Aanvaardbare grond- en bouwkosten knelpunt Subsidie bouw loopt achter Pleidooi voor versterking van regionale outillage Veel te weinig go edkope woningen in Inspraak op streek plan ter discussie Steun aan MTS-plan in Tiel Wegenplan en bruggenbouw Gewestvorming heeft volle aandacht 388 miljoen in 5 jaar SCHUT SLAAT ADVIES G.S. IN DE WIND Hl IME STEL N ZIENSWIJZE PROVINCIE VERZWARING VAN DIJKEN ARNHEM Bij de uitvoe ntig van het bouwprogramma van gesubsidieerde woningen in Gelderland is in het eerste half jaar van 1970 enige achterstand ontstaan omdat het veelal pas na moeizame onderhandelingen luk te om voor woningwetplannen aanvaardbare grond- en bouw kosten te- verkrijgen en de wo ningcorporaties vele moeilijk heden ondervonden bij het aan trekken van de voor de corpo- ratiebouw benodigde geldlenin gen. op voor het rijk aanvaard bare voorwaarden, zo schrijven G. S. in hun beleidsnota bij het ontwerp-provinciebegroting 1971. Het college is over de realisering van het woningbouwprogram ma in 1970 enigszins bezorgd, maar zijn grootste zorg is dat er in het algemeen veel te weinig goedkope woningen in deze provincie zijn en worden gebouwd en dat op deze wijze de woningnood in Gelderland voorlopig nog niet zal zijn opgeheven. ..Wij blijven doorgaan de minister hierop te wijzen". Teleurstclling over liuu rli be ra li sa tie Gedeputeerde Staten delen in hun beleidsnota mee dat zij met de minister van Economische Zaken al geruime tijd corresponderen over de problematiek van de sociaal-economisch zwakke gebieden, zoals delen tan het Gelderse rivierengebied en de Oost-Achterhoek. Tot dusver heeft deze correspondentie weinig resultaat opgeleverd G.S. hebben de minister onlangs gevraagd een odanig prognose-onderzoek in te stellen, dat klaarheid wordt verkregen over Ie vraag of gebieden in Gelderland die gekenmerkt worden door een zwakke werkgelegenheidsstructuur in het raam van het regionale industrialisatiebeleid van de rijksoverheid in aanmerking komen voor dezelfde faciliteiten als de stimuleringsgebieden. De belangstelling van de zijde van selijke initiatieven en inzichten op het o.m. de beleggingsmaatschappijen om goedkope huurwoningen in de gesub sidieerde particuliere sector te bouwen blijft bijzonder gering. Tot nog toe werden slechts in 24 Gelderse gemeen ten premieh uur woningen gebouwd. On danks de krapte op de kapitaalmarkt is de interesse voor eigen woningen in deze sector groot te noemen. ..Indien de minister van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening daarmee zou in stemmen zou het voor Gelderland voor deze woningen vastgestelde richtgetal dan ook aanzienlijk kunnen worden verhoogd". gebied van de woningvoorziening Voor het provinciaal bestuur houdt dit een taakverschuiving in. Mr. O. W. .4. baron van Verschuer ARNHEM Gedeputeerde Staten van Gelderland delen in hun vandaag gepu bliceerde meerjarennota investeringen (voor de jaren 1971 tot en met 1976) mee dat ztf rekenen op investeringen in deze jaren tot een bedrag van ruim 338 miljoen (uitgaande van een prijsstijging van 5 procent per jaar); het belangrijk ste deel van dit bedrag is bestemd voor de „droge waterstaat" (wegen en brug gen): 248 miljoen. Voor recreatie en natuurbescherming (aankoop gronden, aanleg objecten) wordt een bedrag van ruim 46 miljoen voorzien, het provinciale aandeel in o.m. de totale investering van aankoop recreatiegronden en aanleg objecten ad rond 115 miljoen in deze jaren. Deze 115 miljoen worden verdeeld over Veluwe 42 miljoen), Achterhoek 24 miljoen) en