Bedrijf staat spoedig weer op eigen benen
WALL STREET
NOG STEEDS
IN NEVELEN
terdam
beurs
overzicht
USIF,
REAL ESTATE
BENELUX-LUCHTHAVEN
BIJ DE BELGISCHE GRENS
Bedrijf in
moeilijkheden
overgenomen
Betoncentrale
op
Maasvlakte
Herstel voor
internationale
fondsen
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
OPLEVING
USIF, REAL ESTATE
MOELIJKHEDEN
VERLIEZEN
INTERESSANT PLEIDOOI IR. PHILIPS
Pagina 2
ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1970
18 Ik weet niet
of je het soort temperament hebt
dat zo iets belangwekkend vindt,
maar als ik jonger wasHad
don is niet meer te stuiten, vrees ik.
Een jonge man zou ons onschatbare
diensten kunnen bewijzen". Moore
legde beide handen op de tafel, leunde
achterover in zijn Stoel, alsof hij alles
gezegd had wat er te zeggen viel. Da
vid sloeg zijn ogen op en merkte dat
Moore hem rechtstreeks aankeek.
Even keken zij elkaar aan; dan zei
Moore, op zachte en milde toon;
..Waarom kom je niet eens een kijkje
bij ons nemen, dokter?"
Armstrong knikte, wachtte even en
zei toen: „Goed". Moore pakte zijn le
pel weer op en at vlug zijn dessert op,
alles, hij schrapte zijn bordje schoon.
DE STAD EN DOKTES MOORE
Regen had de startbaan op de berg
doorweekt en striemde de kleuren
van de omringende heuvels. Moore,
met de kraag op, stapte de trap van
het vliegtuig af, hij liep zo snel als
zijn bagage het hem toestond en werd
luidkeels begroet door de vliegveldas
sistent Henry.
„Dag dokter. Geen jas? Ga maar
naar binnen, ik zal de koffer wel dra
gen".
Het kleine houten gebouw rook
naar vochtige kleding en de van regen
doornatte wind bracht geuren van de
akkers en de bossen mee. Een aantal
ontmoedigde passagiers stond geme
lijk en zwijgend te wachten. Na een
poosje kwam Henry luidruchtig bin
nen, zijn overjas glom van de regen.
„Hier is de koffer, dokter. We had
den de. regen hard nodig". Toen zach
ter, alsof hij niet afgeluisterd wilde
worden, zei hij: „Het spijt me wat er
gebeurd is. Misschien had ik het
vliegtuig terug moeten roepen. Ik had
het gekund, maar ik dacht er niet aan
dat tegen mejuffrouw Judson te zeg
gen, en ze zei niet dat er geen andere
dokters waren. Ik denk dat zij het
misschien zelf niet wist".
„Ik begrijp je niet, Henry. Heeft
Edna Judson je opgebeld?"
„O, weet u dat niet? Ik dacht dat u
dit nu wel zou weten. Er is een man
uit een raam gevallen iets derge
lijks in een van de fabrieken van
Silver Springs en ze konden geen
dokter krijgen. Zij brachten hem naar
uw ziekenhuis en juffrouw Judson
probeerde u te bereiken. U hoorde
zelf de telefoon rinkelen".
„Wat is er gebeurd, Henry?" Moore
keek ernstig, zette zijn koffer neer en
luisterde met alle aandacht.
„Nou, die man ging dood. Ik geloof
dat juffrouw Judson gedaan heeft wat
ze kon. Tob er maar niet over, dokter.
Hij zou toch wel doodgegaan zijn. Dat
zeggen de meeste mensen tenmin
ste..."
Moore die niet meer luisterde, keek
naar de telefoon. Hij zag hem aan het
eind van de gang. Hij propte zich in
de cel en aarzelde. Hij belde Howard
Perkins. Het kantoor van dokter Per
kins was ruim, in een vleugel van zijn
huis en hij nam direct aan. De luide
en bekende stem deed Moore de
hoorn wat van zijn oor houden.
„Howard, ik kom net aan. Ik ben op
het vliegveld. Wat is er aan de
hand?"
„Ik krijg de indruk dat je erover
hebt gehoord. Een van die beroerde
dingen. Ongelukkig. En het kost nog
een hoop ook. Ik heb niet naar New
York gebeld omdat je er daar toch
niets aan kon doen en dan had ik je
uitstapje nog bedorven".
„Is de man gestorven?"
