;nanciele
notities
Bayer ziet
af van I.C.
KONINKLIJKE/SHELL
WEER IN DE LIFT
Geen prijsverlaging
Nederlands aardgas
WFW-Fokker streeft
naar Europees
ruimtevaartconcern
beurs van
beurs
overzicht
OLIES
WILLIG
SCHEEPST IJ DINGEN
Fokker: 6 pet
en f 4,20
over 1969
Bedrijf Trans
burg NV wordt
voortgezet
A. Schroder N.V.
neemt
Gerzon over
Toch iio« winst
voor LTM
Waterhoogten
mmMÊmÊmmmmÊmmmmmm
PILOOT STORM
i
TEKKO TAKS
Pagina 2
VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1970
„Wat in de badcel...?" murmelde
mevrouw Vénens.
„Pol!..." riep Morgane, buiten haar
zinnen, „Pol!!!" Ze stak haar handen
uit. „Mama!... O, God, hèlp toch!..."
„Er kon niets gebeuren", stamelde
haar vader ontzet.
„Moordenaar!..." jankte ze ontzet,
en sloeg om zich heen. Kijk dan
zélf!... Politie! Brandweer! Ze moeten
ogenblikkelijk geholpen worden!! Kijk
dan!!!"
Haar moeder was volslagen meege
sleept. „Philip, als ze doodgaan, kan ik
je nóóit weer hijgde ze, en stortte
zich op het balkon, waar ze onverant
woordelijk ver over de leuning ging
hangen om niets te missen.
Venens stond in hevige strijd aan de
grond genageld te staren. „Er kan
niets zijn..." hijgde hij, neep zijn han
den wit.
Maar Van Aadel was mevrouw na
gesprongen het balkon op, en betuur-
de de gevel, terwijl Morgane een
nieuwe gil opzette. Die sloeg haar va
ders geweten los. Hij nam zo'n spurt,
dat hij bijna over de leuning sprong.
„Waar dan, aartsberoerde meid
ik zal je", siste hij.
Maar hij zou nog minder dan Ido en
Pol want Morgane sloot achter zijn
naarstige rug de deur en grendelde
die. Ze haastte zich de bibliotheek uit,
naar haar ouders' badkamer en gooide
die na enige handgrepen open. Pol en
Ido kwamen schaapachtig naar buiten
puilen.
„Gauw!" beet Morgane hun toe.
„Help me inpakken!..." Ze renden
achter mekaar naar een andere ka
mer. Morgane smeet koffers op het
bed; Pol en Ido stompten er alles in
wat zij konden vinden Morgane
redde tijdig een beddesprei en een
leeslampje uit de hotel-inventaris.
„Dicht!" hijgde ze. „Gauw!..."
Ze ijlden de deftige trap af; Pol en
Ido elk met twee koffers, Morgane
met een koffer en een tasje. Haar
mantel sleepte achter haar aan. Voor
de ogen van de lichtelijk verbaasde
portier forceerde zij een lachje.
„Ik moet snel weg", zei ze „ach,
wat kan een mens toch soms haast
hebben!..."
„Wenst u een taxi?" vroeg de por
tier aangepast.
„Nee, deze heer heeft een wagen",
antwoordde ze.
Ido knipoogde ademloos tegen de
functionaris, Pol knikte bezweet
vriendelijk en wég draaide zij, de
deur door. Ze bonkten de koffers
voor in de wagen en in de bagage
ruimte; Ido sprong achter het stuur en
Pol schoot naast Morgane achterin.
Langs de gevel blikkend ontwaar
den zij op de eerste verdieping een
balkon dat bevallig gesierd werd door
wuivende gestalten. Weliswaar had
den dezen zeer strakke, onvrolijke ge
zichten. maar hun beweeg was leven
dig. Eén ernstig uitziende heer balde
dar zelfs vuisten bij. Maar hij sloeg
er geen ruit mee in.
„Ze groeten ons", meldde Pol. En
wuifde terug. Wierp voor alle zeker
heid een kushandje, dat zijn doel niet
leek te bereiken.
De wagen schoot weg en piepte een
ongroetbare bocht om.
Ze zwegen alle drie een paar minu
ten, om hun ademhaling een eerlijke
kans te geven. Genève floepte als een
dolle film voorbij.
Doch Pol was niet iemand die bui
ten zijn vak de stilte wilde betrach
ten. Hij draaide zijn gedachten van
thans naar toekomst; het pad dat wij
gaan ligt niet alleen onder onze voet
ook binnen de snelheid van ons
oog.
„We moeten gauw terug naar Cap
Joseph", zei hij. „Even vakantie hou
den en dan naar het oord van de
plicht".
„Je kunt niet teruggaan naar Cap
Joseph", herinnerde Ido hem, „want je
moet daar het gevang in!"
