Auto-eigenaren jagen schade- kosten zo hoog mogelijk op De Heks van Haarlem, een tragisch en statig stuk Toni Poes en de erf pachter Kijken naar Astrid VARA BRENGT TREURSPEL VAN VANEEDEN Kleurenfilm van Libië MORGEN Autoverzekeringen worden bijna met de dag duurder. Hoe dat komt is voor liet publiek zo klaar als een klontje: de garagehouders tillen .de zaak door de reparatierekeningen belachelijk op te jagen en de verzekeringsexperts laten zich flessen. Datzelfde publiek doet de zaak af met kernachtige uitspraken. „Garagehouders zijn dieven". „Je hebt twee soorten experts, onbetrouwbare deskun dige en ondeskundige betrouwbare". En samenvattend„Alles wat met benzine heeft te maken stinkt". De garagehouders en de verzekeringsexperts voegen er nog een nieuwe stelling aan toe: „De eigenaren van de schade-auto's proberen de zaak te belazeren". In gesprekken met assuradeuren en garagehouders blijkt de zaak heel wat minder sensationeel en zijn de premieverhogingen opeens nuchter aantoonbaar. Een dagje mee met een verzekeringsexperts werkt daarbij verbijsterend onthullend. Als er daarna een conclusie is te trekken, komt die toch in de eerste plaats op een beschuldiging tegen de eigenaren van de schade-auto's neer; zij laten veelal niets na om de kosten zo hoog mogelijk op te jagen, met als gevolg dat het totale schadecijfer van de autoverzekeringen omhoog gaat, hetgeen dan weer tot premieverhogingen leidt. Vervelend Arbeidslonen Soepeler programma <>s MARTEN TOONDER STRIP Vraaggesprek met Hertog van Windsor UIT DE KERKEN MAANDAG 2 NOVEMBER 1970 NA KLAP: KNOKKEN OM BROKKEN Verzekeringsmaatschappijen krijgen elk jaar een totaal aan premies binnen en geven elk jaar een totaal aan scha des uit Zolang ze nu maar zorgen dat er een gunstige marge tussen die twee totalen zit is er voor de maatschap pijen geen kou aan de lucht Daarom kan het de maatschappijen ook niets schelen als de premies voor de auto verzekeringen weer eens omhoog moe ten, omdat de schadekosten stijgen. Het raakt hun marge immers niet Deze rechtlijnige redenering legden we voor aan de heer G. J. van der Zalm Jr.. acceptatiechef van de Resi dentie Assurantie Maatschappij N.V. in Den Haag. Een acceptatiechef is de man bij een verzekeringsmaatschappij die bepaalt wie en wat er door de maatschappij wordt verzekerd, die verzekeringen al dan niet accepteert. De RAM is een van de kleinere verzekeringsmaatschappijen in Nederland, die zich heeft gespeciali seerd in autoverzekeringen. Van der Zalm was het in principe •ens met onze stelling, maar: ,,Toch zijn! premieverhogingen uitermatë ver velend, zeker als ze steeds terugkomen. Ze noodzaken tot nogal wat interne kosten, die de premies dan nog weer meer verhogen. En de premieverhogin gen dragen natuurlijk niet bij tot een plezierige verstandhouding tussen ver zekerden en maatschappij Hetgeen niet wegneemt dat de marge voor de maatschappij hetzelfde blijft. Hoe ligt die marge? Wordt er een boel verdiend op de autoverzekeringen? Van der Zalm: „Als de marge kleiner zou worden, zouden we met verlies draaien. Als we het premie-inkomen op 100 pet. zetten, gaat er 55-60 pet. uit aan schadevergoedingen, 19-20 pet. aan provisie voor agenten en hebben wij 20 pet. nodig voor onze eigen kosten. Als we dus een jaar hebben met veel scha de, zodat die 60 pet. wordt benaderd of overschreden, dan verdwijnt de marge en zitten we in het schip. Wat wij als maatschappij natuurlijk proberen is onze eigen kosten drukken, maar dat gaat ook maar tot een bepaalde grens En het provisie-percentage mag hoog lijken, maar daarvoor moet een agent heel wat doen. Zolang een verzekering jaar in, jaar uit zonder meer meedraait, gaat het leuk, maar dan opeens komt er een partij werk met zo'n verzekering die de provisie van jaren opslokt". Dat de kosten van reparaties stijgen doordat de onderdelen duurder worden en de arbeidslonen omhoog gaan, is duidelijk. Maar wat is er verder alle maal van Invloed op de premies? Van der Zalm: „De belangrijkste stij ging is inderdaad van de directe scha dekosten afkomstig. Maar de ziektekos ten die we moeten vergoeden, gaan ook enorm omhoog. Als