Borrel voor een kwartj ging er bij bejaarden goed in Vooroorlogse prijzen in Stichtse Oeveri VERBREDINGSPLAN STAAT VASTMAAR MENINGSVERSCHIL OVER OPRUIMEN SLUIS RAVENSWAAY BLEEE Wm3PP** y^TwÊI TIEL - Nu minister J. A. Bakker (Verkeer en Water staat) op advies van de Raad van de Waterstaat de ver beteringsplannen voor bet Amsterdam-Rijnkanaal heeft vastgesteld, zal naar verwachting in 1975 de Rijnduwvaart de Amsterdamse haven kunnen bereiken. RECHTHOEK NOODZAAK RAMING RISICO'S HOOGTEPUNTEN PSALM 150 ADVIES DONDERDAG 22 OKTOBER 1970 Amsterdam-Rijnkanaal over vijf jaar open voor duwvaart De verbreding van dit kanaal tot honderd meter of meer. met inbegrip van een groot aantal aanpassings- en vernieuwingswerken. zal rond 1980 voltooid moeten zijn. Aan deze om vangrijke taak kan Rijkswaterstaat thans volop gaan werken. Overigens heeft men reeds enige ja ren geleden een aanloop voor dit werk genomen, door. op verschillende plaat sen langs het kanaal een aantal spoor bruggen te vernieuwen en de boord- voorzieningen van het kanaalgedeelte Jutphaas-Wijk bij Duurstede te ver vangen. Het gehele complex van werken dat samenhangt met de verbreding van het Amsterdam-Rijnkanaal, heeft de vol gende kostenramingen opgeleverd: 55 miljoen gulden voor de vernieu wing van de drie spoorbruggen bij Weesp en Utrecht; 420 miljoen gulden voor de overige werken, waarin een bedrag van 60 mil joen gulden is begrepen voor onder houdswerken, die gelijk met de verbre ding van het kanaal worden uitgevoerd. Deze onderhoudswerken zouden in ie der geval los van de beslissing over de verbreding van het kanaal nodig zijn geweest. Het geld zal onder meer worden be steed aan de volgende werken, die nu ten dele in uitvoering zijn: een verbreding van 75 tot 100 me ter van het 60 km. lange kanaalvak benoorden de Lek. Het kanaal krijgt hier een diepte van 6 meter. Op enkele punten wordt van dit profiel afgewe ken. Onder andere op het traject Maarssen-Utrecht waar fabriekscom plexen slechts een kanaalbreedte van 70 a 80 meter toestaan, over een lengte ▼an één kilometer. Bovendien zal op •nkele plaatsen het kanaal benoorden de Lek breder worden gemaakt, om vastmaken bij overnachtingen en of mist en storm mogelijk te maken. vervanging van de bestaande brug gen over het kanaal ten zuiden van Utrecht/Jutphaas. Deze bruggen hebben thans een doorvaartwijdte van 50 me ter. Zij zullen plaats maken voor nieu we bruggen met een doorvaartwijdte van 130 meter. Deze afstand is afge stemd op de toekomstige ontwikkeling in het scheepvaartverkeer. de bouw van schutsluizen, geschikt voor duwvaart, bij Wijk bij Duurstede en Tiel. Deze sluizen krijgen nuttige kolkafmetingen van 24 x 260 vierkante meter, ongeveer gelijk aan de Harte- sluis tussen de Oude Maas en Euro poort en de nieuwe binnenvaartsluis bij Terneuzen. tenslotte een verruiming van het 12 kilometer lange kanaalpand tussen de Lek bij Ravenswaay en de Waal bij Tiel het Betuwepand genoemd dat voortaan in open verbinding met de Lek zal staan. Dit houdt de opruiming van het sluizencomplex en het gemaal bij Ravenswaay in, terwijl de dijken in dit Betuwepand met ruim drie meter moeten worden verhoogd. Bovendien H Utrecht De verbreding van het Amster dam-Rijnkanaal met daaraan ver bonden de (financiële en econo mische) gevolgen die dit project onder meer voor de gemeente Tiel heeft, blijft een veelbespro ken onderwerp. De verbeteringsplannen zijn in middels door de minister van ver keer en waterstaat goedgekeurd. Een reden om nog eens samen te vatten wat die plannen in grote lijnen behelzen. maakt deze oplossing een keersluis in de havenmond