Nieuwe Viva: ongekunsteld
Met 35 km per uur over
een autosnelweg
Geen „gesplitste" dealers
ineer van Ford
Alles drop
en dran
Franse merken
doen het goed
MILJOENSTE
PASSAGIER
IN PAN AM'S
747 JUMBO'S
Gevaarlijk langzaam rijden
Op autosnelweg
Enige schuld"
Zonder noodzaak
0,
m
m
M
m
m
SCHAKEN
DAMMEN
BRIDGE
X
t
i
1!
A
ij
1
if
p
1!
8
8
A
P
üf
If
P
p
If
H
Al
fff
i
ff
P
^1
CRYPTOGRAM
Oplossing vorige puzzel
De nieuwe Vauxhall Viva, pas uit
gekomen, is een heel neutrale auto
geworden, zonder geprononceerde
trekken en haast klassiek gestileerd.
Het zijaanzicht heeft iets van dat van
de Peugeot 304. Wat de Europese mo
dellen aangaat trekt General Motors
zich van de Amerikaanse modelijnen
minder aan dan Ford. De pas voorge
stelde Opel Manta, die binnenkort ge
zelschap krijgt van een ruimere ge
zinswagen (de Ascena), had ook uit
Turijn kunnen komen. De Viva 1971
heeft vrij zachte, natuurlijke vormen
en een achtersteven, die niet hoog op
getrokken en ingehouden is. Het nieu
we model maakt een ongekunstelde
indruk.
Uit de maten 411 bij 164 bij 135
cm blijkt dat de nieuwe Viva één
cm langer en 4 cm breder is dan de
oude. De wielbasis is 3 cm langer ge
worden, nu 246 cm. Er zijn zeven uit
voeringen, met inbegrip van een sta
tionwagen. De sedan 2-deurs en de
Viva de luxe met 2- en 4-deurs typen
rijden met de 4-cilinder 59 pk meter
van 1159 cc. De top is 130 km/uur en
de acceleratie van 0-80 km/uur gaat
in rond 13 seconden. In de Viva SL en
de „90" presteert dezelfde motor 72
pk. waarmee een topsnelheid van 137
km/uur kan worden bereikt. Van 0-80
km/uur in 12 sec.
Meer mans is de Viva 1600 SL, die
ook in drie versies wordt uitgebracht.
De 4-cilinder 1599 cc motor, met bo
venliggende nokkenas, vijfmaal gela
gerde krukas, helpt de wagen aan een
top van 146 km/uur. Van 0-80 km/u in
10.5 sec. en 0-100 km/uur in 16.5 sec.,
dit alles volgens opgaaf van de fa
briek. Het is ook mogelijk de 1.6 liter
in de SL-typen te krijgen. Het
spreekt vanzelf dat de krachtigste
motoren ook beschikbaar zijn met de
GM automatische versnellingsbak.
Het interieur is nieuw ingericht,
iets ruimer geworden en de passa
giersbeveiliging is genormaliseerd.
Het meubilair is netjes, redelijk com
fortabel en ontworpen naar de alge
mene en geldende smaak in deze
klasse. Het dashboard is van het
rechthoekige type. wat niet de beste
oplossing is. Handig pookje op de
vloer en de handrem tussen de stoe
len, zoals 't hoort. Het uitrustingspak
ket is afhankelijk van het model. De
standaard heeft trommelremmen
rondom, terwijl de 90, SL en 1600
schijfremmen op de voorwielen heb
ben. Alle typen zijn voorzien van au
togordels voorin. Achterruitverwar
ming valt onder de extra's.
In de eerste helft van dit jaar
werden er in Nederland 229.748
nieuwe personenauto's en combi
natiewagens verkocht, tegen
200.852 in dezelfde periode van het
vorige jaar.
Uit de verkopen per merk valt
ogenblikkelijk op dat de Franse
merken het erg goed doen. De
grootste winst is voor Renault, die
20.397 stuks verkocht, bijna acht
duizend meer dan vorig jaar. Ci
troen ging er een zevenduizend
stuks op vooruit en kwam op
18.577 stuks. Simca ging plm. 5500
stuks naar boven en verkocht
19.316 stuks. Peugeot verkocht plm.
3500 auto's méér en kwam op
10.293 stuks.
Twee van de drie grote Duitse
merken behielden hun marktaan
delen: Ford-Duitsland en Opel
Ford verkocht bijna 25.000 auto's,
Opel ruim 30.000. Het derde grote
Duitse merk, Volkswagen zakte
plm. 3500 stuks en verkocht circa
24.000 auto's.
