„VERSNELDE MAATSCHAPPIJ EIST VERSNELDE SCHOOL'' VROUWELIJKE KRACHTEN MAGAZIJNBEDIENDE moutbrood 17 Uw warme bakker bakt het elke dag: vers! Drie jaar eis voor poging tot moord CULEMBORG - De heer E. P. Kremers (26), student pedagogie, wil met de Nationale Ouderavond (5 nov.) in zicht, de schooladviesdienst ter discussie stellen. Ouderavond Vernieuwing GEVRAAGD WOENSDAG 4 NOVEMBER 1970 Voor haar groei en ontwikkeling heeft iedere plant een bepaald aantal voedingsstoffen nodig. De wortels ne men deze in water opgeloste voe dingsstoffen op, en zo dringt het vocht de wortels van de plant binnen, stijgt door de inwendige celweefsels naar boven, waarna het overschot van het water door de poriën van de bladeren de plant verlaat. Het aantal van deze bo.^mvoedings- stoffen is vrij groot, men heeft door scheikundige ontleding kunnen vast stellen dat zwavel, fosfor, ijzer, mag nesium en kalium onmisbare elemen ten zijn voor de groei en opbouw van planten en dat deze in bepaalde ver bindingen met andere stoffen in d^ bodem voorkomên. Bovendien haalt de plant ook nog stikstof uit de grond, (vlinderbloemige gewassen, zoals bonen, erwten, lupinen, lathy rus, etc. ook nog uit de lucht), kool stof uit het koolzuurgas van de lucht en zuurstof en waterstof uit het ver bruikte water. Is het u duidelijk, geachte lezer (es), waarom ik wel eens verteld heb, dat een plant een fabriek op zichzelf is? Het gaat er om, om u op eenvoudige en begrijpelijke wijze het een en ander te vertellen over voedingsstoffen (be mesting) en ik bepaal mij bij de bo demvoeding. Vaak is er een tekort aan een viertal bodemvoedingsstof fen: stikstof, fosfor, zuur en kali én kalk. Om nu in het tekort te voorzien is het noodzakelijk om de grond te bemesten. De meststoffen die we daarvoor gebrui ken kunnen we samenvatten in drie groepen, namelijk: natuurlijke mest stoffen, kunstmeststoffen en groenbe- mesting. De natuurlijke meststoffen vormden sinds onheuglijke tijden de enige bemesting, ouderen onder ons weten het nog wel %dat er voorheen geen andere meststoffen bestonden dan de stalmest, faecaliën, etc. etc. Zelf herinner ik mij nog één soort kunstmest, namelijk Peru-Guano (ge- wano werd dat t.t.t. genoemd), waar van één paplepel vol naast de aard appel in het pootgaatje werd gele peld.... Door jarenlange wetenschap pelijke navorsingen, scheikundige ontledingen en ontelbare cultuur- proeven kwam men tot de grote ont dekking, dat de natuurmest (stalmest) een onvolledige bemesting was. Deze bevatte wel de voedende bestandde len stikstof, fosforzuur, kali en kalk. doch niet in een zodanige hoeveelheid als voor de normale ontwikkeling van de gewassen noodzakelijk was. Vanaf die tijd heeft het gebruik van kunst mest voor de produktie van de grond zich tot een machtige, onmisbare fac tor ontwikkeld. De natuurlijke meststoffen zijn echter nog geenszins overbodig geworden. Het zijn zeer nuttige meststof, stof fen, de plantengroei ontegenzeglijk ten goede komen en bovendien bezit ten de ruige meststoffen (stalmest) de goede hoedanigheid, dat ze na verrot ting tot humus overgaan en de struc tuur van de grond zeer verbeteren. We onderscheiden bij de kunstmeststof fen enkelvoudige en meervoudige kunstmeststoffen. Tot de enkelvoudi ge stoffen behoren de stikstofmest stoffen, de kalimeststoffen, de fosfor- zuurmeststoffen en de kalk. De meer voudige kunstmeststoffen bevatten wat de planten zo ongeveer nodig hebben en zijn klaar voor het ge bruik, In deze meststoffen vindt men de voedingsstoffen stikstof, fosforzuur en kali gecombineerd en zij aange duid naar de percentages stikstof, fosforzuur en kali, welke ze bevatten. Men komt bijvoorbeeld de bekende 5-6-8-, die veel op aardappelland wordt toegepast, per 100 vierkante meter ongeveer 20 kilo. In de laatste jaren is dit kunstmestmengsel weer verdrongen door andere samenstellin gen. Ik noem hiervan Nitrofoska 15-15-18, waarmede zowel in groente als in fruit- en siertuin goede resul taten worden bereikt. Voorts de be kende ASF-korrels waarvan eveneens meerdere samenstellingen bestaan (12- 10-18); 17-15-18 enz. enz.), die veel gebruikt worden in de tuinen. Naar gelang van het gewas zijn per 100 m2 tussen 5 en 10 kilo per jaar nodig, ge middeld dus 7 tot 8 kilo ASF-korrels per 100 m2. Kalk is ook nodig voor de groei