„Ja. Op de tafel van de ongevallen
kamer. Edna gaf de eerste hulp en
vloeistof. Geen morfine, omdat zij
dacht dat hij een hoofdletsel had, wat
waarschijnlijk waar was. Ik heb alles
met haar nagegaan wat zij heeft ge
daan. Het was allemaal goed en ik zie
niet in wat zij nog meer had kunnen
doen. Zij heeft zelfs een of andere
chirurg in Warwick opgebeld om te
informeren of zij op de juiste weg
was. Ze trekt het zich tamelijk aan.
Ik heb de naaste bloedverwanten be
richt, nou dat was een karwei, omdat
er een dochter was aan de andere
kant van de staat. Zij had haar vader
in jaren niet gezien, maar zij gilde
hysterisch door de telefoon. Ik vroeg
haar toestemming voor de lijkschou
wing en toen ze ontdekte dat die oude
knaap op kosten van de maatschappij
zou worden begraven was ze zo opge
lucht, dat zij de toestemming gaf. Dat
gebeurt in Warwick. Het rapport is er
nog niet, dat spreekt vanzelf, maar er
zal zeker in staan dat tien dokters
hem niet hadden kunnen redden".
„Maar daar gaat het nou juist om,
Howard".
„Wat? O bedoel je dat? Geen dokter
beschikbaar. Je hebt natuurlijk gelijk.
Maar als hij het toch niet gehaald zou
hebben, ^kan er ook niemand berispt
worden".
Moore was zich plotseling bewust
van de vochtige bedompte telefooncel,
hij opende de deur op een kier om
wat frisse lucht te krijgen.
Perkins zei scherp: „Ed, ben je er
nog?"
„Ja, ik ben er nog. Ik dacht erover
na. Howard. Zo iets mag toch niet
voorkomen".
„Nou, ik heb maatregelen genomen
om dergelijke gebeurtenissen in de
toekomst te voorkomen".
„Een boodschap waar we heen zijn,
blijkt dus niet voldoende. Hoe neemt
de stad het op?"
„Tamelijk opgewonden, dat kun je
begrijpen. Ze nemen ons niets afzon
derlijk kwalijk, maar in de totaliteit".
„We moeten tijd vinden om hier
over te praten".
„Dat is zeker. Ik zal vandaag of
morgenochtend contact met je opne
men. Wij zijn met ons drieën opgeroe
pen om morgenavond bij de commis
sie te verschijnen".
„Dat lijkt me onvermijdelijk".
„Ja maar het is niet zo leuk. Wij
zouden een soort plan tegenover hen
moeten hebben, maar ik weet niet
wat. Denk er eens over na, wil je?"
„Dit is een ernstige zaak, Howard".
„In vredesnaam, begin jij nou ook
niet. Jaren hebben wij ons voor die
stad uitgesloofd en er gaat iets mis en
we zitten in de moeilijkheden. Ik ben
niet iemand die direct het ergste
vreest. Jij was op weg naar New
York. Ladd is zo oud dat de mensen
het hem kunnen vergeven. Ik blijf
dan over en als ze me aanvallen, zal
ik terugslaan".
Moore begon te protesteren, hij
vreesde bovendien nog moeilijkheden
met Howard Perkins en hij had al zo
veel aan zijn hoofd. Moore zuchtte
vermoeid. „Howard", zei hij, „er is
een jonge knaap die ons morgen komt
opzoeken. Een zekere dokter Arm
strong".
„Kon je geen slechter ogenblik uit
zoeken. Kun je hem niet afzeggen?"
„Dat denk ik niet. Hij zou het toch
horen".
Er klonk gekraak in de telefoon en
de stem van de telefoniste zei: „Twin
tig cent alstublieft".
„Goed. Ed. Blij dat je terug bent. Ik
zal je bellen".
Moore sloeg de regen van de zit
plaats van zijn jeep. Hij had daar al
tijd achterin een speciale doek voor.
De banden maakten op de terugweg
een geluid alsof een eindeloos stuk
linnen doorgescheurd werd, een onop
houdelijk lawaai op de natto weg dat
afgestemd leek op zijn opwinding. Hij
voelde dat hij beslist goed moest na
denken, maar de gedachten dwarrel
den door zijn hoofd. Hij probeerde
zijn problemen van zich af te zetten,
maar zelfs dat gelukte hem niet. Het
resultaat was dat hij moe en knorrig
aankwam.
