Fighting Mack bokst uit
liefde voor zijn vrouw
PETER PERKENS ZIT
GOED TE PAARD
Liever eerste
in Nederland
dan nummer
zoveel in
Engeland
WEDSTRIJDPROGRAMMA BETAALD VOETBAL
Coureur Hans Hutten:
Snelheid is
m^n lust
en m Vi leven
Fransen krijgen
weer grotere
belangstelling
voor voetbal
VOOR HAAR
POND VLEES
LACHEN
OVERSCHOT
EREDIVISIE
Ie DIVISIE
2e DIVISIE
Heel toevallig kwam hij in het racewereldje terecht. Door een
vriend, die belangstelling had voor standaardmotoren. Wedstrij
den in Zandvoort betekenden voor hem de druppel, die de emmer
deed overstromen. Nu is Hans Hutten verknocht aan zijn motoren.
Hij kan niet meer zonder.
123 KM/UUR
GOEIE BEURT
HOBBY
De bokser Fighting Mack neemt in
Vlaardingen plaats op een recht stoel
tje en bolt vervolgens 67 kilo spieren.
Wat zoudt denken wanneer u op dat
moment voor hem stond?
De man, die al eens de Europese titel
haalde in de klasse weltergewicht is tot
de volgende conclusie gekomen. „Wan
neer een vrouw", aldus Fighting Mack,
„mij bijvoorbeeld in de ring ziet en dan
denkt: Ik wou dat mijn man dat ook
was en kon, dan zou ik haar slecht vin
den. Ze hoort bij haar eigen man".
En verder denkt hij toch wel, dat er
vele vrouwen zijn die een hoop spieren
opwindend vinden. „Maar", zegt hij, „ik
kan me best voorstellen dat er ook
vrouwen zijn die spieren helemaal niet
nodig vinden bij een man".
Maar op straat ziet hij vrouwen „wel
eens naar hem kijken", in ieder geval.
„Ach", vindt hij, „het is natuurlijk al
tijd prettig om te merken dat iemand
met je sympathiseert, want dat doen ze
dan toch, maar verder denk ik er niet
zo over na".
Hoeft ook niet per se, want Fighting
Mack, die eigenlijk Edwin Alberto heet
en op Curagao werd geboren, is ge
trouwd met een Spaanse vrouw, die hij
zeer bemint.
„Als ik in de ring sta, dan boks ik
voor haar en zie ik niemand van het
publiek", vertelt hij. Dat zulks positief
kan werken, heeft hij o.a. bewezen,
toen hij in Rotterdam won van de Brit
Johnny Cooke en zo de eerste stap zet
te, die volgens deskundigen wel weer
eens naar een Europees titelgevecht
kan leiden.
Fighting Mack, die 23 jaar is en het
grootste deel van het jaar in zijn huisje
in Santander in Spanje woont, is maar
een vrij kleine man. Als hij een hand
geeft, is die nauwelijks te voelen, maar
diezelfde hand kan zo'n klap uitdelen,
dat de hand zelf er ook maar nauwe
lijks tegen bestand is. Er zijn dan ook
van beide handen al eens een paar mid
delhandsbeentjes gebroken.
„Maar als de zaak is geheeld, zijn
mijn handen extra stevig geworden",
zegt Fighting Mack, „er zijn zelfs bok
sers, die die beentjes expres breken".
En wat doet nu de man, die op zijn
dertiende jaar door de fraters op Cura
gao van school werd gestuurd omdat hij
steeds met vriendjes vocht, in de dagen
dat hij niet bokst?
„Ook boksen", zegt hij. „Trainen en
nog eens trainen. In Santander is ook
een boksschool, dus in Spanje werk ik
gewoon door".
Als hij een paar uur heeft getraind,
gaat hij eten (een pond biefstuk, paar-
devlees of vis per dag) en slapen.
„Ook slapen is goed, als je in conditie
wil blijven", zegt hij.
