Tegenwoordig ieder seizoen een nieuwe collectie Ceaenslae^ FABRIKANTEN DIK TEVREDEN OVER RESULTATEN VERKOOP „SOFT TRANSPARANT LOOK" BH is niet langer adembenemend Succes van zonne brillen bepaalt dikwijls nieuwe stijl ino ear epen Meeste instellingen zijn nog steeds bastions van mannen, maar toch zijn er ook We weten wie de mini, de maxi en de midi maakten. We weten dat het beroemde schoenont werpers zijn, die ons steeds mo- numentaler schoenen voorzet ten. We hebben allemaal de kap pers van prinses Gracia van Mo naco of de Belgische prinses Paola nagedaan. En dan is het gekke, dat je nooit hoort wie een heel ander soort belangrijke mode maakt: de brillenmode. Italianen BH De mode Priesterschap Geleidelijk KENTERING MODEPSYCHOLOOG EERLIJKER POTLOODPROEF NACHTKLEDING „Sensatie" Waarnemers Concilie BRILLENMODE IS NOG MAAR ZON VIJFTIEN JAAR OUD Met andere woorden: wie haalde de ijzeren ziekenfondsbrilletjes weer van stal, wie kreeg het idee om grote uile- brillen te maken, wie maakte dat de dunne gouden brilletjes „in" werden en hoe komt minister-president De Jong aan zijn halve maan-brilletje? Nu bestaat er in de brillenwereld geen „haute couture", er zijn geen zelf standige brillenontwerpers die voor de hele wereld even de lijn aan geven, die dan door de brillenfabrikanten kan worden nagevolgd. Het zijn de brillen fabrikanten zelf die ontwerpen of la ten ontwerpen. Net zoiets als bij de confectie-industrie, alleen hebben de makers van brillen geen enkel houvast aan een „Parijs schrijft voor"... of zo. Hoewel het soms heel gemakkelijk gaat. Dan heeft een van de Beatles hoe dan ook een oud ziekenfonds brilletje op de kop getikt, de halve jon ge wereld duikt ineens in opa's spullen om daar ook zo'n brilletje uit tevoor schijn te toveren en ziedaar de markt ligt open voor de fabrikant die daarop meteen inhaakt. En verder is er voor de „gewone bril len" met corrigerend glas eigenlijk toch wel een soort „Parijs schrijft voor.." Dat zijn dan: de zonnebrillen. „Met zonnebrillen waarbij niet- corrigerend glas wordt gebruikt is in eerste instantie veel meer uit te halen dan met correctiebrillen", zegt in Am sterdam de heer J. A. Jacobs, directeur van Nederlands grootste brillenfabriek, die eporteert naar 35 landen. „De Italianen bijvoorbeeld", zegt hij, _zijn meesters in het maken van zonne brillen. Slaat een bepaald model nu ge weldig in, dan kunnen wij er als fabri kant van correctiebrillen bijna zeker van zijn, dat het model ook in onze sec tor DE mode wordt". Over brillenmode gesproken: die is pas zo'n tien, vijftien jaar oud. Voor die tijd kon een fabrikant wel een zes jaar met één collectie doen, nu brengt iedere „oogkledingmaker" die mee wil blijven draaien ieder seizoen een nieu we collectie. En helemaal niet alleen voor de hippe vogels die grootmoeders- brilletjes opzetten of grote ronde bril len met glazen in alle mogelijke kleu ren. Gezien op het grote geheel zijn i Hl Drie mensen die een deel van 's we relds brillenmode maken, dat naar 35 landen gaat. Hele maal rechts de heer J. A. JACOBS, di recteur van de Jabo- fabrieken, zittend naast hem assistent ontwerpster MIEKE DE BOCK en in hun midden de heer J. DE RIDDER, de man die brillen „mo delleert". mensen onder de veertig jaar voor bril lenfabrikanten (en ontwerpers) niet eens zo belangrijk: de grootste afne mers zitten nog altijd in de sector „leesbrillen". Maar van jong tot oud en zeer oud: voor iedereen ls er een mode in brillen. Zelfs voor kinderen wordt nu speciaal