Aanvaardbare grond- en bouwkosten knelpunt
Subsidie
bouw
loopt
achter
Pleidooi voor
versterking
van regionale
outillage
Veel te
weinig go
edkope
woningen in
Inspraak op streek
plan ter discussie
Steun aan
MTS-plan
in Tiel
Wegenplan en
bruggenbouw
Gewestvorming heeft volle aandacht
388 miljoen
in 5 jaar
SCHUT SLAAT
ADVIES G.S.
IN DE WIND
Hl IME STEL N
ZIENSWIJZE
PROVINCIE
VERZWARING
VAN DIJKEN
ARNHEM Bij de uitvoe
ntig van het bouwprogramma
van gesubsidieerde woningen in
Gelderland is in het eerste half
jaar van 1970 enige achterstand
ontstaan omdat het veelal pas na
moeizame onderhandelingen luk
te om voor woningwetplannen
aanvaardbare grond- en bouw
kosten te- verkrijgen en de wo
ningcorporaties vele moeilijk
heden ondervonden bij het aan
trekken van de voor de corpo-
ratiebouw benodigde geldlenin
gen. op voor het rijk aanvaard
bare voorwaarden, zo schrijven
G. S. in hun beleidsnota bij
het ontwerp-provinciebegroting
1971.
Het college is over de realisering van het woningbouwprogram
ma in 1970 enigszins bezorgd, maar zijn grootste zorg is dat er in
het algemeen veel te weinig goedkope woningen in deze provincie
zijn en worden gebouwd en dat op deze wijze de woningnood in
Gelderland voorlopig nog niet zal zijn opgeheven. ..Wij blijven
doorgaan de minister hierop te wijzen".
Teleurstclling over
liuu rli be ra li sa tie
Gedeputeerde Staten delen in hun beleidsnota mee dat zij met de minister
van Economische Zaken al geruime tijd corresponderen over de problematiek
van de sociaal-economisch zwakke gebieden, zoals delen tan het Gelderse
rivierengebied en de Oost-Achterhoek. Tot dusver heeft deze correspondentie
weinig resultaat opgeleverd G.S. hebben de minister onlangs gevraagd een
odanig prognose-onderzoek in te stellen, dat klaarheid wordt verkregen over
Ie vraag of gebieden in Gelderland die gekenmerkt worden door een zwakke
werkgelegenheidsstructuur in het raam van het regionale industrialisatiebeleid
van de rijksoverheid in aanmerking komen voor dezelfde faciliteiten als de
stimuleringsgebieden.
De belangstelling van de zijde van selijke initiatieven en inzichten op het
o.m. de beleggingsmaatschappijen om
goedkope huurwoningen in de gesub
sidieerde particuliere sector te bouwen
blijft bijzonder gering. Tot nog toe
werden slechts in 24 Gelderse gemeen
ten premieh uur woningen gebouwd. On
danks de krapte op de kapitaalmarkt is
de interesse voor eigen woningen in
deze sector groot te noemen. ..Indien
de minister van volkshuisvesting en
ruimtelijke ordening daarmee zou in
stemmen zou het voor Gelderland voor
deze woningen vastgestelde richtgetal
dan ook aanzienlijk kunnen worden
verhoogd".
gebied van de woningvoorziening Voor
het provinciaal bestuur houdt dit een
taakverschuiving in.
Mr. O. W. .4. baron van Verschuer
ARNHEM Gedeputeerde Staten van
Gelderland delen in hun vandaag gepu
bliceerde meerjarennota investeringen
(voor de jaren 1971 tot en met 1976) mee
dat ztf rekenen op investeringen in deze
jaren tot een bedrag van ruim 338
miljoen (uitgaande van een prijsstijging
van 5 procent per jaar); het belangrijk
ste deel van dit bedrag is bestemd voor
de „droge waterstaat" (wegen en brug
gen): 248 miljoen.
Voor recreatie en natuurbescherming
(aankoop gronden, aanleg objecten)
wordt een bedrag van ruim 46 miljoen
voorzien, het provinciale aandeel in
o.m. de totale investering van aankoop
recreatiegronden en aanleg objecten ad
rond 115 miljoen in deze jaren. Deze
115 miljoen worden verdeeld over
Veluwe 42 miljoen), Achterhoek 24
miljoen) en Rivierengebied 49 mil
joen). waarbij aangetekend moet worden
dat in genoemde 115 miljoen géén
prijsstijgingen zijn verwerkt.
