VOLGEND JAAR VALT DE BESLISSING Voormannen weinig kansen in verpleging Studie bond reisbureaus: Fossiel bos in België Broeder heeft "t moeilijk tussen zusters Postzegelveiling in Amsterdam In Oosterschelde resten ontdekt van Romeins heiligdom Dijken Markerwaard groeien naar laatste Zuiderzee-eiland WONDER ZAKKEN AL VERKNOEID AARD NIET EENS NIET TE DICHT FABELTJE FRIES GROTE STEDEN BANG MET TEGEN Mondorgel herovert populariteit f Hoewel de 56.000 hectaren van de Markerwaard zeker niet voor 1980 droog vallen, worden in het ko mende jaar de dijktracés bepaald en daarmee de toekomst van ons laatste Zuiderzee-eiland, Marken. Zal het nieuwe land Marken op slokken of blijft Marken een eiland, gevoed via de navelstreng met Mon- nickendam? Terwijl een constante stroom van bijna een half miljoen toeristen per jaar onder regie van Sijtje Boes langs de honderd beschermende huisjes van Marken slentert, ver schillen de deskundigen minzaam van mening over de vraag waarmee Marken het meest gebaat zal zijn. In het donkerbruine interieur van een Amsterdams grachtenpand zegt de voorzitter van de werkgroep voor het Landschap der Zuiderzeepolders, mr. H. P. Gorter: „Hoe meer wij er over nadenken, hoe vaster wij er van overtuigd raken dat Marken als laatste Zuiderzee-eiland behouden moet blijven. Het zou onvergeeflijk zjjn de kansen alleen wegens hogere kosten ongebruikt te laten". In het kazerne-achtige complex in Den Haag bestudeert de directeur van de dienst der Zuiderzeewerken, ir. M. Klasema, zijn dossier: „Het is een omstreden zaak. Marken moet een eiland blijven, is natuurlijk een mooie kreet, maar het is de vraag of je zeventig miljoen mag uitgeven om aan emoties tegemoet te komen. Bovendien is een belangrijke techni sche vraag of je het ongestraft kunt doen. Waterstand, zoutgehalte, dijk verhoging enzovoort spelen een gro te rol". Op de stoep van het in-keurige ge meentehuis van Marken bewaakt een hond de klompen van zijn baas. die op de secretarie moet zijn. Bur gemeester/secretaris B. G. van Hout geeft weloverwogen zijn mening, die overeenkomt met de visie van de Marker raad. „Wij stellen voorop dat er in ieder geval vervangende grond bij moet komen voor de nieuwbouw, die an ders te dicht bij de historische kern moet komen. Wij realiseren ons heel goed dat Marken een internationaal bezit is, wat je niet mag verpesten. Misschien tussenoplossing mogelijk". Intussen kruipt bij Enkhuizen het eerste stuk dijk voor de Marker waard traag uit zee en omspoelen de golven het historische eiland nog onbekommerd. Hoe lang nog? Aha! Wij mannen blijken het soms ook niet gemakkelijk te hebben. Wij worden gediscrimineerd. Er ontbreekt het een en ander aan onze emancipatie. Jazeker. Het wachten is nu op de Dolle Hendrikken. die er iets aan gaan doen. Want wat is het geval? „Op bepaalde plaatsen in vooral de gezondheids zorg in ons land hebben mannen weinig promotiekansen. Het is voor mannen even frustrerend om gediscrimineerd te worden als voor vrouwen". Dat zegt de heer A. Lengton (35), verpleegkundig adjunct-directeur van de Sliedrechtse zwakzinnigenstichting De Merwebolder. Volgens hem neemt het aantal mannen in verplegende be roepen uiterst langzaam toe, omdat de vrouwen hun geen kans willen geven. Het is een doorn in zijn oog, dat bij voorbeeld verplegers „broeders" zegt de volksmond in gewone ziekenhui zen de grootste moeite hebben om in hun door vrouwen veroverde omgeving voet aan de grond te krijgen. Dit zijn de bezwaren van de heer Lengton, die nu al dertien jaar lang zijn brood verdient in de gezondheids zorg: „Vroeger was het verplegen van zie ken in handen van mannen. Met de komst van Florence Nightingale grepen de vrouwen hun kans. De ziekenverple ging werd de mannen afgenomen. Sindsdien heeft dit beroep een vrouwe lijk odium gehouden". ..De discriminatie van verplegers doet zich niet alleen voor in gewone zieken huizen. Ook in de wijkverpleging krij- Een van