Bedrijf staat spoedig weer op eigen benen WALL STREET NOG STEEDS IN NEVELEN terdam beurs overzicht USIF, REAL ESTATE BENELUX-LUCHTHAVEN BIJ DE BELGISCHE GRENS Bedrijf in moeilijkheden overgenomen Betoncentrale op Maasvlakte Herstel voor internationale fondsen PILOOT STORM TEKKO TAKS OPLEVING USIF, REAL ESTATE MOELIJKHEDEN VERLIEZEN INTERESSANT PLEIDOOI IR. PHILIPS Pagina 2 ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1970 18 Ik weet niet of je het soort temperament hebt dat zo iets belangwekkend vindt, maar als ik jonger wasHad don is niet meer te stuiten, vrees ik. Een jonge man zou ons onschatbare diensten kunnen bewijzen". Moore legde beide handen op de tafel, leunde achterover in zijn Stoel, alsof hij alles gezegd had wat er te zeggen viel. Da vid sloeg zijn ogen op en merkte dat Moore hem rechtstreeks aankeek. Even keken zij elkaar aan; dan zei Moore, op zachte en milde toon; ..Waarom kom je niet eens een kijkje bij ons nemen, dokter?" Armstrong knikte, wachtte even en zei toen: „Goed". Moore pakte zijn le pel weer op en at vlug zijn dessert op, alles, hij schrapte zijn bordje schoon. DE STAD EN DOKTES MOORE Regen had de startbaan op de berg doorweekt en striemde de kleuren van de omringende heuvels. Moore, met de kraag op, stapte de trap van het vliegtuig af, hij liep zo snel als zijn bagage het hem toestond en werd luidkeels begroet door de vliegveldas sistent Henry. „Dag dokter. Geen jas? Ga maar naar binnen, ik zal de koffer wel dra gen". Het kleine houten gebouw rook naar vochtige kleding en de van regen doornatte wind bracht geuren van de akkers en de bossen mee. Een aantal ontmoedigde passagiers stond geme lijk en zwijgend te wachten. Na een poosje kwam Henry luidruchtig bin nen, zijn overjas glom van de regen. „Hier is de koffer, dokter. We had den de. regen hard nodig". Toen zach ter, alsof hij niet afgeluisterd wilde worden, zei hij: „Het spijt me wat er gebeurd is. Misschien had ik het vliegtuig terug moeten roepen. Ik had het gekund, maar ik dacht er niet aan dat tegen mejuffrouw Judson te zeg gen, en ze zei niet dat er geen andere dokters waren. Ik denk dat zij het misschien zelf niet wist". „Ik begrijp je niet, Henry. Heeft Edna Judson je opgebeld?" „O, weet u dat niet? Ik dacht dat u dit nu wel zou weten. Er is een man uit een raam gevallen iets derge lijks in een van de fabrieken van Silver Springs en ze konden geen dokter krijgen. Zij brachten hem naar uw ziekenhuis en juffrouw Judson probeerde u te bereiken. U hoorde zelf de telefoon rinkelen". „Wat is er gebeurd, Henry?" Moore keek ernstig, zette zijn koffer neer en luisterde met alle aandacht. „Nou, die man ging dood. Ik geloof dat juffrouw Judson gedaan heeft wat ze kon. Tob er maar niet over, dokter. Hij zou toch wel doodgegaan zijn. Dat zeggen de meeste mensen tenmin ste..." Moore die niet meer luisterde, keek naar de telefoon. Hij zag hem aan het eind van de gang. Hij propte zich in de cel en aarzelde. Hij belde Howard Perkins. Het kantoor van dokter Per kins was ruim, in een vleugel van zijn huis en hij nam direct aan. De luide en bekende stem deed Moore de hoorn wat van zijn oor houden. „Howard, ik kom net aan. Ik ben op het vliegveld. Wat is er aan de hand?" „Ik krijg de indruk dat je erover hebt gehoord. Een van die beroerde dingen. Ongelukkig. En het kost nog een hoop ook. Ik