Moped werd mofa
Opels Kadetten in
nieuwe versies
Kan een antivries ook
radiateurlekken afdichten?
t Veiligst
nieuwtjes
i
0
0
m
9
W<
SCHAKEN door H. Kramer
Getest op de weg
en in de verkoop
t
i
i
A
i
i
fff
1
A
m
H
ÉJ
A
A
m
A
111
21
2
s
DAMMEN door J.M. Bom
BRIDGE door G. J. R. Förch
CRYPTOGRAM
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
van nylon, óók de sluiting. Bij proe
ven voor de keuringseisen (RAI-
TNO) bleek dat de nylon sluiting
volledig voldeed. Inclusief montage
materiaal en BTW kost het Rompc
racing harness 77,50 gulden.
Een racing harness heeft een ge
wone heupriem als basis, die aan de
normale bevestigingspunten 1 en 2
wordt vastgezet. Van de heupriem
lopen de schouderstukken omhoog,
komen bij elkaar en gaan via een
beugel 3 naar het vaste punt 4. Beu
gel 3 kan het best op de vloer achter
de chaffeur worden vastgezet. Punt
4 is nodig voor de goede afstelling
van de gordel, maar kan vervallen
als de auto altijd door dezelfde
chauffeur wordt gereden. Voor mon
tage van beugel 3 moet de vloei
plaatselijk worden verstrekt.
Deze Toyota Mark II maakt met een nieuwe grille en nieuwe achter
lichtcombinaties uiterlijk duidelijk dat hij een 1971-er is, met een
zwaardere motor. De cilinderinhoud werd van 1592 op 1707 cc gebracht
(van 92 tot 103 pk). Andere wijzigingen van de 1971-er zijn een verbeterd
ventilatiesysteem, een alarm-knipperlichtinstallatie en comfortabeler
stoelen. De Toyota Mark II 1900 Hardtop hield zijn 1858 cc motor, maar die
levert voortaan 113 inplaats van 108 SAE-pk. De Mark II 1900 Hardtop
deelt in alle wijzigingen van de sedan, die voortaan Mark II sedan wordt
genoemd. De 1700 sedan kost 9595 gulden, de 1900 Hardtop 11.495.
ten. Toen de minimale leeftijd voor de
J^e Duitsers hebben een nieuw
woord: Mofeln. Dat is net zo iets
als brommen in Nederland, maar dan
•p een speciaal brommertje, de mofa.
De mofa is bezig in Duitsland het ter
rein te herwinnen dat de bromfiets,
zoals Nederland die kent, er grandioos
heeft verloren.
In 1961 werd er in Duitsland een
soort rij-examen ingesteld voor brom
fietsers. Slaagde de kandidaat dan
kreeg hij rijbewijs V, waarmee hij
een bromfiets met pedalen (moped) of
met voetsteunen (mokick) mocht be
rijden met een maximale snelheid van
veertig kilometer per uur.
J^e maatregel bleek een nekslag
voor de bromfiets in Duitsland.
Van een verkoop van ruim 300.000
stuks, bleef iets van 50.000 stuks over.
In 196b stond de Duitse wetgever
opnieuw een rijbewijsloze brommer
toe, met een maximale snelheid van
25 kilometer. Dat ding ging mofa he-
be rij der ervan op vijftien werd ge
steld, kwam opeens het succes los. De
verkopen stegen met sprongen. Dit
jaar zal het wel op een 200.000 stuks
uitdraaien.
^ngeveer de helft van de mofa's
worden gebruikt door vijftien- tot
achttienjarigen. De huisvrouwen ne
men zeven procent van de verkopen
voor haar rekening, de scholieren een
kwart. De verwachting is dat de mofa
straks nog veel meer in trek zal ko
men als boodschappenbrommertje.
Omdat de mofa zo goed voldoet als
gemotoriseerde fiets voor de jeugd,
wordt op het ogenblik overwogen de
minimale leeftijd voor het berijden op
veertien jaar te stellen.
Du Pont brengt dit jaar - voor het
eerst op de Nederlandse markt - een
nieuwe antivries, die de uitzonderlijke
eigenschap heeft, ook radiateurlekken
te dichten en zelfs te voorkomen.
