VEENENDAAL randje randstad Dynamische en veelzijdige stad Citykern overwegend voetgangersgebied P 1anklaar Veenendaal na 1985 Presentatie structuurplan Ophalen grof vuil SCHAKELFUNCTIE GROEN VOETGANGERS ONDERWIJS WINKELS CENTRUM BOETIEKS KWALITEIT WOENSDAG li NOVEMBER 19/0 V eenend aal over vijftien jaar: een plaats met circa 45.000 in woners, 14.000 woningen en een typisch verzorgende func tie voor de omgeving. Veenendaal over vijftien jaar: een stad waarin wonen, wer ken en recreatie goed op el kaar zijn afgestemd en op adequate manier met elkaar met de omgeving en mét het rijkswegenstelsel verbonden door een logisch systeem van wegen en paden. Veenendaal over vijftien jaar: een plaats met een kern die de voetganger tot zijn domein kan rekenen waarin naast een veelzijdig winkelapparaat plaats is ingeruimd voor het plaatselijke bestuursapparaat en voor voorzieningen in de sociaal-culturele sector. Langs de randen van 't city- gebied belangrijke ontslui tingswegen en concentraties van andere verkeersvoorzie- ningen enerzijds en hiermee samenhangende woon- en vooral kantoorbebouwing an derzijds. De kern zal daardoor een sterk stedelijk karakter krij gen wat ook tot uitdrukking zal komen in de vorm van de bebouwing. Veenendaal over vijftien jaar: een combinatie van een leven de en stedelijke stadskern in gesloten door woonwijken in een landelijk milieu waardoor de plaats een specifiek en veel zijdig karakter zal krijgen. De veelzijdigheid zal ook tot uit drukking moeten worden ge bracht in een scala van onder wijsinrichtingen om ook in dit opzicht te voldoen aan de plaatselijke en regionale be hoefte. Ziedaar enige willekeurige grepen uit de nieuwe struc tuurnota die als dekblad de titel „Randje Randstad" heeft meegekregen. De structuurschets is geen vatsomlijnd programma dat het gemeentelijk denken en handelen in een gepantserd keurslijf perst, maar eerder een werkprogramma dat mo gelijkheden open houdt om eerder genomen uitgangspun ten door een andere ziens wijze of door invloeden van buitenaf te herzien. „Randje Randstad" is een programma aan de hand waarvan in de eerstkomende vijftien jaar het gezicht van Veenendaal wordt bepaald. VEENENDAAL Rond de pre sentatie van het Veenendaals structuurplan is een uitgebreid program van actie opgesteld om zoveel mogelijk ieder de gelegen heid te geven van dit structuur plan kennis te nemen. Op dinsdag 17 november 's middags half zes zal 't plan aan gemeenteraad en pers worden gepresenteerd en daarna zullen op verschillende dagen groe pen van de bevolking worden uit genodigd voor informatie en dis cussiebijeenkomsten. Handel, nij verheid en industrie krijgen hier voor de gelegenheid op maandag 23 november 's avonds 8.00 in het raadhuis en de politieke partijen de dag daarop eveneens om acht uur. Op woensdag 25 november 's morgens om tien uur en 's mid dags om half drie krijgen andere belanghebbende groepen van de bevolking gelegenheid zich op de hoogte te stellen van dit plan, ter wijl alle inwoners van Veenendaal die niet bij een bepaalde categorie horen op donderdag 26 november om acht uur in het raadhuis wel kom zijn. In de periode 23 november tot en met 26 november zijn de scholen voor voortgezet onderwijs uitgeno digd en van 17 tot en met 26 no vember wordt het structuurplan in het raadhuis gepresenteerd met prenten en maquettes. Tientallen dichtbeschreven vel len waarop het toekomstbeeld van Veenendaal uit de doeken wordt gedaan zijn gecomprimeerd in een brochure die huis aan huis zal worden verspreid. Het in offset vervaardigde kleur endrukwerk geeft eerst een beeld van Veenen daal anno 1927 en daarna een geo grafische situering van het rand je