Nieuwe Viva: ongekunsteld Met 35 km per uur over een autosnelweg Geen „gesplitste" dealers ineer van Ford Alles drop en dran Franse merken doen het goed MILJOENSTE PASSAGIER IN PAN AM'S 747 JUMBO'S Gevaarlijk langzaam rijden Op autosnelweg Enige schuld" Zonder noodzaak 0, m m M m m SCHAKEN DAMMEN BRIDGE X t i 1! A ij 1 if p 1! 8 8 A P üf If P p If H Al fff i ff P ^1 CRYPTOGRAM Oplossing vorige puzzel De nieuwe Vauxhall Viva, pas uit gekomen, is een heel neutrale auto geworden, zonder geprononceerde trekken en haast klassiek gestileerd. Het zijaanzicht heeft iets van dat van de Peugeot 304. Wat de Europese mo dellen aangaat trekt General Motors zich van de Amerikaanse modelijnen minder aan dan Ford. De pas voorge stelde Opel Manta, die binnenkort ge zelschap krijgt van een ruimere ge zinswagen (de Ascena), had ook uit Turijn kunnen komen. De Viva 1971 heeft vrij zachte, natuurlijke vormen en een achtersteven, die niet hoog op getrokken en ingehouden is. Het nieu we model maakt een ongekunstelde indruk. Uit de maten 411 bij 164 bij 135 cm blijkt dat de nieuwe Viva één cm langer en 4 cm breder is dan de oude. De wielbasis is 3 cm langer ge worden, nu 246 cm. Er zijn zeven uit voeringen, met inbegrip van een sta tionwagen. De sedan 2-deurs en de Viva de luxe met 2- en 4-deurs typen rijden met de 4-cilinder 59 pk meter van 1159 cc. De top is 130 km/uur en de acceleratie van 0-80 km/uur gaat in rond 13 seconden. In de Viva SL en de „90" presteert dezelfde motor 72 pk. waarmee een topsnelheid van 137 km/uur kan worden bereikt. Van 0-80 km/uur in 12 sec. Meer mans is de Viva 1600 SL, die ook in drie versies wordt uitgebracht. De 4-cilinder 1599 cc motor, met bo venliggende nokkenas, vijfmaal gela gerde krukas, helpt de wagen aan een top van 146 km/uur. Van 0-80 km/u in 10.5 sec. en 0-100 km/uur in 16.5 sec., dit alles volgens opgaaf van de fa briek. Het is ook mogelijk de 1.6 liter in de SL-typen te krijgen. Het spreekt vanzelf dat de krachtigste motoren ook beschikbaar zijn met de GM automatische versnellingsbak. Het interieur is nieuw ingericht, iets ruimer geworden en de passa giersbeveiliging is genormaliseerd. Het meubilair is netjes, redelijk com fortabel en ontworpen naar de alge mene en geldende smaak in deze klasse. Het dashboard is van het rechthoekige type. wat niet de beste oplossing is. Handig pookje op de vloer en de handrem tussen de stoe len, zoals 't hoort. Het uitrustingspak ket is afhankelijk van het model. De standaard heeft trommelremmen rondom, terwijl de 90, SL en 1600 schijfremmen op de voorwielen heb ben. Alle typen zijn voorzien van au togordels voorin. Achterruitverwar ming valt onder de extra's. In de eerste helft van dit jaar werden er in Nederland 229.748 nieuwe personenauto's en combi natiewagens verkocht, tegen 200.852 in dezelfde periode van het vorige jaar. Uit de verkopen per merk valt ogenblikkelijk op dat de Franse merken het erg goed doen. De grootste winst is voor Renault, die 20.397 stuks verkocht, bijna acht duizend meer dan vorig jaar. Ci troen ging er een zevenduizend stuks op vooruit en kwam op 18.577 stuks. Simca ging plm. 5500 stuks naar boven en verkocht 19.316 stuks. Peugeot verkocht plm. 3500 auto's méér en kwam op 10.293 stuks. Twee van de drie grote Duitse merken behielden hun marktaan delen: Ford-Duitsland en Opel Ford verkocht bijna 25.000 auto's, Opel ruim 30.000. Het