Jn Veenendaal dacht ik l begin: wat doe ik hier in Toekomst wijkgemeenschap staat of valt met houding van „Engelenburgers" Lieve wijkgemeenschap of gerichte acties Ligt uw levenshuis in puintroost bij Overduin Voorzitter Koot trekt van leer tegen apathie LIEVER GELD VOOR ELDERS Ds. J. Overduin,40 jaar predikant: „We hebben het zo goed, dat we geen cadeautjes kunnen aannemen...." Trekking loterij ASC Lienden van start BURGERLIJKE STAND Dame gewond hij val van trap GEHEIM WAT DOE IK HIER? Margrietruiters op nieuw spoor RHENEN ONDEUGEND GENADE DONDERDAG I OKTOBER 1970 Voor de gereformeerde dominee J. Overduin (68) is het op 26 oktober veertig jaar geleden dat hij zjjn intrede deed in het Drentse dorp Sleen. Hij diende, voordat hjj in 1953 naar Veenendaal kwam, achtereenvolgens de kerken van Kampen, Arnhem en Amsterdam. Ds. Overduin geniet in de gereformeerde kring hoog aanzien. Niet in de laatste plaats om z(jn pionierswerk op het terrein van de evangelisatie in Amsterdam kort na de oorlog. Diverse publi- katies over theologische onderwerpen van zijn hand trokken tot in het bui tenland belangstelling. Op zjjn eigen verzoek zal hij ter gelegenheid van het jubileum geen cadeaus ontvangen. Daarentegen deed hij het verzoek om een zo groot mogelijk be drag bijeen te brengen, waardoor een van z\jn idealen meer spreiding van de welvaart een stapje dichterbij de realiteit komt. Het geld dat binnenkomt wordt gebruikt voor enkele zeer urgente gevallen: voor een weeshuis in Kenia, de restauratie van de verwoeste en vervallen kerk van Depok (een kleine christengemeente nabij Djakarta op Java) en voor het geestelijk en maatschappelijk opbouwwerk van de Wal- denser predikant Tullio Vinay op het noodlijdende Sicilië. Giften kunnen worden gestort op gironummer 1933333, ten name van Diaco nie Geref. Kerk Veenendaal, met vermelding „Gift jubileum ds. Overduin". Op zondag 25 oktober besteedt ds. Overduin in de dienst van 19 u. in de Petrakerk aandacht aan zijn jubileum, en op zaterdagmiddag 24 oktober is er in de aula van het Chr. Lyceum van 4-7 u«r gelegenheid om hem geluk te wensen. ("Van een onzer verslaggevers) "VEENENDAAL „Wij hebben het relatief zo goed, dat ik het voor mijn geweten ongeoorloofd vind, cadeautjes in ontvangst te nemen. Vroeger was dat heel anders, toen predikanten nog van die magere trak tementen hadden, maar nu met al die luxe is het niet meer nodig". Ds. J. Overduin (68), verklaart waarom hij bij zijn aanstaande jubileum geen persoonlijke attenties wil, maar liever giften om elders in de wereld nood te kunnen lenigen. „Ik bedoel het helemaal niet als zo'n mooie geste, maar ik hoop wel dat ik navolging krijg. Als ik op recepties soms voor duizen den guldens blpemen zie staan, zeg ik, laten we dat asjeblieft niet doen, maar het geld beter besteden...". siteit in Zuid-Afrika hield (1954). Het gaat over de absoluutheid van het christendom en de apologetische me thode, en over de verhouding geloof- wetenschap. Hij publiceerde ook een werk als „Worden als een man" over de verhouding tussen psychi sche en geestelijke volwassenheid. Wat trekt u aan in het ambt van predikant? „Kijk, je ervaart zelf de kracht van het evangelie, en je gunt het andere mensen. Als je er zelf niet in gelooft, moet je er niet aan be ginnen. Natuurlijk zijn er ook wel theologi sche vraagstukken die niet op te lossen zijn maar dat is het kruis van de onvolmaaktheid van onze kennis. Het tast de eigensoortigheid van de geloofszekerheid niet aan. Veel mensen zijn bang voor die theologische onzekerheden, omdat ze déze specifieke zekerheid missen. 