en ont wikkeling van de plant. Kalk ont zuurt de grond, maakt deze los. Geef kalk in de vorm van landbouwkalk of kalkmengsel en strooi dit uit in de late herfst of in de winter. Het mag echter ook nog in 't vroege voorjaar. Om de 4 tot 5 jaar geeft men per 100 m2 ongeveer 20 tot 30 kilo landbouw kalk of 30 tot 40 kilo kalkmengsel. Volg deze raad op, het is in uw eigen belang. Naar aanleiding van dit „tuinbouw- hoekje" zullen er nog wel vragen bij de lezers opkomen. Mocht u vragen hebben betreffende de bemesting, schrijf en vraag gerust om nadere gegevens. U vraagt, wij draaien! Abonnee J. C. v.d. V. heeft last van veldmuizen. Deze knaagdiertjes woelen de grond om, knagen aan de stengel, enz. enz. Ja, deze muisjes kunnen erg schade lijk zijn, dus als u gaatjes vindt, trap ze dan dicht, zijn ze na een paar uur weer open, leg dan voor die gaatjes met fosfor besmeerd brood, het is echter ook vergiftig voor andere die ren. In de winter kunt u de gaten vol water laten lopen. Bij strenge vorst bevriest het water en de muizen gaan wegens gebrek aan lucht dood. Ook zelio-giftkorrels is een uitstekend middel. U moet de korrels niet met de handen aanraken, daar er dan mensenlucht aankomt, waardoor de vangst bij voorbaat mislukt. Strooi de giftkorrels met een lepel uit en her haal dit later nog eens een paar maal. Succes met de muizenvangst! E. J. GRIJSEN - RHENEN. AMSTERDAM Wegens poging tot moord heeft de officier van justitie bij de rechtbank van Amsterdam gister morgen drie jaar met aftrek geëist te gen de 35-jarige uit Suriname afkom stige chauffeur Willem A. L. „Ik zal je wel krijgen", had de ver dachte op 9 september gezegd tegen de 44-jarige Onno van der Meulen toen deze weigerde Willem te tappen in zijn café in de Amsterdamse Albert Cuyp- straat. De café-eigenaar wilde hem niet meer bedienen, omdat de Surinamer een barkeeper in de Anna-Bar ook eigendom van Onno van der Meulen een glas bier in het gezicht had ge gooid. De Surinamer begon een gevecht met de robuuste Onno van der Meulen. Hij delfde het onderspit en werd op straat gegooid. Direct daarna liep Willem naar een winkel om een mes te kopen. „Ik ga Onno vermoorden", zou hij na de koop tegen een kennis hebben gezegd. Met getrokken mes ging hij het café binnen en stak Onno in de buik. Door het kalm en rustig beraad van Willem achtte de officier de ten laste gelegde poging tot moord bewezen. In zijn eis hield hij rekening met het feit, dat Willem al eerder wegens mishande ling in Paramaribo was veroordeeld. „Praat mee over schooladviesdienst voor Betuwe" De hr. E. P. Kre- mers, student pe dagogie en woon- achtig inCulemborg, ;:-v1 stelt kort voor de Nationale Ouder- J avond de school- 1 adviesdienst ter dis- cussie. Hij wil dat iHe betrokkenen zich ®r nauwgezet mee jaan bezighouden. In onderstaand artikel zet hij zijn denkbeelden uiteen over deze school adviesdienst, waarbij hij dan vooral zijn aandacht rtcht op de situatie zoals die in de Betuwe en Bommeler- waard is. De heer Kremers studeert aan de rijk suniversiteit in Utrecht. Zijn studie hoopt hij volgend jaar te beëindigen. Met nadruk wil hij stellen, dat hij het onderwerp uit persoonlijke inte resse behandelt en dat in deze de rijksuniversiteit niet bepalend is. Sinds tweeëneenhalf jaar woont hij in Culemborg, maar hij zegt de streek al vele jaren langer te kennen doordat zijn echtgenote hier vandaan komt. „Nationale Ouderavond". Het wordt tijd, dat u gaat meepraten. Met deze woorden begeleid, zullen don derdagavond 5 november vele school deuren openzwaaien om ouders en oudere leerlingen toe te laten tot de scholen, waar dan, als het goed is, deze keer niet de individuele leerlin gen het onderwerp van gesprek zul len vormen, maar de onderwijspro blemen in zder ruim verband. Twee weken geleden werd in een aan tal gemeenteraden een voorstel van B. en W. aangenomen betreffende het toetreden tot de gemeenschappelijke regelingen tot instelling van een schoolartsen- en logopedische dienst voor de Betuwe en Bommelerwaard. Het gaat hier om een aantal belang rijke aspecten van het onderwijs, die betrekking hebben op de leer- en op voedingsmoeilijkheden van indivi duele kinderen. Het tot stand komen van deze regeling is zeer zeker van de betrokkenen een prettige en nutti ge zaak. Bij het aantal leerlingen