Zoon des mensen" wordt opnieuw uitgezonden REUMATISCHE- EN SPIERPIJNEN Heer Bommel en de Slijtmijt Vanavond herhaling van „Mijn man is niet thuis" Willem Duys schreef in zes dagen boek over zn Vuist-ervaringen In VS floreren veiligheids diensten Witboek over Schouwburg kwestie Morgenavond via Nederland 2: „Studio Sport" over voetbal MORGEN Reacties Blij Onmiddellijke verlichting van Op handen Tempo Uitlaatklep Ervaring Zelfmoord Gezag Filosofie programmaos MAARTEN TOONDER S I RIP ysa TELEVISIE TELEVISIE RADIO UIT DE KERKEN WOENSDAG 7 OKTOBER 1970 LAREN „Ik noem mijzelf altijd de Frits Thors van het amusement. Dat vind ik een zinnige benaming. .Ie zegt nooit: hé, daar heb je Frits weer. Nee, het gaat erom wat die man te vertellen heeft Zelf is hij niet belangrijk. Zo is het bij mij ook. Het gaat niet om Willem die daar zit, het gaat om de mensen die hij mee brengt". Willem Duys knoopt zijn overhemd los. doet zijn broek uit en loopt met korte dribbelpasjes in een lichtblauw onderbroekje over het Wimbledon-achtige grasveld naar zijn lichtblauwe privé-zwembad met verwarmd water. Een kor te plons. Willem zwemt. Het is warm en een frisse duik is dan nooit weg. DE VUIST FORMULE Willem Duys, zoals miljoenen tv-kijkers hem kennen. Acht jaar al presenteert hij z'n Vuist" en als 't aan hem ligt zal hij dat nog heel lang blijven doen. Vijf minuten later komt hij terug. Een beetje hijgend. Op het terras van zijn droomhuis in de Larense bossen steekt hij een sigaret op en trekt een flesje bier open. Dan heeft hij tijd om twee uur lang te praten en te filo soferen over zijn pas verschenen boek „Voor mijn vuist weg", over zijn tele visieprogramma en over de maatschap pij. „Voor mfjn vuist weg" heet de paperback, die Willem Duys het licht liet zien. Het is een 223 pagina's tellend werk, waarin de man van de vuist aeht jaren van achter de goudvissenkom beschrijft. De dieren, de muziek, de beroemdheden, de kampioenen, de vreemde kostgangers, de wonderkinderen, de acteurs, de stunts die htj uithaalde en de rellen die hy ontketende. Willem Duys heeft alles nog eens de revue laten passeren. Dat alles gelardeerd met foto's van Willem met Faas Wilkes, Willem met Danny Kaye, Willem met kruidendokter Van de Moosdyk, Willem met Bart Hughes en het gaatje in rijn hoofd, Willem met een olifant, Willem aan de parachutes, Willem op de racefiets en nog honderden andere. KAN EEUWIG MEE Hij zegt: „Dat boek, ja. Ik heb het in zes dagen geschreven. Ik heb me opge sloten in het tuinhuis en ben gewoon begonnen. Zo uit mijn herinnering. Honderdtwintig getikte vellen over het ontstaan van de Vuist, de geschiedenis, met alle achtergronden, rellen en anek dotes". -Maar waarom een boek? Willem Duys: „De Vuist roept altijd ▼eel reacties op. De mensen willen we ten hoe en waarom iets gebeurd is. Dat kun je ze in een boek vertellen. Ik heb het heus niet gedaan om er een schep geld mee te verdienen. Ik vond het ge woon leuk. Bovendien, toen ik me eens een keer had laten ontvallen dat ie mand die zo aan de weg timmert eigen lijk een bo?k zou moeten schrijven, had ik de volgende dag bijna alle uitgevers van Nederland aan de lijn. Dan moet je eigenlijk wel. Ik heb het toen eerst nog geprobeerd met een schaduwschrijver, maar toen die het eerste hoofdstuk klaar had heb ik gezegd: Stop maar, want zo doe ik het niet. Het was mijn boek helemaal niet. Toen heb ik het zelf gedaan. Tenslotte ben ik van origi ne schrijver". -Wat vindt n achteraf zelf van het boek? Willem