heb niet naar New York gebeld omdat je er daar toch niets aan kon doen en dan had ik je uitstapje nog bedorven". „Is de man gestorven?" „Ja. Op de tafel van de ongevallen kamer. Edna gaf de eerste hulp en vloeistof. Geen morfine, omdat zij dacht dat hij een hoofdletsel had, wat waarschijnlijk waar was. Ik heb alles met haar nagegaan wat zij heeft ge daan. Het was allemaal goed en ik zie niet in wat zij nog meer had kunnen doen. Zij heeft zelfs een of andere chirurg in Warwick opgebeld om te informeren of zij op de juiste weg was. Ze trekt het zich tamelijk aan. Ik heb de naaste bloedverwanten be richt, nou dat was een karwei, omdat er een dochter was aan de andere kant van de staat. Zij had haar vader in jaren niet gezien, maar zij gilde hysterisch door de telefoon. Ik vroeg haar toestemming voor de lijkschou wing en toen ze ontdekte dat die oude knaap op kosten van de maatschappij zou worden begraven was ze zo opge lucht, dat zij de toestemming gaf. Dat gebeurt in Warwick. Het rapport is er nog niet, dat spreekt vanzelf, maar er zal zeker in staan dat tien dokters hem niet hadden kunnen redden". „Maar daar gaat het nou juist om, Howard". „Wat? O bedoel je dat? Geen dokter beschikbaar. Je hebt natuurlijk gelijk. Maar als hij het toch niet gehaald zou hebben, ^kan er ook niemand berispt worden". Moore was zich plotseling bewust van de vochtige bedompte telefooncel, hij opende de deur op een kier om wat frisse lucht te krijgen. Perkins zei scherp: „Ed, ben je er nog?" „Ja, ik ben er nog. Ik dacht erover na. Howard. Zo iets mag toch niet voorkomen". „Nou, ik heb maatregelen genomen om dergelijke gebeurtenissen in de toekomst te voorkomen". „Een boodschap waar we heen zijn, blijkt dus niet voldoende. Hoe neemt de stad het op?" „Tamelijk opgewonden, dat kun je begrijpen. Ze nemen ons niets afzon derlijk kwalijk, maar in de totaliteit". „We moeten tijd vinden om hier over te praten". „Dat is zeker. Ik zal vandaag of morgenochtend contact met je opne men. Wij zijn met ons drieën opgeroe pen om morgenavond bij de commis sie te verschijnen". „Dat lijkt me onvermijdelijk". „Ja maar het is niet zo leuk. Wij zouden een soort plan tegenover hen moeten hebben, maar ik weet niet wat. Denk er eens over na, wil je?" „Dit is een ernstige zaak, Howard". „In vredesnaam, begin jij nou ook niet. Jaren hebben wij ons voor die stad uitgesloofd en er gaat iets mis en we zitten in de moeilijkheden. Ik ben niet iemand die direct het ergste vreest. Jij was op weg naar New York. Ladd is zo oud dat de mensen het hem kunnen vergeven. Ik blijf dan over en als ze me aanvallen, zal ik terugslaan". Moore begon te protesteren, hij vreesde bovendien nog moeilijkheden met Howard Perkins en hij had al zo veel aan zijn hoofd. Moore zuchtte vermoeid. „Howard", zei hij, „er is een jonge knaap die ons morgen komt opzoeken. Een zekere dokter Arm strong". „Kon je geen slechter ogenblik uit zoeken. Kun je hem niet afzeggen?" „Dat denk ik niet. Hij zou het toch horen". Er klonk gekraak in de telefoon en de stem van de telefoniste zei: „Twin tig cent alstublieft". „Goed. Ed. Blij dat je terug bent. Ik zal je bellen". Moore sloeg de regen van de zit plaats van zijn jeep. Hij had daar al tijd achterin een speciale doek voor. De banden maakten op de terugweg een geluid alsof een eindeloos stuk linnen doorgescheurd