nanciele
notities
Bedrijfsvoorlichting
voor 300 kleinere
T wentse ondernemers
Actie aandeelhouders
tegen Dikkers en Co.
beurs van amsterdam
beurs Wj^Ë
overzicht
SCHEEPST IJ DINGEN
Toename inleg
hij de Bonds
spaarbanken
Indonesiërs
voor Holland-
Amerika Lijn
Maandelijk se
koopavond in
Den Haag
/3N
Over problemen modern algemeen bedrijfsbeleid
W aterhoogten
SPAAR-
PLANNEN
gewone
ZZ gemengde
verzekering
Koppelbazen en
uitzendbureaus
Frankforter
najaarsbeurs
was succesvol
Beurs in teken
van de onrust
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
MOGELIJKHEID
PROEF TOT JANUARI
Rapport uitleningswezen
Pagina 2
WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1970
„Waar wil je naar toe, Howard?"
Perkins antwoordde niet direct. Hij
maakte een blikje was open, deed wat
op een doekje en begon de geweerloop
te poetsen. Zonder zijn ogen van het
geweer af te nemen, zei hij: „Ik vertel
je dit niet graag, Ed, maar er is een
hoogleraarsplaats vrij op de medische
faculteit in Warwick eerste jaar
chirurgie. Je hoort dan bij de staf van
de kliniek en je blijft dan opereren.
Ik zal ernaar solliciteren voor het ko
mende studiejaar".
Moore wilde gaan praten, schoof
onrustig in zijn stoel heen en weer en
zweeg.
„Ik weet wat je denkt, Ed, maar die
zaak ligt zo ver in het verleden dat ik
niet geloof er hinder van te hebben.
En Adele zou het graag zien. Zij heeft
er schoon genoeg van hier in Had
don".
„Ik hoop dat je niet overijld te
werk gaat. Ik ben van plan het zie
kenhuis te redden, ik zal het aanpas
sen aan de behoeften van een grotere
bevolking. Silver Springs. En ik zal
het op een manier doen die alle kri
tiek het zwijgen oplegt".
„Dat zal heel wat geld kosten".
„Ik zal het geld vinden. En het is in
jouw financieel belang het ziekenhuis
niet te laten sluiten".
Perkins poetste de geweerloop niet
meer en dacht na. Toen hij opkeek,
lachte hij bijna. „Drink je glas leeg,
Ed. Ik zal doen wat ik kan om je te
helpen om ons te helpen. Ik denk
echter niet dat deze strijd gewonnen
kan worden, maar ik houd van vech
ten. Ik ben alleen niet van plan met
het zinkende schip onder te gaan".
„Ik kwam in feite hier om over die
vergadering met de commissie te
spreken",
„Ja, dat dacht ik wel. Ik wou> dat je
die ellendelingen aan mij had overge
laten".
„Dat leek me niet verstandig".
Perkins lachte opeens vriendelijk,
het was verbazingwekkend. Hij leek
nu een bijzonder aardige kerel voor
wie hem slechts oppervlakkig kende.
„Je bent zeker bang dat ik die knapen
eruit gooi? Goed jij neemt het
woord en ik zal je steunen. Het is
jouw vergadering dan. Maar als het
echt tot ruzie komt, dan moet je mijn
tactiek volgen. Je bent niet hard ge
noeg. Ik zal het boksen op me ne
men".
„Dat is heel aardig". Moore greep
zijn glas, dronk het half leeg, zette
het weer neer op de tafel en stond op.
„Over ziekenhuiszaken spreken wij
een andere keer, als het niet zo laat
is".
Perkins ging naar de voordeur mee
en toen Moore vertrok, legde hij een
hand op zijn schouder. „Je bent niet
hard genoeg".
Moore zuchtte diep en liep de nacht
in. De wind was gaan liggen en de
kou was nu fel en dreigend. Het vroor
en niet zo'n beetje. Het portaallicht
was nog aan, zo vond Moore zijn weg
naar de jeep en hij dacht eraan dat
deze eindeloze dag die nu eindigde, in
New York begonnen was.
Dokter Moore liep langzaam de
zonnige slaapkamer van Nathaniel
Norton door, terwijl hij de verschil
lende voorwerpen bekeek. Dit deed
hij vaak als hij bij patiënten was, dan
hoefde hij niet nauwkeurig te onder
zoeken, maar hij voelde dat Norton,
die hem van zijn ruststoel uit gade
sloeg, begreep dat dit een tactiek was.
