VRAAG RIJST: IS 3% GENOEG ALBERT HEIJN ACTIEF IN DE HORECASECTOR Kant-en-klaar-spijzen beurs overzicht Belastingen omhoog om loongolf in te dammen Twente mogelijk vervoercentrum Fifty-fifty samenwerking mei Amerikaans bedrijf FUSIE IN PLAKBANDINDUSTRIE SCHEEPST IJ DINGEN DOCHTER VAN KLUWER EN KEESING Jaaromzet Holl. Beton In ban van loonpsychose W aterhoogten PILOOT STORM AFROMEN AFWIJZEND SCHUT SUPERIEUR, VAN GEUDER EN VAN MEURS TEKKO TAKS EXPANSIE VOORDEEL Fotografische lectuur Pagina 2 DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1970 De ogen stonden droevig en schenen bodemloos, zij ke ken elkaar een poosje aan en toen kreeg Moore het gevoel dat hij zijn ontroering moest verbergen. Daarom stond hij op en liep naar de tafel waarop een vaas stond met strobloe- men. Met zijn rug naar Norton ging hij er ritselend met zijn vinger langs en plotseling, als door een wesp ge stoken trok hij zijn hand terug. Het geluid deed hem denken aan de verla ten en winderige velden in het najaar. Hij liep terug naar Norton, voelde meer genegenheid voor hem dan ooit en wilde dit laten blijken. Hij stond op het punt een hand op Nortons schouder te leggen, toen hij zag dat er een verandering was ontstaan. Wat er even tevoren ook tussen hen mocht zijn geweest, het was verdwenen en Norton had zich weer helemaal in de hand. Het hoofd was opgeheven, de hals lang en naar voren gerekt. Hij keek voldaan hoe vreemd en onge loofwaardig dit ook mocht zijn. Moore voelde zich beledigd, onheus bejegend. Hij stond er hulpeloos bij en dacht aan genoegdoening, maar in vredesnaam waarvoor? Omdat hij slim genoeg was om hem te laten lie gen? Omdat hij voor het aangezicht van de dood zijn oude ironische hou ding, zijn twistzieke onafhankelijkheid wist te bewaren? Moore voelde zich plotseling afgemat, ontmoedigd. Hij zag als een berg op tegen de medische diensten die men van hem verwacht- te. Hij keek op Norton neer, voelde al zijn oude afkeer, maar vermoeider, passiever, alsof alle vitaliteit uit hem geweken was. Hij werd er rich van bewust, dat de pauze te lang werd. Hij zei dus: „Ik moet gaan, Nat". Als afsluiting stak hij zijn hand uit. Nor ton stond half op, drukte slap en on verschillig de hand. Moore liep wat links de kamer uit, terwijl Norton de ceintuur van zijn badjas met een hoe kig en vijandig gebaar aantrok. Dokter Armstrong had nog nooit een landingsbaan op een berg gezien en hij keek met belangstelling uit het raampje van het vliegtuig. Het was een hoge, winderige plek die geheel verlaten leek. Er stond een loods met een groot bord erop: VLIEGVELD, volgens hem geheel overbodig. Er was een hek, er waren wat geparkeerde auto's, terwijl een stuk of acht men sen bij de ingang van het hek ston den. Armstrong probeerde Moore tus sen hen te ontdekken. Hij herinnerde zich niet precies meer hoe Moore er uit had gezien, want het was een van zijn nadelen dat hij zich zelden ge zichten kon herinneren, hieruit spro ten ook tal van moeilijkheden met zijn medemensen voort. Als hij pa tiënten bij zich kreeg dan herinnerde hij zich wel visueel de operatie die zij ondergaan hadden, maar niet hun ge zichten. Als hij mensen ontmoette die hij hoorde te kennen, voelde hij zich altijd onzeker, waardoor het leek of hij met zijn gedachten ergens anders was. Hierdoor maakte hij de indruk kil en onverschillig te zijn, of mis schien wel een snob. Hij kreeg geen