Fighting Mack bokst uit liefde voor zijn vrouw PETER PERKENS ZIT GOED TE PAARD Liever eerste in Nederland dan nummer zoveel in Engeland WEDSTRIJDPROGRAMMA BETAALD VOETBAL Coureur Hans Hutten: Snelheid is m^n lust en m Vi leven Fransen krijgen weer grotere belangstelling voor voetbal VOOR HAAR POND VLEES LACHEN OVERSCHOT EREDIVISIE Ie DIVISIE 2e DIVISIE Heel toevallig kwam hij in het racewereldje terecht. Door een vriend, die belangstelling had voor standaardmotoren. Wedstrij den in Zandvoort betekenden voor hem de druppel, die de emmer deed overstromen. Nu is Hans Hutten verknocht aan zijn motoren. Hij kan niet meer zonder. 123 KM/UUR GOEIE BEURT HOBBY De bokser Fighting Mack neemt in Vlaardingen plaats op een recht stoel tje en bolt vervolgens 67 kilo spieren. Wat zoudt denken wanneer u op dat moment voor hem stond? De man, die al eens de Europese titel haalde in de klasse weltergewicht is tot de volgende conclusie gekomen. „Wan neer een vrouw", aldus Fighting Mack, „mij bijvoorbeeld in de ring ziet en dan denkt: Ik wou dat mijn man dat ook was en kon, dan zou ik haar slecht vin den. Ze hoort bij haar eigen man". En verder denkt hij toch wel, dat er vele vrouwen zijn die een hoop spieren opwindend vinden. „Maar", zegt hij, „ik kan me best voorstellen dat er ook vrouwen zijn die spieren helemaal niet nodig vinden bij een man". Maar op straat ziet hij vrouwen „wel eens naar hem kijken", in ieder geval. „Ach", vindt hij, „het is natuurlijk al tijd prettig om te merken dat iemand met je sympathiseert, want dat doen ze dan toch, maar verder denk ik er niet zo over na". Hoeft ook niet per se, want Fighting Mack, die eigenlijk Edwin Alberto heet en op Curagao werd geboren, is ge trouwd met een Spaanse vrouw, die hij zeer bemint. „Als ik in de ring sta, dan boks ik voor haar en zie ik niemand van het publiek", vertelt hij. Dat zulks positief kan werken, heeft hij o.a. bewezen, toen hij in Rotterdam won van de Brit Johnny Cooke en zo de eerste stap zet te, die volgens deskundigen wel weer eens naar een Europees titelgevecht kan leiden. Fighting Mack, die 23 jaar is en het grootste deel van het jaar in zijn huisje in Santander in Spanje woont, is maar een vrij kleine man. Als hij een hand geeft, is die nauwelijks te voelen, maar diezelfde hand kan zo'n klap uitdelen, dat de hand zelf er ook maar nauwe lijks tegen bestand is. Er zijn dan ook van beide handen al eens een paar mid delhandsbeentjes gebroken. „Maar als de zaak is geheeld, zijn mijn handen extra stevig geworden", zegt Fighting Mack, „er zijn zelfs bok sers, die die beentjes expres breken". En wat doet nu de man, die op zijn dertiende jaar door de fraters op Cura gao van school werd gestuurd omdat hij steeds met vriendjes vocht, in de dagen dat hij niet bokst? „Ook boksen", zegt hij. „Trainen en nog eens trainen. In Santander is ook een boksschool, dus in Spanje werk ik gewoon door". Als hij een paar uur heeft getraind, gaat hij eten (een pond biefstuk, paar- devlees of vis per dag) en slapen. „Ook slapen is goed, als je in conditie wil blijven", zegt hij. En onder het truitje dat hij inmiddels heeft aangetrokken, spant hij zijn bi ceps. Hij knakt ook steeds met zijn vin gerkootjes. Allemaal voor de conditie, want Fighting Mack wil blijven zoals hij is. Liefst nog beter. Pat