VEENENDAAL
randje randstad
Dynamische en
veelzijdige stad
Citykern overwegend
voetgangersgebied
P 1anklaar
Veenendaal
na 1985
Presentatie
structuurplan
Ophalen
grof vuil
SCHAKELFUNCTIE
GROEN
VOETGANGERS
ONDERWIJS
WINKELS
CENTRUM
BOETIEKS
KWALITEIT
WOENSDAG li NOVEMBER 19/0
V eenend aal over vijftien jaar:
een plaats met circa 45.000 in
woners, 14.000 woningen en
een typisch verzorgende func
tie voor de omgeving.
Veenendaal over vijftien jaar:
een stad waarin wonen, wer
ken en recreatie goed op el
kaar zijn afgestemd en op
adequate manier met elkaar
met de omgeving en mét het
rijkswegenstelsel verbonden
door een logisch systeem van
wegen en paden.
Veenendaal over vijftien jaar:
een plaats met een kern die de
voetganger tot zijn domein
kan rekenen waarin naast
een veelzijdig winkelapparaat
plaats is ingeruimd voor het
plaatselijke bestuursapparaat
en voor voorzieningen in de
sociaal-culturele sector.
Langs de randen van 't city-
gebied belangrijke ontslui
tingswegen en concentraties
van andere verkeersvoorzie-
ningen enerzijds en hiermee
samenhangende woon- en
vooral kantoorbebouwing an
derzijds.
De kern zal daardoor een
sterk stedelijk karakter krij
gen wat ook tot uitdrukking
zal komen in de vorm van de
bebouwing.
Veenendaal over vijftien jaar:
een combinatie van een leven
de en stedelijke stadskern in
gesloten door woonwijken in
een landelijk milieu waardoor
de plaats een specifiek en veel
zijdig karakter zal krijgen. De
veelzijdigheid zal ook tot uit
drukking moeten worden ge
bracht in een scala van onder
wijsinrichtingen om ook in dit
opzicht te voldoen aan de
plaatselijke en regionale be
hoefte.
Ziedaar enige willekeurige
grepen uit de nieuwe struc
tuurnota die als dekblad de
titel „Randje Randstad" heeft
meegekregen.
De structuurschets is geen
vatsomlijnd programma dat
het gemeentelijk denken en
handelen in een gepantserd
keurslijf perst, maar eerder
een werkprogramma dat mo
gelijkheden open houdt om
eerder genomen uitgangspun
ten door een andere ziens
wijze of door invloeden van
buitenaf te herzien.
„Randje Randstad" is een
programma aan de hand
waarvan in de eerstkomende
vijftien jaar het gezicht van
Veenendaal wordt bepaald.
VEENENDAAL Rond de pre
sentatie van het Veenendaals
structuurplan is een uitgebreid
program van actie opgesteld om
zoveel mogelijk ieder de gelegen
heid te geven van dit structuur
plan kennis te nemen. Op dinsdag
17 november 's middags half zes zal
't plan aan gemeenteraad en pers
worden gepresenteerd en daarna
zullen op verschillende dagen groe
pen van de bevolking worden uit
genodigd voor informatie en dis
cussiebijeenkomsten. Handel, nij
verheid en industrie krijgen hier
voor de gelegenheid op maandag
23 november 's avonds 8.00 in het
raadhuis en de politieke partijen
de dag daarop eveneens om acht
uur. Op woensdag 25 november
's morgens om tien uur en 's mid
dags om half drie krijgen andere
belanghebbende groepen van de
bevolking gelegenheid zich op de
hoogte te stellen van dit plan, ter
wijl alle inwoners van Veenendaal
die niet bij een bepaalde categorie
horen op donderdag 26 november
om acht uur in het raadhuis wel
kom zijn.
In de periode 23 november tot en
met 26 november zijn de scholen
voor voortgezet onderwijs uitgeno
digd en van 17 tot en met 26 no
vember wordt het structuurplan in
het raadhuis gepresenteerd met
prenten en maquettes.