werd, een onop houdelijk lawaai op de natto weg dat afgestemd leek op zijn opwinding. Hij voelde dat hij beslist goed moest na denken, maar de gedachten dwarrel den door zijn hoofd. Hij probeerde zijn problemen van zich af te zetten, maar zelfs dat gelukte hem niet. Het resultaat was dat hij moe en knorrig aankwam. (wordt vervolgd) 4513 Bij een der lange gesprekken, werd het onder werp „recreatie voor het personeel" aangesneden. Com mandant Grishow bleek een enthousiast voorstander te zijn. „Behalve een soort golfspel, kun je vrijwel geen andere „aardse" sport uitoefenen op onze satelliet. Het enige wat momenteel grote opgang maakt, is de berg sport! Onbekende gebieden exploreren, behoort tot onze dagelijkse bezigheden, dus verenigen wij op die manier 83. Nu was het voor een man de daad zoals Bill was, alleen nog maar kinderwerk. In een oogwenk had hij de touwen losgeworpen en de motoren gestart. En toen de politiemannen tot de ontdekking gekomen waren dat in het motorbootje dat zij geënterd hadden, geen levende ziel te vinden was, trok het amphibievliegtuig van Mis ter Bennie Bean een blinkend witte schuimstreep over het water. Schijnwerpers flitsten in de richting van de worldcruiser die midden tussen de politiebootjes opsteeg om dan pijlsnel op Azië en de Oude wereld af te koer- het nuttige met het aangename." Zijn ogen lichtten op bij een goede gedachte. „Zeg, zullen wij drietjes eens een berg voor onze rekening nemen? Ik weet nog 'n juweel tje te staan en jullie hebt de tijd," stelde Bris voor. Arend en de prof. hadden er wel oren naar en zo rolden zij korte tijd later de maanvlakte op. Verborg Luna nog ongedachte mysteries, of was het alleen maar één droog, gebarsten kraterveld? vroeg Arend zich af. sen. Onmiddellijk werd het hotel, waar Mr. Bennie Bean zich startklaar sliep, van het gebeurde op de hoogte ge steld en met knikkende knieën begaven de bedienden zich naar de kamer van hun meester. Zodra dc rijke man, met haspelend uitgebrachte woorden, verteld was, wat er met zijn vliegtuig gebeurd was, viel de miljon- nair zo onbeheerst uit, dat de brullende motoren van zijn worldcruiser er kinderstemmetjes bij vergeleken waren. En bang dat hij uit elkaar zou ploffen, vluchtten zijn beienden de kamer uit. VEROLMEVETTE JAREN VOOR DE SCHEEPSBOUW ZIJN NU IN AANTOCHT ROTTERDAM Scheepsbouwer Verolme verwacht dal zijn bedrijf spoedig weer op eigen benen zal kunnen staan en dat hij zijn schuld aan de staat kan gaan afbetalen. Verolme, die zich begin dit jaar uit de leiding van zijn bedrijf terug trok, is ook ten aanzien van de Nederlandse scheepsbouw in het algemeen opti mistisch gestemd. In een vraaggesprek verklaarde Verolme deze week: „De gang van zaken in het concern is op het ogenblik zeer goed. Het bedrijf zal snel weer op eigen benen staan. We zullen dan geen hulp van de staat meer nodig hebben en bovendien onze schuld aan de staat gaan vereffenen". Over de scheepsbouw in het alge meen: „Ik ben erg optimistisch over de toekomst van de Nederlandse Scheeps bouw. We hebben heel wat magere ja ren achter de rug, nu zullen er zonder twijfel vettere komen. Nadat ik mij als president-directeur had teruggetrokken kwam er opeens midden februari van dit jaar een enorme hausse in de scheepvaart. De markt voor tanker vrachten beleefde een opleving als nooit tevoren. Er ontstond een