Borrel voor
een
kwartj
ging er bij
bejaarden
goed in
Vooroorlogse prijzen
in Stichtse Oeveri
VERBREDINGSPLAN STAAT VASTMAAR
MENINGSVERSCHIL OVER OPRUIMEN
SLUIS RAVENSWAAY BLEEE
Wm3PP**
y^TwÊI
TIEL - Nu minister J. A. Bakker (Verkeer en Water
staat) op advies van de Raad van de Waterstaat de ver
beteringsplannen voor bet Amsterdam-Rijnkanaal heeft
vastgesteld, zal naar verwachting in 1975 de Rijnduwvaart
de Amsterdamse haven kunnen bereiken.
RECHTHOEK
NOODZAAK
RAMING
RISICO'S
HOOGTEPUNTEN
PSALM 150
ADVIES
DONDERDAG 22 OKTOBER 1970
Amsterdam-Rijnkanaal over
vijf jaar
open voor
duwvaart
De verbreding van dit kanaal tot
honderd meter of meer. met inbegrip
van een groot aantal aanpassings- en
vernieuwingswerken. zal rond 1980
voltooid moeten zijn. Aan deze om
vangrijke taak kan Rijkswaterstaat
thans volop gaan werken.
Overigens heeft men reeds enige ja
ren geleden een aanloop voor dit werk
genomen, door. op verschillende plaat
sen langs het kanaal een aantal spoor
bruggen te vernieuwen en de boord-
voorzieningen van het kanaalgedeelte
Jutphaas-Wijk bij Duurstede te ver
vangen.
Het gehele complex van werken dat
samenhangt met de verbreding van het
Amsterdam-Rijnkanaal, heeft de vol
gende kostenramingen opgeleverd:
55 miljoen gulden voor de vernieu
wing van de drie spoorbruggen bij
Weesp en Utrecht;
420 miljoen gulden voor de overige
werken, waarin een bedrag van 60 mil
joen gulden is begrepen voor onder
houdswerken, die gelijk met de verbre
ding van het kanaal worden uitgevoerd.
Deze onderhoudswerken zouden in ie
der geval los van de beslissing over
de verbreding van het kanaal nodig
zijn geweest.
Het geld zal onder meer worden be
steed aan de volgende werken, die nu
ten dele in uitvoering zijn:
een verbreding van 75 tot 100 me
ter van het 60 km. lange kanaalvak
benoorden de Lek. Het kanaal krijgt
hier een diepte van 6 meter. Op enkele
punten wordt van dit profiel afgewe
ken. Onder andere op het traject
Maarssen-Utrecht waar fabriekscom
plexen slechts een kanaalbreedte van
70 a 80 meter toestaan, over een lengte
▼an één kilometer. Bovendien zal op
•nkele plaatsen het kanaal benoorden
de Lek breder worden gemaakt, om
vastmaken bij overnachtingen en of
mist en storm mogelijk te maken.
vervanging van de bestaande brug
gen over het kanaal ten zuiden van
Utrecht/Jutphaas. Deze bruggen hebben
thans een doorvaartwijdte van 50 me
ter. Zij zullen plaats maken voor nieu
we bruggen met een doorvaartwijdte
van 130 meter. Deze afstand is afge
stemd op de toekomstige ontwikkeling
in het scheepvaartverkeer.
de bouw van schutsluizen, geschikt
voor duwvaart, bij Wijk bij Duurstede
en Tiel. Deze sluizen krijgen nuttige
kolkafmetingen van 24 x 260 vierkante
meter, ongeveer gelijk aan de Harte-
sluis tussen de Oude Maas en Euro
poort en de nieuwe binnenvaartsluis bij
Terneuzen.
tenslotte een verruiming van het
12 kilometer lange kanaalpand tussen
de Lek bij Ravenswaay en de Waal bij
Tiel het Betuwepand genoemd dat
voortaan in open verbinding met de
Lek zal staan. Dit houdt de opruiming
van het sluizencomplex en het gemaal
bij Ravenswaay in, terwijl de dijken in
dit Betuwepand met ruim drie meter
moeten worden verhoogd. Bovendien
H Utrecht
De verbreding van het Amster
dam-Rijnkanaal met daaraan ver
bonden de (financiële en econo
mische) gevolgen die dit project
onder meer voor de gemeente
Tiel heeft, blijft een veelbespro
ken onderwerp.
