Tweede-Kamerlid mei. Haan
de bres voor huizenkopers
op
Zoeken naar recht
veel te moeilijk
Ambtenaar vaak
gefrustreerd
Kleuterschool in
het zwembad
VAR A-radio gaat werken
met „tijdsblokken"
rogramma
Heer
Bommel
en de
Slijtmijt
Benoemingen
Coba Keiling overleden
VANAVOND
Coronation Street blijft
NOG GEEN, VIERDE MACHT"
Steeds meer „toevallige luisteraars"
programmaos
VROEGER
EXPERT
Winteravond
TELEVISIE
TOONDER
STRIP
TELEVISIE
RADIO
MAANDAG 7 SEPTEMBER 1970
DE KLEINE MAN VAAK
IN HET GEDRANG
DEN HAAG Volgens het Tweede-Kamerlid mej. mr. E. A. Haars (CHU)
wordt de kleine huizenkoper, die zich gedupeerd voelt, het zoeken naar recht
veel te moeilijk gemaakt. Zij doelt daarbij vooral op kopers van een huis uit
een zogenaamde bouwstroom, een hele serie woningen die door een aannemer
of verkoopmaatschappij worden gebouwd en verkocht.
De kopers en dat zijn er eik jaar
tienduizenden gaan vaak af op een
uiterst summier bestek en fraaie bro
chures. Blijkt de bouwer zich daar niet
aan te houden of voor kleine verande
ringen ondoorgrondelijke rekeningen te
presenteren, dan lijkt daar weinig aan
te doen.
Oorzaken: vage bestekken, onduide
lijke koop- en aannemingsovereenkom
sten, onbekendheid met de manier
waarop de Raad van arbitrage voor de
bouwnijverheid (waarop men veelal is
aangewezen) bij de zaak kan worden
betrokken.
„Als het bestek maar duidelijk is, zijn
er weinig problemen", aldus mej. Haars,
„maar dikwijls laat dat veel vragen
open, die pas bij de meestal volslagen
ondeskundige koper rijzen als hij ziet
hoe het huis wordt gebouwd en opgele
verd. Wat wist hij toen hij de koopacte
tekende van de tegels in de keuken, van
de fundering van de badkamer, van de
plaatsen waar de stopcontacten komen?
Wil hij daarin wat veranderen dan rij
zen later vaak problemen over de reke
ningen voor meer- of minder-werk. Het
opstellen van zo'n rekening is voor het
grootste deel het werk van een techni
cus. De koper kan dat niet beoordelen,
ook al omdat hij geen technicus ter be
schikking heeft. De architect van zijn
huis is meestal een onbekende voor
hem",
Als men vroeger een huis liet bouwen,
kon men terugvallen op de architect die
optrad als toezichthouder op de bouw.
Een eventuele wanprestatie werd dan
door hem gesignaleerd. ;De huidige hui
zenkoper is er beroerder aan toe. Als hij
het vermoeden krijgt dat de bouwer
over de schreef gaat, moet hij dat bij de
Raad van arbitrage aantonen. Daar is
niet alleen juridische bijstand voor no
dig, maar ook bouwkundige. Kortom,
dat kost de man die toch al tot over zijn
oren in de kosten zit, weer geld. Daar
komt nog bij dat de Raad van arbitrage
pas in het geweer komt, als degene die
het geding begint, een voorschot op de
kosten heeft betaald.
Er bestaat weliswaar een mogelijk
heid om kosteloos te procederen via een
zogenaamde verklaring van onvermo
gen, maar dat is vrijwel aan niemand
békend en bovendien zullen de meeste
kopers van huizen er niet voor in aan
merking komen.
Alleen al vanwege al deze rompslomp
beginnen velen er niet aan.
Wie toch doorzet kan op nog meer
moeilijkheden stuiten.
Als de gedaagde bouwer aanvoert dat
de voorziening waarvoor hij op het mat
je is geroepen, door de architect was
voorgeschreven, gaat de zaak niet door.
