voortdurende verbazing over de vele ongedachte mogelijkheden van de moderne fototechniek LATERNA MAGIKA: NIEUW SOORT THEATER zaterdag 10 oktober 1970 ■m ^mÊÊÊÊÊÊÊm DAGJE PHOTOKINA: 0 Een dagje Photokina betekent een dag van voortdurende verba zing. 0 Verbazing om de onvoorstelbare hoeveelheid apparatuur, die als een overrompelende lawine van technische perfectie op de toe schouwer afkomt. t 0 Verbazing ook juist over die perfectie, waardoor het üjkt of al les op foto-, film- en projectiegebied nu wel is uitgevonden en ver volmaakt. Of de camera's, de lenzen, de projectors, de afdruk apparatuur nog wel beter kunnen worden, zodat er op een vol gende Photokina helemaal niets nieuws meer zal kunnen worden getoond. 0 Verbazing verder over de wijze waarop de 727 fabrikanten uit 24 landen in hun imposante stands, verdeeld over de ruim hon derdduizend vierkante meters tentoonstellingsoppervlakte in de dertien enorme Messehallen hun produkten onder de aandacht proberen te brengen om hun concurrenten te overtroeven. De een heeft een hoek van zijn stand beplakt met een enorm grote foto, waarop levensgroot een imposant aantal Harley Davidsons met hun berijders zijn afgebeeld. Vóór die inmense foto staat een echte Harley. Iedere toeschouwer kan daarop plaats nemen en dan een foto van zichzelf laten nemen, zodat de verbaasde fami lie thuis denkt, dat Pa lid is van de Harley-club. Een andere exposant zoekt het in de glamour. Hij heeft een paar bij zonder fraai gevormde dames in dienst genomen, die ten gerieve van de voorbijgangers iedere gewenste fotogenieke stand aannemen, zodat die bezoekers driftig de foto's van hun leven kunnen maken. Weer een andere fabrikant heeft vlak bij zijn stand een ruimte ge huurd, waar hij een keurig verzorgde ronde bar heeft neergezet. Op eens geeft hij daar dan een receptie, waarbij de heuse wodka rijkelijk vloeit en de kaviaar met bakjes tegelijk naar binnen wordt gewerkt, ledereen die langs loopt is welkom, en de drommen toeschouwers la ten zich geen twee keer nodigen. Een Japanse industrie, die kennelijk het Messe-terrein nog niet groot genoeg vond, heeft naast zijn toch al imposante stand nog een luxe hotelschip gehuurd om zijn bijzondere gasten te ontvangen, zodat je de opmerkelijke figuur krijgt, dat gedurende de Photokina in het Duit se Keulen een Japanse camerafabrikant zijn gasten ontvangt aan boord van een Rotterdamse boot met een Nederlandse benaming. Nog een andere exposant heeft naast zijn stand een theater ingericht, waar de Photokina-bezoekers gratis een perfecte unieke show wordt voorgeschoteld van films, dia's, geluid, mime en toneel. Anderen draaien non-stop kleuren- of zwartwit-films, of vertonen op inmense projectievlakken de mooiste dia's. 0 Verbazing tenslotte over de resultaten, die er met de camera's van vandaag en met de moderne foto- en reproduktietechnieken kunnen worden bereikt, te zien op de niet minder dan twaalf magnifieke fototentoonstellingen, die deze Photokina telt. Ten toonstellingen, waar werk is afgebeeld van de begaafdste foto grafen van de wereld, naast werk van jonge amateurs, die ook vaak met opmerkelijke resultaten te voorschijn komen. Zoals bijvoorbeeld de tentoonstelling „Suzanne, het totale portret", de indringenste, onthullendste en veelzijdigste fotoreportage, die er ooit van een mens is gemaakt. 