Moped werd mofa Opels Kadetten in nieuwe versies Kan een antivries ook radiateurlekken afdichten? t Veiligst nieuwtjes i 0 0 m 9 W< SCHAKEN door H. Kramer Getest op de weg en in de verkoop t i i A i i fff 1 A m H ÉJ A A m A 111 21 2 s DAMMEN door J.M. Bom BRIDGE door G. J. R. Förch CRYPTOGRAM OPLOSSING VORIGE PUZZEL van nylon, óók de sluiting. Bij proe ven voor de keuringseisen (RAI- TNO) bleek dat de nylon sluiting volledig voldeed. Inclusief montage materiaal en BTW kost het Rompc racing harness 77,50 gulden. Een racing harness heeft een ge wone heupriem als basis, die aan de normale bevestigingspunten 1 en 2 wordt vastgezet. Van de heupriem lopen de schouderstukken omhoog, komen bij elkaar en gaan via een beugel 3 naar het vaste punt 4. Beu gel 3 kan het best op de vloer achter de chaffeur worden vastgezet. Punt 4 is nodig voor de goede afstelling van de gordel, maar kan vervallen als de auto altijd door dezelfde chauffeur wordt gereden. Voor mon tage van beugel 3 moet de vloei plaatselijk worden verstrekt. Deze Toyota Mark II maakt met een nieuwe grille en nieuwe achter lichtcombinaties uiterlijk duidelijk dat hij een 1971-er is, met een zwaardere motor. De cilinderinhoud werd van 1592 op 1707 cc gebracht (van 92 tot 103 pk). Andere wijzigingen van de 1971-er zijn een verbeterd ventilatiesysteem, een alarm-knipperlichtinstallatie en comfortabeler stoelen. De Toyota Mark II 1900 Hardtop hield zijn 1858 cc motor, maar die levert voortaan 113 inplaats van 108 SAE-pk. De Mark II 1900 Hardtop deelt in alle wijzigingen van de sedan, die voortaan Mark II sedan wordt genoemd. De 1700 sedan kost 9595 gulden, de 1900 Hardtop 11.495. ten. Toen de minimale leeftijd voor de J^e Duitsers hebben een nieuw woord: Mofeln. Dat is net zo iets als brommen in Nederland, maar dan •p een speciaal brommertje, de mofa. De mofa is bezig in Duitsland het ter rein te herwinnen dat de bromfiets, zoals Nederland die kent, er grandioos heeft verloren. In 1961 werd er in Duitsland een soort rij-examen ingesteld voor brom fietsers. Slaagde de kandidaat dan kreeg hij rijbewijs V, waarmee hij een bromfiets met pedalen (moped) of met voetsteunen (mokick) mocht be rijden met een maximale snelheid van veertig kilometer per uur. J^e maatregel bleek een nekslag voor de bromfiets in Duitsland. Van een verkoop van ruim 300.000 stuks, bleef iets van 50.000 stuks over. In 196b stond de Duitse wetgever opnieuw een rijbewijsloze brommer toe, met een maximale snelheid van 25 kilometer. Dat ding ging mofa he- be rij der ervan op vijftien werd ge steld, kwam opeens het succes los. De verkopen stegen met sprongen. Dit jaar zal het wel op een 200.000 stuks uitdraaien. ^ngeveer de helft van de mofa's worden gebruikt door vijftien- tot achttienjarigen. De huisvrouwen ne men zeven procent van de verkopen voor haar rekening, de scholieren een kwart. De verwachting is dat de mofa straks nog veel meer in trek zal ko men als boodschappenbrommertje. Omdat de mofa zo goed voldoet als gemotoriseerde fiets voor de jeugd, wordt op het ogenblik overwogen de minimale leeftijd voor het berijden op veertien jaar te stellen. Du Pont brengt dit jaar - voor