Stokowsky: „Kwaliteit geeft
altijd de doorslag"
Gert Jan Moed heeft
verzameling antieke
fietsen
Kritiek op 40 pet.
zendtijd van NOS
„Het beste is
geboren uit
i experiment"
Heer
Bommel
en de
Slijtmijt
De dader (weer,
op bet spoor
Sweet Smoke als RONOtities
vervangers
Een echt
vervoersmuseu m
Jaarverslag AVRO: 835.000 leden Stokowski
programmaos
MORGEN
Vierhonderd
Radioreportages van
tenniskampioenschap
Actualiteiten
Voor liefhebbers
van dixieland
Concert en interview
door Pi Scheffer
MAARTEN
TOONDER
STRIP -
DONDERDAG 13 AUGUSTUS 1970
HILVERSUM „Werkelijk grote mannen zijn altijd eenvoudig, de kleine fi-
giu-en zijn meestal gecompliceerdMet deze uitspraak liet de Pools-Ame
rikaanse dirigent Leopold Stokowsky, volgens zijn paspoort Leopold Bolesla-
wicz Stanislaw Antoni Stokowsky er geen twijfel over bestaan dat hij zich zelf
onder de groten der aarde rangschikt.
In 1951 voor het laatst in Nederland op uitnodiging van het Holland Festival,
gaat Stokowsky volgende week twee concerten van het Radio Filharmonisch
Orkest dirigeren.
Op donderdag 20 augustus leidt hy het RFO in de Amsterdamse RAI en op za
terdag 22 augustus staat hy met hetzelfde orkest op het podium van de Rotter
damse Doelen.
Het eerste concert wordt rechtstreeks door de AVRO-radio uitgezonden. Daarnaast
zal hy op 24 en 25 augustus plaatopnamen maken.
Stokowsky, die in 1908 als dirigent in
Londen debuteerde en in de tachtiger
jaren van de vorige eeuw in Polen
werd geboren, stelt er niet de minste
prijs op naar zijn leeftijd te worden
gevraagd. De schattingen variëren tus
sen de 82 en 87 jaar.
„Ik ben niet van plan persoonlijke
vragen te beantwoorden", zei Stokows
ky. Geen mens durfde hem dan ook
maar iets te vragen over zijn vooroor
logse, al dan niet platonische relatie
met de legendarische filmster Greta
Garbo. Maar over zijn vak wilde Sto
kowsky zij het moeizaam wel iets
kwijt.
Eerste vraag aan de in donker pak en
open stóhillenhemd geklede en met £en
onbestemd lintje in het knoopsgat pron
kende maestro:
U bent een van de weinige overle
venden uit een generatie van grote
dirigenten als Mengelberg, Toscanini,
FurtwMngler en Szell. Met Mengel
berg en Toscanini hebt u de enorme
autoriteit en greep op de musici ge
meen. Is dat een natuurlijke gave of
ziet het zelf als een kwestie van zelf-
training, ontwikkeling en ervaring?
Ontwijkend antwoord van Stokowsky:
„Een goed dirigent moet natuurlijk
altijd gaven en ondervinding hebben.
Het moderne orkest zit vol roblemen
en tegenstellingen. Je hebt er veel tijd
voor nodig, vooral als je vooruit kijkt.
Ik sta achter alle experimenten, ook
dus achter de experimentele muziek".
„De beste dingen van deze tijd zijn
uit het experiment geboren. Kijk maar
naar de ontwikkelingen van de tech
niek. Ieder experiment vind ik daarom
juist. Alleen, de tijd zal moeten leren
of het experiment op een bepaald ge
bied levensvatbaar is.
Dat geldt niet alleen voor de kunst,
maar slaat ook op gebieden van de psy
chologie, de godsdienst en alles wat je
maar wilt. Een land als Nederland zou
nooit die landaanwinning hebben kun
nen realiseren als er geen experimenten
met de waterbouwkunde waren onder
nomen".
Staat Stokowsky positief of negatief
tegenover de ontwikkeling op het ge
bied van de amusementsmuziek?
