Theaterkassa's doen er goed aan publiek op te zoeken Open entree beter dan mooi interieur Japanse gravures te zien in Nederland Andy Warkol: Kunstenaar die 't banale verheerlijkt Vanavond start .Nana Secretaris Vereniging Schouwburgdirecties adviseert: Beroemd door soepblikken en zeepdozen Binnenkort expositie in Eindhoven v Heer Bommel en de Slijtmijt MORGEN Drie-dimensionaal Meer lijnen >5- Richtlijnen programmaos Concentratie MAARTEN TOONDER STRIP TELEVISIE RADIO TELEVISIE RADIO UIT DE KERKEN DINSDAG 18 AUGUSTUS 197 ROTTERDAM „Als je het de mensen gemakkelijker wilt maken schouw- bnrgkaartjes te kopen, zul je het niet moeten zoeken in langere openingstijden van de theaterkassa's. De beste remedie is om het aantal verkooppunten uit te breiden. „In Rotterdam overwegen we op het ogenblik de mogelijkheid van een rijdend plaatskaartenbureau, dat de mensen in de wijken van kaartjes voor allerlei kunstmanifestaties moet voorzien". Met deze oplossing hoopt drs. W. Hofman, directeur van de dienst gemeente lijke kunstgebouwen te Rotterdam, de doorbraak naar een groter theaterpu bliek te kunnen stimuleren. Vorige week kwam hq in het nieuws als secretaris van de Vereniging van Schouw burgdirecties, toen hjj ztfn distantieerde van een rapport over de schouwburgsi tuatie in Nederland, dat werd gepubliceerd door de Rotterdamse Kunststichting. Het was ontleend aan gegevens van een onderzoek, dat was verricht in opdracht van de Vereniging van Schouwburgdirecties. Drs. W. Hofman (54), sinds 1966 directeur van da Rotterdamse dienst kunst- Sebouwen. Hij is behalve secretaris van de Vereniging van Schouwburg- irecties ook voorzitter van de Vereniging van Culturele Organisaties. SCHIPHOL De kostbare 19de eeuwse collectie houtgravures van de Japanse houtsnijder Hiroshige is eind vorige week uit Tokio naar Rotterdam gevlogen om volgende week in het ka der van de Japanse maand in een groot warenhuis te Rotterdam en daarna nog een week in het Amsterdamse filiaal ten toon worden gesteld. Van de oorspronkelijke 75 grote houtgravures, die Hiroshige in 1832 vervaardigde op zijn reis van Kyoto naar Tokio, zijn er 55 naar ons land gebracht. De collectie vertegenwoordigt volgens de Japanse collectioneur Sakad uit Mat- sumoto, die ze via zijn vader van zijn grootvader heeft geërfd, een waarde van vele honderdduizenden gulden. Tussen Kyoto en Tokio loopt de eeu wenoude en klassiek geworden Tokai- do-weg, waarlangs Hiroshige zijn lang durige reis maakte. Onderweg vervaardigde hij de 75 houtgravures, die een beeld geven van de weg en zijn omgeving. Enkele hoofdpunten uit het rapport van de RKS, dat in haar publikatie ..Kunstfeiten" de wereld werd ingezon den: Op zondag is 70 procent van de Neder landse schouwburgen gesloten. Tijdens de drie zomermaanden is meer dan driekwart van de schouwburgen, waar regelmatig beroepstoneel wordt gespeeld, dicht. De theaterkassa's zijn alleen open op tijden wanneer de mensen aan het werk zijn. De meeste schouwburgdirecties achten het interieur van hun theater belang rijker dan een uitnodigende open en tree. Hierop reageerde de Vereniging van Schouwburgdirecties via secretaris Hofman prompt met een rondschrijven, waarin de Rotterdamse Kunststichting werd verweten dat zij de feitelijke ge gevens als een commentaar had gepu bliceerd. Bovendien waren de feiten voor meer dan één uitleg vatbaar. De heer Hofman„De constatering dat op zondag 70 procent van de schouwburgen is gesloten, is natuurlijk een harde realiteit. Maar het is geble ken, dat na invoering