„VERSNELDE MAATSCHAPPIJ EIST VERSNELDE SCHOOL''
VROUWELIJKE KRACHTEN
MAGAZIJNBEDIENDE
moutbrood
17
Uw warme bakker
bakt het elke dag: vers!
Drie jaar eis
voor poging
tot moord
CULEMBORG - De heer E. P. Kremers (26), student
pedagogie, wil met de Nationale Ouderavond (5 nov.)
in zicht, de schooladviesdienst ter discussie stellen.
Ouderavond
Vernieuwing
GEVRAAGD
WOENSDAG 4 NOVEMBER 1970
Voor haar groei en ontwikkeling
heeft iedere plant een bepaald aantal
voedingsstoffen nodig. De wortels ne
men deze in water opgeloste voe
dingsstoffen op, en zo dringt het
vocht de wortels van de plant binnen,
stijgt door de inwendige celweefsels
naar boven, waarna het overschot
van het water door de poriën van de
bladeren de plant verlaat.
Het aantal van deze bo.^mvoedings-
stoffen is vrij groot, men heeft door
scheikundige ontleding kunnen vast
stellen dat zwavel, fosfor, ijzer, mag
nesium en kalium onmisbare elemen
ten zijn voor de groei en opbouw van
planten en dat deze in bepaalde ver
bindingen met andere stoffen in d^
bodem voorkomên. Bovendien haalt
de plant ook nog stikstof uit de
grond, (vlinderbloemige gewassen,
zoals bonen, erwten, lupinen, lathy
rus, etc. ook nog uit de lucht), kool
stof uit het koolzuurgas van de lucht
en zuurstof en waterstof uit het ver
bruikte water. Is het u duidelijk,
geachte lezer (es), waarom ik wel eens
verteld heb, dat een plant een fabriek
op zichzelf is?
Het gaat er om, om u op eenvoudige en
begrijpelijke wijze het een en ander
te vertellen over voedingsstoffen (be
mesting) en ik bepaal mij bij de bo
demvoeding. Vaak is er een tekort
aan een viertal bodemvoedingsstof
fen: stikstof, fosfor, zuur en kali én
kalk. Om nu in het tekort te voorzien
is het noodzakelijk om de grond te
bemesten.
De meststoffen die we daarvoor gebrui
ken kunnen we samenvatten in drie
groepen, namelijk: natuurlijke mest
stoffen, kunstmeststoffen en groenbe-
mesting. De natuurlijke meststoffen
vormden sinds onheuglijke tijden de
enige bemesting, ouderen onder ons
weten het nog wel %dat er voorheen
geen andere meststoffen bestonden
dan de stalmest, faecaliën, etc. etc.
Zelf herinner ik mij nog één soort
kunstmest, namelijk Peru-Guano (ge-
wano werd dat t.t.t. genoemd), waar
van één paplepel vol naast de aard
appel in het pootgaatje werd gele
peld.... Door jarenlange wetenschap
pelijke navorsingen, scheikundige
ontledingen en ontelbare cultuur-
proeven kwam men tot de grote ont
dekking, dat de natuurmest (stalmest)
een onvolledige bemesting was. Deze
bevatte wel de voedende bestandde
len stikstof, fosforzuur, kali en kalk.
doch niet in een zodanige hoeveelheid
als voor de normale ontwikkeling van
de gewassen noodzakelijk was. Vanaf
die tijd heeft het gebruik van kunst
mest voor de produktie van de grond
zich tot een machtige, onmisbare fac
tor ontwikkeld.
De natuurlijke meststoffen zijn echter
nog geenszins overbodig geworden.
Het zijn zeer nuttige meststof, stof
fen, de plantengroei ontegenzeglijk
ten goede komen en bovendien bezit
ten de ruige meststoffen (stalmest) de
goede hoedanigheid, dat ze na verrot
ting tot humus overgaan en de struc
tuur van de grond zeer verbeteren.
