Ranger van General Motors
speciaal voor de Benelux
Stakingen en ziekte
duperen Europese
auto-industrieën
Parkeren kan soms een heel
moeilijke kwestie worden
Opelpakket nu
bij Vauxhall
Mustangs langer,
lager en breder
Accu niet meer
bijvullen
Links
In cassatie
Rechts
Verdrag
SCHAKEN
DAMMEN
BRIDGE
KRUISWOORDRAADSEL
Z""1 lovanni Agnelli, de directeur
van het Fiatconcern, heeft tijdens
de autoshow in Turijn harde cijfers
op tafel gegooid, cijfers die het gevolg-
zijn van abnormaal ziekteverzuim en
stakingen in de Italiaanse automobie
lindustrie.
„Als er dit jaar verder niet meer
wordt gestaakt, maakt Fiat in Italië
1,6 miljoen auto's. Zonder stakingen
zouden het er zeker tien procent méér
zijn geweest."
Bij de 1,6 miljoen komen nog een
440.000 stuks die door dochteronder
nemingen in Spanje, Argentinië en
Joegoslavië worden geproduceerd. Dat
brengt de totale produktie dus over
de twee miljoen.
„Door de 160.000 Fiats die we we
gens de stakingen te weinig maken
dit jaar", aldus Agnelli, „tobben we
met leveringsproblemen, die resulte
ren in een onvoldoende export en een
daling van ons aandeel op de Ita
liaanse markt."
Hoe Fiat wordt geteisterd door sta
kingen en abnormaal hoog ziektever
zuim, wordt het beste geïllustreerd
door het verlies aan manuren. Dit
jaar was de produktie begroot op ba
sis van 18.000 man personeel en 275
miljoen manuren. Door stakingen en
ziektemeldingen verloor Fiat in 1969
veertig miljoen man-uren en dit jaar
35 miljoen.
Het ziekteverzuim schommelt nor
maliter tussen de vier en de vijf pro
cent, nu tussen elf en twaalf procent.
„Al de arbeidsonlusten maken van
1970 voor het Fiatconcern een jaar
van gemiste kansen", aldus Agnelli.
/"kok Alfa Romeo's directeur, Lut-
raghi, klaagde over de arbeidson
lusten.
„Door stakingen produceerden we
veel minder auto's dan de bedoeling
was, met als onvermijdelijk gevolg
vertragingen in de aflevering van on
ze auto's. Desondanks zijn produktie
en verkoop toch omhoog gegaan, maar
veel minder dan we wilden. De ex
pansie komt tot uiting in een stijging
van ons marktaandeel in Italië met
12,8 pet., terwijl onze export met 25,1
pet. omhoog ging."
veneens op grond van allerlei
stakingsacties heeft de BO-
VAG-vereniging van Nederlandse ga
rage houders zijn leden gewaar
schuwd tegen de Britse automobielin
dustrie.
„De Britse auto-industrie is ten do
de opgeschreven. Zelfs voor een ge
matigd optimisme is geen enkele aan
wijsbare reden. Men moet zich in ge-
moede afvragen of het nog wel een
wijs beleid is het verkoopprogramma
op te hangen aan de Britse auto-indu
strie", aldus de Bovag.
De bond van Britse autofabrikan
ten, de S.M.M.T., verweert zich teeen
deze aanval door erop te wijzen %at
veel Britse auto's „buiten Engeland
- worden geassembleerd en dan niet al
le auto's in de verkoopstatistieken te
recht komen, maar uitsluitend figure
ren in het in geld uitgedrukte export
cijfer. En dat nu, aldus de S.M.M.T..
stijgt geducht, van 722 miljoen pond
in de eerste acht maanden van 1969
tot 766 miljoen pond in dezelfde pe
riode van dit jaar.