De verbeteringsplannen zijn in
middels door de minister van ver
keer en waterstaat goedgekeurd.
Een reden om nog eens samen te
vatten wat die plannen in grote
lijnen behelzen.
maakt deze oplossing een keersluis in
de havenmond van Tiel nodig.
Benoorden de Lek zal het nieuwe ka
naalprofiel een vrijwel rechthoekige
vorm krijgen, met een breedte van 100
meter en een diepte van 6 meter. Dit
dwarsprofiel kan worden gemaakt bin
nen de bestaande kanaaldijken. Ten
zuiden van de Lek is de ruimte tussen
de kanaaldijken te beperkt. De oostelij
ke dijk zal daarom worden verplaatst.
Overeenkomstig het Hartelkanaal en de
Schelde-Rijnverbinding krijgt het Am
sterdam-Rijnkanaal hier een trapezium
vormig profiel, met een vaardiepte
van 5 meter en een vaarbreedte van
ongeveer 130 meter. Ten noorden van
de Lek kan het kanaal in de toekomst
ook op een breedte van 130 meter wor
den gebracht. Ruimte hiervoor wordt in
de plannen gereserveerd.
Tot nu toe zijn op het Amsterdam-
Rijnkanaal slechts duweenheden toege
staan met maximale konvooi-afmetingen
van 185 x 11.40 meter. De grotere Rijn-
duweenheden die de Amsterdamse ha
ven als bestemming hebben, moeten bij
Tiel een hergroepering ondergaan. Voor
de Amsterdamse haven betekent dit al
lang een grote handicap.
Rijkswaterstaat streeft er in eerste
instantie dan ook naar het Amster
dam-Rijnkanaal zo snel mogelijk ge
schikt te maken voor de Rijnduwvaart,
onder meer door de bouw van de slui
zen bij Wijk bij Duurstede en Tiel. De
verhoging van de dijken in het Betu
wepand wordt voorbereid, gelijktijdig
hiermee wordt het kanaal benoorden de
Lek verbreed.
Het Amsterdam-Rijnkanaal, de
scheepvaartverbinding van Amsterdam
met de Boven Rijn, werd officieel op 21
mei 1952 over de gehele lengte in ge
bruik genomen, nadat reeds in 1931 een
wet zich over de aanleg van deze vaar
weg had uitgesproken.
Niet lang na de officiële opening van
dit kanaal, met zijn spiegel breed te van
75 meter en diepte van 4,20 meter, te
kende zich de noodzaak van een ver
breding af. Zowel de afmeting als de
snelheid van de schepen nam gestaag
toe. De kanaaloevers werden sterk
aangetast en grote delen van de boord-
voorziening waren al vrij spoedig aan
vervanging toe. Het verkeersrisico
werd groter, naar mate hel aantal grote
en snellere schepen toenam.
\>17 S
jat. Co 'o vsxjr
v«rv<it»5>"8 ücsiu-RC*
K.-.n30k-tr"!>"«v;r.9
sj'üvTeft hut»lut.tl
V/ijk btf "Ouur&tede____
Ca te ru
Dit kaartje geeft aan wat er op het traject UtrechtTiel van het kanaal
nog in het kader van de verbredingswerken op het programma staat
0 De Prins Bernhardsluis bij Tiel
en een gedeelte van het kanaal uit
de lucht gezien. Rechts van de sluis
is men nu bezig met het grondwerk
voor de bouw van de duw sluis.
De belangrijkste factor die pleitte
voor een verbreding van het kanaal,
vormde aan het eind van de jaren vijf
tig de duwvaart die zich op de Rijn
ontwikkelde. De duweenheden die op
deze rivier werden gebruikt, waren te
lang en te breed om via het Amster
dam-Rijnkanaal de Amsterdamse ha
ven te bereiken. In Tiel moesten zij
worden gehergroepeerd tot eenheden
met. kleinere afmetingen. Reeds in 1963
deelde de toenmalige minister van Ver
keer en Waterstaat dan ook mee. dat
in de komende jaren naar een verbete
ring van het Amsterdam-Rijnkanaal
zou worden gestreefd.
Het vervoer op het Amsterdam-Rijn
kanaal is voor vijftig procent binnen
lands en voor de andere vijftig pro
cent internationaal vervoer. Voor 1980
heeft men een raming voor het vervoer
over het Amsterdam-Rijnkanaal opge
steld. Bedroeg dit in noordelijke rich
ting in 1967 22 miljoen ton, in 1980
wordt 28 miljoen ton verwacht.