We onderscheiden bij de kunstmeststof
fen enkelvoudige en meervoudige
kunstmeststoffen. Tot de enkelvoudi
ge stoffen behoren de stikstofmest
stoffen, de kalimeststoffen, de fosfor-
zuurmeststoffen en de kalk. De meer
voudige kunstmeststoffen bevatten
wat de planten zo ongeveer nodig
hebben en zijn klaar voor het ge
bruik, In deze meststoffen vindt men
de voedingsstoffen stikstof, fosforzuur
en kali gecombineerd en zij aange
duid naar de percentages stikstof,
fosforzuur en kali, welke ze bevatten.
Men komt bijvoorbeeld de bekende
5-6-8-, die veel op aardappelland
wordt toegepast, per 100 vierkante
meter ongeveer 20 kilo. In de laatste
jaren is dit kunstmestmengsel weer
verdrongen door andere samenstellin
gen. Ik noem hiervan Nitrofoska
15-15-18, waarmede zowel in groente
als in fruit- en siertuin goede resul
taten worden bereikt. Voorts de be
kende ASF-korrels waarvan eveneens
meerdere samenstellingen bestaan (12-
10-18); 17-15-18 enz. enz.), die veel
gebruikt worden in de tuinen. Naar
gelang van het gewas zijn per 100 m2
tussen 5 en 10 kilo per jaar nodig, ge
middeld dus 7 tot 8 kilo ASF-korrels
per 100 m2.
Kalk is ook nodig voor de groei en ont
wikkeling van de plant. Kalk ont
zuurt de grond, maakt deze los. Geef
kalk in de vorm van landbouwkalk
of kalkmengsel en strooi dit uit in de
late herfst of in de winter. Het mag
echter ook nog in 't vroege voorjaar.
Om de 4 tot 5 jaar geeft men per 100
m2 ongeveer 20 tot 30 kilo landbouw
kalk of 30 tot 40 kilo kalkmengsel.
Volg deze raad op, het is in uw eigen
belang.
Naar aanleiding van dit „tuinbouw-
hoekje" zullen er nog wel vragen bij
de lezers opkomen. Mocht u vragen
hebben betreffende de bemesting,
schrijf en vraag gerust om nadere
gegevens. U vraagt, wij draaien!
Abonnee J. C. v.d. V. heeft last van
veldmuizen.
Deze knaagdiertjes woelen de grond
om, knagen aan de stengel, enz. enz.
Ja, deze muisjes kunnen erg schade
lijk zijn, dus als u gaatjes vindt, trap
ze dan dicht, zijn ze na een paar uur
weer open, leg dan voor die gaatjes
met fosfor besmeerd brood, het is
echter ook vergiftig voor andere die
ren. In de winter kunt u de gaten vol
water laten lopen. Bij strenge vorst
bevriest het water en de muizen gaan
wegens gebrek aan lucht dood. Ook
zelio-giftkorrels is een uitstekend
middel. U moet de korrels niet met
de handen aanraken, daar er dan
mensenlucht aankomt, waardoor de
vangst bij voorbaat mislukt. Strooi de
giftkorrels met een lepel uit en her
haal dit later nog eens een paar
maal. Succes met de muizenvangst!
E. J. GRIJSEN - RHENEN.
AMSTERDAM Wegens poging tot
moord heeft de officier van justitie bij
de rechtbank van Amsterdam gister
morgen drie jaar met aftrek geëist te
gen de 35-jarige uit Suriname afkom
stige chauffeur Willem A. L.
„Ik zal je wel krijgen", had de ver
dachte op 9 september gezegd tegen de
44-jarige Onno van der Meulen toen
deze weigerde Willem te tappen in zijn
café in de Amsterdamse Albert Cuyp-
straat.
De café-eigenaar wilde hem niet
meer bedienen, omdat de Surinamer
een barkeeper in de Anna-Bar ook
eigendom van Onno van der Meulen
een glas bier in het gezicht had ge
gooid.