Duys: „Ik ben er verschrik kelijk blij mee. Het laat zich bijzonder gemakkelijk lezen. Er zit veel zelfspot in en het is wel begrijpelijk. Zoals al mijn werk en mijn praten tot doel heeft dat de mensen het kunnen ver staan en begrijpen. Dat is dan ook een van de geheimen van mijn populariteit. Los van het feit dat het een vlot lees- ADVERTENTIE "Doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten Deumatisehe pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de nuid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsel» en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. en kijkboek is dat iedereen interesseert, is het ook in sociologisch opzicht niet onbelangrijk. Het is een doorsnee van het Nederlandse volk. Met alles en ie dereen erin". -U sprak over populariteit. Is de Vuist populair? Willem Duys: „Nou en of. Iedere uit zending kijken zo'n vijf miljoen men sen. Het overgrote deel draagt het pro gramma op handen. Ze zeggen er ver gaderingen voor af. En al die mensen schrijven pakken brieven. Ik krijg er zo'n duizend na iedere uitzending. En veel van die mensen komen altijd weer op het verleden terug. Die zien de Vuist als een eendagsvlieg. Het beste bewijs daarvoor is ook dat het al acht jaar draait. In januari hopen we de hon derdste aflevering uit te zenden". -Wat zijn uw principes bij het maken van een programma? Willem Duys: „Ik werk voor die vier mensen in de huiskamer. Dat is bepa lend voor wat ik doe. Ik probeer ook een aardig iemand te zijn die leuke gasten meebrengt. En dat is helemaal niet zo moeilijk. Ik ben op de televisie de man die ik anders ook ben. Dat trekt de mensen aan. Het schept geen afstand. Een artiest heeft het veel moeilijker. Die moet die afstand tussen de kijker en zichzelf zien te overbrug gen. Dat lukt lang niet altijd". NEW YORK D'een zijn dood. is d'ander zijn brood. Maatschappijen in Amerika die beveiliging en bescher ming verlenen gaat het goed door de toenemende misdaad. Hierdoor en door de dreiging van burgerlijke wanorde lijkheden wenden steeds meer zakenlie den en huizenbezitters zich tot veilig heidsdiensten. De omvang der zaken die deze bedrijfstak in de Verenigde Staten doet ligt ergens tussen de een en vijf miljard dollar. Een teken des tijds is het, dat de Newyorkse politiecommissaris Howard R. Leary ontslag heeft genomen om di recteur te worden voor de veiligheids dienst van de warenhuizen van Abra- han and Strauss, tegen een salaris van 45.000 dollar per jaar. Maar Abraham and Strauss verloren dan ook in 1968 ongeveer tien miljoen dollar of vier procent van hun omzet door krimping van de inventaris, een term die ge bruikt wordt voor verliezen die geleden worden door het stelen door eigen per soneel en het publiek. Diefstal door ei gen personeel is het grootste probleem voor de meeste zakenlieden. Het gaat niet om kleine dingen als pennen en papier, maar om roof op grote schaal van goederen voor de verkoop. Het is moeilijk de kosten van beveili ging af te wegen tegen de besparingen welke zij teweegbrengen. Maar een ge wone detailhandel met een goede safe of een alarmstelsel zal alleen al op zijn verzekeringspremie 35 procent sparen. -Vindt u niet dat er na al die jaren eens iets moet veranderen? Willem Duys: „Nee. De formule kan eeuwig mee. Er moet helemaal niets veranderen. Waarom? Een volkswagen is al jaren ook niet veranderd! Nee, elke verandering moet uit jezelf komen. De Vuist is primair: die tafel, de vis senkom en ik. Natuurlijk ben ik