het eerst op de Nederlandse markt - een nieuwe antivries, die de uitzonderlijke eigenschap heeft, ook radiateurlekken te dichten en zelfs te voorkomen. Wanneer de radiateur van de wagen lek is, riskeert men heel wat meer te verliezen dan alleen de antivries. Het is verbazend hoe snel de druk in een mo dern koelsysteem het koelwater doet wegvloeien, zelfs door de kleinste ope ning. In een paar minuten raakt de mo tor oververhit: het begin van allerlei moeilijkheden en... belangrijke onkos ten. Om dit te voorkomen gebruiken de automobilisten sinds jaren speciale af- dichtingsprodukten, die samen met de antivries in het koelsysteem worden gegoten. Deze produkten dichten inder daad op afdoende wijze bestaande lek ken af. Maar zij hebben één groot na deel. De bekende afdichtingsmiddelen verliezen snel hun uitwerkingskracht en geven weinig of geen bescherming tegen toekomstige lekken. Een nieuw soort afdiehtmiddel De traditionele afdichtingsprodukten slaan na vrij korte tijd neer in de koel vloeistof en zijn dan van geen nut meer. Om een preventieve werking te verkrijgen met deze produkten, zou men ze ongeveer om de maand opnieuw moeten bijvullen. Daarom zochten in genieurs en scheikundigen naar 'n lek- afdichter die niet neerslaat. Het was Du Pont de Nemours die het ontdekte: minuscule balletjes van poly meerplastic die in de koelstof circule ren. Zodra een lek ontstaat in de radia teur of in andere onderdelen van het koelsysteem, worden de polymeerballe tjes hierdoor aangezogen, en in enkele seconden in het lek opgehoopt tot een afdoende en definitieve stop. Doordat de plasticballetjes kleiner zijn dan de kleinste doorgang in het koelsysteem, kunnen zij nooit verstopping veroorza ken. Waarom de nieuwe plastic af dichter niet toegevoegd aan de antivries, zodat de automobilist beschermd is tegen ra diateurlekken zonder er zich ooit om te moeten bekommeren? Dat is juist wat Du Pont de Nemours deed. Het nieuwe afdichtingsmiddel werd toegevoegd aan haar bekende ZEREX antivries die daardoor de eerste anti vries met anti-lek werking wordt. Na zware testen in het laboratorium en op de weg, bracht Du Pont de Ne mours haar nieuwe antivries in 1968 voor het eerst op de markt in enkele grote Amerikaanse testgebieden. In 1969 werd Anti-Lek „ZEREX" dan de finitief en op nationale schaal in de Verenigde Staten verkocht. Miljoenen Amerikaanse automobilisten gebruikten het nieuwe produkt dat inmiddels dus zijn bewijzen heeft geleverd. Anti-Lek „ZEREX" is een permanent antivriesmiddel op basis van glycol, dat het koelsysteem op afdoende wijze be veiligt tegen vorst, roest, corrosie en oververhitting. Bovendien stopt het niet alleen bestaande lekken, maar, dank zij zijn unieke samenstelling„.voorkomt het ook het ontstaan van nieifwe lekken, gedurende minstens een jaar. Anti-Lek „ZEREX" is verkrijbaar bij alle erken de dealers in Du Pont autolakken en ook bij Jan Gast NV, Rotterdam. De ANWB is tegen het voor het hele land invoeren van een algehele maximale snelheid. Tegen maximale snelheden voor bepaalde punten of voor bepaalde weggedeelten heeft de bond geen bezwaar. Dit standpunt bleek tijdens het in Rotterdam gehou