FIRET nv een vlot jong meisje oaf>Schoppeo EXTRA KOOPJES BIJ COMBI supermarkt AANMELDING VAN NIEUWE LEERLINGEN Nieuwe F-310 in alle Chevron benzines in plaats van onvolledig JUNIOR-KANTOORBEDIENDE Extra mooie BLOEMKOOL Gesneden ANDIJVIE Gesneden RODE KOOL 2 kilo Moesappelen VERSE WORST 1 Qfi MAGERE SPEKLAPPEN 3 Hamburgers 0.98 Puur VLEES GEHAKT 2 BIEFSTUK TARTAAR 2 BUTTER SCHNITZELS Zwart baden Chevron benzine met F-310 Bekendmaking VEILING ZALTBOMMEL VEILING GELDERMALSEN Nieuw Links maakt program Auto rijdt op kinderen in: vijf gewonden Deze kok bakt vis op de onverbrande benzine, die nog aanwezig is in de vuile uitlaatgassen van deze auto. Jammer van de verspilde kilometers. verbrande benzine en daardoor vuile uitlaatgassen, nu méér kilometers, extra kracht en schonere lucht. v méér kilometers, extra kracht, schonere lucht. TEUNISJE VAN DE L00SDRECHT WILHELMINA STERKENBURG Den vaderland getrouwe tot aan Uw pensioen! '/z kilo vz kilo 500 gram b 0 500 gram 500 gram Oranje-Wit hervat training Gemeentelijke Middelbare Handelsavondschool voor Rhenen en Omstreken A. Cursus diploma 3-jarige Handelsavondschool Het diploma geeft vrijstelling van het middenstandsdiploma B. Cursus Machineschrijven C. Cursus Praktijkdiploma Boekhouden Associatie Chevron MAANDAG 10 AUGUSTUS 1970 Na een langdurig lijden heeft de Heere nog onver wacht van ons weggenomen onze lieve moeder, behuwd-, groot- en overgrootmoeder weduwe van Dirk Wegen op de leeftijd van bijna 73 jaair. „Zalig zfön de armen van Geest" Ede: A. WEGEN M. WEGEN-van Sas Veenendaal: J. LEIDEKKER-Wegen E. LEIDEKKER J. WEGEN W. WEGEN-Vink Ede: D. WEGEN J. G. WEGEN-van Beek Den Helder: N. A. VAN ES-Wegen A. M. VAN ES Veenendaal: JOH. WEGEN C. WEGEN-Beekhof J. VAN BARNEVELD-Wegen H. VAN BARNEVELD Ede: G. HIN-Wegen A. J. HIN Veenendaal: D. HARDEMAN-Wegen W. HARDEMAN Klein- en achterkleinkinderen. Veenendaal, 8 augustus 1970 Kerkewjjk 77 ,,De Engelenburgh" De teraardebestelling zal plaats vinden op woens dag 12 augustus 1970 om 11.30 uur op de Algemene Begraafplaats te Veenendaal. Daaraan vooraf zal om 10.30 uur een rouwdienst worden gehouden in de Aula van het Bejaarden centrum „De Engelenburgh", Kerkewijk 77, Veenendaal. Gelegenheid tot condoleren dinsdagavond van 7.30 tot 8.30 uur in de Aula, zij-ingang 't Hollegoed. Geen bloemen. Na een langdurig geduldig gedragen lijden heeft de Heere van ons weggenomen onze lieve zorg zame moeder, behuwd-, groot, en overgrootmoeder weduwe van Jan van Dolderen. in de gezegende ouderdom van 91 jaar. De Heere kent degenen die de Zijne zijn. Namens Familie Van Dolderen. Veenendaal, 8 augustus 1970 Buurtlaan Oost 27 De teraardebestelling zal D.V. plaats vinden woensdag 12 augustus 1970 om 2.30 uur op de Algemene Begraafplaats te Veenendaal. Vertrek van het sterfhuis 2 uur. FIRET N.V., producente van vezelvliezen*), vraagt een die tot taak krijgt eenvoudig administratief werk te verrichten en de interne en externe postbehandeling te verzorgen. Sollicitaties, bij voorkeur schriftelijk, te richten aan FIRET N.V afdeling Personeelszaken, de heer G. Mulder, Verlaat 22, Veenendaal. FIRET-produkten zijn o.a. tussenvoering, matrasbeschermers, ondertapijt, isolatie- vilt, technische vliezen. Veenendaal (Samenwerkend met o.a. WESTPOINT-Pepperell- Verenigde Staten en English Calico Ltd Engeland.) (NVO) Dr. H. Colijn voor de tweede wereldoor log een paar maal Neder lands minister-president was een stoere, bekwame figuur. Hij had een hekel aan slap gedoe en aan slap pelingen. Dat wisten zijn superieuren zowel als zijn ondergeschikten, toen hij nog als officier op Suma tra streed. Dat wisten zijn mede-ministers later. Dat ondervonden zijn politieke medestanders niet minder dan zijn politieke tegen standers. Herhaaldelijk gaf Colijn blijk van zijn afkeer van slappe figuren. Een typisch geval willen wij hier kort vertellen. Een partijgenoot, althans WIJ VRAGEN met gevoel voor exclusieve mode, dat onze boutique in de dameszaak kan beheren en dat onze klanten op een prettige manier kan adviseren. F K-Mi 1 Hoofdstraat 81 -89 I v^lik M Veenendaal een politieke geestverwant van Colijn was ambtenaar aan een der ministeries. Hij stond bekend als iemand die bijzonder vaderlands lievend was en die te pas DINSDAG EN WOENSDAG per stuk 0.98 0.29 0.19 0.69 DINSDAG 1.98 WOENSDAG 1.98 0.98 0.98 en soms ook te onpas ande ren wees op de plicht van ieder mens om het vader land te dienen en door dik en dun trouw te blijven. „Dat is", placht hij te zeg gen, „pas je ware nationa lisme!" Toen die ambtenaar een jaar of vijfenvijftig ge worden was, kreeg hij moeilijkheden en menings verschillen met een nieuwe chef, jepiand die uit ander, maar niet uit slechter hout was gesneden dan onze ambtenaar. Onze ambte naar trok zich dat erg aan en raakte er zelfs van overstuur. Uit zijn nationa le gevoelens kon hij blijk baar de kracht niet putten om zijn plicht verder te blijven doen. Hij besloot na enig nadenken om zijn pro bleem voor te leggen aan Colijn (die hij in de loop der jaren een paar keer had ontmoet). Daarom schreef hij Co lijn een lange brief, waarin hij eerst met nadruk wees op het feit, dat hij altijd trouw aan het vaderland was geweest en steeds zijn plicht had gedaan. Na deze aanloop ontvouwde hij z ijn probleem. Hij overwoog, schreef hij verder, om nu maar vervroegd pensioen aan te vragen. Colijn (die zelden een brief onbeantwoord liet) schreef terug, dat hij de ambtenaar „aanstaande maandag 's middags om drie uur thuis wilde ont vangen voor een gesprek". De ambtenaar was in zijn nopjes en kwam op de vastgestelde tijd ten huize van Colijn. Deze staatsman (anders altijd gul met siga ren) bood zijn bezoeker niets te roken aan. Dat was een veeg teken. Dat had ie dereen begrepen, die Colijn wat beter kende dan de ambtenaar in kwestie. Maar de ambtenaar be greep het niet. Hij stak van wal, her haalde wat hij reeds ge schreven had en zei tot be sluit, dat hij het zeer op prijs zou stellen, het oor deel van Zijne Excellentie te mogen vernemen. „Mijnheer zei Colijn ik heb uw verhaal ge hoord. Ik begrijp, dat u op het ogenblik minder prettig werkt dan vroeger. Ik heb van u en ook van anderen gehoord, dat u altijd zegt veel voor het vaderland over te hebben... en wat wilt u nu doen? U wilt U terugtrekken. mijnheer, omdat er moeilijkheden zijn. U wilt dus het vader land onder moeilijke om standigheden of tot het bittere einde niet trouw dienen. U wilt trouw zijn tot uw vervroegde pensio nering'" „Denkt