Wanneer de radiateur van de wagen
lek is, riskeert men heel wat meer te
verliezen dan alleen de antivries. Het is
verbazend hoe snel de druk in een mo
dern koelsysteem het koelwater doet
wegvloeien, zelfs door de kleinste ope
ning. In een paar minuten raakt de mo
tor oververhit: het begin van allerlei
moeilijkheden en... belangrijke onkos
ten.
Om dit te voorkomen gebruiken de
automobilisten sinds jaren speciale af-
dichtingsprodukten, die samen met de
antivries in het koelsysteem worden
gegoten. Deze produkten dichten inder
daad op afdoende wijze bestaande lek
ken af. Maar zij hebben één groot na
deel. De bekende afdichtingsmiddelen
verliezen snel hun uitwerkingskracht
en geven weinig of geen bescherming
tegen toekomstige lekken.
Een nieuw soort
afdiehtmiddel
De traditionele afdichtingsprodukten
slaan na vrij korte tijd neer in de koel
vloeistof en zijn dan van geen nut
meer. Om een preventieve werking te
verkrijgen met deze produkten, zou
men ze ongeveer om de maand opnieuw
moeten bijvullen. Daarom zochten in
genieurs en scheikundigen naar 'n lek-
afdichter die niet neerslaat.
Het was Du Pont de Nemours die het
ontdekte: minuscule balletjes van poly
meerplastic die in de koelstof circule
ren. Zodra een lek ontstaat in de radia
teur of in andere onderdelen van het
koelsysteem, worden de polymeerballe
tjes hierdoor aangezogen, en in enkele
seconden in het lek opgehoopt tot een
afdoende en definitieve stop. Doordat
de plasticballetjes kleiner zijn dan de
kleinste doorgang in het koelsysteem,
kunnen zij nooit verstopping veroorza
ken.
Waarom de nieuwe plastic af dichter
niet toegevoegd aan de antivries, zodat
de automobilist beschermd is tegen ra
diateurlekken zonder er zich ooit om te
moeten bekommeren? Dat is juist wat
Du Pont de Nemours deed.
Het nieuwe afdichtingsmiddel werd
toegevoegd aan haar bekende ZEREX
antivries die daardoor de eerste anti
vries met anti-lek werking wordt.
Na zware testen in het laboratorium
en op de weg, bracht Du Pont de Ne
mours haar nieuwe antivries in 1968
voor het eerst op de markt in enkele
grote Amerikaanse testgebieden. In
1969 werd Anti-Lek „ZEREX" dan de
finitief en op nationale schaal in de
Verenigde Staten verkocht. Miljoenen
Amerikaanse automobilisten gebruikten
het nieuwe produkt dat inmiddels dus
zijn bewijzen heeft geleverd.
Anti-Lek „ZEREX" is een permanent
antivriesmiddel op basis van glycol, dat
het koelsysteem op afdoende wijze be
veiligt tegen vorst, roest, corrosie en
oververhitting. Bovendien stopt het niet
alleen bestaande lekken, maar, dank zij
zijn unieke samenstelling„.voorkomt het
ook het ontstaan van nieifwe lekken,
gedurende minstens een jaar. Anti-Lek
„ZEREX" is verkrijbaar bij alle erken
de dealers in Du Pont autolakken en
ook bij Jan Gast NV, Rotterdam.
De ANWB is tegen het voor het
hele land invoeren van een algehele
maximale snelheid. Tegen maximale
snelheden voor bepaalde punten of
voor bepaalde weggedeelten heeft de
bond geen bezwaar. Dit standpunt
bleek tijdens het in Rotterdam gehou
den internationale verkeerscongres.
De Chevrolet Vega en de Ford
Pinto beide bedoeld om de ver
kopen van buitenlandse autq's op de
Amerikaanse markt te keren zijn
goed van gestart gegaan. De eerste
dag de beste werden er 1734 Vega's en
1456 Pinto's verkocht.
„Ons chroom roest gedurende de
gewone levensduur van een auto
niet," zo garandeert de Britse onder
neming Permalite Chemicals, die een
nieuw procédé voor het verchromen
heeft ontwikkeld. De kern ervan is dat
't nikkel dat algemeen als ondergrond
voor de chroomlaag wordt gebruik, is
vervangen door koper.