ontworpen, er worden geen grote-men- sen-brillen meer verkleind en in oer- vaste ravotvorm gegoten. En dit wordt dan straks DE mode volgens de heer Jacobs. Neemt u het rustig van hem aan, want hij zit ten slotte in het land dat het meest mode bewust is op brillengebied. Voor vrouwen die midi en maxi gaan dragen: fijne goudkleurige brillen (sportieve brillen staan niet bij die mode). Met ronde glazen of achtkantige glazen; de laatste bril heeft Barbra Streisand al populair gemaakt. Verder voor vrouwen: veel witgoud en voor sportieve buien transparante monturen in allerlei kleuren (ik zag ze bij de heer Jacobs van lichtblauw tot dieppaars toe). Wat nu al „in" is: brillen met verwis selbare, gekleurde glazen, keuze al naar gelang de kleur van de jurk. Het idee kwam weer van de zonnebrillenmakers. Voor mannen: goudkleurige modellen die helemaal zijn afgekeken van de „vliegeniersbril" (een zonnebril, weder om). Voor wie eigenlijk helemaal geen bril nodig heeft: de zogenaamde „bar-bril", een gekleurd montuur met glazen in dezelfde kleur. Zodat bij bar-bezoek de interessant makende zonnebril thuis kan blijven, daar zie je bij avond trou wens toch zo weinig door. De beheerder van de camping zal wel geweten hebben waar hij het over had, want hij zat al aardig wat jaartjes in het vak. Maar wat hij over de reacties op slecht weer vertelde klonk toch wel een tikje verbazingwekkend. Het had een paar dagen fors ge waaid en geregend, en dan schijnt het in onze meevoelende natuur te liggen om subiet bekommerd te zijn over de pechvogels. Je zult toch maar ergens letterlijk je tenten hebben opgeslagen in een leefruimte dte hoofdzakelijk uit modder met plassen bestaat. En dan beginnen de grijzige beelden voorbij te schuiven van vaders in glimmende regenjassen die hun schoenen ruïneren op een bodem die aan een drooggevallen in poldering doet denken. Waar zijn de moeders gebleven tussen al dat slik onder een grauw licht. Die hebben het beter bekeken: hoor, daar speelt ergens iemand piano, er wordt geklapt en gezongen, een opgewekt plaatje schuift in het beeld. Daar zitten de moeders breed lachend langs de kant te kijken naar hun kroost, louter lachende snoetjes onder malle papieren mutsen, luidkeels zingend gevangen in een eindeloos kringspel. Goed zo: die zijn met zijn allen tenminste, droog onder de pannen van de gemeenschaps zaal, met een stevige vloer onder de voeten. Laat de regen dan maar op het dak tikkelen, hier is het best uit te houden. Er wordt genoeg gedaan om de jongsten bezig en rustig te houden, en voor de ouderen is er binnenshuis ook vertier te over. Voor wie een goed geconstrueerde tent of caravan heeft behoeft een dag of wat nat tigheid de pret niet te bederven. Maar volgens deze zegsman-deskundige was het frappant hoeveel mensen niet op deze tegenslag voorbereid zijn. Zij hebben hun spullen prima in orde, maar mentaal ontbreekt er wel het een en ander aan. En bij hun vertrek naar dat idyllische oord in de bossen hebben zij één belangrijk ding thuisgelaten: de overweging dat het óók wel eens kan regenen, zelfs in de hondsdagen. Dat is nu toch echt geen nieuwtje in ons van oudsher wisselvallige klimaat. Doorsijpeld stukske grondmopperde De Génestet al voor meer dan honderd jaren. En sinds de tv De Bilt aanschouwelijk in onze huiskamers brengt, konden wij toch zoetjesaan wel vertrouwd zijn met een storingsfront boven de Britse eilanden dat zich steevast in onze richting beweegt, met een staart van koele en vochtige oceaanlucht