(wordt vervolgd)
4513 Bij een der lange gesprekken, werd het onder
werp „recreatie voor het personeel" aangesneden. Com
mandant Grishow bleek een enthousiast voorstander te
zijn. „Behalve een soort golfspel, kun je vrijwel geen
andere „aardse" sport uitoefenen op onze satelliet. Het
enige wat momenteel grote opgang maakt, is de berg
sport! Onbekende gebieden exploreren, behoort tot onze
dagelijkse bezigheden, dus verenigen wij op die manier
83. Nu was het voor een man de daad zoals Bill was,
alleen nog maar kinderwerk. In een oogwenk had hij de
touwen losgeworpen en de motoren gestart. En toen de
politiemannen tot de ontdekking gekomen waren dat in
het motorbootje dat zij geënterd hadden, geen levende
ziel te vinden was, trok het amphibievliegtuig van Mis
ter Bennie Bean een blinkend witte schuimstreep over
het water. Schijnwerpers flitsten in de richting van de
worldcruiser die midden tussen de politiebootjes opsteeg
om dan pijlsnel op Azië en de Oude wereld af te koer-
het nuttige met het aangename." Zijn ogen lichtten op
bij een goede gedachte. „Zeg, zullen wij drietjes eens een
berg voor onze rekening nemen? Ik weet nog 'n juweel
tje te staan en jullie hebt de tijd," stelde Bris voor.
Arend en de prof. hadden er wel oren naar en zo rolden
zij korte tijd later de maanvlakte op. Verborg Luna nog
ongedachte mysteries, of was het alleen maar één droog,
gebarsten kraterveld? vroeg Arend zich af.
sen. Onmiddellijk werd het hotel, waar Mr. Bennie Bean
zich startklaar sliep, van het gebeurde op de hoogte ge
steld en met knikkende knieën begaven de bedienden
zich naar de kamer van hun meester. Zodra dc rijke
man, met haspelend uitgebrachte woorden, verteld was,
wat er met zijn vliegtuig gebeurd was, viel de miljon-
nair zo onbeheerst uit, dat de brullende motoren van
zijn worldcruiser er kinderstemmetjes bij vergeleken
waren. En bang dat hij uit elkaar zou ploffen, vluchtten
zijn beienden de kamer uit.
VEROLMEVETTE JAREN
VOOR DE SCHEEPSBOUW
ZIJN NU IN AANTOCHT
ROTTERDAM Scheepsbouwer Verolme verwacht dal zijn bedrijf spoedig weer
op eigen benen zal kunnen staan en dat hij zijn schuld aan de staat kan gaan
afbetalen. Verolme, die zich begin dit jaar uit de leiding van zijn bedrijf terug
trok, is ook ten aanzien van de Nederlandse scheepsbouw in het algemeen opti
mistisch gestemd.
In een vraaggesprek verklaarde Verolme deze week: „De gang van zaken in het
concern is op het ogenblik zeer goed. Het bedrijf zal snel weer op eigen benen
staan. We zullen dan geen hulp van de staat meer nodig hebben en bovendien onze
schuld aan de staat gaan vereffenen".
Over de scheepsbouw in het alge
meen: „Ik ben erg optimistisch over de
toekomst van de Nederlandse Scheeps
bouw. We hebben heel wat magere ja
ren achter de rug, nu zullen er zonder
twijfel vettere komen. Nadat ik mij als
president-directeur had teruggetrokken
kwam er opeens midden februari van
dit jaar een enorme hausse in de
scheepvaart. De markt voor tanker
vrachten beleefde een opleving als
nooit tevoren. Er ontstond een geweldi
ge vraag naar schepen boven de
200.000 ton.
We hebben van deze opleving in gro
te mate kunnen profiteren. Voor jaren
zijn we, tegen zeer winstgevende prij
zen, volgeboekt. Niet alleen voor de
bouw van tankers, maar ook voor die
van bulkcarriers en gespecialiseerde
schepen. De komende jaren zal blijken
dat er te weinig werven in de wereld
zijn, ook in Nederland. We moeten geen
werven gaan sluiten. Straks zal blijken
dat we blij moeten zijn dat we ze heb
ben".
Verolme, die op 4 september aan
staande zeventig jaar wordt, wees er
tijdens het gesprek nog eens nadrukke
lijk op dat hij zich destijds slechts tij
delijk als president-directeur had te
ruggetrokken.