't Ljjkt mij het geheim om een boodschap te hebben voor alle men sen in alle tijden. Je moet de kracht bezitten om te vertellen wat het evangelie is, en wat de werkelijk heid is. Dat evangelie moet in de werkelijkheid functioneren. Er is eens gezegd: twijfel ontstaat wanneer het werkelijkheidsgehalte begint in te zinken. Het gaat erom de werkelijkheid te prediken. Je moet het evangelie psychologisch weten te analyseren, zonder in tech nische termen te vervallen. De inhoud van de prediking staat bij ds. Overduin voorop. Hij zegt zelf helemaal niet star of stroef te zijn, en hij vindt het best dat hier en daar wat wordt geëxperimen teerd, al vindt hij grapjes niet zo best passen in de kerkelijke stijl. „Maar als jongelui het graag zoe ken in kunst- en vliegwerk, ach laat ze dan", zegt hij, „maar ze redden het niet. De jeugd kijkt er ook wel achter. In 1953 kwam u naar Veenen daal. Wat trof u hier aan? „Nou, (lacht kort), in 't begin dacht ik, wat doe ik hier. Als je altijd in de frontlinie hebt gestaan met het buitenkerkelijke werk, en je komt dan in het gewone wijkwerk met mensen die het, althans aan de buitenkant, allemaal zo met je eens zijn, dan heb je het gevoel: de men sen hier weten het wel. Diep in mijn hart verlang ik toch wel een beetje naar oppositie." Wat heeft u dan getrokken in Veenendaal? „Getrokken, nou ja, ik moest weg uit Amsterdam. Ik was vreselijk ziek geweest en uitgeput. De dokters hadden gezegd dat ze anders het volgende jaar wel een grafsteentje voor me konden klaarzetten. Ik moest een kleiner werkterrein heb ben. Dat werd dan Veenendaal, waar in die tijd ook een heel specia le problematiek om oplossing vroeg." Een vraagje op de man af: schenkt een bekering een predikant bevrediging? „Het is natuurlijk niet de bedoe ling", zegt ds. Overduin met een be ginnend lachje, „maar als er in de hemel blijdschap over een zondaar die zich heeft bekeerd, dan mag ik ook een beetje blij zijn..." VEENENDAAL Bij de trekking van de verloting die de wijkgemeen schap „de Engelenburg" organiseerde tijdens de recente bazaar, kwamen de volgende nummers uit de bus: le. diep- vrieskist nr. 8817; 2e. radiomeubel nr. 11731; 3e. pyroflamschalen nr. 6419; 4e ventilatorkachel nr. 14016; 5e. scheerap- paraat nr. 13954; 6e. rookstandaard nr. 8896; 7e t/m 10e prijs: set Leerdam gla zen nrs. 7498. 13674, 6472, 14476. De belangstelling, die voor deze ver gadering aan de dag werd gelegd recht vaardigde eveneens de sombere woor den van de voorzitter. Er was slechts een handjevol belangstellenden, die langdurig discussieerden over het aan zien van de wijkgemeenschap bij de gemeente, de bouwvereniging en bij de bewoners van de wijk. Moeten we, zo werd gesteld, een „lie ve" wijkgemeenschap zijn of wordt het zo langzamerhand tijd om meer direct gerichte acties te gaan voeren. Aangehaald werden o.a. de volgende problemen: de afrastering langs het Omleidingskanaal het hoogst onvol- 1 doende onderhoud van de woningen de houding van een aantal bewoners t.o.v. orde en netheid. De medewerking van de bewoners bij het werk van de ver eniging. J De instelling van een advies- LIENDEN De sluimerende lande lijke rijvereniging De Margrietruiters gaat op initiatief van burgemeester Hoftijzer proberen nieuwe activitei ten te ontplooien, met name in de po ny-sector. De oud-leden zullen in hun eigen omgeving de interesse aftasten en de gegevens daaromtrent gaan over en kele weken in een vergadering de fun damenten voor een nieuwe aaspak vor men. Vele aspecten zoals een terrein, een instructeur, de mogelijkheid van realisering van een nieuwe ruitergroep leven momenteel bij de voormalige le den. Zij, die belangstelling hebben worden verzocht zich met oud-leden in verbin ding te stellen. LIENDEN Zaterdag 3 oktober neemt het eerste team van ASC-Lien- den deel aan een groot volleybaltoer nooi in Den Bosch. Dit toernooi wordt georganiseerd door de volleybalvereniging „De Wol ven". Vrijdagavond 9 oktober om 19.45 uur begint het damesteam een uitwedstrijd tegen SV Kesteren. Maandag 9 novem ber 1970 moet ASC 1 de wisselbeker, gewonnen in een toernooi bij sportclub Amerongen, verdedigen. Vooral