VRAAG RIJST: IS 3% GENOEG
ALBERT HEIJN ACTIEF IN
DE HORECASECTOR
Kant-en-klaar-spijzen
beurs
overzicht
Belastingen omhoog om loongolf in te dammen
Twente mogelijk
vervoercentrum
Fifty-fifty samenwerking mei Amerikaans bedrijf
FUSIE IN PLAKBANDINDUSTRIE
SCHEEPST IJ DINGEN
DOCHTER VAN
KLUWER EN
KEESING
Jaaromzet
Holl. Beton
In ban van
loonpsychose
W aterhoogten
PILOOT STORM
AFROMEN
AFWIJZEND
SCHUT SUPERIEUR, VAN GEUDER EN VAN MEURS
TEKKO TAKS
EXPANSIE
VOORDEEL
Fotografische lectuur
Pagina 2
DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1970
De ogen stonden
droevig en schenen bodemloos, zij ke
ken elkaar een poosje aan en toen
kreeg Moore het gevoel dat hij zijn
ontroering moest verbergen. Daarom
stond hij op en liep naar de tafel
waarop een vaas stond met strobloe-
men. Met zijn rug naar Norton ging
hij er ritselend met zijn vinger langs
en plotseling, als door een wesp ge
stoken trok hij zijn hand terug. Het
geluid deed hem denken aan de verla
ten en winderige velden in het najaar.
Hij liep terug naar Norton, voelde
meer genegenheid voor hem dan ooit
en wilde dit laten blijken. Hij stond
op het punt een hand op Nortons
schouder te leggen, toen hij zag dat er
een verandering was ontstaan. Wat er
even tevoren ook tussen hen mocht
zijn geweest, het was verdwenen en
Norton had zich weer helemaal in de
hand. Het hoofd was opgeheven, de
hals lang en naar voren gerekt. Hij
keek voldaan hoe vreemd en onge
loofwaardig dit ook mocht zijn.
Moore voelde zich beledigd, onheus
bejegend. Hij stond er hulpeloos bij
en dacht aan genoegdoening, maar in
vredesnaam waarvoor? Omdat hij
slim genoeg was om hem te laten lie
gen? Omdat hij voor het aangezicht
van de dood zijn oude ironische hou
ding, zijn twistzieke onafhankelijkheid
wist te bewaren? Moore voelde zich
plotseling afgemat, ontmoedigd. Hij
zag als een berg op tegen de medische
diensten die men van hem verwacht-
te. Hij keek op Norton neer, voelde al
zijn oude afkeer, maar vermoeider,
passiever, alsof alle vitaliteit uit hem
geweken was. Hij werd er rich van
bewust, dat de pauze te lang werd.
Hij zei dus: „Ik moet gaan, Nat". Als
afsluiting stak hij zijn hand uit. Nor
ton stond half op, drukte slap en on
verschillig de hand. Moore liep wat
links de kamer uit, terwijl Norton de
ceintuur van zijn badjas met een hoe
kig en vijandig gebaar aantrok.
Dokter Armstrong had nog nooit
een landingsbaan op een berg gezien
en hij keek met belangstelling uit het
raampje van het vliegtuig. Het was
een hoge, winderige plek die geheel
verlaten leek. Er stond een loods met
een groot bord erop: VLIEGVELD,
volgens hem geheel overbodig. Er was
een hek, er waren wat geparkeerde
auto's, terwijl een stuk of acht men
sen bij de ingang van het hek ston
den. Armstrong probeerde Moore tus
sen hen te ontdekken. Hij herinnerde
zich niet precies meer hoe Moore er
uit had gezien, want het was een van
zijn nadelen dat hij zich zelden ge
zichten kon herinneren, hieruit spro
ten ook tal van moeilijkheden met
zijn medemensen voort. Als hij pa
tiënten bij zich kreeg dan herinnerde
hij zich wel visueel de operatie die zij
ondergaan hadden, maar niet hun ge
zichten. Als hij mensen ontmoette die
hij hoorde te kennen, voelde hij zich
altijd onzeker, waardoor het leek of
hij met zijn gedachten ergens anders
was. Hierdoor maakte hij de indruk
kil en onverschillig te zijn, of mis
schien wel een snob.