Rivierengebied 49 mil joen). waarbij aangetekend moet worden dat in genoemde 115 miljoen géén prijsstijgingen zijn verwerkt. In „cultuur" (schouwburgen, muziek scholen. monumenten en molens) wordt in de komende zes jaar naar raming 10,5 miljoen geïnvesteerd en in de PÜ6 HSBPÜP_.e .0 IP milieuhygiëne (waterzuiveringswerken nog 2.415; in de corporatiebouw zonder van het strGekplan Rijn en IJssel - man heeft in feite het hele streekplan en opslagplaatsen autowrakken) even- rijksleningen (1.346 eenheden) resteer- enkeie maanden geleden in de Staten op losse schroeven gezet; met name de eens 10,5 miljoen. Natte waterstaat den er toen nog 477 en in de overige felle kritiek geoefend op de naar de planning en de continuïteit daarin voor (dijkverzwaring en waterbeheersings- gesubsidieerde particuliere bouw (richt- menjng van vee| Statenleden te wensen de uitbreidingen van de stad Nijmegen werken) vergt f 12,1 miljoen van de pro- cijfer 5.594) was het onbenutte onder- overlatende wijze van inspraak van be- zijn ernstig in hel gedrang gekomen." vincie en sportaccommodatie 1,8 mil- deel hiervan eind juli nog 1.223. (rokkenen bij de opstelling van het aldus G. S.. J°®n- S. maken verder nog melding van streekplan. In de verkiezingscampagne Bij dit alles moet men uiteraard re- het plan van de minister om gelei- f. rq n w a harnn van kenen met hoge rijksbijdragen; het gaat delijk van het nu geldende distributie- verschuer, nu de eerst verantwoordelij- hier om de ten laste van de provincie stelsel af te stappen en meer rekening k gedeDuteerde ten aanzien van de v—te gaan houden met regionale en plaat- Ke 8eaePUTeerae len aanzien van ae Het programma van de gesubsidieer de woningbouw in Gelderland omvat voor 1970 ongeveer 11.600 woningen. 1.000 woningen minder dan er in 1968 en 1969 in de gesubsidieerde sectoren werden gebouwd. In de woningwetbouw bedroeg het aantal uitgegeven contingentseenheden 4.660; daarvan resteerden er 31 juli jl. ARNHEM Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan Provinciale Staten binnenkort een rlota te zenden waarin de gedachten van het college met betrekking tot de methodiek van het streekplanwerk en de organisatie van de in spraak uiteengezet en ter discussie gesteld zullen worden. G.S. beraden zich er op het ogenblik over op welke wijze de bevolking het meest effectief bij het voor bereidende streekplanwerk betrokken kan worden, zo delen zij in hun beleidsnota mee. Zoals men weet is bij de behandeling ingrijpende beslissing van de bewinds- ARNHEM Gedeputeerde Sta ten van Gelderland zijn nogal te leurgesteld over het door minister Schut ten aanzien van dezp provin cie gevoerde huurliberalisatiebeleid. De beslissing die de minister enige tijd geleden inzake de huurliberalisa- tie in een groot deel van Gelder land genomen heeft wijkt aanzien lijk af van het door GS aan de be windsman gezonden advies. „Wij hebben de minister begin 1970 bericht dat liberalisatie in grote'de len van onze provincie op ernstige bezwaren zou stuiten en hem voor het geval toch tot liberalisatie mocht worden overgegaan geadviseerd een bepaalde fasering in acht te ne men", aldus GS in hun beleidsnota. Zoals bekend heeft de minister echter een geheel ander besluit ge nomen, dat betekent dat de minis ter tegen het advies van GS in tot liberalisatie heeft besloten in Bem- mel, Beuningen, Duiven, Eist. Gel- dermalsen, Gendt, Heteren, Heumen Tiel, Valburg, Warnsveld. Wijchen. Zaltbommel en Zutphen. Anders dan het college geadviseerd had is Does burg echter buiten de liberalisatie