van de vrije za terdag het publiek op zondag niet naar de schouwburg komt. De vrijdagavond is de uitgaansavond bij uitstek gewor den. De opmerking over de sluiting van de theaters in de zomermaanden is een ge volg van het feit dat de meeste mensen dan ander vertier zoeken. Een tweede realiteit is dat het gesub sidieerde toneel van half juni tot half augustus niet speelt wegens vakantie en de voorbereiding op het nieuwe sei zoen. De toneelvoorstellingen in de zo mermaanden liggen dan ook voorname lijk in de vrije sector: revue, musicals, cabaret en operette". CHICAGO Andy Warhol mag dan niet de initiator van de pop-artbewe- ging zijn geweest, zijn soepblikjes heb ben hem vermoedelijk tot de bekendste hedendaagse Amerikaanse artiest ge maakt. Zijn roem verwierf deze be scheiden kunstenaar met de verheerlij king van het banale, welk terrein hij later prijsgaf om zich te wijden aan de vervaardiging van ongelofelijke vervel lende films. De schilderperiode van het produk- tieve leven van Warhol wordt thans vertoond in een retrospectieve tentoon stelling, die eerst in een retrospectieve tentoonstelling, die eerst in Pasadena (Californië) te zien was en thans tot 6 september in het museum van heden daagse kunst te Chicago is. Daarna gaat de tentoonstelling naar Nederland, Parijs en Londen, om ten slotte terug te keren naar Amerika in het Whitney Museum voor Amerikaan se kunst te New York. Het is een enorme tentoonstelling van enorm grote schilderijen. De gehele tentoonstelling bestaat uit 200 voorwer pen, waarvan sommige onderdelen van series zijn. zonder afschuwwekkende werking. De serie repordukties van een foto van een lege elektrische stoel in de Sing Sing-gevangends, uitgevoerd in verschillende „elektrische" kleuren va riaties, maakt een zeer sterke indruk. Tot de „rampenreeks" behoren ook de ontploffing van een atoombom, een bloedig auto-ongeluk, waarbij de slachtoffers in het autowrak vastgena geld zitten, politieagenten die bij rassen- onlusten negers met honden achterna zitten, en een close-up van mevr. Jac queline Kennedy bij de begrafenis van haar man. De befaamde soepblikken worden in schilderij-vorm getoond, maar de stapels verpakkingsdozen voor schuursponsjes zijn drie-dimensioneel uitgestald, op een grote hoop in het midden van de zaal in Chicago. Hoogtepunten onder de portretten zijn een reeks reprodukties van de Mo- na-Lisa, een serie Marylin Monroes in verschillende tinten, Elizabeth Taylor, zelfportretten en stellig de beste levensgrote schilderijen van Elvis Pres ley met getrokken pistool. Het aangenaamste onderdeel van de tentoonstelling vormen de felgekleurde bloemen, overgenomen van een foto uit een fototijdschrift. Deze zijn er in enor me afmetingen en op kleineredoeken. De tentoonstelling gaat in Europa achtereenvolgens naar het stedelijk Van Abbemuseum in Eindhoven, het musee D'Art Moderne de La Ville de Paris en de Tate Gallery te Londen. Over de beperkte openingsuren van de kassa's (van tien tot drie, of vier uur) heeft drs. Hofman nog wel het een en ander in het geding te brengen. „We hebben een jaar of wat geleden een proef genomen en hel. bespreken tot zes uur mogelijk gemaakt. Het re sultaat was mhil. Ik ben natuurlijk wel voor een spreiding van de verkoop adressen zoals dat in het buitenland ge beurt. Nederlandse theaters die gespeciali seerd zijn in serievoorstellingen als Carré en het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam en het Rotterdamse Luxor, passen dit systeem al lang toe. Het merendeel van de Nederlandse