En onder het truitje dat hij inmiddels
heeft aangetrokken, spant hij zijn bi
ceps. Hij knakt ook steeds met zijn vin
gerkootjes. Allemaal voor de conditie,
want Fighting Mack wil blijven zoals
hij is.
Liefst nog beter.
Pat Perkins, Engelse vrouw van de
Engelse kampioen der Nederlandse
jockey's, kwam onlangs tot een memo
rabele uitspraak. „Als ik Peter als kost
ganger had zou ik hem liever voor één
dan voor twee weken hebben".
De spontane, uiterst vrolijke Peter
Perkins, vorig jaar de meest winnende
jockey in Nederland, pleegt namelijk
als een leeuw te eten zonder dat daar
door zijn gewicht van om en nabij de 51
kilo in gevaar komt. Anderzijds kan hij
ook best een dag zonder eten wanneer
er onverhoopt ineens een pondje bij is
gekomen.
Perkins is een van de Engelse
jockey's, die het vak in eigen land leer
den, daar merkte dat je ontzagwekken
de kwaliteiten moest hebben om boven
de middenmoot uit te komen en de con
sequentie trok. In 1966 kwam hij naar
Nederland, in 1967 werd hij al met 22
winnaars kampioen.
Nu heeft Perkins het aardig getrof
fen. Hij maakte als jockey de regimes
van trainer Van Dijk, Pex en Delbras-
sinne mee, maar had steeds de paarden
van eigenaar Schoonheim, onder de na
men De Bloemert en RPS uitkomend, in
de gespierde knuistjes.
Welk paard hij het beste acht van
hetgeen hij hier reed? Jolly Jinks S.
Die zou het in Engeland ook goed ge
daan hebben in handicaps over een
mijl. Maar het leukste paard? Jolly
Maverick S. Dat is er een met karakter.
Die kan me eraf gooien waar en wan
neer hij wil. En dan niet omdat hij
schrikt of bepaald kwaad is, maar ge
woon als geintje.
Ik moet altijd volledig opletten, ook
In training, want hij heeft een onbe
perkte interesse. Ziet hij een vogel op
vliegen dan grijpt hij dat aan als ex
cuus om iets speels te doen. Een keer
had hij me letterlijk liggen. Als dat een
paard lukt dan rent het meestal weg,
helemaal door het dolle heen. Hij niet.
Hij bleef staan en je zag hem bijna
grinniken. Toen wandelde hij weg en
ging ergens wat gras eten.
„Als we allebei paard waren of alle
bei mens, zouden we heel wat af kun
nen lachen. Mijn vrouw geeft altijd een
appeltje voor hem mee als ik naar het
werk ga. Kijk, daar ligt het nog van
vanmorgen, ik vergat het dit keer mee
te nemen.
Hij is trouwens erg goed. Ik reed en
won acht keer met hem vorig jaar.
Peter Perkins (33) rijdt al meer dan
een half leven. Hij was vijftien toen
hij het leerlinginstrumentmakerschap
voor de status van leerling-jockey
ruilde. Hij heeft twee broers, die allebei
erg lang zijn en Peter was zo'n klein,
licht ventje, dat ze het allemaal tot in
de verre takken van de familie de
hoogste wijsheid vonden Peter aan te
raden eens op een paard te gaan zitten.
Toen er wel enige len^tegroei, maar he
lemaal niets van enige toename in om
vang of gewicht in leek te zitten werd
hij jockey.
„Ik moest vrij lang wachten voor ik
een winner reed, maar dat is normaal
want al zijn er erg veel rendagen, er
zijn ook massa's jockey's en nog veel
meer work-jockey's, mannen dus die
in het werk de paarden rijden, maar
zelden of nooit in de baan komen. Ge
woon omdat er een overschot is.