geweldi ge vraag naar schepen boven de 200.000 ton. We hebben van deze opleving in gro te mate kunnen profiteren. Voor jaren zijn we, tegen zeer winstgevende prij zen, volgeboekt. Niet alleen voor de bouw van tankers, maar ook voor die van bulkcarriers en gespecialiseerde schepen. De komende jaren zal blijken dat er te weinig werven in de wereld zijn, ook in Nederland. We moeten geen werven gaan sluiten. Straks zal blijken dat we blij moeten zijn dat we ze heb ben". Verolme, die op 4 september aan staande zeventig jaar wordt, wees er tijdens het gesprek nog eens nadrukke lijk op dat hij zich destijds slechts tij delijk als president-directeur had te ruggetrokken. „Ondanks alles wat er gebeurd is ben ik nog steeds enig aandeelhouder in mijn concern. Mijn aandelenbezit fun geert tijdelijk als garantie voor de hulp die de regering ons heeft gegeven toen er moeilijkheden waren. Laat men goed bedenken dat ik me tijdelijk als presi- ADVERTENTIE Dit snelgroeiende Fund belegt uitsluitend in inkomsten- opleverend onroerend goed in de welvarende zakencentra van de V.S. Deze investering in zorgvuldig geselecteerd, professioneel beheerd, inkomsten-opleverend onroerend goed heeft de aandelen van USIF, Real Estate in nog geen 31/2 jaar na de stichting van het Fund een gemiddelde waardetoename opgeleverd van meer dan 13% per jaar. Als u meer wilt weten over deze solide, rustige beleggingsvorm, neem dan contact op met Gramco. Intrinsieke waarde per aandeel USIF, Real Estate 6.1.67 $5.00 26.8.70 7.56 Ik ben geïnteresseerd in het unieke USIF, Reel Estate concept. Naam;. Adres Plaats:. Tel.: Inzenden aan Gramco Information (Nederland) N.V. Leidsestraat 74 Amsterdam Tel. 234323-234324 dent-directeur heb tereuggetrokken". „Als men mij vraagt om voor enkele jaren mijn ervaring in dienst van het bedrijf te stellen dan zal ik dat doen. Misschien kom ik ook terug om mijn werkelijke opvolger in te werken." Vol gens Verolme is er geen twijfel moge lijk dat de zaken, zeker in de eerstko mende jaren, goed zullen verlopen. „We hebben vier miljoen ton aan scheeps- ruimte in de orderportefeuille: twee- eneenhalf miljard gulden aan opdrach ten. We zijn uit de hoek van de klap pen gekomen. Het krijgen van orders is voor ons geen probleem. Wel voorzie ik moeilijkheden met de arbeidsmarkt. Zo ben ik tegen de vestiging van een Hoogovenbedrijf op de Maasvlakte. Niet vanwege de luchtvervuiling enzo dat gedoe van al die demonstranten laat me ook koud maar ik verwacht grote moeilijkheden voor mijn werf in Rozenburg kan dat funest zijn. We heb ben daar nu al ernstig tekort aan per soneel, maar hoe zal de situatie worden als Hoogovens ook nog eens op de ar beidsmarkt in het Rijnmondgebied ver schijnt. Bovendien, wat moet de Hoog ovens op de Maasvlakte zoeken. Ik vind dat ze best bij IJmuiden, buiten de pieren hadden kunnen uitbreiden. Dat zou ook in het voordeel van de Amsterdamse haven zijn geweest." Verolme gelooft niet dat de tankers in de toekomst nog veel groter zullen worden dan 300.000 of 350.000 ton. „Wel zullen er veel grotere ertsschepen op zee verschijnen: misschien ook wel 300.000-tonners. Ook de maten voor schepen voor het vervoer van vloeibaar gas zullen groter worden. Over een paar jaar zullen er gasschepen zijn van 250.000 ton. De ontwikkelingen in de Poolgebieden zullen voor veranderingen