Nieuwe rage in Duitsland, de
vestzakbrommer, oftewel de mini-
scooter.
Net als op de Nederlandse markt
met de boodschappenbrommertjes,
eisten de grote Franse merken het bij
de eerste klap behorende succes op.
Dat waren merken als Mobylette, So
lex en Peugeot. Enkele Nederlandse
fabrikanten volgden al spoedig, maar
ze konden de Fransen toch lang niet
meer inhalen, evenmin trouwens als de
Duitsers dat konden. Zo hebben de
Fransen veertig procent van de Duitse
bromfietsmarkt in handen gekregen,
tegen Nederland een tien procent. De
Italianen voeren ook nogal wat brom
mers in, zodat de Duitse industrie zelf
lang niet aan het Franse aandeel
komt.
lYTaast de mofa, boeken diverse
mini-scootertjes veel succes op de
Duitse markt. De dingen hebben
scooterwieltjes en een bromfietsmotor.
Het frame is erg laag. Vaak kunnen
stuur en zadel worden weggeklapt,
waardoor ëen compact pakket ont
staat dat in een kofferbak van een
auto past en dat belangrijk ge
makkelijk in een caravan of in een
boot kan worden meegenomen. Deze
mini-scootertjes komen uit Japan
(Honda) en uit diverse Italiaanse fa
brieken, terwijl ze in Duitsland door
DKW en Hercules worden gemaakt.
Met een maximale snelheid van 25
km/u worden ze in Duitsland als mofa
beschouwd en mogen ze zonder rijbe
wijs door veertien jarigen en ouderen
worden bereden. Met 40 km/u is er
een rijbewijs nodig en komt de mini
male leeftijd op vijftien jaar. Dan is
het vestzakbrommertje immers een
moped of een mokick geworden.
Uet „rijwiel met hulpmotor" is in
Nederland intussen een halve mo
torfiets geworden en het huidige ver
keer noodzaakt tot een behoorlijke
kennis van verkeersregels en enige
oefening. Een rijbewijs voor bromfiet
sers zou dan ook helemaal geen weel
de zijn, al wordt daar terwille van het
bromfietsleger in Nederland stilzwij
gend aan voorbij gegaan. Evenzo moet
het besluit van de Duitse regering om
toe te staan bromfietsen met een
maximale snelheid van 25 km/u. rij
bewijsloos te berijden, een politieke
zaak zijn geweest. De eerdere ver
plichting van een rijbewijs voor
brommers diende de verkeersveilig
heid heel wat beter.
Het rij be wijs je voor .gewone brom
fietsen is één vtxsbeeld van de Duitse
verkeerswetgeving waaraan Neder
land zich kan spiegelen. De bepaling
dat ook vijftienjarigen brommertjes
mogen berijden, terwijl aan de veer
tienjarigen wordt gedacht, is een twee
de. Er is geen enkele reden waarom
vvat grotere kinderen enigszins getem
de brommertjes niet de baas zouden
kunnen.-Red.
Coureurs zitten in hun formulewa
pens altijd in de gordels. Dat zijn
echter geen gewone gordels, maar
een soort harnassen, die de coureurs
beter dan wat ook op hun plaats
houden hetgeen nodig is om de
auto zo goed mogelijk te blijven be
heersen en eventueel beveiligen.
Het Britse bedrijf Romac maakt
nu een dergelijke .racing harness"
voor gewone, veiligheidsbewuste au
tomobilisten. De gordel is geheel
Op de autosalon in Turijn, die dezer
élagen werd geopend, heeft Opel twee
nieuwe modellen geïntroduceerd: de
Ascona 16 en de Ascona Voyage, een
vrij luxueus uitgeruste reiswagen met
combinatiemogelijkheden. De „16"
vervangt officieel de Olympia, maar
Opel verwacht er een groter afzetge
bied voor te krijgen. De afmetingen
komen ongeveer overeen met die van
de Kadett en Viva: 412 bij 163 bij 139
cm. De wielbasis is 243 cm, even als
bij de Manta, die kortgeleden werd
voorgesteld.
Van deze coupé-uitvoering heeft de
Ascona ook de 16 en 16 S liter motor
overgenomen, die respectievelijk 68
•n 80 DIN-pk leveren. De prestaties
(145 en 155 km/uur) is elkaar niet
veel, al si de Manta beter gestroom
lijnd. Beide wagens hebben hetzelfde
moderne chassis. Het koetswerk is
eenvoudig en compact gehouden.