gehouden. ARNHEM Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben aan staatssecretaris Grosheide (Onderwijs en Wetenschap pen) en de Gelderse leden van de Eerste en Tweede Kamer laten weten dat zij geheel achter het verzoek van de Stich ting Middelbaar Technische School Tiel staan om in het scholenplan 1971-1975 een MTS in Tiel op te nemen. „Wij zijn van oordeel dat behalve het vereiste aantal (potentiële) leerlingen van de school ook andere redenen voor de totstandkoming van deze MTS kun nen pleiten; deze motieven hangen nauw samen met de sociaal-economische struc tuur van het Rivierengebied, aldus GS. Op verzoek van het bestuur van de Stichting Gelders Instituut voor hoger economisch en administratief onderwijs heeft de Stichting algemene bonden van scholen in Den Haag de staatssecretaris gevraagd om opneming in het scholen plan 1972-1974 van. een opleiding voor hogere informatica te Arnhem. GS heb ben er bij het rijk voor gepleit deze ho gere informatica-opleiding in Arnhem (hetzij als zelfstandige school hetzij deel uitmakend van de daar gevestigde HEAO-school) op korte termijn in het scholenplan op te nemen. Verder wordt in de beleidsnota van GS o.m. gesproken over de stichting van een sociale en culturele academie te Arnhem en een Bibliotheek- en docu- mentatieschool, eveneens in Arnhem. Gelderland komende bedragen. ARNHEM In hun beleidsnota bij de provinciale begroting-1971 delen G.S. ten aanzien van het provinciale wegenprogramma mee. dat in 1971 o.m. In uitvoering zullen zijn of worden, ge nomen het derde deel van de westelijke Ve- luweroute (weggedeelte tussen Scher- penzeelseweg in Barneveld en oude rijksweg Hoevelaken/Apeldoorn); de wegomlegging rond Ugchelen; het wegvak Laren-Overijsselse grens de wegomlegging om Borculo; de reconstructie van de weg He- del-Alemse Stoep; de aanleg van hét wegvak Gelder- malsen-rijksweg 15 en de bouw van de spoorwegtunnel te Geldermalsen de opritten naar de bij Tiel te bou wen brug over de Waal; het aanbrengen van de verharding op het wegvak Zoelmond-Culemborg. In 1970 komen gereed of nagenoeg wegvak Ede-Roekei; tweede deel van de Westelijke Velu- weroute (weggedeelte tussen Postweg in Lunteren en Scherpenzeelseweg in Barneveld) reconstructie van de Harskamper- weg en de wegomlegging om Stroe: wegvak Kootwijk-Nieuw Milligen: parallelweg langs wegomlegging om Lichtenvoorde; wegvak Angerlo-Drempt; deel van Rivierweg tussen rijksweg 12 en Westervoort wegvak Malburgen-Huissen deel van de weg Heumen-Leur in de Loonse Waard; wégvak Rhenoy-Leerdam. Ten aanzien van de rijkswegen in Gelderland delen G.S. mee: - het deel Hoevelaken-Apeldoorn- Deventer-Holten van de E8 waarin de brug bij Deventer komt omstreeks eind 1971 gereed, evenals het deel van rijks weg 50 tussen het1 z.g. Veluws Eiland en Apeldoorn (tot een punt benoorden de E8, nl. tot de oude rijksweg Apel- doorn-Deventer) van rijksweg 75 (grens-Maastricht- Eindhoven-Arnhem) ligt het tracé van het Gelderse deel vast; de aanleg van het weggedeelte tussen de rijkswegén 15 (Valburg) en 12 (Planken Wambuis) waarin de brug bij Heteren, zal ver moedelijk eind 1971 gereed komen; van weg 15 zijn of komen weer ver schillende delen in uitvoering: het weg vak Kesteren-Valburg zal rond 1971 ge reed kunnen zijn, terwijl het wegvak Valourg-Ressen in 1970 voor het eerst is opgenomen in het vijfjarige uitvoe ringsprogramma; met het vak provin cie wege te bouwen wegdeel tussen Babberich en Doetinchem zal in 1971 begonnen worden; het ligt in de bedoe ling dit werk vóór 