Zoon des mensen" wordt
opnieuw uitgezonden
REUMATISCHE-
EN SPIERPIJNEN
Heer
Bommel
en
de
Slijtmijt
Vanavond herhaling van
„Mijn man is niet thuis"
Willem Duys schreef in zes dagen
boek over zn Vuist-ervaringen
In VS floreren
veiligheids
diensten
Witboek over
Schouwburg
kwestie
Morgenavond via Nederland 2:
„Studio Sport"
over voetbal
MORGEN
Reacties
Blij
Onmiddellijke verlichting van
Op handen
Tempo
Uitlaatklep
Ervaring
Zelfmoord
Gezag
Filosofie
programmaos
MAARTEN
TOONDER
S I RIP
ysa
TELEVISIE
TELEVISIE
RADIO
UIT DE KERKEN
WOENSDAG 7 OKTOBER 1970
LAREN „Ik noem mijzelf altijd de Frits Thors van het amusement. Dat
vind ik een zinnige benaming. .Ie zegt nooit: hé, daar heb je Frits weer. Nee,
het gaat erom wat die man te vertellen heeft Zelf is hij niet belangrijk. Zo is
het bij mij ook. Het gaat niet om Willem die daar zit, het gaat om de mensen
die hij mee brengt".
Willem Duys knoopt zijn overhemd los. doet zijn broek uit en loopt met korte
dribbelpasjes in een lichtblauw onderbroekje over het Wimbledon-achtige
grasveld naar zijn lichtblauwe privé-zwembad met verwarmd water. Een kor
te plons. Willem zwemt. Het is warm en een frisse duik is dan nooit weg.
DE VUIST
FORMULE
Willem Duys, zoals miljoenen
tv-kijkers hem kennen. Acht
jaar al presenteert hij z'n Vuist"
en als 't aan hem ligt zal hij dat
nog heel lang blijven doen.
Vijf minuten later komt hij terug.
Een beetje hijgend. Op het terras van
zijn droomhuis in de Larense bossen
steekt hij een sigaret op en trekt een
flesje bier open. Dan heeft hij tijd
om twee uur lang te praten en te filo
soferen over zijn pas verschenen boek
„Voor mijn vuist weg", over zijn tele
visieprogramma en over de maatschap
pij.
„Voor mfjn vuist weg" heet de paperback, die Willem Duys het licht liet zien. Het
is een 223 pagina's tellend werk, waarin de man van de vuist aeht jaren van
achter de goudvissenkom beschrijft. De dieren, de muziek, de beroemdheden, de
kampioenen, de vreemde kostgangers, de wonderkinderen, de acteurs, de stunts
die htj uithaalde en de rellen die hy ontketende.
Willem Duys heeft alles nog eens de revue laten passeren. Dat alles gelardeerd
met foto's van Willem met Faas Wilkes, Willem met Danny Kaye, Willem met
kruidendokter Van de Moosdyk, Willem met Bart Hughes en het gaatje in rijn
hoofd, Willem met een olifant, Willem aan de parachutes, Willem op de racefiets
en nog honderden andere.
KAN EEUWIG MEE
Hij zegt: „Dat boek, ja. Ik heb het in
zes dagen geschreven. Ik heb me opge
sloten in het tuinhuis en ben gewoon
begonnen. Zo uit mijn herinnering.
Honderdtwintig getikte vellen over het
ontstaan van de Vuist, de geschiedenis,
met alle achtergronden, rellen en anek
dotes".
-Maar waarom een boek?
Willem Duys: „De Vuist roept altijd
▼eel reacties op. De mensen willen we
ten hoe en waarom iets gebeurd is. Dat
kun je ze in een boek vertellen. Ik heb
het heus niet gedaan om er een schep
geld mee te verdienen. Ik vond het ge
woon leuk. Bovendien, toen ik me eens
een keer had laten ontvallen dat ie
mand die zo aan de weg timmert eigen
lijk een bo?k zou moeten schrijven, had
ik de volgende dag bijna alle uitgevers
van Nederland aan de lijn. Dan moet je
eigenlijk wel. Ik heb het toen eerst nog
geprobeerd met een schaduwschrijver,
maar toen die het eerste hoofdstuk
klaar had heb ik gezegd: Stop maar,
want zo doe ik het niet. Het was mijn
boek helemaal niet. Toen heb ik het
zelf gedaan. Tenslotte ben ik van origi
ne schrijver".
