Aanstaande moeders vormen n „markt apart" CARGELLI: toiletten, waarin een mens zich Cleopatra gaat voelen gewoonten en wensen voor 't eerst onderzocht aarwe oówuna th* Het valse vrouwen- ideaal uit de meisjes boeken o Vrouw gaat zich in maxi en midi eleganter bewegen oorzaak migraine zou zijn opgespoord natuurlijke make up voor de winter ANNE MOLENAAR SHOWDE COLLECTIE KINDERKLEDING „Geen reden tot paniek" zegt Wageningen WAGENINGEN - Veel Nederlanders, en vooral vrouwen zijn geschrokken van de berichten over dodelijke wespen- steken. Bij de Plantenziektekundige dienst in Wageningen heeft de telefoon niet stil gestaan. Vele soorten Janis Joplin stierf door drugs Borreluurtje Cleopatra Wij zijn nog geen land waar „wer kende moeders" bij bossen voorkomen. Omdat het financieel (nog) niet hoeft, we geen zin hebben of omdat het niet kan. Maar nu: een kwart van alle vrouwen die hun eerste kind ver wachten, is van plan weer te gaan wer ken. Vaak niet meer voor hele dagen, maar voor halve, of alleen „af en toe". Die kennis danken we aan een onder zoek, dat Makrotest (een bureau van marktonderzoekers in Amsterdam) heeft ingesteld onder honderden aan staande moeders. Die markt die deze aankomende moe ders vormen, is daarmee voor de aller eerste keer onderzocht en Malkrotest deed dat op verzoek van Felicitas, u weet wel, van de Felicitatiesdienst en de zusterdienst „Bebiekado". Maar verder met de vrouwen die hun eerste kind verwachten en die voor bij na de helft nog géén vol jaar zijn ge trouwd. Dik vijftig procent van hen slaat aan het augurken-eten en zure ui tjes zijn bij hen ook erg in trek. Nu zijn dat natuurlijk geen symptomen bij vrouwen in verwachting. Hele volks stammen eten voortdurend autgurken en zilveruitjes, maar toch zou u mis schien wel eens willen weten, waarom aanstaande moeders inééns augurken, uitjes of zelfs rauwe aardappelen gaan eten, terwijl ze dat voordien misschien afschuwelijk vonden? Het zal wel weer iets met hormonen te maken hebben, maar de medische wereld heeft er geen exact antwoord op. „Het is ook geen dringend pro bleem, dat koste wat kost opgelost moet worden", zegt onze medische medewer ker. „We weten alleen, dat augurken eten bij een zwangerschap kan horen, net als bijvoorbeeld hoofdpijn en opge zwollen voeten. U moet zich er maar niet teveel over verbazen, want tenslot te heeft een aanstaande moeder een vreemd voorwerp in het lichaam, het geen natuurlijk wel eens reacties uit lokt". We zullen ons er maar bij neerleggen doen we tenslotte al zolang nietwaar en dan nu nog een paar gegevens over de ondervraagde aanstaande moe ders: Bijna de helft koopt een of meer keren per week bij de banketbakker. De helft van hen heeft een auto en 27 procent is van plan binnen een of twee jaar een auto te kopen. Een kwart van hen gaat breien. Eén procent gebruikt nooit tand pasta. Precies 62 procent wil thuis beval len. Achttien procent van hen heeft een eigen huis, hoewel vijftien procent nog op kamers woont (soms maar één ka mer). Bijna driekwart is jonger dan 25 jaar. Allemaal hebben ze in de laatste maanden steeds meer behoefte aan voorlichting en ze gebruiken ook bijna allemaal soep uit blik en pakjes. EEN WESPENSTEEK IS HEUS NIET ZO RAMPZALIG V De telefoon krijgt nogal eens verwensingen naar de hoorn geslingerd maar ik moet u bekennen dat ik het met d# mijne buitengewoon getroffen heb. Het is niet alleen een fraai geval in moderne, functionele vormgeving, uitgevoerd in gedekte tinten grijs. Maar hij waarschuwt mij ook met een uiterst discreet snorrend zoemertje van zoiets decoratiefs kan men eenvoudig geen onplezierig nieuws verwachten. Zo overkwam het mij dan ook dezer dagen dat ik de hoorn van de haak nam en een vriendelijke stem hoorde mededelen dat ik de eigenaar ervan weliswaar niet kende, maar zij mij wel, zij het uit de verte. En of ik het haar niet euvel wilde duiden dat zij mij met een verzoek lastig viel. Wie kan op zoiets hartelijks nu niet even hartelijk ingaan er staat ook niet voor niets een