schouwburgen brengt echter praktisch iedere avond een ander stuk. Wanneer je voor een enkele goed lopende voor stelling de voorverkoop over een groot aantal verkooppunten gaat spreiden, is dat een enorme organisatie en uitzoe- kerij". Afgezien van het feit dat de heer Hofman in Rotterdam de spreiding van de verkoopadressen wil gaan stimule ren door een rijdend plaatskaartenbu reau te realiseren, vindt hij dat bij een aantal theaters de telefoonlijnen nodig uitbreding behoeven. De mensen krijgen nog te veel het in gesprek signaal te ho ren als ze willen reservjeren. Over de constateringin het rapport van de RKS, dat 72 procent van de schouwburgen geen enkele aandacht besteedt aan de kunstzinnige vorming van de jeugd en in 55 procent van die theaters buiten toneelvoorstellingen geen manifestaties georganiseerd wor- dan die een algemeen cultureel doel beogen, zegt secretaris Hofman: „Op dat punt valt inderdaad nog veel te doen. Er zijn wel schouwburgen die die openheid nastreven, maar dat is nog steeds te veel afhankelijk van de in stelling van de desbetreffende direc teur. Daar komt bij dat het ene gebouw zich daar beter voor leent dan het an dere. In ons land zijn maar weinig schouwburgen die aan de nieuwe eisen van openheid en democratisering vol doen. bovendien schiet Nederland schromelijk tekort in de begeleiding va.n zijn to neelmanifestaties. Het publiek moet het doen met een droge advertentie of een al dan niet geslaagde affiche, waarin niets tot uitdrukking komt van het ka rakter van het te brengen stuk". De hele theaterproblematiek over ziende geeft de heer Hofman de vol gende richtlijnen als remedie: Het verstrekken van zo ruim mogelij ke documentatie bij de toneelproduk- ties. Het realiseren van een zo ruim moge lijke spreiding van de plaatsbespre king en kaartverkoop. De schouwburgen afstemmen op toe gankelijkheid door het realiseren van een open, uitnodigende theaterentree. Zo vroeg mogelijk de jeugd In contact brengen met het toneel. Wie dan nog een stap verder wil gaan, kan ook nog wel eens denken aan een door de schouwburgen georgani seerde babysit-centrale. Met ingang van vanavond van 21.05 tot 21.50 uur via Nederland 1 en voorts op de dinsdagen 25 augus tus (Ned. 1), 1 en 8 september (Ned. 2) en woensdag 9 september (Ned. 2) brengt de AVRO-televisie onder do titel „Nana" een feuilleton in vijf delen, gesitueerd in de tweede helft van de negentiende eeuw, naar de gelijknamige roman van Emile Zola en bewerkt door Robert Muller, op het scherm. „Nana" kwam uit omstreeks 1880 als deel negen van Zola's twintig voudige romancyclus „Les Rou- gon-Macquart" waarin hij het leven beschrijft van Anna Coupeau, de dochter van een wasvrouw en een alcoholische vader. Wanneer .ze fu rore maakt als hoofdrolspeelster in het stuk „De blonde Venus" is Nana, het publieke vrouwtje, het gesprek van de dag in de Parijse sociëty. Dit succes is niet zozeer te danken aan haar talent voor toneel of zang, als wel aan haar uiterlijk. Het tentoongestelde werk bestrijkt de periode van 1961 tot en met 1967. Op Warholts verzoek heeft men zich ge concentreerd op de soepblikken, de portretten van filmsterren en bekende personen, rampen, zeepdozen en bloe men. Na het minutieus schilderen van soepblikken, waarmee hij zijn intrede maakte in de pop-artbeweging. ontdek te Warhol dat beelden op zijdedoek in massaproduktie konden worden geno men, Daarna liet hij veel van dit werk over aan zijn assistenten. Hoewel de artistieke benaderingswij ze van Warhol op schilder- zowel als