Ranger van General Motors speciaal voor de Benelux Stakingen en ziekte duperen Europese auto-industrieën Parkeren kan soms een heel moeilijke kwestie worden Opelpakket nu bij Vauxhall Mustangs langer, lager en breder Accu niet meer bijvullen Links In cassatie Rechts Verdrag SCHAKEN DAMMEN BRIDGE KRUISWOORDRAADSEL Z""1 lovanni Agnelli, de directeur van het Fiatconcern, heeft tijdens de autoshow in Turijn harde cijfers op tafel gegooid, cijfers die het gevolg- zijn van abnormaal ziekteverzuim en stakingen in de Italiaanse automobie lindustrie. „Als er dit jaar verder niet meer wordt gestaakt, maakt Fiat in Italië 1,6 miljoen auto's. Zonder stakingen zouden het er zeker tien procent méér zijn geweest." Bij de 1,6 miljoen komen nog een 440.000 stuks die door dochteronder nemingen in Spanje, Argentinië en Joegoslavië worden geproduceerd. Dat brengt de totale produktie dus over de twee miljoen. „Door de 160.000 Fiats die we we gens de stakingen te weinig maken dit jaar", aldus Agnelli, „tobben we met leveringsproblemen, die resulte ren in een onvoldoende export en een daling van ons aandeel op de Ita liaanse markt." Hoe Fiat wordt geteisterd door sta kingen en abnormaal hoog ziektever zuim, wordt het beste geïllustreerd door het verlies aan manuren. Dit jaar was de produktie begroot op ba sis van 18.000 man personeel en 275 miljoen manuren. Door stakingen en ziektemeldingen verloor Fiat in 1969 veertig miljoen man-uren en dit jaar 35 miljoen. Het ziekteverzuim schommelt nor maliter tussen de vier en de vijf pro cent, nu tussen elf en twaalf procent. „Al de arbeidsonlusten maken van 1970 voor het Fiatconcern een jaar van gemiste kansen", aldus Agnelli. /"kok Alfa Romeo's directeur, Lut- raghi, klaagde over de arbeidson lusten. „Door stakingen produceerden we veel minder auto's dan de bedoeling was, met als onvermijdelijk gevolg vertragingen in de aflevering van on ze auto's. Desondanks zijn produktie en verkoop toch omhoog gegaan, maar veel minder dan we wilden. De ex pansie komt tot uiting in een stijging van ons marktaandeel in Italië met 12,8 pet., terwijl onze export met 25,1 pet. omhoog ging." veneens op grond van allerlei stakingsacties heeft de BO- VAG-vereniging van Nederlandse ga rage houders zijn leden gewaar schuwd tegen de Britse automobielin dustrie. „De Britse auto-industrie is ten do de opgeschreven. Zelfs voor een ge matigd optimisme is geen enkele aan wijsbare reden. Men moet zich in ge- moede afvragen of het nog wel een wijs beleid is het verkoopprogramma op te hangen aan de Britse auto-indu strie", aldus de Bovag. De bond van Britse autofabrikan ten, de S.M.M.T., verweert zich teeen deze aanval door erop te wijzen %at veel Britse auto's „buiten Engeland - worden geassembleerd en dan niet al le auto's in de verkoopstatistieken te recht komen, maar uitsluitend figure ren in het in geld uitgedrukte export cijfer. En dat nu, aldus de S.M.M.T.. stijgt geducht, van 722 miljoen pond in de eerste acht maanden van 1969 tot 766 miljoen pond in dezelfde pe riode van dit jaar. Exclusief voor de Benelux heeft General Motors deze week de GM Ranger geïntroduceerd. De nieuwe se rie, die uit drie koetswerkuitvoerin- gen bestaat en negen modellen omvat, wordt in de assemblagefabriek in Antwerpen