Anders gezegd: Wat vindt hy van de
popmuziek?
„De popmuziek is een expressie van
de jeugd, die ook het gezicht van de
wereld van morgen zal bepalen. Daar
om is de popmuziek ook een basis voor
muziek van de toekomst. Wat ik op
ander terrein in Strawinsky zo be
leggen tussen de muziek van het verle
den en de muziek van de toekomst. Ik
heb niet alleen grote bewondering voor
Strawinsky als componist, maar acht
hem ook zeer hoog als mens."
„Alleen waarlijk grote mensen maken
grote dingen. Een klein voelend en den
kend mens kan nooit een groot kunste
naar zijn."
Over zijn gestorven collega-tijdgeno
ten, allemaal groten in het dirgenten-
vak, zegt Stokowsky: „Of het nu Men
gelberg, Toscanini of Koesseyfsky was;
zij allen hadden hun eigen voorstelling
ARNHEM/LENT Onder de rook
van Nijmegen langs de snelweg Arn-
hem-Nijmegen ligt het dorpje Lent.
Daar aan de Griftdijk woont de zoon
van een aannemer Gert Jan Moed. Hij
is een verwoed verzamelaar van antie
ke fietsen. In een kleine drie jaar heeft
de 19-jarige aannemerszoon een stuk of
twintig fietsen opgedoken.
„Frankrijk en Engeland. Dat zijn de
voornaamste leveranciers voor de oude
karretjes", zegt hij. De student aan de
MTS te Nijmegen heeft zijn eerste
fiets in Frankrijk gekocht. „Voor een
paar centen. De mensen waren blij dat
zij er nog wat voor kregen, 't Is onbe
grijpelijk", aldus Gert Jan.
Plotseling zijn de fietsen op de prop
je gekomen. Pa was in Frankrijk op
zoek naar oude auto's. Maar bij het zien
van de fiets werden die op slag verge
ten. In de kelder van huize Moed ver
bergt Gert Jan zich vaak een paar da
gen met een vriend. Dan wordt er hard
gewerkt. Ontroesten, invetten, de- en
monteren, en verven, het moet alle
maal. Is dat gebeurd dan gaat de deur
open en komt er een als nieuw uitzien
de tweewieler tevoorschijn. Mogelijk is
het een exemplaar uit het jaar 1860.
De oudste fiets stamt uit 1808. Dat is
een Engelse loopfiets. De jongste die
Gert Jan heeft is uit 1947. Ook al En
gels fabrikaat. Met de bijzonderheid
dat de spatborden van hout zijn. „Een
probleem is dat er eigenlijk veel te
weinig documentatie over fietsen is",
zegt de Lentenaar. „Het is erg moeilijk
om aan de juiste onderdelen te komen.
Was er genoeg literatuur dan kon je het
er zelf bijmaken".
Engeland is voor de Lentenaar een
waar dorado voor de uitbreiding van
zijn verzameling. Van 1867 af werden
daar de echte fietsen gemaakt, vertelt
Gert Jan. Voor die tijd was het bijna
alleen Frans.
Een groot gedeelte van de verzame
ling staat in het Mobilarium, een ver-
voersmuseum. Maar Huize Moed weet
ook bijzonder goed dat Gert Jan zich
met fietsen bezig houdt. Er staan vier
exemplaren op zijn slaapkamer en door
het huis verspreid staan de andere.
Bijzonder trots is Gert Jan op zijn
hoge bi. Een bicycle uit 1876. „Het is
wel moeilijk om erop te klimmen. Dank
zij de lantarenpalen lukt het nog wel".
Een ander bijzonder voertuig is een Mi-
chau uit 1867. Dit is een geheel houten
fiets. „Oppassen voor de houtworm", is
het laconieke commentaar.
De banden zijn een hoofdstuk apart.
Of de fietsen hebben er geen of het is
een maat die niet meer in de handel is.