Nortons hoofd in silhouet tegen het
raam, stond ernstig, door de scherpe
lijnen van kin en nek had het iets
van een roofvogel. Een strak verband
lag als een bosje witte veren achterop
zijn keel en zijn handen, die op de
stoelleuningen rustten, waren brood
mager. Moore was zich bewust dat
Norton hem spottend opnam. Het hin
derde hem, hij ging naar het raam in
de nis en ging tegenover Nortons stoel
zitten.
„Je ligt hier lekker, Nat?"
Nortons antwoord kwam hijgend.
Het gaas dat de opening in zijn lucht
pijp afsloot bewoog erdoor. Hij had
kanker in het strottehoofd en de
stembanden waren weggenomen. Het
vreemde onnatuurlijke geluid was ei
genlijk verschrikkelijk. Moore vatte het
als een instemming op. Een breitas
die van Ianthe was, hing over de
stoelleuning, hij kneedde de zachte
wol en hij dacht eraan of hij niet iets
kon zeggen dat Norton vertrouwen
gaf.
„Nat, je moet meer uitgaan. Ga rij
den met Ianthe. Rijd zelf eventueel.
Je hoeft hier niet opgesloten te blij
ven. Trek die badjas eens voor een
poosje uit".
Norton schoof heen en weer in zijn
stoel, reikte naar een lei met een grif
fel die daar aan was bevestigd en
schreef. Moore kreeg er kippevel van
toen hij de griffel over de lei hoorde
krassen.
Norton hield hem het leitje voor.
Met grote, wild uiteenlopende letters
had hij geschreven: „Geen zin". Hij
keek Moore met een woeste blik aan,
greep opnieuw de lei en schreef en
nog bij: „om te gaan rijden".
„Waarom ga je dan niet naar de
studeerkamer? Dat is gemakkelijker
voor Ianthe, dan hoeft zij niet telkens
de trap op".
Nat nam een vochtige doek uit een
schaaltje op de tafel naast hem, veeg
de de lei schoon, schreef en liet het
zien. Er stond op: „Dat kan Ianthe
niet schelen".
„Ik ben er zeker van dat het haar
wel kan schelen, Nat, maar hoe het.
ook zij, ik zag je liever niet in deze
kamer".
Dit keer schreef Norton kwaad, de
lucht floot uit zijn keel. „Wat heeft
het voor nut?"
Hij gaf Moore nauwelijks de tijd
om te lezen wat hij geschreven had.
Onmiddellijk wiste hij weer uit en
schreef: „Het rapport van het labora
torium moet al terug zijn. Wat is de
uitslag!?" Hij had er nog een uitroep
teken achter gezet om zijn woorden
kracht bijte zetten. Terwijl hij het
leitje nog vasthield, trok hij de open
hals van zijn hemd omlaag, even be
neden het sleutelbeen waar een klein,
gedeeltelijk genezen wond zat.
Moore onderdrukte een zucht en zei
met een nonchalante houding. „Dat is
een vetgezwel, dat heeft Howard je al
gezegd".
Norton veegde de lei schoon en
schreef langzaam: „Nee". Hij liet de
lei echter op zijn knieën en keek
Moore met een rustige ernstige blik
aan. Alle spot was verdwenen. Moore
keek terug in de bruine ogen die heel
vreemd, mooi waren.
(wordt vervolgd)
MMMMM
4522. Het was vooral Grishow, die steeds ongeduriger
werd. Een bergtocht je bij wijze van ontspanning was tot
daar aan toe, maar als je eenmaal je doel bereikt had en
een top beklommen, was volgens hem de kous af en
moest je weer terugkeren naar je basis. Hij was er de
man niet naar om uren lang te zitten wachten, terwijl
een ander bezig was. Het feit dat Piloot Storm boven
hem in z'n eentje voortklom naar de top van Magnus II,
zat hem helemaal niet lekker. Professor Dubois maande
hem tevergeefs tot kalmte. „Waarom laat Arend nu
niet van zich horen? Hij weet toch dat wij ook in span
ning zitten!" mopperde Grishow. „Maar misschien is
hem iets overkomen, dat kan óók! Ik ga hem achterna."
Zijn metgezel hief de handen op en schudde het hoofd.
„Gebruik je hersens, Boris. Zulke acrobatische toeren
zijn niets voor ons, veteranen. Je hebt zelf gezien hoe'n
gewaagde sprong Arend moest maken om boven te ko
men!" Doch Grishow haalde minachtend de schouders op
en begon koppig zijn voorbereidingen te treffen. Even
later waagde hij de reuzensprong... Aanvankelijk leek
alles goed te gaan en hij zweefde fraai omhoog als een
bizarre vogel...