In „cultuur" (schouwburgen, muziek
scholen. monumenten en molens) wordt
in de komende zes jaar naar raming
10,5 miljoen geïnvesteerd en in de PÜ6 HSBPÜP_.e .0 IP
milieuhygiëne (waterzuiveringswerken nog 2.415; in de corporatiebouw zonder van het strGekplan Rijn en IJssel - man heeft in feite het hele streekplan
en opslagplaatsen autowrakken) even- rijksleningen (1.346 eenheden) resteer- enkeie maanden geleden in de Staten op losse schroeven gezet; met name de
eens 10,5 miljoen. Natte waterstaat den er toen nog 477 en in de overige felle kritiek geoefend op de naar de planning en de continuïteit daarin voor
(dijkverzwaring en waterbeheersings- gesubsidieerde particuliere bouw (richt- menjng van vee| Statenleden te wensen de uitbreidingen van de stad Nijmegen
werken) vergt f 12,1 miljoen van de pro- cijfer 5.594) was het onbenutte onder- overlatende wijze van inspraak van be- zijn ernstig in hel gedrang gekomen."
vincie en sportaccommodatie 1,8 mil- deel hiervan eind juli nog 1.223. (rokkenen bij de opstelling van het aldus G. S..
J°®n- S. maken verder nog melding van streekplan. In de verkiezingscampagne
Bij dit alles moet men uiteraard re- het plan van de minister om gelei- f. rq n w a harnn van
kenen met hoge rijksbijdragen; het gaat delijk van het nu geldende distributie- verschuer, nu de eerst verantwoordelij-
hier om de ten laste van de provincie stelsel af te stappen en meer rekening k gedeDuteerde ten aanzien van de
v—te gaan houden met regionale en plaat- Ke 8eaePUTeerae len aanzien van ae
Het programma van de gesubsidieer
de woningbouw in Gelderland omvat
voor 1970 ongeveer 11.600 woningen.
1.000 woningen minder dan er in 1968
en 1969 in de gesubsidieerde sectoren
werden gebouwd.
In de woningwetbouw bedroeg het
aantal uitgegeven contingentseenheden
4.660; daarvan resteerden er 31 juli jl.
ARNHEM Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan Provinciale
Staten binnenkort een rlota te zenden waarin de gedachten van het college met
betrekking tot de methodiek van het streekplanwerk en de organisatie van de in
spraak uiteengezet en ter discussie gesteld zullen worden. G.S. beraden zich er
op het ogenblik over op welke wijze de bevolking het meest effectief bij het voor
bereidende streekplanwerk betrokken kan worden, zo delen zij in hun beleidsnota
mee.
Zoals men weet is bij de behandeling ingrijpende beslissing van de bewinds-
ARNHEM Gedeputeerde Sta
ten van Gelderland zijn nogal te
leurgesteld over het door minister
Schut ten aanzien van dezp provin
cie gevoerde huurliberalisatiebeleid.
De beslissing die de minister enige
tijd geleden inzake de huurliberalisa-
tie in een groot deel van Gelder
land genomen heeft wijkt aanzien
lijk af van het door GS aan de be
windsman gezonden advies.
„Wij hebben de minister begin 1970
bericht dat liberalisatie in grote'de
len van onze provincie op ernstige
bezwaren zou stuiten en hem voor
het geval toch tot liberalisatie mocht
worden overgegaan geadviseerd
een bepaalde fasering in acht te ne
men", aldus GS in hun beleidsnota.
Zoals bekend heeft de minister
echter een geheel ander besluit ge
nomen, dat betekent dat de minis
ter tegen het advies van GS in tot
liberalisatie heeft besloten in Bem-
mel, Beuningen, Duiven, Eist. Gel-
dermalsen, Gendt, Heteren, Heumen
Tiel, Valburg, Warnsveld. Wijchen.
Zaltbommel en Zutphen. Anders dan
het college geadviseerd had is Does
burg echter buiten de liberalisatie
gehouden.