gebouwd. De componenten worden geleverd door andere GM- bedrijven, in dit geval door Opel. De zelfde verkooppolitiek wordt door het concern ook toegepast in andere we reldrayons. Zuid-Afrika heeft reeds de GM Ranger. In Brazilië werd vorig jaar de GM Opala uitgebracht en in Au stralië worden de GM Holden Torana en de Premierseries geassembleerd. Het gaat hier om een decentralisatie van de produktie, wat een betere uit wisseling van onderdelen mogelijk maakt. In onze streken is de GM Ranger er bijgekomen. Omdat de Opeldealers overbelast dreigen te worden, wordt de nieuwe serie via het Vauxhall-net geleverd. De Ranger-modellen zijn voor 't grootste deel Opelprodukten. De buitenafmetingen zijn dezelfde: 4.57 m lang, 1.75 m breed en 1.45 m hoog. Aan de voorkant is de Ranger te herkennen aan een dubbel stel ron de koplampen, dat de rechthoekige grille (met de letter R erop) flankeert. Langs de zijpanelen loopt een sier- strip. De motoren zijn overgenomen van de Rekord en de Commodore, achter eenvolgens de 4-cilinders 1.7 en 1.9 liter en de 6-cilinder 2.5 liter. De Ranger 1700 presteert 75 DIN-pk en De serie Ranger", bestemd voor de Benelux-personenwagen- markt. Er zijn negen modellen, waarvan de drie carrosserie-varian ten op bovenstaande foto te zien zijn. De krachtbronnen zijn een 1700 cc, een 1900 cc-motoralsmede twee 2500 cc-motoren. De nieuwe GM Rang er "-modellen zullen met in gang van 6 november a.s. worden verkocht. heeft een topsnelheid van 153 km/uur Ranger 1900: 90 pk, 160 km/uur. Ran ger 2500: 120 pk, 170 km/uur. Ranger 2500 GTS: 130 pk, 180 km/uur. De wagens zijn uitgerust met be krachtigde remmen (van het schijfty- pe op de voorwielen) en een geschei den remcircuit. Een elektrisch ver warmde achterruit en achteruitrij- lampen zijn standaard. De goedkoopste Ranger 1700 twee- deurs met stuurversnelling kost 9660,-. De 1900 komt op 10.209,- en de prijzen van de 2500 en de 2500 GTS coupé zijn resp. 13.434,- en 15.075,-, alle inclusief BTW. De Mustang van Ford heeft een in grijpende wijziging ondergaan. Het totaal vernieuwde koetswerk is langer, lager en breder en doet vooral aan de voorzijde denken aan de ver maarde Mustang Shelby's. De achter zijde is stomp afgewerkt met daarin opgenomen de zwaar verchroomde tankdop en de nieuw gestyleerde ach terlichten. Ook het interieur met als voornaamste blikvanger het dash board, werd grondig herzien, func tioneel en comfortabel, alle modellen met console. Toyota heeft aangekondigd deze maand twee nieuwe auto's uit te zul len brengen, de Carina en de Celica, met motoren van 1400 tot 1600 cc. „Goed licht? Allicht!" is het motto van een grootscheepse actie van Vei lig Verkeer Nederland, die de komen de weken wordt gevoerd. Honderden garages doen mee en controleren gra tis de verlichting van de auto's van hun klanten. Op de Turijnse autoshow strijden de carrossiers Ital Design en Lam borghini om de eer wie de fraaiste auto heeft gemaakt. Ital Design doet dat met een prach tige, tegelijk stoer en sierlijk gelijnd, prototype op basis van een Volkswagen- Porsche 914l6. Lamborghini zet deze nieuwe auto in, die in kleine series in produktie wordt genomen, de nieuwe P 250. De P staat voor ,,posteriore" dat duidt op de achter de zitplaatsen gemonteerde