u heus. mijnheer, dat ik voor uw houding waardering heb? Neen. mijnheer, die heb ik niet. Wie soldaat wordt, moet weten te sterven. En wie ambtenaar wordt, moet ook als de omstandigheden eens niet meewerken zijn plicht blijven doen. U kunt in geen geval op mijn steun rekenen, al bent u dan dui zendmaal een politieke geestverwant van mij..." Een beetje onthutst ver liet de ambtenaar Colijn's huis. Maar de hem door Colijn toegediende injectie hielp, want hij bleef in 's lands dienst en verzocht niet om vervroegd pensioen Afkondiging strafverordening VEENENDAAL Burgemeester an wethouders van Veenendaal maken be kend dat gedurende drie maanden ter secretarie dezer gemeente (Kamer 1.7) voor een ieder ter inzage is gelegd en tegen betaling der kosten algemeen verkrijgbaar is gesteld de hierbij afge kondigde verordening houdende regels ter bestrijding van parkeerexcessen (parkeerexcessenverordening). Bedoelde verordening treedt in wer king op de derde dag na heden, in casu op 14 augustus 1970. Veenendaal, 10 augustus 1970. Burgemeester en wethouders voor noemd: De secretaris, Van Manen. De burgemeester, P. Bode. ELST Oranje-Wit hervat op dins dag II augustus a.s. de training. Zowel de senoiren- als de jeugdelftallen staan weer onder leiding van de heer A. Dil len uit Veenendaal. Donderdagavond 13 augustus is gere serveerd voor de selectietraining. Op 21 augustus houdt Oranje-Wit zijn jaar vergadering in het clubhuis, café „De Morgenster". Aangezien zich zeer waar schijnlijk geen nieuwe kandidaten voor een bestuursfunctie zullen aandienen, zal het huidige bestuur aan blijven. De Oranje-Wit-jeugd maakt op 23 augustus een uitstapje naar Slagharen, waar te vens drie elftallen zullen uitkomen te gen v.v. EEMS. Toelating tot het le leerjaar iedereen tot het 2e leerjaar bezitters l.e.a.o.-diploma of gelijkwaar dige opleiding (bijv. 3 jaar u.l.o. of m.a.v.o.) tot het 3e leerjaar bezitters u.l.o.- of m.a.v.o.-diploma. Schooltijden maandag-, dinsdag- en donderdagavond van 19.00-21.30 uur. 2 uur op één avond bij voldoende deelname o.l.v. de heer D. P. de Ruiter, leraar M.O. Boekhouden te Veenendaal, 2V> uur op één avond. Lesgeld A en B volgens Rijksregeling (max. ƒ48,- per jaar). Aanmelding voor Rhenen en Omstreken woensdagavond 12 augustus tussen 8 en 9 uur aan de school, Wilhelminastraat 27, Rhenen. Telefoon 08376-2871. Voor Veenendaal en Omstreken donderdagavond 13 augustus tussen 8 en 9 uur t.h.v. de directeur, de heer D. P. de Ruiter. Walenburg 9, Veenendaal. Tel. 08385-12605. Coöp. Veilingvereniging ZALTBOM MEL OMSTREKEN Prijsbericht d.d. 7-8-1970: Aardbeien: AE 54-94; Bil 22-50; ong. 38-71 per doosje. Bramen: 35-47 per doosje; Blok: 188-191 per kg. Frambozen: 80-96 per doosje. Rode bessen: I 31-54 per doosje. Pruimen: Czar: I 50-96, II 28-37 per kg; Early Laxton: I 68-72, II 22-61 per kg; Eld. Blauwe: 35-50 per kg; Ontario: II 61-90, II 47-59 per kg. Fruit export: Mantet: I 75/80 36-43 per kg; Starke E: I 70/80 27-37, I 60/70 11-18 per kg; Yellow Tr. I 70/80 31-40, I 60/70 18-23, I 60/70 15 per kg; Clapps: I 55/65 33-37 per kg. Groenten: Barima: I 20-23; Bonken: 19-22; Dore: 18-29; Eigenheimers: 28-31; Bintje: I 22-27; Bonken: 19-24 per kg; Eerstelingen: I 21-30; Bonken; 