De raad behandelt alleen klachten tegen
aannemers. De klager moet dan via de
gewone rechtbank of een ander arbitra
gecollege proberen zijn schade vergoed
te krijgen. Overtuigt de bouwer de raad
van zijn gelijk dan is het meteen afgelo
pen. Tegen uitspraken van de Raad van
arbitrage kan men niet in beroep gaan.
Mej. Haars is het met dat alles niet
eens. „Ik heb geen bezwaar tegen be
slissingen door deskundigen", legt ze uit
„de gewone rechter zou in deze gevallen
ook experts moeten raadplegen. Maar
de aspirant-koper zou meteen al verteld
moeten zijn hoe hij bij de raad kan aan
kloppen. Hij moet meestal wel een con
tract tekenen waarbij hij zich verbindt
om geschillen aan de raad voor te leg
gen, maar hoe dat moet wordt er niet
bij gezegd". Notarissen en makelaars
zouden volgens haar een betere voor
lichting kunnen geven en er ook op toe
kunnen zien dat de overeenkomsten, be
stekken en tekeningen helder en duide
lijk zijn.
Verder zou er een beroepsmogelijk
heid moeten komen, de mogelijkheid
van vrijwaring (zodat de architect ge
daagd kan worden als de bouwer de
schuld op hem afschuift) en zouden de
kosten die in de gewone rechtspraak
door de overheid worden betaald ook in
dit geval voor rekening van het rijk
moeten komen.
Mijn bezwaren gelden niet alleen de
Raad van arbitrage", zegt mr. Haars,
„maar alle betrokkenen: het publiek is
te gemakkelijk, het laat zich te gauw tot
koop overhalen, de overeenkomsten en
bestekken zijn vaak niet duidelijk ge
noeg. Maar van dat alles is wel vaak de
kleine man de dupe. En daar is drin
gend aandacht voor nodig".
Bij de afdeling informatieve uit
zendingen van de AVRO-tv is met
ingang van 1 september de heer M.
D. J. M. Bruyns (voordien bij de Gel
derlander Pers) in dienst getreden en
wordt per 1 oktober de heer A. M.
van Westerloo (afkomstig van De
Tijd) aangesteld, beiden als redac
teur-verslaggever. De heer J. R.
Bromet, dit jaar afgestudeerd aan de
School voor de Journalistiek te
Utrecht, is in plaats van de heer R. J.
Royaards producer-regisseur gewor
den bij de afdeling drama en kunst
zaken van de AVRO-tv.
DEN HAAG De „vierde macht" in
de Nederlandse maatschappij is in feite
niet zo machtig als sommigen, zoals dr.
Crince le Roy, ons willen doen geloven.
Dat zou alleen het geval kunnen zijn als
de bewindslieden een duidelijke zwak
heid zouden tonen en met zich zouden
laten sollen. Daar blijkt niets van, aldus
prof. dr. M. Troostwijk, hoogleraar in
het administratief recht aan de Rijksu
niversiteit in Groningen tijdens een bui
tengewone vergadering van de vereni
gingsraad van het ambtenarencentrum.
Het ambtenarencentrum is, een cen
trale van algemene en categoriale orga
nisaties van ambtenaren. De centrale
telt door de aangesloten organisaties
ruim 39000 leden. Zij is sinds maart 1952
toegelaten tot het centrale georganiseer
de overleg.
Naar het oordeel van prof. Troostwijk
zou een vierde macht in de aangegeven
zin o.m. kunnen ontstaan als persoon
lijkheden niet meer voor beleidsfuncties
te vinden zouden zijn of zich daarvoor
niet meer beschikbaar zouden willen
stellen. Men mag z.i. in de aan de gang
zijnde discussies over de inrichting van
de staat, de grotere mondigheid, de gro
tere openbaarheid en opening van zaken
op velerlei gebied, niet voorbijgaan aan
vragen die grondige bestudering eisen
voordat men ergens toe of over besluip.