92. Vanzelfsprekend waren er onder kijklustige talrij
ke mensen, die onze vriend direct van de tekeningen uit
de krant herkenden en als bij afspraak begonnen zij ge
lijktijdig te juichen. De mensen, die hem echter niet
kenden, begrepen daar natuurlijk niets van en vroegen
aan de mensen die hem wel kenden, wie of dat dan wel
was die zij zo luide toejuichten. En toen vertelden de
mensen die hem wel kenden aan de mensen die hem niet
kenden, dat dat nu de beroemde Tekko Taks was, die
een reis rond de wereld gemaakt had, in twintig dagen
en dat die het waarschijnlijk wel van die Amerikaan ge
wonnen zou hebben, die ook die reis in dezelfde tijd
proberen zou te maken. En toen juichten zij natuurlijk
allemaal. Tekko wuifde uitgelaten terug alsof hij de
overwinning al in de zak had en reed langzaam in de
richting van het Damterrein. Maar Bill Caper die Tekko
bij de eerste ovatie dadelijk zag, liet dat zo maar niet op
zich zitten. Met een Amerikaanse oogopslag overzag hij
de situatie en schreeuwde de chauffeur van de taxi toe:
„Keer om en rijd naar de andere kant van het plein voor
die bloembollen wagens langs!' 'En op twee wielen gierde
de taxi door de bocht.
ASTERDAM Het totale tegoed bij
de bondsspaarbanken bedroeg per 31
december 1969 7637 miljoen gulden.
Eind 1968 bedroeg dit tegoed 6916
miljoen. Dit blijkt uit het jaarverslag
over 1969 van de Nederlandse Spaar-
bankbond.
Er werd 1267 miljoen meer inge
legd en 1190 miljoen meer terugbe
taald dan in het voorgaande jaar, het
geen resulteerde in een spaarverschii
over 1969 van 443,4 miljoen. In 1968
bedroeg dat verschil 366 miljoen.
Het aantal transacties nam in het
verslagjaar sterk toe: het aantal stor
tingen steeg met X-406.000, hetgeen iets
minder was dan het totaal over 1968.
Ook het aantal terugbetalingen nam
sterk toe: 3.694.000. De stijging van het
aantal transacties wordt goeddeels toe
geschreven aan de steeds belangrijker
rol van het girale betalingsverkeer.
DJAKARTA De 122 Indonesiërs
die door de Holland-Amerika Lijn zijn
aangeworven door dienst op de „Rijn
dam" voor het overgrote deel als
bedienend personeel zullen op 65 tot
95 dollar per maand (zonder overwerk-
geld) verdienen. Zij zijn dinsdag uit
Djakarta naar Nederland vertrokken.
De Indonesische Scheepvaartmaat
schappij Trikora Line, die bij de wer
ving bemiddeling heeft verleend, heeft
ook ten behoeve van een andere Neder
landse scheepvaartonderneming Indo
nesisch personeel aangeworven.
fv
ENSCHEDE In Twente is, met steun van het ministerie van Economische Za
ken, een bedrijfsvoorlichtingsproject opgezet, waarvan de eerste fase nu achter
de rug is. Dit voorlichtingsproject heeft zich gericht tot 300 ondernemers uit het
kleine en middelgrote industriële bedryf. De stafleden van dit project hebben ge
sprekken gevoerd met deze ondernemers en zjjn overgegaan tot een summiere
doorlichting van hun bedrijven. Daarbij had iedere ondernemer gelegenheid zyn
problemen op tafel te leggen.
Door deze, soms zeer nauwe contac
ten, is gebleken, dat er bij de meeste
van de ondernemers behoefte bestaat
om beter te worden voorgelicht over
een modem algemeen bedrijfsbeleid. De
ondernemers uit deze bedrijfstak zijn
veelal niet in staat om alle facetten van
het bedrijfsleven te leren kennen, met
als gevolg dat zij op kortere of langere
termijn voor moeilijkheden komen te
staan. En zij hebben weinig tijd, moe
ten lange dagen maken, kunnen dure
cursussen niet betalen en zijn door de
geringe omvang van het bedrijf niet in
staat te delegeren.
Deze moeilijkheden gelden zowel de
technisch zeer inpentieve ondernemer,
die bijvoorbeeld een zwak verkoopap
paraat heeft, als voor de commercieel
goedgeschoolde zakenman, die te wei
nig efficiënt produceert. In Nederland
worden veel cursussen gegeven, die ook
de ondernemer uit het kleine en mid
delgrote industriële bedrijf de gelegen
heid bieden de hiaten in zijn kennis op
te vullen, maar deze cursussen zijn
vaak te ver weg.