Daarmee is meteen de volgorde
van het lijstje bepaald:
1. Opel, 2. Ford-Duitsland, 3.
Volkswagen. Vervolgens eerst Fiat,
dan Renault, dan Simca, dan Ci-
troën.
DAF heeft met 15.479 stuks wel
een 1200 auto's méér verkocht dan
in 1969, maar in verhouding tot de
totale markt is de fabriek er toch
op achteruit gegaan. DAF had 7,2
pet. van de Nederlandse auto
markt; dat is nu 6,7 pet. Zulks
komt neer op een achtste plaats.
Van 1 oktober af zullen alle Ford
dealers in Nederland zowel de Duitse
als Engelse produkten gaan voeren.
Voorheen was dit niet het geval. De
produkten uit Engeland en Duitsland
liepen zóver uiteen, dat een gesplitste
organisatie voor deze produkten de
verkoop en service-verlening in Neder
land alleen maar ten goede kon ko
men.
Geleidelijk aan is echter aan het ver
uiteenlopen van de produkten bijna ge
heel een eind gekomen. Het begon in
1966 met de introduktie van de lichte
„bedrijfswagen op maat", de Ford
Transit, die het resultaat was van een
nauwe samenwerking tussen Ford
Duitsland en Ford Engeland en die
nog steeds in beide landen wordt ge
produceerd.
Daarna kwam de „grote" kleine wa
gen, de Ford Escort, het eerste voor
beeld van uniformiteit van de twee
Europese Ford concerns op het ge
bied van personenwagens. Als klap op
de vuurpijl werd verleden jaar de
Capri geïntroduceerd door zowel Ford
Duitsland als Ford Engeland. Aan dit
Europese model wordt nu de nieuwe
Ford „tweeling-reeks" Taunus en Cor
tina toegevoegd, waarmee de grote
verschillen tussen de Duitse en Engel
se Ford modellen tot een minimum
worden gereduceerd.
Ford Nederland ziet het daarom niet
langer noodzakelijk een gesplitste lijn,
d.w.z. gespecialiseerde dealers van
haar Duitse en Engelse produkten te
continueren. Integendeel, een samen
voeging van de dealerlijnen betekent
nu een geweldig voordeel voor de
klant, die zich zowel wat aanschaffing,
service en onderdelenvoorziening be
treft (door gelijkheid van onderdelen
en componenten), tot elke Ford-dealer
kan wenden.
Renault zal op de komende Pa-
rijse Autosalon, die van 1 tot 11
oktober a.s. wordt gehouden, drie
nieuwe modellen aan het publiek to
nen. De belangrijkste aanwinst voor
het Renault produktie-programma is
de Renault 6 met 1100 cc-motor, die
in de loop van dit najaar naast de
Renault 6-850 op de Nederlandse
markt zal verschijnen. De Renault
12 Gordini, de snelle uitvoering van
de bekende Renault 12, zal met in
gang van de Parijse tentoonstelling
voor de Franse markt beschikbaar
komen en in de loop van het volgend
jaar ook in Nederland leverbaar zijn.
Van de Renault 12 zal in Parijs voor
het eerste een bestelwagenuitvoering
te zien zijn: de 12 Stationcar (zie
foto); ook dit model zal in de loop
van 1971 in ons land worden geïntro
duceerd.
Niet alleen snel rijden kan gevaar
lijk zijn, maar ook langzaam rijden,
vooral op autowegen. Herhaaldelijk is
aangedrongen op het invoeren van
een minimumsnelheid in het bijzonder
op wegen, waar het verschil in snel
heid aanleiding tot ongevallen kan
geven.
Het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens (RVV), dat op 1 ja
nuari 1967 in werking trad, heeft ech
ter geen minimumsnelheid voorge
schreven. In zijn Nota van Toelichting
heeft de minister van Verkeer en Wa
terstaat er op gewezen, dat het snel-
heidsverschil bij de veelsoortige au
to's die de Nederlandse wegen berij
den, onvermijdelijk is. Een minimum
snelheid kan daaraan niet veel veran
deren, aangezien zelfs de maximum
snelheid, die de ene auto bereiken
kan, aanzienlijk beneden de normale
snelheid van de andere ligt.