Geen onnodge ornamenten. De Ascona
kan men beschouwen als de sedanuit
voering van de Manta, maar hij is 20
cm korter.
Merkwaardig is dat Opel eerst de
coupé en daarna de normale gezins
wagen heeft uitgebracht. Meestal gaat
het andersom. De koffer is weer
groot: inhoud 560 liter. Extra aan
dacht heeft de stilering en inrichting
van de Ascona Voyage gekregen. Het
blijkt dat een stationwagen niet „bui
ten model" hoeft te zijn. De Voyage
heeft twee portieren, een achterdeur,
die opklapbaar is, aan beide kanten
drie grote zijruiten, plaats voor een
vijfpersoons gezin en extra bagage
ruimte. De Ascona 16 verschijnt in
twee-, vierdeurs en luxe uitvoeringen.
Met de produktie wordt binnenkort
een begin gemaakt.
De partij Garcia-Larsen uit de fi-
nalegroep B van de schaakolympia
de te Siegen heeft een zeer merk
waardig verloop gehad. De jonge
Cubaan speelde het eerste deel van
de partij geweldig: hij combineerde
zijn grote tegenstander als het ware
van het bord. Men kan zich voor
stellen dat hij na zijn 21e zet vol
daan achterover leunde want deze
orachtige zet leek aan alle tegen
stand een einde te maken. Maar nu
begon het tweede deel van de partij:
Larsen gaf zonder blikken of blozen
materiaal op maar hij behield ge
vaarlijke tegenkansen. Van dit mo
ment af zien we Garcia langzaam
maar zeker naar de afgrond glijden.
Voor de zoveelste maal is de vast
stelling van Tarrasch, dat niets
moeilijker is dan het winnen van
een gewonnen partij, waarheid ge
bleken.
Wit: Garcia (Cuba). Zwart: Lar
sen (Denemarken). Joegoslavische
verdediging. (Siegen 1970)
1. e2-e4, g7-gfi 2. d2-d4, Lf8-g7 3.
c2-c3,b7-b6
(Larsen slaat weer eens onge
baande wegen in. Hij laat de ge
bruikelijke zet d7-d6 zo lang moge
lijk na)
4. Lel—*3, Lc8-b7 5. Pbl-d2,
Pg8-f6 6. Lfl-d3, 0-0 7. f2-f4,
d7-d6 8. Pgl-h3
(Op 8. Pf 3 kan 8 Pg4 volgen.)
8. e7-e5 9. 0-0, e5xd4 10.
c3xd4,Tf8-e811. f4—f5!
(Zeer verrassend en sterk: na 11.
Pxe4 12. fXg6, fXg6 volgt 13.
Db3f, Kh8 14. Pxe4 15. Lxe4. Txe4
16. Dd5. Ook als zwart op de 12e zet
met de h-pion terug neemt is 13.
Db3! zeer sterk, b.v. 13Pf6 14.
Lxg6of 13d5 14. Lxe4.)
11Dd8-d7 12. f5xg6, h7xg6
13. Ph3-g5, Te8-e7 14. h2-h3, c7-c5
15. d4xc5, d6xc5 16. Ld3-c4, Pb8-c6
17. Ddl-b3, Pc6-e5. 18. Tal-dl,
Ta8-f8 19. Pd2-f3, Dd7-e8 20.
Pf3 x e5. Te7 x e5 21. Pg5 x f7!
(De opgave van de week: wat
volgt op 21Tf8xf7? De oplossing
komt in de volgende rubriek.)
21Kg8-h7 22. Pf7xe5, DeBxeö
23. Lc4-d5
(De eerste teleurstelling voor de
witspeler moet de, overigens grap
pige variant, 23. Tf4, Lh6 24. Th4, g5!
zijn geweest.)
23Pf6xd5 24. e4xd5, Tföxflf
25. Kgl xfl, c5—c4! 26. Db3-a3?
(Niet 26. Dxc3?, Df5f, maar 26.
D x c4, Dxe3 27. Dh4f zou tenminste
remise hebben opgeleverd daar 27.