Daarom geloof ik, dat je best zit in
een klein ren-land. Ik tel hier goed mee
en in Engeland is het maar zeer de
vraag of ik daaraan toe gekomen zou
zijn. Ik rijd hier voor de paarden van
mijn baas, maar als ik daarvoor geen
mount heb, kan ik nog wel eens op een
ander paard komen. Dat vind ik ook
leuk, als je voor een kleine eigenaar
eens wat kunt rijden. Ik heb natuurlijk
eerzucht, maar ik zou me het leven niet
meer kunnen denken zonder juist dit
vak. En dan helemaal afgezien van het
winnen of verliezen. I just love it".
Peter Perkins: goed in het zadel.
In het afgelopen seizoen hebben
2.315.000 personen de 306 wedstrijden
van de profclubs in de eerste divisie
bezocht, hetgeen een gemiddelde per
wedstrijd van 7.565 kijkers betekende.
In het vorig seizoen bezochten 2.128.000
deze wedstrijden met een gemiddelde
van 6.990 personen per ontmoeting.
Vooral de bezoekersaantallen in
Straatsburg en Marseille zijn gestegen.
In de tweede divisie is de belangstelling
achteruitgegaan, van 1.100.000 toeschou
wers in het seizoen 1968-1969 naar
650.000 kijkers in het afgelopen seizoen.
Maar dit cijfer is in werkelijkheid niet
zo ongustig, omdat het aantal clubs
was teruggebracht van 21 naar 16. Het
geen duidelijk blijkt uit het gemiddelde
per wedstrijd: Een stijging van 2595
personen (seizoen 1968-1969) naar 2725
in dit seizoen.
Het is interessant te vermelden dat
voor de 957 amateurwedstrijden een be
zoekerstotaal van 1.130.000 werd geno
teerd, hetgeen een gemiddelde betekende
van nog geen 1200 per ontmoeting.
23 augustus
Excelsior—AZ *67
TelstarSparta
VoLendamFC Twente
DWSPSV
ADO—NAC
MW—Holland Sport
NEC—Ajax
Go AheadHaarlem
FeijerioordUtrecht
30 augustus:
Sparta^—Excelsior
FC TwenteTelstar
PSV—Volendam
NAC—DWS
Holland Sport—ADO
Ajax—MVV
HaarlemNEC
UtrechtGo Ahead
AZ'67Feijenoord
6 september:
Sparta—AZ'67
ExcelsiorFC Twente
Telstar—PSV
VolendamNAC
DWSHolland Sport
ADO—Ajax
MVVHaarlem
NEC—Utrecht
Go AheadFeijenoord
13 september:
FC Twente—Sparta
PSVExcelsior
NACTelstar
Holland Sport—Volendam
Ajax—DWS
HaarlemADO
UtrechtMVV
FeijenoordNEC
AZ'67Go Ahead
20 september:
FC Twente—AZ'67
Sparta—PSV
ExcelsiorN AC
TelstarHolland Sport
V olendamAjax
DWSHaarlem
ADO—Utrecht
MW—Feijenoord
NECGo Ahead
27 september:
PSV—FC Twente
NAC—Sparta
Holland SportExcelsior
Ajax—Telstar
HaarlemVolendam
Utrecht—DWS
Fei j enoordADO
Go Ahead—MVV
AZ'67—NEC
4 oktober:
PSV—AZ'67
FC Twente—NAC
SpartaHolland Sport
ExcelsiorAjax
TelstarHaarlem
VolendamUtrecht
DWS—Fei j enoord
ADO—Go Ahead
MVV—NEC
18 oktober:
NAC—PSV
Holland SportFC Twente
Ajax—Sparta