cinematografisch-gebied gekenschetst kan worden al koel afstandnemen, *L .1- 6954 „Wat zijn jullie voor lieden?" vroeg heer Ollie, terwijl hij het zich in het stof gemakkelijk maakte. „Dit is Maaike Prut", zei het ventje. „En ik ben Memel Parduin. Wij zijn de laatste over geblevenen van deze wereld. Ach, vroeger was dit een bloeiende vlakte, vol voedza me stoffen. We hadden een onbezorgd bestaan en we vermenigvuldigden ons snel, wij en al onze familieleden. Er wa ren millioenen van ons. Maar hoe gaat dat? De voeding raakt op en stof is alles wat men overhoudt Toen kwam de grote hongersnood en...." Memel zweeg gebro ken en het vrouwtje vulde mei toonloze stem aan: „Het enige wat we kunnen red den zijn de eitjes van onszelf en onze fa miliebeden. Maar wat moet er van ons worden? Het bazalt van Je berg kunnen we niet eten, want dat is te hard voor onze tere bijtertjes".... „Dat is een droevig verhaal", mompel de heer Bommel. „Zo gaat een bescha ving ten gronde, hoor je wel Tom Poe^? Dit is héél leerzaam! Wat een lijden!" Het was duidelijk, dat deze gevoelige woorden Memel kracht gaven. „Zo is het!" riep hij uit. „Je kunt toch begrij pen, dat we vechten voor het behoud van onze cultuur? Daarom hebben we een hapje genomen uit je nylon, en daardoor hebben we nieuwe krachten opgedaan. Nu kunnen we natuurlijk hoger vliegen, buiten je bereik, en daar het koord gaan eten. Maar dan kunnen jullie niet meer weg en wij kunnen onze eiertasjes niet draeen als we vliegen. Wil je ons niet hel pen?" De dag na de première van „De blonde Venus" wordt Nana thuis be zocht door een stroom van bezoe kers. Onder de bezoekers bevinden zich graaf Muffat en zijn schoonva der, die om een liefdadige donatie verzoeken. Nana vraagt, Fauchery, kunst-criticus van het blad „Figaro", graaf Muffat op het feest te brengen dat zij zal geven. Dit feest wordt overigens gefinancierd door Steiner, de bankier. Nana is woedend als graaf Muffat niet op het feest verschijnt. Steiner biedt haar een landhuis en en jaar geld aan, op voorwaarde dat ze zijn maïtresse wordt. Nana accepteert, maar is vast be sloten graaf Muffat op de knieën te krijgen. In het landhuis leidt Nana inmiddels een frivool leventje. Zij ontvangt wie zij wil en begint zelfs een verhouding met de jeugdige George Hugon, die door haar optre den in verrukking is gebracht, maar haar doel is en blijft graaf Muffat, sluitend: Nieuws. 21.00 (K) Invasion von der Wega, TV-film. 21.50 (K) 22.35 (K) Nieuws NEDERLAND I 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.55 (K) Journaal. 19.04 AVRO: (K) Vaders tegen wil en dank 19.30 (K) Wat nu, mr. Deeds? 20.20 Peyton Place. 21.05 (K) Nana, TV-feuilleton naar de roman van Emile Zola. (1). 21.50 AVRO's Televizier-Magazine. 22.40-22.45 (K) Journaal. NEDERLAND II 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.55 (K) Journaal. 19.04 Kunstrubriek. 19.30 KRO: Muziek in vrije rijd: De Chr. Muziekvereniging De Bazuin uit Uithuizen. 20.00 (K) Journaal. r 20.20 rarjdpunt. 21.00 (K) De Andy Williams-Show. 21.50 Naakt door de hel, Japanse TV-feuilleton. 22.55-23.00 (K) Journaal. DUITSLAND I Reg. programma NDR: 18.00 (K) Filmreportage. 18.30 (K) Actualitei ten. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 Nórdschau-Magazine. 19.26 (K) Der Mann, den es nicht gibt, TV-serie. 19 59 Programmaoverzicht. WDR: 1P.00 (K) Polizeifunk ruft, TV-serie. 18.30 (K) Voor de kinderen. 18.40 (K) Hier und Heute, met nieuws, 19.25 (K) Die Atomisten, TV-serie). 20.00 (K) Journaal en weeroverzicht. 20.15 (K) Spelprogramma. 