Andere route
van BSM op
Corso-dag
Ook
louter-lekker-Iuie-stoelen
Beton
Noodzaak
Eindfase
DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1970
GIGANTISCHE SLUIZEN VOOR DUWVAART
Wijk bij Duurstede en
Tiel; toegangspoorten
tot haven Amsterdam
De Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede heeft z'n volledige ca
paciteit bereikt. In de schutskolk is het voor de vele schepen dan ook
steeds weer een kwestie van passen en meten om er door te komen. Duw
bootkonvooien kunnen niet doorgelaten worden; daarvoor is de sluis-
breedte van 18 meter niet toereikend genoeg. De nieuwe sluis wordt zes
meter breed.
Het grondwerk voor de bouw van de tweede sluis bij Wijk bij Duur
stede is nog steeds in volle gang. v
Een flinke hap uit de miljoenenbegro
ting wordt opgeslokt door de bouw
van de nieuwe sluizen bij Wijk bij
Duurstede (Prinses Irenesluis) en
Tiel (Prins Bernhardsluis). Wat Wijk
bij Duurstede betreft, daar wordt nu
een project uitgevoerd, dat in eer
ste instantie is aanbesteed voor cir
ca 40 miljoen eigenlijk een onop
vallend bedrag in het gehele arse
naal van werkzaamheden, die de
verbreding van het kanaal nog tot
minstens 1980 zullen vergen.
De sluizenbouw bij Wijk bij Duurste
de ligt een jaar voor op die bij Tiel,
waar kortgeleden een begin werd ge
maakt met de eerste grondwerk
zaamheden.
Die tijdsruimte is gewust gecreëerd om
de beide projecten in combinatie te
kunnen uitvoeren. Uiteindelijk zul
len ze toch hoegenaamd tegelijker
tijd opgeleverd kunnen worden, om
dat de voorsprong die Wijk bij
Duurstede nu nog heeft straks weer
verloren gaat, omdat daar aan de
binnenzijde van het sluizencomplex
een nieuwe brug moet worden ge
bouwd.
De Directie Sluizen van Rijkswater
staat, die de supervisie over de ge
combineerde sluizenbouw heeft, laat
het werk uitvoeren door de aanne
merscombinatie COSAR (Combinatie
tot uitvoering van sluizen in het Am
sterdam-Rijnkanaal), een samenwer
king van de Amsterdamse Ballast
Beton- en Waterbouw NV., de Inter
nationale Gewapendbeton Bouw NV.
te Breda en de Hollandse Betonmaat-
schappij NV. te Rijswijk.
De namen van deze maatschappijen
tonen al aan. dat de betonbouw de
boventoon voert in de realisering van
de beide projecten.
Beton... alleen al voor de nieuwe sluis
bij Wijk bij Duurstede zal totaal cir
ca 50.000 m3 nodig zijn. Van die
enorme hoeveelheid was gisteren 3300
m3 gestort en dat speelde zich af in
een tijdsbestek van nog geen drie da
gen.
Begin deze week ging het eerste be
ton de diepe bouwput in.
Zeventien betonnen vloeren (3 12 me
ter dik), zeventien moten eigenlijk,
vormen straks samen de bodem van
de 24 meter brede sluis. Elke week
komt zo'n vloer gereed, wat overigens
niet wil zeggen dat die zware bodem
er over zeventien weken ook werke
lijk ligt omdat in de bouwschema's
altijd rekening wordt gehouden met
enige speling.
Op z'n vroegst kan de sluis bij Wijk bij
Duurstede in 1974 gereed zijn; die bij
Tiel volgt een jaar later.
Vorig jaar september werd een begin
gemaakt met het uitgraven van de
Wijkse duwvaartsluis; ongeveer
500.000 m3 grond moest verplaatst
worden. Deels werd dit gebruikt om
in verband met de totale verbreding
van het kanaal een nieuwe dijk aan
te leggen.
Een jaar of vijf eerder stonden de eer
ste ontwerpen al op papier, omdat de
ontwikkeling van de binnenscheep
vaart in Amerika ons eigenlijk al
gauw na de bevrijding leerde, dat
grote eenheden zouden domineren in
de toekomst van het scheepvaartver
keer.
Met als noodzakelijk gevolg; grotere
sluizen, bredere waterwegen. Bij de
bouw van de Prins Bernhardsluis bij
Tiel werd in dit opzicht al een eindje
vooruit gedacht; de voorhaven kreeg
al een dusdanige breedte, dat deze
berekend zou zijn op de bouw van
een tweede sluis.
Dat het scheepvaartverkeer door de op
komst van de duwvaart zo'n grote
ontwikkeling zou doormaken, dat in
de zestiger jaren de noodzaak van die
tweede sluis al werd gevoeld, voorzag
Een overzicht van het huidige
complex van de Prinses Irene
sluis in Wijk bij Duurstede met er
naast de in aanbouw zijnde duw
vaartsluis, waarvoor begin deze
week het eerste beton werd gestort.
men bepaald nog niet in 1952, het
jaar van de opening van het Amster
dam-Rijnkanaal.