Perkins, Engelse vrouw van de Engelse kampioen der Nederlandse jockey's, kwam onlangs tot een memo rabele uitspraak. „Als ik Peter als kost ganger had zou ik hem liever voor één dan voor twee weken hebben". De spontane, uiterst vrolijke Peter Perkins, vorig jaar de meest winnende jockey in Nederland, pleegt namelijk als een leeuw te eten zonder dat daar door zijn gewicht van om en nabij de 51 kilo in gevaar komt. Anderzijds kan hij ook best een dag zonder eten wanneer er onverhoopt ineens een pondje bij is gekomen. Perkins is een van de Engelse jockey's, die het vak in eigen land leer den, daar merkte dat je ontzagwekken de kwaliteiten moest hebben om boven de middenmoot uit te komen en de con sequentie trok. In 1966 kwam hij naar Nederland, in 1967 werd hij al met 22 winnaars kampioen. Nu heeft Perkins het aardig getrof fen. Hij maakte als jockey de regimes van trainer Van Dijk, Pex en Delbras- sinne mee, maar had steeds de paarden van eigenaar Schoonheim, onder de na men De Bloemert en RPS uitkomend, in de gespierde knuistjes. Welk paard hij het beste acht van hetgeen hij hier reed? Jolly Jinks S. Die zou het in Engeland ook goed ge daan hebben in handicaps over een mijl. Maar het leukste paard? Jolly Maverick S. Dat is er een met karakter. Die kan me eraf gooien waar en wan neer hij wil. En dan niet omdat hij schrikt of bepaald kwaad is, maar ge woon als geintje. Ik moet altijd volledig opletten, ook In training, want hij heeft een onbe perkte interesse. Ziet hij een vogel op vliegen dan grijpt hij dat aan als ex cuus om iets speels te doen. Een keer had hij me letterlijk liggen. Als dat een paard lukt dan rent het meestal weg, helemaal door het dolle heen. Hij niet. Hij bleef staan en je zag hem bijna grinniken. Toen wandelde hij weg en ging ergens wat gras eten. „Als we allebei paard waren of alle bei mens, zouden we heel wat af kun nen lachen. Mijn vrouw geeft altijd een appeltje voor hem mee als ik naar het werk ga. Kijk, daar ligt het nog van vanmorgen, ik vergat het dit keer mee te nemen. Hij is trouwens erg goed. Ik reed en won acht keer met hem vorig jaar. Peter Perkins (33) rijdt al meer dan een half leven. Hij was vijftien toen hij het leerlinginstrumentmakerschap voor de status van leerling-jockey ruilde. Hij heeft twee broers, die allebei erg lang zijn en Peter was zo'n klein, licht ventje, dat ze het allemaal tot in de verre takken van de familie de hoogste wijsheid vonden Peter aan te raden eens op een paard te gaan zitten. Toen er wel enige len^tegroei, maar he lemaal niets van enige toename in om vang of gewicht in leek te zitten werd hij jockey. „Ik moest vrij lang wachten voor ik een winner reed, maar dat is normaal want al zijn er erg veel rendagen, er zijn ook massa's jockey's en nog veel meer work-jockey's, mannen dus die in het werk de paarden rijden, maar zelden of nooit in de baan komen. Ge woon omdat er een overschot is. Daarom geloof ik, dat je best zit in een klein ren-land. Ik tel hier goed mee en in Engeland is het maar zeer de vraag of ik daaraan toe gekomen zou zijn. Ik rijd hier voor de paarden van mijn baas, maar als ik daarvoor geen mount heb, kan ik nog wel eens op een ander paard komen. Dat vind ik ook leuk, als je voor een kleine eigenaar eens wat kunt rijden. Ik heb natuurlijk