gezellige stoel klaar onder het apparaat. Ik verzocht dus de onbekende stem vooral onbekommerd van wal te steken, en had daar geen spijt van. Want zij onthulde mij meteen dat het over een boek ging. Een héél mooi boek, uiterlijk en innerlijk, dat zij als schoolmeisje had cadeau gekregen, en het na lezen van de eerste bladzijde voorgoed aan haar hard had gedrukt. Hdd want het geliefde boek was al enige tijd spoorloos sinds een verhuizing onverklaarbaar verdwenen. Wat moet je in zo'n geval beginnen om een nieuw exemplaar te bemachtigen? Naar de boekhandel gaan en titel, auteur en uitgever opgeven, adviseerde ik. Juist: dat hdd zij gedaan. Uitgever en auteur waren haar ontschoten (als gewoonlijk)maar de titel wist zij des te beter. Het was een bijzonder welluidende meisjesnaam, die haar daarom alleen al bijgebleven was: Roswitha. Volgens deze dienst is er geen reden tot paniek. Wespesteken zijn voor bijna iedereen ongevaarlijk, behalve voor mensen die er allergisch voor zijn. Als men een steek heeft opgelopen kan men het beste naar een apotheek gaan. Het is van groot belang waar iemand door een wesp is gestoken. Is een slagader getroffen en is er te lang gewacht met medische hulp, dan kan de steek dodelijk zijn. Wordt men ech ter op een ongevaarlijke plaats gesto ken dan kan men honderden steken overleven. Dat is bewezen met het Amsterdamse meisje dat enkele maan den geleden door honderden wespen werd gestoken. Later kom je er niet meer toe. maar wat kon je heerlijke uren beleven met „Ciska zet door". „Volhouden Rita!" of „Jenny, de wildebras van vier A". Ro mans. let wel. voor het rijpere meisje, zodat ook mams een soort excuus had om er van te smullen. „Dwarskopje" die zo verrukkelijk haar eigen weg ging. Zuster Jet", zo kranig in het ziekenhuis. Paulden, uit „En toen kwam Berend", die dacht dat ze verliefd was op George met zijn sportwagen totdat Berend kwam, met z'n pijp, fiets en noeste studie. Aan het eind viel soms een innige kus, maar meestal liep Jenny of Pau- Lien langs het strand, tegen een straffe bies in, en dan zat er iets van toe komstbeloften in de zeelucht... Zalig! In Duitsland hebben de rijpere meis jesfiguren natuurlijk andere namen, maar ze bleven precies hetzelfde, en romans met hun belevenissen worden nog steeds verslonden. ..Dwarskopje" heeft trouwens een Duits zusje dat „Trotzköpchen" heet en al even dwars en eigenwijs is. Tot zover is alles in orde. Doch wat is er nu geschied? Aan de universiteit van Hamburg is een ge leerde, dr. M. Dahrendorf. de Duitse meisjesboeken eens grondig onder de loep gaan nemen. En was heeft deze onderzoeker vastgesteld? Trotzköpchen ls helemaal zo trots niet. Eerst wou ze niet in de huishouding, maar later deed ze het toch. Ze past zich aan, uitermate slapjes. Tenslotte grijpt een zekere Leo haar hand en doet het huwelijksaan zoek, dat met „Oh Leo..." en een schuchtere blos wordt beantwoord. Op dat moment komen haar paps en mams binnen en beseffen opeens dat hun dochter nu volwassen is geworden. Ein de van het laatste hoofdstuk. Wel, dit Dwarskopjesmotief ligt ten grondslag aan de meeste Duitse meis jesboeken, aldus de literatuurvorser uit Hamburg. Al die boeken gaan over aanvanke lijk eigenzinnige meisjes, die zich al gauw braaf aanpassen aan de gevestig de samenleving. Ze volgen de „vrouwe lijke bestemming" die in Duitsland wordt aangeduid als de drie K's: Keu ken, Kinderen, Kerk. Als beloning voor hun gedweeheid beleven zij dan een niet nader gedefinieerd Geluk. Soms, aldus de Hamburgse criticus, komen er meisjes in de boeken voor die zich niet aanpassen, maar die krijgen dan prompt de kous op de kop. Ze be laden eenzaam op een schamel ge- nmeubileerde kamer en moeten... een baantje nemen in fabriek of kantoor. Eigenlijk, zo moppert de criticaster, komt het moderne werkende meisje he lemaal niet aan bod. Het enige beroep dat wel wordt opgehemeld, is natuur lijk verpleegster, maar daar hebben de moderne meisjes nu juist geen zin in. Wat concludeert deze spel breker uit