Brandveiligheid Veenendaal Boxal let erop dat vastende gastarbeiders door honger niet zullen instorten Marokkanen worden ontzien Ramadan: produktie gaat voor religie Wél fusie- overleg Veenendaal presenteert structuurplan Laatste dinsdag in oktober was tijd voor de ossenmarkt Dienders hadden na afloop handen vol Karrekiekkasten en Kop van Jut graag gezien op Kerkewijk Bejaarden Tollekamp zijn actief Huisdieren gevonden Veel schade na autobotsing Uit de oude doos door Rik Valkenburg Achteruit Klappen Mist Belt u dan «ven a.u.b. Lezing voor Philadelphia 99 yEENENDAAL - De Rama dan is de, volgens Koe nen, Islamitische negende maand, of de maand der grote vasten. Voor Moham medanen betekent dat dertig dagen lang tussen zonsop gang en zonsondergang niet eten, niet drinken, niet ro ken, niet praten. Wat ze wel mogen en zelfs moeten is mediteren. Een maand lang. De Ramadan wordt sinds zondag gevierd door o.a. tachtig Marokkanen, die in dienst zijn van de Boxal. Deze gastarbeiders zijn voor bijna honderd procent or thodox en zeer religieus. De wetten voor de laatste maand van een Mohammedaans jaar worden stipt nageleefd. Leidsche N.V. weerlegt ontkenning Schuppen VERZWAKKING STUDIE KINDERBIJSLAG BEVRIJDING Hoofdstraat Veenendaal 10550 DONDERDAG 5 NOVEMBER 1970 "17EENENDAAL Niemand in Veenendaal hoeft bezorgd te zijn over de brandveiligheid in scholen, fabrieken, openbare gebouwen en verenigingslokalen. De brandweer houdt regelmatige- controles, en heeft de zaak goed in de hand. Dit zegt de commandant van de Veenen- daalse vrijwillige brandweer, de heer N. Th. van der Veen. De vraag naar brandveiligheid wordt sinds het weekeinde herhaal delijk gesteld in de familiekring, en onder personeel van grotere bedrij ven. Het treurige gegeven van 145 doden in een dancing van het Fran se Saint-Laurent-du Pont bij Grenoble heeft velen weer eens wak ker geschud. Veenendaal hoeft zich niet onge rust te maken, zegt de heer Van der Veen. Om te beginnen stelt de brandweer veiligheidseisen zodra een bouwvergunning voor een object wordt aangevraagd. Er wordt gelet of er voldoende vluchtwegen zijn, en ook de bouwkundige constructie moet een bepaalde eisen voldoen. In gebouwen waar veel mensen bijeen komen moeten naar buiten opendraaiende deuren aanwezig zijn, voorzien van zogenaamde paniekslo- ten. Die gaan open als flink tegen de deur wordt geduwd. De brandweer let er verder op of voldoende blus middelen aanwezig zijn,- en of er voldoende noodverlichting is. Regel matig, de heer Van der Veen schat het op eenmaal per half jaar worden overal controles gehouden. „De brandweer in Veenendaal wordt wel eens erg lastig genoemd", zegt de commandant. „Het is inderdaad goed dat de mensen weer eens wor'den wakker geschud. Steeds weer zie je dat men het niet zo nauw neemt met de voorschriften. In winkels bijvoor beeld plaatst men soms houten stel lingen voor een nooduitgang. En juist dat zijn dingen die je ook als brandweer niet iedere dag kunt con troleren. Nogmaals: als men zich aan onze instructies houdt, kan er niet veel gebeuren. Dan zijn er vol doende vluchtwegen in gevallen dat er toch brand uitbreekt." De controles van de brandweer strekken zich uit over objecten als het bejaardencentrum, de scholen, kerkgebouwen e.d. Van iedere zaal is een „stoelenplan" opgesteld. Daar op staat aangegeven hoe de zitplaat sen er moeten zijn opgesteld, met het doel gangpaden te handhaven, waarlangs men zich naar buiten kan