eerzucht, maar ik zou me het leven niet meer kunnen denken zonder juist dit vak. En dan helemaal afgezien van het winnen of verliezen. I just love it". Peter Perkins: goed in het zadel. In het afgelopen seizoen hebben 2.315.000 personen de 306 wedstrijden van de profclubs in de eerste divisie bezocht, hetgeen een gemiddelde per wedstrijd van 7.565 kijkers betekende. In het vorig seizoen bezochten 2.128.000 deze wedstrijden met een gemiddelde van 6.990 personen per ontmoeting. Vooral de bezoekersaantallen in Straatsburg en Marseille zijn gestegen. In de tweede divisie is de belangstelling achteruitgegaan, van 1.100.000 toeschou wers in het seizoen 1968-1969 naar 650.000 kijkers in het afgelopen seizoen. Maar dit cijfer is in werkelijkheid niet zo ongustig, omdat het aantal clubs was teruggebracht van 21 naar 16. Het geen duidelijk blijkt uit het gemiddelde per wedstrijd: Een stijging van 2595 personen (seizoen 1968-1969) naar 2725 in dit seizoen. Het is interessant te vermelden dat voor de 957 amateurwedstrijden een be zoekerstotaal van 1.130.000 werd geno teerd, hetgeen een gemiddelde betekende van nog geen 1200 per ontmoeting. 23 augustus Excelsior—AZ *67 TelstarSparta VoLendamFC Twente DWSPSV ADO—NAC MW—Holland Sport NEC—Ajax Go AheadHaarlem FeijerioordUtrecht 30 augustus: Sparta^—Excelsior FC TwenteTelstar PSV—Volendam NAC—DWS Holland Sport—ADO Ajax—MVV HaarlemNEC UtrechtGo Ahead AZ'67Feijenoord 6 september: Sparta—AZ'67 ExcelsiorFC Twente Telstar—PSV VolendamNAC DWSHolland Sport ADO—Ajax MVVHaarlem NEC—Utrecht Go AheadFeijenoord 13 september: FC Twente—Sparta PSVExcelsior NACTelstar Holland Sport—Volendam Ajax—DWS HaarlemADO UtrechtMVV FeijenoordNEC AZ'67Go Ahead 20 september: FC Twente—AZ'67 Sparta—PSV ExcelsiorN AC TelstarHolland Sport V olendamAjax DWSHaarlem ADO—Utrecht MW—Feijenoord NECGo Ahead 27 september: PSV—FC Twente NAC—Sparta Holland SportExcelsior Ajax—Telstar HaarlemVolendam Utrecht—DWS Fei j enoordADO Go Ahead—MVV AZ'67—NEC 4 oktober: PSV—AZ'67 FC Twente—NAC SpartaHolland Sport ExcelsiorAjax TelstarHaarlem VolendamUtrecht DWS—Fei j enoord ADO—Go Ahead MVV—NEC 18 oktober: NAC—PSV Holland SportFC Twente Ajax—Sparta Haarlem—Excelsior UtrechtTelstar FeijenoordV olendam Go Ahead—DWS NEC—ADO AZ'67—MVV 25 oktober; "NAC—AZ'67 PSV—Holland Sport FC TwenteAjax SpartaHaarlem ExcelsiorUtrecht TelstarFeijenoord VolendamGo Ahead DWS—NEC ADO—MVV 1 november: Holland Sport—NAC Ajax—PSV HaarlemFC Twente UtrechtSparta FeijenoordExcelsior Go AheadTelstar NEC—V olendam MW—DWS AZ'67—ADO 15 november: Holland Sport—AZ'67 NAC—Ajax PSVHaarlem FC TwenteUtrecht Sparta—Feijenoord ExcelsiorGo Ahead Telstar—NEC V ol endam—M W DWS—ADO 22 november: AjaxHolland Sport HaarlemNAC Utrecht—PSV FeijenoordFC Twente Go AheadSparta NECExcelsior MVV—Telstar ADOVolendam AZ'67—DWS 29 november: AjaxAZ'67 Holland SportHaarlem NAC—Utrecht PSVFeijenoord FC TwenteGo Ahead Sparta—NEC ExcelsiorMW Telstar—ADO VolendamDWS 6 december: HaarlemAjax UtrechtHolland Sport FeijenoordNAC Go Ahead—PSV NEC—FC Twente MVV—Sparta ADOExcelsior DWS—Telstar AZ'67Volendam 13 december: HaarlemAZ' 67 Ajax—Utrecht Holland SportFeijenoord NACGo Ahead PSV—NEC FC Twente—MVV SpartaADO ExcelsiorDWS TelstarVolendam 20 december: UtrechtHaarlem FeijenoordAjax Go AheadHolland Sport NEC—NAC