motor. Ondanks die mid scheeps geplaatste motor, is de P 250 toch een vierper- soons auto. De 2,5 liter 220 DIN-pk's V-8 motor zorgt voor een topsnelheid van 240 km/u. Deze witte doos is een accu, met twee polen voor de aan sluitingen, maar zonder de ge bruikelijke schroefdoppen voor het controleren van de stand van de vloeistof in de accu en het eventuele bijvullen. Contro leren en/of bijvullen hoeft niet meer en kan niet meer bij de ze accu. Omdat het accuzuur niet meer kan ontsnappen, komt corrosie ook niet meer voor en kan ontsnapt zuur de accuklemmen-polen niet meer aanvreten. De Flortis accu is een Zwitsers produkt. General Motors maakt een dergelijke permanent gesloten accu in Amerika. Waar moet een automobilist parke ren, als er links van de weg een par- keerstrook is? Moet hij zijn auto dan op die parkeerstrook neerzetten of moet hij gewoon aan de rechterzijde van de weg parkeren? Dit vraagstuk is niet nieuw. Het be stond reeds onder de werking van het Wegenverkeersreglement (WVR). Oor spronkelijk verbood het WVR anders te parkeren dan „op het afzonderlijke weggedeelte voor stilstaande voertui gen bestemd". Het maakte daarbij geen verschil, of de parkeergelegen heid zich rechts of links van de weé bevond. In een voorkomend geval moest men dus ook van een links van de weg gelegen parkeerhaven gebruik maken. Dit bracht de noodzaak met zich mee dat het tegemoetkomende verkeer te doorkruisen. Met het oog op dit bezwaar werd het WVR per 1 augustus 1953 in die zin aangevuld, dat men voortaan alleen rekening moest houden met parkeergelegenhe- den, die zich rechts van de weg be vonden. Op 1 januari 1967 trad het „Regle- meht Verkeersregels en Verkeerste kens" (RVV) in werking. Artikel 82, lid 1, van het RVV luidt: „Parkeren geschiedt, waar mogelijk, op afzon derlijke, daartoe bestemde weggedeel ten". De beperking tot parkeergelegenhe- den, die zich rechts van de weg be vinden, is hier dus weer vervallen. Moet men nu weer van een links van de weg gelegen parkeerhaven gebruik maken, indien deze aanwezig is? Deze vraag kreeg de kantonrechter te Beetsterzwaag te beantwoorden. De kantonrechter overwoog, dat de buiten werking gestelde regeling van het WVR beoogde te voorkomen, dat het tegemoetkomende verkeer twee maal zou worden gekruist. Onder de werking van die vroegere regeling zou de automobilist niet strafbaar geweest zijn. Artikel 82 van het RVV zegt welis waar niet met zoveel woorden, dat de verplichting tot het gebruik van par keerplaatsen alleen geldt, indien deze zich rechts van de weg bevinden, doch er is nergens enige aanwijzing te vinden, dat de wetgever op dit stuk een verandering en voor de ver keersveiligheid een verslechtering van de vroeger bestaande regeling zou hebben beoogd. Daarom moet worden aangenomen, dat artikel 82 van het RVV ten aanzien van het parkeren eenzelfde regel heeft gesteld als het WVR vroeger bevatte. Met deze motivering besliste de kantonrechter, dat de automobilist geen strafbaar feit had gepleegd en derhalve van alle rechtsvervolging diende te worden ontslagen. voertuigen, enz., moeten buiten de rij baan worden opgesteld, indien dit mogelijk is, en anders zo dicht moge lijk langs de kant van de rijbaan". Daar geldt dus geen beperking tot de rechterkant. En de