van Tiel nodig. Benoorden de Lek zal het nieuwe ka naalprofiel een vrijwel rechthoekige vorm krijgen, met een breedte van 100 meter en een diepte van 6 meter. Dit dwarsprofiel kan worden gemaakt bin nen de bestaande kanaaldijken. Ten zuiden van de Lek is de ruimte tussen de kanaaldijken te beperkt. De oostelij ke dijk zal daarom worden verplaatst. Overeenkomstig het Hartelkanaal en de Schelde-Rijnverbinding krijgt het Am sterdam-Rijnkanaal hier een trapezium vormig profiel, met een vaardiepte van 5 meter en een vaarbreedte van ongeveer 130 meter. Ten noorden van de Lek kan het kanaal in de toekomst ook op een breedte van 130 meter wor den gebracht. Ruimte hiervoor wordt in de plannen gereserveerd. Tot nu toe zijn op het Amsterdam- Rijnkanaal slechts duweenheden toege staan met maximale konvooi-afmetingen van 185 x 11.40 meter. De grotere Rijn- duweenheden die de Amsterdamse ha ven als bestemming hebben, moeten bij Tiel een hergroepering ondergaan. Voor de Amsterdamse haven betekent dit al lang een grote handicap. Rijkswaterstaat streeft er in eerste instantie dan ook naar het Amster dam-Rijnkanaal zo snel mogelijk ge schikt te maken voor de Rijnduwvaart, onder meer door de bouw van de slui zen bij Wijk bij Duurstede en Tiel. De verhoging van de dijken in het Betu wepand wordt voorbereid, gelijktijdig hiermee wordt het kanaal benoorden de Lek verbreed. Het Amsterdam-Rijnkanaal, de scheepvaartverbinding van Amsterdam met de Boven Rijn, werd officieel op 21 mei 1952 over de gehele lengte in ge bruik genomen, nadat reeds in 1931 een wet zich over de aanleg van deze vaar weg had uitgesproken. Niet lang na de officiële opening van dit kanaal, met zijn spiegel breed te van 75 meter en diepte van 4,20 meter, te kende zich de noodzaak van een ver breding af. Zowel de afmeting als de snelheid van de schepen nam gestaag toe. De kanaaloevers werden sterk aangetast en grote delen van de boord- voorziening waren al vrij spoedig aan vervanging toe. Het verkeersrisico werd groter, naar mate hel aantal grote en snellere schepen toenam. \>17 S jat. Co 'o vsxjr v«rv<it»5>"8 ücsiu-RC* K.-.n30k-tr"!>"«v;r.9 sj'üvTeft hut»lut.tl V/ijk btf "Ouur&tede____ Ca te ru Dit kaartje geeft aan wat er op het traject UtrechtTiel van het kanaal nog in het kader van de verbredingswerken op het programma staat 0 De Prins Bernhardsluis bij Tiel en een gedeelte van het kanaal uit de lucht gezien. Rechts van de sluis is men nu bezig met het grondwerk voor de bouw van de duw sluis. De belangrijkste factor die pleitte voor een verbreding van het kanaal, vormde aan het eind van de jaren vijf tig de duwvaart die zich op de Rijn ontwikkelde. De duweenheden die op deze rivier werden gebruikt, waren te lang en te breed om via het Amster dam-Rijnkanaal de Amsterdamse ha ven te bereiken. In Tiel moesten zij worden gehergroepeerd tot eenheden met. kleinere afmetingen. Reeds in 1963 deelde de toenmalige minister van Ver keer en Waterstaat dan ook mee. dat in de komende jaren naar een verbete ring van het Amsterdam-Rijnkanaal zou worden gestreefd. Het vervoer op het Amsterdam-Rijn kanaal is voor vijftig procent binnen lands en voor de andere vijftig pro cent internationaal vervoer. Voor 1980 heeft men een raming voor het vervoer over het Amsterdam-Rijnkanaal opge steld. Bedroeg dit in noordelijke rich ting in 1967 22 miljoen ton, in 1980 wordt 28 miljoen ton verwacht. In zuidelijke richting verwacht men een stijging van 9,5 miljoen ton in 1967 naar 17 miljoen ton in 1980. Over de mogelijke ontwikkelingen na 1980 kan men alleen maar zeer globaal spreken. Als men ervan uitgaat dat