derde grote Duitse merk, Volkswagen zakte plm. 3500 stuks en verkocht circa 24.000 auto's. Daarmee is meteen de volgorde van het lijstje bepaald: 1. Opel, 2. Ford-Duitsland, 3. Volkswagen. Vervolgens eerst Fiat, dan Renault, dan Simca, dan Ci- troën. DAF heeft met 15.479 stuks wel een 1200 auto's méér verkocht dan in 1969, maar in verhouding tot de totale markt is de fabriek er toch op achteruit gegaan. DAF had 7,2 pet. van de Nederlandse auto markt; dat is nu 6,7 pet. Zulks komt neer op een achtste plaats. Van 1 oktober af zullen alle Ford dealers in Nederland zowel de Duitse als Engelse produkten gaan voeren. Voorheen was dit niet het geval. De produkten uit Engeland en Duitsland liepen zóver uiteen, dat een gesplitste organisatie voor deze produkten de verkoop en service-verlening in Neder land alleen maar ten goede kon ko men. Geleidelijk aan is echter aan het ver uiteenlopen van de produkten bijna ge heel een eind gekomen. Het begon in 1966 met de introduktie van de lichte „bedrijfswagen op maat", de Ford Transit, die het resultaat was van een nauwe samenwerking tussen Ford Duitsland en Ford Engeland en die nog steeds in beide landen wordt ge produceerd. Daarna kwam de „grote" kleine wa gen, de Ford Escort, het eerste voor beeld van uniformiteit van de twee Europese Ford concerns op het ge bied van personenwagens. Als klap op de vuurpijl werd verleden jaar de Capri geïntroduceerd door zowel Ford Duitsland als Ford Engeland. Aan dit Europese model wordt nu de nieuwe Ford „tweeling-reeks" Taunus en Cor tina toegevoegd, waarmee de grote verschillen tussen de Duitse en Engel se Ford modellen tot een minimum worden gereduceerd. Ford Nederland ziet het daarom niet langer noodzakelijk een gesplitste lijn, d.w.z. gespecialiseerde dealers van haar Duitse en Engelse produkten te continueren. Integendeel, een samen voeging van de dealerlijnen betekent nu een geweldig voordeel voor de klant, die zich zowel wat aanschaffing, service en onderdelenvoorziening be treft (door gelijkheid van onderdelen en componenten), tot elke Ford-dealer kan wenden. Renault zal op de komende Pa- rijse Autosalon, die van 1 tot 11 oktober a.s. wordt gehouden, drie nieuwe modellen aan het publiek to nen. De belangrijkste aanwinst voor het Renault produktie-programma is de Renault 6 met 1100 cc-motor, die in de loop van dit najaar naast de Renault 6-850 op de Nederlandse markt zal verschijnen. De Renault 12 Gordini, de snelle uitvoering van de bekende Renault 12, zal met in gang van de Parijse tentoonstelling voor de Franse markt beschikbaar komen en in de loop van het volgend jaar ook in Nederland leverbaar zijn. Van de Renault 12 zal in Parijs voor het eerste een bestelwagenuitvoering te zien zijn: de 12 Stationcar (zie foto); ook dit model zal in de loop van 1971 in ons land worden geïntro duceerd. Niet alleen snel rijden kan gevaar lijk zijn, maar ook langzaam rijden, vooral op autowegen. Herhaaldelijk is aangedrongen op het invoeren van een minimumsnelheid in het bijzonder op wegen, waar het verschil in snel heid aanleiding tot ongevallen kan geven. Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV), dat op 1 ja nuari 1967 in werking trad, heeft ech ter geen minimumsnelheid voorge schreven. In zijn Nota van Toelichting heeft de minister van Verkeer en Wa terstaat er op gewezen, dat het snel- heidsverschil bij de veelsoortige au to's die de Nederlandse wegen berij den, onvermijdelijk is. Een minimum snelheid kan daaraan niet veel veran deren, aangezien zelfs de maximum snelheid, die de ene auto bereiken kan, aanzienlijk beneden de normale snelheid van de andere ligt. Wel heeft de minister een bepaling opgenomen, welke langzaam rijden onder bepaalde omstandigheden ver biedt. Deze bepaling luidt: „Hij (de bestuurder) mag de normale gang van andere voertuigen niet belemmeren door zonder noodzaak uitzonderlijk langzaam te rijden in verhouding tot het overige gelijksoortige verkeer ter plaatse". Hiermee wilde de minister o.a. verbieden, dat men op de autowe gen met een snelheid van b.v. 30 km. per uur van landschap of gezelschap geniet. Wil men dit, dan zoeke men daarvoor stille landwegen uit, aldus de Nota van Toelichting. Hoe gevaarlijk langzaam rijden op autowegen kan zijn, zullen wij met het volgende voorbeeld uit de prak tijk aantonen. Een bestelauto reed met een snel heid van 35 km per uur in Delft over Rijksweg 13 en wel op de meest rechtse rijstrook van de uit drie rij stroken bestaande westelijke rijbaan. De bestuurder van een over dezelf de rijstrook achterop rijdende perso nenauto kon een aanrijding met de bestelauto nog voorkomen door naar links uit te wijken naar de middelste rijstrook. Na het uitwijken van de personen auto werd de bestuurder van een on middellijk daarachter rijdende vrach tauto plotseling geconfronteerd met de langzaam voor hem uitrijdende be stelauto. Uitwijken naar links naar de middelste rijstrook was niet mogelijk wegens de aanwezigheid van ander f erkeer. De bestuurder remde krach- ig, maar hij kon niet voorkomen, dat zijn vrachtauto tegen de achterzijde van de bestelauto botste. De bestelauto liep een schade op van 3.092,80. Dank zij een all riks verzekering met een eigen risico van 100,- werd de schade tot een bedrag van 2.992,80 vergoed. De verzekeringsmaatschappij wen ste verhaal te nemen op de bestuur der van de vrachtauto. Deze was in tussen door de kantonrechter te Delft tot straf veroordeeld, omdat hij niet in staat was geweest zijn voertuig to stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kon overzien en waarover deze vrij was. De bestuurder van de vrachtauto gaf toe enige schuld te hebben en be taalde daarom aan de verzekerings maatschappij een bedrag van 997,60, zijnde het derde deel van haar vorde ring. Doch overigens zag de bestuur der van de vrachtauto de chauffeur van de bestelauto als de hoofdschuldi ge, omdat deze art. 50, lid 2, van het RW overtreden had. De rechtbank te 's Hertogenbosch, die deze zaak te berechten kreeg, vond het rijden op een autosnelweg met een snelheid van 35 km per uur uitzonderlijk langzaam in verhouding tot het overige gelijksoortige verkeer, ook al geschiedde dit over de meest rechtse van drie rijbaanstroken. Naar het oordeel van de rechtbank leverde dit een gevaarscheppende gedraging op. De procureur van de verzekerings maatschappij bracht nog naar voren, dat het langzame rijden niet zonder noodzaak geschiedde. De bestelauto moest langzaam rijden, omdat er breekbare waar vervoerd werd. Maar de rechtbank besliste, dat het langzame rijden op de autosnelweg „zonder noodzaak" in de zin van art. 50, lid 2, van het RW had plaats ge vonden. Indien de aanwezigheid van breekbare waar sneller rijden niet toeliet, had de bestuurder een andere weg dan de autosnelweg