de intieme straatjes op het eiland. „Laat Marken een eiland blijven" vraagt werkgroep In 1913 kondigde koningin Wilhelmina de Zuiderzeewet aan: „Ik acht de tijd gekomen oin de afsluiting en droogmaking van de Zuiderzee te ondernemen. Verbetering van de waterstaatkundige toestand der omliggende provincies, uit breiding van grondgebied en blijvende vermeerdering van de arbeidsgelegen heid zullen daarvan het gevolg zijn". Het wetsontwerp werd opgehouden door de Eerste Wereldoorlog, maar op 14 juni 1918 werden de plannen van ir. Lely tot wet verheven, zodat het gevecht om de afsluitdijk kon beginnen. Op 28 mei 1932 was de.Zuiderzee officieel IJsselmeer. Met het droogvallen van de Noordoostpolder (48.000 ha) hielden Urk en Schokland op als eiland te bestaan. In 1957 volgde Oostelijk Flevoland (54.000 hectare). Direct daarna begon men aan Zuidelijk Flevoland (43.000 hectare), hoewel de Markerwaard aanvankelijk voorrang zou krijgen. De behoefte van de Randstad en het Gooi aan ruimte en de lagere kosten voor Zuidelijk Flevoland veranderden het schema. Dit gebied wordt nu in cul tuur gebracht. Thans is de Markerwaard aan de beurt, de laatste IJsselmeerpolder, met het laatste Zuiderzee-eiland. Tot nu toe lijken de vele plannen die de ingenieurs van de dienst der Zuider zeewerken produceerden, vooral be stemd om zo snel mogelijk te worden gewijzigd en dat is maar goed ook. Die eerste plannen lieten dijken zien die tussen polder en het oude land slechts een vaargeul open lieten. Daar wordt nu al meewarig om geglimlacht, want geen zinnig mens zal zich immers in het dichtst bevolkte land ter wereld de kans laten ontgaan via ruime randmeren het grootste wa tersportgebied van Nederland te creë ren. Grenzend aan de Randstad en het Gooi, omkranst door prachtige haven tjes als Enkhuizen, Hoorn. Volendam, Muiden, Spakenburg, Harderwijk Neen, een zeevarend volk mocht zich zo'n nautisch binnenpretje niet laten ontgaan. Veluwemeer en Eemmeer hebben intussen bewezen hoe nuttig het is, dij ken aan te leggen met voortdurend het woord „recreatie" in het achterhoofd. Over de vraag hoe groot die randme ren nu precies moesten worden, ont stond een vruchtbare discussie tussen de dienst Zuiderzeewerken en de werk groep van mr. Gorter, waarin verschil lende belanghebbende groeperingen zijn vertegenwoordigd. In een poging deze tweespraak zinle dig te maken, wierp een derde coalitie, met zeezeilers aan het roer, de vraag op: Is de Markerwaard nodig? Zij kregen geen voet aan de grond, omdat bijna alle dijken van de Marker waard alleen al ter regeling van de wa terhuishouding en tegen de verzilting van westelijke Nederland moesten wor den gebouwd. De zeezeilers kregen wel onverwachts steun van dr. Mansholt, bekend Europeaan, die geld toe beloof de als er niet nog meer onrendabele landbouwgrond in Nederland zou wor den gemaakt. Het antwoord is simpel: ook zonder landbouw zijn er voor de Markerwaard twee maal zo veel bestemmingen té vinden als de ruimte zal toelaten. Dat mag natuurlijk niet verwonderlijk he ten, in een land waar de flatneurosen in groei schijnen te wedijveren met de auto-files op de Rijkswegen. De discussie over de randmeren kab belde in de loop der jaren voort met als resultaat dat de toekomstige dijken steeds verder achteruit werden gedron gen. Weliswaar met uiteenlopende mo tieven maar de situatie is nu zelfs zo dat de randmeren vrijwel zeker breder worden dan de natuurbeschermers had den gedroomd. Mr. Gorter ..Het is toch een wonder dat je mid den in deze congestie een kans krijgt op ruimte. Daarom hebben wij ook bij de andere polders voortdurend aange drongen om rekening te houden met de recreatiemogelijkheden. Voor de zee zeilers gaat er weliswaar wat verloren, maar voor de watersport met kleine jachten worden de mogelijkheden aan zienlijk verruimd". „Ons meest revolutionaire plan is nu om Marken als eiland te behouden. Het is het enige Zuiderzee-eiland dat