„Ach, welnee", zei Pol. „Ik leg alles
uit!... Ik kan zo lang niet wegblijven,
Suzy Lindentree heeft onlangs een
prachtige diamanten gesp gekocht, die
zowat aan één draadje hangt. Ze zou
'm kunnen verliezen".
„Ik wil het niét hebben!" sneed
Morgane zijn dromen stuk.
„Nou ja. je geeft ook wel es iets te
rug aan zo'n heutemedeut, anders ver
liezen ze de moéd en gaan wég", ver
klaarde Pol technisch. „Je mag je
klanten niet uitmoorden". Hij leek
verontwaardigd bij de gedachte. „Bo
vendien Pépé is alleen ik móét
weg naar Cap Joseph".
Het bleef even stil in de wagen.
Genève groette hen met enkele luide
claxons en vingers tegen voorhoofden.
Een agent schreef met zijn knuppel
een bekeuring in de lucht.
„En we moeten pogen, gewone men
sen te worden".
„Jij vooral", viel Pol bij. „Wel jam
mer, nü je zo'n machtige aanleg blijkt
te hebben". Hij treurde daar even
over. „Het is heel bijzonder! Iemand
die tot tweemaal toe de dief steelt!"
Hij gaf een heel zachte kus op haar
krullen. «Voel je dat?" informeerde
hij.
„Ik voel alles", waarschuwde Mor
gane. „Ook je bijbedoelingen".
„Dat is dan burgerlijk in orde", zei
Pol tevreden. „Die kus heb ik dus niet
gestolen!..." Hij zuchtte. „En ik heb
nog wel zo'n heerlijk schepsel gevon
den, terwijl ik op doodgewone juwe
len aasde en inbrak bij een zure teut
van een meid!..."
Morgane hief het hoofd en lachte.
„Misschien heeft de schijn wel bedro
gen", zei ze. „En als je nu hebt gevon
den wat je nodig had, kun je best op
houden met inbreken".
Pol veegde nerveus met zijn vrije
hand over z'n gezicht. „Het is een
groot besluit", zei hij teer, „als je be
gaafd bent. zoals ik".
Ze legde haar hoofd tegen zijn
schouder. „We zullen thuis een in-
breekkamertje maken", beloofde ze.
„Met brandtrapjes en afgesloten ven
sters en elektrische seinen. En elke
dag verstop ik daar een sigaret".
Ido deed alsof hij er niet was.
Morgane fluisterde: „Je moet een
massa fatsoenlijk geld verdienen voor
alle mensen, die je helpt". Ze aaide
Pol over zijn krullen. „Vooral, nu er
een wettige echtgenote bij is gekomen.
Zal ik later thuis een masker dragen
in de keuken, of een valse baard?"
Hij maakte werkelijk de indruk, een
beetje overtuigd te worden.
„En we moeten denken aan Pépé",
herinnerde hij haar kies.
„Ja", glimlachte Morgane, terwijl ze
wat rechter-op ging zitten. „Denk je,
dat papa en mama kou kunnen vatten
op dat balkon?..."
„Ze hebben weinig kans", wikte Pol.
..Maar je vader zal alles vatten wat
hij kan krijgen. Zakenlieden zijn
grenzelqos hebzuchtig".
De wagen moest stoppen voor rood
licht.
„Heb je me Pépé horen noemen,
Morgane?"
„Zeker", zei ze, met een kleine
zucht. „Logisch, dat na twee kinderlo
ze huwelijken mijn derde echtgenoot
al vast een schoolklaar kind mee
brengt".
Hij sloeg zijn armen vast om haar
heen. „Als je mij trouwt, trouw je al
les wat aan me hangt", antwoordde
hij. „Het was gruwelijk onberaden
van je, me die nacht onder schot te
houden! Je was toch geen klein meisje
meer, je had al twee keer zo'n aap als
huisdier gehad!"
Morgane lachte een beetje. „Ik koop
de veldslag met de generaal", zei ze.
„Pépé is een schatje".
Pol knikte. „Maar ik wil er toch ook
eentje hebben met jouw allergemeen
ste karaktertje en mijn Lombroso-
kopje", bedong hij.
„Wèt zeg je?!" vroeg Ido, die zich
opeens herinnerde, in de wagen mee
te rijden, en maatschappelijk werker
in de reclassering te zijn.
„Dit is een Latijnse zin uit ons privé
huwelijks-formulier", legde Pol uit.
Toen ging het verkeerslicht op
groen, en ze reden voort.
EINDE
mmmnmnmmnnnm
AMSTERDAM De raad van be
stuur van International Coating Mate
rials (I.C.M.) N.V. heeft van Bayer A.G.
in Leverkusen bericht ontvangen, dat
Bayer zijn bod aan aandeelhouders
I.C.M. intrekt.