worden op deze wijze vele moeilijk heden voorkomen door het mogelijk maken van een tijdige diagnose. Alleen zal het duidelijkzijn, dat men vanuit deze richting werkend, ner gens ooit een werkelijke kwaliteits verbetering van het onderwijs tot stand heeft gebracht, zeer zeker niet voor het kleuter- en basisonderwijs. We mogen dit ook niet verwachten, omdat het hun taak niet is. Belangrijk zijn daarom de verdere plannen om in de toekomst te komen tot het oprichten van een schoolad viesdienst, waarin dan eventueel op genomen zullen zijn „de schoolart sen- en logopedische dienst voor de Betuwe en Bommelerwaard". Vanuit deze laatste wil men een psycholoog aan het werk zetten om tot een schooladviesdienst te komen. Ten aanzien van de financiën wacht men op een rijksregeling, die gemeenten recht geeft op rijksbijdragen in de te maken kosten. De algemene verwach tingen ten opzichte daarvan zijn vrij positief, maar wanneer? Kan het on derwijs in de Betuwe en Bommeler waard daar op wachten? onderwijsverbetering en onderwijs vernieuwing. Momenteel is het dus de bedoeling om in de Betuwe en Bommelerwaard eerst de eerstgenoemde poot op gang te brengen om zich van daaruit op de tweede te oriënteren. Hier moet voor komen worden dat veel tijd verloren gaat. Een eerste kans om deze zaken concreet aan te pakken, wordt gebo den door de Nationale Ouderavond, zowel aan ouders als aan leerkrach ten. Een unieke gelegenheid om mas saal eens werkelijk de onderwijsver nieuwing met een kritische blik te bekijken. Bovendien wordt er bij het aanpak ken van problemen in het onderwijs gesproken over tweepotigheid. Onder de ene poot valt het advieswerk, d.w.z. het onderzoeken en behandelen van individuele leerlingen, die pro blemen geven of hebben, onder de andere poot valt het begeleidings- werk, waarbij de gehele complexe onderwijssituatie onder de loep geno men wordt, waaronder doelstellingen, werkwijzen, methoden en middelen, meting en evaluatie. Deze punten spelen dan een rol om te komen tot Ouders en leerkrachten, bespreek deze problemen gezamenlijk en in volle Advieswerk openheid met elkaar. Zet de resulta ten op papier en geef ze door aan betrokken besturen en commissies, van welke zuil ook. Laat duidelijk blijken, dat u de boot naar onder wijsverbetering en -vernieuwing niet wilt missen. Er dient voor de Betuwe en Bommeler waard zo snel mogelijk uit het prak- tizerend onderwijs, zeer zeker uit het kleuter- en basisonderwijs, een „Schooladviesdienstcommissie" te ko men, welke ook zaken t.a.v. de twee de poot kan coördineren en richtlij nen uitwerken kan. Tot slot nog twee opmerkingen. Is er nu werkelijk zo dringend behoefte aan begeleiding in het onderwijs, schiet men daar dan zoveel tekort? Onderwijs brengt volledige verant woordelijkheid met zich mee. Het wordt steeds moeilijker om in het on derwijs in deze maatschappij daaraan te voldoen. Een versnelde maatschap pij eist een versnelde school. Deze verantwoordelijkheid, zo wint daardoor de overtuiging meer en meer veld, kan pas dan aanvaard worden, wan neer het onderwijs kan beschikken over een instantie, die het bij de uit voering van zijn taken kan adviseren en bijstaan. We mogen het onderwijs hier dus zeker geen verwijten maken. Is men bereid tot onderwijsverbetering en onderwijsvernieuwing? Als voor beelden zijn te noemen een pas tot stand gekomen Jena-plan school in Geldermalsen en in Culemborg het invoeren van de speelleerklassen dit cursusjaar, na ampel overleg. Mis schien wat overhaast, maar het pleit voor de activiteit en bereidheid van het onderwijs om een begin te maken met verbetering en vernieuwing. Schooladviesdienst? Het wordt tijd dat u allen mee gaat praten! Inlichtingen te verkrijgen bij E. P. Kremers, Parklaan 289, Culemborg. voor onze tearoom voor hele of halve dagen vaatwasmachine ter beschikking voor ons meubelmagazijn, leeftijd 17 18 jaar. Mocht u interesse hebben in één van deze functies, dan verzoeken wij u schriftelijk of mondeling te solliciteren. I winkels onder één dak Viepci'ccn HOOFDSTRAAT - VEENENDAAL Vrtydag» tot 9 uur 's avond» 'i Woenedag» tot 1 nor geopend. GARANTIE: TARVO moutbfood attSén ecH* ia de orgmeW TAAVOvarpatinng irat de Mam TARVO an da «tb i elding van da TARVO-boar.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 12