Wel heeft de minister een bepaling
opgenomen, welke langzaam rijden
onder bepaalde omstandigheden ver
biedt. Deze bepaling luidt: „Hij (de
bestuurder) mag de normale gang van
andere voertuigen niet belemmeren
door zonder noodzaak uitzonderlijk
langzaam te rijden in verhouding tot
het overige gelijksoortige verkeer ter
plaatse". Hiermee wilde de minister
o.a. verbieden, dat men op de autowe
gen met een snelheid van b.v. 30 km.
per uur van landschap of gezelschap
geniet. Wil men dit, dan zoeke men
daarvoor stille landwegen uit, aldus
de Nota van Toelichting.
Hoe gevaarlijk langzaam rijden op
autowegen kan zijn, zullen wij met
het volgende voorbeeld uit de prak
tijk aantonen.
Een bestelauto reed met een snel
heid van 35 km per uur in Delft over
Rijksweg 13 en wel op de meest
rechtse rijstrook van de uit drie rij
stroken bestaande westelijke rijbaan.
De bestuurder van een over dezelf
de rijstrook achterop rijdende perso
nenauto kon een aanrijding met de
bestelauto nog voorkomen door naar
links uit te wijken naar de middelste
rijstrook.
Na het uitwijken van de personen
auto werd de bestuurder van een on
middellijk daarachter rijdende vrach
tauto plotseling geconfronteerd met
de langzaam voor hem uitrijdende be
stelauto. Uitwijken naar links naar de
middelste rijstrook was niet mogelijk
wegens de aanwezigheid van ander
f erkeer. De bestuurder remde krach-
ig, maar hij kon niet voorkomen, dat
zijn vrachtauto tegen de achterzijde
van de bestelauto botste.
De bestelauto liep een schade op
van 3.092,80. Dank zij een all riks
verzekering met een eigen risico van
100,- werd de schade tot een bedrag
van 2.992,80 vergoed.
De verzekeringsmaatschappij wen
ste verhaal te nemen op de bestuur
der van de vrachtauto. Deze was in
tussen door de kantonrechter te Delft
tot straf veroordeeld, omdat hij niet
in staat was geweest zijn voertuig to
stilstand te brengen binnen de afstand
waarover hij de weg kon overzien en
waarover deze vrij was.
De bestuurder van de vrachtauto
gaf toe enige schuld te hebben en be
taalde daarom aan de verzekerings
maatschappij een bedrag van 997,60,
zijnde het derde deel van haar vorde
ring. Doch overigens zag de bestuur
der van de vrachtauto de chauffeur
van de bestelauto als de hoofdschuldi
ge, omdat deze art. 50, lid 2, van het
RW overtreden had.
De rechtbank te 's Hertogenbosch,
die deze zaak te berechten kreeg,
vond het rijden op een autosnelweg
met een snelheid van 35 km per uur
uitzonderlijk langzaam in verhouding
tot het overige gelijksoortige verkeer,
ook al geschiedde dit over de meest
rechtse van drie rijbaanstroken. Naar
het oordeel van de rechtbank leverde
dit een gevaarscheppende gedraging
op.
De procureur van de verzekerings
maatschappij bracht nog naar voren,
dat het langzame rijden niet zonder
noodzaak geschiedde. De bestelauto
moest langzaam rijden, omdat er
breekbare waar vervoerd werd.
Maar de rechtbank besliste, dat het
langzame rijden op de autosnelweg
„zonder noodzaak" in de zin van art.
50, lid 2, van het RW had plaats ge
vonden. Indien de aanwezigheid van
breekbare waar sneller rijden niet
toeliet, had de bestuurder een andere
weg dan de autosnelweg kunnen kie
zen om naar Rotterdam te rijden.
De rechtbank waardeerde de schuld
voor de twee bestuurders op 50 pet.
De vordering van de verzekerings
maatschappij was derhalve toewijs-
baar tot 50 pet. van 2.992,80, zijnde
1.496.40, te verminderen met het
reeds betaalde bedrag van 997,60.
De bestuurder van de vrachtauto
moest dus nog 498,80 betalen.
Als ik een nieuwe auto ge-
kocht heb, dan steek ik de
sleutel erin en rij ik weg. Ik kijk
niet eens in het handschoenen
tje, laat staan onder de motor
kastje, laat staan onder de motor
maar rijdt. Ik voeg ook niets aan
de auto toe. Geen radiootje, geen
matten, geen zonneklep-spiegei
tje, geen lekker mistlampje, niks.
