FIRET nv
een vlot
jong meisje
oaf>Schoppeo
EXTRA KOOPJES BIJ
COMBI supermarkt
AANMELDING VAN
NIEUWE LEERLINGEN
Nieuwe
F-310 in alle
Chevron benzines in plaats van onvolledig
JUNIOR-KANTOORBEDIENDE
Extra mooie
BLOEMKOOL
Gesneden
ANDIJVIE
Gesneden
RODE KOOL
2 kilo
Moesappelen
VERSE WORST 1 Qfi
MAGERE
SPEKLAPPEN
3 Hamburgers 0.98
Puur VLEES
GEHAKT
2 BIEFSTUK
TARTAAR
2 BUTTER
SCHNITZELS
Zwart baden
Chevron benzine met F-310
Bekendmaking
VEILING ZALTBOMMEL
VEILING GELDERMALSEN
Nieuw Links
maakt program
Auto rijdt op
kinderen in:
vijf gewonden
Deze kok bakt vis op de onverbrande benzine, die nog
aanwezig is in de vuile uitlaatgassen
van deze auto.
Jammer van de verspilde kilometers.
verbrande benzine en daardoor vuile uitlaatgassen, nu méér kilometers, extra kracht
en schonere lucht. v
méér kilometers, extra kracht, schonere lucht.
TEUNISJE VAN DE L00SDRECHT
WILHELMINA STERKENBURG
Den vaderland
getrouwe tot aan
Uw pensioen!
'/z kilo
vz kilo
500 gram b 0
500 gram
500 gram
Oranje-Wit
hervat training
Gemeentelijke
Middelbare Handelsavondschool
voor Rhenen en Omstreken
A. Cursus diploma 3-jarige Handelsavondschool
Het diploma geeft vrijstelling
van het middenstandsdiploma
B. Cursus Machineschrijven
C. Cursus Praktijkdiploma Boekhouden Associatie
Chevron
MAANDAG 10 AUGUSTUS 1970
Na een langdurig lijden heeft de Heere nog onver
wacht van ons weggenomen onze lieve moeder,
behuwd-, groot- en overgrootmoeder
weduwe van Dirk Wegen
op de leeftijd van bijna 73 jaair.
„Zalig zfön de armen van Geest"
Ede: A. WEGEN
M. WEGEN-van Sas
Veenendaal: J. LEIDEKKER-Wegen
E. LEIDEKKER
J. WEGEN
W. WEGEN-Vink
Ede: D. WEGEN
J. G. WEGEN-van Beek
Den Helder: N. A. VAN ES-Wegen
A. M. VAN ES
Veenendaal: JOH. WEGEN
C. WEGEN-Beekhof
J. VAN BARNEVELD-Wegen
H. VAN BARNEVELD
Ede: G. HIN-Wegen
A. J. HIN
Veenendaal: D. HARDEMAN-Wegen
W. HARDEMAN
Klein- en achterkleinkinderen.
Veenendaal, 8 augustus 1970
Kerkewjjk 77 ,,De Engelenburgh"
De teraardebestelling zal plaats vinden op woens
dag 12 augustus 1970 om 11.30 uur op de Algemene
Begraafplaats te Veenendaal.
Daaraan vooraf zal om 10.30 uur een rouwdienst
worden gehouden in de Aula van het Bejaarden
centrum „De Engelenburgh", Kerkewijk 77,
Veenendaal.
Gelegenheid tot condoleren dinsdagavond van 7.30
tot 8.30 uur in de Aula, zij-ingang 't Hollegoed.
Geen bloemen.
Na een langdurig geduldig gedragen lijden heeft
de Heere van ons weggenomen onze lieve zorg
zame moeder, behuwd-, groot, en overgrootmoeder
weduwe van Jan van Dolderen.
in de gezegende ouderdom van 91 jaar.
De Heere kent degenen die de Zijne zijn.
Namens Familie Van Dolderen.
Veenendaal, 8 augustus 1970
Buurtlaan Oost 27
De teraardebestelling zal D.V. plaats vinden
woensdag 12 augustus 1970 om 2.30 uur op de
Algemene Begraafplaats te Veenendaal.
Vertrek van het sterfhuis 2 uur.