„Gaat er een kapot dan is het zoeken
naar een andere", zegt Gert Jan. Hij
staat voor dit soort dingen in nauw
contact met verzamelaars in binnen- en
buitenland. In Engeland zijn er zelfs
verenigingen. Hier doet iedereen het
maar op eigen houtje. Dat vindt hij erg
jammer. Zo is de kans dat er iets verlo
ren gaat bijzonder groot.
Gert Jan (rechts) en zijn vriend Bert van Engelen in de tuin van huize
Moed met een Burgers uit het jaar 1860, een paardfietsje en de restanten
van een Franse driewieler. Waarschijnlijk is dit een tandem geweest.
A Dirigent Leopold Stokowsky: „Er
zijn meer mensen niet in kunst
geïnteresseerd dan wèl
van het orkest, dat de stem van de mu
ziek is. Zij wisten hoe zij die coceptie
tot uitdrukking moesten brengen, hoe
verschillend die ook was. Er zijn ook
dirigenten die helemaal geen conceptie
hebben. Maar over hen praat ik maar
liever niet".
Zou Stokowsky niet meer opnamen
van werken van Strawinsky op de
plaat willen zetten dan hy tot dusver
heeft gedaan?
.Helaas denken de platenfabrikanten
vaak te veel aan verkoopbare opnamen.
Daar ben ik het op een vriendelijke
manier niet altijd mee eens".
Hoe ziet de dirigent de toekomstige
ontwikkeling van de Amerikaanse
orkesten, nu de ryke particulieren
minder neiging vertonen die orkesten
financieel te steunen? Zou er een
kans zyn dat de overheid in de Ver
enigde Staten in navolging van Eu
ropa de kunst gaat subsidiëren?
„Ik ben niet pessimistisch over de
toekomst van de Amerikaanse orkesten.
Mijn indruk is echter dat de bevoeg
de instanties nog veel moeten leren van
het even, en van de kunst in het bij
zonder. Wij hebben in de VS zo'n vijf
tienhonderd orkesten, zowel beroeps-,
amateur- als half beroepsorkesten. Het
zou enorme sommen vergen om al die
orkesten te subsidiëren. Dat zou een
niet geringe belastingverhoging kunnen
betekenen voor iedere Amerikaanse
staatsburger...
iVoor mij is het dan ook de vraag of
een regering het kunstleven in zijn ge
heel wel zal moeten subsidiëren. Als je
ja zegt, omdat je vindt dat de kunst een
belangrijk element in het leven van de
mensen kan zijn, dan vraag ik: bij hoe
veel mensen dan wel? Er zijn aanmer
kelijk meer lieden die niet geïnteres
seerd zijn in kunst dan wel. Of het dan
ook politiek haalbaar is om en een land
als Amerika kunstsubsidies te gaan
verstrekken, is een vraag die ik maar
liever aan de politici wil overlaten."
Overigens heeft Stokowsky tijdens
zijn vruchtbare leven achter de dirigen
tenlessenaar ook in ander opzicht niet
stil gezeten. Na zijn werkzaamheden bij
een reeks Amerikaanse orkesten, waar
onder het deels uit begaafde jonge mu
sici bestaande American Symphony Or
chestra, heeft hij de muzikale inspira
tie bij vier films geleverd: Walt Dis
ney's „Fantasia", „The Great Broadcast
of 1937", „Honderd Mannen en een
meisje" en „Carnegie Hall".
Op de vraag of hij het medium film
belangrijk acht voor de propaganda van
de serieuze muziek, luidt het antwoord:
„Het kan mij weinig schelen op welk
schoteltje ik mijn muzikale hapjes ser
veer. De hoofdzaak is of de mensen het
accepteren of afwijken. En in dat op
zicht is het altijd weer de kwaliteit die
de doorslag geeft".
Mr. L. H. Slotemaker, voorzitter
van de AVRO, gelooft, dat bij de
zendtijdtoewijzing voor televisie aan
de NOS van 40 procent, niet moet
worden uitgegaan van de vraag hoe
die zendtijd gevuld moet worden.