randstad"als een uitschieter in Utrecht en een lekkergelegen woonplaats vlakbij Utrechtse Heu velrug en Veluwe. De brochure be sluit met een visie op Veenendaal in 1985 en een opwekking van bur gemeester P. Bode aan iedereen die het onder ogen krijgt mee te praten en mee te denken om van een „planklaar" nu tot een pan klaar Veenendaal in 1985 te ko- mèn. stro's en vestiging van kleine speciaal zaken als boetieks, antiquairs, een goudsmid enz. kan deze speciale sfeer hier versterkt worden. Het gebied tus sen de Hoofdstraat en de Beatrixstraat zal gesaneerd moeten worden. Naast ruimte voor ambachtelijke bedrijven is hier reserveruimte aanwezig om extra centrumvoorzieningen onder te bren gen. In verband met de nabijheid van de westelijke centrumontsluitingsweg is het hier tevens mogelijk een concentra tie van parkeermogelijkheid te maken met eventueel een parkeergarage. De fabrieksgebouwen in de Duiven- weide zullen moeten verdwijnen omdat dit terrein onmisbaar is voor een goede relatie tussen de oude kern en het nieuwe koopcentrum. Het ontmoetings centrum zou op deze plaats een goede schakelfunctie kunnen vervullen. Door sanering van de industrie ten oosten van de Brouwersstraat nabij het Verlaat zou na 1985 een verdere uit breiding van het centrumwinkelareaal mogelijk zijn. Hierdoor zou het winkel gebied van het koopcentrum recht streeks verbonden kunnen worden met de Hoogstraat waardoor het voetgan gerscircuit in het centrum gesloten zou kunnen worden. Langs de centrumontsluitingswegen die de city naar alle vier windstreken omsluiten zijn kantoren gedacht. Omdat onmogelijk met enige nauwkeurigheid te zeggen is hoe groot de vraag naar kantoorruimte zal zijn en wanneer deze zal optreden zal onderzocht moeten worden of verbouwing opgericht kan worden die èn als kantoor èn als woon ruimte gebruikt kan worden. Hierbij kan als uitgangspunt dienen dat de woonruimte geleidelijk vervangen wordt door kantoorruimte naar gelang de optredende vraag. Groei van de bevolking, meergezins woningen en toenemende vrije tijd vergt ook de nodige maatregelen voor groenvoorzieningen en sportveldenac commodatie. Behalve een park dat vlak ten westen van de city is gelegen en dat de functie van stadspark met die van wijkpark zal verenigen, zijn tussen de gebieden Dragonder-zuid en -noord en Gelderse Blom groenezones aange geven die vooral als wijkpark zullen dienen. Naast het nieuwe sport- en wandel park „de Groene Velden" met een op pervlakte van 24 ha zal het sportpark „Panhuis" in westelijke richting met nog eens 9 hectare moeten worden uit gebreid. De begraafplaats aan de Munniken- weg zal moeten worden verdubbeld. De bebouwing in „de Salamander" en „Petenbos" zal volgens de planologen moeten worden afgestemd op het land schap van de Utrechtse Heuvelrug. Bo vendien zal deze bebouwing geen af breuk mogen doen aan het voor de ge hele plaats zo belangrijke visuele con tact met de Utrechtse Heuvelrug. Langs de randen van het centrumgebied zal een schaalvergroting ontstaan die al is ingezet met de bouw van de bejaarden flats bij het Omleidingskanaal. Door concentratie van verkeersactivi- teiten langs de randen van het centrum zullen Hoofdstraat en Hoogstraat meer dan thans het geval is voetgangersdo mein kunnen worden. Het Gelderland zal intact worden gelaten als afsluiting van de Hoogstraat. Naar het oordeel van de planologen mag ook de aard van de bebouwing langs de Achterkerkstraat niet worden aangetast. Bovendien zal deze weg door zijn profiel naar het westen toe een aantrekkelijke voetgangers- en moge lijk fietsersverbinding vormen tussen het centrum en de Groene Heuvel en Molenbrug. Gezocht zal moeten worden naar een