In zuidelijke richting verwacht men
een stijging van 9,5 miljoen ton in 1967
naar 17 miljoen ton in 1980. Over de
mogelijke ontwikkelingen na 1980 kan
men alleen maar zeer globaal spreken.
Als men ervan uitgaat dat in de perio
de 1967-1980 het vervoer een groei van
bijna drie procent per jaar te zien gaf.
dan kan men voor 1980-2000 volstaan
met het aannemen van een jaarlijkse
groei van twel en een half procent. In 't
jaar 2000 zou dit neerkomen op een
vervoer van 70 a 75 miljoen ton goede
ren. Van bijzonder belang bij dit alles
is de verwachte toename van het aantal
duweenheden op het Amsterdam-Rijn
kanaal. Volgens de prognose wordt dit
aantal in 1980 geschat op vierduizend
eenheden.
Zoals dit gebruikelijk is, heeft de mi
nister het plan voor de verbreding van
het Amsterdam-Rijnkanaal voorgelegd
aan de Raad van de Waterstaat, een on
afhankelijk, adviserend lichaam dat
voor de beoordeling van de ingediende
plannen beschikt over een aantal vaste
commissie?. Twee van deze commissies,
de commissie voor de scheepvaartwe
gen en voor de waterhuishouding, heb
ben het „kanaalplan" voorgelegd aan
onder meer de provinciale besturen, de
waterschappen en de kamers van koop
handel in het betrokken gebied.
Het plan ondervond in het algemeen
instemming met uitzondering van de ka
naalverruiming tussen de Lek en de
Waal (Betuwepand). waar zich onder
meer de gemeente Tiel tegen verzette.
Rijkswaterstaat bood hiervoor twee al
ternatieven. Ten eerste, een verbreding
met handhaving van het sluizencom
plex Ravenswaay aan de noordzijde
van het pand. Ten tweede een open
verbinding met de Lek, waarbij het
sluizencomplex moet worden gesloopt.
Zoals reeds geschreven houdt deze op
lossing een verhoging van de dijken in
het. Betuwepand in. en de bouw van
een keersluis in de havenmond van
Tiel. Deze keersluis zal bij waterstan
den. hoger dan NAP plus 6.50 meter
moeten worden gesloten, waardoor
scheepvaart onmogelijk wordt. Dit zal
gemiddeld slechts een maal in de vier
jaar, gedurende drie vier dagen, het
geval zijn. De laatste oplossing, een
open verbinding met de Lek, geeft een
besparing van 25 tot 30 miljoen gulden.
De commissie voor de scheepvaart
wegen en de commissie voor de water
huishouding kwamen op dit punt niet
tot overeenstemming.
De commissie voor de scheepvaart
wegen gaf de voorkeur aan een oprui
ming van de sluizen bij Ravenswaay.
de commissie voor de waterhuishouding
sprak zich uit voor een gesloten pand,
omdat de open verbinding met de Lek
en de vergroting van de bandijklengte
met ongeveer 22 km. die hier het ge
volg van was. volgens de commissie ri
sico's voor de veiligheid met. zich mee
bracht.
De Raad van de Waterstaat heeft
hierna een rapport gevraagd over de
veiligheidsaspecten aan het Centrum
voor Onderzoek Waterkeringen. Het
centrum concludeerde dat aan een ver
groting van de bandijklengte geen on
aanvaardbare risico's voor de Betuwe
zijn verbonden.
Niettemin hebben vier leden van de
Raad van de Waterstaat een minder
heid zich niet kunnen verenigen met
de oplossing van een open Betuwepand.
Zij menen dat noch de kostenbesparing,
noch de nautische voordelen de oprui
ming van het sluizencomplex bij Ra
venswaay rechtvaardigen. De meerder
heid van de raad kon zich wel achter
het voorstel stellen. De minister van
Verkeer en Waterstaat heeft dan ook
het advies ontvangen het Betuwepand
een open verbinding met de Lek te ge
ven. Hij heeft hiertoe inmiddels beso-
ten.
RH EN EN ,,Een borreltje voor een kwartje. Da's een prijsje dat ons
mensen die van de a.o.w. of van de bijstand moeten leven past"Aan het
woord is een bejaard mannetje uit R henen van ver over de tachtig met
wangen als een overjarige goudreinet in .de Stichte Oeverin Rhenen.