we nog over hebben. Alleen al voor de re creatie zou het zeer gunstig zijn midden in de Gouwzee een eiland te hebben. Het heeft zo al het voordeel dat je geen eiland hoeft aan te leggen voor zoveel miljoen. Goed, er zijn technische moei lijkheden en het kost geld, maar daar laten wij ons niet meer door afschrik ken. Dat hebben wij al zo vaak ge hoord". „Wij maken geen plannen, maar ideeën. Het gezicht uit zee op Marken mag niet verloren gaan. Nij zijn er een paar boeren op Marken die wel aan de Markerwaard vast willen, omdat ze daar nieuwe grond willen hebben. Dat heeft natuurlijk helemaal niets te bete kenen als je het plan Mansholt bekijkt. De beslissing wordt volgend jaar door de minister genomen, maar dat kan via de Kamer gespeeld worden. Daar hopen wij zonodig voor te zorgen". Ir. Klasema, directeur dienst der Zui- derzee-werken: „Marken drijft op slappe lagen. Met het verlagen van de waterstand zal Marken zakken, misschiea wel een me ter. Dan zou je de dijk een meter moe ten verhogen zodat het hele eiland on zichtbaar wordt van zee af. Wij zijn nog druk aan het onderzoeken hoeveel Marken zal zakken. Zolang de techni sche mogelijkheden niet bekend zijn, kan het laatste woord niet worden ge sproken". „De kosten vormen ook een factor. Er ligt nog steeds een stuk dijk van Mar ken. richting Volendam. Als dat niet wordt gebruikt, zal dat alleen al tien tallen miljoenen schelen. Dit jaar wordt het tracé tot Marken bepaald, volgend jaar moet er een beslissing rond Mar ken vallen". In 1967 zal de dijk tegenover Enkhui zen, Hoorn, Edam onherroepelijk Mar ken naderen. Hoever? Ir. Klasema: „Ons standpunt is dat wij alle belangen zo goed mogelijk moeten dienen, binnen de grenzen van het economisch mogelijke. Het is denk baar dat de noordkant met het bestaan de stuk dijk aan de nieuwe polder gaat grenzen, zodat de Markers toch ruimte krijgen. De noordkant van het eiland is toch al verknoeid." „Aan de zuidkant zou een meer kun nen worden gemaakt met een eigen te beheersen waterpeil; een afzonderlijk meer dus' met een sluis. Wat de moge lijkheden kunnen zijn, kan in ieder ge val pas worden gezegd als het onder zoek waai we druk mee bezig zijn, klaar is. Het wordt een beslissing waar vijf ministeries mee te maken hebben: CRM, Economische Zaken, Verkeer en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Fi nanciën." Burgemeester Van Hout zegt alle be grip te hebben voor de motieven van de werkgroep, maar zijn voorkeur en De Marker klederdracht wordt nog wel gedragen, maar steeds meer eilandbewoners verwisselen de schil derachtige dracht voor een gewoon confectiepak je. gen de mannen nauwelijks een kans. Tot voor kort werd je zelfs als man botweg geweigerd, wanneer je voor wijkverpleger wilde gaan studeren. Nu zijn de mogelijkheden iets ruimer ge worden. Maar er zijn in ons land nog slechts een paar wijkverplegers. Je komt er als man domweg niet tussen. Datzelfde maak je mee wanneer het gaat om leidinggevende verpleegkundi ge functies in gewone ziekenhuizen". Maar hoe is deze bitterheid te rijmen met de positie van verpleegkundig ad junct-directeur van -de heer Lengton zelf Lengton: „Dat komt omdat ik in de zwakzinnigenzorg werk. Wij mannen hebben alleen kansen in de psychiatrie en bij het ziekenvervoer. Daar heeft men personeel nodig dat sterk is. Spierballen zijn daar noodzakelijk. Als man kun je daar wel een positie ver overen". Maar vindt de heer Lengton dan niet, dat het verzorgen van zieken meer in de aard ligt van vrouwen? Wat be weegt een man om verpleger te wor den? Lengton: „Ik kan natuurlijk alleen naar mijzelf kijken. Ik ging in de ver pleging omdat ik iets wilde doen voor mijn medemensen. Het verzorgen van zieken zal een vrouw inderdaad mis schien beter afgaan dan een man. Maar waarom krijgen mannen dan zo weinig kansen als het gaat om organisatorische of leidinggevende functies in ziekenhui zen?" „Kijk er de advertenties in kranten en