zelf wel veranderd in de loop der jaren. Het programma heeft ook veel meer tempo gekregen. Ik houd me nu strikt aan de mij toegemeten tijd en ik breng bij voorbeeld geen kalf met zes poten meer. Ma^r dat zijn geen veranderin gen in de formule". -Maar vindt u alles wat n laat zien wel de moeite waard? Willem Duys: „Natuurlijk! Je kunt je ook gaan afvragen of Snip en Snap de moeite waard is. Ach, de mensen zijn doorgezaagd over Biafra, Vietnam en de politiek. Ze verwijten mij wel eens dat ik concessies doe aan het grote pu bliek. Maar dat doe ik met plezier. Alle mensen die ik in mijn programma haal vind ik leuk. Bovendien zit ik altijd op de vrijdag. Dat is een piekavond. Dan kijken allemaal mensen die zich de he le week rot hebben gewerkt en die dan onderuitgezakt naar dat kastje willen kijken. Die willen wat leuks. En daar heb ik rekening mee te houden. Ik bied die mensen wat ze van me verwachten. Jaar in, jaar uit!" -Is dat voor uzelf niet frustrerend? Willem Duys: „Nou... nee... Het is ook niet het enige dat ik doe. Ik heb ook mijn klassieke programma's en an der werk. Mijn programma zondagsmor gens op de radio dat ligt op een veel hoger niveau dan de Vuist. Dan spreek ik ook vaktaal. Nee hoor, ik heb uit laatkleppen genoeg". -Hoe lang denkt u het nog vol te houden? Willem Duys: „Nog heel lang. Maar het is toch nog een hele kunst om het op het scherm te brengen. Dat kan lang niet iedereen. Ons land heeft een schrijnend gebrek aan goede presenta toren. De mensen vragen nog steeds om dezelfde figuren: Mies, Ageet, Hilter- mann, Van Swol, mij. Er zijn wel jon geren, maar ze hebben geen persoon lijkheid. De enige van allure die er de laatste jaren bijgekomen is, Henkie Terlingen. De anderen zijn allemaal wel goedbe- spraakt, maar hebben geen persoonlijk heid. Natuurlijk hebben wij in de be ginjaren het geluk gehad dat we maar wat aan konden kleunen en soms be hoorlijk de plank mis konden slaan. Wij hebben de jaren gehad om voor onszelf iets op te bouwen, om overeind te blijven. Dat gaat nou niet meer. Dan gaan ze eruit. Neem nou een jongen als Koos Postema. Die zal het ook nooit ha len. De formule van zijn programma is goed. Maar er zit niet genoeg personali ty in. Wat er aan gedaan moet worden? Ik weet het niet. Elk land heeft en krijgt de regering en de televisie die het verdient". zijn en gezag is orde. Een mierenhoop zonder gezag gaat kapot. Dat wordt een janboel. Zo is het hier ook." Er moeten toch mogelijkheden zijn om veranderingen door te voeren. De VPRO probeert dat. Hoe staat u daar tegenover? Willem Duys: „Persoonlijk heb ik de grootste waardering voor de VPRO. Maar het blijft zelfmoord wat ze doen. Ze hebben gewoon de vorm nog niet gevonden om hun gedachten over te brengen en daardoor schieten ze hun doel voorbij. Wat mij betreft mogen ze blijven. Ze bijten mij niet. Ik ben wat dat betreft vreselijk democratisch. Maar ze delven hun eigen graf." Een ander onderwerp. De maat schappij. U hebt een paar weken gele den in het weekblad Panorama daar nogal boude uitspraken over gedaan. Willem Duys: „Ja, ik wil niet versle ten worden voor een fatsoensrakker, maar ik ben zéér voor gezag en autori teit. Daar ontbreekt het in ons land in hoge mate aan." Wilt u dat eens uitleggen? Willem Duys: „Ja, de wereld is mede geschapen door twee soorten indivi duen: de denkers en wat ik altijd noem de captains of industry". Vooral die laatste groep staat bij mij in hoog aan zien. Ik heb een onmenselijk respect voor mannen