iemand tijdelijk ar beidsongeschikt wordt en onze verze kerde aansprakelijk is, dan verhaalt de Sociale Verzekeringsbank dat nader hand weer op ons. Hoe meer de ar beidslonen omhoog gaan, hoe hoger dat oploopt. Onze eigen kosten gaan mee omhoog. We moeten meer betalen aan de experts. Iets nieuws dat de laatste jaren handenvol geld kost, is het smar- tegeld. Daar komt tegenwoordig nog waardevermindering bij ook". Kan een assuradeur zijn schadecijfer naar beneden werken? Van der Zalm: „De enkele assuradeur kan zijn eigen schadecijfer wel verla gen, door te zorgen voor een selecte benzineportefeuille. Hij kan alleen de ervaren rijders accepteren, met hoge eigen risico's werken, mensen die regel matig schade maken eruit wippen. Sommige maatschappijen doen dat en kunnen dan met erg lage premies voor de dag komen. Maar de automobilist die bij de ene maatschappij niet wel kom is, komt bij een ander terecht. Zo heeft de Nederlandse assurantiewereld in totaliteit geen greep op het totale Nederlandse schadecijfer". Bij dezelfde Residentie Assurantie Maatschappij N.V. is de heer G. M. Verlaan chef-schade. Alle schades van de verzekerden van de RAM komen op zijn afdeling binnen en worden daar verder behandeld. vooral als het om een grote klant gaat In feite krijgt zo'n verzekerde dan een cadeautje van de maatschappij op kosten uiteindelijk van de andere ver zekerden om hem maar vooral te vreden te houden. Ik ben daar vierkant tegen. Ik vind dat je moet betalen waar de verzekerde recht op heeft, maar geen cent méér". Krijgt u de indruk dat de experts die voor de RAM werken, zich door de ga ragehouders laten flessen, al dan niet in ruil voor een aardigheidje? Verlaan: „Nee, daarvoor word ik te vaak door garagehouders opgebeld met de boodschap dat ze die-en-die expert nooit meer willen zien. Natuurlijk wor den er wel eens fouten gemaakt en na tuurlijk zijn niet alle experts even vak bekwaam, maar je mag beslist niet zeg gen dat de Nederlandse experts met z'n allen hetzij onbetrouwbaar, hetzij on deskundig zijn". Je hoort wel eens dat er wordt ge rommeld met jonge dure auto's, die flink wat schade hebben opgelopen. Verlaan: „Klopt. Als zo'n auto jonger dan een jaar is, moeten we bij total- loss nieuwprijs vergoeden. Elke eige naar begint dus over total-loss te zeu ren, geholpen door zijn garagehouder. Die helpt omdat hij zijn klant ter wille wil zijn, omdat hij de mogelijkheid heeft een nieuwe auto te verkopen en omdat hij het wrak wel wil kopen. Als total-loss niet lukt wordt vervolgens getracht de reparatieprijs zo hoog mo gelijk te doen zijn. Die gaat bij duurde re auto's dan ongelofelijk omhoog, om dat de eigenaar terecht eist dat de auto voor de volle honderd procent weer in orde wordt gemaakt". „Dat is duur. Zo komt er een hoge uitkering tot stand, waar onze expert geen enkel bezwaar tegen kan maken. De eigenaar van de auto strijkt vervol gens de uitkering op, verkoopt het wrak aan de garagehouder en koopt zelf een nieuwe auto. Nog allemaal niets tegen, maar dan komt het. Som mige garagehouders gaan zo'n auto vervolgens bij lange na niet voor de volle honderd procent correct repare ren, maar lappen hem maar wat op. Daarna gaat die jonge en dure auto voor een hoge prijs als occasion (met het bekende verhaal van emigratie, hartaanval of faillissement van de eer ste eigenaar) van de hand. Tegen dat hele systeem, waar uiteindelijk de ko per van de opgelapte auto de dupe van wordt, kunnen wij als maatschappij niets uitrichten". „De enige oplossing is dat na elke aanrijding het kentekenbewijs wordt ingenomen en dat de auto pas weer de weg op mag na een keuring". Zo wordt ook beweerd dat experts total-loss verklaarde auto's voor te lage prijzen aan bevriende opkopers door spelen. Verlaan: „Als het goed is, moet de expert een bod vragen aan verschillen de opkopers. Er zijn echter ook experts die met één opkoper werken. Dat kan heel goed gaan, maar er schuilt het ge vaar van een té goede relatie in". Een van de bijzondete produkties die de VARA ter gelegenheid van haar 45-jarig bestaan de kijkers en luisteraars aanbiedt, is het toneel stuk „De heks van Haarlem, treur