Exclusief voor de Benelux heeft
General Motors deze week de GM
Ranger geïntroduceerd. De nieuwe se
rie, die uit drie koetswerkuitvoerin-
gen bestaat en negen modellen omvat,
wordt in de assemblagefabriek in
Antwerpen gebouwd. De componenten
worden geleverd door andere GM-
bedrijven, in dit geval door Opel. De
zelfde verkooppolitiek wordt door het
concern ook toegepast in andere we
reldrayons.
Zuid-Afrika heeft reeds de GM
Ranger. In Brazilië werd vorig jaar
de GM Opala uitgebracht en in Au
stralië worden de GM Holden Torana
en de Premierseries geassembleerd.
Het gaat hier om een decentralisatie
van de produktie, wat een betere uit
wisseling van onderdelen mogelijk
maakt.
In onze streken is de GM Ranger er
bijgekomen. Omdat de Opeldealers
overbelast dreigen te worden, wordt
de nieuwe serie via het Vauxhall-net
geleverd. De Ranger-modellen zijn
voor 't grootste deel Opelprodukten.
De buitenafmetingen zijn dezelfde:
4.57 m lang, 1.75 m breed en 1.45 m
hoog. Aan de voorkant is de Ranger
te herkennen aan een dubbel stel ron
de koplampen, dat de rechthoekige
grille (met de letter R erop) flankeert.
Langs de zijpanelen loopt een sier-
strip.
De motoren zijn overgenomen van
de Rekord en de Commodore, achter
eenvolgens de 4-cilinders 1.7 en 1.9
liter en de 6-cilinder 2.5 liter. De
Ranger 1700 presteert 75 DIN-pk en
De serie Ranger", bestemd
voor de Benelux-personenwagen-
markt. Er zijn negen modellen,
waarvan de drie carrosserie-varian
ten op bovenstaande foto te zien zijn.
De krachtbronnen zijn een 1700 cc,
een 1900 cc-motoralsmede twee
2500 cc-motoren. De nieuwe GM
Rang er "-modellen zullen met in
gang van 6 november a.s. worden
verkocht.
heeft een topsnelheid van 153 km/uur
Ranger 1900: 90 pk, 160 km/uur. Ran
ger 2500: 120 pk, 170 km/uur. Ranger
2500 GTS: 130 pk, 180 km/uur.
De wagens zijn uitgerust met be
krachtigde remmen (van het schijfty-
pe op de voorwielen) en een geschei
den remcircuit. Een elektrisch ver
warmde achterruit en achteruitrij-
lampen zijn standaard.
De goedkoopste Ranger 1700 twee-
deurs met stuurversnelling kost
9660,-. De 1900 komt op 10.209,- en
de prijzen van de 2500 en de 2500
GTS coupé zijn resp. 13.434,- en
15.075,-, alle inclusief BTW.
De Mustang van Ford heeft een in
grijpende wijziging ondergaan. Het
totaal vernieuwde koetswerk is langer,
lager en breder en doet vooral aan
de voorzijde denken aan de ver
maarde Mustang Shelby's. De achter
zijde is stomp afgewerkt met daarin
opgenomen de zwaar verchroomde
tankdop en de nieuw gestyleerde ach
terlichten. Ook het interieur met als
voornaamste blikvanger het dash
board, werd grondig herzien, func
tioneel en comfortabel, alle modellen
met console.
Toyota heeft aangekondigd deze
maand twee nieuwe auto's uit te zul
len brengen, de Carina en de Celica,
met motoren van 1400 tot 1600 cc.
„Goed licht? Allicht!" is het motto
van een grootscheepse actie van Vei
lig Verkeer Nederland, die de komen
de weken wordt gevoerd. Honderden
garages doen mee en controleren gra
tis de verlichting van de auto's van
hun klanten.
Op de Turijnse autoshow strijden
de carrossiers Ital Design en Lam
borghini om de eer wie de fraaiste
auto heeft gemaakt.