Veel zinvoller zou volgens hem zijn.
om zich eerst af te vragen hoeveel
zendtijd de NOS nodig heeft om
haar taak uit te voeren. Daarna zou
dan bepaald kunnen worden hoe
die tijd gevuld moet worden.
Hij schrijft dat in het jaarverslag
van de Avro over 1969. „Dan pas
gaat men uit van de wettelijke be
ginselen en wordt de zendtijd van
de andere zendgemachtigden niet
meer een sluitpost, zoals nu het ge
val is", aldus de Avro-voorzitter.
Hij zegt ook geen voorstander te
zijn van een nationale omroep.
„Maar zou men al ooit tot een natio
nale omroep overgaan, dan is de
Avro door haar aard daartoe de
aangewezene".
De directeur van het televisiebe
drijf van de Avro, de heer S. K. van
der Zee, noemt in het jaarverslag de
omroepwet „een stuk wetgeving op
basis van een politiek compromis,
dat veel kiemen in zich draagt voor
een even zo grote verscheidenheid
aan praktische interpretaties".
De Avro televisie verzorgde in
1969 ruim vierhonderd uur televisie.
Hiervan werd 64 procent in
zwart-wit en 36 procent in kleur
uitgezonden.
Van de 240 meest bekeken pro
gramma's uit 1969 werden er 78 door
Liefhebbers van de tennissport,
tevens geïnteresseerd in de vraag
wie de titels zal winnen in het deze
week gehouden toernooi om het
kampioenschap van Nederland, kun
nen van vanavond af via de radio de
gebeurtenissen op de Mets-banen in
Scheveningen volgen. Voor de NOS
zal Rien Bal enkele reportages ver
zorgen en wel op de volgende tijden
Vandaag tussen kwart voor zes
en zes uur via Hilversum 2 in het
NCRV-programma Hier en Nu-sport.
Morgen op dezelfde tijd, zelfde
zender in het sportkompas van de
Tros.
Zaterdagmiddag om vijf voor een
in Vara's „Tussen start en finish"
(Hilversum 1) en tussen vijf en zes
uur in de NCRV-sportshow via Hil
versum 3.
Zondag in het NOS-sportprogram-
ma „Langs de Lijn" tussen twee en
vijf uur via Hilversum 3 en via Hil
versum 1 tussen vijf over zes en
half zeven.
de Avro uitgezonden: 39 via Neder
land 1 en 39 via Nederland 2.
Op de vaste Avro-dinsdagavond
hadden de programma's van deze
omroep de laatste maanden van het
vorig jaar een gemiddelde kijkdicht
heid van 29 procent. In diezelfde pe
riode bedroeg de kijkdichtheid van
de andere omroepen op hun „vaste
avonden" gemiddeld 19 procent.
De Avro-programma's met de
meeste kijkers waren vorig jaar
„Voor de vuist weg", „The Saint",
„•De Mountiesshow", „High Chapar
ral", „Strange Report" en de Oude-
jaarsavondshow van Seth Gaaikema.
De actualiteitenrubriek „Avro's
Televizier Magazine" behaalde de
eerste drie maanden van haar be
staan tevens de drie laatste maan
den van 1969 een kijkdichtheid
van 21 procent en een gemiddelde
waardering van 71. Daarmee liet Te
levizier, volgens het Avro-jaarver
slag, de andere actualiteitenrubrie
ken ver achter zich.
Het ledental van de Avro schom
melt nog steeds, zoals al enkele ja
ren het geval is, rond de 835.000.
Enige tijd geleden werd herdacht
dat Nederlands oudste dixieland-
orkest, The Dutch Swing College
Band, vijfentwintig jaar bestaat. De
NCRV-radlorubriek „Jazztime" staat
om 23.15 uur geheel in het teken van
de DSC. Harm Mobach, samensteller
van „Jazztime", heeft daarvoor de
medewerking ingeroepen van Arie
van Breda, een groot kenner van de
Dutch Swing College Band, vele ja
ren actief lid van de Haagse Jazz
club en bezitter van alle platen die
het orkest in de loop der jaren heeft
gemaakt. Voor deze uitzending van
„Jazztime" is vooral een keus ge
maakt uit de platen die de Band in
de eerste jaren van haar bestaan ge
produceerd heeft.