21.00 An Ein- seltischen, toneelstuk. 23.05 (K) Journaal, commentaar en weerover zicht. DUITSLAND II 18.05 (K) Actualiteiten en muziek. 18.40 (K) Amusementsprogramma. 19.10 (K) Bezaubernde Jeannie, TV-serie. 19.45 (K) Nieuws, actuali teiten en weerbericht. 20.15 CSSR 70, documentair programma. Aan- In de N.OS.-studio's in Hil versum is de laatste weken koortsachtig gewerkt aan het klaar maken van een groot aantal televi- sieprodukties die in het komende winterseizoen zullen worden ver toond. Zo werden onder meer de op namen gemaakt voor een aantal nieuwe Mouties-shows. Piet Bam- bergen en René van Voor en halen weer alerlei gekke dingen uit. De eerste nieuwe aflevering van de Mounties-show is half septem ber te zien. de kamerheer van de keizerin. Daartoe zijn haar alle middelen goed. Ze ruïneert een hele serie aan bidders en brengt er zelfs een tot zelfmoord. Tenslotte zal ook graaf Muffat voor de houding van Nana bezwijken. Kortom, Nana neemt in dit feuil leton uit naam van het volk wraak op de overheersende klasse. Zelf eindigt ze in een armoedig hotelka mertje, waar ze sterft aan een af schuwelijke ziekte. De rol van Nana wordt in deze PBC-produktie gespeeld door de En gelse actrice Katharine Schofield. Culturele kroniek, en weerbericht. HILVERSUM I AVRO: 18.11 Radiojournaal. 18.25 De Johan Willem Friso Kapel. 19.00 Stereo: Jazz Spectrum: oude en mo derne jazz. 19.30 Nieuws. 19.35 Van avond: gevarieerd programma. 22.00 „O" - een rondje radio. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Muziek van deze eeuw (opn). 23.35 Horizon: Een Santursolo uit Perzië. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM IT KRO: 18.30 Nieuws. 18.40 Actuali teiten. 19.00 Stereo: Lichte muziek (opn). 20.00 De Muziekweken van Boedapest: moderne muziek. 21.30 Babel: kunstkroniek. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlements- overzicht. 22.50 De zingende kerk. 23.05 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I 17.00-17.35 VARA: Voor de kinde- ren. DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van gisteravond. 10.30 Die sieben Meere, TV-serie. 11.15 Die Umschau. 12.25 Muzikaal amu sementsprogramma. 12.50 Interna tionaal persoverzicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 (K) Nieuws. 16.40 (K) Voor de kinderen. 17.05 (K) Informa tief programma. 17.25 (K) Der Geist und Mrs. Muir, TV-serie. 17.55-18.00 'K". Nieuws. DUITSLAND II 17.10 Voor de kleuters. 17.30 (K) Nieuws en weerbericht. 17.35 (K) Voor de oudere generatie. Aanslui tend: liefdadigheidsoproep. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek en informatie. (7.33-7.38 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 De ze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Ac tualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte gram- mofoonmuziek en informatie. (8.35-8.40 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw; 9.05 Ste reo: Uit eigen huis: studio-opna men). 9.35 Waterstanden. 9.40 Jeugd uitzending. 10.00 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de vrouw. 12.00 Stereo :Hallo... Vol luk! Licht amusementsprogramma met muziek. 12.54 Voor het platte land. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualitei ten. 13.25 Een avond aan zee met Paul van Vliet, cabaretprogramma. 13.45 Gesproken Portret. 14.00 Ste reo: Licht instrumentaal trio. 14.20 Stereo: Over en weer, hoorspel. 15.15 Way-out: teksten, muziek en andere geluiden van generzijds. 16.00 Nieuws. 