Bovendien zijn ze duur en lang. Het
project bedrijfsvoorlichting Twenthe
wil daarom deze ondernemer de moge
lijkheid bieden zich op een voor Neder
land unieke wijze in korte tijd op de
ENSCHEDE Twee aandeelhouders van Dikkers Co. zyn een actie begonnen
om het onderhands plaatsen van grote pakketten aandelen te bestryden, wanneer
daardoor het belang van de kleine beleggers in de knel dreigt te komen.
Het zyn de heren P. Taselaar, oud-directeur van de Koninklijke Nederlandse
Zoutindustrie en ir. J. C. J. Beijers te Son. Zy hebben een Stichting Aandeel-
houdersbelangen opgericht.
Wanneer zich genoeg leden aanmelden, wil de stichting beginnen met een proces
tegen Dikkers. Dit bedrijf werd in 1968 door de directie in handen gespeeld van
het Brits-Amerikaanse bedrijf Rasa via onderhandse plaatsing van een meerder
heidspakket aandelen tegen de koers van 200 procent. Daardoor kon een bod van
Crane Nederland, dat 260 procent voor de aandelen Dikkers wilde betalen niet
doorgaan. Toen volgde een reeks heftig omstreden reacties tussen Dikkers en Rasa.
De kleine aandeelhouders Dikkers, die samen ongeveer 45 procent van het kapi
taal in handen hebben, staan nu in de kou. Dividend wordt er niet meer betaald
en de aandelen noteren op de beurs nog geen 90 procent.
hoogte te stellen van de moderne as
pecten van het management. Intussen
is ook reeds uit andere regio's belang
stelling getoond voor deze zaak. In de
tweede fase, die nu binnenkort begint,
zullen zes groepen van telkens 15 on
dernemers uit de verschillende bran-
Kleine vaart: Breezand, pass 7 Ska-
gen; Carebeke-4, pass 7 Brunsbuettel;
Coccinelle, 8 Duinkerken; Draka, 7 Rot
terdam; Karei, pass 8 Vlissingen; Mar-
tinistad, 5 vn Huil nr Gunness; Risa
Paula, 7 900 m nw Sao Vicente; Rijn-
borg, pass 7 Cherbourg; Schiehaven, 8
vn Casablanca nr Sevilla; Thaletas, pass
8 Boulogne.
Grote vaart: Abida, 7 vn Yokkaichi nr
Woodlands; Acmaea, 7 Teesport; Aegis,
7 1260 no vn-Barbados; Alkmaar, 7 130
zo vn Colombo; Angolakust, 7 300 wzw
vn Casablanca; Ares, 8 B. ventura; At
lantic Star, 8 vn Antwerpen nr
Southampton; Balticborg, 7 Delfzijl;
Bengalen, 7 vn Penang nr Barcelona;
Blitar, 7 225 no vn Itaperina; Cala-
mares, 7 37 zw vn St. Vincent; Camitia,
7 240 w vn Azoren;,Capisteria, 7 70 nw
vn Dakar; Capulonix, 7 400 zzo vn Cey
lon; Chevron Amsterdam, 7 vn Punta del
Palmas nr. St. John; Chevron Arnhem,
7 1000 z vn San Diego; Chevron Napels,
7 230 z vn Kaap Verde; Crania, 8 Cal-
lao; Dallia, 8 35 zo vn Albany; Dione, 8
Amsterdam; Forest Lake, 7 vn Curagao
nr Tampa; Ganymedes, 7 200 wzw vn
Ouesssant; Garoet, 7 vn Torresstraat nr.