gelegenheid om zijn geheugen te beproeven wat Moore be treft, want het toestel zwenkte en het hek was aan zijn blik onttrokken. Hij hoopte maar dat Moore niet was ge komen om hem af te halen, maar toen hij de trap afging, zag Armstrong hem al en hij verbaasde zich erover dat hij het uiterlijk van deze gezette man met ronde schouders en blauwe ogen niet had onthouden. Moore liep op het vliegtuig toe, scheen zich meer op zijn gemak te voelen dan destijds in New York, dat zag Armstrong heel duidelijk. Hier voelde hij zich thuis en Armstrong zag aan zijn plotselinge lachje dat hij hem gezien en herkend had. Armstrong zelf lachte niet, een har telijke begroeting lag niet in zijn lijn, maar wel gaf hij zich over aan de vriendelijkheid van Moore. Moore had zijn hand uitgestoken en zei: „Blij je te zien, dokter. Ik heb hiernaar ver langd". Armstrong schudde de hand voorzichtig en ook Moore kneep niet hard. „Dank u. U woont hier mooi tussen de bergen, he?" „Ja, het buitenleven is wel aardig. Door de droogte is het groen dit jaar snel verdord". „In New York worden de bladeren bruin en vallen dan direct af. Ik had niet gedacht dat zo'n pracht als hier mogelijk was". „Nou, zo vaak komt het op deze hoogte ook niet voor. Zeg... we moe ten op de bagage wachten". Armstrong vond het niet prettig in gezelschap van een vreemde ergens op te moeten wachten. Hij wist niet wat hij zeggen moest en Moore zweeg ook. Deze scheen dat echter niet erg te vinden. Armstrong nam hem op en hier scheen Moore zelfs geen erg in te hebben. Hij keek met meer belang stelling naar de bezigheden op het kleine vliegveld dan ze volgens Arm strong verdienden. Toen tenslotte een wagentje met bagage naast hen werd uitgeladen, zei Moore vrolijk: „Zo, dat is gebeurd, kies maar uit, David". Het verbaasde Armstrong dat zijn voornaam zo vlug gebruikt werd, maar dat vond hij wel prettig. Moore scheen een aardige ke rel. waardoor het leven gemakkelijker werd. voor hemzelf en zijn patiënten. Terwijl zij naar de rij geparkeerde auto's liepen, dacht hij hier nog over na en hij verbaasde zich erover dal een dokter zo opgewekt kon zijn, hij wist zelfs niet of dat wel aanbeve lenswaardig was voor een medicus. Hij nam Moore van terzijde op. In derdaad zag Moore er nu zorgeloos uit, maar het zou best kunnen dat hij zijn zorgen handig wist te maskeren. Hij dacht hier nog over na toen ze tot zijn grote verbazing naast een vuile rode jeep stilhielden. Arm strongs bagage werd achterin gestopt, naast een spa. de dokterstas van Moore en een kleine draagbare zuur stoftank die eruit zag alsof hij daar altijd lag. Moore scheen geen haast te hebben om te vertrekken. Hij zat een poosje roerloos met zijn handen op het stuur. Pas daarna stak hij zijn hand uit om het contactsleuteltje om te draaien. „Er is iets in Haddon gebeurd. Ik vind dat je het beter kunt weten voor wij er zijn. Zoals ik je al vezevd heb, zijn er drie doktoren in de stad..." Terwijl Moore praatte keek hij over zijn schouder naar de weg achter hem waar vertrekkende wagens voorbij reden. Volgens David keek hij te vluchtig en nog steeds pratende dreef hij de jeep met een ruk tussen het andere verkeer. DEN HAAG De belastingen zullen met veel meer dan drie procent omhoog moeten als het kabinet de voor onze economie nadelige gevolgen van de loon golf wil indammen. In Den Haag gaat het gerucht dat de regering zou hebben besloten