spel der onzekerheid" van Frederik van Eeden. Het verschijnt vanavond om tien over negen tot tien over half elf op het scherm in een bewerking van Herman Rortuin die ook de re gie voerde over de sterke rolbezet ting. Het thema van dit in 1914 ge schreven stuk is de gewetensvraag van een mens of hij moet leven en handelen naar wat zijn hart hem in geeft, dan wel of hij zijn ideaal in dit geval vaderlandsliefde tot het uiterste moet volgen. De man die voor dit dilemma wordt ge plaatst is Cousaert, de Schout van Haarlem (gespeeld door Paul Cam- mermans). Zijn dochter Estella (Ida Bons) is getrouwd met de rijke Am sterdamse koopman Arent van Bij- lant (Carol van Herwijnen) en deze laatste schuwt omwille van de winst de onderhandelingen met de vijan dige stad Antwerpen niet. Cousaert staat voor de keus óf zijn schoon zoon en dochter aan te geven bij stadhouder Frederik Hendrik of zijn trouw aan het vaderland verlooche nen. Hij kiest voor het eerste. En dan Jcrijgen de orakels van Hille Babbe, de Heks van Haarlem, (gespeeld door Loudi Nijhoff) een onheilspellende betekenis: bij de ge vangenneming van Arent van Bi.i- lant ontstaat een schermutseling waarbij Estella wordt gewond. In de armen van haar moeder Barbara (Elisabeth Andersen) sterft zij en Barbara Cousaert zal, verscheurd door smart, niet meer tegen haar vertwijfelde echtgenoot spreken. Pas als Cousaert zijn uit de gevangenis ontsnapte schTJbnzoon helpt te vluchten naar de nieuwe wereld, ontwaakt Barbara Cousaert uit haar apathie en spreekt zij de woorden: neem ook de twijfel uit Gods handen als kostelijk geschenk..." Er is maar één man die geen twij fels heeft in dit „Treurspel der On- zeekerheid": Dominee Baltens (Cor van de Brink), vertegenwoordiger van het somberste, meest vreugdelo ze soort calvinistisch geloof. In de tekening die Van Eeden van hem geeft passen geen twijfels, maar zijn zekerheid is die van een godsdienst waanzinnige.... TELEVISIE NEDERLAND I 18.45 NOS: (K) De Woefs en de La- maars. 18.55 NOS: (K) Journaal. 19.04 VARA: Coronation Street. 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.20 VARA: Achter het Nieuws. 21.10 (K) De heks van Haarlem, TV-spel. 22.40 NOS: fK) Journaal. 22.45-23.05 Schooltelevisie. NEDERLAND II 18.45 NOS: (K) De Woefs en de La- maars. 18.55 NOS: K) Journaal. 19.04 NOS: Kijken naar kinderen, wetensch. serie. 19.30 NCRV: (K) De avonturen van Tom Sawyer, serie. 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.20 NCRV: Memorandum van een dokter. 21.10 (K) De Hertog van Windsor - Koning van 10 maanden, film portret. 21.45 (K) Dodendans, voor koor en ballet, op muziek van Hugo Distier. 22.30 Avondsluiting. 22.45-22.50 NOS: (K) Journaal. DUITSLAND 1 (Reg. progr.: NDR: 18.00 Polizei- funk ruftserie. 18.30 (K) Actuali teiten. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Sportjournaal. 19.26 (K) Julia, De ene maatschappij is veel soepeler met uitkeringen dan de andere. Hoe kan dat? Verlaan: „Een kwestie van reclame •igenlijk. Er zijn maatschappijen die alles wat de verzekerde wil, maar gauw goed vinden, soms tegen het advies van de expert in. Dat gebeurt natuurlijk 7019 In het noordwesten, waar de Zwarte Bergen in de zee uitlopen, is een diepe en wijde kloof, die het Waaigat genoemd wordt. Volgens een oud geloof worden hier orkanen geboren; een me ning die door de moderne wetenschap ernstig betwijfeld wordt. Maar een feit is het, dat op deze plek de winden eeuwig om de rotspieken huilen; en de reiziger, die in de spleet afdwaalt, loopt het ge vaar. dat de knopen hem van de jas worden geblazen. De dwerg Kwetal. die in het najaar op weg was naar het zuiden, bleef dan ook aarzelend staan toen hij de kloof passeerde, en wierp een bekommerde blik naar beneden. Boven zijn hoofd kras ten de kraaien, en om hem heen joelde en floot de herfstwind door de bergpas, zodat hij moeite had zich staande te houden „Als ik nu maar bij de Gorregrot kan komen voordat de kloen opengaat!" pre velde hij. „Maar ik moet Grit nog be lasting betalen; afspraak is afspraak". Zo mompelende trok hij zijn mantel om zich heen en daalde in het Waaigat af. Beneden was