Surabaja; Geeststar, 7 65 zw vn Lands-
end; Gulf Hansa, 7 vn Gulf haven nr
Bantrybay; Gulf Hollander, 7 180 nno
vn Azoren; Gulf Italian, 8 vn Rotterdam
nr Hamburg; Gulf Swede, 8 Milford-
haven; Hollandsdreef, 7 25 zzo vn Guam;
Karium, 8 Bangkok; Katelysia, 8
Nordemham; Katsedijk, 7 vn Bermuda
nr Wilmington; Koningswaard, 7 500 no
vn Rio de Janeiro; Koudekerk, 7 160 ozo
vn Taiwan; Krebsia, 7 220 zzw vn Rio
de Janeiro; Kylix, 7 20 zo vn Mona;
Ladon, 8 vn Alexandrie nr Iskenderun;
Loirelloyd, 7 1260 ono vn Tahiti; Maas-
lloyd, 7 450 w vn St. Helene; Madison -
lloyd, 7 25 z vn East London; Mainlloyd,
8 Rotterdam; Memnon, 7 380 nnw Puertó
Rico nr Aruba; Merseylloyd, 7 300, wtn
vn Bordeaux nr Rotterdam; Musilloyd,
7 Basrah; Neder Eems, 7 135 z vn Tehu-
antepec; Ossendrecht, 7 760 no vn Som
brero; Overijsel, 7 Colombo; Philippia, ,7
325 nnw vn Puerto Rico; Proveniers
singel, 7 50 w vn Haiti; Purmerend, 7
vn Bandararmashahr; Rondo, 7 130 nnw
vn Lissabon; Rotti, 7 Portland; Schelde-
lloyd, 7 180 nno vn Kaap Finisterre;
Schielloyd, 7 40 zzo vn Manzanilló; Se-
negalkust, 9 Abidjan verw.; Sepia, 7
Le Havre; Sinon, 7 100 zw vn Wight;
Stolt Munttoren, 7 500 nw vn Kaapstad;
Stolt Westertoren, 7 Aruba; Tjiliwon'g,
8 540 nw vn Seychelles; Utrecht, 8 vn
Manila nr Los Angeles; Vitrea, 7 430 o
vn Bermuda; Vlieland, 7 850 nw vn San
ta Cruz; Vlist, 7 350 wtz vn Kaap San
Lucas; Walcheren, 7 75 n vn Cape
Blanco; Wissekerk, 9 Bunbury verw;
Witmarsum, 7 vn Leixoes nr Le Havre;
Wonogori, 8 700 nnw vn Midway; Zaan
land, 7 210 no vn Recife; Zaria, 9 Bom
bay verw.; Zeeland, 7 vn Khorramshahf
nr Bombay.
w
DEN HAAG De Kamer van Koop
handel voor Den Haag heeft dinsdag
middag met 17 stemmen voor en 9
tegen besloten de gemeentebesturen
van zijn gebied Den Haag, Leid-
schendam, Nootdorp, Rijswijk, Voor
burg en Wassenaar te adviseren met
ingang van 1 november een maande
lijkse koopavond in te stellen. Dat zou
bij wijze van proef moeten gebeuren
tot en metdecember 1971. Daarna wil
de Kamer van Koophandel opnieuw
een beslissing nemen over een advies
aan de gemeenten. De vertegenwoordi
gers van de werknemers lieten dins
dagmiddag in de openbare bestuursver
gadering van de Kamer weten, dat zij
tegen een koopavond zijn.
Sinds de Haagse Kamer van Koop
handel in 1952 voor het eerst een advies
over de instelling van een koopavond
gaf waren alle adviezen aan de ge
meenten negatief geweest.
Waterhoogten: Konstanz 444 —4;
Rheinfelden 281 2; Straatsburg 318
onv.; Plittersdorf 453 19; Maxau 513
19 Plochingen 132 6; Mannheim 365
11 Steinbach 24 3; Mainz 336 9;
Bingen 2393; Kaub 263 5; Trier 238
—5; Koblenz 256 —4; Keulen 237 —6;
Ruhrort 410 9 Lobith 1032 3; Nijme
gen 824 onv.; Arnhem 819 3; Eefde
IJssel 402 —4; Deventer 286 4; Mon-
ain 5454 4; Borgharen 3820 +20; Bel-
feld 1094 +2; Grave beneden de sluis
502 +5.
De minst gepeilde diepten in de vaar
geul, heden vermeld op de waarschu
wingsborden zijn in centimeters: IJssel-
kop-Heveadorp 270; Heveadorp-Ame-
rongen 270; Amerongen-Lekkanaal 265;
IJsselkop-Doesburg 270.
De stuwen te Amerongen en Hagen-
stein zijn heden in bedrijf gesteld.
ADVERTENTIE
Bij De Waerdye alle rentebaten plus
koerswinsten aan de verzekerden,
minus Vi% voor onze bemoeiingen.
Bi] Stad Rotterdam Leven alle rente
baten boven eveneens.
Bij een gemiddelde marktrente van
8 °/e, of een gemiddeld dividend plus
koersstijging van 88/o op Robeco-
aandelen, stijgt, zowel bij Stad Rot
terdam Leven als bij de Waerdye, een
afgesloten spaarplan in een onge
ëvenaarde mogelijkheid van f50.000.-
na 30 jaar tot f 115.000.-: stijging
130%.
Verkoop uitsluitend via assurantie
bemiddelaars.
