nanciele notities Bedrijfsvoorlichting voor 300 kleinere T wentse ondernemers Actie aandeelhouders tegen Dikkers en Co. beurs van amsterdam beurs Wj^Ë overzicht SCHEEPST IJ DINGEN Toename inleg hij de Bonds spaarbanken Indonesiërs voor Holland- Amerika Lijn Maandelijk se koopavond in Den Haag /3N Over problemen modern algemeen bedrijfsbeleid W aterhoogten SPAAR- PLANNEN gewone ZZ gemengde verzekering Koppelbazen en uitzendbureaus Frankforter najaarsbeurs was succesvol Beurs in teken van de onrust PILOOT STORM TEKKO TAKS MOGELIJKHEID PROEF TOT JANUARI Rapport uitleningswezen Pagina 2 WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1970 „Waar wil je naar toe, Howard?" Perkins antwoordde niet direct. Hij maakte een blikje was open, deed wat op een doekje en begon de geweerloop te poetsen. Zonder zijn ogen van het geweer af te nemen, zei hij: „Ik vertel je dit niet graag, Ed, maar er is een hoogleraarsplaats vrij op de medische faculteit in Warwick eerste jaar chirurgie. Je hoort dan bij de staf van de kliniek en je blijft dan opereren. Ik zal ernaar solliciteren voor het ko mende studiejaar". Moore wilde gaan praten, schoof onrustig in zijn stoel heen en weer en zweeg. „Ik weet wat je denkt, Ed, maar die zaak ligt zo ver in het verleden dat ik niet geloof er hinder van te hebben. En Adele zou het graag zien. Zij heeft er schoon genoeg van hier in Had don". „Ik hoop dat je niet overijld te werk gaat. Ik ben van plan het zie kenhuis te redden, ik zal het aanpas sen aan de behoeften van een grotere bevolking. Silver Springs. En ik zal het op een manier doen die alle kri tiek het zwijgen oplegt". „Dat zal heel wat geld kosten". „Ik zal het geld vinden. En het is in jouw financieel belang het ziekenhuis niet te laten sluiten". Perkins poetste de geweerloop niet meer en dacht na. Toen hij opkeek, lachte hij bijna. „Drink je glas leeg, Ed. Ik zal doen wat ik kan om je te helpen om ons te helpen. Ik denk echter niet dat deze strijd gewonnen kan worden, maar ik houd van vech ten. Ik ben alleen niet van plan met het zinkende schip onder te gaan". „Ik kwam in feite hier om over die vergadering met de commissie te spreken", „Ja, dat dacht ik wel. Ik wou> dat je die ellendelingen aan mij had overge laten". „Dat leek me niet verstandig". Perkins lachte opeens vriendelijk, het was verbazingwekkend. Hij leek nu een bijzonder aardige kerel voor wie hem slechts oppervlakkig kende. „Je bent zeker bang dat ik die knapen eruit gooi? Goed jij neemt het woord en ik zal je steunen. Het is jouw vergadering dan. Maar als het echt tot ruzie komt, dan moet je mijn tactiek volgen. Je bent niet hard ge noeg. Ik zal het boksen op me ne men". „Dat is heel aardig". Moore greep zijn glas, dronk het half leeg, zette het weer neer op de tafel en stond op. „Over ziekenhuiszaken spreken wij een andere keer, als het niet zo laat is". Perkins ging naar de voordeur mee en toen Moore vertrok, legde hij een hand op zijn schouder. „Je bent niet hard genoeg". Moore zuchtte diep en liep de nacht in. De wind was gaan liggen en de kou was nu fel en dreigend. Het vroor en niet zo'n beetje. Het portaallicht was nog aan, zo vond Moore zijn weg naar de jeep en hij dacht eraan dat deze eindeloze dag die nu eindigde, in New York begonnen was. Dokter Moore liep langzaam de zonnige slaapkamer van Nathaniel Norton door, terwijl hij de verschil lende