Tegen inruiltijd is de auto nog
precies als bij de aankoop, alleen
ouder en viezer. Ik denk altijd
wat zal ik me te sappel maken
over dat gepriegel met verfraai
ingen en handige snufjes, zodra
ik schatrijk ben koop ik gewoon
een Vandenplas Princess waar al
les al in zit, van tenenverkoeler
tot 3 D-televisiein een klap per
fectie".
\7an de man die zó redeneert,
hebben wij onlangs de abso
lute tegenpool ontdekt zoon; van
een beroemde architect, direc
teur van een reclame-adviesbu
reau, 1 meter 78, goed gesoig
neerd, en last but nog least be
zitter van een totaal-auto.
Deze man redeneert ,,Ik rijd
45.000 km per jaar is 700 uur is
17 weken. Ik zit dus een belang
rijk deel van mijn leven in mijn
auto, dus richt ik hem comforta
bel in".
En ,Hoe! In zijn Alfa Romeo
1750 heeft hij het volgende
Een kompas tegen de voor
ruit. Wat is de zin ,,Ik verdwaal
nooit. En route naar Parijs kan
ik bijvoorbeeld door Brussel de
raarste achter af straatjes noemen
om van de drukke hoofdweg te
blijven. Ik rij gewoon kompas
richting zuid".
Een radio. Maar ook een
cassetterecorder. Thuis neemt hij
banden op met Telemann, Mo
zart, Bach, Vivaldi en Duys' Mu-
ziekmozaïek omspoeld door
overheerlijke en ontspannende
melodieën zoeft hij door Europa.
Een brandblusser, vernuftig
verstopt in de achterbankarm-
steun. ,,Heb ik nodig gehad Ik
kwam in een VW uit de Got-
thardtunnel toen er kortsluiting
aan de hoofdaccu ontstond, de
onderkant van de bank vloog in
brand. Flats - geblust!"
Een leeslampje op een flexi
bele naar-b ene den-buig stang voor
zijn vrouw om op de (in ruime
voorraad aanwezige) autokaarten
te kijken als het donker is.
Een doos met drop tegen de
schorre keel van het door het
autogeruis heen praten.
6 Reservebenzine, sleepkabel,
pechlamp, reservelampjes van
zelfsprekend.
Hoogtemeter. ,,Als ik boven
de 1500 meter kom, krijg ik oor
pijn, dus als de meter daar naar
toe klimt, pak ik een andere
weg".
Een in-elkaar-schroef fiets
voor in de drukke stad.
Een speciaal vervaardigde
,,passeerknop" - op een soort
dimschakelaar kan hij met zijn
voet het knipperlicht - links aan
en uit doen.
Een luchtverfrissingsblokje.
,,Ze zouden eens een auto met
een goeie ventilatie moeten ma
ken"
,,Nog meer? Ja, het is me een
raadsel hoe iemand een kunstle
ren bekleding kan nemen. Daar
krijg je een plakachterwerk en
een natte rug van. Stofbekleding
is het enig juiste".
]Vo0 even over deze man. Hij
heeft een rijstijlen-lijstje ge
maakt naar de diverse nationali
teiten. Als volgt Nederlanders
staan'teveel op hun recht en rij
den met weinig fantasie. Engel
sen zijn hoffelijk en hebben ge
duld tegenover andere automobi
listen. Fransen rijden met veel
fantasie, maar driftig. Duitsers
fantasieloos en gevaarlijk. Italia
nen met teveel fantasie, en onbe
rekenbaar. Belgen kunnen niet
rijdenZo, dat is dan dat!
SCHIPHOL Maandag noteerde
Pan American zijn miljoenste passagier
die is een van de nieuwe Boeing 747
luchtreuzen vloog.
Dat record werd gevestigd 8 maanden
en 7 dagen nadat Pan Am zijn eerste
Jumbo Jet in dienst stelde op 21 janua
ri van dit jaar met een openingsvlucht
van New York naar Londen.
Ter vergelijking moge dienen dat het
destijds bijna drie jaar duurde voor
Pan American zijn miljoenste passagier
kon boeken op de DC-8 en Boeing 707
vloot.
Pan Am heeft gebroken met de ge
woonte uiit de tientallen vluchten en de
duizenden passagiers lukraak één reizi
ger te selecteren djie dan officieel als de
éénmiljoenste wordt geteld. In plaats
daarvan werden alle cirCa 6000 reizi
gers, die maandag met zo'n nieuwe
luchtreus vlogen, als de 1-miljoenste
beschouwd. Voor allen zorgde Pan Am
voor een kleine verrassing.