„Ondanks alles wat er gebeurd is ben
ik nog steeds enig aandeelhouder in
mijn concern. Mijn aandelenbezit fun
geert tijdelijk als garantie voor de hulp
die de regering ons heeft gegeven toen
er moeilijkheden waren. Laat men goed
bedenken dat ik me tijdelijk als presi-
ADVERTENTIE
Dit snelgroeiende Fund
belegt uitsluitend in inkomsten-
opleverend onroerend goed in
de welvarende zakencentra van
de V.S.
Deze investering in zorgvuldig
geselecteerd, professioneel
beheerd, inkomsten-opleverend
onroerend goed heeft de
aandelen van USIF, Real Estate
in nog geen 31/2 jaar na de
stichting van het Fund een
gemiddelde waardetoename
opgeleverd van meer dan 13%
per jaar.
Als u meer wilt weten over
deze solide, rustige
beleggingsvorm, neem dan
contact op met Gramco.
Intrinsieke waarde per aandeel
USIF, Real Estate
6.1.67 $5.00
26.8.70 7.56
Ik ben geïnteresseerd in het unieke
USIF, Reel Estate concept.
Naam;.
Adres
Plaats:.
Tel.:
Inzenden aan
Gramco Information (Nederland) N.V.
Leidsestraat 74 Amsterdam
Tel. 234323-234324
dent-directeur heb tereuggetrokken".
„Als men mij vraagt om voor enkele
jaren mijn ervaring in dienst van het
bedrijf te stellen dan zal ik dat doen.
Misschien kom ik ook terug om mijn
werkelijke opvolger in te werken." Vol
gens Verolme is er geen twijfel moge
lijk dat de zaken, zeker in de eerstko
mende jaren, goed zullen verlopen. „We
hebben vier miljoen ton aan scheeps-
ruimte in de orderportefeuille: twee-
eneenhalf miljard gulden aan opdrach
ten. We zijn uit de hoek van de klap
pen gekomen. Het krijgen van orders is
voor ons geen probleem. Wel voorzie ik
moeilijkheden met de arbeidsmarkt. Zo
ben ik tegen de vestiging van een
Hoogovenbedrijf op de Maasvlakte.
Niet vanwege de luchtvervuiling enzo
dat gedoe van al die demonstranten
laat me ook koud maar ik verwacht
grote moeilijkheden voor mijn werf in
Rozenburg kan dat funest zijn. We heb
ben daar nu al ernstig tekort aan per
soneel, maar hoe zal de situatie worden
als Hoogovens ook nog eens op de ar
beidsmarkt in het Rijnmondgebied ver
schijnt. Bovendien, wat moet de Hoog
ovens op de Maasvlakte zoeken. Ik
vind dat ze best bij IJmuiden, buiten
de pieren hadden kunnen uitbreiden.
Dat zou ook in het voordeel van de
Amsterdamse haven zijn geweest."
Verolme gelooft niet dat de tankers
in de toekomst nog veel groter zullen
worden dan 300.000 of 350.000 ton. „Wel
zullen er veel grotere ertsschepen op
zee verschijnen: misschien ook wel
300.000-tonners. Ook de maten voor
schepen voor het vervoer van vloeibaar
gas zullen groter worden. Over een
paar jaar zullen er gasschepen zijn van
250.000 ton. De ontwikkelingen in de
Poolgebieden zullen voor veranderingen
zorgen. Ik geloof in onderzeeërs van
250.000 ton, die onder het ijs naar de
Polen varen." Terugkijkend op de ge
beurtenissen van de afgelopen tijd zegt
Verolme te geloven dat zijn beslissing
om zich uit het bedrijf terug te trekken
de juiste ip geweest. „Men heeft mij
gevraagd om het concern tijdelijk als
president-directeur te verlaten, omdat
men kennelijk wilde voorkomen dat ik
invloed zou uitoefenen op adviezen van
commissie-Winsemius".
„Oorzaak van alle problemen Ls de
overneming van de N.D.S.M. in Am
sterdam geweest, maar ik ben blij dat
ik die werf indertijd heb gekocht. Het
was een offer voor Amsterdam en het
zou voor die stad desastreus zijn ge
weest als ik het niet had gedaan.
Ik denk aan de politieke onrust in
Amsterdam als de werf van de
N.D.S.M. gesloten had moeten worden.
