Hulp van de „haute hij het zelf kleren maken MAZELEN NEMEN IN V.S. WEER TOE KLM-gastvrouwen volgend jaar in het nieuw HAAR STEM IS HAAR HANDELSWAAR Onzichtbare erwen aan t di anderen vrouwen gemorste korrels wasmiddel zijn voor kleuters gevaarlijk Met enorme kartonnen vol was middelen stappen Nederlandse vrou wen door de straten; wel en niet voordelige aanbiedingen, om thuis iedereen in „het schone goed" te la ten lopen. Maar er is een gevaar! Elke vrouw weet, dat in een gezin met kleine kinderen bleekmiddelen, schoonmaakmiddelen, toiletreinigers en soortgelijke vloeistoffen zo goed moeten worden opgeborgen dat de kleuters er niet bij kunnen komen. Maar weet zij ook dat zij, wan neer zij aan het wassen is, vooral geen korrels van het wasmiddel van haar keuze op de vloer mag morsen en dat dit ook geldt voor de korre 1- vormige wasmiddelen voor haar vaatwasmachine? Het komt steeds meer voor dat kleuters die dergelijke korrels van de keukenvloer pakken en opeten met slokdarmverbranding naar de dokter moeten. Dr. A. N. P. van Heyst en S. A. Pdikaar, verbonden aan et Nationaal Vergiften-Informa- tie-Centrum in Utrecht, hebben on langs in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde op dit risico van slordig omsvringen met korrelvor- mige middelen voor wasmachines en vaatwasmachines gewezen. Slokdarmverbrandingen bij kinde ren die dat spul inslikken komen steeds vaker voor* Gebeurt dat bij u in de keuken, mevrouw, laat uw kleuter dan veel melk of water drinken. Vooral geen braakmiddelen geven in zo'n geval, adviseren Van Heyst en Pikaar, om dat het bijtende spul dan opnieuw de al verbrande slokdarm passeert en de verbrandcg dan nog erger maakt. En natuurlijk moet het kind met zijn verbrande slokdarm zo snel mo gelijk naar de dokter worden ge bracht. Onze top couturier Max Heymans heeft het onlangs eens gezegd. „Ik vind", zei hij, „het leuk als vrouwen zelf kle ren maken. Er zijn er, die dat werkelijk heel goed doen". De heer Heymans weet natuurlijk ook, dat er veel meer vrouwen zijn die het wel heel goed proberen, maar bij wie het uiteindelijke resultaat soms toch een beetje tegenvalt. Kleren maken, goed kleren maken, is nu eenmaal een vak. Haute couture, hogere naaikunst. Nu is er in dat vak, via cursussen bijvoorbeeld, ook voor amateurs van alles te leren. Sinds kort hebben we er nog een mogelijkheid bij: de „Class Club". Die „Class Club" is een idee van zo'n twintig modebedrijven in Nederland en België. Ze hebben besloten, om samen een serie exclusieve stoffen samen te stellen, die van zeer goe de kwaliteit moet zijn. In Nederland worden de stoffen van de „Class Club'' voorlopig in dertien stoffenzaken in het he le land verkocht Niet door zomaar iemand, maar door een mode-adviseuse, die tevoren door de. club is opgeleid en goed bevonden. Die adviseuse moet niet alleen verkopen, maar ook gedegen advies kunnen geven, zowel wat stofkeuze betreft als de pa tronen. Zij (of hij) zal ook advies kunnen geven over de manier van in elkaar zetten. En wanneer het thuis dan tóch nog niet goed lukt met de jurk of het mantelpak, dan moeten we gewoon terug kunnen gaan en opnieuw hulp vragen. Adviezen zijn gratis. Alleen wanneer zo'n adviseur of advi seuse ook de stof moet knippen kan ook zal er een honorarium worden gevraagd. Dat varieert van een rijks daalder (rok knippen bijvoorbeeld) tot ongeveer zeven en een halve gulden. PATRONEN Deze manier van dienstverlening is vrij nieuw voor Neder land; in het buitenland bestaat zoiets al langer. De Belgi- sche-Nederlandse „Class Club" zal ook weer net zoals in het buitenland aanstaand voorjaar ook met eigen patro- ic Over een half jaartje kunnen we patronen kopen voor kleren die zijn ontworpen door Max Heymans. Via de „Class Club", de club van stoffenwinkels waarvoor 'aer andere «O™» "eze combinatie drapeerde, zon ontwerpers staan nog niet helemaal vast. der één steek dus te maken. HOUSTON (Texas) Het aantal ge vallen van