den internationale verkeerscongres. De Chevrolet Vega en de Ford Pinto beide bedoeld om de ver kopen van buitenlandse autq's op de Amerikaanse markt te keren zijn goed van gestart gegaan. De eerste dag de beste werden er 1734 Vega's en 1456 Pinto's verkocht. „Ons chroom roest gedurende de gewone levensduur van een auto niet," zo garandeert de Britse onder neming Permalite Chemicals, die een nieuw procédé voor het verchromen heeft ontwikkeld. De kern ervan is dat 't nikkel dat algemeen als ondergrond voor de chroomlaag wordt gebruik, is vervangen door koper. Nieuwe rage in Duitsland, de vestzakbrommer, oftewel de mini- scooter. Net als op de Nederlandse markt met de boodschappenbrommertjes, eisten de grote Franse merken het bij de eerste klap behorende succes op. Dat waren merken als Mobylette, So lex en Peugeot. Enkele Nederlandse fabrikanten volgden al spoedig, maar ze konden de Fransen toch lang niet meer inhalen, evenmin trouwens als de Duitsers dat konden. Zo hebben de Fransen veertig procent van de Duitse bromfietsmarkt in handen gekregen, tegen Nederland een tien procent. De Italianen voeren ook nogal wat brom mers in, zodat de Duitse industrie zelf lang niet aan het Franse aandeel komt. lYTaast de mofa, boeken diverse mini-scootertjes veel succes op de Duitse markt. De dingen hebben scooterwieltjes en een bromfietsmotor. Het frame is erg laag. Vaak kunnen stuur en zadel worden weggeklapt, waardoor ëen compact pakket ont staat dat in een kofferbak van een auto past en dat belangrijk ge makkelijk in een caravan of in een boot kan worden meegenomen. Deze mini-scootertjes komen uit Japan (Honda) en uit diverse Italiaanse fa brieken, terwijl ze in Duitsland door DKW en Hercules worden gemaakt. Met een maximale snelheid van 25 km/u worden ze in Duitsland als mofa beschouwd en mogen ze zonder rijbe wijs door veertien jarigen en ouderen worden bereden. Met 40 km/u is er een rijbewijs nodig en komt de mini male leeftijd op vijftien jaar. Dan is het vestzakbrommertje immers een moped of een mokick geworden. Uet „rijwiel met hulpmotor" is in Nederland intussen een halve mo torfiets geworden en het huidige ver keer noodzaakt tot een behoorlijke kennis van verkeersregels en enige oefening. Een rijbewijs voor bromfiet sers zou dan ook helemaal geen weel de zijn, al wordt daar terwille van het bromfietsleger in Nederland stilzwij gend aan voorbij gegaan. Evenzo moet het besluit van de Duitse regering om toe te staan bromfietsen met een maximale snelheid van 25 km/u. rij bewijsloos te berijden, een politieke zaak zijn geweest. De eerdere ver plichting van een rijbewijs voor brommers diende de verkeersveilig heid heel wat beter. Het rij be wijs je voor .gewone brom fietsen is één vtxsbeeld van de Duitse verkeerswetgeving waaraan Neder land zich kan spiegelen. De bepaling dat ook vijftienjarigen brommertjes mogen berijden, terwijl aan de veer tienjarigen wordt gedacht, is een twee de. Er is geen enkele reden waarom vvat grotere kinderen enigszins getem de brommertjes niet de baas zouden kunnen.