voorwerpen bekeek. Dit deed hij vaak als hij bij patiënten was, dan hoefde hij niet nauwkeurig te onder zoeken, maar hij voelde dat Norton, die hem van zijn ruststoel uit gade sloeg, begreep dat dit een tactiek was. Nortons hoofd in silhouet tegen het raam, stond ernstig, door de scherpe lijnen van kin en nek had het iets van een roofvogel. Een strak verband lag als een bosje witte veren achterop zijn keel en zijn handen, die op de stoelleuningen rustten, waren brood mager. Moore was zich bewust dat Norton hem spottend opnam. Het hin derde hem, hij ging naar het raam in de nis en ging tegenover Nortons stoel zitten. „Je ligt hier lekker, Nat?" Nortons antwoord kwam hijgend. Het gaas dat de opening in zijn lucht pijp afsloot bewoog erdoor. Hij had kanker in het strottehoofd en de stembanden waren weggenomen. Het vreemde onnatuurlijke geluid was ei genlijk verschrikkelijk. Moore vatte het als een instemming op. Een breitas die van Ianthe was, hing over de stoelleuning, hij kneedde de zachte wol en hij dacht eraan of hij niet iets kon zeggen dat Norton vertrouwen gaf. „Nat, je moet meer uitgaan. Ga rij den met Ianthe. Rijd zelf eventueel. Je hoeft hier niet opgesloten te blij ven. Trek die badjas eens voor een poosje uit". Norton schoof heen en weer in zijn stoel, reikte naar een lei met een grif fel die daar aan was bevestigd en schreef. Moore kreeg er kippevel van toen hij de griffel over de lei hoorde krassen. Norton hield hem het leitje voor. Met grote, wild uiteenlopende letters had hij geschreven: „Geen zin". Hij keek Moore met een woeste blik aan, greep opnieuw de lei en schreef en nog bij: „om te gaan rijden". „Waarom ga je dan niet naar de studeerkamer? Dat is gemakkelijker voor Ianthe, dan hoeft zij niet telkens de trap op". Nat nam een vochtige doek uit een schaaltje op de tafel naast hem, veeg de de lei schoon, schreef en liet het zien. Er stond op: „Dat kan Ianthe niet schelen". „Ik ben er zeker van dat het haar wel kan schelen, Nat, maar hoe het. ook zij, ik zag je liever niet in deze kamer". Dit keer schreef Norton kwaad, de lucht floot uit zijn keel. „Wat heeft het voor nut?" Hij gaf Moore nauwelijks de tijd om te lezen wat hij geschreven had. Onmiddellijk wiste hij weer uit en schreef: „Het rapport van het labora torium moet al terug zijn. Wat is de uitslag!?" Hij had er nog een uitroep teken achter gezet om zijn woorden kracht bijte zetten. Terwijl hij het leitje nog vasthield, trok hij de open hals van zijn hemd omlaag, even be neden het sleutelbeen waar een klein, gedeeltelijk genezen wond zat. Moore onderdrukte een zucht en zei met een nonchalante houding. „Dat is een vetgezwel, dat heeft Howard je al gezegd". Norton veegde de lei schoon en schreef langzaam: „Nee". Hij liet de lei echter op zijn knieën en keek Moore met een rustige ernstige blik aan. Alle spot was verdwenen. Moore keek terug in de bruine ogen die heel vreemd, mooi waren. (wordt vervolgd) MMMMM 4522. Het was vooral Grishow, die steeds ongeduriger werd. Een bergtocht je bij wijze van ontspanning was tot daar aan toe, maar als je eenmaal je doel bereikt had en een top beklommen, was volgens hem de kous af en moest je weer terugkeren naar je basis. Hij was er de man niet naar om uren lang te zitten wachten, terwijl een ander bezig was. Het feit dat Piloot Storm boven hem in z'n eentje voortklom naar de top van