1973 te voltooien. Het rijk streeft ernaar de aanleg van het aansluitende wegvak Doetin- chem-Varsseveld een jaar later gereed te hebben. het deel van weg 48 tussen Arnhem en Dieren (IJsselweg) komt in 1971 ge reed. Over de bruggen wordt o.m. meege deeld: de rijksbruggen bij Empel en Kater veer komen in 1970 gereed ter wijl die bij Deventer en Heteren in 1971 zullen volgen. De verwachting is ge wettigd dal de brug bij Ravenstein in 1974 gereed zal kunnen zijn en dat de bouw van die bij Ewijk zal worden op genomen in het uitvoeringsprogramma 1971-1975 van het rijk. In ditzelfde pro gramma of in dat voor 1972-1976 zal ook worden opgenomen de bouw van de brug bij Zutphen. De bouw van de Waalbrug bij Tiel zal, naar het zich laat aanzien in 1973 Voltooid kunnen worden. In samenhang met de bouw van deze Waalbrug vormt in Noord- Brabant en Utrecht de mogelijke bouw van een brug over de Maas biij Megen resp. over de Rijn bij Wijk bij Duurste de een punt van studie. De bruggebouw in en bij Arnhem zal, naar G.S. verwachten, nu ook goed op gang komen; dit jaar wordt nog een beslissing genomen over de rijksbijdra ge voor de (gemeentelijke) Roermonds- pleinbrug en met de voorbereiding van de van provinciewege te bouwen Ko- ningspleybrug is een begin gemaakt. Het ziet ernaar uit dat in 1973 met de bouw van deze brug kan worden be gonnen. ruimtelijke ordening, een ombuiging van het beleid op dit punt bepleit. Het college merkt op dat de oudracht die het provinciaal bestuur ten aanzien van de ruimtelijke ordening heeft veel van het provinciaal apparaat vergt; meer en meer wordt ook onderkend dat met na me het streekplanwerk zich dient te ontwikkelen in de richting van de op stelling van programma's voor het pro vinciaal beleid in al zijn facetten; ook wordt daarbij steeds duidelijker hoe zeer een goede coördinatie met name in het ambtelijk apparaat onmisbaar is. „In kringen van het bedrijfsleven wordt de essentiële betekenis van goede managing en planning reeds lang on derkend; voor de overheid zijn een der gelijke planning en managing even be langrijk; het is ons plan aan deze as pecten van het bestuur bijzondere aan dacht te schenken." Allerlei factoren speleri bij het plano logische beleid een rol, zoals nu ook o.a het vraagstuk van de tweede woningen en dat van de huurliberalisatie. Allerminst ingenomen tonen G. S. zich over de houding van minister Schut ten aanzien van het streekplan Rijk van Nijmegen voor wat betreft de bebouwing van de Ooijpolder (die de minister in feite verboden heeft). ..De Met grote belangstelling zien G. S. de beslissing van de regering met be trekking tot de militaire oefenterrei nen tegemoet. „Wij hebben vorig jaar met grote nadruk bepleit dat de re gering alsnog alle pogingen zou aan wenden om een alternatief te vinder voor haar plannen om de terreinen van het huidige infanterieschietkamp Harskamp en 800 ha. aangrenzend bos- en natuurgebied in te richten tot re gionaal oefenterrein". Uit sedertdien verschenen publicaties, o.a. het voor lopig verslag van de bijzondere Tweed»- Kamercommissie, is. zo constateren G S., gebleken dat de zienswijze van het provinciaal bestuur van Gelderland in ruime kring wordt onderschreven. In het kader van de coördinatiecom missie ontwikkeling Gelderland vindt bovendien beraad plaats over de vraag wat daarnaast voor deze gebieden kan worden gedaan- en met name welke knelpunten in de regionale outillage kunnen worden opgeheven en op welke wijze. „Wij achten in dit verband het belang van doortrekking van rijksweg 15 