tijdschriften op na. Er worden bijna altijd verpleegsters gevraagd. De mees te ziekenhuisdirecties hebben liever vrouwen dan mannen. Een vrouw let immers niet zo op de werktijden, ter wijl een man 's avonds om zes uur zal zeggen: Mijn vrouw zit met het eten te wachten". „Het is ook een economisch probleem. Er worden handenvol geld gepompt in de opleiding van verpleegsters. Na een paar jaar gewerkt te hebben neemt zo'n meisje haar ontslag, omdat zij gaat trouwen. Dat is natuurlijk zonde van al het geld dat haar opleiding heeft ge kost. Mannen daarentegen zijn veel meer blijvertjes". Prof. dr. J. H. van de Berg, hoogle raar in de conflictspsychologie in Lei den, heeft in 1967 in een vraaggesprek over „mannen in de verpleging" ge zegd: „Er is een kwaliteitsverschil van ge slachten. Een vrouw werkt geslachts loos als verpleegster op de ziekenafde ling. Van een man als verpleger kan dit niet worden gezegd. Ik zou het on zindelijk vinden als een verpleger de zorg voor de zieken op zich zou nemen. Er zitten te veel homofiele tendensen in en deze moeten zeker niet worden ge stimuleerd". De heer Lengton is het met deze uit spraak helemaal niet eens. „Dat heeft met de zaak weinig te maken. Het be langrijkste is, dat een patiënt snel en vakkundig wordt geholpen, ongeacht of dat gebeurt door een man of een vrouw", zegt hij. Kom) homofilie veel voor onder ver plegers? Lengton haalt zijn schouders op. „Ik die van de raad gaat meer naar de plannen van ir. Klasema. „Wij moeten deel gaan uitmaken van het nieuwe land, omdat de nieuwbouw anders dicht bij de kern komt en dan is alles verloren. Het gaat dus nauwelijks om grond voor de veertien veeboeren die we nog hebben. De meeste Markers werken al op het vaste land, op de bin nenvaart of.... aan de Zuiderzeewerken". Sommige Markers, die overigens steeds vaker de klederdracht aan de kapstok hangen, prefereren de nieuw bouw boven de gerestaureerde houten huisjes. Daar hebben zich gretig Am sterdamse studenten-echtparen in ge nesteld, die het wonderwel met de Markers kunnen vinden. Burgemeester Van Hout maakt van de gelegenheid gebruik om het fabeltje uit de wereld te helpen, dat de 1900 Markers allemaal rijk zouden worden van de internationale toeristenschare die het eiland bezoekt. „Vijf procent verdient er wat aan en voor de rest is het alleen maar lastig. Een Marker in klederdracht wordt om de twee stappen gefotografeerd. Men is vaak nogal opdringerig, zodat het maar goed is dat de Markers tolerant zijn. Ondanks alles hebben we kunnen voor komen dat het hier een kermis is ge worden." Voor het geval men het niet over de toekomst van Marken eens kan worden, lanceert burgemeester Van Hout een nieuw plan dat misschien wel een schot in de roos is. „Er is nog een manier om Marken als eiland te handhaven en toch de op pervlakte te verdubbelen. Als men de dijk naar het noorden verbindt met de vuurtoren in het oosten, krijgt Marken er een punt grond bij en het blijft toch een eiland. Het blijft om technische re denen een moeilijk probleem, maar ik ben er zeker van, dat er geen beslissing wordt genomen zonder ons. Als ik met ir. Klasema de zaken bespreek, ver staan we elkaar uitstekend, want dan Spreken we alle twee Fries." Voorlopig ligt Marken nog hoog en droog op zijn terp. Hoe hoog en droog dat in de toekomst zal zijn, wordt spoe dig uitgevochten. Tegen de tijd dat er gevaar dreigt, kan Marken altijd Sijtje Boes nog in de strijd werpen, met haar indrukwekkende buitenlandse be trekkingen. Nederland duur voor toeristen DEN HAAG Nederland, Zwit serland en Frankrijk zijn volgens de Internationale Bond van erkende Reis bureaus (IUOTO) te Genève de duur ste toeristenlanden van Europa. Spanje en Joegoslavië zijn het goed koopst voor de toerist. De bond heeft uitgerekend dat een toerist in Nederland voor verblijf in BRUSSEL Bij grondwerken voor de aanleg van de autoweg E-5, die Brus sel met Luik zal verbinden, is men op een