als Verolme. Het soort kerels dat een wereldconcern uit de grond kan stampen. Het is een lang zaam uitstervend ras. Helaas, maar we hebben er behoefte aan. Vooral een landje als het onze. Daarin moet gezag „Ik ben beslist niet ondemocratisch, maar ik laat me niet betuttelen door groepjes die denken dat ze het allemaal beter weten en die zelf geen ervaring hebben. Ik was laatst op het conserva torium in Den Haag. Die jongelui daar wilden mij iets over muziek gaan ver tellen. Die begonnen zo van: een diri gent voor een orkest, dat kan niet meer, want een dirigent is een stuk au toriteit is niet aanvaardbaar. Op die manier willen ze de grond met je aan vegen. Nou, dan sla ik ze toevallig wel als vliegen tegen de muur. Want van muziek weet ik wel alles af. En zij be ginnen nog maar. Ze hebben helemaal geen ervaring". Ervaring is toch niet het enige dat geldt? Willem Duys: „Ja... nee... natuurlijk moet er ook capaciteit bij komen. Als Schut een slechte minister is, dan moet hij weg. Maar dat stoelt dan ergens op. Kijk, ik juich elke vernieuwing toe. We moeten van een heleboel taboes ad. En wat dat betreft vind ik nu achteraf dat bijvoorbeeld een programma als „Zo is het..." veel goed heeft gedaan. Maar in die tijd kon het niet." Maar zoiets moet toch ééns gedaan worden? Anders komen er nooit ver nieuwingen. Ergens moet het toch be ginnen? Willem Duys: „Dat wel, maar het moet niet opgedrongen worden. Iets moet de tijd hebben om te rijpen of door de mand te vallen. En alle nieuwigheid is nu nog lang niet door de zeef van de tijd gegaan. Ik ben wat dat betreft zeer onverdraag zaam. Overigens filosofeer ik zo maar een beetje. Ik ben niet iemand die zich continu in politiek verdiept, wel in mu ziek. Zonder muziek zou ik niet kunnen leven". AMSTERDAM De commissie toneel en letteren van de Amster damse Kunstraad heeft dinsdag een witboek gepubliceerd over hetgeen zij gedaan heeft sinds zij in februari een ongevraagd advies aan de toen malige wethouder van kunstzaken uitbracht over de vaste bespeling van de Stadsschouwburg. Geadviseerd was de overeenkomst met de Nederlandse Comedie, die in 1971 eindigt, met een jaar te verlen gen. Het college van B en W heeft dit advies naast zich neergelegd en zoals bekend eind vorige maand aan de directeur van de Nederlandse Co medie, Guus Oster, en de auteur Hugo Claus opdracht gegeven tot het formeren van een nieuwe to neelgroep voor de bespeling van de Schouwburg. Guus Oster heeft zijn opdracht teruggegeven. Het witboek van 30 pagina's zal besproken worden op een openbare vergadering van de Kunstraad op vrijdagavond 9 oktober. „Jezus is niet het privé-bezit van de christelijke kerk. Dat ik mezelf geen christen wil noemen, betekent nog niet, dat ik vijandig zou staan tegenover het christendom. Mis schien heb ik wèl wat tegen de kerk, omdat ze wat Jezus zei en wil de zo eigenmachtig heeft uitgelegd en voor eigen doeleinden heeft ge bruikt. En omdat wat Jezus in wer kelijkheid zei zo schitterend en ang staanjagend, verrukkelijk en uitda gend was. Zelfs in een maatschappij, waarin moord, dood, pijn en lijden vanzelfsprekend waren, dat wij ons dat niet meer kunnen indenken". Zo antwoordde de Engelse toneel schrijver Dennis Potter op de vraag, waarom hij een spel over Jezus van Nazareth had geschreven. Donder dagavond zullen IKOR-CVK Potter's oorspronkelijk voor de BBC ge schreven spel „Zoon-des-Mensen" herhalen via Nederland 2 (22.20-24.05 uur). De eerste televisievertoning in Ne-- derland