Hij kreeg geen gelegenheid om zijn
geheugen te beproeven wat Moore be
treft, want het toestel zwenkte en het
hek was aan zijn blik onttrokken. Hij
hoopte maar dat Moore niet was ge
komen om hem af te halen, maar toen
hij de trap afging, zag Armstrong
hem al en hij verbaasde zich erover
dat hij het uiterlijk van deze gezette
man met ronde schouders en blauwe
ogen niet had onthouden. Moore liep
op het vliegtuig toe, scheen zich meer
op zijn gemak te voelen dan destijds
in New York, dat zag Armstrong heel
duidelijk. Hier voelde hij zich thuis
en Armstrong zag aan zijn plotselinge
lachje dat hij hem gezien en herkend
had.
Armstrong zelf lachte niet, een har
telijke begroeting lag niet in zijn lijn,
maar wel gaf hij zich over aan de
vriendelijkheid van Moore. Moore had
zijn hand uitgestoken en zei: „Blij je
te zien, dokter. Ik heb hiernaar ver
langd". Armstrong schudde de hand
voorzichtig en ook Moore kneep niet
hard.
„Dank u. U woont hier mooi tussen
de bergen, he?"
„Ja, het buitenleven is wel aardig.
Door de droogte is het groen dit jaar
snel verdord".
„In New York worden de bladeren
bruin en vallen dan direct af. Ik had
niet gedacht dat zo'n pracht als hier
mogelijk was".
„Nou, zo vaak komt het op deze
hoogte ook niet voor. Zeg... we moe
ten op de bagage wachten".
Armstrong vond het niet prettig in
gezelschap van een vreemde ergens
op te moeten wachten. Hij wist niet
wat hij zeggen moest en Moore zweeg
ook. Deze scheen dat echter niet erg
te vinden. Armstrong nam hem op en
hier scheen Moore zelfs geen erg in te
hebben. Hij keek met meer belang
stelling naar de bezigheden op het
kleine vliegveld dan ze volgens Arm
strong verdienden.
Toen tenslotte een wagentje met
bagage naast hen werd uitgeladen, zei
Moore vrolijk: „Zo, dat is gebeurd,
kies maar uit, David". Het verbaasde
Armstrong dat zijn voornaam zo vlug
gebruikt werd, maar dat vond hij wel
prettig. Moore scheen een aardige ke
rel. waardoor het leven gemakkelijker
werd. voor hemzelf en zijn patiënten.
Terwijl zij naar de rij geparkeerde
auto's liepen, dacht hij hier nog over
na en hij verbaasde zich erover dal
een dokter zo opgewekt kon zijn, hij
wist zelfs niet of dat wel aanbeve
lenswaardig was voor een medicus.
Hij nam Moore van terzijde op. In
derdaad zag Moore er nu zorgeloos
uit, maar het zou best kunnen dat hij
zijn zorgen handig wist te maskeren.
Hij dacht hier nog over na toen ze
tot zijn grote verbazing naast een
vuile rode jeep stilhielden. Arm
strongs bagage werd achterin gestopt,
naast een spa. de dokterstas van
Moore en een kleine draagbare zuur
stoftank die eruit zag alsof hij daar
altijd lag. Moore scheen geen haast te
hebben om te vertrekken. Hij zat een
poosje roerloos met zijn handen op
het stuur. Pas daarna stak hij zijn
hand uit om het contactsleuteltje om
te draaien.
„Er is iets in Haddon gebeurd. Ik
vind dat je het beter kunt weten voor
wij er zijn. Zoals ik je al vezevd heb,
zijn er drie doktoren in de stad..."
Terwijl Moore praatte keek hij over
zijn schouder naar de weg achter hem
waar vertrekkende wagens voorbij
reden. Volgens David keek hij te
vluchtig en nog steeds pratende dreef
hij de jeep met een ruk tussen het
andere verkeer.
DEN HAAG De belastingen zullen met veel meer dan drie procent omhoog
moeten als het kabinet de voor onze economie nadelige gevolgen van de loon
golf wil indammen.
In Den Haag gaat het gerucht dat de regering zou hebben besloten om onder
andere de loon- en inkomstenbelasting, de vennootschaps- en vermogensbelasting
en de accijns op benzine met dit percentage op te trekken.
(wordt vervolgd)
Het kabinet heeft voor de laatste
ontwikkeling aan het loonfront over
een percentage van drie gedacht, omdat
het toen al nodig was de teugel iets aan
te halen.
Wanneer de belastingen inderdaad
drie procent zouden stijgen, levert dit
de schatkist volgens ruwe raming vijf
honderd miljoen gulden op. Omdat op 1
januari de tweede moot van de belas
tingcorrectie gaat werken, wordt hier
door driehonderd miljoen gulden extra
in onze economie gepompt.
De regering zou dus slechts voor
tweehonderd miljoen gulden „afromen".