Zwitserse regeling beperkt zich evenmin tot de rechter zijde. De Advocaat-Generaal vroeg zich bovendien af, of het verkeers-techni- sche bezwaar van het moeten door kruisen van het tegemoetkomende verkeer om een links gelegen par keerstrook te bereiken wel opweegt tegen het voordeel, dat de rijbaan zo veel mogelijk vrijgehouden wordt van obstakels. Een automobilist werd strafrechte lijk vervolgd, omdat hij zijn auto had geparkeerd aan de rechterkant van de weg, ofschoon zich ongeveer 8 meter verder aan de linkerkant van de weg een ongeveer 34 meter lang afzonder lijk weggedeelte bevond, dat tot par keren was bestemd. Van dit vonnis kwam de officier van Justitie te Leeuwarden in cassatie bij de Hoge Raad. Naar zijn mening had de automobilist gebruik moeten maken van de parkeergelegenheid aan de linkerkant van de weg. De officier van Justitie vond de Ad vocaat-Generaal aan zijn kant. Deze verwees naar de Nota van Toelichting van de minister van Verkeer en Wa terstaat. Volgens die Nota is op het stuk van stilstaan en parkeren aan sluiting gezocht bij buitenlandse rege lingen en ook hetgeen internationaal werd overeengekomen. Blijkbaar wilde de minister aan knopen bij het Verdrag van Genève, dat het volgende bepaalt: „Stilstaande Maar de Hoge Raad liet een ander geluid horen en bracht daarbij artikel 80 van het RVV naar voren, luidende: 1. De bestuurder brengt zijn voer tuig tot stilstand aan de uiterste rech terzijde van de rijbaan. 2. Hij mag zijn voertuig aan de ui terste linkerzijde van de rijbaan tot stilstand brengen, indien a. voor de rechterzijde een stopver bod bestaat; b. in de rechterzijde van de rijbaan tram- of spoorrails liggen. 3. Hij mag zijn voertuig zowel aan de uiterste rechter- als linkerzijde tot stilstand brengen op wegen met éénrichtingverkeer. De Hoge Raad besliste, dat in arti kel 82 van het RVV met „afzonderlijk, daartoe bestemde weggedeelten" uit sluitend wordt gedoeld op afzonderlij ke )voor parkerende voertuigen be stemde weggedeelten, welke zijn gele gen aan de zijde van de rijbaan, al waar volgens artikel 80 voertuigen tot stilstand mogen worden gebracht. Buiten de gevallen, bedoeld in het tweede en derde lid van artikel 80, is het gebruik van parkeergelegenheden derhalve slechts geboden, indien deze aan de rechterkant van de weg zijn gelegen. Aldus verwierp de Hoge Raad het beroep van de officier van Justitie. door H Kramer Wereldkampioen Spassky heeft zijn vele aanhangers in de schaakolympia de te Siegen niet teleurgesteld. Hij iwaï prachtig op dreef en vooral zijh overwinning op Bobby Fischer zal hem veel voldoening hebben gegeven. Hoe Spassky met zwakkere tegen standers omsprong leren de beide vol gende partijen uit de voorronden. Wit: SPASSKY. Zwart: LORINCZI (Monaco). Siciliaanse verdediging. (Siegen 1970.) 1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, Pb8-c6 3. d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pg8-f6 5. Pbl-c3, a7—a6(?) (Normaal is 5. d6 of 5.e6.) 6. Pd4xc6, b7Xc6 7. e4-e5, Pf6-g8 8.Lfl-d3, g7-g6 9. 0-0, Lf8-g7 IC. Tfl-el, e7-e6 11. Ddl-f3, Pg8-e7? (Sterker is 11. f5.) 12. Pc3-e4!, 0-0 iQp 12.Lx«6 nad Wit de vol lende tombinatie in petto:» 13. Pg5, f6 14. T x e5!, f x g5 15. T x g5 en zwart kan niet rocheren.) 