Hele bergen komen terug in kringloop van de natuur I 3 OKTOBER 1970 VAM: klaar voor nieuwe stromen vuil De verkoop van schroot is nau welijks meer aantrekkelijk. Het wordt er alleen nog uitgehaad om verontreiniging van de compost te voorkomen. In weerwil van het oude spreek woord wordt hier wel degelijk in het vuil geroerd. Dampend door de hoge tempe raturen, die in de fermentatie ruimte is ontstaan, gaat het afval naar de zeven. "1/anaf een flinke hoogte kiept een VAM-spoorwagon honderd kubie ke meter vuilnis naar beneden. Het resultaat doet denken aan de combi natie van een bomontploffing en een ticker-tape parade. Immense stofwol ken stijgen ten hemel en daar dwar relen duizenden kleurige papiertjes doorheen. De gasten, voor deze feeste lijke bijeenkomst in Wijster op hun paasbest uitgedost, deinzen terug en daar is alle reden voor: je krijgt er een smaakje van in de mond dat zich met een slok water niet weg laat spoelen. Maar wat hadden al die mensen ook te zoeken in het holst van Drente, waar de NV Vuilafvoer Maatschappij VAM het vuilnis van vijftig Neder landse gemeenten wegwerkt? De VAM heeft nogal wat nieuwe spullen aangeschaft om de sterk toenemende vuilstroom ook in de toekomst te kunnen verwerken en ter ere daarvan hield zij een kijkdag in Wijster, die vooral werd bezocht door vertegen woordigers van gemeentebesturen: een brugkraan met een overspanning van 116 meter, die een nieuwe com- posteringsruimte van 5 ha. voor 160.000 ton huisvuil per jaar bestrijkt. En 70 nieuwe wagons, die zichzelf tot aan het laatste vuiltje kunnen leeg kiepen, zodat de man met de schop er niet meer aan te pas komt. Ook de ontvangstmogelijkheid voor grof en vast industrievuil is vrijwel onbe perkt geworden door het ontsluiten van een spoorwegviaduct met heel grote auto's. De „stedelijke afvalstof fen" van twee miljoen Nederlanders worden hier nu centraal weggewerkt. Ook vèrwerkt: tot compost, voorzover dat mogelijk is. De VAM vindt dat laatste nogal be langrijk, want als overheidsdienst in nv-vorm, die zichzelf moet proberen te bedruipen, kan ze er wel wat gaten mee stoppen. üen merkwaardig bedrijf, dat wèl. Veertig jaar geleden begon het al compost te maken, toen vrijwel nie mand daar aan dacht. Nu heeft het daar dan ook een voorsprong mee op de wereldmarkt. In Amerika bestaan de meeste compostfabrieken niet lan ger dan een jaar of vijf, dan verdwij nen ze geruisloos. Zwitserland, dat zelf dertien composteringsbedrijven heeft, importeert vanuit Wijster. Maar dat is dan ook biggencompost, een verfijnd produkt, dat de boer aan zijn biggen voert ter voorkoming en gene zing van bloedarmoede. In Wijster schrijven ze die succes sen toe aan de ervaring die men er mee heeft en aan zorgvuldig markt onderzoek. Directeur dr. D. W. Stolp over die fameuze biggencompost: „De Drentse boeren wisten al lang dat je compost daarvoor kon gebruiken. Wij hebben alleen uitgevonden, dat je het in een zakje kon doen en voor een goede prijs verkopen". Maar aan de andere kant tilt de VAM ook zwaar aan de taak, Nederland van vuilnis te ontdoen. Dr. Stolp stelt vast, dat het aantal hartinfarcten bij de VAM bo ven het gemiddelde van gewone indus triële ondernemingen ligt. „Want hier hebben we de stress, dat je nooit „nee" mag verkopen, als de gemeen ten bij je komen. Dat is minstens even erg als de stress in bedrijven, waar de spullen niet vanzelf binnen komen. We blijven in de eerste plaats afvoermaatschappij, voor de dienst van de vualverwdj dering". jpn dan verwerkt de VAM eigenlijk -Li nog maar een klein deel van het vuil, dat we in ons land produceren: 300.000 ton van de 5 miljoen. Maar in dertig jaar tijd zal het totaal toene men tot 15 miljoen ton en de VAM zal daarvan in verhouding méér te ver werken krijgen dan nu. Want het wordt voor veel gemeenten steeds moeilijker om stortruimte te krijgen en verbranding is een zaak, die alleen grote gemeenten zich kunnen permit teren. Overigens, toen Den Haag indertijd tot verbranding besloot, kreeg de VAM daar een enorme klap van, want vanuit die stad kwam meer dan de helft van de aanvoer. Nu kan de VAM een stortterrein van 150 hectare aan bieden, waarop jarenlang gestort kan worden zonder dat er bergen ont staan. Grote gedeelten worden nader hand beplant en teruggegven aan het landschap. Inmiddels al zóveel, dat de VAM een eigen jachtopzichter heeft lopen om de wildstand op peil te hou den. Overal waar men elders in het land op deze manier iets wil doen een landschapsvorming heeft dat de volle belangstelling van de VAM: zelf krijgt zij toch vuil genoeg binnen voor de compostering. Dr. Stolp verwacht dat in de ko mende tien jaar nog veel zal gebeuren op dit gebied, het is voor de gemeen ten bepaald niet duurder dan afvoer naar Wijster en met een beetje over leg kun je op deze manier zelfs ski hellingen op het vuilnis