Hiermee schijnt een eind te zijn ge
komen aan het touwtrekken tussen Pe-
trofina en Bayer om het bezit van
I.C.M. Het bod van Bayer, 3 aandelen
Bayer voor een aandeel I.C.M. kwam,
uitgaande van de slotkoers van Bayer
op 5 augustus in Düsseldorf, neer op
ca. 458. Het bod van Petrofina, waar
voor nu de weg vrij gemaakt is, komt
uitgaande van ae slotkoers van 5 au
gustus voor Petrofina in Brussel, neer
op ca. 426.
De I.C.M. had reeds verklaard, dat de
voorkeur diende te worden gegeven aan
het bod van Petrofina. De vakbonden
protesteerden op 23 juli tegen het bod
van Bayer, daar dit volgens hen in
strijd was met de fusieregels van de
S.E.R.
Een woordvoerder van Petrofina S.A.
in Brussel heeft de geruchten ontkend
die in Nederlandse financiële kringen
de ronde doen als zou Petrofina over
wegen zijn bod op International Coa
ting Materials N.V. te verhogen. Deze
geruchten zijn ontstaan nadat de Far-
benfabriken Bayer A.G. hun bod op
I.C.M. dat hoger was dan Petrofina's
bod hebben ingetrokken.
Het formele bod van Petrofina
wordt einde deze maand verwacht.
SCHIPHOL De raad van bestuur
van de N.V. Koninklijke Nederlandse
Vliegtuigenfabriek Fokker deelt mede,
dat in de op 19 augustus a.s. te houden
algemene vergadering van aandeelhou
ders zal worden voorgesteld over het
jaar 1969 een dividend van 5 pet. op de
preferente aandelen ep van 4,20 per
aandeel van 20,- op de gewone aande
len uit te keren.
Daar op 15 april jl. reeds een voorlo
pig dividend van 3,60 op de gewone
aandelen van 20.- beschikbaar werd
gesteld, zal het slotdividend derhalve
0,60 per aandeel van 20,- bedragen.
Over 1968 heeft Fokker uitgekeerd
vijf pet. op de pref. aandelen en 21 pet.
op de gewone aandelen. Voorts werd,
daartoe in staat gesteld door de fraaie
resultaten ter gelegenheid van het 50-
jarig bestaan der vennootschap, een ex
tra contant dividend van vijf pet. als
mede een uitkering in aandelen ten las
te van de agioreserve van tien pet.,
voor het eerst delend in de winst over
1969, uitgekeerd.
AMSTERDAM De Koninklijke Shell Groep heeft in het tweede kwartaal van
1970 weer een winststijging kunnen boeken. Verdiend werd na aftrek van aan
vullende afschrijvingen 91,3 miljoen, hetgeen 2,3 pet. meer was dan de 89,2
miljoen, die in het tweede kwartaal van 1969 als winst werd behaald.
Zodoende komt de winst in het eerste halfjaar 1970 uit op 184 miljoen tegen
186,7 miljoen in de eerste helft van 1969.
De winstdaling van 4V» procent in de eerste drie maanden van 1970 kon hierdoor
worden teruggebracht tot 1,4 procent in de eerste helft van het lopende jaar.
„Dit vind ik betrekkelijk bevredi
gend", zei mr. G. A. Wagner één van de
directeuren van de Koninklijke Shell,
gisteren in Amsterdam over de bereikte
resultaten. „Vooral als gezien wordt
naar de winstdaling van de Amerikaan
se Shell Oil, die in de eerste helft van
1970 op 23 pet. uitkwam.
Maar wij zijn dan ook verrast door
de krachtige stijging van de vraag naar
onze produkten, die zich vooral in Ja
pan en West-Europa heeft voorgedaan.
Je kunt die rustig buitengewoon noe
men", aldus mr. Wagner, „en hoewel
wij aan de vraag kunnen voldoen, moe
ten wij toch op onze tenen staan".
Uit de thans gepubliceerde resultaten
blijkt dan ook, dat de bruto ruwe olie-
produktie in de eerste helft van 1970
met 12V2 is gestegen. De in geld-
uitgedrukte omzetten stegen met 7,9
pet. waaruit de funeste gevolgen van
de prijsdaling van benzine in Amerika
blijkt.
Het concern zette in deze periode
voor 1,9 miljard pond om tegen 1,9
miljard pond in de eerste helft van
1969. In de kostensector stegen vooral
de rente-uitgaven (met 14,3 pet.) alsme
de de belastingen (met 16,3 pet.) Ook de
normale bedrijfskosten stegen met 9.9
pet., dus meer dan de omzet, zodat de
winst belangrijk bij de omzetstijging is
achtergebleven.
Het winstaandeel van de Shell Oil,
die in 1969 nog voor 25 pet. van het to
tale concernresultaat zorgde, liep nu tot
18 pel. terug. De totale resultaten bui
ten Amerika en Canada stegen in de
eerste helft van 1970 zelfs met 7,1 mil
joen pond. maar in beide landen daal
den zij met 9,8 miljoen pond.