Noord-Duitsland? Dat de meisjesroman een vals vrouwenideaal voorspiegelt en een vlucht uit de werkelijkheid bete kent. Ja zeker, de man heeft volkomen gelijk. Maar dat is nu juist zo misera bel. In de werkelijkheid hebben Ilse en Gisela al een eigen auto. Monika gaat met een onduidelijke vriend op vakan tie. Hilde. Trautl en Angelika pezen voor het hoogst mogelijk salaris. Een student is niet meer in tel, blozen is uit de tijd, en in een ziekenhuis belt men vergeefs om een zuster. De Dwarskop- jes passen zich nog altijd aan maar al leen in andere richting. Mag dan de zeewind vol toekomstbeloften nog een beetje waaien onder de leeslamp? Bovendien is de giftigheid van een steek afhankelijk van de soort wesp. Alleen al in Nederland en België ko men tientallen wespensoorten voor. HOLLYWOOD De 27-jarige blues zangeres Janis Joplin is overleden na het gebruik van een te grote dosis ver dovende middelen, zo heeft de lijk schouwer van Hollywood onthuld. In het politieverslag van de lijkschouwing was „overdose" ook als doodsoorzaak vastgesteld, hoewel men niet in staat was geweest uit te vinden welk verdo vend middel gebruikt was. De politie had sectie laten verrichten, toen men op de arm van het slachtoffer sporen van injecties had aangetroffen. iOk kinderkleding lijkt steeds meer aan .de modeonderhevig te raken. Geleidelijk aan gaan meer mode-ontwerpsters zich op dit speciale terrein bewegen. Niet alleen in het buitenland maar ook in ons eigen land, dat de laatste jaren op mo degebied ook een (beschei den) rol gaat spelen, hebben ontwerpsters „wintermode" voor kind erengecreëerd Eén van hen is de Amster damse Anne Molenaar. Hier vier modellen uit haar col lectie: Foto Links: de witte vist- ram midirok met jasje (links) heeft een horggar- nering en wordt gecomple teerd door witte slobkous jes en hoed, de bruine jon genspantalon met jack en muts zijn eveneens met borg gegarneerd. Foto rechts: Links een beige velours d'antique jon genkostuumpje met python blouse, het meisje draagt een bruine python jas met opgestikte zakken afge werkt met borggarnering en voering. Ik glimlachte tegen het apparaat als tegen een verwante ziel. Roswitha, van Marie Boddaert. Hoeveel goede uren had ik niet zelf met deze dierbare vriendin uit mijn schooljaren gesleten. Roswitha de onstuimige kleine jonkvrouw uit het middeleeuwse Duitsland van de machtige kasteelheren en lastige roofridders. Roswitha met het lange blonde haar dat los en fier wapperde in de wind als zij uitreed met haar broers en hun vrienden, een vrolijke kwajongen in lange meisjeskleren. Sportief, moedig, impulsief: gans niet de aanstaande kasteelvrouwe die een groot hofgezin met een stoet personeel en onderhorigen zou moeten besturen. Roswitha met haar stralende ogen en blozende wangen, de lieveling van stalmeester en valkenier, maar het zorgenkind van de statige, zwijgzame tante die haar vaders hul# en hof bestierde na haar moeders dood. Roswitha: wat een boek vol kleurig, romantisch leven, met een roofridders dochter als logé, een vals beschuldigde vader in dreigende ongenade, een lange reis in hoofse kleren naar de rijksdag en een rijzige knappe verliefde jonge edelman in een rozenprieel op de laatste bladzijde. Roswitha van Marie Boddaert: dat moest de boekhandelaar ongetwijfeld kennen. Dat deed hij ook, verzekerde de telefoon. En samen haar trant het was een zeer deskundige oudere verkoopster die haar te woord stond hadden zij de grote catalogus nagepluisd om te zien of het nog altijd voorradig was. Auteur en uitgever behoefde de vraagster niet eens te noemen, want de verkoopster was eveneens geestdriftig geraakt bij het horen van de titel. Had zij zelf niet het boek door en door gekend in haar mms-jarent de lerares geschiedenis had het, als snoepje van de week, in zijn geheel voorgelezen. En zij, jolige ongedurige bakvissn hadden er, een half uur lang, keer op keer gespannen én muisstil naar geluisterd. Zo naïef waren xvij toen nog als wichten van zestien, zeventien jaar. Maar