ARNHEM Gedeputeerde Staten van
Gelderland hebben aan staatssecretaris
Grosheide (Onderwijs en Wetenschap
pen) en de Gelderse leden van de Eerste
en Tweede Kamer laten weten dat zij
geheel achter het verzoek van de Stich
ting Middelbaar Technische School Tiel
staan om in het scholenplan 1971-1975
een MTS in Tiel op te nemen.
„Wij zijn van oordeel dat behalve het
vereiste aantal (potentiële) leerlingen
van de school ook andere redenen voor
de totstandkoming van deze MTS kun
nen pleiten; deze motieven hangen nauw
samen met de sociaal-economische struc
tuur van het Rivierengebied, aldus GS.
Op verzoek van het bestuur van de
Stichting Gelders Instituut voor hoger
economisch en administratief onderwijs
heeft de Stichting algemene bonden van
scholen in Den Haag de staatssecretaris
gevraagd om opneming in het scholen
plan 1972-1974 van. een opleiding voor
hogere informatica te Arnhem. GS heb
ben er bij het rijk voor gepleit deze ho
gere informatica-opleiding in Arnhem
(hetzij als zelfstandige school hetzij deel
uitmakend van de daar gevestigde
HEAO-school) op korte termijn in het
scholenplan op te nemen.
Verder wordt in de beleidsnota van
GS o.m. gesproken over de stichting van
een sociale en culturele academie te
Arnhem en een Bibliotheek- en docu-
mentatieschool, eveneens in Arnhem.
Gelderland komende bedragen.
ARNHEM In hun beleidsnota bij
de provinciale begroting-1971 delen
G.S. ten aanzien van het provinciale
wegenprogramma mee. dat in 1971 o.m.
In uitvoering zullen zijn of worden, ge
nomen
het derde deel van de westelijke Ve-
luweroute (weggedeelte tussen Scher-
penzeelseweg in Barneveld en oude
rijksweg Hoevelaken/Apeldoorn);
de wegomlegging rond Ugchelen;
het wegvak Laren-Overijsselse
grens
de wegomlegging om Borculo;
de reconstructie van de weg He-
del-Alemse Stoep;
de aanleg van hét wegvak Gelder-
malsen-rijksweg 15 en de bouw van de
spoorwegtunnel te Geldermalsen
de opritten naar de bij Tiel te bou
wen brug over de Waal;
het aanbrengen van de verharding
op het wegvak Zoelmond-Culemborg.
In 1970 komen gereed of nagenoeg
wegvak Ede-Roekei;
tweede deel van de Westelijke Velu-
weroute (weggedeelte tussen Postweg
in Lunteren en Scherpenzeelseweg in
Barneveld)
reconstructie van de Harskamper-
weg en de wegomlegging om Stroe:
wegvak Kootwijk-Nieuw Milligen:
parallelweg langs wegomlegging om
Lichtenvoorde;
wegvak Angerlo-Drempt;
deel van Rivierweg tussen rijksweg
12 en Westervoort
wegvak Malburgen-Huissen
deel van de weg Heumen-Leur in de
Loonse Waard;
wégvak Rhenoy-Leerdam.
Ten aanzien van de rijkswegen in
Gelderland delen G.S. mee:
- het deel Hoevelaken-Apeldoorn-
Deventer-Holten van de E8 waarin de
brug bij Deventer komt omstreeks eind
1971 gereed, evenals het deel van rijks
weg 50 tussen het1 z.g. Veluws Eiland en
Apeldoorn (tot een punt benoorden de
E8, nl. tot de oude rijksweg Apel-
doorn-Deventer)
van rijksweg 75 (grens-Maastricht-
Eindhoven-Arnhem) ligt het tracé van
het Gelderse deel vast; de aanleg van
het weggedeelte tussen de rijkswegén
15 (Valburg) en 12 (Planken Wambuis)
waarin de brug bij Heteren, zal ver
moedelijk eind 1971 gereed komen;
van weg 15 zijn of komen weer ver
schillende delen in uitvoering: het weg
vak Kesteren-Valburg zal rond 1971 ge
reed kunnen zijn, terwijl het wegvak
Valourg-Ressen in 1970 voor het eerst
is opgenomen in het vijfjarige uitvoe
ringsprogramma; met het vak provin
cie wege te bouwen wegdeel tussen
Babberich en Doetinchem zal in 1971
begonnen worden; het ligt in de bedoe
ling dit werk vóór 1973 te voltooien.