Mr. Wagner wees er nog op, dat de
prijzen in Europa in het eerste halfjaar
zijn gestabiliseerd en dat ook de prijzen
oorlog in Californië is beëindigd. De
steeds verdere inflatoire ontwikkeling
zal nu waarschijnlijk beter in de prij
zen kunnen worden verdisconteerd. Be
langrijk zijn voorts nog de derving van
een miljoen vaten olie per dag uit het
Midden-Oosten (sluiting pijpleiding in
Syrië en produktiebeperking in Lybië),
waardoor nu nog meer om de Kaap
moet worden gevaren en de charterta
rieven die van 35 tot 84 per ton zijn
opgelopen.
Daartegenover staat de zeer snelle
-f-
4494. Terwijl Ferdydik buiten in de ruimte bezig was
om de meteorietgaten dicht te lassen, wijdde Seth Besh
al zijn aandacht aan de bewusteloze bemanning. Hij had
de zuurstof-toevoer op maximum gesteld, omdat hij niet
ieder tegelijk kon helpen. Daarna haastte hij zich de
mannen in hun ruimtepakken te steken en de zuurstof
helmen op te schroeven. Voor een Marsiaanse jongeling
die toch niet zozeer op de hoogte was van dit soort za-
ken, kwijtte hij zich verrassend behendig van die taak.
Intussen had ook Ferdydik zijn karwei gedaan en be
woog zich naar de luchtsluis. Hij zou de opening echter
niet bereiken, want op dat ogenblik werd de nu onbe
schermde machine getroffen door een groot stuk me
teoor, dat bij de generators insloeg en onherstelbare
schade aanrichtte...
64. Zo langzamerhand was onze vriend toch wel bek
af geworden en hoewel hevig geïnteresseerd in deze gi
gantische uitvinding, kon hij zich nog slechts met moeite
en strompelend voortbewegen. Zodra hij, na dikwijls
struikelen, de tweede raket, rechts gepasseerd was,
kwam hij vlak langs de derde. Deze stond zo dicht bij
het bos, dat hij onwillekeurig staan bleef en vol ontzag
naar het kolossale apparaat omhoog blikte. Kijk er wa
ren inderdaad kleine venstertjes in en aan het einde van
een lange smalle ladder zag hij ook een deur. Zou die
open wezen? Oh, wat was het koud! Brrr! Dadelijk zou
de nacht invallen. Als hij eens..*! Nee ah---ja! Beter ont
dekt te worden dan dood te gaan van koude en ontbe
ring. Voorzichtig gluurde onze globe-trotter nog even om
zich heen. Geen onraad. Hij bedacht zich niet langer en
geholpen door de duisternis sloop hij naar het luchtmon
ster toe om dan met zijn laatste restje energie in koorts
achtig tempo de ladder te bestijgen.
Amyntas 6 vn Rotterdam nr Amster
dam; Calchas 6 te Rotterdam; Coccinel-
le 6 vn Duinkerken nr Casablanca; La
dy Jane 5 30 m zo Piraeus; Mickey
Smits 5 te Cardiff; Thaletas 5 vn Ham
burg nr Amsterdam; Vega pass 5 Brüns-
buettel.
GROTE VAART:
Achilles 5 te Antofagasta; Acmaea 5
vn Eastham nr Rotterdam; Aegis 5 20
w vn Ouessant; Alkmaar 5 verw te
Miri; Ameland 5 75 zw vn Finisterre
Amstelmolen 6 te Singapore; Anco
Spray 6 te Bahia; Angolakust 5 100 nno
vn Las Palmas; Ares 5 te Curagao;
Aristoteles 5 verw te Puerto Cabello;
Attis 5 400 wnw vn Flores; Bali 5 335
nnw vn Kaapstad; Balticborg 5 c}w
Esbjerg; Banggai 5 25 no vn Recife;
Bengalen 4 te Singapore; Bovenkerk 5
120 zw vn Port Etienne: Calamares 5
400 zo vn Bermuda; Camitia 6 verw te
Punta Cardon; Capisteria 5 282 z vn
Abidjan; Capulonix 5 200 zo vn Quoin
Island; Ceres 5 800 zw vn Canarische
Eilanden; Chevron Amsterdam 5 40 w
van Puerto Rico; Chevron Arnhem 5 25
zo vn Mallorca; Chevron Naples 5 80
zzo vn L.Marques; Dallia 6 150 w vn
Cochin; Diloma 5 330 nw vn Cochin;
Dione 6 vn Fredericia nr Amsterdam;
Domburgh 5 te Rotterdam; Forest Lake
6 te Punta Cardon; Gaasterdijk 5 te Sa