Pan Am ontving op 15 augustus JL958
de eerste Boeing 707. In de daarop
volgende acht maanden leverde de
Boeing-fabriek zes van deze aan 121
passagiers plaats biedende straaltoe-
stellen af. Thans is de produktie van
deze fabriek zo gestegen, dat men in
een zelfde periode van acht maanden 25
Jumbo Jets, die ieder 362 passagiers
kunnen vervoeren, aan Pan Am heeft
weten af te leveren. Daarin zijn er
twee begrepen, die zijn uitgeleend aan
American Airlines en één die door de
terroristen van het Palestijnse volks
front op 6 september op het vliegveld
van Cairo werd opgeblazen. Nog acht
van deze 747 machines zullen aan Pan
Am worden afgeléverd gedurende het
eerste half jaar van 1971, zodat Pan
Am met 33 van deze toestellen de
grootste afnemer in de wereld wordt
van de 747 Jumbo's.
Ook op Schiphol is de 747 een dage
lijkse gast, die ondanks zijn volume,
zijn grote aantallen passagiers en enor
me hoeveelheden vracht vrijwel even
snel wordt afgewerkt als zijn „kleine
broer", de Boeing 707.
Er is overal in de schaakwereld
een streven waarneembaar om jon
ge spelers op te kweken ter vervan
ging van de ouder wordende gene
ratie. In de Sowjetunie maakt men
zich wat dit betreft zorgen: er zijn
weinig veelbelovende krachten die
in de toekomst de geweldenaren
Spassky, Botwinnik en Keres, om er
maar enkelen te noemen, kunnen
opvolgen. Des te verheugender zal
men in Russische schaakkringen
zijn met het prachtige resultaat van
de jonge, in het buitenland helemaal
nog niet bekende Tukmanof, die er
in het toernooi te Buenos Aires in
slaagde de 2e plaats te bezetten ach
ter Bobby Fischer, maar vóór be
roemdheden als Panno, Najdorf,
Reshevsky, Georghiu en Smyslof.
Hij heeft er de titel internationaal
meester mee verdiend. Hier een op
zienbarende partij van de jonge
Rus.
Wit: Tukmanov. Zwart: Panno.
(Buenos Aires 1970). Siciliaanse ver
dediging.
1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, e7-e6 3.
d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pg8-f6 5.
Pbl-c3, d7-d6 6. Lfl-e2, Lf8-e7 7.
0-0, 0-0 8. Lcl-e3, Pb8-c6 9. f2-f4,
Dd8-c7. (De beroemde Scheve-
ninger-variant zo genoemd naar de
partij Maroczy-Euwe, die in 1923 in
Scheveningen werd gespeeld).
10. Kgl-hl, a7-è611. a2-a4 (Hele-
Toen Wiersma in het kampioen
schap van Friesland zowel zijn eer
ste als tweede partij verloren zag
gaan tegen zeker niet de grootste
concurrenten, moest hij practisch
als kansloos worden beschouwd.
Tekenend voor zijn kracht zowel
technisch als ook mentaal is, dat hij
daarna maar liefst vijf partijen
achtereen won, waaronder twee te
gen S. Visser, die de aandacht op
zich vestigde in het Open kam
pioenschap van Nederland dit jaar
te Hengelo. Hieronder diens tweede
partij tegen Wiersma, waarin hij
kennelijk revanche wilde nemen
voor zijn vlak daarvoor geleden ne
derlaag:
Wit: S. Visser; Zwart H. Wiersma;
1-9-70, Leeuwarden.: 1. 33-29 19-23;
2. 35-30 20-25; 3. 40-35 17-21; 4. 44-40
21-26; 5. 50-44 11-17; 8. 38-33 14-20; 7.
42-38 10-14; 8. 47-42 5-10; Na deze
opening, waarin zwart, door het vrij
laten van veld 19 de opmars met
30-24 tot een twijfelachtige zaak
maakt, staat wit voor de keus, welk
strategisch systeem te hanteren. Hij
kiest, langs een omweg, toch het
voorpostengevecht: 9. 33-28 13-19;
10. 30-24. Te overwegen viel ook
38-33; 10.19x30; 11. 35x24 6-11;
12. 28x19 14x23; 13. 32-28 Wel nood
zakelijk, daar door het op spelen
van 47 toch nooit meer via 38-33 de
aanval op het zwarte centrum ge
opend kan worden. 13.23x32;
14. 37x28 26x37; 15. 42x31 Waarom
noord
1 Ha
oost
ISch
maal in het voetspoor van de geci
teerde partij. Overigens geeft men
tegenwoordig meestal de voorkeur
aan 11. Del).