Tientallen dichtbeschreven vel
len waarop het toekomstbeeld van
Veenendaal uit de doeken wordt
gedaan zijn gecomprimeerd in een
brochure die huis aan huis zal
worden verspreid. Het in offset
vervaardigde kleur endrukwerk
geeft eerst een beeld van Veenen
daal anno 1927 en daarna een geo
grafische situering van het rand
je randstad"als een uitschieter in
Utrecht en een lekkergelegen
woonplaats vlakbij Utrechtse Heu
velrug en Veluwe. De brochure be
sluit met een visie op Veenendaal
in 1985 en een opwekking van bur
gemeester P. Bode aan iedereen
die het onder ogen krijgt mee te
praten en mee te denken om van
een „planklaar" nu tot een pan
klaar Veenendaal in 1985 te ko-
mèn.
stro's en vestiging van kleine speciaal
zaken als boetieks, antiquairs, een
goudsmid enz. kan deze speciale sfeer
hier versterkt worden. Het gebied tus
sen de Hoofdstraat en de Beatrixstraat
zal gesaneerd moeten worden. Naast
ruimte voor ambachtelijke bedrijven is
hier reserveruimte aanwezig om extra
centrumvoorzieningen onder te bren
gen.
In verband met de nabijheid van de
westelijke centrumontsluitingsweg is
het hier tevens mogelijk een concentra
tie van parkeermogelijkheid te maken
met eventueel een parkeergarage.
De fabrieksgebouwen in de Duiven-
weide zullen moeten verdwijnen omdat
dit terrein onmisbaar is voor een goede
relatie tussen de oude kern en het
nieuwe koopcentrum. Het ontmoetings
centrum zou op deze plaats een goede
schakelfunctie kunnen vervullen.
Door sanering van de industrie ten
oosten van de Brouwersstraat nabij het
Verlaat zou na 1985 een verdere uit
breiding van het centrumwinkelareaal
mogelijk zijn. Hierdoor zou het winkel
gebied van het koopcentrum recht
streeks verbonden kunnen worden met
de Hoogstraat waardoor het voetgan
gerscircuit in het centrum gesloten zou
kunnen worden.
Langs de centrumontsluitingswegen
die de city naar alle vier windstreken
omsluiten zijn kantoren gedacht. Omdat
onmogelijk met enige nauwkeurigheid
te zeggen is hoe groot de vraag naar
kantoorruimte zal zijn en wanneer deze
zal optreden zal onderzocht moeten
worden of verbouwing opgericht kan
worden die èn als kantoor èn als woon
ruimte gebruikt kan worden. Hierbij
kan als uitgangspunt dienen dat de
woonruimte geleidelijk vervangen
wordt door kantoorruimte naar gelang
de optredende vraag.
Groei van de bevolking, meergezins
woningen en toenemende vrije tijd
vergt ook de nodige maatregelen voor
groenvoorzieningen en sportveldenac
commodatie. Behalve een park dat vlak
ten westen van de city is gelegen en
dat de functie van stadspark met die
van wijkpark zal verenigen, zijn tussen
de gebieden Dragonder-zuid en -noord
en Gelderse Blom groenezones aange
geven die vooral als wijkpark zullen
dienen.
Naast het nieuwe sport- en wandel
park „de Groene Velden" met een op
pervlakte van 24 ha zal het sportpark
„Panhuis" in westelijke richting met
nog eens 9 hectare moeten worden uit
gebreid.
De begraafplaats aan de Munniken-
weg zal moeten worden verdubbeld.
De bebouwing in „de Salamander" en
„Petenbos" zal volgens de planologen
moeten worden afgestemd op het land
schap van de Utrechtse Heuvelrug. Bo
vendien zal deze bebouwing geen af
breuk mogen doen aan het voor de ge
hele plaats zo belangrijke visuele con
tact met de Utrechtse Heuvelrug. Langs
de randen van het centrumgebied zal
een schaalvergroting ontstaan die al is
ingezet met de bouw van de bejaarden
flats bij het Omleidingskanaal.
Door concentratie van verkeersactivi-
teiten langs de randen van het centrum
zullen Hoofdstraat en Hoogstraat meer
dan thans het geval is voetgangersdo
mein kunnen worden. Het Gelderland
zal intact worden gelaten als afsluiting
van de Hoogstraat.
Naar het oordeel van de planologen
mag ook de aard van de bebouwing
langs de Achterkerkstraat niet worden
aangetast. Bovendien zal deze weg door
zijn profiel naar het westen toe een
aantrekkelijke voetgangers- en moge
lijk fietsersverbinding vormen tussen
het centrum en de Groene Heuvel en
Molenbrug. Gezocht zal moeten worden
naar een oplossing waarbij deze route
de westelijke centrumontsluitingsweg
ongelijkvloers kruist.