Op donderdag 20 augustus var
20.15 tot 22.30 uur concerteren, onder
auspicde van de AVRO, het Radio
Filharmonisch Orkest en het Groot
Omroepkoor, met medewerking van
de mezzo-sopraan Sophia van Santé,
het geheel o nder leiding van de diri
gent Leopold Stokowski in de Zuid
hal van de RAI te Amsterdam. Dit
concert, dat ook stereofonisch is te
beluisteren, wordt rechtstreeks in
het radioprogramma van de AVRO
uitgezonden. Tijdens de pauze van
dit concert zal Pi Scheffer een ge
sprek hebben met Leopold Stokows
ki.
Het programma vermeld achter
eenvolgens de Fanfare uit het ballet
,,L' éventail de Jeanne" van Maurice
Ravel, de Symfonie in d kl. t. van
César Franck en de Cantate voor
koor, mezzo-sopraan en orkest
„Alexander Newski" van Sergej
Prokofieff.
Van dit optreden in de RAI zal
ook de AVRO-televisie een registra
tie maken, die op een nog nader te
bepalen datum zal worden uitgezon
den. Hetzelfde concert wordt twee
dagen later, dus op 22 augustus, ge
geven in De Doelen te Rotterdam
onder auspiciën van de directie van
De Doelen.
Amateur-détectieves kunnen van
avond voor de derde (en laatste)
maal hun spitsvondigheid testen via
de van oorsprong Duitse tv-serie
„Dader op het spoor", zoals men
weet een nabootsing van de eerder
uitgezonden Franse serie „De laatste
vijf minuten". Het is daarbij de be
doeling dat vijf minuten voor de
ontknoping een korte pauze wordt
ingelast: de kijker heeft dan alle ge
gevens die voor aanwijzing van de
dader nodig zijn, In handen en krijgt
enkele ogenblikken tijd om met zich
zelf te rade te gaan over de vraag
wie de moord (In dit geval) heeft be
gaan. De Tros heeft eerder twee van
deze verhalen uitgezonden, vanavond
volgt het derde, dat als titel draagt
„Schroot". Via Nederland 2 van tien
over negen tot half elf.
In het VPRO-programma Piknik,
dat vanavond van zeven uur tot half
elf via Nederland 1 op het
tv-scherm verschijnt, zal men ver
geefs uitkijken naar de Engelse pop
groep Tyrannosaurus Rex. Deze
groep komt niet in haar plaats
treedt op de Amerikaanse Under
ground group Sweet Smoke, maker
van wat zij zelf noemt „hard
rock". Ze woont op het ogenblik in
een commune op een boerderij in
Duitsland.
In het Gelders programma van de
RONO wordt op vrijdag 14 augustus
in het vrouwenprogramma van Huis
en Hof aandacht geschonken aan de
tentoonstelling GG. 125. In dit ge
sprek zullen speciaal de vrouwelijke
aspecten van deze tentoonstelling
aan de orde komen. Bovendien wor
den in hetzelfde programma weer
drie reportages uitgezonden over ac
tuele Gelderse zaken en een afleve
ring van het hoorspel Tronsler en
Co Het Gelders programma kan
worden beluisterd op golflengte FM.
96.2 of kanaal 31 en wel op dinsdag
avond tussen 18.30 en 19.15 uur en
op vrijdagavond tussen 19.15 en
20.00 uur.
TELEVISIE
NEDERLAND I
18.45 NOS: Pipo de Clown
18.55 (K) Journaal.
19.04 VPRO: VPRO-Piknik; live pro
gramma met o.a. Betty Boop, te
kenfilm; informaties, akts en
popmuziek.
22.30 (K) Journaal.
22.35-22.45 (K) Wereldkampioen
schappen Wielrennen te Leicester.
NEDERLAND 2
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.55 (K) Journaal.
19.04 Van gewest tot gewest.
19.49 Tips van het Nationaal Bureau
voor Toerisme.