Ital Design doet
dat met een prach
tige, tegelijk stoer
en sierlijk gelijnd,
prototype op basis
van een Volkswagen-
Porsche 914l6.
Lamborghini zet
deze nieuwe auto in,
die in kleine series
in produktie wordt
genomen, de nieuwe
P 250. De P staat
voor ,,posteriore"
dat duidt op de
achter de zitplaatsen
gemonteerde motor.
Ondanks die mid
scheeps geplaatste
motor, is de P 250
toch een vierper-
soons auto. De 2,5
liter 220 DIN-pk's
V-8 motor zorgt voor
een topsnelheid van
240 km/u.
Deze witte doos is een accu,
met twee polen voor de aan
sluitingen, maar zonder de ge
bruikelijke schroefdoppen voor
het controleren van de stand
van de vloeistof in de accu en
het eventuele bijvullen. Contro
leren en/of bijvullen hoeft niet
meer en kan niet meer bij de
ze accu. Omdat het accuzuur
niet meer kan ontsnappen,
komt corrosie ook niet meer
voor en kan ontsnapt zuur de
accuklemmen-polen niet meer
aanvreten. De Flortis accu is
een Zwitsers produkt. General
Motors maakt een dergelijke
permanent gesloten accu in
Amerika.
Waar moet een automobilist parke
ren, als er links van de weg een par-
keerstrook is? Moet hij zijn auto dan
op die parkeerstrook neerzetten of
moet hij gewoon aan de rechterzijde
van de weg parkeren?
Dit vraagstuk is niet nieuw. Het be
stond reeds onder de werking van het
Wegenverkeersreglement (WVR). Oor
spronkelijk verbood het WVR anders
te parkeren dan „op het afzonderlijke
weggedeelte voor stilstaande voertui
gen bestemd". Het maakte daarbij
geen verschil, of de parkeergelegen
heid zich rechts of links van de weé
bevond.
In een voorkomend geval moest
men dus ook van een links van de
weg gelegen parkeerhaven gebruik
maken. Dit bracht de noodzaak met
zich mee dat het tegemoetkomende
verkeer te doorkruisen. Met het oog
op dit bezwaar werd het WVR per 1
augustus 1953 in die zin aangevuld,
dat men voortaan alleen rekening
moest houden met parkeergelegenhe-
den, die zich rechts van de weg be
vonden.
Op 1 januari 1967 trad het „Regle-
meht Verkeersregels en Verkeerste
kens" (RVV) in werking. Artikel 82,
lid 1, van het RVV luidt: „Parkeren
geschiedt, waar mogelijk, op afzon
derlijke, daartoe bestemde weggedeel
ten".
De beperking tot parkeergelegenhe-
den, die zich rechts van de weg be
vinden, is hier dus weer vervallen.
Moet men nu weer van een links van
de weg gelegen parkeerhaven gebruik
maken, indien deze aanwezig is?
Deze vraag kreeg de kantonrechter
te Beetsterzwaag te beantwoorden.
De kantonrechter overwoog, dat de
buiten werking gestelde regeling van
het WVR beoogde te voorkomen, dat
het tegemoetkomende verkeer twee
maal zou worden gekruist. Onder de
werking van die vroegere regeling zou
de automobilist niet strafbaar geweest
zijn.
Artikel 82 van het RVV zegt welis
waar niet met zoveel woorden, dat de
verplichting tot het gebruik van par
keerplaatsen alleen geldt, indien deze
zich rechts van de weg bevinden,
doch er is nergens enige aanwijzing te
vinden, dat de wetgever op dit stuk
een verandering en voor de ver
keersveiligheid een verslechtering
van de vroeger bestaande regeling zou
hebben beoogd. Daarom moet worden
aangenomen, dat artikel 82 van het
RVV ten aanzien van het parkeren
eenzelfde regel heeft gesteld als het
WVR vroeger bevatte.