zorgen. Ik geloof in onderzeeërs van 250.000 ton, die onder het ijs naar de Polen varen." Terugkijkend op de ge beurtenissen van de afgelopen tijd zegt Verolme te geloven dat zijn beslissing om zich uit het bedrijf terug te trekken de juiste ip geweest. „Men heeft mij gevraagd om het concern tijdelijk als president-directeur te verlaten, omdat men kennelijk wilde voorkomen dat ik invloed zou uitoefenen op adviezen van commissie-Winsemius". „Oorzaak van alle problemen Ls de overneming van de N.D.S.M. in Am sterdam geweest, maar ik ben blij dat ik die werf indertijd heb gekocht. Het was een offer voor Amsterdam en het zou voor die stad desastreus zijn ge weest als ik het niet had gedaan. Ik denk aan de politieke onrust in Amsterdam als de werf van de N.D.S.M. gesloten had moeten worden. Maar door overneming van de N.D.S.M. kwamen we te zitten met verliezen van 60 tot 80 miljoen op de mammoettan kers die daar toen in aanbouw of in portefeuille waren. We hebben die ver liezen moeten nemen om de werf te kunnen redden. Hoewel ik vaak kritiek heb gehad op het beleid dat bij de N.D.S.M. voor de overneming werd ge voerd, moet ik zeggen dat ze daar met de rug tegen de muur hebben gestaan. Als ze toen de verliesgevende orders niet hadden genomen was de werf al lang failliet geweest. Er is van alle kanten beweerd dat de liquiditeitsmoei lijkheden, waarin wij in het afgelopen jaar zijn komen te verkeren, een gevolg zijn geweest van calculatiefouten. Daar is geen sprake van geweest. Dat geldt zowel voor Amsterdam als voor Rozen burg. We hebben destijds opdrachten voor grote tankers moeten aannemen voor wereldmarktprijzen. De calculatie was juist. We hebben alleen tegenval lers gehad met het aantal manuren. Door de orders toen tegen wereld marktprijzen te accepteren hebben we inderdaad grote verliezen geleden. Maar door mee te doen hebben we een enorme „know how" in de tankerbouw N.D.S.M. niet hadden overgenomen. Maar nogmaals, ik ben blij dat ik die verworven. Daarvan profiteren we nu. transactie heb gedaan. Het gaat nu De verliezen die we hebben gehad wa- goed met deze werf en ze zitten goed in ren er nooit geweest als we dehet werk". EINDHOVEN Ir. F. Philips heeft als voorzitter van de Kamer van Koophan del voor oostelijk Noord-Brabant in een dinsdag gehouden vergadering van deze Kamer meegedeeld, dat de gedachte is opgekomen een tweede luchthaven niet te projecteren in de omgeving van Tilburg, maar iets zuidelijker, op de grens van Nederland en België. De suggestie de tweede luchthaven te situeren in de omgeving van Tilburg komt voor in een recent rapport van een studiegroep van het Nederlands Economisch Instituut. Als de luchtha ven evenwel nabij de landsgrens komt, WALL STREET is tot veler ver bazing energiek de opgaande richting ingeslagen. Het verrassende daarin vloeit voort uit het nogal onoverzichte lijke karakter van de huidige conjunc tuur, waarbij eigenlijk alles alle kanten uit kan gaan. Een enigszins op en neer gaande effectenbeurs zou daardoor aannemelijker zijn geweest. Sinds vori ge week is de koersontwikkeling voor aandelen echter sterk oplopend. De huidige conjunctuurfase in Ame rika blijft nog altijd enigszins in de mist hangen. De werkloosheid is tot 5 pet. gestegen, het hoogste percentage in de afkoelingsperiode sedert begin vorig jaar. De industriële produktie is