FIRET N.V., producente van vezelvliezen*),
vraagt een
die tot taak krijgt eenvoudig administratief
werk te verrichten en de interne en externe
postbehandeling te verzorgen.
Sollicitaties, bij voorkeur schriftelijk, te
richten aan
FIRET N.V afdeling Personeelszaken, de
heer G. Mulder, Verlaat 22, Veenendaal.
FIRET-produkten zijn o.a. tussenvoering,
matrasbeschermers, ondertapijt, isolatie-
vilt, technische vliezen.
Veenendaal
(Samenwerkend met o.a. WESTPOINT-Pepperell-
Verenigde Staten en English Calico Ltd Engeland.)
(NVO) Dr. H. Colijn
voor de tweede wereldoor
log een paar maal Neder
lands minister-president
was een stoere, bekwame
figuur. Hij had een hekel
aan slap gedoe en aan slap
pelingen. Dat wisten zijn
superieuren zowel als zijn
ondergeschikten, toen hij
nog als officier op Suma
tra streed. Dat wisten zijn
mede-ministers later. Dat
ondervonden zijn politieke
medestanders niet minder
dan zijn politieke tegen
standers. Herhaaldelijk gaf
Colijn blijk van zijn afkeer
van slappe figuren. Een
typisch geval willen wij
hier kort vertellen.
Een partijgenoot, althans
WIJ VRAGEN
met gevoel voor exclusieve mode,
dat onze boutique in de dameszaak
kan beheren en dat onze klanten op
een prettige manier kan adviseren.
F K-Mi 1 Hoofdstraat 81 -89
I v^lik M Veenendaal
een politieke geestverwant
van Colijn was ambtenaar
aan een der ministeries. Hij
stond bekend als iemand
die bijzonder vaderlands
lievend was en die te pas
DINSDAG EN WOENSDAG
per stuk
0.98
0.29
0.19
0.69
DINSDAG
1.98
WOENSDAG
1.98
0.98
0.98
en soms ook te onpas ande
ren wees op de plicht van
ieder mens om het vader
land te dienen en door dik
en dun trouw te blijven.
„Dat is", placht hij te zeg
gen, „pas je ware nationa
lisme!"
Toen die ambtenaar een
jaar of vijfenvijftig ge
worden was, kreeg hij
moeilijkheden en menings
verschillen met een nieuwe
chef, jepiand die uit ander,
maar niet uit slechter hout
was gesneden dan onze
ambtenaar. Onze ambte
naar trok zich dat erg aan
en raakte er zelfs van
overstuur. Uit zijn nationa
le gevoelens kon hij blijk
baar de kracht niet putten
om zijn plicht verder te
blijven doen. Hij besloot na
enig nadenken om zijn pro
bleem voor te leggen aan
Colijn (die hij in de loop
der jaren een paar keer
had ontmoet).
Daarom schreef hij Co
lijn een lange brief, waarin
hij eerst met nadruk wees
op het feit, dat hij altijd
trouw aan het vaderland
was geweest en steeds zijn
plicht had gedaan. Na deze
aanloop ontvouwde hij z ijn
probleem. Hij overwoog,
schreef hij verder, om nu
maar vervroegd pensioen
aan te vragen.
Colijn (die zelden een
brief onbeantwoord liet)
schreef terug, dat hij de
ambtenaar „aanstaande
maandag 's middags om
drie uur thuis wilde ont
vangen voor een gesprek".
De ambtenaar was in zijn
nopjes en kwam op de
vastgestelde tijd ten huize
van Colijn. Deze staatsman
(anders altijd gul met siga
ren) bood zijn bezoeker
niets te roken aan. Dat was
een veeg teken. Dat had ie
dereen begrepen, die Colijn
wat beter kende dan de
ambtenaar in kwestie.
Maar de ambtenaar be
greep het niet.
Hij stak van wal, her
haalde wat hij reeds ge
schreven had en zei tot be
sluit, dat hij het zeer op
prijs zou stellen, het oor
deel van Zijne Excellentie
te mogen vernemen.