Haarlem—Excelsior
UtrechtTelstar
FeijenoordV olendam
Go Ahead—DWS
NEC—ADO
AZ'67—MVV
25 oktober;
"NAC—AZ'67
PSV—Holland Sport
FC TwenteAjax
SpartaHaarlem
ExcelsiorUtrecht
TelstarFeijenoord
VolendamGo Ahead
DWS—NEC
ADO—MVV
1 november:
Holland Sport—NAC
Ajax—PSV
HaarlemFC Twente
UtrechtSparta
FeijenoordExcelsior
Go AheadTelstar
NEC—V olendam
MW—DWS
AZ'67—ADO
15 november:
Holland Sport—AZ'67
NAC—Ajax
PSVHaarlem
FC TwenteUtrecht
Sparta—Feijenoord
ExcelsiorGo Ahead
Telstar—NEC
V ol endam—M W
DWS—ADO
22 november:
AjaxHolland Sport
HaarlemNAC
Utrecht—PSV
FeijenoordFC Twente
Go AheadSparta
NECExcelsior
MVV—Telstar
ADOVolendam
AZ'67—DWS
29 november:
AjaxAZ'67
Holland SportHaarlem
NAC—Utrecht
PSVFeijenoord
FC TwenteGo Ahead
Sparta—NEC
ExcelsiorMW
Telstar—ADO
VolendamDWS
6 december:
HaarlemAjax
UtrechtHolland Sport
FeijenoordNAC
Go Ahead—PSV
NEC—FC Twente
MVV—Sparta
ADOExcelsior
DWS—Telstar
AZ'67Volendam
13 december:
HaarlemAZ' 67
Ajax—Utrecht
Holland SportFeijenoord
NACGo Ahead
PSV—NEC
FC Twente—MVV
SpartaADO
ExcelsiorDWS
TelstarVolendam
20 december:
UtrechtHaarlem
FeijenoordAjax
Go AheadHolland Sport
NEC—NAC
MVV—PSV
ADOFC Twente
DWSSparta
VolendamExcelsior
TelstarAZ'67
3 januari:
AZ'67—Utrecht
HaarlemFe ij enoord
AjaxGo Ahead
Holland SportNEC
NAC—MW
PSV—ADO
FC Twente—DWS
SpartaVolendam
ExcelsiorTelstar
10 jan. retnrn van 23 aug.
23 augustus:
GroningenBlauw Wit
SC Cambuur—HVC
De GraafschapSW
WageningenDFC
Willem IIVitesse
Helmond SportFSC
HeraplesHeerenveen
FC Den Bosch—Veendam
30 augustus:
HVCGroningen
SVVSC Cambuur
DFCDe Graafschap
V itesseW ageningen
FSC—Willem II
HeerenveenHelmond Sport
V eendamHeracles
Blauw WitFC Den Bosch
6 september
HVC—Blauw Wit
GroningenSVV
SC Cambuur—DFC
de GraafschapVitesse
WageningenFSC
Willem IIHeerenveen
Helmond SportVeendam
Helmond Spo:
HeraclesFC
Den Bosch
13 september:
SW—HVC
DFCGroningen
VitesseSC Cambuur
FSCde Graafschap
HeerenveenWageningen
VeendamWillem II
FC Den BoschHelm. Sp.
Blauw WitHeraclea
20 september:
SW—Blauw Wit
HVCDFC
GroningenV itesse
SC CambuurFSC
de GraafschapHeerenveen
WageningenVeendam
Willem IIFC Den Bosch
Helmond Sport Heracles
27 september:
DFCSVV
Vitesse—HVC
FSCGroningen
HeerenveenSC Cambuur
VeendamDe Graafschap
FC Den BoschWagening.
HeraclesWillem II
Blauw WitHelmond Sport
4 oktober:
DFC—Blauw Wit
SVV—Vitesse
HVC—FSC
GroningenHeerenveen
SC CambuurVeendam
de Graafsch.FC Den Bosch
WageningenHeracles
Willem II—Helmond Sport
18 oktober:
VitesseDFC
FSC—SW
HeerenveenHVC
FC Den BoschSC Camb.
V eendamGroningen
Heraclesde Graafschap
Helmond Sport—Wagening.
