een stijging van bijna negen punten, hetgeen voor dit fonds zeer ongewoon is. Men meende deze stijging te moeten toeschrijven aan plotselinge kooplust van vooral Duitse zijde, maar enige zekerheid daarover was er niet. In een levendige open hoek werd ge handeld tot 102-1/2. Kon.Boot deed mee op 92, dus bijna drie gulden hoger, maar Van Ommeren bleef achter. Hel ging in ieder geval ongewoon druk toe in de scheepvaarthoek. De internationals lagen er kalm bij en alleen Kon. Olie trok de aandacht. Akzo zette de daling voort tot 79,30. Meege deeld werd dat Bayer geen belangstel ling meer heeft voor de ICM zodat de vraag is: wat nu? Ook Akzo is wel eens genoemd als belangstellende. Hoog ovens was prijshoudend, maar later af brokkelend. Philips wist zich goed te handhaven. Unilever was een gulden hoger, Heineken Bier echter was een gulden op retour. Cultures konden moeilijk meekomen. KLM was zwakker ingevolge Wall Street, waar de stemming woensdag niet bijzonder interessant was. ABN moest drie gulden prijsgeven. Amro- bank was opnieuw wat zwakker op de mededeling over de lagere resultaten in het eerste halfjaar. Staatsfondsen lus teloos en weinig veranderd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 2