Andere route van BSM op Corso-dag Ook louter-lekker-Iuie-stoelen Beton Noodzaak Eindfase DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1970 GIGANTISCHE SLUIZEN VOOR DUWVAART Wijk bij Duurstede en Tiel; toegangspoorten tot haven Amsterdam De Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede heeft z'n volledige ca paciteit bereikt. In de schutskolk is het voor de vele schepen dan ook steeds weer een kwestie van passen en meten om er door te komen. Duw bootkonvooien kunnen niet doorgelaten worden; daarvoor is de sluis- breedte van 18 meter niet toereikend genoeg. De nieuwe sluis wordt zes meter breed. Het grondwerk voor de bouw van de tweede sluis bij Wijk bij Duur stede is nog steeds in volle gang. v Een flinke hap uit de miljoenenbegro ting wordt opgeslokt door de bouw van de nieuwe sluizen bij Wijk bij Duurstede (Prinses Irenesluis) en Tiel (Prins Bernhardsluis). Wat Wijk bij Duurstede betreft, daar wordt nu een project uitgevoerd, dat in eer ste instantie is aanbesteed voor cir ca 40 miljoen eigenlijk een onop vallend bedrag in het gehele arse naal van werkzaamheden, die de verbreding van het kanaal nog tot minstens 1980 zullen vergen. De sluizenbouw bij Wijk bij Duurste de ligt een jaar voor op die bij Tiel, waar kortgeleden een begin werd ge maakt met de eerste grondwerk zaamheden. Die tijdsruimte is gewust gecreëerd om de beide projecten in combinatie te kunnen uitvoeren. Uiteindelijk zul len ze toch hoegenaamd tegelijker tijd opgeleverd kunnen worden, om dat de voorsprong die Wijk bij Duurstede nu nog heeft straks weer verloren gaat, omdat daar aan de binnenzijde van het sluizencomplex een nieuwe brug moet worden ge bouwd. De Directie Sluizen van Rijkswater staat, die de supervisie over de ge combineerde sluizenbouw heeft, laat het werk uitvoeren door de aanne merscombinatie COSAR (Combinatie tot uitvoering van sluizen in het Am sterdam-Rijnkanaal), een samenwer king van de Amsterdamse Ballast Beton- en Waterbouw NV., de Inter nationale Gewapendbeton Bouw NV. te Breda en de Hollandse Betonmaat- schappij NV. te Rijswijk. De namen van deze maatschappijen tonen al aan. dat de betonbouw de boventoon voert in de realisering van de beide projecten. Beton... alleen al voor de nieuwe sluis bij Wijk bij Duurstede zal totaal cir ca 50.000 m3 nodig zijn. Van die enorme hoeveelheid was gisteren 3300 m3 gestort en dat speelde zich af in een tijdsbestek van nog geen drie da gen. Begin deze week ging het eerste be ton de diepe bouwput in. Zeventien betonnen vloeren (3 12 me ter dik), zeventien moten eigenlijk, vormen straks samen de bodem van de 24 meter brede sluis. Elke week komt zo'n vloer gereed, wat overigens niet wil zeggen dat die zware bodem er over zeventien weken ook werke lijk ligt omdat in de bouwschema's altijd rekening wordt gehouden met enige speling. Op z'n vroegst kan de sluis bij Wijk bij Duurstede in 1974 gereed zijn; die bij Tiel volgt een jaar later. Vorig jaar september werd een begin gemaakt met het uitgraven van de Wijkse duwvaartsluis; ongeveer 500.000 m3 grond moest verplaatst worden. Deels werd dit gebruikt om in verband met de totale verbreding van het kanaal een nieuwe dijk aan te leggen. Een jaar of vijf eerder stonden de eer ste ontwerpen al op papier, omdat de ontwikkeling van de binnenscheep vaart in Amerika ons eigenlijk al gauw na de bevrijding leerde, dat grote eenheden zouden domineren in de toekomst van het scheepvaartver keer. Met als noodzakelijk gevolg; grotere sluizen, bredere waterwegen. Bij de bouw van de Prins Bernhardsluis bij Tiel werd in dit opzicht al een eindje vooruit gedacht; de voorhaven kreeg al een dusdanige breedte, dat deze berekend zou zijn op de bouw van een tweede sluis. Dat het scheepvaartverkeer door de op komst van de duwvaart zo'n grote ontwikkeling zou doormaken, dat in de zestiger jaren de noodzaak van die tweede sluis al werd gevoeld, voorzag Een overzicht van het huidige complex van de Prinses Irene sluis in Wijk bij Duurstede met er naast de in aanbouw zijnde duw vaartsluis, waarvoor begin deze week het eerste beton werd gestort. men bepaald nog niet in 1952, het jaar van de opening van het Amster dam-Rijnkanaal. „Met de aanleg van het Amsterdam- Rijnkanaal is, in tegenstelling met die van het Merwedekanaal, in ruime mate rekening gehouden met de in de toekomst te verwachten ontwikkeling