Het rapport van de commissie-Bies
heuvel over openheid en openbaarheid
levert naar zijn mening voldoende vra
gen, die de volgende commissie-Bies
heuvel even voortvarend zou moeten
onderzoeken.
Er is naar het oordeel van prof.
Troostwijk, nog wel een en ander aan
openbaarheid te bevorderen, b.v. bij be
noemingen. Men heeft het vaak over de
gefrustreerde burger, maar heeft men
zich ooit verdiept in de gefrustreerde
ambtenaar? Wat zou er gebeuren wan
neer een met beleid belaste ambtenaar
zijn oordeel fris en vrij gaf over plan
nen van bewindslieden?
Zo zou, ook eens ernstig moeten wor
den bestudeerd waarom fractieberaad
van politieke partijen achter gesloten
deuren moet geschieden, zoals ook ver
gaderingen van verscheidene instellin
gen en organisaties, die voor 't maat
schappelijke leven van belang geacht
kunnen worden, in overgrote meerder
heid nog in grote beslotenheid worden
gehouden. De burger zou volgens prof.
Troostheide met publikatie over het be
sprokene er beslotene, voorzien van de
motiveringen, zeer gebaat zijn.
De nieuwste kleuterschool in Boe
dapest is gehuisvest in een zwem
bad. En dat is geen noodoplossing
maar bedoeld als een serieuze
proefneming. Kleuters vanaf twee
en
jaar blijven hier de hele dag
krijgen, behalve het gewone kleu
ter schoolonderwijs, twee uur per
dag zwemles
DEN HAAG De actrice Coba Kei
ling is in de nacht van vrijdag op za
terdag op 77-jarige leeftijd in de Rudolf
Steiner-kliniek in Den Haag overleden.
Zij was onlangs bij een vriendin in de
residentie op bezoek, toen haar een on
geval overkwam en zij in het zieken
huis moest worden opgenomen. De ge
volgen van het ongeluk is zij, die dé
laatste jaren in het Rosa Spier-huis in
Laren woonde, niet te boven gekomen.
Coba Kelling werd in Amsterdam ge
boren, waar zij als twaalfjarige reeds
in de Stadsschouwburg op de planken
stond. Tijdens de eerste wereldoorlog
trad zij met zogenaamde mobilisatie
groepjes op. In 1917 kwam zij bij Wil
lem Rooyaards' gezelschap. Zij zelf
vond altijd, dat toen pas haar loopbaan
startte. Later speelde zij in de Planta
geschouwburg. en bij Nap de la Mar.
Meer dan 500 keer vertolkte zij de
hoofdrol in de operette „Mooie Juultje
van Volendam" van Jan Lemaire.
Na haar huwelijk volgden toernees
door Nederland en België met Henri
Brondgeest, engagementen bij Cor Ruys
voor „Het Masker" van Jan Fabricius
in het Odeontheater in Den Haag en bij
Van Bijlevelt en Aerschot, en een rond
reis door het voormalig Nederlands
Indië in 1()28 met Jan Musch en Anton
Ruys. Terug in Nederland trad zij op in
de operette „Lach en vergeet" van
Louis Davids.
Een nieuwe periode volgde, toen ze
een eigen gezelschapje in Den Haag
stichtte. In de jaren dertig speelde Co
ba Kelling met Adolf Engers en Cruys
Voorbergh „In een smal straatje" van
Molnar, dat ook door dezelfde execu
tanten in Indië werd uitgebracht. Zij
speelde voorts nog bij Cor van der
Lugt Melsert, Louis de Vries (met
wiens gezelschap zij een toernee naar
de West, maakte) en bij Dirk Verbeek.
In 1950 kwam zij bij het Rotterdams
Toneel, waaraan zij tot voor een paar
jaar verbonden bleef. Coba Kelling trad
ook op voor film, radio en televisie en
regisseerde in Den Haag en Delft enke
le amateurtoneelgezelschappen. Bij
haar afscheid van het Nieuw Rotter
damse Toneel werd zij benoemd tot
Ridder in de Orde van Oranje Nassau.