Met deze motivering besliste de
kantonrechter, dat de automobilist
geen strafbaar feit had gepleegd en
derhalve van alle rechtsvervolging
diende te worden ontslagen.
voertuigen, enz., moeten buiten de rij
baan worden opgesteld, indien dit
mogelijk is, en anders zo dicht moge
lijk langs de kant van de rijbaan".
Daar geldt dus geen beperking tot de
rechterkant. En de Zwitserse regeling
beperkt zich evenmin tot de rechter
zijde.
De Advocaat-Generaal vroeg zich
bovendien af, of het verkeers-techni-
sche bezwaar van het moeten door
kruisen van het tegemoetkomende
verkeer om een links gelegen par
keerstrook te bereiken wel opweegt
tegen het voordeel, dat de rijbaan zo
veel mogelijk vrijgehouden wordt van
obstakels.
Een automobilist werd strafrechte
lijk vervolgd, omdat hij zijn auto had
geparkeerd aan de rechterkant van de
weg, ofschoon zich ongeveer 8 meter
verder aan de linkerkant van de weg
een ongeveer 34 meter lang afzonder
lijk weggedeelte bevond, dat tot par
keren was bestemd.
Van dit vonnis kwam de officier
van Justitie te Leeuwarden in cassatie
bij de Hoge Raad. Naar zijn mening
had de automobilist gebruik moeten
maken van de parkeergelegenheid aan
de linkerkant van de weg.
De officier van Justitie vond de Ad
vocaat-Generaal aan zijn kant. Deze
verwees naar de Nota van Toelichting
van de minister van Verkeer en Wa
terstaat. Volgens die Nota is op het
stuk van stilstaan en parkeren aan
sluiting gezocht bij buitenlandse rege
lingen en ook hetgeen internationaal
werd overeengekomen.
Blijkbaar wilde de minister aan
knopen bij het Verdrag van Genève,
dat het volgende bepaalt: „Stilstaande
Maar de Hoge Raad liet een ander
geluid horen en bracht daarbij artikel
80 van het RVV naar voren, luidende:
1. De bestuurder brengt zijn voer
tuig tot stilstand aan de uiterste rech
terzijde van de rijbaan.
2. Hij mag zijn voertuig aan de ui
terste linkerzijde van de rijbaan tot
stilstand brengen, indien
a. voor de rechterzijde een stopver
bod bestaat;
b. in de rechterzijde van de rijbaan
tram- of spoorrails liggen.
3. Hij mag zijn voertuig zowel aan
de uiterste rechter- als linkerzijde tot
stilstand brengen op wegen met
éénrichtingverkeer.
De Hoge Raad besliste, dat in arti
kel 82 van het RVV met „afzonderlijk,
daartoe bestemde weggedeelten" uit
sluitend wordt gedoeld op afzonderlij
ke )voor parkerende voertuigen be
stemde weggedeelten, welke zijn gele
gen aan de zijde van de rijbaan, al
waar volgens artikel 80 voertuigen tot
stilstand mogen worden gebracht.
Buiten de gevallen, bedoeld in het
tweede en derde lid van artikel 80, is
het gebruik van parkeergelegenheden
derhalve slechts geboden, indien deze
aan de rechterkant van de weg zijn
gelegen.
Aldus verwierp de Hoge Raad het
beroep van de officier van Justitie.
door H Kramer
Wereldkampioen Spassky heeft zijn
vele aanhangers in de schaakolympia
de te Siegen niet teleurgesteld. Hij
iwaï prachtig op dreef en vooral zijh
overwinning op Bobby Fischer zal
hem veel voldoening hebben gegeven.
Hoe Spassky met zwakkere tegen
standers omsprong leren de beide vol
gende partijen uit de voorronden.
Wit: SPASSKY. Zwart: LORINCZI
(Monaco). Siciliaanse verdediging.
(Siegen 1970.)
1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, Pb8-c6 3.
d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pg8-f6 5.