-Red. Coureurs zitten in hun formulewa pens altijd in de gordels. Dat zijn echter geen gewone gordels, maar een soort harnassen, die de coureurs beter dan wat ook op hun plaats houden hetgeen nodig is om de auto zo goed mogelijk te blijven be heersen en eventueel beveiligen. Het Britse bedrijf Romac maakt nu een dergelijke .racing harness" voor gewone, veiligheidsbewuste au tomobilisten. De gordel is geheel Op de autosalon in Turijn, die dezer élagen werd geopend, heeft Opel twee nieuwe modellen geïntroduceerd: de Ascona 16 en de Ascona Voyage, een vrij luxueus uitgeruste reiswagen met combinatiemogelijkheden. De „16" vervangt officieel de Olympia, maar Opel verwacht er een groter afzetge bied voor te krijgen. De afmetingen komen ongeveer overeen met die van de Kadett en Viva: 412 bij 163 bij 139 cm. De wielbasis is 243 cm, even als bij de Manta, die kortgeleden werd voorgesteld. Van deze coupé-uitvoering heeft de Ascona ook de 16 en 16 S liter motor overgenomen, die respectievelijk 68 •n 80 DIN-pk leveren. De prestaties (145 en 155 km/uur) is elkaar niet veel, al si de Manta beter gestroom lijnd. Beide wagens hebben hetzelfde moderne chassis. Het koetswerk is eenvoudig en compact gehouden. Geen onnodge ornamenten. De Ascona kan men beschouwen als de sedanuit voering van de Manta, maar hij is 20 cm korter. Merkwaardig is dat Opel eerst de coupé en daarna de normale gezins wagen heeft uitgebracht. Meestal gaat het andersom. De koffer is weer groot: inhoud 560 liter. Extra aan dacht heeft de stilering en inrichting van de Ascona Voyage gekregen. Het blijkt dat een stationwagen niet „bui ten model" hoeft te zijn. De Voyage heeft twee portieren, een achterdeur, die opklapbaar is, aan beide kanten drie grote zijruiten, plaats voor een vijfpersoons gezin en extra bagage ruimte. De Ascona 16 verschijnt in twee-, vierdeurs en luxe uitvoeringen. Met de produktie wordt binnenkort een begin gemaakt. De partij Garcia-Larsen uit de fi- nalegroep B van de schaakolympia de te Siegen heeft een zeer merk waardig verloop gehad. De jonge Cubaan speelde het eerste deel van de partij geweldig: hij combineerde zijn grote tegenstander als het ware van het bord. Men kan zich voor stellen dat hij na zijn 21e zet vol daan achterover leunde want deze orachtige zet leek aan alle tegen stand een einde te maken. Maar nu begon het tweede deel van de partij: Larsen gaf zonder blikken of blozen materiaal op maar hij behield ge vaarlijke tegenkansen. Van dit mo ment af zien we Garcia langzaam maar zeker naar de afgrond glijden. Voor de zoveelste maal is de vast stelling van Tarrasch, dat niets moeilijker is dan het winnen van een gewonnen partij, waarheid ge bleken. Wit: Garcia (Cuba). Zwart: Lar sen (Denemarken). Joegoslavische verdediging. (Siegen 1970) 1. e2-e4, g7-gfi 2. d2-d4, Lf8-g7 3. c2-c3,b7-b6 (Larsen slaat weer eens onge baande wegen in. Hij laat de ge bruikelijke zet d7-d6 zo lang moge lijk na) 4. Lel—*3, Lc8-b7 5. Pbl-d2, Pg8-f6 6. Lfl-d3, 0-0 7. f2-f4, d7-d6 8. Pgl-h3 (Op 8. Pf 3 kan 8 Pg4 volgen.) 8. e7-e5 9. 0-0, e5xd4 10. c3xd4,Tf8-e811. f4—f5! (Zeer verrassend en sterk: na 11. Pxe4 12. fXg6, fXg6 volgt 13. Db3f, Kh8 14. Pxe4 15. Lxe4. Txe4 16. Dd5. Ook als zwart op de 12e zet met de h-pion terug neemt is 13. Db3! zeer sterk, b.v. 13Pf6 14. Lxg6of 13d5 14. Lxe4.) 