mazelen een ziekte die eens vrijwel verdwenen leek te zijn neemt in de Verenigde Staten weer toe. In 1966 koesterde de dienst voor de volksgezondheid de hoop dat zich tegen het einde van 1967 geen gevallen van mazelen meer zouden voordoen in de Verenigde Staten. Sinds 1963 was in de Verenigde Staten een mazelenvaccin verkrijgbaar. Dr. J. Lyle Conrad van het Ameri kaanse centrum van toezicht op bes mettelijke ziekten, zei, dat aan de da ling van het aantal ziektegevallen in december 1969 een einde was gekomen. Het Congres, zei hij, heeft in 1968 de wet tot financiering van het mazelen vaccin niet verlengd. Het programma kon echter door voorfinanciering tot juli 1969 worden voortgezet. Het Congres weerspiegelde de over schakeling van de nationale belangstel ling van mazelen naar rode hond, al dus Conrad. Conrad verstrekte volgen de cijfers: Van 1956 tot 1958 600.000 gevallen van mazelen per jaar in de V.S.; van 1959 tot 1965 gemiddeld 450.000; in 1965 en 1966 een daling tot 250.000. In 1968/69 was het totaal gedaald tot 23.500, maar in de periode van 5 okto ber 1969 tot 10 oktober 1970 nam het toe tot 44.700. Er is wetenschappelijk geen enkele reden om niet een einde te maken aan' de mazelen. Een farmaceutisch bedrijf werkt aan een vaccin, dat'met één in jectie zowel de mazelen als de rode hond bestrijdt. Als de eerste Boeing 747B van de KLM volgend jaar op de Noordatlantische routes wordt ingezet dan zullen de stewardessen en contactemployés aan de grond hun passagiers in geheel nieuwe uniformen tegemoet treden. De Boeing 747 is een promotor van vele nieuwe ontwikkelingen in de luchtvaart waarbij thans ook de stewardes senuniformen zijn betrokken. Meer dan ooit wordt er op dit gebied in de wereldluchtvaart geëxperimenteerd met kleuren, terwijl tevens een tendens merkbaar is in de uniformiteit te doen vervangen ten gunste van een individuele keuzemogelijkheid. Uniform blijft vaak alleen de kleur. Ook de KLM volgde deze tendens en haar gastvrouwen kunnen straks beschikken over een „KLM-blauwe" be roepsgarderobe waarmee ze naar eigen smaak en behoefte kunnen combineren. Zo krijgen de stewardessen een col lectie met de toepasselijke naam „Feel Sure"bestaande uit een mantel, twee overgooiers, een jasje, twee japonnen, een serving-dress met mouwen en een serving-dress zonder mouwen. De set voor de contactemployé of grondste wardess heeft een mantel, een overgooier met blouse, een tuniek met witte coltrui, een pantalon, een japon en een jasje. Er zullen hee wat gastvrouw-garderobes moeten worden vervaardigd. Door de komst van de Jumbo Jets is een flinke uitbreiding van het gastvrouwenkorps noodzakelijk. (Aleen al voor de eerste drie Boeing 747's welke in de ko mende zomerdienst op de routes komen, zijn 250 stewardessen nodig, het korps zal dan al bestaan uit ruim 800 meisjes. Voor 1972, als ook de DC-10 zijn intrede heeft gedaan, verwacht men 1000 stewardessen in dienst te héb ben. De prognose voor 1975 is ruim 1800 gastvrouwen). i Wij stonden getweeën te wachten bij de bushalte: zij om te vertrekken en ik om haar na te wuiven. Maar daar de bus waarschijnlijk door rode stoplichten en open bruggen vertraging had, kortten wij ons de tijd met een discussie over de voor- en nadelen va* reizen per bus. Je zat wel nauwer dan in de trein, en van le?en kwam meestentijds niet veel door het gestadig trillen. Maar je zag, vooral op dit lange traject, zo'n afwisseling van landschappen aan je voorbij trekken, dat je aan lektuur geen behoefte had. En als je het wat trof met je reisgenoten kon je je bovendien nog kostelijk amuseren onderweg. Maar dat was het nu juist: vaak konden twintig gezellige praatgrage passagiers het niet opnemen tegen één ronduit vervelend exemplaar. Het was mijn gast overkomen dat zij op deze zelfde lijn het gezelschap trof van een dame die al haar best deed de aandacht te trekken met een opkomende aanval van wagenziekte. Op zichzelf een-nare aandoe