MVV—PSV ADOFC Twente DWSSparta VolendamExcelsior TelstarAZ'67 3 januari: AZ'67—Utrecht HaarlemFe ij enoord AjaxGo Ahead Holland SportNEC NAC—MW PSV—ADO FC Twente—DWS SpartaVolendam ExcelsiorTelstar 10 jan. retnrn van 23 aug. 23 augustus: GroningenBlauw Wit SC Cambuur—HVC De GraafschapSW WageningenDFC Willem IIVitesse Helmond SportFSC HeraplesHeerenveen FC Den Bosch—Veendam 30 augustus: HVCGroningen SVVSC Cambuur DFCDe Graafschap V itesseW ageningen FSC—Willem II HeerenveenHelmond Sport V eendamHeracles Blauw WitFC Den Bosch 6 september HVC—Blauw Wit GroningenSVV SC Cambuur—DFC de GraafschapVitesse WageningenFSC Willem IIHeerenveen Helmond SportVeendam Helmond Spo: HeraclesFC Den Bosch 13 september: SW—HVC DFCGroningen VitesseSC Cambuur FSCde Graafschap HeerenveenWageningen VeendamWillem II FC Den BoschHelm. Sp. Blauw WitHeraclea 20 september: SW—Blauw Wit HVCDFC GroningenV itesse SC CambuurFSC de GraafschapHeerenveen WageningenVeendam Willem IIFC Den Bosch Helmond Sport Heracles 27 september: DFCSVV Vitesse—HVC FSCGroningen HeerenveenSC Cambuur VeendamDe Graafschap FC Den BoschWagening. HeraclesWillem II Blauw WitHelmond Sport 4 oktober: DFC—Blauw Wit SVV—Vitesse HVC—FSC GroningenHeerenveen SC CambuurVeendam de Graafsch.FC Den Bosch WageningenHeracles Willem II—Helmond Sport 18 oktober: VitesseDFC FSC—SW HeerenveenHVC FC Den BoschSC Camb. V eendamGroningen Heraclesde Graafschap Helmond Sport—Wagening. Blauw Wit—Willem II 25 oktober VitesseBlauw Wit DFC—FSC SVVHee renveen HVCVeendam Groningen—FC Den Bosch SC CanlbuurHeracles de GraafschapHelm. Spoi l WageningenWillem II 1 november FCS—Vitesse Heerenveen—DFC VeendamSVV FC Den BoschHVC HeraclesGroningen Helm. Sport—SC Cambuui Willem II—de Graafschap Blauw WitWageningen 15 november: FSC—Blauw Wit VitesseHee renveen DFCV eendam SVVFC Den Bosch HVCHeracles Groningen—Helmond Sport SC Cambuur—Willem II de Graafschap—Wageningen 22 november: HeerenveenFSC VeendamVitesse FC Den BoschDFC Heracles—SW Helmond Sport—HVC Willem IIGroningen WageningenSC Cambuur Blauw Witde Graafschap 29 november: HeerenveenBlauw Wit FCSVeendam Vitesse—FC Den Bosch DFCHeracles SWHelmond Sport HVCWillem II GroningenWageningen SC Cambuurde Graafschap 6 december: V eendamHeerenveen FC Den BoschVitesse Helmond SportDFC Willem II—SW WageningenHVC de Graafschap—Groningen SC CambuurBlauw Wit 13 december: Blauw WitVeendam HeerenveenFC Den Bosch FCSHeracles VitesseHelmond Sport DFC—Willem II SVV—Wageningen HVCde Graafschap GroningenSC Cambuur 20 december return van 23 aug. 23 augustus: RCHGooiland EDO—AGOVV deVolewijckers—PEC Limburgia—NO AD BaronieRoda JC EindhovenSC Drente RBCVW Hermes DVSFortuna VI 30 augustus Gooiland—ZFC AGOW—RCH PEC—EDO NOADde Volewijckers Roda JCLimburgia SC DrenteBaronie VWEindhoven Fortuna VI.RBC 6 september: ZFG-—AGOVV RCH—PEC EDO—NOAD de VolewijckersRoda JC LimburgiaSC Drente BaronieVW EindhovenFoituna VI. RBC—Hermes DVS. 13 september AGOW—Gooiland PEC—ZFC NOAD—RCH Roda JCEDO SC Drentede Volewijckers VWLimburgia Fortuna VI.Baronie Hermes DVSEindhoven 20 september: GooilandPEC SFC—NOAD RCH—Roda JC EDOSC Drente de VolewijckersVW LimburgiaFortuna VI. BaronieHermes DS EindhovenRBC 27 september: PEC—AGOW N OADGooiland Roda JC—ZFC SC Drente—RCH VW—EDO Fort. VI.