19-22; Sirtema: I 20-27; Bonken: 19-28 per kg; Andijvie: I 31-33 per kg; Bloemkool: -6 76-99, -8 38-49 per stuk; Bospeen: 58-60 per bos; Komkom mers, export: 60/75 15; 75/90 20 per stuk; Meloenen, ananas: 132-159; oog: -9 137-143, -10 101-130, -12 106-116 per stuk; Prei: AI 55-64, BI 39 per kg; Sa voy e kool: A 23-45 per kg; Sla: I 11-16, II 6-15 per stuk; Snijbonen: I 61-101, II 59-71 per kg; Stamprinces- sen: II 35-75 per kg; Stokprincessen 73-109 per kg; Tomaten, export: A 280, B 280 per bak; Uien: I 29-38 per kg. Appelen: Yellow Transparant EI 60/70 16-29, 70/ 80 42-54, EII 60/70 16-24. 70/80 24-46. St. Eerliest EI 55/60 10. 60/70 16-26, 70/80 23-36, EII 60/70 14-16, 70'80 22-37. Man tet EI 60/70 25-38, 70/80 52-64, 65/75 36- 55. 75/85 54-65, EII 60'70 13-27, 70/80 41- 50. E Victoria EII 60/70 19-21, 70/80 35- 37. Peren: Precose de Trevoux EI 50/60 14-16, 60/70 28-30, 70/80 32-33. Kruidenier EI 50/60 29-31, 55/65 40. Bessen: Rode bessen per kg I 160-182. Bramen: Per doosje van 250 gram I 39-52. Pruimen: Early Laxton II 13-44, I 46-85. Onta rio II 17-46. I 41-80, EI 100-125. Eld. Blauwe II 19-27. I 40-59. Vr. Tolse II 41-79, I 116-180, EI 185-210. Czarpruim II 33-53, I 61-99. EI 100-119. HILVERSUM Een groep van onge veer vijftien aanhangers van Nieuw Links zijn dit weekeinde bijeen geko men in Nederhorst den Berg om te spreken over de opstelling van een par tijprogramma voor de Partij van de Arbeid. Dit programma zou in behande ling moeten komen op een vergadering van Nieuw Links op 29 augustus a.s. Een woordvoeder van de groep ver klaarde dat in dat partijprogramma de democratisering op alle fronten van het maatschappelijk leven centraal dient te staan. De afwijzing van samenwerken met de KVP (de motie-Lammers) moest onverkort worden gehandhaafd.- VINKEVEEN Vijf kinderen, In leeftijd variërend van vtyf tot zeven tien jaar, zijn zaterdag op dc hoofdweg in Vinkevee.i gewond geraakt, toen een personenauto, waarvan de bestuurder, de 28-jarige J. F. K. uit Vinkeveen, de maeht over het stuur had verloren, in reed op een groep van ongeveer dertig personen. Dezen praatten wat na over een botsing tussen twee bromfietsen, waarbij een persoon werd gewond. K. was met zijn personenauto, reeds vaart verminderend, met een snelheid van naar schatting tachtig kilometer per uur juist de bebouwde kom van Vinkeveen binnengereden. Naar hij verklaarde, was hij geschrokken van een groentewagen, die van links de hoofdweg opreed. K. remde, verloor de macht over het stuur, raakte een trot toirband, reed door enkele heggetjes heen en op een groep mensen af. Een lichtmast voorkwam, dat de wagen zich in de grote groep boorde. Vijf kinderen, van 5, 7, 8, 12 en 17 jaar waren toen al geraakt. De politie die nog ter plaatse was, moest omstanders, onder wie ouders van gewonde kinderen, tot bedaren brengen en de bestuurder van de auto min of meer in bescherming nemen. DURBAN In Umgababa. veertig kilometer ten zuiden van Durban, aan de kust van Natal, is Zuid-Afrika's eerste badplaats voor Bantoe's geopend. Blanken hebben er geen toegang. De badplaats is aangelegd door de corporatie voor Bantoe-ontwikkeling. Voor gebruik van Chevron me» F-3IO Deze auto was normaal in gebruik toen hij, wegens een sterk