Pbl-c3, a7—a6(?) (Normaal is 5.
d6 of 5.e6.)
6. Pd4xc6, b7Xc6 7. e4-e5, Pf6-g8
8.Lfl-d3, g7-g6 9. 0-0, Lf8-g7 IC.
Tfl-el, e7-e6 11. Ddl-f3, Pg8-e7?
(Sterker is 11. f5.) 12. Pc3-e4!,
0-0
iQp 12.Lx«6 nad Wit de vol
lende tombinatie in petto:» 13. Pg5, f6
14. T x e5!, f x g5 15. T x g5 en zwart kan
niet rocheren.) 13. Lcl~g5, h7-h6 (Di
rect tot verlies leidt 13.Lxe5 14.
Pf6t. Lxf6 15. Dxf6, Te8 16. Te5, Lb7
17. Lh6, Pf5 18. Txf5.) 14. Pe4-f6t,
Kg8-h8 15. Tel-e4', Pe7-g8 16
Te4-h4, Pg8x f6 17. e5xf6 en zwart
gaf h'et op.
Wit: BYZANTIADIS (Griekenland)
Zwart: SPASSKY. Aangenomen Da
megambiet (Siegen 1970.)
1. d2-d4, d7-d5 2c2-c4, d5xc4 3.
Pbl-c3 (Hier speelt men vrijwel uit
sluitend 3. Pf3 om de nu volgende op
mars te voorkomen.)
e7-e5 4. d4—d5 (Ook 4. d&efi,
Dxdlf 8. Pxdl, Pcfi 6. PO, Le6 levert
wit geen voordeel op.)
4 .a7-a6 5. a2-a4 (Na 8; e4, b5
ziet wit de gambietpion niet meer te
rug.)
5 .Pg8-f6 6. Lcl-g5, Pb8-d7 7.
e2-e4, h7-h6 8. Lg5xf6? (Beter te 8.
Lh4 of 8. Le3.)
8.Pd7xf8 9. Lf 1 x c4, Lf8-b4
10. Ddl-c2, 0-0 11. Pgl-f3, Lb4-d6 11.
0-0, Pf6-h5! (Aldus wordt het ontbre
ken van de witte dameloper voelbaar.)
13. Pc3-e2, Lc8-g4 14. Pf3-d2,
Dd8-g5 15. Pe2-g3 (Niet 15. f3 wegens
15.Lh3 16. Tf2, Lc5. Beter dan de
tekstzet is echter 15. Khl.)
15.Ph5-f4 16. Pd2-b3,' h6-h5
17. f2-f3, Lg4-d7 18. Kgl-hl (Ook na
18. Tfel, of 18. a5, g6 19. Tael, h'4 breekt
de zwarte aanval los.)
18.g7~g6 19. Tfl-gl (Dekt g2
zodat. 19.-h4 met 20. Pe2 kan
worden beantwoord.)
1».f7-f5 20. Pg8-e2, f5xe4 21.
Pe2xf4 (Een grappige variant is 21.
Dxe4, Lf5 22. De3, Ph3! 23. Dxg5, Pf2
mat)
21.Tf8xf4 22. f3xe4, Ta8-f8
23. Dc2-cl (Tegen de dreiging 23.
Tf2 gericht. Op 23. Tgfl volgt23.
Lxa4 24. Txf4, Dxf4 25. Txa4,
Dflf en mat.)
23.Kg8-g7 24. Lc4-e2, Dg5-e7
25. Pb3-d2, c?-c6 26. Le2-c4, Tf4-f2
27. Pd2-fl
SPASSKY
BYZANTIADES
De opgave van de week: zwari
speelt en wint.
De oplossing komt in de volgende
rubriek.
OPLOSSING
De stand was:
Wit (Garcia): Kgl, Db3, Tdl en fl,
Lc4 en e3, Pf7, pionnen a2, b2, e4, b2
h3.