vannah; Ganymedes 5 verwacht te Sa
vannah; Geeststar 5 750 no vn Barba
dos; Goeree 5 vn Threerivers nr Cris
tobal; Gulf Hollander 5 400 ozo vn New
York; Gulf Italian 5 te Bantry; Kari-
mun 5 100 ozo vn Laspalmas; Katsedijk
5 500 w vn Landsend; Kennemerland
5 140 nno vn Madeira; Khasiella 5 vn
Thameshaven nr Stanlow; Konings-
waard 5 te Puerto Barrios; Kopionella
6 te Hamburg; Koudekerk 5 145 zw vn
Luderitzbay; Krebsia 5 verw te Con-
goriver; Kreon 5 vn Philadelphia nr
New York; Ladon 5 30 n vn Finisterre
nr Rotterdam; Leuvelloyd 5 560 n vn
Tahiti nr Balboa; Maaslloyd 6 verw te
Coosbay; Mainlloyd 6 vn Auckland nr
Balboa; Memnon 5 vn Kingston nr
Nassau; Merseylloyd 5 660 o vn Durban;
Merwelloyd 5 vn Curagao nr Kaapstad;
Mississippilloyd 6 verw te Abudhab;
Moerdijk 5 te Los Angeles; Musilloyd 5
100 zw vn Grand Comoren; Oostkerk
5 te Bombay; Ossendrecht 6 vn Cristo
bal nr Rotterdam; Overijsel 5 vn Rot
terdam nr Casablanca; Parthenon 5 15
wzw vn Cape Passero; Philippia 5 135
zzw vn Abidjan; Provenierssingel 5 vn
Guanta nr Puerto Cabello; Purmerend
5 60 vn Colombo; Randfontein 6 te Bre
men; Rotti 5 te Manilla; Scheldelloyd
5 25 z vn Ouessant; Schouwen 6 165
nnw vn Brisbane; Seinelloyd 5 vn Am
sterdam nr Laspalmas; Senegalkust 5
125 z vn Finisterre; Sepia 5 430 wtn vn
Fayal; Spaarnekerk 5 135 w vn Free
town; Statendam 5 vn Gotenburg nr
Stockholm; Stolt Munttoren 6 vn Ka
rachi nr Bandarshapur; Stolt Westerto
ren 5 113 wnw vn Trinidad; Tjiliwong
6 240 zzo vn Ceylon; Vitrea 5 600 no vn
Belem; Vlieland 5 330 z vn Bermuda;
Vlist 5 te Recife; Walcheren 5 480 nno
vn Fernandoronha; Wissekerk 5 460 o
vn St. Helene; Wonogirl 6 120 ozo vn
Tarakan; Zaankerk 5 220 nw vn Free
town; Zaanland 5 vn Marseille nr Ant
werpen; Zaria 5 110 ono vn Aden; Zee
land 5 430 wzw vn Nicobar Island.
produktiestijging in Nigeria met nu
reeds 700.000 vaten per dag. Bovendien
is de vraag naar stookolie nog altijd
zeer groot en levert het aardgas steeds
meer op.
Toch wordt het boren naar gas in de
Noordzee zodanig teleurstellend ge
noemd, dat prijsverlagingen voor aard
gas niet waarschijnlijk te achten zijn.
In de eerste helft van 1970 stegen de
aardgasverkopen met 19 pet.
Het concern heeft in de eerste helft
van 1970 voor 286 miljoen pond geïn
vesteerd tegen 256 miljoen pond in de
eerste helft van 1969. De liquide mid
delen bedragen thans rond 500 miljoen
pond; zij worden meer dan ruim vol
doende geacht voor de nog grote inves
teringen, die op het programma staan,
ENSCHEDE De 490 personeelsleden
van de textielfabriek Transburg N.V. die
in verband met de faillissementsaanvra
ge van dit bedrijf enkele dagen voor de
fabrieksvakantie formeel werden ont
slagen, zullen maandag bij hun terug
keer weer worden aangenomen.
Er is een nieuwe vennootschap ge
sticht, de N.V. Fibro-Tex waarin deel
nemen de N.V. Nederlandse Bontweverij
en de N.V. Eurocover. Zij zullen de zaak
van Transburg voortzetten. Aangezien
het bedrijf vrijwel zonder grondstoffen
zit, zal een deel Van het personeel ge
durende enkele weken korter moeten
werken. Het betreft hier honderd man
in de weverij. Aangezien Transburg goed
van orders was voorzien, hoopt men ook
hier binnen enkele weken weer volle
dagen te werken.
AMSTERDAM De Nederlands-
Westduitse groep VFW-Fokker wil zich
omzetten in één vennootschap naar Eu
ropees recht, zodrade fiscale belemme
ringen zijn opgeheven. De uitvoering
van de op stapel staande programma's
zal tot een aanzienlijke versterking van
de Europese lucht- en ruimtevaartindus
trie leiden.