Dh6 28. Dxh6t, Kxh6 29. dfi, Lf6
30. d7, Ld8 31. Tel .benevens Tc8 voor
zwart niet in aanmerking komt.)
26. c4—c3! 27. b2Xc3
(Op 27. Ld4 wint-27. c2t) 27.
•W/,
V/M.
m,
VM/
k 4 I h
De5xe3 28. Da3xa7, Lb7-c8 2».
Da7-a4
(Toenemende verwarring bij de
witspeler! Waarschijnlijk was hij in
tijdnood.) 29Lg7-f6 30.
Da4-c2?, Lc8-a6f 31. c3-c4, Lf6-d4
32. Tdl-d3, La6xc4! Wit gaf het op.
OPLOSSING
Wit (Matanovic): Kgl, Del, Tdl en
f 1, Ld3, Pc3, pionnen a2, b2, g4, h3.
Zwart (Klundt): Kg8, Dc5, Td8,
Pc8 en d4, Lg6, pionnen a7, b7, c7, e6,
g7. h6.
Er volgde: 24. Ld3xg6ü en zwart
gaf het op want hij heeft geen com
pensatie voor het stuk daar 24.
Pe2f 25. Kg2, Pxcl op 26; Txd8 mat
faalt.
Het door ex-Wereldkampioen
Herman Hoogland ontworpen aan-
valssysteem - zo'n vijftig jaar gele
den - als een van de eerste stappen
in de ontwikkeling, die ten slotte de
theoretische grondslagen zoals Jack
de Haas die zag, definitief naar het
verleden, verwees, maakt tot op de
huidige dag nog slachtoffers. Het
vereist dan ook zeer subtiel tegen
spel, om niet door de massale "kerk-
hofaanval" onder de voet te worden
gelopen. Hieronder een duidelijk
voorbeeld van de gevaren, die de
verdediger bedreigen, als hij niet de
scherpste tegenacties hanteert:
Wit: K. Toet; Zwart: J. Bierman;
Gespeeld in de Ereklassecompetitie
26.9.70
1. 32-28 18-23; 2. 38-32 12-18; 3.
31-27 7-12; 4. 43 -38 20-24 5. 37-31
14-20; 6. 49-43 1-7; 7. 41-37 10-14;
Deze vrijwel symmetrische opening
geeft wit de gelegenheid door "de
voorzet" een aanvalssysteem in te
leiden: 8. 34- 29 23 x 34; 9. 40x29
20-25; Door (18- 22) 27x18 (12 X 34)
39 x 30 (20-25) kan zwart het aan
valssysteem vermijden. 10. 29x20
15x24; 11. 27-22 18 X 27; 12. 31x22
Waarmee wit zijn "bruggehoofd"
heeft gevormd. 12.5-10; 13.44-40;
10-15; 14. 40-34 14-20; 15. 45-40
16-21; 16. 36-31 24-30; 17. 35x24
19x30; Het merkwaardige van het
gehele Hoogland-systeem is, dat
van meet af aan de bedoelingen dui
delijk zijn: Wit gaat zijn brugge
hoofd vanuit de rechtervleugel te
eniger tijd ondersteunen om ten
slotte via het verkregen centrumo-
verwicht de zware verdediging uit
een te slaan. Op zijn beurt moet
zwart trachten via een tangbewe
ging de beide aanvallende vleugels
van wit in bedwang te houden. 18.
46-41 13-19; 19. 41-36 30-35; 20.
50-44 21-26 21. 31-27 Hiermede
leidt wit de z.g. ge
sloten vorm van het Hoogland-sys
teem in. 21. 9-13; 22. 33-29 20-24;
Dit speelt wit in de kaart. Veel con
sequenter is (19-24) (zie diagram),
dat veel meer kans geeft de witte
aanvalsformatie in bedwang te
houden.
Als opgave voor de lezers deze
week: Mag zwart na (19-24) 38-33 in
de diagramstand vervolgen met
(12-18)?
23. 29 x 20 15X24; 24. 34-29 24x 33;
25. 38 x 29 19-24; 26. 29 x 20 25 x 14; 27.
40-34 13-19; Op (12-18) volgt 44-40!
enz. 28. 43-38 4-10; Zwart treft
voorbereidingen om wits aanval af
te breken, nu hij erkennen moet, dat
zijn omsingeling mislukt is. 29.