Het rijk streeft ernaar de aanleg van
het aansluitende wegvak Doetin-
chem-Varsseveld een jaar later gereed
te hebben.
het deel van weg 48 tussen Arnhem
en Dieren (IJsselweg) komt in 1971 ge
reed.
Over de bruggen wordt o.m. meege
deeld: de rijksbruggen bij Empel en
Kater veer komen in 1970 gereed ter
wijl die bij Deventer en Heteren in 1971
zullen volgen. De verwachting is ge
wettigd dal de brug bij Ravenstein in
1974 gereed zal kunnen zijn en dat de
bouw van die bij Ewijk zal worden op
genomen in het uitvoeringsprogramma
1971-1975 van het rijk. In ditzelfde pro
gramma of in dat voor 1972-1976 zal
ook worden opgenomen de bouw van
de brug bij Zutphen. De bouw van de
Waalbrug bij Tiel zal, naar het zich
laat aanzien in 1973 Voltooid kunnen
worden. In samenhang met de bouw
van deze Waalbrug vormt in Noord-
Brabant en Utrecht de mogelijke bouw
van een brug over de Maas biij Megen
resp. over de Rijn bij Wijk bij Duurste
de een punt van studie.
De bruggebouw in en bij Arnhem zal,
naar G.S. verwachten, nu ook goed op
gang komen; dit jaar wordt nog een
beslissing genomen over de rijksbijdra
ge voor de (gemeentelijke) Roermonds-
pleinbrug en met de voorbereiding van
de van provinciewege te bouwen Ko-
ningspleybrug is een begin gemaakt.
Het ziet ernaar uit dat in 1973 met de
bouw van deze brug kan worden be
gonnen.
ruimtelijke ordening, een ombuiging
van het beleid op dit punt bepleit. Het
college merkt op dat de oudracht die het
provinciaal bestuur ten aanzien van de
ruimtelijke ordening heeft veel van het
provinciaal apparaat vergt; meer en
meer wordt ook onderkend dat met na
me het streekplanwerk zich dient te
ontwikkelen in de richting van de op
stelling van programma's voor het pro
vinciaal beleid in al zijn facetten; ook
wordt daarbij steeds duidelijker hoe
zeer een goede coördinatie met name in
het ambtelijk apparaat onmisbaar is.
„In kringen van het bedrijfsleven
wordt de essentiële betekenis van goede
managing en planning reeds lang on
derkend; voor de overheid zijn een der
gelijke planning en managing even be
langrijk; het is ons plan aan deze as
pecten van het bestuur bijzondere aan
dacht te schenken."
Allerlei factoren speleri bij het plano
logische beleid een rol, zoals nu ook o.a
het vraagstuk van de tweede woningen
en dat van de huurliberalisatie.
Allerminst ingenomen tonen G. S.
zich over de houding van minister
Schut ten aanzien van het streekplan
Rijk van Nijmegen voor wat betreft de
bebouwing van de Ooijpolder (die de
minister in feite verboden heeft). ..De
Met grote belangstelling zien G. S.
de beslissing van de regering met be
trekking tot de militaire oefenterrei
nen tegemoet. „Wij hebben vorig jaar
met grote nadruk bepleit dat de re
gering alsnog alle pogingen zou aan
wenden om een alternatief te vinder
voor haar plannen om de terreinen
van het huidige infanterieschietkamp
Harskamp en 800 ha. aangrenzend bos-
en natuurgebied in te richten tot re
gionaal oefenterrein". Uit sedertdien
verschenen publicaties, o.a. het voor
lopig verslag van de bijzondere Tweed»-
Kamercommissie, is. zo constateren G
S., gebleken dat de zienswijze van het
provinciaal bestuur van Gelderland in
ruime kring wordt onderschreven.
In het kader van de coördinatiecom
missie ontwikkeling Gelderland vindt
bovendien beraad plaats over de vraag
wat daarnaast voor deze gebieden kan
worden gedaan- en met name welke
knelpunten in de regionale outillage
kunnen worden opgeheven en op welke
wijze. „Wij achten in dit verband het
belang van doortrekking van rijksweg
15 voor de ontwikkeling van het Gel-
derrs rivierengebied en oostelijk Gel
derland evident".