De VARA-radio gaat komend sei
zoen op sommige dagen van de week
werken met zogenaamde „tijdsblok
ken", waarin gedurende een aantal
uren achtereen een presentator in
plaats van een omroeper lichte mu
ziek zal brengen, die wordt onder
broken door fragmenten gesproken
woord. In oktober wordt hiermee
begonnen op de woensdagmorgen
(met name voor de huisvrouw, maar
ook schoolradio en kleuteruitzending
zitten er in), de woensdagmiddag
(ter bevordering van een ontmoeting
tussen jong en oud) en de zaterdag
middag (eerst een blok voor jonge
ren en later nog eens een uur kunst
en aanverwante onderwerpen in „De
Staalkaart"). In januari start men er
mee op de zaterdagochtend („Z.O."
van 7.20 tot 10 uur) en in het laatste
gedeelte van de zaterdagmorgen (in
formatie over ontwikkelingen np
langere termijn in binnen- en bui
tenland en in de sport.
„Meer en meer wordt het gewoon
te dat de radio op een toevallig mo
ment wordt aangezet en dat men af
hankelijk van de sfeer, de muziek
op dat moment, het toestel aan laat
staan, naar een andere zender zoekt
of het toestel uitzet. Deze categorie
luisteraars, die langzamerhand het
merendeel van het luisteraarsbe
stand gaat vormen, zal zelden er
echt voor gaan zitten om naar de
radio te luisteren, de radio staat aan
terwijl ze met andere activiteiten
bezig zijn. Het ligt voor de hand dat
voor deze luisteraars de radio een
andere functie heeft dan voor dege
nen die bewust een bepaald pro
gramma uitzoeken. De „toevallige
luisteraar" verlangt een sfeer, een
presentator, muziek waarbij ze zich
thuisvoelen. Met dit als uitgangs
punt is een nieuwe opzet voor het,
radioprogramma gemaakt, waarbij
zowel de groeiende categorie „toe
vallige luisteraars" meer aan hun
trekkeen komen als waarbij ook de
groep bewust kiezende luisteraars
meer service wordt geboden. Die
programmasoorten waarvoor deze
laatsten belangstelling hebben (b.v.
ernstige muziek, informatieve uit
zendingen). zijn duidelijker gepro
grammeerd," aldus de VARA in
haar toelichting.
Na het succes van „Zomaar een
zomeravond" komt Koos Postema op
woensdag via de televisie met zoiets
als „Zomaar een winteravond". Op
vrijdag brengt hij zijn discussiepro
gramma met publiek. Oók met pu
bliek wordt voortaan „Hadimassa"
op het scherm gebracht. Andere
kleinkunstseries zijn „Klatergoud"
(ook op de radio), „Het oproer
kraait" (idem), „Kort en Klein" en
„Improvisatie". Voor de lachliefheb-
bers komen er verder twee in Duits
land te vervaardigen Rudi Carrell-
shows en „Monty Python en het vlie
gende circus", een BBC-serie met
scherpe en moderne humor, geschre
ven door auteurs die ook teksten
NEDERLAND I
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.55 (K) Journaal.
19.04 NCRV: De Scheepsjongens van
Bontekoe, vervolgverh.
19.15 (K) Transworld Top Team, quiz
tussen Engelse en Nederlandse
scholieren.
19.40 (K) Nieuw licht in Frankrijk
17e eeuwse Franse schilders (1).
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 NCRV: Hier en Nu: actualitei
tenrubriek.
20.45 (K) Popparlement: informatief
licht muziekprogr.
21.35 Kaspar Hauser, de wees van
Europa, documentaire TV-
serie: 1. De vondeling.
22.35 (K) PIT - Dynamiek, filmpje
over de jaarlijkse PIT-collecte.
22.45 NOS: (K) Journaal.
22.50-23.35 (K) Europese Zwemkam-
pioenschappen in Barcelona.