vond in maart 1970 plaats en werd vooraf gegaan door veel protesten, die vóór de uitzending veronderstelden, dat er van gods lastering sprake zou zijn. Na de uit zending werd in een televisie-nage- sprek met deelnemers uit diverse kerken waaronder tegenstanders van het spel unaniem geconsta teerd, dat dit bezwaar niet steek houdend is, en dat daarom tegen de uitzending op zichzelf geen door slaggevende bezwaren kunnen wor den ingebracht. IKOR/CVK hebben tot herhaling besloten, omdat zij het spel een tweede vertoning ten volle waard achten. Bovendien is door velen hierom verzocht; de positieve reac ties na de uitzending hebben 't aan tal protesten ver overtroffen. De her- ling vindt mede plaats op verzoek van velen, die het spel, gezien de emotionele voorpubllciteit, eerst niet hebben willen zien. Enkele van de theologische be zwaren, die tegen het spel zijn geop perd, zoals het ontbreken van het opstandings-perspectief, worden ook door IKOR/CVK gedeeld. Men acht echter de integriteit, de artistieke waarde en de overtui gingskracht van Potter's visie be langrijker dan de weigering kennis te willen nemen van zijn eenzijdig, maar met volledige inzet gemaakt sp^l over Jezus. De vele reacties rondom het spel hebben IKOR CVK geconfronteerd 6997 Het overvloedige maal had heer Bommel in een verheven stemming vol mooie gedachten gebracht. Toen hij dan ook door enkele knechten van zijn zetel getild, en na een korte driftige wan deling door de fraaie gangen naar buiten geworpen werd, drong dit niet geheel tot hem door. Zijn doezeligheid week ech ter door de frisse nachtwind, die om zijn voorhoofd speelde, en ontdaan blikte hij om zich heen „Wat betekent dit?" zo vroeg hij zich af. „Misschien wil men het gesprek in de tuin voortzetten. Maar dat hoeft toch niet zo ruw?" „Maak, dat je weg komt!" schreeuwde een schorre stem achter hem Daar stond AWS in de feestelijk verlichte deurope ning en zwaaide dreigend met zijn vuist jes. „Je spel is uitgespeeld!" riep hij. „Ik heb je niet meer nodig Ga uit mijn perk!" Heer Ollie liet deze woorden rustig inzinken, doch toen drong de ernst van de toestand plotseling to* hem door. „Uitgespeeld?" herhaalde hij ontdaan. „O eh... juist, ja... M-maar waar is de helikopter? Hoe kom ik nu thuis als heer-alleen in de nacht?" „Verdwijn!" brulde de gastheer op het bordes. „Voor jouw soort is hier geen plaats. Op heren wordt geschoten!" Heer Ollie kwam moeilijk overeind en haastte zich het bloembed uit. De weg werd bleek beschenen door de maan en om hem heen tekenden de weelderige magnaten-woningen zich duister af tegen de sterrenlucht. Maar de teleurgestelde gast had geen belangsteling voor zijn om geving. Met onvaste tred zocht hij zijn weg naar de uitgang, en daalde de heu vel af totdat hij in de vrije natuur be landde. Daar zonk hij uitgeput neer bij een knoestige boom en trachtte het gebeurde te verwerken. Dit viel echter niet mee. Als vanzelf vielen zijn ogen toe en hij zonk weg in een diepe sluimer, vol on rustige dromen. Brian Blessed (links) als Pe trus en Colin Blakely als Jezus van Nazareth. met een grote variëteit van opinies over de Christusfiguur. Daarom zal de herhaling van het spel worden gevolgd door een catechetische reeks van drie programma's die op 15, 22 en 29 oktober, ook op donderdag avond Nederland 2, zullen worden uitgezonden. Deze serie onder re dactie van Karei Eykman en Wim Koole zal zich vooral bezighouden met het verwachtingspatroon, dat men rondom de Jezusflguur heeft