om onder andere de loon- en inkomstenbelasting, de vennootschaps- en vermogensbelasting en de accijns op benzine met dit percentage op te trekken. (wordt vervolgd) Het kabinet heeft voor de laatste ontwikkeling aan het loonfront over een percentage van drie gedacht, omdat het toen al nodig was de teugel iets aan te halen. Wanneer de belastingen inderdaad drie procent zouden stijgen, levert dit de schatkist volgens ruwe raming vijf honderd miljoen gulden op. Omdat op 1 januari de tweede moot van de belas tingcorrectie gaat werken, wordt hier door driehonderd miljoen gulden extra in onze economie gepompt. De regering zou dus slechts voor tweehonderd miljoen gulden „afromen". Dit is minder dan een verhoging van onder meer omzetbelasting de BTW met een half punt! Deze belasting zal overigens niet verder worden opgetrok ken dan tot. naar schatting 4,6 en 14 procent. Nu zijn de percentages 4 en 12: het parlement heeft reeds goedgekeurd dat ze met ingang van 1 januari 4,3 en 13 worden. De verwachting is, dal minister Wit- teveen (Financiën) op Prinsjesdag een wetsontwerp voor de wiebeltax zal aankondigen. Hij krijgt dan de machti ging om belastingen tot ten hoogste vijf procent te verhogen of te verla gen naar gelang onze economie holt of stilstaat. Het percentage zou dr. Witte- veen later in het jaar bij algemene maatregel van bestuur bekend kunnen maken. De moeilijkheid is, dat hij de op brengst van zo'n verhoging niet mag uitgeven. Dan wordt het geld immers weer in onze economie gebracht. Het kabinet zal echter toch extra geld nodig kunnen hebben wanneer de loongolf ook invloed krijgt op het minimumloon. Wanneer dit wordt verhoogd, gaan on dermeer de uitkeringen krachtens de Bijstandswet mede omhoog, de extra kosten hiervan zijn voor de overheid. Moeten voor dit dreigende gat in de begroting voor 1971 nogmaals extra be lastingen worden geheven? De werkgevers staan afwijzend te genover de plannen van het kabinet om door middel van belastingverhogingen onze economie in de hand te houden. Zulke maatregelen betekenen, dat de vierhonderd gulden zeker zal uitgroeien tot een algemene loonronde. Het is niet billijk dat men straks meer belasting moet gaan betalen, terwijl men zelf geen loonsverhoging zou hebben gekre gen. „Laat het kabinet voorlopig niet met concrete plannen komen", zeggen werkgevers. De commissie uit de Sociaal-Econo mische Raad, die onder leiding van prof. Schouten moet studeren op een nieuw systeem om onze economie in de hand te houden zodat de omstreden loonwet kan vervallen heeft gisteren voor het eerst vergaderd. Zij wil zo spoedig.mogelijk tot een. indien nodig slechts voorlopig, resultaat komen. Gis teren heeft men zich beperkt tot een algemene terreinverkenning. ROTTERDAM In opdracht van het samenwerkingsorgaan Stedenband Twente stelt het Nederlands Vervoere- wetenschappelijk instituut een onder zoek in naar de mogelijkheden tot stichting van een groot vervoercen trum in Twente, dat tevens kan funge ren als regionaal distributie- en groe- pagecentrum. Een eerste rapport, waar in de huidige en te verwachten ver voersstromen van, naar en binnen Twente worden geanalyseerd, is recente lijk gereedgekomen. ZAANDAM Dezer dagen is besloten een naamloze vennootschap op te richten waarin Albert Heijn N.V. te Zaandam en het Amerikaanse bedrijf Mcdonald's te Chicago beide voor 50*/» participeren. Het doel van deze