kunnen kie zen om naar Rotterdam te rijden. De rechtbank waardeerde de schuld voor de twee bestuurders op 50 pet. De vordering van de verzekerings maatschappij was derhalve toewijs- baar tot 50 pet. van 2.992,80, zijnde 1.496.40, te verminderen met het reeds betaalde bedrag van 997,60. De bestuurder van de vrachtauto moest dus nog 498,80 betalen. Als ik een nieuwe auto ge- kocht heb, dan steek ik de sleutel erin en rij ik weg. Ik kijk niet eens in het handschoenen tje, laat staan onder de motor kastje, laat staan onder de motor maar rijdt. Ik voeg ook niets aan de auto toe. Geen radiootje, geen matten, geen zonneklep-spiegei tje, geen lekker mistlampje, niks. Tegen inruiltijd is de auto nog precies als bij de aankoop, alleen ouder en viezer. Ik denk altijd wat zal ik me te sappel maken over dat gepriegel met verfraai ingen en handige snufjes, zodra ik schatrijk ben koop ik gewoon een Vandenplas Princess waar al les al in zit, van tenenverkoeler tot 3 D-televisiein een klap per fectie". \7an de man die zó redeneert, hebben wij onlangs de abso lute tegenpool ontdekt zoon; van een beroemde architect, direc teur van een reclame-adviesbu reau, 1 meter 78, goed gesoig neerd, en last but nog least be zitter van een totaal-auto. Deze man redeneert ,,Ik rijd 45.000 km per jaar is 700 uur is 17 weken. Ik zit dus een belang rijk deel van mijn leven in mijn auto, dus richt ik hem comforta bel in". En ,Hoe! In zijn Alfa Romeo 1750 heeft hij het volgende Een kompas tegen de voor ruit. Wat is de zin ,,Ik verdwaal nooit. En route naar Parijs kan ik bijvoorbeeld door Brussel de raarste achter af straatjes noemen om van de drukke hoofdweg te blijven. Ik rij gewoon kompas richting zuid". Een radio. Maar ook een cassetterecorder. Thuis neemt hij banden op met Telemann, Mo zart, Bach, Vivaldi en Duys' Mu- ziekmozaïek omspoeld door overheerlijke en ontspannende melodieën zoeft hij door Europa. Een brandblusser, vernuftig verstopt in de achterbankarm- steun. ,,Heb ik nodig gehad Ik kwam in een VW uit de Got- thardtunnel toen er kortsluiting aan de hoofdaccu ontstond, de onderkant van de bank vloog in brand. Flats - geblust!" Een leeslampje op een flexi bele naar-b ene den-buig stang voor zijn vrouw om op de (in ruime voorraad aanwezige) autokaarten te kijken als het donker is. Een doos met drop tegen de schorre keel van het door het autogeruis heen praten. 6 Reservebenzine, sleepkabel, pechlamp, reservelampjes van zelfsprekend. Hoogtemeter. ,,Als ik boven de 1500 meter kom, krijg ik oor pijn, dus als de meter daar naar toe klimt, pak ik een andere weg". Een in-elkaar-schroef fiets voor in de drukke stad. Een speciaal vervaardigde ,,passeerknop" - op een soort dimschakelaar kan hij met zijn voet het knipperlicht - links aan en uit doen. Een luchtverfrissingsblokje. ,,Ze zouden eens een auto met een goeie ventilatie moeten ma ken" ,,Nog meer? Ja, het is me een raadsel hoe iemand een kunstle ren bekleding kan nemen. Daar krijg je een plakachterwerk en een natte rug van. Stofbekleding is het enig juiste". ]Vo0 even over deze man. Hij heeft een rijstijlen-lijstje ge maakt naar de diverse nationali teiten. Als volgt Nederlanders staan'teveel op hun recht en rij den met weinig fantasie. Engel sen zijn hoffelijk en hebben ge duld tegenover andere automobi listen. Fransen rijden met veel fantasie, maar driftig. Duitsers fantasieloos en