in de perio de 1967-1980 het vervoer een groei van bijna drie procent per jaar te zien gaf. dan kan men voor 1980-2000 volstaan met het aannemen van een jaarlijkse groei van twel en een half procent. In 't jaar 2000 zou dit neerkomen op een vervoer van 70 a 75 miljoen ton goede ren. Van bijzonder belang bij dit alles is de verwachte toename van het aantal duweenheden op het Amsterdam-Rijn kanaal. Volgens de prognose wordt dit aantal in 1980 geschat op vierduizend eenheden. Zoals dit gebruikelijk is, heeft de mi nister het plan voor de verbreding van het Amsterdam-Rijnkanaal voorgelegd aan de Raad van de Waterstaat, een on afhankelijk, adviserend lichaam dat voor de beoordeling van de ingediende plannen beschikt over een aantal vaste commissie?. Twee van deze commissies, de commissie voor de scheepvaartwe gen en voor de waterhuishouding, heb ben het „kanaalplan" voorgelegd aan onder meer de provinciale besturen, de waterschappen en de kamers van koop handel in het betrokken gebied. Het plan ondervond in het algemeen instemming met uitzondering van de ka naalverruiming tussen de Lek en de Waal (Betuwepand). waar zich onder meer de gemeente Tiel tegen verzette. Rijkswaterstaat bood hiervoor twee al ternatieven. Ten eerste, een verbreding met handhaving van het sluizencom plex Ravenswaay aan de noordzijde van het pand. Ten tweede een open verbinding met de Lek, waarbij het sluizencomplex moet worden gesloopt. Zoals reeds geschreven houdt deze op lossing een verhoging van de dijken in het. Betuwepand in. en de bouw van een keersluis in de havenmond van Tiel. Deze keersluis zal bij waterstan den. hoger dan NAP plus 6.50 meter moeten worden gesloten, waardoor scheepvaart onmogelijk wordt. Dit zal gemiddeld slechts een maal in de vier jaar, gedurende drie vier dagen, het geval zijn. De laatste oplossing, een open verbinding met de Lek, geeft een besparing van 25 tot 30 miljoen gulden. De commissie voor de scheepvaart wegen en de commissie voor de water huishouding kwamen op dit punt niet tot overeenstemming. De commissie voor de scheepvaart wegen gaf de voorkeur aan een oprui ming van de sluizen bij Ravenswaay. de commissie voor de waterhuishouding sprak zich uit voor een gesloten pand, omdat de open verbinding met de Lek en de vergroting van de bandijklengte met ongeveer 22 km. die hier het ge volg van was. volgens de commissie ri sico's voor de veiligheid met. zich mee bracht. De Raad van de Waterstaat heeft hierna een rapport gevraagd over de veiligheidsaspecten aan het Centrum voor Onderzoek Waterkeringen. Het centrum concludeerde dat aan een ver groting van de bandijklengte geen on aanvaardbare risico's voor de Betuwe zijn verbonden. Niettemin hebben vier leden van de Raad van de Waterstaat een minder heid zich niet kunnen verenigen met de oplossing van een open Betuwepand. Zij menen dat noch de kostenbesparing, noch de nautische voordelen de oprui ming van het sluizencomplex bij Ra venswaay rechtvaardigen. De meerder heid van de raad kon zich wel achter het voorstel stellen. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft dan ook het advies ontvangen het Betuwepand een open verbinding met de Lek te ge ven. Hij heeft hiertoe inmiddels beso- ten. RH EN EN ,,Een borreltje voor een kwartje. Da's een prijsje dat ons mensen die van de a.o.w. of van de bijstand moeten leven past"Aan het woord is een bejaard mannetje uit R henen van ver over de tachtig met wangen als een overjarige goudreinet in .de Stichte Oeverin Rhenen. Veel tijd om te vertellen of hij geniet heeft hij niet. Een hulpvaardige juffrouw komt langs met op een dienblad