Assurantieconcern
Stad Rotterdam
anno1720
Fonds
(Slotkoersen vaD gisteren)
Vorige 1st*
koer* ooL
A.K.Z.O.
84.8
84.6
Alg. Bank Ned.
238.5
235.6
Amrobank
53.2
52.8
Amsterdam Rubber
43.5
42.7
Deli Mij eert.
66.8
66.2
Dordtsche Petrol.
890
890
Heineken's Bier
212
209.5
H.A.L.
103.5
102
Hoogovens nr. c.v.a.
90.2
88.7
H.V.A.-mijen ver.
65.1
65
K.L.M.
126.5
126.2
Kon. Petroleum
148.2
147.7
K.N.S.M. nat bez.
95
94
Nat. Ned. cert.
81.7
81.3
Phs. v. Ommeren cva
264.5
260.5
Philips gem. bez.
64.3
64.1
Robeco
223.8
223.5
Rolinco
173.9
173.4
Scheepvaart Unie
85
79.3
Unilever c.v.a.
94.8
94.8
Hoogovens nr. cert.
8.9
88
Ned. 7 j. '69 8
101.9
102
Ned. 25 j. '69 8
100.7
100.4
AT«r? 7 f '70 ft
1 07 9
102.7
Ned. '70 15 j.
Ned. 25 j. '70
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
*69 7è
'66-1 7
1966-2 7
'69 7
'68-1 64
'68-2 6è
'68-3 64
'68-4 64
'66 64
'67 64
'67 6
'65-1 52
1965-2 52
'64-1 54
'64 5
'58
'64
'59
44
44
44
1961 44
1963-1 44
Ned. staffell. *47 34
Ned. '51 34
Ned. '53 1-2 34
Ned. '50 1-2 34
Ned. '54 1-2 34
Ned. grootb. '46 3
100.1
99.9
Ned. dollarl. '47 3
87
87
100.6
100.3
BNG won. bl. '57 6
90.2
90.2
94.5
94.4
id. 30-jar. '58/'59 4i
78.3
78.2
91.6
91.3
BNG '67-1-2 6Ï
88.1
88.4
91.3
91.2
BNG '68-1-2 63
87.7
87.7
90.9
90.8
BNG '67-1-2-3 6è
86
36.1
86.1
85.8
BNG '65-1 6
85.9
86.1
86
86
BNG '58-1-2-3 42
79.7
79.6
86
86
Bk. mid. kred. '66 7
97.8
98
86
86
Nat. Inv.b. *65 52
90
90
88.1
87.9
Fr. Gron. h.b. dw. 6
85.3
84.6
84.6
Alb. Heijn '55 4
84.4
84.2
Brit. Petrol. '66 7i
96.4
96.4
85
84.7
Bijenkorf Beheer 6
96.6
96.7
84.8
84.6
Co-op r.spaarbr
176
176
82.7
82.6
Ned. Gasunie '69 7è
95.7
95.6
79
78.9
Ned. Gasunie '66 71
93.9
94
84.2
83.9
Ned. Gasunie '66 6i
90.3
90.7
94.7
94.7
Philips dir. '51 4
77.5
77.5
81.2
81.2
Pegem 1-2 1957 6
87.3
87.2
75.8
75.8
Pegem 1958 5è
83.6
83.6
74.8
74.6
Rott. Rijn Pijpl. 51%
92.5
92.5
66.6
66.4
K1.M. 1968 7
87.5
87.5
90.7
90.7
KJj.M. 15-jarig 5
92.9
92.9
78.9
78.7
Ned. Sp.w. '57 1-2 42
84.5
84.8
66
66
A.K.Z.O. 42
76
76
68.4
68.1
Bergh. Papier 4è
96.8
97
83.3
832
Gelder Zonen v. 4f
90
90
Grasso 52%
K.L.M. 52
Meteoor beton 52%
Ned. Middenst. B. 64
Rolinco f 1000 64
Stokvis 42%
Ned. cred.b. aand. b.
Ned. Midd.bank a.
Slavenburg's a.
Albert Heijn
Arnh. Scheepsb. cert.
Befo ,,b"
Bergh/Jurg. 250-1000
Blijd.st. f 1000 nr cva
Bols Lucas
Brakke Grond
Bredero
Bredero n.r.cert.
Bredero ver. bedr.
Bührm.-Tetterode f
Bijenk. beh. n.r. c.v.a.
Bijenk. beh. 6% pref.
Calvé D.
Calvé D. n.r. c.v.a.
Calvé pr. wo. r. eert.