Magnus II, zat hem helemaal niet lekker. Professor Dubois maande hem tevergeefs tot kalmte. „Waarom laat Arend nu niet van zich horen? Hij weet toch dat wij ook in span ning zitten!" mopperde Grishow. „Maar misschien is hem iets overkomen, dat kan óók! Ik ga hem achterna." Zijn metgezel hief de handen op en schudde het hoofd. „Gebruik je hersens, Boris. Zulke acrobatische toeren zijn niets voor ons, veteranen. Je hebt zelf gezien hoe'n gewaagde sprong Arend moest maken om boven te ko men!" Doch Grishow haalde minachtend de schouders op en begon koppig zijn voorbereidingen te treffen. Even later waagde hij de reuzensprong... Aanvankelijk leek alles goed te gaan en hij zweefde fraai omhoog als een bizarre vogel... 92. Vanzelfsprekend waren er onder kijklustige talrij ke mensen, die onze vriend direct van de tekeningen uit de krant herkenden en als bij afspraak begonnen zij ge lijktijdig te juichen. De mensen, die hem echter niet kenden, begrepen daar natuurlijk niets van en vroegen aan de mensen die hem wel kenden, wie of dat dan wel was die zij zo luide toejuichten. En toen vertelden de mensen die hem wel kenden aan de mensen die hem niet kenden, dat dat nu de beroemde Tekko Taks was, die een reis rond de wereld gemaakt had, in twintig dagen en dat die het waarschijnlijk wel van die Amerikaan ge wonnen zou hebben, die ook die reis in dezelfde tijd proberen zou te maken. En toen juichten zij natuurlijk allemaal. Tekko wuifde uitgelaten terug alsof hij de overwinning al in de zak had en reed langzaam in de richting van het Damterrein. Maar Bill Caper die Tekko bij de eerste ovatie dadelijk zag, liet dat zo maar niet op zich zitten. Met een Amerikaanse oogopslag overzag hij de situatie en schreeuwde de chauffeur van de taxi toe: „Keer om en rijd naar de andere kant van het plein voor die bloembollen wagens langs!' 'En op twee wielen gierde de taxi door de bocht. ASTERDAM Het totale tegoed bij de bondsspaarbanken bedroeg per 31 december 1969 7637 miljoen gulden. Eind 1968 bedroeg dit tegoed 6916 miljoen. Dit blijkt uit het jaarverslag over 1969 van de Nederlandse Spaar- bankbond. Er werd 1267 miljoen meer inge legd en 1190 miljoen meer terugbe taald dan in het voorgaande jaar, het geen resulteerde in een spaarverschii over 1969 van 443,4 miljoen. In 1968 bedroeg dat verschil 366 miljoen. Het aantal transacties nam in het verslagjaar sterk toe: het aantal stor tingen steeg met X-406.000, hetgeen iets minder was dan het totaal over 1968. Ook het aantal terugbetalingen nam sterk toe: 3.694.000. De stijging van het aantal transacties wordt goeddeels toe geschreven aan de steeds belangrijker rol van het girale betalingsverkeer. DJAKARTA De 122 Indonesiërs die door de Holland-Amerika Lijn zijn aangeworven door dienst op de „Rijn dam" voor het overgrote deel als bedienend personeel zullen op 65 tot 95 dollar per maand (zonder overwerk- geld) verdienen. Zij zijn dinsdag uit Djakarta naar Nederland vertrokken. De Indonesische Scheepvaartmaat schappij Trikora Line, die bij de wer ving bemiddeling heeft verleend, heeft ook ten behoeve van een andere Neder landse scheepvaartonderneming Indo nesisch personeel aangeworven. fv ENSCHEDE In Twente is, met steun van het ministerie van Economische Za ken, een bedrijfsvoorlichtingsproject opgezet, waarvan de eerste fase nu achter de rug is. Dit voorlichtingsproject heeft