Maar door overneming van de N.D.S.M.
kwamen we te zitten met verliezen van
60 tot 80 miljoen op de mammoettan
kers die daar toen in aanbouw of in
portefeuille waren. We hebben die ver
liezen moeten nemen om de werf te
kunnen redden. Hoewel ik vaak kritiek
heb gehad op het beleid dat bij de
N.D.S.M. voor de overneming werd ge
voerd, moet ik zeggen dat ze daar met
de rug tegen de muur hebben gestaan.
Als ze toen de verliesgevende orders
niet hadden genomen was de werf al
lang failliet geweest. Er is van alle
kanten beweerd dat de liquiditeitsmoei
lijkheden, waarin wij in het afgelopen
jaar zijn komen te verkeren, een gevolg
zijn geweest van calculatiefouten. Daar
is geen sprake van geweest. Dat geldt
zowel voor Amsterdam als voor Rozen
burg. We hebben destijds opdrachten
voor grote tankers moeten aannemen
voor wereldmarktprijzen. De calculatie
was juist. We hebben alleen tegenval
lers gehad met het aantal manuren.
Door de orders toen tegen wereld
marktprijzen te accepteren hebben we
inderdaad grote verliezen geleden.
Maar door mee te doen hebben we een
enorme „know how" in de tankerbouw
N.D.S.M. niet hadden overgenomen.
Maar nogmaals, ik ben blij dat ik die
verworven. Daarvan profiteren we nu. transactie heb gedaan. Het gaat nu
De verliezen die we hebben gehad wa- goed met deze werf en ze zitten goed in
ren er nooit geweest als we dehet werk".
EINDHOVEN Ir. F. Philips heeft als voorzitter van de Kamer van Koophan
del voor oostelijk Noord-Brabant in een dinsdag gehouden vergadering van deze
Kamer meegedeeld, dat de gedachte is opgekomen een tweede luchthaven niet te
projecteren in de omgeving van Tilburg, maar iets zuidelijker, op de grens van
Nederland en België.
De suggestie de tweede luchthaven te
situeren in de omgeving van Tilburg
komt voor in een recent rapport van
een studiegroep van het Nederlands
Economisch Instituut. Als de luchtha
ven evenwel nabij de landsgrens komt,
WALL STREET is tot veler ver
bazing energiek de opgaande richting
ingeslagen. Het verrassende daarin
vloeit voort uit het nogal onoverzichte
lijke karakter van de huidige conjunc
tuur, waarbij eigenlijk alles alle kanten
uit kan gaan. Een enigszins op en neer
gaande effectenbeurs zou daardoor
aannemelijker zijn geweest. Sinds vori
ge week is de koersontwikkeling voor
aandelen echter sterk oplopend.
De huidige conjunctuurfase in Ame
rika blijft nog altijd enigszins in de
mist hangen. De werkloosheid is tot 5
pet. gestegen, het hoogste percentage in
de afkoelingsperiode sedert begin vorig
jaar. De industriële produktie is vorige
maand evenwel weer licht gestegen na
gedurende enkele maanden een vrij
omvangrijke daling te hebben getoond.
Ook de winstdalingen in het bedrijfsle
ven over het tweede kwartaal zijn ei
genlijk iets meegevallen.
Merkwaardigerwijze zijn de groot-
handelsprijzen in juli weer vrij scherp
gestegen. Het stijgingspercentage was
toen weer even groot als in februari na
in de tussenliggende maanden sterk te
zijn afgevlakt. De hierdoor weer opge
rakelde inflatievrees heeft ditmaal ech
ter alleen de obligatiemarkt in New
York aangetast. Direct na het bekend
worden van de prijsstijgingen viel de
obligatie-index, die in juli weer behoor
lijk, was hersteld, sterk terug. In één
week daalden de obligaties met onge
veer één percent, wat veel is. En ter
wijl Wall Street vast werd voor aande
len naderde de obligatie-index weer het
dieptepunt van het jaar. Met de rente
op de kapitaalmarkt wil het dus nog
steeds niet.
Als puntje bij paaltje komt, blijkt
nog altijd eerder de economische groei
dan de rente doorslaggevend te zijn
voor de koersontwikkeling van de aan
delen. Want terwijl de inflatie nieuw
voedsel ontving en de obligatiemarkt
scherp daalde, gaf hoop op een econo
misch herstel voor Wall Street de door
slag. De voorspellingen daaromtrent
klinken steeds luider en die blijken
thans het meest de aandacht te trek
ken, waarbij komt dat op internatio
naal politiek terrein een zekere ont
spanning is opgetreden.
