Luchtverontreiniging niet meet een probleem-ver-van-huis Gevecht Alarm Miljoenen De auto Onvolledig Kool monoxide Systemen Onmachtig leder volwassen mens ademt per etmaal ongeveer tiendui zend liter lucht in en uit. Voedsel kunnen we in bepaalde gevallen wel een paar weken misseneen paar dagen zonder water gaat desnoods ook nog. Zonder ge zonde frisse lucht kunnen we nauwelijks een paar minuten le ven. Dat weten we al eeuwen, maar plotseling is er ontsteltenis. Er komen berichten uit New York en Tokio, de dichtstbevolkte cen tra ter wereld, dat er een le vensgevaarlijke smog boven beide steden hangt. Duizenden mensen daar moeten dagelijks tijdens de „smog" wegens aan doeningen van keel, neus en ogen in ziekenhuizen worden opgeno men. Ongeveer terzelfdertijd werd uit Mexico City, Milaan en Bue nos Aires gemeld, dat ook daar bij tijd en wijle een gore nevel hangt, waar de zon nauwelijks doorheen kan komen. Hoe kan worden voorkomen dat in Nederlands grootste be volkingscentra, bijvoorbeeld het Rijnmondgebied, waar de eerste verschijnselen zich al hebben voorgedaan, het dezelfde kant opgaat En wat doen overheid, industrieën om de luchtveront reiniging terug te dringen Zal de tijd ons nog een hap frisse lucht gunnen...? CJ1 a> De belangrijkste oorzaken van luchtvervuiling zijn rook van fabrie ken, schepen en huizen; uitlaatgassen van auto's en vliegtuigen en giftige af valstoffen die in deze rook en uitlaat gassen kunnen zijn opgelost. Enkele van deze gevaarlijke stoffen zijn zwavelwaterstof (olieraffinaderij en), fluor hoogoven bed rijven), stik- stofdioxyde (fosfaatfabrieken). zwavel- dioxyde (onvolledige verbranding van motoren) en lood (uitlaatgassen). Alleen in Rotterdam en omgeving werd in 1960 78.000 ton zwaveldioxy- de uitgestoten, waarvan 38 procent door de raffinaderijen. In 1966 kwam via het verkeer achthonderd ton lood in de lucht terecht. Regeringsmaatregelen in voorberei ding of al gereed: wet op de lucht vervuiling, een wijziging van de hin derwet en een wijziging van de wet op de bestrijdingsmiddelen. Tn Nederland is de situatie nu zó, dat de regering (staatssecretaris Krui- singa van Volksgezondheid) een ge vecht levert met de tijd. Maar het is de vraag of hij wint, want de vervui ling van ons leefmilieu grijpt sneller om zich heen dan iemand ooit heeft kunnen vermoeden. De maatregelen ter bestrijding van de water- en luchtverontreiniging zijn echter nog niet opgesteld. Tot het ui terste gespannen zoekt het ministerie naar vervuilingsnormen om op grond daarvan tegen vervuilers te kunnen optreden. De wetten waarop deze besluiten worden gebaseerd, zijn al voor hel grootste deel door het parlement. De parlementaire behandeling van de wel op de waterverontreiniging is rond; de wet tegen de luchtvervuiling is zojuist door dc Tweede Kamer gekomen en wacht op behandeling door de Eerste Kamer. Dc staatssecretaris heeft beloofd binnen het jaar met de wet en beslui ten in de hand de vervuilers in ons land aan de teugel te gaan leggen. Het is de vraag of hij het haalt. Een derge lijke belofte ten aanzien van de water vervuiling heeft hij niet kunnen hou den. De plotselinge ernstige luchtvervui ling in het Rijnmondgebied heeft het probleem weer midden in de belang stelling gebracht. Deskundigen aarze len niet te verklaren dat het alleen aan de omslag van het weer te danken was dat de luchtvervuiling boven Rotter dam en omgeving vorig weekeinde be perkt bleef tot „hinderlijk". De centrale meet- en regelkamer, die via meters verspreid over het hele havengebied nauwkeurig de hand aan de pols houdt, doet prachtig werk. De industrie werkt over het al gemeen onmiddellijk mee als zich een kritieke situatie voordoet. Desondanks ontstaat een gevaarlijke smog zodra het weer stabiel is en 'n warme lucht laag een snelle vervlieging van de vui ligheid onmogelijk maakt. De trieste conclusie is al getrokken: De Rijn mond kan zich binnenkort geen fraai en rustig zomerweer meer veroorloven. De raamwet op de luchtvervuiling kan alle vervuilers onder ons aanspra kelijk gaan stellen voor elke vorm van verpesting van de lucht. Maar zelfs als binnenkort ook de Eerste Kamer de wet heeft goedgekeurd zal het nog lang duren voordat het zover is. De grote vraag is welke soort ver vuiling wel en welke niet moet worden bestraft. Gewone burgers zijn geneigd stank en