Dit is minder dan een verhoging van
onder meer omzetbelasting de BTW
met een half punt! Deze belasting zal
overigens niet verder worden opgetrok
ken dan tot. naar schatting 4,6 en 14
procent. Nu zijn de percentages 4 en 12:
het parlement heeft reeds goedgekeurd
dat ze met ingang van 1 januari 4,3 en
13 worden.
De verwachting is, dal minister Wit-
teveen (Financiën) op Prinsjesdag een
wetsontwerp voor de wiebeltax zal
aankondigen. Hij krijgt dan de machti
ging om belastingen tot ten hoogste
vijf procent te verhogen of te verla
gen naar gelang onze economie holt of
stilstaat. Het percentage zou dr. Witte-
veen later in het jaar bij algemene
maatregel van bestuur bekend kunnen
maken.
De moeilijkheid is, dat hij de op
brengst van zo'n verhoging niet mag
uitgeven. Dan wordt het geld immers
weer in onze economie gebracht. Het
kabinet zal echter toch extra geld nodig
kunnen hebben wanneer de loongolf
ook invloed krijgt op het minimumloon.
Wanneer dit wordt verhoogd, gaan on
dermeer de uitkeringen krachtens de
Bijstandswet mede omhoog, de extra
kosten hiervan zijn voor de overheid.
Moeten voor dit dreigende gat in de
begroting voor 1971 nogmaals extra be
lastingen worden geheven?
De werkgevers staan afwijzend te
genover de plannen van het kabinet om
door middel van belastingverhogingen
onze economie in de hand te houden.
Zulke maatregelen betekenen, dat de
vierhonderd gulden zeker zal uitgroeien
tot een algemene loonronde. Het is niet
billijk dat men straks meer belasting
moet gaan betalen, terwijl men zelf
geen loonsverhoging zou hebben gekre
gen. „Laat het kabinet voorlopig niet
met concrete plannen komen", zeggen
werkgevers.
De commissie uit de Sociaal-Econo
mische Raad, die onder leiding van
prof. Schouten moet studeren op een
nieuw systeem om onze economie in de
hand te houden zodat de omstreden
loonwet kan vervallen heeft gisteren
voor het eerst vergaderd. Zij wil zo
spoedig.mogelijk tot een. indien nodig
slechts voorlopig, resultaat komen. Gis
teren heeft men zich beperkt tot een
algemene terreinverkenning.
ROTTERDAM In opdracht van het
samenwerkingsorgaan Stedenband
Twente stelt het Nederlands Vervoere-
wetenschappelijk instituut een onder
zoek in naar de mogelijkheden tot
stichting van een groot vervoercen
trum in Twente, dat tevens kan funge
ren als regionaal distributie- en groe-
pagecentrum. Een eerste rapport, waar
in de huidige en te verwachten ver
voersstromen van, naar en binnen
Twente worden geanalyseerd, is recente
lijk gereedgekomen.
ZAANDAM Dezer dagen is besloten een naamloze vennootschap op te richten
waarin Albert Heijn N.V. te Zaandam en het Amerikaanse bedrijf Mcdonald's te
Chicago beide voor 50*/» participeren. Het doel van deze N.V. is het in exploitatie
nemen van een aantal vestigingen die gespecialiseerd zijn in wat men in Amerika
noemt „fast food".
In deze nog te openen vestigingen wordt een beperkt assortiment aangeboden van
aantrekkelijke, aan hoge kwaliteitseisen beantwoordende kant en klare spijzen
en dranken. Deze zijn zodanig verpakt dat men ze ter plaatse kan nuttigen, maar
ook kan meenemen voor consumptie thuis.
In Nederland zullen deze bedrijven,
evenals in de VS, onder de naam Mcdo
nald's worden geëxploiteerd. Volgens
de huidige plannen zullen in de loop
van 1971 de eerste vestigingen worden
4523. Dat het maken van zweefsprongen op Luna een
riskante bezigheid kan zijn, ondervond de drieste Gri-
show aan den lijve, want niet zodra had hij zich afgezet
om piloot Storm te volgen en gleed de puinsteenachtige
rotswand langs hem weg, of hij besefte met schrik, dat
hij verkeerd gemikt had!... Toen hij namelijk de apex
van zijn sprong bereikte, bleef de overhangende rots
formatie juist enkele decimeters buiten het bereik van
zijn reikende vingers. Een laatste wringbeweging van
zijn lichaam kon hem niet meer helpen en zorgde er al
leen maar voor, dat hij volkomen uit balans raakte en
achterover terug begon te vallen naar de plaats vanwaar
hij was vertrokken! Grishow, die uitstekend voor zijn
taak als leider van de kolonie geschikt was, werd er op
eens van doordrongen, dat er bepaalde detailhandelingen
waren, die hij toch maar beter aan anderen kon overla
ten,... zoals het vertraagde kikkerspringen over het
Maanoppervlak. De traag beginnende val versnelde zich
met iedere meter en tenslotte zou hij nog onaangenaam
hard op de scherpe rotsen zijn neergekomen, als de
onversaagde prof hem niet als een liefhebbende moeder
had opgevangen!...