fossiel bos gestuit. Voor het aanleggen van dit tracé moest men een heuvelrug doorsnijden. Op 7,5 meter diepte zijn de grondwerkers daarbij op het fossiele bos gestoten versteende boomstronken stonden alle ingeplant in een 10 cm dikke bruinkoollaag, waaruit deskundigen geconcludeerd hebben dat de tot fos siel geworden bomen ter plaatse zijn gegroeid. Hun ouderdom wordt ge schat op 70 tot 100 miljoen jaar. Des- cundigen vergelijken de vondst met ie moeraswouden van het Deltage bied van de Mississippi in de Ameri kaanse staat Louisiana. een hotel gemiddeld 18.5 dollar (f 67) per dag kwijt is. Het Nationaal Bureau voor Toerisme hecht klaarblijkelijk niet te veel waar de aan het onderzoek. „Over het alge meen lopen de studies over dit onder werp sterk uiteen", zo meldt het in een communiqué. Het bureau verwijst naar een publi- katie van het Duitse blad Für Sie, dat na een uitgebreid onderzoek tot de con clusie kwam dat de Duitser voor zijn Duitse marken in Nederland na Joegos lavië en Spanje de meeste waar krijgt. Mr. Van Diffelen van het N.B.T. toonde in juni aan, dat Nederland na Joegosla vië, Spanje, Oostenrijk en Italië het goedkoopste toeristenland is. i De Financial Times publiceerde in een studie over de prijzen in 35 grote steden van Europa dat Amsterdam en Rotterdam op de vijftiende plaats kwa men, na Madrid, Belgrado en Dublin maar voor Wenen, Kopenhagen en Pa rijs. Volgens de internationale bond be rekenen de hotels in Spanje en Joego slavië gemiddeld 10.5 en 10.3 dollar per dag. „Logisch," zegt drs. A. W. Merkx, se cretaris van het bedrijfschap Horeca, „Italië, Spanje en Joegoslavië zijn nu eenmaal goedkoper. Dat ligt in de loonsfeer en arbeidsverhoudingen. Als u rekent, dat de helft van de omzetten van de restaurants bestemd is voor lqonkosten en dat genoemde landen op het gebied van de sociale voorzieningen ver bij ons achter liggen, dan kan het ook niet anders". De heer Merkx vindt het bedrag van 18,5 dollar per dag rijkelijk aan de ho ge kant. „Kijk maar eens naar de han deling voor de Amerikaanse toerist „Fi ve dollars a day". Het is duidelijk dat het veel en veel goedkoper kan." De internationale bond heeft ook uit gerekend, dat kamperen in Frankrijk het duurst is, namelijk 9,5 dollar per dag. Anders gezegd, volgens het rapport is een dag hotel in Spanje of Joegosla vië net zo duur als een dag kamperen in Frankrijk. AMSTERDAM In het gebouw Frascati aan de Nes 59-63 te Amster dam wordt vanaf dinsdag 13 tot en met zaterdag 17 oktober, een grote openbare landelijke postzegelveiling gehouden waarvoor belangstelling van verzame laars uit vele landen verwacht wordt. Er zijn inzendingen uit vrijwel alle landen van de wereld waaronder zeer oude en waardevolle kavels. De inzendingen zijn te bezichtigen ie dere dag van deze week en ook nog volgende week maandag van 10 tot 16 uur. De veilingen zelf vinden plaats vanaf volgende week dinsdag tot en met zaterdag van 13 tot 19 uur. Er zijn op de veilingen oude Neder landse postzegels vanaf 1852, zegels van de Nederlandse Antillen, Suriname, In donesië, luchtpostzegels uit die gebie den en voorts postzegels van de voor malige Duitse Koninkrijken, uit vroe gere koloniale bezittingen van tal van Europese landen, verder van reeds lang verdwenen staatjes en vorstendommer en een grote inzending eerste-dag en veloppen uit vele landen. geloof dat het in onze kringen niet meer voorkomt dan bijvoorbeeld onder kappers df etaleurs. Homofilie kom je immers overal tegen. Maar het zou in teressant zijn eens te laten uitzoeken in welke beroepen de homoseksualiteit het meeste voorkomt". „Ik geloof, dat elk verzorgend beroep zijn homofiele tendensen heeft. Waar om zouden er bij ons meer homofielen zitten dan bij bijvoorbeeld maatschap pelijk werkers of obers. Maar langs die smalle weg mag je deze kwestie, geloof ik, niet benaderen. Niemand is voor honderd procent heterosexueel. Nie mand is ook voor honderd procent