zij had datzelfde boek al jaren niet meer over de toonbank verkocht, en de catalogus vermeldde het ook niet meer. Misschien dat het nog tweedehands te krijgen was of dat de uitgever nog enige exemplaren in voorraad had. En nu belde de vraagster mij, voorzichtigheidshalveook nog eens op of zij dat zómaar kon doen: een onbekende meneer lastig vallen om zegge en schrijve één langvergeten meisjesboek. Waarom niet? vroeg ik welgemoed. Voor zover mij bekend zijn uitgevers geen menseneters, en interesse voor een klassiek nummer uit zijn fonds zal deze heer stellig genoegen doen. Maar ik vréés. Ik vrees nog altijd, zolang de aardige stem mij niet opbelt. Want bij informatie mijnerzijds bleek ons beider Roswitha zelfs niet meer in de plaatselijke jeugdleeszaal aanwezig. Roswitha is blijkbaar ook al geruisloos bijgezet in het graf der uitverkochte boeken. Waarom? Omdat er, helaas, geen vraag meer is naar goed geschreven degelijk gedocumenteerde, spannende en romantische boeken voor opgroeiende meisjes. Zij zullen het nu moeten doen met iets moderners: veel landerige levensmoeheid en seksuele informatie. Vaarwel Roswitha we zullen je niet weerzien. Tenzij, wie weet, de tv. op een goede dag een laatste exemplaar van je levensverhaal ontdekt. I Een groot vrouwenkenner heeft eens gezegd „De Nederlandse vrouw kan niet lópen, ze verplaatst zich slechts". Die stelling is dan nu achterhaald, want we beginnen ons steeds eleganter voort te bewegen. Dank zij de midi en de maxi. BRUSSEL Dr. Maex uit Mechelen is er van overtuigd dat hij de oorzaak van migraine gevonden heeft en dat hij deze ziekte kan genezen. Deze arts meent dat migraine ofwel „schele hoofdpijn" veroorzaakt wordt door „scoliose", een zijdelingse verkromming van de wervelkolom die heel gemakke lijk kan ontstaan bij kleinere kinderen met een licht en teer beendergestel. De Mechelse medicus constateerde dat lijders aan migraine vrijwel altijd een a-symmetrische lichaamsbouw heb ben die voortkomt uit een verstoorde positie van de onderste wervels en het bekken bij de mens. Daardoor rust de wervelkolom niet meer op de juiste wijze op het heiligbeen en veelal is het ene been iets korter dan het andere. Dit bezorgd mensen evenwichtsstoornissen die zich uiten in borst- en rugklachten, wagen-, zee- en luchtziekte, maar ook migraine. De geneeswijze die dr. Maex toepast bestaat hierin dat hij het verstoorde evenwicht herstelt. Meestal kan dit herstel op bijzonder eenvoudige wijze bereikt worden door slechts het kortere been van de patiënt te verlengen door het aanbrengen van een eenvoudig „hieltje". „Klopt helemaal", zei daarover de Rotterdamse mode-ontwerper Cargelli. „Bij de midi- en maxikleding voelt een vrouw weer dat ze een rok aan heeft, die tikt tegen haar benen. Ze moet er wel anders door gaan lopen". Cargelli keek zeer vrolijk na die uit spraak. Niet alleen omdat wij beter gaan lopen, maar ook omdat hij zo juist een erg mooie collectie had ge toond. Het is natuurlijk een collectie, met uitsluitend midi- en maxikleren gewor den. Nu kennen we die lengte al, maar er zijn ook nog bendes vrouwen die er toch nog een beetje vreemd tegen aan kijken, bang dat het ouwelijk en ouder wets zal staan. Het lijkt wel of Cargelli speciaal aan haar heeft gedacht bij het samenstellen van zijn wintermode. Hij heeft de tijd genomen om Het Lang op zich te laten inwerken. En zie daar: over al die midi's en maxi's die zijn drie mannequins gisteren showden, kon men alleen maar zeggen: makke lijk draagbaar, zeer elegant en door de vele splitten en grapjes zelfs voor man nen acceptabel. Vrouw Mach R ic Wintermode bij Cargelli. Man nequin Catharina (links) showt een maxi-jas met imi tatiebont. Margriet (midden) een soe pel vallende midi met split en col. Rosa een midi met afstekend midden stuk. En laarzen, 'aarzen, laarzen. De maxikleding vindt Cargelli uit sluitend iets dat we pas moeten gaan dragen vanaf het borreluurtje, dus daarover straks. Eerst zijn midi's. Hij gebruikt er vaak opvallende stof fer