UPc6-a5 (Het gebruikelijke
schema om op de damevleugel tot
tegenspel te komen. Nauwkeuriger
is in dit geval echter 11Ld7.)
12. Ddl-d3, Lc8-d7 13. g2-g4 (Met
deze bajonet-aanval op de konings
vleugel heeft Maroczy indertijd vele
partijen gewonnen).
13Kg8-h8 (Elastischer is 13.
Tfc8 14. g5, Pe8 maar ook in dat
geval is de verdediging voor zwart
verre van eenvoudig).
14. g4-g5, Pf6-g8 15. Tfl-f3,
Pa5-c6 (Daarmee geeft zwart toe
dat zijn 11e zet voorbarig is geweest.
Hij heeft er twee kostbare tempi
mee verloren).
16. Tal-gl, Pc6xd4 17. Le3xd4.
f7-f5? (De enige kans op nog wat
tegenspel bood 17. b5.)
18. Tf3-h3! (Plotseling wemelt de
stelling van combinaties, waarbij
het torenoffer op h7 het voornaam
ste gegeven is).
18e6-e5 19. Pc3-d5, Dc7-d8 20.
f4xe5!, f5xe4 (Lijkt een tussenzet
van grote kracht te zijn. Heeft de
witspeler dit antwoord over het
hoofd gezien?)
21.e5-e6ü
In deze stelling gaf zwart zich ge
wonnen.
Het probleem van vorige week
was een biedprobleem uit de we
reldkampioenschappen in Stock
holm. Zuid was gever en allen wa
ren kwetsbaar. U had als noord in
hp -n:
Sch A B10
Ha A 9874 2
Ru-
K1HV43
Het biedverloop ontwikkelde zich
voorlopig als volgt:
zuid west
pas pas
4 Ha pas
De vraag was: „Wat zijn nu uw
plannen voor het verdere bieden?"
De eerste mogelijkheid is het pas
bod. Uw partner heeft in de voor
hand gepast, dus aan de overkant
mogen ten hoogste 11 punten ver
wacht worden. U hebt er zelf 14, dus
het gezamenlijke bezit van uw par
tij bedraagt hooguit 25 punten.
Het ziet er naar uit, dat u tevreden
moet zijn met de manche en geen
slemaspiraties moet hebben. Bridge
is echter geen spel dat met louter
punten tellen gespeeld moet worden.
U hebt maar 14 punten, maar die
punten zijn van zeer goede kwali
teit. Uw partner is naar 4 Ha ge
sprongen, dus het spel van uw part
ner en het uwe passen wat hartens
betreft goed bij elkaar.
Als uw partner de rest van zijn
bezit in ruiten zou hebben, dan is de
pret er verder wel af, maar als hij
klaver aas heeft, dan moet er wel
degelijk aan een slem worden ge
dacht Ondanks het feit dat u kunt
uitrekenen dat uw gezamenlijke be
zit ten hoogste 25 punten bedraagt,
is het dus nog allerminst gezegd dat
door H. Kramer
PANNO
TUKMANOF
De opgave van de week: waarom?
OPLOSSING
WIT (Piasetski): Kgl, Dc2, Td2 en
el, Pb3 en fl, pionnen a2, b2, c4, d4,
f2, g2, h2
ZWART (Larsen): Kg8, Dd6, Ta8,
Lc7 en g4, Pf4, pionnen a7, b6, c6, d5t
e4, g6, h7.
Er volgde: 25Pf4xg2! 28.
Tel-e3 (Of: Kxg2. Lg4-f3f 27. Kgl,
Df4 benevens Dg4 en Dh3.) 26.
Pg2xe3 27. f2xe3, Dd6-f6 2a
Tfl-f2, Lg4-f3 29. Pfl-g3, Df6-h4
en wit gaf het op.
door J. M. Bom
niet het normale 41x32? 15.
17-21; 16. 41-37 9-13; 17. 39-33 11-17;
18. 44-39 21-26; 19. 37-32 26x37 20.