gevaarlijk. Italia nen met teveel fantasie, en onbe rekenbaar. Belgen kunnen niet rijdenZo, dat is dan dat! SCHIPHOL Maandag noteerde Pan American zijn miljoenste passagier die is een van de nieuwe Boeing 747 luchtreuzen vloog. Dat record werd gevestigd 8 maanden en 7 dagen nadat Pan Am zijn eerste Jumbo Jet in dienst stelde op 21 janua ri van dit jaar met een openingsvlucht van New York naar Londen. Ter vergelijking moge dienen dat het destijds bijna drie jaar duurde voor Pan American zijn miljoenste passagier kon boeken op de DC-8 en Boeing 707 vloot. Pan Am heeft gebroken met de ge woonte uiit de tientallen vluchten en de duizenden passagiers lukraak één reizi ger te selecteren djie dan officieel als de éénmiljoenste wordt geteld. In plaats daarvan werden alle cirCa 6000 reizi gers, die maandag met zo'n nieuwe luchtreus vlogen, als de 1-miljoenste beschouwd. Voor allen zorgde Pan Am voor een kleine verrassing. Pan Am ontving op 15 augustus JL958 de eerste Boeing 707. In de daarop volgende acht maanden leverde de Boeing-fabriek zes van deze aan 121 passagiers plaats biedende straaltoe- stellen af. Thans is de produktie van deze fabriek zo gestegen, dat men in een zelfde periode van acht maanden 25 Jumbo Jets, die ieder 362 passagiers kunnen vervoeren, aan Pan Am heeft weten af te leveren. Daarin zijn er twee begrepen, die zijn uitgeleend aan American Airlines en één die door de terroristen van het Palestijnse volks front op 6 september op het vliegveld van Cairo werd opgeblazen. Nog acht van deze 747 machines zullen aan Pan Am worden afgeléverd gedurende het eerste half jaar van 1971, zodat Pan Am met 33 van deze toestellen de grootste afnemer in de wereld wordt van de 747 Jumbo's. Ook op Schiphol is de 747 een dage lijkse gast, die ondanks zijn volume, zijn grote aantallen passagiers en enor me hoeveelheden vracht vrijwel even snel wordt afgewerkt als zijn „kleine broer", de Boeing 707. Er is overal in de schaakwereld een streven waarneembaar om jon ge spelers op te kweken ter vervan ging van de ouder wordende gene ratie. In de Sowjetunie maakt men zich wat dit betreft zorgen: er zijn weinig veelbelovende krachten die in de toekomst de geweldenaren Spassky, Botwinnik en Keres, om er maar enkelen te noemen, kunnen opvolgen. Des te verheugender zal men in Russische schaakkringen zijn met het prachtige resultaat van de jonge, in het buitenland helemaal nog niet bekende Tukmanof, die er in het toernooi te Buenos Aires in slaagde de 2e plaats te bezetten ach ter Bobby Fischer, maar vóór be roemdheden als Panno, Najdorf, Reshevsky, Georghiu en Smyslof. Hij heeft er de titel internationaal meester mee verdiend. Hier een op zienbarende partij van de jonge Rus. Wit: Tukmanov. Zwart: Panno. (Buenos Aires 1970). Siciliaanse ver dediging. 1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, e7-e6 3. d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pg8-f6 5. Pbl-c3, d7-d6 6. Lfl-e2, Lf8-e7 7. 0-0, 0-0 8. Lcl-e3, Pb8-c6 9. f2-f4, Dd8-c7. (De beroemde Scheve- ninger-variant zo genoemd naar de partij Maroczy-Euwe, die in 1923 in Scheveningen werd gespeeld). 