zich gericht tot 300 ondernemers uit het kleine en middelgrote industriële bedryf. De stafleden van dit project hebben ge sprekken gevoerd met deze ondernemers en zjjn overgegaan tot een summiere doorlichting van hun bedrijven. Daarbij had iedere ondernemer gelegenheid zyn problemen op tafel te leggen. Door deze, soms zeer nauwe contac ten, is gebleken, dat er bij de meeste van de ondernemers behoefte bestaat om beter te worden voorgelicht over een modem algemeen bedrijfsbeleid. De ondernemers uit deze bedrijfstak zijn veelal niet in staat om alle facetten van het bedrijfsleven te leren kennen, met als gevolg dat zij op kortere of langere termijn voor moeilijkheden komen te staan. En zij hebben weinig tijd, moe ten lange dagen maken, kunnen dure cursussen niet betalen en zijn door de geringe omvang van het bedrijf niet in staat te delegeren. Deze moeilijkheden gelden zowel de technisch zeer inpentieve ondernemer, die bijvoorbeeld een zwak verkoopap paraat heeft, als voor de commercieel goedgeschoolde zakenman, die te wei nig efficiënt produceert. In Nederland worden veel cursussen gegeven, die ook de ondernemer uit het kleine en mid delgrote industriële bedrijf de gelegen heid bieden de hiaten in zijn kennis op te vullen, maar deze cursussen zijn vaak te ver weg. Bovendien zijn ze duur en lang. Het project bedrijfsvoorlichting Twenthe wil daarom deze ondernemer de moge lijkheid bieden zich op een voor Neder land unieke wijze in korte tijd op de ENSCHEDE Twee aandeelhouders van Dikkers Co. zyn een actie begonnen om het onderhands plaatsen van grote pakketten aandelen te bestryden, wanneer daardoor het belang van de kleine beleggers in de knel dreigt te komen. Het zyn de heren P. Taselaar, oud-directeur van de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie en ir. J. C. J. Beijers te Son. Zy hebben een Stichting Aandeel- houdersbelangen opgericht. Wanneer zich genoeg leden aanmelden, wil de stichting beginnen met een proces tegen Dikkers. Dit bedrijf werd in 1968 door de directie in handen gespeeld van het Brits-Amerikaanse bedrijf Rasa via onderhandse plaatsing van een meerder heidspakket aandelen tegen de koers van 200 procent. Daardoor kon een bod van Crane Nederland, dat 260 procent voor de aandelen Dikkers wilde betalen niet doorgaan. Toen volgde een reeks heftig omstreden reacties tussen Dikkers en Rasa. De kleine aandeelhouders Dikkers, die samen ongeveer 45 procent van het kapi taal in handen hebben, staan nu in de kou. Dividend wordt er niet meer betaald en de aandelen noteren op de beurs nog geen 90 procent. hoogte te stellen van de moderne as pecten van het management. Intussen is ook reeds uit andere regio's belang stelling getoond voor deze zaak. In de tweede fase, die nu binnenkort begint, zullen zes groepen van telkens 15 on dernemers uit de verschillende bran- Kleine vaart: Breezand, pass 7 Ska- gen; Carebeke-4, pass 7 Brunsbuettel; Coccinelle, 8 Duinkerken; Draka, 7 Rot terdam; Karei, pass 8 Vlissingen; Mar- tinistad, 5 vn Huil nr Gunness; Risa Paula, 7 900 m nw Sao Vicente; Rijn- borg, pass 7 Cherbourg; Schiehaven, 8 vn Casablanca nr Sevilla; Thaletas, pass 8 Boulogne. Grote vaart: Abida, 7 vn Yokkaichi nr Woodlands; Acmaea, 7 Teesport; Aegis, 7 1260 no vn-Barbados; Alkmaar, 7 130 zo vn Colombo; Angolakust, 7 300 wzw vn Casablanca; Ares, 8 B. ventura; At lantic Star, 8 