Zwart (Larsen): Kg8, De8, Te5 én f8,
Lb7 en g7, Pf6, pionnen a7, b6, c5, g6.
Op 21.Txf7 volgt: 22. Lxf7f,
Dxf7 23. Td8f! en nu 23.Lf8 24.
Txf6, of 23.Kh7 24. Dxf7, of 23
Te8 24. Txe8f en wint
door J. M. Bom
De ex-Franse kampioen Georges
Mostovoye nam voor het eerst sedert
zijn terugkeer uit Israël weer deel aan
een belangrijk internationaal tour-
nooi. Hij bleek nog niet in zijn oude
vorm en moest dan ook o.a. de huidige
titelhouder Marcel Hisard voorbij la
ten gaan. Hieronder het onderlinge
treffen tussen beide matadoren, waar
in nogmaals duidelijk blijkt welk een
uitnemend tacticus deze is:
Wit: G. MOSTOVOYE; Zwart: M.
HISARD;
(Intern. Tourn. te De Lier 14-10-'70)
1. 31-26 19-23; 2. 33-29 20-25 3.
39-33 14—19; 4. 44-39 15-20; 5. 50-44
10-15; 6. 37-31 20-24; 7. 29x20 25x14;
8. 35-30 15-20 9. 30-25 5-10; 10. 41-37
10-15; 11. 46-41 17-21; In de zelfde
wedstrijd speelde de Haitiaan
Germain hier (met verwisselde kleu
ren) (20-24) en kwam sterk in het de
fensief. De tekstzet lijkt een verster
king in deze opening. 12.26x17 12x21;
13. 31-26 7-12; 14. 26X17 12x21; 15.
33-29 21-26; Na (20-24) 29x20 (15x24)
volgt 38-33!) en ook dan komt zwart in
het defensief.
16. 38-33 11-17; 17. 42-38 1-7; 18.
32-28 23 X 32; 19. 37 x 28 7-12; 20. 28-23.
Wit belet de ontwikkeling van zwarts
linkervleugel. De witte machtsconcen
tratie rechts daarvoor geeft zwart
aanleiding tot een zich langzaam ont
wikkelende aanval tegen wits linker
vleugel. Wit realiseert zich dat te laat,
zoals uit het vervolg blijkt: 20.
19X28; 21. 33x11 6X17! 22. 41r37
13-19; 23. 39-33 17-22 24. 37-32 Ö-I3;
25.44-39 4-9; 26. 48-42 12-17; 27.32-28
17-21; 28. 28X17 21x12; 29. 33-28
18-22; 30. 28x17 12 x21; 31. 42-37 8-12;
32. 39-33 12-18; 33. 38-32 18-22; 34.
47-41.
Op 43-38 volgt (22-27) met de drei
ging (27-31) en (19-23) of (13-18) met
zeer moeilijk spel voor wit 34
2-8; 35. 43-39 Op 32-28 volgt (21-27)
28X17 (27-31) 36 X 27 (19-23) 29x18
(13x42!). Zwart acht thans de witte
linkervleugel "stormrijp".: 35
21-27; 36.32x2116x27; (zie diagram)
Dreigt nu (13-18) en (27-31). Wit
denkt de zwarte aanval te kunnen af
stoppen door 37.37-32.
AAN DE LEZERS DE INTERES
SANTE OPGAVE DEZE WEEK:
Hoe had zwart 37. 49-43 tegenge
speeld?
3727X38; 38. 33 x 42 22-271 39.
41-37 27-31! 40.36 x 27 19-23! 41. 29X18
13x31; Hoewel het nog heel wat la-
veerkunst kost, wint zwart nu gedeci
deerd: 42. 40-35 31-36; 43. 49-43 8-12;
44. 43-38 20-24 45. 45-40 9-13; 46.
34-30.
Na elke andere volgt (26-31) 46.
36-41! 47. 30X17 41X45; 48. 17-11
45-50; 49.11-7 50-28! 50.7-1 26-31! 51.