-Wat vindt n achteraf zelf van het
boek?
Willem Duys: „Ik ben er verschrik
kelijk blij mee. Het laat zich bijzonder
gemakkelijk lezen. Er zit veel zelfspot
in en het is wel begrijpelijk. Zoals al
mijn werk en mijn praten tot doel
heeft dat de mensen het kunnen ver
staan en begrijpen. Dat is dan ook een
van de geheimen van mijn populariteit.
Los van het feit dat het een vlot lees-
ADVERTENTIE
"Doorstraalt" verlichtend weefsels en
spieren tot in de gewrichten
Deumatisehe pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
Onmiddellijk in de nuid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsel» en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
en kijkboek is dat iedereen interesseert,
is het ook in sociologisch opzicht niet
onbelangrijk. Het is een doorsnee van
het Nederlandse volk. Met alles en ie
dereen erin".
-U sprak over populariteit. Is de
Vuist populair?
Willem Duys: „Nou en of. Iedere uit
zending kijken zo'n vijf miljoen men
sen. Het overgrote deel draagt het pro
gramma op handen. Ze zeggen er ver
gaderingen voor af. En al die mensen
schrijven pakken brieven. Ik krijg er
zo'n duizend na iedere uitzending. En
veel van die mensen komen altijd weer
op het verleden terug. Die zien de Vuist
als een eendagsvlieg. Het beste bewijs
daarvoor is ook dat het al acht jaar
draait. In januari hopen we de hon
derdste aflevering uit te zenden".
-Wat zijn uw principes bij het maken
van een programma?
Willem Duys: „Ik werk voor die vier
mensen in de huiskamer. Dat is bepa
lend voor wat ik doe. Ik probeer ook
een aardig iemand te zijn die leuke
gasten meebrengt. En dat is helemaal
niet zo moeilijk. Ik ben op de televisie
de man die ik anders ook ben. Dat
trekt de mensen aan. Het schept geen
afstand. Een artiest heeft het veel
moeilijker. Die moet die afstand tussen
de kijker en zichzelf zien te overbrug
gen. Dat lukt lang niet altijd".
NEW YORK D'een zijn dood. is
d'ander zijn brood. Maatschappijen in
Amerika die beveiliging en bescher
ming verlenen gaat het goed door de
toenemende misdaad. Hierdoor en door
de dreiging van burgerlijke wanorde
lijkheden wenden steeds meer zakenlie
den en huizenbezitters zich tot veilig
heidsdiensten. De omvang der zaken
die deze bedrijfstak in de Verenigde
Staten doet ligt ergens tussen de een en
vijf miljard dollar.
Een teken des tijds is het, dat de
Newyorkse politiecommissaris Howard
R. Leary ontslag heeft genomen om di
recteur te worden voor de veiligheids
dienst van de warenhuizen van Abra-
han and Strauss, tegen een salaris van
45.000 dollar per jaar. Maar Abraham
and Strauss verloren dan ook in 1968
ongeveer tien miljoen dollar of vier
procent van hun omzet door krimping
van de inventaris, een term die ge
bruikt wordt voor verliezen die geleden
worden door het stelen door eigen per
soneel en het publiek. Diefstal door ei
gen personeel is het grootste probleem
voor de meeste zakenlieden. Het gaat
niet om kleine dingen als pennen en
papier, maar om roof op grote schaal
van goederen voor de verkoop.
Het is moeilijk de kosten van beveili
ging af te wegen tegen de besparingen
welke zij teweegbrengen. Maar een ge
wone detailhandel met een goede safe
of een alarmstelsel zal alleen al op zijn
verzekeringspremie 35 procent sparen.
-Vindt u niet dat er na al die jaren
eens iets moet veranderen?
Willem Duys: „Nee. De formule kan
eeuwig mee. Er moet helemaal niets
veranderen. Waarom? Een volkswagen
is al jaren ook niet veranderd! Nee,
elke verandering moet uit jezelf komen.