vorige maand evenwel weer licht gestegen na gedurende enkele maanden een vrij omvangrijke daling te hebben getoond. Ook de winstdalingen in het bedrijfsle ven over het tweede kwartaal zijn ei genlijk iets meegevallen. Merkwaardigerwijze zijn de groot- handelsprijzen in juli weer vrij scherp gestegen. Het stijgingspercentage was toen weer even groot als in februari na in de tussenliggende maanden sterk te zijn afgevlakt. De hierdoor weer opge rakelde inflatievrees heeft ditmaal ech ter alleen de obligatiemarkt in New York aangetast. Direct na het bekend worden van de prijsstijgingen viel de obligatie-index, die in juli weer behoor lijk, was hersteld, sterk terug. In één week daalden de obligaties met onge veer één percent, wat veel is. En ter wijl Wall Street vast werd voor aande len naderde de obligatie-index weer het dieptepunt van het jaar. Met de rente op de kapitaalmarkt wil het dus nog steeds niet. Als puntje bij paaltje komt, blijkt nog altijd eerder de economische groei dan de rente doorslaggevend te zijn voor de koersontwikkeling van de aan delen. Want terwijl de inflatie nieuw voedsel ontving en de obligatiemarkt scherp daalde, gaf hoop op een econo misch herstel voor Wall Street de door slag. De voorspellingen daaromtrent klinken steeds luider en die blijken thans het meest de aandacht te trek ken, waarbij komt dat op internatio naal politiek terrein een zekere ont spanning is opgetreden. Overigens is de ontwikkeling van de rente niet helemaal buitenspel gezet. Want de rente op de kapitaalmarkt mo ge dan nog altijd op een precaire si tuatie wijzen, voor de geldmarktrente ligt dat even anders. Al geruimere tijd is het nationale banksysteem van Ame rika overgeschakeld op een zekere ver ruiming in de geldvoorziening, teneinde een nationale financiële crisis te voor komen. Hierdoor toont de rente op de geldmarkt de laatste tijd een minder gespannen beeld dan die van de kapi taalmarkt. ,-ö": - v - (Slotkoersen van gisteren) Fonds Vorige koer» late QOt. A.K.Z.O. 85.1 85.5 Alg. Bank Ned. 244.5 246 Amrobank 55.3 55.7 Amsterdam Rubber 42.5 43 Deli Mij eert. 70 69.1 Dordtsche Petrol. 893 900 Heineken's Bier 215.5 216.4 H.A.L. 108 108 Hoogovens nr. c.v.a. 92.9 93.1 H.V.A.-mijen ver 63 63.5 K.L.M. 130 129.5 Kon. Petroleum 146.9 149.2 K.N.S.M. nat. bez. 97.5 96 Nat. Ned. cert. 82 82.5 Phs. v. Ommeren eva 269 275 Philips gem. bez. 66.4 66.6 Robeco 225 224.5 Rolinco 175 174.5 Scheepvaart Unie 84.7 84.5 Unilever c.v.a 97.4 99.3 Hoogovens nr. cert. 9.2 9.20 Ned. 7 j. '69 8 101.8 102 Ned. 25 j. '69 8 100.5 100.7 Ned. 7 j. '70 8 103.4 103.4 Ned. '70 15 j. 8 100 100 Ned. 25 j. '70 8 100.1 100.5 Ned. '69 74 94.3 94.3 Ned. '66-1 7 91.5 91.5 Ned. 1966-2 7 90.9 91 Ned. '69 7 90.8 90% Ned. '68-1 64 85.6 85.65 Ned. '68-2 6i 85.5 85.6 Ned. '68-3 6i 85.5 85.6 Ned. '68-4 64 85.5 85.6 Ned. '66 61 87.5 87.6 Ned. '67 61 84 84.1 Ned. '67 6 84.1 84.2 Ned. '65-1 53 84.9 85 Ned. 1965-2 53 84.6 84.7 Ned. '64-1 51 82.2 82.3 Ned. '64 5 82.75 82.85 Ned. '58 44 83.5 83.7 Ned. '64 44 94.9 95 Ned. '59 41 80.6 80.9 Ned. 1961 41 75.4 75.4 Ned. 1963-1 41 74.3 74.3 Ned. staffell. '47 34 67.3 67.4 Ned. '51 34 91.5 91.3 Ned. '53 1-2 34 79.1 78.9 Ned. '50 1-2 31 65.2 65.5 Ned. '54 1-2 31 67.2 67.2 Ned. grootb. '46 3 82.7 82.7 Ned. dollarl. '47 3 BNG won bl. '57 6 ld. 30-jar. '58/'59 4i BNG '67-1-2 62 BNG '68-1-2 62 BNG '67-1-2-3 6i BNG 65-1 6 BNG '58-1-2-3 4? Bk. mid. kred. '66 7 Nat. Inv.b. '65 52 Fr. Gron h.b. dw. 6 Alb. Heijn '55 4 Brit Petrol '66 71% Bijenkorf Beheer 6 Co-op r.spaarbr Ned. Gasunie '69 74 Ned. Gasunie '66 71 Ned. Gasunie '66 64 Philips dir. '51 4 Pegem 1-2 1957 6 Pegem 1958 54 Rott. Rijn Pijpl. 