Het landelijke gebied rond Veenen
daal wordt allereerst gezien als een re
serve ten behoeve van verdere stedelij
ke ontwikkelingen. Eenvoudig agrarisch
gebruik van de gronden zal daarom als
basis, dienen bij het maken van bestem
mingsplan voor deze gebieden.
De gelegenheid om grof tuin- en
huishoudafval mee te geven bestaat
vanaf nu éénmaal per maand op maan
dag, dinsdag- en woensdag. Voor het
eerst geldt deze regeling op: maandag
16, dinsdag 17 en woensdag 18 novem
ber 1970. Op donderdag wordt dus geen
grof tuin- en huishoudafval meer opge
haald.
Het grof tuin- en huishoudafval
wordt opgehaald op de dagen waarop
thans het normale huishoudafval wordt
opgehaald. Bij het aanbieden van grof
vuil dienen de volgende regelen in acht
te worden genomen:
1. alle vuil dient netjes te worden
verpakt en gebundeld;
2. ieder pak, doos of bundel mag niet
zwaarder wegen dan 15 kg.;
3. er wordt geen grotere hoeveelheid
dan 1 m3 meegenomen;
4. het grof vuil dient vroegtijdig
langs de weg te worden gezet.
Degenen, die meer dan 1 m3 grof vuil
heeft mee te geven, dienit dit aan ge
meentewerken op te geven vóór de le
of 3e donderdag van de maand, waarna
dit vuil tegen betaling van f 2,50 per
M3 zal worden meegenomen.
Voor zwaar vuil, zoals steenpuin, bo
men en dergelijke, is een bedrag van
f 5,per m3 verschuldigd.
Rhenen, 4 nov. 1970.
B. en W. van Rhenen,
De secr. W. C. Pieters.
De burgem. L. Bosch v. Rosenthal.
De pl anologen die zich bezig hou
den met de toekomst van Veenen
daal hebben grove lijnen opgesteld
voor een ontwikkeling na 1985.
Exacte uitgangspunten poneren acht
men op dit moment wat voorbarig
ook al vanwege een aantal onzeker
heden over invloeden van buitenaf.
Hoe verloopt uiteindelijk de aan
sluiting van de westelijke centru
montsluitingsweg in verband met
een eventueel westelijker gelegen
aansluiting op Rijksweg 12? Kan
door de handhaving van het goede-
renspoor voorzien worden in een di
recte aansluiting vanaf de Stations
singel naar de Rondweg-west? Wan
neer zal de provinciale weg S. 6
worden aangelegd?
Allemaal vragen waarop nu nog
geen antwoord valt te geven en dus
ook niet als vaste uitgangspunten
kunnen dienen voor een toekomstvi
sie op langere termijn.
In het kader van planning na 1985
is ook de vorming van een Vallei-
stad in het binnenveld tussen Vee
nendaal, Ede en Wageningen te be
trekken. Die gedachte werd voor
zichtig ontwikkeld- in het recente
voorontwerp voor het streekplan
Veluwe. Als die Vallei-stad er zou
komen blijft voor de uitbreiding van
Veenendaal alleen de westelijke
richting over, maar daartegen zou
den weer bezwaren bestaan, omdat
het in die richting oprukkende Vee
nendaal het landschap van de
Utrechtse Heuvelrug bedreigt.
Ook hiervoor geldt dus dat het ge
reedkomen van een structuurrapport
geen eindpunt is in een beleid, maar
eerder het begin van een nieuwe
studie.
STEDELIJKE
BEBOUWING
Maanden is er aan gedokterd, maar eindelek is dan toch het structuurplan voor
Veenendaal verschenen als een programma aan de hand waarvan in de eerst
komende vijftien jaar het gezicht van Veenendaal zal worden bepaald. Bebou
wing en wegenstructuur zullen nog meer dan thans worden afgestemd op de
streekfunctie. Het materiaal voor het nieuwe plan komt van het stedebouwkundig
bureau Van Embden uit Delft en van het adviesbureau voor verkeersordening
Goudappel en Goffeng uit Deventer. Het verschijnen van het structuurplan, dat
aanvankelijk op een vroeger tijdstip was gepland, moest worden verschoven na de
aankoop van de K.V.S.W. door de gemeente, waardoor zich zowel voor bebouwing
als voor verkeersvoorzieningen nieuwe mogelijkheden voordeden.