20.00 (K) Journaal.
20.20 TROS: De capitulatie van Ja
pan, documentaire. (Produktie
NÖC).
21.10 De dader op het spoor: Schroot,
detectivefilm.
22.30-22.35 (K) Journaal.
DUITSLAND I
(Reg. progr.: NDR: 18.00 (K) Pro
gramma over het gokspel. 18.30 (K)
Actualiteiten. 18.45 (K) Zandmanne
tje. 18.55 Nordschaumagazin. 19.26 (K)
Lautlose Jagd, tv-serie. 19.59 Pro
grammaoverzicht. WDR: 18.00 (K)
Air Taxi, tv-serie. 18.30 (K) Voor de
kleuters. 18.40 Hier und Heute, met
nieuws. 19.25 (K) Belevenissen v.e.
team-atoomonderzoekers). 20.00 (K)
Journaal en weerbericht. 20.15 Das
letzte Hurra, amrikaanse speelfilm.
21.55 (K) Film reportage over de
agrarische politiek In de EEG. 22.40
(k) Journaal, commentaar en weer
bericht. 23.00 (K) W.K. Wielrennen.
DUITSLAND 2
18.05 (K) Actualiteiten en muziek.
18.40 Oude films. 19.10 Tod am
Meer, tv-spel. 19.45 (K) Nieuws, ac
tualiteiten en weerbericht, 20.15 Mu
zikaal amusementsprogramma.
Aansl.: Nieuws. 21.30 Informaties en
meningen uit het economische leven.
22.15 (K) Cabaretprogramma.
sm: mm -mmmmmmm TELEVISIE
6950 Aan de voet van de rotswand
strekte zich een onafzienbare vlakte uit
die rondom door de Zwarte Bergen be
grensd werd. Het was een troosteloze
streek waar de stofwolken opdwarrelden
bij elke windvlaag en waarboven de zon
genadeloos brandde. Het enige teken van
leven bestond uit twee wandelaars van
gering formaat, die zich uitgeput over de
grauwe bodem voortsleepten. „We kunnen
het wel opgeven", sprak de grootste, die
Memel Parduin heette. „De wereld is uit
gestorven door de hongersnood". „Wij
zijn de laatsten", gaf de kleinste droevig
toe. Ze luisterde naar de naam Maaike
Prut en droeg evenals haar metgezel een
klein valiesje met zich mee. „Wat moet er
van de kinderen worden?" hernam Me
mel. „Er is nergens meer iets te eten. En
als de eitjes uitkomen staan we met lege
handen voor 5433 lege maagjes! Als er
geen wonder gebeurt is het afgelopen...."
„Wacht eens!" fluisterde Maaike. „Ik
hoor iets"!
Ze wees omhoog, en toen Parduin haar
blik volgde zag hij een groot lichaam, dat
met toenemende snelheid langs de berg
omlaag kwam. Voordat hij tijd had om
iets te zeggen, raakte het met een doffe
plof de grond en verdween daarin, een
kuil achterlatend. „Een wonder...." pre
velde Memel.1 „Zou hier iets eetbaars
neergekomen zijn?" Met deze gedachte
begaf hij zich snel naar de krater, waar
de inslag had plaatsgehad en waar een
grote beroering heerste. Dichte stofmas
sa's dwarrelden op, de grond werd met
kracht omgewoeld, en toen verscheen er
plotseling een groot gelaat boven het
trieste landschap uit...
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal van gis
teravond. 10.30 Informaties en me
ningen uit het economische leven.
11.15 Der Kaiser vom Alexander-
platz, volksspel. 12.50 persoverzicht.
13.00-13.30 Journaal. 13.55 (K) Nws.
14.00 Tenniskampioenschappen. 16.40
(K) Voor de kinderen. 16.55 Voor de
kinderen. 17.15 (K) Voor de kinde
ren. 17.25 Europa-jeugd-discussic
17.55 (K) Niews.