Nu al meent de combinatie een om
vang te hebben bereikt die haar in
staat zal stellen haar positie te handha
ven en uit te breiden.
Dit zegt de raad van bestuur van de
groep in het eerste gezamenlijke jaar
verslag. De omzet van de VFW-Fokker
groep bedroeg 901,1 miljoen mark (vrij
wel gelijk aan bedrag in guldens). De
totale opbrengst was 1,03 miljard mark.
Het totaal der kosten kwam op 988,1
miljoen mark; de winst voor belastin
gen bedroeg 42,6 miljoen mark, en na
belastingen 18,9 miljoen mark. Een ver-
AMSTERDAM'DEN HAAG De be
sturen van A. Schroder en Co N.V. te
's Gravenhage en van Gebr. Gerzon's
modemagazijnen N.V. te Amsterdam
hebben overeenstemming bereikt om
trent een samenwerking tussen beide
vennootschappen. waarbij beoogd
wordt, ter verbetering van de economi
sche positie van Gerzon, deze onderne
ming in een groter verband voort te
zetten door aansluiting bij een of meer
gelijk geaarde bedrijven.
Ter effecturering van deze samen
werking zal door A. Schroder en Co
N.V. aan de houders van gewone en
preferente aandelen in Gebr. Gerzon
worden voorgesteld hun aandelen over
te dragen aan eerstgenoemde vennoot
schap tegen betaling in contanten.
De koers van overneming voor de ge
wone aandelen is vastgesteld op 400 pet.
en voor preferente aandelen op 125 pet.
Met de betreffende vakorganisaties
heeft reeds contact plaatsgevonden.
HEERLEN „Hoewel het verheu
gend is dat wij inderdaad 1969 in te
genstelling tot vele andere autobuson
dernemingen zonder enige bijdrage
van de overheid met een winst na be
lasting van 175.000 afsloten, moeten
wij toch constateren dat dit resultaat
geheel te danken is aan de interestba
ten van de belegde middelen, daar de
busexploitatie een verlies van ca.
21.000 opleverde. Dit deelt de directie
van de N.V. Limburgsche Tramweg
Maatschappij mede in haar gisteren
verschenen jaarverslag.
gelijking van de cijfers over 1969 met
het jaarverslag 1968 werd niet opgeno
men omdat als gevolg van de fusie nu
voor het eerst is geconsolideerd.
De winst bedroeg 18,9 miljoen mark.
Voorgesteld wordt daarvan 7,8 miljoen
aan de reserves toe te voegen. Na af
trek van het aan dgrden toekomende
aandeel in de winst resteert een saldo
van 10,4 miljoen voor dividend uitke
ring. Voorgesteld wordt een onveran
derd dividend van 5 procent óp de pre
ferente aandelen en van 21 procent op
de gewone aandelen. Deze 21 procent
staat gelijk met 4,20 per aandeel. Om
dat al een voorlopig dividend van 3,60
werd uitgekeerd, zal het slotdividend
0,60 per aandeel van 20 bedragen.
De financiering van de ontwikke
lingskosten van de civiele vliegtuigpro
gramma's geschiedt volgens het verslag
met krachtige financiële steun van de
Duitse en Nederlandse regeringen.
De successen in de ruimtevaart doen
op dit gebied ook voor de toekomst een
verdere expansie verwachten, aldus het
verslag. Ook in de luchtvaart worden
de vooruitzichten positief beoordeeld.
Bij Fokker werdeQ vorig jaar twintig
vliegtuigen van het type F 27 verkocht,
waardoor het totale aantal op 329
kwam. De marktprognose voor de ko
mende jaren blijft goede vooruitzichten
voor dit type bieden.
Konstanz 426 1; Rheinfelden 290-
3; Straatsburg 218 18; Plittersdorf
466 +1; Maxau 528 +4; Plochingen 133
8; Mannheim 364 2; Steinbahc 117
2; Mainz 329 8; Bingen 233 5;
Kaub 253 —9; Trier 246 —4; Koblenz
523 7; Keulen 245 10; Ruhrort 434
6; Lobith 1054 7; Nijmegen 843 6;
Arnhem 837 5; Eefde IJssel 428 8;
Deventer 310 —10; Monsin 5450 —38;
Borgharen 3892 —74; Belfeld 1124 —21;
Grave (beneden de sluis) 501 1.
De minst gepeilde diepten in de
vaargeul, heden vermeld op de waar
schuwingsborden, zijn in centimeters:
HeveadorpAmerongen 270.
- -
Fonds
Vonir*
toer»
1st*
not
A.K.Z.O.
80.2
79.4
Alg. Bank Ned.
240
237
Amrobank
55
53,6
Amsterdam Rubber
40.2
40
Deli Mij eert.
65.2
65.3
Dordtsche Petrol.
832.5
851
Heineken's Bier
211
209.5
H.A.L.
90
100
Hoogovens nr. c.v.a.