beker winnaar 1968. W Utrecht zal proberen ASC deze wisselbeker afhandig te ma ken. Iorgaan door P. B. met daarbij het pas seren van de Wijkgemeenschap. enz. enz. Besloten werd dat het bestuur nog eenmaal zal trachten in de overlegsfeer resultaten te boeken en zodat niet lukt, het bestuur op korte termijn zich gaat beraden over de houding die t.o.v. hier boven aangehaalde instanties en groe pen geschikt zal worden geacht tot het verkrijgen van het gewenste resultaat. Dat de inzet van het bestuur van de wijkgejneenschap omgekeerd evenredig is aan de belangstelling van de meeste bewoners werd bewezen met de pre sentatie van het winterprogramma. Zaterdag 3 oktober is er een jeugd- wielerronde in de wijk voor iedere mi ni-Engelenburger van 5 tot 15 jaar. De ontspanningscommissie organiseert een aantal klaverjasavonden, maar ziet af van verdere activiteiten gezien de ge ringe belangstelling vorig jaar voor viswedstrijden, autopuzzelrit en drop pings. Met als hoogtepunt een voorstelling van de „Fabeltjeskrant" op 25 novem ber zijn er dit jaar nog verschillende evenementen voor de jeugd zoals een Bingomiddag en het Sinterklaasfeest. In januari van het volgend jaar wordt o.a. een songfestival voor de jeugd georganiseerd en een voorstelling door het gezelschap „Franklins Won- dershow". Op het menu voor 1971 staan verder tekenwedstrijden, een bosspel- middag, een familietrip naar „De Efte- ling" en een gevarieerd programma op Koninginnedag. Geboren: Cornelis Pieter, z.v. P. van Schuppen en T. van Heerikhuize; Erik Theodoor z. v. H. S. Helder en Z. G. Oosterhoff, Veenendaal; Bertha Johan na, d.v. A. Kok en M. T. van Dijk, Eist; Willemina Johanna Hendrika, d.v. A. van de Pol en G. G. van de Craats, Veenendaal; Gerritdina Grada, d.v. A. van de Pol en G. G. van de Craats, Veenendaal; Janna Helena Hendrika Anna, d.v. C. van Drumpt en G. J. C. Janssen; Cornelis, z.v. C. van Wijk en A. G. G. van de Bovenkamp, Veenen daal; Irene, d.v. J. H. M. Peters en M. T. M. Horsten, Veenendaal; Zeger Gijs- bertus, z.v. J. G. van den Bovenkamp en C. Kuijer, Eist. Ondertrouwd: H. van Roekei, 36 jr., Barneveld en J. Hovestad, 25 jr., Rhe- nen; H. Rijkse, 23 jr., Rhenen en J. van de Waal, 21 jr., Rhenen; W. J. Otte, 23 jr., Rhenen en C. van de Haar. 22 jr., Rhenen; P. G. Boermans, 27 jr., Rhenen en J. van der Voort, 21 jr., Rhenen; G. E. van Dam, 22 jr., Rhenen en W. de Jong, 20 jr., Rhenen; G. M. J. de Bruin, 25 jr., Gouda en W. C. J. Pieters, 23 jr., Rhenen. Gehuwd: M. G. van Burken, 23 jr., Veenendaal en M. P. Bergman, 21 jr., Rhenen; J. Roelofs, 23 jr., Veenendaal en J. E. de Jong, 19 jr., Eist; G. Mol, 23 jr., Rhenen en C. T. A. Maassen, 22 jr., Rhenen; J. Nieuwenhuis, 22 jr., Rhenen en J. M. van Ginkel, 24 jr., Rhenen. Overleden: H. Bolderman, 71 jr., geh. m. H. de Kievid, Veenendaal; H. L. Ruggenberg, 68 jr., e.v. H. J. Veenman, Veenendaal; R. van Dijk, 84 jr., e.v. W. H. P. M. van Ravenswaay; T. Baars, 89 jr., e.v. H. van den Oosterkamp, .A van Maanen, 53 jr., e.v. A. van de Lust- graaf, Veenendaal; A. Willemsen, 80 jr., ongeh. Leersum; C. R. van Lienden, 74 jr. e.v. G. van de Grift. Amerongen; R. van den Berg, 80 jr.. geh. gew. m. E. Jonkers, Kesteren. Elders geboren: te Wageningen, Cor nelis Gerrit, z.v. C. G. Mater, en G. Mansier. Elders Overleden: te Wageningen, C. van de Scheur, 63 jr., e.v. J. Verstrate; te Ede, A. Bosman, 56 jr., e.v. J. C. van Ossenbruggen, Eist; te Ede, H. C. van Dorian, 80 jr., e.v. F. van Daalen. VEENENDAAL De 62-jarige mevr. V.