51% K.L.M 1968 7 K.L.M. 15-iarig 5 Ned. Sp w '57 1-2 42 A.K.Z.O 42 Bergh. Papier 44 Gelder Zonen v. 42 87 90.05 78.3 88.1 87.3 85.5 85.5 79.3 97.1 111.25 95.6 175 96.2 94 89 8 78- 87.2 83.3 92.6 87.4 92.5 84.5 79.8 96.3 90 87 90 78.2 87.9 87.3 85.7 85.9 79.3 97.1 89.5 96 175 96.5 93.8 80.8 87.2 83.3 92.55 87.5 92.3 84.5 80 96.4 90 Grasso 52% K.L.M. 52 Meteoor beton 52% Ned. Middenst. B. 64 Rolinco f 1000 64 Sltokvis 42% Ned. cred.b. aand. b. Ned. Midd.bank a. Slavenburg's a. Albert Heijn Arnh. Scheepsb. eert. Befo „b" Bergh/Jurg. 250-1000 Blijd.st. f 1000 nr eva Bols Lucas Brakke Grond Bredero Bredero n.r.cert. Bredero ver. bedr. Bührm.-Tetterode f Bijenk. beh. n.r. c.v.a Bijenk beh. 6% pref Calvè D. Calvé D. n.r. c.v.a Calvé pr. wo. r. eert Drents-Ov. houth D.R.U. Elsevier 96.5 86.13 89 37.3 105 215 164.5 130 137 188 58.5 131.8 202.5 198 5 478 87.8 419 72 1 698 123 620 471 93 87 98.5 89.2 37.4 103 215.5 164.9 130 137 187 585 132 202 200 479.8 87 420 688 123.5 610 471 Erdal Mij wasverw. 190 Technische Unie a. 310 Etna-Daald. Hold, f 60.5 58.5 Tw. Kabelfabriek a. 460 465 Europe CD Hotel 395 390 Ubbink-Davo a. 90 90 Fokker 73 72.7 Unil. 1000 cert. 7cpr a 83 Gazelle 135 134 Ver. Machine!. a. 73 74 Gelder (van) 154 152 Ver. Nd. Uitg.bedr. a. 192.7 190 Gelder (van) pref. 154 132 Ver. Ned. Uitg. f. 19.2 Gist-Broc. 121 120.8 Ver. Touw c.v.a. 198 196.5 Grasso 185.5 185.5 Vredestein c.v.a. Gruyter 6 pet c. pr. A 65.5 65.5 Vulcaansoord 65 65 Gruyter 6 pet c. pr. B Hellingman 76 235 75.5 240 Wegener Wessanen n.r.c. 92.5 75.5 91.5 76 Holec Internatio-Mueller Kluwer 189.5 63 265 187 62 265 Billiton 2e rubr. a. Geld. Tramw. Mij a. Kon. Ned Papier Kon. Ned. Text. cert. 175 33.5 176.2 33.5 H.B.B. bel dep. Interbond Ipb f. f. 775 587 755 587 Krasnapolsky f. 56 55 Vastg. bel.f part f. 471 471 K.V.T. 148 148 I.K.A. bel. mij. f. 190 188 Leidse Wol 177 179 Unitas f 50 a. 80.1 80.5 Lips en Gispen cert. 190 195 Can. pac. railw. cert. 59.5 58.4 Meteoor 300 300 Int. nickel cert. 43.5 44.65 Naarden Chem. 98 98.5 Shell Oil Can cert. 30.25 30.6 Naeff gebr. 208 208 Am.tel/tel cert. 48 48.5 Nedap 172 174 Anaconda cert. 24.5 25 Nelle. wed. van 346 349 Bethlehem steel cert. 22.7 23.6 Nijma n.r. c.v.a. 25.1 25 Chesap. a. Ohio cert. 39.8 40.3 Nijverdal-ten Cate 76 80 Cities ser cert. 49.6 49 Ov.z.gas nat.bez.v.a. f 94.4 94.5 Dupont d. N. cert. 129.5 128 Pakhoed 67 67.2 Gen. Electric cert. 80 81.4 Palthe 81.5 81 Gen. Motors cert. 72.7 73% Parkhotel 450 450 Kennecott cop cert. 41.2 40% Pont hout 178 177.5 Phil, petroleum cert. 28.5 27% Reesink en co. a. 146 145 Radio Corp. Am cert. 25.25 25.4 Schev. expl mij. f.a. 17.7 18.5 Republic steel cert. 28% 27.9 Schokbeton aand. b. 196 194 Shell oil cert. 44% 44.7 Scholten cart./pap a. 217 213 Standard br 10 a cert. 42.1 42.5 Schuppen sajetf. a. 178 178.6 Un St. steel (10) cert. 31% 31.35 Sim. de Wit aand. b. 305 300 Woolworth cert. 33 33% in het vrijwel onbewoonde gebied van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog, dan is er het voordeel, aldus