10. Kgl-hl, a7-è611. a2-a4 (Hele- Toen Wiersma in het kampioen schap van Friesland zowel zijn eer ste als tweede partij verloren zag gaan tegen zeker niet de grootste concurrenten, moest hij practisch als kansloos worden beschouwd. Tekenend voor zijn kracht zowel technisch als ook mentaal is, dat hij daarna maar liefst vijf partijen achtereen won, waaronder twee te gen S. Visser, die de aandacht op zich vestigde in het Open kam pioenschap van Nederland dit jaar te Hengelo. Hieronder diens tweede partij tegen Wiersma, waarin hij kennelijk revanche wilde nemen voor zijn vlak daarvoor geleden ne derlaag: Wit: S. Visser; Zwart H. Wiersma; 1-9-70, Leeuwarden.: 1. 33-29 19-23; 2. 35-30 20-25; 3. 40-35 17-21; 4. 44-40 21-26; 5. 50-44 11-17; 8. 38-33 14-20; 7. 42-38 10-14; 8. 47-42 5-10; Na deze opening, waarin zwart, door het vrij laten van veld 19 de opmars met 30-24 tot een twijfelachtige zaak maakt, staat wit voor de keus, welk strategisch systeem te hanteren. Hij kiest, langs een omweg, toch het voorpostengevecht: 9. 33-28 13-19; 10. 30-24. Te overwegen viel ook 38-33; 10.19x30; 11. 35x24 6-11; 12. 28x19 14x23; 13. 32-28 Wel nood zakelijk, daar door het op spelen van 47 toch nooit meer via 38-33 de aanval op het zwarte centrum ge opend kan worden. 13.23x32; 14. 37x28 26x37; 15. 42x31 Waarom noord 1 Ha oost ISch maal in het voetspoor van de geci teerde partij. Overigens geeft men tegenwoordig meestal de voorkeur aan 11. Del). UPc6-a5 (Het gebruikelijke schema om op de damevleugel tot tegenspel te komen. Nauwkeuriger is in dit geval echter 11Ld7.) 12. Ddl-d3, Lc8-d7 13. g2-g4 (Met deze bajonet-aanval op de konings vleugel heeft Maroczy indertijd vele partijen gewonnen). 13Kg8-h8 (Elastischer is 13. Tfc8 14. g5, Pe8 maar ook in dat geval is de verdediging voor zwart verre van eenvoudig). 14. g4-g5, Pf6-g8 15. Tfl-f3, Pa5-c6 (Daarmee geeft zwart toe dat zijn 11e zet voorbarig is geweest. Hij heeft er twee kostbare tempi mee verloren). 16. Tal-gl, Pc6xd4 17. Le3xd4. f7-f5? (De enige kans op nog wat tegenspel bood 17. b5.) 18. Tf3-h3! (Plotseling wemelt de stelling van combinaties, waarbij het torenoffer op h7 het voornaam ste gegeven is). 18e6-e5 19. Pc3-d5, Dc7-d8 20. f4xe5!, f5xe4 (Lijkt een tussenzet van grote kracht te zijn. Heeft de witspeler dit antwoord over het hoofd gezien?) 21.e5-e6ü In deze stelling gaf zwart zich ge wonnen. Het probleem van vorige week was een biedprobleem uit de we reldkampioenschappen in Stock holm. Zuid was gever en allen wa ren kwetsbaar. U had als noord in hp -n: Sch A B10 Ha A 9874 2 Ru- K1HV43 Het biedverloop ontwikkelde zich voorlopig als volgt: zuid west pas pas 4 Ha pas De vraag was: „Wat zijn nu uw plannen voor het verdere bieden?" De eerste mogelijkheid is het pas bod. Uw partner heeft in de voor hand gepast, dus aan de overkant mogen ten hoogste 11 punten ver wacht worden. U hebt er zelf 14, dus het gezamenlijke bezit van uw par tij bedraagt hooguit 25 punten. Het ziet er naar uit, dat u tevreden moet zijn met de manche en geen slemaspiraties moet hebben. Bridge is echter geen spel dat met louter punten tellen gespeeld moet worden. U hebt maar 14 punten, maar die punten zijn van zeer goede kwali teit. Uw partner is naar 4 Ha ge sprongen, dus het spel van uw part ner en het uwe passen wat hartens betreft goed bij elkaar. Als uw partner de rest van zijn bezit in ruiten zou hebben, dan is de pret er verder wel af, maar als hij klaver aas heeft, dan moet er wel degelijk aan een slem worden ge dacht Ondanks het feit dat u kunt uitrekenen dat uw gezamenlijke be zit ten hoogste 25 punten bedraagt, is het dus nog allerminst gezegd dat door H. Kramer PANNO TUKMANOF De opgave van de week: waarom? OPLOSSING WIT (Piasetski): Kgl, Dc2, Td2 en el, Pb3 en fl, pionnen a2, b2, c4, d4, f2, g2, h2 ZWART (Larsen): Kg8, Dd6, Ta8, Lc7 en g4, Pf4, pionnen a7, b6, c6, d5t e4, g6, h7. Er volgde: 25Pf4xg2! 