NEDERLAND II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.55 (K) Journaal.
19.04 (K) De 21e eeuw, documentaire
serieHet inwendige bekeken.
19.30 VARA: Coronation Street,
TV-serie.
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 VARA: Met de muziek mee,
bijdroegen aan „The Frost Report"
en de shows van Marty Feldman.
Wie graag in spanning zit, kan
zondagsavonds zijn hart ophalen aan
thrillers van eigen bodem, gebaseerd
op boeken van Hellinger en Oolbek-
kink, waarin Wies Andersen de
hoofdrol speelt, en aan de filmserie
„De gouddieven." Er komen docu
mentaires over het Newport Jazzfes
tival, de Boroboedoer en Verwoeste
steden. Het kunstprogramma „Sig
nalement" schenkt veel aandacht
aan de relatie kunst-maatschappij.
Er komen toneelstukken van Frede-
rik van Eeden, Brecht, Mrozek en
anderen en op de woensdagavonden
draait men als alternatief tegen
eventuele voetbalwedstrijden op het
andere net films met Greta Garbo in
de hoofdrol.
6971 Heer Bommel had zijn gasten in
een overdekt terrarium ondergebracht dat
hij op de schoorsteenmantel zette. Daar
onder zat hij nu met bezorgd gelaat een
pijp te roken.
„Het is mijn plicht als gastheer om
goed voor hen te zorgen", sprak hij tob
bend. „Maar ik begrijp hun gebruiken
niet. Wat zouden het toch voor lieden
zijn?"
„Het zijn insecten, die vreemde dingen
eten", zei Tom Poes. „Zoals uw garage
bijvoorbeeld. En als u niet oppast gaat
Bommelstein er ook aan. U doet geen
goed werk met uw gastvrijheid, heer Ollie;
ze zijn de schadelijkste mormels die er be
staan. U kunt beter iets opbouwends gaan
doen".
„Begin jij nu ook al?" vroeg heer Bom
mel klagelijk.,, Heeft iedereen dan aan
merkingen op mijn bezigheden? En dat,
terwijl ik toch alleen maar het kwade be
strijd en de zwakken help. Is dat soms niet
nuttig? Deze wezentjes hebben toch ze
ker ook recht op een bestaan? Bah, de
weg van een heer is vol miskenning.
Straks zegt je ook nog, dat ik met de vin
ger word nagewezen, net als die misselij
ke Steenbreek, die me beledigde bij mijn
Oude Schicht!"
Tom Poes wilde antwoorden, maar op
dat moment werd de deur na een korte
tik geopend door Joost.
„Hier is de heer Steenbreek", kondigde
de knecht aan. „Hij staat er op u te spre
ken, heer Olivier. Namens de Verenigde
Bouwsyndicaten wil hij graag inlichtingen
hebben over het instorten van uw garage,
als ik me zo mag uitdrukken".
Jack en Annie Walker (zie foto)
zullen u en hun buurtjes voorlopig
maar wat graag in hun Rovers Re
turn blijven verwelkomen, want de
VARA-verenigingsraad heeft zater
dag besloten, de serie „Coronation
Street" op het tv-scherm te laten
blijven. Lucy Ball zal het veld moe
ten ruimen. Voor de radio doet dat
het socialistisch strijdlied.
VARA-voorzitter J. B. Broeksz
deelde op de vergadering van de
raad nog mee, dat NVV-voorzitter
A. Kloos eind deze maand zal beslis
sen of hij hem volgend jaar zal op
volgen.
In de rubriek „Radiorama". die de
NOS-radio vanavond van 23.25 tot
23.55 uur via Hilversum I uitzendt,
wordt nader ingegaan op de vraag
„Kunnen wij nog geshockeerd wor
den?" Antoine Bodar en Ed Peere
boom vroegen een aantal bekende en
minder bekende Nederlanders naar
hun mening over de schokeffecten,
die sex en geweld teweeg kunnen
brengen. Het programma werd sa
mengesteld door Bob Uschi.