van het scheepvaartverkeer. Wij heb ben in het verleden ervaren hoe snel de aanpassing door de alweer voort schrijdende ontwikkeling werd ach terhaald. Hoe die ontwikkeling in de naaste toekomst zal zijn ligt nog in het onzekere. Wel laat zich voorzien dat het toenemend gebruik van coas ters, dieper het land in, verdere voortgang zal maken", constateerde jhr. L. Huydecoper van Nigtevecht, voorzitter van de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Utrecht, bij de opening van het kanaal op 21 mei 1952. En de toenmalige burgemeester van Tiel mr. Cambier van Nooten, merkte in hetzelfde jaar tot zijn spijt in een waterbouwkundig tijdschrift op, dat ..het een zekere leegte zal geven als de werkzaamheden zijn afgelopen en de technisch ambtenaren, die wij zo vele jaren in ons midden hadden, zijn vertrokken". Ook hij zal op dat moment niet ver moed hebben dat dit vertrek maar tijdelijk was. De ambtenaren zijn er weer; de werkzaamheden zijn op nieuw op gang gekomen. Over duw- konvooien werd in de vijftiger jaren nog maar ternauwernood gepraat; nu is de hele sluizenbouw aangepast aan dit scheepvaartverkeer. Zo worden de heftorens van de nieuwe sluizen bij Tiel en Wijk bij Duurste de voorzien van aanvaarconstructies aan de schutkolkzijde. Men wil het ri sico niet lopen, dat de sluisdeuren be schadigd worden als zo'n konvooi, be staande uit een duwboot en enkele aan elkaar gekoppelde bakken, „doorschiet". De geleidewerken in voorhavens moe ten al eveneens aan die grote kon vooien worden aangepast; op zichzelf als een miljoenenzaak. De duwvaart is erg windgevoelig; de konvooien hebben dan ook in de wachtplaatsen voor de schutkolk in dit opzicht een zekere bescherming nodig. Verwacht wordt dat op zeer korte ter mijn mogelijk volgende maand al begonnen zal worden met de kanaal verbreding tussen de Lek en de Waal. Volgens de technici is er nog geen definitieve keuze voor een verbre dingsplan gedaan, maar aangenomen wordt dat, hoe dan ook, in verband met de optredende hogere waterstan den de bouw van een keersluis voor de haven van Tiel onvermijdelijk zal zijn en tevens, dat het sluizencom plex bij Ravenswaaij ooverbodig zal worden en dus gaat verdwijnen. Het jaar 1980 wordt genoemd als de mogelijke eindfase van de totale ver- bredingswerken. De Amsterdamse haven kan de duwvaart dan via het kanaal binnenhalen. Nieuwe heftorens zullen de sluizen in het kanaal dan markeren. Torens, strak van lijn en los van elkaar staand. Ongeveer dertig meter boven de sluiswand uittronend. En duwkon- vooien in een breed kanaal met hoge dijken. En misschien al weer nieuwe plannen voor de volgende fase in de ontwikkeling van ons scheepvaart verkeer. BAZAAR IN MAURIK MAURIK Op zaterdag 26 septem ber zat in garage Wilshaus een bazaar gehouden worden, waarvan de op brengst ten goede zal komen aan het dak van de Nederlands Hervormde Kerk, dat gerepareerd moet worden. Behalve de gebruikelijke attracties is er ook van een veiling van zowel mo derne als antieke goederen. TIEL De Betuwse Streekvervoer Maatschappij zal op 12 september, de corsodag, de halteplaatsen in de bin nenstad van tien uur 's morgen tot 's avonds zeven uur laten vervallen in verband met de drukte en de verschil lende afzettingen. Het eindpunt zal die dag via Oost het kantoor van de BSM, Echteldsedijk zijn. ADVERTENTIE Als u lekker-luie-stoelen wilt zien in de lijn van deze tijd, stap dan naar meubelshowroom DE GRAAFSCHAP in Ruurlo. Door da samenwerking van liefst 124 woninginrichters is daar niets onmogelijk. U ziet daar véél om lekker-lui te relaxen. In vele vormen, van vele materialen, in vele kleuren. Luilekkerland voor moderne mensen, die zich weten te ontspannen. Bij elke stoel kleurstalen voor stoffering naar keus. En aan elke stoel zwart op wit de prijs. Wat kan u gebeuren? (kun je doen als je met 124 bent). Meubel-showroom Dominesteeg 14 ruurlo (te midden van de Gelderse Kastelen) Ook op donderdagavond van 6 tot 9 uur geopend, 's Zondags gesloten 's Zaterdags tot 5 uur geopend. TIEL - Wijk bij Duurstede - Steeds duidelijker kan men nu zien waar de tientallen miljoenen blij ven, die nodig zijn voor de bouwwerken om de duwkonvooien, de reuzen van de binnenscheep vaart, via het Amsterdam- Rijnkanaal de doorgang naar de Amsterdamse haven mogelijk te maken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 5