oplossing waarbij deze route de westelijke centrumontsluitingsweg ongelijkvloers kruist. Het landelijke gebied rond Veenen daal wordt allereerst gezien als een re serve ten behoeve van verdere stedelij ke ontwikkelingen. Eenvoudig agrarisch gebruik van de gronden zal daarom als basis, dienen bij het maken van bestem mingsplan voor deze gebieden. De gelegenheid om grof tuin- en huishoudafval mee te geven bestaat vanaf nu éénmaal per maand op maan dag, dinsdag- en woensdag. Voor het eerst geldt deze regeling op: maandag 16, dinsdag 17 en woensdag 18 novem ber 1970. Op donderdag wordt dus geen grof tuin- en huishoudafval meer opge haald. Het grof tuin- en huishoudafval wordt opgehaald op de dagen waarop thans het normale huishoudafval wordt opgehaald. Bij het aanbieden van grof vuil dienen de volgende regelen in acht te worden genomen: 1. alle vuil dient netjes te worden verpakt en gebundeld; 2. ieder pak, doos of bundel mag niet zwaarder wegen dan 15 kg.; 3. er wordt geen grotere hoeveelheid dan 1 m3 meegenomen; 4. het grof vuil dient vroegtijdig langs de weg te worden gezet. Degenen, die meer dan 1 m3 grof vuil heeft mee te geven, dienit dit aan ge meentewerken op te geven vóór de le of 3e donderdag van de maand, waarna dit vuil tegen betaling van f 2,50 per M3 zal worden meegenomen. Voor zwaar vuil, zoals steenpuin, bo men en dergelijke, is een bedrag van f 5,per m3 verschuldigd. Rhenen, 4 nov. 1970. B. en W. van Rhenen, De secr. W. C. Pieters. De burgem. L. Bosch v. Rosenthal. De pl anologen die zich bezig hou den met de toekomst van Veenen daal hebben grove lijnen opgesteld voor een ontwikkeling na 1985. Exacte uitgangspunten poneren acht men op dit moment wat voorbarig ook al vanwege een aantal onzeker heden over invloeden van buitenaf. Hoe verloopt uiteindelijk de aan sluiting van de westelijke centru montsluitingsweg in verband met een eventueel westelijker gelegen aansluiting op Rijksweg 12? Kan door de handhaving van het goede- renspoor voorzien worden in een di recte aansluiting vanaf de Stations singel naar de Rondweg-west? Wan neer zal de provinciale weg S. 6 worden aangelegd? Allemaal vragen waarop nu nog geen antwoord valt te geven en dus ook niet als vaste uitgangspunten kunnen dienen voor een toekomstvi sie op langere termijn. In het kader van planning na 1985 is ook de vorming van een Vallei- stad in het binnenveld tussen Vee nendaal, Ede en Wageningen te be trekken. Die gedachte werd voor zichtig ontwikkeld- in het recente voorontwerp voor het streekplan Veluwe. Als die Vallei-stad er zou komen blijft voor de uitbreiding van Veenendaal alleen de westelijke richting over, maar daartegen zou den weer bezwaren bestaan, omdat het in die richting oprukkende Vee nendaal het landschap van de Utrechtse Heuvelrug bedreigt. Ook hiervoor geldt dus dat het ge reedkomen van een structuurrapport geen eindpunt is in een beleid, maar eerder het begin van een nieuwe studie. STEDELIJKE BEBOUWING Maanden is er aan gedokterd, maar eindelek is dan toch het structuurplan voor Veenendaal verschenen als een programma aan de hand waarvan in de eerst komende vijftien jaar het gezicht van Veenendaal zal worden bepaald. Bebou wing en wegenstructuur zullen nog meer dan thans worden afgestemd op de streekfunctie. Het materiaal voor het nieuwe plan komt van het stedebouwkundig bureau Van Embden uit Delft en van het adviesbureau voor verkeersordening Goudappel en Goffeng uit Deventer. Het verschijnen van het structuurplan, dat aanvankelijk op een vroeger tijdstip was gepland, moest worden verschoven na de aankoop van de K.V.S.W. door de gemeente, waardoor zich zowel voor bebouwing als voor verkeersvoorzieningen