ir. Philips, dat zowel Nederland als België dit Benelux vliegveld kan realiseren en betalen. „Zo'n Benelux-haven zou beide lan den van dienst kunnen zijn". Ir. Philips meende dat de luchthaven belangrijke werkgelegenheid zal gaan bieden in het lege grensgebied, waar tal van distribu tiemagazijnen zullen moeten verrijzen, ook voor de import. „De Benelux- luchthaven zal afgestemd moeten zijn op het Ruhr-gebied, het industriebekken van Luik, de havens van Antwerpen en de randstand Holland. TILBURG De heer Th. A. Naay- kens, directeur-eigenaar van de Luclut- technische Apparatenbouw NV te Til burg, heeft de Ijzergieterij en Machie- nefabriek Gebroeders Touw te Breda, die in liquiditeitsmoeilykheden verkeer de, overgenomen. Onverkort worden de wettelijke arbeidsovereenkomsten van het 52 man tellende personeel van Touw door de heer Naaykens gehand haafd. Vakbondsbestuurders zijn met deze oplossing zeer gelukkig. De nieuwe eigenaar van het in 1913 opgerichte Bredase bedrijf hoopt met een produktiepakket, dat ook de chemi sche apparatenbouw zal gaan bestrij ken, de huidige moeilijkheden van het Bredase bedrijf te overwinnen. ROTTERDAM De directie van de NV Betonmortelfabriek Rotterdam „Be- faro" heeft onlangs besloten om op de Maasvlakte bij Rotterdam een nieuwe betonmortelfabriek te bouwen. Deze beslissing is ingegeven door de ver wachting dat op de westrand van het Rijnmondgebied omvangrijke bouwacti viteiten mogen worden verwacht, waarvoor grote hoeveelheden betonspc- cie nodig zullen zijn. De nieuwe beton centrale, die in hoge mate geautomati seerd zal worden, krijgt volgens Befaro een zeer grote produktiecapaciteit. AMSTERDAM Op de Amsterdam se Effectenbeurs hebben de internatio nale aandelen een herstel vertoond. Een deel van de verliezen van dc afgelopen dagen kon worden ingelopen. De handel was evenals gisteren overwegend kalm. Bij de start van de beurs werden in Kon. Olie zaken gedaan op 148.70, hetgeen een winst betekende van 2,10. Aandelen Philips verwisselden van eigenaar tegen 66,70, waarmee een winst werd geboekt van 0,40. Unilever kwam f 1,30 hoger op de markt op 99 en Akzo noteerde 85,60. Een winst van 0,40. Hoogovens gaf een stijging te zien van ƒ0,10 tot 93,30. Aandelen Heine- ken konden ƒ0,70 aan de oude koers toevoegen op 216,20. Tegen de koers van 98 1/2 procent kon vandaag worden ingeschreven op 8 pet. 15-jarige obligaties ten laste van de Bank voor Nederlandsche Ge meenten. Het bedrag van de lening is in eerste instantie 150 miljoen, waar bij de bank zich het recht heeft voor behouden dit bedrag te verhogen tot ten hoogste 200 miljoen. Mede door de buitenlandse vraag was er een behoorlijke animo. De verwach ting werd uitgesproken dat er voor 200 miljoen obligaties geplaatst kan worden. De obligatiemarkt opende on veranderd tot fractioneel hoger. Van de scheepvaartaandelen opende Holland-Amerika Lijn op 108 hetgeen een winst inhield van 2 punten. KNSM lag 1,40 lager in de markt op 95,10 en de koers van Nederlandsche Scheep vaart Unie ging 0,10 omlaag tot 84,50. Van Ommeren verwisselde bij de opening van eigenaar tegen 275.5 waarmee een winst werd geboekt van 4.5 punt. De cultuuraandelen lagen licht ver deeld in de markt en de bankaandelen boekten een lichte winst. KLM daalde f 1,— tot f 129,70.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 2