spoeden in geval van nood. „Het nare is alleen, dat bij een controle zo'n zaal nog niet helemaal vol hoeft te zijn en alles eigenlijk automatisch in orde is. Wat daarna gebeurt als het erg druk wordt, en men gaat ook de gangpaden van de zaal met stoelen bezetten, ontstaat in feite een levensgevaarlijke situa tie. De brandweer is van plan de pe riodieke controles op gebouwen te verscherpen. Momenteel is één man part-time met dit werk belast. Het is de bedoeling dat hij er een volle dige dagtaak aan krijgt. N. Th. v.d. VEEN (Van een onzer verslaggevers) Zoveel mogelijk komt het bedrijf te gemoet aan de wensen van de Marok kanen, vertelt bedrijfsleider R. E. Schardijn die zijn gastarbeiders met veel zorg omringt en nauwkeurig ga deslaat. Eén wens kan niet in vervul ling gaan: vrij gedurende de gehele Ra madan. Het westerse bedrijfsleven trekt zich niets aan van oosterse vas tentijden en de Marokkanen moeten daarom werken. Dat doen ze overigens zonder mopperen want allen houden consequent hun mond dicht. De Ramadan is een hele opgaaf voor elke Mohammedaan. Maar ook voor de bedrijven die zo'n Islamiet in dienst hebben. Onder normale omstandighe den wordt een geloofsovertuiging ge respecteerd en wordt de gelovige in staat gesteld zijn religieuze verplichtin gen te voldoen. De Ramadan is echter zwaar, zowel voor de Mohammedaan als voor het kader in de bedrijven. Er is gedurende de vastenmaand, door het zwijgen, geen overleg te ple- Dc categorische ontkenning van de z(jde van NV v/h Wed. D. S. van Schup pen en Zoon te Veenendaal, dat er fusiebesprekingen gaande zouden z\jn met de Leidsche Wolspinnerij NV. is onjuist. Aldus wordt gezegd in een medede ling van de Leidsche Wolspinnerij, waarvan het bestuur ter staving van zijn uitspraak nog aanvoert, dat „over mogelijke vormen van samenwerking op 15 januari 1969 ten kantore van de Leidsche Wolspinnerij NV, Zouterwoud- seweg 3, Leiden, een gesprek heeft plaatsgevonden tussen de heer W. A. de Jonge, Mierlo, commissaris bij NV v/h Wed. D. S. van Schuppen en Zoon, en enkele leden van de Raad van Be heer van de Leidsche Wolspinnerij. Dit gesprek kwam tot stand op dringend verzoek van de heer W. A. de Jonge. Bovendien hebben voordien reeds meerdere gesprekken plaatsgevonden met andere heren van NV v/h Wed. D. S. van Schuppen en Zoon inzake even tuele samenwerking tussen beide ven nootschappen", zo besluit de mededeling van de Leidsche Wolspinnerij. In hun pension te Lunteren nemen Marokkanen volgende week een tot keuken verbouwde garage in ge bruik. gen. Behalve dat bestaat de kans dat een Mohammedaanse gastarbeider bij zijn machine gaat zitten of staan medi teren en dat zou funest zijn voor een produktielijn. Dank zij de industriële produktie vinden veel Turken, Marok kanen, Italianen en Spanjaarden in Ne derland behoorlijk betaald werk. Die produktie moet echter wel doorgaan, daaraan valt niet te tornen. Religieuze bezwaren moeten wijken wanneer de produktie in het geding is. Wie kent niet de glijdende werkweek, die in en kele grote bedrijven in Nederland al is doorgevoerd en waartegen veel Neder landse christenen overwegende bezwa ren hebben. Toch wordt die glijdende werkweek steeds meer gemeengoed. Het kader van de Boxal heeft op dracht de gastarbeiders te ontzien, maar wel aan het werk te houden. In de vijf jaar dat in Veenendaal Marok kanen werken heeft de viering van de Ramadan geen grote problemen opgele verd. Dat is de mening van de