38-33 3-9; 30.42-38 26 -31; 31. 37x26
19-23; 32. 23-19 17 x 37 33. 36-31
14x23; 34. 31X42 Zwart houdt nu
een krachteloze stand 34. 12-18;
35. 38-32 7-12; 36. 42-38 9-14; 37.
33-29 11-17; 38. 38-33 6-11? Maakt
een ontijdig einde aan de partij. Het
beste was misschien (17-22), hoewel
zwarts centrum onder ernstige druk
blijft 39. 32-28! 23x21; 40. 34-30
35 x 24; 41.29 x 9 en zwart gaf op.
OPLOSSING
De stand was:
Wit: J. de Ruiter: 26,31, 32. 33. 36,
38, 39, 43 (8 st); Zwart: (Palmer): 6,
11,12,14,16,17, 23,24 (8 st.)
Na zwarts zet (19-24) had wit ver
volgd met: 32-28! (23x32) 38x27
(24-30 A) 33-29 (14-20) 42-38 (20-25)
38-33 (30- 35) 39-34 (25-30) 34 x 25
(35-40) 29-23! (40-44) 33-28 en zwart
kan geen dam halen.
A. Op (14-19) volgt 39-34 (19-23
B) 43-39 en wint.
B. (12-18) 34-29! en wint.
In het probleem van vorige week
had u als noord in Handen:
Sch B 6 5 2
Ha 9 7*4
Ru H 10 8 5
KI A 4
Allen waren kwetsbaar. Het bieden
gmg:
noord
oost
zuid
west
1 Sch
pas
l Ru
pas
3 Ru
pas
2 Ha
pas
pas
3 SA
pas
De twee
vragen
die ik
u stelde,
noords bieden eens?" en "Wat zoudt
u nu doen met deze noordhand?"
Welnu, mijn antwoord op de eer
ste vraag is: "Ja."
Wat zou je met dit spel anders
moeten doen? Eerst de vierkaart
schoppen noemen is toch iets wat
beter niet nagelaten kan worden en
daarna moet m.i. gewoon voorkeur
voor de ruitenkleur worden aange
geven. Na het sterke reverse bieden
van zuid zal er op dit 3 Ru bod niet
gepast worden. Maar wat doen we
na het 3 SA bod? Laten we eerst
eens gaan kijken, waarop we zuid
zo ongeveer kunnen taxeren. Hij
heeft een sterk spel. Hij heeft min
stens een vijf ka art ruiten en een
vierkaart harten. Bovendien zal hij
toch ook wel minstens H BxofHV
x van klaver hebben, maar het is
zelfs niet uitgesloten dat hij klaver
H V x x heeft. Dan blijft er niet
veel plaats meer over voor schop
pens. Zuid heeft een singleton of een
renonce schoppen. Uw schoppenbe-
zit is zo dun, dat u naar mijn me
ning angstig moet zijn voor dit 3 SA
contract. Er is nog een reden die
moet maken dat u niet tevreden
bent met 3 SA. Partner heeft een
sterk spel, en u hebt nu net een paar
essentiële waarden om dat sterke
spel aan te vullen. U hebt een vier
kaart ruiten vari de heer en u hebt
ook nog klaver aas. Het is lang niet
uitgesloten dat er 6 Ru gemaakt zal
kunnen worden. Welnu, als we deze
dingen bij elkaar optellen, dan ko
men we wel tot de conclusie dat er
niet gepast moet worden op het 3 SA
bod, u gaat verder. De beste manier
om verder te gaan is door het bieden
van 4 KI. Dit bod kan natuurlijk
niet echt zijn. Het geeft klaver aas
aan. U vertelt er bovendien mee dat
u reden tot optimisme hebt.