11Dd8-d7 12. f5xg6, h7xg6 13. Ph3-g5, Te8-e7 14. h2-h3, c7-c5 15. d4xc5, d6xc5 16. Ld3-c4, Pb8-c6 17. Ddl-b3, Pc6-e5. 18. Tal-dl, Ta8-f8 19. Pd2-f3, Dd7-e8 20. Pf3 x e5. Te7 x e5 21. Pg5 x f7! (De opgave van de week: wat volgt op 21Tf8xf7? De oplossing komt in de volgende rubriek.) 21Kg8-h7 22. Pf7xe5, DeBxeö 23. Lc4-d5 (De eerste teleurstelling voor de witspeler moet de, overigens grap pige variant, 23. Tf4, Lh6 24. Th4, g5! zijn geweest.) 23Pf6xd5 24. e4xd5, Tföxflf 25. Kgl xfl, c5—c4! 26. Db3-a3? (Niet 26. Dxc3?, Df5f, maar 26. D x c4, Dxe3 27. Dh4f zou tenminste remise hebben opgeleverd daar 27. Dh6 28. Dxh6t, Kxh6 29. dfi, Lf6 30. d7, Ld8 31. Tel .benevens Tc8 voor zwart niet in aanmerking komt.) 26. c4—c3! 27. b2Xc3 (Op 27. Ld4 wint-27. c2t) 27. •W/, V/M. m, VM/ k 4 I h De5xe3 28. Da3xa7, Lb7-c8 2». Da7-a4 (Toenemende verwarring bij de witspeler! Waarschijnlijk was hij in tijdnood.) 29Lg7-f6 30. Da4-c2?, Lc8-a6f 31. c3-c4, Lf6-d4 32. Tdl-d3, La6xc4! Wit gaf het op. OPLOSSING Wit (Matanovic): Kgl, Del, Tdl en f 1, Ld3, Pc3, pionnen a2, b2, g4, h3. Zwart (Klundt): Kg8, Dc5, Td8, Pc8 en d4, Lg6, pionnen a7, b7, c7, e6, g7. h6. Er volgde: 24. Ld3xg6ü en zwart gaf het op want hij heeft geen com pensatie voor het stuk daar 24. Pe2f 25. Kg2, Pxcl op 26; Txd8 mat faalt. Het door ex-Wereldkampioen Herman Hoogland ontworpen aan- valssysteem - zo'n vijftig jaar gele den - als een van de eerste stappen in de ontwikkeling, die ten slotte de theoretische grondslagen zoals Jack de Haas die zag, definitief naar het verleden, verwees, maakt tot op de huidige dag nog slachtoffers. Het vereist dan ook zeer subtiel tegen spel, om niet door de massale "kerk- hofaanval" onder de voet te worden gelopen. Hieronder een duidelijk voorbeeld van de gevaren, die de verdediger bedreigen, als hij niet de scherpste tegenacties hanteert: Wit: K. Toet; Zwart: J. Bierman; Gespeeld in de Ereklassecompetitie 26.9.70 1. 32-28 18-23; 2. 38-32 12-18; 3. 31-27 7-12; 4. 43 -38 20-24 5. 37-31 14-20; 6. 49-43 1-7; 7. 41-37 10-14; Deze vrijwel symmetrische opening geeft wit de gelegenheid door "de voorzet" een aanvalssysteem in te leiden: 8. 34- 29 23 x 34; 9. 40x29 20-25; Door (18- 22) 27x18 (12 X 34) 39 x 30 (20-25) kan zwart het aan valssysteem vermijden. 10. 29x20 15x24; 11. 27-22 18 X 27; 12. 31x22 Waarmee wit zijn "bruggehoofd" heeft gevormd. 12.5-10; 13.44-40; 10-15; 14. 40-34 14-20; 15. 45-40 16-21; 16. 36-31 24-30; 17. 35x24 19x30; Het merkwaardige van het gehele Hoogland-systeem is, dat van meet af aan de bedoelingen dui delijk zijn: Wit gaat zijn brugge hoofd vanuit de rechtervleugel te eniger tijd ondersteunen om ten slotte via het verkregen centrumo- verwicht de zware verdediging uit een te slaan. Op zijn beurt moet zwart trachten via een tangbewe ging de beide aanvallende vleugels van wit in bedwang te houden. 18. 46-41 13-19; 19. 41-36 30-35; 20. 50-44 21-26 21. 31-27 Hiermede leidt wit de z.g. ge sloten vorm van het Hoogland-sys teem in. 21. 9-13; 22. 