N.V. is het in exploitatie nemen van een aantal vestigingen die gespecialiseerd zijn in wat men in Amerika noemt „fast food". In deze nog te openen vestigingen wordt een beperkt assortiment aangeboden van aantrekkelijke, aan hoge kwaliteitseisen beantwoordende kant en klare spijzen en dranken. Deze zijn zodanig verpakt dat men ze ter plaatse kan nuttigen, maar ook kan meenemen voor consumptie thuis. In Nederland zullen deze bedrijven, evenals in de VS, onder de naam Mcdo nald's worden geëxploiteerd. Volgens de huidige plannen zullen in de loop van 1971 de eerste vestigingen worden 4523. Dat het maken van zweefsprongen op Luna een riskante bezigheid kan zijn, ondervond de drieste Gri- show aan den lijve, want niet zodra had hij zich afgezet om piloot Storm te volgen en gleed de puinsteenachtige rotswand langs hem weg, of hij besefte met schrik, dat hij verkeerd gemikt had!... Toen hij namelijk de apex van zijn sprong bereikte, bleef de overhangende rots formatie juist enkele decimeters buiten het bereik van zijn reikende vingers. Een laatste wringbeweging van zijn lichaam kon hem niet meer helpen en zorgde er al leen maar voor, dat hij volkomen uit balans raakte en achterover terug begon te vallen naar de plaats vanwaar hij was vertrokken! Grishow, die uitstekend voor zijn taak als leider van de kolonie geschikt was, werd er op eens van doordrongen, dat er bepaalde detailhandelingen waren, die hij toch maar beter aan anderen kon overla ten,... zoals het vertraagde kikkerspringen over het Maanoppervlak. De traag beginnende val versnelde zich met iedere meter en tenslotte zou hij nog onaangenaam hard op de scherpe rotsen zijn neergekomen, als de onversaagde prof hem niet als een liefhebbende moeder had opgevangen!... NAARDEN Fusiebesprekingen ten aanzien van de produktie van plakband tussen Van Meurs Golfkarton in Bussum, Van Gelder en Schut Superieur zjjn afgerond. Door een samenvoeging van de produktieafdelingen voor plakband in de gebouwen van VMIO N.V. en Kogel Papier N.V. in Naarden, beide behorende tot de Van Meurs-groep, wordt de grootste plakbandfabriek van de EEG tot stand gebracht, met een zeer sterke positie op de Nederlandse markt. Directeur wordt de heer R. A. Weijerman. Kogel Papier N.V. heeft haar fabrikageafdeling naar elders moeten overbrengen, zodat deze activiteiten daar normaal kunnen doorgaan. De werknemers van Kogel Papier in Naarden worden door de nieuwe plakbandonderneming overgenomen. De vertegenwoordigers van Van Meurs die plakband verkopen, kunnen dit voor de nieuwe onderneming blijven doen. De werknemers van VMIO N.V. worden in dezelfde functie door de nieuwe onderneming overgenomen. Iedereen blijft vallen onder de c.a.o. van de A an Meurs-groep en de Stichting Pensioen- en Spaarfonds Van Meurs. De veranderingen zjjn met de vakbonden besproken en in de ondernemingsraad behandeld. Vakbonden en ondernemingsraad hebben verzocht met de menselijke aspecten van deze reorganisatie rekening te houden, hetgeen is toegezegd. "FÜ 93. Wat onze vriend rechtstreeks op zijn gemak deed, deed Bill Caper haastig met een omweg. En niet zodra had hij de andere kant van het Damplein bereikt, of hij duwde de chauffeur een aantal bankbiljetten in de han den waar de man van duizelde en sprong uit de wagen... „Houd maar! „schreeuwde hij nog en begon zich wanho pig door de dikke rijen Amsterdammers een weg te ba