er achteraan. Op vier weken vakantie één week regen, dat is toch de normale gang van zaken weet de kampbeheerder bij ervaring. En wij moeten hem bijvallen: wat is het onmisbaarste stuk in onze garderobe? De regenjas. Het is altijd geraden zich, in welke omstandigheden ook, op de ongunstigste situatie in te stellen. Zoeken wij een huis: ga het bekijken op een sombere dag met stromende regen. Willen wij ons zo mooi mogelijk maken voor een feestelijk uitje: doe dit bij hard licht voor een onbarmhartige spiegel. Gaan wij een week of wat met vakantie: houd rekening met een paar dagen regen en harde winden, komen wij niet voor deprimerende teleurstellingen te staan. Maar het schijnt dat veel uitgaanders daar eenvoudig niet aan willen. Ze hebben zomervakantie, éénmaal in het hele jaar. Dan behoort de zon te schijnen, voor regen is in hun droom eenvoudig geen plaats. De mogelijkheid aan een paar sombere dagen, van natte bospaden en druipende bomen hebben zij eenvoudig weggedrongen. En als bij aankomst op hun geliefd kampeerterrein een stralend zonnetje hen verwelkomt, zeggen zij: Zie je wel, ons kan niets gebeuren. Als dan die heldere blauwe lucht toch betrekt. Als de wind geniepig naar west en zelfs naar noordwest draait, en de eerste druppels beginnen te vallen, aangroeiend tot een fikse regenbui? Dan zitten zij diep in de put naar die spelbreker te staren, al dat hemelwater dat precies op hun droomparadijs belieft te vallen. En de kampleiding nog proberen wat zij wil: Feestjes organiseren. Wedstrijden houden. Dansavondjes op touw zetten, dat brengt de goede stemming er bij sommigen toch niet weer in. Het regent, en dat komt niet te pas, uitgerekend in hun zomervakantie. Er zijn er die de desillusie eenvoudig niet kunnen verwerken. Die na drie dagen: Koel weer met buien, de brui eraan geven, hutje en mutje en levende have weer op- en inladen en zo snel mogelijk huistoe rijden. Om dan waarschijnlijk in hun flat zoveel hoog te gaan zitten genieten van: opklaringen met nu en dan zon. Iets hogere temperaturen. Val hen maar niet te hard: zij hebben zich nu eenmaal niet op tegen slag ingesteld. Het is alleen wél jammer voor de kinderen, die zich zo, best amuseerden met een stel kornuiten in die grote zaal, waar je lekker de ruimte had om in een grote kring rond te draaien. Hebben zij daarvoor nu een jaar voorpret gehad om weer wekenlang hun neus tegen de ruit te drukken met uitzicht op het gevaarlijk voorbijrazend snelverkeer. Tegenslag is toch niet zo'n ongewoon verschijnsel in het leven: wie er zich schrap tegen zet krijgt de winst van een verstevigde weerstand. En ik denk altijd maar aan die verlamde vrouw in haar stoel voor het raam: Wat zou ik nog graag een uur van mijn leven in een stortbui lopen. SASKIA VROUWEN IN HET VATICAAN VATICAANSTAD Rosemary Goldie, de hoogst geplaatste vrouw in het Viticaan, is geen „dolle Mi na", maar zij is van mening, dat man nen én vrouwen moeten samenwer ken. „Overal waar iets belangrijks te doen is". De kleine brunette juffrouw Goldie (zij is nooit getrouwd) is als adjunct- secretaris de vierde in rang in de Va ticaanse lekenraad. „Ik geloof niet in „De vrouw" ver klaarde zij tijdens een gesprek in haar eenvoudige frisse werkkamer. „Er zijn alleen vrouwen en die zijn precies even verschillend als mannen. Overal waar uit menselijk oogpunt iets be langrijks te doen is zouden mannen en vrouwen moeten samenwerken". De 54-jarige Rosemary, die te Syd ney in Australië is geboren geeft toe, dat de vrouwen