NAARDEN Fusiebesprekingen ten aanzien van de produktie van plakband
tussen Van Meurs Golfkarton in Bussum, Van Gelder en Schut Superieur zjjn
afgerond. Door een samenvoeging van de produktieafdelingen voor plakband in
de gebouwen van VMIO N.V. en Kogel Papier N.V. in Naarden, beide behorende
tot de Van Meurs-groep, wordt de grootste plakbandfabriek van de EEG tot stand
gebracht, met een zeer sterke positie op de Nederlandse markt. Directeur wordt
de heer R. A. Weijerman.
Kogel Papier N.V. heeft haar fabrikageafdeling naar elders moeten overbrengen,
zodat deze activiteiten daar normaal kunnen doorgaan. De werknemers van Kogel
Papier in Naarden worden door de nieuwe plakbandonderneming overgenomen.
De vertegenwoordigers van Van Meurs die plakband verkopen, kunnen dit voor
de nieuwe onderneming blijven doen. De werknemers van VMIO N.V. worden in
dezelfde functie door de nieuwe onderneming overgenomen. Iedereen blijft vallen
onder de c.a.o. van de A an Meurs-groep en de Stichting Pensioen- en Spaarfonds
Van Meurs.
De veranderingen zjjn met de vakbonden besproken en in de ondernemingsraad
behandeld. Vakbonden en ondernemingsraad hebben verzocht met de menselijke
aspecten van deze reorganisatie rekening te houden, hetgeen is toegezegd.
"FÜ
93. Wat onze vriend rechtstreeks op zijn gemak deed,
deed Bill Caper haastig met een omweg. En niet zodra
had hij de andere kant van het Damplein bereikt, of hij
duwde de chauffeur een aantal bankbiljetten in de han
den waar de man van duizelde en sprong uit de wagen...
„Houd maar! „schreeuwde hij nog en begon zich wanho
pig door de dikke rijen Amsterdammers een weg te ba
nen. Maar dat ging zo maar niet. „Hé Broer! Lekker laot
komme en den foran wille staon hè. Ken je net denke!"
zei een venijnig mannetje, wiens geboorteplaats niet mis
te raden was en die onze Bill bij zijn vestje greep en
dapper terugduwde. „Laat mij er door!" schreeuwde Bill,
die geen kans kreeg het Amsterdammertje te passeren.
„Ik...!" Maar verder kwam hij niet want plotseling werd
hij overstemd door een overweldigend hoerageroep uit
duizenden kelen. Het mannetje was direct weer één en
al aandacht en rekte de hals om beter te kunnen zien.
En Bill, ja, zelfs Bill, die een akelig voorgevoel kreeg,
wist niet beter te doen dan vertwijfeld naar de plaats te
staren, die hij zo graag als nummer één bereikt zou heb
ben...
Kleine vaart
Antarctica 7 te Exmouth; Breezand 8
60 m w Hanstholm; Helios 9 t.a. Hum-
ber; Martinistad pass 8 Cromer; Noord-
borg 8 Mantyluoto; Risa Paula 8 900 m
wnw Kp Verdische eil.Thaletas 9 Am
sterdam.