Dit 4 KI bod zou in de praktijk in
derdaad tot een zeer goed 6 Ru con
tract geleid hebben, want zuid had
Sch-
Ha A H 6 2
Ru A V 9 7 8
K1HV95
U vindt misschien het 3 SA bod
met een renonce schoppen niet ver
dedigbaar, maar bedenk eens dat de
noordhand er ook best als volgt zou
hebben kunnen uitzien:
•Sch H V 6 4
Ha974
Ru H 85
K1832
en dan zou 3 SA het contract zijn
met de beste papieren. Als u geko
zen hebt voor een pasbod met de ge
geven noordhand, troost u dan met
het feit dat toen deze situatie in de.
meesterklasse viertallencompetitie
voorkwam, de noordspeler ook pas
te. Hij had nog het geluk dat 3 SA
werd gemaakt, omdat de tegenpartij
niet direkt 5 schoppenslagen mee
nam, maar aangezien aan de andere
tafel vlot 6 Ru werd geboden, bete
kende dit spel wel een forse verlies
post.
Het nieuwe probleem is ook af
komstig uit de meesterklasse vier
tallencompetitie. Niemand is kwets
baar en u hebt als zuid in handen:
Sch A
Ha A H B 8 5
Ru 72
KI B 10 9 8 3
Het bieden gaat:
noord oost zuid west
1 Sch 2 Ha 3 Sch
pas pas 4 KI pas
5 KI pas pas pas
West komt uit met schoppen boer
en op tafel verschijnt:
SchH53
Ha 7 4
Ru A854
K1H765
Hoe gaat u dit 5 KI contract spe
len?
HORIZONTAAL:
1. Kleuterliteratuur (11)
9. Op-zijn-tellen-passend (5)
10. Zo worden deze insekten begroet
(11)
11. Nuttige ballast (5)
12. Masker om te stelen (5)
14. Aansporende weg (5)
15. Wel gelijk maar niet ineens (5)
17. Teken van menselijke waarde (7)
20. Vreemde pakjes (5)
22. Wasvrouw (6,7)
27. Sport op de ladder naar de muzi
kale hoogte (5)
28. De reden ligt in de aarde (5)
30. Plek voor oponthoud (5)
31. Vreemd gebaar (5)
32. Zij kunnen zich niet vlot bewegen
en zijn daarom uiterst vervelend
(11)
33. Zij gaat snel voorbij (5)
34. De zangers staan met elkaar te
wuiven in het veld (5)
35. Nog meer dan een lekker taartje (5)
VERTICAAL:
1. Zij vindt zichzelf zeer geslaagd (7)
2. Deze dame zit op een eiland (7)
3. Duur speelgoed op de weg (3)
4. Een Indonesisch meisje (5)
5. Daarin is men dakloos (9)
6. Schuifslot om mee te spelen (7)
7. Rechtuit is heel anders (7)
8. De student die dit doet, doet dit nie'
(7)
13. Kaartenmeisje (3)
16. Broos halfuurtje (4)
18. Sluitzegel voor de mond (4)
19. Inviterend gewas (9)
21Het ophouden van het bestaan (7)
22. Met blijdschap geven zij kennis (7)
23. Zo is het wel betrouwbaar (7)
24. Tussen loodrecht en horizontaal
wordt het dubbelzinnig (7)
25. Muzikale levendigheid (7)
26. Innig meelij (7)
29. Vroeger was zij een jonge, frisse
meid, nu is zij een sloerie (5)
HORIZONTAAL: 1 boor, 4 hamer, 8 zaag, 11
vet. 12 mat, 13 wed, 14 riek, 16 beton, 17 bier,
19 keren, 21 ren, 22 prent. 23 les. 25 Gea. 28
schoren, 33 anno, 36 haten, 37 lade, 39 aan
doen. 40 Nemesis, 41 stee, 42 reder, 44 vaas.
45 genoten. 48 tin, 49 Nes, 52 Weert, 54 abt, 56
kamer, 59 Riga. 60 sluis, 61 bete, 62 enk, 63
ore, 64 bfd, 65 kort, 66 segno, 67 lens
VERTICAAL: 1 bark. 2 over, 3 rekel, S
Amer, 6 matelot. 7 Eton, 8 zebra, 9 adie. 10
gort. 15 lep. 18 eng. 20 nes. 22 pen. 24 scheren.
25 generen, 26 naast, 27 Onnen, 29 hanen, 30
renet, 31 pasar, 32 Lesse, 34 nat, 35 ode, 37
lev, 38 dia. 43 Domburg, 45 git. 46 nek. 47 wei.
48 trant, 50 sabel, 51 met, 52 wrak, 53 Eger. 54
aloë, 53 tien, 57 mede, 58 reis.