nog lang zullen moe ten wachten voor zij in de katholieke kerk de gelijken van de mannen zijn geworden. „Sommige bepalingen van het kerkelijk recht die betrekking hebben op vrouwen zijn hopeloos ver ouderd", vindt zij en zij hoopt dat deze zullen worden herzien bij de her vorming van het kerkelijk recht waaraan thans wordt gewerkt. „De vrouwen moeten daar achter heen zitten en hun opvattingen laten gelden", was haar oordeel. Wat denkt zij van die bepaling van het kerkelijk recht volgens welke kan didaten voor het priesterschap „gedoop te mannen" moeten z(jn?. „Er is heel wat studie nodig eer op die vraag een antwoord kan worden gegeven", verklaarde zij. „Wij dienen meer te weten over het wezen van het priesterschap en heel wat meer over de man-vrouw-verhouding. Het is niet het meest dringende vraagstuk van deze tijd, maar ik geloof dat het goed s, dat de kwestie is gesteld omdat, zij de theologen dwingt haar te bestude ren en zij haar niet eenvoudig van zich af kunnen zetten, omdat zij nooit aan de orde is gesteld." .Zij voegde hieraan toe, dat „een ver rassend aantal" van de in het Vaticaan te werk gestelde geestelijken zich goed heeft aangepast aan het aan vaarden van vrouwen als collega's „Je kunt niet altijd agressief zijn ofschoon je er soms niet aan kunt ontkomen, maar als je gewoon normaal doet..." Aarzelend vervolgt zij: „Hoe minder je erover denkt hoe beter het feitelijk is". De vrouwen zijn geleidelijk d< voorheen uitsluitend uit mannen be staande wereld van het Vaticaan ge drongen. Fabrikanten van zachte en door zichtige beha's komen er rond voor uit. Zij zijn tevreden. Hun minieme handelswaar vliegt de winkels uit. Lovable Nederland meldt opge wekt dat de omzet het laatste jaar met 25 procent steeg. Volgens Triumph International verkopen de „soft transparant look" zelfs 90 pro cent beter dan de nu al klassiek geworden voorgevormde beha's. De beha is niet langer meer een bustehouder, maar een simpel lapje. Meestal gemaakt van fijne soorten nylon. Geen vrouw, die het zich qua figuur enigszins kan permitteren, blijft in de pantserplaat-achtige lin gerie rondlopen. De zachte beha's passen als een tweede huid. Het ul tra-lichtgewicht ondergoed belem mert geen enkele beweging. Voor haar is een beha niet meer adembe nemend. Vijf jaar geleden verschenen de eerste zachte beha's in de winkels. De Nederlandse vrouw toonde wei nig belangstelling voor de simpele modellen. Zij zouden trouwens niet onder haar kleren gepast hebben. De stevig van coupenaden voorziene jurk was berekend op een voorge vormde desnoods opgevulde bustehouder. Afgelopen winter kwam de kente ring in de soft en transparant look. De kleren werden soepel, de coupe naden verdwenen. De boezem slonk zienderogen. Deze tendens heeft zich in de zomerjurken voortgezet en zal voor de winter niet verdwenen zijn. Modepsycholoog dr. G. A. de Wit, zegt hiervan: „De prikkelende zone in de kleding wordt van de benen in de minimode naar de boe zem verlegd. Was rond 1900 de enkel van de vrouw de blikvanger, de boe zem gaat deze taak volgens mij overnemen". De heer De Wit vertelt van een Amerikaans rapport: „De prikkelzo ne wandelt in ongeveer vijftig jaar het lichaam rond. Dat klopt zo onge veer. Ga maar in de geschiedenis na. In de twintiger jaren lieten de vrou wen een stuk been zien, na de oorlog ontstond de boezemcultuur. In het midden van de vijftiger jaren was een blote rug shockerend, daarna werd een naakte schouder pikant". De modepsycholoog ziet duidelijke tendensen