„Met de aanleg van het Amsterdam-
Rijnkanaal is, in tegenstelling met
die van het Merwedekanaal, in ruime
mate rekening gehouden met de in de
toekomst te verwachten ontwikkeling
van het scheepvaartverkeer. Wij heb
ben in het verleden ervaren hoe snel
de aanpassing door de alweer voort
schrijdende ontwikkeling werd ach
terhaald. Hoe die ontwikkeling in de
naaste toekomst zal zijn ligt nog in
het onzekere. Wel laat zich voorzien
dat het toenemend gebruik van coas
ters, dieper het land in, verdere
voortgang zal maken", constateerde
jhr. L. Huydecoper van Nigtevecht,
voorzitter van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Utrecht, bij
de opening van het kanaal op 21 mei
1952.
En de toenmalige burgemeester van
Tiel mr. Cambier van Nooten, merkte
in hetzelfde jaar tot zijn spijt in een
waterbouwkundig tijdschrift op, dat
..het een zekere leegte zal geven als
de werkzaamheden zijn afgelopen en
de technisch ambtenaren, die wij zo
vele jaren in ons midden hadden, zijn
vertrokken".
Ook hij zal op dat moment niet ver
moed hebben dat dit vertrek maar
tijdelijk was. De ambtenaren zijn er
weer; de werkzaamheden zijn op
nieuw op gang gekomen. Over duw-
konvooien werd in de vijftiger jaren
nog maar ternauwernood gepraat; nu
is de hele sluizenbouw aangepast aan
dit scheepvaartverkeer.
Zo worden de heftorens van de nieuwe
sluizen bij Tiel en Wijk bij Duurste
de voorzien van aanvaarconstructies
aan de schutkolkzijde. Men wil het ri
sico niet lopen, dat de sluisdeuren be
schadigd worden als zo'n konvooi, be
staande uit een duwboot en enkele
aan elkaar gekoppelde bakken,
„doorschiet".
De geleidewerken in voorhavens moe
ten al eveneens aan die grote kon
vooien worden aangepast; op zichzelf
als een miljoenenzaak. De duwvaart
is erg windgevoelig; de konvooien
hebben dan ook in de wachtplaatsen
voor de schutkolk in dit opzicht een
zekere bescherming nodig.
Verwacht wordt dat op zeer korte ter
mijn mogelijk volgende maand al
begonnen zal worden met de kanaal
verbreding tussen de Lek en de Waal.
Volgens de technici is er nog geen
definitieve keuze voor een verbre
dingsplan gedaan, maar aangenomen
wordt dat, hoe dan ook, in verband
met de optredende hogere waterstan
den de bouw van een keersluis voor
de haven van Tiel onvermijdelijk zal
zijn en tevens, dat het sluizencom
plex bij Ravenswaaij ooverbodig zal
worden en dus gaat verdwijnen.
Het jaar 1980 wordt genoemd als de
mogelijke eindfase van de totale ver-
bredingswerken. De Amsterdamse
haven kan de duwvaart dan via het
kanaal binnenhalen.
Nieuwe heftorens zullen de sluizen in
het kanaal dan markeren. Torens,
strak van lijn en los van elkaar
staand. Ongeveer dertig meter boven
de sluiswand uittronend. En duwkon-
vooien in een breed kanaal met hoge
dijken. En misschien al weer nieuwe
plannen voor de volgende fase in de
ontwikkeling van ons scheepvaart
verkeer.
BAZAAR IN MAURIK
MAURIK Op zaterdag 26 septem
ber zat in garage Wilshaus een bazaar
gehouden worden, waarvan de op
brengst ten goede zal komen aan het
dak van de Nederlands Hervormde
Kerk, dat gerepareerd moet worden.
Behalve de gebruikelijke attracties is
er ook van een veiling van zowel mo
derne als antieke goederen.
TIEL De Betuwse Streekvervoer
Maatschappij zal op 12 september, de
corsodag, de halteplaatsen in de bin
nenstad van tien uur 's morgen tot
's avonds zeven uur laten vervallen in
verband met de drukte en de verschil
lende afzettingen. Het eindpunt zal die
dag via Oost het kantoor van de BSM,
Echteldsedijk zijn.
ADVERTENTIE
Als u lekker-luie-stoelen wilt zien in de lijn van deze tijd, stap dan
naar meubelshowroom DE GRAAFSCHAP in Ruurlo. Door da
samenwerking van liefst 124 woninginrichters is daar niets
onmogelijk. U ziet daar véél om lekker-lui te relaxen. In vele vormen,
van vele materialen, in vele kleuren. Luilekkerland voor moderne
mensen, die zich weten te ontspannen. Bij elke stoel kleurstalen voor
stoffering naar keus. En aan elke stoel zwart op wit de prijs. Wat kan
u gebeuren?
(kun je doen als je met 124 bent).
Meubel-showroom
Dominesteeg 14 ruurlo
(te midden van de Gelderse Kastelen)
Ook op donderdagavond van 6 tot 9 uur geopend,
's Zondags gesloten
's Zaterdags tot 5 uur geopend.
TIEL - Wijk bij Duurstede -
Steeds duidelijker kan
men nu zien waar de
tientallen miljoenen blij
ven, die nodig zijn voor
de bouwwerken om de
duwkonvooien, de reuzen
van de binnenscheep
vaart, via het Amsterdam-
Rijnkanaal de doorgang
naar de Amsterdamse
haven mogelijk te maken.