het donker en verlaten en het enige teken van leven waren de rookwolken die uit een spelonk naar bui ten sloegen. Kwetal worstelde tegen de gierende wind in naar de grot en schui felde naar binnen „Zo, ben je daar!" riep de oude dame. die daar in een kookpot stond te roeren. „Ik dacht al, dat je niet meer kwam. Maar ik moet mijn aandeel in je mirre nog hebben voordat je naar het zuiden gaat!" „*k Weet Y\ schreeuwde het ventje. Hij hield zich aan de rotswand vast, want de sterke tocht die door de grot floot veranderde plotseling van richting, zodat hij gevaar liep naar binnen gezogen te worden. „Ik weet het", herhaalde hij. „Ik ben een beetje laat met ipsen, maar nog net op tijd, hoop ik". „De Heks van Haarlem" werd voor het eerst opgevoerd in februari 1915 door het gezelschap van Willem Royaards. De regisseur van deze te levisie-uitvoering, Herman Fortuin, De NOS-televisie zendt vanavond van 19.04 tot 19.30 uur via Neder land II weer een aflevering uit van de serie „Kijken naar kinderen", waarin kinderen worden geobser veerd in hun streven zelfstandig te worden. Ditmaal is de camera ge richt op Astrid. Zij is 10 1/2 maand en kan sinds enkele weken kruipen. De hoeveelheid indrukken, die kin deren op die leeftijd daardoor op doen, is zo groot, dat deze periode in een mensenleven de periode ge noemd kan worden waarin het meest intensief geleerd en ervaren wordt, stukje voor stukje, beetje bij beetje. „Kijken naar kinderen" wordt wetenschappelijk begeleid door de arts/kinderanalyticus Sjef Teuns. In opdracht van VARA's Achter het Nieuws maakte Roeland Ker- bosch met als cameraman Joan van der Keuken een vijftig minuten du rende kleurenreportage over Libië, het land dat zoveel olie onder het zand heeft. Deze film, „Libië in de roes van de revolutie", wordt ver toond in de uitzending van Achter het Nieuws, vanavond om 20.20 uur via Nederland I. Een indringend beeld van een land, dat sinds de socialistische re volutie van 1 september 1969 een belangrijke rol speelt in het Mid den-Oosten. Gesprekken met het staatshoofd kolonel Mu'ammar El Gaddafi (29) en de partij-ideoloog Abdel Sa lam Yaloud (27) vormen onderdeel van deze reportage, waar in verder onder meer aandacht wordt besteed aan de rol van de oliemaatschappijen in dit land dat, tót 1957 toen er voor het eerst olie werd aangeboord, niet meer op bracht dan een handvol aardnoten. serie. 19.59 Progr.overz. WDR: 8.20-8.45. 10.20-10.45 en 12.10-12.35 Schooltelevisie. 18.00 (K) Prog.overz. Aansluitend: (K) Die seltsamen Me thoden des Franz Josef Wanniger, TV-serie. 18.30 (K) Voor de kleuters. 18.40 (K) Hier und Heute met nieuws. 19.25 (K) Filmreportage). 20.00 Journaal en weerbericht (K). 20.15 (K) Reportages. 21.00 (K) Spel- programma. 21.45 (K) Cultureel ma gazine. 22.30 (K) Journaal, commen taar en weerbericht. 22.50 Filmre portage. 23.50 (K) Journaal. DUITSLAND II 18.05 (K) Actualiteiten en muziek. 18.40 (K) Bunny und seine Kumpane, TV-serie. 19.10 (K) Der Kurier der Kaiserin, TV-serie. 19.45 (K) Nieuws, actualiteiten en weerbericht. 20.15 (K) Medische kroniek. Aansluitend: Nieuws. 21.00 Der geworfene Stein. Hongaarse speelfilm. 22.30 (K) Nieuws en weerbericht. 22.40-23.30 Internationale korte films. heeft enkele inkortingen aange bracht. Er wordt in dit spel een sta tig oud-Nederlands gesproken, dat, gevoegd bij de prachtige kostuums, aan het geheel een grote waardig heid en zwierigheid meegeeft. Medewerkenden zijn verder: Dok ter Bontius (Gijsbert Tersteeg), Jan van Beerensteyn (Eli Blom), luite nant Lot Loreyn (Dick Top), luite nant Peter Ramp (Wiebe van der Velde), Frans Hals (Paul Deen) en de bediende Wessel (Piet Hendriks). TELEVISIE DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal van gisteravond. 10.30 Notizen von Nach- barn, TV-film. 11.15 Filmreportage. 12.00 Reportages. 12.50 Internatio naal persoverzicht. 13.00-13.30 Jour naal. 16.35 (K) Nieuws. 16.40 Voor de kinderen. 16.50 Idem. 17.00 (K) Idem. 17.30 Altes Haus wird wieder jung. serie uitzendingen. 17.55-18.00 (K) Nieuws. DUITSLAND II 17.30 (K) Nieuws en weerber. 