GEEFT KEBN TEGEN 1985
TOTAAL ANDER GEZICHT
VEENENDAAL De in het nieuwe structuurplan geschetste ontwikkeling
van Veenendaal is heel wat minder stormachtig dan futurologen, planologen,
sociologen of andere duurbetaalde deskundigen op dit terrein fa het verleden
wel eens naar voren hebben gebracht. Eerder genoemde inwonertallen van rond
de 85.000 omstreeks de eeuwwisseling hebben plaatsgemaakt voor 52.000 op
dat tijdstip. Voor 1985 de periode die wordt omspannen door de recente
structuurnota kent men aan Veenendaal 45.000 inwoners toe; een groei van
1000 inwoners per jaar tot 1985. Het aantal woningen zal in die periode van
8550 thans, toenemen tot 14.000. De nieuwbouw zal voornamelijk worden gerea
liseerd in de Dragonder-zuid (1300 woningen), Dragonder-noord en Gelderse
Blom (3000 woningen), Salamander en Petenbos (900 woningen). Het stede
bouwkundig bureau Van Embden wil hiermee komen tot een soort evenwicht
fa de bebouwing. De langgerekte lintbebouwing is tegen 1985 omgezet in een
middelgrote woonkern met een ovale vorm, die alleen in het zuidoosten door
broken zal worden door het industrieterrein.
Overeenkomstig de Tweede Nota
ruimtelije ordening, provinciaal voort
gezet in het streekplan Utrechtse Vallei
en Eemland is Veenendaal de rol toebe
deeld als industriekern. Veenendaal
moet ook meehelpen de bevolkingsdruk
te verlichten op de Utrechtse Heuvel
rug.
Deze gestimuleerde groei schept niet
alleen consequenties voor de woning
bouw rriaar ook voor winkelstand en
werkgelegenheid. De stimulering van
de bevolkingsgroei door een verhoogde
woningbouwproduktie zal alleen nuttig
effect sorteren indien de werkgelegen
heid ook voldoende toeneemt.
De vestigingsmogelijkheid van nieu
we industriële bedrijven en de uitbrei
ding van de bestaande industriële be
drijven zijn door de aanwezigheid van
een groot industrieterrein voldoende
gewaarborgd.
Voor de handels- en transportonder
nemingen is het gewenst een specifiek
bedrijfsterrein in te richten. De situe
ring van dit terrein in „De Vendel" en
bij Rijksweg 12 zal de gunstige ligging
▼an Veenendaal in centraal Nederland
en tussen de agglomeraties Utrecht en
Arnhem benadrukken en kan daardoor
de vestiging van handelsbedrijven en
andere instellingen in de dienstensector
sterk stimuleren.
striële bedrijven in de metaal- en che
mische industrie. Bij de vestiging van
nieuwe industrieën wordt gedacht aan
bedrijven die aansluiten bij de reeds
gevestigde industrieën, waarbij vooral
de kwaliteit (vakbekwaamheid) van het
arbeidsaanbod stimulerend kan werken.
Door de grotere welvaart en de kor-
etre werktijden zullen een aantal voor
zieningen nodig zijn op het gebied van
onderwijs, winkel- en centrumvoorzie
ningen met name in de sociaal culturele
sector, verkeer- en groenvoorzieningen.
Om in de behoefte aan kleuteronder
wijs te voorzien zullen 20 a 25 drie-
klassige kleuterscholen nodig zijn en
voor basisonderwijs 25 28 zesklassige
scholen.
Voor de eerste tien jaar wordt ver-
De verdubbeling van het kern-
winkelapparaat zal in de eerst
komende vijftien jaar voornamelijk
worden gerealiseerd in het koop
centrum. Ook het bestemmingsplan
Petenbos krijgt te zijner tijd een
winkelcentrum
De westelijke centrum-ontsluitings-
weg krijgt gescheiden rijbanen.
wacht dat de belangstelling voor het
voortgezet onderwijs in zijn totaliteit
zal toenemen. Als grondslag voor deze
toenemende belangstelling kunnen wor
den genoemd de stijging van de wel
vaart en de grotere behoefte van indu
striële en dienstverlenende bedrijven
aan goejd geschoolde arbeidskrachten.