13. Lcl~g5, h7-h6 (Di rect tot verlies leidt 13.Lxe5 14. Pf6t. Lxf6 15. Dxf6, Te8 16. Te5, Lb7 17. Lh6, Pf5 18. Txf5.) 14. Pe4-f6t, Kg8-h8 15. Tel-e4', Pe7-g8 16 Te4-h4, Pg8x f6 17. e5xf6 en zwart gaf h'et op. Wit: BYZANTIADIS (Griekenland) Zwart: SPASSKY. Aangenomen Da megambiet (Siegen 1970.) 1. d2-d4, d7-d5 2c2-c4, d5xc4 3. Pbl-c3 (Hier speelt men vrijwel uit sluitend 3. Pf3 om de nu volgende op mars te voorkomen.) e7-e5 4. d4—d5 (Ook 4. d&efi, Dxdlf 8. Pxdl, Pcfi 6. PO, Le6 levert wit geen voordeel op.) 4 .a7-a6 5. a2-a4 (Na 8; e4, b5 ziet wit de gambietpion niet meer te rug.) 5 .Pg8-f6 6. Lcl-g5, Pb8-d7 7. e2-e4, h7-h6 8. Lg5xf6? (Beter te 8. Lh4 of 8. Le3.) 8.Pd7xf8 9. Lf 1 x c4, Lf8-b4 10. Ddl-c2, 0-0 11. Pgl-f3, Lb4-d6 11. 0-0, Pf6-h5! (Aldus wordt het ontbre ken van de witte dameloper voelbaar.) 13. Pc3-e2, Lc8-g4 14. Pf3-d2, Dd8-g5 15. Pe2-g3 (Niet 15. f3 wegens 15.Lh3 16. Tf2, Lc5. Beter dan de tekstzet is echter 15. Khl.) 15.Ph5-f4 16. Pd2-b3,' h6-h5 17. f2-f3, Lg4-d7 18. Kgl-hl (Ook na 18. Tfel, of 18. a5, g6 19. Tael, h'4 breekt de zwarte aanval los.) 18.g7~g6 19. Tfl-gl (Dekt g2 zodat. 19.-h4 met 20. Pe2 kan worden beantwoord.) 1».f7-f5 20. Pg8-e2, f5xe4 21. Pe2xf4 (Een grappige variant is 21. Dxe4, Lf5 22. De3, Ph3! 23. Dxg5, Pf2 mat) 21.Tf8xf4 22. f3xe4, Ta8-f8 23. Dc2-cl (Tegen de dreiging 23. Tf2 gericht. Op 23. Tgfl volgt23. Lxa4 24. Txf4, Dxf4 25. Txa4, Dflf en mat.) 23.Kg8-g7 24. Lc4-e2, Dg5-e7 25. Pb3-d2, c?-c6 26. Le2-c4, Tf4-f2 27. Pd2-fl SPASSKY BYZANTIADES De opgave van de week: zwari speelt en wint. De oplossing komt in de volgende rubriek. OPLOSSING De stand was: Wit (Garcia): Kgl, Db3, Tdl en fl, Lc4 en e3, Pf7, pionnen a2, b2, e4, b2 h3. Zwart (Larsen): Kg8, De8, Te5 én f8, Lb7 en g7, Pf6, pionnen a7, b6, c5, g6. Op 21.Txf7 volgt: 22. Lxf7f, Dxf7 23. Td8f! en nu 23.Lf8 24. Txf6, of 23.Kh7 24. Dxf7, of 23 Te8 24. Txe8f en wint door J. M. Bom De ex-Franse kampioen Georges Mostovoye nam voor het eerst sedert zijn terugkeer uit Israël weer deel aan een belangrijk internationaal tour- nooi. Hij bleek nog niet in zijn oude vorm en moest dan ook o.a. de huidige titelhouder Marcel Hisard voorbij la ten gaan. Hieronder het onderlinge treffen tussen beide matadoren, waar in nogmaals duidelijk blijkt welk een uitnemend tacticus deze is: Wit: G. MOSTOVOYE; Zwart: M. HISARD; (Intern. Tourn. te De Lier 14-10-'70) 1. 31-26 19-23; 2. 33-29 20-25 3. 39-33 14—19; 4. 44-39 15-20; 5. 50-44 10-15; 6. 37-31 20-24; 7. 29x20 25x14; 8. 35-30 15-20 9. 30-25 5-10; 10. 41-37 10-15; 11. 46-41 17-21; In de zelfde wedstrijd speelde de Haitiaan Germain hier (met verwisselde kleu ren) (20-24) en kwam sterk in het de fensief. De tekstzet lijkt een verster king in deze opening. 12.26x17 12x21; 13. 31-26 7-12; 14. 26X17 12x21; 15. 33-29 21-26; Na (20-24) 29x20 (15x24) volgt 38-33!) en ook dan komt zwart in het defensief. 16. 38-33 11-17; 17. 42-38 1-7; 18. 32-28 23 X 32; 19. 37 x 28 7-12; 20. 28-23. Wit belet de ontwikkeling van zwarts linkervleugel. De witte machtsconcen tratie rechts daarvoor geeft zwart aanleiding tot een zich langzaam ont wikkelende aanval tegen wits linker vleugel. Wit realiseert zich dat te laat, zoals uit het vervolg blijkt: 20. 19X28; 21. 33x11 6X17! 22. 41r37 13-19; 23. 39-33 17-22 24. 