De Vuist is primair: die tafel, de vis
senkom en ik. Natuurlijk ben ik zelf
wel veranderd in de loop der jaren. Het
programma heeft ook veel meer tempo
gekregen. Ik houd me nu strikt aan de
mij toegemeten tijd en ik breng bij
voorbeeld geen kalf met zes poten
meer. Ma^r dat zijn geen veranderin
gen in de formule".
-Maar vindt u alles wat n laat zien
wel de moeite waard?
Willem Duys: „Natuurlijk! Je kunt je
ook gaan afvragen of Snip en Snap de
moeite waard is. Ach, de mensen zijn
doorgezaagd over Biafra, Vietnam en
de politiek. Ze verwijten mij wel eens
dat ik concessies doe aan het grote pu
bliek. Maar dat doe ik met plezier. Alle
mensen die ik in mijn programma haal
vind ik leuk. Bovendien zit ik altijd op
de vrijdag. Dat is een piekavond. Dan
kijken allemaal mensen die zich de he
le week rot hebben gewerkt en die dan
onderuitgezakt naar dat kastje willen
kijken. Die willen wat leuks. En daar
heb ik rekening mee te houden. Ik bied
die mensen wat ze van me verwachten.
Jaar in, jaar uit!"
-Is dat voor uzelf niet frustrerend?
Willem Duys: „Nou... nee... Het is
ook niet het enige dat ik doe. Ik heb
ook mijn klassieke programma's en an
der werk. Mijn programma zondagsmor
gens op de radio dat ligt op een veel
hoger niveau dan de Vuist. Dan spreek
ik ook vaktaal. Nee hoor, ik heb uit
laatkleppen genoeg".
-Hoe lang denkt u het nog vol te
houden?
Willem Duys: „Nog heel lang. Maar
het is toch nog een hele kunst om het
op het scherm te brengen. Dat kan lang
niet iedereen. Ons land heeft een
schrijnend gebrek aan goede presenta
toren. De mensen vragen nog steeds om
dezelfde figuren: Mies, Ageet, Hilter-
mann, Van Swol, mij. Er zijn wel jon
geren, maar ze hebben geen persoon
lijkheid. De enige van allure die er de
laatste jaren bijgekomen is, Henkie
Terlingen.
De anderen zijn allemaal wel goedbe-
spraakt, maar hebben geen persoonlijk
heid. Natuurlijk hebben wij in de be
ginjaren het geluk gehad dat we maar
wat aan konden kleunen en soms be
hoorlijk de plank mis konden slaan.
Wij hebben de jaren gehad om voor
onszelf iets op te bouwen, om overeind
te blijven. Dat gaat nou niet meer. Dan
gaan ze eruit. Neem nou een jongen als
Koos Postema. Die zal het ook nooit ha
len. De formule van zijn programma is
goed. Maar er zit niet genoeg personali
ty in. Wat er aan gedaan moet worden?
Ik weet het niet. Elk land heeft en
krijgt de regering en de televisie die
het verdient".
zijn en gezag is orde. Een mierenhoop
zonder gezag gaat kapot. Dat wordt een
janboel. Zo is het hier ook."
Er moeten toch mogelijkheden zijn om
veranderingen door te voeren. De
VPRO probeert dat. Hoe staat u daar
tegenover?
Willem Duys: „Persoonlijk heb ik de
grootste waardering voor de VPRO.
Maar het blijft zelfmoord wat ze doen.
Ze hebben gewoon de vorm nog niet
gevonden om hun gedachten over te
brengen en daardoor schieten ze hun
doel voorbij. Wat mij betreft mogen ze
blijven. Ze bijten mij niet. Ik ben wat
dat betreft vreselijk democratisch.
Maar ze delven hun eigen graf."
Een ander onderwerp. De maat
schappij. U hebt een paar weken gele
den in het weekblad Panorama daar
nogal boude uitspraken over gedaan.
Willem Duys: „Ja, ik wil niet versle
ten worden voor een fatsoensrakker,
maar ik ben zéér voor gezag en autori
teit. Daar ontbreekt het in ons land in
hoge mate aan."
Wilt u dat eens uitleggen?