Overigens is de ontwikkeling van de
rente niet helemaal buitenspel gezet.
Want de rente op de kapitaalmarkt mo
ge dan nog altijd op een precaire si
tuatie wijzen, voor de geldmarktrente
ligt dat even anders. Al geruimere tijd
is het nationale banksysteem van Ame
rika overgeschakeld op een zekere ver
ruiming in de geldvoorziening, teneinde
een nationale financiële crisis te voor
komen. Hierdoor toont de rente op de
geldmarkt de laatste tijd een minder
gespannen beeld dan die van de kapi
taalmarkt.
,-ö":
- v -
(Slotkoersen van gisteren)
Fonds
Vorige
koer»
late
QOt.
A.K.Z.O.
85.1
85.5
Alg. Bank Ned.
244.5
246
Amrobank
55.3
55.7
Amsterdam Rubber
42.5
43
Deli Mij eert.
70
69.1
Dordtsche Petrol.
893
900
Heineken's Bier
215.5
216.4
H.A.L.
108
108
Hoogovens nr. c.v.a.
92.9
93.1
H.V.A.-mijen ver
63
63.5
K.L.M.
130
129.5
Kon. Petroleum
146.9
149.2
K.N.S.M. nat. bez.
97.5
96
Nat. Ned. cert.
82
82.5
Phs. v. Ommeren eva
269
275
Philips gem. bez.
66.4
66.6
Robeco
225
224.5
Rolinco
175
174.5
Scheepvaart Unie
84.7
84.5
Unilever c.v.a
97.4
99.3
Hoogovens nr. cert.
9.2
9.20
Ned. 7 j. '69 8
101.8
102
Ned. 25 j. '69 8
100.5
100.7
Ned. 7 j. '70 8
103.4
103.4
Ned. '70
15 j.
8
100
100
Ned. 25
j. '70
8
100.1
100.5
Ned.
'69
74
94.3
94.3
Ned.
'66-1
7
91.5
91.5
Ned.
1966-2 7
90.9
91
Ned.
'69
7
90.8
90%
Ned.
'68-1
64
85.6
85.65
Ned.
'68-2 6i
85.5
85.6
Ned.
'68-3 6i
85.5
85.6
Ned.
'68-4 64
85.5
85.6
Ned.
'66
61
87.5
87.6
Ned.
'67
61
84
84.1
Ned.
'67
6
84.1
84.2
Ned.
'65-1 53
84.9
85
Ned.
1965-2 53
84.6
84.7
Ned.
'64-1
51
82.2
82.3
Ned.
'64
5
82.75
82.85
Ned.
'58
44
83.5
83.7
Ned.
'64
44
94.9
95
Ned.
'59
41
80.6
80.9
Ned.
1961
41
75.4
75.4
Ned.
1963-1
41
74.3
74.3
Ned. staffell. '47
34
67.3
67.4
Ned.
'51
34
91.5
91.3
Ned.
'53 1-2 34
79.1
78.9
Ned.
'50 1-2 31
65.2
65.5
Ned.
'54 1-2 31
67.2
67.2
Ned. grootb. '46
3
82.7
82.7
Ned. dollarl. '47 3
BNG won bl. '57 6
ld. 30-jar. '58/'59 4i
BNG '67-1-2 62
BNG '68-1-2 62
BNG '67-1-2-3 6i
BNG 65-1 6
BNG '58-1-2-3 4?
Bk. mid. kred. '66 7
Nat. Inv.b. '65 52
Fr. Gron h.b. dw. 6
Alb. Heijn '55 4
Brit Petrol '66 71%
Bijenkorf Beheer 6
Co-op r.spaarbr
Ned. Gasunie '69 74
Ned. Gasunie '66 71
Ned. Gasunie '66 64
Philips dir. '51 4
Pegem 1-2 1957 6
Pegem 1958 54
Rott. Rijn Pijpl. 51%
K.L.M 1968 7
K.L.M. 15-iarig 5
Ned. Sp w '57 1-2 42
A.K.Z.O 42
Bergh. Papier 44
Gelder Zonen v. 42
87
90.05
78.3
88.1
87.3
85.5
85.5
79.3
97.1
111.25
95.6
175
96.2
94
89 8
78-
87.2
83.3
92.6
87.4
92.5
84.5
79.8
96.3
90
87
90
78.2
87.9
87.3
85.7
85.9
79.3
97.1
89.5
96
175
96.5
93.8
80.8
87.2
83.3
92.55
87.5
92.3
84.5
80
96.4
90
Grasso 52%
K.L.M. 52
Meteoor beton 52%
Ned. Middenst. B. 64
Rolinco f 1000 64
Sltokvis 42%
Ned. cred.b. aand. b.