nen. Maar dat ging zo maar niet. „Hé Broer! Lekker laot komme en den foran wille staon hè. Ken je net denke!" zei een venijnig mannetje, wiens geboorteplaats niet mis te raden was en die onze Bill bij zijn vestje greep en dapper terugduwde. „Laat mij er door!" schreeuwde Bill, die geen kans kreeg het Amsterdammertje te passeren. „Ik...!" Maar verder kwam hij niet want plotseling werd hij overstemd door een overweldigend hoerageroep uit duizenden kelen. Het mannetje was direct weer één en al aandacht en rekte de hals om beter te kunnen zien. En Bill, ja, zelfs Bill, die een akelig voorgevoel kreeg, wist niet beter te doen dan vertwijfeld naar de plaats te staren, die hij zo graag als nummer één bereikt zou heb ben... Kleine vaart Antarctica 7 te Exmouth; Breezand 8 60 m w Hanstholm; Helios 9 t.a. Hum- ber; Martinistad pass 8 Cromer; Noord- borg 8 Mantyluoto; Risa Paula 8 900 m wnw Kp Verdische eil.Thaletas 9 Am sterdam. Grote vaart Achilles 9 Bremen; Aegis 8 845 zw vn Azoren; Alkmaar 8 650 zo vn Madras; Amstelmolen 8 160 nw vn Perth; Anco Spray i Rio de Janeiro; Angolakust 8 130 zw vn Lissabon; Ares 8 B. Ventura; Atlantic Star 8 Southampton; Balticborg 8 vn Delfzijl nr Bohus; Blitar 8 50 z vn Madagascar; Calamares 8 150 nnw vn Madeira; Camitia 8 680 zo vn New foundland; Chevron Arnhem 8 1200 zzw vn San Francisco; Crania 8 Callao; Dal- lia 9 180 zo vn Esperance; Daphne 8 800 nnw vn Fremantle; Diloma 8 pass Sa- bang; Dione 8 Amsterdam; Domburgh 8 vn Rotterdam nr Harwich; Forest Lake 8 25 zw vn Haiti; Ganymedes 8 600 no vn Azoren; Garoet 8 330 ono vn Port Darwin; Geeststar 8 150 nw vn Finister- re; Gulf Hansa 8 75 wnw vn Esbjerg; Gulf Hollander 8 200 nnw vn Flores; Gulf Italian 8 Hamburg; Gulf Swede 8 Milfordhaven; Karimun 8 Bangkok; Ka- telysia 8 Nordenham; Katsedijk 8 260 w vn BermudaKennemerland 8 vn Rio de Janeiro nr Cabadelo; Khasiella 8 350 w vn Bermuda; Koningswaard 8 180 no vn Rio de Janeiro; Kopionella 9 Thames- haven; Koudekerk 8 Yokohama; Kreb- sia 8 350 zzw vn Santos; Kreon 8 Wind- wardpassage; Kylix 8 210 n vn Sombre ro; Ladon 8 vn Alexandrië nr Iskende- run; Leuvelloyd 9 Le Havre; Limburg 8 600 w vn Midway; Loirelloyd 8 770 ono vn Tahiti; Maaslloyd 8 200 zw vn St. Helene; Madisonlloyd 8 230 o vn Durban; Mainlloyd 8 Rotterdam; Mem non 8 pass Mona Passage; Merseylloyd 9 pass Vlissingen; Oostkerk 9 Tuticorin; Ossendrecht 8 540 no vn Mona Passage; Philippia 9 Punta Cardon; Polyphemus 10 verw te Padang; Provenierssingel 8 360 ono vn Miami; Purmerend 8 125 o vn Rastanura; Rondo 8 280 w vn Casa blanca; Rotterdam 9 New York; Schel- delloyd 8 110 w vn Lissabon; Schouwen 8 75 no vn Brisbane; Seinelloyd 10 verw te Bangkok; Senegalkust 9 Abidjan; Sepia 8 vn Le Havre nr Mena; Stolt Munttoren 8 480 zo vn St. Helene; Tjili- wong 9 450 n vn Mahe; Utrecht 8 vn Manila nr Los Angeles; Vitrea 8 530 z vn Cape Race; Vlieland 8 500 zw vn El Salvador; Walcheren 8 25 zo vn Las Pal- mas; Wissekerk 9 Bunbury; Witmar- sum 8 70 nno vn Kaap Villano; Wono- giri 8 700 nnw vn Midway; Zaanland 8 San Salvador; Zaria 9 Bombay; Zeeland 8 100 w vn Little Quoin; Zwijndrecht 9 vn Avinmouth rrr Port Churchill. geopend. De nieuwe NV wordt bestuurd door een directie, onder toezicht van een raad van commissarissen bestaande uit 6 personen, van wie er 3 door AH en 3 door Mcdonald's worden benoemd. Mcdonald's is in 1955 opgericht door de Amerikaan Ray