Grote vaart
Achilles 9 Bremen; Aegis 8 845 zw vn
Azoren; Alkmaar 8 650 zo vn Madras;
Amstelmolen 8 160 nw vn Perth; Anco
Spray i Rio de Janeiro; Angolakust 8
130 zw vn Lissabon; Ares 8 B. Ventura;
Atlantic Star 8 Southampton; Balticborg
8 vn Delfzijl nr Bohus; Blitar 8 50 z vn
Madagascar; Calamares 8 150 nnw vn
Madeira; Camitia 8 680 zo vn New
foundland; Chevron Arnhem 8 1200 zzw
vn San Francisco; Crania 8 Callao; Dal-
lia 9 180 zo vn Esperance; Daphne 8 800
nnw vn Fremantle; Diloma 8 pass Sa-
bang; Dione 8 Amsterdam; Domburgh
8 vn Rotterdam nr Harwich; Forest
Lake 8 25 zw vn Haiti; Ganymedes 8 600
no vn Azoren; Garoet 8 330 ono vn Port
Darwin; Geeststar 8 150 nw vn Finister-
re; Gulf Hansa 8 75 wnw vn Esbjerg;
Gulf Hollander 8 200 nnw vn Flores;
Gulf Italian 8 Hamburg; Gulf Swede 8
Milfordhaven; Karimun 8 Bangkok; Ka-
telysia 8 Nordenham; Katsedijk 8 260 w
vn BermudaKennemerland 8 vn Rio de
Janeiro nr Cabadelo; Khasiella 8 350 w
vn Bermuda; Koningswaard 8 180 no vn
Rio de Janeiro; Kopionella 9 Thames-
haven; Koudekerk 8 Yokohama; Kreb-
sia 8 350 zzw vn Santos; Kreon 8 Wind-
wardpassage; Kylix 8 210 n vn Sombre
ro; Ladon 8 vn Alexandrië nr Iskende-
run; Leuvelloyd 9 Le Havre; Limburg
8 600 w vn Midway; Loirelloyd 8 770
ono vn Tahiti; Maaslloyd 8 200 zw vn
St. Helene; Madisonlloyd 8 230 o vn
Durban; Mainlloyd 8 Rotterdam; Mem
non 8 pass Mona Passage; Merseylloyd
9 pass Vlissingen; Oostkerk 9 Tuticorin;
Ossendrecht 8 540 no vn Mona Passage;
Philippia 9 Punta Cardon; Polyphemus
10 verw te Padang; Provenierssingel 8
360 ono vn Miami; Purmerend 8 125 o
vn Rastanura; Rondo 8 280 w vn Casa
blanca; Rotterdam 9 New York; Schel-
delloyd 8 110 w vn Lissabon; Schouwen
8 75 no vn Brisbane; Seinelloyd 10 verw
te Bangkok; Senegalkust 9 Abidjan;
Sepia 8 vn Le Havre nr Mena; Stolt
Munttoren 8 480 zo vn St. Helene; Tjili-
wong 9 450 n vn Mahe; Utrecht 8 vn
Manila nr Los Angeles; Vitrea 8 530 z
vn Cape Race; Vlieland 8 500 zw vn El
Salvador; Walcheren 8 25 zo vn Las Pal-
mas; Wissekerk 9 Bunbury; Witmar-
sum 8 70 nno vn Kaap Villano; Wono-
giri 8 700 nnw vn Midway; Zaanland 8
San Salvador; Zaria 9 Bombay; Zeeland
8 100 w vn Little Quoin; Zwijndrecht 9
vn Avinmouth rrr Port Churchill.
geopend. De nieuwe NV wordt bestuurd
door een directie, onder toezicht van
een raad van commissarissen bestaande
uit 6 personen, van wie er 3 door AH
en 3 door Mcdonald's worden benoemd.
Mcdonald's is in 1955 opgericht door
de Amerikaan Ray Kroc. Het bedrijf
heeft een grote expansie achter de rug.
In 1964 waren er reeds 657 restaurants.
Dit aantal groeide uit tot 1405 per eind
1969. De totale omzet in 1969 bedroeg
450 miljoen dollar, terwijl voor dit jaar
een omzet van meer dan 600 miljoen
dollar wordt verwacht. Mcdonald's is
voor de meeste Amerikanen een begrip.
Belangrijke kenmerken van het bedrijf
zijn: kwalitatief goede produkten, aan
trekkelijke prijzen, snelle bediening en
hygiëne. Op het gebied van artikenont-
wikkeling. systemen en apparatuur be
schikt McDonald's over een indrukwek
kende „know how".
Het is Albert Heijn bekend, dat, hoe
wel Nederlandse consumenten de voor
delen van het gemak dat het horecabe
drijf biedt kennen en waarderen, men
in het algemeen echter huiverig is voor
de hoge bestedingen en het ongemak
van horecabezoek met kinderen. Der
halve heeft Albert Heijn geruime tijd
gezocht naar een formule die de voor
delen van het horecabedrijf accentueert
en de nadelen laat vervallen. Albert
Heijn meent die te hebben gevonden in
bovengenoemde „fast food" conceptie.