heer Schardijn die thans voorzitter is van de afdeling Veenendaal van de Stichting bijstand buitenlandse arbeiders. Een probleem is de lichamelijke ver zwakking. In veel bedrijven wordt in ploegen gewerkt. Bij Boxal in een stel sel van twee. De eerste ploeg komt op 's morgens om vijf uur en ontbijt dus omstreeks een half uur eerder. De Ma rokkanen eten daarna niet eerder dan om kwart over vijf 's middags. De tweede ploeg heeft het nog moeilijker. Mohammedanen eten gedurende de Ra madan vóór half zeven en het warme „middagmaal" wordt 's avonds om elf uur opgediend. Vlak voor het slapen gaan. Werken en niet eten betekent in teren op reserves. Een maand lang re serves aanspreken heeft een niet on aanzienlijke verzwakking tot gevolg, die geestelijk ook doorwerkt en resul teert in snellere prikkelbaarheid bij voorbeeld. De gastarbeiders bij Boxal zijn ge contracteerd en dat betekent dat ook na werktijd voor hen moet worden ge zorgd. Gedurende de Ramadan moet het kantinepersoneel voor hen over werken en Nederlandse arbeiders moe ten 's middags een half uur wachten, want kwart voor vijf begint normaal de schafttijd, terwijl gedurende de maand november de kok eerst kwart over vijf gereed is. In een oude garage is voor de Mo hammedanen een soort keuken inge richt waar ze zelf volgens eigen riten slachten en bereiden. De Marokkanen zijn gek op kip en konijn. Rundvlees wordt betrokken van een Veenendaalse slager die voor een paar cent meer, de koeien ritueel slacht. Vlees eten is be langrijk in het voorkomen van te grote verzwakking. In de fabriek moet niet alleen de produktie doorgaan, maar ook de veiligheid van het personeel ge waarborgd zijn. Daarom wordt extra gelet op de Marokkaanse gastarbeider, dat hij niet van ellende in elkaar stort. In het algemeen is het werken met gastarbeiders moeilijker dan met men sen die de eigen taal spreken. De per soneelsafdeling van de aluminiumfa- briek heeft zich terdege verdiept in de leefwijze van de gastarbeiders. De he ren J. D. van Kalkeren en R. E. Schar dijn maakten studiereizen naar Marok ko terwijl de eerste een speciale studie in een scriptie verwerkte. De laatste is zo ongeveer de vertrouwensman van de Marokkanen. Hij controleert of het eten op de juiste wijze bereid is en het wordt zelfs geaccepteerd dat deze „on reine" het eten proeft. En dat zegt een heleboel. De heer Schardijn vindt zelf dat de gastarbeiders in goede handen zijn. Het is alles met elkaar weer een kwestie van geven en nemen. En dat kost wat moeite. Vooral in de Rama dan, want dan moet er wat meer door de vingers gezien worden. Het bedrijf is daartoe wel een beetje gedwongen, want in een contractarbei der wordt heel wat geld gestoken. Pro motiekansen zijn er ook. Enkele Ma rokkanen hebben het al gebracht tot voorman en behoren daarmee tot het lagere kader. Gastarbeiders krijgen eerst een con tract wanneer ze aan bepaalde voor waarden voldoen. Ze mogen bijvoor beeld geen analfabeet zijn en moeten in militaire dienst zijn geweest. Het ni veau van de contractarbeider is daar door gemiddeld hoger dan van de rest. En dat is een waarborg voor minder moeilijkheden. Toch loopt er wel eens een weg, vertelt de heer Schardijn, maar dat schijnt onder de Nederlanders ook voor te komen, voegt hij er spot tend aan toe. Het enige chronische probleem is dat van de kinderbijslag. Een Mohamme daan mag vier vrouwen hebben en bij gevolg is hij vaak vader van een hele schare kinderen. Dat