-B. die enige dagen bij haar zoon aan de Groenelaan had gelogeerd en op punt stond naar Friesland te vertrek ken, kwam 'gistermiddag zo ongelukkig ten val, dat zij met ernstige verwondin gen in het Julianaziekenhuis moest worden opgenomen. Zij viel van de trap toen zij met haar koffer de trap afkwam. De hoofdwon den die zij daarbij opliep waren wel zo ernstig dat een schedelbasisfractuur niet uitgesloten moeten worden geacht. SCHERPENZEEL Eiermarkt. Aan gevoerd circa 750.000 stuks. Plandel vlug. Prijzen van f 11.50 tot f 12.50; henneëieren van f 6,tot f 10,Allee oer 100 stuks. De dominee heeft zijn besluit ge nomen. Jubileren is best, maar geen flauwe kul met cadeautjes. Hij voelt er wel wat voor ook in andere ge vallen het oveiladen met geschen ken wat af te zwakken, ofschoon hij toegeeft: „J§ bent er heus geen mooie jongen mee, maar nog al tijd een kwajongen vergeleken bij de collega's die in onderontwikkel de gebieden in alle armoede wer ken. Verder kan je wel voortdurend optateren tegen mensen die naar jouw smaak in te grote luxe leven, maar dat is ook erg relatief na tuurlijk...". In 1930 begon ds. Overduin zijn predikantencarrière im het Drentse dorp Sleen. Zoals aan alle stand plaatsen bewaart hij er goede herin neringen aan. „Ik heb nu eenmaal een veelzijdige interesse. Ik hou van preken, van doceren en catechise ren, van het menselijke contact vooral. Dat heb ik m Amsterdam er varen toen ik evangelisatiepredikant was na de oorlog. Het was daar in hoge mate pionierswerk. Je moest zelf de opbouw van het werk onder volwassenen en asfaltjeugd gestalte geven, en de psychische benadering van het contact met de mensen. Ik werkte er in de Indische buurt. Verrukkelijke mensen, die Am sterdammers. Je kunt er goed mee werken, en ze ergens enthousiast voor maken. De kerk had daar geen geld voor mij. Toen heb ik gezegd, daar zorg ik zelf wel voor, Dat luk te, want het eerste jaar had ik al 75 duizend gulden, en het werd telkens meer. Ik heb er nooit gebrek aan geld gehad. Zodra zo'n gemeente ziet dat het werk zinvol is, komt ze wel los." Over uw hoofd heen is een rijm pje gelanceerd: Ligt uw levenshuis in puin, haal uw troost bij Overduin. Hoe is dat ontstaan? „Ja, dat heeft dr. Okke Jager in die Amsterdamse tijd eens humoris tisch zo gezegd. Ik ben altijd nogal sterk pastoraal geïnteresseerd ge weest. In Amsterdam was ik be nauwd dat ik alleen maar directeur van een soort bedrijf zou worden, en bang het contact met de mensen zelf te verliezen. Ik liep dus de kans dat ik het eigenlijke werk niet meer zou doen. Dat heb ik geprobeerd te voorkomen. Ik hield bijvoorbeeld el ke zaterdag spreekuur van twee tot negen uur. Tja, dat was de tijd van de NSB-ers en SS-ers, die toen ook, met de rug naar de muur, naar ons toekwamen. Ze konden geen huis meer krijgen en hadden allerlei an dere moeilijkheden. Daar heb ik óók voor gevochten. Vanuit hetzelfde evangelische beginsel, dat ik eerst als motief had voor mijn strijd voor de Joden. Tégen het onrecht. Niet dat ik nou zo'n zachtgekookt eitje ben hoor, maar het gaat om een po sitieve houding. Ik heb dat werk met veel zegen mogen doen. Er zijn ook heel veel van die mensen ge weest, die daardoor Christus hebben gevonden." Ds. Overduin praat, breeduit zit tend in een houten stoel, soms met een hand voor z'n mond, en zachte stem, soms nauwelijks verstaan baar. Zijn 68 jaren zie je hem niet aan. Scherp zijn z'n formulerin gen, ofschoon hij ze vaak met flash-backs lardeert, als hij praat over het verleden. In 1942 werd u in Arnhem door de Duitsers gearresteerd, en u kwam in het concentratiekamp Dachau te recht. „Dat gebeurde op de 8ste februari, na een ondeugende preek. De Duit sers hadden onze christelijke school gejat, en die gingen ze gelijkschake len door een NSB-er hoofd te ma ken. Dat was het begin in de onder wijswereld. In Arnhem werd een proefballonnetje opgelaten om op de scholen de nieuwe leer te introduce ren. Het hoofd van de school werd in de gevangenis gezet. Op 8 februari hadden we een bid stond, en de Gestapo zat in de kerk. Ik was al eens eerder op het matje geroepen omdat ik nogal vrijmoedig preekte. Maar ja, de mensen moes ten een hart onder de riem hebben, dus ik