De Surinamer begon een gevecht met
de robuuste Onno van der Meulen. Hij
delfde het onderspit en werd op straat
gegooid.
Direct daarna liep Willem naar een
winkel om een mes te kopen. „Ik ga
Onno vermoorden", zou hij na de koop
tegen een kennis hebben gezegd. Met
getrokken mes ging hij het café binnen
en stak Onno in de buik.
Door het kalm en rustig beraad van
Willem achtte de officier de ten laste
gelegde poging tot moord bewezen. In
zijn eis hield hij rekening met het feit,
dat Willem al eerder wegens mishande
ling in Paramaribo was veroordeeld.
„Praat mee over
schooladviesdienst
voor Betuwe"
De hr. E. P. Kre-
mers, student pe
dagogie en woon-
achtig inCulemborg, ;:-v1
stelt kort voor de
Nationale Ouder- J
avond de school- 1
adviesdienst ter dis-
cussie. Hij wil dat
iHe betrokkenen zich
®r nauwgezet mee
jaan bezighouden.
In onderstaand artikel zet hij zijn
denkbeelden uiteen over deze school
adviesdienst, waarbij hij dan vooral
zijn aandacht rtcht op de situatie
zoals die in de Betuwe en Bommeler-
waard is.
De heer Kremers studeert aan de rijk
suniversiteit in Utrecht. Zijn studie
hoopt hij volgend jaar te beëindigen.
Met nadruk wil hij stellen, dat hij
het onderwerp uit persoonlijke inte
resse behandelt en dat in deze de
rijksuniversiteit niet bepalend is.
Sinds tweeëneenhalf jaar woont hij
in Culemborg, maar hij zegt de
streek al vele jaren langer te kennen
doordat zijn echtgenote hier vandaan
komt.
„Nationale Ouderavond". Het wordt
tijd, dat u gaat meepraten.
Met deze woorden begeleid, zullen don
derdagavond 5 november vele school
deuren openzwaaien om ouders en
oudere leerlingen toe te laten tot de
scholen, waar dan, als het goed is,
deze keer niet de individuele leerlin
gen het onderwerp van gesprek zul
len vormen, maar de onderwijspro
blemen in zder ruim verband.
Twee weken geleden werd in een aan
tal gemeenteraden een voorstel van
B. en W. aangenomen betreffende het
toetreden tot de gemeenschappelijke
regelingen tot instelling van een
schoolartsen- en logopedische dienst
voor de Betuwe en Bommelerwaard.
Het gaat hier om een aantal belang
rijke aspecten van het onderwijs, die
betrekking hebben op de leer- en op
voedingsmoeilijkheden van indivi
duele kinderen. Het tot stand komen
van deze regeling is zeer zeker van
de betrokkenen een prettige en nutti
ge zaak. Bij het aantal leerlingen
worden op deze wijze vele moeilijk
heden voorkomen door het mogelijk
maken van een tijdige diagnose.
Alleen zal het duidelijkzijn, dat men
vanuit deze richting werkend, ner
gens ooit een werkelijke kwaliteits
verbetering van het onderwijs tot
stand heeft gebracht, zeer zeker niet
voor het kleuter- en basisonderwijs.
We mogen dit ook niet verwachten,
omdat het hun taak niet is.
Belangrijk zijn daarom de verdere
plannen om in de toekomst te komen
tot het oprichten van een schoolad
viesdienst, waarin dan eventueel op
genomen zullen zijn „de schoolart
sen- en logopedische dienst voor de
Betuwe en Bommelerwaard". Vanuit
deze laatste wil men een psycholoog
aan het werk zetten om tot een
schooladviesdienst te komen. Ten
aanzien van de financiën wacht men
op een rijksregeling, die gemeenten
recht geeft op rijksbijdragen in de te
maken kosten. De algemene verwach
tingen ten opzichte daarvan zijn vrij
positief, maar wanneer? Kan het on
derwijs in de Betuwe en Bommeler
waard daar op wachten?
onderwijsverbetering en onderwijs
vernieuwing.