„Mijnheer zei Colijn
ik heb uw verhaal ge
hoord. Ik begrijp, dat u op
het ogenblik minder prettig
werkt dan vroeger. Ik heb
van u en ook van anderen
gehoord, dat u altijd zegt
veel voor het vaderland
over te hebben... en wat
wilt u nu doen? U wilt U
terugtrekken. mijnheer,
omdat er moeilijkheden
zijn. U wilt dus het vader
land onder moeilijke om
standigheden of tot het
bittere einde niet trouw
dienen. U wilt trouw zijn
tot uw vervroegde pensio
nering'"
„Denkt u heus. mijnheer,
dat ik voor uw houding
waardering heb? Neen.
mijnheer, die heb ik niet.
Wie soldaat wordt, moet
weten te sterven. En wie
ambtenaar wordt, moet ook
als de omstandigheden eens
niet meewerken zijn plicht
blijven doen. U kunt in
geen geval op mijn steun
rekenen, al bent u dan dui
zendmaal een politieke
geestverwant van mij..."
Een beetje onthutst ver
liet de ambtenaar Colijn's
huis. Maar de hem door
Colijn toegediende injectie
hielp, want hij bleef in
's lands dienst en verzocht
niet om vervroegd pensioen
Afkondiging strafverordening
VEENENDAAL Burgemeester an
wethouders van Veenendaal maken be
kend dat gedurende drie maanden ter
secretarie dezer gemeente (Kamer 1.7)
voor een ieder ter inzage is gelegd en
tegen betaling der kosten algemeen
verkrijgbaar is gesteld de hierbij afge
kondigde verordening houdende regels
ter bestrijding van parkeerexcessen
(parkeerexcessenverordening).
Bedoelde verordening treedt in wer
king op de derde dag na heden, in casu
op 14 augustus 1970.
Veenendaal, 10 augustus 1970.
Burgemeester en wethouders voor
noemd:
De secretaris, Van Manen.
De burgemeester, P. Bode.
ELST Oranje-Wit hervat op dins
dag II augustus a.s. de training. Zowel
de senoiren- als de jeugdelftallen staan
weer onder leiding van de heer A. Dil
len uit Veenendaal.
Donderdagavond 13 augustus is gere
serveerd voor de selectietraining. Op 21
augustus houdt Oranje-Wit zijn jaar
vergadering in het clubhuis, café „De
Morgenster". Aangezien zich zeer waar
schijnlijk geen nieuwe kandidaten voor
een bestuursfunctie zullen aandienen,
zal het huidige bestuur aan blijven. De
Oranje-Wit-jeugd maakt op 23 augustus
een uitstapje naar Slagharen, waar te
vens drie elftallen zullen uitkomen te
gen v.v. EEMS.
Toelating
tot het le leerjaar iedereen
tot het 2e leerjaar bezitters l.e.a.o.-diploma of gelijkwaar
dige opleiding (bijv. 3 jaar u.l.o. of m.a.v.o.)
tot het 3e leerjaar bezitters u.l.o.- of m.a.v.o.-diploma.
Schooltijden maandag-, dinsdag- en donderdagavond van
19.00-21.30 uur.
2 uur op één avond bij voldoende deelname
o.l.v. de heer D. P. de Ruiter, leraar M.O. Boekhouden te
Veenendaal, 2V> uur op één avond.
Lesgeld A en B volgens Rijksregeling (max. ƒ48,- per jaar).
Aanmelding voor Rhenen en Omstreken woensdagavond 12 augustus
tussen 8 en 9 uur aan de school, Wilhelminastraat 27, Rhenen.
Telefoon 08376-2871.
Voor Veenendaal en Omstreken donderdagavond 13 augustus tussen
8 en 9 uur t.h.v. de directeur, de heer D. P. de Ruiter. Walenburg 9,
Veenendaal. Tel. 08385-12605.
Coöp. Veilingvereniging ZALTBOM
MEL OMSTREKEN Prijsbericht
d.d. 7-8-1970:
Aardbeien: AE 54-94; Bil 22-50; ong.
38-71 per doosje.
Bramen: 35-47 per doosje; Blok: 188-191
per kg.
Frambozen: 80-96 per doosje.
Rode bessen: I 31-54 per doosje.
Pruimen: Czar: I 50-96, II 28-37 per kg;
Early Laxton: I 68-72, II 22-61 per kg;
Eld. Blauwe: 35-50 per kg; Ontario: II
61-90, II 47-59 per kg.