Kroc. Het bedrijf heeft een grote expansie achter de rug. In 1964 waren er reeds 657 restaurants. Dit aantal groeide uit tot 1405 per eind 1969. De totale omzet in 1969 bedroeg 450 miljoen dollar, terwijl voor dit jaar een omzet van meer dan 600 miljoen dollar wordt verwacht. Mcdonald's is voor de meeste Amerikanen een begrip. Belangrijke kenmerken van het bedrijf zijn: kwalitatief goede produkten, aan trekkelijke prijzen, snelle bediening en hygiëne. Op het gebied van artikenont- wikkeling. systemen en apparatuur be schikt McDonald's over een indrukwek kende „know how". Het is Albert Heijn bekend, dat, hoe wel Nederlandse consumenten de voor delen van het gemak dat het horecabe drijf biedt kennen en waarderen, men in het algemeen echter huiverig is voor de hoge bestedingen en het ongemak van horecabezoek met kinderen. Der halve heeft Albert Heijn geruime tijd gezocht naar een formule die de voor delen van het horecabedrijf accentueert en de nadelen laat vervallen. Albert Heijn meent die te hebben gevonden in bovengenoemde „fast food" conceptie. De samenwerking met Mcdonald's op dit gebied heeft het voordeel dat men ten volle gebruik kan maken van de ervaring en „know how", die dit bedrijf in de afgelopen 15 jaar heeft opgedaan.^ Bij de samenstelling van het assorti ment van de op te richten Mcdonald's restaurants wordt nadrukkelijk reke ning gehouden met de specifieke wen- Waterhoogten: Konstanz 439 5; Rheinfelden 278 —3; Straatsburg 320 +2; Plittersdorf 448 —5; Maxau 502 —11; Plochingen 135 4-3; Mannheim 345 —20; Steinbach 122 —2; Mainz 325 —11; Bin- gen 230 —9; Kaub 251 —12; Trier 233 5; Koblenz 257 4-1; Keulen 232 —5; Ruhrort 405 5; Lobith 1023 9; Nij megen 816 —8; Arnhem 812 —7; Eefde IJssel 397 —5; Deventer 280 —6; Monsin 5448 —6; Borgharen 3840 4-20; Belfeld 1094 onv.; Grave beneden de sluis 502 onv. De minst gepeild» diepten in de vaar geul, heden vermeld op de waarschu wingsborden, zijn in centimeters: IJssel- kop-Heveadorp 265; Heveadorp- Ame- rongen 270; IJsselkop-Doesburg 265; Doesburg-Zutphen 270. f (Slotkoersen van gisteren) Fonds Vorig» koer* let* nou A.ICZ.O. 84.6 84 Alg. Bank Ned. 235.6 235.5 Amrobank 52.8 52.3 Amsterdam Rubber 42.7 42 Deli Mij eert. 66.2 65 Dordtsche Petrol. 890 891.5 Heineken's Bier 209.5 207 H.AJL.. 102 100.5 Hoogovens nr. c.v.a. 88.7 87 H.V.A.-mijen ver. 65 64.5 K.L.M. 126.2 126 Kon. Petroleum 147.7 147.9 K.N.S.M. nat. bez. 94 92.5 Nat Ned. cert. 81.3 80.8 Phs. v. Ommeren eva 260.5 258 Philips gem. bez. 64.1 63.8 Robeco 223.5 224 Rolinco 173.4 174 Scheepvaart Unie 79.3 78.1 Unilever c.v.fc 94.8" 94.5 Hoogovens nr. cert. 88 8.6 Ned. 7 j. '69 8 102 101.9 Ned. 25 j. '69 8 100.4 100.2 Ned. 7 j. '70 8 102.7 102.3 Ned. '70 15 j. 8 99.9 100 Ned. dollarl. '47 3 87 86.4 Ned. 25 j. '70 8 100.3 100.3 BNG won. bl. '57 6 90.2 90.3 Ned. '69 74 94.4 94 id. 30-jar. '58/'59 44 78.2 78 Ned. '66-1 7 91.3 90.8 BNG '67-1-2 62 88.4 88.2 Ned. 1966-2 7 91.2 90.8 BNG '68-1-2 62 87.7 87.7 Ned. *69 7 90.8 90.7 BNG '67-1-2-3 64 36.1 85.9 Ned. '68-1 64 85.8 85.7 BNG '65-1 6 86.1 86 Ned. '68-2 64 86 85.7 BNG '58-1-2-3 42 79.6 79.5 Ned. '68-3 64 86 85.7 Bk. mid. kred. '66 7 98 98 Ned. '68-4 64 86 85.7 Nat. Inv.b. '65 52 90 90.5 Ned. '66 61 87.9 87.6 Fr. Gron. h.b. dw. 6 85.3 85.3 Ned. '67 61 84.6 84.2 Alb. Heijn '55 4 Ned. '67 6 84.2 83.8 Brit Petrol. '66 71% 96.4 96.4 Ned. '65-1 52 84.7 84.5 Bijenkorf Beheer 6 96.7 96.8 Ned. 1965-2 52 84.6 84.2 Co-op r.spaarbr 176 176 Ned. '64-1 54 82.6 82.4 Ned. Gasunie '69 74 95.6 95 Ned. '64 5 78.9 78.8 Ned. Gasunie '66 74 94 94 Ned. '58 44 83.9 83.9 Ned. Gasunie '66 64 90.7 90.3 Ned. '64 44 94.7 94.5 Philips dir. '51 4 77.5 77 Ned. '59 44 81.2 80.9 Pegem 1-2 1957 6 87.2 87.2 Ned. 1961 44 75.8 75.6 Pegem 1958 54 83.6 83.6 Ned. 1963-1 44 74.6 74.5 Rott. Rijn Pijpl. 