Ned. Midd.bank a.
Slavenburg's a.
Albert Heijn
Arnh. Scheepsb. eert.
Befo „b"
Bergh/Jurg. 250-1000
Blijd.st. f 1000 nr eva
Bols Lucas
Brakke Grond
Bredero
Bredero n.r.cert.
Bredero ver. bedr.
Bührm.-Tetterode f
Bijenk. beh. n.r. c.v.a
Bijenk beh. 6% pref
Calvè D.
Calvé D. n.r. c.v.a
Calvé pr. wo. r. eert
Drents-Ov. houth
D.R.U.
Elsevier
96.5
86.13
89
37.3
105
215
164.5
130
137
188
58.5
131.8
202.5
198 5
478
87.8
419
72 1
698
123
620
471
93
87
98.5
89.2
37.4
103
215.5
164.9
130
137
187
585
132
202
200
479.8
87
420
688
123.5
610
471
Erdal Mij wasverw.
190
Technische Unie
a.
310
Etna-Daald. Hold, f
60.5
58.5
Tw. Kabelfabriek a.
460
465
Europe CD Hotel
395
390
Ubbink-Davo
a.
90
90
Fokker
73
72.7
Unil. 1000 cert. 7cpr a
83
Gazelle
135
134
Ver. Machine!.
a.
73
74
Gelder (van)
154
152
Ver. Nd. Uitg.bedr. a.
192.7
190
Gelder (van) pref.
154
132
Ver. Ned. Uitg.
f.
19.2
Gist-Broc.
121
120.8
Ver. Touw
c.v.a.
198
196.5
Grasso
185.5
185.5
Vredestein
c.v.a.
Gruyter 6 pet c. pr. A
65.5
65.5
Vulcaansoord
65
65
Gruyter 6 pet c. pr. B
Hellingman
76
235
75.5
240
Wegener
Wessanen
n.r.c.
92.5
75.5
91.5
76
Holec
Internatio-Mueller
Kluwer
189.5
63
265
187
62
265
Billiton 2e rubr. a.
Geld. Tramw. Mij a.
Kon. Ned Papier
Kon. Ned. Text. cert.
175
33.5
176.2
33.5
H.B.B. bel dep.
Interbond Ipb
f.
f.
775
587
755
587
Krasnapolsky f.
56
55
Vastg. bel.f part
f.
471
471
K.V.T.
148
148
I.K.A. bel. mij.
f.
190
188
Leidse Wol
177
179
Unitas f 50
a.
80.1
80.5
Lips en Gispen cert.
190
195
Can. pac. railw.
cert.
59.5
58.4
Meteoor
300
300
Int. nickel
cert.
43.5
44.65
Naarden Chem.
98
98.5
Shell Oil Can
cert.
30.25
30.6
Naeff gebr.
208
208
Am.tel/tel
cert.
48
48.5
Nedap
172
174
Anaconda
cert.
24.5
25
Nelle. wed. van
346
349
Bethlehem steel
cert.
22.7
23.6
Nijma n.r. c.v.a.
25.1
25
Chesap. a. Ohio
cert.
39.8
40.3
Nijverdal-ten Cate
76
80
Cities ser
cert.
49.6
49
Ov.z.gas nat.bez.v.a. f
94.4
94.5
Dupont d. N.
cert.
129.5
128
Pakhoed
67
67.2
Gen. Electric
cert.
80
81.4
Palthe
81.5
81
Gen. Motors
cert.
72.7
73%
Parkhotel
450
450
Kennecott cop
cert.
41.2
40%
Pont hout
178
177.5
Phil, petroleum
cert.
28.5
27%
Reesink en co. a.
146
145
Radio Corp. Am
cert.
25.25
25.4
Schev. expl mij. f.a.
17.7
18.5
Republic steel
cert.
28%
27.9
Schokbeton aand. b.
196
194
Shell oil
cert.
44%
44.7
Scholten cart./pap a.
217
213
Standard br 10 a cert.
42.1
42.5
Schuppen sajetf. a.