een keur aan drankjes van donkerrood tot helder wit. Ons mannetje heeft het voorzien op een heldere witte en met een vrijmoedigheid geïnspireerd door eerdere daden in de richting van het dienblad bestelt hij er nog een. een kwartje in de aanslag. Dat was het beeld van „de Sticht se Oever" gistermiddag waar de di rectie voor de bejaarden Ome Nol en Tante Loes voor circa 250 old-timers het vooroorlogse kwart jestarief voor een middag van kracht hadden verklaard. En met succes. Trouwens het goedkope borreltje was niet de enige attractie van deze middag. Het begon al met het ver voer. De NBM had gratis enkele' bussen ingezet om de Rhenense be jaarden van bepaalde vertrekpunten en uit „de Tollekamp" op te halen en naar de Veerweg te vervoeren. Een aantal hulpvaardige handen hielp het gezelschap uit de jas en op de plaats en men ging er eens echt voor zitten "met de zekerheid in de achterhoofd dat wanneer ome Nol en tante Loes iets op touw zetten het in ieder geval waard is dat de volle aandacht te geven. Ome Nol en tante Loes hebben vorig jaar toen ze een boottocht voor alle Rhenense bejaarden organiseerden al bewezen „er wat van te kunnen". Ook deze middag waren er hoog tepunten bij de vleet. Het trio Joop Werkman slaagde er al gauw in met een gezellig muziekje de juiste sfeer te creëren. Vanzelfsprekend presen teerden de musici enkele onverval ste meezingers uit grootvaders tijd. Daarna fladderden er 25 tweebenige „Roodborstjes" binnen onder leiding van Cor Huijding en mevr. Otting. De kinderen kregen ook de volle aandacht en een ruim applaus voor hun presentatie van Dikkertje Dap, het. Swiebertjes-lied, enz. Hun op treden werd even onderbroken voor een NCRV-radio-uitzending waarin Rhenen's oudste inwoonster opoe Bijkerk, die vorige week 103 jaar werd. een verzoekplaat kreeg aange boden. De niet ritmisch uitgevoerde Psalm 150, als ernstig intermezzo was maar nauwelijks verstomd of het muzikale trio ging over op de luimige toer, waarbij de durfals on der de bejaarden het waagden al zwierend tussen de met glazen bela den dienbladen door te laveren. En nog was de koek niet op. Klap stuk was ongetwijfeld het optreden van de Wama's, die de directie van ,.de Stichtse Oever" naar Rhenen -•*» f Is! y'Ü' Jtfx 8 t'.t >»:8 «;-> U i *-!*% *-% Si**.* 'x 8 i* 9 S; sm v,.-. r<* had laten komen om het bejaarde gezelschap te vermaken, met humor waar ome Nol op een gegeven mo ment te veel van kreeg, waardoor hij zich ijlings een borreltje liet in schenken om wat bij te komen. Het Wama-feest eindigde met ver schillende open doekjes voor de di rectie wie tenslotte een „lang-zal- ze-leven" werd toegezongen uit de inmiddels royaal gesmeerde bejaar de kelen. „Bejaarden van nu doet u van middag nu eens net alsof u pas- de leeftijd heeft die u voor de oorlog had toen dat borreltje overal een kwartje kostte. Laat in elk geval blijken dat u nog jong van harte kunt zijn en maak er een gezellige middag van". Deze woorden sprak bij het begin van de middag de heer B. Both, die de algehele leiding had. Naarmate het einde van deze kostelijke mid dag naderde werd dit advies steeds trouwer opgevolgd. Burgemeester Bosch ridder van Rosenthal en zijn echtgenote en de beide Rhenense wethouders de he ren Van Lienden en Glasbergen wa ren er een groot, deel van de middag getuigen van. De penningmeester van de Alge mene Bond van Bejaarden, de heer D. van Remmerden. bracht de dank van de bejaarden tenslotte ondub belzinnig tot uitdrukking die nog eens werd onderstreept met bloemen voor tante Loes en sigaren voor ome Nol.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 5