—de Volewijckers Hermes DVSLimburgia RBCBaronie 4 oktober: AGOW—NOAD GooilandRoda JC ZFCSC Drente RCH—VW EDO—Fortuna VI. de Volewijck.—Herm. DVS LimburgiaRBC Baronie—Eindhoven 18 oktober: NOAD—PEC Roda JC—AGOW SC DrenteGooiland VVV—ZFC Fortuna VI.RCH Hermes DVSEDO RBC—de Volewijckers EindhovenLimburgia 25 oktober: PEC—Roda JC AGOW—SC Drente GooilandWV ZFC—Fortuna VI. RCH—Hermes DVS EDO—RBC de Volewijckers—Eindhoven Limbu rgiaBaron ie 1 november: Roda JC—NOAD SC Drente—PEC VVV—AGOW Fortuna VI.Gooiland Hermes DVSSFC RBC—RCH Eindhoven—EDO Baroniede Volewijckers 15 november NOAD—SC Drente PEC—WV AGOWFortuna VI. GooilandHermes DVS SFC—RBC RCHEindhoven EDOBaronie de VolewijckersLimburgia 22 november: SC DrenteRoda JC VW—NOAD Fortuna VI.—PEC Hermes DVS—AGOW RBCGooiland EindhovenZ FC BaronieRCH LimburgiaEDO 29 november: Roda JC- VVV NOADFortuna VI. PEC—Hermes DVS AGOW—RBC G ooi lan dE ind h oven ZFCBaronie RCHLimburgia EDOde Volewijckers 6 december VVV—SC Drente Fortuna VI.Roda JC Hermes DVS—NOAD RBC—PEC EindhovenAGOVV BaronieGooiland LimburgiaSFC de VolewijckersRCH 13 december: SC Drente—Fortuna VI Roda JCHermes DVS NOAD—RBC PECEindhoven AGOVVBaronie GooilandLimburgia ZFCde Volewijckers RCH—EDO 20 december: Fortuna VI.—WV Hermes DVSSC Drente RBCRoda JC EindhovenNOAD BaroniePEC LimburgiaAGGOW de Volewijckers—Gooiland EDO—ZFC 3 januari: VVVHermes DVS SC Drente—RBC Roda JCEindhoven NOADBaronie PECLimburgia AGOVV—de Volewtjcker> GooilandEDO ZFC—RCH 10 januari return van 23 aug. In de Nederlandse Motorsport Bond strijdt hij op het voorste plan. Tijdens de 24-uursrace in Oss dit jaar, waaraan veel buitenlanders deelnamen, finishte de Apeldoorner als tweede. Hans Hut ten 29 jaar oud en vrijgezel blijft er heel nuchter onder. H(j zegt: „Die successen zijn wel leuk, maar het voor naamste is toch wel, dat je plezier hebt". Hij vertelt, dat hij in Oss op een fa- brieksmotor reed, een twee-cilinder Laverda, inhoud 750 cc. „Ik kreeg een contract aangeboden van deze Italiaan se fabriek en dat heb ik uiteraard met beide handen aangegrepen. Voor dit soort wedstrijden komt er te veel voor kijken om het helemaal in je eentje te doen. Het is trouwens iets geweldigs, zo'n race. Je rijdt met z'n tweeën. Om beurten op de machine, tot de tank leeg is. Dat betekent, dat je er zo'n zeven kwartier opzit. Wel erg vermoeiend, want je moet tevens je schema's bij houden". Het gemiddelde? „Met de stops mee gerekend ongeveer 123 kilometer per uur". Waaraan ik denk onder het rij den? „Nou, uiteraard moet je met je ge dachten bij de baan blijven. En de toe- renteller goed in de gaten houden. Ook de herkenningspunten in de bochten zijn erg belangrijk. Op het rechte eind halen we wel snelheden van 195 km/u. En dan moet je er wel degelijk je „koppie" bijhouden, anders lig je in de sloot voordat je het weet". Voordat Hans Hutten in het racewe reldje terecht kwam bevredigde hij zijn verlangens naar snelheid op een skelter. ,,'t Ging wel aardig", zegt hij, „maar het is een sport voor elite. Voor ons veel te duur. Gewoon niet bij te benen. Ik heb het ook maar twee jaar gedaan. De motorsport is wel erg duur, maar op een gegeven moment weet je toch waar het einde is. En dat is bij karting niet het geval". Hans Hutten, chef-monteur bij gara ge Bakkenes, nam met een halve liter Norton voor het eerst aan