Veel tijd om te vertellen of hij geniet heeft hij niet. Een hulpvaardige
juffrouw komt langs met op een dienblad een keur aan drankjes van
donkerrood tot helder wit. Ons mannetje heeft het voorzien op een heldere
witte en met een vrijmoedigheid geïnspireerd door eerdere daden in de
richting van het dienblad bestelt hij er nog een. een kwartje in de aanslag.
Dat was het beeld van „de Sticht
se Oever" gistermiddag waar de di
rectie voor de bejaarden Ome Nol
en Tante Loes voor circa 250
old-timers het vooroorlogse kwart
jestarief voor een middag van
kracht hadden verklaard. En met
succes.
Trouwens het goedkope borreltje
was niet de enige attractie van deze
middag. Het begon al met het ver
voer. De NBM had gratis enkele'
bussen ingezet om de Rhenense be
jaarden van bepaalde vertrekpunten
en uit „de Tollekamp" op te halen
en naar de Veerweg te vervoeren.
Een aantal hulpvaardige handen
hielp het gezelschap uit de jas en op
de plaats en men ging er eens echt
voor zitten "met de zekerheid in de
achterhoofd dat wanneer ome Nol
en tante Loes iets op touw zetten
het in ieder geval waard is dat de
volle aandacht te geven. Ome Nol en
tante Loes hebben vorig jaar toen ze
een boottocht voor alle Rhenense
bejaarden organiseerden al bewezen
„er wat van te kunnen".
Ook deze middag waren er hoog
tepunten bij de vleet. Het trio Joop
Werkman slaagde er al gauw in met
een gezellig muziekje de juiste sfeer
te creëren. Vanzelfsprekend presen
teerden de musici enkele onverval
ste meezingers uit grootvaders tijd.
Daarna fladderden er 25 tweebenige
„Roodborstjes" binnen onder leiding
van Cor Huijding en mevr. Otting.
De kinderen kregen ook de volle
aandacht en een ruim applaus voor
hun presentatie van Dikkertje Dap,
het. Swiebertjes-lied, enz. Hun op
treden werd even onderbroken voor
een NCRV-radio-uitzending waarin
Rhenen's oudste inwoonster opoe
Bijkerk, die vorige week 103 jaar
werd. een verzoekplaat kreeg aange
boden.
De niet ritmisch uitgevoerde
Psalm 150, als ernstig intermezzo
was maar nauwelijks verstomd of
het muzikale trio ging over op de
luimige toer, waarbij de durfals on
der de bejaarden het waagden al
zwierend tussen de met glazen bela
den dienbladen door te laveren.
En nog was de koek niet op. Klap
stuk was ongetwijfeld het optreden
van de Wama's, die de directie van
,.de Stichtse Oever" naar Rhenen
-•*» f
Is!
y'Ü'
Jtfx 8
t'.t >»:8 «;-> U i
*-!*%
*-% Si**.*
'x 8
i* 9 S;
sm
v,.-. r<*
had laten komen om het bejaarde
gezelschap te vermaken, met humor
waar ome Nol op een gegeven mo
ment te veel van kreeg, waardoor
hij zich ijlings een borreltje liet in
schenken om wat bij te komen.
Het Wama-feest eindigde met ver
schillende open doekjes voor de di
rectie wie tenslotte een „lang-zal-
ze-leven" werd toegezongen uit de
inmiddels royaal gesmeerde bejaar
de kelen.
„Bejaarden van nu doet u van
middag nu eens net alsof u pas- de
leeftijd heeft die u voor de oorlog
had toen dat borreltje overal een
kwartje kostte. Laat in elk geval
blijken dat u nog jong van harte
kunt zijn en maak er een gezellige
middag van".
Deze woorden sprak bij het begin
van de middag de heer B. Both, die
de algehele leiding had. Naarmate
het einde van deze kostelijke mid
dag naderde werd dit advies steeds
trouwer opgevolgd.
Burgemeester Bosch ridder van
Rosenthal en zijn echtgenote en de
beide Rhenense wethouders de he
ren Van Lienden en Glasbergen wa
ren er een groot, deel van de middag
getuigen van.
De penningmeester van de Alge
mene Bond van Bejaarden, de heer
D. van Remmerden. bracht de dank
van de bejaarden tenslotte ondub
belzinnig tot uitdrukking die nog
eens werd onderstreept met bloemen
voor tante Loes en sigaren voor ome
Nol.