Daardoor zal worden gestreefd naar
een verruiming van de onderwijsmoge
lijkheden.
Bij het beroepsonderwijs zal in aan
sluiting bij de lagere technische school
gedacht moeten worden aan een mid
delbaar technische school (m.t.s.). Ten
behoeve van de dienstensector zal de
oprichting van een school voor lager
economisch en administratief onderwijs
(l.e.a.o.) en een school voor lager detail
handels- of lager middenstandsonder-
wijs gewenst zijn.
Geraamd wordt dat Veenendaal in de
periode 1970-1985 nog behoefte zal
hebben aan
Een lagere technische school (l.t.s.)
Een middelbaar technische school
Een school voor lager economisch en
administratief onderwijs (l.e.a.o.);
Een school voor lager detailhandels-
of lager middenstandsonderwijs;
Twee scholen voor middelbaar alge
meen voortgezet onderwijs (mavo)
Een school voor hoger algemeen
voortgezet onderwijs (havo) of een
school voor voorbereidend weten
schappelijk onderwijs.
Bij de opbouw van het toekomstige
winkelapparaat zal in het belang van
de ondernemer en de consument wor
den gestreefd naar een concentratie
van de winkeleenheden. Het bezwaar
dat hierdoor de afstand van de winkels
tot de woning te groot wordt zal wor
den opgevangen door plaatselijk in de
woonbuurten enkele steunpunten van
zelfbedieningswinkels te vestigen.
In het centrum zal het aantal stads
en streek verzorgende winkels behalve
door de groei van het inwonertal ook
moeten toenemen door de stijging van
de welvaart en de daarmee samenhan
gende consumptieve bestedingen.
De behoefte aan bedrijfsruimte voor
centrumwinkels zal in de periode
1970-2000 dan ook tenminste moeten
0 De planologen willen de oude kern
achter de Oude Kerk hetzelfde ka
rakter laten houden. Aanbevolen wordt
de vestiging van boetieks, antiqui
teitenwinkeltjes en oude ambachtelijke
bedrijven. In de directe omgeving is
een parkeergarage gepland.
aan de Markt, de Hoofdstraat, de Hoog
straat en aan de aangrenzende gedeel
ten van de Zandstraat en het Gelder-
vierkante meter bedrijfsruimte zal naar
land met een omvang van circa 26.000
verwachting toenemen met nog eens
17.000 vierkante meter.
In samenhang met de ligging van de
nieuwe woonwijken zal deze uitbrei
ding voornamelijk aan de oostzijde van
de Hoofdstraat plaats vinden.
Deze centrumuitbreiding zal worden
gevormd door een aantrekkelijk en
verkeersvrij voetgangersgebied be
staande uit enige korte voetgangers-
straten van een beperkte breedte, afge
wisseld met enkele pleintjes en een
overdekte passage, die het raadhuis
verbindt met het zwaartepunt van het
Veenendaalse winkelapparaat in het
noordelijke gedeelte van de Hoofd
straat.
0 s 3
m 'UK*
verdubbelen. Naast deze behoefte aan
winkelruimte zullen ook de te creëren
verkeersvoorzieningen en de overige
centrale voorzieningen zoals openbare
en culturele instellingen en horeca- en
bankbedrijven om ruimte vragen.
De groei van 30.000 tot 45.000 inwo
ners in de eerstkomende vijftien jaar
zal dan ook duidelijk het sterkst in het
centrum van Veenendaal tot uitdruk
king komen. Het kernwinkelapparaat
De markt, de Oude kerk en de Ach
terkerkstraat hebben als het oudste ge
deelte van Veenendaal een zeer speci
fiek karakter, dat naar het oordeel van
de planologen in een moderner wor
dend centrum niet verloren mag gaan.
Aan dit oudere gedeelte wordt een
functie in de culturele sector toege
dacht (ontmoetingscentrum) waardoor
het milieu rond de Oude kerk zo min
mogelijk zal worden aangetast.
Door introductie van terrasjes en bi-
De behoefte aan nieuwe arbeidsplaat
sen in de industriële sector wordt voor
de periode 1965-1980 geraamd op 2400.
Deze moeten vooral worden gezocht in
de uitbreiding van bestaande fabrieken
en/of in de vestiging van nieuwe indu-