37-32 Ö-I3; 25.44-39 4-9; 26. 48-42 12-17; 27.32-28 17-21; 28. 28X17 21x12; 29. 33-28 18-22; 30. 28x17 12 x21; 31. 42-37 8-12; 32. 39-33 12-18; 33. 38-32 18-22; 34. 47-41. Op 43-38 volgt (22-27) met de drei ging (27-31) en (19-23) of (13-18) met zeer moeilijk spel voor wit 34 2-8; 35. 43-39 Op 32-28 volgt (21-27) 28X17 (27-31) 36 X 27 (19-23) 29x18 (13x42!). Zwart acht thans de witte linkervleugel "stormrijp".: 35 21-27; 36.32x2116x27; (zie diagram) Dreigt nu (13-18) en (27-31). Wit denkt de zwarte aanval te kunnen af stoppen door 37.37-32. AAN DE LEZERS DE INTERES SANTE OPGAVE DEZE WEEK: Hoe had zwart 37. 49-43 tegenge speeld? 3727X38; 38. 33 x 42 22-271 39. 41-37 27-31! 40.36 x 27 19-23! 41. 29X18 13x31; Hoewel het nog heel wat la- veerkunst kost, wint zwart nu gedeci deerd: 42. 40-35 31-36; 43. 49-43 8-12; 44. 43-38 20-24 45. 45-40 9-13; 46. 34-30. Na elke andere volgt (26-31) 46. 36-41! 47. 30X17 41X45; 48. 17-11 45-50; 49.11-7 50-28! 50.7-1 26-31! 51. 42-38 14-20; 52. 25X14 28 X 5; 53. 35-30 31-36; 54. 30-24 36-41; 55. 38-33 41—46; 56. 1-6 5-14; 57/ 33-29 14-20! Gaat 24-20 tegen! 58. 6-50 46-32; 59. 50-6 32-49; 60. 6-11 49 -21; 61.11-44 21-12!! Een fraaie eindspelfinesse vélt wit: OP 44-33 (12 x 40!) 33-47 volgt (20 x 29!) 47 x 24 (40-35!!!) en vangt de dam. 62. 44-11 12x45; en zwart won op over macht OPLOSSING Dé, stand was: Wit (TOET) 22, 27, 28, 29, 32, 34. 36, 37, 38,39,40,42,43,44,.47,48 (16 st.) Zwart (BERMAN) 2, 3,4, 6, 7, 8, 11, 12, 13,15,17,19,20,25, 26, 35 (16 st.) Na (19-24) 38-33 (12-18) kan wit de damcombinatie 34-30 (25 x 45) 44-40 (45-23) 28 X 30 (35 x 24) 42-38 (17 x 28) 32x1 uitvoeren maar na (8-12) 1x9 (4x13) is materieel de stand ge lijk, echter lijdt wit aan een verzwak te rechter vleugel Vorige week had ik een speelpró-' bleempje voor u. Niemand was kwetsbaar. U moest als zuid 5 KI spelen met de volgende spellen: heeft, dan speelt hij direkt driemaal troef, zodat u slechts één troef je op tafel overhoudt Als dan harten vrouw vierde tegenzit, dan bent u verloren. Neen, direkt troef spelen is hier geen goed plan. U moet reke ning houden met de mogelijkheid dat dit spel als volgt zit: SchA Ha AHB85 Ru 7 2 KI B 10 9 8 3 Het biedverloop dat u in dit 5 KI contract gebracht had, was: noord oost zuid west pas lSch 2 Ha 3Sch 5 KI pas 4 KI pas pas pas pas West kwam uit met schoppen boer. Hoe moet dit spel gespeeld worden? De eerste slag biedt geen proble men, maar wat verder? Als klaver vrouw goed zit en de hartens willen zich netjes gedragen, dan zal er 6 gemaakt wordea Maar u hebt geen slem geboden en dus heeft het wei nig zin om aan de gunstige zitsels te denken. U moet zich hier beraden .op de ongunstige zitsels. Hét lijkt aan trekkelijk om direkt op de troeven" af te gaan, maar die aantrekkelijk heid is maar schijn. Direkt troef trekken houdt grote gevaren in, want als oost. AV x van klaver SchB 10852 Ha V 96 3 Ru V 10 9 KI 4 SchA Ha AHB85 Ru 7 2 KI B 10983 Bij dit zitsel zou direkt troef spe len tot mislukking leiden, terwijl u een speelwijze ter beschikking hebt .die wel succes brengt U speelt aas en heer van harten en troeft vervol gens een hartentje op tafel. Oost. kan nu overtroeven, maar hij zal dat toch met klaver vrouw moeten, doen, dus met een vaste winner. Hoe