De samenwerking met Mcdonald's op
dit gebied heeft het voordeel dat men
ten volle gebruik kan maken van de
ervaring en „know how", die dit bedrijf
in de afgelopen 15 jaar heeft opgedaan.^
Bij de samenstelling van het assorti
ment van de op te richten Mcdonald's
restaurants wordt nadrukkelijk reke
ning gehouden met de specifieke wen-
Waterhoogten: Konstanz 439 5;
Rheinfelden 278 —3; Straatsburg 320 +2;
Plittersdorf 448 —5; Maxau 502 —11;
Plochingen 135 4-3; Mannheim 345 —20;
Steinbach 122 —2; Mainz 325 —11; Bin-
gen 230 —9; Kaub 251 —12; Trier 233
5; Koblenz 257 4-1; Keulen 232 —5;
Ruhrort 405 5; Lobith 1023 9; Nij
megen 816 —8; Arnhem 812 —7; Eefde
IJssel 397 —5; Deventer 280 —6; Monsin
5448 —6; Borgharen 3840 4-20; Belfeld
1094 onv.; Grave beneden de sluis 502
onv.
De minst gepeild» diepten in de vaar
geul, heden vermeld op de waarschu
wingsborden, zijn in centimeters: IJssel-
kop-Heveadorp 265; Heveadorp- Ame-
rongen 270; IJsselkop-Doesburg 265;
Doesburg-Zutphen 270.
f
(Slotkoersen van gisteren)
Fonds
Vorig»
koer*
let*
nou
A.ICZ.O.
84.6
84
Alg. Bank Ned.
235.6
235.5
Amrobank
52.8
52.3
Amsterdam Rubber
42.7
42
Deli Mij eert.
66.2
65
Dordtsche Petrol.
890
891.5
Heineken's Bier
209.5
207
H.AJL..
102
100.5
Hoogovens nr. c.v.a.
88.7
87
H.V.A.-mijen ver.
65
64.5
K.L.M.
126.2
126
Kon. Petroleum
147.7
147.9
K.N.S.M. nat. bez.
94
92.5
Nat Ned. cert.
81.3
80.8
Phs. v. Ommeren eva
260.5
258
Philips gem. bez.
64.1
63.8
Robeco
223.5
224
Rolinco
173.4
174
Scheepvaart Unie
79.3
78.1
Unilever c.v.fc
94.8"
94.5
Hoogovens nr. cert.
88
8.6
Ned. 7 j. '69 8
102
101.9
Ned. 25 j. '69 8
100.4
100.2
Ned. 7 j. '70 8
102.7
102.3
Ned. '70 15 j. 8
99.9
100
Ned. dollarl. '47 3
87
86.4
Ned. 25 j.
'70 8
100.3
100.3
BNG won. bl. '57 6
90.2
90.3
Ned.
'69 74
94.4
94
id. 30-jar. '58/'59 44
78.2
78
Ned.
'66-1 7
91.3
90.8
BNG '67-1-2 62
88.4
88.2
Ned.
1966-2 7
91.2
90.8
BNG '68-1-2 62
87.7
87.7
Ned.
*69 7
90.8
90.7
BNG '67-1-2-3 64
36.1
85.9
Ned.
'68-1 64
85.8
85.7
BNG '65-1 6
86.1
86
Ned.
'68-2 64
86
85.7
BNG '58-1-2-3 42
79.6
79.5
Ned.
'68-3 64
86
85.7
Bk. mid. kred. '66 7
98
98
Ned.
'68-4 64
86
85.7
Nat. Inv.b. '65 52
90
90.5
Ned.
'66 61
87.9
87.6
Fr. Gron. h.b. dw. 6
85.3
85.3
Ned.
'67 61
84.6
84.2
Alb. Heijn '55 4
Ned.
'67 6
84.2
83.8
Brit Petrol. '66 71%
96.4
96.4
Ned.
'65-1 52
84.7
84.5
Bijenkorf Beheer 6
96.7
96.8
Ned.
1965-2 52
84.6
84.2
Co-op r.spaarbr
176
176
Ned.
'64-1 54
82.6
82.4
Ned. Gasunie '69 74
95.6
95
Ned.
'64 5
78.9
78.8
Ned. Gasunie '66 74
94
94
Ned.
'58 44
83.9
83.9
Ned. Gasunie '66 64
90.7
90.3
Ned.
'64 44
94.7
94.5
Philips dir. '51 4
77.5
77
Ned.
'59 44
81.2
80.9
Pegem 1-2 1957 6
87.2
87.2
Ned.
1961 44
75.8
75.6
Pegem 1958 54
83.6
83.6
Ned.
1963-1 44
74.6
74.5
Rott. Rijn Pijpl. 54°/.