16.03 Sociëteit: Zestig minu ten voor boven de zestig. NOS: 17.02 Onder de groene linde: oude liedjes. 17.20 Toerismo: toeristische informa tie uit binnen- en buitenland. VA RA: 17.40 Stereo: Tenor en harp: moderne liederen. 17.55 Mededelin gen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualitei ten. 18.20 Klink klaar - zonder non sens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal en Instrumentaal ensemble met zangsolisten. 20.10 Stereo: VA- RA-Dansorkest met solisten. 20.40 Tante Leen het zeggen: ge sprekken. 21.15 Stereo: Metropoleor kest: amusementsmuziek. 21.45 Country en Western Muziek. 22.10 Literaire herinneringen. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Pianore cital: moderne muziek. 23.30 Stereo: Fluit en piano: moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30 Niéuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten). TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Als dat zou kunnen: verzoekplaten programma (8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gymnas tiek voor de huisvrouw). 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Stereo: Geschikt, voor u!: klassieke muziek (gr). 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 Aktua: actualiteiten. 11.55 Medede lingen, KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee: gevarieerd pro gramma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Ac tualiteiten; 13.00-13.15 Raden maar...). 14.00 Zonder drempelvrees: gesprekken met kinderen. NCRV: 14.10 Stereo: Klassieke muziek (gr). 15.00 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws 16.03 Voor de jeugd. 17.00 Stereo Twen-Popradio voor t(w)ieners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Samen werking met ontwikkelingslanden. 18.00 Strictly country style: country and western rubriek. 18.30 nieuw 18.41 Hier en Nu: actualiteiten. NOS: 19.00 Stereo: Lichte grammofoonmu ziek. 19.10 Orde van Vrijmetselaren Organisatie en werkwijze van dr vrijmetselarij, lezing. 19.20 Program ma voor blinden en slechtzienden 19.30 Henry Wood Promenade Con cert. 1970: Engels Kamerork.. BBC-koor en solisten: klassieke mu ziek. In de pauze: Geen onder^p^n maar burger: reeks uitzendingen over de staatkundige vorming van de Nederlander. 22.15 De homofiele kerkrécht, reportage. 22.30 Nieuws 22.38 Cosa NOStra- ook uw zaak. 23 55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing. zing, zing!: lichte vokale muziekjes 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nkuw verschenen langspeelplaten voorzien an kritisch commentaar EO: 11.00 Nieuws. 11.03 Gospo! scund: een programma boordevol muziek, speciaal voor jonge mensen AVRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Zet 'm op. vrolijk platenprogramma. 13.00-13.02 Nieuws; 13.03-13.06 Ra diojournaal). 14.00 Nieuws. 14.03 Gimmick: een duidelijk herkenbaar platenprogramma. 15.00 Nieuws 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Lichte platen (17.00-17.02 Nieuws; 17.02-17.05 Ra diojournaal). NED. HERV. KERK Beroepen te Hasselt, Rotterdam- Delfshaven: (vac. dr. H. Goedhart), Dinteloord en Zwolle: (vac. W. L. Tukker), dr. C. A. Tukker te Kin derdijk Boroepen te Ossendrecht: (toez.) (met nevenopdracht pastorale verzor ging ziekenhuis Lievensberg te Bergen op zoom): E. Saraber te Voorschoten. '"noemd tot bijstand in het pasto raat te Someren en Ast: F .L. van Duijkeren emeritus-predikant te Amsterdam. Aangenomen het beroep naar Para maribo als predikant voor buiten gewone werkzaamheden: J. Jugc ma te Eist.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 6