Blauw Wit—Willem II
25 oktober
VitesseBlauw Wit
DFC—FSC
SVVHee renveen
HVCVeendam
Groningen—FC Den Bosch
SC CanlbuurHeracles
de GraafschapHelm. Spoi l
WageningenWillem II
1 november
FCS—Vitesse
Heerenveen—DFC
VeendamSVV
FC Den BoschHVC
HeraclesGroningen
Helm. Sport—SC Cambuui
Willem II—de Graafschap
Blauw WitWageningen
15 november:
FSC—Blauw Wit
VitesseHee renveen
DFCV eendam
SVVFC Den Bosch
HVCHeracles
Groningen—Helmond Sport
SC Cambuur—Willem II
de Graafschap—Wageningen
22 november:
HeerenveenFSC
VeendamVitesse
FC Den BoschDFC
Heracles—SW
Helmond Sport—HVC
Willem IIGroningen
WageningenSC Cambuur
Blauw Witde Graafschap
29 november:
HeerenveenBlauw Wit
FCSVeendam
Vitesse—FC Den Bosch
DFCHeracles
SWHelmond Sport
HVCWillem II
GroningenWageningen
SC Cambuurde Graafschap
6 december:
V eendamHeerenveen
FC Den BoschVitesse
Helmond SportDFC
Willem II—SW
WageningenHVC
de Graafschap—Groningen
SC CambuurBlauw Wit
13 december:
Blauw WitVeendam
HeerenveenFC Den Bosch
FCSHeracles
VitesseHelmond Sport
DFC—Willem II
SVV—Wageningen
HVCde Graafschap
GroningenSC Cambuur
20 december return van 23
aug.
23 augustus:
RCHGooiland
EDO—AGOVV
deVolewijckers—PEC
Limburgia—NO AD
BaronieRoda JC
EindhovenSC Drente
RBCVW
Hermes DVSFortuna VI
30 augustus
Gooiland—ZFC
AGOW—RCH
PEC—EDO
NOADde Volewijckers
Roda JCLimburgia
SC DrenteBaronie
VWEindhoven
Fortuna VI.RBC
6 september:
ZFG-—AGOVV
RCH—PEC
EDO—NOAD
de VolewijckersRoda JC
LimburgiaSC Drente
BaronieVW
EindhovenFoituna VI.
RBC—Hermes DVS.
13 september
AGOW—Gooiland
PEC—ZFC
NOAD—RCH
Roda JCEDO
SC Drentede Volewijckers
VWLimburgia
Fortuna VI.Baronie
Hermes DVSEindhoven
20 september:
GooilandPEC
SFC—NOAD
RCH—Roda JC
EDOSC Drente
de VolewijckersVW
LimburgiaFortuna VI.
BaronieHermes DS
EindhovenRBC
27 september:
PEC—AGOW
N OADGooiland
Roda JC—ZFC
SC Drente—RCH
VW—EDO
Fort. VI.—de Volewijckers
Hermes DVSLimburgia
RBCBaronie
4 oktober:
AGOW—NOAD
GooilandRoda JC
ZFCSC Drente
RCH—VW
EDO—Fortuna VI.
de Volewijck.—Herm. DVS
LimburgiaRBC
Baronie—Eindhoven
18 oktober:
NOAD—PEC
Roda JC—AGOW
SC DrenteGooiland
VVV—ZFC
Fortuna VI.RCH
Hermes DVSEDO
RBC—de Volewijckers
EindhovenLimburgia
25 oktober:
PEC—Roda JC
AGOW—SC Drente
GooilandWV
ZFC—Fortuna VI.
RCH—Hermes DVS
EDO—RBC
de Volewijckers—Eindhoven
Limbu rgiaBaron ie
1 november:
Roda JC—NOAD
SC Drente—PEC
VVV—AGOW
Fortuna VI.Gooiland
Hermes DVSSFC
RBC—RCH
Eindhoven—EDO
Baroniede Volewijckers
15 november
NOAD—SC Drente
PEC—WV
AGOWFortuna VI.