28. Tel-e3 (Of: Kxg2. Lg4-f3f 27. Kgl, Df4 benevens Dg4 en Dh3.) 26. Pg2xe3 27. f2xe3, Dd6-f6 2a Tfl-f2, Lg4-f3 29. Pfl-g3, Df6-h4 en wit gaf het op. door J. M. Bom niet het normale 41x32? 15. 17-21; 16. 41-37 9-13; 17. 39-33 11-17; 18. 44-39 21-26; 19. 37-32 26x37 20. 32x41 17-21; 21. 41-37 12-17; 22. 36-31 Voortdurend is versterking van het witte centrum door 38-32 en 43-38 belet, omdat dan (18-23) met schijf winst volgt. Op 28-23 kan zwart zo wel (17-22) als (8-12) overwegen, eveneens met moeilijk spel voor wit. 22. - 21-26; 23. 31-27 7-12; 24. 37-32 1-7; 25. 46-41 4-9; 26. 48-42 18-22 27. 27x18 13x22; De voorpostpositie van wit is nu van alle kracht ontdaan en bevat nog slechts een groot aantal improductieve stukken, terwijl zijn rechter vleugel op het punt staat aan een overmachtsaanval te wor den blootgesteld. 28. 41-36 Beter is 42-37 om dan op (22-27) 32x21 (16x27) direct met 38-32 te kunnen riposte ren. 28.22-27! 29. 32x21 16x27; 30. 28-23 Moet nu wel 30.7-11; 31. 42-37 11-16; 32. 38-32 27x38; 33. 43x32 17-22! 34. 32-28 12-17! Heel duidelijk is geworden, dat. zwarts aanval zeer gevaarlijk is "en wits opgedrongen positie zonder enige aanvalskracht! 35. 49-43 8-12; 36. 34-30 om deze vleugel weer mobiel te maken, echter tevergeefs! 36. 25x34; 37. 39x30 20-25 38. 40-34 10-14! Belet 24-19 door (12-18) 39. 43-38 9-13; 40. 36-31 (zie diagram). Op 37-32 of 38-32 volgt (22-27!) en wit staat reddeloos, b.v. 32x21 (16x27) 37-32 (27x38) 33x42 (14-20) er geen slem in zal zitten. U moet daarom maar eens de stoute schoe nen aantrekken en op onderzoek uit gaan. Azen vragen? Dat nooit, dan liever passen. Met azen vragen wordt u geen steek wijzer, want ruiten aas is waardeloos en klaver aas is goud waard. Via azen vragen komt u er 'nooit achter welk aas aan de over kant zit, als er een aas zit. De enige manier om een goed beeld van de mogelijkheden te krijgen, is partner ertoe overhalen zijn bezittingen een beetje duidelijk te omschrijven. U moet nu 4 Sch bieden. Dit bod brengt de boodschap over dat u sleminteresse hebt en dat u graag eens iets meer wilt horen over part ners kaart. Heeft hij nu klaver aas, dan zal hij 5 KI bieden. Heeft hij ruiten aas, dan zal hij 5 Ru bieden. Heeft hij niets interessants te mel den, dan biedt hij 5 Ha. Met dit 4 Sch bod zet u een „cue- bid" mechanisme in werking. Mis schien doet u niet aan cuebids en wilt u er eigenlijk niets over horen, maar deze biedingen die de plaats van de hoge kaarten (azen en even tueel heren) mededelen, vormen een machtig wapen bij het bieden van slemgeihteresseerde spellen. Als partner in het spel dat we bekijken, over uw 4 Sch bod 5 KI antwoordt, dan springt uw hart open en u zegt 6 Ha. Biedt hij 5 Ru of 5 Ha, dan bent u tevreden met 5 Ha, want slem zit er dan vermoedelijk niet in. Als u in Stockholm dit spel in handen zoudt hebben gehad, zou het antwoord op uw 4 Sch bod inder daad het fel begeerde 5 KI zijn ge weest en u had daarna in een onver- liesbaar 6 Ha kunnen parkeren, want de kaarten lagen als volgt: 42-37 (3-8) 45-40 (17-22!) 