Momenteel is het dus de bedoeling om
in de Betuwe en Bommelerwaard
eerst de eerstgenoemde poot op gang
te brengen om zich van daaruit op de
tweede te oriënteren. Hier moet voor
komen worden dat veel tijd verloren
gaat. Een eerste kans om deze zaken
concreet aan te pakken, wordt gebo
den door de Nationale Ouderavond,
zowel aan ouders als aan leerkrach
ten. Een unieke gelegenheid om mas
saal eens werkelijk de onderwijsver
nieuwing met een kritische blik te
bekijken.
Bovendien wordt er bij het aanpak
ken van problemen in het onderwijs
gesproken over tweepotigheid. Onder
de ene poot valt het advieswerk,
d.w.z. het onderzoeken en behandelen
van individuele leerlingen, die pro
blemen geven of hebben, onder de
andere poot valt het begeleidings-
werk, waarbij de gehele complexe
onderwijssituatie onder de loep geno
men wordt, waaronder doelstellingen,
werkwijzen, methoden en middelen,
meting en evaluatie. Deze punten
spelen dan een rol om te komen tot
Ouders en leerkrachten, bespreek deze
problemen gezamenlijk en in volle
Advieswerk openheid met elkaar. Zet de resulta
ten op papier en geef ze door aan
betrokken besturen en commissies,
van welke zuil ook. Laat duidelijk
blijken, dat u de boot naar onder
wijsverbetering en -vernieuwing niet
wilt missen.
Er dient voor de Betuwe en Bommeler
waard zo snel mogelijk uit het prak-
tizerend onderwijs, zeer zeker uit het
kleuter- en basisonderwijs, een
„Schooladviesdienstcommissie" te ko
men, welke ook zaken t.a.v. de twee
de poot kan coördineren en richtlij
nen uitwerken kan.
Tot slot nog twee opmerkingen. Is er
nu werkelijk zo dringend behoefte
aan begeleiding in het onderwijs,
schiet men daar dan zoveel tekort?
Onderwijs brengt volledige verant
woordelijkheid met zich mee. Het
wordt steeds moeilijker om in het on
derwijs in deze maatschappij daaraan
te voldoen. Een versnelde maatschap
pij eist een versnelde school. Deze
verantwoordelijkheid, zo wint daardoor
de overtuiging meer en meer veld,
kan pas dan aanvaard worden, wan
neer het onderwijs kan beschikken
over een instantie, die het bij de uit
voering van zijn taken kan adviseren
en bijstaan. We mogen het onderwijs
hier dus zeker geen verwijten maken.
Is men bereid tot onderwijsverbetering
en onderwijsvernieuwing? Als voor
beelden zijn te noemen een pas tot
stand gekomen Jena-plan school in
Geldermalsen en in Culemborg het
invoeren van de speelleerklassen dit
cursusjaar, na ampel overleg. Mis
schien wat overhaast, maar het pleit
voor de activiteit en bereidheid van
het onderwijs om een begin te maken
met verbetering en vernieuwing.
Schooladviesdienst? Het wordt tijd dat
u allen mee gaat praten!
Inlichtingen te verkrijgen bij E. P.
Kremers, Parklaan 289, Culemborg.
voor onze tearoom
voor hele of halve dagen vaatwasmachine ter
beschikking
voor ons meubelmagazijn, leeftijd 17 18 jaar.
Mocht u interesse hebben in één van deze
functies, dan verzoeken wij u schriftelijk of
mondeling te solliciteren.
I winkels onder
één dak
Viepci'ccn
HOOFDSTRAAT - VEENENDAAL
Vrtydag» tot 9 uur 's avond»
'i Woenedag» tot 1 nor geopend.
GARANTIE: TARVO moutbfood attSén ecH* ia de orgmeW TAAVOvarpatinng irat de Mam TARVO an da «tb i elding van da TARVO-boar.