geeft hem recht op een hele hap kinderbijslag, die ech ter eerst uitbetaald wordt wanneer de gegevens over de burgerlijke staat en kindertal nageplozen zijn. Het komt wel eens voor dat een gas tarbeider ook de kinderen van de vrou wen van zijn broer opgeeft, omdat hij he top zich genomen heeft voor hen te zorgen. Een Marokkaan heeft begrijpe lijkerwijs niet direet in de gaten dat de kinderbijslag niet uitbetaald wordt door het bedrijf waar hij werkt. Dit misverstand wil wel eens enige wrij ving tot gevolg hebben. Een andere moeilijkheid is de vakan tie. Eens per jaar kunnen de Marokka nen vier weken naar huis. De reis wordt betaald en er worden nog eens tweemaal twee dagen extra gegeven voor de overtocht. Slechts vijf procent komt op de afgesproken tijd terug, want in de vakantietijd is al het gedu rende een heel jaar verdiende geld nog niet op. Dus hoeft er nog niet gewerkt te worden, is de redenering. De laatste kwestie is die van het sui kerfeest. De Ramadan eindigt op 30 no vember en de volgende dag wordt de bevrijding van dc strenge wetten uit bundig gevierd. De Stichting bijstand buitenlandse arbeiders, gevestigd in Utrecht probeert dat feest centraal te vieren. Dat kost nogal wat moeite en op dit ogenblik is nog niets zeker. De kans is zeer groot dat plaatselijk sui kerfeesten zullen moeten worden geor ganiseerd. In Veenendaal heeft de fa brikantenvereniging (nu IKV) al een folder laten uitgaan waSrin vrijheid voor de beleving van de Ramadan en voor de viering van het suikerfeest wordt gevraagd. Tweehonderdvijftig Marokkanen zijn in deze stad betrok ken bij het vastenfeest. Voldoende om op 1 december een meer dan gezellig samenzijn te organiseren. VEENENDAAL Het lang ver beide Structuurplan voor Veenendaal komt in de openbaarheid. De presen tatie gaat zich afspelen tussen dinsdag 17 november en vrijdag 27 november. Diverse afzonderlijke groeperingen krijgen gelegenheid tot discussie erover. Dinsdag 17 november wordt de pro cedure gestart met de officiële presen tatie aan gemeenteraad en pers, 's mid dags om half zes. Maandag 23 novem ber is er een informatie- en discussie avond voor handel, nijverheid en in dustrie in het raadhuis. De dinsdag daarna kunnen de politie ke partijen 's avonds hun mening ge ven. 's Woensdags komen andere be langhebbende groepen uit de bevolking aan bod. Dat is 's morgens om tien uur en 's middags om half drie. Donderdagavond kunnen de Veenen daalse inwoners die niet bij bepaalde categorieën horen in het raadhuis te recht, en tussen maandag 23 en vrijdag 27 november wordt het voortgezet on derwijs uitgenodigd. Bovendien wordt van 17 tot en met 26 november het structuurplan in het raadhuis op nog wat forsere wijze ge presenteerd, door middel van onder an dere prenten en maquettes. Hetzelfde materiaal wordt gebruikt bij de uiteen zettingen tijdens de informatie- en dis cussiebijeenkomsten. RHENEN Op de hoek van de Dr. Wallerstraat-Nieuwe Veenendaalse weg kwamen gistermiddag twee personen auto's met elkaar in botsing. De auto mobiliste mej. J. B. uit Rhenen, komen de uit de Dr. Wallerstraat, verleende geen voorrang aan de over de Nieuwe Veenendaalseweg in de richting stad rijdende Rhenenaar Van Th. Persoon lijke ongelukken deden zich niet voor, maar de beide auto's waren zwaar be schadigd. De wagen van mej. B. was praktisch totaal venyeld. ^estig jaren geleden waren we weer zo ver. We zaten midden in de ossen- markten. Op één na de laatste