DUITSLAND 2
16.55 „Brüder in All" documentai
re serie. 17.25 (K) Weerbericht voor
vakantiegangers. 17.30 (K) Nieuws
en weerbericht. 17.35 (K) Sport.
RADIO
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammo
foonmuziek en reportages. (8.00
Nws; 8.11 Radiojournaal; 8.30 De
groenteman). NOS: 9.00 Internatio
naal Spectrum: klassieke en moder
ne muziek (opn.) (9.35-9.40 Water
standen). AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr).
(11.00-11.02 Nws). 11.30 Blokfluit en
piano: klassieke muziek. 11.55
Beursberichten. NOS: 12.00 Blik op
de werelds popualir programma over
ontwikkelingshulp. Overheidsvoor
lichting: 12.30 Uitzending voor de
landbouw. NOS: 12.40 Stereo: lichte
grammofoonmuziek. 12.50 Recht en
slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA:
13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Pia
norecital: klassieke muziek (gr).
13.30 Stereo: Cleveland Orkest: klas
sieke muziek (gr). EO: 14.00 Ruimte:
Radiomagazine met: 1. Zingend ge
tuigen: gewijde muziek (gr); 2. Ons
Podium; 3. Meer dan een lied; 4. Ac
tueel nieuws over zending en evan
gelisatie; 5. Overdenking. NOS: 15.00
Aspecten van de kamermuziek:
Viool en piano: moderne muziek.
15.45 Toerismo: toeristische infor
maties uit binnen- en buitenland.
VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: com
mentaren, reportages, interviews,
berichten, telefonische reacties en
muziek. (16.00 Nws; 17.55 Mededelin
gen; 18.00 Nws; 19.30 Nws) VARA:
21.00 Stereo: Noordelijk Filharmo
nisch Orkest en solisten: klassieke
en moderne muziek, (opn.) 22.30
Nws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Ac
tualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig
weekend: licht gevarieerd platenpro-
gramma. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Badimerie: klas
sieke muziek (gr.) 8.30 Nws. 8.32
Touringclub: vakantietips en infor
maties. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00
Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.45
Wie is in godsnaam Jezus Christus?,
lezing. 10.00 Klassieke orkestmuziek
(gr.) 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen. 12.00 Stereo:
Van twaalf tot twee, gevarieerd
programma. (12.22 Wij van het land;
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41-12.50 Ac
tualiteiten. 13.00-13.05 Raden maar...)
14.00 De zaak Jasseron, hoorspel.
14.50 Lichte grammofoonmuziek.
TROS: 14.55 Stereo: Klassieke ver
zoekplaten. 16.00 Nws. 16.03 Stereo:
Disco-drive in: de showbusiness op
de korrel genomen. 17.30 Sportkom
pas. NCRV: 18.00 Stereo: Koorzang:
amusementsmuziek. 18.30 Nws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 Wereldpanorama.
19.10 Veel gevraagde gewijde muziek
(gr.) 19.40 Wijd als de wereld: weke
lijkse internationale oriëntatie in
kerk, zending en oecumene. 19.50
Van vrijers en vrijsters: Nederland
se folkloristische muziek door Ne
derlands Kamerkoor en leden van
het Concertgebouworkest. 20.05 Ste
reo: The sound of musical: musical
fragmenten. 21.25 Stereo: Promena
de orkest en solist: opera- en ballet
muziek. TROS: 22.00 Actualiteiten.
22.30 Nws. 22.40 De Beyaerd-Hier,
cabaretprogramma. 23.10 Apollo
XXI: Fantastisch ruimtevaart mys
terie 23.30 Stereo: Midnight special.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show. 10.00 Nws. 10.03 De
Eddy Becker Show (vervolg). 11.00
Nws. NOS: 11.03 De Felix Meurders
Show. VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-
30. (13.00-13.03 Nws). TROS: 14.00
Nws. 14.03 Suzie Cream Cheese: licht
platenprogramma. AVRO: 15.00 Nws.
15.03 Muziek Boetiek. (16.00-16.02
Nws) 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Zingende Bougie: geva
rieerd platenprogramma voor auto
mobilisten.