opgebouwd. De tekst van het spel „Zoon des Mensen" verschijnt dezer dagen bij Uitgeverij Bosch en Keuning te Baam in de vertaling van mr. Evert straat. De voorbereiding van het Neder landse selectieteam voor de voetbal wedstrijd Nederland Joegoslavië, die zondag 11 oktober in het Feijen- oord Stadion in Rotterdam wordt gespeeld, is een van de twee onder werpen van het programma „Studio Sport", dat de NOS-televisie van avond van 22.00 tot 22.25 uur via Nederland I uitzendt. Het betreft hier de eerste wedstrijd die het Ne derlandse elftal speelt in het toer nooi om het Europese landenkam- pioenschap, dat over twee seizoenen is verdeeld. In dit eerste seizoen zal Nederland ook nog Oost-Duitsland en Luxemburg ontmoeten. Vanavond zendt de NOS-radio van 19.10 tot 19.50 uur via Hilversum I de herhaling uit van de documentaire „Mijn man Is niet thuis", waarin uitvoerig wordt ingegaan op de problemen van de vrouw van de gedetineerde. In de documentaire komen gesprekken voor met een aantal vrouwen van gedetineerden, met gedetineerden zelf, met reclasseringsambtenaren, maat schappelijk werkers, kinderen van gevangenen, een pastoor en een rechter. NEDERLAND I 18.45 NOS: (K) De Woefs en de La- maars. 18.55 (K) Journaal. 19.04 Den Haag vandaag. 19.09 (K) Vrijuit: progr. over de re creatie. 19.30 CVK/IKORRKK: Kenmerk: de wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving. 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.20 Politieke Partijen: Uitzending van Politieke Partij Radicalen. 20.30 Uitzending Stichting Socutera. 20.35 NOS: A bout de souffle, speel film (rijkskeuring: 18 jaar). 22.00 Studio Sport. 22.25 (K) Eigentijds: De vliegende Hollander, beeldverhaal. 22.55-23.00 (K) Journaal. NEDERLAND II 18.45 NOS: (K) De Woefs en de La- maars. 18.55 (K) Journaal. 19.04 AVRO: (K) Geheimen der Zee: haaien, tv-film. 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.20 AVRO: (K) Een land voor mensen, filmverslag van een maand Zweden. 21.10 (K) Luisterliedjes. 21.50 INFO: maandelijkse advies- en informatierubriek 22.15 NOS: (K) Journaal. 22.20-22.50 TELEAC: Dammen voor beginners - les 3 (herh.). DUITSLAND I (Regionaal progr.: NDR: 18.00 (K) Cultuurspiegel. 18.30 (K) Act. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 Nord- schau-Magazin. 19.26 (K) Der Fall von nebenan, tv-serie. 19.59 Progr.-overz. WDR: 8.20-8.45, 10.20-10.45 (K) en 12.10-12.35 School televisie. 18.00 (K) Documentaire. 18.30 (K) Voor de kleuters. 18.40 (K) Hier und Heute, met nieuws. 19.25 (K) Immer die alte Leier, tv-serie). 20.00 (K) Joum. en weerber. 20.15 Die FDP, FILM. 21.00 (K) TV-quiz. 21.45 (K) Romeo en Julia, muzikaal spel. 22.45 (K) Journaal, commentaar en weerbericht. DUITSLAND II 18.05 (K) Act. en muziek. 18.40 Westlich von Santa Fé, tv-serie. 19.10 (K) Percy Stuart, tv-serie. 19.45 (K) Nieuws, act. en weerbericht. 20.15 (K) Informaties en meningen over actuele onderwerpen. Aanslu- tend: Nieuws. 21.00 Rapport( tv-spel. 22.50 (K) Reportage voetballen. NEDERLAND I 10.45-12.00 en 14.00-14.50 NOS/ NOT: Schooltelevisie. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal van gis teravond. 10.30 Der Kommissar, de- tectieve-serie. 11.30 Informaties en meningen over actuele thema's. 12.15 Abenteuerliche Geschichten, tv- serie. 12.50 Internationaal persover zicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 (K) Nws. 16.40 Voor de kinderen. 17.00 (K) Progr. voor kinderen en ouders. 17.25 Rep. 17.55-18.00 (K) Nws. DUITSLAND 2 17.30 (K) Nws. en weerbericht. 