dinsdag in oktober was het „boeren- ossenmarkt". Dan kregen de boerenknechts hun loon en dan was er wel enige drukte in 't Veen. Ze kwamen dan ter markt of gingen inkopen doen in de winkels, een paar nieuwe schoenen of een nieuwe blauwe kiel en een „slokkie" bij De Haas of Van Lent of bij Veenendaal, daar bleeft het bij. Maar de volgende week, de laatste dinsdag in oktober, dan begon de „pret" eerst recht. Jan Verhoef weet er nog wel het een en ander over te vertellen, waaruit blijkt dat er ook haken en ogen aan zaten, vooral na afloop „Na de „boerenossemarkt" kwa men de verschillende wagens, de „Karrekiekkasten" met verschillende „spullen" in Veenendaal aan. De ge hele Kerkewijk stond vol met die wagens, uiteraard aan de kant van de weg, zodat midden op de weg het „verkeer" ongehinderd doorgang kon vinden. Het werd op de markt een drukte van belang. De diverse ten ten, zoals een schiettent, een hoepe latent, een tent waar een „dikke da me" te zien was, een „wildebeesten- tent", een tent waarin een waarzeg ster de mensen voor goed geld een „bak wijsmaakte", wat hun toe komst betrof, een kop van Jut, en dergelijke vermakelijkheden meer, werden onder oorverdovende ha merslagen in elkaar getimmerd. En dan vooral niet te vergeten de „mallemeulen", de draaimolen werd opgezet en gehuld in een enorm groot zeildoek, dat op de morgen van de ossemarktdag werd openge maakt en toegerold, zo dat de „mal lemeulen" open en bloot klaar stond om zijn toeren te draaien. In vroeger jaren stonden er zelfs twee draaimolens, één boven en één onder aan de markt. Doch later kon men het er wel met één af. „De os- semart gaot achteruit" zeiden de mensen toen. Op die laatste dinsdag in oktober was het druk in ,,'t daarp". Geklin gel van mallemolenbellen, gejengel van draaiorgels, oorverdovende knallen, veroorzaakt door de forse klappen op de kop van Jut, vervul den de lucht en veroorzaakten één grote kakofonie van rumoerige ge luiden. Ook de Hoofdstraat stond langs de kant vol kramen met olie bollen, koek en andere versnaperin gen, benevens kramen met snuiste rijen als kralenkettingen, blikken ringetjes en speelgoederen. Met een welsprekendheid een Kamerlid waardig, trachtten de verschillende „spullebazen" de mensen hun tenten binnen te lokken of hun waren aan de man te brengen. „Komt dat zien, komt dat zien", zo klonk het van alle kanten of „Koek van Jaap koek zul je vreten, koek van Jaap, niet hebben, dan terug". Dan was er een „pias" die zijn kunsten vertoon de, een „harddraver" op wonderlijke wijze uitgedost liep door het dorp en alles en iedereen deed zijn best om de mensen de zo zwaar verdiende centen uit de zak te kloppen. Het spreekt vapzelf, dat er door de kermisbezoekers ook in de diver se cafés een flinke borrel werd ge pikt. Een jongeling of man die, zeer onzeker zich bewegend, zijn weg' naar huis zocht, was geen zeldzaam heid. Ook vielen er nog wel eens klappen op andere koppen dan op die van Jut. Jansen de diender en Branders de rijksveldwachter, Poot of Van Toor of hoe die politiemannen ook alle maal geheten mogen hebben, geas sisteerd door „de rooie de Gooyer", de Gelderse diender en de Leeuw, de Gelderse rijksveldwachter, moes ten nog wel eens ingrijpen. Dan werden er ook „kermisbede- ren" gezongen. „Vaoder het êzaaid, als ik mit melkerstied maor tuus bin", was de geliefkoosde zang der boerenzoohs en knechts, terwijl de Veenendaalse jongens en meisjes in lange rijen arm in arm de hele