voor de ontwikkeling van het Gel- derrs rivierengebied en oostelijk Gel derland evident". In het kader van de kanaalverrui- mingsplannen van het Amsterdam- Rijnkanaal is er begin 1970 een hearing geweest van de commissie voor de scheepvaartwegen uit de Raad van de Waterstaat waarbij GS en het gemeen tebestuur van Tiel nauw overleg ge voerd hebben. De gevolgen van de ver ruiming van het Amsterdam-Rijnkanaal en de eventuele verwijdering van de sluis te Ravenswaay voor het industrie terrein in Tiel en eveneens voor het in dustrieterrein ten oosten van het Am sterdam-Rijnkanaal (project Tiel-Oost dat ongeveer 1980 tot ontwikkeling zou kunnen komen) worden thans bestu deerd. Belangrijke projecten zijn er ver der bij Nijkerk en Wijchen. In maart van dit jaar is er een haer- ing geweest van de commissie vpor de scheepvaartwegen uit de Raad van de Waterstaat over de door de minister voorgenomen sluiting van het Apel- doorns kanaal voor wat het deel Apel- doorn-Dieren betreft. „Sluiting zal ui teraard de bestaande mogelijkheid van industriale vestigingen aan dit kanaal afsnijden; op dit aspect van de sluiting is door ons bij meer dan een gelegen heid gewezen," aldus G.S. in hun nota; zij wijzen er ten slotte op dat de minis ter het besluit tot sluiting inmiddels genomen heeft. Het college verwacht dat de regionale raden voor de arbeidsmarkt in het ko mende najaar of in de winter tot stand zullen komen. Nog niet duidelijk is door wie deze raden zullen worden in gesteld; zeker is dat zij op adviserend, misschien ook stimulerend terrein een nuttige taak kunnen vervullen. ARNHEM In hun beleidsnota ge ven GS van Gelderland ook een over zicht van de stand van zaken ten aan zien van de werkzaamheden van de dijkverzwaring. Zo is in het polderdis trict Brummen-Voorst het noordelijke deel van de dijk van dit district, de Voorsterklei- en Vliegendijk in uitvoe ring gekomen. Met de aanleg van het meest urgente dijkverzwaringsproject in de Bommelerwaard. de aanleg van de Munnikenlandsedijk, is een begin ge maakt. Het ligt in de bedoeling dit werk in 1971 te voltooien. Regelmatig worden o.m. door het polderdistrict Tielerwaard, gronden en gebouwen aangekocht die voor dijkverzwaringswerken nodig zijn. „Wij zullen binnen het kader van de mogelijkheden ernaar blijven streven dat de werkzaamheden worden voortge zet", aldus GS, die hopen dat hef over leg met de minister van Verkeer en Waterstaat over aanvullende bijdragen in de kosten van dijkverzwaring voor die waterschappen voor wie de toege zegde rijksbijdrage van 60 pet. onvol doende zou zijn spoedig tot resultaten zal leiden'". Blijft een bevredigend re sultaat uit, dan kan dit zeker na 1971 stagnatie in de werkzaamheden veroorzaken". ARNHEM Gedeputeerde Staten vap Gelderland zijn van plan om, zo mogelijk, vóór eind 1972 een struc tuurschets voor de bestuurlijke organi satie in deze provincie te publiceren begin 1971 gaan GS, zo delen zij in dc beleidsnota bij het ontwerp provincie begroting- 1971 mee, met de gemeente besturen in Gelderland inleidende be- sürekingen voeren om hen van meet al aan bij hel werk ten behoeve van de structuurschets te betrekken. Zoals men weet is in het gehele land de bestuurlijke organisatie in discussie; vorig jaar september publiceerden de minister en staatssecretaris van bin nenlandse zaken een nota ..bestuurlijke organisatie" die inmiddels door de Tweede Kamer behandeld is. In die no ta wordt al gesproken van de wense lijkheid en noodzakelijkheid van een structuurschets voor de bestuurlijke or ganisatie