Drents-Ov. houth.
D.R.U.
Elsevier
95.5
145
96.5
85.1
89.6
38.5
103.8
210
158.8
125
187
60.1
125
309
207
460
82.2
400
71.7
,95.8
86
96^4
85.2
89.5
38.5
101.2
209
155
122
187
60.3
125
201
194
450
78.2
391
672
667
123
124
612.5
612
466
456
Erdal Mij wasverw.
183
179
Technische Unie a.
312
308
Etna-Daald. Hold. f.
58
58
Tw. Kabelfabriek a.
472
457
Europe ('1) Hotel
375
370
Ubbink-Davo a.
Fokker
69.5
68.1
Unil. 1000 cert. 7cpr a
84
Gazelle
Ver. Machine! a.
72.8
70.5
Gelder (van)
144.5
141
Ver. Nd. Uitg.bedr. a.
181
173
Gelder (van) prèf.
144.5
140
Ver. Ned. Uitg. f.
171
Gist-Broc.
118
112.5
Ver. Touw c.v.a.
191.5
188
Grasso
181
180
Vredestein c.v.a.
Gruyter 6 pet c. pr. A
68
68
Vulcaansoord
80
75
Gruyter 6 pet c. pr. B
Hellingman
77.5
270
78
Wegener n.r.c.
Wessanen
87
75
86
73
Holec
Internatio-Mueller
Kluwer f.
174
57
250
165
56.8
245
Billiton 2e rubr. a.
Geld. Tramw. Mij a.
55
Kon. Ned. Papier
Kon. Ned. Text. cert.
170
32
163
31.8
H.B.B. bel. dep. f.
Tnterbond Ipb f.
770
591
775
592
Krasnapolsky f.
K.V.T.
55
146.5
53
146.5
Vastg. bel.f part f.
I.K.A. bel. mij. f.
485
183.5
480
182
Leidse Wol
166
166.5
Unitas f 50 a.
80
79.5
Lips en Gispen cert
206
207.5
Can. pac. railw cert.
59.2
Meteoor
310
292
Int. nickel cert.
43
43.6
Naarden Chem.
95
91.1
Shell Oil Can cert
31.4
31.5
Naeff gebr.
205
200
Am.tel/tel cert.
48.3
48.15
Nedap
170
169
Anaconda cert.
23.55
23
Nelle. wed. van
342
332
Bethlehem steel cert.
22.85
22%
Nijma n.r. c.v.a.
26.5
25.5
Chesap. a. Ohio cert.
41
Nijverdal-ten Cate
81
80
Cities ser. cert.
48*4
48.2
Ov.z.gas natbez.v.a. f
92.5
90.5
Dupont d. N. cert.
128
128
Pakhoed
65
63.5
Gen. Electric cert.
79.7
79
Palthe
84.2
85
Gen. Motors cert.
79.5
73V4
Parkhotel
450
450
Kennecott cop cert.
41%
40%
Pont hout
174
170
Phil, petroleum cert.
28%
29.45
Reesink en co. a.
142
141.5
Radio Corp. Am. cert.
27.4
27.8
Schev. expl. mij. f.a.
21.5
20
Republic steel cert.
28.3
28%
Schokbeton aand. b.
180
177
Shell oil cert.
44%
44.1
Scholten cart./pap a.
205
214
Standard br 10 a cert.
42.5
42.5
Schuppen sajetf. a.
180.2
180
Un St. steel (10) cert.
32
31.85
Sim. de Wit aand. b.
282
280
Woolworth cert.
33.1
33.3
ches gedurende 8 wekelijkse contact
middagen, onder leiding van een prak
tijkman, die deskundig is op het desbe
treffende gebied, van gedachten wisse
len over de volgende onderwerpen:
verkoop, produktie, personeel, admini
stratie en financiën, beheer en beleid,
uitbesteding en toelevering, export en
samenwerking. Met name de fusiebe
wustwording zal worden aangekweekt,
waarbij de ondernemer er niet altijd
van uit behoeft te gaan dat hij zijn
zelfstandigheid zal verliezen.
Er kunnen vele vormen van samen
werking worden gevonden, onder meer
in de vorm van een joint venture. De
opzet van deze zaak moet worden ge
zien als een experiment en een eerste
aanzet om te komen tot aangepast on
derwijs, afgestemd op de behoefte van
het bedryfsleven.