Fruit export: Mantet: I 75/80 36-43 per
kg; Starke E: I 70/80 27-37, I 60/70
11-18 per kg; Yellow Tr. I 70/80 31-40,
I 60/70 18-23, I 60/70 15 per kg;
Clapps: I 55/65 33-37 per kg.
Groenten: Barima: I 20-23; Bonken:
19-22; Dore: 18-29; Eigenheimers:
28-31; Bintje: I 22-27; Bonken: 19-24
per kg; Eerstelingen: I 21-30; Bonken;
19-22; Sirtema: I 20-27; Bonken: 19-28
per kg; Andijvie: I 31-33 per kg;
Bloemkool: -6 76-99, -8 38-49 per stuk;
Bospeen: 58-60 per bos; Komkom
mers, export: 60/75 15; 75/90 20 per
stuk; Meloenen, ananas: 132-159; oog:
-9 137-143, -10 101-130, -12 106-116 per
stuk; Prei: AI 55-64, BI 39 per kg; Sa
voy e kool: A 23-45 per kg; Sla: I
11-16, II 6-15 per stuk; Snijbonen: I
61-101, II 59-71 per kg; Stamprinces-
sen: II 35-75 per kg; Stokprincessen
73-109 per kg; Tomaten, export: A
280, B 280 per bak; Uien: I 29-38 per
kg.
Appelen:
Yellow Transparant EI 60/70 16-29, 70/
80 42-54, EII 60/70 16-24. 70/80 24-46.
St. Eerliest EI 55/60 10. 60/70 16-26, 70/80
23-36, EII 60/70 14-16, 70'80 22-37. Man
tet EI 60/70 25-38, 70/80 52-64, 65/75 36-
55. 75/85 54-65, EII 60'70 13-27, 70/80 41-
50. E Victoria EII 60/70 19-21, 70/80 35-
37.
Peren:
Precose de Trevoux EI 50/60 14-16,
60/70 28-30, 70/80 32-33. Kruidenier EI
50/60 29-31, 55/65 40.
Bessen:
Rode bessen per kg I 160-182.
Bramen:
Per doosje van 250 gram I 39-52.
Pruimen:
Early Laxton II 13-44, I 46-85. Onta
rio II 17-46. I 41-80, EI 100-125. Eld.
Blauwe II 19-27. I 40-59. Vr. Tolse II
41-79, I 116-180, EI 185-210. Czarpruim
II 33-53, I 61-99. EI 100-119.
HILVERSUM Een groep van onge
veer vijftien aanhangers van Nieuw
Links zijn dit weekeinde bijeen geko
men in Nederhorst den Berg om te
spreken over de opstelling van een par
tijprogramma voor de Partij van de
Arbeid. Dit programma zou in behande
ling moeten komen op een vergadering
van Nieuw Links op 29 augustus a.s.
Een woordvoeder van de groep ver
klaarde dat in dat partijprogramma de
democratisering op alle fronten van het
maatschappelijk leven centraal dient te
staan. De afwijzing van samenwerken
met de KVP (de motie-Lammers) moest
onverkort worden gehandhaafd.-
VINKEVEEN Vijf kinderen, In
leeftijd variërend van vtyf tot zeven
tien jaar, zijn zaterdag op dc hoofdweg
in Vinkevee.i gewond geraakt, toen een
personenauto, waarvan de bestuurder,
de 28-jarige J. F. K. uit Vinkeveen, de
maeht over het stuur had verloren, in
reed op een groep van ongeveer dertig
personen. Dezen praatten wat na over
een botsing tussen twee bromfietsen,
waarbij een persoon werd gewond.
K. was met zijn personenauto, reeds
vaart verminderend, met een snelheid
van naar schatting tachtig kilometer
per uur juist de bebouwde kom van
Vinkeveen binnengereden. Naar hij
verklaarde, was hij geschrokken van
een groentewagen, die van links de
hoofdweg opreed. K. remde, verloor de
macht over het stuur, raakte een trot
toirband, reed door enkele heggetjes
heen en op een groep mensen af. Een
lichtmast voorkwam, dat de wagen zich
in de grote groep boorde. Vijf kinderen,
van 5, 7, 8, 12 en 17 jaar waren toen al
geraakt.
De politie die nog ter plaatse was,
moest omstanders, onder wie ouders
van gewonde kinderen, tot bedaren
brengen en de bestuurder van de auto
min of meer in bescherming nemen.