54°/. 92.5 92.5 Ned. staffell. '47 34 66.4 66.2 K.L.M. 1968 7 87.5 37.5 Ned. '51 34 90.7 90.5 KX.M. 15-jarig 5 Ned. Sp.w. '57 1-2 42 92.9 92.7 Ned. '53 1-2 34 78.7 78.5 84 8 84.1 Ned. '50 1-2 34 66 65.9 A.K.Z.O. 42 76 76.5 Ned. '54 1-2 34 68.1 68.1 Bergh. Papier 44 97 97 Ned. grootb. '46 3 83.2 83.2 Gelder Zonen v. 42 90 90 Grasso 52% 95.8 94 K.L.M. 52 86 85.5 Meteoor beton 52°/# 140 Ned. Middenst. B. 64 96 V* 96 Rolinco f 1000 64 85.2 86 Stokvis 42% 89.5 89.2 Ned. cred.b. aand. b. 38.5 38.4 Ned. Midd.bank a. 101.2 101.2 Slavenburg's a. 209 209 Albert Heijn 155 155.7 Arnh. Scheepsb. cert. 122 118 Befo ,,b" Bergh/Jurg. 250-1000 187 187 Blijd.st. f 1000 nr cva 60.3 59.8 Bols Lucas 125 124.5 Brakke Grond Bredero 201 198 Bredero n.r.cert. 194 194 Bredero ver. bedr. 450 440 Bührm.-Tetterode f 78.2 77.2 Bijenk. beh. nr. c.v.a. 391 389 Bijenk. beh. 6% pref. 71.7 Calvé D. Calvé D. n.r. c.v.a. 667 675 Calvé pr. wo. r. cert Drents-Ov. houth. 124 123 D.R.U. 612 627 Elsevier f. 456 456 Erdal Mij wasverw. 179 174.8 Etna-Daald. Hold. f. 58 61 Europe ('1) Hotel 370 370 Fokker 68.1 67.7 Gazelle 130 Gelder (van) 141 145 Gelder (van) pref. 140 140.5 Gist-Broc. 112.5 112.2 Grasso 180 175 Gruyter 6 pet c. pr. A 68 Gruyter 6 pet c. pr. B 78 77.2 Hellingman 259 Holec 165 170 Internatio-Mueller 56.8 57.2 Kluwer f. 245 250 Kon. Ned. Papier 163 161.5 Kon. Ned. Text. cert. 31.8 31 Krasnapolsky f. 53 52.5 K.V.T. 146.5 145.3 Leidse Wol 166.5 164 Lips en Gispen cert. 207.5 209 Meteoor 292 282 Naarden Chem. 91.1 92 Naeff gebr. 200 195 Nedap 169 168 Nelle, wed. van 332 331 Nijma n s. c.v.a. 25.5 24 Nijverdal-ten Cate 80 79.8 Ov.z.gas nat.bez.v.a. f. 90.5 90 Pakhoed 63.5 63.5 Palthe 85 86 Parkhotel 450 450 Pont hout 170 171 Reesink en co. a. 141.5 141.5 Schev. expl. mij. f.a. 20 20.8 Schokbeton aand. b. 177 170 Scholten cart./pap a. 214 215 Schuppen sajetf. a. 180 180 Sim. de Wit aand. b. 280 285 Technische Unie a. 308 370 Tw. Kabelfabriek a. 457 453 Ubbink-Davo a. CJnil. 1000 cert. 7cpr a 84 84 Ver. Machinef. a. 70.5 70.2 Ver. Nd. Uitg.bedr. a. 173 170 Ver. Ned. Uitg. f. 171 18.5 Ver. Touw c.v.a. 188 191 Vredestein c.v.a. 380 Vulcaansoord 75 76 Wegener n.r.c. 86 86.5 Wessanen 73 70 Billiton 2e rubr. a. Geld. Tramw. Mij a. 55 H.B.B. bel. dep. f. 775 775 Interbond lpb f. 592 592 Vastg. bel.f part f. 480 420.5 I.K.A. bel. mij. f. 182 178 Unitas f 50 a. 79.5 78.5 Can. pac. railw cert. 59.6 Int. nickel cert. 43.6 43.85 Shell Oil Can cert. 31.5 30.6 Am.tel/tel cert 48.15 49 Anaconda cert. 23 21.8 Bethlehem steel cert. 22% 22.9 Chesap. a. Ohio cert. 41 Cities ser. cert. 48.2 28.4 Dupont d. N. cert. 128 130 Gen. Electric cert. 79 80% Gen. Motors cert. 73V4 72.7 Kennecott cop cert. 40% 40.5 Phil, petroleum cert. 29.45 29.25 Radio Corp. Am cert. 27.8 28 Republic steel cert. 28% 28.3 Shell oil cert. 44.1 45 Standard br 10 a cert. 42.5 43.35 Un St. steel (10) cert. 31.85 32.1 Woolworth cert. 33.3 35% sen van de Nederlandse consument. Naast een kwaliteitshamburger zal