In het kader van de kanaalverrui-
mingsplannen van het Amsterdam-
Rijnkanaal is er begin 1970 een hearing
geweest van de commissie voor de
scheepvaartwegen uit de Raad van de
Waterstaat waarbij GS en het gemeen
tebestuur van Tiel nauw overleg ge
voerd hebben. De gevolgen van de ver
ruiming van het Amsterdam-Rijnkanaal
en de eventuele verwijdering van de
sluis te Ravenswaay voor het industrie
terrein in Tiel en eveneens voor het in
dustrieterrein ten oosten van het Am
sterdam-Rijnkanaal (project Tiel-Oost
dat ongeveer 1980 tot ontwikkeling zou
kunnen komen) worden thans bestu
deerd. Belangrijke projecten zijn er ver
der bij Nijkerk en Wijchen.
In maart van dit jaar is er een haer-
ing geweest van de commissie vpor de
scheepvaartwegen uit de Raad van de
Waterstaat over de door de minister
voorgenomen sluiting van het Apel-
doorns kanaal voor wat het deel Apel-
doorn-Dieren betreft. „Sluiting zal ui
teraard de bestaande mogelijkheid van
industriale vestigingen aan dit kanaal
afsnijden; op dit aspect van de sluiting
is door ons bij meer dan een gelegen
heid gewezen," aldus G.S. in hun nota;
zij wijzen er ten slotte op dat de minis
ter het besluit tot sluiting inmiddels
genomen heeft.
Het college verwacht dat de regionale
raden voor de arbeidsmarkt in het ko
mende najaar of in de winter tot stand
zullen komen. Nog niet duidelijk is
door wie deze raden zullen worden in
gesteld; zeker is dat zij op adviserend,
misschien ook stimulerend terrein een
nuttige taak kunnen vervullen.
ARNHEM In hun beleidsnota ge
ven GS van Gelderland ook een over
zicht van de stand van zaken ten aan
zien van de werkzaamheden van de
dijkverzwaring. Zo is in het polderdis
trict Brummen-Voorst het noordelijke
deel van de dijk van dit district, de
Voorsterklei- en Vliegendijk in uitvoe
ring gekomen. Met de aanleg van het
meest urgente dijkverzwaringsproject
in de Bommelerwaard. de aanleg van de
Munnikenlandsedijk, is een begin ge
maakt. Het ligt in de bedoeling dit werk
in 1971 te voltooien. Regelmatig worden
o.m. door het polderdistrict Tielerwaard,
gronden en gebouwen aangekocht die
voor dijkverzwaringswerken nodig zijn.
„Wij zullen binnen het kader van de
mogelijkheden ernaar blijven streven
dat de werkzaamheden worden voortge
zet", aldus GS, die hopen dat hef over
leg met de minister van Verkeer en
Waterstaat over aanvullende bijdragen
in de kosten van dijkverzwaring voor
die waterschappen voor wie de toege
zegde rijksbijdrage van 60 pet. onvol
doende zou zijn spoedig tot resultaten
zal leiden'". Blijft een bevredigend re
sultaat uit, dan kan dit zeker na
1971 stagnatie in de werkzaamheden
veroorzaken".
ARNHEM Gedeputeerde Staten
vap Gelderland zijn van plan om, zo
mogelijk, vóór eind 1972 een struc
tuurschets voor de bestuurlijke organi
satie in deze provincie te publiceren
begin 1971 gaan GS, zo delen zij in dc
beleidsnota bij het ontwerp provincie
begroting- 1971 mee, met de gemeente
besturen in Gelderland inleidende be-
sürekingen voeren om hen van meet al
aan bij hel werk ten behoeve van de
structuurschets te betrekken.
Zoals men weet is in het gehele land
de bestuurlijke organisatie in discussie;
vorig jaar september publiceerden de
minister en staatssecretaris van bin
nenlandse zaken een nota ..bestuurlijke
organisatie" die inmiddels door de
Tweede Kamer behandeld is. In die no
ta wordt al gesproken van de wense
lijkheid en noodzakelijkheid van een
structuurschets voor de bestuurlijke or
ganisatie van Nederland. Op initiatief
vxan de minister is al een proef begon
nen in de drie noordelijke provincies en
Overijssel. Een van de kernzaken die
nu in discussie zijn is de vraag of en
hoe men tot gewestvorming in ons land
zal moeten komen. Staatssecretaris mr.