33-29 20-24; Dit speelt wit in de kaart. Veel con sequenter is (19-24) (zie diagram), dat veel meer kans geeft de witte aanvalsformatie in bedwang te houden. Als opgave voor de lezers deze week: Mag zwart na (19-24) 38-33 in de diagramstand vervolgen met (12-18)? 23. 29 x 20 15X24; 24. 34-29 24x 33; 25. 38 x 29 19-24; 26. 29 x 20 25 x 14; 27. 40-34 13-19; Op (12-18) volgt 44-40! enz. 28. 43-38 4-10; Zwart treft voorbereidingen om wits aanval af te breken, nu hij erkennen moet, dat zijn omsingeling mislukt is. 29. 38-33 3-9; 30.42-38 26 -31; 31. 37x26 19-23; 32. 23-19 17 x 37 33. 36-31 14x23; 34. 31X42 Zwart houdt nu een krachteloze stand 34. 12-18; 35. 38-32 7-12; 36. 42-38 9-14; 37. 33-29 11-17; 38. 38-33 6-11? Maakt een ontijdig einde aan de partij. Het beste was misschien (17-22), hoewel zwarts centrum onder ernstige druk blijft 39. 32-28! 23x21; 40. 34-30 35 x 24; 41.29 x 9 en zwart gaf op. OPLOSSING De stand was: Wit: J. de Ruiter: 26,31, 32. 33. 36, 38, 39, 43 (8 st); Zwart: (Palmer): 6, 11,12,14,16,17, 23,24 (8 st.) Na zwarts zet (19-24) had wit ver volgd met: 32-28! (23x32) 38x27 (24-30 A) 33-29 (14-20) 42-38 (20-25) 38-33 (30- 35) 39-34 (25-30) 34 x 25 (35-40) 29-23! (40-44) 33-28 en zwart kan geen dam halen. A. Op (14-19) volgt 39-34 (19-23 B) 43-39 en wint. B. (12-18) 34-29! en wint. In het probleem van vorige week had u als noord in Handen: Sch B 6 5 2 Ha 9 7*4 Ru H 10 8 5 KI A 4 Allen waren kwetsbaar. Het bieden gmg: noord oost zuid west 1 Sch pas l Ru pas 3 Ru pas 2 Ha pas pas 3 SA pas De twee vragen die ik u stelde, noords bieden eens?" en "Wat zoudt u nu doen met deze noordhand?" Welnu, mijn antwoord op de eer ste vraag is: "Ja." Wat zou je met dit spel anders moeten doen? Eerst de vierkaart schoppen noemen is toch iets wat beter niet nagelaten kan worden en daarna moet m.i. gewoon voorkeur voor de ruitenkleur worden aange geven. Na het sterke reverse bieden van zuid zal er op dit 3 Ru bod niet gepast worden. Maar wat doen we na het 3 SA bod? Laten we eerst eens gaan kijken, waarop we zuid zo ongeveer kunnen taxeren. Hij heeft een sterk spel. Hij heeft min stens een vijf ka art ruiten en een vierkaart harten. Bovendien zal hij toch ook wel minstens H BxofHV x van klaver hebben, maar het is zelfs niet uitgesloten dat hij klaver H V x x heeft. Dan blijft er niet veel plaats meer over voor schop pens. Zuid heeft een singleton of een renonce schoppen. Uw schoppenbe- zit is zo dun, dat u naar mijn me ning angstig moet zijn voor dit 3 SA contract. Er is nog een reden die moet maken dat u niet tevreden bent met 3 SA. Partner heeft een sterk spel, en u hebt nu net een paar essentiële waarden om dat sterke spel aan te vullen. U hebt een vier kaart ruiten vari de heer en u hebt ook nog klaver aas. Het is lang niet uitgesloten dat er 6 Ru gemaakt zal kunnen worden. Welnu, als we deze dingen bij elkaar optellen, dan ko men we wel tot de conclusie dat er niet gepast moet worden op het 3 SA bod, u gaat verder. De beste manier om verder te gaan is door het bieden van 4 KI. Dit bod kan natuurlijk niet echt zijn. Het geeft klaver aas aan. U vertelt er bovendien mee dat u reden tot optimisme hebt. Dit 4 KI bod zou in de praktijk in derdaad tot een zeer goed 6 Ru con tract geleid hebben, want zuid had Sch- Ha A H 6 2 Ru