AMSTERDAM Op eiegn initiatief
heeft het Gewestelijk Arbeidsbureau in
Amsterdam een nog geheim rapport
uitgebracht aan het ministerie van So
ciale Zaken over het uitleningswezen
van personeel in de hoofdstad. Het ar
beidsbureau heeft dit gedaan teneinde
te komen tot een strakkere regulering
van de koppelbazen en de uitzendbu
reaus, die, zo zei de adjunct-directeur
drs. E. F. L. Luijf dinsdag op de maan
delijkse persconferentie „door ons over
een kam worden geschoren".
In het rapport zijn de uitkomsten op
genomen van een onder het Amster
damse bedrijfsleven gehouden enquête
en geeft het Gewestelijk Arbeidsbureau
de mogelijkheden aan om tot een regu
lering te komen. Daarbij kan de wet
van 1965 „op het terbeschikkingstellen
van arbeidskrachten" gebruikt worden.
Die geeft namelijk al de moglijkheid
om uitzendbureaus aan vergunningen
te binden. „Daarbij moet dan wel de
bepaling vervallen, dat die vergunning
per bedrijfstak bepaald zou moeten
worden", aldus drs. Luijf.
Voorts worden voorstellen gedaan om
de arbeidsbureaus op het terrein van
de part-time werkgelegenheid in de ge
legenheid te stellen meer activiteiten te
ontplooien. In Amsterdam zijn op dit
moment ruim 120 uitzendbureaus en
bijna 200 koppelbazen actief werkzaam.
DEN HAAG De 45ste internationa
le Frankforter Najaarsbeurs die van 30
augustus tot en met 2 september heeft
geduurd, heeft aldus de persdienst
van de Herbstmesse voldaan aan de
verwachtingen van de ruim 2500 expo
santen. Men was over het algemeen te
vreden. Ook degenen, die maar weinig
van deze beurs verwachtten, bleken
met volle orderportefeuilles naar huis
te kunnen gaan.
Een kleine 60.000 binnen- en buiten
landse inkopers bezochten deze na
jaarsbeurs van onder meer kunstnij
verheid- en handwerk, porselein, glas,
aardewerk, toiletartikelen, woningrin-
richten, bekleding en sanitaire artike
len. Het aantal buitenlandse inkopers,
afkomstig uit tot aal 76 landen, was
vrijwel even groot als tijdens de voor-
jaarsbeurs.
Ook de ruim 60 Nederlandse expo
santen bleken niet ontevreden te zijn
over de bereikte resultaten. Sommigen
ontvingen dusdanig grote orders, dat ze
werk hebben voor vele maanden.
Nauwelijks een onderwerp van ge
sprek vormden tijdens de najaarsbeurs
de ontwikkelingen in de prijzen. Deze
zijn vrij constant gebleven. Alleen de
specifieke exportartikelen bleken wat
duurder te zijn geworden.
Ook dinsdag stond de effectenbeurs
voor in het teken van de nog steeds
voortdurende onrust aan het loonfront.
Daar Wall Street maandag gesloten
bleef wegens de viering van Labour
Day kwam ook van de overzijde van de
oceaan geen stimulans. Bij stille affaire
gleden actieve waarden dan ook op
nieuw naar lagere sferen, waarbij
vooral de scheepvaartmarkt flauw was.
Kon Boot opende f3,40 lager op 91.60
en Scheepvaart Unie brokkelde na de
opening verder af tot 80.50 wat een
achteruitgang van een rijksdaalder be
tekent. HAL zette de afbrokkeling met
1 punt voort tot 102.5 en Van Ommeren
was 2 1/2 punt op retour bij een eerste
verhandeling van 262.
De internationale fondsen vertoonden
een gemakkelijker beeld, waarbij
Hoogovens f 1 afbrokkelde tot 89.30.
Kon. Olie had te maken met enig aanbod
van Zwitserse zijde en liep 0,70 terug
tot 146 60. De andere hoofdfondsen lie
ten het bij dalingen van drie a vier
dubbeltjes, waarbij de omzetten mi
niem bleven. KLM was nagenoeg prijs
houdend, maar Heineken moest f 2 af
staan op 210. Cultures brokkelden licht
af, behalve Deli die een paar dubbeltjes
wist aan te trekken tot f 67. Van de
groot-banken blijft ABN dalen. Om
streeks 12 uur bedreog het verlies al
f 2,50 op 246.Naat Nederlanden was 0,40
verder op retour op 81.40. De staats
fondsen bogen onder licht aanbod wat
door. De scheepvaartmarkt moest later
nog verder terug. Waarbij Scheepvaart
Uie omstreeks het middaguur tot 80
was gedaalden HAK tot 101 1//2. Kon.
Olie was toen 0,20 aangetrokken.