vervuilde motor, werd uitgekozen om het verschil van benzine met F-31Ö en benzine zonder F-310 te demonstreren. Een doorschijnende ballon werd aan het uiteinde van de uitlaat bevestigd, terwijl de motor draaide op ben zine zonder F-310. Onmiddellijk vulde de bal lon zich met vuile uitlaat gassen. Het eindresultaat ziet u boven. No gebruik van Chevron mof F-3IO Dezelfde auto, maar nu na 6 maal een volle tank Chevron met F-310 ver reden te hebben. De ballon blijft helder en doorschij nend. Overtuigend bewijs, dat Chevron met F-310 de onverbrande benzine in vuile uitlaatgassen omzet in: méér kilometers, extra kracht - en schonere lucht voor ons allemaal! Hoe werkt Chevron benzine met F-310'? In elke automotor vormt zich in de loop der tijd aanslag. Deze aanslag heeft tot gevolg dat het benzine-luchtmengse! naar verhouding te veel benzine bevat. Benzine die onverbrand via de uit laat in de lucht geblazen wordt en waardoor van zelfsprekend de motor minder zuinig gaat lopen Om van de onnodige luchtverontreiniging nog maar niet te spreken. Naarmate de vervuiling van de motor toeneemt, worden steeds meer vuile stoffen via de uitlaat naar buiten geblazen. In de lucht dus die wij allen inademen. Smerige, zwarte rook is een duidelijke aanwijzing voor de ver vuilde toestand van de motor. Overigens, zijn de schadelijke bestanddelen van de uitlaatgassen meestal niet zichtbaar. Het Chevron autoriteitenforum was aanwezig bij proeven die bij een grote verscheidenheid van Europese wagens met vervuilde motoren werden uitgevoerd. Hierbij werd aangetoond, dat 6 keer een volle tank Chevron met F-310 al voldoende is om de onverbrande koolwaterstoffen drastisch te reduceren. Bovendien werd een duidelijke ver mindering geconstateerd van het koolmonoxyde- gehalte in de uitlaatgas sen en vuilaanslag in de carburateur. Dit betekent j 'n economischer gebruik van uw benzine - méér kilometers, extra kracht, schonere lucht. In bovenstaande auto werd de motor na 6 keer een volle tank Chevron met F-310, zo grondig ge reinigd, dat de uitlaatgassen nu geen onvolledig verbrande benzine meer bevatte om de vlam waarop de kok bakt, te laten branden. Chevron benzine met de nieuwe F-310 toevoeging maakt vuile carburateurs, inlaatkleppen, positieve carter ventilatiesystemen (P.C.V.) weer brand schoon en bestrijdt afdoende de aanslagvorming op zuigerveren, kleppendeksels en oliefilters. In nieuwe auto's houdt Chevron benzine met F-310 de motor schoon. Hierdoor worden kracht en prestatie gehandhaafd en blijven de uitlaatgassen praktisch op het niveau van een nieuwe wagen. F-310 is aan alle Chevron benzines toegevoegd, zowel in super als in normaal. En het kost geen cent meer! Integendeel, het is goedkoper, want voor hetzelfde geld krijgt de motor gaandeweg een gratis schoonmaakbeurt, waardoor hij doel matiger zal funktioneren. Met méér kilometers per liter en extra kracht, profiteren wij bovendien nog mee van de schonere, zuivere lucht. Bij elke Chevronpomp ligt een F-310 boekje voor u gereed, dat alle informatie geeft over dit re volutionaire nieuwe produkt. F-310 handelsmerk voor Polybuteen Amine benzinetoevoeging. Chevron Petroleum M4- (Nederland) N.V.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 4