Willem Duys: „Ja, de wereld is mede
geschapen door twee soorten indivi
duen: de denkers en wat ik altijd noem
de captains of industry". Vooral die
laatste groep staat bij mij in hoog aan
zien. Ik heb een onmenselijk respect
voor mannen als Verolme. Het soort
kerels dat een wereldconcern uit de
grond kan stampen. Het is een lang
zaam uitstervend ras. Helaas, maar we
hebben er behoefte aan. Vooral een
landje als het onze. Daarin moet gezag
„Ik ben beslist niet ondemocratisch,
maar ik laat me niet betuttelen door
groepjes die denken dat ze het allemaal
beter weten en die zelf geen ervaring
hebben. Ik was laatst op het conserva
torium in Den Haag. Die jongelui daar
wilden mij iets over muziek gaan ver
tellen. Die begonnen zo van: een diri
gent voor een orkest, dat kan niet
meer, want een dirigent is een stuk au
toriteit is niet aanvaardbaar. Op die
manier willen ze de grond met je aan
vegen. Nou, dan sla ik ze toevallig wel
als vliegen tegen de muur. Want van
muziek weet ik wel alles af. En zij be
ginnen nog maar. Ze hebben helemaal
geen ervaring".
Ervaring is toch niet het enige dat
geldt?
Willem Duys: „Ja... nee... natuurlijk
moet er ook capaciteit bij komen. Als
Schut een slechte minister is, dan moet
hij weg. Maar dat stoelt dan ergens op.
Kijk, ik juich elke vernieuwing toe. We
moeten van een heleboel taboes ad. En
wat dat betreft vind ik nu achteraf dat
bijvoorbeeld een programma als „Zo is
het..." veel goed heeft gedaan. Maar in
die tijd kon het niet."
Maar zoiets moet toch ééns gedaan
worden? Anders komen er nooit ver
nieuwingen. Ergens moet het toch be
ginnen?
Willem Duys: „Dat wel, maar het
moet niet opgedrongen worden. Iets
moet de tijd hebben om te rijpen of
door de mand te vallen.
En alle nieuwigheid is nu nog lang
niet door de zeef van de tijd gegaan. Ik
ben wat dat betreft zeer onverdraag
zaam. Overigens filosofeer ik zo maar
een beetje. Ik ben niet iemand die zich
continu in politiek verdiept, wel in mu
ziek. Zonder muziek zou ik niet kunnen
leven".
AMSTERDAM De commissie
toneel en letteren van de Amster
damse Kunstraad heeft dinsdag een
witboek gepubliceerd over hetgeen
zij gedaan heeft sinds zij in februari
een ongevraagd advies aan de toen
malige wethouder van kunstzaken
uitbracht over de vaste bespeling
van de Stadsschouwburg.
Geadviseerd was de overeenkomst
met de Nederlandse Comedie, die in
1971 eindigt, met een jaar te verlen
gen. Het college van B en W heeft
dit advies naast zich neergelegd en
zoals bekend eind vorige maand aan
de directeur van de Nederlandse Co
medie, Guus Oster, en de auteur
Hugo Claus opdracht gegeven tot
het formeren van een nieuwe to
neelgroep voor de bespeling van de
Schouwburg. Guus Oster heeft zijn
opdracht teruggegeven.
Het witboek van 30 pagina's zal
besproken worden op een openbare
vergadering van de Kunstraad op
vrijdagavond 9 oktober.
„Jezus is niet het privé-bezit van
de christelijke kerk. Dat ik mezelf
geen christen wil noemen, betekent
nog niet, dat ik vijandig zou staan
tegenover het christendom. Mis
schien heb ik wèl wat tegen de
kerk, omdat ze wat Jezus zei en wil
de zo eigenmachtig heeft uitgelegd
en voor eigen doeleinden heeft ge
bruikt. En omdat wat Jezus in wer
kelijkheid zei zo schitterend en ang
staanjagend, verrukkelijk en uitda
gend was. Zelfs in een maatschappij,
waarin moord, dood, pijn en lijden
vanzelfsprekend waren, dat wij ons
dat niet meer kunnen indenken".
Zo antwoordde de Engelse toneel
schrijver Dennis Potter op de vraag,
waarom hij een spel over Jezus van
Nazareth had geschreven. Donder
dagavond zullen IKOR-CVK Potter's
oorspronkelijk voor de BBC ge
schreven spel „Zoon-des-Mensen"
herhalen via Nederland 2
(22.20-24.05 uur).