92.5
92.5
Ned. staffell. '47 34
66.4
66.2
K.L.M. 1968 7
87.5
37.5
Ned.
'51 34
90.7
90.5
KX.M. 15-jarig 5
Ned. Sp.w. '57 1-2 42
92.9
92.7
Ned.
'53 1-2 34
78.7
78.5
84 8
84.1
Ned.
'50 1-2 34
66
65.9
A.K.Z.O. 42
76
76.5
Ned.
'54 1-2 34
68.1
68.1
Bergh. Papier 44
97
97
Ned. grootb. '46 3
83.2
83.2
Gelder Zonen v. 42
90
90
Grasso 52%
95.8
94
K.L.M. 52
86
85.5
Meteoor beton 52°/#
140
Ned. Middenst. B. 64
96 V*
96
Rolinco f 1000 64
85.2
86
Stokvis 42%
89.5
89.2
Ned. cred.b. aand. b.
38.5
38.4
Ned. Midd.bank a.
101.2
101.2
Slavenburg's a.
209
209
Albert Heijn
155
155.7
Arnh. Scheepsb. cert.
122
118
Befo ,,b"
Bergh/Jurg. 250-1000
187
187
Blijd.st. f 1000 nr cva
60.3
59.8
Bols Lucas
125
124.5
Brakke Grond
Bredero
201
198
Bredero n.r.cert.
194
194
Bredero ver. bedr.
450
440
Bührm.-Tetterode f
78.2
77.2
Bijenk. beh. nr. c.v.a.
391
389
Bijenk. beh. 6% pref.
71.7
Calvé D.
Calvé D. n.r. c.v.a.
667
675
Calvé pr. wo. r. cert
Drents-Ov. houth.
124
123
D.R.U.
612
627
Elsevier f.
456
456
Erdal Mij wasverw.
179
174.8
Etna-Daald. Hold. f.
58
61
Europe ('1) Hotel
370
370
Fokker
68.1
67.7
Gazelle
130
Gelder (van)
141
145
Gelder (van) pref.
140
140.5
Gist-Broc.
112.5
112.2
Grasso
180
175
Gruyter 6 pet c. pr. A
68
Gruyter 6 pet c. pr. B
78
77.2
Hellingman
259
Holec
165
170
Internatio-Mueller
56.8
57.2
Kluwer f.
245
250
Kon. Ned. Papier
163
161.5
Kon. Ned. Text. cert.
31.8
31
Krasnapolsky f.
53
52.5
K.V.T.
146.5
145.3
Leidse Wol
166.5
164
Lips en Gispen cert.
207.5
209
Meteoor
292
282
Naarden Chem.
91.1
92
Naeff gebr.
200
195
Nedap
169
168
Nelle, wed. van
332
331
Nijma n s. c.v.a.
25.5
24
Nijverdal-ten Cate
80
79.8
Ov.z.gas nat.bez.v.a. f.
90.5
90
Pakhoed
63.5
63.5
Palthe
85
86
Parkhotel
450
450
Pont hout
170
171
Reesink en co. a.
141.5
141.5
Schev. expl. mij. f.a.
20
20.8
Schokbeton aand. b.
177
170
Scholten cart./pap a.
214
215
Schuppen sajetf. a.
180
180
Sim. de Wit aand. b.
280
285
Technische Unie a.
308
370
Tw. Kabelfabriek a.
457
453
Ubbink-Davo a.
CJnil. 1000 cert. 7cpr a
84
84
Ver. Machinef. a.
70.5
70.2
Ver. Nd. Uitg.bedr. a.
173
170
Ver. Ned. Uitg. f.
171
18.5
Ver. Touw c.v.a.
188
191
Vredestein c.v.a.
380
Vulcaansoord
75
76
Wegener n.r.c.
86
86.5
Wessanen
73
70
Billiton 2e rubr. a.
Geld. Tramw. Mij a.
55
H.B.B. bel. dep. f.
775
775
Interbond lpb f.
592
592
Vastg. bel.f part f.
480
420.5
I.K.A. bel. mij. f.
182
178
Unitas f 50 a.
79.5
78.5
Can. pac. railw cert.
59.6
Int. nickel cert.
43.6
43.85
Shell Oil Can cert.
31.5
30.6
Am.tel/tel cert
48.15
49
Anaconda cert.
23
21.8
Bethlehem steel cert.
22%
22.9
Chesap. a. Ohio cert.
41
Cities ser. cert.
48.2
28.4
Dupont d. N. cert.
128
130
Gen. Electric cert.
79
80%
Gen. Motors cert.