vn Antwerpen nr Southampton; Balticborg, 7 Delfzijl; Bengalen, 7 vn Penang nr Barcelona; Blitar, 7 225 no vn Itaperina; Cala- mares, 7 37 zw vn St. Vincent; Camitia, 7 240 w vn Azoren;,Capisteria, 7 70 nw vn Dakar; Capulonix, 7 400 zzo vn Cey lon; Chevron Amsterdam, 7 vn Punta del Palmas nr. St. John; Chevron Arnhem, 7 1000 z vn San Diego; Chevron Napels, 7 230 z vn Kaap Verde; Crania, 8 Cal- lao; Dallia, 8 35 zo vn Albany; Dione, 8 Amsterdam; Forest Lake, 7 vn Curagao nr Tampa; Ganymedes, 7 200 wzw vn Ouesssant; Garoet, 7 vn Torresstraat nr. Surabaja; Geeststar, 7 65 zw vn Lands- end; Gulf Hansa, 7 vn Gulf haven nr Bantrybay; Gulf Hollander, 7 180 nno vn Azoren; Gulf Italian, 8 vn Rotterdam nr Hamburg; Gulf Swede, 8 Milford- haven; Hollandsdreef, 7 25 zzo vn Guam; Karium, 8 Bangkok; Katelysia, 8 Nordemham; Katsedijk, 7 vn Bermuda nr Wilmington; Koningswaard, 7 500 no vn Rio de Janeiro; Koudekerk, 7 160 ozo vn Taiwan; Krebsia, 7 220 zzw vn Rio de Janeiro; Kylix, 7 20 zo vn Mona; Ladon, 8 vn Alexandrie nr Iskenderun; Loirelloyd, 7 1260 ono vn Tahiti; Maas- lloyd, 7 450 w vn St. Helene; Madison - lloyd, 7 25 z vn East London; Mainlloyd, 8 Rotterdam; Memnon, 7 380 nnw Puertó Rico nr Aruba; Merseylloyd, 7 300, wtn vn Bordeaux nr Rotterdam; Musilloyd, 7 Basrah; Neder Eems, 7 135 z vn Tehu- antepec; Ossendrecht, 7 760 no vn Som brero; Overijsel, 7 Colombo; Philippia, ,7 325 nnw vn Puerto Rico; Proveniers singel, 7 50 w vn Haiti; Purmerend, 7 vn Bandararmashahr; Rondo, 7 130 nnw vn Lissabon; Rotti, 7 Portland; Schelde- lloyd, 7 180 nno vn Kaap Finisterre; Schielloyd, 7 40 zzo vn Manzanilló; Se- negalkust, 9 Abidjan verw.; Sepia, 7 Le Havre; Sinon, 7 100 zw vn Wight; Stolt Munttoren, 7 500 nw vn Kaapstad; Stolt Westertoren, 7 Aruba; Tjiliwon'g, 8 540 nw vn Seychelles; Utrecht, 8 vn Manila nr Los Angeles; Vitrea, 7 430 o vn Bermuda; Vlieland, 7 850 nw vn San ta Cruz; Vlist, 7 350 wtz vn Kaap San Lucas; Walcheren, 7 75 n vn Cape Blanco; Wissekerk, 9 Bunbury verw; Witmarsum, 7 vn Leixoes nr Le Havre; Wonogori, 8 700 nnw vn Midway; Zaan land, 7 210 no vn Recife; Zaria, 9 Bom bay verw.; Zeeland, 7 vn Khorramshahf nr Bombay. w DEN HAAG De Kamer van Koop handel voor Den Haag heeft dinsdag middag met 17 stemmen voor en 9 tegen besloten de gemeentebesturen van zijn gebied Den Haag, Leid- schendam, Nootdorp, Rijswijk, Voor burg en Wassenaar te adviseren met ingang van 1 november een maande lijkse koopavond in te stellen. Dat zou bij wijze van proef moeten gebeuren tot en metdecember 1971. Daarna wil de Kamer van Koophandel opnieuw een beslissing nemen over een advies aan de gemeenten. De vertegenwoordi gers van de werknemers lieten dins dagmiddag in de openbare bestuursver gadering van de Kamer weten, dat zij tegen een koopavond zijn. Sinds de Haagse Kamer van Koop handel in 1952 voor het eerst een advies over de instelling van een koopavond gaf waren alle adviezen aan de ge meenten negatief geweest. Waterhoogten: Konstanz 444 —4; Rheinfelden 281 2; Straatsburg 318 onv.; Plittersdorf 453 19; Maxau 513 19 Plochingen 132 6; Mannheim 365 11 Steinbach 24 3; Mainz 336 9; Bingen 2393; Kaub 263 5; Trier 238 —5; Koblenz 256 —4; Keulen 237 —6; Ruhrort 410 9 Lobith 1032 3; Nijme gen 824 onv.; Arnhem 819 3; Eefde IJssel 402 —4; Deventer 286 4; Mon- ain 5454 4; Borgharen 3820 +20; Bel- feld 1094 +2; Grave beneden de sluis 502 +5. De minst gepeilde diepten in de vaar geul, heden vermeld op de waarschu wingsborden zijn in centimeters: IJssel- kop-Heveadorp 270; Heveadorp-Ame- rongen 270; Amerongen-Lekkanaal 265; IJsselkop-Doesburg 270. De stuwen te Amerongen en Hagen- stein zijn heden in bedrijf gesteld. ADVERTENTIE Bij De Waerdye alle rentebaten plus koerswinsten aan de verzekerden, minus Vi% voor onze bemoeiingen. Bi] Stad Rotterdam Leven alle rente baten boven eveneens. Bij een gemiddelde marktrente van 8 °/e, of een gemiddeld dividend plus koersstijging van 88/o op Robeco- aandelen, stijgt, zowel bij Stad Rot terdam Leven als bij de Waerdye, een afgesloten spaarplan in een onge ëvenaarde mogelijkheid van f50.000.- na 30 jaar tot f 115.000.-: stijging 130%. Verkoop uitsluitend via assurantie bemiddelaars. Assurantieconcern Stad Rotterdam anno1720 Fonds (Slotkoersen vaD gisteren) Vorige 1st* koer* ooL A.K.Z.O. 84.8 84.6 Alg. Bank Ned. 238.5 235.6 Amrobank 53.2 52.8 Amsterdam Rubber 43.5 42.7 Deli Mij eert. 66.8 66.2 Dordtsche Petrol. 890 890 Heineken's Bier 212 209.5 H.A.L. 103.5 102 Hoogovens nr. c.v.a. 90.2 88.7 H.V.A.-mijen ver. 65.1 65 K.L.M. 126.5 126.2 Kon. Petroleum 148.2 147.7 K.N.S.M. nat bez. 95 94 Nat. Ned. cert. 81.7 81.3 Phs. v. Ommeren cva 264.5 260.5 Philips gem. bez. 64.3 64.1 Robeco 223.8 223.5 Rolinco 173.9 173.4 Scheepvaart Unie 85 79.3 Unilever c.v.a. 94.8 94.8 Hoogovens nr. cert. 8.9 88 Ned. 7 j. '69 8 101.9 102 Ned. 25 j. '69 8 100.7 100.4 AT«r? 7 f '70 ft 1 07 9 102.7 Ned. '70 15 j. Ned. 25 j. '70 Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. Ned. *69 7è '66-1 7 1966-2 7 '69 7 '68-1 64 '68-2 6è '68-3 64 '68-4 64 '66 64 '67 64 '67 6 '65-1 52 1965-2 52 '64-1 54 '64 5 '58 '64 '59 44 44 44 1961 44 1963-1 44 Ned. staffell. *47 34 Ned. '51 34 Ned. '53 1-2 34 Ned. '50 1-2 34 Ned. '54 1-2 34 Ned. grootb. '46 3 100.1 99.9 Ned. dollarl. '47 3 87 87 100.6 100.3 BNG won. bl. '57 6 90.2 90.2 94.5 94.4 id. 30-jar. '58/'59 4i 78.3 78.2 91.6 91.3 BNG '67-1-2 6Ï 88.1 88.4 91.3 91.2 BNG '68-1-2 63 87.7 87.7 90.9 90.8 BNG '67-1-2-3 6è 86 36.1 86.1 85.8 BNG '65-1 6 85.9 86.1 86 86 BNG '58-1-2-3 42 79.7 79.6 86 86 Bk. mid. kred. '66 7 97.8 98 86 86 Nat. Inv.b. *65 52 90 90 88.1 87.9 Fr. Gron. h.b. dw. 6 85.3 84.6 84.6 Alb. Heijn '55 4 84.4 84.2 Brit. Petrol. '66 7i 96.4 96.4 85 84.7 Bijenkorf Beheer 6 96.6 96.7 84.8 84.6 Co-op r.spaarbr 176 176 82.7 82.6 Ned. Gasunie '69 7è 95.7 95.6 79 78.9 Ned. Gasunie '66 71 93.9 94 84.2 83.9 Ned. Gasunie '66 6i 90.3 90.7 94.7 94.7 Philips dir. '51 4 77.5 77.5 81.2 81.2 Pegem 1-2 1957 6 87.3 87.2 75.8 75.8 Pegem 1958 5è 83.6 83.6 74.8 74.6 Rott. Rijn Pijpl. 51% 92.5 92.5 66.6 66.4 K1.M. 1968 7 87.5 87.5 90.7 90.7 KJj.M. 15-jarig 5 92.9 92.9 78.9 78.7 Ned. Sp.w. '57 1-2 42 84.5 84.8 66 66 A.K.Z.O. 42 76 76 68.4 68.1 Bergh. Papier 4è 96.8 97 83.3 832 Gelder Zonen v. 4f 90 90 Grasso 52% K.L.M. 52 Meteoor beton 52% Ned. Middenst. B. 64 Rolinco f 1000 64 Stokvis 42% Ned. cred.b. aand. b. Ned. Midd.bank a. Slavenburg's a. Albert Heijn Arnh. Scheepsb. cert. Befo ,,b" Bergh/Jurg. 250-1000 Blijd.st. f 1000 nr cva Bols Lucas Brakke Grond Bredero Bredero n.r.cert. Bredero ver. bedr. Bührm.-Tetterode f Bijenk. beh. n.r. c.v.a. Bijenk. beh. 6% pref. Calvé D. Calvé D. n.r. c.v.a. Calvé pr. wo. r. eert. Drents-Ov. houth. D.R.U. Elsevier 95.5 145 96.5 85.1 89.6 38.5 103.8 210 158.8 125 187 60.1 125 309 207 460 82.2 400 71.7 ,95.8 86 96^4 85.2 89.5 38.5 101.2 209 155 122 187 60.3 125 201 194 450 78.2 391 672 667 123 124 612.5 612 466 456 Erdal Mij wasverw. 