92.6
92.6
H.V.A.-mijen ver.
58
58.5
K.L.M.
114
111.5
Kon. Petroleum
136.2
140.2
K.N.S.M. nat bez.
89.5
93
Nat. Ned. cert.
82.9
82.2
Phs. v. Ommeren cva
265
266
Philips gem. bez.
63.7
63.7
Robeco
220
220
Rolinco
172
173
Scheepvaart Unie
76.9
78.7
Unilever c.v.a.
90.2
91
Hoogovens nr. cert.
93
9.2
Ned. 7 j. '69 8
102.6
102.4
Ned. 25 j. '69 8
100.4
100.4
Ned. 7 j. '70 8
103.7
103.4
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
'70 15 j.
25 j. '70
'69
'66-1
1966-2
'69
8
8
74
7
7
7
'68-1 64
'68-2 64
'68-3 64
'68-4 64
'66 61
'67 61
'67 6
'65-1 5:i
1965-2 52
'64-1 51
'64
'58
'64
'59
1961
1963-1
staffell. '47
'51
'53 1-2 34
'50 1-2 31
'54 1-2 31
grootb. '46 3
5
44
44
41
41
41
34
34
(Slotkoersen van gisteren)
100.1
100.1
Ned. dollarl. '47 3
86®/4
87
100.4
100.4
BNG won. bl. '57 6
91.5
91.2
94.7
94.5
id. 30-jar. '58/'59 44
77.5
77.5
90.9
90.8
BNG '67-1-2 64
88
87.7
90.6
90.4
BNG '68-1-2 63
87.6
87.4
90.3
90.2
BNG '67-1-2-3 64
85.5
85.4
85.2
BNG '65-1 6
85.4
85.4
85.6
85.5
BNG '58-1-2-3 43
79.4
79
85.6
85.5
Bk. mid. kred. "66 7
99.2
85.6
85.5
Nat. Inv.b. '65 53
89
89
86.7
86.7
Fr. Gron. h.b. dw. 6
96
96
84
83.9
Alb. Heijn '55 4
4
84
84
Brit. Petrol. '66 7i° o
95.5
95.3
83.9
83.8
Bijenkorf Beheer 6
96.7
97
83.7
83.6
Co-op r.spaarbr.
173
173.5
81.8
81.8
Ned. Gasunie '69 74
96.7
96.9
81.9
82
Ned. Gasunie '66 7i
93.9
93.9
83.2
83.5
Ned. Gasunie '66 64
91
91.5
95.4
95
Philips dir. '51 4
76.6
79.5
79.5
Pegem 1-2 1957 6
86.5
87
74.6
74.6
Pegem 1958 54
83.1
83.2
73.4
73.4
Rott. Rijn Pijpl. 5i"/o
92.2
92.3
68.7
68.7
K.L.M. 1968 7
87.5
87.3
92.6
92.5
K.L.M. 15-jarig 5
93.3
93
80.2
80.3
Ned. Sp.w. '57 1-2 45
85.6
85.9
65.2
65.2
A.K.Z.O. 43
76
66.6
67.5
Bergh. Papier 44
82
82.5
Gelder Zonen v. 43
91
91.2
Grasso 52°/«
K.L.M. 52
Meteoor beton 52°/«
Ned. Middenst. B. 64
Rolinco f 1000 64
Stokvis 42°/o
Ned. cred.b. aand. b
Ned. Midd.bank a.
Slavenburg's a.
Albert Heijn
Arnh. Scheepsb. cert.
Befo ,,b"
Bergh/Jurg. 250-1000
Blijd.st. f 1000 nr cva
Bols Lucas
Brakke Grond
Bredero
Bredero n.r.cert
Bredero ver. bedr.
Bührm.-Tetterode f
Bijenk. beh. n.r. c.v.a.
Bijenk. beh. 6°/o pref
Calvé D.
Calvé D. n.r. c.v.a.
Calvé pr. wo. r. cert.
Drents-Ov. houth.
D.R.U.
Elsevier f.
995
88.7
36
106
207.5
159
133
187
58
247
193
191
446
81.3
405
630
119
120.5
469
481
95
98
90
36.2
101
208
158
127
130
187
58.5
246
192
450
83
404.5
71.8
640
119
120.5
469
483
Erdal Mij wasverw.
180
Etna-Daald. Hold. f.
53.5
55.5
Europe ('1) Hotel
385
384
Fokker
79
78
Gazelle
117
118.5
Gelder (van)
150
151
Gelder (van) pref
Gist-Broc.
118.8
118.5
Grasso
179.5
178
Gruyter 6 pet c. pr. A
61
63
Gruyter 6 pet c. pr. B
72
73
Hellingman
214
214
Holec
182
182
Internatio-Mueller
58.E
58.7
Kluwer I.