ning, die het slachtoffer in constante paniek houdt. Maar luidkeels praten erover is er dan niet bij. Dat blijft gereserveerd voor would-be lijderessen als deze dame. Zij klampte er zelfs de goedmoedige chauffeur voor aan: zij was zó naar, zij kon het bijna niet meer inhouden. Waarop dit onverstoorbaar heerschap antwoordde dat het nog maar een kwestie van een moment was. De halte was al in zicht, met het restaurant waar zij een minuut of vijf gelegenheid kreeg om zich naar een geschikte plaats van afzondering te begeven. Hetgeen met bekwame spoed geschiedde tot aller opluchting. Toen echter de wachttijd verstreken was en chauffeur met passagiers weer op hun plaatsen zaten, bleef die van de buszieke dame onbezet. Het goede mens was zeker nog niet voldoende reisvaardig, even wachten maar. Zij had tenslotte haar kaartje betaald en nog een flink traject te goed. Maar de tijd verstreek, de minuten tikten onrustbarend af en de busbevolking werd ongedurig. De arme ziel was toch zieker geweest dan zij dachten had zij misschien hulp nodig moest er niet eens iemand op verkenning uitgaan De chauffeur besloot eens poolshoogte te gaan nemen, temeer daar de tijd drong. En wat zag hij zodra hij het restaurant binnenstapte De buszieke dame, die zeer monter en geanimeerd een sigaret zat te roken en een kopje koffie te drinken met een toevallig ontmoete kennis. Zelden, zei mijn zegsvrouw, heb ik een man-in-functie zo kwaad gezien. Hij joeg de dame eenvoudig achter haar koffie vandaan en de treeplank op. En pakte vervolgens tegen haar uit dat het doodstil werd in de volle bus. Wie dacht zij eigenlijk wel dat zij voor had Meer dan tien minuten had hij verspeeld op het tijdschema. Zij had misschien geen haast, maar hij moest zich aan zijn dienstrooster houden, dat toch al niet veel speling toeliet. En hier zaten minstens tien passagiers die aan het eindpunt toch al krap tijd hadden om hun aansluiting te halen. Als hij geweten had dat zij er allesbehalve naar aan toe was, maar vrolijk zat te roken en te kwebbelen, was hij rustig zonder haar weggereden, kaartje of geen kaartje! En de mevrouw in kwestie Zat zij erbij als een stout kind dat voor het front van de klas een standje krijgt Het mocht wat zij zette een gezicht op van de vermoorde onschuld in hoogst eigen persoon en repliceerde op allesbehalve buszieke toon dat zij dit niet nam en bij de directie haar beklag zou doen over zo'n grove behandelingHaar dreigement ketste weliswaar af op het grimmig zwijgen van de gezamen lijke busbevolking, maar zij had dan toch maar voortdurend de volle aandacht van iedereen gehad. En dat was blijkbaar, nu en altijd, haar uitsluitende bedoeling. De verwachte bus zwierde onverwacht de hoek om, en ik had het nawuiven en nadenken. En alsof het spel sprak wachtte mij tijdens het huiswaarts wandelen een tweede verhaal van gelijke strekking. De jongedame met wie ik voor een stoplicht stond te wachten pruttelde ook al iets van een aansluiting missen. En bij het lang uitblijven van het groene mannetje ontspon zich een gesprek, dat het vorige aardig bleek te doubleren. Zij was employé op een bank, en stond zich hier nu bijna een uur na sluitingstijd te verbijten. Want ik kon het geloven of niet: al waren de loketten op vrijdag ook doorlopend open van negen tot zes, altijd was er wel iemand die steevast om vijf minuten voor sluitingstijd kwam binnendraven. Nu hinderde dat niet zo erg, als het om wat wisselgeld of een kleine informatie ging. Zoiets is in een paar tellen bekeken. Maar, nee, het bleek altijd een transactie waaraan een heel verhaal voorafging vol misverstanden en misrekeningen. Er moesten bescheiden voor opgediept en nageslagen worden, en onderwijl draaiden de wijzers lustig verder. Als eindelijk de grendel op de deur kon geschoven worden mochten de collega's en zij weer van voren af aan beginnen met controleren, opbergen en afsluiten. En dat alles door die ene bezoekster altijd dezelfde die