voor, omdat die stoffen juist in een kuitlange jurk zo goed tot hun recht kunnen komen. Gebruikt hij effen ma teriaal, dat zijn de jurken bij de taille of rokzoom vaak geïncrustreerd met af stekende stoffen, om de lengte te „bre ken". En bijna al zijn midi's hebben van voren of opzij'de bekende splitten, die vaak tot mini-mini hoogte oplopen. Tussen haakjes: die splitten verlenen niet alleen een sexy tintje, ze zorgen er ook voor dat de rok niet als een plank om uw benen hangt, ze laten die rok wapperen bij het lopen. Zijn mannequins droegen bij midi's uitsluitend gekleurde kousen en zeer hooggehakte laarzen. En cowboyachtige hoeden of gehaakte mutsjes. Om een midi (of maxi) lengte te bre ken, maakt Cargelli ook wel gebruik van losse „kazuifels". Gewoon bijvoor beeld een geruite lange lap met een gat voor het hoofd erin. Vanachter hangt zo'n „kazuifel" los van voren zit er een ceintuur om. Zijn mantels hebben vaak ook losse kragen: een colkraag die vanachter en van voren uitloopt in een punt, tot in de taille. Neemt u de col eraf, dan blijft een kraagloze mantel over, die gecom bineerd kan worden met bont of een sjaal. Nog een tip: maak in plaats van een split een lange rits in een midirok. Rits hem een eindje open en u zit makkelijk in de auto of op de fiets. Cargelli's maxi toiletten zijn in één woord geweldig. Hij maakte bijvoor beeld een serie van drie toiletten van effen gekleur damast. Ze bestaan uit een lange rok met split, plus een drie kante stola, die het gehle bovenlijf be dekt. Gaat de stola af, dan komt de grote verrassing; het losse lijfje bestaat uit een miniem stukje stof, dat voorzien is van prachtig borduurwerk met na- maak-edelsteentjes. Toiletten waar een mens zich Cleo patra in gaat voelen. Misschien wilt u best eens met Gin* Lollobrigida bij de schoonheidsspecia* liste zitten. Dat kan, maar u moet er wel voor naar Rome, naar de salon van signora Augusta Goygovltch. Signora Augusta is visagiste, ge zichtsdesk undige, bij het cosmetic ahuis Eva of Roma en Gina Lollobrigida is inderdaad een van haar klanten. Dt filmster heeft tussen twee haakjes in Rome onlangs een face-lifting onder gaan, zoals de signora mij snel in het oor fluitsterde. Zij met die moeilijke naam, liet de zer dagen zien hoe haar cosmeticahuis, dat vooral in Amerika en Engeland enorm gevraagd is maar nog niet in Nederland opereert, de vrouwen graag ziet opgemaakt in de komende winter. De nieuwe make up van het huis Eva of Roma heet „Topaz look" en het bete kent. dat de vrouw er vooral heel na tuurlijk moet uitzien. Dat wordt bereikt door het gezicht eerst, een foundation te geven die een zachte, zondoorgloeide tint veroorzaakt. Wangen en slapen krijgen daarna een toetsje met iets dat signora Augusta „Roman glow" noem.t maar dat in ieder geval een jeugdig, blozerig-roze effect geeft. De ogen worden gelukkig niet langer zwart omlijnd met eye-liner, waarmee wij vrouwen er altijd min of meer zie kelijk bij lopen. De omgeving van het oog wordt eerst tot aan de wenkbrauw toe bedekt met een dun laagje beige oogschaduw, waarbij ook het plekje bij de buitenste ooghoek vooral niet moet worden vergeten. Vult u dat ook in met schaduw, dan lijkt het oog namelijk groter en de blik meer open. Met een dun penseel brengen we nu langs de oogkas in het midden van het veld tussen oog en wenkbrauw dus met een ferme zwieper een grijs bruine oogschaduw aan. Doortrekken tot even voorbij de buitenste ooghoe ken. Dit weer om het oog meer diepte te geven. De wenkbrauwen worden bij Eva of Roma niet met een poloodje bijgete kend, maar met een klein hard penseel tje, dat we luchtig over een poeder steentje hebben gehaald. Een poeder steentje in een tint, die bij onze haar kleur past. Vooral niet te donker op brengen, dat maakt het gezicht hard en ouwelijk. Wimpers worden deze winter aange zet met een nieuwe mascara in een anthracietkleur, waardoor ze extra lang en enigszins vochtig moeten gaan aan doen. M. v. M.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9