van Nederland. Op initiatief vxan de minister is al een proef begon nen in de drie noordelijke provincies en Overijssel. Een van de kernzaken die nu in discussie zijn is de vraag of en hoe men tot gewestvorming in ons land zal moeten komen. Staatssecretaris mr. G. van Veen heeft de prpvinciale bestu ren een (partieel) voorontwerp van wet tot wijziging van de Wet gemeen schappelijke regelingen een wet die in de afgelopen jaren voor veel vormen van intergemeentelijke samenwerking de basis heeft gevormd - gestuurd met het verzoek voor 15 september een reactie te zenden. Ook interprovin ciaal wordt intensief over deze com plexe materie nagedacht. GS verwachten ook dat de minister de lichtlijnen voor gemeentelijke her indelingen aan de provinciale en ge meentebesturen zal toezenden; hier door eullen nieuwe initiatieven op dit gebied tot ontwikkeling kunnen komen. Het dagelijks bestuur van de provincie merkt op dat niet alleen bestuurlijke regiovorming urgent is maar ook (o.a.) maatschappelijke; het is daarom van groot belang dat de werkzaamheden ten behoeve van de maatschappelijke en bestuurlijke regiovorming goed ge coördineerd verlopen. Ten aanzien van de samenvoegingen van gemeenten en andere grenswijzi gingen zijn G.S. van plan om vooral ook aandacht te schenken aan de in spraakmogelijkheden van de plaatselij ke oevolking. Tal van grenswijzigingen zijn op dit ogenblik aan de orde: grenswijziging Gelderland Zuid-Holland bij Vuren en Gorinchem; samenvoeging gemeenten Renswou- de. Scherpenzeel en Woudenberg (grens wijziging met Utrecht waarbij Scher penzeel naar Utrecht overgaat); Technische grenscorrecties met Utrecht bij Hoevelaken. Rhenen, Ede en Wageningen; een ontwerpregeling inzake de ge meentelijke herindeling van de West-Betuwe zal aan de betrokken tge- meenteraad worden toegezonden; voorlopige indeling van een gemeente Dronten bij Gelderland (of toch bij Overijssel?); grenswijzigingen Ermelo-Harderwijk; grenswijziging Borculo-Oo! ssel-Laren-Lochem: grenswijziging Gorssel - Vorden- Warnsveld-Zutphen (Eefde - gem. Gorssel - en Warnsveld naar Zutphen en Vorden); grenswijziging Angerlo-Doesburg-Hummelo en Kep- pei-Rheden; Oldebroek heeft de Kroon verzocht de grenzen van de gemeente Oldebroek zo te wijzigen dat het hele dorp 't Har de en de Polder Oosterwolde met de dorpen Oosterwolde en Kampernieuw- stad bij Oldebroek getrokken worden. Ter aanzien van de provinciale voor lichting delen GS mee dat het werk van de provinciaal contactfunctionaris (J T Ganzebrink) meer en meer ge stalte gaat krijgen. „In de praktijk is gebleken dat er op het terrein van de informatieverstrekking een belangrijke taak voor het provinciaal bestuur is weggelegd". Uitbreiding _van het werk .van het bureau van de provinciaal contactfunctionaris (o.a. in de richting van het onderwijs) ligt »n de lijn der verwachting. Het aantal personeelsleden van de pro vince is niet onaanzienlijk gestegen, nl. van 601 op 1 april 1969 tot 639 een jaar later. Het werk van de provincie wordt steeds veelomvattender, o.a. door de toenemende inschakeling van de pro vincies bij de uitvoering van wetten en de uit eigen provinciaal initiatief voortvloeiende taken. Met de bouw van de uitbreiding van het Huis der Provincie in Arnhem is jegonnen; in het te stichten kan toorgebouw zullen de provinciale wa terstaat, de provinciale planologische dienst en de provinciale landbouwkun dige dienst worden gehuisvest, de houw zal ongeveer twee jaar in beslag nemen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 12