Het programma begint met een
impressie van de werkwijze van een
Amsterdamse „porno-fotograaf", die
de onderneming „Schocking Photo
Promotion" exploiteert. Iedereen, die
betaalt, kan in zijn studio naaktfoto's
maken. Henri Knap verklaart ge
shockeerd te zijn door, wat hij
noemt de ontmenselijking van de
vrouw. Radiomedewerker Jan Nagel
vertelt van de pornografische gram
mofoonplaat, die hij onlangs in zijn
radioprogramma „Dit is het begin'
het horen. Mevrouw Reddingius-
amusementsprogr. vanuit Zut-
phen.
21.20 De Ombudsman, informatief
progr.
21.45 Zo is 't maar het beste, thriller.
(Een Anglia TV-produktie).
22.40 Achter het Nieuws.
23.05-23.10 NOS: (K) Journaal.
DUITSLAND I
(Reg. progr.: NDR: 18.00 (K) Land-
arzt Dr Broek, TV-serie. 18.30 (K)
Act. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55
Sportjournaal. 19.26 (K) Julia,
TV-serie. 19.59 Progr. overzicht.
WDR: 18.00 (K) Progr. overzicht.
Aansl. (K) Die seltsamen Methoden
des Franz Josef Wanninger, TV-
serie. 18.30 (K) Voor de kleuters.
18.40 (K) Hier und Heute, met
nieuws. 19.25 (K) Amus. progr. 20.00
(K) Journaal en weerber. 20.15 (K)
Reportages. 21.00 ,(K) Amus. progr.
21.45 (K) Cultureel progr. 22.30 (K)
Journaal, commentaar en weerover-
zicht. 22.50 Die Ungeliebte, Poolse
speelfilm. 0.10 (K) Journaal.
DUITSLAND II
18.05 (K) Act. en muz. 18.40 (K)
Bunny und seine Kumpane, TV-
serie. 19.10 (K) Keine Zeit für Aben-
teuer, TV-serie. 19.45 (K) Nieuws,
act. en weerber. 20.15 (K) Medische
Kroniek. Aansl.: Nws. 21.00 Der To-
deskuss, Amerikaanse speelfilm.
Aansl.: 5 minuten filmkritiek. 22.40
(K) Nws. en weerber. 22.50 (K) Euro
visie: Europese kampioenschappen
Zwemmen. z±- 23.50 Einde.
NEDERLAND I
10.45-11.35 en 14.00-14.25 NOS
NOT: Schooltelevisie.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal van gis
teravond. 10.30 Dierenfilm. 11.15
Voor vakantiegangers per auto. 12.00
Reportage, analyses en meningen.
12.50 Internationaal persoverzicht.
13.00-13.30 Journaal. 16.35 (K) Nws.
16.40 (K) Voor de kinderen. 17.05 Am
Hofe des Grossmoguls, poppenspel
17.25 Internationaal jeugdmagazine.
17 55-18.00 (K) Nws.
DUITSLAND II
17.30 (K) Nws. en weerber.
Ich heirate (k)einen Millionar
serie).
17.35
(tv-
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 Stereo: Lichte gr. muz. 8.00 Nws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lich
te gr. muz. (8.30 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebrei
de rep. of herh. NOS-progr. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Muziek uit Middel
eeuwen en Renaissance. AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen populair verzoekpl. progr.
(11.00-11.02 Nws.). 11.00 Nws. 11.03
Altink vertegenwoordigt de actie
groep Rijswijk '70 een groep moe
ders, die verontrust is onder meer
door het verdwijnen van de sex-
taboes. Herman Wigbold zegt, dat
men als televisiemaker praktisch al
les, wat er in de wereld gebeurt, in
de huiskamer kan brengen en Rinus
Ferdinandusse, hoofdredacteur van
het weekblad Vrij Nederland, legt
uit waarom zijn blad „dubieuze" ad
vertenties opneemt. Schrijver Jan
Wolkers zegt geschokt te zijn door
het marine-optreden in Amsterdam,
de geüniformeerde penose uit Den
Helder en Doorn".