luchtvervuiling als synoniem te beschouwen. Maar er zijn ook ern stige vormen van luchtvervuiling mo gelijk waar wij niets van merken. Er zit dan geen luchtje aan, maar er tre de soms al na zeer korte tijd nare verschijnselen op als tranende ogen, moeilijker ademhaling en pijn in de keel. Het in alle berichten opduikende S02 is op zichzelf eigenlijk niet eens zo gevaarlijk voor onze gezond heid. Maar deze stof kan plotseling ge vaarlijk worden als andere in de lucht aanwezige stoffen er zich via een inge wikkelde chemische formule mee ver binden. Bij gebrek aan scherp omschreven en allesomvattende vervuilingsnormen wordt voorlopig alleen het S02-gehalte van de lucht in Rijnmond gemeten. In samenwerking met tal van instituten en researchafdelingen van o.a. Philips wordt aan betere en nauw keurige meetmethoden gewerkt. Zo ver is het helaas nog niet. Be twijfeld wordt of de staatssecretaris binnen het jaar, zoals hij heeft be loofd, de luchtvervuilingswet ook wer kelijk in werking kan laten treden. Tot zolang lopen Rijnmond en ook enkele andere gebieden in ons land ernstig gevaar. Uiterste waakzaamheid van industrie en verkeersdeelnemers is geboden om de zaak binnen de perken te houden. Het zou onjuist zijn te veronderstel len dat de industrie maar kalmpjes af wacht. Een ruwe schatting van deskundi gen leert, dat het Nederlandse bedrijfs leven per jaar honderden miljoenen uitgeeft om overlast door stank en la waai te verminderen. Dat is praktisch 10 pet. van alle investeringen voor pro- duktiedoeleinden. Alleen de chemische industrie in ons land investeert per jaar 1,3 mil jard gulden, wat dus zou betekenen dat ter bescherming van het milieu 130 miljoen gulden per jaar wordt uitgege ven. Maar niet alleen chemische indus trieën kunnen stank en lawaai ver oorzaken. Hoogovens bijvoorbeeld denkt veertig miljoen voor de bestrij ding hiervan uit te geven bij de bouw van een nieuw bedrijf op de Maas vlakte. Een kort geleden in gebruik genomen oxy-staalfabriek in IJ mui den kostte 130 miljoen gulden. Onge veer dertien miljoen daarvan ging heen aan milieu-hygiënische maatre gelen. Aan research op dat gebied be- streedt Ffoogovens alleen al een mil joen gulden per jaar. Staatsmijnen hebben in hun eigen research-instituut een aparte afdeling voor onderzoek op het gebied van milieuhygiëne. Bij in vesteringen van rond tweehonderd miljoen gulden in 1970 schatten de Staatsmijnen, dat vijf a tien procent van dat bedrag heen gaat aan de be strijding van luchtverontreiniging en dergelijke. Het chemisch concern AKZO niet tientallen fabrieken in Nederland die variëren van Boldoot tot zwavel- zuurfabrieken, verf- en zeepfabrieken besteedde vorig jaar zestig miljoen voor dit doel. Een derde hiervan ging alleen al naar de verbetering van be staande installaties. Esso, die in Rotterdam aan de ver dubbeling van de raffinaderij, de ver dubbeling van de chemische fabrieken cn de bouw van een kunstmestfabriek 530 miljoen gulden uitgaf, spendeerde daarvan meer dan vijftig miljoen aan het bestrijden van luchtverontreiniging e.d. (o.a. aan hoge schoorstenen, toe passen van lucht- in plaats van water koeling en de bouw van een eigen lioolwaterzuiverings- installatie. Shell besteedt zes tot acht procent van haar investeringen hieraan. Sinds 1949 investeerde Shell voor een mil jard in de chemische fabrieken en in de raffinaderij de laatste vijf jaar voor een half miljoen. In Moerdijk zal de eerste drie jaar achthonderd miljoen gulden worden geïnvesteerd. Daarnaast heeft Shell in Pernis bij voorbeeld een „rookwachter" die van af 'n hoge post op ontoelaatbaar ro kende schoorsteen op 't terrein let en een specialist, die elk transport van giftige en brandbare stoffen begeleidt. Een van onze grootste luchtvervui- lers is de auto. Direct, maar indirect vooral, want naarmate het aantal au to's toeneemt, verdwijnt steeds meer juist datgene, wat een tegenwicht zou kunnen vormen tegen de vergiftiging, namelijk het groen van onze bossen en stadsbomen. Er wordt in verband met het vuile uitlaatgas van onze auto's steeds op nieuw aan andere soorten motoren ge dacht. Maar: •de draaizuigermotor levert een ui termate vuil uitlaatgas; de elektrisch aangedreven auto heeft te weinig actieradius; de turbinemotor is te groot en te zwaar; de heteluchtmotor is nog altijd niet bruikbaar; de