per se op het laatste nippertje moest komen opdagen. Denken aan anderen schijnt wel een bijzonder moeilijke opgave te zijn. SASKTA Wanneer u 003 draait, is de kans vrij groot dat u uit de mond van Marinike Bakker te horen krijgt of de zon gaat schijnen of dat u een fiks re genbuitje te wachten staat. Als medewerkster van het K(oninklijk N(ederlands) Me teorologisch (I)nstituut vertelt zij soms 12 maal per dienst het weerbericht aan een bandap paraat, waarbij natuurlijk voor een reserveband wordt ge zorgd. „Ja, en als je dan 's avonds om 11 uur in de nachtdienst bent gestapt, is het logisch dat je stem 's morgens om half ze ven niet altijd even opgewekt klinkt. De eerste keer dat ik 's morgens voor de radio de weersverwachting kwam ver tellen, gingen m'n familieleden er speciaal voor opstaan". Na zeven jaar dit werk bij het KNMI te hebben gedaan, zul len die familieleden wel in bed blijven liggen In menig gezin heeft de bandrecorder zijn intrede gedaan Dit vermakelijke, in technisch opzicht haast onbegrijpelijke apparaat leent zich uitstekend om op feestavondjes de stemming erin te brengen. Onder veel geproest en gegiechel worden dan de stemmen van familieleden opgenomen, waarna met wel begrijpelijke spanning de resultaten worden beluisterd. Niet zelden krijgen mama, tante of dochters dan de schrik van hun leven of op zijn minst een morele opdoffer want het benauwde gekreun en piepgeluid blijkt heus door hun eigen stembanden te zijn voortgebracht. Reden voor paniek of een overhaast bezoek aan een keel arts is er niet. Hoogstens kan men vaststellen dat Truus of Mien duidelijk niet in het bezit zijn van een magische microfoonstem. Dat zijn de „onzichtbare vrouwen" van deze reportage wel. Hun vermogen om welluidende klanken door een microfoon te stoten, kunt u rustig beschouwen als een kostelijk bezit. Het is hun handelswaar. In studio's, stadions en telefooncentrales, op stations en vliegvelden verdienen deze zoetgevooisde dames het dage lijks brood met hun stem. Gerdie Emmel, omroepster op de nationale luchthaven Schiphol, vond haar werk in het begin maar een enge bedoening. „Ik was de eerste keer zo bang dat ik bijna een black-out kreeg." Nu denkt ze er anders over. Neem bijvoorbeeld de recente luchtkapingen waarbij verschrik kelijk lange wachttijden ontstonden. „Je hebt het dan vreselijk druk. maar het geeft je het gevoel er helemaal bij te horen". Dagelijks galmt Gerdie's stemmetje in vele talen over de duizenden passagiers, afhalers en wegbrengers in de vertrekhal. Er zweeft kennelijk iets geheimzinnigs en aantrekkelijks rond de omroepsters van Schiphol, want: „Als kennissen horen dat ik dit werk doe, is hun reactie meestal: Oh, ben jij ook een van die sexy-dames „Het is een geweldige ervaring wanneer zoveel mensen op slag stil worden," vindt mevrouw Van Kansen, die als „part-time-omroepster" in het Rotterdamse stadion werkzaam is. „Overigens wordt je stem hier erg vervormd. De akoestiek is niet hepaald je dat. Natuurlek z(jn het niet altijd dramatische mededelingen die ik aan de toeschouwers doe. Meestal vraag ik de mensen om op te schuiven of kinderen op schoot te nemen". Mevrouw Van Kansen heeft deze schnabbel al 16 jaar. Haar eigenlijke beroep is directrice van een schoonheidsinstituut. Als de „juffrouw van Feijenoord" is zij een begrip geworden voor duizenden voetballiefhebbers. Rennie Rodrigues Pereira vindt haar job bij de radio nieuws dienst „altijd spannend omdat er soms onvoorbereide berich ten moeten worden voorgele zen". Op haar taak zelf als nieuwslezeres werd zij overi gens wel grondig voorbereid. „De meeste mensen denken dat ze het zelf ook wel zouden kunnen", grinnikt Rennie. „Maar dan vergeten ze dat je af en toe een onweerstaanbare kriebel in je keel krijgt die je met veel slikken moet zien weg te werken. In absolute noodgevallen kunnen we via de kuchknop de microfoon uit schakelen".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 13