Verder komen in het programma
aan het woord: prof. dr. N. Speijer,
hoogleraar in de sociale psychiatrie
aan de Rijksuniversiteit in Leiden,
prof. dr. B. V. A. Röling, hoogleraar
in de polemologie aan de Rijksuni
versiteit in Groningen, de Amster
damse kinderrechter mr. Slagter,
Rob Dumée, Dick Verkijk en God
fries Bomans;
RVU: Filmrevue. Spreker: H. Weie-
lek. 11.30 Voor de vrouw. (11.55
Beursber.). 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Toppers van toen (gr.). 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30
Spiegel van België: muziek en
nieuws van onze zuiderburen. 14.00
stereo: Omroeporkest van de Baye-
rischer Ründfunk. AVRO: 15.10 Pur-
merade 1970: Internationaal Jeugd-
muziekfestival met moderne en
klass. orkestmuz. 16.00 Nws. 16.03
Kwispel, quiz. 16.10 Gaudeamus 25
jaar (II): Hedendaagse muz. 16.35
Gesprek over muz. 17.07 Vocaal en
semble: klass. muz. 17.30 Trefpunt:
discussierubriek voor actuele zaken.
17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radio
journaal. 18.25 Stereo: Promenade
orkest met zangsolist. 18.55 Paris
vous parle. 19.00 Stereo: Jazz Spec
trum. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond: ge-
var. progr. 22.00 O, een rondje radio.
22.30 Nws. 22.38 Med. 22.40 Radio
journaal met verslag Europese
zwemkampioenschappen in Barcelo
na. NOS: 22.55 Zin-tuig nr. 24:
kunstrubriek. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste ge
hoor: klass. muz. (gr.). (7.25 Horen en
zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Act.). 8.00
Nws. 8.11 Stereo: Te Deum lauda-
mus: klass. gew. muz. 8.30 Nws. 8.32
Stereo: Voor de huisvrouw. (9.00
Gymnastiek voor de vrouw.). 9.35
Schoolradio. 10.00 Bijbelse verken
ningen. 10.15 Stereo: Opera- en ope
rette-aria's (gr.). 11.00 Nws. 11.03 Ste
reo: Semi-klass. orkestmuz. (gr.).
11.25 Voor de zieken. 11.55 Med.
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Med. t.b.v land- en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 12.50
Europese zwemkampioenschappen in
Barcelona. 13.00-13.05 Raden
maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30 Piz
zicato: muzikaal middagmagazine.
(16.00 Nws.). 17.00 Overheidsvoorlich
ting: Grepen uit de geschiedenis van
Suriname en zijn Franse buur. Spre
ker: F. J. van Wel. 17.10 Voor de
kinderen. 17.15 Hai!: jeugdprogr.
18.15 Uitzending van de PvdA. 18.30
Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo: Eigen
fabrikaat: lichte muz. uit de KRO-
produkties. (19.20-19.30 (NOS) Euro
pese zwemkampioenschappen te
Barcelona). 19.40 Bloeien waar je ge
zaaid wordt: progr. over godsdienst
onderricht op scholen. 20.00 Stereo:
In uitgesteld relais: Franse festivals
- moderne en klass. muz. 21.30 Babel:
kunstkroniek. 22.25 Overweging.
22.30 Nws. 22.38 Parlementsoverzicht.
22.50 De zingende kerk: muziek in de
liturgie. 23.05 Stereo: Jazz in Den
Bosch. 23.30 Stereo: lichte gr. muz.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep. (10.00-10.03 Nws.). 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke geva
rieerde visite: licht pl. progr.
(12.00-12.03 Nws.). 13.00 Nws. 13.03
Ekspres: licht pl. progr. 14.00 Nws.
14.03 De Eddy Becker Show. 15.00
Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws.
16.03-18.00 Mix: 120 minuten rijp en
groen op alle toeren.