178
178.6
Un St. steel (10) cert.
31%
31.35
Sim. de Wit aand. b.
305
300
Woolworth
cert.
33
33%
in het vrijwel onbewoonde gebied van
Baarle-Nassau en Baarle-Hertog, dan is
er het voordeel, aldus ir. Philips, dat
zowel Nederland als België dit Benelux
vliegveld kan realiseren en betalen.
„Zo'n Benelux-haven zou beide lan
den van dienst kunnen zijn". Ir. Philips
meende dat de luchthaven belangrijke
werkgelegenheid zal gaan bieden in het
lege grensgebied, waar tal van distribu
tiemagazijnen zullen moeten verrijzen,
ook voor de import. „De Benelux-
luchthaven zal afgestemd moeten zijn op
het Ruhr-gebied, het industriebekken
van Luik, de havens van Antwerpen en
de randstand Holland.
TILBURG De heer Th. A. Naay-
kens, directeur-eigenaar van de Luclut-
technische Apparatenbouw NV te Til
burg, heeft de Ijzergieterij en Machie-
nefabriek Gebroeders Touw te Breda,
die in liquiditeitsmoeilykheden verkeer
de, overgenomen. Onverkort worden de
wettelijke arbeidsovereenkomsten van
het 52 man tellende personeel van
Touw door de heer Naaykens gehand
haafd. Vakbondsbestuurders zijn met
deze oplossing zeer gelukkig.
De nieuwe eigenaar van het in 1913
opgerichte Bredase bedrijf hoopt met
een produktiepakket, dat ook de chemi
sche apparatenbouw zal gaan bestrij
ken, de huidige moeilijkheden van het
Bredase bedrijf te overwinnen.
ROTTERDAM De directie van de
NV Betonmortelfabriek Rotterdam „Be-
faro" heeft onlangs besloten om op de
Maasvlakte bij Rotterdam een nieuwe
betonmortelfabriek te bouwen. Deze
beslissing is ingegeven door de ver
wachting dat op de westrand van het
Rijnmondgebied omvangrijke bouwacti
viteiten mogen worden verwacht,
waarvoor grote hoeveelheden betonspc-
cie nodig zullen zijn. De nieuwe beton
centrale, die in hoge mate geautomati
seerd zal worden, krijgt volgens Befaro
een zeer grote produktiecapaciteit.
AMSTERDAM Op de Amsterdam
se Effectenbeurs hebben de internatio
nale aandelen een herstel vertoond. Een
deel van de verliezen van dc afgelopen
dagen kon worden ingelopen. De handel
was evenals gisteren overwegend kalm.
Bij de start van de beurs werden in
Kon. Olie zaken gedaan op 148.70,
hetgeen een winst betekende van
2,10. Aandelen Philips verwisselden
van eigenaar tegen 66,70, waarmee
een winst werd geboekt van 0,40.
Unilever kwam f 1,30 hoger op de
markt op 99 en Akzo noteerde
85,60. Een winst van 0,40.
Hoogovens gaf een stijging te zien
van ƒ0,10 tot 93,30. Aandelen Heine-
ken konden ƒ0,70 aan de oude koers
toevoegen op 216,20.
Tegen de koers van 98 1/2 procent
kon vandaag worden ingeschreven op 8
pet. 15-jarige obligaties ten laste
van de Bank voor Nederlandsche Ge
meenten. Het bedrag van de lening is
in eerste instantie 150 miljoen, waar
bij de bank zich het recht heeft voor
behouden dit bedrag te verhogen tot
ten hoogste 200 miljoen.
Mede door de buitenlandse vraag was
er een behoorlijke animo. De verwach
ting werd uitgesproken dat er voor
200 miljoen obligaties geplaatst kan
worden. De obligatiemarkt opende on
veranderd tot fractioneel hoger.
Van de scheepvaartaandelen opende
Holland-Amerika Lijn op 108 hetgeen
een winst inhield van 2 punten. KNSM
lag 1,40 lager in de markt op 95,10
en de koers van Nederlandsche Scheep
vaart Unie ging 0,10 omlaag tot
84,50. Van Ommeren verwisselde bij
de opening van eigenaar tegen 275.5
waarmee een winst werd geboekt van
4.5 punt.
De cultuuraandelen lagen licht ver
deeld in de markt en de bankaandelen
boekten een lichte winst. KLM daalde
f 1,— tot f 129,70.