nieuwe mogelijkheden voordeden. GEEFT KEBN TEGEN 1985 TOTAAL ANDER GEZICHT VEENENDAAL De in het nieuwe structuurplan geschetste ontwikkeling van Veenendaal is heel wat minder stormachtig dan futurologen, planologen, sociologen of andere duurbetaalde deskundigen op dit terrein fa het verleden wel eens naar voren hebben gebracht. Eerder genoemde inwonertallen van rond de 85.000 omstreeks de eeuwwisseling hebben plaatsgemaakt voor 52.000 op dat tijdstip. Voor 1985 de periode die wordt omspannen door de recente structuurnota kent men aan Veenendaal 45.000 inwoners toe; een groei van 1000 inwoners per jaar tot 1985. Het aantal woningen zal in die periode van 8550 thans, toenemen tot 14.000. De nieuwbouw zal voornamelijk worden gerea liseerd in de Dragonder-zuid (1300 woningen), Dragonder-noord en Gelderse Blom (3000 woningen), Salamander en Petenbos (900 woningen). Het stede bouwkundig bureau Van Embden wil hiermee komen tot een soort evenwicht fa de bebouwing. De langgerekte lintbebouwing is tegen 1985 omgezet in een middelgrote woonkern met een ovale vorm, die alleen in het zuidoosten door broken zal worden door het industrieterrein. Overeenkomstig de Tweede Nota ruimtelije ordening, provinciaal voort gezet in het streekplan Utrechtse Vallei en Eemland is Veenendaal de rol toebe deeld als industriekern. Veenendaal moet ook meehelpen de bevolkingsdruk te verlichten op de Utrechtse Heuvel rug. Deze gestimuleerde groei schept niet alleen consequenties voor de woning bouw rriaar ook voor winkelstand en werkgelegenheid. De stimulering van de bevolkingsgroei door een verhoogde woningbouwproduktie zal alleen nuttig effect sorteren indien de werkgelegen heid ook voldoende toeneemt. De vestigingsmogelijkheid van nieu we industriële bedrijven en de uitbrei ding van de bestaande industriële be drijven zijn door de aanwezigheid van een groot industrieterrein voldoende gewaarborgd. Voor de handels- en transportonder nemingen is het gewenst een specifiek bedrijfsterrein in te richten. De situe ring van dit terrein in „De Vendel" en bij Rijksweg 12 zal de gunstige ligging ▼an Veenendaal in centraal Nederland en tussen de agglomeraties Utrecht en Arnhem benadrukken en kan daardoor de vestiging van handelsbedrijven en andere instellingen in de dienstensector sterk stimuleren. striële bedrijven in de metaal- en che mische industrie. Bij de vestiging van nieuwe industrieën wordt gedacht aan bedrijven die aansluiten bij de reeds gevestigde industrieën, waarbij vooral de kwaliteit (vakbekwaamheid) van het arbeidsaanbod stimulerend kan werken. Door de grotere welvaart en de kor- etre werktijden zullen een aantal voor zieningen nodig zijn op het gebied van onderwijs, winkel- en centrumvoorzie ningen met name in de sociaal culturele sector, verkeer- en groenvoorzieningen. Om in de behoefte aan kleuteronder wijs te voorzien zullen 20 a 25 drie- klassige kleuterscholen nodig zijn en voor basisonderwijs 25 28 zesklassige scholen. Voor de eerste tien jaar wordt ver- De verdubbeling van het kern- winkelapparaat zal in de eerst komende vijftien jaar voornamelijk worden gerealiseerd in het koop centrum. Ook het bestemmingsplan Petenbos krijgt te zijner tijd een winkelcentrum De westelijke centrum-ontsluitings- weg krijgt gescheiden rijbanen. wacht dat de belangstelling voor het voortgezet onderwijs in zijn totaliteit zal toenemen. Als grondslag voor deze toenemende belangstelling kunnen wor den genoemd de stijging van de wel vaart en de grotere behoefte van indu striële en dienstverlenende bedrijven aan goejd geschoolde arbeidskrachten. Daardoor zal worden gestreefd naar een verruiming van de onderwijsmoge lijkheden. Bij het