dan ook, u zult altijd in staat zijn nogmaals een hartentje te troeven en daarmee is de zaak rond. Door' deze speelwijze gaat u het contract maken, zolang de hartens niet 5-1 zitten en niet alle troeven op één .hand tegenzitten. Overigens doet zich bij het gegeven zitsel nog wel een kleine complicatie voor, als oost niet overtroeft, maar een ruitentje •weg doet door G JR. Förch U gaat met een aftroever terug naar uw hand en troeft noèmaals een harten. Nu moet u niet weer met een aftroever naar de hand terug gaan om naar klaver heer toe te spelen. Oost zou dan klaver A V in casseren en omdat u gedwongen zoudt zijn uw laatste hoge troef als aftroever te gebruiken, zou klaver 2 ook nog verloren gaan. Er staan twee wegen voor u open: of u speelt na de tweede hartenaftroever kla ver heer van tafel, of u gaat wel met een aftroever naar de hand, maar dan troeft u ook de laatste, inmid dels vrije, harten op tafel in. Als u •deze variant kiest, dan hebt u van het feit dat u buiten aas en vrouw alleen maar kleine troef jes mist, ge bruik gemaakt dóór een cross-ruff op te zetten. Deze week heb ik een doubledum- my-probleem voor u SchA H V7 52 Ha A B32 Ru 106 3 Kl- Sch 6 Ha 10 9 7 Ru 5 4 KI 10976532 Sch 8 4 3 Ha H V 54 Ru H B 9 8 K1H B Hoe maakt zuid tegen het besta tegenspel 6 Ha na een uitkoms* met schoppen boer? Horizontaal: 1. wapen, 5. dans, 9. noot, 10. plaats in Noord-Holland, 14. door vriendelijke bemiddeling, 15. be taalmiddel, 16. plaats in Duitsland, 18. familielid, 20. persoon van adel, 23.- lied, 25. rivier in Nederland, 27. meis jesnaam, 28. klank, 29.- vervoermiddel, 31. stel, 32. berichtenoverbrenger, 33. .ontkenning, 35. vreemde munt, 36. va der en moeder, 37. leren halsgordel, 38. maat, 40. Eng, titel, 41. rivier in- Armenië, 43. drank, 45. ontkenning, 47. godheid, 48. voertuigen, 50. plooi, 52. eenheid van druk (afk.), 53. vluchtige schets, 55. windrichting, 56. vis, 58. dal in Wallis, 60. titel, 62. Amsterdam, 63. pers. vrnwrd., 64. kunststof, 65. lec tuur. Verticaal: 1. suf, vervelend, 2. fami lielid, 3. Bijbelse figuur, 4. vreemde, 5. rijsje, 6. maat, 7. bevel, 8. plaats in Overijssel, 11. met tegenzin, 12. heen en weer gooien, 13. vuur, 15. voldoende gekookt, 17. kleur, 19. beschermheer schap, 21. boom, 22. voorzetsel, 24. streep op sportterrein, 26. schoeisel, 28. wonderen verrichten, 30. plaats in Limburg, 32. vrouwelijk zoogdier, 34. hulde, 35. verbinding, 39. bevel om iets niet te doen, 42. onheil, 43. tijdperk, 44. deel van koeiemaag, 46. te eniger tijd, 47. plaats in Utrecht,48. rivier in Italië, 49. dierenverblijfplaats, 51. pro beren, 53. deel yan het gelaat, 54. open plek, 57. uitroep, 59. Ned. voetbalclub, 61. kledingstuk, 63. familielid. OPLOSSING VORIGE PUZZEL HORIZONTAAL: 1. prentenboek, 9. alert, 10. dagvlinders, 11/ tarra, 12. nylon, 14. allee, 15. egaal, 17. ereblijk, 20. colli, 22. Madame Tussaud, 27. etude, 28 grond, 30. halte, 31. geste, 32. lammelingen, 33. amerij, 31 koren. 35.i VERTICAAL: 1. pedante, 2. Engelse, 3. tol 1 nonna, 5. openlucht, 6. kasteel 7. gedraal 8. straalt, 13. Nel, 16. glas, 18. blad, 19. kom kommer, 21. vergaan. 22. muisjes, 23. dege lijk. 21 schuins, 25. allegro, 26. deernis, 29. deem.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 11