17.35 Fragmenten uit Duitse speel films. HILVERSUM I KRO. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Badinerie: klassieke en moderne muziek (gr). (7.30 Nws; 7.32-7.40 Act.; 8.00-8.10 Nws). 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymn. voor de huisvrouw; 935-9.40 Waterstanden). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pe dagogische kroniek. 10.20 (S): Mu ziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Me dedelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr. (12.26 Med. voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Country and Western rubriek. 15.00 Herv. rrüd- dagdienst. NOS: 15.30 Meer over minder: De stem van de sprekende minderheid, informatief progr (16.00-16.02 Nws). NCRV; 17.30 NCRV En Bloc: actuele kroniek. (18.30-18.41 Nws). 19.00 (S) Koorzang met orgel. 19.15 Kerkorgelconcert: klassieke en moderne muziek. 19.45 (S) Muziek van Het Leger des Heils. 20.00 Radio Actief: gev. progr. (22.20 Avondoverdenking; 22.30 Nws; 22.38 Den Haag vandaag; 22.50 Med). 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Stereo: Lichte gr. muziek. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (verv), (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Mor genwijding. 9.00 Klassieke kamer- muz. (opn). 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen: populair verzoekpl.progr. (11.00-11.02 Nws). 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw. (11.55 Beurs- ber.). 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojoum. 3.30 Stereo: Feestconcert. van de Nederlandse Mozartver.: Radio Kamerorkest, klein omroepkoor en solisten: klas sieke muziek. 14.30 't Is historisch: progr. over geschiedenis. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land der muzen: kunstkroniek. 17.00 AVRO's Toppop. 17.30 0: Jeugdpr. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Uitzending van de PSP. 18.30 De Belleman: intern, troubadoursclub. 18.55 Stereo: Jazz Spectrum: oude en moderne jazz. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en .Bijbel: radiocatechese. 19.50 Toekomst van Kerk en Theologie: inleiding op een serie theologie-progr.'s. AVRO: 20.05 Bayreuther Festspiele 1970: Der flie- gende Hollander, opera van Wagner (opn). 22.40 Nws. 22.48 Radiojourn. 23.05 Stereo: Nwe chansons. 23.30 Intern, orgeldagen Rijnstreek te Arnhem. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Flits, een in strumentaal progr. 9.30 Muziek bij de koffie. (10.00 en 11.00 Nws). NOS: 12.00 Nws. 12.03 Pop-Slick. KRO: 13.00-18.00 KRO-op-Drie: pop-mix ture. (13.00, 14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws). NED. HERV. KERK Aangenomen naar Spannum-Edens- Kubaard (toez.): G. Wiltink te Oos- termeer. Bedankt voor Blauwkapel-Groene- kan: H. Jongerden te Veenendaal. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Creil-Espel: kandidaat S. Tj. Bakker te Amstelveen, namens: aan de Theologische Ho geschool te Kampen zijn geslaagd voor het kandidaatsexamen de heren. G. W. Neven te Kampen cum laude), H. J. Veltkamp te Bennekom en J. Pruim te Nun- speet. GEREFORMEERDE KERKEN VRIJGEMAAKT dankt voor Ermelo: J. H. van de Hoeven te Drachten. GEREFORMEERDE KERKEN VRIJGEM. BUITEN VERBAND Bedankt voor Haren: J. H. Veefkind te Krommenie. C HR. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Nunspeet: P. den Butter te Bunschoten. Bedankt, voor Rotterdam-West: W. Van Sorge te Bennekom.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 9