73V4
72.7
Kennecott cop cert.
40%
40.5
Phil, petroleum cert.
29.45
29.25
Radio Corp. Am cert.
27.8
28
Republic steel cert.
28%
28.3
Shell oil cert.
44.1
45
Standard br 10 a cert.
42.5
43.35
Un St. steel (10) cert.
31.85
32.1
Woolworth cert.
33.3
35%
sen van de Nederlandse consument.
Naast een kwaliteitshamburger zal ook
een volgens bijzonder recept bereide
kip en een zeer zorgvuldig geprodu
ceerde fritessoort worden aangeboden.
Daarbij zal een zo laag mogelijke
prijs en geen bedieningsgeld in reke
ning worden gebracht. Ook de Neder
landse Mcdonald's vestigingen zullen
zich onderscheiden door een scrupuleue
doorgevoerde hygiëne en vermijding
van lange wachttijden. Aldus het com
muniqué van A.H.
AMSTERDAM/DEVENTER
uitgeverijen Keesing NV in Amsterdam
en Kluwer in Deventer hebben een
nieuwe vennootschap opgericht die de
naam draagt Foton Uitgeversmaat
schappij NV.
In de nieuwe nv worden door Kee
sing de maandbladen Fototribune cn
TFF Toegepaste Fotografie en Film
ingebracht en door Kluwer het foto-
en filmboekenfonds van L. J. van
Veen's Uitgeversmaatschappij NV in
Amsterdam.
Daarnaast zullen door Foton vele
nieuwe activiteiten worden ontplooid,
aldus de oprichters. In de redactionele
samenwerking tussen de Nederlandse
editie van Fototribune en de in het bui
tenland verschijnende edities komt.
geen verandering.
Door de combinatie van boeken- en
tijdschriftenuitgaven kan Foton de
snelle ontwikkelingen op het terrein
van de fotografie, film en audiovisuele
technieken op de voet volgen. De uitge
verij stelt zich ten doel zowel voor de
vakman als voor de amateur alle beno
digde informatie te verzamelen en u!t
te geven.
Foton gaat drie vestigingen tellen.
Twee ervan bevinden zich in Amster
dam en houden zich bezig met tijd
schriften en boekenproduktie. De afde
ling boekenverkoop bevindt zich in
Wageningen.
RIJSWIJK „De totale omzet in
1970 van de Hollandsche Beton Groep
N.V. zal, naar het zich laat aanzien, de
650 min overschrijden (vj 498 min).
De eerste helft van 1970 is bevredigend
verlopen. Wij zouden ons gaarne duide
lijker hebben willen uitspreken maar
zijn daartoe niet in staat gezien de re
cente loonexplosie, die voor het Neder
landse bedrijfsleven ernstige conse
quenties kan hebben", aldus heeft de
president van de raad van bestuur van
de H. B. G„ ir. M. Bijl vrijdag meege
deeld tijdens een buitengewone aan
deelhoudersvergadering in Rijswijk.
AMSTERDAM Opnieuw was de
beurs woensdag geheel in de greep van
de verwikkelingen rondom de f 400-ei«
en de gevolgen hiervan voor de Neder
landse economie. De koersen van de ac
tieve fondsen moesten opnieuw terrein
prijsgeven, hoewel de verlizen niet al
te grote vormen aannamen.
Hoogovers was opnieuw het kind van
de rekening met een achteruitgang van
f 1,70 op 87. Ook AKZO lag gedrukt
met een verlies van ca. een gulden op
83.70. De stakingen in vele AKZO-
bedrijven zullen hieraan niet vreemd
zijn. Unilever begen ongeveer prijs
houdend, maar liep daarna terug tot
94,40 (94,80). Philips begon 0,60 lager op
63,60 en Kon. Olie liep gaandeweg te
rug tot 147 (147.80). KLM was prijshou
dend, maar Heineken verloor f 1,50 op
208.
De scheepvaartmarkt was verder op
retour, waarbij HAL de pariteit be
reikte en dit betekent een verlies van 1
punten. Van Ommeren daalde ruim 2
punten en ook Kon. Boot- en Scheep
vaart Unie waren opnieuw lager. Cul
tures brokkelden af en hetzelfde was
met de banken het geval.
De staatsfondsenmarkt werd, sterker
dan de vorige dagen, door de flauwte
aangetast. Dalingen tot een halve punt
waren geen uitzondering. Gevraagd
naar de oorzaak van deze flauwe stem
ming merkte een hoekman op: „Ach,
de toestanden zijn de oorzaak."