31 fotografen, onderzoekers, technici, artsen en wetenschapsmensen hebben in nauwe samenwerking dit portret van het Zweedse fotomodel Suzanne samengesteld. Het team heeft hierbij gebruik gemaakt van alle mogelijke bekende en bijna nog onbekende technieken, met behulp van geluidsgolven, warmtestraling, infra-rood en micro-golven en elektro-magnetische stralen. Men heeft voor dit portret filmopnamen gemaakt in totale duisternis, ontwik kelde röntgenfoto's met informatieve kleuren, kleurde negatieven met behulp van lichaamswarmte. Niet alleen haar uiterlijk, maar ook haar stem, haar gewicht, haar gemoedsbewegingen, haar temperatuur werd vastgelegd in een bijzonder fototechnisch document, bestaande uit 18 unieke foto's en 2 films, waardoor we in de gelegenheid worden ge steld een mens te leren kennen zoals we dat nog nooit eerder hebben kunnen doen. 0 Een dagje Photokina is meer dan alleen maar een bezoek aan een tentoonstelling. Het is kennismaken met pa kennisnemen van één van de oudste en tevens één van de modernste en meest ge perfectioneerde vormen van communicatie. Want al kunnen we door het taalverschil niet allemaal met elkaar praten, naar elkaar kijken kunnen we altijd. En dank zij de huidige foto- en filmtech niek, zoals die deze week in Keulen werd uitgestald, is deze vorm van communicatie binnen ieders bereik gekomen. 0 Photokina-bezoek betekent kilometers lopen, als je tenminste iets wilt zien. En wanneer je dan vermoeid even in een hoekje staat, heb je kans dat een passerende foto-enthousiast en dat is bijna iedereen op deze tentoonstelling in een onbewaakt ogenblik een plaatje van je schiet. LAT ERNA MAGIKA" ia een begrip, dat herinneringen oproept aan oeroude tijden, toen bebaarde alchemisten hun leven lang in hoge kelder gewelven bezig waren met het zoeken naar het levenselixer of het maken van goud. Of aan de jaren, waarin onze grootouders zich schaarden om de vertoningen met de toverlantaarn, dat geheimzin- nige apparaat, waarmee de figuren uit de sprookjes trillend tot leven kwamen op de wand, terwijl de chocolademelk dampte in de kommen. Het Laterna Magika in het Agfa-Gevaert-theater op de Keulse Pho tokina heeft echter niets te maken met een ingeslapen verleden. Dit Laterna Magika is springlevend en helemaal van deze tijd, al heeft het wonderlijk genoeg toch ook nog veel van het sprookje. Dit La- terna Magika is een unieke vorm van theater, in een mengeling van film, muziek, dia's, mime en ballet, gebracht op een manier, die aan perfectie grenst. Dit Laterna Magika brengt de verblufte toeschou wer in de waan, dat hij optisch zweeft in ruimte en tijd. Het is een groep acteurs uit Praag, die deze unieke vorm van thea ter beoefend. Zij spelen op een kaal toneel, zonder coulissen, zonder zetstukken of rekwigieten. De achtergrond en zijwanden worden ge vormd door grote projectievlakken. En terwijl op die vlakken films en dia's worden geprojecteerd, spelen de acteurs op het toneel. Te gelijkertijd zijn zij echter ook in de films of op de dia's te zien. Ac teurs en scènes wisselen bliksemsnel en onopgemerkt van film naar dia, van dia naar toneel en weer terug. Ruimte en tijd, werkelijkheid en illusie wervelen in de voorstelling van Laterna Magika door el kaar heen, vullen elkaar aan, overlappen elkaar. Na enkele ogen blikken weet niemand meer, of wat hij ziet nu echt wordt uitgebeeld op het toneel of dat het zich afspeelt op het filmdoek. Hij kan alleen maar geboeid toekijken. Dit Laterna Magika, dat In Keulen een speciaal op de Photokina afgestemde voorstelling gaf, is bezig aan een weredtoumee, die hen mogelijk begin volgend jaar ook naar ons land voert. Zij brengen dan een avondvullend programma, waarin dank zij het gebruik van de modernste optische verworvenheden oeroude sprookjes en verhalen werkelijkheid worden. Foto links boven: Helemaal nieuw op deze Photokina is de ze „fisheye" 19 mm lens op een 616 camera, de Japanse Kowa-six. Hiernaast: midden in een Messe- hal stond een bar van de Russi sche camera-industrie. Iedereen, die wilde, kon hier wodka en ka viaar krijgen. Links onder: in eer biedige bewondering voor de nieu we Makiflex. Rechts onder: Een van de fraaie modellen, die in de stands ten gerieve van de langs trekkende bezoekers urenlang po seerden. Een scène uit Laterna Magika. Wat gebeurt werkelijk op het toneel en wat is film? Werkelijkheid en illusie lopen hier volkomen door elkaar heen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 7