De eerste televisievertoning in Ne--
derland vond in maart 1970 plaats
en werd vooraf gegaan door veel
protesten, die vóór de uitzending
veronderstelden, dat er van gods
lastering sprake zou zijn. Na de uit
zending werd in een televisie-nage-
sprek met deelnemers uit diverse
kerken waaronder tegenstanders
van het spel unaniem geconsta
teerd, dat dit bezwaar niet steek
houdend is, en dat daarom tegen de
uitzending op zichzelf geen door
slaggevende bezwaren kunnen wor
den ingebracht.
IKOR/CVK hebben tot herhaling
besloten, omdat zij het spel een
tweede vertoning ten volle waard
achten. Bovendien is door velen
hierom verzocht; de positieve reac
ties na de uitzending hebben 't aan
tal protesten ver overtroffen. De her-
ling vindt mede plaats op verzoek
van velen, die het spel, gezien de
emotionele voorpubllciteit, eerst niet
hebben willen zien.
Enkele van de theologische be
zwaren, die tegen het spel zijn geop
perd, zoals het ontbreken van het
opstandings-perspectief, worden
ook door IKOR/CVK gedeeld.
Men acht echter de integriteit, de
artistieke waarde en de overtui
gingskracht van Potter's visie be
langrijker dan de weigering kennis
te willen nemen van zijn eenzijdig,
maar met volledige inzet gemaakt
sp^l over Jezus.
De vele reacties rondom het spel
hebben IKOR CVK geconfronteerd
6997 Het overvloedige maal had
heer Bommel in een verheven stemming
vol mooie gedachten gebracht. Toen hij
dan ook door enkele knechten van zijn
zetel getild, en na een korte driftige wan
deling door de fraaie gangen naar buiten
geworpen werd, drong dit niet geheel tot
hem door. Zijn doezeligheid week ech
ter door de frisse nachtwind, die om
zijn voorhoofd speelde, en ontdaan blikte
hij om zich heen
„Wat betekent dit?" zo vroeg hij zich
af. „Misschien wil men het gesprek in
de tuin voortzetten. Maar dat hoeft toch
niet zo ruw?"
„Maak, dat je weg komt!" schreeuwde
een schorre stem achter hem Daar stond
AWS in de feestelijk verlichte deurope
ning en zwaaide dreigend met zijn vuist
jes.
„Je spel is uitgespeeld!" riep hij. „Ik
heb je niet meer nodig Ga uit mijn
perk!"
Heer Ollie liet deze woorden rustig
inzinken, doch toen drong de ernst van
de toestand plotseling to* hem door.
„Uitgespeeld?" herhaalde hij ontdaan.
„O eh... juist, ja... M-maar waar is de
helikopter? Hoe kom ik nu thuis als
heer-alleen in de nacht?"
„Verdwijn!" brulde de gastheer op het
bordes. „Voor jouw soort is hier geen
plaats. Op heren wordt geschoten!"
Heer Ollie kwam moeilijk overeind en
haastte zich het bloembed uit. De weg
werd bleek beschenen door de maan en
om hem heen tekenden de weelderige
magnaten-woningen zich duister af tegen
de sterrenlucht. Maar de teleurgestelde
gast had geen belangsteling voor zijn om
geving. Met onvaste tred zocht hij zijn
weg naar de uitgang, en daalde de heu
vel af totdat hij in de vrije natuur be
landde.
Daar zonk hij uitgeput neer bij een
knoestige boom en trachtte het gebeurde
te verwerken. Dit viel echter niet mee.
Als vanzelf vielen zijn ogen toe en hij
zonk weg in een diepe sluimer, vol on
rustige dromen.
Brian Blessed (links) als Pe
trus en Colin Blakely als Jezus
van Nazareth.
met een grote variëteit van opinies
over de Christusfiguur. Daarom zal
de herhaling van het spel worden
gevolgd door een catechetische reeks
van drie programma's die op 15, 22
en 29 oktober, ook op donderdag
avond Nederland 2, zullen worden
uitgezonden. Deze serie onder re
dactie van Karei Eykman en Wim
Koole zal zich vooral bezighouden
met het verwachtingspatroon, dat
men rondom de Jezusflguur heeft
opgebouwd.