stoommachine is voor moderne auto's nog experimenteel. Het kan heel best zijn dat enkele van deze nieuwe motoren over een jaar of tien, twintig, wél ver genoeg zijn om de huidige zuiger-benzinemo tor te vervangen. Maar op korte ter mijn is dat ondenkbaar. Dus zitten we aan die goede, oude benzinemotor vast, die intussen in zijn lange loop baan uitermate verfijnd is geraakt. De motor volledig vrij van giftige be standdelen in het uitlaatgas maken, is een nieuw hoofdstuk van het verfij ningsproces. Maar dit proces gaat ter gend langzaam als men daarbij verge lijkt hoe snel de luchtverontreiniging toeneemt. Zelfs de automobieltechnische leek zal weten dat de benzine als lucht-gas- mengsel in de verbrandingskamers van de motor terecht komt en daar (door de bougie) wordt ontstoken. En ver volgens, dat bij de verwarming (explo sie) de zuigers worden weggeduwd en dat zo dc aandrijving tot stapd komt. Het „restant" van de explosie wordt tenslotte via de uitlaat naar buiten ge stoten. Maar dat gebeurt alles in zo'n angstig snel tempo, dat het probleem van de onvolledige verbranding om de hoek komt kijken. Alles draait namelijk om die volle dige verbranding. Hoe beter de ver branding, hoe minder koolwaterstof fen er onverbrand uit de uitlaat ko men en hoe minder koolmonoxide er te voorschijn komt. Dat is dan de luchtvervuilingskant van de zaak. De Amerikanen kregen als eerste het meeste last van het uitlaatgas, met als gevolg dat er beperkende maatre gelen kwamen. Auto's mochten alleen maar worden verkocht, als er niet meer dan vastgestelde hoeveelheden onverbrande koolwaterstof en kool monoxide in het uitlaatgas voorkwa men. Enkele uiterst modern geconstrueer de motoren zaten zonder meer onder de toegestane grenzen, maar het me rendeel zat er ver boven. Nu gaat er in het ontwikkelen van een motor een hele tijd zitten, enkele jaren al gauw. terwijl het uitlaatgas op korte termijn moest worden gezuiverd Daarom werd naar een hulpmiddel buiten de eigenlijke motor om gezocht. Zo kwam het tot de naverbrander. De naverbrander ziet er uit als een dikke buis en functioneert als een ka chel. Hij wordt in het uitlaatsysteem gezet en de verbrande gassen van de motor worden er nog een keer in ver brand. De eerste naverbranders gingen al gauw kapot van het lood in de ben zine, maar de moderne naverbranders kunnen daar tegen en gaan zo'n auto leeftijd mee, zonder veel nazorg te be hoeven. Zo'n naverbrander lijkt dus een ge weldig ding, maar is toch eigenlijk maar een noodoplossing. Veel en veel mooier zou het zijn als het gas meteen volledig verbrand uit de motor zou komen. Dan immers zou niet alleen aan de eisen betreffende het uitlaat gas worden voldaan, maar zou ook het rendemenf van de motor worden ver beterd. Dat er veel kan worden bereikt, toonde BMW aan, die kans zag de verbranding in zijn motoren door een anders gevormde verbrandingskamer zo te verbeteren, dathet uitlaatgas on der de grenzen kwam. Volvo zocht het in een zeer zorgvuldige voorverwar ming van het luchtgasmengsel en boekte ook goede resultaten. Zo zijn er meer. D.A.F. bijvoorbeeld zag kans de voor de Daf 55 gebruikte Renaultmo- tor met behulp van diverse kleine in- grepien een uitlaatgas te verzorgen, dat in eerste instantie onder de grenzen blijft die in de komende jaren in West- Europa zullen worden vastgesteld. Het volgende stadium zal zijn het uitlaat gas ook te laten voldoen aan de bij zonder zware eisen die in sommige Amerikaanse staten worden gesteld. Een andere succesvolle benadering is het zuiniger toedienen van de ben zine. Carburateurs zijn eigenlijk maar morsige apparaten en geven de motor te veel benzine. Het teveel verbrandt dan vaak niet volledig. Injectiesyste men passen de hoeveelheden benzine beter af. De motor krijgt dan niets teveel en zo verbrandt de toegedien de hoeveelheid vrij volledig. Men zegt wel eens dat de techniek voor niets staat. Toch blijkt de na tuur eenmaal voor de mens zelf in onbalans gebracht de techniek voor bij te kunnen streven, getuige de ern stige situatie in de wereldsteden New Yo^k en Tokio, waar miljoenen auto's de lucht verpesten en waar voorlopig met de allermooiste technische vindin gen nog geen halt kan worden toege roepen aan de zo nu en dan zelfs le vensgevaarlijke luchtverontreiniging.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 11