voor het succes van de „soft en transparant look". „Wij gaan naar een eerlijker modebeeld toe. De kleren althans van de vrouwen worden natuurlijker. Of een jurk of een jas mini of maxi is, speelt hierbij geen rol. Dat in zo'n situatie het accent op de boezem valt, ligt min of meer voor de hand. Wat is vrouwelijker dan een boe zem", zegt hij lachend. Bij Triumph International wordt het succes van de zachte en door schijnende beha's in verband met de emancipatie gebracht. „De vrouw in Nederland wil geen knellende kle dingstukken meer dragen. De jonge vrouw, die vooral het modebeeld be paalt, heeft lak aan voorgeschreven wetten. Van je moet die jurk 's mor gens dragen, dat pak 's middags en die lange jurk 's avonds. Het belang rijkste is: zit die jurk of dat pak prettig. In dat opzicht kwamen de zachte en soepele beha's natuurlijk als geroepen". De heer Franssen jr. van Lovable Nederland zegt: „Wij hebben het vermoeden dat de meeste vrouwen naast hun klassieke beha een zacht exemplaar aanschaffen. Voor die ene doorkijkbloes". In een Nederlands damesblad stonden een paar tekeningen waarbij de lezeressen konden uitmaken of zij een geschikt figuur voor hele maal geen beha hebben. Past een potlood in de plooi onder een borst, dan is een beha gewenst. Valt het potlood dan kan de vrouw gerust zonder bustehouder door het leven. Mejuffrouw H. de Winter, in koopster van De Bijenkorf, denkt niet dat er veel vrouwen zonder beha rondlopen. „Kleren en vooral onderkleding dragen is ook een kwestie van esthetica. De meeste vrouwen kunnen het zich gezien hun figuur niet permitteren geen beha te dragen. Misschien laten heel jonge meisjes dit kledingstuk val len". De trend van de nature look" zet zich volgens de fabrikanten voort. Zowel Lovable als Triumph heeft zijn wintercollecties uitge breid met soepel ondergoed. Bij Triumph zijn het de body-stockings, een soort badpak van heel fijne ny lon. Lovable ziet in deze ragdunne pakken geen markt. Deze firma zoekt het in de nachtkleding. De avond-pyjama's, die uit een lange broek en een hesje bestaan, zullen de wintercollectie opfleuren. De fabrikanten zijn nu al bezig voor het voorjaar 1971. Niemand zal zich er over verbazen dat de collec tie voor meer dan de helft uit zach te en transparante beha's zal be staan. Eerst namen een paar kloosterzus ters de huishoudelijke bezigheden oven van de broeders, maar de laatste drie jaar hebben 76 vrouwen functies gekregen, variërend van administra tieve taken tot ondersecretariaten van de curie. Er zijn zowel leken als nonnen on der efi priesters maken er soms grap jes over wie de knapste meisjes in zijn omgeving heeft. Het is begonnen aan de punt van de hiërarchieke piramide. De eerste doorbraak kwam in 1939 met de keuze van paus Pius XII. Toen deze voor malige nuntius in Duitsland de pause lijke appartementen in het apostoli sche paleis betrok, bracht hij de Duit se nonnen mee die in zijn Berlijnse residentie het huishouden hadden verzorgd. Dit schokte de prelaten van het centrale bestuur van de r.k. kerk. Sinds onheuglijke tijden hadden na melijk broeders de huishoudelijke be zigheden in de appartementen van de pausen verricht en voor hen gekookt. Reeds in 1903 had paus Pius X wel iswaar na zijn verkiezing zijn beide zusters naar Rome gehaald, maar hij bracht ze onder in een woning op de hoek van het Sint Pietersplein en toen de oude dames werden opgeroe pen om te getuigen in het proces der heiligverklaring van hun broer, thans de heilige Pius X, beklaagden