de races deel. Dat was in de standaardklasse. (Voor de leek: standaardmotoren zijn machines, die gewoon op de weg rijden en waar aan dus niet is gesleuteld.) Successen kwamen er spoedig, maar daar was Hans Hutten niet mee tevreden. Hij wilde nog veel sneller. Want daar draait alles om bij de Apeldoorner. De Norton kreeg een goede beurt: an dere zuigers, nokkenas, en remmen. Al het onnodige ging eraf. De machine moest zo licht mogelijk worden. Hans Hutten klaarde het karwei in de avond uren. En het resultaat was er. De Norton ging sneller door de bochten, waardoor de coureur zijn rondetijden kon opvoeren. In het zuiden van ons land geniet hij de reputatie van de „regenrijder". „Ja," lacht hij, „ik ben gek op regen. Ik weet niet precies waarom. Bij regen rijd ik nu eenmaal beter. Misschien komt dat doordat het risico dan groter wordt." Hans Hutten, al drie keer kampioen in de 500 cc-klasse heeft in 't begin onder de vlag van de KNMV gereden. Om verschillende redenen zei hij de bond goeie dag. „De KNMV organiseerde in die tijd vier races per jaar en boven dien moest je op Zandvoort betalen. Als je dan een machine hebt, die al met al 7000 gulden heeft gekost, dan heb je er met vier races niet veel lol van. De Nederlandse Motorsportbond daarentegen heeft meer dan 20 wed strijden op zijn programma staan. Dat is de moeite nog eens waard. En wan neer je in de prijzen valt krijg je ook nog een financiële tegemoetkoming. Dat is een stimulans, 't Zijn wel geen bedragen waarvoor je elkaar onderste boven rijdt, maar het is toch meegeno men. Als je echter goed geld wilt verdie nen, dan moet je bij de grote bond gaan rijden. Dan kun je ook in het buiten land uitkomen. Maar dat houdt weer in, dat je dagen van huis bent. Welke baas vindt dat goed? Jammer vind ik het wel, dat ik de TT van Assen mis. Maar ja, het is of 't een of 't ander. Met haatgevoelens ben ik beslist niet bij de „grote bond" wegge gaan. Ik heb er leuk gereden. En veel vrienden gemaakt. Ik zie de sport zuiver als hobby. Ik moet veel plezier hebben. En dat heb ik bij de zuidelijke bond. Ik zou er op dit moment niet zonder kunnen maar ik ben me wel bewust welk een risico elke race weer met zich meebrengt. Als je geen goed reactievermogen hebt moet je nooit op een motor stappen. Daar naast moet je hard voor jezelf zijn en over een goede conditie beschikken, 's Winters voetbal ik bij Albatross en tijdens het race-seizoen doe ik er ook van alles aan om fit te blijven". Hans Hutten vertelt, dat hij nog nooit een crash heeft gemaakt. „Ik ben ook nog nooit „gepakt" door een andere coureur. Dat gebeurt bij ons amateurs niet. Ongelukken komen meestal voor op gevaarlijke circuits zoals op het ei land Man, waar een poos geleden vijf racers verongelukten. Iedere coureur weet dat ,het op het stratencircuit van Man bijzonder riskant rijden is. De mensen gaan daar meestal te snel en te roekeloos. Dat laat het circuit doodeen voudig niet toe. Ongelukken blijven dan meestal niet uit". Hans Hutten ziet alweer met verlan gen uit naar de 24-uursrace van vol gend jaar. Dan krijgt hij van de Laver- da-fabriek een driecilinder-machine met een inhoud van 1000 cc. Nog meer snelheid, nog dieper door de bochten. Het is zijn lust en zijn leven.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 18