G. van Veen heeft de prpvinciale bestu
ren een (partieel) voorontwerp van
wet tot wijziging van de Wet gemeen
schappelijke regelingen een wet die
in de afgelopen jaren voor veel vormen
van intergemeentelijke samenwerking
de basis heeft gevormd - gestuurd
met het verzoek voor 15 september
een reactie te zenden. Ook interprovin
ciaal wordt intensief over deze com
plexe materie nagedacht.
GS verwachten ook dat de minister
de lichtlijnen voor gemeentelijke her
indelingen aan de provinciale en ge
meentebesturen zal toezenden; hier
door eullen nieuwe initiatieven op dit
gebied tot ontwikkeling kunnen komen.
Het dagelijks bestuur van de provincie
merkt op dat niet alleen bestuurlijke
regiovorming urgent is maar ook (o.a.)
maatschappelijke; het is daarom van
groot belang dat de werkzaamheden
ten behoeve van de maatschappelijke
en bestuurlijke regiovorming goed ge
coördineerd verlopen.
Ten aanzien van de samenvoegingen
van gemeenten en andere grenswijzi
gingen zijn G.S. van plan om vooral
ook aandacht te schenken aan de in
spraakmogelijkheden van de plaatselij
ke oevolking.
Tal van grenswijzigingen zijn op dit
ogenblik aan de orde:
grenswijziging
Gelderland Zuid-Holland bij Vuren en
Gorinchem;
samenvoeging gemeenten Renswou-
de. Scherpenzeel en Woudenberg (grens
wijziging met Utrecht waarbij Scher
penzeel naar Utrecht overgaat);
Technische grenscorrecties met
Utrecht bij Hoevelaken. Rhenen, Ede
en Wageningen;
een ontwerpregeling inzake de ge
meentelijke herindeling van de
West-Betuwe zal aan de betrokken tge-
meenteraad worden toegezonden;
voorlopige indeling van een gemeente
Dronten bij Gelderland (of toch bij
Overijssel?);
grenswijzigingen
Ermelo-Harderwijk;
grenswijziging
Borculo-Oo! ssel-Laren-Lochem:
grenswijziging Gorssel - Vorden-
Warnsveld-Zutphen (Eefde - gem.
Gorssel - en Warnsveld naar Zutphen
en Vorden);
grenswijziging
Angerlo-Doesburg-Hummelo en Kep-
pei-Rheden;
Oldebroek heeft de Kroon verzocht
de grenzen van de gemeente Oldebroek
zo te wijzigen dat het hele dorp 't Har
de en de Polder Oosterwolde met de
dorpen Oosterwolde en Kampernieuw-
stad bij Oldebroek getrokken worden.
Ter aanzien van de provinciale voor
lichting delen GS mee dat het werk
van de provinciaal contactfunctionaris
(J T Ganzebrink) meer en meer ge
stalte gaat krijgen. „In de praktijk is
gebleken dat er op het terrein van de
informatieverstrekking een belangrijke
taak voor het provinciaal bestuur is
weggelegd". Uitbreiding _van het werk
.van het bureau van de provinciaal
contactfunctionaris (o.a. in de richting
van het onderwijs) ligt »n de lijn der
verwachting.
Het aantal personeelsleden van de pro
vince is niet onaanzienlijk gestegen, nl.
van 601 op 1 april 1969 tot 639 een jaar
later. Het werk van de provincie wordt
steeds veelomvattender, o.a. door de
toenemende inschakeling van de pro
vincies bij de uitvoering van wetten en
de uit eigen provinciaal initiatief
voortvloeiende taken.
Met de bouw van de uitbreiding van
het Huis der Provincie in Arnhem is
jegonnen; in het te stichten kan
toorgebouw zullen de provinciale wa
terstaat, de provinciale planologische
dienst en de provinciale landbouwkun
dige dienst worden gehuisvest, de
houw zal ongeveer twee jaar in beslag
nemen.