De tekst van het spel „Zoon des
Mensen" verschijnt dezer dagen
bij Uitgeverij Bosch en Keuning te
Baam in de vertaling van mr. Evert
straat.
De voorbereiding van het Neder
landse selectieteam voor de voetbal
wedstrijd Nederland Joegoslavië,
die zondag 11 oktober in het Feijen-
oord Stadion in Rotterdam wordt
gespeeld, is een van de twee onder
werpen van het programma „Studio
Sport", dat de NOS-televisie van
avond van 22.00 tot 22.25 uur via
Nederland I uitzendt. Het betreft
hier de eerste wedstrijd die het Ne
derlandse elftal speelt in het toer
nooi om het Europese landenkam-
pioenschap, dat over twee seizoenen
is verdeeld. In dit eerste seizoen zal
Nederland ook nog Oost-Duitsland
en Luxemburg ontmoeten.
Vanavond zendt de NOS-radio van 19.10 tot 19.50 uur via Hilversum I de
herhaling uit van de documentaire „Mijn man Is niet thuis", waarin uitvoerig
wordt ingegaan op de problemen van de vrouw van de gedetineerde.
In de documentaire komen gesprekken voor met een aantal vrouwen van
gedetineerden, met gedetineerden zelf, met reclasseringsambtenaren, maat
schappelijk werkers, kinderen van gevangenen, een pastoor en een rechter.
NEDERLAND I
18.45 NOS: (K) De Woefs en de La-
maars.
18.55 (K) Journaal.
19.04 Den Haag vandaag.
19.09 (K) Vrijuit: progr. over de re
creatie.
19.30 CVK/IKORRKK: Kenmerk: de
wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving.
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 Politieke Partijen: Uitzending
van Politieke Partij Radicalen.
20.30 Uitzending Stichting Socutera.
20.35 NOS: A bout de souffle, speel
film (rijkskeuring: 18 jaar).
22.00 Studio Sport.
22.25 (K) Eigentijds: De vliegende
Hollander, beeldverhaal.
22.55-23.00 (K) Journaal.
NEDERLAND II
18.45 NOS: (K) De Woefs en de La-
maars.
18.55 (K) Journaal.
19.04 AVRO: (K) Geheimen der Zee:
haaien, tv-film.
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.20 AVRO: (K) Een land voor
mensen, filmverslag van een
maand Zweden.
21.10 (K) Luisterliedjes.
21.50 INFO: maandelijkse advies- en
informatierubriek
22.15 NOS: (K) Journaal.
22.20-22.50 TELEAC: Dammen voor
beginners - les 3 (herh.).
DUITSLAND I
(Regionaal progr.: NDR: 18.00 (K)
Cultuurspiegel. 18.30 (K) Act. 18.45
(K) Zandmannetje. 18.55 Nord-
schau-Magazin. 19.26 (K) Der Fall
von nebenan, tv-serie. 19.59
Progr.-overz. WDR: 8.20-8.45,
10.20-10.45 (K) en 12.10-12.35 School
televisie. 18.00 (K) Documentaire.
18.30 (K) Voor de kleuters. 18.40 (K)
Hier und Heute, met nieuws. 19.25
(K) Immer die alte Leier, tv-serie).
20.00 (K) Joum. en weerber. 20.15
Die FDP, FILM. 21.00 (K) TV-quiz.
21.45 (K) Romeo en Julia, muzikaal
spel. 22.45 (K) Journaal, commentaar
en weerbericht.
DUITSLAND II
18.05 (K) Act. en muziek. 18.40
Westlich von Santa Fé, tv-serie.
19.10 (K) Percy Stuart, tv-serie. 19.45
(K) Nieuws, act. en weerbericht.
20.15 (K) Informaties en meningen
over actuele onderwerpen. Aanslu-
tend: Nieuws. 21.00 Rapport( tv-spel.
22.50 (K) Reportage voetballen.
NEDERLAND I
10.45-12.00 en 14.00-14.50 NOS/
NOT: Schooltelevisie.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal van gis
teravond. 10.30 Der Kommissar, de-
tectieve-serie. 11.30 Informaties en
meningen over actuele thema's. 12.15
Abenteuerliche Geschichten, tv-
serie. 12.50 Internationaal persover
zicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 (K)
Nws. 16.40 Voor de kinderen. 17.00
(K) Progr. voor kinderen en ouders.