beroepsonderwijs zal in aan sluiting bij de lagere technische school gedacht moeten worden aan een mid delbaar technische school (m.t.s.). Ten behoeve van de dienstensector zal de oprichting van een school voor lager economisch en administratief onderwijs (l.e.a.o.) en een school voor lager detail handels- of lager middenstandsonder- wijs gewenst zijn. Geraamd wordt dat Veenendaal in de periode 1970-1985 nog behoefte zal hebben aan Een lagere technische school (l.t.s.) Een middelbaar technische school Een school voor lager economisch en administratief onderwijs (l.e.a.o.); Een school voor lager detailhandels- of lager middenstandsonderwijs; Twee scholen voor middelbaar alge meen voortgezet onderwijs (mavo) Een school voor hoger algemeen voortgezet onderwijs (havo) of een school voor voorbereidend weten schappelijk onderwijs. Bij de opbouw van het toekomstige winkelapparaat zal in het belang van de ondernemer en de consument wor den gestreefd naar een concentratie van de winkeleenheden. Het bezwaar dat hierdoor de afstand van de winkels tot de woning te groot wordt zal wor den opgevangen door plaatselijk in de woonbuurten enkele steunpunten van zelfbedieningswinkels te vestigen. In het centrum zal het aantal stads en streek verzorgende winkels behalve door de groei van het inwonertal ook moeten toenemen door de stijging van de welvaart en de daarmee samenhan gende consumptieve bestedingen. De behoefte aan bedrijfsruimte voor centrumwinkels zal in de periode 1970-2000 dan ook tenminste moeten 0 De planologen willen de oude kern achter de Oude Kerk hetzelfde ka rakter laten houden. Aanbevolen wordt de vestiging van boetieks, antiqui teitenwinkeltjes en oude ambachtelijke bedrijven. In de directe omgeving is een parkeergarage gepland. aan de Markt, de Hoofdstraat, de Hoog straat en aan de aangrenzende gedeel ten van de Zandstraat en het Gelder- vierkante meter bedrijfsruimte zal naar land met een omvang van circa 26.000 verwachting toenemen met nog eens 17.000 vierkante meter. In samenhang met de ligging van de nieuwe woonwijken zal deze uitbrei ding voornamelijk aan de oostzijde van de Hoofdstraat plaats vinden. Deze centrumuitbreiding zal worden gevormd door een aantrekkelijk en verkeersvrij voetgangersgebied be staande uit enige korte voetgangers- straten van een beperkte breedte, afge wisseld met enkele pleintjes en een overdekte passage, die het raadhuis verbindt met het zwaartepunt van het Veenendaalse winkelapparaat in het noordelijke gedeelte van de Hoofd straat. 0 s 3 m 'UK* verdubbelen. Naast deze behoefte aan winkelruimte zullen ook de te creëren verkeersvoorzieningen en de overige centrale voorzieningen zoals openbare en culturele instellingen en horeca- en bankbedrijven om ruimte vragen. De groei van 30.000 tot 45.000 inwo ners in de eerstkomende vijftien jaar zal dan ook duidelijk het sterkst in het centrum van Veenendaal tot uitdruk king komen. Het kernwinkelapparaat De markt, de Oude kerk en de Ach terkerkstraat hebben als het oudste ge deelte van Veenendaal een zeer speci fiek karakter, dat naar het oordeel van de planologen in een moderner wor dend centrum niet verloren mag gaan. Aan dit oudere gedeelte wordt een functie in de culturele sector toege dacht (ontmoetingscentrum) waardoor het milieu rond de Oude kerk zo min mogelijk zal worden aangetast. Door introductie van terrasjes en bi- De behoefte aan nieuwe arbeidsplaat sen in de industriële sector wordt voor de periode 1965-1980 geraamd op 2400. Deze moeten vooral worden gezocht in de uitbreiding van bestaande fabrieken en/of in de vestiging van nieuwe indu-

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1970 | | pagina 3