GooilandHermes DVS
SFC—RBC
RCHEindhoven
EDOBaronie
de VolewijckersLimburgia
22 november:
SC DrenteRoda JC
VW—NOAD
Fortuna VI.—PEC
Hermes DVS—AGOW
RBCGooiland
EindhovenZ FC
BaronieRCH
LimburgiaEDO
29 november:
Roda JC- VVV
NOADFortuna VI.
PEC—Hermes DVS
AGOW—RBC
G ooi lan dE ind h oven
ZFCBaronie
RCHLimburgia
EDOde Volewijckers
6 december
VVV—SC Drente
Fortuna VI.Roda JC
Hermes DVS—NOAD
RBC—PEC
EindhovenAGOVV
BaronieGooiland
LimburgiaSFC
de VolewijckersRCH
13 december:
SC Drente—Fortuna VI
Roda JCHermes DVS
NOAD—RBC
PECEindhoven
AGOVVBaronie
GooilandLimburgia
ZFCde Volewijckers
RCH—EDO
20 december:
Fortuna VI.—WV
Hermes DVSSC Drente
RBCRoda JC
EindhovenNOAD
BaroniePEC
LimburgiaAGGOW
de Volewijckers—Gooiland
EDO—ZFC
3 januari:
VVVHermes DVS
SC Drente—RBC
Roda JCEindhoven
NOADBaronie
PECLimburgia
AGOVV—de Volewtjcker>
GooilandEDO
ZFC—RCH
10 januari return van 23
aug.
In de Nederlandse Motorsport Bond
strijdt hij op het voorste plan. Tijdens
de 24-uursrace in Oss dit jaar, waaraan
veel buitenlanders deelnamen, finishte
de Apeldoorner als tweede. Hans Hut
ten 29 jaar oud en vrijgezel blijft
er heel nuchter onder. H(j zegt: „Die
successen zijn wel leuk, maar het voor
naamste is toch wel, dat je plezier
hebt".
Hij vertelt, dat hij in Oss op een fa-
brieksmotor reed, een twee-cilinder
Laverda, inhoud 750 cc. „Ik kreeg een
contract aangeboden van deze Italiaan
se fabriek en dat heb ik uiteraard met
beide handen aangegrepen. Voor dit
soort wedstrijden komt er te veel voor
kijken om het helemaal in je eentje te
doen. Het is trouwens iets geweldigs,
zo'n race. Je rijdt met z'n tweeën. Om
beurten op de machine, tot de tank leeg
is. Dat betekent, dat je er zo'n zeven
kwartier opzit. Wel erg vermoeiend,
want je moet tevens je schema's bij
houden".
Het gemiddelde? „Met de stops mee
gerekend ongeveer 123 kilometer per
uur". Waaraan ik denk onder het rij
den? „Nou, uiteraard moet je met je ge
dachten bij de baan blijven. En de toe-
renteller goed in de gaten houden. Ook
de herkenningspunten in de bochten
zijn erg belangrijk. Op het rechte eind
halen we wel snelheden van 195 km/u.
En dan moet je er wel degelijk je
„koppie" bijhouden, anders lig je in de
sloot voordat je het weet".
Voordat Hans Hutten in het racewe
reldje terecht kwam bevredigde hij zijn
verlangens naar snelheid op een skelter.
,,'t Ging wel aardig", zegt hij, „maar
het is een sport voor elite. Voor ons
veel te duur. Gewoon niet bij te benen.
Ik heb het ook maar twee jaar gedaan.
De motorsport is wel erg duur, maar op
een gegeven moment weet je toch waar
het einde is. En dat is bij karting niet
het geval".
Hans Hutten, chef-monteur bij gara
ge Bakkenes, nam met een halve liter
Norton voor het eerst aan de races deel.