32x41 17-21; 21. 41-37 12-17; 22. 36-31
Voortdurend is versterking van het
witte centrum door 38-32 en 43-38
belet, omdat dan (18-23) met schijf
winst volgt. Op 28-23 kan zwart zo
wel (17-22) als (8-12) overwegen,
eveneens met moeilijk spel voor wit.
22. - 21-26; 23. 31-27 7-12; 24. 37-32
1-7; 25. 46-41 4-9; 26. 48-42 18-22 27.
27x18 13x22; De voorpostpositie van
wit is nu van alle kracht ontdaan en
bevat nog slechts een groot aantal
improductieve stukken, terwijl zijn
rechter vleugel op het punt staat
aan een overmachtsaanval te wor
den blootgesteld. 28. 41-36 Beter is
42-37 om dan op (22-27) 32x21 (16x27)
direct met 38-32 te kunnen riposte
ren. 28.22-27! 29. 32x21 16x27;
30. 28-23 Moet nu wel 30.7-11;
31. 42-37 11-16; 32. 38-32 27x38; 33.
43x32 17-22! 34. 32-28 12-17! Heel
duidelijk is geworden, dat. zwarts
aanval zeer gevaarlijk is "en wits
opgedrongen positie zonder enige
aanvalskracht! 35. 49-43 8-12; 36.
34-30 om deze vleugel weer mobiel
te maken, echter tevergeefs! 36.
25x34; 37. 39x30 20-25 38. 40-34
10-14! Belet 24-19 door (12-18) 39.
43-38 9-13; 40. 36-31 (zie diagram).
Op 37-32 of 38-32 volgt (22-27!) en
wit staat reddeloos, b.v. 32x21
(16x27) 37-32 (27x38) 33x42 (14-20)
er geen slem in zal zitten. U moet
daarom maar eens de stoute schoe
nen aantrekken en op onderzoek uit
gaan.
Azen vragen? Dat nooit, dan liever
passen. Met azen vragen wordt u
geen steek wijzer, want ruiten aas is
waardeloos en klaver aas is goud
waard. Via azen vragen komt u er
'nooit achter welk aas aan de over
kant zit, als er een aas zit. De enige
manier om een goed beeld van de
mogelijkheden te krijgen, is partner
ertoe overhalen zijn bezittingen een
beetje duidelijk te omschrijven. U
moet nu 4 Sch bieden. Dit bod
brengt de boodschap over dat u
sleminteresse hebt en dat u graag
eens iets meer wilt horen over part
ners kaart. Heeft hij nu klaver aas,
dan zal hij 5 KI bieden. Heeft hij
ruiten aas, dan zal hij 5 Ru bieden.
Heeft hij niets interessants te mel
den, dan biedt hij 5 Ha.
Met dit 4 Sch bod zet u een „cue-
bid" mechanisme in werking. Mis
schien doet u niet aan cuebids en
wilt u er eigenlijk niets over horen,
maar deze biedingen die de plaats
van de hoge kaarten (azen en even
tueel heren) mededelen, vormen een
machtig wapen bij het bieden van
slemgeihteresseerde spellen. Als
partner in het spel dat we bekijken,
over uw 4 Sch bod 5 KI antwoordt,
dan springt uw hart open en u zegt 6
Ha. Biedt hij 5 Ru of 5 Ha, dan bent
u tevreden met 5 Ha, want slem zit
er dan vermoedelijk niet in.
Als u in Stockholm dit spel in
handen zoudt hebben gehad, zou het
antwoord op uw 4 Sch bod inder
daad het fel begeerde 5 KI zijn ge
weest en u had daarna in een onver-
liesbaar 6 Ha kunnen parkeren,
want de kaarten lagen als volgt:
42-37 (3-8) 45-40 (17-22!) 28x17 (12x21)
enz.
Als opgave voor de lezers deza
week: hoe won zwart na wits 40e
zet?
OPLOSSING
De stand was: Wit (Kaplan) 20,28,
29, 33, 35,36.37,38, 39.40,41.43,45. 47,
49,50 (15 st.)
Zwart: (Mogiljanski): 1,2,4,6.8,9.
12, 14, 16. 17, 18. 21, 22, 24, 25, 28 (15
st).