zij zich erover, dat zij hem slechts eens per week zagen, namelijk bij de koffie na de zondagsmis. „Paus Pius XII veroorzaakte een sensatie met zijn nonnen", zegt de hoogeerwaarde heer mgr. Agosthio Grego. een 79-jarige Italiaan, die kort geleden na een 38-jarige loopbaan in het Vaticaan ontslag heeft genomen. „Pius XII is veel bekritiseerd om zijn maatregel", aldus mgr. Grego, „er verscheidene jaren veel over gemop perd". Joannes XXIII en Paulus VI, dt beide pausen die Pius XII zijn opge volgd, hebben zijn voorbeeld nage volgd. Zij vervingen de Duitse kloos terzusters door Italiaanse, maar alles wijst erop, dat de broeders voorgoed zijn ontheven van de taak, die zij vele eeuwen in de pauselijke appartemen ten hebben vervuld. Velen kwam het destijds voor, da de vrouwen hiermede in het Vaticaan zover waren gekomen als maar moge lijk was, maar de huidige paus Paulus VI, dacht reeds in de tijd toen hij noj een Vaticaanse prelaat was aan een belangrijker rol voor de vrouwen ir de kerk. Toen hij in 1947 assistent was op het pauselijke staatssecreta riaat probeerde mgr. Giovanni Monti- ni, thans paus Paulus, het beeld van een vrouw te krijgen op de omslag van „Ecclesia" (een maandblad van het Vaticaan, dat slechts kort heeft bestaan), maar tevergeefs. „Anderen vonden het niet passend", zegt Luciano Casimirri, thans een der woordvoerders van het Vaticaan voor de pers. In 1964, een jaar na zijn verkiezing tot paus, kwam Paulus VI in de kran tenkoppen door vrouwelijke waarne mers te benoemen om de derde zitting van het Vaticaans oecumenisch conci lie bij te wonen. Zo iets was nog nooit vertoond. Nooit te voren waren vrou wen toegelaten tot de concilies van de r.k. kerk Zestig jaar geleden, toen mevr. Em- meline Pankhurst in Engeland actie voerde voor gelijkstelling van de vrouwen, verbood paus Pius X de vrouwen in welke katholieke vergade ring ook het woord te nemen. „Sta da mes", gelastte hij de Italiaanse bis schoppen. „Ongeacht of zij achtens waardig en vroom zijn, nooit toe te spreken in katholieke congressen en commissies", en in de jaren '20 achtte Pius XI het werken van vrouwen bui ten haar gezinnen „abnormaal". Dit alles zou veranderen. Op 6 ja nuari 1967 benoemde paus Paulus de Australische Rosemary Goldie tot ad junct-secretaris van de lekenraad. Zij werd daardoor de eerste vrouw die in de Vaticaanse curie een verantwoor delijke positie bekleedde. In die tijd bevatte het jaarboek van het Vaticaan geen namen van vrou wen, nonnen of anderen, die leden of employees van de curie waren. In het jaarboek van 1970 staan er 76, van wie de meeste, maar niet alle, nonnen zijn. In een tijdsbestek van drie jaar heeft de verandering zich voltrokken in een tempo, dat de gevoelens van sommige prelaten geweld heeft aan gedaan. Paus Paulus evenwel volgde eenvou dig de richtlijnen van het oecume nisch concilie, dat een „grotere deelne ming" van vrouwen aan het werk van de kerk heeft aanbevolen. Niettemin hebben de vrouwen nog een lange weg af te leggen om op ge lijke voet met de mannen te komen. De meeste instellingen van het Vati caan zijn nog altijd bastions van uit sluitend mannen. Ook de Vaticaanse diplomatie is nog altijd beperkt tot mannen. Andere staten, die betrekkingen onderhouden met de Heilige Stoel, kunnen geen vrouwen tot attachés bij hun ambas sades bij het Vaticaan benoemen. West-Duitsland heeft onlangs gepro beerd een vrouw te sturen, maar het Vaticaan zei „neen".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 14