183 179 Technische Unie a. 312 308 Etna-Daald. Hold. f. 58 58 Tw. Kabelfabriek a. 472 457 Europe ('1) Hotel 375 370 Ubbink-Davo a. Fokker 69.5 68.1 Unil. 1000 cert. 7cpr a 84 Gazelle Ver. Machine! a. 72.8 70.5 Gelder (van) 144.5 141 Ver. Nd. Uitg.bedr. a. 181 173 Gelder (van) prèf. 144.5 140 Ver. Ned. Uitg. f. 171 Gist-Broc. 118 112.5 Ver. Touw c.v.a. 191.5 188 Grasso 181 180 Vredestein c.v.a. Gruyter 6 pet c. pr. A 68 68 Vulcaansoord 80 75 Gruyter 6 pet c. pr. B Hellingman 77.5 270 78 Wegener n.r.c. Wessanen 87 75 86 73 Holec Internatio-Mueller Kluwer f. 174 57 250 165 56.8 245 Billiton 2e rubr. a. Geld. Tramw. Mij a. 55 Kon. Ned. Papier Kon. Ned. Text. cert. 170 32 163 31.8 H.B.B. bel. dep. f. Tnterbond Ipb f. 770 591 775 592 Krasnapolsky f. K.V.T. 55 146.5 53 146.5 Vastg. bel.f part f. I.K.A. bel. mij. f. 485 183.5 480 182 Leidse Wol 166 166.5 Unitas f 50 a. 80 79.5 Lips en Gispen cert 206 207.5 Can. pac. railw cert. 59.2 Meteoor 310 292 Int. nickel cert. 43 43.6 Naarden Chem. 95 91.1 Shell Oil Can cert 31.4 31.5 Naeff gebr. 205 200 Am.tel/tel cert. 48.3 48.15 Nedap 170 169 Anaconda cert. 23.55 23 Nelle. wed. van 342 332 Bethlehem steel cert. 22.85 22% Nijma n.r. c.v.a. 26.5 25.5 Chesap. a. Ohio cert. 41 Nijverdal-ten Cate 81 80 Cities ser. cert. 48*4 48.2 Ov.z.gas natbez.v.a. f 92.5 90.5 Dupont d. N. cert. 128 128 Pakhoed 65 63.5 Gen. Electric cert. 79.7 79 Palthe 84.2 85 Gen. Motors cert. 79.5 73V4 Parkhotel 450 450 Kennecott cop cert. 41% 40% Pont hout 174 170 Phil, petroleum cert. 28% 29.45 Reesink en co. a. 142 141.5 Radio Corp. Am. cert. 27.4 27.8 Schev. expl. mij. f.a. 21.5 20 Republic steel cert. 28.3 28% Schokbeton aand. b. 180 177 Shell oil cert. 44% 44.1 Scholten cart./pap a. 205 214 Standard br 10 a cert. 42.5 42.5 Schuppen sajetf. a. 180.2 180 Un St. steel (10) cert. 32 31.85 Sim. de Wit aand. b. 282 280 Woolworth cert. 33.1 33.3 ches gedurende 8 wekelijkse contact middagen, onder leiding van een prak tijkman, die deskundig is op het desbe treffende gebied, van gedachten wisse len over de volgende onderwerpen: verkoop, produktie, personeel, admini stratie en financiën, beheer en beleid, uitbesteding en toelevering, export en samenwerking. Met name de fusiebe wustwording zal worden aangekweekt, waarbij de ondernemer er niet altijd van uit behoeft te gaan dat hij zijn zelfstandigheid zal verliezen. Er kunnen vele vormen van samen werking worden gevonden, onder meer in de vorm van een joint venture. De opzet van deze zaak moet worden ge zien als een experiment en een eerste aanzet om te komen tot aangepast on derwijs, afgestemd op de behoefte van het bedryfsleven. AMSTERDAM Op eiegn initiatief heeft het Gewestelijk Arbeidsbureau in Amsterdam een nog geheim rapport uitgebracht aan het ministerie van So ciale Zaken over het uitleningswezen van personeel in de hoofdstad. Het ar beidsbureau heeft dit gedaan teneinde te komen tot een strakkere regulering van de koppelbazen en de uitzendbu reaus, die, zo zei de adjunct-directeur drs. E. F. L. Luijf dinsdag op de maan delijkse persconferentie „door ons over een kam worden geschoren". In het rapport zijn de uitkomsten op genomen van een onder het Amster damse bedrijfsleven