ho- mo-sexueel. Het volgens mij altijd én... én". „Maar goed: ik vind het onzinnig om bang te zijn voor homofilie in de ver pleging. Het is immers ook zinloos om je druk te maken over heterosexualiteit in de verpleging?" Vrouwen vechten in deze tijd voor een plaatsje In ons maatschappelijk ge beuren. Vindt de heer Lengton het bil lijk om te gaan beknibbelen op het kleine gebiedje dat de vrouwen in hun strijd hebben weten te veroveren? Lengton: „Dat lijkt inderdaad onbil lijk. Maar het gaat niet alleen om de emancipatie van de vrouw. Het gaat om de gelijkschakeling van man én vrouw: Wederzijdse emancipatie dus eigenlijk. Van daaruit geredeneerd zeg ik: Vrou wen zullen hier wat terrein moeten winnen en daar wat terrein moeten af staan. Dat geldt ook voor ons mannen". „Ik ben dan ook niet tégen vrouwen in de verpleging. Maar zij moeten on« mannen ook toelaten. In mijn beroeps organisatie en in de vereniging Man, Vrouw, Maatschappij zal ik daarvoor blijven vechten. Soms heb ik er balen van. Het is erg frustrerend, want tussen al die vrouwen ben ik een roepende in de woestijn". NEW YORK De echo's van de elektrische gitaren zijn nog bijzon der populair bij de jonge generatie, maar een van de rustiger en meer traditionele instrumenten de mondharmonika is aan het terug komen. Charles Spranklin, producer van tv-commercials en gewezen be- roepsmondorgelspeler, zei dat de jeugd de ziel van de mondharmoni ka gevonden heeft. Waar dat maar even kan, probeert hij mondharmo- nikamuziek in zijn commercials te verwerken. Het mondorgel is in gebruik bij de Beatles. Bob Dylan, de Rolling Sto nes, de Paul Butterfield Blues Band en Led Zeppelin. Ook de verkoop loopt op in de Verenigde Staten: van 1.6000.000 in 1968 naar 1,800,000 in 1969. Er zijn 750.000 beoefenaren van het mond- orgelspel, 90 procent mannen. M. Hohner Co., de grootste fabrikant van monharmonika's heeft onlangs de prijzen verlaagd en president Frank Hohner voorspelt voor 1970 een verkoopstijging van 20 percent. De fabriek van Hohner is in West-Duitsland. Het instrument werd daar in 1832 geboren. Spranklin wilde musicus worden en de mondharmonika was het enige instrument dat hij kon betalen. Hij begon als jongen van 15 jaar te spe len en was bijna tien jaar beroeps. In de tijd van de vaudeville beleefde de mondharmonika haar hoogtepunt en haar bespelers werden erkend en toegelaten tot de vakbond van musi ci. De jongelui van tegenwoordig hebben het mondorgel herontdekt en gebruiken het voor primitieve ge luidseffecten. De mondharmonika staat ook ge noteerd in de Amerikaanse politieke geschiedenis want volgens Hohner had Abraham Lincoln er een in zijn zak tijdens zijn campagne voor het presidentschap. Ook is de mondhar monika het eerste instrument dat in de ruimte werd bespeeld toen Wal ter Schirra in december 1965 tijdens een ruimtevluoht Jingle Bells liet horen. COLIJNSPLAAT Militaire be roepsduikers van de Genie hebben in de Oosterschelde bij Colijnsplaat onder het zand een onbekende hoeveelheid brokstukken ontdekt van een Romein» heiligdom. Het moet daar in de tweede of derde eeuw na Christus hebben gestaan. Het was gewijd aan de vruchtbaarheidsgo din Nehalennia. Eerder werden door een vissersvaar tuig uit Tholen op dezelfde plaats meer dan honderd hele en halve altaren op gehaald. Deze zeldzame vondsten, die be schouwd worden als de belangrijkste archeologische ontdekking van deze eeuw, worden door oudheidkundigen ln Leiden onderzocht. Het is zo goed als zeker, dat de nog op de zeebodem liggende tempelresten dit jaar niet meer worden opgevist. Door het aanhoudend slechte weer is het niet mogelijk de zware stenen uil het water te halen. Vermoedelijk zal men pas volgend voorjaar een poging wagen. Het speurwerk door de Geniemensen gaat waarschijnlijk niet lang meer door. De duikers ondervinden grote last van de hevige wind en sterke stromin gen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 8