A V 9 7 8 K1HV95 U vindt misschien het 3 SA bod met een renonce schoppen niet ver dedigbaar, maar bedenk eens dat de noordhand er ook best als volgt zou hebben kunnen uitzien: •Sch H V 6 4 Ha974 Ru H 85 K1832 en dan zou 3 SA het contract zijn met de beste papieren. Als u geko zen hebt voor een pasbod met de ge geven noordhand, troost u dan met het feit dat toen deze situatie in de. meesterklasse viertallencompetitie voorkwam, de noordspeler ook pas te. Hij had nog het geluk dat 3 SA werd gemaakt, omdat de tegenpartij niet direkt 5 schoppenslagen mee nam, maar aangezien aan de andere tafel vlot 6 Ru werd geboden, bete kende dit spel wel een forse verlies post. Het nieuwe probleem is ook af komstig uit de meesterklasse vier tallencompetitie. Niemand is kwets baar en u hebt als zuid in handen: Sch A Ha A H B 8 5 Ru 72 KI B 10 9 8 3 Het bieden gaat: noord oost zuid west 1 Sch 2 Ha 3 Sch pas pas 4 KI pas 5 KI pas pas pas West komt uit met schoppen boer en op tafel verschijnt: SchH53 Ha 7 4 Ru A854 K1H765 Hoe gaat u dit 5 KI contract spe len? HORIZONTAAL: 1. Kleuterliteratuur (11) 9. Op-zijn-tellen-passend (5) 10. Zo worden deze insekten begroet (11) 11. Nuttige ballast (5) 12. Masker om te stelen (5) 14. Aansporende weg (5) 15. Wel gelijk maar niet ineens (5) 17. Teken van menselijke waarde (7) 20. Vreemde pakjes (5) 22. Wasvrouw (6,7) 27. Sport op de ladder naar de muzi kale hoogte (5) 28. De reden ligt in de aarde (5) 30. Plek voor oponthoud (5) 31. Vreemd gebaar (5) 32. Zij kunnen zich niet vlot bewegen en zijn daarom uiterst vervelend (11) 33. Zij gaat snel voorbij (5) 34. De zangers staan met elkaar te wuiven in het veld (5) 35. Nog meer dan een lekker taartje (5) VERTICAAL: 1. Zij vindt zichzelf zeer geslaagd (7) 2. Deze dame zit op een eiland (7) 3. Duur speelgoed op de weg (3) 4. Een Indonesisch meisje (5) 5. Daarin is men dakloos (9) 6. Schuifslot om mee te spelen (7) 7. Rechtuit is heel anders (7) 8. De student die dit doet, doet dit nie' (7) 13. Kaartenmeisje (3) 16. Broos halfuurtje (4) 18. Sluitzegel voor de mond (4) 19. Inviterend gewas (9) 21Het ophouden van het bestaan (7) 22. Met blijdschap geven zij kennis (7) 23. Zo is het wel betrouwbaar (7) 24. Tussen loodrecht en horizontaal wordt het dubbelzinnig (7) 25. Muzikale levendigheid (7) 26. Innig meelij (7) 29. Vroeger was zij een jonge, frisse meid, nu is zij een sloerie (5) HORIZONTAAL: 1 boor, 4 hamer, 8 zaag, 11 vet. 12 mat, 13 wed, 14 riek, 16 beton, 17 bier, 19 keren, 21 ren, 22 prent. 23 les. 25 Gea. 28 schoren, 33 anno, 36 haten, 37 lade, 39 aan doen. 40 Nemesis, 41 stee, 42 reder, 44 vaas. 45 genoten. 48 tin, 49 Nes, 52 Weert, 54 abt, 56 kamer, 59 Riga. 60 sluis, 61 bete, 62 enk, 63 ore, 64 bfd, 65 kort, 66 segno, 67 lens VERTICAAL: 1 bark. 2 over, 3 rekel, S Amer, 6 matelot. 7 Eton, 8 zebra, 9 adie. 10 gort. 15 lep. 18 eng. 20 nes. 22 pen. 24 scheren. 25 generen, 26 naast, 27 Onnen, 29 hanen, 30 renet, 31 pasar, 32 Lesse, 34 nat, 35 ode, 37 lev, 38 dia. 43 Domburg, 45 git. 46 nek. 47 wei. 48 trant, 50 sabel, 51 met, 52 wrak, 53 Eger. 54 aloë, 53 tien, 57 mede, 58 reis.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 13