42-38 14-20; 52. 25X14 28 X 5; 53. 35-30
31-36; 54. 30-24 36-41; 55. 38-33 41—46;
56. 1-6 5-14; 57/ 33-29 14-20! Gaat
24-20 tegen! 58. 6-50 46-32; 59. 50-6
32-49; 60. 6-11 49 -21; 61.11-44 21-12!!
Een fraaie eindspelfinesse vélt wit:
OP 44-33 (12 x 40!) 33-47 volgt (20 x 29!)
47 x 24 (40-35!!!) en vangt de dam. 62.
44-11 12x45; en zwart won op over
macht
OPLOSSING
Dé, stand was:
Wit (TOET) 22, 27, 28, 29, 32, 34. 36, 37,
38,39,40,42,43,44,.47,48 (16 st.)
Zwart (BERMAN) 2, 3,4, 6, 7, 8, 11, 12,
13,15,17,19,20,25, 26, 35 (16 st.)
Na (19-24) 38-33 (12-18) kan wit de
damcombinatie 34-30 (25 x 45) 44-40
(45-23) 28 X 30 (35 x 24) 42-38 (17 x 28)
32x1 uitvoeren maar na (8-12) 1x9
(4x13) is materieel de stand ge
lijk, echter lijdt wit aan een verzwak
te rechter vleugel
Vorige week had ik een speelpró-'
bleempje voor u. Niemand was
kwetsbaar. U moest als zuid 5 KI
spelen met de volgende spellen:
heeft, dan speelt hij direkt driemaal
troef, zodat u slechts één troef je op
tafel overhoudt Als dan harten
vrouw vierde tegenzit, dan bent u
verloren. Neen, direkt troef spelen is
hier geen goed plan. U moet reke
ning houden met de mogelijkheid
dat dit spel als volgt zit:
SchA
Ha AHB85
Ru 7 2
KI B 10 9 8 3
Het biedverloop dat u in dit 5 KI
contract gebracht had, was:
noord oost zuid west
pas lSch 2 Ha 3Sch
5 KI pas 4 KI pas
pas pas pas
West kwam uit met schoppen
boer. Hoe moet dit spel gespeeld
worden?
De eerste slag biedt geen proble
men, maar wat verder? Als klaver
vrouw goed zit en de hartens willen
zich netjes gedragen, dan zal er 6
gemaakt wordea Maar u hebt geen
slem geboden en dus heeft het wei
nig zin om aan de gunstige zitsels te
denken. U moet zich hier beraden .op
de ongunstige zitsels. Hét lijkt aan
trekkelijk om direkt op de troeven"
af te gaan, maar die aantrekkelijk
heid is maar schijn. Direkt troef
trekken houdt grote gevaren in,
want als oost. AV x van klaver
SchB 10852
Ha V 96 3
Ru V 10 9
KI 4
SchA
Ha AHB85
Ru 7 2
KI B 10983
Bij dit zitsel zou direkt troef spe
len tot mislukking leiden, terwijl u
een speelwijze ter beschikking hebt
.die wel succes brengt U speelt aas
en heer van harten en troeft vervol
gens een hartentje op tafel. Oost.