17.35 Ich heirate (kleinen Millionar, serie. RADIO HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 Op het eerste ge hoor: klassieke muziek in stereo. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum lauda- mus: gewijde muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 (S) Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verken ningen. 10.15 (S) Aria's uit Russische opera's (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 Het wassende water, seriehoorspel (4). 11.28 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd programma (12.22 Wij van het land; 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...). 14.05 Schoolra dio. 14.30 (S) Pizzicato: muzikaal middag-magazine. (16.00-16.02 Nieuws)Overheidsvoorlichting 17.00 Arubaanse harpmuziek door Tony Thijssen. Samenstelling en presentatie: Raymundo Debrot. KRO: 17.10 Voor de kleuters. 17.15 Hal!: jeugdprogramma. Politieke Partijen: 18.19 Uitzending van de PvdA. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Ac tualiteiten. 19.00 (S) Licht ensemble met solisten. 19.45 Evangelie zonder masker, godsdienstige lezing. 20.00 De Spinkamer, een Hongaars beeld sit Zevenbergen, opera van Kodaly In hun buitenhuis in het Bois de Boulogne bij Parijs stonden de hertog en de hertogin van Windsor een interview toe aan Kenneth Harris van de BBC-televisieIn het NCRV-programma kan men vanavond via Nederland II om 21.10 uur een gedeelte van dit vraaggesprek zien en horen. In deze kleurenuitzending vertelt denu 76-jarige hertog en destijds fel omstreden figuur uit het Britse vorstenhuis, hoe hij denkt over de jeugd, de vooruitgang, de positie van het koningshuis, het ouder schap, zijn houding destijds in 1936 (toen hij na elf maanden aftrad als koning van Engeland omdat hij de vrouw wilde trouwen die hij verkoos) en zijn verdere levens loop. (opn). 21.15 Een stad in woorden, do cumentair programma over James Joyce. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 Den Haag Vandaag. 22.50 Mededelingen. 22.52 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.15 (S) Sticker: licht platenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Lichte grammo- foonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radio journaal. 8.20 (S) Lichte grammo- foonmuziek (vervolg) (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NOS-programma. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Re naissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). 12.30 Overheids- voorl. voor de landb. 12.40 Knipper licht: radio-verkeersmagazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Jazz uit het historisch archief. 14.25 (S) Radiophilharmonisch orkest: klassieke en moderne muziek. 15.00 Van ta-ta tot totale taal: een rubriek over het leven in de taal. AVRO: 15.10 Muziekmiddag, met om 16.00 Nieuws. 17.30 Toppers van toen (gr). 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 (S) Licht orkest. 18.55 Amateurs musiceren: accordeonorkest. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond, gevarieerd programma. 22.10 Gonk!: een stiekem-kritisch programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Radiojournaal. NOS: 22.55 Zin-tuig nr. 28: kunst programma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III VARA 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevarieerde visite: licht platenpro gramma. (12.00-12.03 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: licht platen- programma. 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker show. 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toeren. (17.00 Nieuws). NED. HERV. KERK Aangenomen naar Nijkerk: S. P. van Assenbergh te Veenendaal (verb, ber.). Bedankt voor Lunteren: J. den Besten te Huizen. GEREF. KERKEN Beroepen te Delfzijl: H. Kuyk te \bcoude. Bedankt voor Veendam-Meeden: T. van Wattum te Nunspeet. Geslaagd voor het doctoraal exa men: W. C. Moerdijk te Apeldoorn, men V. U. Amsterdam: W. C. Moer- Ujk te Apeldoorn, (cum laude). GEREF. KERKEN VRIJGEM. Bedankt voor Den Helder: L. Douw Enschede Z.W. OUD-GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Werkendam: J. v. d. Poel te Ede.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 6