maken. TYit alles neemt niet weg, dat de VAM de laatste tijd weer krach tig aan het werven is bij de gemeen ten, met in "t achterhoofd de gedach te: „Wij hebben er nu vijftig, maar zeker duizend gemeenten hebben of krijgen problemen met hun vuilaf voer". Die werving vindt plaats, omdat de VAM als overheids-nv een zekere verantwoordelijkheid voor de af- voerproblemen van de gemeenten voelt, waarbij tegelijkertijd de com- postproduktie kan toenemen. Dat laatste kan natuurlijk geen doel op zichzelf worden. Om met dr. Stolp te spreken: „Het loont, maar het dekt niet. Dat is het geval met alles, wat je van vuilnis maakt. Het blijft een, pro bleem, wat je er ook mee doet". Maar het is in ieder geval een mee valler, dat er zo'n grote markt voor compost is. Die markt ligt tegenwoor dig voor 7 pet. bij de landbouw, voor 60 pet. bij de recreatie inclusief de particuliere tuinen en de tuinbouw neemt de rest voor haar rekening. Opmerkelijk is vooral de belang stelling van tuinbezitters: vijf jaar geleden gebruikte bijna niemand compost, nu doet 27 pet. van de tuin bezitters het. Er gaan bij de gemeen ten wel eens stemmen op, die zich afvragen of de VAM door de op brengst van de compost het tarief van het ophalen misschien wat kan verla gen. Zij krijgen ten antwoord, dat de VAM dat zal doen zodra er winst ge maakt wordt, maar zover lijkt het voorlopig niet te komen. Begrijpelijk zijn die bedrukte gezichten van de ge meentebestuurders overigens wel, want VAM-afvoer is vier tot vijf maal zo duur als zelf storten. Maar wat moet je, als er geen ruimte meer is voor dat storten en als er van over- heidszijde ook steeds meer druk wordt uitgeoefend op de gemeenten om andere oplossingen te zoeken? T~)ie „andere oplossing" zal in de komende jaren ongetwijfeld voor veel gemeenten Wijster worden. Wij ster is er ook klaar voor, door zijn enorme ruimten en de vérgaande me chanisatie, waarmee onbruikbaar vuil wordt weggewerkt en bruikbaar vuil wordt omgetoverd in compost. Voor Met zijn werkbereik van 110 meter behoort deze nieuwe brugkraan van de VAM tot de grootste op het continent. een buitenstaander lijkt dat inderdaad op „omtoveren", want hij ziet in het bedrijf niet meer dan overslag, en in tensief zeefwerk, waarna een eindje verderop die bergen compost verrij zen. Het onzichtbare werk gebeurt in de fermentatieruimte, waar het vuil zes maanden blijft om gekeerd en be sproeid te worden, waarbij spontaan een hitte van 70 C graden ontstaat. Zo wordt een gunstig bioklimatat gescha pen voor de micro-organismen, die de composteerbare bestanddelen uit het vuil omzetten in het eindprodukt. Ziektekiemen en onkruidzaden zijn dan dood, de VAM hoeft de compost alleen nog maar in zakken te doen en te verkopen. Tegenwoordig gebeurt dat laatste zelfs al via STER-reclame. Nooit zul len de VAM-mensen nalaten daar het een en ander over te zeggen als er weer een excursie uit het buitenland is. De grote fout bij niet florerende bedrijven in het buitenland schijnt namelijk te zijn, dat men te laat aan de verkoop denkt. Uit alle delen van de wereld zijn er al excursies ge weest, de methoden van de VAM spreken kennelijk wel aan. Andersoortige excursies zijn er ook, namelijk van mensen die in wan hoop op de stortplaatsen komen zoe ken naar iets kostbaars, dat met de vuilnisman is meegegaan. Resultatat heeft dat maar zelden, hoewel het nog wel eens wil lukken als het een pak ket is. De gemeenten waarin de onge lukkige woont weet in 't algemeen het nummer van de vuilniswagen in een bepaalde buurt, als die wagen bekend is kan ook de spoorwagon aangewezen worden en de kraanbaas weet het nummer van de stortplaats, waar die wagon gelost is. Zo is eens een serie pakketten met gestolen herencostuums terechtgekomen, nadat de politie aan vankelijk niet had willen geloven dat de dief zijn buit met de vuilnisman had meegegeven. Toch was het zo. Ook dwarrelden er eens achtentwintig briefjes van dui zend gulden over de zeven, het groot ste deel van een vermist bedrag van dertigduizend gulden. Ze konden 't zó oppakken. Niet zelden gebeurt het, dat parti culieren de VAM bellen met de bood schap dat er een ring of zoiets op de belt moet liggen en „of de VAM maar even aan 't zoeken wil gaan". Be drijfsleider F. R. Fabriek: „Dan wor den ze kwaad als je zegt dat het niet kan". Een tip voor de ongelukkige, die door zo'n ramp getroffen wordt: mis schien ligt die ring tussen de miljoe nen kroon/kurken, die eruit gehaald worden om de compost schoon te hou den.... De kabelbaan voor intern transport kan doen denken aan de bekende toeristische attractie, als je er tenminst^njet te dicht bijjtaat^ De nieuwe VAM-wagons bestaan uit twee delen, die zichzelf in tegenovergestelde richting leegkiepen. Het eindprodukt: compost in vele soorten en kwaliteiten

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 7