Dat was in de standaardklasse. (Voor de
leek: standaardmotoren zijn machines,
die gewoon op de weg rijden en waar
aan dus niet is gesleuteld.) Successen
kwamen er spoedig, maar daar was
Hans Hutten niet mee tevreden. Hij
wilde nog veel sneller. Want daar
draait alles om bij de Apeldoorner.
De Norton kreeg een goede beurt: an
dere zuigers, nokkenas, en remmen. Al
het onnodige ging eraf. De machine
moest zo licht mogelijk worden. Hans
Hutten klaarde het karwei in de avond
uren. En het resultaat was er. De
Norton ging sneller door de bochten,
waardoor de coureur zijn rondetijden
kon opvoeren.
In het zuiden van ons land geniet hij
de reputatie van de „regenrijder". „Ja,"
lacht hij, „ik ben gek op regen. Ik weet
niet precies waarom. Bij regen rijd ik
nu eenmaal beter. Misschien komt dat
doordat het risico dan groter wordt."
Hans Hutten, al drie keer kampioen in
de 500 cc-klasse heeft in 't begin onder
de vlag van de KNMV gereden. Om
verschillende redenen zei hij de bond
goeie dag. „De KNMV organiseerde in
die tijd vier races per jaar en boven
dien moest je op Zandvoort betalen. Als
je dan een machine hebt, die al met al
7000 gulden heeft gekost, dan heb je er
met vier races niet veel lol van.
De Nederlandse Motorsportbond
daarentegen heeft meer dan 20 wed
strijden op zijn programma staan. Dat
is de moeite nog eens waard. En wan
neer je in de prijzen valt krijg je ook
nog een financiële tegemoetkoming.
Dat is een stimulans, 't Zijn wel geen
bedragen waarvoor je elkaar onderste
boven rijdt, maar het is toch meegeno
men.
Als je echter goed geld wilt verdie
nen, dan moet je bij de grote bond gaan
rijden. Dan kun je ook in het buiten
land uitkomen. Maar dat houdt weer in,
dat je dagen van huis bent. Welke baas
vindt dat goed?
Jammer vind ik het wel, dat ik de TT
van Assen mis. Maar ja, het is of 't een
of 't ander. Met haatgevoelens ben ik
beslist niet bij de „grote bond" wegge
gaan. Ik heb er leuk gereden. En veel
vrienden gemaakt.
Ik zie de sport zuiver als hobby. Ik
moet veel plezier hebben. En dat heb ik
bij de zuidelijke bond. Ik zou er op dit
moment niet zonder kunnen maar ik
ben me wel bewust welk een risico elke
race weer met zich meebrengt. Als je
geen goed reactievermogen hebt moet
je nooit op een motor stappen. Daar
naast moet je hard voor jezelf zijn en
over een goede conditie beschikken,
's Winters voetbal ik bij Albatross en
tijdens het race-seizoen doe ik er ook
van alles aan om fit te blijven".
Hans Hutten vertelt, dat hij nog nooit
een crash heeft gemaakt. „Ik ben ook
nog nooit „gepakt" door een andere
coureur. Dat gebeurt bij ons amateurs
niet. Ongelukken komen meestal voor
op gevaarlijke circuits zoals op het ei
land Man, waar een poos geleden vijf
racers verongelukten. Iedere coureur
weet dat ,het op het stratencircuit van
Man bijzonder riskant rijden is. De
mensen gaan daar meestal te snel en te
roekeloos. Dat laat het circuit doodeen
voudig niet toe. Ongelukken blijven dan
meestal niet uit".
Hans Hutten ziet alweer met verlan
gen uit naar de 24-uursrace van vol
gend jaar. Dan krijgt hij van de Laver-
da-fabriek een driecilinder-machine
met een inhoud van 1000 cc. Nog meer
snelheid, nog dieper door de bochten.
Het is zijn lust en zijn leven.