28x17 (12x21) enz. Als opgave voor de lezers deza week: hoe won zwart na wits 40e zet? OPLOSSING De stand was: Wit (Kaplan) 20,28, 29, 33, 35,36.37,38, 39.40,41.43,45. 47, 49,50 (15 st.) Zwart: (Mogiljanski): 1,2,4,6.8,9. 12, 14, 16. 17, 18. 21, 22, 24, 25, 28 (15 st). Na (20-15) was gevolgd: 21-27 (29x20) 27-31 (36x27) 22x42 (33x13 beste) 42x44 (50x39) 8x19 en de witte schijf op 20 is onhoudbaar gewor den, al kan het nog even duren, voor hij definitief verloren gaat. door G. J. R. Förch Sch A B10 Ha A 9 8 7 4 2 Ru- K1HV43 Sch H V 7 5 4 8 Ha 10 RuAHB K1B98 Sch 8 6 3 Ha 5 3 Ru V6432 KI 1062 Sch 9 Ha H V B 6 Ru 109875 KI A 7 5 U ziet dat er zelfs 7 Ha gemaakt gaat worden, omdat de klavers 3-3 zitten, maar een groot slem dat op een dergelijke kleine kans hangt is natuurlijk wat overdreven. Het nieuwe probleem is een double- dummy probleem. Het is echter geinspireerd op een spel dat da Amerikaanse speelster Karin Alli son in de praktijk tot een succesvol einde bracht De kaarten liggen als volgt: Sch A 7 6 3 Ha H 5 Ru V 1062 KI H84 Sch V 1098 Ha 4 2 Ru AB5 KI V 7 63 SCh 5 2 Ha A B 10973 Ru 9 4 K1B95 SchHB4 Ha V86 Ru H 8 7 3 KI A 102 Hoe maakt zuid 4 SA (10 slagen) tegen de uitkomst van schoppen 10. Die uitkomst is geen erg gelukkig schot van west, maar uiteraard moet u er wel vanuit gaan dat de O-W partij u verder het leven zo zuur mogelijk maakt. RECTIFICATIE „In de uiteindelijke spel verdeling van de vorige keer moet zuid oost zijn, oost moet west zijn en west zuid." HORIZONTAAL: 1. Laatste wasbeurt geven (8) 4. Het verbuikt raken van acteurs (6) 8. Niet geliefd (8) 9. Óp het dievenpad (6) 10. Verzaker (8) 11. Als u voor het insekt bent, wordt het toch wel enig gepeuter (6) 13. Met een hemellichaam de bacil len te lijf gaan (10) 17. Zijn overgrootvader is mijn opa (10) 21. Blijkens een bekend gezegde zijn zij hun geld wel waard (6) 22. Dit aanzienlijke hebben we alle maal (8) 23. Glazen oog in de muur (6) 25. Voor haar is vlasblond vriende lijker (8) 26. Onzekere noten (6) 27. Wat menige jongeren leuk vindt, vindt menige fame af schuwelijk (4) 28. Zulk een bar is geer#roeg (3) VERTICAAL: 1. Zulk een Fransman is een trouw lezer (6) 2. Verwijskaartjes (6) 3. Zij die zo zijn maken niet gauw ruzie (10) 5. Deze belofte maakt schuld (8) 6. Kraamkamers der muzen (8) 7. Zo is het niet meer zo ver af (8) 12. Onomwonden flauw (10) 14. Net niet voldoende (8) 15. Warmhoudertje (8) 16. Het is een gewoonte (4) 18. Wat voor de student een feest is, is voor zijn broek rampzalig (6) 19. Hij is niet vet gemest (6) 20. Drukte om een boek (6) 24. Deftig deel van de dag (3) HORIZONTAAL: 1. held, 4. bizar, 8. mees, 1!. air, 12. sijs. 13. pit, 14. eind. 18. dagen, 17 Dell, 19. Tegal, 21. rem, 22. tanen, 23. mea, 25. bos, 28. opgeven, 33. loge, 36. Erlau, 37. Noor, 39. Amerika, 40. armoede, 41. tang. 42. kaart, 44. gres, 45. penaten, 48. min, 49. nek, 52. ka - pel. 54. ode, 56. later, 59. Adam, 00. turen, 61 mode. 62. pen, 63. wijd, 64. met, 65. stol, 66. beker, 67. roet. VERTICAAL: 1. heet, 2. lang. 8. Didam, 8. Isar, 6. zijgevel, 7. asem. 8. Midas. 9. eten. 10. spin, 15. iep. 18. Lek, 20. Leo, 22. ton, 24. spek ken, 25. beurten, 26.. Plato. 27. agent, 28. graan, 30. vaart, 31. boert, 32. Brest, 34. oma, 35. erg, 37. nog, 38. ode, 43. aardrijk, 45. pil, 46. Ne'.. 47. rad, 48. Memel, 50. kamer. 51. bed, 52. kans, 53. papa. 54. ouwe. 56. Eede, 87. toto, 58. reu

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 11