17.25 Rep. 17.55-18.00 (K) Nws.
DUITSLAND 2
17.30 (K) Nws. en weerbericht.
17.35 Fragmenten uit Duitse speel
films.
HILVERSUM I
KRO. 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Badinerie: klassieke
en moderne muziek (gr). (7.30 Nws;
7.32-7.40 Act.; 8.00-8.10 Nws). 8.25
Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymn. voor de
huisvrouw; 935-9.40 Waterstanden).
NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pe
dagogische kroniek. 10.20 (S): Mu
ziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00
Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Me
dedelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast:
gev. progr. (12.26 Med. voor land- en
tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.).
14.05 Schoolradio. 14.30 Country and
Western rubriek. 15.00 Herv. rrüd-
dagdienst. NOS: 15.30 Meer over
minder: De stem van de sprekende
minderheid, informatief progr
(16.00-16.02 Nws). NCRV; 17.30
NCRV En Bloc: actuele kroniek.
(18.30-18.41 Nws). 19.00 (S) Koorzang
met orgel. 19.15 Kerkorgelconcert:
klassieke en moderne muziek. 19.45
(S) Muziek van Het Leger des Heils.
20.00 Radio Actief: gev. progr. (22.20
Avondoverdenking; 22.30 Nws; 22.38
Den Haag vandaag; 22.50 Med).
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 Stereo: Lichte gr. muziek.
8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte gr.muz. (verv),
(8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Mor
genwijding. 9.00 Klassieke kamer-
muz. (opn). 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen: populair verzoekpl.progr.
(11.00-11.02 Nws). 11.30 Rondom 12:
progr. voor de vrouw. (11.55 Beurs-
ber.). 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Radiojoum. 3.30 Stereo:
Feestconcert. van de Nederlandse
Mozartver.: Radio Kamerorkest,
klein omroepkoor en solisten: klas
sieke muziek. 14.30 't Is historisch:
progr. over geschiedenis. 15.00 Voor
de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land der
muzen: kunstkroniek. 17.00 AVRO's
Toppop. 17.30 0: Jeugdpr. 17.55 Med.
18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20
Uitzending van de PSP. 18.30 De
Belleman: intern, troubadoursclub.
18.55 Stereo: Jazz Spectrum: oude en
moderne jazz. 19.25 Gesproken brief.
19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf
en dichtbij. 19.40 Mens en .Bijbel:
radiocatechese. 19.50 Toekomst van
Kerk en Theologie: inleiding op een
serie theologie-progr.'s. AVRO: 20.05
Bayreuther Festspiele 1970: Der flie-
gende Hollander, opera van Wagner
(opn). 22.40 Nws. 22.48 Radiojourn.
23.05 Stereo: Nwe chansons. 23.30
Intern, orgeldagen Rijnstreek te
Arnhem. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Flits, een in
strumentaal progr. 9.30 Muziek bij
de koffie. (10.00 en 11.00 Nws). NOS:
12.00 Nws. 12.03 Pop-Slick. KRO:
13.00-18.00 KRO-op-Drie: pop-mix
ture. (13.00, 14.00, 15.00, 16.00 en 17.00
Nieuws).
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Spannum-Edens-
Kubaard (toez.): G. Wiltink te Oos-
termeer.
Bedankt voor Blauwkapel-Groene-
kan: H. Jongerden te Veenendaal.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Creil-Espel: kandidaat
S. Tj. Bakker te Amstelveen,
namens: aan de Theologische Ho
geschool te Kampen zijn geslaagd
voor het kandidaatsexamen de
heren. G. W. Neven te Kampen
cum laude), H. J. Veltkamp te
Bennekom en J. Pruim te Nun-
speet.
GEREFORMEERDE KERKEN
VRIJGEMAAKT
dankt voor Ermelo: J. H. van de
Hoeven te Drachten.
GEREFORMEERDE KERKEN
VRIJGEM. BUITEN VERBAND
Bedankt voor Haren: J. H. Veefkind
te Krommenie.
C HR. GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Nunspeet: P. den Butter
te Bunschoten.
Bedankt, voor Rotterdam-West: W.
Van Sorge te Bennekom.