kan nu overtroeven, maar hij zal
dat toch met klaver vrouw moeten,
doen, dus met een vaste winner. Hoe
dan ook, u zult altijd in staat zijn
nogmaals een hartentje te troeven
en daarmee is de zaak rond. Door'
deze speelwijze gaat u het contract
maken, zolang de hartens niet 5-1
zitten en niet alle troeven op één
.hand tegenzitten. Overigens doet
zich bij het gegeven zitsel nog wel
een kleine complicatie voor, als oost
niet overtroeft, maar een ruitentje
•weg doet
door G JR. Förch
U gaat met een aftroever terug
naar uw hand en troeft noèmaals
een harten. Nu moet u niet weer met
een aftroever naar de hand terug
gaan om naar klaver heer toe te
spelen. Oost zou dan klaver A V in
casseren en omdat u gedwongen
zoudt zijn uw laatste hoge troef als
aftroever te gebruiken, zou klaver 2
ook nog verloren gaan. Er staan
twee wegen voor u open: of u speelt
na de tweede hartenaftroever kla
ver heer van tafel, of u gaat wel met
een aftroever naar de hand, maar
dan troeft u ook de laatste, inmid
dels vrije, harten op tafel in. Als u
•deze variant kiest, dan hebt u van
het feit dat u buiten aas en vrouw
alleen maar kleine troef jes mist, ge
bruik gemaakt dóór een cross-ruff
op te zetten.
Deze week heb ik een doubledum-
my-probleem voor u
SchA H V7 52
Ha A B32
Ru 106 3
Kl-
Sch 6
Ha 10 9 7
Ru 5 4
KI 10976532
Sch 8 4 3
Ha H V 54
Ru H B 9 8
K1H B
Hoe maakt zuid tegen het besta
tegenspel 6 Ha na een uitkoms* met
schoppen boer?
Horizontaal: 1. wapen, 5. dans, 9.
noot, 10. plaats in Noord-Holland, 14.
door vriendelijke bemiddeling, 15. be
taalmiddel, 16. plaats in Duitsland, 18.
familielid, 20. persoon van adel, 23.-
lied, 25. rivier in Nederland, 27. meis
jesnaam, 28. klank, 29.- vervoermiddel,
31. stel, 32. berichtenoverbrenger, 33.
.ontkenning, 35. vreemde munt, 36. va
der en moeder, 37. leren halsgordel, 38.
maat, 40. Eng, titel, 41. rivier in-
Armenië, 43. drank, 45. ontkenning, 47.
godheid, 48. voertuigen, 50. plooi, 52.
eenheid van druk (afk.), 53. vluchtige
schets, 55. windrichting, 56. vis, 58. dal
in Wallis, 60. titel, 62. Amsterdam, 63.
pers. vrnwrd., 64. kunststof, 65. lec
tuur.
Verticaal: 1. suf, vervelend, 2. fami
lielid, 3. Bijbelse figuur, 4. vreemde, 5.
rijsje, 6. maat, 7. bevel, 8. plaats in
Overijssel, 11. met tegenzin, 12. heen
en weer gooien, 13. vuur, 15. voldoende
gekookt, 17. kleur, 19. beschermheer
schap, 21. boom, 22. voorzetsel, 24.
streep op sportterrein, 26. schoeisel, 28.
wonderen verrichten, 30. plaats in
Limburg, 32. vrouwelijk zoogdier, 34.
hulde, 35. verbinding, 39. bevel om iets
niet te doen, 42. onheil, 43. tijdperk, 44.
deel van koeiemaag, 46. te eniger tijd,
47. plaats in Utrecht,48. rivier in
Italië, 49. dierenverblijfplaats, 51. pro
beren, 53. deel yan het gelaat, 54. open
plek, 57. uitroep, 59. Ned. voetbalclub,
61. kledingstuk, 63. familielid.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
HORIZONTAAL: 1. prentenboek, 9. alert,
10. dagvlinders, 11/ tarra, 12. nylon, 14. allee,
15. egaal, 17. ereblijk, 20. colli, 22. Madame
Tussaud, 27. etude, 28 grond, 30. halte, 31.
geste, 32. lammelingen, 33. amerij, 31 koren.
35.i
VERTICAAL: 1. pedante, 2. Engelse, 3. tol
1 nonna, 5. openlucht, 6. kasteel 7. gedraal
8. straalt, 13. Nel, 16. glas, 18. blad, 19. kom
kommer, 21. vergaan. 22. muisjes, 23. dege
lijk. 21 schuins, 25. allegro, 26. deernis, 29.
deem.