254
257
Kon. Ned. Papier
167.2
166.5
Kon. Ned. Text, cert
30.3
30.8
Krasnapolsky f.
56.2
K.V.T.
140
140.2
Leidse Wol
159
158
Lips en Gispen cert.
151
147
Meteoor
262
264
Naarden Chem.
97
Naeff gebr.
Nedap
169
169.8
Nelle, wed. van
341
345
Nijma n.r. c.v.a.
25.6
25.5
Nijverdal-ten Cate
73
73
Ov.z.gas nat.bez.v.a. f.
89.b
89
Pakhoed
69.5
Palthe
81
81
Parkhotel
450
450
Pont hout
178.5
178
Reesink en co. a.
144.5
144.8
Schev. expl. mij. f.a.
17.8
17.5
Schokbeton aand. b.
184.5
184
Scholten cart./pap a.
168
168
Schuppen sajetf. a.
187
Sim. de Wit aand. b.
290
300
Technische Unie a.
306
308
Tw. Kabelfabriek a
440
445
Ubbink-Davo a.
83
85.5
Unil. 1000 cert. 7cpr a
85
85
Ver. Machinef. a.
72
70.5
Ver. Nd. Uitg.bedr. a
198.5
197
Ver. Ned. Uitg. f.
18.8
18.8
Ver. Touw c.v.a.
191
215
Vredestein c.v.a.
Vulcaansoord
65
65.8
Wegener n.r.c
88
88.8
Wessanen
71.8
69
Billiton 2e rubr. a
Geld. Tramw. Mij a.
57
57.5
H.B.B. bel. dep. f.
775
775
Interbond lpb f.
585
587
Vastg. bel.f part f.
460
460
I.K.A. bel. mij. f.
175
175
Unitas f 50 a.
80
79
Can. pac. railw cert.
Int. nickel cert.
43.7
43
Shell Oil Can cert.
29.5
29.1
Am.tel/tel cert
47
463/<
Anaconda cert
24»/4
24.05
Bethlehem steel cert.
22.1
22
Chesap. a. Ohio cert.
Cities ser. cert.
46.4
46.5
Dupont d. N. cert.
I25s/i
124«m
Gen. Electric cert.
78.9
78.5
Gen. Motors cert
68.4
67.5
Kennecott cop cert.
43.5
41.5
Phil, petroleum cert.
27
Radio Corp. Am. cert.
24.1
24.35
Republic steel cert
30
29
Shell oil cert.
43.6
43.3
Standard br 10 a cert.
40
Un St. steel (10) cert.
31.2
30.65
Wool worth cert.
31.2
31
AMSTERDAM De donderdagoch
tend bekend gemaakte halfjaarcijfers
van de Kon. Shell hebben de koers
flink omhoog gedreven. Op de voor
beurs werd reeds 140,10 gedaan, een
stijging van 3,50 tegenover gisteren,
en de officiële opening lag op 140.
De cijfers werden als fraai gekwali
ficeerd en lokten vraag, vooral van
Zwitserse zijde. Het netto resultaat in
het tweede kwartaal, vergeleken mei
het tweede kwartaal van 1969, is met
2,3 procent toegenomen. Het resultaat
ws echter over het eerste halfjaar 1,4
procent lager dan verleden jaar.
Het tweede fonds dat sterk de aan
dacht trok en waarin het heel druk toe
ging was de Holl. Amer. Lijn, ter
beurze betiteld als vaarten.
Na opening op 96 werd in snel tempo
gehandeld op 100, een stijging van bijna
negen punten, hetgeen voor dit fonds
zeer ongewoon is. Men meende deze
stijging te moeten toeschrijven aan
plotselinge kooplust van vooral Duitse
zijde, maar enige zekerheid daarover
was er niet.
In een levendige open hoek werd ge
handeld tot 102-1/2. Kon.Boot deed mee
op 92, dus bijna drie gulden hoger,
maar Van Ommeren bleef achter. Hel
ging in ieder geval ongewoon druk toe
in de scheepvaarthoek.
De internationals lagen er kalm bij en
alleen Kon. Olie trok de aandacht. Akzo
zette de daling voort tot 79,30. Meege
deeld werd dat Bayer geen belangstel
ling meer heeft voor de ICM zodat de
vraag is: wat nu? Ook Akzo is wel eens
genoemd als belangstellende. Hoog
ovens was prijshoudend, maar later af
brokkelend. Philips wist zich goed te
handhaven. Unilever was een gulden
hoger, Heineken Bier echter was een
gulden op retour.
Cultures konden moeilijk meekomen.
KLM was zwakker ingevolge Wall
Street, waar de stemming woensdag
niet bijzonder interessant was. ABN
moest drie gulden prijsgeven. Amro-
bank was opnieuw wat zwakker op de
mededeling over de lagere resultaten in
het eerste halfjaar. Staatsfondsen lus
teloos en weinig veranderd.