DURBAN In Umgababa. veertig
kilometer ten zuiden van Durban, aan
de kust van Natal, is Zuid-Afrika's
eerste badplaats voor Bantoe's geopend.
Blanken hebben er geen toegang.
De badplaats is aangelegd door de
corporatie voor Bantoe-ontwikkeling.
Voor gebruik van
Chevron me» F-3IO
Deze auto was normaal in
gebruik toen hij, wegens
een sterk vervuilde motor,
werd uitgekozen om het
verschil van benzine met
F-31Ö en benzine zonder
F-310 te demonstreren.
Een doorschijnende ballon
werd aan het uiteinde van
de uitlaat bevestigd, terwijl
de motor draaide op ben
zine zonder F-310.
Onmiddellijk vulde de bal
lon zich met vuile uitlaat
gassen. Het eindresultaat
ziet u boven.
No gebruik van
Chevron mof F-3IO
Dezelfde auto, maar nu na
6 maal een volle tank
Chevron met F-310 ver
reden te hebben. De ballon
blijft helder en doorschij
nend. Overtuigend bewijs,
dat Chevron met F-310 de
onverbrande benzine in
vuile uitlaatgassen omzet
in: méér kilometers, extra
kracht - en schonere lucht
voor ons allemaal!
Hoe werkt Chevron benzine met F-310'?
In elke automotor vormt zich in de loop der tijd
aanslag. Deze aanslag heeft tot gevolg dat het
benzine-luchtmengse! naar verhouding te veel
benzine bevat. Benzine die onverbrand via de uit
laat in de lucht geblazen wordt en waardoor van
zelfsprekend de motor minder zuinig gaat lopen
Om van de onnodige luchtverontreiniging nog
maar niet te spreken. Naarmate de vervuiling van
de motor toeneemt, worden steeds meer vuile
stoffen via de uitlaat naar buiten geblazen. In de
lucht dus die wij allen inademen. Smerige, zwarte
rook is een duidelijke aanwijzing voor de ver
vuilde toestand van de motor. Overigens, zijn de
schadelijke bestanddelen van de uitlaatgassen
meestal niet zichtbaar.
Het Chevron autoriteitenforum was aanwezig bij
proeven die bij een grote verscheidenheid van
Europese wagens met vervuilde motoren werden
uitgevoerd. Hierbij werd aangetoond, dat 6 keer
een volle tank Chevron met F-310 al voldoende
is om de onverbrande koolwaterstoffen drastisch
te reduceren. Bovendien
werd een duidelijke ver
mindering geconstateerd
van het koolmonoxyde-
gehalte in de uitlaatgas
sen en vuilaanslag in de
carburateur. Dit betekent j
'n economischer gebruik
van uw benzine - méér kilometers, extra kracht,
schonere lucht.
In bovenstaande auto werd de motor na 6 keer
een volle tank Chevron met F-310, zo grondig ge
reinigd, dat de uitlaatgassen nu geen onvolledig
verbrande benzine meer bevatte om de vlam
waarop de kok bakt, te laten branden.
Chevron benzine met de nieuwe F-310 toevoeging
maakt vuile carburateurs, inlaatkleppen, positieve
carter ventilatiesystemen (P.C.V.) weer brand
schoon en bestrijdt afdoende de aanslagvorming
op zuigerveren, kleppendeksels en oliefilters.
In nieuwe auto's houdt Chevron benzine met F-310
de motor schoon. Hierdoor worden kracht en
prestatie gehandhaafd en blijven de uitlaatgassen
praktisch op het niveau van een nieuwe wagen.
F-310 is aan alle Chevron benzines toegevoegd,
zowel in super als in normaal. En het kost geen
cent meer! Integendeel, het is goedkoper, want
voor hetzelfde geld krijgt de motor gaandeweg
een gratis schoonmaakbeurt, waardoor hij doel
matiger zal funktioneren. Met méér kilometers per
liter en extra kracht, profiteren wij bovendien nog
mee van de schonere, zuivere lucht.
Bij elke Chevronpomp ligt een
F-310 boekje voor u gereed, dat
alle informatie geeft over dit re
volutionaire nieuwe produkt.
F-310 handelsmerk voor Polybuteen Amine benzinetoevoeging.
Chevron Petroleum M4-
(Nederland) N.V.