gehouden enquête en geeft het Gewestelijk Arbeidsbureau de mogelijkheden aan om tot een regu lering te komen. Daarbij kan de wet van 1965 „op het terbeschikkingstellen van arbeidskrachten" gebruikt worden. Die geeft namelijk al de moglijkheid om uitzendbureaus aan vergunningen te binden. „Daarbij moet dan wel de bepaling vervallen, dat die vergunning per bedrijfstak bepaald zou moeten worden", aldus drs. Luijf. Voorts worden voorstellen gedaan om de arbeidsbureaus op het terrein van de part-time werkgelegenheid in de ge legenheid te stellen meer activiteiten te ontplooien. In Amsterdam zijn op dit moment ruim 120 uitzendbureaus en bijna 200 koppelbazen actief werkzaam. DEN HAAG De 45ste internationa le Frankforter Najaarsbeurs die van 30 augustus tot en met 2 september heeft geduurd, heeft aldus de persdienst van de Herbstmesse voldaan aan de verwachtingen van de ruim 2500 expo santen. Men was over het algemeen te vreden. Ook degenen, die maar weinig van deze beurs verwachtten, bleken met volle orderportefeuilles naar huis te kunnen gaan. Een kleine 60.000 binnen- en buiten landse inkopers bezochten deze na jaarsbeurs van onder meer kunstnij verheid- en handwerk, porselein, glas, aardewerk, toiletartikelen, woningrin- richten, bekleding en sanitaire artike len. Het aantal buitenlandse inkopers, afkomstig uit tot aal 76 landen, was vrijwel even groot als tijdens de voor- jaarsbeurs. Ook de ruim 60 Nederlandse expo santen bleken niet ontevreden te zijn over de bereikte resultaten. Sommigen ontvingen dusdanig grote orders, dat ze werk hebben voor vele maanden. Nauwelijks een onderwerp van ge sprek vormden tijdens de najaarsbeurs de ontwikkelingen in de prijzen. Deze zijn vrij constant gebleven. Alleen de specifieke exportartikelen bleken wat duurder te zijn geworden. Ook dinsdag stond de effectenbeurs voor in het teken van de nog steeds voortdurende onrust aan het loonfront. Daar Wall Street maandag gesloten bleef wegens de viering van Labour Day kwam ook van de overzijde van de oceaan geen stimulans. Bij stille affaire gleden actieve waarden dan ook op nieuw naar lagere sferen, waarbij vooral de scheepvaartmarkt flauw was. Kon Boot opende f3,40 lager op 91.60 en Scheepvaart Unie brokkelde na de opening verder af tot 80.50 wat een achteruitgang van een rijksdaalder be tekent. HAL zette de afbrokkeling met 1 punt voort tot 102.5 en Van Ommeren was 2 1/2 punt op retour bij een eerste verhandeling van 262. De internationale fondsen vertoonden een gemakkelijker beeld, waarbij Hoogovens f 1 afbrokkelde tot 89.30. Kon. Olie had te maken met enig aanbod van Zwitserse zijde en liep 0,70 terug tot 146 60. De andere hoofdfondsen lie ten het bij dalingen van drie a vier dubbeltjes, waarbij de omzetten mi niem bleven. KLM was nagenoeg prijs houdend, maar Heineken moest f 2 af staan op 210. Cultures brokkelden licht af, behalve Deli die een paar dubbeltjes wist aan te trekken tot f 67. Van de groot-banken blijft ABN dalen. Om streeks 12 uur bedreog het verlies al f 2,50 op 246.Naat Nederlanden was 0,40 verder op retour op 81.40. De staats fondsen bogen onder licht aanbod wat door. De scheepvaartmarkt moest later nog verder terug. Waarbij Scheepvaart Uie omstreeks het middaguur tot 80 was gedaalden HAK tot 101 1//2. Kon. Olie was toen 0,20 aangetrokken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 2