straat innamen onder het gezang van „Vooruit dan maar, vooruit dan maar, 't is kermis hier in Veenen daal". Anderen, meer ouderen en beza- digden, namen de „ossemarkt" te baat om de op hun land verbouwde witte kool aan de man te brengen, voor de zuurkoolinmaak. Voor dat produkt werden dan grage kopers gevonden,. Ook ging menig huisvader- wel even ter markt om een „wit keu", een jonge big te kopen. Die waren zo omstreeks ossemarkt nog wel eens goedkoop. Was de laatste dinsdag in oktober voorbij, dan ging elk weer aan zijn werk, in afwachting van de eerste dinsdag in november, waarop de pret opnieuw begon. Daarna echter was het uit. De karekiekkasten ver trokken weer en de „lol" was op. En men berekende de schade, al was het alleen maar de twee dagen werkverzuim. Dat was al te véél. Het oude café Van Lent aan de Veenendaalse Markt. RHENEN De oudjes uit het be jaardencentrum „De Tollekamp" aan de Nieuwe Veenendaalseweg zijn bijzon der actief. De onlangs gehouden bazaar heeft flink wat opgebracht. Van de op brengst zal materiaal worden inge kocht, nodig voor de handenarbeid in het tehuis. Na aftrek van een aantal schenkin gen aan diverse instellingen, zal het restant rechtstreeks of indirect worden aangewend ten bate van de bewoners van „De Tollenkamp". Het organise rend comité wil bij monde van de voor zitster mevrouw H. G. Blom allen har telijk danken die aan het welslagen hebben meegewerkt, met name het helpstersteam van het plaatselijke Rode Kruis, de welfare-werksters, het perso neel en vooral de bewoners van „De Tollenkamp", die vele uren hebben ge werkt met breien, naaien, borduren, knutselen enz. De nog niet afgehaalde prijzen zijn: Rose loten: 907, 863, 951, 980, 820. 942. 900. Blauwe loten: 304, 412, 350, 307, 301 en 411. Het bestuur van de zangvereniging uit „De Tollenkamp" deelde gister avond mee, dat op dinsdag 10 november in de Cuqerakerk een gezamenlijke zanguitvoering zal worden gegeven door de bejaardenkoren uit Scherpen- zeel, Veenendaal en Rhenen. De uitvoe ring begint om kwart voor acht. De kerk is al om half acht open. Er be hoeft géén entree te worden betaald. voor Veenendaal Zaterd. v. 16.30-17.30 u. Voor Rhenen 3328 Nwe Veenendaalseweg I59 RHENEN De Rhenense Zwem- en Poloclub „De Forellen" kan in het ko mende zwemseizoen lichtwedstrijden organiseren. Bij het 50 m bassin zijn drie grote masten geplaatst met daarop lijk gezamenlijk zesendertig schijnwerpers. VEENENDAAL Dr. G. Kuipers, geneesheer-directeur van de observa tiekliniek „De Ederhorst" in Ede spreekt aanstaande maandag in de aula van de Chr. techn. Talmaschool aan de Industrielaan over: „Nieuwe ontwikke lingen in de zorg voor geestelijk gehan dicapten". Dit gebeurt tijdens een open vergadering van „Philadelphia". De bijeenkomst begint maandag avond om acht uur, en is voor iedereen vrij toegankelijk. Over het besproken onderwerp kunnen vragen worden ge steld. VEENENDAAL De stichting Ami- vedi, hulpdienst voor verloren en ge vonden dieren noteerde de volgende ge vallen van gevonden huisdieren: Klein fox je (teef), 4 maanden oud, wit met bruine vlekjes, hangende br. oortjes, kop wit, lange staart. Onderge bracht in „De Hof van Ede" te Ede, tel. 08380-12705. Bastaard boxer (reu), bruin met veel wit, gevonden te Soesterberg; Bastaard boxer (reu), bruin, gevon den te Wijk bij Duurstede. Onderge bracht bij „De Hazenberg" te Ameron- gen, tel. 03434-1548.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 3