ook een volgens bijzonder recept bereide kip en een zeer zorgvuldig geprodu ceerde fritessoort worden aangeboden. Daarbij zal een zo laag mogelijke prijs en geen bedieningsgeld in reke ning worden gebracht. Ook de Neder landse Mcdonald's vestigingen zullen zich onderscheiden door een scrupuleue doorgevoerde hygiëne en vermijding van lange wachttijden. Aldus het com muniqué van A.H. AMSTERDAM/DEVENTER uitgeverijen Keesing NV in Amsterdam en Kluwer in Deventer hebben een nieuwe vennootschap opgericht die de naam draagt Foton Uitgeversmaat schappij NV. In de nieuwe nv worden door Kee sing de maandbladen Fototribune cn TFF Toegepaste Fotografie en Film ingebracht en door Kluwer het foto- en filmboekenfonds van L. J. van Veen's Uitgeversmaatschappij NV in Amsterdam. Daarnaast zullen door Foton vele nieuwe activiteiten worden ontplooid, aldus de oprichters. In de redactionele samenwerking tussen de Nederlandse editie van Fototribune en de in het bui tenland verschijnende edities komt. geen verandering. Door de combinatie van boeken- en tijdschriftenuitgaven kan Foton de snelle ontwikkelingen op het terrein van de fotografie, film en audiovisuele technieken op de voet volgen. De uitge verij stelt zich ten doel zowel voor de vakman als voor de amateur alle beno digde informatie te verzamelen en u!t te geven. Foton gaat drie vestigingen tellen. Twee ervan bevinden zich in Amster dam en houden zich bezig met tijd schriften en boekenproduktie. De afde ling boekenverkoop bevindt zich in Wageningen. RIJSWIJK „De totale omzet in 1970 van de Hollandsche Beton Groep N.V. zal, naar het zich laat aanzien, de 650 min overschrijden (vj 498 min). De eerste helft van 1970 is bevredigend verlopen. Wij zouden ons gaarne duide lijker hebben willen uitspreken maar zijn daartoe niet in staat gezien de re cente loonexplosie, die voor het Neder landse bedrijfsleven ernstige conse quenties kan hebben", aldus heeft de president van de raad van bestuur van de H. B. G„ ir. M. Bijl vrijdag meege deeld tijdens een buitengewone aan deelhoudersvergadering in Rijswijk. AMSTERDAM Opnieuw was de beurs woensdag geheel in de greep van de verwikkelingen rondom de f 400-ei« en de gevolgen hiervan voor de Neder landse economie. De koersen van de ac tieve fondsen moesten opnieuw terrein prijsgeven, hoewel de verlizen niet al te grote vormen aannamen. Hoogovers was opnieuw het kind van de rekening met een achteruitgang van f 1,70 op 87. Ook AKZO lag gedrukt met een verlies van ca. een gulden op 83.70. De stakingen in vele AKZO- bedrijven zullen hieraan niet vreemd zijn. Unilever begen ongeveer prijs houdend, maar liep daarna terug tot 94,40 (94,80). Philips begon 0,60 lager op 63,60 en Kon. Olie liep gaandeweg te rug tot 147 (147.80). KLM was prijshou dend, maar Heineken verloor f 1,50 op 208. De scheepvaartmarkt was verder op retour, waarbij HAL de pariteit be reikte en dit betekent een verlies van 1 punten. Van Ommeren daalde ruim 2 punten en ook Kon. Boot- en Scheep vaart Unie waren opnieuw lager. Cul tures brokkelden af en hetzelfde was met de banken het geval. De staatsfondsenmarkt werd, sterker dan de vorige dagen, door de flauwte aangetast. Dalingen tot een halve punt waren geen uitzondering. Gevraagd naar de oorzaak van deze flauwe stem ming merkte een hoekman op: „Ach, de toestanden zijn de oorzaak."

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 2