vertelde hoe de stand van zaken was. Ik zei, deze school is niet meer van ons, ze is gestolen. Het onderwijzend personeel moet onderduiken, en de kinderen moeten thuis blijven. Onze kinderen zijn niet gedoopt in de naam van Hitier, Goering en Goebels, maar in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Dat wil zeggen dat we de consequenties van de lijdensge schiedenis moeten waanvaarden. Met mijn vrouw had ik het al uit voerig besproken, want dat is een spanning hoor, het gaat om leven of dood. Ik zei, ik ben bereid. Ik krijg de kogel of ik ga naar het concen tratiekamp. Ze was reuze flink. Ze vond dat we God niet alleen in tijd van voorspoed moeten dienen, maar ook in tegenspoed. Ik heb die zon dag gepreekt over „zalig dien ver volgd worden om der gerechtigheid wil." Kijk, Christus zegt niet: arme stakker, dat je vervolgd wordt, nee Hij zegt notajüene zalig..." Na de dienst werd ds. Overduin thuis gearresteerd. Men heeft hem naderhand wel gevraagd waarom hij niet is ondergedoken. Zijn verklaring is recht door zee: „het kon niet, want het was geen ondergrondse, maar een boven grondse strijd. Als hij was onder gedoken had hij het gevoel gehad een kwajongen te zijn die hard wegloopt als hij een ruit heeft in gegooid. Hij zou de gemeente met de gebakken peren laten zitten. Hij wilde echter als herder bij de schapen blijven. Heeft het verblijf in Dachau invloed gehad op uw vervroegde emeritaat van vijf jaar geleden? Ja, zeker, en dat is ook geen won der. We gingen met 65 man vanuit Amersfoort naar Duitsland. Drie hebben het overleefd. Op het diep tepunt woog ik nog maar 84 pond. Dat waren er 184 toen ik gevangen werd gezet. Je werd er een onher kenbaar geraamte. De zomer van '42 was onvoorstelbaar. Om kwart over drie werd je je nest uitgeslagen, en de hele dag was je dan in looppas in zware commando's bezig tot 's a- vonds elf uur, zonder een ogenblik te zitten." Hebt u uw gevangenschap van 22 maanden ervaren als een test case voor uw geloof? „Dat is het ook geweest, maar ik heb het in 't bijzonder ervaren als een genade, dat God mij daar geroe pen heeft. Die arme stakkers hadden er natuurlijk geen geestelijke ver zorging. Trouwens wat zouden ze met een predikant van buiten heb ben moeten beginnen? Ze zouden zeggen, hij kan mooi kletsen, maar je gaat vanavond weer naar moeder de vrouw. Nee, het is de wijsheid van God geweest, dat hij verschei dene priesters en dominees bii de kraag pakte en zei: hier heb je je werk. En 't was zegenrijk, ja, al ging het niet zonder kleerscheu ren..." De jubilerende predikant geniet in de gereformeerde kringen hoog aan zien. Onder meer diverse publicaties op theologisch gebied trokken in binnen- en buitenland de aandacht. Hij heeft ruw geschat twaalf boeken op zijn naam staan, en hij verleende medewerking aan een veel groter aantal. In zijn boeken richt hij zich sterk op de verstaanbaarheid voor het gewone volk, zoals hij zelf zegt. Hij schrijft over de christelijke hoop, het onaantastbare, en als re sultaat van de methodiek van de evangelistiek en de pastorale bena dering verscheen bijvoorbeeld „Tact en contact", een bundeling van voorlezingen die hij aan een univer- VEENENDAAL De heer J. A. Koot, voorzitter van de wijkgemeenschap „De Engelenburg" heeft tijdens de ledenvergadering die in het Rodekruisge- bouw aan de Sterke Arm werd gehouden een dringend beroep gedaan op alle Engelenburgers wat meer de schouders te zetten onder het werk van de wijk gemeenschap. „Het is niet eerlijk om alles over te laten aan een paar mensen, die stug doorgaan met hun werk en die waarschijnlijk zelf niet eens kunnen uitleggen waarom ze zich zo inspannen". De heer Koot zag de toekomst van de wijkgemeenschap niet erg rooskleurig in als het gros van de bewoners hun apathische houding niet overboord gooien".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 3