Na (20-15) was gevolgd: 21-27
(29x20) 27-31 (36x27) 22x42 (33x13
beste) 42x44 (50x39) 8x19 en de witte
schijf op 20 is onhoudbaar gewor
den, al kan het nog even duren, voor
hij definitief verloren gaat.
door G. J. R. Förch
Sch A B10
Ha A 9 8 7 4 2
Ru-
K1HV43
Sch H V 7 5 4 8
Ha 10
RuAHB
K1B98
Sch 8 6 3
Ha 5 3
Ru V6432
KI 1062
Sch 9
Ha H V B 6
Ru 109875
KI A 7 5
U ziet dat er zelfs 7 Ha gemaakt
gaat worden, omdat de klavers 3-3
zitten, maar een groot slem dat op
een dergelijke kleine kans hangt is
natuurlijk wat overdreven.
Het nieuwe probleem is een double-
dummy probleem. Het is echter
geinspireerd op een spel dat da
Amerikaanse speelster Karin Alli
son in de praktijk tot een succesvol
einde bracht De kaarten liggen als
volgt:
Sch A 7 6 3
Ha H 5
Ru V 1062
KI H84
Sch V 1098
Ha 4 2
Ru AB5
KI V 7 63
SCh 5 2
Ha A B 10973
Ru 9 4
K1B95
SchHB4
Ha V86
Ru H 8 7 3
KI A 102
Hoe maakt zuid 4 SA (10 slagen)
tegen de uitkomst van schoppen 10.
Die uitkomst is geen erg gelukkig
schot van west, maar uiteraard
moet u er wel vanuit gaan dat de
O-W partij u verder het leven zo
zuur mogelijk maakt.
RECTIFICATIE „In de uiteindelijke spel verdeling van de vorige keer moet zuid
oost zijn, oost moet west zijn en west zuid."
HORIZONTAAL:
1. Laatste wasbeurt geven (8)
4. Het verbuikt raken van acteurs
(6)
8. Niet geliefd (8)
9. Óp het dievenpad (6)
10. Verzaker (8)
11. Als u voor het insekt bent, wordt
het toch wel enig gepeuter (6)
13. Met een hemellichaam de bacil
len te lijf gaan (10)
17. Zijn overgrootvader is mijn opa
(10)
21. Blijkens een bekend gezegde zijn
zij hun geld wel waard (6)
22. Dit aanzienlijke hebben we alle
maal (8)
23. Glazen oog in de muur (6)
25. Voor haar is vlasblond vriende
lijker (8)
26. Onzekere noten (6)
27. Wat menige jongeren leuk
vindt, vindt menige fame af
schuwelijk (4)
28. Zulk een bar is geer#roeg (3)
VERTICAAL:
1. Zulk een Fransman is een trouw
lezer (6)
2. Verwijskaartjes (6)
3. Zij die zo zijn maken niet gauw
ruzie (10)
5. Deze belofte maakt schuld (8)
6. Kraamkamers der muzen (8)
7. Zo is het niet meer zo ver af (8)
12. Onomwonden flauw (10)
14. Net niet voldoende (8)
15. Warmhoudertje (8)
16. Het is een gewoonte (4)
18. Wat voor de student een feest is,
is voor zijn broek rampzalig (6)
19. Hij is niet vet gemest (6)
20. Drukte om een boek (6)
24. Deftig deel van de dag (3)
HORIZONTAAL: 1. held, 4. bizar, 8. mees,
1!. air, 12. sijs. 13. pit, 14. eind. 18. dagen, 17
Dell, 19. Tegal, 21. rem, 22. tanen, 23. mea, 25.
bos, 28. opgeven, 33. loge, 36. Erlau, 37. Noor,
39. Amerika, 40. armoede, 41. tang. 42. kaart,
44. gres, 45. penaten, 48. min, 49. nek, 52. ka -
pel. 54. ode, 56. later, 59. Adam, 00. turen, 61
mode. 62. pen, 63. wijd, 64. met, 65. stol, 66.
beker, 67. roet.
VERTICAAL: 1. heet, 2. lang. 8. Didam, 8.
Isar, 6. zijgevel, 7. asem. 8. Midas. 9. eten. 10.
spin, 15. iep. 18. Lek, 20. Leo, 22. ton, 24. spek
ken, 25. beurten, 26.. Plato. 27. agent, 28.
graan, 30. vaart, 31. boert, 32. Brest, 34. oma,
35. erg, 37. nog, 38. ode, 43. aardrijk, 45. pil,
46. Ne'.. 47. rad, 48. Memel, 50. kamer. 51. bed,
52. kans, 53. papa. 54. ouwe. 56. Eede, 87. toto,
58. reu